The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Natuurlijk, maar dat is niet uniek voor deze situatie. Bij heel veel producten heb je te maken met ketens van leveranciers, toeleveranciers, aannemers, onderaannemers, etc. De overheid kijkt ook bij een grote hoeveelheid andere producten mee en/of heeft er direct of indirect belangen bij.Freee!! schreef op zondag 19 juli 2015 @ 14:22:
[...]
Omdat er minimaal drie partijen zijn: De vervoerder, de passagier en de aanbesteder/concessieverlener waarbij de laatste door de vervoerder als klant wordt gezien.
Neemt niet weg dat het in de basis een vraag/aanbod kwestie blijft tussen de reiziger (in breedste zin van het woord) en de vervoerder (in breedste zin van het woord), en specifiek neem ook niet weg dat het product niet volledig eenzijdig de belangen van 1 enkele partij kan behartigen, zoals iet wat populistisch gesteld werd.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Er is volgens mij ook niemand die dat beweert. Ik denk dat je mijn post te letterlijk interpreteert. Plak er anders het woord 'primair' tussen.
Vervolgens moet ik het resterende saldo van mijn huidige chipkaart staat terugvragen, een nieuwe ov-chipkaart aanvragen (hier €7,50 voor betalen), en het resultaat is dat ik een nieuwe pas krijg die precies hetzelfde werkt als diegene die ik nu heb alleen dan een nieuwere versie?
Waarom kan ik niet gewoon en nieuw abonnement of vervoerstype op mijn huidige pas 'laden'? Is er iemand die deze in mijn ogen compleet onlogische stap kan verklaren? Het enige wat ik mij kon bedenken is wellicht de actualiteit van mijn pasfoto op de pas.
Nieuwer model met betere beveiligingsmogelijkheden. Zo blijven die verouderde pasjes met eerste generatie MiFare chips niet eeuwig in gebruik. Overigens zou je (naar mijn mening) bij het inleveren van een oud pasje wel geld terug moeten krijgen.BertP schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:12:
[...]
Is er iemand die deze in mijn ogen compleet onlogische stap kan verklaren?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Mee eens.Freee!! schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:23:
[...]
Nieuwer model met betere beveiligingsmogelijkheden. Zo blijven die verouderde pasjes met eerste generatie MiFare chips niet eeuwig in gebruik. Overigens zou je (naar mijn mening) bij het inleveren van een oud pasje wel geld terug moeten krijgen.
Overigens heb ik dit nu ook, en is er nog iets dat ik niet zo snap.
Er staat nog zo'n 60 euro op mijn pas, als ik aanvraag of ze dat overzetten op mijn nieuwe pas, wanneer doen ze dat dan?
Zodra ik mijn nieuwe pas gebruik? Of loop ik nog even rond met een oude pas zonder geld waar ik dan weer minimaal 20 euro op moet zetten om hem nog een dag te gebruiken?
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Saldo wordt binnen 30 dagen na verlopen teruggestort op je bankrekening, niet overgezet op je nieuwe kaart.hexta schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:31:
Er staat nog zo'n 60 euro op mijn pas, als ik aanvraag of ze dat overzetten op mijn nieuwe pas, wanneer doen ze dat dan?
[ Voor 51% gewijzigd door Tochjo op 20-07-2015 09:40 ]
Ah top, bedankt.Tochjo schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:40:
[...]
Saldo wordt binnen 30 dagen na verlopen teruggestort op je bankrekening, niet overgezet op je nieuwe kaart.
Dan nog een vraag, ik kom niet meer op mijn OV chip account.
Is het niet gewoon mogelijk om langs een balie te lopen, een nieuwe kaart te vragen, en dat ze het tegoed gelijk even overzetten? (en dat ik dan uiteraard 7,50 ofzo betaal voor die nieuwe kaart)
Het vernieuwen van een persoonlijke kaart kan volgens mij alleen via de website. Saldo hoger dan 30 euro wordt altijd op je bankrekening bijgeschreven. Dit kan niet worden uitbetaald bij een loket of overgezet worden van de ene kaart op de andere.hexta schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:09:
Is het niet gewoon mogelijk om langs een balie te lopen, een nieuwe kaart te vragen, en dat ze het tegoed gelijk even overzetten? (en dat ik dan uiteraard 7,50 ofzo betaal voor die nieuwe kaart)
dus feitelijk ben ik wat op de kaart staat (boven de 30 euro) kwijt als de kaart niet meer werkt? (tenzij ik op eenofandere manier toch nog kan inloggen)Tochjo schreef op maandag 20 juli 2015 @ 16:32:
[...]
Het vernieuwen van een persoonlijke kaart kan volgens mij alleen via de website. Saldo hoger dan 30 euro wordt altijd op je bankrekening bijgeschreven. Dit kan niet worden uitbetaald bij een loket of overgezet worden van de ene kaart op de andere.
En tot 30 kan bij een loket wel op een nieuwe anonieme kaart worden gezet, en die kan ik daar ook aanschaffen?
Bedankt
Ik moest toch weer even lachen om Wilt u saldo terug van een anonieme OV-chipkaart? Vul dan uw naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum in op het formulier dat u van de baliemedewerker ontvangt.
En hier http://ov-chipkaart-kopen.nl/ov-chipkaart-kopen-waar/ geven ze aan dat het dan ook bij een loket aangeschaft kan worden. Dat is fijn.
Bedankt voor de hulp!
A. Noniem
Stationsplein 1
Amsterdam
1-1-1900
Of iets in die geest.
Het is wel gewoon overgemaakt toen.
Ook niet primair. Het is zoals eerder gezegd populistisch te denken in termen van de slechte bedrijven die alles alleen volledig in het eigen belang doen en alleen aan zichzelf denken, maar als je een beetje economisch nadenkt dan zou je toch moeten beseffen dat dit niet correct kan zijn.Sefyu schreef op maandag 20 juli 2015 @ 01:07:
"neem ook niet weg dat het product niet volledig eenzijdig de belangen van 1 enkele partij kan behartigen"
Er is volgens mij ook niemand die dat beweert. Ik denk dat je mijn post te letterlijk interpreteert. Plak er anders het woord 'primair' tussen.
Als het produkt echt primair of grotendeels of whatever voor de vervoerders was, dat zouden consumenten het echt niet zo willen gebruiken als nu het geval is. Sterker nog, dan zou er iemand onmiddellijk in het gat springen en een product aanbieden wat dan zogenaamd WEL met de consument in gedachte is gemaakt (efin, concurrentie en marktwerking).
Maar niets is minder waar. De OV chipkaart is ontworpen om gunstig te zijn voor ALLE partijen.
Natuurlijk klaag jij erover, maar je klaagde vast ook over de strippenkaart destijds, en daarvoor vast over de losse kaartjes, en zonder twijfel zul je ook weer gaan klagen over whatever er komt als opvolger van de ov chipkaart.
En sommige kritiek is wellicht terecht, want dat diverse dingen omtrent de ov chipkaart nog verder verbeterd kunnen worden is wel duidelijk, maar dat het product primair is ontwikkeld voor de vervoerders is niet waar.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Dit blijf ik ook beslist anders zien. Zeker in het licht dat de klachten die de reiziger ondervond nu pas worden bekeken. Zelfs nu worden die nog weleens niet serieus genomen of weer vooruit geschoven.flowerp schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:17:
[...]
Maar niets is minder waar. De OV chipkaart is ontworpen om gunstig te zijn voor ALLE partijen.
[...]
De vervoersmaatschappijen vonden dat ze te lang op hun aandeel in de strippenkaartinkomsten moesten wachten. Zo liepen ze naar hun zeggen vaak achter de feiten aan.
Dat in combinatie met de concessietijd gaf grote problemen.
Om voor het publiek het ook aantrekkelijk te maken moesten ze ook iets verzinnen. Dat werd dus niet meer hoeven weten wat het aantal zones de reis was. Weer met één kaart overal kunnen reizen.
Oeps, dat gold toch ook voor de strippenkaart? Door de concessies kwamen weer eigen tarieven en kaartjes.
Hoe zit het dan met de losse kaartjes die je nu blijkbaar ook weer in het voertuig kan kopen?
Hadden ze de reiziger echt direct in de plannen meegenomen dan konden we, zeker met de trein, met één keer in en uitchecken volstaan.
De RET en de NS hadden dat ook in het begin kunnen testen op de lijn naar Hoek van Holland.
Als een van de eerste met de Ov-chipkaart vind ik de RET zelf achteruit gegaan voor wat betreft de klantvriendelijkheid voor het gebruik van die kaart.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Misschien de eerste, zeer zeker niet de enige.KroontjesPen schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 09:07:
[...]
Als een van de eerste met de Ov-chipkaart vind ik de RET zelf achteruit gegaan voor wat betreft de klantvriendelijkheid voor het gebruik van die kaart.
EDIT:
En dan heb ik een OV-jaarkaart.
[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 21-07-2015 09:12 ]
In 1980 werden de nationale vervoerbewijzen ingevoerd. Voorheen hanteerde elk vervoerbedrijf zijn eigen tarieven en kaartjes. Deze kaartintegratie was echter nadelig voor de bedrijfsvoering van de stads- en streekvervoerbedrijven, omdat hierdoor belangrijke gegevens over gerealiseerde reizigerskilometers per vervoerbedrijf niet langer konden worden geproduceerd. Voor de Nationale Strippenkaart en het sterabonnement werd namelijk een landelijk tarief gehanteerd. Er waren alleen gegevens over kaartverkoop, maar niet over het gebruik van de kaarten. Hierdoor was het moeilijk, zo niet onmogelijk, om prestaties van vervoerbedrijven nauwkeurig te beoordelen. Daarom wilden de vervoerbedrijven weer van de strippenkaart af. Om toch enigszins inzicht te krijgen in het reisgedrag werd de Werkgroep Reizigers Omvang en Omvang Verkopen opgericht. Deze organisatie deed via bijvoorbeeld enquêtes of metingen onderzoek. Deze onderzoeken waren vrij kostbaar.flowerp schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:17:
[...]
Als het produkt echt primair of grotendeels of whatever voor de vervoerders was, dat zouden consumenten het echt niet zo willen gebruiken als nu het geval is.
De realisatie van een elektronische betaalsysteem zou voor de vervoerbedrijven verschillende voordelen met zich meebrengen, waaronder de mogelijkheid tot tariefdifferentiatie op basis van bijvoorbeeld afstand, tijdstip, leeftijd, dag van de week, vervoerwijze en vervoerkwaliteit (bijvoorbeeld hoogwaardig openbaar vervoer). Ook konden vervoerbedrijven en verantwoordelijke overheden op deze manier weer nauwkeuriger informatie krijgen over het gebruik van het openbaar vervoer.
‘Slechts de helft van de reizigers tevreden over OV-chipkaart’flowerp schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:17:
[...]
dat zouden consumenten het echt niet zo willen gebruiken als nu het geval is.
Gepubliceerd op 28-10-2013 om 12:46
Slechts de helft van de reizigers is tevreden over het gebruik van de OV-chipkaart. 28 procent is zelfs zeer negatief over het betaalmiddel voor het OV. Dat concludeert Newcom in de Vervoersmonitor 2013, een tweejaarlijks onderzoek onder duizend reizigers van 18 jaar en ouder. Maar 15 procent van de reizigers denkt dat de persoongegevens beschermd zijn. De algemene waardering voor het vervoersbewijs steeg in twee jaar tijd van een 6,3 naar een 6,8.
Uit de monitor blijkt dat de helft van de reizigers tevreden is over het gebruik van de OV-chipkaart. Het aantal ontevreden reizigers daalt wel, in 2011 had maar 25 procent van de reizigers een positief oordeel over de chipkaart.
[ Voor 22% gewijzigd door hexta op 21-07-2015 09:23 ]
Hoe zou dat moeten? Je hebt als (regelmatig ov-gebruikende) klant niet echt een keus om de ov-chipkaart niet te accepteren. De enige andere keuzes zijn wegwerp ov-chipkaarten bij NS (duurder) of thuisprint (moet je van te voren kopen en uitprinten) of losse kaartjes bij bussen (die vaak een eenheidstarief hebben en daardoor duurder zijn).flowerp schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:17:
[...]
Als het produkt echt primair of grotendeels of whatever voor de vervoerders was, dat zouden consumenten het echt niet zo willen gebruiken als nu het geval is. Sterker nog, dan zou er iemand onmiddellijk in het gat springen en een product aanbieden wat dan zogenaamd WEL met de consument in gedachte is gemaakt (efin, concurrentie en marktwerking).
Die alternatieven zijn dus nog minder aantrekkelijk dan de ov-chipkaart.
Wie moet er in dat gat springen en een ander product aanbieden? De vervoerders zijn de enigen die een reisproduct kunnen aanbieden en die gaan echt niet meer moeite doen om het de reiziger makkelijker te maken, want de reiziger heeft toch maar te slikken wat er aangeboden wordt.
Waarom zou de NS de wegwerp OV-chipkaart niet herbruikbaar kunnen maken? Dan hoef je tenminste geen 7,50 euro betalen voor dat ding, en een wegwerp OV-chipkaart gaat echt wel langer mee dan één rit, vooral voor mensen zoals ik die misschien een of twee keer per jaar met de trein reizen (en dat nu bijna tegen alle kosten proberen te vermijden).
Signatures zijn voor boomers.
Je blijft doen alsof het een kwestie is van een marktkoopman die een appel voor €1 aanbiedt en zijn buurman voor €0,80.flowerp schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 00:17:
[...]
Ook niet primair. Het is zoals eerder gezegd populistisch te denken in termen van de slechte bedrijven die alles alleen volledig in het eigen belang doen en alleen aan zichzelf denken, maar als je een beetje economisch nadenkt dan zou je toch moeten beseffen dat dit niet correct kan zijn.
Natuurlijk klaag jij erover, maar je klaagde vast ook over de strippenkaart destijds, en daarvoor vast over de losse kaartjes, en zonder twijfel zul je ook weer gaan klagen over whatever er komt als opvolger van de ov chipkaart.
En sommige kritiek is wellicht terecht, want dat diverse dingen omtrent de ov chipkaart nog verder verbeterd kunnen worden is wel duidelijk, maar dat het product primair is ontwikkeld voor de vervoerders is niet waar.
Denk je echt dat er sprake kan zijn van concurrentie? De OV-Chipkaart is geïntroduceerd in opdracht van de overheid. Alles wordt in besloten kring uitgevoerd. Hoe zou een concurrent de markt kunnen betreden volgens jou?
En tja, zoals hierboven aangegeven, de reiziger heeft geen keus. Mensen moeten naar school, naar hun werk, en elders. De alternatieven die er nu zijn vallen nadeliger uit en soms zelfs onmogelijk.
Lees het topic eens terug, legio voorbeelden van hoe de marge van de vervoerders voorop gesteld wordt. Zoals het feit dat dat reizigers tot voor kort te veel betaalden bij het overstappen tussen bepaalde vervoerders. "Oh, de reizigers betalen te veel? Dat oplossen kost mij geld en moeite, en daar heb ik geen zin in. Fuck de reiziger, prima om van de reiziger te benadelen ten gunste van mijn winstmarge."
Op dat punt zal ik je zeker niet tegenspreken. De lijst met initiële problemen was groot, en sommige dingen zoals dubbel opstap tarief oplossen hebben (te) lang geduurd.KroontjesPen schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 09:07:
[...]
Dit blijf ik ook beslist anders zien. Zeker in het licht dat de klachten die de reiziger ondervond nu pas worden bekeken. Zelfs nu worden die nog weleens niet serieus genomen of weer vooruit geschoven.
Maar hoe is dit anders voor andere producten? Ik noem maar wat, een bepaalde TV, heeft ook vaak een lijst met problemen, en een operating system heeft dat dikwijls ook. Kijk eens hoe lang het heeft geduurd voor Apple de discovery bug fixte.
Klinkt op zich als een aannemelijk verhaal. Totdat je bedenkt dat diverse andere plaatsen (het hier veel genoemde London en Hong Kong) sterk gelijke systemen geïntroduceerd hebben, terwijl het issue van verdelen van strippenkaartinkomsten daar niet speelde.De vervoersmaatschappijen vonden dat ze te lang op hun aandeel in de strippenkaartinkomsten moesten wachten. Zo liepen ze naar hun zeggen vaak achter de feiten aan.
Dat in combinatie met de concessietijd gaf grote problemen.
Om voor het publiek het ook aantrekkelijk te maken moesten ze ook iets verzinnen.
Het Nederlandse systeem was (is) een combinatie van dat in Hong Kong (software) en gedeeltelijk London (hardware).
En dat is een argument om aan te geven dat het hier niet de reden kan zijn?flowerp schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:23:
[...]
Klinkt op zich als een aannemelijk verhaal. Totdat je bedenkt dat diverse andere plaatsen (het hier veel genoemde London en Hong Kong) sterk gelijke systemen geïntroduceerd hebben, terwijl het issue van verdelen van strippenkaartinkomsten daar niet speelde.
Het Nederlandse systeem was (is) een combinatie van dat in Hong Kong (software) en gedeeltelijk London (hardware).

Soms denk ik dat je een slecht gescripte cleverbot bent die hier voor de NS aan het werk gezet is.
Maar dat was in oktober 2013. Dat is meer dan anderhalf jaar geleden. Intussen zijn er wel wat dingen gewijzigd toch? Ben benieuwd wat voor percentage er nu tevreden over zou zijn.hexta schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 09:21:
[...]
‘Slechts de helft van de reizigers tevreden over OV-chipkaart’
Gepubliceerd op 28-10-2013 om 12:46
Slechts de helft van de reizigers is tevreden over het gebruik van de OV-chipkaart. 28 procent is zelfs zeer negatief over het betaalmiddel voor het OV. Dat concludeert Newcom in de Vervoersmonitor 2013, een tweejaarlijks onderzoek onder duizend reizigers van 18 jaar en ouder. Maar 15 procent van de reizigers denkt dat de persoongegevens beschermd zijn. De algemene waardering voor het vervoersbewijs steeg in twee jaar tijd van een 6,3 naar een 6,8.
Uit de monitor blijkt dat de helft van de reizigers tevreden is over het gebruik van de OV-chipkaart. Het aantal ontevreden reizigers daalt wel, in 2011 had maar 25 procent van de reizigers een positief oordeel over de chipkaart.
Er zijn nog genoeg problemen maar die zijn niet allemaal debet aan de OV-chipkaart, ik vraag me ook af of mensen daar rekening mee houden (net als bijvoorbeeld tegen NS klagen over vertraging als er iemand op het spoor is aangereden).
Saved by the buoyancy of citrus
Ik heb geen recentere onderzoeken kunnen vinden.Cyphax schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:37:
[...]
Maar dat was in oktober 2013. Dat is meer dan anderhalf jaar geleden. Intussen zijn er wel wat dingen gewijzigd toch? Ben benieuwd wat voor percentage er nu tevreden over zou zijn.
En gezien het ging om de reden om het systeem aan te schaffen zouden we eigenlijk de onderzoeken van net na de oplevering moeten pakken, die zijn nog een flink stuk negatiever.
Ja die zijn zeker een stuk negatiever. Ik denk wel dat dat deels inherent is aan een nieuw systeem (hoeveel van dit soort projecten worden opgeleverd en werken direct feilloos?hexta schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:39:
[...]
Ik heb geen recentere onderzoeken kunnen vinden.
En gezien het ging om de reden om het systeem aan te schaffen zouden we eigenlijk de onderzoeken van net na de oplevering moeten pakken, die zijn nog een flink stuk negatiever.
Nu nog wachten op een oplossing voor het telkens moeten uit/inchecken bij wisselen van vervoerder op 't spoor en het aan moeten passen/vervangen van de apparatuur als er ineens een andere vervoerder gaat rijden, beetje geldverspilling zoflowerp schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:23:
[...]
Op dat punt zal ik je zeker niet tegenspreken. De lijst met initiële problemen was groot, en sommige dingen zoals dubbel opstap tarief oplossen hebben (te) lang geduurd.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Niet als iemand iets absurds beweerd als dat het systeem ook voor de reizigers bedacht isCyphax schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:45:
[...]
maar tegelijkertijd kunnen we het beste kijken naar de situatie zoals die nu is en wat je eraan kan doen om het zo goed mogelijk te maken.
Het alternatief is klagen maar verder niets doen.hexta schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:53:
[...]
Niet als iemand iets absurds beweerd als dat het systeem ook voor de reizigers bedacht is
Ik ben ook niet gek op dit systeem verder maar dat gaat niets veranderen zonder aan te geven waar de problemen nog zitten. Dat in- en uitchecken, daar ontkom je denk ik niet aan zonder terug te gaan naar die verdeelsleutel+een soort strippenkaart. Als je wilt voorkomen dat mensen moeten in- en uitchecken, dan moet je ze geautomatiseerd gaan volgen. Dat je, als je de trein instapt, automatisch bent ingecheckt. Maar hoe wil je dat doen? Gezichtsherkenning a la de kentekenherkenning bij bijv. trajectcontroles? Dan gaan alle privacyvoorvechters van zich laten horen.
Ik snap je niet helemaal, volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.Cyphax schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:16:
[...]
Het alternatief is klagen maar verder niets doen.Da's ook niet constructief.
Ik nam dat onderzoek als reactie op iets wat flowerp zei. Heeft niets te maken met een poging tot het systeem veranderen, enkel met het corrigeren van die NS-troll
Da's deels opzettelijk; ik haak meer in op wat je schrijft dan dat ik je wil tegenspreken ofzo.hexta schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:18:
[...]
Ik snap je niet helemaal, volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen.
Dat moet onmiddellijk afgeschaft worden. Volgens NS zelf is er in 0,6 % van de gevallen een keuze tussen twee vervoerders, tussen twee plaatsen. (Arnhem-Amersfoort kun je via Utrecht doen (NS) of via de kippenlijn (Connexxion). De ene kant op is de ene optie 8 minuten sneller, de andere kant op scheelt het niks, maar gaat de ene trein het ene kwartier en de andere het andere kwartier.Raven schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:45:
[...]
Nu nog wachten op een oplossing voor het telkens moeten uit/inchecken bij wisselen van vervoerder op 't spoor en het aan moeten passen/vervangen van de apparatuur als er ineens een andere vervoerder gaat rijden, beetje geldverspilling zo
Dus in 99,4% van de gevallen is het overchecken volstrekt overbodig en kan men zonder discussie vaststellen met welke vervoerder je waar hebt gereisd. En van de overgebleven 0,6% is het meestal aan de hand van de in- en uitchecktijd te achterhalen. En die paar waarvoor het onduidelijk is verdeel je dan maar volgens een af te spreken verdeelsleutel.
Dat zou een hoop rijen, opstoppingen, gemiste aansluitingen en vooral irritatie schelen.
En dan kunnen ze meteen eerlijke afspraken maken over de verdeling van de langeafstandskorting en het instaptarief.
Ik twijfel of ik de foto er ook bij moet zettenPer dag betalen tientallen NS-reizigers te veel als zij poortjes moeten passeren bij een overstap. Met name op station Hilversum blijkt dit het geval.
Dit heeft Rover, een vrijwillige vereniging van OV-reizigers, ontdekt na een klacht van een reiziger.
Reizigers die in Hilversum overstappen tussen spoor 1 en een ander perron, moeten hiervoor gesloten poortjes passeren. Het tussentijdse in- en uitchecken kan de reiziger soms enkele euro's meer kosten dan de bedoeling is. Ook op station Amsterdam Muiderpoort zijn dergelijke problemen voorgekomen.
De volle omvang van het probleem is nog niet helemaal duidelijk, maar naar schatting van NS worden zo'n vijftig reizigers per dag gedupeerd. Rover waarschuwt overstappende reizigers in Hilversum daarom om goed op te letten dat zij niet te veel betalen.
NS verwacht de problemen dit jaar niet op te kunnen lossen. "We kunnen slechts een beperkt deel van de getroffen reizigers hier persoonlijk op attenderen. De reizigers kunnen zich melden bij de klantenservice om het te veel betaalde bedrag terug te vragen", aldus een woordvoerder.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Je zou ook nog kunnen kijken door welke conducteur (van welk bedrijf dus) de kaart is gecontroleerd, dat haalt die 0,6% nog wat naar beneden.noppus schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:08:
I
[...]
Dus in 99,4% van de gevallen is het overchecken volstrekt overbodig en kan men zonder discussie vaststellen met welke vervoerder je waar hebt gereisd. En van de overgebleven 0,6% is het meestal aan de hand van de in- en uitchecktijd te achterhalen. En die paar waarvoor het onduidelijk is verdeel je dan maar volgens een af te spreken verdeelsleutel.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Afgaande op hoe vaak ik gecontroleerd wordt, zal dat die 0,6% met ongeveer 0,0001% verminderen (als al).enigmafan schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 16:12:
[...]
Je zou ook nog kunnen kijken door welke conducteur (van welk bedrijf dus) de kaart is gecontroleerd, dat haalt die 0,6% nog wat naar beneden.
Ja, dat is toch wel een sterke reden. Tenzij je wilt gaan beweren dat men in London ook zat met de strippenkaart en een verdeelsleutel, en dat alle vervoerders over de hele wereld onder een hoedje spelen en allemaal slechte verdorven mensen zijn die alleen aan het bedrijf en zichzelf denken?hexta schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:36:
[...]
En dat is een argument om aan te geven dat het hier niet de reden kan zijn?
Laat ik je vertellen, maar dit kun je denk ik zelf ook wel bedenken, dat bij die zogenaamd gemene vervoerder ook "gewone" mensen werken zoals jij en ik. Dat zijn gewoon mensen met een gezin die naar hun werk gaan en zich inspannen om een mooi product neer te zetten. En dat de technische uitdagingen groot zijn en dat het niet altijd even goed lukt is duidelijk, maar om dan een zeer grote groep mensen maar meteen (impliciet) weg te zetten als evil vindt ik toch wel discutabel.
Omdat het verhaal wat ik je vertel niet bevalt werk ik voor de NS of erger nog ben ik niet eens een persoon maar een bot?Soms denk ik dat je een slecht gescripte cleverbot bent die hier voor de NS aan het werk gezet is.

Precies, let wel, hoewel er misschien het tegendeel gedacht wordt zul je mij niet horen zeggen dat het systeem perfect is en niets aan markeert. Enkele gevallen van uit/inchecken zijn vrij bizar, zoals bij Amstel, Arnhem, en Zutphen.Raven schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:45:
[...]
Nu nog wachten op een oplossing voor het telkens moeten uit/inchecken bij wisselen van vervoerder op 't spoor en het aan moeten passen/vervangen van de apparatuur als er ineens een andere vervoerder gaat rijden, beetje geldverspilling zo
Bij Amstel staan er beneden in de hal 2 soorten poortjes, voor GVB en NS. Nu is het voor lokale mensen al snel onduidelijk, maar voor toeristen een ramp. Die zien overigens ook niet of de metro een trein of metro stel is (met name nieuwe 52 stellen en de nieuwe sprinter hebben beiden ene lightrail look) en in de regel doen ze maar wat, en komen natuurlijk in de problemen bij uit checken op bestemming.
Arnhem staan paaltjes door elkaar in hal beneden, en moet je al voordat je de trein ziet weten van welke vervoerder deze is. De ge-oefende reiziger snapt dit wel (die kijkt naar logo'tje achter schermen er boven), maar de incidentele reiziger weet dit niet.
Bij Zutphen staan maar liefst 3 readers naast elkaar opgesteld op het perron en de reiziger moet de goede 2 er uit pikken

Toch blijf ik er bij dat het systeem simpelweg voor beide partijen is ontwikkeld, ondanks een aantal stomme fouten en een voortdurende onhandige (klunzige) indeling van de poortjes.
-->flowerp schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:06:
Bij Zutphen staan maar liefst 3 readers naast elkaar opgesteld op het perron en de reiziger moet de goede 2 er uit pikken
Was al eens voorbijgekomen
Oscar Wilde

Ja, net zoals in Arnhem en Amstel. Maar Arnhem en Zwolle zijn eigenlijk extra erg omdat dat om een nieuw ontworpen station resp hal gaat. Je zou verwachten dat er dan toch een betere oplossing gekozen wordt.Maasluip schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:08:
En het leuke is vooral de incidentele reiziger of zelfs de buitenlandse reiziger: die heeft er geen benul van of zijn trein nu van NS of Arriva is. Helemaal leuk zoals het nu in Zwolle is. Daar moet je dus bij het betreden van het station kiezen of je met NS of Arriva reist.
In dit geval wordt naar mijn mening niemand beter van deze warrige situatie. Niet de vervoerders en niet de reizigers.
Zolang je NS only reist en geen station hebt waar iets anders langs komt is het best OK, maar als je dan over moet stappen begint inderdaad de mayhem. Ik weet echt niet welke vervoerder nu waar rijdt en ook niet of dat er na een half jaar ineens een andere vervoerder is. Okee, voor de reis naar mijn ouders weet ik het wel, omdat die het me vertellen dat de synthus vervangen is door arriva en breng. Gelukkig vonden ze het op arnhem niet zo slim om zelfs daar onderscheid in te maken en is daar gewoon 1 paaltje voor, maar mijn vriendin heeft daar toch echt wel moeite mee, die spreekt geen nederlands, woont nog steeds in het buitenland en weet niet eens dat de NS de hoofdvervoerder is op het spoor laat staan dat ze moet uit en in checken bij overstappen. Dat moet ik dus iedere keer expliciet op papier zetten als ze een keer hier heen komt. En dan maar hopen dat er geen trein uit valt...
Het wordt echt hoog tijd dat die paaltjes een keer samengevoegd worden zodat ze alleen bij de in/uitgang van stations hoeven te staan, je kunt mij niet vertellen dat de computers waar die paaltjes op aangesloten zijn zelf niet kunnen bepalen hoe je van A naar B gekomen bent. Dat het dan sneller is om met de ene vervoerder in een intercity om te rijden zodat je reistijd minder is terwijl de langzame vervoerder het geld opstrijkt is ook te verhelpen want volgens de computer zit er in die intercity helemaal niemand dus kan die ook minder vaak ingezet worden/kleiner gemaakt worden, als dat ding constant bomvol zit gaan mensen vanzelf in de lege sprinter zitten en nemen ze de langere reistijd voor lief.
Al eerder heb ik aangegeven dat het mij ging over het steeds opnieuw uitvinden van het wiel was door de verschillende maatschappijen. Eigen kastjes c.q. poortjes.flowerp schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 09:23:
[...]
Op dat punt zal ik je zeker niet tegenspreken. De lijst met initiële problemen was groot, en sommige dingen zoals dubbel opstap tarief oplossen hebben (te) lang geduurd.
Maar hoe is dit anders voor andere producten? Ik noem maar wat, een bepaalde TV, heeft ook vaak een lijst met problemen, en een operating system heeft dat dikwijls ook. Kijk eens hoe lang het heeft geduurd voor Apple de discovery bug fixte.
Waarom de andere steden dit systeem hebben aangeschaft doet eigenlijk niet ter zaken. Misschien om van de papieren rompslomp af te komen.Klinkt op zich als een aannemelijk verhaal. Totdat je bedenkt dat diverse andere plaatsen (het hier veel genoemde London en Hong Kong) sterk gelijke systemen geïntroduceerd hebben, terwijl het issue van verdelen van strippenkaartinkomsten daar niet speelde.
Krijg de indruk dat je toch krampachtig vast wilt houden dat de gebruiker van het begin af aan voor 100% mee telde. Hier was de verdeelsleutel het probleem. Dan ga je kijken hoe anderen het doen.
Of de keuze tussen twee halve systemen dan wel zo verstandig is kan ik niet over oordelen.
Stem blanco!
Verwijderd
Die plaatsen waar 874 van die incheckpoorten staan van verschillende bedrijven is juist bij uitstek het teken dat die OV-Chipkaart absoluut zeker niet is bedacht met de reiziger in het hoofd. Ik geloof er gewoon geen reet van dat er mensen bestaan die dat soort draken bedenken en vinden dat ze goed werk afleveren. Laat dan gewoon de NS of TLS uitvogelen welk deel van het gereisde traject welke maatschappij rijd. Daar is prima op te automatiseren. Als dat niet zo is is daar alweer wat fout gegaan in de ontwerpfase.flowerp schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 21:06:
[...]
Bij Zutphen staan maar liefst 3 readers naast elkaar opgesteld op het perron en de reiziger moet de goede 2 er uit pikken![]()
Toch blijf ik er bij dat het systeem simpelweg voor beide partijen is ontwikkeld, ondanks een aantal stomme fouten en een voortdurende onhandige (klunzige) indeling van de poortjes.
Vroeger kon je gewoon over "concurrerende trajecten" met een NS kaartje. Nu moet ik bij een onbekende overstap in 2 minuten ontcijferen a: waar de trein staat, b: of het een ns trein is en zo nee c: wat de maatschappij is en d: waar die pleurispaaltjes staan. Eventueel met een pleur koffers in de handen.
Ik vind dat als competente Hollander veel te veel gezeik en het zal ook absoluut zeker niet de eerste of laatste keer zijn dat me dat een aansluiting kost, toeristen gaan dit al helemaal onmogelijk snappen.
Nachtnet is nog zo'n ding. Waarom schrijft zo'n ding niet gewoon meer geld af? Nee je moet een of ander gaar nachtnetproduct kopen en dat gaat zo'n geirriteerde chauffeur je pas vertellen als je probeert in te checken met je vers opgeladen chipkaart om 3 uur in de nacht.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2015 23:30 ]
Veel beter gaat het hem niet worden met verschillende palen voor verschillende vervoerders. Je moet ergens kiezen waarmee je gaat reizen.flowerp schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:36:
In dit geval wordt naar mijn mening niemand beter van deze warrige situatie. Niet de vervoerders en niet de reizigers.
Beter is uiteraard 1 type poortje voor alle vervoerders.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Nee, dat is het dus niet.flowerp schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:55:
[...]
Ja, dat is toch wel een sterke reden. Tenzij je wilt gaan beweren dat men in London ook zat met de strippenkaart en een verdeelsleutel, en dat alle vervoerders over de hele wereld onder een hoedje spelen en allemaal slechte verdorven mensen zijn die alleen aan het bedrijf en zichzelf denken?
Als ik een ijsje koop omdat ik het warm heb en wil afkoelen met een ijsje, wil niet zeggen dat iemand anders niet gewoon een ijsje koopt voor de smaak. Dit is basisschoolniveau logica, dit zou je moeten kunnen begrijpen.
De reden dat andere landen een kaart invoeren wil niets zeggen over de reden dat nederland het heeft ingevoerd. Ik snap niet hoe je dat toch kan denken. Willekeurige correlatie?
Nee, dat komt door het krampachtig vasthouden aan halve waarheden, drogredenen en zaken verdraaien om maar te kunnen zorgen dat Translink toch op jouw voetstuk kan blijven staan. Ik denk niet dat ik de enige ben die denkt dat je voor iets als Translink systems werkt.flowerp schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 20:55:
[...]
Omdat het verhaal wat ik je vertel niet bevalt werk ik voor de NS of erger nog ben ik niet eens een persoon maar een bot?
[ Voor 23% gewijzigd door hexta op 23-07-2015 08:29 ]
Oh, tuurlijk, en hoe is dit dan precies in het belang van de vervoerders?Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 23:14:
[...]
Die plaatsen waar 874 van die incheckpoorten staan van verschillende bedrijven is juist bij uitstek het teken dat die OV-Chipkaart absoluut zeker niet is bedacht met de reiziger in het hoofd.
Nu begin je opeens over iets anders. De stelling was niet of degenen die dit bedacht hebben nou wel of niet zouden vinden dat ze goed werk hebben afgeleverd, maar of ze het volledig voor de vervoerders hebben bedacht.Ik geloof er gewoon geen reet van dat er mensen bestaan die dat soort draken bedenken en vinden dat ze goed werk afleveren.
Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
Eens, dit is een constructie waarvan ik de reden ook totaal mis.Nachtnet is nog zo'n ding. Waarom schrijft zo'n ding niet gewoon meer geld af?
Nu weet ik dat je in de IT soms gedwongen bent erg ongelukkige compromissen te sluiten, maar ik ben wel heel erg benieuwd welke reden hier nu precies achter zit. Sowieso ben ik erg benieuwd hoeveel ontwikkelaars er nu precies nog dagelijks aan het systeem werken en welke issues ze prioriteit geven op dit moment.
Verwijderd
Het werk van het opsplitsen van de reiskosten tussen maatschappijen wordt effectief gedaan door de reiziger.flowerp schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:06:
[...]
Oh, tuurlijk, en hoe is dit dan precies in het belang van de vervoerders?
Dat is namelijk gewoon het hele euvel van dat inchecken bij andere maatschappijen.
Toen je nog gewoon kaartjes kocht ging dat met een deler, eerlijker (en dus wenselijker) is gewoon op basis van feitelijke reizigers. Dat neem ik niemand kwalijk.
Probleem is alleen dat dit dus gewoon achter de schermen had moet gebeuren en niet met 30 incheckpaaltjes aan het adres van de reizer. Dat is voor TLS complexer maar prima uit te voeren.
Als de reizer een werknemer was en de OV chipkaart het systeem van het bedrijf ging er absoluut zeker iemand de wind van voren krijgen want dat soort opsplitsingen mogen anno 2015 geen manuren kosten. Dat moet gewoon een volledig geautomatiseerd proces zijn.
Ik begin helemaal niet over iets anders, die opmerking is volledig in-context.Nu begin je opeens over iets anders. De stelling was niet of degenen die dit bedacht hebben nou wel of niet zouden vinden dat ze goed werk hebben afgeleverd, maar of ze het volledig voor de vervoerders hebben bedacht.
Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.
Als je iets inricht met daadwerkelijk de reiziger in het hoofd en dit is het resultaat van je effort dan is er iets grondig mis gegaan in zowel de ontwerp als implementatie.
Beperkingen en consessies zijn prima maar dat lijkt me niet van toepassing op zoiets simpels.Eens, dit is een constructie waarvan ik de reden ook totaal mis.
Nu weet ik dat je in de IT soms gedwongen bent erg ongelukkige compromissen te sluiten, maar ik ben wel heel erg benieuwd welke reden hier nu precies achter zit. Sowieso ben ik erg benieuwd hoeveel ontwikkelaars er nu precies nog dagelijks aan het systeem werken en welke issues ze prioriteit geven op dit moment.
Als je als overheid zo'n systeem gaat implementeren die heel het OV netwerk moet gaan afhandelen dan mag ik hopen dat het te gebruiken systeem slim genoeg is voor een "if time = nacht then tarief = 4 euro" achtige query...
Dat is zo vanzelfsprekend dat je absoluut niemand kwalijk kan nemen dat ze er van uit gaan dat dat gewoon zo werkt.
Nu haal je dingen door de war. Er werd gesteld dat het systeem ontwikkeld is met alleen de vervoerder in gedachten, en even later dat dat was omdat er een strippenkaart was met verdeelsleutel waar de gemene vervoerder op moest wachten.hexta schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 08:24:
[...]
De reden dat andere landen een kaart invoeren wil niets zeggen over de reden dat nederland het heeft ingevoerd. Ik snap niet hoe je dat toch kan denken. Willekeurige correlatie?
Maar het systeem en het hele concept (dat wil zeggen, chipkaart met lokale opslag, kaart terminals die begin en eind punt registeren, automatisch opladen en abonnementen) is helemaal niet ontwikkeld door een vervoerder die op een strippenkaart zit te wachten.
Dat is dus het punt.
Nu kun je stellen dat van de kant van de Nederlandse vervoerders er een extra motivatie was om een dergelijke systeem in te voeren vanwege die strippenkaart, en daar heb je helemaal gelijk in.
Maar nogmaals, dat het systeem in de grondslag is ontwikkeld met alleen de vervoerder in gedachten is dus pertinent onwaar.
Dat is eigenlijk precies wat jij zelf doet. Stellingen over ontwikkelen van iets worden opeens snel verdraait naar het invoeren.Nee, dat komt door het krampachtig vasthouden aan halve waarheden, drogredenen en zaken verdraaien
En de hele drogreden is juist dat het lekker aannemelijk klinkt dat een vervoerder evil is en dat een product waar jij graag over klaagt wel moet zijn bedacht voor de aanbieder ervan en niet voor de gebruiker.
Je probeert dan met populistisch gewauwel dat zogenaamd logisch te laten klinken, maar je hebt er geen enkel bewijs voor. Of werkte je zelf bij Translink of een samenwerkend bedrijf en heb je dit persoonlijk gehoord?
Als we het dan over drogreden hebben...Ik denk niet dat ik de enige ben die denkt dat je voor iets als Translink systems werkt.
Maar nee, ik werk niet voor Translink systems, NS, of welke vervoerder dan ook, nog heb ik daar ooit voor gewerkt.
WEL is het bedrijf waarvoor ik werk ooit eens geconsulteerd over een dergelijke samenwerking, en daardoor heb ik velen jaren geleden (lang voor de eerste invoering) eens wat design documenten van een vroege versie van het systeem gezien. Het is echter nooit tot een daadwerkelijke samenwerking gekomen.
Tevens heb ik ooit een systeem ontworpen en geïmplementeerd wat bij benadering enige raakvlakken heeft met het OV chipkaart systeem (transactie processing, wegschrijven van token, gedistribueerde lokale opslag, en latere matching van het token).
Dus ja, als IT'er kijk ik zeker met iets andere ogen naar dit systeem, maar tevens ben ik ook gewoon dagelijkse reiziger in het OV. Ik zie dus de voordelen EN nadelen, waar jij meer een starre houding hebt van: "De vervoerder is de slechte, wij, het volk, zijn de goede, en 'ze' doen alles om ons een loer uit te draaien, en het OV Chipkaart systeem is volledig ontworpen om ons dwars te zitten".
Zoals ik al meerdere keren heb genoemd hier; bij de invoering van de strippenkaart waren er exact dezelfde geluiden te horen. Maar nu is het opeens een wonder kaart en de beste uitvinding ooit?
Wat ik bedoelde is dat het een nu een chaos is van paaltjes dwars door elkaar, en -dat- is niet in het belang van de vervoerder. Mensen zullen namelijk bij de verkeerde vervoerder inchecken, mogelijke ook bij de verkeerde weer uitchecken, en wie krijgt dan het geld? Dat is maar de vraag. In de praktijk zal dit toeval zijn (check ik verkeerd in bij GVB, Arrivia, NS, of ...), en dus ben je weer terug naar een verdeel sleutel, alleen nu gebaseerd op toeval.Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:33:
[...]
Het werk van het opsplitsen van de reiskosten tussen maatschappijen wordt effectief gedaan door de reiziger.
Dat is namelijk gewoon het hele euvel van dat inchecken bij andere maatschappijen.
Dat doe je wel. Ontwikkelen van een system of concept an sich, en het invoeren ervan door een derde partij zijn twee verschillende dingen.Ik begin helemaal niet over iets anders
Maar het ene impliceert niet het andere. Jij speelt het op moedwil, terwijl het net zo goed onkunde kan zijn of er sprake kan zijn van onvoorziene complexiteit.Als je iets inricht met daadwerkelijk de reiziger in het hoofd en dit is het resultaat van je effort dan is er iets grondig mis gegaan in zowel de ontwerp als implementatie.
Ik ben dag in dag uit bezig met het ontwikkelen en implementeren van IT systemen, in sommige gevallen zijn dat systemen waar ik zelf ook gebruik van maak (b.v. development tools). Daar gaan ook dingen fout, of blijken dingen later totaal niet handig te zijn opgezet.
Ik moet toegeven, zo zou ik er ook over denken. Daarom ben ik dus ook heel erg benieuwd wat nou de ECHTE reden is hier achter. Dacht ooit iemand dat dit juist handig was omdat je dan niet "per ongeluk" het duurdere tarief zou betalen, maar weegt dit veronderstelde risico totaal niet op tegen het ongemak in de praktijk? Of zit er echt een technische reden achter?Beperkingen en consessies zijn prima maar dat lijkt me niet van toepassing op zoiets simpels.
Als je als overheid zo'n systeem gaat implementeren die heel het OV netwerk moet gaan afhandelen dan mag ik hopen dat het te gebruiken systeem slim genoeg is voor een "if time = nacht then tarief = 4 euro" achtige query...
Misschien is er alleen een issue voor dit aangemaakt maar staat het op de backlog omdat er nog maar 1 developer aan werkt die elke sprint 20 andere issues heeft?
Ik heb werkelijk geen idee, maar zoals gezegd ben ik er wel nieuwsgierig naar.
Helaas begin ik nu toch de indruk te krijgen dat je mij niet wil snappen.
Om het nog een keer uit te leggen lijkt mij niet zinvol om dat ik niet duidelijker kan zijn.
Wat moet ik nu bijvoorbeeld met:
O ja, voor de duidelijkheid:...... is helemaal niet ontwikkeld door een vervoerder die op een strippenkaart zit te wachten.
Ik vond de strippenkaart een onding.
Dat argument kan je niet tegen mij gebruiken.
Stem blanco!
Verwijderd
Je wordt gewoon op de bon geslingerd (is ook winst) als je verkeerd incheckt dus ik denk dat die foutmarge wel meevalt op de termijn.flowerp schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:50:
[...]
Wat ik bedoelde is dat het een nu een chaos is van paaltjes dwars door elkaar, en -dat- is niet in het belang van de vervoerder. Mensen zullen namelijk bij de verkeerde vervoerder inchecken, mogelijke ook bij de verkeerde weer uitchecken, en wie krijgt dan het geld? Dat is maar de vraag. In de praktijk zal dit toeval zijn (check ik verkeerd in bij GVB, Arrivia, NS, of ...), en dus ben je weer terug naar een verdeel sleutel, alleen nu gebaseerd op toeval.
Als ze persé vast willen klampen aan die verschillende inchecks moeten ze gewoon die incheckpaaltjes in de treinen plaatsen waar je feitelijk mee reist, net zoals het regionale OV.
Maargoed ergens in het begin riep iemand een keertje iets over het nooit meer hebben van zwartrijders dus dus daar willen ze niet aan. Zeker niet na al die investeringen in al die gare poortjes. (die ik op zichzelf al een bron van ergenis vind)
Ik zie niet hoe dat de situatie nuanceert ten opzichte van die moedwil waar ik het op gooi...Dat doe je wel. Ontwikkelen van een system of concept an sich, en het invoeren ervan door een derde partij zijn twee verschillende dingen.
Maar het ene impliceert niet het andere. Jij speelt het op moedwil, terwijl het net zo goed onkunde kan zijn of er sprake kan zijn van onvoorziene complexiteit.
En daar verzin je dan toch oplossingen voor om het zo werkbaar mogelijk te maken neem ik aan?Ik ben dag in dag uit bezig met het ontwikkelen en implementeren van IT systemen, in sommige gevallen zijn dat systemen waar ik zelf ook gebruik van maak (b.v. development tools). Daar gaan ook dingen fout, of blijken dingen later totaal niet handig te zijn opgezet.
[...]
Linksom of rechtsom is de implementatie kut en wie daar uiteindelijk voor in de strafhoek op een krukje moet gaan zitten voor de rest van de les dat boeit mij als reiziger even weloverwogen geen drol. Ik zie slechts de achteruitgang in gemak die dit systeem met zich meebrengt.
Ik ben net zo goed IT'er dus mij hoef je echt niet uit te leggen dat niet altijd alles mogelijk is maar ik heb nog nooit zoiets half bakken gezien wat zo gruwelijk verschikkelijk smerig vies veel geld heeft gekost als de OV-Chipkaart.
Mijn telefoon weet op basis van wat algoritmes waar ik woon, waar ik werk, of ik in een vergadering zit, of ik bij familie op bezoek ben of gewoon een lekker stukje aan het fietsen ben en wellicht zin heb aan een ijsje van de italiaanse ijsboer die ik over 2,3 km ga treffen en mogelijk moet uitkijken voor een regenwolk die er aan zit te komen.
Met de informatie die TLS heeft over mijn in en uitcheck momenten en locaties en welke treinen waar wanneer op welk traject rijden moeten ze toch zeker wel kunnen uitvogelen hoe die kostenopsplitsing moet zonder al die paaltjes?
Zijn we het daar i.i.g over eens.Ik moet toegeven, zo zou ik er ook over denken. Daarom ben ik dus ook heel erg benieuwd wat nou de ECHTE reden is hier achter. Dacht ooit iemand dat dit juist handig was omdat je dan niet "per ongeluk" het duurdere tarief zou betalen, maar weegt dit veronderstelde risico totaal niet op tegen het ongemak in de praktijk? Of zit er echt een technische reden achter?
Misschien is er alleen een issue voor dit aangemaakt maar staat het op de backlog omdat er nog maar 1 developer aan werkt die elke sprint 20 andere issues heeft?
Ik heb werkelijk geen idee, maar zoals gezegd ben ik er wel nieuwsgierig naar.
Punt 1, laat dat idee dat ik de vervoerder evil vind even vallen. Dat slaat totaal nergens op en maakt een discussie een stuk lastiger. Uitvergroten van een aanname van jouw kant (dat ik de vervoerder evil vind) om al mijn denkbeelden niet meer serieus te hoeven nemen is kinderlijk gewauwel.flowerp schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 22:35:
[...]
Nu haal je dingen door de war. Er werd gesteld dat het systeem ontwikkeld is met alleen de vervoerder in gedachten, en even later dat dat was omdat er een strippenkaart was met verdeelsleutel waar de gemene vervoerder op moest wachten.
Maar het systeem en het hele concept (dat wil zeggen, chipkaart met lokale opslag, kaart terminals die begin en eind punt registeren, automatisch opladen en abonnementen) is helemaal niet ontwikkeld door een vervoerder die op een strippenkaart zit te wachten.
Dat is dus het punt.
Nu kun je stellen dat van de kant van de Nederlandse vervoerders er een extra motivatie was om een dergelijke systeem in te voeren vanwege die strippenkaart, en daar heb je helemaal gelijk in.
Maar nogmaals, dat het systeem in de grondslag is ontwikkeld met alleen de vervoerder in gedachten is dus pertinent onwaar.
[...]
Dat is eigenlijk precies wat jij zelf doet. Stellingen over ontwikkelen van iets worden opeens snel verdraait naar het invoeren.
En de hele drogreden is juist dat het lekker aannemelijk klinkt dat een vervoerder evil is en dat een product waar jij graag over klaagt wel moet zijn bedacht voor de aanbieder ervan en niet voor de gebruiker.
Je probeert dan met populistisch gewauwel dat zogenaamd logisch te laten klinken, maar je hebt er geen enkel bewijs voor. Of werkte je zelf bij Translink of een samenwerkend bedrijf en heb je dit persoonlijk gehoord?
[...]
Als we het dan over drogreden hebben...
Maar nee, ik werk niet voor Translink systems, NS, of welke vervoerder dan ook, nog heb ik daar ooit voor gewerkt.
WEL is het bedrijf waarvoor ik werk ooit eens geconsulteerd over een dergelijke samenwerking, en daardoor heb ik velen jaren geleden (lang voor de eerste invoering) eens wat design documenten van een vroege versie van het systeem gezien. Het is echter nooit tot een daadwerkelijke samenwerking gekomen.
Tevens heb ik ooit een systeem ontworpen en geïmplementeerd wat bij benadering enige raakvlakken heeft met het OV chipkaart systeem (transactie processing, wegschrijven van token, gedistribueerde lokale opslag, en latere matching van het token).
Dus ja, als IT'er kijk ik zeker met iets andere ogen naar dit systeem, maar tevens ben ik ook gewoon dagelijkse reiziger in het OV. Ik zie dus de voordelen EN nadelen, waar jij meer een starre houding hebt van: "De vervoerder is de slechte, wij, het volk, zijn de goede, en 'ze' doen alles om ons een loer uit te draaien, en het OV Chipkaart systeem is volledig ontworpen om ons dwars te zitten".
Zoals ik al meerdere keren heb genoemd hier; bij de invoering van de strippenkaart waren er exact dezelfde geluiden te horen. Maar nu is het opeens een wonder kaart en de beste uitvinding ooit?
Punt 2, het ging om waarom het systeem in nederland is (her)ontwikkeld en geimplementeerd toch? Niet waarom de Oystercard ontwikkeld is.. Want ik zie niet in hoe dat enige relevantie in deze discussie heeft.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met -een vervoerder die op een strippenkaart zit te wachten-. Dus daar kan ik niet echt op reageren.
Verder spreekt er niemand over het zogenaamde wonder van de strippenkaart. De strippenkaart was een tijdelijke oplossing die uit noodzaak heel snel bedacht en ingevoerd is. Ook de strippenkaart had nadelen ja. Dat betwist niemand, dus ik snap niet waarom je dat erbij wil betrekken?
Je snapt dat dat onderscheid aan deze kant van het paaltje volkomen onbelangrijk / onbenullig is?
Who cares dat er meer dan ééen persoon / afdeling / bedrijf / whatever betrokken is bij de hele ontwerp, ontwikkel, test, design, implementatie, test, livegang-keten, zoals het er nu staat zijn er een aantal zaken bijzonder lastig of onlogisch voor de reiziger, terwijl ze een 'probleem' oplossen dat zich prima weg laat automatiseren.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Maar naar wie gaat het geld van die bon? Is dat naar de maatschappij waarmee het grootste gedeelte van de tijd gereisd is, of naar de maatschappij waar toevallig de controle plaatsvind?Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 23:17:
[...]
Je wordt gewoon op de bon geslingerd (is ook winst) als je verkeerd incheckt
Ook hier zullen de vervoerders waarschijnlijk veel liever duidelijkheid willen dan hun concurrent een kans gunnen op eventuele inkomsten van een boete. Daarbij komt nog dat ik eigenlijk helemaal niet vaak boetes uitgedeeld zie worden in de praktijk voor verkeerd inchecken, en dat bij verkeerd inchecken/uitchecken het relatief eenvoudig is om geld terug te claimen.
Ik denk dus echt dat de vervoerders er absoluut geen belang bij hebben dat op (te) veel plekken de paaltjes situatie klunzig is.
Poortjes... ja, voor en nadelen. Heel veel andere landen hebben ze ook, en je weet in ieder geval zeker* (zie beneden) dat je na het passeren van een poortje bent ingechecked. Nadelen zijn er ook wel.Als ze persé vast willen klampen aan die verschillende inchecks moeten ze gewoon die incheckpaaltjes in de treinen plaatsen waar je feitelijk mee reist, net zoals het regionale OV.
Maargoed ergens in het begin riep iemand een keertje iets over het nooit meer hebben van zwartrijders dus dus daar willen ze niet aan. Zeker niet na al die investeringen in al die gare poortjes. (die ik op zichzelf al een bron van ergenis vind)
Specifiek voor Nederland als ik me niet vergis is het "briljante" idee dat de poortjes open blijven staan zodat de volgende meteen door zou kunnen lopen alsof het paaltjes zijn. Echter vergeten ze dan weer om een uniek visueel signaal te geven, zodat je nooit weet of jouw incheck nu wel of niet gelukt is. In de praktijk zie je mensen dus wachten totdat of het poortje van de voorganger weer dicht is (bij reeds gesloten poortjes) of totdat de vorige melding van het scherm is. In beiden gevallen is de doorstroom trager.
Ook een nadeel is de nu verplaatsende agressiviteit. Mensen die recht achter je aan lopen door het poortje, of die met zeker geweld het poortje open beuken. In Engeland staan er bijna altijd ook nog mensen die de poortjes in de gaten houden, in NL, zeker bij die van de NS, zelden. Bij de GVB poortjes staat wel af en toe nog iemand te controleren.
Het is een aanname, maar laten we even aannemen dat alleen de Nederlandse vervoerder zogenaamd slecht, inhalig, egoïstisch of iets in die trend zou zijn.Ik zie niet hoe dat de situatie nuanceert ten opzichte van die moedwil waar ik het op gooi...
Als het hele idee van een chipkaart bedacht en ontwikkeld was door deze veronderstelde slechte Nederlandse vervoerder, dan zou je eerder kunnen stellen dat chipkaart systemen in de kern slecht en verdorven zouden zijn, en alleen bedoeld om klanten te pesten.
Maar dat is dus niet zo.
Het concept van een chipkaart is niet in Nederland bedacht. Diverse andere landen/grote steden gebruiken dit ook, en de verschillen zitten hem slechts in enkele details. Andere landen doen het wel goed (tenminste, volgens de meningen hier lijkt het), en die andere landen hadden zoals eerder gezegd ook geen strippenkaart.
De nuance is dus dat een chipkaart systeem in de kern helemaal niet zo slecht is, en dan van Nederlandse moedwil om een verdorven systeem te bouwen geen sprake kan zijn. Nogmaals, het idee is helemaal niet Nederlands.
Hoewel het ook erg vergezocht is zou je alleen nog kunnen stellen dat de Nederlandse vervoerders in hun zucht naar slechtheid een goed werkend systeem door kleine maar uiterst vervelende aanpassingen zo hebben verdraait dat het nu wel als martelwerktuig gebruikt kan worden.
Inderdaad, en daar werken we ook keihard aan, letterlijk dag en nacht, en bij grotere problemen is niemand te beroerd om ook in de vrije weekeinden en avonden door te werken. En zelfs met al die inzet heb je dan toch nog mensen die zich beledigd voelen omdat net hun bug nog niet is opgelost, terwijl je net tot midden in de nacht doorgehaald hebt om een andere bug op te lossen.En daar verzin je dan toch oplossingen voor om het zo werkbaar mogelijk te maken neem ik aan?
Ik zie meer de voordelen die het nu al biedt en de potentie die dergelijke systemen kunnen gaan bieden. Er moet ooit mee begonnen worden. Het kost helaas een vrij lange tijd om dit allemaal goed te krijgen, maar ik zie liever dat men inzet op verbetering dan op blind afschaffen en terug gaan naar een strippenkaart die ook veel problemen had.Linksom of rechtsom is de implementatie kut en wie daar uiteindelijk voor in de strafhoek op een krukje moet gaan zitten voor de rest van de les dat boeit mij als reiziger even weloverwogen geen drol. Ik zie slechts de achteruitgang in gemak die dit systeem met zich meebrengt.
Wat betreft de voordelen nu al is het een kaart waarmee je zeer flexibel reist. De handeling van het in en uit checken is velen malen eenvoudiger dan het oude afstempelen, waarbij mensen vaak ook maar wat deden en waar je ook een bekeuring kreeg als je het net verkeerd had gedaan. Ging je naar de Beethovenstraat, en was de zone grens net bij de Appollolaan, en natuurlijk weer net een controlle team meteen daarna.
En qua de trein was het altijd een behoorlijk gedoe om telkens voor je ging reizen in de rij te staan om een kaartje te kopen.
En zeker met de retourtjes was dat lastig, in iedergeval voor mij, omdat ik vaak via een ander station terug ging, maar niet altijd. Heb het erg vaak gehad dat ik met een retourtje zat en daar dan maar een gedeelte van gebruikte. Retourtje Amstel - Utrecht, en dan terug via Bijlmer of RAI, en dan in het laatste geval maar een enkeltje RAI -> Bijlmer bijkopen en dan maar hopen dat de conducteur niet ging zeuren omdat de trein waar je in zat helemaal niet vanuit Amstel vertrok, maar je na Bijlmer toch met een kaartje Amstel - Utrecht zat. Dergelijk geneuzel heb ik vrij veel gedoe mee gehad vroeger met conducteurs die het allemaal weer beter dachten te weten.
Amsterdam - Uitgeest via Haarlem was ook zo'n leuke. Trein van 2a was destijds die eerste die je zag met bestemming Uitgeest, en op de bestemming stond ook gewoon Uitgeest. Maar als je die dan pakte en je net zo'n betweterige conducteur had kreeg je een bekeuring, want je had magisch moeten weten dat je alleen de trein via Zaandam mocht pakken.
Het grootste gedeelte van DAT geneuzel valt nu weg. Je checked in, en op bestemming check je weer uit. Sinds de invoering van de OV Chipkaart heb ik -nooit- meer discussies gehad met NS personeel of ik nu wel of niet in de goede trein zat met een bepaald kaartje.
Wie weet gaat het daar ook wel heen. Op dit moment is echter de techniek (met name jouw mobiel) daar wellicht nog te onbetrouwbaar voor (denk aan batterij en connecties die lang niet altijd lukken), en als je een beetje IT'er bent vergeet dan niet de gouden regel dat informatie van de client nooit zonder meer te vertrouwen is.Mijn telefoon weet op basis van wat algoritmes waar ik woon, waar ik werk, of ik in een vergadering zit, of ik bij familie op bezoek ben of gewoon een lekker stukje aan het fietsen ben en wellicht zin heb aan een ijsje van de italiaanse ijsboer die ik over 2,3 km ga treffen en mogelijk moet uitkijken voor een regenwolk die er aan zit te komen.
Met de informatie die TLS heeft over mijn in en uitcheck momenten en locaties en welke treinen waar wanneer op welk traject rijden moeten ze toch zeker wel kunnen uitvogelen hoe die kostenopsplitsing moet zonder al die paaltjes?
Echter het binnen 1 station moeten kiezen uit meerdere vervoerders of het zoeken naar een paaltje om over-te-checken blijft natuurlijke een doorn in het oog, en ik ben het wel eens met de stelling dat voor de trajecten waarop meerdere treinen rijden er dan maar een verdeelsleutel gebruikt moet worden.
Ook was de opmerking van iemand hier dat de gegevens van een controle hiervoor kunnen worden gebruikt wel sterk.
Die opmerking zou vrij sterk kunnen zijn als er een beetje consequent gecontroleerd werd.flowerp schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 00:10:
[...]
Ook was de opmerking van iemand hier dat de gegevens van een controle hiervoor kunnen worden gebruikt wel sterk.
Reizigers klagen bij de Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer over de verplichte vervanging van de ov-chipkaart. Die kaart is vijf jaar geldig en een nieuwe kaart kost voor mensen zonder NS-abonnement 7,50 euro.
Veel mensen vinden dat te duur. Ze vinden het ook lastig dat het saldo op een verlopen kaart in veel gevallen niet automatisch wordt teruggeboekt.
Volgens TransLink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, moeten de kaarten net als bankpasjes iedere vier à vijf jaar worden vervangen omdat ze poreus worden en kunnen breken. Daarnaast zijn de kaarten beveiligd en die technologie moet regelmatig worden vernieuwd.
Veel reizigers vinden het vervangen van een verlopen chipkaart ingewikkeld. Alleen voor reizigers met een NS-abonnement gaat de vervanging vanzelf. Alle andere ov-chipkaarthouders moeten hun nieuwe kaart zelf aanvragen. Reizigers met een anonieme kaart moeten hun vervallen kaart opsturen om het saldo dat er nog op staat terug te kunnen krijgen.
Volgens TransLink is het technisch nog niet mogelijk om het saldo van een vervallen kaart over te zetten naar een nieuwe kaart. Maar naar die mogelijkheid wordt wel onderzoek gedaan.
'Gratis'
De Ombudsman voor het Openbaar Vervoer wil dat de kosten voor het vervangen van ov-chipkaarten in de vervoerstarieven worden verwerkt. Dan krijgen de klanten iedere vijf jaar een 'gratis' kaart opgestuurd. "Dan kunnen veel papierwerk en veel ergernis achterwege blijven", schrijft de Ombudsman in zijn laatste rapportage.
Een woordvoerder van Connixxion zegt dat de vervoerders samen met Translink zoeken naar mogelijkheden om het betalen te moderniseren. Een onlangs gestarte proef in samenwerking met de ANWB is daar een voorbeeld van.
Oscar Wilde
Wauw, je gaat echt way out there om je stelling te kunnen backen, zover dat je het hele punt van de discussie volledig vervangt.flowerp schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 00:10:
Het is een aanname, maar laten we even aannemen dat alleen de Nederlandse vervoerder zogenaamd slecht, inhalig, egoïstisch of iets in die trend zou zijn.
Hoewel het ook erg vergezocht is zou je alleen nog kunnen stellen dat de Nederlandse vervoerders in hun zucht naar slechtheid een goed werkend systeem door kleine maar uiterst vervelende aanpassingen zo hebben verdraait dat het nu wel als martelwerktuig gebruikt kan worden.
Niemand heeft aangegeven dat de Nederlandse vervoerders super evil zijn en expres het reizen zo naar mogelijk maken.
Het ging erom dat ze de kaart hebben ontworpen voor vervoerders. Om het voor hunzelf inzichtelijker te maken, en niet om het de reiziger zo makkelijk mogelijk te maken. Dat het blijkbaar voor jou makkelijker is is een mooi voordeeltje, maar dat het voor een hele hoop mensen veel storender is geworden, tjah, jammer maar helaas?
Dat is iets totaal anders dan dat ze expres fouten hebben gemaakt om de reiziger te pesten.
Zal ik ook eens een voorbeeld geven?
Als het niet ging om de vervoerder maar juist om de reiziger was er een keuze geweest, zo'n handige nieuwe kaart of dat systeem van vroeger, je mag lekker kiezen. Als het toch handiger is hoef je immers de oude mogelijkheid pas weg te halen als bijna niemand hem meer gebruikt, en hoef je niet je nieuwe systeem te verplichten?
En joh, zo'n jaartrajectkaart die super handig was, die je gewoon in je portemonnee kon laten zitten behalve als er een controle was, 1 keer per jaar kopen en verder geen omkijken naar, hou die gewoon lekker, want we snappen dat dat zooo veel fijner is dan elke dag kloten met 8 keer in/uitchecken. Rijen, issues met apparaten die niet werken, issues met mensen die saggo worden van de storende poortjes, onduidelijkheden, etc. We willen het immers zo fijn mogelijk maken voor onze klanten?
[ Voor 25% gewijzigd door hexta op 27-07-2015 13:19 ]
Ik heb zojuist een nieuwe OVchipkaart aan moeten vragen omdat mijn oude bijna verloopt.
Nu heb ik dit toegemaild gekregen.
Geachte heer, mevrouw,
U heeft uw verlopen kaart met kaartnummer -knip- beëindigd en een nieuwe OV-chipkaart aangevraagd.
De nieuwe kaart komt binnen 7 werkdagen, maar ik neem aan dat mijn kaart die ik nu heb pas daarna beëindigd is, en nu dus nog werkt?
Als ik bij Coolblue vanavond om 21:00 iets bestel (en de pakketbezorgers niet staken
Yeah. best belachelijk.Cyphax schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:32:
Zeven werkdagen? Da's anderhalve week.
Als ik bij Coolblue vanavond om 21:00 iets bestel (en de pakketbezorgers niet staken), dan heb ik het morgen in huis. Minder dan een werkdag later. Maar bij Translink hebben ze er dagen voor nodig? Ik vond het bij NS al beschamend dat ze er 2 weken over doen om een NS Businesscard op te sturen maar dit is ook wel echt slecht.
En dan nog 30 dagen voor ik mijn geld terugkrijg dat op de kaart staat..
Overigens heb ik het antwoord al gevonden.
U kunt tot de einddatum reizen met uw oude kaart. Als die datum voorbij is en u heeft uw nieuwe
OV-chipkaart ontvangen, dan kunt u de oude kaart doorknippen en weggooien.
Wellicht zouden ze wat duidelijkere bewoordingen kunnen gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door hexta op 27-07-2015 13:34 ]
Dus als ze het zo snel kunnen, dan doen ze zichzelf misschien wel een plezier door dat ook te adverteren. Net als dus bijvoorbeeld Coolblue.
Verwijderd
De vraag is eigenlijk: wanneer maken ze het af daar?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Maar wie is "ze" dan?hexta schreef op maandag 27 juli 2015 @ 13:15:
[...]
Het ging erom dat ze de kaart hebben ontworpen voor vervoerders.
De Nederlandse vervoerder, of de vervoerders over de hele wereld?
En mijn stelling is dat er, ondanks de toegegeven problemen, ook een hele hoop mensen er WEL blij mee zijn.Om het voor hunzelf inzichtelijker te maken, en niet om het de reiziger zo makkelijk mogelijk te maken. Dat het blijkbaar voor jou makkelijker is is een mooi voordeeltje, maar dat het voor een hele hoop mensen veel storender is geworden, tjah, jammer maar helaas?
Je kunt me niet wijsmaken dat elke of meerdere ochtenden in de rij staan voor een kaartje nu zo super handig was. Alleen dat al is een enorm voordeel.
Daarnaast is mijn stelling dat een gedeelte van de mensen gewoon graag klagen. Let op, dit geldt niet voor iedereen en voor sommige zal het inderdaad wat problemen opgeleverd hebben.
Maar zoals ik eerder heb gezegd in dit topic. Ik zit in de IT en introduceer met enige regelmaat nieuwe systemen. Bijna zonder uitzondering zijn er mensen die er over klagen. Het oude systeem is ALTIJD beter. ALTIJD. Totdat er weer een nieuwer systeem komt. Dan is dat systeem waar ze eerst over klaagden opeens het beste systeem ooit en is het dan weer nieuwe systeem opeens slecht.
Ook altijd leuk is wanneer je systeem X introduceert. Er dan veel klachten over zijn en af en toe besloten wordt naar geruime tijd toch weer terug te gaan naar het oude systeem Y. En dan blijkt dat er opeens veel mensen klagen over X. Na onderzoek blijkt dan dat iedereen die nu over X klaagt mensen zijn die in de tussentijd waren begonnen bij dat bedrijf/afdeling en dus altijd Y gewend waren.
Na zo'n 20 jaar in de sector werkzaam geweest te zijn kijk ik toch iets anders tegen klachten aan. Je weet dat een groot percentage niet reëel is. De kunst is dan om die klachten eruit te filteren die wel reëel zijn.
Okay, dan is dat in ieder geval duidelijk.Dat is iets totaal anders dan dat ze expres fouten hebben gemaakt om de reiziger te pesten.
De alleen zicht kaart was zeker handig, en de ov studenten kaart bijvoorbeeld was zeker nog makkelijker. Behalve dan dat die weer niet in het weekend geldig was (of andersom) en dat de OV jaarkaart enorm duur was.Zal ik ook eens een voorbeeld geven?
Als het niet ging om de vervoerder maar juist om de reiziger was er een keuze geweest, zo'n handige nieuwe kaart of dat systeem van vroeger, je mag lekker kiezen. Als het toch handiger is hoef je immers de oude mogelijkheid pas weg te halen als bijna niemand hem meer gebruikt, en hoef je niet je nieuwe systeem te verplichten?
Met de huidige OV chipkaart reis ik nu grofweg zoals ik met de ov studentenkaart reisde en met een OV jaarkaart zou reizen, dus zonder gedoe met mijn reis van te voren bepalen of zones van te voren uit te rekenen, voor een fractie van de kosten.
En zoals eerder gezegd, de OV chipkaart is niet uitsluitend voor de vervoerder en niet uitsluitend voor de reiziger, maar voor BEIDEN. De vervoerder heeft nu extra inzicht en jij hebt extra gemak (okay, -JIJ- vindt van niet, maar jij in het algemeen).
Mooi verhaal, maar realiteit is dat niet iedereen zo'n jaartrajectkaart had. Bij lange na niet. Ik reis nu ook al weer zo'n 25 jaar met het OV en wat me opvalt is dat juist NU ik eigenlijk amper meer rijen zie op de meeste trajecten, daar waar juist in het verleden voor de invoering van de ov chipkaart steevast een mannetje of 4 a 5 voor een automaat stond en eerder nog meer voor het loket.En joh, zo'n jaartrajectkaart die super handig was, die je gewoon in je portemonnee kon laten zitten behDalve als er een controle was, 1 keer per jaar kopen en verder geen omkijken naar, hou die gewoon lekker, want we snappen dat dat zooo veel fijner is dan elke dag kloten met 8 keer in/uitchecken. Rijen, issues met apparaten die niet werken, issues met mensen die saggo worden van de storende poortjes, onduidelijkheden, etc. We willen het immers zo fijn mogelijk maken voor onze klanten?
Verwijderd
Recept voor fouten? Ik kijk doorgaans niet naar logootjes als ik op een drukke plek loop, waar ik normaal nooit kom. Dan kijk ik eerder om me heen om te zien waar ik heen moet en of ik niet iemand van z'n sokken afloop. Ik liep gewoon Amstel in en keek naar een breed poortje voor mijn koffer. Dichtstbijzijnde was helemaal links. Daar stond een hele rits identiek ogende poortjes. Rechts stond ook een hele rits, maar het brede poortje was veel verder weg.Sefyu schreef op maandag 27 juli 2015 @ 15:08:
Wat is er precies niet af dan? Beneden staan er poortjes waarop en waarboven aangegeven staat of ze voor de NS of GVB zijn. Boven op het perron staan er paaltjes van de NS en GVB naast elkaar, zoals ze op vele stations in Nederland staan.
Doe dan de poortjes bij de trappen/roltrappen naar boven en zet een glazen wand op perrons die gedeeld worden door GVB en de NS. Of nog beter: zorg dat die 2 geen perrons meer hoeven delen. Zal vast wat extra kosten, maar dan heb je in ieder geval niet dit halve werk.
Daarvoor was het abonnement (dat de meesten dan ook wel hadden).flowerp schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:19:
[...]
Je kunt me niet wijsmaken dat elke of meerdere ochtenden in de rij staan voor een kaartje nu zo super handig was. Alleen dat al is een enorm voordeel.
Toch gek dat mensen met een abonnement dan allemaal in de rij gaan staan. Waarvoor was dat dan, moest het abonnement elke ochtend gevalideerd worden ofzo?Freee!! schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:55:
[...]
Daarvoor was het abonnement (dat de meesten dan ook wel hadden).
Het afschermen van de 2 helften van de perrons en de trap is al eens eerder voorgesteld. Niet hoeven delen is waarschijnlijk erg lastig vanwege de verschillende soorten spoor van trein en metro denk ik, en de (on)mogelijkheid om elkaar te kruisen, maar waar een wil is is een weg (of een spoor, in dit geval).Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:47:
[...]
Doe dan de poortjes bij de trappen/roltrappen naar boven en zet een glazen wand op perrons die gedeeld worden door GVB en de NS. Of nog beter: zorg dat die 2 geen perrons meer hoeven delen. Zal vast wat extra kosten, maar dan heb je in ieder geval niet dit halve werk.
Hoop dat ze dat voor mei volgend jaar kunnen regelen, dan verloopt de mijne. Vijf keer gebruikt en veel vaker wordt dat niet, maar ja er staat nog saldo op en weer die 7,50 hè.
Verwijderd
Ze delen die boete's altijd uit in de trein waar je mee reist dus ten gunste van welke partij die bon is lijkt me glashelder?flowerp schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 00:10:
[...]
Maar naar wie gaat het geld van die bon? Is dat naar de maatschappij waarmee het grootste gedeelte van de tijd gereisd is, of naar de maatschappij waar toevallig de controle plaatsvind?
Ook hier zullen de vervoerders waarschijnlijk veel liever duidelijkheid willen dan hun concurrent een kans gunnen op eventuele inkomsten van een boete. Daarbij komt nog dat ik eigenlijk helemaal niet vaak boetes uitgedeeld zie worden in de praktijk voor verkeerd inchecken, en dat bij verkeerd inchecken/uitchecken het relatief eenvoudig is om geld terug te claimen.
Ik denk dus echt dat de vervoerders er absoluut geen belang bij hebben dat op (te) veel plekken de paaltjes situatie klunzig is.
[...]
Ik zie ze geregeld bonnen uitschrijven. Misschien ligt dat aan het gebied waar je woont maar hier in de randstad wordt je gewoon glashard op de bon geslingerd of je moet echt iemand hebben die er geen zin in heeft of een bijzonder charmant verhaal hebben. (of tieten en een leuk koppie...)
Ik vind dat je als reiziger, los van die poortjes die open of gesloten zijn, te weinig controle hebt over je incheck.Poortjes... ja, voor en nadelen. Heel veel andere landen hebben ze ook, en je weet in ieder geval zeker* (zie beneden) dat je na het passeren van een poortje bent ingechecked. Nadelen zijn er ook wel.
Specifiek voor Nederland als ik me niet vergis is het "briljante" idee dat de poortjes open blijven staan zodat de volgende meteen door zou kunnen lopen alsof het paaltjes zijn. Echter vergeten ze dan weer om een uniek visueel signaal te geven, zodat je nooit weet of jouw incheck nu wel of niet gelukt is. In de praktijk zie je mensen dus wachten totdat of het poortje van de voorganger weer dicht is (bij reeds gesloten poortjes) of totdat de vorige melding van het scherm is. In beiden gevallen is de doorstroom trager.
Als zo'n gozer zegt dat je dat niet bent moet je dat maar geloven. Kan je hoog of laag springen. Zo'n geprint kaartje laat 0 ruimte voor discussie over.
Het sluiten van die poortjes geeft ook nog logistieke problemen. Op Leiden CS is het voor iedereen bijvoorbeeld een primaire doorgang van het stadscentrum naar het LUMC (ziekenhuis). Er zijn links en rechts bruggen waar je onderdoor kan maar dat zijn beide omwegen en zijn slecht voor het veiligheidsgevoel want die zijn ongelofelijk verpauperd en slecht doorgankelijk door alle fietsen.
Eens. Als het dan ook nog eens gewoon volstrekt onzinnig werkt werkt dat ook nog frustratie in de hand. Niets is zo irritant als volstrekt onnodige bullshit als je zonder gelul van a naar b wil.Ook een nadeel is de nu verplaatsende agressiviteit. Mensen die recht achter je aan lopen door het poortje, of die met zeker geweld het poortje open beuken. In Engeland staan er bijna altijd ook nog mensen die de poortjes in de gaten houden, in NL, zeker bij die van de NS, zelden. Bij de GVB poortjes staat wel af en toe nog iemand te controleren.
Ik zie op datzelfde Leiden overigens wel geregeld extra controle staan. En op Rotterdam maar daar hebben een paar van die uitblinkers in intelligentie van die poortjes geplaatst ten hoogte van een gemiddelde horde dus daar spring je gewoon overheen tenzij je wat aan de benen mankeert.
Ik vind de vervoerders an-zich niet slecht. (even verdere discussies over aanbestedingsfraude daargelaten)Het is een aanname, maar laten we even aannemen dat alleen de Nederlandse vervoerder zogenaamd slecht, inhalig, egoïstisch of iets in die trend zou zijn.
Als het hele idee van een chipkaart bedacht en ontwikkeld was door deze veronderstelde slechte Nederlandse vervoerder, dan zou je eerder kunnen stellen dat chipkaart systemen in de kern slecht en verdorven zouden zijn, en alleen bedoeld om klanten te pesten.
Maar dat is dus niet zo.
Maar ik vind de Chipkaart absoluut zeker een slecht product. Het zal ongetwijfeld niet ontworpen zijn om ons te pesten maar wat het zou moeten zijn is het ook niet. Kut, aangezien het originele budget al compleet verpulvert is.
Ik heb volgens mij ook nergens verklaard een probleem te zien met überhaupt de digitalisering van OV kaartjes. Het is puur de uitwerking van onze chipkaart.Het concept van een chipkaart is niet in Nederland bedacht. Diverse andere landen/grote steden gebruiken dit ook, en de verschillen zitten hem slechts in enkele details. Andere landen doen het wel goed (tenminste, volgens de meningen hier lijkt het), en die andere landen hadden zoals eerder gezegd ook geen strippenkaart.
De nuance is dus dat een chipkaart systeem in de kern helemaal niet zo slecht is, en dan van Nederlandse moedwil om een verdorven systeem te bouwen geen sprake kan zijn. Nogmaals, het idee is helemaal niet Nederlands.
Je slaat eigenlijk de spijker al redelijk op zijn kop door te stellen dat het al een tijd (zeg maar gerust jaren) zo werkt in andere landen. Zoals Engeland.
De eerste vraag die ik dus stel is waarom hebben we dat niet 1 op 1 overgenomen in plaats van zelf het wil opnieuw te gaan zitten uitvinden met tig obstakels?
In Engeland waren we als toerist een jaar of 10(!) geleden en daar was er niets dubieus of onhelder aan hoe het OV werkte, en daar ging het al digitaal.
Het is geen zucht naar slechtheid. Slechts een zucht naar verbeterde winstmarges ten koste van te veel gemakken aan het adres van de reiziger.Hoewel het ook erg vergezocht is zou je alleen nog kunnen stellen dat de Nederlandse vervoerders in hun zucht naar slechtheid een goed werkend systeem door kleine maar uiterst vervelende aanpassingen zo hebben verdraait dat het nu wel als martelwerktuig gebruikt kan worden.
[...]
Het is niet een kwestie van een nachtje doorhalen. Dat gezeik zoals dat nachtnet verhaal is als sinds dag 1 een issue. Ik verwacht van niemand dat ze nachten gaan doorhalen om dat soort onzin uit het systeem te kloppen maar we gaan jaar 4 ofzo in van gebruik van die chipkaart. (daarmee bedoel ik landelijk dekkende invoering, ze zijn er natuurlijk al veel langer mee bezig)Inderdaad, en daar werken we ook keihard aan, letterlijk dag en nacht, en bij grotere problemen is niemand te beroerd om ook in de vrije weekeinden en avonden door te werken. En zelfs met al die inzet heb je dan toch nog mensen die zich beledigd voelen omdat net hun bug nog niet is opgelost, terwijl je net tot midden in de nacht doorgehaald hebt om een andere bug op te lossen.
[...]
Mag toch wel een keer genoeg tijd wezen het systeem fatsoenlijk gewoon binnen gebruikelijke werktijden bij te stellen.
Afschaffen lijkt me ook niet de bedoeling. Daar heeft het inmiddels te veel geld voor gekost en zou reinste kapitaalvernietiging zijn.Ik zie meer de voordelen die het nu al biedt en de potentie die dergelijke systemen kunnen gaan bieden. Er moet ooit mee begonnen worden. Het kost helaas een vrij lange tijd om dit allemaal goed te krijgen, maar ik zie liever dat men inzet op verbetering dan op blind afschaffen en terug gaan naar een strippenkaart die ook veel problemen had.
Ik denk ook niet dat er iemand is die daar 100% serieus voor staat als je realistisch naar dit verhaal kijkt.
Maar er moet wel even in een bijzonder rap tempo ergens een vuurtje gesticht worden om dit ding voor de reiziger te laten werken. Ook de reiziger die niet in alle hokjes past. Onzin als per vervoerder inchecken kan je gewoon niet verkopen.
Als je structureel reist met de trein en je moet dan in de rij staan voor kaartjes doe je het fout.Wat betreft de voordelen nu al is het een kaart waarmee je zeer flexibel reist. De handeling van het in en uit checken is velen malen eenvoudiger dan het oude afstempelen, waarbij mensen vaak ook maar wat deden en waar je ook een bekeuring kreeg als je het net verkeerd had gedaan. Ging je naar de Beethovenstraat, en was de zone grens net bij de Appollolaan, en natuurlijk weer net een controlle team meteen daarna.
En qua de trein was het altijd een behoorlijk gedoe om telkens voor je ging reizen in de rij te staan om een kaartje te kopen.
Als je sporadisch reist lijkt het me geen moeite om een paar seconden te wachten alvorens je een kaartje kan kopen.
De OV-Chipkaart kent het concept van een retourtje niet. Om dit probleem op te lossen kan je natuurlijk ook het retourtje bij de oude kaartjes afschaffen en gewoon enkeltjes verkopen.En zeker met de retourtjes was dat lastig, in iedergeval voor mij, omdat ik vaak via een ander station terug ging, maar niet altijd. Heb het erg vaak gehad dat ik met een retourtje zat en daar dan maar een gedeelte van gebruikte. Retourtje Amstel - Utrecht, en dan terug via Bijlmer of RAI, en dan in het laatste geval maar een enkeltje RAI -> Bijlmer bijkopen en dan maar hopen dat de conducteur niet ging zeuren omdat de trein waar je in zat helemaal niet vanuit Amstel vertrok, maar je na Bijlmer toch met een kaartje Amstel - Utrecht zat. Dergelijk geneuzel heb ik vrij veel gedoe mee gehad vroeger met conducteurs die het allemaal weer beter dachten te weten.
Dit is wel erg voorwaardelijk geneuzel...Amsterdam - Uitgeest via Haarlem was ook zo'n leuke. Trein van 2a was destijds die eerste die je zag met bestemming Uitgeest, en op de bestemming stond ook gewoon Uitgeest. Maar als je die dan pakte en je net zo'n betweterige conducteur had kreeg je een bekeuring, want je had magisch moeten weten dat je alleen de trein via Zaandam mocht pakken.
Het grootste gedeelte van DAT geneuzel valt nu weg. Je checked in, en op bestemming check je weer uit. Sinds de invoering van de OV Chipkaart heb ik -nooit- meer discussies gehad met NS personeel of ik nu wel of niet in de goede trein zat met een bepaald kaartje.
Dat mobieltje was slecht een illustratie van de stand van hedendaagse techniek.Wie weet gaat het daar ook wel heen. Op dit moment is echter de techniek (met name jouw mobiel) daar wellicht nog te onbetrouwbaar voor (denk aan batterij en connecties die lang niet altijd lukken), en als je een beetje IT'er bent vergeet dan niet de gouden regel dat informatie van de client nooit zonder meer te vertrouwen is.
Echter het binnen 1 station moeten kiezen uit meerdere vervoerders of het zoeken naar een paaltje om over-te-checken blijft natuurlijke een doorn in het oog, en ik ben het wel eens met de stelling dat voor de trajecten waarop meerdere treinen rijden er dan maar een verdeelsleutel gebruikt moet worden.
Ik vind het opdelen van reiskosten op een x-traject waar je gewoon objectieve data van hebt relatief gezien makkelijker dan tamelijk accuraat ontcijferen wat ik zoal doe op basis van wat coördinaten en data die uit sensoren van mijn telefoon te vissen zijn.
Maar niet glashelder voor de vervoerder die de paaltjes neer zet of deze de inkomsten gaat krijgen of dat de concurrent deze gaat krijgen.Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:53:
[...]
Ze delen die boete's altijd uit in de trein waar je mee reist dus ten gunste van welke partij die bon is lijkt me glashelder?
Stel dat jij vervoerder A bent en je wilt inkomsten voor jouw trein bezetting en dat jouw administratie klopt.
Nu zet vervoerder B de paaltjes van dat bedrijf kris kras door jouw paaltjes heen. Vervoerder B is niet aan jouw geallieerd.
Waarom zou dit ten gunste zijn van vervoerder A? Vervoerder A heeft die paaltjes van B daar helemaal liever niet. Andersom ziet B de paaltjes van A daar liever niet.
Een willekeurige reiziger die met A gaat reizen kan bij B inchecken, waarbij bij controle van A, A de inkomsten van de boete krijgt (hier is B niet blij mee). Andersom als deze reiziger met B gaat reizen maar bij A incheckt zou B de inkomsten van de boete krijgen waar A niet blij mee is. Het verhaal wordt nog even onduidelijker wanneer er sprake is van een overstap en de reiziger daadwerkelijk met A gereisd heeft, maar door B gecontroleerd wordt terwijl er is ingecheckt bij een C. Dan heeft A helemaal het nakijken.
Met andere woorden, het is ***V AN T E V O R E N*** dus helemaal niet helder wie telkens de boete mag gaan incasseren, en daarom heeft de vervoerder er helemaal geen baat bij om een onduidelijke situatie te creëren en/of in stand te houden.
Is Alkmaar - Beverwijk - Amsterdam - Utrecht - Leiden genoeg randstad voor je? Daar heb je weliswaar niet de meerdere trein vervoerders, maar wel dat mensen iets fout hebben gedaan met inchecken, dikwijls "iets" met keuze dagen of eerste klas zijn gaan zitten met tweede klas incheck. Of af en toe dat men bij de GVB is ingecheckt en dan met de NS reist, maar dan gaat het dikwijls maar om kleinere stukjes.Ik zie ze geregeld bonnen uitschrijven. Misschien ligt dat aan het gebied waar je woont maar hier in de randstad wordt je gewoon glashard op de bon geslingerd of je moet echt iemand hebben die er geen zin in heeft of een bijzonder charmant verhaal hebben. (of tieten en een leuk koppie...)
Overigens doet het hebben van tieten met of zonder leuk koppie niet zoveel bij zo'n 50% van de conducteurs kan ik je vertellen uit ervaring.
Uhhhhhhh......Als zo'n gozer zegt dat je dat niet bent moet je dat maar geloven. Kan je hoog of laag springen. Zo'n geprint kaartje laat 0 ruimte voor discussie over.

Lees eens wat ik hierboven schreef. Juist met een geprint kaartje moest ik altijd ellenlange preken aanhoren van conducteurs omdat ze weer eens vonden dat ik op een ander traject had moeten zitten. Ik noemde als voorbeeld een Amsterdam -> Uitgeest via Haarlem.
En ook de geldigheid van het kaartje was wel eens discutabel als de inkt bijna op was bij het afstempelen en je er van beschuldigd werd de boel te willen saboteren.
Wel ben ik het met je eens dat er een controle middel moet zijn om snel te kunnen checken wat de huidige status is van je incheck. Dit is technisch niet enorm moeilijk; kleine hoesjes die met een druk op de knop je kaart uitlezen en op een mini display laten zien of je bent ingechecked behoren absoluut tot de mogelijkheden.
Ja, ik ken dat gebied goed. Die bruggen zijn alleen een omweg afhankelijk waar je vandaan komt natuurlijk, en een makkelijke oplossing waar iedereen wat aan heeft is de boel daar op te knappen.Het sluiten van die poortjes geeft ook nog logistieke problemen. Op Leiden CS is het voor iedereen bijvoorbeeld een primaire doorgang van het stadscentrum naar het LUMC (ziekenhuis). Er zijn links en rechts bruggen waar je onderdoor kan maar dat zijn beide omwegen en zijn slecht voor het veiligheidsgevoel want die zijn ongelofelijk verpauperd en slecht doorgankelijk door alle fietsen.
Waarbij de OV chipkaart sterk lijkt op het systeem in Engeland en we zelfs nog sterker gelijkende hardware gebruiken en een (nagenoeg) identieke kaart zelf.Ik heb volgens mij ook nergens verklaard een probleem te zien met überhaupt de digitalisering van OV kaartjes. Het is puur de uitwerking van onze chipkaart.
Je slaat eigenlijk de spijker al redelijk op zijn kop door te stellen dat het al een tijd (zeg maar gerust jaren) zo werkt in andere landen. Zoals Engeland.
Dan meteen de vraag terug, waarom denk je dat we hier het wiel opnieuw hebben uitgevonden? Zeg je dat omdat het "verkeerd" klinkt, of was je betrokken bij de ontwikkeling van het systeem en -weet- je dat het wiel opnieuw is uitgevonden?De eerste vraag die ik dus stel is waarom hebben we dat niet 1 op 1 overgenomen in plaats van zelf het wil opnieuw te gaan zitten uitvinden met tig obstakels?
Maar helaas werkt het net zo goed andersom. De consument is misschien ook niet inherent slecht, maar deze vergrijpt zich aan een zucht naar hebberigheid en goedkoopte. Beiden partijen proberen continu hun eigen belang te optimaliseren (wat overigens een "rationele partij" genoemd wordt). De vervoerder wil maximale winst, de reiziger wil minimale kosten. In de digitale wereld betekend dit dat de consument alles kopieert wat los en vast zit zonder ook ergens maar een cent voor te betalen want zogenaamd is de producent toch wel rijk genoeg.Het is geen zucht naar slechtheid. Slechts een zucht naar verbeterde winstmarges ten koste van te veel gemakken aan het adres van de reiziger.
Vreemd genoeg als de rollen zijn omgedraaid en diezelfde consument die alles zo absurd goedkoop mogelijk wil (zo goedkoop dat het eigenlijk niet kan en er dubieuze praktijken ontstaan hierdoor), wil opeens overal de volle mep voor hebben zodra deze zelf naar het eigen werk gaat.
In de basis werkt het systeem nu ook wel. Vergeet niet dat we in de echte begin dagen nog met veel grotere problemen zaten en dat was dat gewone basis incheck/uitcheck op het meeste simpele traject af en toe niet werkte.Maar er moet wel even in een bijzonder rap tempo ergens een vuurtje gesticht worden om dit ding voor de reiziger te laten werken. Ook de reiziger die niet in alle hokjes past. Onzin als per vervoerder inchecken kan je gewoon niet verkopen.
Maar ik moet nogmaals zeggen dat het oplossen van de nachtnet problematiek mij ook verbaast. Zit er gewoon een heel slecht technisch team nu? Is er outsourced naar een Indiër die peanuts betaald krijgt?
Linksom of rechtsom stonden er altijd flinke rijen overal. Ik ben die mensen nooit gaan vragen waarom ze daar elke ochtend en (iets minder) avond stonden met zijn allen.Als je structureel reist met de trein en je moet dan in de rij staan voor kaartjes doe je het fout.
En als je structureel met de trein reist 5 dagen per week naar 1 vaste bestemming was een traject kaart vaak handig en goedkoper. Als je diverse bestemming had en/of niet 5 dagen reisde waren losse retourtjes toch vaak goedkoper (ja, als consument optimaliseer ik dus ook mijn kosten, en ik heb destijds echt alles goed doorberekend).
Wel als vrij veel mensen sporadisch reizen, en een paar seconden? Was eerder 10 minuten met de rijen van vroeger, op zijn minst. Weet nog goed dat als we 's avonds nog afgesproken hadden we altijd toch wel 20 minuten van te voren bij station wilde zijn "omdat je nog een kaartje moest kopen" waar je 10 a 15 minuten voor reserveerde en dan nog 5 minuten om naar het perron te gaan.Als je sporadisch reist lijkt het me geen moeite om een paar seconden te wachten alvorens je een kaartje kan kopen.
Wat in de laatste fase van de kaartjes ook gebeurde, maar dan zou je wel 2x een kaartje moeten kopen en dus 2x in die rij staan.De OV-Chipkaart kent het concept van een retourtje niet. Om dit probleem op te lossen kan je natuurlijk ook het retourtje bij de oude kaartjes afschaffen en gewoon enkeltjes verkopen.
Je bedoelt van de conducteur over het traject? Tsja... wat kan ik daar op zeggen? Ik ben in ieder geval blij er nu nooit meer last van te hebben, hoewel er nog steeds enige discussie kan ontstaan over wat de reisrichting is moet ik toegeven.Dit is wel erg voorwaardelijk geneuzel...
Het probleem in Nederland is dat je na het inchecken kunt kiezen met wie je reist. Dat maakt dat het niet werkt. Inchecken zal alleen (vrijwel) 100% goed gaan als je na het poortje alleen naar die vervoerder kunt gaan bij wie je ingecheckt hebt. Wat Verwijderd in "OV Chipkaart" zegt dus: in Amsterdam bijvoorbeeld op alle stations waar de NS en de GVB stoppen glazen wanden op de perrons of de trein en de metro op afzonderlijke perrons laten stoppen.Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:53:
[...]
Ik heb volgens mij ook nergens verklaard een probleem te zien met überhaupt de digitalisering van OV kaartjes. Het is puur de uitwerking van onze chipkaart.
De eerste vraag die ik dus stel is waarom hebben we dat niet 1 op 1 overgenomen in plaats van zelf het wil opnieuw te gaan zitten uitvinden met tig obstakels?
Dit zal uiteraard een zeer zware ingreep zijn op stations waar meerdere treinvervoerders stoppen. Denk je maar eens in hoe je Zwolle, Arnhem of Nijmegen moet verbouwen om dat daar mogelijk te maken.
Voor bussen en trammen heb je het probleem niet omdat je daar in het voertuig zelf moet inchecken (alhoewel ik meen dat dat op de hofpleinlijn ook niet duidelijk is omdat je bij de een op het perron en bij de ander in het voertuig moet inchecken?)
Zolang dat dus niet opgelost is (en dat kun je ook oplossen door het inchecken bij treinen globaal te maken en de afrekening op basis van reisroute of verdeelsleutel te doen, maar goh, waarom hebben we dan een OV-Chipkaart?) zul je altijd deze problemen tegenkomen.
In London is dat probleem er dus totaal niet. de Oystercard is iets van Transport for London en TfL zorgt voor de afrekening. Ook daar rijden meerdere vervoerders (o.a. is de Oystercard ook bij het National Rail netwerk geldig, en dat zijn zo'n 10 vervoerders in die regio), maar omdat er blijkbaar een verdeelsleutel is afgesproken kan dat gewoon.
En omdat in Nederland nu juist het niet willen hebben van die verdeelsleutel aan de basis van de OV-Chipkaart heeft gestaan zul je dit in Nederland op die manier niet kunnen oplossen en met deze houtje-touwtjeoplossing verder moeten gaan.
Moet je vraag dan niet zijn: "wanneer maken ze het af overal in Nederland?Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:47:
[...]
Recept voor fouten? Ik kijk doorgaans niet naar logootjes als ik op een drukke plek loop, waar ik normaal nooit kom. Dan kijk ik eerder om me heen om te zien waar ik heen moet en of ik niet iemand van z'n sokken afloop. Ik liep gewoon Amstel in en keek naar een breed poortje voor mijn koffer. Dichtstbijzijnde was helemaal links. Daar stond een hele rits identiek ogende poortjes. Rechts stond ook een hele rits, maar het brede poortje was veel verder weg.
Afaik heb je overal waar meerdere vervoerders rijden verschillende poortjes en/of verschillende paaltjes. Ik snap dus niet waarom je Amsterdam Amstel eruit pikt.
Ja, net bij m'n ouders dat gezeur gehad. M'n pa kreeg het restant van z'n vorige kaart terug, maar m'n moeder maar de helft. Dit terwijl 100% zeker is dat op beide kaarten hetzelfde bedrag stond. Vervolgens hebben ze nog naar de ov-chipkaart helpdesk gebeld, maar het enige wat ze daar kunnen is je verwijzen naar een "servicepunt". De service hier bestaat echter uit het wijzen naar een opwaardeerautomaat, voor de rest weten ze niks.sambalbaj schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:39:
Nuttige opmerkingen van de ombudsman over dat een vervangende kaart gratis moet worden en dat saldo mee kan naar de nieuwe kaart.
Hoop dat ze dat voor mei volgend jaar kunnen regelen, dan verloopt de mijne. Vijf keer gebruikt en veel vaker wordt dat niet, maar ja er staat nog saldo op en weer die 7,50 hè.

M'n ouders zijn volslagen digibeten en hadden dus ook geen ov-account waar ik nog wat zou kunnen nakijken. Heb dus nu dus maar wel een account voor ze aangemaakt en een nieuw NS reisproduct erop gezet. Suf dat automatisch opwaarderen wel wordt overgezet, maar je "ns reizen zonder abo" opnieuw moet activeren.
Kortom: voor mij is het geen probleem, maar voor ouderen is het een veel te complex en ondoorzichtig product waarbij kostenbesparing het uitgangspunt is i.p.v. gebruiksgemak.
_██_
(ಠ_ృ)
Verwijderd
Ben je gelijk af van al die poortjes en stationshallen die gesloten zijn. Een paar palen op strategische punten (op het perron bijvoorbeeld) om in en uit te checken en klaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2015 17:34 ]
Volgens de NS en anderen zijn die poortjes er om het zwart-rijden te voorkomen of minimaal te ontmoedigen.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:32:
Waarom niet gewoon het papieren kaartje gehouden (tegen een duurder tarief) en inchecken niet verplicht maken. Zo hoeven deze, alsmede abonnementhouders en mensen met een OV/NS jaarkaart niet in te checken.
Ben je gelijk af van al die poortjes en stationshallen die gesloten zijn. Een paar palen op strategische punten (op het perron bijvoorbeeld) om in en uit te checken en klaar.
Verwijderd
Ik vind wel dat je heel erg je best doet om situaties zo diffuus mogelijk te maken zodat er op reageren bijzonder lastig wordt.flowerp schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 00:45:
[...]
Maar niet glashelder voor de vervoerder die de paaltjes neer zet of deze de inkomsten gaat krijgen of dat de concurrent deze gaat krijgen.
Stel dat jij vervoerder A bent en je wilt inkomsten voor jouw trein bezetting en dat jouw administratie klopt.
Nu zet vervoerder B de paaltjes van dat bedrijf kris kras door jouw paaltjes heen. Vervoerder B is niet aan jouw geallieerd.
Waarom zou dit ten gunste zijn van vervoerder A? Vervoerder A heeft die paaltjes van B daar helemaal liever niet. Andersom ziet B de paaltjes van A daar liever niet.
Een willekeurige reiziger die met A gaat reizen kan bij B inchecken, waarbij bij controle van A, A de inkomsten van de boete krijgt (hier is B niet blij mee). Andersom als deze reiziger met B gaat reizen maar bij A incheckt zou B de inkomsten van de boete krijgen waar A niet blij mee is. Het verhaal wordt nog even onduidelijker wanneer er sprake is van een overstap en de reiziger daadwerkelijk met A gereisd heeft, maar door B gecontroleerd wordt terwijl er is ingecheckt bij een C. Dan heeft A helemaal het nakijken.
Met andere woorden, het is ***V AN T E V O R E N*** dus helemaal niet helder wie telkens de boete mag gaan incasseren, en daarom heeft de vervoerder er helemaal geen baat bij om een onduidelijke situatie te creëren en/of in stand te houden.
Hoezo moeten ze van te voren weten voor wie een boete is? Ze weten toch ook niet van te voren of en wanneer iemand zwart rijd? Dat is een constatering die ter plaatse wordt gedaan, samen met de trein waarin zwart wordt gereden.
Ik heb daar een andere ervaring mee. Heeft natuurlijk verder niet zo veel zin om over door te gaan want wat we waarnemen is toch niet hard te maken.Is Alkmaar - Beverwijk - Amsterdam - Utrecht - Leiden genoeg randstad voor je? Daar heb je weliswaar niet de meerdere trein vervoerders, maar wel dat mensen iets fout hebben gedaan met inchecken, dikwijls "iets" met keuze dagen of eerste klas zijn gaan zitten met tweede klas incheck. Of af en toe dat men bij de GVB is ingecheckt en dan met de NS reist, maar dan gaat het dikwijls maar om kleinere stukjes.
Overigens doet het hebben van tieten met of zonder leuk koppie niet zoveel bij zo'n 50% van de conducteurs kan ik je vertellen uit ervaring.
Die situatie die ik als heel erg voorwaardelijk beschreef?Uhhhhhhh......![]()
Lees eens wat ik hierboven schreef. Juist met een geprint kaartje moest ik altijd ellenlange preken aanhoren van conducteurs omdat ze weer eens vonden dat ik op een ander traject had moeten zitten. Ik noemde als voorbeeld een Amsterdam -> Uitgeest via Haarlem.
En ook de geldigheid van het kaartje was wel eens discutabel als de inkt bijna op was bij het afstempelen en je er van beschuldigd werd de boel te willen saboteren.
Wel ben ik het met je eens dat er een controle middel moet zijn om snel te kunnen checken wat de huidige status is van je incheck. Dit is technisch niet enorm moeilijk; kleine hoesjes die met een druk op de knop je kaart uitlezen en op een mini display laten zien of je bent ingechecked behoren absoluut tot de mogelijkheden.
Er zijn altijd uitzonderingen maar je kan moeilijk over het feit heen dat er op een kaartje geschreven staat wat je traject is en een chipkaart een keer bliept zegt en een conducteur een keer streng kijkt.
Dat is voor de passagier gewoon minder controle.
Ben je het uiteindelijk ook mee eens maar toch.
80% van de (lopende) mensen komt gewoon uit het stadscentrum dus dat het afsluiten van dat station voor een een flink aantal mensen gewoonweg kut is lijkt me iets dat gewoon vastgesteld kan worden.Ja, ik ken dat gebied goed. Die bruggen zijn alleen een omweg afhankelijk waar je vandaan komt natuurlijk, en een makkelijke oplossing waar iedereen wat aan heeft is de boel daar op te knappen.
Die tunnels gaan ze voorlopig niet opknappen.
Je hoeft niet bij het systeem betrokken te zijn om te constateren dat het niet fatsoenlijk werkt.Waarbij de OV chipkaart sterk lijkt op het systeem in Engeland en we zelfs nog sterker gelijkende hardware gebruiken en een (nagenoeg) identieke kaart zelf.
Dan meteen de vraag terug, waarom denk je dat we hier het wiel opnieuw hebben uitgevonden? Zeg je dat omdat het "verkeerd" klinkt, of was je betrokken bij de ontwikkeling van het systeem en -weet- je dat het wiel opnieuw is uitgevonden?
Daar hoeft je alleen maar een paar ogen en een brein voor te hebben.
Moet ik me aangesproken voelen?Maar helaas werkt het net zo goed andersom. De consument is misschien ook niet inherent slecht, maar deze vergrijpt zich aan een zucht naar hebberigheid en goedkoopte. Beiden partijen proberen continu hun eigen belang te optimaliseren (wat overigens een "rationele partij" genoemd wordt). De vervoerder wil maximale winst, de reiziger wil minimale kosten. In de digitale wereld betekend dit dat de consument alles kopieert wat los en vast zit zonder ook ergens maar een cent voor te betalen want zogenaamd is de producent toch wel rijk genoeg.
Want je zit dit verhaal tegen een muziekverzamelaar aan te houden die exact 0 onbetaalde nummers in zijn collectie heeft.
Ik faal overigens ook een connectie te leggen tussen "piraterij" en in wiens voordeel de OV chipkaart momenteel werkt.
Ik vind het vrijgemaakte budget en daarop volgende budgetoverschrijding van het ov-chip project alles behalve goedkoop of typisch Nederlands.Vreemd genoeg als de rollen zijn omgedraaid en diezelfde consument die alles zo absurd goedkoop mogelijk wil (zo goedkoop dat het eigenlijk niet kan en er dubieuze praktijken ontstaan hierdoor), wil opeens overal de volle mep voor hebben zodra deze zelf naar het eigen werk gaat.
Waar tussen jou en mij het primaire verschil ligt, denk ik, is dat jij wil weten waarom iets niet werkt zoals je verwacht. Ik wil gewoon dat het werkt zoals rieeel mag worden verwacht.In de basis werkt het systeem nu ook wel. Vergeet niet dat we in de echte begin dagen nog met veel grotere problemen zaten en dat was dat gewone basis incheck/uitcheck op het meeste simpele traject af en toe niet werkte.
Maar ik moet nogmaals zeggen dat het oplossen van de nachtnet problematiek mij ook verbaast. Zit er gewoon een heel slecht technisch team nu? Is er outsourced naar een Indiër die peanuts betaald krijgt?
Of dat dan een onderbetaalde indier is geweest of gewoon iemand die bijzonder incompetent is geweest op een x-vlak boeit me gewoonweg niet.
Ik heb nog nooit in mijn leven langer dan een minuut bij zo'n kaartautomaat gestaan.Linksom of rechtsom stonden er altijd flinke rijen overal. Ik ben die mensen nooit gaan vragen waarom ze daar elke ochtend en (iets minder) avond stonden met zijn allen.
En als je structureel met de trein reist 5 dagen per week naar 1 vaste bestemming was een traject kaart vaak handig en goedkoper. Als je diverse bestemming had en/of niet 5 dagen reisde waren losse retourtjes toch vaak goedkoper (ja, als consument optimaliseer ik dus ook mijn kosten, en ik heb destijds echt alles goed doorberekend).
Wel als vrij veel mensen sporadisch reizen, en een paar seconden? Was eerder 10 minuten met de rijen van vroeger, op zijn minst. Weet nog goed dat als we 's avonds nog afgesproken hadden we altijd toch wel 20 minuten van te voren bij station wilde zijn "omdat je nog een kaartje moest kopen" waar je 10 a 15 minuten voor reserveerde en dan nog 5 minuten om naar het perron te gaan.
Tevens niet relevant want ik pleit niet voor terugkeer van de kaartjes, maar toch.
Of 1x in de rij staan en 2 kaartjes kopen? Je hebt niet een kaartjesquotum hoor...Wat in de laatste fase van de kaartjes ook gebeurde, maar dan zou je wel 2x een kaartje moeten kopen en dus 2x in die rij staan.
Nee, gewoon de situatie waarin dat gedonder voorkomt is voorwaardelijk. Net zoals die situatie waar je kennelijk 80 verschillende bestemmingen kan hebben op een dag en daarom niet van te voren kaartjes kan kopen.Je bedoelt van de conducteur over het traject? Tsja... wat kan ik daar op zeggen? Ik ben in ieder geval blij er nu nooit meer last van te hebben, hoewel er nog steeds enige discussie kan ontstaan over wat de reisrichting is moet ik toegeven.
Op mijn beurt ben ik dan ietwat verbaast dat je je best lijkt te doen om het niet te begrijpen. Op dit moment twijfel ik of dit nu serieus bedoeld is of niet, maar laat ik daar niet van uitgaan en het nog hoogstens 2 maal uitleggen dan. Als je hierna nog niet begrijpt beloof ik nog 1 poging te doen, maar als je het dan NOG steeds niet begrijpt dan moeten we deze sub-discussie maar laten voor wat het is.Verwijderd schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:59:
[...]
Ik vind wel dat je heel erg je best doet om situaties zo diffuus mogelijk te maken zodat er op reageren bijzonder lastig wordt.
Diepe zucht, en daar gaan we. Laten we eerst even herhalen waar het om ging:Hoezo moeten ze van te voren weten voor wie een boete is? Ze weten toch ook niet van te voren of en wanneer iemand zwart rijd? Dat is een constatering die ter plaatse wordt gedaan, samen met de trein waarin zwart wordt gereden.
1.
De stelling was dat een onduidelijke situatie van paaltjes alleen nadeling was voor de reiziger. Elk nadeel van de reiziger zou zogenaamd in het voordeel zijn van de vervoerder, want die zou alleen aan zichzelf denken.
2.
De tegenstelling was dat OOK de vervoerder hier geen baat bij heeft. Die ziet liever ook dat mensen gewoon correct inchecken en een onduidelijke situatie helpt hier niet bij.
3.
Toen werd daar weer tegen gesteld dat de vervoerder dit juist graag ziet, want deze zou teren op de inkomsten van riante boetes.
4.
Hierna volgde de uitleg dat een vervoerder ook geen baat heeft om te gokken op inkomsten van boetes, als het niet duidelijk is of deze inkomsten naar hem gaan of naar 1 van de concurrenten.
Nu vraag jij dus "Hoezo moeten ze van te voren weten voor wie een boete is?".
Dat zouden ze moeten weten als het plan was om inkomsten te gaan trekken uit boetes.
Daarnaast vraag je "Ze weten toch ook niet van te voren of en wanneer iemand zwart rijd?"
En dat is dus het hele punt. Dat weten ze niet. Maar let op, het gaat niet perse over zwart rijden hier maar over verkeerd inchecken. Dus rolt de hele opgebouwde stellage van aannames weer af:
1. Ze weten niet naar welk bedrijf de boete gaat
2. Ze weten niet van te voren of iemand "zwart rijdt" (eigenlijk, verkeerd incheckt)
3. Ze kunnen dus niet betrouwbaar gokken op boetes als bron van inkomsten
4. Als ze niet kunnen gokken op boetes, blijft de gewone correcte incheck over
5. Voor de gewone correcte incheck is het belangrijk dat de paaltjes duidelijk staan
6. De vervoerder heeft er belang bij dat de paaltjes duidelijk staan
7. De vervoerder heeft er dus geen belang bij dat de paaltjes onduidelijk staan
Ergo, je hebt nu zelf volgens afleiding bewezen dat de eerdere stelling dat de onduidelijke situatie van paaltjes in het belang zijn van de vervoerder niet waar is.
Laat maar weten of je het nu voor elkaar weet te krijgen om het nog niet te snappen. Zo niet dan zal ik het zoals beloofd nog 1 maal uitleggen. Ben benieuwd
Je suggereert dus dat vrouwen elkaar de hand boven het hoofd houden of zo? Ik denk dat het precies andersom is. Nu heb ik niet heel vaak bekeuringen gehad, maar als ik deze kreeg was het voor mijn gevoel toch wel iets vaker van een vrouw. Maar goed, dat is inderdaad zo niet hard te maken.Ik heb daar een andere ervaring mee.
Het punt is dat de discussie verschoven is.Er zijn altijd uitzonderingen maar je kan moeilijk over het feit heen dat er op een kaartje geschreven staat wat je traject is en een chipkaart een keer bliept zegt en een conducteur een keer streng kijkt.
Dat is voor de passagier gewoon minder controle.
Met kaartjes: "incheck" is redelijk duidelijk te zien. Alleen of inkt goed genoeg is was een klein punt, maar niet alle kaartjes kocht je zonder datum en de inkt was niet altijd op. Alleen traject was een eindeloze punt van discussie, vooral op de wat lastigere trajecten (Amsterdam Uitgeest via Haarlem, Haarlem Schiphol via Leiden, etc).
Met OV Chipkaart: inchecken is obscuur. Je moet goed naar het paaltje/poortje kijken en onthouden of je bent ingechecked of niet. Triest weinig mogelijkheden om dit te controleren op perron zelf, geen mogelijkheden om te controleren in de trein. Traject is zelden of nooit punt van discussie. Conducteur hoeft alleen te controleren of je bent ingechecked en niet tegen reisrichting in rijdt. Of je nu via Haarlem of Zaandam naar Uitgeest gaat is volledig jouw eigen zorg.
Dus tsja, een voordeel weg en nadeel erbij, maar ook nadeel weg en voordeel erbij.
Het is dus maar waar je meer last van hebt/had.
Ho ho! Nu doe je het weer! Een totaal ander antwoord geven op een eerdere vraag.Je hoeft niet bij het systeem betrokken te zijn om te constateren dat het niet fatsoenlijk werkt.
Daar hoeft je alleen maar een paar ogen en een brein voor te hebben.
We hadden het er niet over of het systeem fatsoenlijk werkt of niet, maar of het wiel overnieuw uitgevonden is of niet!
Ik vroeg of jij soms bij de ontwikkeling van het systeem betrokken was omdat je zo stellig zegt dat het wiel overnieuw uitgevonden is in Nederland. Dat heeft niets te maken met of het systeem fatsoenlijk werkt.
Het was een analogie om aan te geven dat de consument net zo goed een berekende partij is die alles juist zo goedkoop mogelijk wil. Dit als tegenwicht voor de stelling dat een vervoerder slecht zou zijn omdat deze voor zichzelf (maximale) winst wil maken.Ik faal overigens ook een connectie te leggen tussen "piraterij" en in wiens voordeel de OV chipkaart momenteel werkt.
Piraterij was gekozen als voorbeeld omdat dit makkelijk laat zien wat er gebeurd als er geen of moeilijke controle is. Als de reiziger een hele makkelijke en risicoloze mogelijkheid had om gratis te reizen terwijl er eigenlijk betaald moet worden (m.a.w. zwart rijden dus) dan zou dit zeer waarschijnlijk ook massaal gedaan worden.
Omdat jij de consument bent vindt je misschien de vervoerder "slecht", want hoe *durft* deze geld te vragen en proberen het maximale te verdienen. Maar andersom ben jij (in het algemeen, niet perse jij persoonlijk) net zo "slecht", als je het zo wilt noemen.
Maar dat zeg ik niet.Ik vind het vrijgemaakte budget en daarop volgende budgetoverschrijding van het ov-chip project alles behalve goedkoop of typisch Nederlands.
Ik zeg niet dat het ov-chipkaart project goedkoop was om uit te voeren.
Ik zeg dat jij als consument alles zo goedkoop mogelijk wilt, maar als je gaat werken wil je een zo'n hoog mogelijk loon. Je staat bij wijze van spreken om 8:50 te schelden dat de gemene vervoerder je 1 cent te veel berekend vanwege de OV Chipkaart, en om 9:00 sta je in je eigen bedrijf en verhoog je je eigen prijzen met 1 euro, of sta je bij de baas in het kantoor en eis je 100 euro meer loon per maand.
Misschien als je uit een klein dorpje komt waar iedereen lokaal werkt en je buiten de spits naar je oma in het volgende dorp gaat?Ik heb nog nooit in mijn leven langer dan een minuut bij zo'n kaartautomaat gestaan.
Tevens niet relevant want ik pleit niet voor terugkeer van de kaartjes, maar toch.
Maar (helaas) in de iets grotere plaatsen en met name tijdens de spits stonden er altijd enorme rijen. Heel geroutineerde reizigers halen een kaartje in grofweg 40 seconden uit de automaat. Grofweg 10 seconde om de keuze te maken, dan 5 seconden om de pin kaart in te automaat te wurmen, 5 seconden die dat onding nodig heeft om de boel te lezen, 5 seconden om je pin in te tikken, dan weer 5 seconden voordat ie zegt dat de betaling gelukt is, en dan iets van 10 seconden dat de automaat bezig is met printen en je het kaartje eruit pakt.
Dan zit er nog een seconde of wat tussen de ene die wegloopt en de volgende die er naar toe loopt. En heel af en toe had je nog dat het even duurde voor de machine weer klaar was voor de volgende klant. Laten we het totaal op 45 seconden zetten tot dat de volgende echt kan beginnen.
Met een mannetje of 10 voor je zit je dan al op 7.5 minuut.
En helaas is niet iedereen een heel erg geroutineerde reiziger. Je had er *altijd* wel weer zo eentje tussen die rustig alle menu opties gaat zitten te bekijken, en dan weer terug gaat, en dan weer wat anders kiest. En dan als het op betalen aankomt nog uitgebreid de pin pas gaat lopen te zoeken, of nog erger toen alle automaten nog munt geld hadden muntje voor muntje erin gooien en dan telkens wachten en kijken of het nog te betalen bedrag al 0 was.
Of ook erg leuk, mensen in een groep die meerdere kaartjes moesten hebben en niet doorhadden dat de automaat een shopping cart had, en dan elk (identiek) kaartje apart gingen lopen uitkiezen en afrekenen.
Dus met 10 man voor je en ook maar 1 minder geroutineerde reiziger zat je makkelijk op 10 minuten wachttijd.
Omdat je dit nooit van te voren wist moest je eigenlijk dus wel zo'n 15 minuten van te voren bij de automaat zijn en als je echt pech had was dat zelfs nog krap (10 man voor je met 2 minder geroutineerde reizigers).
Kan ja, maar dan kun je net zo goed voor retourtje kiezen? (waarbij de automaat dan 2 kaartjes print, maar in die tijd was ik al lang over op de ov chipkaart, dus weet niet of de automaat dat doet)Of 1x in de rij staan en 2 kaartjes kopen? Je hebt niet een kaartjesquotum hoor...
"voorwaardelijk"?Nee, gewoon de situatie waarin dat gedonder voorkomt is voorwaardelijk.
Waarom? Want dat leg je niet uit...flowerp schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:23:
Dat zouden ze moeten weten als het plan was om inkomsten te gaan trekken uit boetes.
Tenzij je dat ophangt aan het volgende:
maar heb je dan wel eens de miljoenennota gekeken op prinsjesdag? Daar staat gewoon een post 'Boetes' op onder 'Inkomsten'... Het is gewoon een vorm van inkomsten, eentje waar je gewoon een trendanalyse op kunt loslaten. Je kunt via jouw redenatie ook niet betrouwbaar gokken op hoeveel reizigers je hebt...3. Ze kunnen dus niet betrouwbaar gokken op boetes als bron van inkomsten
Ik ben het er trouwens mee eens dat het in het belang is van de vervoerder dat de situatie helder en duidelijk is, er zijn al heel veel mensen die het OV links laten liggen om redenen die niks met financiën te maken hebben
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Maar waarom wordt er niet gewoon automatisch een nieuwe kaart verstuurd als het verlopen is, mijn abonnement loopt tenslotte gewoon door en is nog een half jaar geldig. Alsof ik iets aan een abonnement heb zonder kaart!
Verder wilde ik afgelopen week weer een ov-fiets huren, blijkt dat ook niet te kunnen: kaart onbekend. Blijk ik ook daar mijn kaart zelf handmatig te moeten koppelen. Dat ook maar even gedaan, maar ook daarvan denk ik: automatiseren die handel!
Kortom: ik ben weer een ervaring rijker! Leerzaam hoor zo'n ov kaart.
ja de wondere wereld van de ov-kaart. HOewel Flowerp zijn/haar best doet om overal te bezingen hoe geweldig het is, is het voor veel gebruikers niet duidelijker geworden. Dit soort situaties omschrijft precies waarom ik niet zo weg ben van die kaart: het is 1 grote zwarte-doos/grabbelton qua abbonemeten, dingen koppelen of juist niet en overzetten etc. En men weet je aan de telefoon vaak te vertellen dat iets heel logisch is, maar in het echt blijkt dat niet zo (bijv. dat koppelen van de OV-fiets). Doordat je daarna niet echt naar het loket van TLS kunt (want die bestaan niet, zo slim zijn ze wel), kom je bij het loket van Arriva/NS waar ze hun best doen maar ja, het is ook niet hun product...Rikkie8 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:25:
Mijn ov-kaart verliep dus afgelopen maand, dus ik heb een duplicaat aangevraagd (alle abonnementen worden overgezet hoor meneer). Heb trouwens een 'bijproduct', dalvrij 1e klas. Met de nieuwe kaart inchecken, heb ik ineens een dalvrij 1e én een dalvrij 2e klas erop staan. Het gekke was dat er op de 2e klas ingecheckt werd en ik dus uit de 1e klas werd gezet(lol). Mijn argument dat ik helemaal geen 2e klas abonnement heb en dus zwart reis in de 2e klas deed niet ter zake.. Maar goed, kan gebeuren, dus naar een servicepunt, helemaal verbaasd, dit kan niet meneer, ik snap het ook niet.. Maar de oplossing is genieten: er is gewoon een 1e klas overheen gezet, dus heb nu 3 abonnementen op mijn kaart staan. Ik ben best positief over openbaar vervoer, maar hier denk ik toch: wat een puinhoop!
Maar waarom wordt er niet gewoon automatisch een nieuwe kaart verstuurd als het verlopen is, mijn abonnement loopt tenslotte gewoon door en is nog een half jaar geldig. Alsof ik iets aan een abonnement heb zonder kaart!
Verder wilde ik afgelopen week weer een ov-fiets huren, blijkt dat ook niet te kunnen: kaart onbekend. Blijk ik ook daar mijn kaart zelf handmatig te moeten koppelen. Dat ook maar even gedaan, maar ook daarvan denk ik: automatiseren die handel!
Kortom: ik ben weer een ervaring rijker! Leerzaam hoor zo'n ov kaart.
Heb maar even weggelaten dat ik standaard met Veolia reis en dat maakt het id nog dynamischer. Ben verder eigenlijk wel een tevreden treinreiziger en als het werkt, dan werkt het ook wel prima. Alleen als je iets wilt wijzigen... Vooruit nog 1tje dan: ik wilde mijn 2e klas dalvrij die ik jaren heb gehad omzetten naar een bijproduct 1e klas(zelfde prijs) dus dacht, ik zeg mijn ene om en laat de andere per die datum ingaan. Nou vergeet het maar, zal een lang verhaal kort houden, maar ik heb meer dan een maand zonder abonnement gezeten, het was onmogelijk om daar iets aan te doen.. En daarom id: ik wil niet weten wat voor puinhoop/ingewikeld systeem het is geworden..Fr33z schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:43:
[...]
ja de wondere wereld van de ov-kaart. HOewel Flowerp zijn/haar best doet om overal te bezingen hoe geweldig het is, is het voor veel gebruikers niet duidelijker geworden. Dit soort situaties omschrijft precies waarom ik niet zo weg ben van die kaart: het is 1 grote zwarte-doos/grabbelton qua abbonemeten, dingen koppelen of juist niet en overzetten etc. En men weet je aan de telefoon vaak te vertellen dat iets heel logisch is, maar in het echt blijkt dat niet zo (bijv. dat koppelen van de OV-fiets). Doordat je daarna niet echt naar het loket van TLS kunt (want die bestaan niet, zo slim zijn ze wel), kom je bij het loket van Arriva/NS waar ze hun best doen maar ja, het is ook niet hun product...
O ja, dat googel met de oude NS kaartautomaat heb je nu ook nog bij de RET chipkaartautomaat.
Moet je achter iemand staan die met een handje vol muntgeld gaat betalen. Door even te lang er over doen kieper de automaat al het ingevoerde geld weer in de bak terug. En er staat er maar eentje.
Nu weet ik al wat het antwoord zal zijn. Daar reageer ik dan wel weer op.
Stem blanco!
Vlak voor vertrek kwamen reizigers Angelique Runhart en haar dochter er achter dat ze niet hadden ingecheckt. Tijd om dit te doen was er niet meer. Ze sprak de conducteur aan, die zonder aarzelen een sprintje trok naar het incheckpaaltje. De vrouw plaatste het verhaal op Facebook, waardoor conducteur Patrick nu een ware internetsensatie is.
Met nog twee minuten op de klok voor vertrek beseft Angelique dat ze niet heeft ingecheckt. Tijd om dit alsnog te doen of weer uit de trein te stappen met al haar hebben en houwen is er niet. Conducteur Patrick Simonis weet wel raad met het probleem. ,,Hij greep de ov-kaarten uit mijn handen, sprintte omhoog naar de paaltjes, checkte in en spurtte terug naar de trein,'' vertelt Angelique.
Conditietest
,,Dat sprintje was nog wel een uitdaging,'' lacht Patrick. ,,Ik heb net de vierdaagse in Nijmegen gelopen. De trap op en af rennen was een goede conditietest. We konden zelfs op tijd vertrekken met de trein.''
,,Die man is gek,'' dacht Angelique toen de vrolijke conducteur de reiskaarten uit haar hand griste. ,,Tegen andere reizigers zei ik: joh, dit maak je gewoon mee. Ik kon hem wel zoenen. Het is echt een lieverd. Een schatje.''
Angelique maakt een foto van haar held en besluit die op Facebook te zetten. Meer dan 35.000 mensen vinden haar verhaal leuk en ruim duizend mensen reageren enthousiast. ,,Waren er maar meer van zulke mensen op de wereld'' en ,,Hulde voor meneer de conducteur'' wordt er onder andere gereageerd.
Feestje
Dankzij de facebookpost wordt conducteur Patrick steeds bekender. ,,Steeds meer mensen herkennen mij in de trein.'' Dat zou onder andere kunnen komen door zijn imposante snor. Daarnaast is reizen met de joviale conducteur een hele belevenis. Een reis die je niet snel vergeet.
,,Het is altijd een feestje met mij in de trein. Ik ben een echte gastheer voor de reiziger. Zelfs collega's vinden het leuk om samen met mij te reizen. Een chagrijnige collega? Die eindigt zijn dag met een glimlach. Soms ga ik zelf met een chagrijnige buik naar werk, maar mijn humeur klaart op zodra ik de trein instap,'' aldus conducteur Patrick.
Oscar Wilde
Dat is wel degelijk gewenst gedrag, voor de NS, niet voor de consument. Ik weet dat NS dit gedrag met opzet in het systeem heeft ingebouwd/gewijzigd maar ik ben het wel met je eens ben dat het systeem slim genoeg KAN zijn om de twee uit elkaar te houden. Waarom dit niet gedaan wordt, zal zoals gewoonlijk een kosten kwestie zijn. Het standaard systeem wordt afgenomen van een externe leverancier en elke wijziging kost klauwen vol met geld.Osiris schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:58:
[...]
Da's helemaaaaaaaaaaal geen gewenst gedrag.
Zolang er maar één kaart in je portemonnee zit die daadwerkelijk als OV-chipkaart gebruikt kán worden, moet dat systeem niet zeiken.
Pas zodra je daadwerkelijk twee OV-chipkaarten aanbiedt, heeft 't systeem recht om te klagen.
Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp
Verwijderd
Da's een ontwerpfout. Dat de NS deze ontwerpfout wel handig vindt (om welke vage reden dan ook), moeten ze helemaal zelf weten. Het systeem weet gewoon precies welke chip van een OV chipkaart is en welke chip van een andere kaart is. Ons toeganssysteem werkt met dezelfde kaarten en die kan ook gewoon overweg met 2 of 3 gelijktijdig aangeboden kaarten. Tot je er 2 toegangspassen tegenaan houdt, dan gaat hij piepen, want iemand kan wel 1 toegangspas en X andere passen hebben maar niet 2 toegangspassen. (Nouja, kan natuurlijk wel, maar mag niet van het systeem. Tussen 2 geldige toeganspassen moet een pauze van minimaal 3 seconde zitten ofzo.)Diepie schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:38:
[...]
Dat is wel degelijk gewenst gedrag, voor de NS, niet voor de consument. Ik weet dat NS dit gedrag met opzet in het systeem heeft ingebouwd/gewijzigd maar ik ben het wel met je eens ben dat het systeem slim genoeg KAN zijn om de twee uit elkaar te houden. Waarom dit niet gedaan wordt, zal zoals gewoonlijk een kosten kwestie zijn. Het standaard systeem wordt afgenomen van een externe leverancier en elke wijziging kost klauwen vol met geld.
Je systeem bouwen met als uitgangspunt dat jij de enige bent die dit soort kaarten uitgeeft aan klanten, is gewoon dom en kortzichtig.
Wat verwacht je anders van een staatsbedrijf met een monopolieVerwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:58:
[...]
Je systeem bouwen met als uitgangspunt dat jij de enige bent die dit soort kaarten uitgeeft aan klanten, is gewoon dom en kortzichtig.
Ik kan me indenken dat de authenticatie langer duurt als eerst gezocht moet worden naar een kaart die toegang biedt en dat dat niet gewenst is bij de OV-Chipkaart waar vaak veel mensen in korte tijd langs moeten.Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:58:
[...]
Da's een ontwerpfout. Dat de NS deze ontwerpfout wel handig vindt (om welke vage reden dan ook), moeten ze helemaal zelf weten.
Verwijderd
Het duurt nog langer, als je eerst je OV chipkaart uit je portemonee moet halen voor je hem aan kunt bieden aan de lezer. Het hele idee van een contactloze kaart is juist, dat dat niet hoeft. Ik zie dan ook niet, welk reizigersbelang deze beperking nou precies dient.Maasluip schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:49:
[...]
Ik kan me indenken dat de authenticatie langer duurt als eerst gezocht moet worden naar een kaart die toegang biedt en dat dat niet gewenst is bij de OV-Chipkaart waar vaak veel mensen in korte tijd langs moeten.
Onze lezers (en dat zijn echt simpele dingetjes) reageren direct op een kaart. Dat duurt geen 0,1 seconde. Wat mij wel opvatl, is dat bijvoorbeeld lezers van bepaalde busmaatschappijen echt waardeloos zijn. Die geven je gewoon het gevoel, dat je moet gaan staan wachten tot dat ding eindelijk eens klaar is.
Ik heb m'n OV chipkaart in een flap in m'n portemonnee zitten, die sla ik om en bied de pas aan bij de paal. Hierdoor voorkom ik dat andere chipkaarten (zoals m'n japanse en engelse OV kaarten) perongeluk gelezen worden als ik de hele portomonnee tegen de kaartlezer druk. Ik hoef de kaart dus nooit uit m'n portomonnee te halen, zelfs niet bij een controle want de flap is doorzichtig en prima af te lezen.Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:47:
[...]
Het duurt nog langer, als je eerst je OV chipkaart uit je portemonee moet halen voor je hem aan kunt bieden aan de lezer. Het hele idee van een contactloze kaart is juist, dat dat niet hoeft. Ik zie dan ook niet, welk reizigersbelang deze beperking nou precies dient.
het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.
Ja, lekker makkelijk. Zonder conducteur gaat die trein niet weg hoor
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Argh, vooral dat ja. Die lezers van Arriva / Veolia zijn echt verschrikkelijk. Altijd weer een verademimg wanneer ik overstap op Connexxion.Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:47:
[...]
Wat mij wel opvatl, is dat bijvoorbeeld lezers van bepaalde busmaatschappijen echt waardeloos zijn. Die geven je gewoon het gevoel, dat je moet gaan staan wachten tot dat ding eindelijk eens klaar is.
+1 verschrikkelijke trage en onduidelijke dingen.iBugged schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:30:
[...]
Argh, vooral dat ja. Die lezers van Arriva / Veolia zijn echt verschrikkelijk. Altijd weer een verademimg wanneer ik overstap op Connexxion.
Station Den Haag Centraal staat in 2019 een grote verbouwing te wachten. Voor de aanleg van de OV-poortjes moeten de perrons worden verplaatst, om problemen te voorkomen bij grote drommen reizigers.
Een woordvoerder van de NS heeft aan NU.nl een bericht daarover in De Telegraaf bevestigd.
Den Haag Centraal heeft de afgelopen jaren net een grootschalige verbouwing achter de rug. Het hele station is voor vele honderden miljoenen op de schop gegaan. Deze verbouwing is bijna klaar.
"Den Haag CS is één van de ingewikkeldste plekken van het land als het om de poortjes gaat", aldus de zegsvrouw. "Ze kunnen alleen maar op de perrons komen te staan omdat de hal vrij toegankelijk moet zijn."
Kosten onduidelijk
De verbouwing van de perrons kan pas plaatsvinden als Prorail een aantal wissels voor het station heeft verplaatst. Deze aanpassing kan niet eerder dan 2019 plaatsvinden.
Het is onduidelijk hoeveel de nieuwe verbouwing moet gaan kosten. "Dit valt deels onder wat er al was begroot voor de plaatsing van de poortjes", legt ze uit.
De woordvoerster durft niet te voorspellen hoe lang de nieuwe herziening precies gaat duren. "Maar de reizigers zullen er relatief weinig last van hebben. Het gaat echt alleen om de perrons en de sporen, niet om de hal."
Geen bouwput
Het is volgens de NS geen optie om geen OV-poortjes te plaatsen op Den Haag Centraal. "De OV-poortjes zijn ingevoerd om het zwartrijden en het geweld in de trein tegen te gaan", stelt de zegsvrouw. "Dat zijn doelstellingen die zeker gelden voor de grootste stations van het land."
De NS en de gemeente zijn "al enige tijd" in gesprek om te bedenken hoe de poortjes op Den Haag CS het beste geplaatst kunnen worden.
Door de problemen op het Haagse hoofdstation gaat de NS de doelstelling om eind 2016 alle grote stations te hebben voorzien van de OV-poortjes niet halen. "Er zijn een paar grote stations waar het wat langer duurt. Daar zijn we realistisch in."
Oscar Wilde
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Niet zo arrogant he. Je kan het niet eens zijn met mijn standpunten maar jij zit structureel de discussie te frustreren en mijn verhalen te verdraaien. Wellicht draagt dat bij aan de door jou waargenomen onwil het te begrijpen. In elk geval bijzonder vermoeiend om daar dan weer tegenin te moeten gaan.flowerp schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 23:23:
[...]
Op mijn beurt ben ik dan ietwat verbaast dat je je best lijkt te doen om het niet te begrijpen. Op dit moment twijfel ik of dit nu serieus bedoeld is of niet, maar laat ik daar niet van uitgaan en het nog hoogstens 2 maal uitleggen dan. Als je hierna nog niet begrijpt beloof ik nog 1 poging te doen, maar als je het dan NOG steeds niet begrijpt dan moeten we deze sub-discussie maar laten voor wat het is.
[...]
Ik heb nog geprobeerd een reactie te formuleren maar ik vind het eigenlijk prima zo. Dus veel succes met je karakter.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2015 00:06 ]
Mensen die na een treinreis vergeten uit te checken, kunnen straks per mail een waarschuwing krijgen. Daarna kunnen ze naar een kaartautomaat op een station gaan om geld terug te krijgen.
De NS wil daar een proef mee houden, NS Extra, en zoekt 10.000 vrijwilligers.
De proef is bedoeld voor mensen met een persoonlijke chipkaart en geldt alleen voor reizen met NS. Deelnemers kunnen een extraatje krijgen als ze ''een bepaald aantal kilometers in een bepaalde periode'' afleggen.
Hoeveel kilometers dat zijn, hoelang de periode is en wat het extraatje is, verschilt van deelnemer tot deelnemer. ''Dat is ook een onderdeel van het experiment, we willen zien wat mensen waarderen'', zegt een woordvoerder van de NS.
Uitstappen
Als deelnemers op een vast traject reizen, kan de NS met de reisgegevens zien waar mensen die zijn vergeten uit te checken, waarschijnlijk zijn uitgestapt.
''Stel: we zien dat iemand elke dag in Amsterdam opstapt en in Hilversum uitstapt, en dan een keer niet uitcheckt. Dan was dat waarschijnlijk in Hilversum. Dan staat Hilversum alvast ingevuld bij de kaartautomaat als je je geld terugvraagt. En was het toch een ander station, dan kun je het zelf wijzigen.''
De proef duurt vijf maanden. Daarna komt er misschien een vervolg. Dan krijgen reizigers mogelijk een persoonlijk advies als er problemen of werkzaamheden zijn op hun vaste route.
Oscar Wilde
Zes vervoersbedrijven die actief zijn in Zuid-Holland en Zeeland zijn een proef begonnen met een gezamenlijk ov-kaart voor reizen op saldo, de Reisbonus..
Mensen die in deze regio's regelmatig met het openbaar vervoer reizen moeten nu vaak verschillende abonnementen aanschaffen. Met de Reisbonus hoeft dat niet meer, zegt initiatiefnemer HTM. De gebruikers betalen achteraf en krijgen al gelang ze meer reizen korting.
De proef is begin deze maand begonnen en loopt tot 16 mei 2016. Er kunnen duizend mensen aan meedoen. Maandag ging een promotie-actie van start. De deelnemende ov-bedrijven zijn Arriva, Connexxion, HTM, HTMbuzz, RET en Veolia. HTM, de stadsregio's Rotterdam en Den Haag en de provincies delen de kosten.
De proef geldt voor zowel anonieme ov-chipkaarten als kaarten op naam. Wie mee wil doen moet eerst een borg van 50 euro storten. Volgens een woordvoerster van de HTM is het voordeel van het systeem dat de reiziger geen vast bedrag per per maand betaalt, maar achteraf afrekent voor elke afgelegde kilometer.
"En als je in een maand voor meer dan 75 euro hebt gereisd, krijg je 10 procent korting".
Alternatieven
De HTM zegt met de proef in te spelen op de wens van de Tweede Kamer om met alternatieven te komen voor de nu gangbare ov-kaarten en abonnementsvormen. De Reisbonus werkt niet op ov-kaarten waarop andere kortingsproducten staan.
Overigens is achteraf betalen in het ov niet helemaal nieuw. De Rotterdamse vervoerder RET gebruikt het systeem sinds begin dit jaar na een succesvolle proef van de vervoerder in samenwerking met chipkaartorganisatie Trans Link Systems.
Oscar Wilde
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.