LordSinclair schreef op woensdag 04 november 2015 @ 08:24:
[...]
Ik vind het niet zo gek, je legt de verantwoordelijkheid die eerst bij de conducteur lag nu bij de reiziger neer. De reiziger wordt dus belast met een extra taak, met het bijkomende risico dat als deze zijn/haar "kaartje" vergeet te stempelen (inchecken) je een forse boete kan krijgen.
Ben ik gedeeltelijk met je eens, maar er zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen.
Bij de strippenkaart en de kaartjes zonder datum lag deze verantwoordelijkheid ook altijd al bij de reiziger. De handelingen verschillen ook niet zo gek veel van elkaar.
Bij de strippenkaart kocht je vooraf een strip met zeg 10 euro reistegoed, wat je dan per rit diende af te stempelen. Bij de OV chipkaart koop je een kaart met zeg 10 euro reistegoed, waarvoor je dan per dient in te checken.
De strippenkaart had dan de extra complicatie dat je van te voren precies het juiste aantal zones moest weten, rekening houdende met een start strip, en je de kaart op een specifieke manier moest vouwen.
De OV chipkaart heeft dan als extra complicatie dat je moet uitchecken.
Het lijkt mij dat alleen je kaart voor een reader houden een makkelijkere actie is dan het toch wel vrij ingewikkelde process van zones tellen en vouwen. Het uitchecken is wel een extra handeling, maar aan de andere kant voorkomt dat wel problemen met dat je je halte mist, net een zone grens over gaat, en er dan net bij de volgende halte een controle team staat.
De handeling en de argumenten zijn dus in de basis grotendeels gelijk. Vouwen/stempelen vs inchecken, en toch echt al betaald hebben, maar toch zonder geldig vervoersbewijs zitten. En ook hier weer coulance van de conducteur. Ik heb vrij vaak gehad vroeger dat ik weer eens vergeten was af te stempelen. Met name de NS gaf me toch wel vaak coulance, maar niet altijd. Van de GVB heb ik nooit coulance gekregen. Dat was altijd een boete.
Daarnaast, en of dit goed of slecht is laat ik in het midden, worden er meer verantwoordelijkheden bij de consument neergelegd tegenwoordig.
Self-scanning in de supermarkten is eigenlijk net zo iets. De cassiere gaat er uit, en jij moet zelf zorgen dat alles gescanned en afgerekend is. Vergeet je per ongeluk een item dan is dat in principe diefstal en kan de supermarkt (bv AH) je aanklagen. Dat staat ook zo in de voorwaarden. Bij niet self-scanning ligt deze verantwoordelijkheid bij de cassiere.
En ook de banken doen dit eigenlijk al een poosje waarbij de loketmedewerker die jouw bankzaken deed is vervangen door Internetbanieren waar nu jij zelf het nummer van de tegenrekening moet intikken en het bedrag. Maak je een typefout dan is het in eerste instantie jouw probleem, waarbij een typefout vroeger de verantwoordelijkheid was van de loketmedewerker.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.