Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Als ik zie wat voor reacties sommige randdebielen mensen in Amsterdam gaven op gesloten poortjes bji de metro dan begrijp ik op zich wel dat ze reacties willen peilen.Brent schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:09:
'Test'. Je moet ook wel ambtenaar zijn om zoiets te bedenkenNou jongens, zullen we eens een paar daagjes kijken wat er gebeurd als de poortjes dicht zijn? \[3 dagen later] Inderdaad, de poortjes waren dicht en niemand kon er dus door zonder in te checken. Groot succes allemaal, goed gedaan!
Zou het klachtenloket op het station zelf zijn, zodat mensen die er mogelijk last van hebben ook niets kunnen melden? Heerlijk, zo'n land waarin je met zulke fratsen weg kunt komen

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die zijn blijkbaar slimmer dan sommige anderenBrent schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:09:
'Test'. Je moet ook wel ambtenaar zijn om zoiets te bedenken

De "test" is namelijk helemaal niet of zo'n poortje alleen open gaat als je er een pasje bij houdt, maar hoe vaak dat fout gaat (meerdere mensen tegelijk, niemand er door), of er genoeg poortjes staan / wat de doorvoersnelheid is, en hoeveel mensen gaan klagen...
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
De meeste reizigers op Utrecht Centraal hebben geen enkel probleem gehad met de gesloten poortjes. Dat melden de Nederlandse Spoorwegen (NS) zondag.
Bij wijze van proef waren alle poortjes de afgelopen drie dagen dicht en was het station alleen toegankelijk voor mensen met een geldige OV-chipkaart. Anderen konden het station oversteken via de overdekte passage zonder poortjes en zo was ook de horeca op het balkon boven de hal te bereiken.
De NS had tientallen medewerkers ingezet om mensen met vragen te helpen, maar dat bleek grotendeels overbodig. Ook bleek dat reizigers niet meer vergeten uit te checken als de poortjes dicht zijn.
Als de toegangshekjes dichtblijven is er minder sprake van zwartrijders en minder agressie in de trein, waardoor reizigers zich veiliger voelen. Dat is gebleken bij stations waar alle poortjes al dicht zijn.
Of de poortjes op Utrecht CS ook helemaal dichtgaan, bepaalt de NS tijdens de evaluatie van de proef. Voorlopig is een kwart nog open.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Scenario: ik heb een Trajectvrij kaart. Die geeft me korting in de daluren buiten het vrije traject. Om onduidelijke reden is een dag 2-1 upgrade alleen te krijgen als dagkaart van (ik meen) 25 Euro. Mijn echtgenote heeft een OV-kaart met daltraject abo, maar zonder trajectvrij, en kan dus de 'gewone' 2-1 upgrade gebruiken, waarmee je dus 'gewoon' voor de 1e klas rit met korting betaalt.
Mijn insteek qua burgerlijke ongehoorzaamheid omdat de NS het mij onmogelik maakt van mijn korting gebruik te maken (1e klas kaartjes met korting zijn niet los te koop) zou zijn mijn eigen kaart bij me te hebben, maar de reis te betalen met de kaart van mijn vrouw. Strict genomen mag dat echter niet...
Erger: Ik zie geen mensen met een in hun ogen handige plek voor hun OV-kaart. Je weet wel, die even stoppen om dat vakje op hun tas precies op de sensor te wurmen...Koenoe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:14:
Mooie proef. Ik zie (bijna) alleen maar jongeren en (bijna) geen bagage. Kansloos.
Overigens vind ik die poortjes inmiddels plezieriger dan de vrije uitloop met een paar bijna willekeurig geplaatste palen op mijn normale station (Maarssen). De flow is gewoon veel duidelijker.
[ Voor 26% gewijzigd door ijdod op 10-05-2017 21:56 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
http://www.telegraaf.nl/b...nkeltijd_stations___.html
Treinreizigers blijven te lang in de winkeltjes op het station waardoor het instaptarief dubbel wordt afgeschreven.
Tja, als winkel wil je graag dat de klant zo lang mogelijk binnen is om iets te kopen, maar de OV Chipkaart wil juist dat niet......
Speel ook Balls Connect en Repeat
Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)
Signatures zijn voor boomers.
Tja, dat die winkels nu _in_ het station zitten in plaats van erbuiten; dat tarief is bedoeld voor mensen die moeten overstappen en snel even een broodje willen scoren (bij iets anders dan de KioskOnbekend schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 22:20:
Tja, als winkel wil je graag dat de klant zo lang mogelijk binnen is om iets te kopen, maar de OV Chipkaart wil juist dat niet......
Dit systeem heeft altijd al bestaan (in ieder geval voor de bus), dus dat heeft niks met de chipkaart te maken. Als je binnen een uur (of zo? Ben wat roestig
Met de trein kon je inderdaad wel uren door de stad wandelen op een tussenstation.
Euhm, ooit gehoord van automatisch opwaarderen? Ik ga minder dan 4x per jaar met bus of trein en ik vind het IDEAAL, laat staan als je vaker gaat. En als je random objecten verliest in de trein dan heb je een groter probleem dan die poortjes. Beetje spijkers op laag water zoeken...Nooit meer voor dichte poortjes staan omdat je je OV-chipkaart in de trein bent verloren, of een kaartje moeten kopen in de bus omdat je te weinig saldo hebt.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Er zijn drie manieren om 'doodstandaard NFC betalingsopties' in een telefoon te implementeren. In het geval van een iPhone wordt de betaalkaart op een chip in de telefoon (SE) geladen. In het geval van de meeste Android-oplossingen (ABN, ING) wordt de kaart door Android gesimuleerd. In het geval van de Rabobank wordt de betaalkaart op je SIM-kaart geladen. In al deze gevallen is er een app nodig om het proces van het installeren van de kaart te regelen.Brent schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 09:40:
Bovendien is het dus weer een 'app'. What about de doodstandaard NFC betalingsopties die ook al in mijn 10 jaar oude Nokia zaten? Nu moet je een Android phone hebben met een 'app' die god weet ik wat nog meer van je gaat tracken. Translink weet zo nog meer dan Uber.
In het geval van de OV-Chipkaart wordt, vergelijkbaar met de Rabo-oplossing, de kaart op de sim-kaart geladen. Het is namelijk niet mogelijk om de kaart in Android te simuleren -- dat werkt alleen met kaarten die ISO 14443-4-standaard gebruiken; MIFARE Classic gebruikt ISO 14443-3.
De nieuwe kaart kost 7.50 terwijl de oude het nog prima deed, daarnaast; waarom kan dat niet betaald worden met het saldo op de kaart en waarom kan het saldo niet over worden gezet...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Dit inderdaad - aan de ene kant moet er 20€ op staan om er mee te kunnen reizen, en aan de andere kant verloopt het ding en heb je met een beetje pech dus een kostenpost van 27,50€.D4NG3R schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 11:27:
Wat is eigenlijk de reden dat de kaart elke 5 jaar moet verlopen, en vanwaar het waardeloze systeem om een nieuwe aan te vragen.
De nieuwe kaart kost 7.50 terwijl de oude het nog prima deed, daarnaast; waarom kan dat niet betaald worden met het saldo op de kaart en waarom kan het saldo niet over worden gezet...
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Het saldo heb/krijg ik/je wel terug, maar ik moest wel eerst een (duurder) buskaartje kopen om naar een oplaad punt te komen.Garyu schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 11:38:
[...]
Dit inderdaad - aan de ene kant moet er 20€ op staan om er mee te kunnen reizen, en aan de andere kant verloopt het ding en heb je met een beetje pech dus een kostenpost van 27,50€.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Rhàshan - Aditu Sunlock
En samenreiskorting ken ik ook niet. Weer alleen NS gok ik? Misschien als je een bepaald abbo hebt?
Dus vanwege die korting veranderen de inchecktarieven? Begrijp ik het zo goed? Want ik doe dan samenreiskorting en dan bijladen en dan is het eerste minimale bedrag wat je kan bijladen 5 euro. Ik zal het eens vragen bij de balie. Wij reizen niet veel, paar keer per jaar hooguit en dan meestal naar Rotterdam. Kost 5 euro maar je moet elke keer 15 euro opladen. Dat is wel vervelend.Paul schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:33:
Samenreiskorting klinkt als een extra product naast reizen op saldo, en dan is het minimale bedrag dat er op moet staan voor de NS bij mijn weten € 10
Klopt, ze heeft een 40% kortingskaart, maar dat bestaat al heel lang. En die samenreiskorting kan je gewoon kiezen bij de oplaadautomaat. Alleen ik ben vergeten wanneer ie weer eraf gaat. Volgens mij als je uitcheckt en je wilt weer bijladen, moet je niet vergeten eerst samenreiskorting in te drukken anders heb je geen korting. We zijn een keer gecontroleerd en dan controleert de conducteur inderdaad of degene een kortingspas heeft.Brent schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:40:
En samenreiskorting ken ik ook niet. Weer alleen NS gok ik? Misschien als je een bepaald abbo hebt?
De tarieven niet, de treinreis kost nog net zo veel. Nu ja, het is een korting, dus die gaat er wel vanafchim0 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:15:
[...]
Dus vanwege die korting veranderen de inchecktarieven?
Nee, je moet elke keer 5 euro opladen (want dat kost de reis). Als je dat niet doet moet je na 2 keer inderdaad € 10 opladen, en na 3x €15, wat gek...Kost 5 euro maar je moet elke keer 15 euro opladen. Dat is wel vervelend.
Veel mensen hebben duizenden euro's vast zitten in een auto (en dan nog eens € 40+ in de brandstoftank), waar ze maandelijks belasting en verzekering over betalen, of honderden euro's in een fiets, maar € 7,50 per 5 jaar en € 20 tegoed (die je terug kunt krijgen aan het eind, mits niet uitgegeven) voor een OV Chipkaart is te veel

Rhàshan - Aditu Sunlock
Nee, de reis kost minder want ik krijg korting. Minimum is volgens mij afhankelijk per plek/perron. Als ik van Dordt naar Rotterdam wil, heb ik genoeg aan 10 euro. Andersom moet ik er minimaal 15 of 20 euro erop hebben staan wil ik in kunnen checken. En ik zeg niet dat ik het geld kwijt ben, maar dat ik 15 euro in totaal moet laden voor een ritje van 5 euro. Dit staat voor zover ik het begrijp los van alles. Maar volgens mij is dat de eeuwenoude discussie met de OV-chip, dat je altijd meer moet opladen dan je reis daadwerkelijk kost.Paul schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:26:
[...]
De tarieven niet, de treinreis kost nog net zo veel. Nu ja, het is een korting, dus die gaat er wel vanafWat wel veranderd is het minimum dat je op je kaart moet hebben staan om in te kunnen checken. Dit geld ben je niet kwijt, je kunt het gewoon uitgeven (mits je treinreis lang genoeg is).
Nee, want ik kon niet inchecken met 5 of 10 euro. Nogmaals, mijn vriendin had 14 euro erop en toen ging het poortje pas open.[...]
Nee, je moet elke keer 5 euro opladen (want dat kost de reis). Als je dat niet doet moet je na 2 keer inderdaad € 10 opladen, en na 3x €15, wat gek...
Appels met peren. Het is een zeer vervelend iets voor mensen zoals ik, die eens in de zoveel tijd reizen. Voor mensen die dagelijks met OV reizen en een abonnement hebben, is het een totaal ander verhaal. Dat mag je wel vergelijk met de auto, want dat gebruik je elke dag. Maar ook dit is een eeuwenoude discussie.
Veel mensen hebben duizenden euro's vast zitten in een auto (en dan nog eens € 40+ in de brandstoftank), waar ze maandelijks belasting en verzekering over betalen, of honderden euro's in een fiets, maar € 7,50 per 5 jaar en € 20 tegoed (die je terug kunt krijgen aan het eind, mits niet uitgegeven) voor een OV Chipkaart is te veel
Minimum is 20 euro, behalve als je een NS-abonnement hebt. Dan is het 10 euro. Dat is althans de regel van de NS, en heeft niets te maken met waar je incheckt.chim0 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:41:
Minimum is volgens mij afhankelijk per plek/perron. Als ik van Dordt naar Rotterdam wil, heb ik genoeg aan 10 euro. Andersom moet ik er minimaal 15 of 20 euro erop hebben staan wil ik in kunnen checken.
Wat echter onduidelijkheid schept is dat je een x bedrag "rood" mag staan (dat was ooit 4 euro) waardoor je effectief in kon checken met 16 resp 6 euro op je kaart.
Je doet alsof dat iedere keer moet, maar dat is onzin. Je inckek-minimum kun je gewoon op je kaart laten staan, dus als jij tien keer die trip maakt moet je er tien keer 5 euro bijladen, niet 10 keer 15 euro.En ik zeg niet dat ik het geld kwijt ben, maar dat ik 15 euro in totaal moet laden voor een ritje van 5 euro.
Er zijn nog steeds losse kaartjes te koop. Dan betaal je dacht ik een euro per kaartje extra. Dus als je vaker dan 3 keer per vijf jaar met de trein gaat is een chipkaart goedkoper.Appels met peren. Het is een zeer vervelend iets voor mensen zoals ik, die eens in de zoveel tijd reizen.
Het mooie is ook dat die chipkaart gratis is voor NS-abonnementshouders, dus je vriendin is nooit die 7,50 kwijt.
Het lijkt wel alsoif vaste klanten worden bevoordeeld. Dat is minder gek dan je denkt - hoewel de moderne consument meer gewend raakt aan welkomstkortingen en dus zo vaak mogelijk overstappen, werken sommige bedrijven nog wel volgens het principe dat hun beste of trouwste klanten de beste tarieven en service krijgen.
Je leest niet goed. Ja, de eerste keer moet je er inderdaad wat extra op zetten, maar de keren daarop is het toch logisch dat je de hoeveelheid die je gereisd hebt erbij moet laden?chim0 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:41:
Nee, want ik kon niet inchecken met 5 of 10 euro.
Wat. dat je moet betalen wat je gebruikt? Die € 10 of € 20 extra betaal je maar één keer, helemaal aan het begin, de keren erop hoef je er alleen maar bij te storten wat je al gereisd hebt. Daarbij moet je inderdaad weer boven het minimum uitkomen, maar dat bedrag dat je stort heb je al gebruikt, het is niet alsof je opnieuw iets extras moet betalen.Appels met peren. Het is een zeer vervelend iets voor mensen zoals ik, die eens in de zoveel tijd reizen.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Bij het vernieuwen van die kaart ben je dat dus gewoon kwijt. Immers, het is niet mogelijk of kostbaar om het resterende tegoed naar de nieuwe kaart over te zetten. Voor de regelmatige reizigers is dat geen probleem, maar voor iemand die 1x per jaar (als de auto voor de keuring moet) reist is het ov gewoon veel te duur.Paul schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:48:
[...]
Je leest niet goed. Ja, de eerste keer moet je er inderdaad wat extra op zetten, maar de keren daarop is het toch logisch dat je de hoeveelheid die je gereisd hebt erbij moet laden?
[...]
Wat. dat je moet betalen wat je gebruikt? Die € 10 of € 20 extra betaal je maar één keer, helemaal aan het begin, de keren erop hoef je er alleen maar bij te storten wat je al gereisd hebt. Daarbij moet je inderdaad weer boven het minimum uitkomen, maar dat bedrag dat je stort heb je al gebruikt, het is niet alsof je opnieuw iets extras moet betalen.
Dat is een hele andere discussie.Onbekend schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:55:
Bij het vernieuwen van die kaart ben je dat dus gewoon kwijt.
Oh? Het vergt een extra stap (ze maken het tegoed naar je over, dat moet je zelf opnieuw op je kaart zetten) maar verder ziet het er absoluut niet kostbaar of onmogelijk uit?Immers, het is niet mogelijk of kostbaar om het resterende tegoed naar de nieuwe kaart over te zetten.
Wat denk je dat die auto kost?voor iemand die 1x per jaar (als de auto voor de keuring moet) reist is het ov gewoon veel te duur.

Stel, we gaan er vanuit dat je die € 20 één keer mee neemt naar een nieuwe kaart (wie weet immers wat we over 10 jaar voor systeem hebben), en dan doe ik nog de dure aanname dat je die € 20 aan het eind niet terug krijgt. Dan kost de OV Chipkaart je dus € 3,50 per jaar bovenop het tarief van de bus- of treinreis zelf. Krijg je die € 20 aan het eind wel terug dan is dat zelfs maar € 1,50 per jaar. Nu kan ik niet in jouw portemonnee kijken, maar aangezien je een auto lijkt te hebben denk ik dat je schromelijk overdrijft met "veel te duur"...
Dat is, als we het alleen over de chipkaart hebben. Als je ook de tarieven van het reizen zelf bedoelt dan wordt het een ander verhaal maar dat noem je niet
[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 25-05-2017 21:07 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Die kost genoeg, dus alle besparingen zijn mooi meegenomen.Paul schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:06:
[...]
Dat is een hele andere discussie.
[...]
Oh? Het vergt een extra stap (ze maken het tegoed naar je over, dat moet je zelf opnieuw op je kaart zetten) maar verder ziet het er absoluut niet kostbaar of onmogelijk uit?
[...]
Wat denk je dat die auto kost?
Alle kosten zijn relatief natuurlijk. Mensen rijden soms zelfs 5 km om om 1 cent per liter goedkoper te kunnen tanken. Maar die ov-chipkaart is de zelfde reden als waarom mensen geen creditkaart of tweede pin-pas aanschaffen voor eenmalig gebruik.....met "veel te duur"...
Het gaat er mij om dat er een extra drempel is om het ov eenmalig te gebruiken.
Ik zie nergens de optie 'Kaart toevoegen?
Alleen een linker menu met: Informatie, Kaart verwijderen, en Over OV-chip wallet'
Wat een prutsapplicatie

Konden ze die wallet en die OV Chipkaart mobiel niet samenvoegen ofzo

Die NFC Manager geeft aan dat alles inmiddels OK is, alleen nu Translink zijn OV Chipkaart app's zelf nog.
[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 25-05-2017 21:44 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ik heb geen abonnement en het enige wat ik weet, is dat ik in Dordt 10 euro moet opladen wil ik naar Rotterdam reizen en bij Rotterdam we met 14 euro konden inchecken. Met 10 euro ging het niet. Het ritje kost in totaal 5 euro (2,50 en 2,50 terug incl. die 40% korting).Dido schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:41:
[...]
Minimum is 20 euro, behalve als je een NS-abonnement hebt. Dan is het 10 euro. Dat is althans de regel van de NS, en heeft niets te maken met waar je incheckt.
Klopt ja, heb ik ook een paar keer meegemaakt. Dan kan je even op de pof reizen maar je moet wel snel bijladen anders krijg je boete ofzo.Wat echter onduidelijkheid schept is dat je een x bedrag "rood" mag staan (dat was ooit 4 euro) waardoor je effectief in kon checken met 16 resp 6 euro op je kaart.
Ja dat bedoel ik ook, 5 euro bijladen. Belachelijk, want er staat al 7,50 op en mijn rit kost 2,50 maar het is dat verdomde instaptarief.[...]
Je doet alsof dat iedere keer moet, maar dat is onzin. Je inckek-minimum kun je gewoon op je kaart laten staan, dus als jij tien keer die trip maakt moet je er tien keer 5 euro bijladen, niet 10 keer 15 euro.
Mijn vriendin heeft geen abonnement maar een 40% kortingskaart. Maar wij doen het altijd anders, want zij schiet het altijd voor en als we klaar zijn, zetten we bij de balie alles over van mijn kaart naar haar kaart. Alleen zij haalt het er nooit af want dat kost een euro en dat vindt ze zonde.[...]
Er zijn nog steeds losse kaartjes te koop. Dan betaal je dacht ik een euro per kaartje extra. Dus als je vaker dan 3 keer per vijf jaar met de trein gaat is een chipkaart goedkoper.
Het mooie is ook dat die chipkaart gratis is voor NS-abonnementshouders, dus je vriendin is nooit die 7,50 kwijt.
Opvallend dat ze uiteindelijk de hierboven door jou voorgestelde wijziging (andere kaartjes) hebben door gevoerd. Wel pas na heel lang wachten en het uitvoeren van jouw hack door een journalist.mux schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 21:24:
Vergeet niet dat het kopieren van een chipkaart echt heel ver gaat. Je hebt enkel crapto, een simpel microcontrollertje, een geschikte antenne en enigszins kennis van C om de microcontroller te programmeren met een implementatie van crapto. Daarna ga je, letterlijk, NAAST iemand zitten op korte afstand, zodanig dat je de antenne in je broekzak op hoogstens 10 cm van de chipkaart van iemand anders hebt zitten. Et voilà, gekopieerd. Prop het op een cheape mifare-chipkaart (dingen zijn in grosverpakkingen voor minder dan 1,50 per stuk te krijgen) en je kunt op iemand anders' rekening reizen. Dat is een volledig ontoelaatbaar risico: voor een investering van luttele euro's en een klein beetje kennis kun je een systeem bij zijn fundament omvertrekken, en dit is fundamenteel niet op te lossen zonder het hele systeem om te gooien (namelijk ander soort kaartjes en dus ook andere hardware in de poortjes, lees nog eens 100 miljoen, op zn minst).
Hoe ver moet ik gaan om de ernst van deze zaak en de irrelevantie van de zin 'mensen zijn tegen verandering' in deze context te benadrukken?
Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/
Voor eenmalig gebruik koop je toch gewoon een eenmalig kaartje?Onbekend schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:24:
Het gaat er mij om dat er een extra drempel is om het ov eenmalig te gebruiken.
Je snapt dat je er € 2,50 "teveel" op moet zetten omdat je in het verleden al een keer met de trein bent geweest en daar toen voor hebt betaald door je opstaptarief te gebruiken? Je hoeft nu niet nogmaals het opstaptarief op te laden, enkel bijladen na reizen die je in het verleden hebt gemaakt.chim0 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:24:
Ja dat bedoel ik ook, 5 euro bijladen. Belachelijk, want er staat al 7,50 op en mijn rit kost 2,50 maar het is dat verdomde instaptarief.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat zeg ik toch ook, dat verdomde instaptarief? Je kan alleen niet 2,50 bijladen maar minimaal 5 euro.Paul schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:09:
[...]
Je snapt dat je er € 2,50 "teveel" op moet zetten omdat je in het verleden al een keer met de trein bent geweest en daar toen voor hebt betaald door je opstaptarief te gebruiken? Je hoeft nu niet nogmaals het opstaptarief op te laden, enkel bijladen na reizen die je in het verleden hebt gemaakt.
Waarschijnlijk had je je samenreiskorting voor de retourtrip niet aangezet.chim0 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 12:01:
20 euro waar? In Dordt is instaptarief een tientje. Als ik naar Rotterdam (Blaak) ga met m'n vriendin zijn we 5 euro de man kwijt (2,50 heen 2,50 terug) met 40% samenreiskorting, maar op de terugweg had ik een tientje erop staan en kon ik niet inchecken. Zij had 14 euro en kon wel inchecken. Toen hebben we bij mij 5 euro bijgeladen en kon ik ook inchecken. Dus op Blaak heb je blijkbaar tussen de 11 en 15 euro nodig om in te checken (12,50 misschien?) maar is toch een beetje een raar bedrag of zie ik het verkeerd? Meestal zijn het ronde bedragen zoals 10 of 20 euro.
Samenreiskorting moet je volgens mij per trip aanzetten.
Als je jezelf nu aanwendt dat niet "dat verdomde instaptarief" te noemen maar gewoon "betalen voor reizen die ik in het verleden al heb gemaakt" dan hoef je er ook niet over op te winden. Nog makkelijker is automatisch opwaarderen aan te zetten; het klikt alsof je wel vaker de trein neemtchim0 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:20:
Dat zeg ik toch ook, dat verdomde instaptarief? Je kan alleen niet 2,50 bijladen maar minimaal 5 euro.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Nee, je hebt voor 5 euro gereisd. Je wilt nog een keer voor 5 euro reizen, dus laadt je er 5 euro bij. Je doet moeite om jezelf te overtuigen dat je genaaid wordt. Een soort masochistische masturbatiechim0 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:24:
Ja dat bedoel ik ook, 5 euro bijladen. Belachelijk, want er staat al 7,50 op en mijn rit kost 2,50 maar het is dat verdomde instaptarief.
Je kunt, als je maar 1 keer per jaar met de trein gaat, gewoon een los kaartje kopen, dan heb je al dat gezeur niet
Newsflash: de ouderwetse dalurenkaart is gewoon een NS-abonnenment, net als de nieuwe versies Dal-Vrij, Dal-Korting, en weet ik hoe ze die dingen noemen. Dat je het per jaar betaalt maakt het niet minder een abonnenment.Mijn vriendin heeft geen abonnement maar een 40% kortingskaart.
Vaste klanten hebben vaak al een voordeel in de vorm van een abbonement of een gedeeltelijke reiskostenvergoeding, immers, de vaste klant gebruikt het OV waarschijnlijk voor het werk.Dido schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 18:41:
[...]
Het lijkt wel alsoif vaste klanten worden bevoordeeld. Dat is minder gek dan je denkt - hoewel de moderne consument meer gewend raakt aan welkomstkortingen en dus zo vaak mogelijk overstappen, werken sommige bedrijven nog wel volgens het principe dat hun beste of trouwste klanten de beste tarieven en service krijgen.
In het kader van minder auto's en vervuiling vind ik dat er dus te weinig incentives worden gegeven voor de incidentele gebruiker, of de toerist. Die betaalt bijvoorbeeld 2x een euro extra voor een kaartje, terwijl dat niet nodig is (een CC betaling is een paar centen tegenwoordig, en over barcodes ipv chips had ik het al eerder hier).
Zeker, vaste klanten moeten niet benadeeld worden, maar incidentele evenmin. Zeker als we de context wat breder nemen: minder autogebruik.
Verwijderd
- Vage tariefstructuur.
- Te duur als je met meerdere personen reist.
- Meestal kost het je aanzienlijk meer tijd.
- Je kunt meestal maar op 2 of 4 momenten per uur vertrekken, soms zelfs maar 1 keer per uur.
- Mogelijkheden om fietsen en bagage mee te nemen zijn erg beperkt door regeltjes en praktische problemen.
OV zal eerst landelijk beter moeten concurreren met de auto. Geld speelt daarin wel een rol, maar zeker niet de enige rol en waarschijnlijk ook niet de grootste rol.
De OV chipkaart is daarbij een nieuw geïntroduceerd extra obstakel, vooral voor incidentele reizigers Het komt niet vaak voor dat ik mensen adviseer om maar met het OV te gaan. Hooguit het laatste stukje van een P+R tot het centrum.
Je moet echt geluk hebben om met het OV goed uit te komen. Voor mijn woon-werk verkeer is het bijvoorbeeld goed te doen. Het kost me wat extra tijd, maar het blijft binnen de perken. Wil ik echter op bezoek bij mijn ouders, dan moet je gewoon rekenen op de dubbele reistijd ten opzichte van met de auto. Willen we met 3 man een middagje naar Utrecht centrum, dan ben je nauwelijks sneller met het OV maar je bent wel 30 euro kwijt aan treinkaartjes, terwijl je met de auto en P+R (Uithof of Westraven) nog geen 15 euro kwijt bent aan kosten voor de auto + parkeren + bus/tramkaartjes naar het centrum voor max 5 personen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2017 11:18 ]
Je hebt gelijk, met de huidige OV gaan we minder autos niet regelen, maar ik ben dan ook helemaal geen voorstander/fan van het Nederlandse OV ...
* Freee!! ziet het OV ook steeds meer als een noodzakelijk kwaad sinds hij auto rijdt.Brent schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:15:
[...]
Je hebt gelijk, met de huidige OV gaan we minder autos niet regelen, maar ik ben dan ook helemaal geen voorstander/fan van het Nederlandse OV ...
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Op Rotterdam CS staat bij de NS automaten ook één RET-automaat, daar kan je per euro opladenchim0 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:20:
[...]
Dat zeg ik toch ook, dat verdomde instaptarief? Je kan alleen niet 2,50 bijladen maar minimaal 5 euro.
Als die incidentele gebruiker de auto laat staan zijn het geen incidentele gebruikers meer en hebben ze alle voordelen van de vaste klant, dus dat is een non-argument.Brent schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:43:
In het kader van minder auto's en vervuiling vind ik dat er dus te weinig incentives worden gegeven voor de incidentele gebruiker, of de toerist.
Wat voor incentive moet ik de incidentele reiziger geven zodat hij de auto laat staan? Precies, het lastig maken dat hij incidenteel reist, of het makkelijker maken als hij vaker reist. En dat is precies waar over geklaagd wordt.
Overigens ging het over het instaptarief dat op je kaart moest staan, dat is een eenmalige uitgave. Als iemand dan klaagt dat hij die er elke keer op moet zetten heeft dat weinig met de werking van de chipkaart te maken, maar meer met elementaire wiskunde.
Ik fiets 99% van de tijd. Maar als ik bezoek heb zou het makkelijker zijn als we even de bus in zouden kunnen duiken. Toen ik in .FR woonde, had ik gewoon wat OV kaartjes (a 1,70) klaarliggen voor zulke gevallen. Nu moeten we eerst controleren of iedereen een chipkaart heeft, evt opladen of anders een relatief dure uurkaart kopen.Dido schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:26:
[...]
Als die incidentele gebruiker de auto laat staan zijn het geen incidentele gebruikers meer en hebben ze alle voordelen van de vaste klant, dus dat is een non-argument.
Ook als men meestal met een auto reist is het nog steeds geen non-argument. Waarom ben je daar zo defensief over? Anders mensen hebben andere patronen, in mijn ideale wereld is het OV de logische oplossing voor iedereen in elke situatie, en ik heb ergens anders gewoond waar de werkelijkheid veel dichter bij die utopie lag dan hier. Waarom zou je dat afkappen?
Zo geredeneerd verplicht je iedereen dus eerst 20 euro aan Translink te lenen voor zolang die persoon de chipkaart aanhoud. Waarom zou je dat vergoelijken?Overigens ging het over het instaptarief dat op je kaart moest staan, dat is een eenmalige uitgave. Als iemand dan klaagt dat hij die er elke keer op moet zetten heeft dat weinig met de werking van de chipkaart te maken, maar meer met elementaire wiskunde.
Dat is een heel ander verhaal. Daar heb ik nu een stapeltje anonieme kaarten voor liggen, en ja, die kosten 7,50 per 5 jaar per stuk. Het geld wat erop staat is niet verloren, want nog steeds gewoon van mij.Brent schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:31:
[...]
Ik fiets 99% van de tijd. Maar als ik bezoek heb zou het makkelijker zijn als we even de bus in zouden kunnen duiken. Toen ik in .FR woonde, had ik gewoon wat OV kaartjes (a 1,70) klaarliggen voor zulke gevallen. Nu moeten we eerst controleren of iedereen een chipkaart heeft, evt opladen of anders een relatief dure uurkaart kopen.
Heeft niets met defensief te maken.Ook als men meestal met een auto reist is het nog steeds geen non-argument. Waarom ben je daar zo defensief over?
Als ik mensen uit de auto en in het OV wil krijgen, en de reiziger die 1 keer per jaar met de trein gaat heeft last van de chipkaart, maar de dagelijkse reiziger niet, dan doe ik het perfect. Immers, ik wil dat die incidentele reiziger vaker gaat reizen en daardoor dus geen incidentele reiziger meer is.
Wie kapt wat af? Als je het aantrekkelijk maakt om vaker te reizen (en onaantrekkelijker om minder vaak te reizen) dan promoot je toch juist dat mensen de auto laten staan?Waarom zou je dat afkappen?
Omdat het gaat om 20 euro uitgespreid over iemands leven, en dus peanuts is, terwijl er een verduveld goede business case voor is. Je wilt immers voorkomen dat mensen met een lege kaart (versgekocht a 7,50) inchecken en na een reis van meer dan die 7,50 de kaart wegmieteren.Zo geredeneerd verplicht je iedereen dus eerst 20 euro aan Translink te lenen voor zolang die persoon de chipkaart aanhoud. Waarom zou je dat vergoelijken?
Overigens zou je dat wel kunnen ondervangen door voor persoonlijke kaarten het instaptarief af te schaffen. Daar kun je immers gewoon een rekening achteraan sturen als iemand niet betaalt. Ik vermoed echter dat Translink dan een redelijk uitgebreid incassosysteem op moet gaan tuigen, wat veel geld gaat kosten en gewoon in de prijzen zal doorwerken. Als ik namelijk iedereen die geen zin heeft om 20 euro "aan Translink te lenen" de facto achteraf ga laten betalen zitten daar ongetwijfeld redelijk wat mensen tussen die de rekening achteraf opeens ook niet helemaal op willen of kunnen hoesten (als een dergelijk facturatie eens per maand gebeurt, wat alleszins redelijk zou zijn, dan zou een forens al snel een rekening van 100 euro of meer krijgen. Voor degenen die aan de eisen voor de NS-Businesscard voldoen is dat normaliter geen probleem maar voor iemand die denkt dat ie makkelijk reist, zo zonder opstaptarief valt dat mogelijk vies tegen.)
Overigens snap ik de ophef niet, ik betaalde ooit 22,80 euro voor een strippenkaart - in feite ook een lening tot ik van mijn reisrecht gebruikmaakte. En delen daarvan raakte de incidentele reiziger ook kwijt als zijn strippenkaart (weer eens) verlopen was.
(Ja, er waren goedkopere strippenkaarten, maar dan betaalde je meer per strip. Da's die extra euro op het losse treinkaartje)
[ Voor 0% gewijzigd door Dido op 26-05-2017 14:05 . Reden: NSB is geen handige afkorting voor de NS-Businesscard, denk ik ]
Dat is niet vergoelijken, dat is de feiten weergeven. Vergoelijken zou zijn als je daar een positieve mening aan hangt. Ik vind het slim van TLS dat ze zo makkelijk tegen 0% rente een hoop geld geleend kunnen krijgen, en persoonlijk mis ik die eenmalige uitgave niet zo, maar ik kan me indenken dat dit voor andere mensen anders werkt. Verder eens met Dido, zonder instaptarief koopt iedereen die verder wil reizen dan € 7,50 toe laat een anonieme kaart die ze na de reis weggooien, en met strippenkaarten zat je geld ook vast tot je het gebruikte (net als de benzine in je auto overigens. Hoor je niemand over, "waarom zou ik nu € 50 benzine kopen als ik volgende week pas met de auto weg ga?").Brent schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:31:
Zo geredeneerd verplicht je iedereen dus eerst 20 euro aan Translink te lenen voor zolang die persoon de chipkaart aanhoud. Waarom zou je dat vergoelijken?
Ik zie de chipkaart gewoon als een abonnement van € 1,50 per jaar en eenmalig een borg van € 20 (krijg je terug op het "eind").
Die € 20 kun je kortstondig weer (terug)lenen van TLS, maar die moet je wel weer terugbetalen om van hun diensten gebruik te kunnen maken. Dat kun je zien als "ik moet wéér borg betalen", óf als "ik heb € 20 geleend, dat moet ik terugbetalen". Aangezien je er toch niets aan veranderd kun je het beter op de 2e manier aanvliegen dan je opvreten over de 1e manier
Rhàshan - Aditu Sunlock
En 4x(20+7,50) om een paar kaartjes op reserve te hebben is iets anders dan 4x1,70, toch? Misschien dat het voor jou niet veel is, maar dat is niet voor iedereen zo.
Het is gewoon niet makkelijk of goedkoper dan stippenkaarten of losse kaartjes. Je moet je afvragen wie nu precies voordeel aan dit systeem heeft. Ik heb altijd weer een kwartier nodig als buitenlandse vrienden even de bus in willen hoppen, gedrag wat overal behalve hier iets is waar je niet over na hoeft te denken. Zo bekeken is het systeem geen reden OV boven een auto te verkiezen, en zo wordt die beslissing volgens mij door incidentele reizigers doorgaans genomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 26-05-2017 14:13 ]
Dergelijke kaartjessystemen hebben weer andere nadelen, maar daar hoor je uiteraard niemand (meer) overBrent schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:11:
Ik zie een lange rationalisering voor details van het chipsysteem die gewoon niet nodig zou zijn met een kaartjessysteem zoals je bijna overal elders terugvind.
Je vergelijking gaat mank (het is nog "erger"). Die 4x1,70 aan reiskosten heb je met de chipkaart ook.En 4x(20+7,50) om een paar kaartjes op reserve te hebben is iets anders dan 4x1,70, toch? Misschien dat het voor jou niet veel is, maar dat is niet voor iedereen zo.
Maar inderdaad, het is niet voor iedereen mogelijk om die service aan bezoek te verlenen. Aan de andere kant deed ik het ook eigenlijk alleen maar voor mijn Griekse schoonfamilie. Nederlanders kunnen voor hun eigen chipkaart zorgen (en anders gaan we wel met hun auto
Strippenkaarten makkelijk? Think again. Het is altijd zo dat een systeem pas gewaardeerd wordt als het uitgefaseerd wordt (want dan is het nieuwe systeem by definition the devil's spawn) maar de laatste rechtzaken tegen de invoering van het onding dat stroppenkaart genoemd werd zijn pas geseponeerd toen dat kreng afgeschaft werd.Het is gewoon niet makkelijk of goedkoper dan stippenkaarten of losse kaartjes.
Als je het nou hebt over gebruiksonvriendelijk voor de incidentele reiziger of toerist dan was het de strippenkaart wel. Wie weet in godsnaam hoeveel "zones" hij door gaat reizen als hij in Schubbekutteveen instapt om bij halte "Groot-Vlierboom" uit te stappen? Ja, de chauffeur. Als je mazzel had en er eentje trof die 1) kon en wilde communiceren en 2) daadwerkelijk wist hoeveel zones "Groot-Vlierboom" weg ligt, en 3) wist dat hij maar 1 strip hoefde bij te stempelen omdat de eerder afgestempelde strippen na een overstap nog geldig waren tenzij de bus vertraging opliep waardoor je eigenlijk opnieuw zou moeten stempelen voordat je op je eindbestemming was maar ja wie kon de tijd nou van die stempels aflezen?
Overal, ja? Dus jij loopt Gare du Nord uit en stapt op de metro in Parijs, zonder nadenken? Natuurlijk, ik ook, als ik van tevoren kaartjes geregeld heb. Anders is het toch even nadenken over wat voor kaartje ik wil hebben, hopen dat er een automaat is die mijn pas slikt. Allemaal niet moeilijk, maar ongeveer hetzelfde wat ik hier moet doen als ik vanaf Schiphol de bus of de trein wil nemen. Ja, het kost me een euro extra als ik gewoon een los kaartje koop.Je moet je afvragen wie nu precies voordeel aan dit systeem heeft. Ik heb altijd weer een kwartier nodig als buitenlandse vrienden even de bus in willen hoppen, gedrag wat overal behalve hier iets is waar je niet over na hoeft te denken.
Die incidentele OV-gebruikers hebben al lang gekozen, want ze hebben geïnvesteerd in een auto. Incidentele reizigers die kiezen voor het OV doen die auto de deur uit en worden vaste klant.Zo bekeken is het systeem geen reden OV boven een auto te verkiezen, en zo wordt die beslissing volgens mij door incidentele reizigers doorgaans genomen.
Als je mensen uit de auto wilt krijgen dan is het volslagen onbelangrijk of iemand die ene keer per jaar nou de trein neemt of de auto. Pas als hij die auto aan de kant doet om met de trein / bus / fiets naar zijn werk te gaan heb je winst behaald.
...behalve op plaatsen waar het OV een grote dichtheid heeft, zoals Londen, Sydney etc... Vrijwel alle vele-gebruikte OV-steden/landen hebben iets wat op de OV chipkaart lijkt ipv losse kaartjes, en bij allemaal moet je in- en uitchecken, opladen etc.Brent schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:11:
Ik zie een lange rationalisering voor details van het chipsysteem die gewoon niet nodig zou zijn met een kaartjessysteem zoals je bijna overal elders terugvind.
Goedkoper kan ik zo niet zeggen, geen idee wat trein- of busreizen een aantal jaar geleden kostten (en dan nog de inflatiecorrectie...), maar makkelijker vind ik het absoluut. Ik ga 1x per kwartaal met het OV of zo, maar ik heb dat pasje in mijn portemonnee en als ik een keer met het OV wil dan is het:Het is gewoon niet makkelijk of goedkoper dan stippenkaarten of losse kaartjes.
- *bliep*
- reizen
- *bliep*
Ik zie echt niet in hoe dat makkelijker is dan (voor de bus):
- naar de supermarkt, strippenkaart kopen
- opvouwen
- hopen dat het over 3 maanden nog leesbaar is-
- aan de buschauffeur vertellen waar ik heen wil
- hopen dat hij het correcte aantal strippen afstempelt want ik heb echt geen idee
- reizen
- en over 3 maanden de hele riedel opnieuw want die onhandige rij strippen hou ik dus echt niet permanent in mijn portemonnee -> kwijt... Ok, dat kwijtraken en niet meenemen is mijn eigen schuld dus dan is de moeilijkheid / simpelheid redelijk vergelijkbaar (behalve dan dat ik er aan moet denken af en toe een nieuwe strippenkaart te halen).
Voor de trein:
- Kwartier van te voren naar station
- Kaartjesautomaat zoeken
- Wachten tot er een vrij is
- Menu doorlopen om bestemming en soort reis in te kloppen
- Pinnen
- Hopen dat dit werkt want ING -> vaak 3x proberen
- Kaartje pakken
- Reizen
Letterlijk het enige dat erbij is gekomen is uitchecken bij een paal waar je toch langs komt, de rest is allemaal simpeler...
Ik weet niet hoor, als ik in het buitenland ben (maakt niet uit waar) moet ik ook nadenken / uitzoeken hoe het OV daar werkt. Waarom is het dan zo erg dat men dat bij ons ook moet?Ik heb altijd weer een kwartier nodig als buitenlandse vrienden even de bus in willen hoppen, gedrag wat overal behalve hier iets is waar je niet over na hoeft te denken.
Zo te horen heb je vaak genoeg buitenlandse vrienden over de vloer dat je al lang een paar anonieme OV Chipkaarten hebt liggen (zo niet: zo nu en dan zijn ze in de aanbieding waardoor ze minder kosten van € 7,50), en als je alleen met de bus gaat hoeft er ook geen € 20 op te staan maar over het algemeen maar € 4
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dit is een flauwe, want nu schuif je de bewijslast door (alsof op voorhand onwaarschijnlijk of zelfs uitgesloten is dat er betere systemen zijn, en dan al helemaal met 'ouderwets' paper).Dido schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:25:
[...]
Dergelijke kaartjessystemen hebben weer andere nadelen, maar daar hoor je uiteraard niemand (meer) over
Toch heb ik goed nieuws" ik heb dus jaren op twee verschillende plekken gewoond met zo'n kaartjessysteem, en heb er nooit iemand over horen klagen. Het kan dus wel gewoon beter.
Heb hier nooit moeite mee, al is dit een specifiek puntje van de strippenkaart (buitenland heb ik t nooit aangetroffen, altijd een uurkaartje, maar tegen veel voordeliger tarief dan hier).Als je het nou hebt over gebruiksonvriendelijk voor de incidentele reiziger of toerist dan was het de strippenkaart wel. Wie weet in godsnaam hoeveel "zones" hij door gaat reizen als hij in Schubbekutteveen instapt om bij halte "Groot-Vlierboom" uit te stappen? Ja, de chauffeur.
Zeker. Vind je dat echt zo gek? Ik plan nergens in Europa, en heb inmiddels aardig wat steden en vliegvelden in het log, en alleen hier moet ik plannen.Overal, ja? Dus jij loopt Gare du Nord uit en stapt op de metro in Parijs, zonder nadenken?
Overigens heeft Parijs weer aparte RER en metro kaartjes als ik me goed herinner, maar nogmaals, als we het over betere systemen hebben hoeven we niet met 1 buitenlands voorbeeld van een matig systeem te concluderen dat het hier dus goed is. Dat is een beetje lui
Wat een onzin! Ik heb een fiets, geen auto. Bovendien: ik wil dat OV de logische keuze is in elk geval, maar daar lees je handig overheenDie incidentele OV-gebruikers hebben al lang gekozen, want ze hebben geïnvesteerd in een auto. Incidentele reizigers die kiezen voor het OV doen die auto de deur uit en worden vaste klant.
Kijk, je zou kunnen luisteren, maar je kunt ook in je eigen beeld vast blijven zitten. Ik probeer uit te leggen hoe ik het zie, hoe mensen die ik ken het zien, met name die geen abbo van het werk hebben. Lijkt dat je daar niet op in wil gaan, wat ik jammer vind.Als je mensen uit de auto wilt krijgen dan is het volslagen onbelangrijk of iemand die ene keer per jaar nou de trein neemt of de auto. Pas als hij die auto aan de kant doet om met de trein / bus / fiets naar zijn werk te gaan heb je winst behaald.
Ik weet dat velen dat denken, maar er zijn orde van groottes meer middelgrote steden waar het anders werkt. Ik zie de relevantie van die voorbeelden niet zo, ik kan 100x meer steden noemen waar het enkel en alleen papier is. Komen we ook niet veel verder mee. Waar het om gaat is het gemak.Paul schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:34:
[...]
...behalve op plaatsen waar het OV een grote dichtheid heeft, zoals Londen, Sydney etc... Vrijwel alle vele-gebruikte OV-steden/landen hebben iets wat op de OV chipkaart lijkt ipv losse kaartjes, en bij allemaal moet je in- en uitchecken, opladen etc.
Ik vermoed dat dit komt omdat je het gewend ben wegens in NL wonen, en niet omdat dat ook daadwerkelijk nodig is.Ik weet niet hoor, als ik in het buitenland ben (maakt niet uit waar) moet ik ook nadenken / uitzoeken hoe het OV daar werkt. Waarom is het dan zo erg dat men dat bij ons ook moet?
Kun je mij dat ook leren; Hoe je instinctief weet welk systeem *insert random stad in het buitenland* gebruikt, hoe dat werkt en waar ik dat haal?Brent schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:38:
Ik vermoed dat dit komt omdat je het gewend ben wegens in NL wonen, en niet omdat dat ook daadwerkelijk nodig is.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Kaartje op perron/halt of in voertuig, klaar is kees.Paul schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:43:
[...]
Kun je mij dat ook leren; Hoe je instinctief weet welk systeem *insert random stad in het buitenland* gebruikt, hoe dat werkt en waar ik dat haal?
Je kunt in de bus of tram of op stations gewoon kaartjes kopen hoor, wat zit je nou moeilijk te doen?Brent schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:47:
[...]
Kaartje op perron/halt of in voertuig, klaar is kees.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Maar hier is een uurkaart heel onvoordelig, itt zo'n beetje overal elders.CyBeR schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:50:
[...]
Je kunt in de bus of tram of op stations gewoon kaartjes kopen hoor, wat zit je nou moeilijk te doen?
Maar ik herhaal mezelf. En we herhalen deze thread. Heel jammer dat het zo'n taboe is, misschien is onderdeel van het chipsysteem wel de psychologie: mentaal laten investeren vertaalt zich altijd in fans.
Gelukkig is het heel prettig reizen, als je maar een klein aantal hoofdsteden mijdt. Is ook geen straf, kom je anders toch veel teveel Hollanders tegen
Ik ken genoeg buitenlanden (want daar ging het om) waar dat niet het geval is. Of waar je op een treinstation inderdaad kaartjes kunt kopen, op voorwaarde dat je in de chaos per ongeluk in de juiste rij staat - en waar het aan te raden is om kaartjes online te kopen, waarvoor je dan wel een account nodig hebt, wat ook weer niet even 1-2-3 via je telefoon lukt.CyBeR schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:50:
Je kunt in de bus of tram of op stations gewoon kaartjes kopen hoor, wat zit je nou moeilijk te doen?
Al met al is het in Nederland erg simpel om te reizen. Er zijn vast specifieke gevallen waarin iemand in verwarring kan raken, en er zijn vast voorbeelden waar die persoon in een specifiek buitenland, of met een specifiek ander systeem in dat specifieke geval geen of minder moeite had gehad. Dat betekent echter niet dat dat buitenlandse systeem of een specifiek ander systeem daarom beter is.
Zolang de strippenkaart nog als "beter" alternatief wordt aangedragen kan ik dat weinig serieus nemen. Dat onding was pas echt een ramp voor de incidentele reiziger (en zelfs de regelmatige reiziger wist vaak niet hoe het nou precies werkte!)
Weer zo'n stroman, dat doe ik niet.Dido schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:58:
[...]
Zolang de strippenkaart nog als "beter" alternatief wordt aangedragen
Brent schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:47:
[...]
Kaartje op perron/halt of in voertuig, klaar is kees.
Dat gaat niet altijd zo gemakkelijk als jullie denken. Ik herinner me nog dat ik vorig jaar mei in Praag wat problemen ermee had. Bij de halte van de tram stond een mooie kaartautomaat. Helaas slikte die alleen muntgeld. Ik was net aangekomen en had wel even gepind, maar daarbij alleen biljetten gekregen. Na melding aan de bestuurder van het probleem toch maar even meegereden naar een halte bij een station, waar ook een loket was voor bus/tram/metrokaartjes.CyBeR schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 14:50:
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik snap wat je bedoelt, maar heb ik wel (anders was het niet 5 euro maar 8,40). Maar dat hebben we idd weleens gehad, dat we het vergaten en toen betaalden we ook gewoon de volle bak. Is ook prima, eigen schuld dikke bult. Maar dat is ook de discussie niet.semidevidra schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:33:
[...]
Waarschijnlijk had je je samenreiskorting voor de retourtrip niet aangezet.
Samenreiskorting moet je volgens mij per trip aanzetten.
Wat heeft reizen in het verleden te maken met instaptarief? Je doet alsof het verschijnsel instaptarief niet bestaat, maar het bestaat wel. Net zoals bij de bus instaptarief 4 euro is en mijn reis 2,20 kan zijn. Blijft er 1,80 op staan. En nee, ik ga niet automatisch opladen want nee, ik reis twee keer per jaar.Paul schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 08:42:
[...]
Als je jezelf nu aanwendt dat niet "dat verdomde instaptarief" te noemen maar gewoon "betalen voor reizen die ik in het verleden al heb gemaakt" dan hoef je er ook niet over op te winden. Nog makkelijker is automatisch opwaarderen aan te zetten; het klikt alsof je wel vaker de trein neemt
Zal het voor je uittekenen, we beginnen met saldo 0:
- Inchecken Dordrecht, poortje gaat niet open (duh saldo 0)
- 5 euro bijladen, poortje gaat niet open
- 10 euro bijladen, poortje gaat open (want instaptarief is blijkbaar 10 euro)
- Rotterdam uitchecken, 2,50 eraf (want enkeltje is 4,20 - 40% korting)
- Blijft 7,50 over
- Lalalala lekker shoppen met din
- Rotterdam inchecken, poortje gaat niet open
- 5 euro bijladen, poortje gaat open (wow it's amazing mike! staat inmiddels 12,50 op)
- Dordrecht uitchecken, 2,50 eraf (want enkeltje is 4,20 - 40% korting)
Hoeveel heb ik in totaal bijgeladen en hoeveel blijft erop staan? In totaal dus 15 euro bijgeladen (10 euro in Dordt en 5 euro in Rotterdam). Min 5 euro voor het ritje, blijft er 10 euro over.
Dus ik weet niet waar masochistisch masturberen en automatisch laden en vaak reizen vandaan komt, maar dit is wat ik ervaar. Dit zijn de feiten.
Nee, ik reis voor 2,50 heen en 2,50 terug. Dus ik wil niet nog een keer voor 5 euro reizen, ik wil voor 2,50 terugreizen (net zoals ik voor 2,50 heen reisde).Dido schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:56:
[...]
Nee, je hebt voor 5 euro gereisd. Je wilt nog een keer voor 5 euro reizen, dus laadt je er 5 euro bij. Je doet moeite om jezelf te overtuigen dat je genaaid wordt. Een soort masochistische masturbatie
Dan heb ik geen samenreiskorting. En het is geen gezeur, alleen het feit dat het vervelend is met ritjes goedkoper dan het instaptarief. Dan hou je altijd geld over op je kaart wat je nooit meer gebruikt (of voorlopig niet). Voorbeeld:: als ik van Dordt naar Groningen ga, kost het heen 26,30 maar ik kan in Dordt met 10 euro inchecken. Alleen moet ik in Groningen weer bijladen om weer op (minstens) 0 te komen, dus ik reis een stukje "op de pof".Je kunt, als je maar 1 keer per jaar met de trein gaat, gewoon een los kaartje kopen, dan heb je al dat gezeur niet
Maar goed laten we erover ophouden, het is te warm voor dit. Het is duidelijk. De klacht is dat je gewoon veel moet bijladen en er veel blijft op blijft staan, als je korte ritjes doet zoals wij en je ritje goedkoper is dan het instaptarief. Je kan het ook zien op de automaten. Dan kan je kijken wat je minimaal erop moet hebben staan voor een bepaalde rit. Dus je kiest de bestemming en dan laat ie zien hoeveel je nodig hebt, maar dat is niet hetzelfde bedrag als de werkelijke prijs van de reis. Bovendien moeten eigenlijk ook de conducteurs _elke_ keer controleren wat ook niet gebeurt, maar ook dit is weer een andere discussie.
Goed (reis) weekend!
Euhm, dat je door te reizen met je saldo onder het minimumbedrag (wat iets anders is dan een instaptarief, maar voor het gemak noemen we het maar even zo) komt? Zo lastig is dat niet...chim0 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:58:
Wat heeft reizen in het verleden te maken met instaptarief?
Het bestaat zeker. Je hoeft het echter maar één keer op je kaart te zetten, de keren daarna betaal je voor je reizen. Als je zoveel reist dat je onder het minimum komt dan moet je er meer op zetten dan je toekomstige reis, dat klopt. Maar dat komt niet omdat je nogmaals het minimumbedrag moet "betalen", dat komt omdat je "in het rood" staat. Alleen begint rood bij de OV Chipkaart op € 4 / € 10 / € 20 ipv op € 0Je doet alsof het verschijnsel instaptarief niet bestaat, maar het bestaat wel.
Geen idee, jij begint er over? Ieuw...Dus ik weet niet waar masochistisch masturberen [..] vandaan komt
Omdat dat _de_ oplossing is voor je probleem. Het doet exact hetzelfde als jij nu doet (mits je dat zo instelt; met stapjes van € 5 opladen) maar dan zonder dat je er over hoeft na te denken. Dat je het maar een paar keer per jaar gebruikt maakt het niet ineens onbruikbaar of lastiger?Dus ik weet niet waar automatisch laden [..] vandaan komt
Dit zijn inderdaad de feiten, maar hoe je het ervaart is helemaal je eigen keuze.Je kiest ervoor de feiten op een dusdanige manier te interpreteren dat je jezelf helemaal kapot lijkt te ergeren. Ik heb betere dingen te doen dus ik interpreteer de feiten liever op een manier waar ik mezelf niet over opwindt.maar dit is wat ik ervaar. Dit zijn de feiten.
Je reist ook voor € 2.50. Dat je € 5 op de kaart zet wil niet zeggen dat het restant geld weg is.Nee, ik reis voor 2,50 heen en 2,50 terug. Dus ik wil niet nog een keer voor 5 euro reizen, ik wil voor 2,50 terugreizen (net zoals ik voor 2,50 heen reisde).
Als je € 50 benzine in de tank van je auto gooit en je rijdt 10 kilometer, is dan je tank leeg? Ik hoop het niet... Datzelfde geldt voor je OV Chipkaart. Ook het minimumbedrag is vergelijkbaar met die benzinetank, er zit zo een liter (of twee) in het systeem die je niet kunt gebruiken om te rijden, dat zit in de leidingen / staat onder de inlaat van de brandstofpomp. In tegenstelling tot het saldo op je OV chipkaart krijg je die benzine echter niet terug als je je auto verkoopt...
Veel is relatief, en daar heb je maar één keer last van (aan het begin). De rest van de tijd reis je op de pof en betaal je dus voor reizen die je al wel gemaakt hebt maar nog niet hebt betaald. Als je dat (incorrect) afschuift op het "instaptarief" dan kan ik me indenken dat je jezelf daar druk over maakt, als je het opvat als "oh ja, ik moet nog betalen voor die rit van een half jaar geleden" dan is het een stuk minder erg.De klacht is dat je gewoon veel moet bijladen en er veel blijft op blijft staan
Rhàshan - Aditu Sunlock
[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 26-05-2017 18:00 ]
Ja, de allereerste keer dat je reist klopt je hele verhaal. Goed zo.chim0 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:58:
Wat heeft reizen in het verleden te maken met instaptarief? Je doet alsof het verschijnsel instaptarief niet bestaat, maar het bestaat wel. Net zoals bij de bus instaptarief 4 euro is en mijn reis 2,20 kan zijn. Blijft er 1,80 op staan. En nee, ik ga niet automatisch opladen want nee, ik reis twee keer per jaar.
Zal het voor je uittekenen, we beginnen met saldo 0:
- Inchecken Dordrecht, poortje gaat niet open (duh saldo 0)
- 5 euro bijladen, poortje gaat niet open
- 10 euro bijladen, poortje gaat open (want instaptarief is blijkbaar 10 euro)
- Rotterdam uitchecken, 2,50 eraf (want enkeltje is 4,20 - 40% korting)
- Blijft 7,50 over
- Lalalala lekker shoppen met din
- Rotterdam inchecken, poortje gaat niet open
- 5 euro bijladen, poortje gaat open (wow it's amazing mike! staat inmiddels 12,50 op)
- Dordrecht uitchecken, 2,50 eraf (want enkeltje is 4,20 - 40% korting)
Hoeveel heb ik in totaal bijgeladen en hoeveel blijft erop staan? In totaal dus 15 euro bijgeladen (10 euro in Dordt en 5 euro in Rotterdam). Min 5 euro voor het ritje, blijft er 10 euro over.
De eerstvolgende keer dat je reist laadt je dus 5 euro op je kaart (er stond nog 10 op), en je kunt heen en terug reizen voor, jawel, it's amazing mike!, 5 euro. En zo gaat dat iedere keer dat je reist, je hoeft nooit meer dat instaptarief erop te laden, behalve die ene enkele keer. Dus het idee dat jij elke keer als je reist dat instaptarief erop moet laden is gewoon zelf aangepraat.
Je kan dit maar 1 keer ervaren hebben. Tenzij je tussendoor ook nog wel eens van je chipkaart gebruik maakt in de bus of zo, en je dus gewoon een deel van dat tientje dat er nog opstaat verreisd. Dan zul je dat inderdaad opnieuw moeten opladen, niet omdat je elke keer dat opstaptarief moet opladen, maar omdat je voor dat geld gereisd hebt,Dus ik weet niet waar masochistisch masturberen en automatisch laden en vaak reizen vandaan komt, maar dit is wat ik ervaar. Dit zijn de feiten.
Dan laadt je aan het begin 5 euro op je kaart (+ eventueel het deel van je opstaptarief dat je al uitgegeven hebt) en dan hoef je de hele reis niet meer bij te laden.Nee, ik reis voor 2,50 heen en 2,50 terug. Dus ik wil niet nog een keer voor 5 euro reizen, ik wil voor 2,50 terugreizen (net zoals ik voor 2,50 heen reisde).
Het lijkt alsof je per se voor elke enkele reis wilt opladen, en dan gefrustreerd raakt omdat je het overzicht kwijtraakt. Als je gewoon bij vertrek zorgt dat opstaptarief + je reiskosten op die kaart staat ben je klaar.
Als jij die kaart alleen maar gebruikt voor reisjes van exact 2x2,50 dan hoef jij nooit meer dan die 5 euro erop te zetten.
Je moet dit chipkaart gewoon zien als een creditkaart waar jouw geld op staat, in plaats van als een treinkaartje waar je extra voor betaalt. Zie het alsof je wat papiergeld in je zak hebt voor het geval je onverwacht een taxi nodig hebt (heb ik wel). Da's een reserve die je een keertje vult. Als je hem daarna aanvult is dat omdat je er iets voor gekocht hebt.Maar goed laten we erover ophouden, het is te warm voor dit. Het is duidelijk. De klacht is dat je gewoon veel moet bijladen en er veel blijft op blijft staan, als je korte ritjes doet zoals wij en je ritje goedkoper is dan het instaptarief.
Daarom gaan op steeds meer stations de poortjes dicht. Dan hoeft de conducteur niet meer (zo veel) te controlerenJe kan het ook zien op de automaten. Dan kan je kijken wat je minimaal erop moet hebben staan voor een bepaalde rit. Dus je kiest de bestemming en dan laat ie zien hoeveel je nodig hebt, maar dat is niet hetzelfde bedrag als de werkelijke prijs van de reis. Bovendien moeten eigenlijk ook de conducteurs _elke_ keer controleren wat ook niet gebeurt, maar ook dit is weer een andere discussie.
Van hetzelfdeGoed (reis) weekend!![]()
Nee, om voor 2,50 te tanken moet je een auto hebben (en die kost al snel meer dan 10 euro, of 7,50, of 17,50).chim0 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:19:
Ik snap niks van wat je zegt dus het zal wel. Feit is dat ik 15 euro op m'n kaart moet hebben voor een ritje van 5 euro. En bij de auto kan ik kiezen om voor 2,50 te tanken. Hoe ver ik daarmee kom, is niet relevant. Dat is bij de OV-chipkaart niet zo. Daar moet ik in totaal 15 euro hebben, wil ik voor 5 euro kunnen reizen.
Om met de trein te kunnen reizen moet je dus eenmalig 10 euro inleggen (die kun je terugkrijgen als je ooit stopt met reizen). Daarnaast betaal je 1,50 per jaar voor de kaart.
Elke keer, behalve de allereerste keer, hoef je maar 5 euro op te laden per twee reisjes van 2,50. Elke keer. Nooit meer dan 5 euro. Never. Behalve bij een nieuwe kaart, en dan krijg je je oude 10 euro ook weer terug.
[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 26-05-2017 17:25 ]
Ik had 't dan ook over Nederland.Freee!! schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 15:12:
[...]
[...]
Dat gaat niet altijd zo gemakkelijk als jullie denken. Ik herinner me nog dat ik vorig jaar mei in Praag wat problemen ermee had. Bij de halte van de tram stond een mooie kaartautomaat. Helaas slikte die alleen muntgeld. Ik was net aangekomen en had wel even gepind, maar daarbij alleen biljetten gekregen. Na melding aan de bestuurder van het probleem toch maar even meegereden naar een halte bij een station, waar ook een loket was voor bus/tram/metrokaartjes.
Nope, rood op de OV-Chipkaart begint, net als overal, bij -€0.01. Het instaptarief is 4 euro, 10 euro of 20 euro maar je mag 4 euro rood staan dus in de praktijk is 't 0, 6 of 16 euro. Daarom kosten die dingen €7.50: daarin zit een deel voor de kaart zelf en een deel voor het rood kunnen staan.Paul schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:20:
[...]
Het bestaat zeker. Je hoeft het echter maar één keer op je kaart te zetten, de keren daarna betaal je voor je reizen. Als je zoveel reist dat je onder het minimum komt dan moet je er meer op zetten dan je toekomstige reis, dat klopt. Maar dat komt niet omdat je nogmaals het minimumbedrag moet "betalen", dat komt omdat je "in het rood" staat. Alleen begint rood bij de OV Chipkaart op € 4 / € 10 / € 20 ipv op € 0
[ Voor 39% gewijzigd door CyBeR op 26-05-2017 17:35 ]
Heel strict gezien is het rode rood inderdaad vanaf -0,01, alleen zo jammer dat je aan dat getal, in tegenstelling tot je bankrekening, geen *** hebt; je hebt veel meer aan die andere 3 getallen...
Ook die 0, 6 en 16 die je noemt zijn betekenisloos, met die bedragen op je kaart kun je ook niks...
Dat is bij je auto net zo; daar zit ook meer benzine in dan dat je de laatste keer getankt hebt. Verschil is dat je daar dat laatste beetje niet (of heel lastig, en slecht voor de motor) op kunt rijden terwijl je het bij de OV Chipkaart wel kunt gebruiken. Je moet alleen wel zorgen dat het er weer terug in zit voordat je verder rijdt...En bij de auto kan ik kiezen om voor 2,50 te tanken. Hoe ver ik daarmee kom, is niet relevant. Dat is bij de OV-chipkaart niet zo. Daar moet ik in totaal 15 euro hebben, wil ik voor 5 euro kunnen reizen.
[ Voor 39% gewijzigd door Paul op 26-05-2017 20:15 ]
Rhàshan - Aditu Sunlock
Tenzij je doet wat chim0 in een bijzin vermeldt:Dido schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:22:
Ja, de allereerste keer dat je reist klopt je hele verhaal. Goed zo.
De eerstvolgende keer dat je reist laadt je dus 5 euro op je kaart (er stond nog 10 op), en je kunt heen en terug reizen voor, jawel, it's amazing mike!, 5 euro. En zo gaat dat iedere keer dat je reist, je hoeft nooit meer dat instaptarief erop te laden, behalve die ene enkele keer. Dus het idee dat jij elke keer als je reist dat instaptarief erop moet laden is gewoon zelf aangepraat.
Maarja, doe dat dan ook niet.chim0 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:24:
[...] als we klaar zijn, zetten we bij de balie alles over van mijn kaart naar haar kaart.
Volgens mij is dit al aantal maanden geleden gedaan. Het duurt allemaal dus veel te lang.iBugged schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 01:03:
Ze zijn/waren bezig met een proef op de Valleilijn (Connexxion) waarbij je niet hoefde uit- en in te checken wanneer je tussen NS en CXX overstapte.
Nee, dat is dus niet zo. Je kunt met 0 euro op je kaart inchecken in de bus/tram/metro, en met 6 of 16 (afhankelijk van of je een abonnement hebt of niet) in de trein.Paul schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 20:08:
Bij een gewone rekening kun je niks meer vanaf -0,01, bij een OV Chipkaart kun je niks meer vanaf € 3,99, € 9,99 of € 19,00.
Heel strict gezien is het rode rood inderdaad vanaf -0,01, alleen zo jammer dat je aan dat getal, in tegenstelling tot je bankrekening, geen *** hebt; je hebt veel meer aan die andere 3 getallen...
Ook die 0, 6 en 16 die je noemt zijn betekenisloos, met die bedragen op je kaart kun je ook niks...
Uiteraard sta je in dat eerste geval vervolgens rood en kun je dus niet meer inchecken tot je oplaadt, en in dat tweede geval kom je bij de volgende incheck bij de trein onder het minimum van -€4 en kun je dus niet meer inchecken (maar als je nog positief staat na je rit, wel in de bus/tram/metro.)
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 27-05-2017 01:45 ]
Proef is voor zover ik zie nog maar net begonnen: https://www.valleilijnproef.nl.Negaiido schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 01:13:
[...]
Volgens mij is dit al aantal maanden geleden gedaan. Het duurt allemaal dus veel te lang.
Bij ons op station (Dordrecht) rijdt de Arriva (geloof dat het de Betuwelijn is) en daar op het perron hebben ze nu een NS en een Arriva paaltje naast elkaar geplaatst.Negaiido schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 01:13:
[...]
Volgens mij is dit al aantal maanden geleden gedaan. Het duurt allemaal dus veel te lang.
Maar dit vermindert niet de irritatie bij het omchecken; extra opstaptarief, wachtrijen bij Arriva paaltjes omdat die zo traag zijn, stress bij het proberen te halen van de overstap, opeens rijd je in de spits en is abonnement ongeldig etc. Ook al zetten ze 10 extra paaltjes neer, je behoudt deze problematiek zolang je niet gewoon 1 keer hoeft in te checken voor alle maatschappijen.chim0 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:17:
[...]
Bij ons op station (Dordrecht) rijdt de Arriva (geloof dat het de Betuwelijn is) en daar op het perron hebben ze nu een NS en een Arriva paaltje naast elkaar geplaatst.
Gisteren voor het eerst daar geparkeerd en dat is wel erg prettig. Ik heb alleen geen OV kaart en ik moest mijn ID laten zien voor een leenpas. Ben dit de komende zomer wel vaker van plan dus dat wordt telkens een beetje omslachtig.
//Edit
Geprobeerd en kan gewoon
[ Voor 11% gewijzigd door Erulezz op 06-06-2017 10:32 ]
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
-
Beste,
Zoals je wellicht in de kranten gelezen hebt, zijn er veel reizigers die nog tegoed hebben openstaan op verlopen OV-kaarten. In totaal gaat dit om 5 miljoen euro. Dit is natuurlijk zonde.
Naast het versoepelen van de procedures om het terugclaimen in de toekomst makkelijk te maken, verloten wij deze maand een groot aantal gratis OV-jaarkaarten. Doe nu mee en reis het komende jaar zonder te betalen. Iedereen mag meedoen vanaf 18 jaar.
Claim hier je gratis OV-jaarkaart >
P.S. Mocht je nog openstaand tegoed hebben, vergeet dit dan niet zo snel mogelijk terug te claimen.
Hartelijke groet,
Pieter Jan de Waard
Directeur klantenservice
Sony A99; Sony A77 Sony 70-400G SSM/4.5-5.6; Sony 70-300G SSM/4.5-5.6; Minolta 50/1.7; Sigma 150 Macro EX, Carl Zeiss 24-70 ZA
Al eerder had een eigenaar van een Utrechtse piercingwinkel het al voor elkaar gekregen om een OV-chipkaart in zijn pols te plaatsen. Echter dit was behoorlijk complex:
http://treinenweb.nl/news...eert-ov-chip-in-hand.html
Maar, dan vraag ik me af: Waarom is dit zo complex dan? In het algemeen is het toch een NFC-chipje te grootte van een rijstkorrel? Ik heb dit wel eens gezien bij een tweaker, en je zag er bijna niks van!Het implanteren van een onderhuidse ov-chip heeft Tom enige voorbereiding gekost. Tegenover wetenschaps-website VICE vertelt hij het volgende: "Het was niet makkelijk. Je moet nadenken over de afstand van de ontvangst, hoe je het veilig in siliconen krijgt en je moet rekening houden met vochtophoping."
Wat maakt dit voor onze chipkaart dan zo complex voor deze man?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Maar, wat is het verschil in de techniek dan? Beiden is toch NFC?Paul schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:09:
Waarschijnlijk is het Zweedse initiatief een door de spoorwegen uitgezocht rijstkorreltje, terwijl die meneer in Utrecht (het relevante deel van) een "bankpasje" onder zijn huid heeft.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Tell me about itchim0 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:17:
[...]
Bij ons op station (Dordrecht) rijdt de Arriva (geloof dat het de Betuwelijn is) en daar op het perron hebben ze nu een NS en een Arriva paaltje naast elkaar geplaatst.
Per ongeluk Arriva ingecheckt terwijl ik NS had moeten zijn. Een ritje naar Zwijndrecht koste mij ineens 30 euro i.p.v. €2,30

https://valid.x86.fr/xhfd5e
Whaha hoe krijg je dat voor elkaar? Je moet het gele paaltje hebben, niet het rode! Gezien de datum en tijdstip vrijdagavond laat bakkie op?Badtothebone schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:42:
[...]
Tell me about it
Per ongeluk Arriva ingecheckt terwijl ik NS had moeten zijn. Een ritje naar Zwijndrecht koste mij ineens 30 euro i.p.v. €2,30
[afbeelding]
Die rijstkorrels zijn (zover ik weet) RFID, NFC is wat complexer. RFID op 150KHz of iets in die richting heeft veel kleinere antennes nodig dan NFC op 13.56MHz. De chips zelf zijn ook minder complex en bijgevolg kleiner te maken trouwens; RFID is niet veel meer dan een draadloze barcode waar NFC echt communicatie is.AW_Bos schreef op maandag 19 juni 2017 @ 22:16:
[...]
Maar, wat is het verschil in de techniek dan? Beiden is toch NFC?
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 20-06-2017 09:11 ]
Nooit op Zutphen geweest?chim0 schreef op zondag 28 mei 2017 @ 14:17:
[...]

* Raven heeft zich daar al wel eens vergist

Althans, met die geprinte kaartjes, met de gewone OV-chipkaart heb ik dat nog niet getest.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik stel het nog 1 keer: wie is er de lachende derde in dit plaatje?Raven schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:51:
[...]
Nooit op Zutphen geweest?
[afbeelding]
* Raven heeft zich daar al wel eens vergist, gelukkig kun je de incheck checken met NFC-app op de smartphone waardoor ik net op tijd zag dat ik bij de verkeerde had ingechecked.
Althans, met die geprinte kaartjes, met de gewone OV-chipkaart heb ik dat nog niet getest.
De wegenbelastingenBrent schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:26:
[...]
Ik stel het nog 1 keer: wie is er de lachende derde in dit plaatje?![]()
Ja Cafe Merzchim0 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 05:14:
[...]
Whaha hoe krijg je dat voor elkaar? Je moet het gele paaltje hebben, niet het rode! Gezien de datum en tijdstip vrijdagavond laat bakkie op?
Trouwens ik heb na een paar keer bellen en mailen well 27 euro terug gekregen van zowel Arriva als de NS dus de schade was beperkt.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Apps die je nodig hebt:
- KPN NFC manager
- OV-chip wallet inclusief het testing programma
- de ov-chipmobiel app
Verder heb je een NFC v2 simkaart nodig.
Deze heb ik als eerste in de NFC manager geactiveerd, daarna in de ov-chip wallet de 'kaart' aangevraagd.
Dit wordt gevolgd door een betaling van 1 eurocent. In mijn geval via ING. Helaas werd ik niet doorgestuurd naar de ING Bankeren app, maar werd de gewone IDEAL website geopend waarbij ik moest inloggen met mijn account en vervolgens een TAN-code intikken, die me per sms werd toegestuurd.
Het activeren duurde even maar ging wel goed (nouja, de tweede poging dan).
Inchecken in de bus: met display aan en een andere app actief: de scanner reageerde niet.
Met de ov-chipkaart-app actief wel.
Met scherm uitgeschakeld deed-ie het ook meteen.
YMMV maar ik wilde dit toch wel vast delen
Het probleem met de Wallet App is dat ik een menu heb die half werkt, waarbij ik een kaart kan verwijderen, terwijl ik die nog nooit toegevoegd heb

Toevallig vandaag een publieke update gehad, maar ik hoop dat dit nu eindelijk eens fatsoenlijk werkt.
Wat is je advies @Octopuz? Alle drie de apps eraf gooien, en opnieuw installeren?
[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 11-07-2017 19:12 ]
De Wallet app werkt hier ook maar half. Nu ik alles werkend heb en de wallet app nogmaals open, kom ik in een scherm met een foutmelding dat de registratie niet gelukt is, als ik dan op 'back' druk dan opent de app eerst, en crasht dan. Nu ik 'm een uur later nogmaals open doet ie het wel: 'ov-chip mobiel is actief'.[b][message=51871905,noline]
Wat is je advies @Octopuz? Alle drie de apps eraf gooien, en opnieuw installeren?
Maar ik heb dus wel de 'testing' versie van de wallet app, daar is vast een bug méér in platgeslagen dan in de normale versie. Je zou kunnen proberen om die te installeren over de oude heen, daarna OVCM verwijderen en vanuit de wallet app opnieuw installeren.
Uiteraard moet wel eerst in de KPN NFC manager app alles op 'groen' staan voordat je met de wallet app verder gaat
En dan een menu waar ik niks mee kan, met onder andere een zinloze optie: Kaart verwijderen, zoals eerst.
Het verandert niks aan de zaak.
De NFC app geeft groen sein verder.
[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 11-07-2017 20:15 ]
Welke volgorde raad jij aan?
Blijft in mijn ogen een waar drama. Vooral die drie app's die nodig zijn

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 11-07-2017 20:43 ]
En als je helemaal pech hebt dan staat er iets half op je simkaart, in plaats van helemaal.
Overigens zijn er toestellen waar je het type NFC kunt instellen. Op mijn S8 zit dat bij NFC en betaling, en dan het menu rechtsboven, standaard NFC-methode. Die heb ik op 'automatisch selecteren' staan.
Daarnaast: ik weet niet of je ook contactloos betaalt met Rabo. Die maakt van een vergelijkbare NFC-methode gebruik, misschien conflicteert dat? Ik heb ING, die doet niets bijzonders met simkaarten met een secure area.
Ik hoop dat dit eenvoudig door hun aan te passen is. Ik ga geen SIM-kaarten verspillen voor deze ellende, voor wat het tot nu toe is. Die wallet-app blijft brak. Ik schei er mee uit, totdat ze verzekerd zijn van een goede werking en public. Maar ik vrees dat dit een utopie zal blijven.Octopuz schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:31:
En als je helemaal pech hebt dan staat er iets half op je simkaart, in plaats van helemaal.

Vandaag is mijn OV chipkaart (om een of wazige reden) defect geraakt en hij doet absoluut niets meer. Nou las ik op de site dat een nieuwe kaart 11 euro kost (nogal oplichting maar dat terzijde). Nu heb ik eens gekeken en die pas is niet ouder dan 1 jaar, nergens is er zichtbare schade en ik heb er gisteren nog gebruik van gemaakt..
[ Voor 21% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 17-07-2017 17:45 ]
Verwijderd
Ik had het recentelijk andersom, kaart volledig vervaagt maar chip deed het nog perfect, maar volgens de NS technisch gezien niet meer geldig omdat de naam niet meer zichtbaar was. Na meerdere waarschuwingen toch maar een nieuwe besteld. Kaart was nog tot midden 2019 geldig. Lang en hard gezeurd bij NS, translink enzovoorts, nul op het rekest gekregen. Moraal van het moraal? 99% zeker heb je gewoon pech en mag je gewoon lappen.BladeSlayer1000 schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:40:
Heeft iemand hier ervaring met het aanvragen van een nieuwe OV chipkaart die niet meer functioneert?
Vandaag is mijn OV chipkaart (om een of wazige reden) defect geraakt en hij doet absoluut niets meer. Nou las ik op de site dat een nieuwe kaart 11 euro kost (nogal oplichting maar dat terzijde). Nu heb ik eens gekeken en die pas is niet ouder dan 1 jaar, nergens is er zichtbare schade en ik heb er gisteren nog gebruik van gemaakt..
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.