Met andere woorden, het is onmogelijk iedereen tevreden te stellen

Zinloos als er niet naar elkaar geluisterd wordt.
Oh, ik luister wel, ik ben het alleen niet met (alles van) je eens

Zo "wacht" ik bijvoorbeeld liever 7 seconden voor een poortje dan 7 minuten voor een apparaat.
Waarbij ik overigens wel wil aantekenen dat de zogenaamde voordelen van de Chipkaart eigenlijk alleen opgaan als je een persoonlijke kaart hebt met automatisch afschrijven.
Niet (
helemaal) waar

Als je iedere keer maar net genoeg saldo op je anonieme kaart zet voor één reis dan heb je inderdaad de nadelen van de chipkaart gecombineerd met de nadelen van het papieren kaartje. Je kunt er echter ook voldoende op zetten voor meerdere reizen. Dat heeft zo zijn eigen voor en tegens (net als automatisch opladen overigens), maar je hoeft niet per se iedere keer naar zo'n oplaadpunt.
Veiligheid is echt een non argument.
Ik respecteer je mening, maar veel conducteurs en andere reizigers (including me) zijn dat niet met je eens. Minder zwartrijders = minder agressie, want veruit de meeste agressie kwam IMHO van betrapte zwartrijders.
Veilig zijn de poortjes sowieso niet in het geval van een noodsituatie.
Die dingen gaan vanzelf open bij een stroomstoring en ze hebben een noodknop (+camera +boete bij oneigenlijk gebruik)...
Persoonlijk voelt mijn veiligheid overigens ook aangetast, omdat ik nooit zeker weet (lees kan niet controleren) of ik wel of niet ingechecked ben.
Ging het poortje open? Je bent ingecheckt

Als je eenmaal in de trein zit kan het inderdaad niet meer (maar ja, dan kun je er ook niks meer aan veranderen), maar voor die tijd kun je gewoon naar zo'n apparaat lopen (die sinds de invoering van de OV Chipkaart bij lange na niet meer zo'n lange rijen heeft) en kijken of je in bent gecheckt.
Welke twee? Volgens mij negeer jij een heel belangrijk punt: Vroeger kocht je dat kaartje iedere keer opnieuw; weer in de rij staan, weer dat apparaat bedienen, weer pinnen... Nu koop je dat kaartje één keer en hoef je maar af en toe bij te laden (het kan zelfs automatisch).
De aanschafprocedure zelf, ja, dat lijkt behoorlijk veel op elkaar. Echter, je hoeft tegenwoordig veel minder vaak die procedure door

Dat het voor abbonee's (veelreizers) bepaalde voordelen heeft (ook als veelreiziger vond ik het in en uitchecken overigens een groot nadeel), neemt niet weg dat dat niet het enige soort reiziger is en er dus verschillende eisen tegelijk ingewilligd moeten worden.
Niet alleen abonnementenhouders, ook voor de incidentele reiziger werkt het goed. Ik ga gemiddeld nog geen 5x per jaar met de trein, en ik vind het niet hoeven kopen van kaartjes méér dan opwegen tegen moeten in- en uitchecken.
Het is openbaar vervoer waar ongeacht de ticketprijs al overheidsgeld bij gaat, je mag dan ook verwachten dat allerlei soorten reizigers geaccommodeerd worden, inclusief incidentele reizigers, ouderen, slechthorenden en toeristen
Punt 1: Dat lijkt me minder dan 5% (fictief getal, ik heb geen data, puur mijn inschatting over het aantal studenten en forenzen vs overige reizigers) dus het is mijns inziens redelijk logisch dat daar wat minder aandacht aan wordt besteed, punt 2: Die kunnen ook gewoon gebruik maken van de OV Chipkaart (Persoonlijk, anoniem of eenmalig) en/of het e-ticket?
(tenminste Belgie, Duitsland, Frankrijk, Polen, Italie en Spanje, omdat ik daar weleens de trein nam)
Ik heb dan meer ervaring met Australië (met name Sydney), maar daar kocht je een plastic pasje, zette je geld op en dan kon je reizen. Kipsimpel systeem, je zou haast willen dat ze dat hier ook zouden implementeren. Oh, wacht...
Wat wel zo is, is dat je daar dat pasje op bijna iedere straathoek kunt krijgen, idem met opladen, en dat het pasje er nog goedkoper is dan hier (7,50 regulier en soms goedkoper of zelfs gratis bij acties. Waar hebben we het over? Een auto moet je ook aanschaffen, en dan heb je voor 7,50 niet eens een wieldop). In Nederland moet je iets verder weg (waar je met name last van hebt als je met de bus moet), en "vroeger" (geen idee of dat tegenwoordig beter is) kom je met een nieuwe OV Chipkaart niet met het OV

Nu ja, je kon wel met de bus, maar niet met de trein, daarvoor moest je eerst het product "Reizen op saldo" op je kaart zetten.