Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:02:
NS zet bejaarde uit trein wegens fout inchecken
[...]

"Volgens haar zoon dacht ze dat ze al was ingecheckt voordat ze de trein was ingegaan, omdat ze een piepje had gehoord."

Daarom kijk ik altijd op het display, die paaltjes staan soms zo dicht bij elkaar dat je niet op het geluid af kunt gaan of het jouw paaltje was dat een OV-chipkaart oppikte. Zou zomaar iemand bij een ander vlakbij zijnd paaltje kunnen zijn geweest.
Als er direct iemand na jou zijn kaart bij het paaltje houdt, laat de display een fractie van een seconde jouw info zien. Daarna de info van degene na je. Op drukke stations is het aflezen van het scherm nagenoeg onmogelijk.

Faulty by design. Het systeem is niet ontwikkeld om goed te werken voor de reiziger, maar voor de vervoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Er komt onderzoek: nieuws: Privacytoezichthouder moet onderzoek doen naar anoniem reizen met kor...

Wat zou er overigens voor nodig zijn om het chip-systeem als ramp te beschouwen? Ik heb het idee dat de voorstanders zich zo ingemetseld hebben dat in feite onbespreekbaar is. Elk probleem of minpunt is een haakje of oogje dat mettertijd wel verholpen wordt c.q. maar geaccepteerd moet worden omdat we nou eenmaal met de tijd mee moeten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:10:
[...]
Wat zou er overigens voor nodig zijn om het chip-systeem als ramp te beschouwen? Ik heb het idee dat de voorstanders zich zo ingemetseld hebben dat in feite onbespreekbaar is. Elk probleem of minpunt is een haakje of oogje dat mettertijd wel verholpen wordt c.q. maar geaccepteerd moet worden omdat we nou eenmaal met de tijd mee moeten.
Wat zou er overigens voor nodig zijn om het chip-systeem als solide systeem te beschouwen? Ik heb het idee dat de tegenstanders zich zo ingemetseld hebben dat in feite onbespreekbaar is. Elk probleem of minpunt is een haakje of oogje dat waardoor maar geaccepteerd moet worden dat het systeem niet werkt.

Is heel flauw, maar het blijven doordrammen om het chipsysteem als ramp te bestempeld heeft niemand wat aan. Wat als je je zin krijgt en we het als ramp bestempelen? Terug naar de strippenkaart? Een ander chipsysteem ontwikkelen? _O- .

Vanaf de huidige situatie denken in oplossingen over hoe het systeem beter kan worden is dan een veel nuttiger tijdbesteding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Skyaero schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:15:
[...]

Wat zou er overigens voor nodig zijn om het chip-systeem als solide systeem te beschouwen? Ik heb het idee dat de tegenstanders zich zo ingemetseld hebben dat in feite onbespreekbaar is. Elk probleem of minpunt is een haakje of oogje dat waardoor maar geaccepteerd moet worden dat het systeem niet werkt.

Is heel flauw, maar het blijven doordrammen om het chipsysteem als ramp te bestempeld heeft niemand wat aan. Wat als je je zin krijgt en we het als ramp bestempelen? Terug naar de strippenkaart? Een ander chipsysteem ontwikkelen? _O- .

Vanaf de huidige situatie denken in oplossingen over hoe het systeem beter kan worden is dan een veel nuttiger tijdbesteding.
In het geval van de trein denk ik dat het hele systeem gewoon de prullenbak in moet en totaal opnieuw opgezet moet worden. Het ligt er gewoon te dik op dat het systeem niet is gemaakt voor de reiziger maar voor de vervoerder.

Ik heb toevallig een abonnement en dat maakt het wat makkelijker, maar zonder abonnement is het gewoon heel onhandig. Die kaart op zich is het probleem niet zozeer. Het probleem is het systeem wat ze om die kaart heen hebben gebouwd.

Voor het gemak kun je beter gewoon homeprint tickets kopen als je geen abonnement hebt. Dat zegt natuurlijk genoeg over de gebruiksvriendelijkheid. Het feit dat je voor reizen met elke vorm van korting gedwongen wordt om een chipkaart te gebruiken en allerlei extra handelingen moet gaan verrichten, geeft al aan dat het systeem vooral voordelen heeft voor de vervoerder. De nadelen zij voor de reiziger. Een homeprint ticket met korting was voorheen gewoon te koop en er is maar 1 reden dat dat nu niet meer te koop is: de chipkaart is in het voordeel van de vervoerder. Daar wordt meer aan verdiend. Alle informatie die ze uit het gebruik van de chipkaart halen is een goudmijn. Ze kunnen zelfs zien via welke ingang je het station inloopt en weer uitloopt.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nou, ik heb antwoord gekregen van TLS naar de vraag hoe een account op ov-chipkaart.nl op te heffen want geen kaart meer.
Het is niet nodig uw account te verwijderen. De optie om het verwijderen is er niet. Er gebeurt niets met uw account als u daarvan geen gebruik maakt. Niemand anders heeft toegang tot uw account.
dat mist natuurlijk compleet het punt. Het kan dus niet omdat TLS het niet nodig vindt.

Iemand een idee of dit wel mag in het kader van de Wet bescherming persoonsgegevens? Ik geef namelijk nadrukkelijk aan het weg te willen hebben en volgens mij mogen ze dat niet weigeren op gegevens na die ze wettelijk en/ of essentieel voor de dienstverlening aan mij (geen klant meer) nodig hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Skyaero schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:15:
[...]

In elk ander land lijken de papieren kaartjes goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Brent schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:23:
In elk ander land lijken de papieren kaartjes goed te werken.
Brrr. Liever niet :X Mag je iedere keer weer in de rij gaan staan, zo'n draak van een apparaat bedienen, hopen dat dit apparaat je ING-pas wel snapt, hopen dat de mensen vóór je het apparaat een beetje kennen, kijken hoe je trein wegrijdt zonder jou omdat je eerst dat @#$*%^($# kaartje moet kopen etc. etc....

Geef mij maar een pasje dat ik langs een of andere paal (op punten waar ik toch al langs kom) kan swipen waarna ik mijn weg kan vervolgen; liefst eentje die automatisch op kan laden. Oh wacht, volgens mij hebben we zo'n systeem...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:25:
[...]
Brrr. Liever niet :X Mag je iedere keer weer in de rij gaan staan, zo'n draak van een apparaat bedienen, hopen dat dit apparaat je ING-pas wel snapt, hopen dat de mensen vóór je het apparaat een beetje kennen, kijken hoe je trein wegrijdt zonder jou omdat je eerst dat @#$*%^($# kaartje moet kopen etc. etc....

Geef mij maar een pasje dat ik langs een of andere paal (op punten waar ik toch al langs kom) kan swipen waarna ik mijn weg kan vervolgen; liefst eentje die automatisch op kan laden. Oh wacht, volgens mij hebben we zo'n systeem...
Wachten voor een poortje om in te checken? In de rij staan om uit te checken. Vergeten uit te checken? Chipkaart opladen. Samenreiskorting laden. Met een abonnement of OV-kaart moeten in- en uitchecken. Brrr. Liever niet. :X

Geef mij maar een kaartje dat ik gewoon kan kopen, waarna ik er verder geen nakijken meer naar heb. Retourtje zonder 4x te moeten herinneren dat ik ergens in en uit moet checken? Graag.

Waarom zou een papieren kaartje overigens niet kunnen bestaan naast het chipkaart systeem?

<Insert flowerp in 3, 2, 1...>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:52:
Wachten voor een poortje om in te checken?
Waar/wanneer? Nog nooit (langer dan 7 seconde; dat vind ik persoonlijk de term "wachten" niet waard) meegemaakt. En is dat langer dan dat je in de rij stond voor de kaartautomaat? :P
In de rij staan om uit te checken.
Zie bovenstaande :P
Vergeten uit te checken?
Geen last van, op steeds meer stations moet je wel (poortjes) en op de rest kom je altijd wel langs een paal. De OV Chipkaart bestaat al zo lang dat je het ondertussen (mits je daadwerkelijk af en toe met het OV gaat) wel zou moeten weten. Daarnaast kun je het online oplossen.

Het kan sowieso geen kwaad als mensen weer eens wat bewuster bezig zouden zijn met wat ze aan het doen zijn, in plaats van als een stelletje zombies voort te schuifelen met de armen vooruit* Paul , hoofd gekanteld * Paul en lege blik in de ogen * Paul ... Niet alleen in het OV overigens :+
Chipkaart opladen.
Automatisch opwaarderen... Los daarvan kan opwaarderen online (waarmee je een groot deel van de handelingen aan de paal over kunt slaan) en op veel meer plaatsen dan dat je vroeger treinkaartjes kon kopen
Samenreiskorting laden.
Dat zou ik niet weten, doe ik nooit :)
Met een abonnement of OV-kaart moeten in- en uitchecken.
Poortjes -> ook met een papieren kaartje moet je dan in- en uitchecken.
Geef mij maar een kaartje dat ik gewoon kan kopen, waarna ik er verder geen nakijken meer naar heb.
Zoals de OV chipkaart met reizen op saldo en automatisch opwaarderen? Of is dat in- en uitchecken nu echt zo'n verschrikkelijk groot drama? Dat is toch (letterlijk!) zo gedaan? En op veel plekken hoef je het niet eens te herinneren maar gaat dat poortje domweg niet open als je het niet doet.
Waarom zou een papieren kaartje overigens niet kunnen bestaan naast het chipkaart systeem?
Waar zeg ik dat ze niet naast elkaar kunnen?

Ik denk overigens niet dat we ooit nog af komen van het in- en uitchecken, en dan zijn de papieren kaartjes die er nu zijn afdoende. Ik zou echt geen papieren abonnement meer willen in combinatie met in- en uitchecken, dat vodje is binnen de kortste keren stuk...

* Paul ": In de ene hand een StarBucks koffietoetje en in de andere de smartphone
* Paul : Om op dat schermpje te kunnen staren
* Paul : Tenzij Mewtwo zich laat zien

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor jou is die kaart misschien handig (voor mij ook, want ik heb een Traject Vrij Jaar en reis dus niet op saldo). Maar mijn vrouw moet voor bijna elke reis naar de automaat voor Samenreiskorting. En toen ze laatst met haar zussen naar Utrecht wilde, was de keus voor de auto snel gemaakt: geen gedoe met chipkaarten en nog veel goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:50:
Poortjes -> ook met een papieren kaartje moet je dan in- en uitchecken.
Ik zal de rest maar even laten, want dit hebben we hier al tot in den treuren besproken (hoog N=1 gehalte). Ik doel in ieder geval op een papieren kaartje waar je niet mee hoeft in- en uit te checken. Poortjes kunnen dan weer weg en in- en uitcheck palen voor diegene die hier gebruik van willen maken. Reizigers met abonnementen zijn dan ook weer vrij van het in- en uitcheck verhaal. Stations weer toegankelijk voor iedereen, winkels in die stations weer toegankelijk voor iedereen...

Het antwoord waarom hiervoor niet gekozen is wel bekend. Het heeft in ieder geval weinig (lees niets) met het gemak van de reiziger te maken.

P.s. Zelfs het typen van "in- en uitchecken" wordt een sleur...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 06:59:
Maar mijn vrouw moet voor bijna elke reis naar de automaat voor Samenreiskorting.
Vroeger moest je voor elke reis naar de automaat om überhaupt een kaartje te kopen. Ik ben ook geen fan van de constructie voor samenreiskorting, maar de situatie is niet slechter dan 'ie al was.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:20:
Ik zal de rest maar even laten, want dit hebben we hier al tot in den treuren besproken (hoog N=1 gehalte).
Als je geen discussie wilt, waarom maak je dan zélf die punten in je eerdere post?
Ik doel in ieder geval op een papieren kaartje waar je niet mee hoeft in- en uit te checken. Poortjes kunnen dan weer weg en in- en uitcheck palen voor diegene die hier gebruik van willen maken. Reizigers met abonnementen zijn dan ook weer vrij van het in- en uitcheck verhaal. Stations weer toegankelijk voor iedereen, winkels in die stations weer toegankelijk voor iedereen...

Het antwoord waarom hiervoor niet gekozen is wel bekend. Het heeft in ieder geval weinig (lees niets) met het gemak van de reiziger te maken.
Gemak: niet meer kunnen vergeten in/uit te checken. Veiligheid: minder mensen die zonder kaartje in het station rondzwerven. Kosten: door zwartrijden tegen te gaan blijft het OV voor iedereen die wél betaalt voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ValHallASW schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:15:
Als je geen discussie wilt, waarom maak je dan zélf die punten in je eerdere post?
Repliek. Als je hierop dan opmerkingen krijgt zoals:
Paul schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:50:
Nog nooit (langer dan 7 seconde; dat vind ik persoonlijk de term "wachten" niet waard) meegemaakt.
Geen last van
Dat zou ik niet weten, doe ik nooit :)
Dan kun je elkaar wel blijven bestrijden met voor en nadelen, waarbij de voordelen van de één, de nadelen van een ander zijn. De discussie blijft dan om elkaar heen draaien. Zinloos als er niet naar elkaar geluisterd wordt. Vandaar ook mijn betoog voor beide systemen.

Waarbij ik overigens wel wil aantekenen dat de zogenaamde voordelen van de Chipkaart eigenlijk alleen opgaan als je een persoonlijke kaart hebt met automatisch afschrijven.
Gemak: niet meer kunnen vergeten in/uit te checken. Veiligheid: minder mensen die zonder kaartje in het station rondzwerven. Kosten: door zwartrijden tegen te gaan blijft het OV voor iedereen die wél betaalt voordeliger.
Vergeten in- en uit te checken kan op veel stations nog prima. Het verkeerd gaan hiervan ook.

Veiligheid is echt een non argument. Veilig zijn de poortjes sowieso niet in het geval van een noodsituatie. Mensen die er door willen zonder in te checken lukt dat overigens ook nog wel prima. Ongevraagd lopen er soms ook nog wel eens mensen mee met een ander. Op (bepaalde?) grote stations is het sowieso geen gesloten systeem. Persoonlijk voelt mijn veiligheid overigens ook aangetast, omdat ik nooit zeker weet (lees kan niet controleren) of ik wel of niet ingechecked ben.

Kosten. Inderdaad. Met als leuke bijkomstigheid dat oma die vergeet in te checken er op het volgende station er uit wordt gegooid, want ze is een zwartrijder nietwaar? Over veiligheid gesproken.

Edit: Ik wil de stelling nog wel aan dat de kosten van het systeem (onderhoudt o.a.) duurder zijn dan de opbrengsten van het "verminderen" van het zwartrijden. De inkomsten van o.a. de reizigers data zijn veel belangrijker.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2016 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Paul schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 22:25:
[...]

Jij verward 2 dingen: je moet nu ook gewoon een kaartje kopen, en die procedure is niet anders dan eerst (behalve dat je mag bijtikken voor een wegwerp chipkaart). Dus als je het zo vergelijkt, is de aanschaf identiek hetzelfde, plus de extra kosten plus het moeten in en uit checken.

Dat het voor abbonee's (veelreizers) bepaalde voordelen heeft (ook als veelreiziger vond ik het in en uitchecken overigens een groot nadeel), neemt niet weg dat dat niet het enige soort reiziger is en er dus verschillende eisen tegelijk ingewilligd moeten worden.

Het is openbaar vervoer waar ongeacht de ticketprijs al overheidsgeld bij gaat, je mag dan ook verwachten dat allerlei soorten reizigers geaccommodeerd worden, inclusief incidentele reizigers, ouderen, slechthorenden en toeristen (het is 2016 en je kunt nog steeds niet met creditcard op ns.nl betalen, en sinds minder dan een jaar is het pas op de meeste stations mogelijk).

Het is moeilijk te begrijpen hoe zo'n grote operatie zo slecht doordacht kon zijn, want rekening met verschillende eisen houden is zeer belangrijk. Treintickets gaan in bijna elk ander land (tenminste Belgie, Duitsland, Frankrijk, Polen, Italie en Spanje, omdat ik daar weleens de trein nam) op dezelfde manier: een ticket via internet of automaat met CC of betaalpas, en voor de veelreiziger een parallel pasjes systeem, zoals dat vroeger hier ook ging. In de steden dan kleine papieren tickets voor bus/tram/metro. Klaagt niemand over, iedereen begrijpt het, mensen afkomstig uit allerlei groepen.

Het is heel specifiek voor het OV chipsysteem dat dit niet soepel loopt. Het enige andere gelijkvormige systeem dat ik ken is Londen, en daar heb je maken met een heel grote groep veelreizigers, wat in het voordeel van zo'n systeem kan werken. Echter merk je direct dat het ook daar niet voor iedereen even helder is, gezien de vele poster en uitleg over de chipkaart aldaar.

Dus, op basis van een vrij brede toetsing stel ik dat het objectief minder soepel werkt voor bepaalde groepen mensen, precies de groepen eigenlijk die weinig reizen en dus waar de barriere sowieso al het grootst is, en je het juist extra makkelijk zou willen maken ipv moeilijker dan voor de veelreizer. Het is heel makkelijk om dat te negeren als je niet in zo'n groep zit (als je forenst met de trein), maar dat is niet erg sympatiek en zeker niet de grondslag voor openbaar vervoer: vervoer voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ValHallASW schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:15:
[...]

Vroeger moest je voor elke reis naar de automaat om überhaupt een kaartje te kopen. Ik ben ook geen fan van de constructie voor samenreiskorting, maar de situatie is niet slechter dan 'ie al was.
Vroeger kocht je gewoon met ideal een kaartje met korting en had je die hele automaat niet nodig. We staan nu zelfs vaker bij die automaat.
[...]

Ik zie eigenlijk best vaak mensen gewoon achter iemand aan door het poortje glippen. Wat ik nooit zie, is dat er dan iets gebeurt. Ja, het poortje gaat piepen, maar er is niemand die ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zat te kijken naar een Dal voordeeluren abo, echter is de actie voor 29,- euro eind april afgelopen.

Iemand een idee of er een dezer dagen nog een actie voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:41:
[...]

Vroeger kocht je gewoon met ideal een kaartje met korting en had je die hele automaat niet nodig. We staan nu zelfs vaker bij die automaat.
Je kunt een e-ticket kopen en die uitprinten of in de NS reisplanner app laden. Hoef je ook niet naar een automaat.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Atomsk schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:58:
[...]

Je kunt een e-ticket kopen en die uitprinten of in de NS reisplanner app laden. Hoef je ook niet naar een automaat.
Je kunt die ticket niet kopen zonder Nederlandse bankpas, en via een app reizen is voor veel mensen natuurlijk ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Brent schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:35:
[...]

Je kunt die ticket niet kopen zonder Nederlandse bankpas, en via een app reizen is voor veel mensen natuurlijk ook geen optie.
Ja, vroeger: toen je nog met ideal een kaartje kocht... zonder bankpas... :?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Atomsk schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:40:
[...]

toen kon je nog met een hand vol munt geld af ;)

tijd om gewoon met je bankpas / Telefoon te kunnen reizen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atomsk schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:58:
[...]

Niet met korting en op mijn abonnement mag ik in de daluren 3 personen met korting mee laten rijden. Dat kan dus alleen met de chipkaart en het is ook nog eens onhandige geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:37:
Dan kun je elkaar wel blijven bestrijden met voor en nadelen, waarbij de voordelen van de één, de nadelen van een ander zijn.
Met andere woorden, het is onmogelijk iedereen tevreden te stellen :)
Zinloos als er niet naar elkaar geluisterd wordt.
Oh, ik luister wel, ik ben het alleen niet met (alles van) je eens :P Zo "wacht" ik bijvoorbeeld liever 7 seconden voor een poortje dan 7 minuten voor een apparaat.
Waarbij ik overigens wel wil aantekenen dat de zogenaamde voordelen van de Chipkaart eigenlijk alleen opgaan als je een persoonlijke kaart hebt met automatisch afschrijven.
Niet (helemaal) waar :) Als je iedere keer maar net genoeg saldo op je anonieme kaart zet voor één reis dan heb je inderdaad de nadelen van de chipkaart gecombineerd met de nadelen van het papieren kaartje. Je kunt er echter ook voldoende op zetten voor meerdere reizen. Dat heeft zo zijn eigen voor en tegens (net als automatisch opladen overigens), maar je hoeft niet per se iedere keer naar zo'n oplaadpunt.
Veiligheid is echt een non argument.
Ik respecteer je mening, maar veel conducteurs en andere reizigers (including me) zijn dat niet met je eens. Minder zwartrijders = minder agressie, want veruit de meeste agressie kwam IMHO van betrapte zwartrijders.
Veilig zijn de poortjes sowieso niet in het geval van een noodsituatie.
Die dingen gaan vanzelf open bij een stroomstoring en ze hebben een noodknop (+camera +boete bij oneigenlijk gebruik)...
Persoonlijk voelt mijn veiligheid overigens ook aangetast, omdat ik nooit zeker weet (lees kan niet controleren) of ik wel of niet ingechecked ben.
Ging het poortje open? Je bent ingecheckt ;) Als je eenmaal in de trein zit kan het inderdaad niet meer (maar ja, dan kun je er ook niks meer aan veranderen), maar voor die tijd kun je gewoon naar zo'n apparaat lopen (die sinds de invoering van de OV Chipkaart bij lange na niet meer zo'n lange rijen heeft) en kijken of je in bent gecheckt.
Welke twee? Volgens mij negeer jij een heel belangrijk punt: Vroeger kocht je dat kaartje iedere keer opnieuw; weer in de rij staan, weer dat apparaat bedienen, weer pinnen... Nu koop je dat kaartje één keer en hoef je maar af en toe bij te laden (het kan zelfs automatisch).

De aanschafprocedure zelf, ja, dat lijkt behoorlijk veel op elkaar. Echter, je hoeft tegenwoordig veel minder vaak die procedure door :)
Dat het voor abbonee's (veelreizers) bepaalde voordelen heeft (ook als veelreiziger vond ik het in en uitchecken overigens een groot nadeel), neemt niet weg dat dat niet het enige soort reiziger is en er dus verschillende eisen tegelijk ingewilligd moeten worden.
Niet alleen abonnementenhouders, ook voor de incidentele reiziger werkt het goed. Ik ga gemiddeld nog geen 5x per jaar met de trein, en ik vind het niet hoeven kopen van kaartjes méér dan opwegen tegen moeten in- en uitchecken.
Het is openbaar vervoer waar ongeacht de ticketprijs al overheidsgeld bij gaat, je mag dan ook verwachten dat allerlei soorten reizigers geaccommodeerd worden, inclusief incidentele reizigers, ouderen, slechthorenden en toeristen
Punt 1: Dat lijkt me minder dan 5% (fictief getal, ik heb geen data, puur mijn inschatting over het aantal studenten en forenzen vs overige reizigers) dus het is mijns inziens redelijk logisch dat daar wat minder aandacht aan wordt besteed, punt 2: Die kunnen ook gewoon gebruik maken van de OV Chipkaart (Persoonlijk, anoniem of eenmalig) en/of het e-ticket?
(tenminste Belgie, Duitsland, Frankrijk, Polen, Italie en Spanje, omdat ik daar weleens de trein nam)
Ik heb dan meer ervaring met Australië (met name Sydney), maar daar kocht je een plastic pasje, zette je geld op en dan kon je reizen. Kipsimpel systeem, je zou haast willen dat ze dat hier ook zouden implementeren. Oh, wacht...

Wat wel zo is, is dat je daar dat pasje op bijna iedere straathoek kunt krijgen, idem met opladen, en dat het pasje er nog goedkoper is dan hier (7,50 regulier en soms goedkoper of zelfs gratis bij acties. Waar hebben we het over? Een auto moet je ook aanschaffen, en dan heb je voor 7,50 niet eens een wieldop). In Nederland moet je iets verder weg (waar je met name last van hebt als je met de bus moet), en "vroeger" (geen idee of dat tegenwoordig beter is) kom je met een nieuwe OV Chipkaart niet met het OV 8)7 Nu ja, je kon wel met de bus, maar niet met de trein, daarvoor moest je eerst het product "Reizen op saldo" op je kaart zetten.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Atomsk schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:40:
[...]

Nieuwsflits: er wonen heeeel veeel mensen in het buitenland die toch wel eens een NS ticket zouden willen kopen ;)
Paul schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 09:43:
[...]
Met andere woorden, het is onmogelijk iedereen tevreden te stellen :)
Misschien, maar is er oprecht geprobeerd het aantal benadeelden laag te houden? Is er extra aandacht aan groepen besteed die hier moeite mee hebben? Bovendien wil je zo min mogelijk verslechteren en zoveel mogelijk verbeteren met zulke grote nieuwe systemen (les veranderingsmanagement 1 zo'n beetje).

Ik zie eigenlijk geen indicaties dat bovenstaande in acht is genomen, en mag je je dus afvragen hoe competent het management is, en wat voor einddoelen en faalcondities er gedefinieerd zijn. Indien het verandering is ingezet zonder zulk soort clausules, met andere woorden: elke uitkomst is acceptabel, dan heeft de belastingbetaler het volste recht verhaal te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Brent schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 11:59:
[...]

Nieuwsflits: er wonen heeeel veeel mensen in het buitenland die toch wel eens een NS ticket zouden willen kopen ;)
[...]
Ja, en? Een internationale treinreis naar NL vanuit ergens in de EU kun je met credit card boeken en betalen. Alvast een retourtje Amsterdam - Maastricht volgende week kan niet, maar dat heeft nog nooit gekund én het heeft niks met de ov-chipkaart te maken.

Verder ben ik benieuwd hoe je erbij komt dat er zoveel mensen in het buitenland zijn die zo graag een kaartje willen kopen. Ik heb die nieuwsflits namelijk gemist. :z

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Atomsk schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 15:42:
[...]

Ja, en? Een internationale treinreis naar NL vanuit ergens in de EU kun je met credit card boeken en betalen. Alvast een retourtje Amsterdam - Maastricht volgende week kan niet, maar dat heeft nog nooit gekund én het heeft niks met de ov-chipkaart te maken.
Maar maakt wel dat het eticket voor die mensen geen oplossing is (en het is raar dat je denkt dat dit een kleine groep is, ik doe niet anders en ik reis met enige regelmaat), en over de OV-chip kaart voor buitenlanders hebben we hier al eerder samen geconstateerd dat dat een duur en lastig te begrijpen grapje is.
Verder ben ik benieuwd hoe je erbij komt dat er zoveel mensen in het buitenland zijn die zo graag een kaartje willen kopen. Ik heb die nieuwsflits namelijk gemist. :z
Ik zou zeggen, ga eens kijken wat zakelijke reizigers en toeristen vinden. Misschien moet je daarvoor naar de Grote Stad, klinkt alsof je niet vaak met buitenlanders omgaat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 16:17

Dido

heforshe

Leuk Opvallend om te zien dat de discussie na jaren nog steeds in dezelfde kringetjes draait...

Irrationele non-sequiturs:

* Vroeger kon je gewoon met ideal een kaartje kopen
* Dat kan nu toch ook?
* Ja, maar dan moet je een Nederlandse bankpas hebben. Dus chipkaart is stom.

N=1 + non-sequitur:

* Ik wil vanuit het buitenland een kaartje kopen. Dat heeft nooit gekund, kan nu ook niet, dus chipkaart is stom.

Diversen:

* Toeristen snappen 1 kaart voor al het OV niet, dus chipkaart is stom. (Natuurlijk was het vroeger makkelijker, met aparte treinkaartjes en die fantastische stroppenkaart (yup, zo werd dat onding genoemd. Is tegen gevochten tot hij afgeschaft werd.)

* Oma moet de trein uit omdat ze geen geldig vervoerbewijs heeft. Stomme chipkaart! (Vroeger hoefde oma geen kaartje te kopen...)

Het is lichtelijk vermakelijk, dat dan weer wel :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Je doet net of in deze debatten altijd een representatieve doorsnede van de samenleving zich mengt. Over beroerd discussiëren gesproken.

Maar je hebt gelijk, het is jammer dat door afwezigheid van kpi's oid men geen reden heeft te luisteren naar 'ongemakkelijke' meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handig hoor. Paar weken geleden op verzoek van de NS een nieuwe OV chipkaart aangevraagd. Die van mij verloopt binnenkort. Allemaal netjes bevestigd. Ik zou de OV chipkaart 4 tot 5 weken voor het verlopen van mijn oude kaart ontvangen en zou verder niets hoeven doen.

Over 4 weken verloopt mijn kaart. Ik vroeg me al af, wanneer ik de nieuwe zou ontvangen. Krijg ik net een e-mail van de NS: "Sorry. Ondanks dat we hebben gezegd dat alles goed is gegaan, is het toch allemaal verkeerd gegaan. We kunnen u nu niet meer op tijd een nieuwe OV chipkaart leveren." (Nee, als je eerst mensen weken in de veronderstelling laat dat de bestelling goed gegaan is en er dan pas achterkomt dat het toch allemaal verkeerd is gegaan als je geen tijd meer hebt om zoiets te corrigeren.....) "U moet nu zelf toch een nieuwe OV chipkaart aanvragen bij TLS. Daarna mag u aan de slag om uw abonnement over te laten zetten op uw nieuwe kaart. Als tegemoetkoming krijgt u een bon voor een kopje koffie."

Van "u hoeft hier niets voor te doen" is het nu dus "neemt u er maar een middagje vrij voor" geworden. Lekker is dat. Ik heb helemaal geen tijd voor dit geneuzel. Waarom niet? Omdat ik al maanden langer onderweg ben voor woon-werk verkeer, omdat er al maanden niet 4 maar 2 treinen per uur rijden.

Ik wil helemaal geen kopje koffie. Een vergoeding voor de extra tijd, die ik nu kwijt ben aan dit gekluns, lijkt mij toch niet zoveel gevraagd. Dat red je niet met een kop koffie van 1,50 euro.

Dit weekend in ieder geval even niet. Misschien heb ik volgend weekend wel even tijd om WEER een OV chipkaart aan te vragen, die dan met een beetje mazzel wel geleverd gaat worden. Straks gaan ze mij zeker nog verwijten dat ik te lang gewacht heb met het aanvragen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2016 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:49
Wanneer ik een station op wil met mijn (anonieme) OV chipkaart, hoe lang kan ik daar dan gratis blijven?
Stel ik check in, kijk met mijn dochtertje wat treinen en check een half uur of heel uur later weer uit, kost dat dan geld? Hoeveel saldo heb ik daar überhaupt voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Je kunt maximaal 1 uur op een station verblijven zonder dat het je geld kost. Wel moet je gewoon in- en uitchecken, en worden de instaptarieven (€ 10 voor NS-abonnementhouders, € 20 voor niet-abonnees) dus ook gewoon afgeschreven. Bij het uitchecken wordt dit geheel teruggestort.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:49
Dankjewel. Wat kost het dan eigenlijk na dat uur? Gaat men er dan vanuit dat je een bepaalde afstand hebt gereisd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Na dat uur ben je je instaptarief kwijt. Het kost je dus € 10 of € 20. Dat kun je waarschijnlijk wel weer terugkrijgen via de klantenservice, maar handig is dat natuurlijk niet.

Dan kun je beter je dochtertje een plezier doen en instappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Wat ik nu belachelijk vind is dat ik ga af en toe met de bus.
Maar sinds juli hebben we een nieuwe dienstregeling.
Nu duurt mijn bus naar het centrum er 5 minuten langer over en kost het mij meer geld.
Dus busmaatschappijen kunnen beter lijnen meer omlaten rijden zodat ze meer verdienen.

Dat slaat nergens op.
Ik betaalde liever dat geld meer als die 5 minuten sneller was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
Tja, dat is hier ook. Na 18:30 gaat de bus een kilometer verder, dus ben je én later thuis, én je betaalt er meer voor terwijl je op dezelfde haltes in- en uitstapt. 's Logisch!

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Je betaalt nou eenmaal naargelang gebruik: meer kilometers reizen betekent meer betalen.

Dat is niet overal zo heb ik gemerkt, de trams van HTM lijken een afstandmatrix te gebruiken voor de prijs tussen twee haltes. Tijdens een omleiding (waardoor de route zelfs korter werd) betaalde ik nog steeds hetzelfde. Pakte ik een andere tram (die dezelfde haltes aandeed), dan was ik 8 cent goedkoper uit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op maandag 19 september 2016 @ 07:48:
Je betaalt nou eenmaal naargelang gebruik: meer kilometers reizen betekent meer betalen.
Ja, maar voor een korte en snelle route wordt een toeslag gerekend omdat je sneller bent, "meer premium". En langer onderweg betekent ook een hogere prijs?
Does not compute.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben vorige week 1 keer vergeten uit te checken met mijn Traject Vrij. Vraag me af of dat nog consequenties heeft. Ik kon vandaag gewoon reizen en er is geen saldo afgeschreven.

Zit daar enige coulance op, of krijg ik straks gewoon een rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Maasluip schreef op maandag 19 september 2016 @ 08:29:
[...]

Ja, maar voor een korte en snelle route wordt een toeslag gerekend omdat je sneller bent, "meer premium". En langer onderweg betekent ook een hogere prijs?
Does not compute.
Met de ICd lichten ze je sowieso op, want het tarief zonder toeslag wordt berekend via Den Haag, terwijl je veel minder kilometers aflegt.
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:23:
Ik ben vorige week 1 keer vergeten uit te checken met mijn Traject Vrij. Vraag me af of dat nog consequenties heeft. Ik kon vandaag gewoon reizen en er is geen saldo afgeschreven.

Zit daar enige coulance op, of krijg ik straks gewoon een rekening?
Als het goed is kun je op je factuur een correctietarief zien (€ 10), maar het zou kunnen dat NS een correctietarief van 1 cent rekent om je eraan te herinneren, maar je niet meteen te straffen.

Kijk even in je Mijn NS-account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat is het nou net, vanuit het gezichtspunt van de reiziger "gebruik" je helemaal niks extra... Je gaat nog altijd van exact dezelfde A naar exact dezelfde B, maar omdat die busmaatschappij een sub-optimale route rijdt kost het je niet alleen meer tijd, maar ook nog eens meer geld.

Als ik vanwege een storing bij Oss over Utrecht moet met mijn Intercity Roosendaal - Zwolle dan kost dat ook niet ineens het dubbele. Sterker nog, dat kost me waarschijnlijk zelfs minder geld (of is zelfs gratis) vanwege de vertraging.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:26:
[...]

Met de ICd lichten ze je sowieso op, want het tarief zonder toeslag wordt berekend via Den Haag, terwijl je veel minder kilometers aflegt.

[...]

Als het goed is kun je op je factuur een correctietarief zien (€ 10), maar het zou kunnen dat NS een correctietarief van 1 cent rekent om je eraan te herinneren, maar je niet meteen te straffen.

Kijk even in je Mijn NS-account.
Die factuur krijg ik dus ergens begin volgende maand een keer. Reishistorie lijkt het helemaal niet te doen. Zowel mijn oude als nieuwe OV chipkaart zijn gekoppeld aan mijn mijn-NS account, maar ik kan van beide niets inzien. Als ik kies voor "reishistorie trein", dan wordt me gevraagd om een chipkaart te koppelen. Als ik dan mijn nieuwe kaart (nogmaals) probeer te koppelen, zegt hij dat de kaart al gekoppeld is. "reishistorie van deur tot deur" geeft 0 transacties, zowel op de oude als nieuwe kaart. :) (Ik reis minstens 5 dagen per week, dus dat klopt echt niet.)

Ik zou het wel sneu vinden als ze me een boete gaan geven, omdat ik in meer dan 1 jaar 1 keer vergeet uit te checken. Dan is de coulance van mijn kant natuurlijk ook voorbij. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2016 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Dat snap ik wel, maar dat wíl ik helemaal niet. Ik wil gewoon van A naar B en dan altijd hetzelfde betalen. Dat ie om gaat rijden kan ik voor lief nemen maar aangezien men je liever een oor aannaait ga ik maar gewoon met de fiets en anders met de auto, is goedkoper, sneller en in geval van met de fiets ook nog stukken gezonder. Het OV kan me gestolen worden anno 2016. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:08
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2016 @ 09:43:
[...]

Die factuur krijg ik dus ergens begin volgende maand een keer. Reishistorie lijkt het helemaal niet te doen. Zowel mijn oude als nieuwe OV chipkaart zijn gekoppeld aan mijn mijn-NS account, maar ik kan van beide niets inzien. Als ik kies voor "reishistorie trein", dan wordt me gevraagd om een chipkaart te koppelen. Als ik dan mijn nieuwe kaart (nogmaals) probeer te koppelen, zegt hij dat de kaart al gekoppeld is. "reishistorie van deur tot deur" geeft 0 transacties, zowel op de oude als nieuwe kaart. :) (Ik reis minstens 5 dagen per week, dus dat klopt echt niet.)

Ik zou het wel sneu vinden als ze me een boete gaan geven, omdat ik in meer dan 1 jaar 1 keer vergeet uit te checken. Dan is de coulance van mijn kant natuurlijk ook voorbij. :)
Volgens mij wordt inderdaad het correctietarief €10 in rekening gebracht, maar je kan 3x per jaar geld terugvragen via Mijn NS. Kan alleen voor NS reizen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 20:13

PA5AM

Kortegolf

Ik ben laatst ingecheckt bij Arriva in Groningen en weer uitgecheckt in Buitenpost. Nu zie ik de incheck netjes terug op de site van TLS maar de uitcheck niet.

Op een automaat van NS zie ik de checkuit wel. Maar dit zal direct van de rfid chip af komen.

Ik zal me hier waarschijnlijk niet druk over te hoeven maken. Ik vroeg me af of het iets uit maakt.

8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 15:15
Alex) schreef op zondag 18 september 2016 @ 22:40:
Je kunt maximaal 1 uur op een station verblijven zonder dat het je geld kost. Wel moet je gewoon in- en uitchecken, en worden de instaptarieven (€ 10 voor NS-abonnementhouders, € 20 voor niet-abonnees) dus ook gewoon afgeschreven. Bij het uitchecken wordt dit geheel teruggestort.
Op sommige (doorgangs)stations bestaat de mogelijkheid om een passage product op je ov-chipkaart te laden. Geen idee hoelang dit geldig is, maar heb het zelf inmiddels eenmaal gebruikt om zonder saldo toch een station te kunnen doorlopen. (Moest aan de andere zijde zijn)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PA5AM schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:51:
Ik ben laatst ingecheckt bij Arriva in Groningen en weer uitgecheckt in Buitenpost. Nu zie ik de incheck netjes terug op de site van TLS maar de uitcheck niet.

Op een automaat van NS zie ik de checkuit wel. Maar dit zal direct van de rfid chip af komen.

Ik zal me hier waarschijnlijk niet druk over te hoeven maken. Ik vroeg me af of het iets uit maakt.
Ik zou er toch maar even achteraangaan, Inchecken bij Arriva en uitchecken bij NS gaat waarschijnlijk problemen en/of extra kosten geven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 20:13

PA5AM

Kortegolf

Freee!! schreef op maandag 19 september 2016 @ 11:34:
[...]

Ik zou er toch maar even achteraangaan, Inchecken bij Arriva en uitchecken bij NS gaat waarschijnlijk problemen en/of extra kosten geven.
Ik was niet helemaal duidelijk. Het in en uitchecken heb ik bij Arriva gedaan.

Ik gebruikte slechts een NS automaat om de transacties te bekijken

8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Het kan zijn dat de paal waar is uitgecheckt z'n transacties nog niet heeft doorgegeven aan de backoffice van Arriva, en dat ze daarom nog niet zijn doorgezet naar TLS. Dat kan wel even duren.

Een NS-automaat toont inderdaad informatie op basis van de chip in de kaart, daarom kun je daar ook maar 10 reistransacties zien (+2 saldotransacties) en kun je niet terug in de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Dido schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 16:29:
Leuk Opvallend om te zien dat de discussie na jaren nog steeds in dezelfde kringetjes draait...

* Vroeger kon je gewoon met ideal een kaartje kopen
* Dat kan nu toch ook?
Met 1 euro toeslag ja.
* Toeristen snappen 1 kaart voor al het OV niet, dus chipkaart is stom. (Natuurlijk was het vroeger makkelijker, met aparte treinkaartjes en die fantastische stroppenkaart (yup, zo werd dat onding genoemd. Is tegen gevochten tot hij afgeschaft werd.)
Wellicht waren aparte kaartjes minder handig, maar elke toerist uit de hele wereld begrijpt het direct, omdat logisch is, en gelijk aan elk ander land ter wereld.
De strippenkaart was klote ja, en dat er gevochten is om die te behouden toen de OV-Chipkaart zou worden geïntroduceerd zegt wel iets over hoeveel slechter de OV-Chipkaart is.
Oma moet de trein uit omdat ze geen geldig vervoerbewijs heeft. Stomme chipkaart! (Vroeger hoefde oma geen kaartje te kopen...)
Uiteraard moest oma vroeger ook een kaartje kopen. Op dezelfde manier als ze altijd had gedaan, door een kaartje te kopen bij het loket, en dat begreep ze. Dat jij een leeftijd en/of verstand hebt dat je dit soort nieuwigheden begrijpt wil nog niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.
Het is lichtelijk vermakelijk, dat dan weer wel :)
De makers van de OV-Chipkaart zouden zich diep, diep moeten schamen dat ze zo'n slecht product hebben neergezet. Tenminste, van uit het oogpunt van de reiziger. Vanuit het oogpunt van de vervoerders is het product perfect. Al het risico ligt bij de klant.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

enigmafan schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:36:
[...]
De makers van de OV-Chipkaart zouden zich diep, diep moeten schamen dat ze zo'n slecht product hebben neergezet. Tenminste, van uit het oogpunt van de reiziger. Vanuit het oogpunt van de vervoerders is het product perfect. Al het risico ligt bij de klant.
Volgens mij ligt er ook een belangrijjk risico bij de OV-medewerker, te weten agressie in het OV uitgelokt door die OV-chipkaart en het rigide handhaven van regeltjes.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Want dat was in het papieren kaartjestijdperk nooit een probleem?

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Verwijderd

nare man schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:29:
agressie in het OV uitgelokt door die OV-chipkaart en het rigide handhaven van regeltjes.
Niet dus. Vroegah kon je overigens bij de conducteur gewoon nog een kaartje kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat oma iets niet snapt het hele systeem maar afschrijven is natuurlijk onzin. Bij elke vooruitgang zul je mensen hebben die er problemen mee hebben, en met name ouderen zullen dingen dan een tijdje niet helemaal snappen. Moet je daarom de vooruitgang maar tegenhouden? Niet dat de OV chipkaart perse een vooruitgang is maar iets tegenhouden omdat ouderen het dan niet meer snappen is onzin. Er zijn ook ouderen die het internet niet snappen, moeten we dat dan ook maar weer afschaffen? :? Nee, daar geven we cursussen en uitleg en dergelijke voor. Waarom zou dat met de OV chipkaart niet kunnen? Is de OV chipkaart een perfect systeem? Nee, zeker niet, maar om het maar af te schrijven omdat sommige bevolkingsgroepen het niet begrijpen is onzin, elke vooruitgang en/of verandering zal dat als gevolg hebben, dat is geen reden om maar te stoppen met vooruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom dan niet gewoon de chipkaart ingevoerd en de papieren kaartjes in stand gehouden? Als het zo'n vooruitgang was, dan stappen mensen vanzelf wel over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:41:
Nee, zeker niet, maar om het maar af te schrijven omdat sommige bevolkingsgroepen het niet begrijpen is onzin, elke vooruitgang en/of verandering zal dat als gevolg hebben, dat is geen reden om maar te stoppen met vooruitgang.
Het is altijd makkelijk de bezwaren of moeilijkheden van (kleine) groepen te bagatelliseren als je niet tot zo'n groep behoord.

Daarnaast is 'nieuw' en 'vooruitgang' een valse equivalentie. Betamax en VHS enzo ;) Doet het altijd goed in de retoriek natuurlijk.

Misschien kun je daar eens over nadenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 21-09-2016 16:06 ]

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06:40
Het gaat vaak mis bij in en -uitchecken. Ik zid vaak genoeg oudere mensen met hun kaart voor het paaltje heen en weer zwaaien en denk dat dat voldoende is. Vooral de (oudere) losse arriva-paaltjes zijn krengen trouwens. Je moet de kaart minstens twee seconden duidelijk tegen de paal aanhouden, waarna je een zacht piepje hoort (of twee) met een slecht afleesbaar scherm erbij.
Wat dat betreft zijn poortjes ideaal, je hoeft niet bang te zijn dat je bent vergeten in te checken en het is een stuk overzichtelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

nare man schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:29:
Natuurlijk was het wel een probleem, maar de situatie lag vaak een stuk duidelijker. Als je nu een keer per ongeluk vergeet in te checken, word je direct al behandeld als een crimineel. Ik kan me zo voorstellen dat ook goedwillende, nette burgers dan enige last krijgen van minder gewenste emoties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brent schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:04:
[...]

Het is altijd makkelijk de bezwaren of moeilijkheden van (kleine) groepen te bagatelliseren als je niet tot zo'n groep behoord.

Daarnaast is 'nieuw' en 'vooruitgang' een valse equivalentie. Betamax en VHS enzo ;) Doet het altijd goed in de retoriek natuurlijk.

Misschien kun je daar eens over nadenken.
Met selectief quoten kan ik ook gelijk krijgen. ;) Mijn punt is namelijk niet dat ouderen dan maar pech hebben, zoals je ook kan lezen in mijn post, mijn punt is dat we niet het hele systeem af moeten schrijven omdat er groepen zijn die er moeite mee hebben maar die groepen zoveel mogelijk moeten helpen met het begrijpen van het nieuwe systeem. :) Tuurlijk moet het OV en dus het OV chipkaart systeem voor iedereen makkelijk bruikbaar zijn, maar dat vergt blijkbaar wat extra uitleg die momenteel helaas niet voldoende word gegeven, waarom dan maar roepen dat het systeem klote is inplaats van die uitleg geven? Had die uitleg in een veel eerder stadium goed gegeven moeten worden? Jazeker, maar daar is niets meer aan te doen, maar het kan nu alsnog gedaan worden.
Sjurm schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:16:
Het gaat vaak mis bij in en -uitchecken. Ik zid vaak genoeg oudere mensen met hun kaart voor het paaltje heen en weer zwaaien en denk dat dat voldoende is. Vooral de (oudere) losse arriva-paaltjes zijn krengen trouwens. Je moet de kaart minstens twee seconden duidelijk tegen de paal aanhouden, waarna je een zacht piepje hoort (of twee) met een slecht afleesbaar scherm erbij.
Wat dat betreft zijn poortjes ideaal, je hoeft niet bang te zijn dat je bent vergeten in te checken en het is een stuk overzichtelijker.
Die oudere Arriva paaltjes zijn inderdaad echt een ramp. :X Die hadden nooit zo uitgerold mogen worden. De poortjes werken inderdaad heel goed, daarbij is het voor iedereen duidelijk of het goed is gegaan, als het poortje niet open gaat doe je het namelijk niet goed. Overal poortjes neerzetten zou een relatief simpele oplossing zijn maar dat is misschien niet geheel realistisch.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2016 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:09:
[...]

Met selectief quoten kan ik ook gelijk krijgen. ;) Mijn punt is namelijk niet dat ouderen dan maar pech hebben, zoals je ook kan lezen in mijn post, mijn punt is dat we niet het hele systeem af moeten schrijven omdat er groepen zijn die er moeite mee hebben maar die groepen zoveel mogelijk moeten helpen met het begrijpen van het nieuwe systeem. :) Tuurlijk moet het OV en dus het OV chipkaart systeem voor iedereen makkelijk bruikbaar zijn, maar dat vergt blijkbaar wat extra uitleg die momenteel helaas niet voldoende word gegeven, waarom dan maar roepen dat het systeem klote is inplaats van die uitleg geven? Had die uitleg in een veel eerder stadium goed gegeven moeten worden? Jazeker, maar daar is niets meer aan te doen, maar het kan nu alsnog gedaan worden.
Sorry, maar je wandelt dit topic binnen zonder eerst te lezen. De problemen beperken zich niet tot ouderen en zijn structureel van aard. Dit alles is lang en breed hier langsgekomen.

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:17
[...]

Dan zou het er aan kunnen liggen dat je oude nog gekoppeld is. Ik had hier hetzelfde probleem, maar na verwijderen van de oude kaart zag ik netjes de reishistorie van mijn huidige kaart..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Brent schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:16:
[...]

Sorry, maar je wandelt dit topic binnen zonder eerst te lezen. De problemen beperken zich niet tot ouderen en zijn structureel van aard. Dit alles is lang en breed hier langsgekomen.
Ter aanvullig een artikel dat ingaat op hoe minder-opgeleidden in toenemende mate aan hun lot worden overgelaten door digitalisering. Het OV wordt niet in het artikel vernoemd, maar het probleem is wel degelijk hetzelfde, ik citeer:
Waar het wringt, is dat beleid, onderzoek en communicatie een zaak is van hoger opgeleiden met een HBO- of academisch niveau. Wat academici onder elkaar gemakkelijk over het hoofd zien, is dat in elk geval een fors deel van de burger wel eens heel andere problemen kan hebben dan achter de tekentafel bedacht wordt.
Vat uitstekend samen wat ik voel bij onder andere de OV chipkaart: het is een wij-van-wc-eend systeem, niet een wij-voor-alle-reizigers. Je merkt het pas als je je even inspant om de wereld te bezien vanuit het perspectief van de ander, en dat doen gek genoeg (of misschien ben ik naïef) de mensen die zulke dingen ontwerpen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Toch even een update nog, want die factuur is inmiddels natuurlijk al lang binnen. 1 cent correctietarief op de factuur voor een reis zonder check-uit. Geen boete dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Laatst online: 10-09 16:35
Via https://www.uitcheckgemist.nl/ kun je een gemiste in- of uitcheck corrigeren.

Je moet dan de werkelijke in- en uitstap halte invoeren. Alleen geeft ie bij mij steeds de melding: 'Er kon helaas geen prijs worden opgehaald o.b.v. de ingevulde stations'. En that's it.

Is dit een bekend issue? Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

zeeg schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:48:
Via https://www.uitcheckgemist.nl/ kun je een gemiste in- of uitcheck corrigeren.

Je moet dan de werkelijke in- en uitstap halte invoeren. Alleen geeft ie bij mij steeds de melding: 'Er kon helaas geen prijs worden opgehaald o.b.v. de ingevulde stations'. En that's it.

Is dit een bekend issue? Iemand tips?
Daar zit ook dus mee te frotten om een check-in van mijn vader bij abusievelijk CXX Amersforot en uitcheck bij NS in Woerden. Lijkt erop dat ze alleen stations toestaan waar CXX naar toe rijdt. Dus alleen de Valleilijn naar Ede-Wageningen. Bijzonder krom en buggy dus! 8)7

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Zijn er op dit moment nog mogelijkheden om via een bepaalde vervoersmaatschappij een gratis OV chipkaart te krijgen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Nou moe!

Ik wou mijn anonieme reservekaartje van genoeg saldo voorzien om nog een keer de bus te pakken. Er stond nog 3,45 op en de automaat heeft de optie "aanvullen tot 4,00". Perfect dus.

Ik kies voor 0,55 -> contant betalen. Het apparaat gebiedt mij om 60ct te storten. WTFje, lust je geen stuivers? Nou goed, hier heb je 60 cent. Whatever.

Nu zou je denken dat het saldo na deze transactie 4,05 is geworden, toch? 3,45+0,60 = 4,05 toch? Nope. Volgens het transactie-overzicht heb ik zojuist 0,55 aangevuld.

WTF? Ik weet dat winkeliers mogen afronden naar 5 cent, maar dit is afronden naar 10 cent terwijl er ook nog eens geen enkele praktische reden is om af te ronden. Het verschil kan namelijk op de chipkaart worden bijgeschreven.

Kan dit zomaar?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

De tijd die je aan het tikken van dit bericht hebt besteed is al meer waard dan die vijf rottige centen... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En zo werkt geïnstitutionaliseerde diefstal. Pak een klein beetje waarvan mensen toch niet over gaan klagen. Pak dat heel vaak en je hebt heel veel.

NS kaartautomaten accepteren inderdaad geen 5 cent munten. Maar om dan zo af te ronden is wel heel erg dom.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lijkt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat een ellende zeg dat uit checken, moet je gewoon in de rij staan wachten met zijn allen tot je verder kan.
Inchecken snap ik, maar dat uitchecken moeten ze echt afschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Je hoeft niet per se uit te checken hoor, kost alleen je rit € 20 / € 10 / € 4 :P

Hoe moeten ze anders weten wat je gereisd hebt / hoeveel je af moet rekenen? Bij het inchecken een bestemming in laten geven? Volgens mij duurt dat (een stuk) langer dan de huidige oplossing :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Fiber schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:46:
De tijd die je aan het tikken van dit bericht hebt besteed is al meer waard dan die vijf rottige centen... O-)
Niet met je eens. Ik schrijf hier voor de fun, niet voor profit.

En natuurlijk gaat het me niet om deze 5 cent, maar wel om de 1 tot 9 cent die de NS extra afroomt bij 90% van de contante transacties*. Het is nergens voor nodig om die centen te laten verdwijnen, die kunnen gewoon op de kaart bijgeschreven worden.

* aangenomen dat de spreiding van laatste digits gelijk verdeeld is over de cijfers 0 t/m 9.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

TwOkkie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:01:
... maar wel om de 1 tot 9 cent die de NS extra afroomt bij 90% van de contante transacties
Ik moet hier even rectificeren: mijn aanname dat je vast nooit minder hoeft te betalen, klopt niet. Net getest. Om 2,04 bij te laden hoef ik maar 2,00 te storten.

Mmm... Dit opent weer hele andere mogelijkheden. >:)

[J|O|R] <- .signature.gz

• Brent
Paul schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:16:
Je hoeft niet per se uit te checken hoor, kost alleen je rit € 20 / € 10 / € 4 :P

Hoe moeten ze anders weten wat je gereisd hebt / hoeveel je af moet rekenen? Bij het inchecken een bestemming in laten geven? Volgens mij duurt dat (een stuk) langer dan de huidige oplossing :)
150 jaar geleden streden we tegen het in- en uitklokken op het werk. Het collectieve geheugen heeft weer eens merkwaardige gaten :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Je redenering ook :P Beiden dienen een compleet ander doel... Je werkgever wil weten hoeveel tijd je aanwezig was, wat geen goede maatstaf is voor hoeveel of hoe goed je je werk doet, terwijl de NS wil weten van waar naar waar je reist / gereisd hebt, wat een erg goede maatstaf is voor welke reis je maakt...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Brent
Paul schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:52:
Je redenering ook :P Beiden dienen een compleet ander doel...
Zoals ik al zei, dat collectief geheugen... :| Nouja, de vakbeweging was in NL lang ze sterk niet als alders in Europa, misschien dat het daarom niet zo is blijven hangen. Ik zou zeggen, de moeite waard om eens een boekje over te halen!

• iBugged
TwOkkie schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:40:
Nou moe!

Ik wou mijn anonieme reservekaartje van genoeg saldo voorzien om nog een keer de bus te pakken. Er stond nog 3,45 op en de automaat heeft de optie "aanvullen tot 4,00". Perfect dus.
Voor de bus heb je eigenlijk geen minimum saldo, aangezien de borg 4 euro bedraagt, en je 4 euro negatief kan staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Brent schreef op donderdag 15 december 2016 @ 11:59:
Zoals ik al zei, dat collectief geheugen... :|
Zeg eens wat je bedoelt ipv mensen te laten gissen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

iBugged schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:18:
[...]

Voor de bus heb je eigenlijk geen minimum saldo, aangezien de borg 4 euro bedraagt, en je 4 euro negatief kan staan ;)
Precies. Een anonieme kaart moet je gewoon de min in reizen net voor hij verloopt. Krijg je tenminste nog iets terug voor die 7,50 die je ervoor betaald hebt.

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

iBugged schreef op donderdag 15 december 2016 @ 12:18:
Dit snap ik niet. Je moet toch minstens 4 euro op je kaart hebben staan om daar in te kunnen checken? Of geldt dat minimum (van 10 cq 20) alleen voor de trein? Zeg je nu dat je met 0,00 nog in kan checken?

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 15-12-2016 17:25 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
Men moet 4 euro af kunnen schrijven van je kaart om in te kunnen checken in de bus, maar je mag ook 4 euro in de min staan :) Met een saldo van € 0 en een instaptarief van € 4 kom je precies op € -4, wat lukt, en dus mag je reizen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS test effectiviteit toegangspoortjes op station Zwolle
Zeventig proefpersonen hebben vanmorgen heel wat meters gemaakt op het treinstation in Zwolle. NS testte hoeveel personen de toegangspoortjes kunnen passeren.

Dat zouden er zeventig per minuut moeten zijn en daarom liep er vanmorgen een hele groep proefpersonen via de poortjes eerst het station binnen, daarna weer naar buiten.

Heen en weer
Niet alleen lopend, maar ook rennend door de poortjes. Heen en weer, telkens opnieuw. Doel van de test is kijken hoe effectief de poortjes zijn. Met de resultaten van de test moeten de poortjes waar mogelijk verbeterd worden.

De proef werd nauwkeurig vastgelegd door personeel van NS. De test werd gefilmd, er was een medewerker die het aantal mensen telde dat de poortjes passeerde en het aantal passanten werd ook nog schriftelijk vastgelegd.

De resultaten van de proef zijn nog niet bekend.
Afbeeldingslocatie: https://img.rtvoost.nl/T3/353907.jpg
Afbeeldingslocatie: https://img.rtvoost.nl/T3/353908.jpg

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:01
Mooie proef. Ik zie (bijna) alleen maar jongeren en (bijna) geen bagage. Kansloos.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Koenoe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:14:
Mooie proef. Ik zie (bijna) alleen maar jongeren en (bijna) geen bagage. Kansloos.
Dat is het idee van de test niet lijkt me. Als je wilt weten hoeveel bandbreedte je hebt moet je zoveel mogelijk aanleveren en dan kijken of het allemaal gaat. Je gaat voor een speedtest op je internetverbinding toch ook niet via wifi en door muren heen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Ik meen dit ergens gelezen te hebben, maar ik weet het niet meer zeker:

Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart met Student Week Vrij. Ik ben net met de bus gegaan en heb een negatief saldo ( -0.43€). Ik weet dat ik bij NS met een negatief saldo kan reizen, omdat het "afgekocht" reisrecht is, maar geldt dit ook voor bus, tram en metro? Het gaat om Connexxion in Zeeland in mijn geval. Ik heb via het internet saldo besteld, maar ik heb niet de gelegenheid dit op te halen (geen ophaalpunt in de buurt) en in de bus zit ook geen ophaalpunt, dus ik kan het pas op het station ophalen (waar ik met de bus naar toe moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
iBugged schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:55:

Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart met Student Week Vrij. Ik ben net met de bus gegaan en heb een negatief saldo ( -0.43€). Ik weet dat ik bij NS met een negatief saldo kan reizen, omdat het "afgekocht" reisrecht is, maar geldt dit ook voor bus, tram en metro? Het gaat om Connexxion in Zeeland in mijn geval. Ik heb via het internet saldo besteld, maar ik heb niet de gelegenheid dit op te halen (geen ophaalpunt in de buurt) en in de bus zit ook geen ophaalpunt, dus ik kan het pas op het station ophalen (waar ik met de bus naar toe moet)
Hier ook student week vrij. Ik kon niet verder reizen met connexion toen ik een negatief saldo had.

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

iBugged schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:55:

Kijk hier even.
https://www.ov-chipkaart....nzoeker.htm?servicetype=3

(Ik heb minstens 4 punten in een straal van 1 kilometer)

[ Voor 3% gewijzigd door sHELL op 14-01-2017 13:34 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:01
Cyphax schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:30:
[...]

Dat is het idee van de test niet lijkt me. Als je wilt weten hoeveel bandbreedte je hebt moet je zoveel mogelijk aanleveren en dan kijken of het allemaal gaat. Je gaat voor een speedtest op je internetverbinding toch ook niet via wifi en door muren heen? :)
Tja, je kan ook intern een speedtest doen met je internetverbinding. De vergelijking gaat natuurlijk niet op.

Als je ook kijkt hoe dicht ze op elkaar lopen dan weet je dat dit nooit zo in het echt zou gaan. De bandbreedte is zo een fictief getal waar we natuurlijk mee om de oren worden geslagen. Kijk onze poortjes eens, er kunnen wel 70 personen per minuut door. Alsmede dat men deze bandbreedte gaat aanhouden bij het bouwen van de poortjes.

Wat het wel laat zien is dat in het geval van een aanslag of ramp er een nieuwe ramp staat te wachten bij de poortjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Koenoe op 14-01-2017 14:18 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Koenoe schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:17:
[...]

Als je ook kijkt hoe dicht ze op elkaar lopen dan weet je dat dit nooit zo in het echt zou gaan.
Dat hoeft ook niet; dat is een factor die NS niet onder controle heeft en dat is ook niet wat ze willen weten hier.
Maar om te weten hoe het in het echt zal gaan moet je dus wel alle variabelen in kunnen vullen, óók een limiet onder ideale omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
sHELL schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:33:
[...]

Kijk hier even.
https://www.ov-chipkaart....nzoeker.htm?servicetype=3

(Ik heb minstens 4 punten in een straal van 1 kilometer)
Helaas woon ik in een relatief dunbevolkt gebied met een buurtsupertje, dichtsbijzijnde ophaalpunt is twee dorpen verderop en daar kom ik enkel met een bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

iBugged schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 14:45:
[...]

Helaas woon ik in een relatief dunbevolkt gebied met een buurtsupertje, dichtsbijzijnde ophaalpunt is twee dorpen verderop en daar kom ik enkel met een bus.
Ze hebben echt geen ophaal punt in de bus? Bijna alles bussen in mijn omgeving hebben wel z'n mal kastje in de bus hangen.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
sHELL schreef op zondag 15 januari 2017 @ 02:05:
[...]

Ze hebben echt geen ophaal punt in de bus? Bijna alles bussen in mijn omgeving hebben wel z'n mal kastje in de bus hangen.
Ze rijden in de ochtend met vervangende bussen of touringcars, die hebben helaas geen kastje in de bus hangen. De reguliere wel, maar daar rijden ze niet mee wanneer ik vertrek :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Terugvragen saldo ov-chipkaart wordt makkelijker
Het wordt voor reizigers gratis en ook makkelijker om geld terug te krijgen dat nog op hun ov-chipkaart staat. Staatssecretaris Dijksma heeft daarover afspraken gemaakt met vervoerders en Translink, het bedrijf achter de kaart.

Dijksma benadrukt dat het geld op ov-chipkaarten van de reiziger is. Ze vindt het daarom logisch dat het zo makkelijk mogelijk is om vergeten geld terug te krijgen. "Mensen moeten bij wijze van spreken met één druk op de knop weer kunnen beschikken over hun eigen geld. En dit moet gratis zijn."

Versimpelen
Volgens de algemene voorwaarden van de ov-kaart kunnen reizigers tot een jaar na de vervaldatum saldo terugvragen. Translink heeft uitgerekend dat een bedrag van 5 miljoen euro nog niet door reizigers is geclaimd. Vaak gaat dat om anonieme ov-chipkaarten.

Mensen vragen het geld vaak niet terug, omdat ze het bedrag te laag vinden, omdat ze helemaal niet weten dat dat kan of omdat ze denken dat het automatisch wordt teruggestort.

Dijksma heeft Translink en de vervoerders nu gevraagd het proces te versimpelen. Ook moet het terugvragen van saldo niet alleen voor verlopen kaarten, maar ook voor 'actieve' kaarten mogelijk zijn zonder verdere kosten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Marktwaakhond onderzoekt machtspositie uitgever ov-chipkaart
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt of de uitgever van de ov-chipkaart, het bedrijf Trans Link Systems, zijn positie misbruikt. Op eigen initiatief is de toezichthouder al enkele maanden geleden aan het onderzoek begonnen, zonder daar ruchtbaarheid aan te geven.

Dat bevestigt een woordvoerster donderdag na berichtgeving door het AD. ''We willen antwoord op twee vragen: heeft Trans Link een economische machtspositie en zo ja, heeft het bedrijf daar misbruik van gemaakt?''

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) liet zich een dag eerder kritisch uit over de miljoenenwinst die het bedrijf, dat officieel geen winstoogmerk heeft, de afgelopen jaren blijkt te hebben geboekt. Dijksma wil snel horen hoe Trans Link Systems toekomstige winst ten goede wil laten komen aan de reiziger.

De ACM weet nog niet hoe lang het onderzoek gaat duren. Volgens de woordvoerster is het ''complexe materie'' die ''diepgravend'' moet worden bekeken.

Trans Link Systems is in handen van diverse vervoersbedrijven, waaronder de NS.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het nieuws uit dit artikel is meer dat ze nu erkennen dat die hele kaart de reiziger alleen maar op extra kosten heeft gejaagd. Vanaf de invoering roepen critici al dat de kaart veel te duur is. Nou, bij deze dus.

Dit wisten we natuurlijk al lang. Ze hebben op papier een enorme administratieve overhead op een heel goedkoop pasje gebouwd. Die kaart kost 1 euro, de gemaakte overhead is 650%.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:02:
[...]

Het nieuws uit dit artikel is meer dat ze nu erkennen dat die hele kaart de reiziger alleen maar op extra kosten heeft gejaagd. Vanaf de invoering roepen critici al dat de kaart veel te duur is. Nou, bij deze dus.

Dit wisten we natuurlijk al lang. Ze hebben op papier een enorme administratieve overhead op een heel goedkoop pasje gebouwd. Die kaart kost 1 euro, de gemaakte overhead is 650%.
Wat ik nog steeds niet snap is dat elk station en draagbare scanner (conducteur) ook 2D barcodes leest voor online treintickets. Toch kan een automaat alleen maar kaartjes voor 1 euro extra 'printen', terwijl met het grootste gemak de 2D barcode op het oude kaartje had gekund, hadden ze niet eens de automaten voor hoeven vervangen.

Nog weer een puntje voor inderdaad wat we allang wisten: de chipkaart is ontworpen zodat de vervoerders rijker kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Passagier rent brandende bus Australië in om uit te checken
Een man heeft in Australië zijn leven geriskeerd om onder een hogere ritprijs uit te komen nadat brand was uitgebroken in een bus. Op camerabeelden is volgens Australische media te zien hoe de passagier het brandende voertuig instormt om nog even uit te checken.

Onderzoekers ontdekten de opvallende actie toen ze beelden bekeken van de busbrand, die eind vorig jaar plaatsvond in Sydney.

De 22 passagiers werden snel geëvacueerd, waarna één van de reizigers rechtsomkeert maakte om uit te checken.

De passagier had zich overigens de moeite kunnen besparen, omdat uitchecken alleen mogelijk is als de bus stilstaat bij een halte.

Na de brand moesten destijds drie passagiers worden behandeld omdat ze rook hadden ingeademd. Vermoedelijk was kortsluiting de oorzaak.
"De passagier had zich overigens de moeite kunnen besparen, omdat uitchecken alleen mogelijk is als de bus stilstaat bij een halte."

Die beperking kennen we in NL geloof ik niet, toch? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:45

Trouble

Everything is awesome

Raven schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:18:
Passagier rent brandende bus Australië in om uit te checken

[...]
"De passagier had zich overigens de moeite kunnen besparen, omdat uitchecken alleen mogelijk is als de bus stilstaat bij een halte."

Die beperking kennen we in NL geloof ik niet, toch? :P
Als ik het me goed herinner kun je tijdens het rijden uitchecken en is de eerstvolgende halte dan de halte waar je bent uitgecheckt.

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Utrecht Centraal alleen toegankelijk met OV-chipkaart
Bij wijze van proef heeft NS alle toegangspoortjes op Utrecht Centraal gesloten. Alleen met een geldige OV-chipkaart kom je vanaf vanochtend binnen. De komende drie dagen moet duidelijk worden of er problemen ontstaan.

NS is al jaren bezig de stations in Nederland af te sluiten voor niet-reizigers. De sluiting heeft vooral te maken met de veiligheid op stations en in de trein. Ook neemt het aantal zwartrijders af.

Na een voorzichtige start, een paar jaar geleden, zijn veruit de meeste stations nu alleen nog toegankelijk met een OV-kaart waarop ten minste 10 euro staat. Het bekendste voorbeeld van een groot station is Rotterdam CS. Probleemloos verliep de sluiting niet, mensen zonder kaartje sprongen aanvankelijk over de poortjes.

Hoog Catharijne
Wie vaak met het openbaar vervoer reist vanuit Utrecht Centraal, weet dat 75 procent van de incheckpoortjes daar al langer dichtzat. Maar reizigers met haast, glipten tot gisteren via de openstaande poortjes naar binnen. De traverse wordt ook veel gebruikt om van winkelcentrum Hoog Catharijne naar de Jaarbeurs of het Stadskantoor aan de andere kant van het station te komen.

De vraag - ook voor de vele winkeliers in het nu afgesloten gebied - is wat er gebeurt nu alle poortjes dicht zijn. Dat gaat NS dus volgens RTV Utrecht tot en met zaterdag testen.

De gemeente Utrecht heeft wel een alternatieve looproute aangelegd die vrij toegankelijk blijft. Die route ligt pal naast het station aan de noordzijde en loopt onder de luifel door langs de winkels op het station.

Utrecht Centraal is met meer dan 177.000 in- en uitstappers per dag het belangrijkste spoorwegknooppunt van Nederland. De verwachting is dat het station in 2030 rond de 100 miljoen reizigers per jaar te verwerken krijgt. Ook in oppervlakte is Utrecht CS het grootste station van het land.

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
'Test'. Je moet ook wel ambtenaar zijn om zoiets te bedenken ;) Nou jongens, zullen we eens een paar daagjes kijken wat er gebeurd als de poortjes dicht zijn? [3 dagen later] Inderdaad, de poortjes waren dicht en niemand kon er dus door zonder in te checken. Groot succes allemaal, goed gedaan!

Zou het klachtenloket op het station zelf zijn, zodat mensen die er mogelijk last van hebben ook niets kunnen melden? Heerlijk, zo'n land waarin je met zulke fratsen weg kunt komen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:03

Fiber

Beaches are for storming.

Brent schreef op donderdag 20 april 2017 @ 12:09:
'Test'. Je moet ook wel ambtenaar zijn om zoiets te bedenken ;) Nou jongens, zullen we eens een paar daagjes kijken wat er gebeurd als de poortjes dicht zijn? \[3 dagen later] Inderdaad, de poortjes waren dicht en niemand kon er dus door zonder in te checken. Groot succes allemaal, goed gedaan!

Zou het klachtenloket op het station zelf zijn, zodat mensen die er mogelijk last van hebben ook niets kunnen melden? Heerlijk, zo'n land waarin je met zulke fratsen weg kunt komen >:)
Heerlijk, een land waarin mensen zich druk kunnen maken over dit soort zaken... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1 ... 94 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.