Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Zaterdag gereisd met eerst Arriva, daarna overstap NS.
Vandaag, twee dagen later, zie ik bij de transacties nog steeds niets terug van het Arriva deel. Wel "mist" er een stukje saldo: het deel dat met die toko is gereisd.

Ik vind dat nogal lang duren, zijn ze altijd zo traag met zichtbaarheid transacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is helaas nog altijd heel normaal.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:18:
Is helaas nog altijd heel normaal.
Nouja.... "normaal" is het natuurlijk niet. Laten we het erop houden, dat deze bug er nog niet uit is (na 6 jaar of langer). :)

Waarschijnlijk is het alleen vanuit het perspectief van Arriva "normaal". Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat Arriva de centen binnen heeft na het uitchecken en het ze dan niet zoveel meer interesseert hoelang jij moet wachten tot ze de administratie een keer doen.

Volgens mij is het ook niet alleen bij Arriva zo, maar ook bij andere busmaatschappijen. Ik moest vroeger altijd een paar dagen wachten voor ik mijn declaratie kon uitdraaien. Erg onhandig. Ik handel dat soort dingen het liefst direct af. Ik hou me normaal met andere dingen bezig, dan wachten tot ik mijn kosten kan declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:35
@Ravens nieuwsbericht

Ik snap niet waarom zij dan een OV-kaart maken voor tussen Zeeland en Zuid-Holland, ik heb zelf dagelijks het probleem tussen Zeeland en Noord-Brabant, mijn Connexxion-abonnement loopt t/m Bergen op Zoom, maar in Halsteren en Bergen op Zoom kan ik bij Arriva dat abo niet gebruiken...

Het lijkt mij ook logischer dat vanuit Zeeland naar Noord-Brabant wordt gereisd dan naar Zuid-Holland, afstand is in vele gevallen korter.

[ Voor 18% gewijzigd door iBugged op 24-08-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 16:26

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Als ik in de daluren reis check ik soms bewust niet uit. Enkeltje kost me dan maar €10 ipv €15 of meer en heb er nog nooit wat over gehoord. Dat is toch eigenlijk heel raar?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

Tjebakka schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:00:
Als ik in de daluren reis check ik soms bewust niet uit. Enkeltje kost me dan maar €10 ipv €15 of meer en heb er nog nooit wat over gehoord. Dat is toch eigenlijk heel raar?
Tja, het systeem kan (nog) niet ruiken waar jij uitstapt. Alleen als je dat 'te vaak' doet dan wordt je kaart geblokkeerd...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Fiber schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 11:03:
[...]

Tja, het systeem kan (nog) niet ruiken waar jij uitstapt. Alleen als je dat 'te vaak' doet dan wordt je kaart geblokkeerd...
Ik heb wel eens gelezen dat dat tot maximaal 12 keer kan voordat je kaart wordt geblokkeerd. Periode maakt daarbij niet uit en ook niet of het achter elkaar gebeurt of niet. Maar volgens mij heb ik die grens allang overschreden. Hoor er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29
Dat eraan verdiend wordt is al erg zat, maar het komt niet eens ten goede van de reiziger:

‘NS investeert geld verdiend aan vergeten uitchecks niet in reizigersfaciliteiten’.

Gek he, die files ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Totaal niet gek. Recentelijk een artikel gelezen (in de Metro) dat steeds meer mensen een motorrijbewijs halen vanwege de files. En toen vroegen ze zich ook nog af waarom die mensen niet met het OV gaan 7(8)7

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vergeten uitcheckbedrag moet 'stevig' omlaag
Het bedrag dat vervoerders overhouden omdat reizigers vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart ''moet stevig naar beneden'', vindt staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur).

Dat laat de staatssecretaris dinsdag weten tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer.

Bij 1,7 procent van de reizen wordt vergeten uit te checken. Dat moet volgens de bewindsvrouw onder de 1 procent komen. Daarvoor is al een aantal maatregelen genomen. Reizigers kunnen makkelijker hun geld terugkrijgen. Ook is de termijn waarin ze hun geld kunnen terugvragen verlengd tot zes maanden.

Vorig jaar bleek dat de vervoerders ongeveer 16 miljoen euro verdienen aan reizigers die vergeten uit te checken. Berichten in de media dat dit inmiddels is opgelopen tot 32 miljoen, kan Mansveld niet bevestigen. Het wordt volgend jaar opnieuw onderzocht.

D66 vindt dat er te weinig voortgang is bij het oplossen van het probleem. Het voorstel van de SP om het 'vergeten' geld weg te halen bij de vervoerders om ze zo te prikkelen snel tot een oplossing te komen, kreeg geen bijval van de staatssecretaris.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Brent schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:20:
Dat eraan verdiend wordt is al erg zat, maar het komt niet eens ten goede van de reiziger:

‘NS investeert geld verdiend aan vergeten uitchecks niet in reizigersfaciliteiten’.

Gek he, die files ;)
Wel grappig zo'n stelling, als je bedenkt dat hier recht boven het volgende staat:
Als ik in de daluren reis check ik soms bewust niet uit. Enkeltje kost me dan maar €10 ipv €15 of meer
Maar dat reizigers niet (volledig) betalen is wel okay, want reizigers zijn "wij", en wij zijn de "goeden"?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

flowerp schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:59:
[...]
Wel grappig zo'n stelling, als je bedenkt dat hier recht boven het volgende staat:
[...]
Maar dat reizigers niet (volledig) betalen is wel okay, want reizigers zijn "wij", en wij zijn de "goeden"?
Ik keur het niet goed, maar ik kan het wel begrijpen, zeker als de bedrijven zoveel overhouden op reizigers die vergeten uit te checken. Overigens moet je echt wel behoorlijk ver met de trein om op 15 euro of meer uit te komen, dat redt je normaal gesproken niet op een dagelijkse forensenrit.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Afbeeldingslocatie: http://www.geenstijl.nl/archives/images/xxxovchipkaarthaat534.jpg

Dag laatste restje (gevoel van) privacy.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Signatures zijn voor boomers.

• flowerp
1 van de eerste replies is wel mooi:
Vroeger bleven stripkaarten ongebruikt en dat was pure winst
Was de strippenkaart niet perfect? :P

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:26

Cyphax

Moderator LNX
Niet perfect, maar alleen al omdat je op de strippenkaart wel kunt zien hoeveel saldo je nog hebt is ie voor in de bus fijner dan die OV-chipkaart! :P

En er gingen altijd wel verhalen rond over dat je 'm kon opladen, met een pritt-stift ofzo. Maar dat heb ik nooit geprobeerd in mijn jaren als scholier. Ging nooit met de bus. :P

Saved by the buoyancy of citrus

• Tjebakka

Tjebakka

Freee!! schreef op woensdag 02 september 2015 @ 07:47:
[...]

Ik keur het niet goed, maar ik kan het wel begrijpen, zeker als de bedrijven zoveel overhouden op reizigers die vergeten uit te checken. Overigens moet je echt wel behoorlijk ver met de trein om op 15 euro of meer uit te komen, dat redt je normaal gesproken niet op een dagelijkse forensenrit.
Ik woon in Groningen, vriendin in Amsterdam. :) Dus niet uitchecken scheelt ons veel geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
En zie hier het probleem: om de schade van dat soort asociaal gedrag beperkt te houden moet er een stevige borg gevraagd worden, maar daarmee pak je weer de mensen die te goeder trouw de kaart gebruiken en vergeten uit te checken. Wordt vervolgens de logische oplossing daarvan geïmplementeerd (poortjes) dan is het ook weer niet goed. Tenminste, aan het begin. Is het in Rotterdam nog echt een probleem?

• Freee!!

Freee!!

ValHallASW schreef op donderdag 03 september 2015 @ 11:24:
[...]
Is het in Rotterdam nog echt een probleem?
Best wel een beetje ... voor internationale reizigers. Overigens vind ik die krengen nog steeds onbehoorlijk traag (en vooral vertragend) werken.

offtopic:
Ik vraag me af wanneer er op Rotterdam Centraal en/of Amsterdam Centraal een kampioenschap poortjespringen wordt georganiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Innovatie graag voor deze 4 ov-chipkaartkwellingen
Nog even geduld en dan wordt het gebruik van de ov-chipkaart een stuk eenvoudiger. Althans dat zeggen de verschillende openbaar vervoerders die hebben besloten te gaan samenwerken bij het beheren en innoveren van de ov-chipkaart. Door gezamenlijke innovaties mag de reiziger op termijn verbeteringen verwachten stellen ze. En daar zitten de gebruikers om te springen blijkt uit de meest recente ov-chipkaart ergernissen top 4 van het OV Loket.

1 De kaart is te duur
Al tijden met stip op nummer 1: de kosten van de ov-chipkaart. Omdat de kaart volgens de makers maar vijf jaar meegaat, moet de reiziger (behalve NS-abonnementhouders met een ov-chipkaart van NS) steeds een nieuwe aanschaffen voor 7,50 euro. Dit bedrag vinden consumenten veel te hoog blijkt uit de stroom klachten hierover. Ook vinden veel mensen het niet nodig om de kaart te vervangen als hij nog in goede staat verkeert en maar een paar keer per jaar wordt gebruikt.

2 Ik wil m'n geld terug
In juli ontving het OV Loket 54 klachten over restitutie van reissaldo of uitbetaling van een vergoeding voor vertraging. Bij een treinreis met meer dan 30 minuten vertraging kun je geld terug vragen. Maar dat geldt niet bij een treinreis op een traject waarbij meerdere (regionale) vervoerders worden gebruikt. De vertraging wordt namelijk per vervoerder gerekend. Dus als de NS-trein 20 minuten vertraagd is waardoor je je overstap op Arriva mist en in totaal 50 minuten later aankomt, heb je geen recht op vergoeding. De reiziger zou dus graag een vervoerderonafhankelijk vertragingsregeling zien.

3 Oeverloos in- en uitchecken
Reizigers moeten opnieuw inchecken als ze gedurende het traject overstappen op een andere vervoerder. Een doorn in het oog, want daar kan ongewild vanalles bij misgaan. Zo kon een treinreiziger niet uitchecken op station Abcoude vanwege een storing bij de ov-paaltjes. Ze meldt dit netjes bij de NS klantenservice, maar toch wordt geld afgeschreven voor niet uitchecken. Uiteindelijk moest ze het bedrag zelf terugvragen en een maand op haar geld wachten. Niet echt klantvriendelijk meent de reiziger die zelf niets aan de storing kon doen. Nu is er sinds kort wel uitcheckgemist.nl waar reizigers op één plek geld kunnen terugvragen bij verschillende vervoerders, maar de reiziger kan vaak niet zijn specifieke situatie kwijt in het systeem, aldus het OV Loket.

4 Het tarievenabracadabra
Regelmatig melden reizigers het OV Loket dat de kosten van hetzelfde treintraject verschillen, vooral als er sprake is van meerdere vervoerders. De heenreis is duurder dan de terugreis of andersom. Een reiziger neemt bijvoorbeeld dagelijks de bus van Arriva in Dordrecht naar Dordrecht Centraal en vervolgens de trein naar Rotterdam Centraal (NS). Voor de heenreis betaalt hij 0,85 + 1,50 = 2,35 euro. Voor de terugreis 2,50 +0,32 = 2,82 euro. Een verschil van bijna 0,50 eurocent, en dat elke dag. De reiziger krijgt te horen dat dit heeft te maken met het starttarief, wie de eerste vervoerder is en met langeafstandskorting. Een onoplosbare puzzel voor de gemiddelde reiziger.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
Raven schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:51:
Een verschil van bijna 0,50 eurocent
Zijn dat echte halve centen of zijn dat Verizon Math-centen? :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Laatst online: 17-09 22:55
Ik zit erover na te denken om een Sterabonnement te nemen, maar nu heb ik een vraag.

Ik gebruikte eerst 9292 om te zien hoeveel sterren ik nodig heb maar als ik kijk bij korting > beschikbare prijzen > abonnementen. Dan word het sterabo hier niet genoemd.

Als ik in de regio nummer gids kijk dan zie ik dat het opstap station en eind station (trein) in dezelfde regio vallen. Dan ga ik er dus logischerwijze vanuit dat ik gewoon een 1 ster abonnement nodig heb.

Zijn er dan nog dingen waar ik voor moeten oppassen of is het dan inderdaad vrij logisch?
Ben een beetje wantrouwend vanwege het volgende.

1 a 2x in de week moet ik ook nog met de bus ergens naartoe. En toen ik hierbij keek naar korting > beschikbare prijzen > abonnementen dan word er wel een sterabo aangeraden en dan wel het 2 sterren abo. De halte waar ik in en uitstap liggen dan wel in dezelfde regio maar de bus rijd een deel van de rit door een andere regio, derhalve 2 sterren.

• flowerp
Goede punten, maar wel wat op en aanmerkingen op te maken:
steeds een nieuwe aanschaffen voor 7,50 euro
Het probleem met het bedrag komt mede doordat je met de kaart in de min kan staan. Je ziet het een paar berichten hierboven dat mensen zoals Tjebakka meteen opportunistisch misbruik maken van het systeem. Dus als de kaart gratis zou zijn, zou Tjebakka meteen met elke reis in de min gaan en de kaart vervolgens weggooien.

Ook het blokkeren bij X aantal keer niet uitchecken zou dan vrijwel zinloos zijn (als het inderdaad zou werken, Tjebakka beweert dat het niet werkt).
Ook vinden veel mensen het niet nodig om de kaart te vervangen als hij nog in goede staat verkeert en maar een paar keer per jaar wordt gebruikt.
Die missen dus vrijwel volledig het punt van het vervangen. De goede staat van de kaart maakt niets uit. Het gaat erom dat oude chips zo maximaal 5 jaar in omloop kunnen zijn. Een alternatief zou zijn alle kaarten spontaan blokkeren zodra een update nodig is, maar dat gaan mensen vast ook niet leuk vinden.

Voor zover ik weet krijgen abonnementhouders vrijwel altijd GRATIS een nieuwe kaart, het probleem is de anonieme kaart. Wellicht dat dit opgelost kan worden door ze bij een service desk GRATIS om te ruilen, of nog mooier een nieuwe automaat waar je oude kaarten in kan stoppen als "betaling" voor een nieuwe kaart.
(waarbij eventueel je aantal niet uitcheck acties overgezet worden, zodat mensen als Tjebakka dan weer niet heel calculerend vlak voor de verval datum heel vaak niet gaan uitchecken).
Reizigers moeten opnieuw inchecken als ze gedurende het traject overstappen op een andere vervoerder. Een doorn in het oog, want daar kan ongewild vanalles bij misgaan.
Dit blijft inderdaad een probleem. Zoals eerder gezegd de poortjes situaties is overal enorm slecht geregeld nu op stations waar meerdere vervoerders actief zijn.

Op het NS forum vond ik daar wel een interessant stukje over:
Het is een Interessante vraag wat er gaat gebeuren met stations met meer dan één vervoerder. De enige voorbeelden zij toe nu toe Amsterdam Amstel, Duivendrecht en Rotterdam Blaak waar beide vervoerders eigen poortjes hebben. Daarnaast staan er overstappunten met paaltjes op het perron. Hierbij staan op de Amsterdamse stations de poortjes van de verschillende vervoerders naast elkaar. Rotterdam Blaak is wat overzichtelijker omdat je eerst over het perron van de andere vervoerder moet om bij de pootjes te komen.

In de commissie vergadering van Leiden die over de poortjes gaat
http://leiden.raadsinform...Bereikbaarheid+23-06-2015
Zegt één van de vertegenwoordigers van de NS dat er in Dordrecht een test komt van poortjes met speciale software (zo rond 4h 40min). Wat deze gaat doen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er één soort poortjes komt die zowel de uitcheck van de NS als van Arriva aankan. De incheck lijkt me lastiger omdat dan alle NS uitcheck punten en die van Arriva langs Dordrecht-Geldermalen een uitcheck van deze 'neutrale' poortjes aan moet kunnen. De grote vraag is natuurlijk wat dan de incheck borg wordt bij de NS is deze nu 20 EUR, bij Arriva 10 EUR.

Daarnaast is er ook de proef met de valleilijn Amserfoort-Ede die weer volledig in het NS tarief wordt gevoegd om een single check-in check-out mogelijk te maken. Daarmee kan Amersfoort dan met één soort poortjes afgesloten worden. Misschien is dat wel de definitieve oplossing voor alle regionale lijnen. De toekomst zal het leren.
Bron: https://forum.ns.nl/op-st...s-op-station-arnhem-17097

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"De enige voorbeelden zij toe nu toe Amsterdam Amstel, Duivendrecht en Rotterdam Blaak"

Bedoelen ze meerdere vervoerders op hetzelfde traject? Anders ontbreken er nogal wat stations...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
flowerp schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:19:
Die missen dus vrijwel volledig het punt van het vervangen. De goede staat van de kaart maakt niets uit. Het gaat erom dat oude chips zo maximaal 5 jaar in omloop kunnen zijn. Een alternatief zou zijn alle kaarten spontaan blokkeren zodra een update nodig is, maar dat gaan mensen vast ook niet leuk vinden.
Het is wel geweldig dat je de geachte klant financieel kunt laten opdraaien voor iets wat zijn probleem helemaal niet is. Maar daar zul je ook wel weer een reply op hebben die aangeeft waarom dat zo zou "moeten".

• flowerp
Bart2005 schreef op woensdag 16 september 2015 @ 19:40:
[...]

Het is wel geweldig dat je de geachte klant financieel kunt laten opdraaien voor iets wat zijn probleem helemaal niet is. Maar daar zul je ook wel weer een reply op hebben die aangeeft waarom dat zo zou "moeten".
het is wel haar probleem want oudere kaarten in omloop houden veel verbeteringen tegen. Iedereen liep te zeuren over de kwestbare oude mifare classic en dat het lek bleef bestaan, maar dat was omdat er nog oude kaarten met dat onding in omloop waren.

De banken ruilen ook gewoon elke X jaar je pas om.

Echter omdat we hier niet met anonieme bankpassen werken heb je dat specifieke probleem niet en krijgt iedereen de nieuwe pas opgestuurd. Net zoals dus bij de OV Chipkaart gebeurd bij persoonlijke kaarten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:30
flowerp schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:19:
Voor zover ik weet krijgen abonnementhouders vrijwel altijd GRATIS een nieuwe kaart, het probleem is de anonieme kaart. Wellicht dat dit opgelost kan worden door ze bij een service desk GRATIS om te ruilen, of nog mooier een nieuwe automaat waar je oude kaarten in kan stoppen als "betaling" voor een nieuwe kaart.
Een foute aanname, ook mijn persoonlijke chipkaart (geen abbo) kost vrolijk €7,50. En een brak beveiligde chip is niet mijn probleem. Dat is het probleem van de vervoerders. Ik kon met die brakke chip prima reizen en mijn kaart werkte nog uitstekend, maar nee ik moest een nieuwe kopen als ik nog een chipkaart wilde hebben om mee te kunnen reizen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47

DDX

De poortjes op Amsterdam Bijlmer zijn sinds deze week gesloten.
Er staan (voorlopig?) alleen wel permanent een aantal studenten en beveiligers bij, het mag wat kosten....

https://www.strava.com/athletes/2323035

• flowerp
LordSinclair schreef op donderdag 17 september 2015 @ 07:51:
[...]
Een foute aanname, ook mijn persoonlijke chipkaart (geen abbo) kost vrolijk €7,50.
Hier zou wel wat aan gedaan moeten worden ja. Het is toch wel bekend dat alles wat niet-gratis is als een rode lap op een stier werkt bij Nederlanders.
En een brak beveiligde chip is niet mijn probleem. Dat is het probleem van de vervoerders. Ik kon met die brakke chip prima reizen en mijn kaart werkte nog uitstekend
Ik vond het ook al gek, maar het publiek ging er wel degelijk over zeuren (scroll maar eens een pagina'tje of 100 terug in dit forum).

Kijk, fouten gebeuren nu eenmaal, en mensen zijn nu eenmaal dom. Dat is waarom je iPhone en OS ook regelmatig update en de bank net zo goed periodiek nieuwe passen uitgeeft.

Alleen als je toevallig een vervoersbedrijf bent kun je het bijna niet goed doen. Vervang je de passen NIET dat gaat iedereen zeuren over dat de kaart onveilig is (ook al kan het ze eigenlijk niks schelen, het is een leuke uitspraak om na te papagaaien), en vervang je de passen WEL dan is het ook weer niet goed want je "kon met die brakke chip nog prima reizen".

Misschien is een oplossing voor de toekomst om weg te gaan van het hele client storage en sync systeem en alleen op basis van ID te werken en de rest serverside te doen, zoals ik een pagina'tje of 50 terug al eens melde. Met zo'n systeem moet je dan mogelijk wel de anonieme kaart opgeven, maar is dat echt erg? We hebben toch ook allemaal een bankpas en die is ook niet anoniem.
Er staan (voorlopig?) alleen wel permanent een aantal studenten en beveiligers bij, het mag wat kosten....
Toch niets mis mee? In Engeland staat er nagenoeg ALTIJD een aantal opzichters bij elk poortje. Vond het al vreemd dat ze dat in NL zo weinig doen en volledig op de poortjes zelf vertrouwen. In Engeland zit er meestal zelfs een apart hokje bij waar de toezichthouder kan zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
flowerp schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:53:
[...]

Hier zou wel wat aan gedaan moeten worden ja. Het is toch wel bekend dat alles wat niet-gratis is als een rode lap op een stier werkt bij Nederlanders.
Je draait het enorm om; het reizen, waar het over gaat, is niet gratis. Als ik ook maar een heel klein beetje interesse had in zo'n kaart gewoon omdat ik zo'n kaart wil, dan heb je hier een punt. Er is NIKS gratis aan reizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:24:
[...]

Je draait het enorm om; het reizen, waar het over gaat, is niet gratis. Als ik ook maar een heel klein beetje interesse had in zo'n kaart gewoon omdat ik zo'n kaart wil, dan heb je hier een punt. Er is NIKS gratis aan reizen.
Precies. Dat de vervoerbedrijven een extra pas nodig hebben om iemand te kunnen vervoeren, is botweg hun probleem. Dat zijn gewoon kosten, die in je verkoopprijzen verrekend moeten zijn. Net zoals alle andere commerciële bedrijven dat doen. Dit is gewoon geldklopperij. De OV chipkaart is nu een commercieel probduct geworden, naast de vervoersdiensten. Een pasje van 1 euro, wat met 650% winst verkocht wordt. Het pasje verloopt ook niet, maar de vervoerders maken hen na 5 jaar onbruikbaar.

Ik wil niet apart betalen voor een systeem om mijn boodschappen te kunnen betalen. Dat hoort gewoon bij de prijs van de boodschappen in te zitten.

• mrsar
  • Laatst online: 18-09 10:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:37:
[...]

Precies. Dat de vervoerbedrijven een extra pas nodig hebben om iemand te kunnen vervoeren, is botweg hun probleem. Dat zijn gewoon kosten, die in je verkoopprijzen verrekend moeten zijn. Net zoals alle andere commerciële bedrijven dat doen. Dit is gewoon geldklopperij. De OV chipkaart is nu een commercieel probduct geworden, naast de vervoersdiensten. Een pasje van 1 euro, wat met 650% winst verkocht wordt. Het pasje verloopt ook niet, maar de vervoerders maken hen na 5 jaar onbruikbaar.

Ik wil niet apart betalen voor een systeem om mijn boodschappen te kunnen betalen. Dat hoort gewoon bij de prijs van de boodschappen in te zitten.
precies dit,en de nederlander zal echt wel minder zeuren als de kaart gratis is danwel 10 of 50 cent kost,zelfs een euro zullen de meeste nog wel kunnen hebben voor 10 jaar.
7,50 is gewoon simpelweg teveel

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mrsar schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:44:
[...]

precies dit,en de nederlander zal echt wel minder zeuren als de kaart gratis is danwel 10 of 50 cent kost,zelfs een euro zullen de meeste nog wel kunnen hebben voor 10 jaar.
7,50 is gewoon simpelweg teveel
7,50 euro is een prima bedrag. Het voorkomt fraude zoals flowerp een aantal berichten eerder ook al aangaf
[message]flowerp schreef:[/message]
Het probleem met het bedrag komt mede doordat je met de kaart in de min kan staan. Je ziet het een paar berichten hierboven dat mensen zoals Tjebakka meteen opportunistisch misbruik maken van het systeem. Dus als de kaart gratis zou zijn, zou Tjebakka meteen met elke reis in de min gaan en de kaart vervolgens weggooien.
De fout die is gemaakt is dat als het vervoersbedrijf de kaart vervangt door een nieuw exemplaar, je weer 7,50 euro moet dokken. De 7,50 had dus een borg moeten zijn. Eenmaal betalen en alleen bij verlies/diefstal betaal je dat bedrag opnieuw. Vervangende kaart? oude inleveren en gratis nieuwe ontvangen.

• mrsar
  • Laatst online: 18-09 10:26

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Skyaero schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:51:
[...]

7,50 euro is een prima bedrag. Het voorkomt fraude zoals flowerp een aantal berichten eerder ook al aangaf

[...]

De fout die is gemaakt is dat als het vervoersbedrijf de kaart vervangt door een nieuw exemplaar, je weer 7,50 euro moet dokken. De 7,50 had dus een borg moeten zijn. Eenmaal betalen en alleen bij verlies/diefstal betaal je dat bedrag opnieuw. Vervangende kaart? oude inleveren en gratis nieuwe ontvangen.
daar zou ik mee leven kunnen inderdaad :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowerp
mrsar schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:52:
[...]

daar zou ik mee leven kunnen inderdaad :)
Als je terug lees wat ik schreef is dat ook inderdaad wat ik bedoelde. Bij (NS) abonnementen gebeurd dat nu al. Dit zou sowieso voor alle persoonlijke kaarten moeten kunnen, je adres is immers bekend bij de kaart uitgever.

Voor anonieme zou gewoon een inlever service moeten bestaan; bij het loket inleveren en dan meteen een nieuwe krijgen.
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:37:Dat zijn gewoon kosten, die in je verkoopprijzen verrekend moeten zijn. Net zoals alle andere commerciële bedrijven dat doen
Zoals de banken bedoel je, waar je minimaal 2 euro per maand betaald voor het hebben van een pas?

[ Voor 5% gewijzigd door flowerp op 17-09-2015 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:57:
[...]

Zoals de banken bedoel je, waar je minimaal 2 euro per maand betaald voor het hebben van een pas?
Moet jij extra betalen als jouw bank je (pin of creditcard) pas vervangt? Ik niet hoor.
Ik betaal ook niet voor het hebben van een pas maar voor het hebben van een betaalrekening met alle mogelijkheden die daar bij horen. Zoals het gratis kunnen overmaken van bedragen of het kunnen opnemen van geld bij een pinautomaat.
Die pas komt daar gratis bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Bij de prijs inbegrepen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Same difference :P

Punt is: het is een ander betaalmodel, je kunt het niet met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Maasluip schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:12:
[...]

Moet jij extra betalen als jouw bank je (pin of creditcard) pas vervangt? Ik niet hoor.
Da's nog een understatement. Die pas kost geen 7,50 (je betaalt natuurlijk wel iets in de vorm van die 2 euro per maand, maar daar krijg je natuurlijk veel meer voor dan alleen een pas: het zo veel breder dat het niet te vergelijken is, en da's maar goed ook want dan zou de OV-chipkaart er wel hondsberoerd vanaf komen!).
Ten eerste is de pas al een stuk duurder want naast NFC heeft ie ook een chip en een magneetstrip die wat doen. Maar Rabobank heeft ook zonder morren de (gratis verstrekte) random reader vervangen door een heuse scanner, met camera en scherm en al.
Het is bij die bedrijven (of dat nou NS is of Translink) gewoon de hele houding naar de consument toe. Het is allemaal legaal enzo, sure, maar je verdient er geen enkele vorm van schoonheidsprijs mee. Ik vind het gewoon maar piss-poor. Maar er zijn ergere dingen in de wereld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 08:10

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Ter info.
Voor een 2e bankpas moet €2,87 per kwartaal worden betaald. Dat is voor 5 jaar, geldigheid OVCK. €57,40.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
En voor je eerste bankpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 08:10

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Zit in het pakket van €4,35 per kwartaal.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:57:
[...]

Vervangende bankpassen zijn gratis hoor. Ik betaal alleen voor de dienstverlening. Daar heeft de bank zo'n pas voor nodig, en de kosten voor die pas zitten gewoon bij de prijs van het betaalpakket inbegrepen.

De bank vervangt passen overigens ook elke 5 jaar i.v.m. veiligheid. Laatst heb ik nog geheel kostenloos een nieuwe pas ontvangen. Sturen ze gewoon zomaar op. Hoef je niets voor te doen. Ook geen saldo overzetten, of accounts op websites aanpassen. Doen ze allemaal voor je. Logisch, banken hebben nog enige concurrentie, in tegenstelling tot vervoerders.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2015 16:48 ]

• flowerp
Maasluip schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:12:
[...]
Die pas komt daar gratis bij.
Gek dan dat als je een extra GRATIS pas wilt deze je zo'n €1.40 per maand kost bovenop de kosten die je al per maand betaald.

Gekke wereld.
het is een ander betaalmodel, je kunt het niet met elkaar vergelijken.
Als je het niet kan vergelijken moet BazzH ook niet beginnen met "zoals alle andere commerciële bedrijven dat doen". Je kunt het vergelijken of niet. Beetje gek om het alleen te vergelijken als het toevallig goed uitkomt, maar als het even wat minder uitkomt is het opeens niet te vergelijken?
Laatst heb ik nog geheel kostenloos een nieuwe pas ontvangen. Sturen ze gewoon zomaar op. Hoef je niets voor te doen. Ook geen saldo overzetten, of accounts op websites aanpassen. Doen ze allemaal voor je
Maar dat doet de NS toch ook gewoon voor je? 8)7

En nu we toch over banken bezig zijn. Die laten je nu EXTRA betalen voor een dienst (Internetbankieren) die de GRATIS dienst vervangt die de loket medewerker voor je deed. Nu is het dus self-service geworden wat de bank dus geld bespaard (per salso, de IT systemen kosten ook wel iets, maar die moesten ze grotendeels toch al hebben, de klantgerichte UI is daar maar een onderdeel van).

Maar voor self-service moet je extra betalen. En dan zijn alleen de vervoerders slecht en alle andere bedrijven heilig? :?

[ Voor 36% gewijzigd door flowerp op 19-09-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Openbaar vervoer houdt niet op bij de NS.

Het mag wel duidelijk zijn dat ik de alternatieven voor de plastic ov chipkaart van harte welkom heet. Ik neem binnenkort waarschijnlijk weer een Jaartrajectkaart, al heet dat nu weer anders. Wordt toch betaald door de baas. Ik ben alleen wat allergisch voor ondermaatse prestaties en dan zeker in de publieke en semi publieke hoek. Deze kaart, in deze vorm, is daar een uitstekend voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Met bankpas betalen weer eens in het nieuws:
Binnen een paar maanden starten de gezamenlijke ov-bedrijven in Nederland een pilot die het mogelijk maakt om in te checken met bankpas of smartphone. Als die proef succesvol verloopt, kunnen reizigers volgend jaar de ov-chipkaart inruilen voor een alternatief.

Om dit te bereiken, hebben alle ov-bedrijven in Nederland de handen ineengeslagen in de brancheorganisatie OVNL onder leiding van RET-directeur Pedro Peters. Vanuit die nieuwe organisatie is de Coöperatie OV-betalen opgericht. Deze moet zorgen voor snellere en betere innovaties in het ov-betalen. „We beginnen dit najaar nog met een proef met zowel de bankpas als de smartphone", bevestigt Bart Schmeink van Connexxion. Hij gaat de coöperatie leiden. „Dat willen we goed testen, want het moet wel veilig zijn."

Schmeink denkt dat de ov-chipkaart langzaam verdwijnt, zodra reizigers kunnen inchecken met hun bankpas of smartphone. Maar bij die mogelijkheden blijft het niet: „Er zullen nog veel meer betaaloplossingen komen. In de toekomst signaleren ‘beacons’ waar je in en uitstapt. Dan zijn poortjes in principe niet meer nodig." Volgens hem leiden deze innovaties tot meer betaalgemak en lagere transactiekosten. „Dat is winst voor de reiziger."

DOORBRAAK
Voorzitter van OVNL wordt de Rotterdamse RET-directeur Pedro Peters. „Dit is echt een doorbraak en zorgt voor een betere samenwerking tussen de bedrijven", meent hij. Volgens Peters staan er, naast het verbeteren van betalen in het openbaar vervoer, nog wat ingrijpende zaken op de agenda. „De mobiliteit in de Randstad wordt steeds intensiever. Ook innovaties als rijden zonder bestuurder, de regie op de ov-studentenkaart en de komst van apps kunnen we gezamenlijk beter regelen."

Op stations waar meerdere vervoerders actief zijn, merken reizigers het eerst iets van die innovatiedrang. „Op de Valleilijn bij Amersfoort beginnen we een pilot", legt Peters uit. De incheckpalen van Connection en NS kruisen daar elkaar nu. „Daar is straks één paaltje. Slaagt dat, dan voeren we dat ook elders door."
bron: http://www.metronieuws.nl...met-bankpas-en-smartphone

Voor degene met een goed geheugen; dit werd nagenoeg exact een jaar geleden ook al gemeld. Zie http://www.metronieuws.nl...en-geeft-automaten-update

Wat het verschil is tussen de pilot van vorige jaar en de pilot nu is niet geheel duidelijk. In London heeft men dit al een flink poosje daadwerkelijk operationeel.

Natuurlijk kunnen we wel leren van London, en kunnen we met name naar het gebruik van de contactless bank card kijken. Dat draait zoals gezegd nu al een poosje daar, terwijl we hier nog alleen met gesloten experimenten aan het testen zijn.

Contactless bank cards passen over het algemeen vrij makkelijk binnen het systeem van de chip kaart. Het is feitelijk "gewoon" een andere type chipkaart; eentje waarop je niet kunt schrijven, maar waar wel gegarandeerd de eigenaar van bekend. In veel landen erg populair, maar hier gaat natuurlijk weer iemand ZEIKEN dat het weer iets met je privacy doet (maar vervolgens gebruiken ze die zelfde bankpas wel gewoon overal en nergens om in winkels te betalen en lopen ze met een mobieltje op zak, maar goed andere discussie...)

Bij gebruik van de contactless bank card betaal je dan altijd achteraf. De data wordt in het algemeen dan net zoals nu ook al gebeurd 's nachts geupload naar de TLS servers en dan wordt de ritprijs bepaald. Daar is men nu ook al open mee aan het testen; de ret heeft de ABC proef gedaan (Achteraf Betalen Consumenten) en bij de NS heeft men ook al zoiets in combinatie met een abonnement als ik me niet vergis.

Ik stel me zo voor dat er diverse mogelijkheden komen dus:

* OV Chipkaart met abonnement (b.v. dal uren vrij)
* Anonieme of persoonlijke OV Chipkaart met saldo
* Persoonlijke OV Chipkaart zonder saldo (en dus rekening achteraf)
* NFC bankpas, sticker of device zonder saldo (en dus ook rekening achteraf)
* Losse kaartjes voor eenmalig gebruik

Je hebt dan een keur aan mogelijkheden om te kiezen wat voor jou het makkelijkst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik vraag me af hoe ze 'betalen met je bankpas' gaan implementeren. In het Verenigd Koninkrijk maken ze een reservering (voor het dagmaximum?) wanneer je incheckt, en wordt het bedrag verrekend aan het einde van de dag (op basis van check-outs, dagmaxima, enz.). In Nederland is het niet mogelijk om een reservering te doen op een bankpas: het bedrag wordt gedebiteerd, of niet.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op maandag 21 september 2015 @ 00:05:
Ik vraag me af hoe ze 'betalen met je bankpas' gaan implementeren. In het Verenigd Koninkrijk maken ze een reservering (voor het dagmaximum?) wanneer je incheckt, en wordt het bedrag verrekend aan het einde van de dag (op basis van check-outs, dagmaxima, enz.). In Nederland is het niet mogelijk om een reservering te doen op een bankpas: het bedrag wordt gedebiteerd, of niet.
Dat is een groot raadsel nog ja, voor ons tenminste, Ik neem aan dat de techneuten die er nu aan werken wel enige ideeën over hebben.

Maar zou het niet "gewoon" gaan zoals achteraf betalen? Je checked in en je rekeningnummer wordt geregistreerd. Als je onderweg controle krijgt registreert het controle apparaat ook je nummer (je kunt immers niet schrijven naar de pas en dus niet client-side zien of je ingechecked hebt). En als je uitchecked wordt ook weer je nummer geregistreerd.

Dan achteraf wordt alles gecontroleerd, en krijg je de rekening dan wel volgt een automatische afschrijving als je toestemming hebt gegeven daarvoor.

Blijkt b.v. dat je niet was ingechecked op het tijdpunt van de controle dan kun je b.v. automatisch een boete krijgen, en als je niet hebt uitgechecked wordt het maximale bedrag gevorderd. (die je dan vast wel weer beide automatisch kwijtgescholden kunt krijgen, net zoals je geld terug kunt vragen bij "vergeten" uit te checken).

Ik heb geen idee of het inderdaad zo zal werken, bovenstaande is puur een gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Achteraf betalen kan werken omdat de reiziger vooraf aan TLS een machtiging heeft gegeven om het geld af te mogen schrijven van de bankrekening. Voor een incidentele reiziger* lijkt het me dat het afgeven van een machtiging voor een reis veel te onhandig is, een nieuwe anonieme OV-chipkaart kopen en er wat geld op zetten is dan veel eenvoudiger.

* Die wellicht geen OV-chipkaart heeft, of geen geldige kaart meer, of een toerist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 22:29:
[...]

Als je het niet kan vergelijken moet BazzH ook niet beginnen met "zoals alle andere commerciële bedrijven dat doen". Je kunt het vergelijken of niet. Beetje gek om het alleen te vergelijken als het toevallig goed uitkomt, maar als het even wat minder uitkomt is het opeens niet te vergelijken?
Wat BazzH vindt mag hij weten, ik vind dat je het niet kunt vergelijken.
Je bonuskaart is ook gratis, dus de OV-Chipkaart zou ook gratis moeten zijn, zo beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op maandag 21 september 2015 @ 00:40:
Voor een incidentele reiziger* lijkt het me dat het afgeven van een machtiging voor een reis veel te onhandig is, een nieuwe anonieme OV-chipkaart kopen en er wat geld op zetten is dan veel eenvoudiger.
Inderdaad, in deze versie zou het gewoon het reeds bestaande achteraf betalen product zijn waarbij gebruikt wordt gemaakt van de bankpas ipv de eigen kaart van het OV chipkaart systeem. Misschien niet super interessant zo.

In het bericht van de pilot van vorig jaar stond overigens nog dit:
Het laden van een opstaptarief is met het ov-chippen met een bankpas niet nodig. Er is weliswaar minimaal 10 euro op de rekening nodig: “Maar als je uitcheckt wordt het restant van deze borg direct teruggestort. NS vraagt een hoger opstaptarief dan het stad- en streekvervoer, omdat je met de trein al snel voor 10 euro reist. Wij willen dat mensen met voldoende saldo snel kunnen uitchecken. En dat ze betalen voor hun reis.”
Ik vraag me af hoe ze dat dan denken te doen. Je checked in er wordt dus daadwerkelijk 10 euro gedebiteerd. Alleen als je uitchecked zou het *direct* worden teruggestort? Dan moeten de uitcheck paaltjes wel absoluut verbonden zijn met een network en alle checkins oftewel overal via het netwerk beschikbaar zijn oftewel overal lokaal op de paaltjes beschikbaar zijn. Hoewel NS paaltjes/poortjes altijd wel wired zijn, lijkt me dit toch wel lastig.

Tevens is bij een daadwerkelijke debitering bank contact nodig. En dit is een langzaam process. Dat zie je als je contactloos betaald in een winkel.

Dat is niet zoals de OV Chipkaart -bliep- en je hebt betaald, maar kaart ervoor houden en het contact proces start. Dan pas na velen seconden zie je of de betaling gelukt is. Wat erg vervelend is, want je MOET dus wachten hierop. Vaak gaat het daarna nog inderdaad fout en zegt ie dat je geen saldo hebt (maar eigenlijk bedoeld ie dat je je pin code weer eens moet intikken).

Voor reizigersstromen is dit eigenlijk geen optie op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
flowerp schreef op maandag 21 september 2015 @ 09:15:
Tevens is bij een daadwerkelijke debitering bank contact nodig. En dit is een langzaam process. Dat zie je als je contactloos betaald in een winkel.
Bij onbemande benzine stations gebeurd dit ook, daar gaat het wel heel snel. Ik merk eigenlijk nooit dan er eerst een 'borg' is ingehouden en daarna is verrekend met het correcte bedrag. Dus het kan wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Daar maak je nog een goed punt. Hoe gaat dit werken als iemand al dichtbij het maximum voor contactloos betalen zit? (25 euro per transactie, of reeds 50 euro contactloos afgerekend sinds het invoeren van een pin).

Ik neem niet aan dat de cico's met pinpads gaan worden uitgerust?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
LordSinclair schreef op maandag 21 september 2015 @ 09:35:
[...]

Bij onbemande benzine stations gebeurd dit ook, daar gaat het wel heel snel. Ik merk eigenlijk nooit dan er eerst een 'borg' is ingehouden en daarna is verrekend met het correcte bedrag. Dus het kan wel snel.
Benzine stations is wel een goed punt. Maar werkt dat niet anders? Dat lijkt wel op een reservering. Je stopt je pinpas erin, en toetst code in. Dan ga te tanken, en als je klaar bent met tanken hoef je niet nogmaals je pas erin te stoppen.

Vraag me af hoe dat dan werkt.
Alex) schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:25:
Daar maak je nog een goed punt. Hoe gaat dit werken als iemand al dichtbij het maximum voor contactloos betalen zit? (25 euro per transactie, of reeds 50 euro contactloos afgerekend sinds het invoeren van een pin).
Goede vraag ook. Misschien aparte afspraken met de bank hierover, of anders eenvoudigweg een foutmelding met "maximum bereikt" ofzo? :X

Maar dat is dan erg onhandig als je je bankpas voornamelijk voor OV zou gebruiken. Dan zou je "iets" moeten kopen telkens om limiet weer te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:19

Totaalgeflipt

De enige echte

flowerp schreef op maandag 21 september 2015 @ 23:12:
[...]

Benzine stations is wel een goed punt. Maar werkt dat niet anders? Dat lijkt wel op een reservering. Je stopt je pinpas erin, en toetst code in. Dan ga te tanken, en als je klaar bent met tanken hoef je niet nogmaals je pas erin te stoppen.

Vraag me af hoe dat dan werkt
Er zit zelfs een soort lock op. Als je bijvoorbeeld naar pomp 2 gaat en ook wil tanken stopt pomp 1 direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
flowerp schreef op maandag 21 september 2015 @ 23:12:
[...]

Vraag me af hoe dat dan werkt.
Heb je bij een onbemand tankstation een minimaal bedrag op je pinpas nodig om te tanken?

Jazeker. Voordat je gaat tanken bij een onbemande pomp moet je eerst je pincode intoetsen. Als die klopt, wordt tijdelijk een bedrag gereserveerd van je rekening als borg. Een ‘preautorisatie’ heet dat.

Wanneer je klaar bent met tanken wordt het bedrag waarvoor je getankt hebt afgeschreven en de rest van het geld weer vrijgegeven. Het bedrag dat als borg wordt genomen is over het algemeen 125 of 150 euro.

Staat dat niet op je rekening? Dan zijn er twee mogelijkheden, afhankelijk van het pompstation waar je tankt: of je kunt niet tanken, of er wordt een lager bedrag gereserveerd dat nog wel op je rekening staat. De pomp zal dan afslaan op het moment dat die limiet bereikt is. Hoe laag dat bedrag kan zijn, hangt af van je bank en van het minimumbedrag waarvoor je bij die pomp moet tanken.
Bron: http://www.quest.nl/artik...pinpas-nodig-om-te-tanken
AMSTERDAM - Nederlandse banken blijken zonder dat consumenten hiervan op de hoogte zijn al jarenlang tijdens elke tankbeurt bij onbemande tankstations nog eens 125 tot 150 euro extra aan borg van betaalrekeningen af te schrijven om fraude tijdens pintransacties tegen te gaan.

Het zogeheten preautorisatiebedrag moet volgens de banken voor de rekeninghouder echter onzichtbaar blijven en dient normaliter direct te worden teruggestort. Door softwareproblemen blijkt de extra geldtransactie boven op het getankte bedrag de afgelopen dagen echter wel zichtbaar te zijn, dit tot groot ongenoegen van alerte consumenten. Het geld wordt door banken als borgstelling tijdelijk geparkeerd, zonder dat consumenten dit wisten.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/article20483290.ece
Totaalgeflipt schreef op maandag 21 september 2015 @ 23:15:
[...]

Er zit zelfs een soort lock op. Als je bijvoorbeeld naar pomp 2 gaat en ook wil tanken stopt pomp 1 direct.
Hier kan met 2 betaalzuilen tegelijk getankt worden door 6 personen bij 6 pompen. Dus er wordt niks geblokkeerd. De door jouw gekozen pomp wordt vrijgegeven voor jou (met de gekozen brandstof).

[ Voor 9% gewijzigd door LordSinclair op 22-09-2015 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48
Echt belachelijk, ik moet van het weekend twee keer van Dordt naar Breda met trein en bus. Trein is 11,80 retour en bus 2,46 retour en dat keer twee, dus in totaal 28,52. Heb ff zitten rekenen en dat zou betekenen dat ik de eerste keer 30 euro op moet laden (instaptarief is minimaal 20 euro en ik heb natuurlijk nog een beetje nodig voor de bus), dus na de eerste keer blijft er 15,74 over (30 - 11,80 + 2,46). De volgende dag moet ik dus eigenlijk nog 14,26 bijladen om weer aan die 30 te komen, maar dat kan niet want je kan alleen 4, 10 of 20 euro opladen geloof ik, dus moet ik 18 euro opladen. Dus dan wordt het 15,74 + 18 = 33,74. Dan gaat weer het hele zooitje ervan, dus blijft er 33,74 - 11,80 - 2,46 = 19,48 euro over. Bijna 20 euro dus wat ik nooit meer gebruik. 8)7

Misschien toch maar een eenmalige kaart halen. Is wel een euro duurder, maar dan blijft er tenminste niks op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
chim0 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:44:
De volgende dag moet ik dus eigenlijk nog 14,26 bijladen om weer aan die 30 te komen, maar dat kan niet want je kan alleen 4, 10 of 20 euro opladen geloof ik, dus moet ik 18 euro opladen.
Je hebt denk ik al lang niet meer opgewaardeerd. Je kan tegenwoordig bij de NS automaten ook:
'Aanvullen tot' aangeven. En dat is dan geloof ik tot 4 / 10 of 20 euro. Je zou dan dus aanvullen tot 20 kunnen selecteren en daarna opwaarderen met 10 euro. Je komt dan precies op 30 euro uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
rens-br schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:18:
[...]

Je hebt denk ik al lang niet meer opgewaardeerd. Je kan tegenwoordig bij de NS automaten ook:
'Aanvullen tot' aangeven. En dat is dan geloof ik tot 4 / 10 of 20 euro. Je zou dan dus aanvullen tot 20 kunnen selecteren en daarna opwaarderen met 10 euro. Je komt dan precies op 30 euro uit.
September vorig jaar, dus als dat daarna is gekomen, dan niet nee. Maar als het hetzelfde is als wat ik bedoel, dan kom je nooit precies op 30 euro uit, want je laadt op met 4, 10 of 20 euro. Dat zijn ronde bedragen en er staat nooit een rond bedrag op als je hebt gereisd. Aanvullen op 15,74 tot 30 euro zou dus betekenen 14,26 euro en dat kan je niet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 15:16
chim0 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:27:
Aanvullen op 15,74 tot 30 euro zou dus betekenen 14,26 euro en dat kan je niet kiezen.
Bij de kaartautomaat van NS kun je echt kiezen voor "Saldo ophogen met" en "Saldo aanvullen tot". Het is dus wel mogelijk om op te laden met andere bedragen dan 4, 10 en 20 euro, want een kaart met 15,74 euro kan worden aangevuld tot een rond bedrag.

Los daarvan hoef je niet zoveel saldo te laden. Je kunt bij NS inchecken met minstens 16 euro aan saldo (instaptarief van 20 euro en je mag vier euro in de min staan). Als je aan het begin van de tweede dag aanvult met 10 euro, dan staat er 25,74 op je kaart. Na de treinreis, busreis heen en busreis terug is dat 25,74 - 5,90 - 2,46 = 17,38 euro. Daarmee kun je dus inchecken bij NS. Na je terugreis staat er nog 11,48 euro op de kaart. Veel minder kan dat niet worden, want je moet minstens 16 euro hebben voor de terugreis, dus houdt altijd minstens 10,10 euro over.

[ Voor 10% gewijzigd door Tochjo op 25-09-2015 17:52 ]

• chim0
Tochjo schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:51:
[...]

Bij de kaartautomaat van NS kun je echt kiezen voor "Saldo ophogen met" en "Saldo aanvullen tot". Het is dus wel mogelijk om op te laden met andere bedragen dan 4, 10 en 20 euro, want een kaart met 15,74 euro kan worden aangevuld tot een rond bedrag.
Dat is dan nieuw.
Los daarvan hoef je niet zoveel saldo te laden. Je kunt bij NS inchecken met minstens 16 euro aan saldo (instaptarief van 20 euro en je mag vier euro in de min staan). Als je aan het begin van de tweede dag aanvult met 10 euro, dan staat er 25,74 op je kaart. Na de treinreis, busreis heen en busreis terug is dat 25,74 - 5,90 - 2,46 = 17,38 euro. Daarmee kun je dus inchecken bij NS. Na je terugreis staat er nog 11,48 euro op de kaart. Veel minder kan dat niet worden, want je moet minstens 16 euro hebben voor de terugreis, dus houdt altijd minstens 10,10 euro over.
Er staat nu niks op, dus ik kan volgens jou met 16 euro volstaan? Maar dat kan je niet kiezen als de kaart leeg is, dus wordt het 20. Of je moet 10 + 4 + 4 doen, heb je 18. Maar goed, bij 20 euro gaat er dus de eerste keer 5,90 + 2,46 af, blijft er 11,64 over. Daarmee kan ik niet inchecken voor de terugreis met trein, want instaptarief is 20 euro of 16 euro zoals jij zegt. Dan moet ik dus 8,36 euro bijladen om weer aan 16 te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 26-09-2015 00:40 ]

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 15:16
Ik bespreek de situatie aan het begin van de tweede dag. Voor de eerste dag zou ik gewoon 30 euro laden, zoals je zelf voorstelt. Je gaat een dag later weer reizen, dus dan maakt het niet uit hoeveel er na de eerste dag nog op je kaart staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Tochjo op 26-09-2015 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Was vandaag op station Arnhem, en daar zijn net poortjes neergezet.

Alleen heel gek, 6 Arrivia paaltjes (in 3 groepjes van 2) staan echt pal voor de poortjes van de NS, en dan precies uitgelijnd met de NS reader met een grove 1 meter er tussen. Werkelijk een absurd gezicht.

Misschien is het tijdelijk en moeten die Arrivia paaltjes nog weggehaald worden, anders zou ik niet weten wat hier nou de bedoeling van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:21
Jep, een deel van de poortjes is van Arriva/Breng. Die paaltjes worden dus in de eindsituatie weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
EDIT schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:31:
Jep, een deel van de poortjes is van Arriva/Breng. Die paaltjes worden dus in de eindsituatie weggehaald.
Zijn dat de eerste poortjes van Arriva in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 14:08
Sinds kort doet kan ik soms niet inchecken met mijn ov-kaart. Toevallig doet dit zich altijd voor wanneer ik iets contactloos heb betaald met mijn bankpas. Dus ik heb zo'n vermoeden dat het door beide chips komt. Beide passen zitten in mn portemonnee. Zou dit kunnen of heb ik gewoon een brakke ov chipkaart, die trouwens nog maar een paar maanden oud is. Hebben meer mensen last van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Ja, dat kan prima. Probeer het uit door de pasjes niet bij elkaar in de buurt te hebben als je door de poortjes gaat. Merk je het snel genoeg.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

upclocker schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 20:30:
Sinds kort doet kan ik soms niet inchecken met mijn ov-kaart. Toevallig doet dit zich altijd voor wanneer ik iets contactloos heb betaald met mijn bankpas. Dus ik heb zo'n vermoeden dat het door beide chips komt. Beide passen zitten in mn portemonnee. Zou dit kunnen of heb ik gewoon een brakke ov chipkaart, die trouwens nog maar een paar maanden oud is. Hebben meer mensen last van dit probleem?
Ik heb dit i.c.m. een ID-kaart en dan sinds Syntus hier rijdt. De apparatuur die Connexxion gebruikte negeerde alles dat geen OV-chipkaart was, 't spul in de Syntusbussen daarentegen....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 14:08
Bedankt voor jullie reacties. Het gekke is wel dat ik mijn ov chipkaart wel altijd uit mijn portemonnee haal als ik incheck. Het is dus niet zo dat de check-inpaal ook mijn pinpas leest. Ik zal inderdaad mijn chipkaart bij mijn pinpas vandaan houden en kijken of het zo opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Boetebeleid openbaar vervoer moet anders'
Openbaarvervoerbedrijven moeten hun boetebeleid ingrijpend wijzigen. Dat zegt het OV loket, de ombudsman voor beter openbaar vervoer.

Uit de rapportage van het derde kwartaal van 2015 blijkt dat er veel klachten over de boetes zijn binnengekomen.

Het loket kreeg de afgelopen drie maanden in totaal ruim duizend klachten binnen. Er wordt vooral geklaagd over het vervoerbewijs.

Volgens het OV loket krijgen reizigers die bij een verkeerde vervoerder inchecken, per ongeluk uit- in plaats van inchecken of een kaartje uit de automaat kopen en niet inchecken ook vaak een boete, terwijl ze wel voor hun reis hebben betaald.

''Reizigers als deze mogen niet als zwartrijders worden behandeld als ze vergeten in te checken of verkeerd inchecken. Zij hebben er namelijk geen enkel belang bij om niet in te checken. Ze hebben al voor hun reis betaald. Zeker als ook nog de juiste reisdatum op het kaartje staat, verwachten wij van vervoerders een coulantere houding. Dat zal het draagvlak voor de OV-chipkaart ook ten goede komen.”

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede zaak. Als ik nu vergeet in te checken (Traject Vrij), loop ik risico op een boete terwijl de reis gewoon betaald is. Ik loop dan dus hetzelfde risico als iemand die willens en wetens zonder te betalen in de trein stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 10:48:
Goede zaak. Als ik nu vergeet in te checken (Traject Vrij), loop ik risico op een boete terwijl de reis gewoon betaald is.
Op zich waar ja, met een eenmalig kaartje of traject vrij waarin je in beide gevallen op het juiste traject zit zou de boete terecht een stuk soepeler kunnen. Met traject vrij kun je het b.v. 10x per jaar (ik noem maar wat) door de vingers zien. Eenmalig kaartje wordt lastiger.

Probleem met soepeler zijn in het algemeen is dat je enorm calculerende mensen hebt die elke mogelijke loophole meteen naar eigen voordeel zullen uitbuiten. Dat zie je zelfs openlijk op Tweakers gebeuren, lees b.v. wat Tjebakka hier boven te zeggen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Met die losse kaartjes ben je gewoon zelf conducteur. :P Vroeger stempelde de conducteur het af (en deden ze het niet, even goede vrienden), nu doe je dat zelf maar krijg je misschien een boete. Op zich niet gek dat mensen daarover klagen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Cyphax schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:05:
Met die losse kaartjes ben je gewoon zelf conducteur. :P Vroeger stempelde de conducteur het af (en deden ze het niet, even goede vrienden), nu doe je dat zelf maar krijg je misschien een boete. Op zich niet gek dat mensen daarover klagen. :P
Je kan ook stellen dat je vroeger altijd al kaartje kocht voor 1 (enkeltje) of 2 (retour) ritten. Door een technische tekortkoming in het systeem kon je er meerdere keren mee reizen als je toevallig niet gecontroleerd werd.

Nu is deze tekortkoming opgeheven door de verplichting je kaartje digitaal af te stempelen.

En dan gaan mensen klagen? Ja, eigenlijk vindt ik dat wel een beetje gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
flowerp schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:15:
[...]

Je kan ook stellen dat je vroeger altijd al kaartje kocht voor 1 (enkeltje) of 2 (retour) ritten. Door een technische tekortkoming in het systeem kon je er meerdere keren mee reizen als je toevallig niet gecontroleerd werd.

Nu is deze tekortkoming opgeheven door de verplichting je kaartje digitaal af te stempelen.

Ik vraag me af in hoeverre dit ooit een "probleem" is geweest.
En hoeveel miljarden de NS jaarlijks misliep doordat een kaartje soms 2 keer gebruikt werd....
De oplossing van het "probleem" is dat de conducteur wat vaker een controleronde zou lopen.

Afgelopen maandag en dinsdag wegens de mist voor het eerst in 2 jaar weer eens met de trein:
Aantal keer gecontroleerd: 0. In de overvolle sprinters vanuit richting Amsterdam naar de Zaanstreek is dit overigens fysiek niet eens mogelijk. Wat dat betreft is er in die 2 jaar niets veranderd.
Wel viel me op dat men meer ongegeneerd gebruik maakt van de 1e klasse bij ruimtegebrek (altijd..), dat was toen nog niet zo. Op maandag overigens 35 minuten te laat op het werk en dinsdag 15 dus een succes was het niet. En dan ga ik echt op tijd van huis.

Mijn gekleurde mening is dat er ondanks de inzet van moderne technieken er weinig verandert aan de kerntaken van de NS en dat er nog steeds sprake is van wanprestatie.

[ Voor 32% gewijzigd door Bart2005 op 04-11-2015 05:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
[...]

Ik vind het niet zo gek, je legt de verantwoordelijkheid die eerst bij de conducteur lag nu bij de reiziger neer. De reiziger wordt dus belast met een extra taak, met het bijkomende risico dat als deze zijn/haar "kaartje" vergeet te stempelen (inchecken) je een forse boete kan krijgen. Voorheen kreeg je geen boete als de conducteur vergeten was je kaart te stempelen.
De conducteur kan ondanks zijn beste bedoelingen een fout maken en je kaart niet afstempelen, dit bleef altijd ongestraft (en ja, je kon in sommige gevallen het kaartje nogmaals gebruiken dezelfde dag). Maar als de reiziger ondanks zijn beste bedoelingen vergeet te stempelen (in te checken) dan krijgt deze een dikke prent.

Daarnaast is de frustratie ook groot dat als je al betaald hebt voor de rit (jaarkaart/trajectkaart) je ook belast wordt met de extra taak om je kaart te stempelen (in- en uitchecken) en als je dat vergeet je alsnog een boete kan krijgen terwijl je wel betaald hebt voor de rit.

Kortom de reiziger heeft een hoop extra verantwoordelijkheid gekregen naast het hebben van een vervoersbewijs en mocht deze de verantwoordelijkheid niet goed uitvoeren wordt de rekening daarvan gepresenteerd. De reiziger wordt niet gecompenseerd voor deze extra verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Als je je echt niet kan voorstellen dat (een deel van de) reizigers klagen nadat NS een probleem verschuift van NS naar de reiziger, prima, maar daar kan ik niks mee. Dan houdt het op.

Het is allemaal geen rmap, maar toch, het is eigenlijk alleen bij het OV dat een bedrijf zoiets flikt. Andere bedrijven zijn dolblij en proberen je op alle mogelijke manieren te paaien, maar bij NS? Krijg je gewoon een boete, jouw verantwoordelijkheid. Kijk als je nou echt niet betaalt hebt voor je kaartje en gaat zitten zwartrijden, dan snap ik dat je een boete krijgt, maar als NS een keer niet coulant tegen mij is als ik wel heb betaald voor een kaartje maar niet heb ingecheckt, dan kan NS hartstikke kapotvallen. Zo wil ik niet behandeld worden als klant.

Gelukkig is NS in mijn geval altijd wel coulant geweest. Ik ben weleens vergeten een kaartje af te stempelen en ik ben ook meer dan eens vergeten in te checken met m'n businesscard. In beide gevallen is er gewoon betaald voor de reis, en in beide gevallen geloofde de conducteur mij toen ik zei dat ik het gewoon vergeten was. Maar toch; dat beleid is gewoon klantonvriendelijk. Zeker na de verschuiving van de verantwoordelijkheid.

[ Voor 41% gewijzigd door Cyphax op 04-11-2015 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Cyphax schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:22:
[...]
Als je je echt niet kan voorstellen dat (een deel van de) reizigers klagen nadat NS een probleem verschuift van NS naar de reiziger, prima, maar daar kan ik niks mee. Dan houdt het op.
Ik weet niet of zij uit wiens belang zij spreekt al eens duidelijk gemaakt heeft in dit topic maar dat is voor mij overduidelijk. Ze brengt de boodschap niet op een directe manier maar alles wat zij schrijft komt er op neer dat "The Firm cq The Powers that Be" heus wel weet wat goed voor de reiziger is en dat deze niet moet (en het liefst niet mag) zeuren. En de strippenkaart was ook niet zo'n pretje. Nou dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
flowerp schreef op donderdag 17 september 2015 @ 00:31:
het is wel haar probleem want oudere kaarten in omloop houden veel verbeteringen tegen. Iedereen liep te zeuren over de kwestbare oude mifare classic en dat het lek bleef bestaan, maar dat was omdat er nog oude kaarten met dat onding in omloop waren.
Deze pik ik er nog even uit om jouw "gekleurde" commentaar aan te tonen.
De reiziger zeurt niet over dat het misschien de vorige versie van zo'n chip is. En dat ie te hacken is daar zul je "de consument" niet over horen zeuren, want dat is juist handig voor de consument zoals Tweakers wel weten.
Dus als er al gezeur over was dan kwam dat uit een andere bron. En dat is niet de reiziger.
Deze reiziger zal ook niet zo'n boodschap hebben aan die vermeende "verbeteringen" die "tegen gehouden" worden. En daar zeker niet financieel voor willen opdraaien...

En als het zoals je schrijft een "onding" was (voor wie is dan de vraag) dan hadden ze hem niet met goed fatsoen op de markt mogen brengen. Men mag zich afvragen in wiens belang het was om dat wel te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bart2005 op 04-11-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
LordSinclair schreef op woensdag 04 november 2015 @ 08:24:
[...]

Ik vind het niet zo gek, je legt de verantwoordelijkheid die eerst bij de conducteur lag nu bij de reiziger neer. De reiziger wordt dus belast met een extra taak, met het bijkomende risico dat als deze zijn/haar "kaartje" vergeet te stempelen (inchecken) je een forse boete kan krijgen.
Ben ik gedeeltelijk met je eens, maar er zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen.

Bij de strippenkaart en de kaartjes zonder datum lag deze verantwoordelijkheid ook altijd al bij de reiziger. De handelingen verschillen ook niet zo gek veel van elkaar.

Bij de strippenkaart kocht je vooraf een strip met zeg 10 euro reistegoed, wat je dan per rit diende af te stempelen. Bij de OV chipkaart koop je een kaart met zeg 10 euro reistegoed, waarvoor je dan per dient in te checken.

De strippenkaart had dan de extra complicatie dat je van te voren precies het juiste aantal zones moest weten, rekening houdende met een start strip, en je de kaart op een specifieke manier moest vouwen.

De OV chipkaart heeft dan als extra complicatie dat je moet uitchecken.

Het lijkt mij dat alleen je kaart voor een reader houden een makkelijkere actie is dan het toch wel vrij ingewikkelde process van zones tellen en vouwen. Het uitchecken is wel een extra handeling, maar aan de andere kant voorkomt dat wel problemen met dat je je halte mist, net een zone grens over gaat, en er dan net bij de volgende halte een controle team staat.

De handeling en de argumenten zijn dus in de basis grotendeels gelijk. Vouwen/stempelen vs inchecken, en toch echt al betaald hebben, maar toch zonder geldig vervoersbewijs zitten. En ook hier weer coulance van de conducteur. Ik heb vrij vaak gehad vroeger dat ik weer eens vergeten was af te stempelen. Met name de NS gaf me toch wel vaak coulance, maar niet altijd. Van de GVB heb ik nooit coulance gekregen. Dat was altijd een boete.

Daarnaast, en of dit goed of slecht is laat ik in het midden, worden er meer verantwoordelijkheden bij de consument neergelegd tegenwoordig.

Self-scanning in de supermarkten is eigenlijk net zo iets. De cassiere gaat er uit, en jij moet zelf zorgen dat alles gescanned en afgerekend is. Vergeet je per ongeluk een item dan is dat in principe diefstal en kan de supermarkt (bv AH) je aanklagen. Dat staat ook zo in de voorwaarden. Bij niet self-scanning ligt deze verantwoordelijkheid bij de cassiere.

En ook de banken doen dit eigenlijk al een poosje waarbij de loketmedewerker die jouw bankzaken deed is vervangen door Internetbanieren waar nu jij zelf het nummer van de tegenrekening moet intikken en het bedrag. Maak je een typefout dan is het in eerste instantie jouw probleem, waarbij een typefout vroeger de verantwoordelijkheid was van de loketmedewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:01:
[...]

Ben ik gedeeltelijk met je eens, maar er zijn wel wat kanttekeningen te plaatsen.

Bij de strippenkaart en de kaartjes zonder datum lag deze verantwoordelijkheid ook altijd al bij de reiziger. De handelingen verschillen ook niet zo gek veel van elkaar.

Bij de strippenkaart kocht je vooraf een strip met zeg 10 euro reistegoed, wat je dan per rit diende af te stempelen. Bij de OV chipkaart koop je een kaart met zeg 10 euro reistegoed, waarvoor je dan per dient in te checken.

De strippenkaart had dan de extra complicatie dat je van te voren precies het juiste aantal zones moest weten, rekening houdende met een start strip, en je de kaart op een specifieke manier moest vouwen.
Dient af te stempelen? Moest weten?
Bij mij is mijn strippenkaart altijd door de busschauffeur afgestempeld. Ik hoefde alleen maar te zeggen waar ik heen wilde en er voor te zorgen dat er iig meer strippen waren dan nodig (maar dat weet je na een paar ritjes wel). Daarbij was er een duidelijke zonekaart waar je het van te voren kon opzoeken. Ik kan nu nog altijd nergens zien hoeveel mijn rit met de OV-Chipkaart gaat kosten. Ja, theoretisch wel, maar vooral bij bus- en tramvervoer wil dat bedrag nogal eens variëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Bart2005 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:12:
[...]

Ik weet niet of zij uit wiens belang zij spreekt al eens duidelijk gemaakt heeft in dit topic maar dat is voor mij overduidelijk.
Dat geldt net zo goed andersom. Zij weet niet uit wiens belang hij spreekt al eens duidelijk gemaakt heeft in dit topic maar dat is voor haar overduidelijk.
Ze brengt de boodschap niet op een directe manier maar alles wat zij schrijft komt er op neer dat "The Firm cq The Powers that Be" heus wel weet wat goed voor de reiziger is en dat deze niet moet (en het liefst niet mag) zeuren.
Hij pakt er heel selectief iets uit wat hij denkt (niet) te willen horen. Als hij haar beter zou kennen (of wellicht wat minder selectief zou lezen) dat zou hij ook weten dat dit niet het geval is. Those Powers that Be weten ook wel beter, alhoewel ze meestal wel vriendelijk reageren op communicatie van haar hoe dingen beter zouden kunnen.

Waarom spreken ze eigenlijk opeens in de 3de persoon? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
flowerp schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:38:
Zij weet niet uit wiens belang hij spreekt al eens duidelijk gemaakt heeft in dit topic maar dat is voor haar overduidelijk.
Gewoon uit/in het belang van de consument/reiziger. Zoals (bijna) iedereen hier.
Zie ook de post direct onder waarop je reageerde.

Ik snap het niet wat je doet: dat oeverloze verdedigen van zoveel slechts: ook al is het pure meuk, reuze onhandig voor de reiziger EN het afschuiven van verantwoordelijkheden richting de reiziger dan vindt jij het alsnog geweldig allemaal. Vandaar dat ik bepaalde belangen vermoed in die (m.i. nare) technocratische attitude.

En dan bedoel ik dat in deze zin:
Technocratie kan ook negatief worden opgevat. Wanneer deskundigen en specialisten op deelterreinen veel macht krijgen bij het bepalen van de discussie, kan dit ten koste gaan van de invloed van burgers en ten koste van de politieke keuzeruimte, politici zelf of de democratie. Het gaat ook mogelijk ten koste van de (door de politiek te waarborgen) afweging van belangen tussen meerdere beleidsterreinen en ten koste van de waarden waarop deze belangenafweging gebaseerd zou moeten zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Bart2005 op 06-11-2015 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maasluip schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:10:
[...]

Dient af te stempelen? Moest weten?
Bij mij is mijn strippenkaart altijd door de busschauffeur afgestempeld.
Maar dat was alleen in de bus. In de meeste trams en in de metro moest je toch echt zelf afstempelen.
Ik kan nu nog altijd nergens zien hoeveel mijn rit met de OV-Chipkaart gaat kosten. Ja, theoretisch wel, maar vooral bij bus- en tramvervoer wil dat bedrag nogal eens variëren.
Praktisch kan het ook, door b.v. de 9292 app te gebruiken. Zie b.v. deze:

http://9292.nl/reisadvies...u/vertrek/2015-11-06T1843
De prijs van je reis

Prijs
€ 1,94
In de regel is het niet zo'n enorm probleem. Heb je automatisch opladen (en waarom zou je dat niet hebben?) dan kun je eigenlijk altijd wel reizen. En als je geen automatisch opladen hebt dan is eigenlijk alleen genoeg saldo om in te checken voldoende, mits er natuurlijk geen overstap naar andere vervoerder (trein) of voertuig (bus, tram) plaats vindt.

Er komt als het goed is straks nog inchecken/uitchecken met je bankpas bij. Hoewel technisch compleet anders is dat effectief vrijwel gelijk aan het huidige reizen op saldo + automatisch opladen. Voordeel is wel dat je bankpas standaard aan je rekening gekoppeld staat en niemand er over denkt om dat om wat voor reden dan ook niet te doen. Met de reeds ter ziele gegane chip knip was dat in principe wel mogelijk, maar niemand die daar ooit om vroeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowerp
Bart2005 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:56:
[...]
Zoals (bijna) iedereen hier.
Klinkt een beetje als een circle jerk. Je "mag" hier alleen maar afgeven op de OV Chipkaart, want "ze" (de vervoerders) zijn allemaal slecht, en "we" (de reizigers/consumenten) zijn allemaal goed?
Ik snap het niet wat je doet: dat oeverloze verdedigen van zoveel slechts:
En ik verbaas me over het tegenovergestelde gedrag; het altijd maar alles afbranden en verontwaardigd over zijn.

Dit specifieke product heeft goede en slechte kanten. Ik zie veel goede kanten, maar ook slechte. Dat heb ik meerdere keren aangegeven. Als jij daar overheen leest kan ik je alleen maar vragen om beter te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
flowerp schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 19:08:
[...]

Klinkt een beetje als een circle jerk. Je "mag" hier alleen maar afgeven op de OV Chipkaart, want "ze" (de vervoerders) zijn allemaal slecht, en "we" (de reizigers/consumenten) zijn allemaal goed?

[...]

En ik verbaas me over het tegenovergestelde gedrag; het altijd maar alles afbranden en verontwaardigd over zijn.

Dit specifieke product heeft goede en slechte kanten. Ik zie veel goede kanten, maar ook slechte. Dat heb ik meerdere keren aangegeven. Als jij daar overheen leest kan ik je alleen maar vragen om beter te lezen.
Je zou er gewoon eens eerlijk over moeten zijn wiens belangen je verdedigt zonder al die stromannen en drogredenen. Dat is alles wat ik vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 19:01:
[...]

Maar dat was alleen in de bus. In de meeste trams en in de metro moest je toch echt zelf afstempelen.

[...]

Praktisch kan het ook, door b.v. de 9292 app te gebruiken. Zie b.v. deze:

http://9292.nl/reisadvies...u/vertrek/2015-11-06T1843

[...]

In de regel is het niet zo'n enorm probleem. Heb je automatisch opladen (en waarom zou je dat niet hebben?) dan kun je eigenlijk altijd wel reizen.
Maar dat is wat ik zeg: er wordt wel gezegd dat het zoveel kost, maar je hoort zo vaak van mensen die dagelijks exact hetzelfde traject rijden en dat het elke keer een andere prijs is.
Dan kun je wel leuk zeggen dat 9292ov zegt dat het een bepaald bedrag is, als het na uitchecken elke keer een ander bedrag is, wat heb je daar dan aan?
Ik vind dat gewoon tekenend voor hoe slecht dat hele OV-Chipkaartproject is doorgedacht en opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maasluip schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 20:02:
[...]
Maar dat is wat ik zeg: er wordt wel gezegd dat het zoveel kost, maar je hoort zo vaak van mensen die dagelijks exact hetzelfde traject rijden en dat het elke keer een andere prijs is.
Dan kun je wel leuk zeggen dat 9292ov zegt dat het een bepaald bedrag is, als het na uitchecken elke keer een ander bedrag is, wat heb je daar dan aan?
Dat zit me als engineer ook niet helemaal lekker nee. Het lijkt me ook niet nodig. De instap halte en de uitstap halte zijn bepalend, niet de eventuele route of tijd die het voertuig heeft afgelegd. Ik begreep half dat het iets met wielomwentelingen te maken zou hebben omdat de GPS niet altijd betrouwbaar is (geen idee of dit idd zo is).

Hoe dan ook, deze prijs afwijkingen zijn er alleen bij de bus toch? In de trein, metro en tram volgens mij niet.
Ik vind dat gewoon tekenend voor hoe slecht dat hele OV-Chipkaartproject is doorgedacht en opgezet.
Samen met de twijfelachtige requirement voor het laden van het nachttarief product geeft dat inderdaad wel wat te denken.

Het systeem is nu lang genoeg live, en dergelijke issues zouden allang opgelost moeten zijn. Ik vraag me af hoeveel engineers (programmeurs met name) er nu dagelijks nog aan de backend zitten te werken en hoe kundig deze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flowerp
Bart2005 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 19:16:
Je zou er gewoon eens eerlijk over moeten zijn wiens belangen je verdedigt zonder al die stromannen en drogredenen. Dat is alles wat ik vraag.
Ik verdedig niemand's belangen hier behalve die van mezelf als reiziger, consument en techniek liefhebber. Dat heb ik al eerder aangeven.

Ik, nog het bedrijf waar ik voor werk, heb geen enige directe of indirecte connectie met TLS, NS, GVB of enig ander vervoersbedrijf of technische (toe) leverancier rondom het OV chipkaart product.

Zoals eerder uitgelegd ben ik wel ooit in een heel pril begin stadium in gesprek geweest en heb ooit hele vroege plannen gezien, maar we zijn toen verder niet in zee gegaan met de OV chipkaart. Tevens heb ik ooit een systeem ontworpen en geïmplementeerd dat in de basis enige overeenkomsten heeft met een OV chipkaart system (de toepassing was echter volledig anders).

Vervolgens ken ik nog twee programmeurs die zo'n 14 jaar resp 8 jaar geleden bij de NS werkte, maar deze heb ik al 12 jaar resp. 7 jaar niet meer gesproken.

Maar goed, dit heb ik allemaal al eens eerder genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Dank u. Had ik gemist i.i.g. Het staat nog op mijn verlanglijstje om alle 368 pagina's nog eens te lezen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben heel erg benieuwd hoe de facturatie gaat lopen nu ik Traject Vrij Jaar op mijn kaart heb voor woon - werk verkeer. Zonder abonnement vond ik de chipkaart een slecht product, maar met abonnement lijken er wel heel veel nadelen weg te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Naast de gebruikelijke issues waar je af en toe tegenaan loopt (mijn grootse ergernis is een specifieke paal die ruzie lijkt te hebben met mijn kaart) liep ik afgelopen week tegen een wtf momentje aan. Ivm een zakelijk rit wilde ik de 'tijdelijke upgrade naar 1e klas' doen, zoals ik vaker heb gedaan. Blijkt alleen nog mogelijk als een soort dagkaart van (ik meen) 24 euro. Ligt mogelijk aan mijn abovorm ( traject vrij) maar wel storend.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
De nieuwe poortjes van de NS hebben overigens slechte feedback wanneer het druk is en diegene voor jou heeft dezelfde kaart: je ziet het display op geen enkele manier veranderen en hebt (behalve het piepje) geen idee of dat nu voor jou is of nog voor je voorganger. Slecht UI design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
Arnout schreef op zondag 08 november 2015 @ 23:57:
De nieuwe poortjes van de NS hebben overigens slechte feedback wanneer het druk is en diegene voor jou heeft dezelfde kaart: je ziet het display op geen enkele manier veranderen en hebt (behalve het piepje) geen idee of dat nu voor jou is of nog voor je voorganger. Slecht UI design.
Niet alleen bij nieuwe poortjes, is naar mijn weten altijd al zo geweest:
smvs schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:36:
[...]

Soms is het weleens lastig om te zien of je daadwerkelijk bent uitgecheckt als degene voor je hetzelfde reisproduct heeft als jij (bijvoorbeeld een NS Business Card, wat dan al in het scherm staat door je voorganger). Er wordt weliswaar een piepje gegeven maar als het spits is en er 4 rijen naast elkaar uitchecken kan ik niet horen of het piepje bij het poortje hoort waar ik doorheen wil. In de praktijk is dit eigenlijk geen probleem, als je niet zeker bent kunt je het nogmaals proberen en in de praktijk heb ik als regelmatige reiziger nooit issues met uitchecken of vergeten uit te checken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
smvs schreef op maandag 09 november 2015 @ 00:10:
[...]

Niet alleen bij nieuwe poortjes, is naar mijn weten altijd al zo geweest:
[...]
Idd, en zou op een aantal manieren opgelost kunnen worden. Inverten van display is waarschijnlijk het makkelijkst en duidelijkst. Andere optie is laatste 4 cijfers van je kaart tonen.

Eigenlijk zou TLS of de vervoerders individueel een public JIRA of andere tracker instance moeten draaien waar je issues als deze in kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ruim 50.000 handtekeningen tegen dure ov-chipkaart
Op de website van de Consumentenbond hebben meer dan 50.000 mensen een petitie ondertekend om de servicekosten van de ov-chipkaart omlaag te krijgen. De Consumentenbond en reizigersorganisatie Rover zeggen dat de Nederlandse ov-chipkaart een van de duurste en klantonvriendelijkste van Europa is.

Reizigers moeten na vijf jaar voor 7,50 euro een nieuwe kaart kopen en ze moeten 2,50 euro betalen als ze hun kaart inleveren en het saldo terug willen. Ook moeten ze betalen voor vervanging van een kapotte kaart. Dat is in geen enkel ander Europees land het geval, zegt de Consumentenbond.

De organisaties vinden dat mensen na vijf jaar gratis een nieuwe kaart moeten krijgen en dat ze makkelijker hun geld moeten kunnen terugvragen.

Verbeteringen
Volgens de Consumentenbond is het aantal van 50.000 ondertekenaars "het topje van de ijsberg". De Consumentenbond en Rover zeggen dat ze ervan uitgaan dat de vervoersbedrijven luisteren naar de kritiek.

De vervoerders hebben gezegd dat ze kijken naar verbeteringen om de ov-chipkaart consumentvriendelijker te maken. Zo loopt er een proef met betalen via mobiele telefoon en bankpas, waardoor mensen niet meer na vijf jaar hun kaart moeten vervangen. Ook wordt gekeken of de 2,50 euro kan worden geschrapt die mensen nu nog moeten betalen als ze hun saldo terug willen.

Schultz
Ook minister Schultz benadrukt dat er overleg gaande is over allerlei aanpassingen. Ze vindt het wel redelijk dat er iets betaald wordt voor de kaart, ook als die moet worden vervangen. In de Tweede Kamer wees ze erop dat er geen andere landen zijn waar reizigers in het hele openbaar vervoer met één kaart kunnen reizen.

Volgens Schultz hoeven mensen volgend jaar nog maar 1 euro in plaats van 2,50 te betalen als ze hun kaart inleveren en hun saldo terug willen. Ze vindt dat een stap in de goede richting.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Met name die 2.50 voor terug boeken saldo is beetje storend, dus zou mooi zijn als dat minder kon of helemaal weg van mijn part.

Alleen petitie is ook wel beetje open deur. Vraag de consument voor willekeurig welk product of ze dat goedkoper willen en natuurlijk zegt men ja.

Staan ook wat fouten in het bericht. Die 7.50 voor nieuwe kaart om de 5 jaar is helemaal niet universeel zoals de text nu suggereert. Ik krijg al jaren lang gewoon een nieuwe kaart voor mijn abonnement als deze verlopen is. En zoals al eerder gezegd, bankpas is nog duurder. De exacte prijs is soms lastig te zeggen omdat het een koppelverkoop is met een betaalpakket meestal, maar wat je betaalt zich toch wel grofweg op de 50 cent per maand (6 per jaar duur).

Klantonvriendelijkste zou ook wel interesant zijn om te zien op welke punten en vergeleken met welke andere chipkaarten dit precies is. Zoals ook eerder gezegd, er is zeker nog verbetering mogelijk, maar vergeleken met b.v. de Oyster card uit de UK is de ov chipkaart niet significant anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
flowerp schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:17:
Met name die 2.50 voor terug boeken saldo is beetje storend, dus zou mooi zijn als dat minder kon of helemaal weg van mijn part.
Die is al in vrijwel alle relevante situaties inmiddels het geval. Je hoeft namelijk tegenwoordig niet te betalen als a) je chipkaart verlopen is, of b) je je kaart beeindigt (of stuk is, of kwijt is). In andere woorden: het is niet de bedoeling dat je geld van de kaart haalt om het er vervolgens weer op te zetten, dus dat kost 2,50. In alle andere gevallen is het gratis.

[ Voor 7% gewijzigd door ValHallASW op 09-12-2015 20:33 ]

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
ValHallASW schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:32:
[...]
Die is al in vrijwel alle relevante situaties inmiddels het geval. Je hoeft namelijk tegenwoordig niet te betalen
Vertel, hoe doe ik dat met mijn "anonieme" kaart?
Zowel op het Station, als bij de diverse "Hulplijnen" kom ik steevast op die €2.50 uit,
met een begeleidende Brief met NAW en Bank gegevens. 8)7

• ValHallASW
  • Niet online
De site is niet erg overzichtelijk (understatement...), maar: https://www.ov-chipkaart....vchipkaart-beeindigen.htm of via https://www.ov-chipkaart....rvangen-of-beeindigen.htm -- met die laatste kan het misschien zonder je kaart op te sturen, maar dat is me niet helemaal duidelijk. Het lukte me ook niet om via dezelfde route als een paar dagen terug op die pagina uit te komen 8)7.
Pagina: 1 ... 92 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.