Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik heb vorig jaar aan het loket het restant-saldo van mijn anonieme kaart naar mijn bestaande persoonlijke kaart over kunnen boeken zonder dat er 2,50 werd berekend. Ben ik nou een geluksvogel? De medewerkster mompelde nog wel wat over coulance namelijk.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ik heb een vraag en krijg hem met de zoek functie niet gevonden.

Ik heb voor mn werk een traject vrij tussen mijn woonplaats en Utrecht. Nu wil ik morgen naar Rotterdam. Daar loopt 1 van de 3 voorgestelde routes op NS.nl via Utrecht. Rest via Breda / Tilburg.

Als ik nu naar Rotterdam ga. Wordt dan mijn goedkoopste reis (via Utrecht) gerekend. Of de duurste (via Breda/Tilburg)? Hoe komt ik hierachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
majoh schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 12:21:
Ik heb een vraag en krijg hem met de zoek functie niet gevonden.

Ik heb voor mn werk een traject vrij tussen mijn woonplaats en Utrecht. Nu wil ik morgen naar Rotterdam. Daar loopt 1 van de 3 voorgestelde routes op NS.nl via Utrecht. Rest via Breda / Tilburg.

Als ik nu naar Rotterdam ga. Wordt dan mijn goedkoopste reis (via Utrecht) gerekend. Of de duurste (via Breda/Tilburg)? Hoe komt ik hierachter?
De NS communiceert er niet helder over (en verschillende mensen van de NS spreken elkaar op het NS forum tegen...) maar in principe betaal je de laagste prijs, gerekend vanaf je vaste route. Als ik het goed begrepen heb werkt het zo:

- Je hebt een abonnement Leiden-Utrecht. Dan is je vaste route via Alphen, en je mag dus gratis naar Lammenschans, Alphen, Bodegraven, Woerden, etc.
- Je mag elke route naar die stations nemen. Je mag dus ook naar Utrecht via Den Haag of Schiphol als dat korter is
- Als je naar een niet-gratis station reist dan word de kortste afstand van een 'gratis' station naar dat station als tarief genomen.
- De routes die je mag nemen zijn de routes uit de reisplanner (kortste, snelste of minste overstappen).

Bijvoorbeeld:
- voor Leiden-Hoofddorp betaal je de normale prijs
- voor Leiden-Gouda reis je over Den Haag, maar je betaalt voor Woerden-Gouda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Laatst online: 22:07

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Dus als t goed is gaat t goed, anders niet...

Lekker vaag ;)

Kon t ook niet vinden op NS.nl... Op goed geluk dus maar. Thanks voor de info.

[ Voor 8% gewijzigd door majoh op 25-12-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04

Zeror

Ik Henk 'm!

Zucht... Ik ben niet blij met de nieuwe dienstregeling die Arriva in west-brabant ingevoerd heeft. Er zijn veel buslijnen nadelig veranderd of zelfs uitgevallen.
Vandaag wilde ik eigenlijk met de bus naar mn ouders, maar Arriva heeft de zondagdienstregeling van de lijn laten vervallen en dat terwijl de zondagdienstregeling er al voor tientallen jaren bestond. Beetje vreemd en erg jammer.... :/
Net ook een bericht gestuurd naar Arriva voor opheldering.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 11:15
Zeror schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:00:
Net ook een bericht gestuurd naar Arriva voor opheldering.
wat verwacht je daar nog van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 22:04

Zeror

Ik Henk 'm!

Carfanatic schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:36:
[...]

wat verwacht je daar nog van?
Hopelijk een antwoord waar ik wat aan heb. Anders overweeg ik een petitie.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Zeror zegt: "geen Arriva"
Hmm, hier in het "Oosten" (Achterhoek) geef Arriva dat netjes aan in "het Lokale Sufferdje".
En er is natuurlijk altijd hun eigen website, als je GoT al kunt vinden om te klagen...

Lees je dat "lokale Sufferdje" niet, en check je de Arriva website niet, klaag dan jezelf aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Met een file explosie op de snelwegen zou een uitstekend functionerend OV netwerk echt een uitkomst zijn. Maar de mensen die niet dagelijks met het OV reizen hebben best een uitdaging te snappen hoe het werkt - dat na al die jaren. Los van de prijs-kwaliteit uiteraard.

Ook zijn de OV producten een bende, zo krijgen we het niet voor elkaar het goed te regelen met een business kaart omdat je daar producten die je normaal kunt kiezen weer niet erop krijgt. Of je staat met je anonieme kaart bij het station en is ie verlopen. Gelukkig kun je een fucking formulier printen en met je oide kaart per post opsturen zodat je wellicht ooit het geld wat erop stond terug krijgt. Ja, dat begreep oma echt meteen.

Gelukkig kun je in de eerste klas wel prima staan. :X

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
NiGeLaToR schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 17:17:
Met een file explosie op de snelwegen zou een uitstekend functionerend OV netwerk echt een uitkomst zijn.
Absoluut, alleen hebben weinig politieke partijen de trein echt als speerpunt in het beleid staan, en de weinige die er wat over zeggen zijn meestal niet de partijen waar mensen massaal op stemmen.
Maar de mensen die niet dagelijks met het OV reizen hebben best een uitdaging te snappen hoe het werkt - dat na al die jaren. Los van de prijs-kwaliteit uiteraard.
Het is momenteel eigenlijk wel "goed" (let op de quotes) dat het OV niet makkelijker en goedkoper is, want de capaciteit is om te huilen momenteel. NOG meer mensen in het OV en je hebt elke dag koningsdag.
Gelukkig kun je een fucking formulier printen en met je oide kaart per post opsturen zodat je wellicht ooit het geld wat erop stond terug krijgt. Ja, dat begreep oma echt meteen.
Nee, oma begrijpt dat niet. Maar eerlijk is eerlijk, oma begrijpt wel meer niet. Sterker nog oma begrijpt het grootste gedeelte van de maatschappij niet meer. Bestellen van een CD bij amazon of bol.com omdat het lokale dorp geen "platenwinkels" meer heeft? Dacht het niet. De belasting doen via de app? Nope! Berichtgeving van de overheid die verloopt via een notificatie via email waarna je op overheidsdienst moet inloggen met DigiD? Wat dacht je nu zelf?

Voor al deze dingen pakt oma het heel anders aan; "Nichtje, wil je misschien even ... doen". En that's it.
Gelukkig kun je in de eerste klas wel prima staan. :X
Meestal wel, maar zelfs daar niet altijd. En ook met een eerste klas vervoersbewijs kun je zelfs niet altijd staan in de eerste klas, laat staan zitten. Het is algemeen bekend dat er geen boetes uitgedeeld worden voor het zitten in de eerste klas met een tweede klas kaartje.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
flowerp schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:04:

Het is momenteel eigenlijk wel "goed" (let op de quotes) dat het OV niet makkelijker en goedkoper is, want de capaciteit is om te huilen momenteel. NOG meer mensen in het OV en je hebt elke dag koningsdag.
Ach, er komt een moment waarop de status quo onhoudbaar wordt, en hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe sneller dat gebeurt.
Nee, oma begrijpt dat niet. Maar eerlijk is eerlijk, oma begrijpt wel meer niet. Sterker nog oma begrijpt het grootste gedeelte van de maatschappij niet meer. Bestellen van een CD bij amazon of bol.com omdat het lokale dorp geen "platenwinkels" meer heeft? Dacht het niet. De belasting doen via de app? Nope! Berichtgeving van de overheid die verloopt via een notificatie via email waarna je op overheidsdienst moet inloggen met DigiD? Wat dacht je nu zelf?
Ze kan het niet, maar het valt conceptueel prima te begrijpen/uit te leggen waarom eea zo werkt. Het probleem is alleen dat het in het geval van TLS, en geprivatiseerde/private bedrijven i.h.a. al snel neerkomt op 'dit beleid bestaat omdat het op macroniveau meer geld oplevert, omdat het mensen ontmoedigt, en het blijft bestaan omdat het erg makkelijk is om te ontkennen dat het bewust zo is opgezet, waarbij de institutionele vormgeving van TLS (+ de onmogelijkheid problemen aan te kaarten, het feit dat er niks mee wordt gedaan, etc.) traagheid verder in de hand werkt -- en de meeste mensen worden daar nogal hopeloos van (naast dat het grootste deel van de bevolking nog steeds niet doorheeft dat het hoofddoel van privatisering van overheidsfuncties was om private bedrijven toegang te geven tot meer markten waarop ze geld konden verdienen, meer functies waarin ze 'marktconforme' salarissen konden trekken (met 'prestatie'clausules), etc.).

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35

Voor al deze dingen pakt oma het heel anders aan; "Nichtje, wil je misschien even ... doen". En that's it.
Blijkt een beetje een misvatting - van de 75+'ers doet inmiddels > 50% regelmatig online winkelen. Best veel. Maar parkeren met kentekenparkeren, of een OV-chipkaart gebruiken, is lastiger.

Maargoed, dat wordt dan ook niet door Apple voorzien van een GUI...
Meestal wel, maar zelfs daar niet altijd. En ook met een eerste klas vervoersbewijs kun je zelfs niet altijd staan in de eerste klas, laat staan zitten. Het is algemeen bekend dat er geen boetes uitgedeeld worden voor het zitten in de eerste klas met een tweede klas kaartje.
Das triest. Maar inderdaad, collega die het op de zaak mag zetten reist in de spits 2e klas omdat het dan toch geen donder uit maakt. Of je nu moet staan, of moet staan.

Geniaal inderdaad het overheidsfalen, maar schijnbaar verdienen we onze regering. Hebben er toch elke keer weer soort-van op gestemd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Nou ja zeg...

Afgelopen dinsdag stap ik in de bus bij het centrale station van mijn woonplaats. Een ritje van 13 minuten later stap ik uit vlak bij mijn huis. Volgens 9292.nl zou dit ritje 1.51 moeten kosten. Dit is wat er gelogd is:

29-12-2015 dinsdag
Check-in Bus - Connexxion / Breng / Hermes
20:00 Woonplaats, Station
€ - 4,00 (Instaptarief)
---
29-12-2015 dinsdag
Check-uit Bus - Connexxion / Breng / Hermes
20:13 Woonplaats, Dwarsstraat
Check-in: Woonplaats, Station
(Instaptarief € 4,00 + meer verreisd € 1,28) € 5,28

Dat is toch maar liefst 377 cent meer dan begroot!

Hoe kan dit nou weer, en zou toeval zijn dat dit de octale representatie van #FF is?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Reizigers gebruiken vaker ov-chipkaart
Het gebruik van de ov-chipkaart is in 2015 gegroeid. Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, noteerde vorig jaar 2,37 miljard transacties tegen 2,15 miljard in 2014.

Wie in Nederland met het openbaar vervoer reist, gaat een transactie aan met Translink. Dat gebeurt bij het in- en uitchecken of bij het al dan niet automatisch opladen van de kaart.

Volgens Translink heeft de groei te maken met het verdwijnen van het papieren kaartje bij de spoorwegbedrijven medio 2014. Dat leidde tot meer in- en uitchecken en in waarde opladen.

Vorige maand waren er in Nederland 14,5 miljoen ov-chipkaarten in omloop, waarvan er wekelijks drie miljoen worden gebruikt. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met die van 2014.

Vergeten uit te checken
Wie vergeet uit te checken, kan sinds april terecht op een speciale website (uitcheckgemist.nl) waar reizigers in drie stappen hun saldo kunnen terugvragen. Ruim 76.000 mensen deden dat tot nu toe.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

TwOkkie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:57:
Afgelopen dinsdag stap ik in de bus bij het centrale station van mijn woonplaats. Een ritje van 13 minuten later stap ik uit vlak bij mijn huis. Volgens 9292.nl zou dit ritje 1.51 moeten kosten. Dit is wat er gelogd is:
...
(Instaptarief € 4,00 + meer verreisd € 1,28) € 5,28

Dat is toch maar liefst 377 cent meer dan begroot!
Inmiddels gebeld met connexxion. Onder restitutie kan ik kiezen voor "vergeten in te checken" , "niet kunnen uitchecken" en even verderop "op saldo gereisd en er is te veel saldo afgeschreven". Die eerste twee zijn niet van toepassing. Die laatste is recht in de roos. Precies wat mij gebeurd is. Maar de link verwijst naar een vrij algemeen klachtenformulier. Bovendien wil ik graag weten hoe dit kan gebeuren! Klantenservice aan de telefoon weet het ook niet en vraagt mij toch dat formulier zo uitgebreid mogelijk in te vullen. Dit 0900 nummer is niet gratis. Dit gesprek kostte me zo al 3 euro zie ik nu achteraf...edit: leer rekenen - 9.51+11'*2.8 = 40,31 cent

Maar toch maar het formulier ingevuld. Al met al toch even mee bezig, inclusief cut & paste van de logging van ov-chip.nl en mijn kaartnummer. Ik vraag om uitleg en restitutie.

Vandaag reacte. Mijn vraag naar uitleg wordt genegeerd. Mijn vraag om restitutie wordt beantwoord met een verwijzing naar dezelfde pagina met keuzes als hierboven...

Wat nu? Nog maar een keer hetzelfde formulier invullen?

Ik heb maar via mail gereplied dat ik dit niet nog een keer ga doen, dat ze alle nodige informatie al hebben en dat ik de vragen graag beantwoord zie. Omdat mailen vaak kansloos is bij dit soort organisaties, heb ik parallel daaraan hetzelfde klachenformulier maar even gebruikt om een klacht over de afhandeling te deponeren. Misschien dat dat mijn kansen wat vergroot?

Wordt vervolgd..

Maar weet een tweaker misschien hoe het kan gebeuren dat je op een rit waar je normaal in- en uitchecked, er zomaar 3,5 maal teveel wordt afgeschreven? Je zou verdorie maar op je laatste saldo nog net de bus en de trein kunnen pakken. Door zo'n geintje kom je dan het station niet meer in...

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie in je lijstje na de check-uit nog een check-in. Waarom is dat? Per ongeluk weer langs de paal gehouden?
Is dat niet de reden van de extra afschrijving?
Verder heb ik geen uitleg, behalve: computer says so.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Maasluip schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:01:
Ik zie in je lijstje na de check-uit nog een check-in. Waarom is dat? Per ongeluk weer langs de paal gehouden?
Nee hoor, dat staat bij iedere uit-check in het overzicht op ov-chipkaart.nl. Waarschijnlijk om aan te geven over welk traject de prijs berekend is. Daarom is het extra maf: hier zie je datzelfde ritje van een handvol kilometers (4 of zo) nogmaals herhaald, maar dan wel met die prijs van 5,28 ipv 1.51.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Neerbuigend en ongenuanceerd. Ongenuanceerd en nodeloos kwetsend. Dat zou je ook kunnen zeggen.
Een bijzonder nare manier van het opschrijven van jouw mening...
Een heel laag inlevingsvermogen tevens. Technocratisch.
Ik kan me ontwikkelingen voorstellen die ook voor de seniore medemens (die steeds talrijker wordt) ook te begrijpen en te adapteren zijn. Maar daar wordt m.i. veel te weinig rekening mee gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Bart2005 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:29:
[...]

Neerbuigend en ongenuanceerd. Ongenuanceerd en nodeloos kwetsend. Dat zou je ook kunnen zeggen.
Nee hoor, absoluut niet zo bedoeld. Ben gek van mijn opa's en oma's en en waardeer hun levenswijsheid en die van oudere mensen in het algemeen enorm. Tegelijk is het de realiteit dat een vrij groot gedeelte van de senioren veel aspecten van de moderne maatschappij die met IT te maken hebben lastig of niet begrijpt.

On topic, het gebruik van de OV chip kaart in de praktijk met in- en uitchecken is voor de meeste dan weer geen issue, maar het koppelen van de bank rekening aan de kaart (automatisch opladen) doen er weinig zelf hoor.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Kreeg een mailtje van KPN dat ze OV inchecken aan het testen zijn met een RFID sim card. Op zich een goed idee, maar ik vraag me af hoe goed dat werkt met smart phones met een metalen behuizing.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TwOkkie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:29:
[...]

Inmiddels gebeld met connexxion. Onder restitutie kan ik kiezen voor "vergeten in te checken" , "niet kunnen uitchecken" en even verderop "op saldo gereisd en er is te veel saldo afgeschreven". Die eerste twee zijn niet van toepassing. Die laatste is recht in de roos. Precies wat mij gebeurd is. Maar de link verwijst naar een vrij algemeen klachtenformulier. Bovendien wil ik graag weten hoe dit kan gebeuren! Klantenservice aan de telefoon weet het ook niet en vraagt mij toch dat formulier zo uitgebreid mogelijk in te vullen. Dit 0900 nummer is niet gratis. Dit gesprek kostte me zo al 3 euro zie ik nu achteraf...edit: leer rekenen - 9.51+11'*2.8 = 40,31 cent

Maar toch maar het formulier ingevuld. Al met al toch even mee bezig, inclusief cut & paste van de logging van ov-chip.nl en mijn kaartnummer. Ik vraag om uitleg en restitutie.

Vandaag reacte. Mijn vraag naar uitleg wordt genegeerd. Mijn vraag om restitutie wordt beantwoord met een verwijzing naar dezelfde pagina met keuzes als hierboven...

Wat nu? Nog maar een keer hetzelfde formulier invullen?

Ik heb maar via mail gereplied dat ik dit niet nog een keer ga doen, dat ze alle nodige informatie al hebben en dat ik de vragen graag beantwoord zie. Omdat mailen vaak kansloos is bij dit soort organisaties, heb ik parallel daaraan hetzelfde klachenformulier maar even gebruikt om een klacht over de afhandeling te deponeren. Misschien dat dat mijn kansen wat vergroot?

Wordt vervolgd..

Maar weet een tweaker misschien hoe het kan gebeuren dat je op een rit waar je normaal in- en uitchecked, er zomaar 3,5 maal teveel wordt afgeschreven? Je zou verdorie maar op je laatste saldo nog net de bus en de trein kunnen pakken. Door zo'n geintje kom je dan het station niet meer in...
Ik kan je wel uitleggen hoe dat kan. De chauffeur had zijn bus nog niet goed ingesteld (ritnummer ofzo) toen jij incheckte. Het systeem denkt dan dat jij de bus de andere kant in hebt gepakt en snapt niet dat dat niet kan met een rit van 13 minuten. Dus schrijven ze maar het hoge bedrag af.

En ja, dat is dan jouw probleem. (Zo werkt het systeem: de reiziger moet overal achteraan, de vervoerders boeken gewoon af wat ze willen en wachten tot de reiziger gaat piepen. Dat doen veel mensen niet, dus dat is goede business.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Atomsk schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 01:59:
Kreeg een mailtje van KPN dat ze OV inchecken aan het testen zijn met een RFID sim card. Op zich een goed idee, maar ik vraag me af hoe goed dat werkt met smart phones met een metalen behuizing.
De RFID-antenne zit in de smartphone, niet in de chip. De sim-kaart is puur voor de beveiligde opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Mijn OV-chipkaart doet het de laatste tijd slecht. Ik moet 'm minstens 3x langs een poortje of paal halen om in- of uit te checken.

Daarom dus maar een nieuwe aanvragen. Kost me €11,- die ik eventueel met een formulier en het opsturen van m'n pas terug kan krijgen als iemand beoordeelt dat het niet mijn schuld is dat de kaart defect is.

Het duurt ongeveer 3 werkdagen om een nieuwe te krijgen en pas in de mail bevestiging lees ik dat mijn huidige pas per direct geblokkeerd is. De komende drie dagen kan ik dus lekker losse kaartjes gaan kopen voor €21,40 per stuk (+ nog een toeslag voor een los kaartje). Terwijl m'n pas met wat moeite nog werkt en terwijl ik gewoon een jaartraject heb waar ik al €270 per maand voor betaal. Voordat het een chipkaart was kon dat ding helemaal niet kapot en hoefde ik 'm alleen maar te tonen. Nu kan een conducteur niet zien dat ik een trajectkaart heb en zal me dus direct een boete geven. Voor de OV-chipkaart kreeg ik elk jaar een nieuwe kaart thuis gestuurd terwijl ik er nu vijf jaar mee moet doen, of €11 kan betalen en tijdelijk niet reizen. Heel klantvriendelijk allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:39
orf schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:46:
De komende drie dagen kan ik dus lekker losse kaartjes gaan kopen voor €21,40 per stuk (+ nog een toeslag voor een los kaartje).
Je kunt tijdelijk reisrecht aanvragen op een andere (eventueel anonieme) OV-chipkaart. Zie http://www.ns.nl/klantens.../tijdelijk-reisrecht.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Tochjo schreef op maandag 11 januari 2016 @ 05:35:
[...]

Je kunt tijdelijk reisrecht aanvragen op een andere (eventueel anonieme) OV-chipkaart. Zie http://www.ns.nl/klantens.../tijdelijk-reisrecht.html.
Bedankt voor deze tip. :)
Even een anonieme kaart aangeschaft vanochtend en daar tijdelijk reisrecht op laten zetten aan de balie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
orf schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:46:
Mijn OV-chipkaart doet het de laatste tijd slecht. Ik moet 'm minstens 3x langs een poortje of paal halen om in- of uit te checken.

Daarom dus maar een nieuwe aanvragen. Kost me €11,- die ik eventueel met een formulier en het opsturen van m'n pas terug kan krijgen als iemand beoordeelt dat het niet mijn schuld is dat de kaart defect is.

Het duurt ongeveer 3 werkdagen om een nieuwe te krijgen en pas in de mail bevestiging lees ik dat mijn huidige pas per direct geblokkeerd is. De komende drie dagen kan ik dus lekker losse kaartjes gaan kopen voor €21,40 per stuk (+ nog een toeslag voor een los kaartje). Terwijl m'n pas met wat moeite nog werkt en terwijl ik gewoon een jaartraject heb waar ik al €270 per maand voor betaal. Voordat het een chipkaart was kon dat ding helemaal niet kapot en hoefde ik 'm alleen maar te tonen. Nu kan een conducteur niet zien dat ik een trajectkaart heb en zal me dus direct een boete geven. Voor de OV-chipkaart kreeg ik elk jaar een nieuwe kaart thuis gestuurd terwijl ik er nu vijf jaar mee moet doen, of €11 kan betalen en tijdelijk niet reizen. Heel klantvriendelijk allemaal.
Datzelfde heb ik in december meegemaakt. Werd steeds slechter geaccepteerd bij in en uitchecken. Tot een conducteur bij controle het hele pasje gewoon krom trok en er vanzelf een flinke scheur in zat. Dus maar defect gemeld, formulier ingevuld en beide opgestuurd. Krijg ik na twee dagen een bevestigingsemail: aanvraag is binnen, u kunt uw nieuwe kaart binnen drie werkdagen thuis verwachten. In de tussentijd had ik al bij de NS-balie een anonieme kaart gehaald + tijdelijk reisrecht erop laten zetten.

Twee weken later verliep mijn tijdelijk reisrecht. En die nieuwe kaart kwam maar niet. Dus ik informeren: werd mij telefonisch medegedeeld dat de pas niet door mij al geblokkeerd had mogen worden (had ik online uit voorzorg gedaan in mijn account, je weet maar nooit wat er bij PostNL achterover gedrukt wordt), dat had TLS/OV-chipkaart.nl/wie dan ook die over de uitgifte van nieuwe passen gaat moeten doen bij inname van de oude pas. En dus werd mijn aanvraag geannuleerd. Werd nergens van op de hoogte gebracht, noch per mail of telefonisch laat staan per post. Dus na een maand wachten en mijn abonnement niet kunnen gebruiken voor twee weken op elke manier een klacht ingediend. Klachtenformulier online, via twitter, per mail, telefonisch.

Toen kwam men plots wel aanzetten met: onze excuses, e.e.a. staat idd niet duidelijk aangegeven. We hebben uit coulance als nog een nieuwe pas aan laten maken en die ontvangt u binnen drie dagen thuis. Nu hielden ze wel hun woord, heb 11 euro niet hoeven te betalen (had een eenmalige machtiging verstrekt)als compensatie voor het lange wachten. En die twee weken niet kunnen reizen (of iig volle pond lappen in de daluren) heb ik gewoon geclaimd bij NS.

Nu heb ik de nieuwe kaart maar in zo'n geel hard-plastic NS-hoesje gestopt. Hiervoor zat ie standaard in de portemonnee, ik houd mijn portemonnee voor de incheck/uitcheckpaal en dat pakt ie prima. Maar de conducteurs willen toch echt de pas uit je portemonnee om extra krachtig te kunnen checken of je wel ingecheckt bent. Met een haarscheur tot gevolg dus. Bij controles krijgen ze dat ding nu niet meer krom getrokken. Dus ik hoop dat deze wel zijn geldigheidsduur uitzit. Want die oude was nog tot 2018 geldig :(

[ Voor 5% gewijzigd door Joosie200 op 11-01-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Joosie200 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:45:
[...]
Datzelfde heb ik in december meegemaakt. Werd steeds slechter geaccepteerd bij in en uitchecken. Tot een conducteur bij controle het hele pasje gewoon krom trok en er vanzelf een flinke scheur in zat. Dus maar defect gemeld, formulier ingevuld en beide opgestuurd. Krijg ik na twee dagen een bevestigingsemail: aanvraag is binnen, u kunt uw nieuwe kaart binnen drie werkdagen thuis verwachten. In de tussentijd had ik al bij de NS-balie een anonieme kaart gehaald + tijdelijk reisrecht erop laten zetten.
Dit zou inderdaad wel enorm veel beter moeten kunnen. Bijvoorbeeld bij balie langs (waar die er nog zijn dan) en in 1 handeling kaart omwisselen voor tijdelijk en meteen naar je geregistreerde adres een vervangende opgestuurd krijgen.

Bij de bank gaat het wel heel makkelijk. Inloggen, paar clickjes en je krijgt paar dagen later nieuwe pas in de bus. Ondertussen kun je de oude voor zover ie het nog een beetje doet gewoon blijven gebruiken.

Is het trouwens niet voor de OV chipkaart makkelijker om hem als verloren op te geven en hem dan zelf te vernietigen? Heb je ook geen risico dat iemand er mee aan de haal gaat van de postbezorging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

400 leerlingen te laat op school door gesloten NS-poortjes
Vierhonderd leerlingen van het Lentiz Life College in Schiedam zijn vanochtend te laat op school gekomen omdat de NS alle poortjes op het station had gesloten. De leerlingen gebruikten de hal van het station om van het centrum naar school te lopen.

Nu de NS gefaseerd alle poortjes in Nederland sluit, moet iedereen een minimumbedrag van 20 euro op zijn of haar ov-chipkaart hebben staan om in te checken. Vandaag was Schiedam aan de beurt maar volgens RTV Rijnmond hadden de meeste leerlingen niet genoeg geld op de kaart.

Door de afsluiting moesten de leerlingen honderden meters omlopen om alsnog op school te komen. Doordat de scholieren ook verhaal gingen halen bij de medewerkers van de NS kwamen leerlingen ongeveer tien minuten later.

"Voor ons kwam het ook als een verrassing", zegt Lentiz-schoolmanager Pim van der Hoorn. "Ik heb nooit een bericht gekregen. Misschien iemand anders, maar dit zoeken we uit. Het is onhandig en had voorkomen kunnen worden." Volgens de NS is er overleg geweest met de gemeente.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De grootste verrassing is denk ik dat de poortjes überhaupt nog open waren. Afgelopen zomer al aangekondigd dat ze in oktober al dicht gingen.
http://www.rijnmond.nl/ni...Schiedam-in-oktober-dicht

Ik denk dat het verhaal hierboven even iets te eenzijdig en sensationeel is neergezet (het nieuwsbericht, niet jij Raven).

[ Voor 0% gewijzigd door Skyaero op 20-01-2016 11:23 . Reden: zpelvaut ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
Nouja; als NS aankondigt ze in oktober dicht te zetten, vervolgens niets meer laat horen en ze open laat, dan is het alsnog op het moment dat ze ineens dichtgaan een verrassing. Het is niet alsof ze een dag of 2 later dichtgaan. NS had dat best mogen communiceren.
Verder is het natuurlijk geen ramp dat er 33 dozijn leerlingen te laat komen, maar het lijkt me niet gek dat ze dat niet verwacht hadden. :P

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Skyaero schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 09:17:
(het nieuwsbericht, niet jij Raven).
Zo ver was ik al, aangezien ik het bericht niet had geschreven :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vandaag hoorde ik in de trein regelmatig een NFC-bliepje van een smartphone, bleek de mijne te zijn :P Maar waarom die af ging was wel opvallend, ik reis in de trein niet met OV-kaart maar met die kaartjes met chip erin, raad eens waar mijn telefoon op reageerde :o
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/NS-kaartje-NFC-Screenshot_2016-01-24-19-04-04.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/NS-kaartje-NFC-Screenshot_2016-01-24-19-15-09.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/NS-kaartje-NFC-Screenshot_2016-01-24-19-51-41.jpg

Wist niet eens dat je die dingen met de telefoon kon uitlezen :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Betere afhandeling ov-chipklachten'
Reizigers met een klacht over hun ov-kaart worden steeds beter geholpen. Het aantal "kastje naar de muur"-meldingen is vorig jaar met de helft gedaald ten opzichte van 2014, melden consumentenorganisaties.

De ANWB, Rover en de Consumentenbond hebben zich bij het ov-loket sterk gemaakt voor betere klachtenafhandeling.

Ze vonden dat te veel reizigers met hun klacht van de ene naar de andere partij moesten. De belangenorganisaties pleitten toen voor één loket voor alle klachten en maakten daarover afspraken met de vervoerders.

Die zeggen dat ze sinds de zomer van 2014 ruim vierduizend klachten direct hebben opgelost, zonder onnodige doorverwijzing.

Vasthouden
De openbaar vervoerders en Trans Link Systems, de uitgever van de ov-chipkaart, hebben afgesproken dat ze een reiziger maximaal een keer doorverwijzen. De organisatie waar de reiziger na doorverwijzing terechtkomt, is en blijft het aanspreekpunt voor de reiziger en moet ervoor zorgen dat de klacht wordt opgelost.

De ANWB, Rover en de Consumentenbond zijn blij dat ov-klachten beter en sneller worden opgelost. ''De vervoerders moeten deze aanpak nu vooral vasthouden.''

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:55
Raven schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:32:
Vandaag hoorde ik in de trein regelmatig een NFC-bliepje van een smartphone, bleek de mijne te zijn :P Maar waarom die af ging was wel opvallend, ik reis in de trein niet met OV-kaart maar met die kaartjes met chip erin, raad eens waar mijn telefoon op reageerde :o
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Wist niet eens dat je die dingen met de telefoon kon uitlezen :P
Ik heb het geprobeerd met mijn S6 Edge, maar die NFC-chip kan de OV-chipkaart helaas niet uitlezen, zou best wel handig zijn om te controleren of je al ingecheckt bent en niet per ongeluk door het leunen tegen het uitcheck-apparaat al bent uitgecheckt en daarna dus wilt uitchecken terwijl je incheckt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik had het niet over de OV-chipkaart maar papieren kaartje met chip er in ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:45

Fiber

Beaches are for storming.

Raven schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 11:44:
Ik had het niet over de OV-chipkaart maar papieren kaartje met chip er in ;)
Die hier eigenlijk off topic zijn... Maar wel cool. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hoezo offtopic? Je moet daar ook mee in en uitchecken :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Ik neem aan dat die kaartjes voorzien zijn van dezelfde chip, dus die zullen helaas ook wel onleesbaar zijn met mijn S6 edge.. Iemand een uitleg hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
iBugged schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:32:
Ik neem aan dat die kaartjes voorzien zijn van dezelfde chip, dus die zullen helaas ook wel onleesbaar zijn met mijn S6 edge.. Iemand een uitleg hoe dat kan?
Het is niet dezelfde chip. In de papieren chipkaart zit een mifare ultralight, terwijl in de plastic passen een mifare 4k zit. De Ultralight heeft geen beveiliging tegen uitlezen, alleen tegen herschrijven. Je kunt dan wel het vinkje 'ingecheckt' zetten, maar je kunt het vinkje niet meer weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
ValHallASW schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:11:
[...]

Het is niet dezelfde chip. In de papieren chipkaart zit een mifare ultralight, terwijl in de plastic passen een mifare 4k zit. De Ultralight heeft geen beveiliging tegen uitlezen, alleen tegen herschrijven. Je kunt dan wel het vinkje 'ingecheckt' zetten, maar je kunt het vinkje niet meer weghalen.
Dus die Ultrslight zou ik wel uit kunnen lezen met tagInfo en een S6 edge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik dacht dat het niet zozeer te maken heeft met beveiliging, maar met dat die Mifare chipjes niet helemaal compatible zijn met Broadcom lezer in de meeste telefoons omdat NXP een paar niet standaard extenties gebruikte. Met een Galaxy S3 kon je een OV-chipkaart nog wel uitlezen.

Quote van http://www.nfc-nederland....ragen.php#mifaregeschikt:
De Broadcom hardware kan alleen communiceren met chips die 100% voldoen aan alle NFC-protocollen.
Dit betekent dat de Mifare Classic tags wel kunnen worden gedetecteerd, maar dat ze niet kunnen worden beschreven of gelezen.
Je kunt de Nexus dus niet gebruiken om de Mifare Classic 1K te lezen of te schrijven. Het heeft ook geen zin om de tag te beschrijven met een andere apparaat want dan kan de tag nog steeds niet worden gelezen door de Nexus 4, 10 en Samsung Galaxy S4 telefoons. De Nexus versies voor 4 en 10, en Samsung Galaxy S4 telefoonshebben nog hardware van NXP dus die werken zonder problemen met de Mifrae Clasic 1K. Zo werkt b.v. de Samsung Galaxy S3 prima met de Mifare Classic 1k!"
Blijkbaar gebruiken ze een andere chip in die wegwepkaartjes.
Fiber schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 12:09:
[...]

Die hier eigenlijk off topic zijn...
Er zijn 3 soorten OV-chipkaart in Nederland: Persoonlijk, Anoniem en Wegwerp. Waarom zou die laatste off-topic zijn?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theemstra
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-08 16:39
Gebruik zelf de hoesjes om mn OV-chip en ID-kaart: https://www.xsbyte.com/product/rfid-blokkerend-hoesje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Cute. Tot de conclusie gekomen dat ik met mijn traject-vrij abo effectief geen eerste klas meer kan reizen (al dan niet met korting.). De tijdelijke upgrade kan met dat abo niet (je hebt alleen een soort 1e-klas dag kaart waar je uit kan kiezen). En de automaten verkopen ook geen losse kaartjes meer met korting.

Snap die constructie niet. Je krijgt bij dat abo achteraf een rekening, dan zou je verwachten dat het doorrekenen van een 1e klas upgrade ook geen probleem zou moeten zijn...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat lijkt me ook. En ook voor mensen die op saldo reizen lijkt het me doodsimpel om alleen dat af te rekenen wat daadwerkelijk gereisd is.

Volgens mij zijn de enige 2-1 overgangen die je kunt krijgen zijn voor een keuzedag voor ouderen, een in daluren en een voor de hele dag.
Dat is ook een van die dingen waar niet over nagedacht is en gewoon dom is ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je met de bus moet reizen i.v.m. werkzaamheden heb je ook een probleem. Kom je van het station, dan moet je uitchecken (gesloten poortjes immers). Daarna weer zien in te checken voor de bus natuurlijk. Andersom, kom je met de bus en je bent ingechecked dan heb je ook een probleem als je het station wil betreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom is dat een probleem? Je checkt op station A in, op B uit, op B in en op C uit. Dat zou dezelfde prijs moeten opleveren als op A inchecken en op C uitchecken. Degressie wordt gerekend over het hele traject.
Het gaat alleen mis als er een overgang in de daluren in zit. Dus incheck A om 6:00 en uitcheck C om 8:00 is volledig daluren maar incheck A om 6:00, uitcheck en incheck B om 7:00 en uitcheck C om 8:00 is deels in de spits.

In dat geval zal de opmerking wel zijn "dan moet je klagen en geld terugvragen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 08:08
Ik ging laatst van amsterdam zuid - utrecht centraal. door storing moest ik via Hilversum (uitstappen spoor 2)
Overstap naar spoor 1.

Dit betekent op Hilversum uitchecken en inchecken. Hierdoor kosten mijn reis 1,60 meer dan normaal.
Gewoon even gecontact met de NS en wordt opgelost maar toch niet netjes en ideaal. Zullen genoeg mensen die 1,60 maar denken ach boeie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:32:
Waarom is dat een probleem? Je checkt op station A in, op B uit, op B in en op C uit. Dat zou dezelfde prijs moeten opleveren als op A inchecken en op C uitchecken. Degressie wordt gerekend over het hele traject.
Het gaat alleen mis als er een overgang in de daluren in zit. Dus incheck A om 6:00 en uitcheck C om 8:00 is volledig daluren maar incheck A om 6:00, uitcheck en incheck B om 7:00 en uitcheck C om 8:00 is deels in de spits.

In dat geval zal de opmerking wel zijn "dan moet je klagen en geld terugvragen".
Er stond een medewerker van de NS juist te vertellen dat mensen niet moesten uit- en inchecken, maar dit ging nogal moeilijk aangezien de poortjes dichtzitten.

Hetzelfde gaat op als je de bus moet pakken wegens werkzaamheden en je dan dus ingechecked aankomt op een station met alleen poortjes. Waar kan ik dan eerst uitchecken alvorens weer door de poortjes te lopen om in te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:06
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:59:
[...]

Er stond een medewerker van de NS juist te vertellen dat mensen niet moesten uit- en inchecken, maar dit ging nogal moeilijk aangezien de poortjes dichtzitten.

Hetzelfde gaat op als je de bus moet pakken wegens werkzaamheden en je dan dus ingechecked aankomt op een station met alleen poortjes. Waar kan ik dan eerst uitchecken alvorens weer door de poortjes te lopen om in te checken?
Ik snap wat je bedoelt. De enige optie zou zijn dat de NS een mobiele incheckunit plaatst. Die staan hier in Zaandam wel eens als er werkzaamheden staan (geen gesloten poortjes).

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind het wel jammer der geen anonieme leeftijdskortingskaarten te krijgen zijn moet ik zeggen (meerdere kinderen die zelden tegelijk met het ov moeten), of dat groepskaarten/meerdere personen niet op een kaart kunnen. Dat lijkt men in Duitsland met VDV-kernapplication/(((eTicket Deutschland wel wat flexibeler vorm te geven.

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 28-02-2016 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Er is een phishingmail verstuurd over de OV chipkaart, aldus Radar:

"Pas op! Er worden phisingmails waarin door ‘Translink Systems’ wordt gevraagd om een rekening te betalen vanwege een negatief saldo op je OV-chipkaart. Negeer deze email en betaal niet!

...

Het onderwerp van de valse mail is ‘Translink systems: Voorkom dat we uw OV-chipkaart blokkeren!’. In de mail word je verzocht een openstaande rekening van honderd euro te betalen. Er wordt gedreigd met het blokkeren van je OV-chipkaart wanneer je niet vóór 17 maart 2016 betaalt. Je kunt volgens de oplichters de betaling voldoen door een 'PaySafe Card' te kopen met iDeal, via een link in de mail. Doe dit niet!"

Bron: http://radar.avrotros.nl/...-stopzetten-ov-chipkaart/

Wees gewaarschuwd!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

Binnenkort speciale ov-kaart voor toeristen

Toeristen kunnen binnenkort makkelijker met het openbaar vervoer door Nederland reizen. Er komt een proef met een speciale ov-kaart, het Holland Travel Ticket, waarmee ze een dag lang met de trein, bus en metro kunnen.

De kaart komt in twee vormen: met de ene (voor 52,60 euro) kunnen toeristen op elk gewenst tijdstip reizen, met de tweede (voor 39 euro) pas na de ochtendspits.

De proef was al aangekondigd, maar staatssecretaris Dijksma zegt nu dat de kaart "nog dit kwartaal" verschijnt.

Proef
De kaart komt voor toeristen die het reizen met het Nederlandse openbaar vervoer nu vaak nog ingewikkeld vinden, maar ook niet-toeristen kunnen er gebruik van maken. Over een jaar wordt gekeken of er nog verbeteringen nodig zijn.

Vorig jaar bezochten bijna vijftien miljoen buitenlandse toeristen ons land.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik wilde op Amsterdam CS nog even n whopper halen en vanwege de tijd vast ingecheckt. Hoorde geen geluidje of iets dus was niet zeker of ik wel goed ingecheckt was. Toen de whopper binnen was dus eerst uitgecheckt voor de zekerheid en daarna weer ingecheckt (had ik op een andere manier de status van mijn pas kunnen zien?). Vervolgens zie ik nu op de site dat dit me 10 euro gekost heeft :? Hoe krijg ik dat weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cartman! schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:04:
Ik wilde op Amsterdam CS nog even n whopper halen en vanwege de tijd vast ingecheckt. Hoorde geen geluidje of iets dus was niet zeker of ik wel goed ingecheckt was. Toen de whopper binnen was dus eerst uitgecheckt voor de zekerheid en daarna weer ingecheckt (had ik op een andere manier de status van mijn pas kunnen zien?). Vervolgens zie ik nu op de site dat dit me 10 euro gekost heeft :? Hoe krijg ik dat weer terug?
Bij Amsterdam CS kan je bij de informatiebalie informeren. Ze kunnen een uitdraai maken van je in/uitcheck tijden. Mocht hier een fout op staan dan kunnen ze dat terugstorten op je bankrekening waarvan je de pas opgeladen hebt.

Althans, dat hebben ze bij mij gedaan toen ik half gaar na een feest 's ochtends 2 keer ingecheckt had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
Een dag voor 56 euro? 1 april is al voorbij, dacht ik.

De NS verkoopt nog steeds niet online per CC, enkel iDeal (nutteloos voor toeristen dus). Ook viel me op dat er dus prima infrastructuur is voor kaartverkoop per barcode (conducteurs hebben handscanners die chip en barcode kunnen uitlezen), dus ik kan niet anders dan concluderen dat die extra 1 euro voor een kaartje uit te automaat voor de eenmalige chipkaart een manier is om wat bij te vangen. Ze kunnen (goedkoper!) die barcode printen, zonder minder info over de reis te hebben of nieuwe infrastructuur te hoeven installeren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:06:
[...]

Bij Amsterdam CS kan je bij de informatiebalie informeren. Ze kunnen een uitdraai maken van je in/uitcheck tijden. Mocht hier een fout op staan dan kunnen ze dat terugstorten op je bankrekening waarvan je de pas opgeladen hebt.

Althans, dat hebben ze bij mij gedaan toen ik half gaar na een feest 's ochtends 2 keer ingecheckt had :+
Goed om te weten, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Brent schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:10:
[...]
Ze kunnen (goedkoper!) die barcode printen
Of nog beter, barcode direct van scherm aflezen :*)

Of zouden er dan "handige" apps komen waarmee je bliksemsnel een kaartje kunt kopen op het moment van controle? Barcode zou dan ook een tijd component moeten hebben, geen idee of dat momenteel al zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dagkaart voor het OV in en om Berlijn: 7,20 (2 personen dus 14,40)

Dagkaart voor het OV in en om Amsterdam: 52,60 (2 personen 105,20)

8)7 :D

Voor 100 euro vlieg je retour naar Berlijn... Ze geloven er vast zelf in, net als dat hele chipkaart verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
flowerp schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:57:
[...]

Of zouden er dan "handige" apps komen waarmee je bliksemsnel een kaartje kunt kopen op het moment van controle? Barcode zou dan ook een tijd component moeten hebben, geen idee of dat momenteel al zo is.
Hehe wel eens gedaan, op station zonder pinpas en lege OV-chipkaart. Via de webshop e-ticket gekocht die netjes op de telefoon binnenkwam. De ene conducteur werd dan overigens wel boos "want moest geprint zijn", de andere stond ervan te kijken dat k de moeite had genomen :p
Verstekbakker schreef op woensdag 13 april 2016 @ 00:23:
[...]

Dagkaart voor het OV in en om Berlijn: 7,20 (2 personen dus 14,40)

Dagkaart voor het OV in en om Amsterdam: 52,60 (2 personen 105,20)

8)7 :D

Voor 100 euro vlieg je retour naar Berlijn... Ze geloven er vast zelf in, net als dat hele chipkaart verhaal.
Dagkaart voor OV in en om Amsterdam is €7.50 hoor :P Dan wel alleen bij GVB, daar zit NS niet bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
flowerp schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 23:57:
[...]

Elke TGV/ICE/Eurostar/Thalys die ik heb genomen werkt met precies zo'n barcode. In Italie is het zelfs gewoon je dossiernummer (6 tekens) dat je vertelt aan de conducteur en dan is het goed. In .fr kun je tot max 15min voor vertrek online kopen, daarna moet het aan de balie/automaat.

Ik realiseerde me deze week pas dat de NS gewoon de infrastructuur ervoor heeft, dus dat die wegwerp OV chip echt nergens voor nodig is (en dus de opslag ook). Of het is kwade opzet, al dan niet om een het bedrijf van die kaarten maakt te spekken, of ze nemen echt niet de moeite eens over de grens te kijken om te zien hoe het daar gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Brent op 13-04-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41

Garyu

WW

Brent schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 13:10:
[...]

Een dag voor 56 euro? 1 april is al voorbij, dacht ik.

De NS verkoopt nog steeds niet online per CC, enkel iDeal (nutteloos voor toeristen dus). Ook viel me op dat er dus prima infrastructuur is voor kaartverkoop per barcode (conducteurs hebben handscanners die chip en barcode kunnen uitlezen), dus ik kan niet anders dan concluderen dat die extra 1 euro voor een kaartje uit te automaat voor de eenmalige chipkaart een manier is om wat bij te vangen. Ze kunnen (goedkoper!) die barcode printen, zonder minder info over de reis te hebben of nieuwe infrastructuur te hoeven installeren.
Eh? Een dagkaart is niet alleen voor Amsterdam, maar ook Amsterdam-en-omstreken (ofwel: heel NL). 39 euro als je na 9u vertrekt als toerist best OK, toch?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:31:
[...]

Eh? Een dagkaart is niet alleen voor Amsterdam, maar ook Amsterdam-en-omstreken (ofwel: heel NL). 39 euro als je na 9u vertrekt als toerist best OK, toch?
Ja, dat klopt. Wat dat betreft is de kaart wel interessant voor toeristen maar ook voor niet-toeristen.
Een dagkaart trein is nu ook al zo'n 52 euro, dus 39 euro onbeperkt reizen met ál het OV is ook voor Nederlanders interessant.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:23
Icelus schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:41:
[...]

Ja, dat klopt. Wat dat betreft is de kaart wel interessant voor toeristen maar ook voor niet-toeristen.
Een dagkaart trein is nu ook al zo'n 52 euro, dus 39 euro onbeperkt reizen met ál het OV is ook voor Nederlanders interessant.
Niet echt, met alle Blokker/Kruidvat/Hema/AH kaartjes kan je tegenwoordig vrijwel welk moment door heel Nederland reizen voor 13~25 euro per persoon per dag.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:45:
[...]

Niet echt, met alle Blokker/Kruidvat/Hema/AH kaartjes kan je tegenwoordig vrijwel welk moment door heel Nederland reizen voor 13~25 euro per persoon per dag.
Klopt, maar dat zijn wel aanbiedingen en meestal alleen voor de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Over goedkoop reizen gesproken... Als je nog oude gekraakte chipkaarten hebt liggen die je een keer in het verleden al hebt gebruikt, maar niet hebt laten blokkeren; probeer ze nog een keer voor de verloopdatum 01-07-2016... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verstekbakker op 13-04-2016 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
ShitHappens schreef op woensdag 13 april 2016 @ 00:36:
Dagkaart voor OV in en om Amsterdam is €7.50 hoor :P Dan wel alleen bij GVB, daar zit NS niet bij in.
Ook onduidelijk voor toeristen dat het alleen GVB is. Heb ze regelmatig in bijvoorbeeld Connexxion zien stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:26
En dan heb je ook nog de versie van 15 euro (?) waarbij je ook met de trein tussen alle Amsterdamse stations en Schiphol mag reizen. En ga dan maar eens aan een groep van dertig Japanse toeristen uitleggen dat Kinderdijk toch écht niet in Amsterdam ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Garyu schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:31:
[...]

Als je bedenkt dat dit rondreizen voor het overgrote deel plaats zal vinden in een regio die elders gewoon gezien zou worden als 1 stad (het dagkaartje Berlijn/Parijs is stukken minder, en biedt vrij reizen in een regio zo groot als de randstad), dan nee, kan niet zeggen dat het zelfs maar in de buurt komt van aantrekkelijk ;)

Inderdaad, Keukenhof, Schiphol, Amsterdam, Zaanse Schans, je maakt een buitenlander niet wijs dat je hiervoor steeds in een andere regio zit. Ging maandag naar Schiphol, en het was weer raak, een stel Japanners van Zaanse Schans naar Schiphol zonder juiste vervoerbewijs ;) Het staat eigenlijk ook nergens aangegeven op NS stations: dat je geen kaartjes aan boord kunt kopen (in heel wat landen normaal voor lokaal treinverkeer). Ik geloof dat die Japanners dachten dat dat zo moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bedrijf uit Enschede maakt nieuwe apparatuur voor NS
Naast Arriva en Syntus gaat het Enschede automatiseringsbedrijf Sigmax nu ook apparatuur leveren voor de Nederlandse Spoorwegen.

Daarmee levert het softwarebedrijf, gevestigd op het Businesspark in Enschede, voor een groot deel van de openbare vervoersbedrijven in Nederland de apparatuur. Sigmax zal medewerkers van de NS voorzien van nieuwe kaartlezers van de OV-chipkaart.

Contract voor vier jaar
In eerste instantie gaat het om een contract van vier jaar tussen het bedrijf en de NS. Daarnaast is er een optie van verlenging tot twaalf jaar. Sigmax is ook bekend als leverancier voor controle-apparatuur voor de politie: zo maken veel parkeerwachters in binnen- en buitenland gebruik van de producten van het Enschedese bedrijf.
"Naast Arriva en Syntus" ....... :/ Nog meer kaartlezers die alarm slaan omdat er ook iets anders dan een OV-chipkaart met vergelijkbare chip in de portemonnee zit. Mits ze de lezers op de stations ook gaan maken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Wat 'geks' meegemaakt deze week. 's Ochtends ingecheckt en blijkbaar vergeten uit te checken. Eind van de werkdag, ongeveer 10 uur later, checkte ik dus in en op de paal stond tot mijn verbazing de prijs van de heenrit. De hele dag (bijna 10u) was ik dus gewoon ingecheckt. Even gecheckt bij de automaat of ik nou wel of niet ingecheckt was en de historie bekeken, want het ging allemaal een beetje snel. Ik had dus gewoon uitgecheckt aan het eind van de werkdag.

Is de limiet van een 6 uur durende check in aangepast?

In het verleden, lees vorig jaar, had dit me 10 euro gekost die ik via de Mijn NS terug had moeten vragen.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Volgens mij kan dit altijd al, zolang er geen poortjes zijn. Wel uitkijken in bijvoorbeeld Amsterdam, waar die dingen niet twee kanten op werken maar alleen één kant op. Dan ben je dus opeens dubbel ingecheckt, wat je niet merkt en dan kun je je heenreis dus niet meer uitchecken.

Op Utrecht CS doe ik het wel eens andersom: Uitchecken en direct weer inchecken. Dan krijg je (50 cent of zo) overstap-korting op je terugreis... Wel goed onthouden dat je al ben ingecheckt, anders wordt het een dure grap...

[ Voor 28% gewijzigd door Fiber op 07-05-2016 11:24 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 17:06:
Bedrijf uit Enschede maakt nieuwe apparatuur voor NS
[...]
"Naast Arriva en Syntus" ....... :/ Nog meer kaartlezers die alarm slaan omdat er ook iets anders dan een OV-chipkaart met vergelijkbare chip in de portemonnee zit. Mits ze de lezers op de stations ook gaan maken.
Niet leuk. -O- die van arriva zijn ook nog eens extreem traag, terwijl de huidige van de NS lekker snel zijn. Als de NS hetzelfde systeem als arriva krijgt dan gaat dat hele lange rijen bij het uitchecken opleveren. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Fiber schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 11:20:
Volgens mij kan dit altijd al, zolang er geen poortjes zijn. Wel uitkijken in bijvoorbeeld Amsterdam, waar die dingen niet twee kanten op werken maar alleen één kant op. Dan ben je dus opeens dubbel ingecheckt, wat je niet merkt en dan kun je je heenreis dus niet meer uitchecken.
Dit was zeer zeker niet altijd het geval. Een checkin was in het verleden altijd slechts 6 uur geldig. Nu was dat ineens bijna 10 uur. Normaliter zou ik in dit geval vergeten te zijn uit te checken wat dus €10 kost om vervolgens via Mijn NS restitutie aan te vragen.
Fiber schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 11:20:
Op Utrecht CS doe ik het wel eens andersom: Uitchecken en direct weer inchecken. Dan krijg je (50 cent of zo) overstap-korting op je terugreis... Wel goed onthouden dat je al ben ingecheckt, anders wordt het een dure grap...
Dat van het uitchecken en inchecken voor overstap korting doe ik standaard wanneer het kan. Ze krijgen geen stuiver extra van me :)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die nieuwe apparatuur lijkt om de apparatuur voor de medewerkers te gaan. Laten we het hopen, want ns heeft het qua in/uitcheck paaltjes prima voor elkaar.

Voor wat betreft het uitchecken en direct weer inchecken: officieel moet je na incheck binnen een half uur gaan reizen, en overijverige conducteur kan hier moeilijk over gaan doen...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

nadroJ schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 12:04:
Dat van het uitchecken en inchecken voor overstap korting doe ik standaard wanneer het kan. Ze krijgen geen stuiver extra van me :)
Er is toch ook een regel dat je binnen een bepaalde tijd aan je reis moet beginnen?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Aiolos schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 18:32:
Voor wat betreft het uitchecken en direct weer inchecken: officieel moet je na incheck binnen een half uur gaan reizen, en overijverige conducteur kan hier moeilijk over gaan doen...
Tja voor zo'n overijverige conducteur zal ik de volgende keer dat er een trein uitvalt en ik hem zie er 1 overijverige klant staan die wel al ingecheckt heeft, op de hoogte is van de regel dat je binnen een half uur moet beginnen maar de trein komt het komende half uur niet, oh oh wat nu toch te doen...

Want uitchecken moet je toch enkel op het eindstation doen en dat is dit niet... En weet u dat wel zeker, kunt u dat even nazoeken in uw boekje en het mij tonen...

Op die manier heb je misschien 1x een overijverige conducteur, maar daarna niet meer... Want ik heb toch niets beters te doen als ik op de trein sta te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

TwOkkie schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 19:39:
[...]

Er is toch ook een regel dat je binnen een bepaalde tijd aan je reis moet beginnen?
Geen idee. Ik heb er nog nooit last mee gehad bij controle. Je kan toch ook na het inchecken nog een paar uur bij de Starbucks gezeten hebben...?

Volgens mij zijn de enige twee dingen die echt niet mogen en waar dus op gecontroleerd wordt: Niet (voor de juiste klasse) ingecheckt zijn (Duhhh...) en exact in de richting van je incheck station reizen.

Of ik heb gewoon altijd geluk gehad tot nu toe. Wellicht loopt hier een conducteur rond die het ons echt kan vertellen. O-)

Overigens is het binnenkort uit met de pret op bijvoorbeeld Utrecht. Ook daar zijn ze poortjes aan het bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Je hebt waarschijnlijk geluk gehad, want die regel is er echt wel. Anders zou ik met mijn Dal Vrij in de middagpauze in kunnen checken zodat ik niet tot 18:25 hoef te wachten voor ik weer "gratis" naar huis kan.

Overigens heb ik wel een jaar lang regelmatig in de richting van mijn incheckstation gereisd. Met de intercity vanuit Den Haag CS naar Utrecht CS, waar ik overstapte op de stoptrein richting Den Haag CS. Die gaat echter met een hele grote boog, onder andere langs mijn bestemming Hilversum. Volgens de letter van de vervoersvoorwaarden zou dit dus niet mogen..

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

TwOkkie schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:05:
Je hebt waarschijnlijk geluk gehad, want die regel is er echt wel. Anders zou ik met mijn Dal Vrij in de middagpauze in kunnen checken zodat ik niet tot 18:25 hoef te wachten voor ik weer "gratis" naar huis kan...
Geen idee. Ik heb het nooit gedaan om daluren of zo onterecht mee te kunnen pakken. Lijkt me dat ze daar wel op controleren.

Ik heb gewoon een ouderwetse, niet meer verkrijgbare, voordeeluren-kaart. Grootste voordeel daarvan is dat ik daarmee wel in de avondspits mag. Alleen 's morgens voor negen uur heb ik er niks aan.
TwOkkie schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:05:

Overigens heb ik wel een jaar lang regelmatig in de richting van mijn incheckstation gereisd. Met de intercity vanuit Den Haag CS naar Utrecht CS, waar ik overstapte op de stoptrein richting Den Haag CS. Die gaat echter met een hele grote boog, onder andere langs mijn bestemming Hilversum. Volgens de letter van de vervoersvoorwaarden zou dit dus niet mogen..
Dat is dus precies wat ik bedoelde. Je zal vast wel eens gecontroleerd zijn in die sprinter, maar volgens mij gaat er pas een belletje af als je echt exact in de richting van je incheck station reist. In die trein zul je dan naar ik aanneem ergens na Amsterdam of zo ook wel fout zitten en niet meer door de controle komen.

[ Voor 38% gewijzigd door Fiber op 07-05-2016 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42

DDX

Ik heb wel eens ingecheckt om iets over 12'en 's nachts om dan de volgende morgen te reizen.
Geen opmerkingen gehad. (maar heb het ook maar paar keer gedaan en volgens mij maar 1 keer controle gehad)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

DDX schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 22:29:
Ik heb wel eens ingecheckt om iets over 12'en 's nachts om dan de volgende morgen te reizen.
Geen opmerkingen gehad. (maar heb het ook maar paar keer gedaan en volgens mij maar 1 keer controle gehad)
Tja, als je een los (chip of online o.i.d.) kaartje koopt is dat ook geldig van 0:00 uur tot de volgende dag 4:00 uur of zo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42

DDX

Bedoel met 40% korting in spits.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

OK. Zou ik ook wel eens kunnen proberen, maar ik reis gelukkig niet zo vaak met de trein voor negen uur 's morgens. En de keren dat dat wel het geval is ga ik de nacht daarvoor liever op tijd naar bed. Zou best kunnen dat de NS de kans dat mensen dit regelmatig doen zo klein acht dat ze niet de moeite doen om het te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
Ik moet de eerste conducteur nog tegenkomen die moeilijk doet om het eerder inchecken om daltarief mee te pakken. Dat doe ik met enige regelmaat (<16u) en geregeld ook gecontroleerd en echt geen enkel probleem.

Over die half uur regel. Dat heb ik weleens nagevraagd bij zo'n mannetje in een hokje op het station. Beiden wisten er niet van en konden het niet terugvinden. Het stond toentertijd alleen een bepaalde pagina op de site.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat bedoel ik dus. Ik denk dat ze alleen hard controleren op echt overduidelijke overtredingen: Niet ingecheckt en onomstotelijk, overduidelijk de verkeerde richting op reizen. Verkeerde klasse kom je meestal ook nog wel mee weg met een excuus en direct verhuizen... Ook wel eens gedaan, maar ik zit gek genoeg zelfs lekkerder in de tweede klasse dan in de eerste klasse. Mits er genoeg ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Die 30-minutenregel is specifiek voor NS abonnementen. Deze kan je daarom enkel vinden in de productvoorwaarden van deze abonnementen. Dit geldt uiteraard niet voor Reizen op Saldo zonder korting of Altijd vrij abonnementen.
De formulering in de voorwaarden is overigens relatief ruim:
Pas bij herhaaldelijk/regelmatig meer dan 30 minuten voor aanvang reis inchecken is er sprake van fraude. Als je dus een keer echt een uurtje van te voren incheckt en gezellig nog een kopje koffie gaat drinken, dan is dat dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren 3 uur voor vertrek ingecheckt. Er was eerder geen vervoer, want uitgelopen werkzaamheden, geen bussen, zoek het maar uit.

En als je op een station met poortjes eerst nog even wat gaat eten / drinken, ben je ook eerder ingecheckt.

Lijkt mij dus geen probleem. Zo werkt het systeem eigenlijk gewoon. Het moment van inchecken bepaalt nu het tarief, terwijl dat vroeger de vertrektijd van de trein was. Als klant heb je ook geen andere mogelijkheid.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2016 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
5 mei kaart opgeladen en vervolgens waarschijnlijk fout bij inchecken.

Het valt me op dat wanneer ik het saldo opgehoogd heb ik meestal bij het inchecken een fout krijg, bij de tweede keer doet hij het dan wel.

Ik heb ook nog wel eens gehad dat ik niet zeker meer wist of ik nou wel of niet ingechecked was (haha, bier), voor de zekerheid nog maar een keer. Komt de melding inchecken geannuleerd, fijn, was ik dus wel ingechecked.
Daarna kan je alleen een tijd niet meer inchecken.

Goed systeem hoor }:O

[ Voor 41% gewijzigd door Viper® op 10-05-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper® schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 11:54:
5 mei kaart opgeladen en vervolgens waarschijnlijk fout bij inchecken.

Het valt me op dat wanneer ik het saldo opgehoogd heb ik meestal bij het inchecken een fout krijg, bij de tweede keer doet hij het dan wel.

Ik heb ook nog wel eens gehad dat ik niet zeker meer wist of ik nou wel of niet ingechecked was (haha, bier), voor de zekerheid nog maar een keer. Komt de melding inchecken geannuleerd, fijn, was ik dus wel ingechecked.
Daarna kan je alleen een tijd niet meer inchecken.

Goed systeem hoor }:O
Dat duurt niet zo lang hoor. Je kunt met een minuut (of zoiets) weer inchecken. Ik ga dan gewoon naast zo'n paal staan en hou mijn pas er elke X seconde even tegenaan. Hij doet het vrij snel weer. Tot die tijd maakt de paal wel herrie. :)

Is mij ook weleens gebeurd. Ik liep van fiets naar mijn "vaste plek" op het perron en checkte in bij de eerste paal die ik tegenkwam. Toen even iets gekocht bij de AH2Go en daarna eigenlijk uit automatisme de kaart weer voor de lezer gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Bij een andere paal kan je direct weer inchecken of even een andere kaart voor de lezer houden (id bewijs met chip of zo), dan kan je daarna ook direct weer inchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:45
Gisteren had ik een gevalletje 'ik heb wel betaald, maar kom er niet in' (overigens al de tweede keer). Ik heb een Zone abonnement van het GVB, en gebruik dezelfde kaart af en toe om buiten de zone op saldo te reizen. Het rare is nu dat als ik een negatief saldo heb, ik ook niet meer op mijn abonnement kan reizen. Het poortje bij de metro geeft dan gewoon aan 'te weinig saldo'. Natuurlijk was ook nog de automaat op die halte defect :( en niemand aanwezig om achteraan te lopen, dus moest ik het poortje maar openduwen. Bij het uitchecken ben ik wel achter iemand aangelopen (zo makkelijk als dat gaat moet daar vast aardig misbruik van gemaakt worden) en heb meteen daar opgewaardeerd omdat ik toch op mijn trein moest wachten (en mijn kaart vandaag weer nodig heb).

Is hier nu een logische reden voor? Het apparaat moet gewoon kunnen zien dat er een geldig reisproduct aanwezig is.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Quincy5 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:49:
Is hier nu een logische reden voor? Het apparaat moet gewoon kunnen zien dat er een geldig reisproduct aanwezig is.
Dat staat in de voorwaarden:
Bij in- en uitchecken binnen het geldigheidsgebied van het abonnement wordt geen saldo van de kaart afgeschreven. Voorafgaand aan de reis moet er wel een positief saldo (tenminste € 0,00) op de kaart staan.
Niet onredelijk trouwens dat ze je vragen je openstaande schuld in te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
Dat komt omdat de borg tijdens het instappen €4,00 bedraagt en je €4,00 negatief mag staan met saldo. Zodra je dus wilt inchecken met -€0,01 kom je dus op een negatief saldo van - €4,01 en dat wordt geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En je OV Chipkaart kan niet ruiken waar jij heen wil, of dat je Zone route is of een andere route. Ik zie dat trouwens als een groot voordeel van de OV Chipkaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Ik wil met een anonieme ov-chipkaart mét korting reizen'
Bij de NS mag je alleen met voordeelurenkorting reizen als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt. En dat vindt Michiel Jonker, die alléén met een anonieme ov-chipkaart wil reizen, oneerlijk. Daarom staat hij vandaag in de Arnhemse rechtbank.

"Mijn treinreizen kunnen gebruikt worden om erachter te komen waar ik was of waar ik regelmatig heenga", zegt Jonker. "Dat is een inbreuk op mijn privacy. Daarom wil ik alleen met een anonieme chipkaart reizen."

Dat hij om die reden sinds 2014 niet meer met voordeelurenkorting kan reizen - en dus meer moet betalen - vindt hij discriminatie.

Dit ging aan de rechtszaak vooraf:
Jonker heeft eerst brieven gestuurd naar de NS. Ze kwamen er niet uit en dus legden ze de zaak voor aan de Geschillencommissie. Toen de klachten en bezwaren werden afgewezen, stapte hij naar de Autoriteit Persoonsgegevens. Die autoriteit kun je vragen op te treden als je vindt dat er ergens een misstand is. Maar ook de autoriteit wees het verzoek en het bezwaar af. Vandaag vraagt Jonker aan de rechter of dit terecht is.

De Geschillencommissie en de Autoriteit Persoonsgegevens oordeelden eerder dat een bedrijf als de NS zelf de voorwaarden mag stellen en dat er geen juridische aanwijzingen zijn dat de NS iets fout doet.

"Als je een abonnement voor het zwembad hebt of voor de bioscoop, staan die ook op naam", zegt een woordvoerder van de NS. "De ov-chipkaart is persoonsgebonden om ervoor te zorgen dat anderen niet van die kaart gebruik kunnen maken."

Jonker is het daar niet mee eens. Zijn identiteit en adresgegevens zijn volgens hem al jaren bij de NS bekend en kunnen gecontroleerd worden. Hij wil alleen niet dat de NS zijn reisgegevens koppelt aan zijn naam en adres. En volgens hem is de NS geen bioscoop of zwembad, maar heeft het bedrijf een publieke functie.

Waarom wil Jonker niet dat de NS weet waar hij naartoe reist? Voor hem is het meer een principezaak. Hij bond eerder al de strijd aan met de gemeente Arnhem, omdat daar bewoners voortaan alleen met een afvalpas vuilcontainers konden openmaken. Hij heeft geen advocaat, maar bereidde de twee zaken in zijn eentje voor. Dat lukte hem dankzij een juridische achtergrond.

"De onthullingen van Edward Snowden hebben me wakker geschud", zegt hij. "Toen pas zag ik op hoeveel gebieden er inbreuk gemaakt wordt op je privacy." Daarnaast is hij bang dat zijn gegevens gehackt worden, of dat ze gebruikt worden voor identiteitsfraude.

Volgens Jonker gaat het dus niet per se om de NS, maar is het grote gevaar dat er op meerdere plekken data van je wordt verzameld. Daardoor weet een overheid of bedrijf heel veel over mensen. "Het is nu misschien voor 1 procent van de mensen relevant. Maar je weet nu nog niet of jij tot die 1 procent behoort."

Nu is het misschien de NS, maar uiteindelijk hoopt Jonker dat Nederlanders meer bewust worden van de risico's. Zelf zit hij niet op Facebook en betaalt hij zoveel mogelijk contant. "Als ik de zaak zou winnen, wordt er een belangrijk precedent gezet. Namelijk dat je niet gediscrimineerd mag worden als je je privacy wil behouden."

Wel anoniem met korting
De woordvoerder van de NS laat nog weten dat Jonker wél met korting kan reizen met zijn anonieme ov-chipkaart. Die krijgt hij als hij met iemand meereist die wel een abonnement heeft. Klein probleem: dan moet hij wel elke keer iemand vinden die precies dezelfde reis als hij maakt.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS zet bejaarde uit trein wegens fout inchecken
Een conducteur van de NS heeft een 80-jarige vrouw uit de trein gezet op station Den Dolder omdat ze niet goed had ingecheckt met haar ov-chipkaart. Een klacht van de zoon van de bejaarde leidt op sociale media tot verontwaardigde reacties.

De vrouw was onderweg van Eindhoven naar Harderwijk toen vlak voor Den Dolder haar vervoersbewijs werd gecontroleerd. De conducteur constateerde dat niet was ingecheckt en stuurde haar direct de trein uit. De conducteur zei nog tegen de vrouw dat ze blij moest zijn dat ze geen boete kreeg, zegt haar zoon tegen RTV Utrecht.

De bejaarde zou volledig verbaasd zijn uitgestapt om in te checken. Volgens haar zoon dacht ze dat ze al was ingecheckt voordat ze de trein was ingegaan, omdat ze een piepje had gehoord. De vrouw moest wachten op een volgende trein om haar reis te kunnen vervolgen.

Kwalijk
Haar zoon vindt het erg kwalijk dat zijn moeder juist in Den Dolder de trein is uitgezet. "Op dat station zijn geen voorzieningen en was het erg winderig. Als ze toch opnieuw zou moeten inchecken, waarom dan niet op station Amersfoort", vraagt hij zich af. "Daar zijn wel voorzieningen en is het veiliger."

Een NS-woordvoerder laat in een tweet weten dat het beleid is om passagiers na fout inchecken de trein uit te zetten, ook als ze bejaard zijn.

In een nadere toelichting voor de NOS verklaart de NS dat het geen beleid is om passagiers die niet hebben ingecheckt op het eerstvolgende station uit de trein te zetten. De NS erkent dat de communicatie met de zoon beter had gekund. Wel stelt het spoorbedrijf dat de conducteur per geval moet beoordelen wat er moet gebeuren. "We zoeken uit wat er precies is gebeurd."

Verbolgen
Veel twitteraars zijn verbolgen over het antwoord en raden de zoon van de vrouw aan om het spoorbedrijf aan te klagen. De man is teleurgesteld, maar laat weten geen verdere stappen te ondernemen.
"Volgens haar zoon dacht ze dat ze al was ingecheckt voordat ze de trein was ingegaan, omdat ze een piepje had gehoord."

Daarom kijk ik altijd op het display, die paaltjes staan soms zo dicht bij elkaar dat je niet op het geluid af kunt gaan of het jouw paaltje was dat een OV-chipkaart oppikte. Zou zomaar iemand bij een ander vlakbij zijnd paaltje kunnen zijn geweest.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

Overigens nu even in Malaga, metro ov chipkaart kost €1,80, kan negen personen vervoeren. Het kan dus wel makkelijk en kant vriendelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 14-08-2016 11:38 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:56
Raven schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 11:02:
NS zet bejaarde uit trein wegens fout inchecken
[...]

"Volgens haar zoon dacht ze dat ze al was ingecheckt voordat ze de trein was ingegaan, omdat ze een piepje had gehoord."

Daarom kijk ik altijd op het display, die paaltjes staan soms zo dicht bij elkaar dat je niet op het geluid af kunt gaan of het jouw paaltje was dat een OV-chipkaart oppikte. Zou zomaar iemand bij een ander vlakbij zijnd paaltje kunnen zijn geweest.
Ja, want mensen van 80 hebben allemaal nog haviksogen, makkie. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
dcl! schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:52:
[...]

Ja, want mensen van 80 hebben allemaal nog haviksogen, makkie. 8)7
Die van 20 of 30 dan :p Slecht zicht wordt alleen nog maar gestimuleerd met al die beeldschermen op een dag.

* Stukfruit ziet het vaak ook niet goed op die kleine crappy onverlichte dingetjes..

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Goed, m'n persoonlijke ov-chipkaart was in mei verlopen en nu heb ik via ov-chipkaart.nl de kaart ook beëindigd en het saldo teruggevraagd. Dat komt als het goed is binnen 15 dagen.

Wat ik alleen nergens kan vinden is hoe ik ook m'n account op ov-chipkaart.nl zelf weer op kan heffen. Dat is nu ook nergens meer voor nodig nu ik toch geen kaart meer heb.
Pagina: 1 ... 93 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.