orf schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:46:
Mijn OV-chipkaart doet het de laatste tijd slecht. Ik moet 'm minstens 3x langs een poortje of paal halen om in- of uit te checken.
Daarom dus maar een nieuwe aanvragen. Kost me €11,- die ik eventueel met een formulier en het opsturen van m'n pas terug kan krijgen als iemand beoordeelt dat het niet mijn schuld is dat de kaart defect is.
Het duurt ongeveer 3 werkdagen om een nieuwe te krijgen en pas in de mail bevestiging lees ik dat mijn huidige pas per direct geblokkeerd is. De komende drie dagen kan ik dus lekker losse kaartjes gaan kopen voor €21,40 per stuk (+ nog een toeslag voor een los kaartje). Terwijl m'n pas met wat moeite nog werkt en terwijl ik gewoon een jaartraject heb waar ik al €270 per maand voor betaal. Voordat het een chipkaart was kon dat ding helemaal niet kapot en hoefde ik 'm alleen maar te tonen. Nu kan een conducteur niet zien dat ik een trajectkaart heb en zal me dus direct een boete geven. Voor de OV-chipkaart kreeg ik elk jaar een nieuwe kaart thuis gestuurd terwijl ik er nu vijf jaar mee moet doen, of €11 kan betalen en tijdelijk niet reizen. Heel klantvriendelijk allemaal.
Datzelfde heb ik in december meegemaakt. Werd steeds slechter geaccepteerd bij in en uitchecken. Tot een conducteur bij controle het hele pasje gewoon krom trok en er vanzelf een flinke scheur in zat. Dus maar defect gemeld, formulier ingevuld en beide opgestuurd. Krijg ik na twee dagen een bevestigingsemail: aanvraag is binnen, u kunt uw nieuwe kaart binnen drie werkdagen thuis verwachten. In de tussentijd had ik al bij de NS-balie een anonieme kaart gehaald + tijdelijk reisrecht erop laten zetten.
Twee weken later verliep mijn tijdelijk reisrecht. En die nieuwe kaart kwam maar niet. Dus ik informeren: werd mij telefonisch medegedeeld dat de pas niet door mij al geblokkeerd had mogen worden (had ik online uit voorzorg gedaan in mijn account, je weet maar nooit wat er bij PostNL achterover gedrukt wordt), dat had TLS/OV-chipkaart.nl/wie dan ook die over de uitgifte van nieuwe passen gaat moeten doen bij inname van de oude pas. En dus werd mijn aanvraag geannuleerd. Werd nergens van op de hoogte gebracht, noch per mail of telefonisch laat staan per post. Dus na een maand wachten en mijn abonnement niet kunnen gebruiken voor twee weken op elke manier een klacht ingediend. Klachtenformulier online, via twitter, per mail, telefonisch.
Toen kwam men plots wel aanzetten met: onze excuses, e.e.a. staat idd niet duidelijk aangegeven. We hebben uit coulance als nog een nieuwe pas aan laten maken en die ontvangt u binnen drie dagen thuis. Nu hielden ze wel hun woord, heb 11 euro niet hoeven te betalen (had een eenmalige machtiging verstrekt)als compensatie voor het lange wachten. En die twee weken niet kunnen reizen (of iig volle pond lappen in de daluren) heb ik gewoon geclaimd bij NS.
Nu heb ik de nieuwe kaart maar in zo'n geel hard-plastic NS-hoesje gestopt. Hiervoor zat ie standaard in de portemonnee, ik houd mijn portemonnee voor de incheck/uitcheckpaal en dat pakt ie prima. Maar de conducteurs willen toch echt de pas uit je portemonnee om extra krachtig te kunnen checken of je wel ingecheckt bent. Met een haarscheur tot gevolg dus. Bij controles krijgen ze dat ding nu niet meer krom getrokken. Dus ik hoop dat deze wel zijn geldigheidsduur uitzit. Want die oude was nog tot 2018 geldig
[
Voor 5% gewijzigd door
Joosie200 op 11-01-2016 20:49
]