Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ongebruikte treinkaartjes kon je inderdaad inleveren bij een loket, dan kreeg je je geld terug. Er waren wel wat voorwaarden aan verbonden: een ongedateerd kaartje moest niet afgestempeld zijn, het geld van een gedateerd kaartje kon je binnen een half uur na aanschaf (of zoiets) inleveren bij het loket en dan kreeg je je geld terug. De precieze voorwaarden weet ik niet meer, ik reis al zolang het kan bij NS met de OV-chipkaart.

Nee, ik ben niet tégen de OV-chipkaart. Door de boot genomen vind ik het best een handig ding in het gebruik. Vele malen makkelijker in het gebruik dan die onbegrijpbare strippenkaart, die ook nog eens groot en onhandig was. En het bijhouden van reisadministratie (voor bijvoorbeeld een declaratie, maar ook om gewoon eens te kijken hoeveel ik heb verreisd) is ook hartstikke makkelijk dankzij het uitgebreide transactieoverzicht op de website.

Ik zie wel een aantal punten waarop de OV-chipkaart verbeterd kan worden, en waar gelukkig ook aan wordt gewerkt. Denk aan achteraf betalen (mee bezig), het makkelijker maken van geld terugvragen na een gemiste check-out, enzovoorts.

Dat er is besloten om alle reisproducten behalve "vol tarief" te verchippen is een keuze die ik kan begrijpen, maar in het geval van de wegwerpchipkaart ('incidentele reiziger') vind ik het vragen van € 1 toeslag niet goed te verdedigen. Er zijn keuzes gemaakt waardoor men flink heeft moeten investeren die men zich had kunnen uitsparen als er wat beter was nagedacht, denk hierbij aan de productie van wegwerpchipkaarten, het aanpassen van kaartautomaten, enzovoorts.

Deze kosten worden nu afgewenteld op de incidentele reizigers, terwijl dat niet nodig had geweest. NS heeft de poortjes laten aanpassen zodat deze overweg kunnen met QR-codes/Aztec-codes, deze staan zoal op tickets van Thalys en DB. Een reiziger afkomstig uit het buitenland kan een poortje openen door zijn ticket voor de scanner te houden, waarom heeft niemand gedacht "Hey, laten we een Aztec-code printen op de kaartjes die onze automaten uitspugen"? Dan was men na een relatief simpele software-update klaar geweest.

Overigens: als je in de webwinkel van NS een e-ticket aanschaft, dan krijg je een homeprint-ticket waarvoor je de € 1 toeslag niet betaalt. Voor internationale reizen (IC Brussel en Thalys) is het tegenwoordig mogelijk om je ticket op je mobiel te hebben, NS is verrast dat zoveel mensen liever met hun mobiel reizen dan met een papieren ticket. Zegt ook wel weer iets over in welke eeuw NS leeft... 8)7

Offtopic: ik heb vorige week in Lille een Pass Pass gekocht, de Lille'se variant op de Oyster card. Het kaartje kostte € 2 in aanschaf, ik heb nog niet kunnen ontdekken of het ding een vervaldatum heeft.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 01:40:
Offtopic: ik heb vorige week in Lille een Pass Pass gekocht, de Lille'se variant op de Oyster card. Het kaartje kostte € 2 in aanschaf, ik heb nog niet kunnen ontdekken of het ding een vervaldatum heeft.
Als dat een plastic kaart is: ga er maar van uit. Dat doen ze namelijk niet om de klant te fucken maar om te zorgen voor een natuurlijk verloop in kaarten zodat ze ook nog 's op een nieuwe technologie over kunnen schakelen zonder iedereen te vertellen 'fuck jou koop maar een nieuwe'.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

flowerp schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:37:
[...]

Het toverwoord:

AU-TO-MA-TISCH OP-LA-DEN :*)
Portemonnee gejat: Bankrekening leeg door automatisch opladen omdat dief daar gebruik van kan maken.
Apparatuur fail (gebeurt nog wel eens...): Bankrekening leeg door borg (ipv ritprijs) die telkens afgeschreven wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 21-04-2015 07:18 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Raven schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 07:18:
[...]

Portemonnee gejat: Bankrekening leeg door automatisch opladen omdat dief daar gebruik van kan maken.
Apparatuur fail (gebeurt nog wel eens...): Bankrekening leeg door borg (ipv ritprijs) die telkens afgeschreven wordt.
nee want die gebruikt 100-en euro's op 1 dag :P en ik ben ook regelmatig dat ding verloren,gewoon blokkeren en nieuwe aanvragen (wat mij trouwens nog nooit geld heeft gekost)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

Ik heb sinds 2009 een persoonlijke ov-chipkaart met automatisch opladen. Ik heb werkelijk geen enkele keer problemen hiermee gehad, en in alle gevallen is de juiste ritprijs afgeschreven. Als bij jou telkens de borg wordt afgeschreven, dan zou ik toch eens bij jezelf te rade gaan over wat je nu fout doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
[...]

Was jij er dan ook zo een die destijds (toen het nog kon) je bankpas loskoppelde van je bankrekening en telkens dat ding ging opladen?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
CyBeR schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 01:43:
[...]

Als dat een plastic kaart is: ga er maar van uit. Dat doen ze namelijk niet om de klant te fucken maar om te zorgen voor een natuurlijk verloop in kaarten zodat ze ook nog 's op een nieuwe technologie over kunnen schakelen zonder iedereen te vertellen 'fuck jou koop maar een nieuwe'.
Tsja, dat weet ik dus niet. De Oyster Card (ook plastic) heeft gen vervaldatum. :)
EDIT schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 08:17:
[...]

Ik heb sinds 2009 een persoonlijke ov-chipkaart met automatisch opladen. Ik heb werkelijk geen enkele keer problemen hiermee gehad, en in alle gevallen is de juiste ritprijs afgeschreven. Als bij jou telkens de borg wordt afgeschreven, dan zou ik toch eens bij jezelf te rade gaan over wat je nu fout doet.
Bij mij is het twee keer voorgekomen dat een NS-paaltje me het verkeerde tarief aanrekende. De eerste keer was kort na het ingaan van de wintertijd, volgens de check-intijd op het paaltje checkte ik om 17:36 in terwijl het in werkelijkheid 18:36 was. NS geloofde me eerst niet (ik had niet op de schermpjes gelet), pas toen ik een transactieoverzicht kon laten zien waarop ook een tramrit te zien was (uitcheck 18:35) geloofden ze me.

En twee weken terug checkte ik in toen ik het klokje van de paal op 18:25 zag springen. "Goede reis, vol tarief" toonde het paaltje. Dat had "Gratis" moeten zijn, dus heb ik uitgecheckt en opnieuw ingecheckt - toen toonde het paaltje wel de juiste tekst.

Er gaan echt wel dingen fout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:26:
[...]
Er gaan echt wel dingen fout ;)
Er gaan overal wel eens dingen fout, maar hoe gaat het handmatig opladen je daar nu echt tegen beschermen?

In jouw geval met die checkin zal het om een paar euro gaan, die ben je met handmatig opladen dan net zo goed kwijt als je niet oplet.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
flowerp schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:28:
[...]

Er gaan overal wel eens dingen fout, maar hoe gaat het handmatig opladen je daar nu echt tegen beschermen?

In jouw geval met die checkin zal het om een paar euro gaan, die ben je met handmatig opladen dan net zo goed kwijt als je niet oplet.
Ik reageerde niet op "Met handmatig opladen voorkom je dat TLS je bankrekening leegrooft" maar ik reageerde op "Het is bij mij nog nooit gebeurd dat er een verkeerde ritprijs werd aangerekend". Heel ander onderwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Ik zal zeker de eerste zijn die toe geeft dat het niet altijd goed gaat, maar ik reageerde weer op een bericht waarin gesteld werd dat een bankrekening geplunderd zou worden omdat er telkens borg werd afgeschreven, wat dan door de apparatuur zou komen. Dat was wat ik probeerde te betwisten. Ik kan mij niet goed voorstellen dat het zo ongelooflijk vaak fout gaat. Dan lijkt een menselijke fout mij aannemelijker dan een fout in de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:26

Cyphax

Moderator LNX
flowerp schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:26:
[...]

Geldt overigens ook voor je bankpas. Daar moet je zelfs tussen de 2 en 4 euro PER MAAND voor betalen.
Ja, 's een versterking van het punt: dat soort grote bedrijven hebben zo'n kruideniersmentaliteit gekregen. Behalve de bedrijven op markten waar nog echt geconcurreerd wordt. Lijkt wel steeds minder te worden (alles komt in handen van een paar allesomvattende bedrijven).

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 21-04-2015 10:03 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 10:55
flowerp schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:37:
[...]

Het toverwoord:

AU-TO-MA-TISCH OP-LA-DEN :*)
Geen oplossing voor de incidentele reiziger, maar we dat hebben we al een paar keer herhaald in dit topic.

Ik wil een kaartje voor de trein kopen, geen bankgekoppelde chipkaarten die automatisch opladen en gegevens verzameld die de NS doorverkoopt. Is dat nu zo moeilijk?

Dat hele chip-gedoe doet me wat denken aan smartphones. Sneller, beter, meer, maar laat ze van een meter vallen en kapot. Ik ben zo iemand die nog met een Nokia-baksteen rondloopt. Voor mij is _dat_ belangrijk, robuust ontwerp. Niet al die fratsen. Maarja, menig persoon heeft zich zo gek laten maken dat er alleen nog doodgestaard kan worden op de octocore zus of 4GB geheugen zo.

Tsja, sommigen kunnen of willen gewoon niet begrijpen dat anderen hele andere eisen hebben.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Brent schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:12:
Ik wil een kaartje voor de trein kopen, geen bankgekoppelde chipkaarten die automatisch opladen en gegevens verzameld die de NS doorverkoopt. Is dat nu zo moeilijk?
Nee hoor, helemaal niet. Toegegeven, het heeft even geduurd, maar je kunt gewoon naar zo'n apparaat lopen en daar een eenmalig kaartje kopen. Wel zul je moeten pinnen, mogelijk dat je aan de servicebalie nog contant af kunt rekenen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

EDIT schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 08:17:
[...]

In de bus faalt de apparatuur helaas nog wel vrij regelmatig... Wel inchecken, maar bij uitchecken gaat het mis en mag je weer een restitutieverzoek indienen.

En dan ben ik nog niet eens begonnen over dat de door Syntus gebruikte apparatuur reageert op alles met vergelijkbare chip. Lekker lastig als je wat meer dan je ov-chipkaart in de portemonnee hebt zitten en die ervoor houd.... Probeer er dan maar eens achter te komen of het in/uitchecken goed is gegaan.
flowerp schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:25:
[...]

Was jij er dan ook zo een die destijds (toen het nog kon) je bankpas loskoppelde van je bankrekening en telkens dat ding ging opladen?
Nope, wist niet eens dat dat kon :P

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 21-04-2015 14:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Paul schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:41:
[...]
mogelijk dat je aan de servicebalie nog contant af kunt rekenen...
Dat kon vorig jaar gelukkig nog wel, want toen was er geen pinnen mogelijk op de stations (of in elk geval in Nijmegen). Je betaalt overigens wel een toeslag voor het kopen van een kaartje aan die balie. Die toeslag is geloof ik voor het bekostigen van het team dat al die toeslagen bedenkt. :+
Overigens gold dat niet bij die storing; toen deden ze die toeslag er niet bovenop. Wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Minister Kamp 'zeer gemotiveerd' voor ov-kaart voor toeristen

Teh fuck zeg. Komen ze er eens achter dat er ook niet-Nederlanders zijn die van het OV gebruik willen maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
VVD'er Erik Ziengs: 'De toeristenkaart moet een echt visitekaartje voor Nederland worden. Reizen door Nederland moet weer leuk worden voor toeristen, het huidige systeem veroorzaakt vooral een hoop stress'. We moeten onze gasten 'niet lastig vallen met het palet van vervoerders' in ons land, aldus de parlementariër.
Ben benieuwd of de kruideniers in dit topic nog steeds gaan blijven volhouden dat dit onzin is ;)

Grappig hoe dat gaat he, vernieuwing brengt altijd een lading groupies mee die geen centimeter aan kritiek kunnen dulden. De storm moet altijd eerst even woeden voor hij gaat liggen en de voorstanders oog voor de nadelen kunnen hebben om ze dan (pas) aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Brent schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:12:
[...]

Geen oplossing voor de incidentele reiziger, maar we dat hebben we al een paar keer herhaald in dit topic.
Toch gek, de incidentele betaler heeft de pinpas wel standaard aan de bankrekening gekoppeld, maar voor de OV chipkaart is het opeens geen oplossing?

Maar dan WEL zeuren als er niet genoeg saldo is *telkens*, waardoor de incidentele reiziger misschien toch niet helemaal zo incidenteel reist als jij nu probeert te doen voorkomen?
Nee hoor, pin pas in de automaat (oh, wait, dat is ook een bankgekoppelde chipkaart), kaartje eruit halen en reizen zonder dat de NS het weet (oh wait, dat weten ze natuurlijk wel).

Nou, dan maar stukje omlopen naar de steeds schaarser wordende pin automaat, contant geldopnemen (wel even je petje opzetten, anders weet de persoon achter de camera dat JIJ gepinned hebt), vervolgens naar de NS automaat lopen (weer even petje opzetten, hangen daar overal camera's en stel voor dat ze je dat kaartje zien kopen), en voila.

Of het handiger en makkelijker is, en of al dat extra gedoe in tijd niet veel meer kost dat die euro waar je zo over valt is iets wat jij alleen voor jezelf kan bepalen.
Voor mij is _dat_ belangrijk, robuust ontwerp.
Dan koop jij lekker 1 met robuust ontwerp toch? ;) Of je stopt je mobiel in zo'n ultra gepanserde case ;)
Maarja, menig persoon heeft zich zo gek laten maken dat er alleen nog doodgestaard kan worden op de octocore zus of 4GB geheugen zo.
Octocores zijn ZO 2014. Ik ga nu toch minimaal voor de hexadecicore en 8GB geheugen is toch ook echt wel een minimum, maar goed, dat ben ik dan weer.
Tsja, sommigen kunnen of willen gewoon niet begrijpen dat anderen hele andere eisen hebben.
Jeetje, wat loop je nou te zeuren man :|

Je kunt toch kiezen? Papieren kaartje, anonieme kaart, persoonlijke kaart, of natuurlijk gewoon lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:24:
[...]

Toch gek, de incidentele betaler heeft de pinpas wel standaard aan de bankrekening gekoppeld, maar voor de OV chipkaart is het opeens geen oplossing?
Zucht. Een pinpas wordt niet gebruikt om verplaatsingsinformatie te bepalen. Transacties van je pinpas liggen bij de bank en de bank alleen. Er was laatst een onzalig plan van (ik meen) de ABN AMRO om die informatie te verkopen, maar vanwege de storm van protest is daar schielijk van afgezien.

Reisinformatie van je OV-Chipkaart ligt bij NS en TLS en wordt actief gebruikt voor verplaatsingsinformatie en opsporingsdoeleinden. Hoe je kunt denken dat een pinpas hetzelfde is als een OV-Chipkaart is mij even niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Hardere zucht...
Een pinpas wordt niet gebruikt om verplaatsingsinformatie te bepalen.
En een OV chipkaart wordt niet gebruikt om aankoopinformatie te bepalen.
Reisinformatie van je OV-Chipkaart ligt bij NS en TLS
En een bedrijf wat "vervoerder" heet is automatisch evil, terwijl een bedrijf wat "bank" heet automatisch roomser dan de paus is ofzo?

NS is per definitie een slecht bedrijf, terwijl de ABN nooit iets verkeerd doet?

Banken hebben nooit vervelende dingen gedaan, zoals b.v. woekerpolisen polisen verkopen waarvoor ze zijn veroordeeld om die terug te betalen? De DSB bank was volledig te vertrouwen, terwijl de NS, GVB en Arrivia allemaal per definitie boeven zijn?

Waar baseer je dit op?
en wordt actief gebruikt voor verplaatsingsinformatie en opsporingsdoeleinden.
En de pinpas wordt daar niet voor gebruikt? Kijk je wel eens opsporingsverzocht? De pinpas is zo'n beetje het allereerste middel waar men naar grijpt voor opsporingsdoeleinden. Daarna de mobiel, en ergens daarna pas de ov chipkaart.
Hoe je kunt denken dat een pinpas hetzelfde is als een OV-Chipkaart is mij even niet duidelijk.
Hoe jij gewoon niet kunt (of wilt?) zien wat de overeenkomsten zijn is mij dan weer totaal niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

flowerp schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:24:
[...]

De incidentele reiziger wil gewoon een kaartje kopen en reizen, en zich niet bezig houden met hoe-wat-waarom-welke-pas-whatever-shit-gedoe.

* Garyu is een incidentele reiziger als ik weer eens op bezoek ga in NL.

Weet je hoe gruwelijk irritant dat hele OV-Chipkaart gebeuren voor een toerist is? En dan spreek ik nog redelijk Nederlands en werk in de ICT. 8)7 Bedenk dan hetzelfde scenario voor de doorsnee Aziaat. Een drama, echt waar.

In mijn geval, op pad met twee kinderen. Ja, die moeten een eigen chipkaart hebben. Want een railrunner kan natuurlijk niet op jouw pas als extra product, nee, die moet op een eigen pasje. Zie je een vierjarig kind al zelf in-en uit-checken zonder zijn pas drie keer per dag kwijt te raken? Met het gevolg dat ik met drie van die passen rondloop. Ze zijn niet op naam, want toerist, dus zie ze maar eens uit elkaar te houden. Dan weer te weinig geld op pas X, dan weer op pas Y, etc., etc. Een kind dat vergeet uit te checken omdat ze half overhoop gelopen wordt door een massa instappende forenzen die geen seconde kunnen wachten, nee echt geweldig. :|

Het lijkt verdomme wel de belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker 8)7 |:(

[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 22-04-2015 09:40 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb een tijdje automatisch opladen op mijn ov chipkaart gebruikt maar al snel er vanaf gehaald. Ondanks mijn aangeven dat ie pas geld moet bijschrijven wanneer de vorige borg volledig opgebruikt is (restant saldo dus 0 is) gaat ie standaard aan de haal zodra ik op 3,99 of lager aan saldo geraak. €4 is de borg voor de bus dus ergens zal het systeem dat nog immer als leidraad pakken terwijl ik als abonnee prima met <€4 op de kaart kan inchecken (je mag immers tot €4 rood staan)

Nu komt het enkel voor bij bus of metro gezien ik met dal vrij qua treinreizen het zo plan precies voor de spits in te checken (dat moment is immers leidend) en qua trein altijd ervoor zorg gratis te reizen. Ik mijd daarbij zoveel mogelijk de bus om extra kosten te vermijden en als ik er dan echt niet aan ontkom zet ik vooraf handmatig er wel €4 op de kaart. Ik vertik het om nodeloos meer geld op de kaart te laten staan dan precies nodig is voor mijn reis. TSL is geen bank en juist daarom weiger ik hun voordeel te halen uit een eventueel tegoed die maandenlang onaangeroerd op mijn kaart kan blijven staan.

Als ze trouwens werk gaan maken van een toeristenkaart, kopieer dat dan ook meteen naar de reguliere kaart. Waarom niet 1 kaart en 1 type incheck/uitcheckpaal ongeacht de vervoerder. Het systeem zou best wel wat voordeel mogen meebrengen voor alle klanten en niet puur ingezet worden als hulpmiddel bij het verdelen van de opbrengsten aan de vervoerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Garyu schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:39:
[...]
Het lijkt verdomme wel de belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker 8)7 |:(
Met flowerp in discussie gaan heeft geen zin, daar die niet in staat is begrip te hebben voor andere standpunten. Dit topic cirkelt steeds over dezelfde identieke bezwaren en identiek onzinnig 'oplossingen' van flowerp heen. Zoek het topic maar eens door.

Ik zit in dezelfde situatie als jij (buitenland, als ik kom is het met m'n partner) en daar is de OV chipkaart gewoon niet geschikt voor. Met kinderen is het nog weer lastiger, succes jongen ;) Gelukkig lijkt er wat beweging in de zaak nu met die Erik Ziengs, eindelijk eens iemand die _luistert_.

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 22-04-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Garyu schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:39:
[...]

De incidentele reiziger wil gewoon een kaartje kopen en reizen, en zich niet bezig houden met hoe-wat-waarom-welke-pas-whatever-shit-gedoe.
Maar dan koop je toch gewoon een kaartje en dan ga je toch gewoon reizen?

Wat is nou het probleem dan? :?
In mijn geval, op pad met twee kinderen. Ja, die moeten een eigen chipkaart hebben. Want een railrunner kan natuurlijk niet op jouw pas als extra product, nee, die moet op een eigen pasje.
Ik geef toe, het zou zeker heel erg handig zijn als je een groeps product op je kaart zou kunnen zetten (1x inchecken == inchecken voor een groep van X personen), of als inderdaad die railrunners erop konden. Bij paaltjes zou dit best te implementeren moeten zijn, bij poortjes iets lastiger, maar niet veel lastiger. Poortjes in NL tellen namelijk al aantal personen dat door poortje gaat terwijl deze geopend is.
Zie je een vierjarig kind al zelf in-en uit-checken zonder zijn pas drie keer per dag kwijt te raken? Met het gevolg dat ik met drie van die passen rondloop. Ze zijn niet op naam, want toerist, dus zie ze maar eens uit elkaar te houden.
Hoeft toch niet? Overal genoeg saldo op in begin, en gewoon telkens met alle kaarten inchecken. Bij het meest optimale reisproduct wat de mensheid ooit heeft uitgevonden (en waarschijnlijk zal uitvinden, totdat natuurlijk de opvolger van de ov chipkaart er is, dan is opeens de ov chipkaart het beste product ooit), moest je ook goed de strippen voor iederen in de gaten houden, en moest je voor elke nieuwe persoon nu wel of niet die extra begin strip afstempelen. Ging vaak fout.
Dan weer te weinig geld op pas X, dan weer op pas Y, etc., etc. Een kind dat vergeet uit te checken omdat ze half overhoop gelopen wordt door een massa instappende forenzen die geen seconde kunnen wachten, nee echt geweldig. :|
Dat met die forenzen heb je niet in al die andere landen waar het OV oh zo geweldig en perfect is? Met 1 uitzondering (Japan) is het nagenoeg overal een massa van mensen die geen seconde kunnen wachten.

En waarom zouden ze het vergeten? Was jij niet degene die het in en uitchecken deed?

Overigens moeten in veel andere landen kinderen ook gewoon hun eigen kaart hebben. In London is dat hoe dan ook het geval voor kinderen boven de 10 of 11.

Kinderen tot en met 3 jaar reizen daarbij in NL gratis, dus die hoeven helemaal niet in en uit te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Brent schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:00:
[...]

Met flowerp in discussie gaan heeft geen zin, daar die niet in staat is begrip te hebben voor andere standpunten. Dit topic cirkelt steeds over dezelfde identieke bezwaren en identiek onzinnig 'oplossingen' van flowerp heen. Zoek het topic maar eens door.
Als je goed leest dan zie je ook dat ik het met diverse dingen wel eens ben. Ruimte voor verbetering is er wel degelijk.

Alleen als jij telkens met de zelfde onzin argumenten komt die ik en enkele anderen makkelijk weerleg, en een paar weken later kom je weer met de exact zelfde onzin argumenten, heeft het dan geen zin om met mij in discussie te gaan omdat ik je standpunten weerleg en niet domweg mee blaat met je hoe slecht de wereld wel niet is en hoe k*t alles allemaal is geworden?

Als je een klootjesvolk wilt dat simpelweg met je mee blaat over hoe slecht alles is zonder enig weerwoord kun je misschien eens overwegen om op nu.nl te reageren?

Het zijn inderdaad steeds dezelfde punten die langs komen en om de zoveel tijd geef ik dan maar weer dezelfde antwoorden. Terugkerende topics:

*"Ze weten" nu alles over je door OV Chipkaart en vervoerders mogen dat niet weten.. Banken en telecom providers zijn om onduidelijke reden "heel wat anders" en mogen gewoon alles weten? Een op z'n minst opmerkelijke stelling die geen enkele aantoonbare grond lijkt te hebben.
* De strippenkaart was het beste middel ooit. Maar toen de strippenkaart er was zat iedereen daar over te klagen.
* Je komt altijd zonder saldo te zitten ("middle of nowhere" wordt altijd wel keertje genoemd). Automatisch opladen is er een simpele oplossingen voor, maar om onduidelijke reden "telt dat niet".
* Door de OV chipkaart kan ik niet meer reizen. Ik (moeder, vader, oma, arme toerist, ...) kan alleen met papieren kaartjes reizen. Papieren kaartjes voor enkele ritten blijven gewoon voor elke vervoermiddel te koop. Bus, tram, metro en trein, voor allen kun je papieren kaartjes blijven kopen.
* Geen enkele toerist snapt de OV chipkaart! (variant, geen enkel land te wereld heeft chipkaarten) Genoeg landen die zeer vergelijkbare systemen hebben.
* Speciaal voor toeristen moeten we weer terug naar de strippenkaart! Er is nog nooit in de geschiedenis een middel geweest wat duidelijker was dan dat! Toeristen begrepen helemaal niets van de strippenkaart met de beginstrip, het aantal zones, waar precies de zone grenzen lagen, hoe je deze moest vouwen en afstempelen.
* De OV chipkaart is fundamenteel verkeerd omdat deze verloopt! Terug naar de strippenkaart! Die geweldige strippenkaart verliep ook. Van te voren gekochte treinkaartjes verliepen ook.
* De OV chipkaart is veel duurder dan de strippenkaart ooit was! Net na invoering was ie soms duurder, soms goedkoper. Ondertussen kun je het al niet meer vergelijken. De strippenkaart werd ook om de zoveel tijd duurder, net zoals treinkaartjes.

Misschien moeten we bovenstaande lijst als sticky in dit topic zetten ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Landelijke proef met achteraf betalen openbaar vervoer
Binnenkort is het voor een groep reizigers mogelijk om achteraf te betalen voor reizen met het openbaar vervoer. De ANWB start deze maand een proef waar alle zestien ov-bedrijven aan meewerken.

De proef, waarbij een groep van 1250 geselecteerde ANWB-leden maandelijks de rekening krijgt, duurt een jaar. Zij betalen de gemaakte reizen via automatische incasso.

Drempel
De bedrijven hopen dat door de nieuwe methode de drempel om met het openbaar vervoer te reizen verdwijnt. Nu moeten reizigers hun ov-chipkaart van tevoren opladen. Voor veel reizigers is dat een vervelend idee, zegt een woordvoerder van de ANWB.

Als reizigers niet genoeg geld op hun chipkaart hebben, komen ze voor dichte poortjes te staan. Ze kunnen hun kaart ook automatisch laten opladen, maar dat is volgens de woordvoerder ingewikkeld voor mensen die niet vaak reizen.

Betaalgedrag
Voor de vervoersbedrijven is het belangrijk dat reizigers te traceren zijn, zodat de rekeningen niet onbetaald blijven. Bij ANWB-leden is bekend waar zij wonen. Bovendien worden zij geselecteerd op hun betaalgedrag.

Vorig jaar werd het systeem met achteraf betalen al in het Rotterdamse openbaar vervoer getest. Sinds 1 januari is het daar voor iedereen mogelijk om achteraf te betalen. Volgens een woordvoerder van vervoersbedrijf RET zijn de reizigers over het algemeen positief over het systeem.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las laatst een artikel over het feit dat men een proef wil gaan doen met het maar één keer in- en uitchecken, ook als je van verschillende vervoerders gebruik maakt.

Maar wat nu als ik vanuit Den Haag naar Groningen ga met de 'bus'. Ja, onzinnig natuurlijk, dan ga je met de trein dat is veel sneller. Maar hoe weet het systeem nu welke bussen en welke route ik heb genomen als ik in Den Haag in een bus instap en incheck, en in Groningen met een bus uitcheck terwijl ik in de tussentijd in 10 verschillende bussen heb gezeten, en welke bussen waren dat dan? Volgens mij moet je dan met een maximum prijs gaan werken ofzo.

Volgens mij gaat men met dat idee weer veel te hard van stapel aangezien het ook meer rekenkracht in de servers gaat kosten om het 'pad' te berekenen + het feit dat systemen van vervoerders dan aan elkaar gekoppeld moeten worden. Naar dat laatste zijn we toch hard op weg (we hebben straks alleen nog maar NS met de dochterondernemingen HTM, QBuzz etc, en eventueel Arriva (Deutsche Bahn)) maar naar dat eerste ben ik meer benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
flowerp schreef op woensdag 22 april 2015 @ 22:36:
*"Ze weten" nu alles over je door OV Chipkaart en vervoerders mogen dat niet weten.. Banken en telecom providers zijn om onduidelijke reden "heel wat anders" en mogen gewoon alles weten? Een op z'n minst opmerkelijke stelling die geen enkele aantoonbare grond lijkt te hebben.
Bij banken en telecom providers is het ook niet fijn, maar die kunnen hun dienst niet verlenen zonder te conformeren dat het jouw bankpas is in een bepaalde automaat.
Jouw "tegenargument" is ;banken zijn ook stom, dus het maakt niet meer uit. Wat natuurlijk belachelijk is, en niemand echt serieus kan nemen. Dat je reisgegevens direct inzienbaar zijn door de belastingdienst en politie is overigens ook onnodig en erg onbegrijpelijk.

* De strippenkaart was het beste middel ooit. Maar toen de strippenkaart er was zat iedereen daar over te klagen.
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen klagen over strippenkaarten, behalve als hij op was. waar klaagden ze dan zoal over?
* Je komt altijd zonder saldo te zitten ("middle of nowhere" wordt altijd wel keertje genoemd). Automatisch opladen is er een simpele oplossingen voor, maar om onduidelijke reden "telt dat niet".
Zou ook op te lossen zijn door bijvoorbeeld bij postkantoren ed een oplaadplaats neer te zetten, dan staat het gelijk aan de strippenkaart (kon je ook op bepaalde plaatsen kopen), niet echt een argument tegen OV chipkaart, dus hier geef ik je gelijk in.
* Door de OV chipkaart kan ik niet meer reizen. Ik (moeder, vader, oma, arme toerist, ...) kan alleen met papieren kaartjes reizen. Papieren kaartjes voor enkele ritten blijven gewoon voor elke vervoermiddel te koop. Bus, tram, metro en trein, voor allen kun je papieren kaartjes blijven kopen.
Dit argument tegen de OV chipkaart snap ik niet, dus kan hier weinig over zeggen.
* Geen enkele toerist snapt de OV chipkaart! (variant, geen enkel land te wereld heeft chipkaarten) Genoeg landen die zeer vergelijkbare systemen hebben.
Het systeem in japan en in engeland zijn ietwat overzichtelijker. Dat geven ze zelf ook toe, en daar zullen ze aan gaan werken als ik het goed heb. terechte klacht die hopelijk binnenkort opgelost is. :)
* Speciaal voor toeristen moeten we weer terug naar de strippenkaart! Er is nog nooit in de geschiedenis een middel geweest wat duidelijker was dan dat! Toeristen begrepen helemaal niets van de strippenkaart met de beginstrip, het aantal zones, waar precies de zone grenzen lagen, hoe je deze moest vouwen en afstempelen.
Ook dit snap ik niet als argument tegen de OV chipkaart, waar haal je deze "voorbeelden" vandaan?
* De OV chipkaart is fundamenteel verkeerd omdat deze verloopt! Terug naar de strippenkaart! Die geweldige strippenkaart verliep ook. Van te voren gekochte treinkaartjes verliepen ook.
Ook dit snap ik niet als argument tegen de OV chipkaart, waar haal je deze "voorbeelden" vandaan?
* De OV chipkaart is veel duurder dan de strippenkaart ooit was! Net na invoering was ie soms duurder, soms goedkoper. Ondertussen kun je het al niet meer vergelijken. De strippenkaart werd ook om de zoveel tijd duurder, net zoals treinkaartjes.
Het OV is ongelofelijk duur, vooral voor wat je er voor terug krijgt. De trein naar Bergen-Belsen was soms nog comfortabeler. Dat kan je niet ontkennen toch? Ook los van de OV-chipkaart.
Dat er miljarden aan belastinggeld naartoe is gegaan om de kaart te ontwikkelen is wel een probleem. Een van de vele ICT projecten die de overheid hopeloos heeft verkloot, en waarvan de kosten vele malen meer zijn dan nodig was geweest als bijv het oysterkaart systeem was overgenomen.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:25:
Ik las laatst een artikel over het feit dat men een proef wil gaan doen met het maar één keer in- en uitchecken, ook als je van verschillende vervoerders gebruik maakt.
Weet je zeker dat dat niet alleen over treinen gaat?
Als je nu in plaats van een [b] een [/q] gebruikt, en in plaats van een [/b] een [q], dan kunnen wij het ook fatsoenlijk lezen ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Paul op 03-06-2015 15:06 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
hexta schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 14:33:
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen klagen over strippenkaarten, behalve als hij op was. waar klaagden ze dan zoal over?
Bij het begin van de invoering over eigenlijk elk aspect ervan. Google maar eens op stroppenkaart ;)

Dingen zoals de slechte beveiliging (je kon ze zo copieren, en ze werden dan ook verhandeld op schoolpleinen en in kroegen), inkt die altijd net op was of bijna op was, zodat je dacht gestempeld te hebben maar dan kreeg je controle en zei de conducteur dat je de boel fopte.

Maar ook dat je nu VERPLICHT was (door de strot geduwd kreeg) dat je X ritten tegelijk moest kopen, terwijl iedereen altijd maar 1 ritje per jaar deed.

Ook heel populair om over te klagen toen was het eenheidstarief voor heel Nederland. Bijna iedereen kwam wel met een of andere obscure buurtbus die duurder was geworden doordat de stroppenkaart door de strot geduwd werd.

Etc etc etc.

De stroppenkaart was een fiasco! Niemand kon er mee omgaan! We moesten weer terug naar losse kaartjes per rit kopen in de bus want dat BEGREPEN mensen tenminste!

Dit geklaag heeft grofweg aangehouden totdat de OV chipkaart werd ingevoegd. Toen was iedereen dit opeens spontaan vergeten en was de strippenkaart het summon van wat mensen ooit bedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Strippenkaarten waren prima voor bekende routes. Was je op onbekend terrein dan kon je m.b.v. priegelige kaarten op bus en tramhokjes bepalen hoeveel zones je doorheen reisde. Resultaat was dat je meestal maar wat afstempelde en dan moest hopen dat het genoeg was.

Het meest vervelende aan de OV-kaart nu vind ik dat niet goed aangegeven wordt of je in/uitcheckt wanneer iemand met hetzelfde abonnement als jij voor je door het poortje gaat. Het display blijft dan op dezelfe tekst staan. Heb je nog wel de beep, maar dat is niet altijd goed te horen

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
[b][message=44353879,noline]
Het meest vervelende aan de OV-kaart nu vind ik dat niet goed aangegeven wordt of je in/uitcheckt wanneer iemand met hetzelfde abonnement als jij voor je door het poortje gaat. Het display blijft dan op dezelfe tekst staan. Heb je nog wel de beep, maar dat is niet altijd goed te horen
Ja, eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Atomsk schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 01:07:
Over het veranderen van die feedback heb ik de NS ook al eens getipt (via het NS-forum). Hoe meer mensen dat doen, hoe beter natuurlijk, wie weet gebeurt er wat mee...

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Aiolos schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 08:12:
[...]
Over het veranderen van die feedback heb ik de NS ook al eens getipt (via het NS-forum). Hoe meer mensen dat doen, hoe beter natuurlijk, wie weet gebeurt er wat mee...
Bij de RET staat in ieder geval ook de einddatum van je abonnement (als je dat hebt) erbij. De kans dat die hetzelfde is, is wat kleiner (nog steeds te veel met 31-12 als einddatum ;) ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Dat is inderdaad al iets. Zelf heb ik een NS-Businesscard en vele mensen met mij. De simpelste oplossing is volgens mij om de regels iets te laten verspringen bij het updaten van het scherm.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Strippenkaarten waren prima voor bekende routes. Was je op onbekend terrein dan kon je m.b.v. priegelige kaarten op bus en tramhokjes bepalen hoeveel zones je doorheen reisde. Resultaat was dat je meestal maar wat afstempelde en dan moest hopen dat het genoeg was.

Terwijl dat niet heel moeilijk is om op te lossen (en ik vind het ook onduidelijk). Elke keer dat iemand in- of uitcheckt de achtergrondkleur veranderen ofzo. Dat valt wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Aiolos schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 09:08:
[...]
De simpelste oplossing is volgens mij om de regels iets te laten verspringen bij het updaten van het scherm.
De simpelste oplossing als reiziger -tenminste totdat ze het fatsoenlijk hebben opgelost en niet zo subtiel als iets laten verspringen, kleurverschil zoals Cyphax voorstelt is al beter- is gewoon rustig wachten totdat de tekst van je voorganger weg is (en het poortje dicht). Dat er op die manier opstoppingen ontstaan is toch echt het probleem van de vervoerder en de chipkaart >:) :+

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Strippenkaarten waren prima voor bekende routes.
Mijn relaas boven was ook niet bedoeld om aan te geven of strippenkaarten nu wel of niet prima waren, maar was meer een selectie van de kritiek die men op de strippenkaart had, met name nadat deze net was ingevoerd.

Dat is vaak het lastige.

Een groot gedeelte van de klagers klagen niet om daadwerkelijke problemen, maar kunnen niet tegen verandering. Geef ze eerst de OV chipkaart en ze zullen klagen als je deze vervangt door de strippenkaart (opeens is kunnen opladen en je ritten inzien op de computer het allerbelangrijkste wat er is). Maar geef ze juist eerst de strippenkaart en vervang deze door de OV chipkaart dan is opeens op papier kunnen zien of je afgestempeld hebt het meest belangrijke wat er is.

Hier moet je dus in kunnen filteren. 95% van de klachten zijn totale onzin, maar de overige 5% is inderdaad vaak belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 13:02

Zeror

Ik Henk 'm!

Aanvraag nieuwe persoonlijke ov-chipkaart, hoe lang duurt dat tegenwoordig? Mijn ov-chipkaart verloopt over een maandje.

[ Voor 5% gewijzigd door Zeror op 05-06-2015 01:08 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 01:01:
[...]

Mijn relaas boven was ook niet bedoeld om aan te geven of strippenkaarten nu wel of niet prima waren, maar was meer een selectie van de kritiek die men op de strippenkaart had, met name nadat deze net was ingevoerd.

Dat is vaak het lastige.

Een groot gedeelte van de klagers klagen niet om daadwerkelijke problemen, maar kunnen niet tegen verandering. Geef ze eerst de OV chipkaart en ze zullen klagen als je deze vervangt door de strippenkaart (opeens is kunnen opladen en je ritten inzien op de computer het allerbelangrijkste wat er is). Maar geef ze juist eerst de strippenkaart en vervang deze door de OV chipkaart dan is opeens op papier kunnen zien of je afgestempeld hebt het meest belangrijke wat er is.

Hier moet je dus in kunnen filteren. 95% van de klachten zijn totale onzin, maar de overige 5% is inderdaad vaak belangrijk.
Of 95% van de klachten zijn gewoon terecht. Onderbouw je cijfers anders gewoon eens en dan nog... Ieder nieuwe invoering is juist dat, een nieuw geval.

Echt stuitend om te zien hoe sommige mensen klachten maar af doen alsof we niet tegen veranderingen kunnen. Een verandering ten goede van de reiziger zal met open armen ontvangen worden.

Het wiel moet juist iedere keer opnieuw uitgevonden worden. Omdat men denkt een nieuwe manier van geld verdienen gevonden te hebben.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2015 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 01:14:
[...]

Of 95% van de klachten zijn gewoon terecht. Onderbouw je cijfers anders gewoon eens en dan nog... Ieder nieuwe invoering is juist dat, een nieuw geval.

Echt stuitend om te zien hoe sommige mensen klachten maar af doen alsof we niet tegen veranderingen kunnen. Een verandering ten goede van de reiziger zal met open armen ontvangen worden.

Het wiel moet juist iedere keer opnieuw uitgevonden worden. Omdat men denkt een nieuwe manier van geld verdienen gevonden te hebben.
Flowerp illustreert juist waarom heel veel van dit soort projecten uitlopen op een fiasco: de mensen die de kar trekken projecteren hun eigen visie op de gebruikers van het systeem. En als ze het daar niet mee eens zijn "dan moeten ze niet zeuren". Maar dat doen ze dus wel en dat had je vooraf kunnen weten :).

En dan is dit ook nog eens een project waar de overheid bij betrokken is. Dan weet je vooraf dat bovenstaande van toepassing gaat zijn en dat het zeer waarschijnlijk is dat we bijna 2x zoveel gaan betalen voor zo'n project dan nodig zou zijn. Maar ook binnen gewone commerciele bedrijven zie je dit gebeuren hoor. Hier hebben we ook van die lui in dienst. Brengen de grootste bagger in productie, de gebruiker nog net niet totaal negerend en daarna is de onvrede de schuld van de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 01:14:
[...]

Mensen die eerst een eenheidstarief gewend waren gaan klagen als er regionale tarieven worden ingevoerd.

Mensen die eerst regionale tarieven gewend waren gaan klagen als er een eenheidstarief wordt ingevoerd.

Welke verandering zelf is hier ten goede van de reiziger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 08:45:
[...]

Mensen die eerst een eenheidstarief gewend waren gaan klagen als er regionale tarieven worden ingevoerd.

Mensen die eerst regionale tarieven gewend waren gaan klagen als er een eenheidstarief wordt ingevoerd.

Welke verandering zelf is hier ten goede van de reiziger?
Ik vind het wel knap, dat je het al meer dan 5 jaar volhoudt om het systeem te verdedigen. Het feit dat dit al meer dan 5 jaar duurt, toont alleen al aan dat we het hier niet over "wat gesputter na een verandering hebben". Ik begin volgend jaar aan mijn 3e chipkaart en het systeem is nog steeds niet af.

En je ziet dat volharden in ongenoegen uiten wel werkt. Ze zijn nu "al" bezig met het inregelen van achteraf betalen per automatische incasso. Er wordt inmiddels al gesproken over mogelijkheden om het eindeloos in- en uitchecken af te schaffen als je van vervoerder gaat wisselen, omdat dit niet in het belang van de reiziger is.

Langzaam (vooral heeeeeel langzaam) wordt het nog eens wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:10:
[...]
En tegen dat het echt naar behoren werkt, wordt het vervangen door iets nieuws dat "beter" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:10:
[...]

Ik vind het wel knap, dat je het al meer dan 5 jaar volhoudt om het systeem te verdedigen. Het feit dat dit al meer dan 5 jaar duurt, toont alleen al aan dat we het hier niet over "wat gesputter na een verandering hebben".
Het gesputter duurt zo lang totdat er weer een nieuwer systeem komt. Dan haat iedereen dat systeem en is de OV Chipkaart opeens het beste systeem ooit.
Er zijn heel veel punten van terechte kritiek natuurlijk. 5% (wat natuurlijk een uit de lucht gegrepen percentage is, maar het idee is dat het een "klein" percentage is), kan nog steeds om 100'en verbeter punten gaan.

Ook de strippenkaart heeft talloze verbeteringen gekregen, met name op het gebied van de inkt en de kopieer beveiliging, maar ook zijn er diverse zone correcties geweest.

Het belangrijkste punt van kritiek van de strippenkaart, dat je deze nergens kon kopen, is ook in de loop der tijd helemaal opgelost (alhoewel deze ook weer een kleine teruggang beleefde toen ze niet meer vanuit NS automaten verkocht mochten worden).

Klagers zijn vaak blind.

Ze werd er in het begin van de strippenkaart gesteld dat het systeem fundamenteel fout was, omdat je de strippenkaart nog niet in driehuizen kon kopen. Mensen moesten dan naar IJmuiden gaan, en dat kon toch niet? De strippenkaart moest dus worden afgeschaft, want hem nergens kunnen kopen, dat *kon* toch niet?

Alleen het idee dat de strippenkaart langzamerhand in steeds meer winkels te koop kwam, kwam natuurlijk niet op bij dergelijke lui. Die kijken alleen in hun eigen dorp. Constateren dat je op dat moment daar geen strippenkaart kon kopen, en verklaarde het systeem daarom maar meteen als hopeloos.

Ook de welbekende klacht dat ouderen mensen de strippenkaart niet zouden begrijpen werd vaak genoemd. Klinkt bekend? Jawel, het zelfde argument wordt nu ook weer genoemd.

Punt is dat oude mensen zogenaamd nooit iets begrijpen. De bus zelf begrepen oude mensen waarschijnlijk ook niet toen ze nog paard en wagen gewend waren, en het paard begrepen ze niet toen ze nog lopen gewend waren, etc.

Dus in plaats van meteen AFSCHAFFEN!!!! te roepen is het wellicht beter om te kijken welke knelpunten echt opgelost moeten worden.

Het veel genoemde niet kunnen zien of je hebt ingeschecked bij een poortje omdat het scherm niet veranderd voor jouw incheck is b.v. een hele belangrijke. Ik ben het met iedereen eens dat het -te- idioot voor worden is dat dit nog niet is aangepast.

Achteraf betalen is in zekere zin een doorontwikkeling van de techniek. Je reist alleen met een ID feitelijk. Die client side (je kaart) wordt simpelder terwijl de server side (de backend bij de vervoerders) iets complexer wordt, maar niet veel.

Het heeft voordelen, maar ook (voor sommige) wat nadelen, omdat er mensen zijn die niet reizen aan een ID willen koppelen. Het zal dus waarschijnlijk een optie worden naast de kaart met client side state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Freee!! schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:39:
[...]

En tegen dat het echt naar behoren werkt, wordt het vervangen door iets nieuws dat "beter" is.
Ja, dat zal goed nieuws zijn voor de OV Chipkaart, want ondanks dat dat nieuwere dan mogelijk "beter" is, zal iedereen het haten en dan pas zal opeens de OV Chipkaart juist heel geliefd zijn.

Heb dit helaas vaak meegemaakt. Introduceren we ergens een nieuwe IT systeem en je hebt er altijd een paar bij die met het schuim op de mond (soms zelfs letterlijk, dat is best eng om te zien in het echt) staan te protesteren. Kom je er jaren later weer terug voor weer een nieuw systeem en exact die personen die eerst schuimbekkend stonden te protesteren staan ook weer te protesteren voor het nog nieuwere systeem en willen het vorige systeem terug, dat systeem waar ze juist initieel zo tegen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

flowerp schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:10:
[...]
(alhoewel deze ook weer een kleine teruggang beleefde toen ze niet meer vanuit NS automaten verkocht mochten worden).
offtopic:
Mocht wel, NS deden het niet meer omdat ze teveel eruit gestolen werden (met alle schade aan de automaten erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Freee!! schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 23:25:
[...]

offtopic:
Mocht wel, NS deden het niet meer omdat ze teveel eruit gestolen werden (met alle schade aan de automaten erbij).
offtopic:
Ja, ik bedoelde: "mocht" niet meer van de NS zelf.

Dit was in ieder geval ook weer een punt waarop de OV Chipkaart een verbetering was. Omdat deze als blanke kaart in de automaat zit en bij uitgifte geactiveerd wordt, kon deze wel weer vanuit een automaat verkocht worden.

Mensen klagen nu graag, en in gedachte is alles van vroeger altijd beter. Maar als we terug gaan naar de strippenkaart betekend ook weer dat je ze alleen bij winkeltjes kan kopen en niet meer makkelijk vanuit elke NS, GVB, etc automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Viel me wat opmerkelijks op op Amstel.

Grote borden boven de paaltjes op het perron dat ze ALLEEN voor overstappen zijn.

De paaltjes direct bij de trap zijn ook per direct onklaar gemaakt. Beetje vreemd. Kennelijk is gebleken dat veel mensen die paaltjes gebruiken om in/uit te checken in plaats van over te stappen, en dan bij de poortjes beneden gewoon er langs lopen.

Wel erg handig dat het allemaal alleen in het Nederlands staat, gezien de toch niet geringe aantallen toeristen en expats daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Ik moet bekennen dat ik zelden tot nooit op stations kom met poortjes, hier in het de rimboe ( :+ ) staan gewoon paaltjes. Dus wat doe ik als ik uit de trein stap en een paaltje tegenkom waar niet 10 man tegelijk omheen staat te dringen? Uitchecken!

Wat is dat nu weer voor geneuzel dat je niet uit zou kunnen / mogen checken bij zo'n paaltje? Als daarna het poortje blokkeert dan is dat zo op te lossen: ' het systeem' weet mijns inziens dat ik zojuist op hetzelfde station ben uitgecheckt, dan ben ik dus geautoriseerd om een exit-poort te gebruiken... Daat hoeft helemaal niet in één atomaire actie :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Paul schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 09:01:
Ik moet bekennen dat ik zelden tot nooit op stations kom met poortjes, hier in het de rimboe ( :+ ) staan gewoon paaltjes. Dus wat doe ik als ik uit de trein stap en een paaltje tegenkom waar niet 10 man tegelijk omheen staat te dringen? Uitchecken!
Logisch
Wat is dat nu weer voor geneuzel dat je niet uit zou kunnen / mogen checken bij zo'n paaltje? Als daarna het poortje blokkeert dan is dat zo op te lossen: ' het systeem' weet mijns inziens dat ik zojuist op hetzelfde station ben uitgecheckt, dan ben ik dus geautoriseerd om een exit-poort te gebruiken... Daat hoeft helemaal niet in één atomaire actie :)
Mooi dat dat poortje wel blokkeert "want je bent al uitgecheckt"! Ik geef je volkomen gelijk, maar die gasten van de NS sporen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In Rotterdam schijnt het wel te werken: uitchecken op het perron, en toch dor de poortjes kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 15:16
Freee!! schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 09:07:
Mooi dat dat poortje wel blokkeert "want je bent al uitgecheckt"! Ik geef je volkomen gelijk, maar die gasten van de NS sporen niet.
Ik begrijp dat je dit zelf ervaren hebt, gezien je stelligheid hierover? Volgens pagina 9 van dit document zou dat namelijk niet zo moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
En nog iets wat me niet eerder was opgevallen met de ov chipkaart. Misschien is het al lang bekend bij iedereen, maar viel me op dat Arrivia bij controle het controle moment op je kaart wegschrijft.

Als je na een rit bij Arrivia met controle je reisgeschiedenis bekijkt zie je incheck, controlle, uitcheck op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nu Syntus (o.a.) de aanbesteding Enschede-Zwolle heeft gewonnen, moeten de poortjes van perrons 3 en 4 in Enschede dan vervangen worden omdat het om een andere vervoerder gaat? :S

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Raven schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:36:
Nu Syntus (o.a.) de aanbesteding Enschede-Zwolle heeft gewonnen, moeten de poortjes van perrons 3 en 4 in Enschede dan vervangen worden omdat het om een andere vervoerder gaat? :S
Beetje dom wel ja, maar heb ook wel gezien dat overal de abri's vervangen worden als er andere vervoerder kwam rijden ergens :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dat was niet omdat de abri's aan vervanging toe waren of niet voldeden aan de eisen van de nieuwe concessie?
Bij ons in het dorp staan nog altijd de abri's van de Interliner, inclusief (gevandaliseerd) telefoonmeubel.
De Interliner is al in 2001 opgeheven en de busconcessie is in 2006 van vervoerder gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jongen moet tien keer opdrukken voor niet inchecken in trein
Een jongen die vrijdagavond was vergeten in te checken op het traject tussen Zwolle en Emmen kon bij de conducteur kiezen tussen het betalen van een boete of tien keer opdrukken in de trein.

Dat meldt een woordvoerder van Arriva tegen NU.nl, na berichtgeving hierover in het AD.

Nabij Ommen werd de jongen gecontroleerd, waarna de conducteur met de keuze kwam: het betalen van de boete van 35 euro of het tien keer opdrukken. De jongen koos voor het laatste.

Een andere passagier die de maatregel filmde laat weten dat er een geweldige sfeer ontstond in de trein. "Ik vond het een goede actie, de jongen ging daarna ook echt vrijuit."

Vervoerder Arriva laat weten de gebeurtenis nog te zullen bespreken met de conducteur. "We willen even weten wat er zich precies afspeelde, maar het leek er vriendelijk aan toe te gaan."
_O-

Waarschijnlijk probeerde de conducteur rellen/agressie van zwartrijder te voorkomen?

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 21-06-2015 14:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Nu online
Ik gok dat het een studenten-OV was. Hiermee kan je wel een boete krijgen voor het niet inchecken, maar als je later kan bewijzen dat je recht had op vrij reizen, kan de boete kwijtgescholden worden.
Als dan de conducteur ziet dat de jongen normaal wel in en uitcheckt, en hij is in een goede bui, dan krijg je dit soort ludieke acties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Waar ik hier in Twente tegenaanloop is dat regelmatig (lees 1 in 3 keer) er weer een verkeerde uitcheck halte geregistreerd wordt.
Als ik instap een halte te vroeg, en als ik uitstap een halte of 2 haltes verder.

Het gaat dus iedere keer om 5-8 cent. Niet echt wereldschokkende bedragen, totdat je dit extrapoleert naar het totaal van reizigers natuurlijk.

Syntus heeft een website die dermate traag is als onhandig dat de lol van geld terugvragen je al snel kwijt bent.
Het excuus 'we werken er aan' loopt nu al een maand of drie.

Het vreemde is dat ik nog geen enkele keer een transactie in mijn voordeel gezien heb.

Wat is de algemene mening, blijven declareren voor 5 cent, of schouders ophalen en denken het hoort er bij?

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Praat mij niet van Syntus, die website is inderdaad k.u.t. , en natuurlijk altijd op de momenten dat ik een restitutieaanvraag indien, wat zeer moeizaam gaat.

Al commentaar gegeven via Twitter?

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 21-06-2015 18:29 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Zeror schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 01:08:
Aanvraag nieuwe persoonlijke ov-chipkaart, hoe lang duurt dat tegenwoordig? Mijn ov-chipkaart verloopt over een maandje.
en hoe zit het met tegoed op een verlopen kaart?

Reis 3 keer per jaar met het ov en die 7,50 voor die kaart alleen al vind ik al een desinvestering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 13:02

Zeror

Ik Henk 'm!

sambalbaj schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:34:
[...]

en hoe zit het met tegoed op een verlopen kaart?

Reis 3 keer per jaar met het ov en die 7,50 voor die kaart alleen al vind ik al een desinvestering.
Ik heb inmiddels mn nieuwe kaart binnen. Vanaf bestelling tot aflevering duurde maar 2 dagen. Dus best snel.
Tegoed wordt binnen 30 dagen na verlopen van de oude kaart teruggestort op je rekening volgens mij. Abonnement(en) worden ook binnen dat termijn overgezet naar je nieuwe kaart. Automatisch opladen moet wel opnieuw aangevraagd worden voor de nieuwe kaart.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Filmer verrast door massale aandacht voor beelden opdrukkende 'zwartrijder'
Stef Hagedoorn uit Ommen is verrast door de massale aandacht voor zijn filmpje die hij maakte in de trein tussen Zwolle en Emmen. Zijn beelden van een jongeman die afgelopen vrijdag als 'zwartrijder' in de trein bij Ommen mocht kiezen tussen een boete of tien keer opdrukken, zijn zondag massaal gedeeld op sociale media.

Op het filmpje is te zien hoe de jongeman daadwerkelijk tien keer opdrukt onder het toeziend oog van de conducteur van de Arriva-trein. Volgens Hagedoorn reizen zowel de betrokken jongeman als de conducteur vaker tussen Zwolle en Ommen. De jongeman zou wel een vervoersbewijs hebben gehad, maar zou vergeten zijn in te checken.

De conducteur in kwestie krijgt op internet bijval van veel mensen, die zijn creatieve oplossing prijzen. Hagedoorn twijfelt dan ook of de reactie van Arriva - die het voorval en de rol van de conducteur gaat onderzoeken - dan ook de meest passende is.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hij was alleen vergeten in te checken? Dan snap ik dat "zwartrijder" zo tussen aanhalingstekens staat. :|
Die conducteur had toch ook gewoon kunnen zeggen "ah, vergeten in te checken, kan gebeuren, volgende keer beter" maar ondanks dat het ludiek is, straft hij die jongen (naar mijn idee) toch. Al is het maar omdat 'ie voor lul staat tegenover de rest van de coupé.

Ik dacht in eerste instantie dat het ging om een echte zwartrijder; iemand die niet betaald heeft. Dan had ik het een coole actie gevonden, maar als het gaat om een student ofzo die gewoon vergeten is om in te checken, dan vind ik elke reactie anders dan coulance genoeg reden om die hele NS te laten voor wat het is en ben ik het niet eens met de lof voor die conducteur. En ik heb er ook geen begrip voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Raven schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:03:
Hagedoorn twijfelt dan ook of de reactie van Arriva - die het voorval en de rol van de conducteur gaat onderzoeken - dan ook de meest passende is.
WTF? Ze geven juist nog even geen reactie omdat ze nog niet zeker weten wat er precies gebeurd is. Hagedoorn vindt blijkbaar met onvolledige gegevens potentieel verstrekkende conclusies trekken 'het meest passend'?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:55

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik lees net dat een OV Jaarkaart ineens 2x zo duur geworden is???

http://www.telegraaf.nl/b...hoop_om_ov-prijzen__.html

Of was dat al bekend hier?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
Je kunt de oude en nieuwe situatie niet één op één vergelijken. Voorheen konden houders van een OV-jaarabonnement een bijabonnement aanschaffen waarmee een gezinslid gratis met bus, tram en metro kon reizen, en na 9:00 uur ook gratis met de trein. In de nieuwe situatie kan als bijabonnement een van de bestaande abonnementen, zoals Altijd Vrij of Dal Vrij, tegen gereduceerd tarief worden aangeschaft. Iemand die Altijd Vrij als bijabonnement neemt, is duurder uit dan eerst. Maar hij mag dan wel in de ochtendspits reizen, wat eerst niet mocht. En kiest iemand Dal Vrij, dan mag niet meer in de middagspits ingecheckt worden. Nu is er geen middagspits voor bijabonnementen. Maar de combinatie met Dal Vrij is wel goedkoper dan een bijabonnement nu.

Neemt niet weg dat het in individuele gevallen wel vervelend uit kan pakken. In het artikel gaat het over drie bijabonnementen. Hoe meer je er nam, hoe goedkoper ze werden. Dat is nu niet meer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Tochjo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:33:
Je kunt de oude en nieuwe situatie niet één op één vergelijken. Voorheen konden houders van een OV-jaarabonnement een bijabonnement aanschaffen waarmee een gezinslid gratis met bus, tram en metro kon reizen, en na 9:00 uur ook gratis met de trein. In de nieuwe situatie kan als bijabonnement een van de bestaande abonnementen, zoals Altijd Vrij of Dal Vrij, tegen gereduceerd tarief worden aangeschaft. Iemand die Altijd Vrij als bijabonnement neemt, is duurder uit dan eerst. Maar hij mag dan wel in de ochtendspits reizen, wat eerst niet mocht. En kiest iemand Dal Vrij, dan mag niet meer in de middagspits ingecheckt worden. Nu is er geen middagspits voor bijabonnementen. Maar de combinatie met Dal Vrij is wel goedkoper dan een bijabonnement nu.

Neemt niet weg dat het in individuele gevallen wel vervelend uit kan pakken. In het artikel gaat het over drie bijabonnementen. Hoe meer je er nam, hoe goedkoper ze werden. Dat is nu niet meer zo.
Maar hoe zit dat dan met een enkele kaart voor 1 persoon met daarop het abonnement waarmee je onbeperkt in alle treinen, bussen, trams etc. mag, worden die dan ook 2x zo duur?

Ik ben namelijk zo'n geluksvogel die van de baas een kaart krijgt, eerst een OV jaarkaart wat dit jaar een NS Business card geworden is. En waarbij ik dan hoop dat de zaak ook niet ineens het dubbele moet gaan betalen, want dan is het waarschijnlijk gauw afgelopen met dit leuke extraatje...

Dan hebben ik en mijn collega's gewoon pech natuurlijk, maar voor gezinnen kan dit erg vervelend uitpakken blijkt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
bvk schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:08:
Maar hoe zit dat dan met een enkele kaart voor 1 persoon met daarop het abonnement waarmee je onbeperkt in alle treinen, bussen, trams etc. mag, worden die dan ook 2x zo duur?
Nee, de prijs van een OV-jaarabonnement blijft ongeveer hetzelfde. Als je jaarlijks betaalde, ben je wat duurder uit, omdat de vier procent korting bij betaling ineens komt te vervallen. Betaalde je per maand, dan ben je straks wat goedkoper uit, want het voordeel dat de jaarbetalers hadden, wordt teruggegeven aan de maandbetalers.

Het gaat echt om de bijabonnementen waar gedoe over ontstaat. En aangezien er maar 3600 consumenten een OV-jaarabonnement hebben, en nog minder dus bijabonnementen, valt het probleem qua aantallen wel mee. Maar als je net die ene reiziger bent met drie bijabonnementen, dan is het even slikken.

[ Voor 46% gewijzigd door Tochjo op 22-06-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

We hebben het toch over deze kaart?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/51234770/OV%20jaarkaart.PNG

Kostte mijn werkgever meen ik zo'n € 3700, als ik er nu op zoek lijkt die kaart niet meer te bestaan en kom ik vanzelf uit op de kaart die ik nu heb á € 4500:

http://www.ns.nl/zakelijk...n/ov-vrij-abonnement.html

Dus begrijp ik goed dat eenzelfde kaart (maar dan niet zakelijk) voor een gezin van 5 personen eerst 6000 was en nu 13000?

Omdat:
Een woordvoerder van NS laat weten dat de prijsstijging niet de NS te verwijten is, maar komt door het doorvoeren van prijzen van andere vervoersbedrijven van tram, bus en metro.
:?

Edit: Mijn oude kaart bestaat nog wel voor particulieren en kost hetzelfde als de zakelijke kaart: https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/ov-vrij

Dus:

1 persoon: van 3700 naar 4500
5 personen: van 6000 naar 13000

[ Voor 13% gewijzigd door bvk op 22-06-2015 22:00 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
bvk schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:47:
We hebben het toch over deze kaart?
Ja.
1 persoon: van 3700 naar 4500
De prijs van een OV-jaarabonnement was per 1 januari al 4504 euro bij betaling ineens. Bij betaling in termijnen kreeg je geen 4 procent korting, dus was de prijs nog iets hoger.
5 personen: van 6000 naar 13000
Zoals ik enkele berichten hiervoor al zei, kun je die vergelijking niet zo maken. Je vergelijkt dan verschillende producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ok, ik had de prijs van de getoonde kaart in gedachten, dus in 2013. Dat is dan ook al behoorlijk gestegen in twee jaar tijd...

Dat van die producten snap ik dan niet helemaal, ik ging van onderstaande uit. Dus dezelfde kaart met dezelfde mogelijkheden (onbeperkt reizen) maal vijf:
Vorig jaar kostte een ov-jaarkaart met bijproducten waardoor alle gezinsleden onbeperkt gebruik konden maken van de trein, bus, tram en metro ruim 6000 euro, inmiddels is dat 13.500 euro.
Maar goed, als het inderdaad maar om zo weinig abonnementen gaat is het wel weer heisa maken lijkt het. Alhoewel nog steeds belachelijk!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Tochjo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:16:
[...]
En aangezien er maar 3600 consumenten een OV-jaarabonnement hebben
Dat aantal lijkt me een beetje erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
bvk schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:47:
Ok, ik had de prijs van de getoonde kaart in gedachten, dus in 2013. Dat is dan ook al behoorlijk gestegen in twee jaar tijd...
Ik kan geen prijzen vinden van 2013, maar vorig jaar was het ruim 4400 euro en in 2012 was het 3581 euro. Dat lijkt inderdaad een behoorlijke sprong te zijn.
Dat van die producten snap ik dan niet helemaal, ik ging van onderstaande uit. Dus dezelfde kaart met dezelfde mogelijkheden (onbeperkt reizen) maal vijf
Nee, de persoon die de volle prijs betaalt, reist onbeperkt met trein, tram, bus en metro. De abonnementen die daarbij worden aangeschaft, zogeheten bijabonnementen, zijn tot nu toe alleen na 9.00 uur geldig in de trein. Straks kunnen bij OV Vrij de normale NS-abonnementen met korting worden aangeschaft, dus óf altijd geldig in de trein (duurder dan eerste bijabonnement nu) óf alleen geldig bij inchecken in de daluren (iets goedkoper dan eerste bijabonnement nu). Mensen die twee of meer bijabonnementen namen, zijn straks wel duurder uit.
Freee!! schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 05:34:
Dat aantal lijkt me een beetje erg laag.
NS noemt het in haar adviesaanvraag. Ook daaruit: van de 375 mensen met een bijabonnement hebben 360 er slechts één. Meer dan twee zou niet meer voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tochjo op 23-06-2015 06:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

bvk schreef op maandag 22 juni 2015 @ 19:09:
Ik lees net dat een OV Jaarkaart ineens 2x zo duur geworden is???

http://www.telegraaf.nl/b...hoop_om_ov-prijzen__.html

Of was dat al bekend hier?
Volgens mij heb ik dit een aantal maanden geleden ook al ergens op een nieuwssite gelezen.
Heeft dit beste man nu andere krant opgezocht omdat er nog geen verandering is ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

DDX schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 07:57:
[...]
Volgens mij heb ik dit een aantal maanden geleden ook al ergens op een nieuwssite gelezen.
Heeft dit beste man nu andere krant opgezocht omdat er nog geen verandering is ?
Ik dacht ook al zo iets, maar kon het zo gauw niet meer vinden, blij dat ik niet de enige ben (volgens mij precies hetzelfde verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

http://www.metronieuws.nl...reiskosten-jonge-talenten

Net iets ander verhaal, maar daar zouden kosten ook al stijgen van 6000 naar 9000 euro omdat een van z'n dochters 12 zou worden.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 23-06-2015 08:13 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
Ah, er speelt dus ook iets heel anders dan de situatie met bijabonnementen bij een OV-jaarabonnement. Zodra kinderen 12 worden, kunnen ze niet meer met een Railrunner reizen/niet meer gratis meereizen met Kids Vrij en nemen de reiskosten flink toe.

[ Voor 9% gewijzigd door Tochjo op 23-06-2015 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Tochjo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:30:
Je vergelijkt dan verschillende producten.
Dat is een beetje kort door de bocht; wat boeit het de consument welk label-du-jour er nu weer aan hangt? Die wil gewoon dagelijks om 19:00 van A naar B en om 22:00 van B naar A, bijvoorbeeld :)

Even los van de discussie waarbij de getallen werden vertekend door het jarig zijn van de kroost :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Conducteur Arriva laat zwartrijders vaker opdrukken'
De conducteur die afgelopen vrijdag een jongen uit Zwolle liet opdrukken om onder een boete uit te komen, zou reizigers die keuze vaker hebben gegeven. Romana Kuik uit Ommen zegt dat ze in mei vorig jaar van dezelfde conducteur hetzelfde voorstel kreeg.

"Ik dacht dat ik had uitgecheckt op het station, maar dat was niet goed gegaan. Toen ik later weer incheckte had ik dus eigenlijk uitgecheckt. De conducteur vroeg of ik een boete wilde of tien keer opdrukken", aldus Kuik. "Toen heb ik voor tien keer opdrukken gekozen. Ik vond het wel grappig."

Vrijdag bleek op het traject Zwolle - Emmen dat Chris Telgenhof uit Zwolle niet goed had ingecheckt. Uit zijn gegevens bleek dat hij dat normaal gesproken wel doet en dus kreeg hij de keuze om een boete van 35 euro te betalen of tien push-ups te doen. Hij koos voor de push-ups. Alles werd gefilmd en op internet gezet. En dat leverde vervolgens veel reacties op.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
[b]Tochjo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:30:Je vergelijkt dan verschillende producten.
Dus als jij met je huidige internetabonnement tevreden bent van €33 p/m maar de isp ineens besluit een ander product ervan te maken dmv extra modules aankopen. Alle concerten van madonna voor €30 p/m en je kan er voor €20 internet bij nemen. , waarna je ineens 50% meer betaalt om te hebben wat jij wil (internet) vind je dat prima, want feitelijk neem je een heel ander product af? :') ook al kan madonna jou niks schelen.

[ Voor 17% gewijzigd door GAIAjohan op 23-06-2015 10:25 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
Paul schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:52:
[...]
Dat is een beetje kort door de bocht; wat boeit het de consument welk label-du-jour er nu weer aan hangt? Die wil gewoon dagelijks om 19:00 van A naar B en om 22:00 van B naar A, bijvoorbeeld :)
Juist in die situatie (alleen reizen buiten de spitsuren, of in ieder geval inchecken buiten de spitsuren) is iemand met de nieuwe bijabonnementen goedkoper uit. Dal Vrij + BTM (bus, tram, metro) als bijabonnement is namelijk voor één persoon goedkoper dan de oude regeling. Kortom, stellen dat de nieuwe bijabonnementen dus leiden tot hogere kosten, is onjuist.
GAIAjohan schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:12:
Dus als jij met je huidige internetabonnement tevreden bent van €33 p/m maar de isp ineens besluit een ander product ervan te maken dmv extra modules aankopen. Alle concerten van madonna voor €30 p/m en je kan er voor €20 internet bij nemen. , waarna je ineens 50% meer betaalt om te hebben wat jij wil (internet) vind je dat prima, want feitelijk neem je een heel ander product af? :') ook al kan madonna jou niks schelen.
Ik weet niet waaruit je hebt geconcludeerd dat ik deze wijziging prima vind. Ik heb alleen objectieve informatie proberen te geven, mijn eigen mening heb ik volgens mij nooit genoemd. De door jou geschetste situatie zou voor mij neerkomen op een prijsverhoging, want ik heb niet zoveel met Madonna. Maar iemand die honderden euro's per maand uitgaf aan concerten van Madonna zal voordeliger uit zijn. Net zoals die ene bijabonnementhouder die in de middagspits reist straks duurder uit zal zijn en die in de daluren reist goedkoper. Het product "bijabonnement" krijgt een nieuwe betekenis, dus je kunt niet in zijn algemeenheid stellen dat "een bijabonnement" altijd duurder wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Tochjo op 23-06-2015 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Tochjo schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 13:13:
Kortom, stellen dat de nieuwe bijabonnementen dus leiden tot hogere kosten, is onjuist.
Dat doe ik dan ook niet :?

Het was een willekeurig voorbeeld, zelf eentje waar ik geen enkel waardeoordeel aan hang... Het boeit de gebruiker werkelijk geen ene *piep* hoe het product heet. De gebruiker heeft een wens die hij/zij/het ingevuld wil zien. Dat de goedkoopste manier om die wens in vervulling te gaan 'vroeger' X heette en dat dit product wordt vervangen door Y, tja, boeiend dat Y een aantal features heeft die X niet heeft, de gebruiker ziet alleen dat hij een ander bedrag moet gaan betalen :)

Gebruikers vergelijken geen producten an sich, gebruikers vergelijken invullingen van use cases :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
Ik kon je bericht niet goed plaatsen, dus ik keek waar mijn citaat op sloeg, en dat ging over een stuk waarin geconcludeerd werd dat de prijzen sterk omhoog gingen. Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar zeggen we het anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:22

Goner

What can I do you for ?

Heb ik sinds vanochtend zo'n nieuw rijbewijs (was de laatste met zo'n roze flodderboekje), dus stop het in m'n telefoonhoesje, waar ook m'n OV-kaart inzit ... handig, alles bij elkaar.
Maar helaas ; U mag slechts 1 OV chipkaart aanbieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is dat de melding die je krijgt? Sinds Syntus hier rijdt moet ik de OV-chipkaart er telkens uithalen omdat (vermoedelijk) mijn ID-kaart de apparatuur alarm laat slaan ivm "niet-leesbare kaart", terwijl de door Connexxion gebruikte apparatuur dat ding gewoon negeert...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Laatst online: 08-09 11:29
Goner schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:20:
Heb ik sinds vanochtend zo'n nieuw rijbewijs (was de laatste met zo'n roze flodderboekje), dus stop het in m'n telefoonhoesje, waar ook m'n OV-kaart inzit ... handig, alles bij elkaar.
Maar helaas ; U mag slechts 1 OV chipkaart aanbieden
Het nieuwe rijbewijs bevat idd een vergelijkbare chip en daardoor denkt de poort/paal dat er twee OV chipkaarten aangeboden worden. Dit is ook gewenst gedrag...vroeger als je twee OV-chipkaarten tegelijkertijd aanbood, werd er wel ingecheckt maar op welke kaart was dan de vraag.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar waarom kan de door Syntus-gebruikte OV-chipkaartapparatuur ID's/rijbewijzen niet negeren zoals 't spul van Connexxion deed toen ze hier nog reden? Sinds Syntus hier rijdt levert dat problemen op...

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 29-06-2015 15:38 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Definitief geen poortjes op station Hengelo
HENGELO - Toegangspoortjes in Hengelo komen er definitief niet. De NS-directie bevestigt die toezegging aan de gemeente.

De NS-directie heeft de gemeente nog eens laten weten dat Hengelo niet is opgenomen in het lijstje van stations waar poortjes worden geplaatst. Mocht dat onverhoopt tóch gebeuren, dan zal het college van B en W zich daartegen stevig verzetten.

Onzekerheid
De opstelling zal de PvdA-raadsfractie geruststellen, want die verkeerde even in onzekerheid of de oude toezeggingen dat de onderdoorgang van het station niet zou worden geblokkereerd, nog wel zo keihard waren. Dat gevoel ontstond nadat de NS de toegangspoortjes op verschillende stations vanaf maart versneld in gebruik ging nemen. Aanleiding was onder meer de mishandeling van enkele conducteurs door reizigers zonder kaartje. Dat leidde tot maatregelen om de geweldscijfers omlaag te krijgen.

Doorgangsroute
PvdA-raadslid Imdat Yikilmaz wees het college eind juni nog eens op de toezegging van de NS dat er geen toegangspoortjes zouden komen. Belangrijk, want zou dat wel gebeuren, dan 'wordt een belangrijke doorgangsroute voor voetgangers van de binnenstad naar Metropool, het toekomstige skatepark, het ROC van Twente en Hart van Zuid niet meer eenvoudig toegankelijk.' Daarom zijn B en W ook altijd tegenstander van de poortjes geweest. Yikilmaz wilde nog eens weten of het college dat nog steeds vindt en of daarover nog contact was geweest met de NS.

Ze komen er niet
Dat bleek inderdaad het geval: in april is er nog met de NS-directie over de poortjes gesproken, laat het college weten. Het antwoord van directeur B. Kluin was uiterst bevredigend: ze komen er niet. De NS wijkt niet af van de oude lijn, bevestigt een woordvoerder nog eens desgevraagd. "Er zijn 82 stations in Nederland aangewezen waar die toegangspoortjes worden geplaatst en daar zit Hengelo niet bij." In die stations passeert 90 procent van de reizigers de poortjes.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Raven schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:36:
Maar waarom kan de door Syntus-gebruikte OV-chipkaartapparatuur ID's/rijbewijzen niet negeren zoals 't spul van Connexxion deed toen ze hier nog reden? Sinds Syntus hier rijdt levert dat problemen op...
Omdat de apparatuur niet gemaakt is met de belangen van de consument in 't hoofd, maar met die van de vervoersbedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Diepie schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:34:
Het nieuwe rijbewijs bevat idd een vergelijkbare chip en daardoor denkt de poort/paal dat er twee OV chipkaarten aangeboden worden.
Je kunt aan de chip gewoon vragen 'hé, ben jij een ov-chipkaart?'. Blokkeren puur omdat er meer dan één ISO 14443 Type A kaart gepresenteerd wordt is gewoon dom/lui ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Sefyu schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:55:
[...]

Omdat de apparatuur niet gemaakt is met de belangen van de consument in 't hoofd, maar met die van de vervoersbedrijven.
Lekker populistische opmerking, maar onjuist.

Zoals eerder uitgelegd in dit topic heb je 2 partijen (vraag en aanbod) die bij elkaar komen. Elke partij wil zijn eigen belang maximaliseren. Jij wil wellicht betaald *worden* om te reizen en bij je deur afgehaald en opgezet worden, terwijl de vervoersbedrijven wellicht helemaal niets willen doen en toch betaald worden (in het extreme).

Deze 2 partijen komen bij elkaar door een situatie te creëren de voor beide de moeite waard is.

Zou het volledig met jouw belangen in het hoofd zijn gemaakt (wat jij natuurlijk wil/verwacht, want jij bent de "goede" en de vervoersbedrijven zijn natuurlijk de "slechte"), dan zouden er simpelweg geen vervoerders bereid zijn om een dienst aan te bieden.

Zou het inderdaad zoals jij stelt volledig zijn gemaakt met de belangen van de vervoerders in het hoofd, dan zouden er nagenoeg geen reizigers meer gebruik van maken.

Beide is niet het geval, ergo, het product is wel degelijk ontworpen met de belangen van beide partijen in gedachten.

In dit specifieke geval gaat het ook gewoon om een bug of oversight in 1 specifieke implementatie van de chipkaart reader. Dergelijke bugs komen in elk product voor. Tweakers.net heeft ook wel eens een bug, of Facebook, of OS X, of whatever. Dan ga je toch ook niet meteen roepen dat Tweakers of OS X niet is gemaakt met de belangen van de gebruiker in het hoofd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
flowerp schreef op zondag 19 juli 2015 @ 11:50:
[...]

Zoals eerder uitgelegd in dit topic heb je 2 partijen (vraag en aanbod)
Je gaat hier al de fout in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:44

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Die twee partijen waren lange tijd niet echt gelijkwaardig. In het begin was de focus alleen gericht op de voordelen van de maatschappijen.
Dan ook nog hoe het technisch allemaal moest gaan werken. Er was maar een kleine samenwerking bij de aanvang van de test tussen de maatschappijen die de pilot deden.
Pas toen aansluitende regio's ontstonden kwam de tweede partij, de gebruiker, in het zicht. Vaak door de onlogische gevolgen voor hem. Zoals bij wisseling van maatschappij.

Ook de verschillen in de uitvoering van die maatschappijen kwam boven water. Was zelf een van de eerste aanmelders van een ov-chipkaart. (Het succes was al veel meer dan ze verwacht hadden toen.)
Daardoor viel het mij, o.a. door dit draadje, op dat ze allemaal het wiel opnieuw aan het uitvinden waren. Sluittijden van de poortjes bijvoorbeeld was ook aan de start in Rotterdam al opgemerkt. Dat zag je hier steeds weer terug komen bij andere maatschappijen.

Ook het verkwisten van geld door allemaal een eigen in/uit-check poorten c.q. kastjes te moeten hebben. (Worden die straks ook weer veranderd als er een concessie afloopt?)
Een kleine verbetering die ik zelf in R'dam pas ontdekte is dat het saldo nu wordt vermeld bij het in en uit checken. Zo kan je nu beter zien of jouw kaart het het is die gezien wordt bij het achter iemand aanlopen door een poortje.

Ze zijn hier ook bezig met een test voor het achteraf betalen in het RET gebied. Helaas weer jammer dat ze niet het maximum bedrag van wat een dagkaart kost mee hebben genomen. Dan pas betaal je nooit teveel.
Van Spijkenisse(Akkers) naar of Zuidplein(R'dam) of Schiedam Centraal zit ik al op maximum van zo'n dagkaart. Feitelijk altijd dus.

Nu pas dus kunnen we spreken van die twee partijen. Helaas nog niet gelijkwaardig aan elkaar.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Diepie schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:34:
[...]

Het nieuwe rijbewijs bevat idd een vergelijkbare chip en daardoor denkt de poort/paal dat er twee OV chipkaarten aangeboden worden. Dit is ook gewenst gedrag...vroeger als je twee OV-chipkaarten tegelijkertijd aanbood, werd er wel ingecheckt maar op welke kaart was dan de vraag.
Da's helemaaaaaaaaaaal geen gewenst gedrag.

Zolang er maar één kaart in je portemonnee zit die daadwerkelijk als OV-chipkaart gebruikt kán worden, moet dat systeem niet zeiken.

Pas zodra je daadwerkelijk twee OV-chipkaarten aanbiedt, heeft 't systeem recht om te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Sefyu schreef op zondag 19 juli 2015 @ 12:00:
[...]

Je gaat hier al de fout in.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Je vergeet ten eerste de rol van de overheid. Daarnaast is dit geen simpele kwestie zoals sinaasappels kopen op de markt. Het proces vanaf de belangen van vele partijen tot aan een product en de aanbieding daarvan is een stuk complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Omdat er minimaal drie partijen zijn: De vervoerder, de passagier en de aanbesteder/concessieverlener waarbij de laatste door de vervoerder als klant wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Osiris schreef op zondag 19 juli 2015 @ 13:58:
[...]

Da's helemaaaaaaaaaaal geen gewenst gedrag.

Zolang er maar één kaart in je portemonnee zit die daadwerkelijk als OV-chipkaart gebruikt kán worden, moet dat systeem niet zeiken.

Pas zodra je daadwerkelijk twee OV-chipkaarten aanbiedt, heeft 't systeem recht om te klagen.
Zeg dat even tegen Syntus. Dat is een van de redenen dat ik het jammer vind dat Connexxion hier niet meer rijdt :P

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 90 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.