It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Maar dat kan aan mijn persoonlijke situatie liggen. Ik stap vaak in in Velp. Ik kan daar het perron oprennen, inchecken en de trein in, waar ik eerder naar de kaartautomaat moest, een paar honderd meter verderop, bestemming intikken, pinnen, kaartje laten printen, en vaak een slome bejaarde voor je. Met twee minuten speling tussen kinderen bij school afzetten, naar het station fietsen en de vertrektijd van de trein is dat het verschil tussen wel de trein halen en niet de trein halen.
Waar het snelheidsverschil bij overstappen (van vervoerder) weer zo toegenomen is dat je net de trein mist (veel overstappers, weinig overstap chippalen).noppus schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 23:08:
Ik vind de snelheid/tijdwinst bij het instappen een erg groot voordeel.
Zoals je zegt is de situatie erg persoonlijk, zo zijn er routes dat je in en uit blijft checken in korte tijd, dan werkt de ov chipkaart echt in het nadeel.
En voor een incidentele reiziger is de OV chipkaart nog een aardige toeslag op de reiskosten. Mijn kaart deed het nog perfect na 5 jaar, toch moest en zou ik een nieuwe moeten kopen omdat de oude verlopen was. Kost je dan toch weer €7,50. In de bus moet ik de kaart ook echt in mijn hand houden om niet vergeten uit te checken. Met de trein hoop ik altijd maar dat ik er aan denk. Daarnaast wordt je bij busvervoer vaak opgelicht omdat als je pas uitcheckt bij het uitstappen het systeem alweer bij de volgende halte is waardoor je toch elke keer extra betaald.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Met het oude papieren abonnement had je zelfs niet in hoeven checken, nog meer tijdwinst.noppus schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 23:08:
Ik vind de snelheid/tijdwinst bij het instappen een erg groot voordeel.
Maar dat kan aan mijn persoonlijke situatie liggen. Ik stap vaak in in Velp. Ik kan daar het perron oprennen, inchecken en de trein in, waar ik eerder naar de kaartautomaat moest, een paar honderd meter verderop, bestemming intikken, pinnen, kaartje laten printen, en vaak een slome bejaarde voor je. Met twee minuten speling tussen kinderen bij school afzetten, naar het station fietsen en de vertrektijd van de trein is dat het verschil tussen wel de trein halen en niet de trein halen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Het gekke was dat je dat met de strippenkaart en 5 retourkaartjes ook had. Ik heb dikwijls nog ergens een strippenkaart achter in de la of in een potje gevonden die het naar mijn inziens nog perfect deed. Toch moest en zou ik een nieuwe kopen omdat die oude verlopen was. Koste me toch weer 10 gulden of zo.LordSinclair schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:01:
Mijn kaart deed het nog perfect na 5 jaar, toch moest en zou ik een nieuwe moeten kopen omdat de oude verlopen was. Kost je dan toch weer €7,50.
En met retourkaartjes (zonder datum) bij de NS identiek. Ik kocht ze altijd per 5 en er moest er altijd wel weer eentje verdwalen die ik dan na een jaar pas weer tegen kwam. In de regel was deze dan ook niet meer geldig. Koste me dan toch weer 12 gulden of zo.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Dus je punt is dat je oude reisbescheiden steeds kwijt raakt en daar met de OV chipkaart minder (geen) last van hebt waardoor het voor jou voordeliger is?flowerp schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:16:
[...]
Het gekke was dat je dat met de strippenkaart en 5 retourkaartjes ook had. Ik heb dikwijls nog ergens een strippenkaart achter in de la of in een potje gevonden die het naar mijn inziens nog perfect deed. Toch moest en zou ik een nieuwe kopen omdat die oude verlopen was. Koste me toch weer 10 gulden of zo.
En met retourkaartjes (zonder datum) bij de NS identiek. Ik kocht ze altijd per 5 en er moest er altijd wel weer eentje verdwalen die ik dan na een jaar pas weer tegen kwam. In de regel was deze dan ook niet meer geldig. Koste me dan toch weer 12 gulden of zo.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dat vind ik erg fijn voor jou, maar voor mij is het anders.flowerp schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:58:
Ik sta echt ZELDEN in de rij en zeker niet langer.
Waar ik met een papieren jaar abbo 1 keer per jaar even in de rij stond (wat niet pers'e nodig was, want ik kon ook een rustig moment kiezen om een nieuwe aan te schaffen, of een rustigere kaartautomaat opzoeken) sta ik nu met mijn jaar abbo minimaal 2 keer per dag in de rij, om in en uit te checken.
Van 1 handeling per jaar (aanschaf) naar 4 handelingen per dag, met rijen.

Dit geld voor alle mensen met een abbo. Wat mij toch een beetje de grootste groep reizigers lijkt?
[ Voor 6% gewijzigd door hexta op 08-01-2015 09:47 ]
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Tsja. Je blijft je vaste truukjes herhalen in het topic, misschien gaat het je om de postcount ofzo.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
ik heb in de 1,5 jaar dat ik een abbo had op mijn chipkaart nooit in de rij hoeven staan hoor...hexta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:43:
[...]
Dit geld voor alle mensen met een abbo. Wat mij toch een beetje de grootste groep reizigers lijkt?
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Ik ben blij voor je. Als je bedoelt dat je me niet geloofd dan mag je best een weekje met me meereizen.mystic schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:54:
[...]
ik heb in de 1,5 jaar dat ik een abbo had op mijn chipkaart nooit in de rij hoeven staan hoor...
Niet iedereen reist zo vaak met het OV en dan ook nog op dezelfde route dat een abonnement lonend is...Freee!! schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:05:
[...]
Met het oude papieren abonnement had je zelfs niet in hoeven checken, nog meer tijdwinst.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Precies. Juist de incidentele reiziger heeft meer gedoe dan de veelreiziger.Fiber schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:01:
[...]
Niet iedereen reist zo vaak met het OV en dan ook nog op dezelfde route dat een abonnement lonend is...
Definieer incidenteel... Als dat minder dan één of twee keer per jaar is heb je wellicht gelijk. Maar als je één of twee keer per week naar wisselende bestemmingen in de trein zit, dan is die ovck toch echt wel handiger dan losse kaartjes kopen. En zoals hierboven gezegd, ik raakte mijn tevoren gekochte kaartjes en strippenkaarten ook regelmatig kwijt en kocht ook wel eens een retourtje waarbij de terugreis achteraf overbodig was.Brent schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:07:
[...]
Precies. Juist de incidentele reiziger heeft meer gedoe dan de veelreiziger.
Maar ik snap best dat het voor mensen die hier voor een OV jaarkaart hadden of een trajectkaart lastiger geworden is en als je maar eens in de paar jaar in de trein zit zal het ook allemaal niet handig zijn. Maar die laatste groep hoef je van mij niet zo heel veel rekening mee te houden en voor de eerste groep moeten oplossingen komen zoals meer paaltjes etc. vind ik.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
mijn punt is (en dat zie ik nogal veel bij de tegenstanders van de OV chipkaart): "voor mij werkt het kut, dus werkt het voor iedereen kut, dus is het kut en moet het direct veranderen en was vroeger alles beter!!!!"hexta schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:59:
[...]
Ik ben blij voor je. Als je bedoelt dat je me niet geloofd dan mag je best een weekje met me meereizen.
en het besef dat je toch echt een individu bent, net als iedereen, en dat iedere lemming toch echt anders is en het dus voor iedereen anders uitpakt, lijkt niet te bestaan.
maar goed, dat is ook een enorme tweakers eigenschap geloof ik.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Als de rij het enige was wellicht. Dat het 4 handelingen per dag extra zijn is niet enkel iets voor mij. Dus je overtrokken reactie slaat de plank volledig mis. En dat deel tussen aanhalingstekens mag je quoten van me, als je zo overtuigd bent van mijn denkbeelden, maar het in absurditeit imiteren van een tegenstander is een van de grootste acties om je eigen geloofwaardigheid buitenspel te zetten, dus dat kan je in het vervolg beter achterwege laten.mystic schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:24:
[...]
mijn punt is (en dat zie ik nogal veel bij de tegenstanders van de OV chipkaart): "voor mij werkt het kut, dus werkt het voor iedereen kut, dus is het kut en moet het direct veranderen en was vroeger alles beter!!!!"
en het besef dat je toch echt een individu bent, net als iedereen, en dat iedere lemming toch echt anders is en het dus voor iedereen anders uitpakt, lijkt niet te bestaan.
Dat bedoel ik idd. Ik gebruik het OV misschien 5 keer per jaar, en de chipkaart moedigt me niet aan dat vaker te doen. Zo geld dat voor een hoop mensen denk ik, en zeker toeristen. Ben het er niet mee eens dat we omdat om weinig omzet onbelangrijk is om er mee rekening te houden, juist niet. Denk ook eens aan je oma, voor wie alle vorm van reizen al stressverhogend is.Fiber schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:19:
[...]
Definieer incidenteel... Als dat minder dan één of twee keer per jaar is heb je wellicht gelijk.
We moeten meer mensen het OV in krijgen, en dat doe je door het makkelijker te maken, niet moeilijker.
[ Voor 27% gewijzigd door Brent op 08-01-2015 13:35 ]
Nee jòh, het is al druk zat, staan we nog langer in de rij en die ouwe oma's schieten niet op en toeristen met grote rugzakken zijn ook een ramp...Brent schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:33:
[...]
We moeten meer mensen het OV in krijgen...
Met een oud papieren abonnement was ik veel duurder uit geweest dan met losse kaartjes. Dus dat is nooit een overweging geweest. En dat geldt nog steeds. Ik betaal elke rit los, omdat dat, zeker met een oude VDU waarmee ik in de avondspits nog met korting reis, veel goedkoper is dan een abonnement.Freee!! schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:05:
[...]
Met het oude papieren abonnement had je zelfs niet in hoeven checken, nog meer tijdwinst.
Kort en goed, eerst ging ik nooit met de trein omdat ik die nooit haalde en nu wel.
Nou, ik zie toch net zo vaak het omgekeerde terugkomen hoor: "voor mij werkt het geweldig, dus voor iedereen werkt het geweldig en als je vindt dat het kut werkt dan doe je iets verkeerd".mystic schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:24:
[...]
mijn punt is (en dat zie ik nogal veel bij de tegenstanders van de OV chipkaart): "voor mij werkt het kut, dus werkt het voor iedereen kut, dus is het kut en moet het direct veranderen en was vroeger alles beter!!!!"
Het grote probleem is dat mensen waar het niet voor werkt er wel mee moeten werken terwijl de papieren kaartjes voor die mensen perfect (en beter) werkten.
Vind je het gek dat die mensen zich roeren?
En ja, het wegwerp chipkaartje is ook minder dan het oude papieren kaartje. Want na het kopen daarvan (wat je met het oude papieren kaartje moest doen) moet je ook nog eens inchecken (hoefde met het papieren kaartje niet) en moet je ook door de poortjes (hoefde voor de invoering van de chipkaart ook niet). Dat je officieel ook moet uitchecken zal ik maar niet noemen, want wie doet dat met een wegwerp chipkaartje.
En nu zal er wel commentaar komen "is dat alles, maak je je daar druk om?"
Signatures zijn voor boomers.
Ik zou niet durven, ik vind het echt verschrikkelijk voor je en leef zeer met je mee. Sterkte in deze moeilijke tijden!Maasluip schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:44:
[...]
Nee, dat het verlopen geen nieuw of specifiek probleem is van de OV chipkaart. Er zijn veel dingen die verlopen of verliepen; strippenkaarten, trein kaartjes, bank passen, en ja nu dus ook de OV Chipkaart.LordSinclair schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:26:
[...]
Dus je punt is dat je oude reisbescheiden steeds kwijt raakt en daar met de OV chipkaart minder (geen) last van hebt waardoor het voor jou voordeliger is?
Een strippenkaart of trein kaartje verliep iets van een half jaar of zo na de laatste prijswijziging (weet het niet heel precies meer, maar zoiets), en zo'n prijswijziging was dacht ik 1 maal per jaar, dus gemiddeld zo'n anderhalf jaar. Een OV Chipkaart verloopt na 5 jaar.
Nu is een belangrijke reden dat een OV Chipkaart geld kost het feit dat je er anders direct mee in de min zou gaan en hem dan weggooit. Alleen, als de kaart verloopt speelt dit issue niet meer en dus zou je heel goed best een gratis nieuwe kaart kunnen krijgen.
Met name voor Nederlanders is dat erg belangrijk, alle grappen terzijde zijn we gewoon een volk wat zeer sterk op gratis is gericht. Dus ja, ik vindt ook dat een OV Chipkaart bij verlopen GRATIS vervangen dient te worden. Bij abonnenten gebeurd dat overigens al. Toen mijn NS OV Chipkaart verliep kreeg ik gewoon GRATIS een nieuwe opgestuurd.
Dus nogmaals; het betalen voor een nieuwe OV Chipkaart na verlopen is inderdaad idioot, maar het is GEEN nieuw nadeel.
Dit soort kreten 'met papieren kaartje hoefde je niet in techecken' ben ik het niet eens. Vroeger moest je je kaartje afstempelen in het stempelautomaat die er ook niet gek veel stonden. Of je stond iedere dag in de rij een papieren kaartje te kopen voor de balie of uit de automaat. Kocht je voor meerdere dagen kaartjes moest je ze zelf nog stempelen. Zelfs voor dezelfde dag moest je ze nog stempelen?Maasluip schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 15:44:
[...]
En ja, het wegwerp chipkaartje is ook minder dan het oude papieren kaartje. Want na het kopen daarvan (wat je met het oude papieren kaartje moest doen) moet je ook nog eens inchecken (hoefde met het papieren kaartje niet) en moet je ook door de poortjes (hoefde voor de invoering van de chipkaart ook niet). Dat je officieel ook moet uitchecken zal ik maar niet noemen, want wie doet dat met een wegwerp chipkaartje.
Ik zou die oude stempelautomaten opgewaardeerd hebben met de ov chipkaart. Kaartje in het gleufje, een stempelgeluid en ingechecked ben je. + nieuwe palen uiteraard.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Mensen die niet regelmatig hetzelfde traject reisden zullen niet gauw ladingen aan ongedateerde kaartjes hebben gekocht maar die zullen (net zoals nu) voor de reis naar de kaartautomaat gelopen zijn om een gedateerd kaartje te kopen. Dan hoefde je niet te stempelen terwijl je nu wel moet inchecken.
Ja, maar dan moest je dus in de rij voor de automaat staanMaasluip schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:06:
Mensen die niet regelmatig hetzelfde traject reisden zullen niet gauw ladingen aan ongedateerde kaartjes hebben gekocht maar die zullen (net zoals nu) voor de reis naar de kaartautomaat gelopen zijn om een gedateerd kaartje te kopen. Dan hoefde je niet te stempelen terwijl je nu wel moet inchecken.
Tenzij je in de rij moet staan voor in/uitchecken ...ValHallASW schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:34:
[...]
Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat inchecken+uitchecken sneller is dan in de rij staan,
Viel me vanochtend op hoe ongelukkig dat gaat op NS station R'dam Blaak waar reizigers van/naar RET (metro. tram) moeten overstappen.
Ik heb echt een paar minuten staan wachten omdat er net een Intercity en een metro leegliepen en mensen dus uit moeten checken bij NS paaltje en inchecken bij RET paaltje en omgekeerd.
Gelukkig hoefde ik die Intercity niet te hebben, want ik twijfel of ik had kunnen in/uit checken.
Als je de ene kant op moet met de metro zal het vast wel werken, maar als je de andere kant op moet (en de andere trap pakt) kom je alsnog een rij poortjes tegen. Hou je daar je kaart voor de lezer, dan ben je de € 4 van je eerste check-in kwijt

We are shaping the future
Als je uit de Metro komt is het juist omgekeerd ; ik reis niet zo vaak via bus/metro naar de trein, dus ik liep op het Metro platform te zoeken naar een paal om uit te checken, maar die kwam ik dus pas tegen op het NS perron onderaan de trap!Alex) schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:18:
Als je uit de trein stapt is één van de eerste dingen die je ziet een 'overstapmeubel', met een NS- en RET-kaartlezer naast elkaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Goner op 09-01-2015 11:36 ]
Amstel is ook niet super. Eerst stonden er heel veel paaltjes, maar kriskras door elkaar. Was echt geen enkele logica in te ontdekken. Waarschijnlijk hadden ze gezegd; zet ze maar ergens neer en gebruik je fantasie.Alex) schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:18:
Ik vind de overstapsituatie op station Rotterdam Blaak echt bizar.
Dat hebben ze later aangepast. NS en GVB paaltjes precies naast elkaar op opzich logische plekken, alleen... bij de verplaatsing vonden ze het nodig om de drie kwart (als het niet meer is) weg te doen. Er staan nu dus veel en veels te weinig paaltjes, en dus inderdaad in de spits wel eens rijen.
Extra leuk; staat een halve trein te wachten in de rij om de metro te halen, denk een of ander 'handig' figuur dat wachten dom en want -die- moet immers de metro halen, en probeert even snel de pas vanaf de achterkant of andere kant er snel langs te halen. Dit gaat natuurlijk 99% van de keren fout, want terwijl zo'n wazig figuur even snel tussendoor denkt te kunnen gaan houdt net iemand anders ook net z'n pas ervoor.

In.Ryan_ schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 14:58:
Mijn vriendin is zojuist vergeten uit te checken in de bus. Morgen ochtend gaat ze met een andere bus naar haar werk. Klok ze dan in? Of juist uit?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Wordt de kaart dan automatisch uitgelogd na een x aantal uur?
Ah duidelijk. ThanksRaven schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:02:
Als je niet bent uitgechecked en dan in een andere bus inchecked, dan wordt de ritprijs van de vorige rit niet verrekend met de borg, je raakt dan geld kwijt. Maar inchecken in de nieuwe bus gaat gewoon zoals normaal.
[ Voor 48% gewijzigd door Ryan_ op 20-01-2015 15:03 ]
edit: Ah, je hebt het gezien
[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 20-01-2015 15:03 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nee, hij weet dat je in een ander voertuig staat dus je checkt automatisch in in plaats van uit. Je kunt alleen uitchecken in hetzelfde voertuig als waar je ingecheckt bent. D'r zit wellicht ook een timeout aan, maar die kom je niet zo snel tegen bij voertuigen.Ryan_ schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:02:
[...]
Wordt de kaart dan automatisch uitgelogd na een x aantal uur?
Bij stations overigens is 't wel timeout-gebaseerd; je hebt maar X uur om je reis te voltooien (ruim voldoende) en binnen die tijd moet je uitchecken. Daarna check je weer in. Daar is er dan ook weer een verschil tussen poortjes en paaltjes; poortjes zijn directioneel namelijk; binnen check je altijd uit (mits mogelijk), buiten check je altijd in.
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 20-01-2015 15:40 ]
Dat staat zo in de voorwaarden ja, maar wordt naar mijn weten niet afgedwongen bij Reizen op Saldo. Zolang je voor 04:00 uitcheckt is het goed.CyBeR schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:38:
[...]
Bij stations overigens is 't wel timeout-gebaseerd; je hebt maar X uur om je reis te voltooien (ruim voldoende) en binnen die tijd moet je uitchecken. Daarna check je weer in. Daar is er dan ook weer een verschil tussen poortjes en paaltjes; poortjes zijn directioneel namelijk; binnen check je altijd uit (mits mogelijk), buiten check je altijd in.
Bij Reizen op Rekening (Traject Vrij, NS Business Card, enz.) wordt het achteraf nagerekend in de computer, als er meer dan 6 uur tussen check-in en check-uit zit wordt het gezien als een ongeldige check-uit en wordt er een 'correctietarief' berekend.
Reizigers met een NS Jaartrajectkaart kunnen sinds de overstap van het papieren kaartje naar de OV-chipkaart onbeperkt gratis buiten hun traject reizen. Dat komt door een ontwerpfout in de kaart, blijkt uit onderzoek van het Financieele Dagblad.
Ingecalculeerd
De NS zelf spreekt van een ingecalculeerd risico en wist vanaf het begin dat gratis reizen buiten het traject mogelijk is. Elke trajectkaart heeft ook een OV-chip waar geld op gezet kan worden. Alleen: het geld wordt tijdens het uitchecken nooit afgeschreven, waardoor een reiziger onbeperkt gratis kan reizen. Conducteurs zien bij controle dat de Jaartrajectkaart voldoende saldo bevat en dat er is ingecheckt en zien dus geen probleem.
''We wisten dat dit risico bestond, maar dat hebben we voor lief genomen, omdat we het mogelijk wilden maken dat bezitters ook buiten het traject op rekening konden reizen", zegt woordvoerder Eric Trinthamer van de NS.
Misbruik
Volgens de NS heeft slechts een 'enkeling' misbruik gemaakt van de situatie, bovendien wordt de groep steeds kleiner. Hoeveel het er precies zijn wil de woordvoerder niet zeggen. Ook over de hoogte van de misgelopen inkomsten wil hij niets kwijt.
Inmiddels worden alle trajectkaarten gefaseerd vervangen door het nieuwe Traject-Vrij-abonnement. Met deze kaart is het onmogelijk om nog gratis buiten het traject te reizen. ''We kunnen de huidige kaarten niet zomaar afpakken. In de tweede helft van dit jaar moeten alle passen vervangen zijn.''
Op 1 januari 2014 telde NS bijna 36.000 klanten met een Jaartrajectkaart, op 1 januari 2015 waren dit er nog 15.000.
Oscar Wilde
Gisteren ingestapt in Haarlem richting Den Haag CS, om vanuit daar verder te reizen. Trein was nog niet vertrokken en ik bedacht me ineens dat ik vergeten was in te checken. Met de kans om de trein te missen als ik zou uitstappen om naar beneden rennen voor deze administratieve handeling, liep ik naar een conducteur die buiten de trein stond te wachten. Ik leg hem de situatie uit en vraag of hij mij kan inchecken. Dus hij pakt mijn kaart, doet BLIEP op zijn apparaat en zegt enigszins verveeld: "Zo, nu ben je ingecheckt"
Top, denk ik en ik reis naar Den Haag CS. Daar aangekomen in de chaos van een versperde tunnel doorgang bij Delft, vraag ik een conducteur om reis advies en of ik wel ben ingecheckt (you never know). Dus die gast doet ook BLIEP en zegt: "nee, je bent nog niet ingecheckt". Ik vertel hem verbaasd dat die andere conducteur mij al had ingecheckt in Haarlem. Begint deze conducteur te lachen..."nou, dan heeft 'ie je voor de gek gehouden, want hij kan je helemaal niet inchecken. Daarvoor zijn deze apparaatjes niet geschikt".
Fijn, een conducteur met humor die er bijna voor gezorgd had dat ik een boete zou krijgen
Bus- en treinreizigers die hebben ingecheckt met hun ov-chipkaart en door de stroomstoring niet konden uitchecken, moeten hun geld terugvragen bij hun vervoerder.
Dat heeft Trans Link Systems gezegd, het bedrijf achter de ov-chipkaart. "Het is hetzelfde als een gemiste uitcheck. Reizigers kunnen dat geld gewoon terugvragen."
Treinreizigers moeten er rekening mee houden dat ze 10 tot 20 euro hebben betaald omdat ze niet konden uitchecken. Voor busreizigers gaat het om 4 euro.
Via een telefoonnummer, of een formulier op de website van de vervoerder, kan het afgeschreven instaptarief worden teruggevorderd, zegt TLS.
Oscar Wilde
Reizigers die een jaarkaart hebben voor het openbaar vervoer krijgen geen boete als ze een keer vergeten in te checken.
Dat heeft staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) afgesproken met de vervoersbedrijven.
Ze reageerde daarmee donderdag op een pleidooi van de regeringspartijen VVD en PvdA. Die vinden dat trouwe klanten van NS en andere vervoerders niet als zwartrijder mogen worden behandeld als ze per ongeluk niet hebben ingecheckt, omdat ze wel degelijk voor hun reis hebben betaald.
Reizigersorganisatie Rover en de Consumentenbond, die de zaak juridisch lieten onderzoeken, hadden Mansveld al opgeroepen een einde te maken aan deze boetes voor abonnementhouders.
Volgens de organisaties is een zogeheten afgekocht reisrecht altijd toereikend voor de te maken reis en voldoet dit daarmee aan de wettelijke eisen voor een geldig vervoerbewijs. Van een boete voor zwartrijden kan daarom geen sprake zijn.
In- en uitcheckgegevens
De in- en uitcheckgegevens maken volgens Mansveld duidelijk op welke trajecten veel mensen reizen, zodat daar voldoende materieel kan worden ingezet. Ook is de informatie nodig om vergoedingen tussen de vervoerders te verdelen.
Reizigers kunnen alleen geld terug vragen als ze hebben in- en uitgecheckt. Als iemand per ongeluk een keer vergeet in te checken, is coulance op z'n plaats, aldus de staatssecretaris. Ze heeft daarom afgesproken ''dat OV-jaarkaarthouders geen boete krijgen wanneer zij incidenteel vergeten in te checken''.
De NS liet al weten geen boete te geven ''als er sprake is van een abonnement met een afgekocht reisrecht'', aldus een woordvoerder. ''Wel wijzen onze conducteurs mensen dan altijd even op de wettelijke verplichting in te checken en de voordelen, zoals geld terug bij vertraging.''
Oscar Wilde
Ja, ik ben ook een student.
[ Voor 2% gewijzigd door TommieW op 02-04-2015 21:12 . Reden: UBB is lastig. ]
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Dan is het reisrecht voor bepaalde dagen dus afgekocht. Maar we wachten de zaak van de eerste rechtenstudent gewoon af.CyBeR schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:20:
Neehoor. De OV-Studentenkaart is geen afgekocht reisrecht namelijk: het is alleen in het weekend of juist doordeweeks geldig.
http://www.geenstijl.nl/m...e_checkt_ovchipkaart.html
En nog een stukje over hoe de baas van translink in een commissie zit die gaat over het stroomlijnen van informatievoorziening naar politie.
http://www.geenstijl.nl/m...inksystems_doet.html#more
Ik vond kaartjes kopen pre-OV-Chipkaart ook vervelend. Betekende echter niet dat ik weigerde kaartjes te kopenNiGeLaToR schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:33:
Oh, m'n pa zal blij zijn - al eeuwen een OV jaarkaart en zag het nut van in- en uitchecken niet in. Elke keer discussie, elke keer gedoe, tot boetes aan toe. Snap het wel, moet met bus, trein, metro en kreeg er elke enkele reis 8 in- en uitcheckhandelingen bij. Eindelijk gerechtigheid - al gaat ie inmiddels nauwelijks meer met het OV.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Beetje rare vergelijking of nie?BeefHazard schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:34:
[...]
Ik vond kaartjes kopen pre-OV-Chipkaart ook vervelend. Betekende echter niet dat ik weigerde kaartjes te kopen
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Nu ik het opnieuw lees interpreteer ik zijn comment anders. Ik dacht even te lezen dat zijn vader het maar belachelijk vond en gewoon niet deed. Daarom altijd ruzie en altijd boetes.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Ja, snap 'm ook niet helemaal.BeefHazard schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:34:
[...]
Ik vond kaartjes kopen pre-OV-Chipkaart ook vervelend. Betekende echter niet dat ik weigerde kaartjes te kopen
Het is nu eerder andersom: alsof je bij de Efteling naar binnen gaat na betaald te hebben en dan in de rij voor de droomvlucht nog 8 keer moet laten zien dat je al betaald hebt. En daarna bij de Python weer. etc.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Als er iemand is die het niet snapt ben JIJ het welNiGeLaToR schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:23:
[...]
Ja, snap 'm ook niet helemaal.
Het is nu eerder andersom: alsof je bij de Efteling naar binnen gaat na betaald te hebben en dan in de rij voor de droomvlucht nog 8 keer moet laten zien dat je al betaald hebt. En daarna bij de Python weer. etc.

Bij de efteling kun je overal in wat van de efteling zelf is, maar als er iemand hamburgers verkoopt moet je daar gewoon apart voor afrekenen hoor.
Met de OV chipkaart hoef je echt niet bij de NS telkens weer in te checken. Dit hoeft alleen als je van vervoerder wisselt.
En ook met die oh zo geweldige kaartjes en strippenkaart van je moest je telkens als je van bus wisselde deze laten zien.
OV Jaarkaart = doorlopen. Oké, buschauffeur vroeg erom, maar die kende hij allemaal. Metro, trein, geen probleem, hooguit als de conducteur eens per jaar kwam checken hoefde die 'm 1 keer te laten zien.flowerp schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:53:
Met de OV chipkaart hoef je echt niet bij de NS telkens weer in te checken. Dit hoeft alleen als je van vervoerder wisselt.
En ook met die oh zo geweldige kaartjes en strippenkaart van je moest je telkens als je van bus wisselde deze laten zien.
Nu is het net alsof ie uit de Python komt en weer z'n OV kaart moet laten zien. En in de Python, als de conducteur langs komt. En voor ie in de Python ging. En toen ie het treintje nam naar de Python, het zelfde verhaal. En ja, ook bij je hamburgertent, voor zover dat een OV attractie is. Je kan nog een keer mij proberen uit te leggen dat ik 'het niet goed begrijp', maar als je 4 verschillende soorten vervoer achter elkaar gebruikt - check je tenminste 8 keer in en uit voor 1 reis. Nu de stations gebarricadeerd zijn moet je wel vanwege de poortjes, maar voorheen was er voor hem geen reden in- en uit te checken - alleen de vervoerders eisten dit zodat ze zijn reisgedrag konden bestuderen.
[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-04-2015 22:06 ]
Ten eerste was de OV jaarkaart relatief zeldzaam onder niet-studenten, want erg duur.NiGeLaToR schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:03:
[...]
OV Jaarkaart = doorlopen. Oké, buschauffeur vroeg erom, maar die kende hij allemaal. Metro, trein, geen probleem, hooguit als de conducteur eens per jaar kwam checken hoefde die 'm 1 keer te laten zien.
Ten tweede, op wat voor traject heb je eens per jaar controle in de trein? Ik moest 'm toch nagenoeg elke reis wel eens laten zien, soms zelfs 2x per reis, en met enige regelmaat wilde de conducteur hem ook echt even vasthouden.
Tuurlijk, dat is ook echt de enige reden he?Nu de stations gebarricadeerd zijn moet je wel vanwege de poortjes, maar voorheen was er voor hem geen reden in- en uit te checken - alleen de vervoerders eisten dit zodat ze zijn reisgedrag konden bestuderen.

En het introduceren van poortjes was een belangrijke initiële reden voor het introduceren van de kaart. Nu zijn die poortjes lange tijd open geweest en gaan ze tergend traag dicht. De wijsheid daarvan ontgaat me enigszins, maar het doet niet af aan het feit dat gesloten poortjes die te openen zijn met de chipkaart 1 van de redenen is voor het in- en uit checken.
traject abbonement.flowerp schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:12:
[...]
Ten eerste was de OV jaarkaart relatief zeldzaam onder niet-studenten, want erg duur.
Ten tweede, op wat voor traject heb je eens per jaar controle in de trein? Ik moest 'm toch nagenoeg elke reis wel eens laten zien, soms zelfs 2x per reis, en met enige regelmaat wilde de conducteur hem ook echt even vasthouden.
Maanden gingen voorbij zonder dat ik hem moest laten zien. 3 keer per jaar gemiddeld denk ik.
flowerp schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:12:
Geloof je ook nog in Sinterklaas?
Spitstreinen, vol staande mensen, daar zie je zelden een conducteurflowerp schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:12:
[...]
Ten eerste was de OV jaarkaart relatief zeldzaam onder niet-studenten, want erg duur.
Verder heb ik geen idee wat de relevantie van zeldzaamheid van een OV kaart is, maar blijkbaar heb je de getallen bij de hand.
Goed verhaal.Tuurlijk, dat is ook echt de enige reden he?Net zoals dat de OV chipkaart volledig vanaf de grond af aan in NL is ontworpen. Geloof je ook nog in Sinterklaas?
En het introduceren van poortjes was een belangrijke initiële reden voor het introduceren van de kaart. Nu zijn die poortjes lange tijd open geweest en gaan ze tergend traag dicht. De wijsheid daarvan ontgaat me enigszins, maar het doet niet af aan het feit dat gesloten poortjes die te openen zijn met de chipkaart 1 van de redenen is voor het in- en uit checken.
Ah, zie net dat de NS het ook debiel vond en het niet langer verplicht voor OV jaarkaart houders. Uiteraard wel bij je hamburgertent...OV-Jaarabonnement
Met deze kaart kunt u onbeperkt reizen met NS, de andere treinvervoerders en in bus, tram en metro. Bij NS hoeft u niet in en uit te checken (maar dat mag natuurlijk wel), ook niet vanaf 9 juli 2014. Bij de andere treinvervoerders bent u wel verplicht om in en uit te checken. Als u met bus, tram, metro wilt reizen, dient u ook in de meeste gevallen in en uit te checken. De desbetreffende vervoerder kan u daarover informeren.
Uw OV-Jaarkaart als 'sleutel' voor de poortjes
Mocht u tijdens uw reis een in werking gesteld poortje van NS tegenkomen, dan kunt u uw OV-Jaarkaart gebruiken als 'sleutel' om het poortje te openen. Er wordt geen saldo afgeschreven.
Dat Sinterklaas toch niet bleek te bestaan? Nee hoor, ben ik al vrij lang overheen
Ze missen dan wel de statistieken, dat voordeel van het in- en uitchecken missen ze dan wel weer. Maarja, dat hadden ze vóór de OV-chipkaart ook niet, dus ze gaan er ook niet echt op achteruit.NiGeLaToR schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:27:
[...]
Ah, zie net dat de NS het ook debiel vond en het niet langer verplicht voor OV jaarkaart houders. Uiteraard wel bij je hamburgertent...
Ik vind het prima dat de NS het liefst heeft dat je incheckt maar boetes voor reizigers die wél betaald hebben en NS verder niet duperen door te vergeten in te checken, dat is knettergek.
Spoilertags gebruiken als je spoilers plaatst!flowerp schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:18:
[...]
Dat Sinterklaas toch niet bleek te bestaan? Nee hoor, ben ik al vrij lang overheen
[ Voor 16% gewijzigd door Cyphax op 09-04-2015 09:40 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Nou, gebarricadeerd ... al opgevallen hoe vaak er nu types achter in/uit-checkers aan glippen door het poortje? Ik zie het nu wel héél geregeld.NiGeLaToR schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:03:
[...]
Nu de stations gebarricadeerd zijn moet je wel vanwege de poortjes,
Is me ook een keer overkomen, je merkt het omdat poortje blijkbaar signaleert dat er 2 mensen langskomen met 1 OVchip en begint te piepen. Keek dus om en zag zo'n bijdehand weghollen. Ik kijk nu dus achterom en wacht desnoods even tot er geen 'usual suspects' in beeld zijn.
Gebeurt dat ook als bijv. vergeet in te checken (heb een Business Card met traject) - op Den Haag CS met los verspreide plaatjes zie ik me dat nog wel een keer doen - maar wel uitcheckt - op R'dam Lombardijen kan ik er niet 'omheen' ??Alex) schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:47:
[...]
Bij Reizen op Rekening (Traject Vrij, NS Business Card, enz.) wordt het achteraf nagerekend in de computer, als er meer dan 6 uur tussen check-in en check-uit zit wordt het gezien als een ongeldige check-uit en wordt er een 'correctietarief' berekend.
[ Voor 33% gewijzigd door Goner op 09-04-2015 12:23 ]
Geenstijl en Telegraaf als bron.. Laat het aub een sarcastische post zijn!hexta schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:45:
Reis en NAW gegevens van de OV-chipkaart worden uitgewisseld met de politie.
http://www.geenstijl.nl/m...e_checkt_ovchipkaart.html
En nog een stukje over hoe de baas van translink in een commissie zit die gaat over het stroomlijnen van informatievoorziening naar politie.
http://www.geenstijl.nl/m...inksystems_doet.html#more
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Geenstijl staat bekend om de verspreiding van onjuiste informatie?lanerios schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:24:
[...]
Geenstijl en Telegraaf als bron.. Laat het aub een sarcastische post zijn!
Los wat je van geenstijl of hun "schrijfkunst" vindt, ze vinden vaak verborgen waarheden.
"ik vind ze stom dus ik hoef er geen waarde aan te hechten" is natuurlijk een beetje kinderachtig.
[ Voor 12% gewijzigd door hexta op 09-04-2015 12:27 ]
meer het idee:hexta schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:26:
[...]
Geenstijl staat bekend om de verspreiding van onjuiste informatie?
Los wat je van geenstijl of hun "schrijfkunst" vindt, ze vinden vaak verborgen waarheden.
"ik vind ze stom dus ik hoef er geen waarde aan te hechten" is natuurlijk een beetje kinderachtig.
Telegraaf post wat op hun website.
"Hey laten we het ook gelijk op geenstijl gooien! WOOP"
Helaas vind ik zelf geenstijl nauwelijks betrouwbaar, grotendeels onzin eigenlijk. (nu de mogelijke opblaas flat maar in de Negerstraat, kalifaatwijk etc. Veel racistischer kunnen ze toch niet worden)
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Het boeit me weinig of ze racistische opmerkingen maken, zeiken, kinderachtig zijn of domme stukjes schrijfen.lanerios schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:28:
[...]
meer het idee:
Telegraaf post wat op hun website.
"Hey laten we het ook gelijk op geenstijl gooien! WOOP"
Helaas vind ik zelf geenstijl nauwelijks betrouwbaar, grotendeels onzin eigenlijk. (nu de mogelijke opblaas flat maar in de Negerstraat, kalifaatwijk etc. Veel racistischer kunnen ze toch niet worden)
Feit blijft dat ze vaak de waarheid boven tafel halen voordat de reguliere media er over berichten, en dat vind ik wel interessant.
Maar goed dit gaat zwaar off topic
Heb zelf een redelijke afkeer tegen de OV chipkaart, om preciezer te zijn. De oplaadpunten ervan!
Hoe vaak ik niet krijg halverwege het pinnen bij de kleine versies (bij de supermarkten e.d.) dat na 30 sconden "even geduld AUB" transactie afgebroken. En ik weer op zoek mag naar een andere, die er uiteraard niet is.
En dan bel je erover? "Nee, niks bekend. Zal wel een kapot pasje zijn" >_> Jep, ik heb al 2x pasje hiervoor omgewisseld. Hell, pasje van een uur oud geeft deze error al
[ Voor 57% gewijzigd door corset op 09-04-2015 12:33 ]
Goed goed, vervang "reguliere" voor "betere"lanerios schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:31:
voordat de reguliere? Het is gewoon een extra site van de telegraaf! Dat hele bericht is niet meer dan clickbait om mensen naar de telegraaf te krijgen. Geenstijl heeft hier precies 0 in gedaan
Maar goed dit gaat zwaar off topic
Heb zelf een redelijke afkeer tegen de OV chipkaart, om preciezer te zijn. De oplaadpunten ervan!
Hoe vaak ik niet krijg halverwege het pinnen bij de kleine versies (bij de supermarkten e.d.) dat na 30 sconden "even geduld AUB" transactie afgebroken. En ik weer op zoek mag naar een andere, die er uiteraard niet is.
En dan bel je erover? "Nee, niks bekend. Zal wel een kapot pasje zijn" >_> Jep, ik heb al 2x pasje hiervoor omgewisseld. Hell, pasje van een uur oud geeft deze error al
Sorry voor nog meer offtopic, maar wat een gekke tijd leven we toch in dat nu de Telegraaf de "betere" media is!hexta schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:03:
[...]
Goed goed, vervang "reguliere" voor "betere"

juist niet dus. Ik zeg dat de telegraaf en geenstijl hier in iets eerder hebben gepubliceerd dan "de betere media"flowerp schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 12:42:
[...]
Sorry voor nog meer offtopic, maar wat een gekke tijd leven we toch in dat nu de Telegraaf de "betere" media is!
Waarom zouden zij een boete moeten krijgen dan? Zij hebben toch betaald voor hun reis?TommieW schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:12:
Nu krijg je dus hordes studenten die nooit in checken omdat ze toch geen boete krijgen.
Ja, ik ben ook een student.
Oscar Wilde
Tuurlijk wel. Anders was de beurs hoger. Voor de invoering van de OV studentenkaart in de jaren 90 kreeg je reiskostenvergoeding. Met de invoering werd die vergoeding uiteraard afgeschaft en moest je meen ik 45 gulden betalen voor de kaart. Toen nog heel de week geldig.Raven schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:00:
Studenten betalen toch niet voor een ov-kaart van DUO?
Dus het vervoer wordt betaald door DUO en de student.
Of denk jij dat de vervoerders geen geld krijgen voor de uitgifte van de kaart?
Maar eigenlijk meer algemeen de vraag: waarom zou iemand een boete moeten krijgen terwijl hij of zij betaald heeft voor de reis? Dan leg je dus een boete op voor het niet inchecken. Dat is toch van den zotte?
[ Voor 15% gewijzigd door Roenie op 11-04-2015 13:06 ]
Oscar Wilde
Je moet het ook niet op individueel niveau bekijken. De OV studentenkaart is betaald, simpel. Waarom vervoerders moeilijk doen snap ik dan niet. Nou ja, ik snap het wel, maar ik ben daar tegen.Raven schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:08:
Volgens mij krijg je toch echt niet meer beurs wanneer je aangeeft geen ov-kaart te willen, althans, in ieder geval niet toen ik nog stufi (ipv tegemoetkoming scholieren) kreeg.
Het wordt in dit land sowieso steeds lastiger om je te verplaatsen zonder dat instanties en bedrijven daarvan weten.
Het wordt in dit land ook steeds lastiger iets te kopen zonder dat instanties en bedrijven daarvan weten, of contact te hebben met vrienden zonder dat instanties en bedrijven daarvan weten of ... zonder dat instanties en bedrijven daarvan weten.Roenie schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:12:
[...]
Het wordt in dit land sowieso steeds lastiger om je te verplaatsen zonder dat instanties en bedrijven daarvan weten.
Dat is heel wat anders dan verplicht elke keer te moeten in- en uitchecken waardoor je hele reispatroon bekend wordt.
Verwijderd
Makkelijk zat. Je neemt gewoon een week vantevoren contant geld op uit de automaat en rekent je producten contant af, desnoods nog via een tussenpersoon om niet op de camera's in het winkelcentrum te komen. Als je nog verder zou willen gaan, dan betaal je de producten met contant geld wat het hele jaar door binnenkomt: je schiet iemand iets voor en krijgt het contant terug, je geeft een (verjaardags)feestje en krijgt van een aantal gasten een envelop met geld cadeau, je retourneert een product en krijgt contant je geld terug......flowerp schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 23:24:
[...]
Het wordt in dit land ook steeds lastiger iets te kopen zonder dat instanties en bedrijven daarvan weten, of contact te hebben met vrienden zonder dat instanties en bedrijven daarvan weten of ... zonder dat instanties en bedrijven daarvan weten.
Zo moeilijk is het allemaal niet, tot je met het OV wil gaan reizen. Dan moet je je inderdaad in verschillende bochten wringen en vaak meer betalen om niet geregistreerd of uitgeknepen te worden. En het mooiste is nog: de echte boeven pak je er niet mee, want die jatten wel een auto om hun klusjes te klaren.
Dat werkt alleen zo doordat de kosten van contant geld zelden worden doorberekend aan particulieren.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:25:
Makkelijk zat. Je neemt gewoon een week vantevoren contant geld op uit de automaat en rekent je producten contant af, desnoods nog via een tussenpersoon om niet op de camera's in het winkelcentrum te komen. Als je nog verder zou willen gaan, dan betaal je de producten met contant geld wat het hele jaar door binnenkomt: je schiet iemand iets voor en krijgt het contant terug, je geeft een (verjaardags)feestje en krijgt van een aantal gasten een envelop met geld cadeau, je retourneert een product en krijgt contant je geld terug......
Op het moment dat je een reële prijs zou moeten betalen voor geldopnames en winkeliers de kosten van hun kasstortingen gaan doorberekenen wordt het verhaal anders.
Klopt, maar er zijn wel gevallen waar de OV kaart terugbetaald moet worden.Raven schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:08:
Volgens mij krijg je toch echt niet meer beurs wanneer je aangeeft geen ov-kaart te willen, althans, in ieder geval niet toen ik nog stufi (ipv tegemoetkoming scholieren) kreeg.
Jij bent voor het OV gewoon de klant. Of die OV kaart is voorgeschoten door de staat of door je ouders of zelfs zelf gekocht (mensen die nog geen stufi krijgen maar wel al naar het beroepsonderwijs) mag niet uitmaken. De kaart is een bewijs dat er betaald is voor de plaats in de trein.
Verwijderd
Ja, zo ken ik er nog meer. Die ondernemers hebben het maar zwaar hoor, met al die moeite die ze moeten doen omdat er geld binnenkomt.asmi schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:22:
[...]
Dat werkt alleen zo doordat de kosten van contant geld zelden worden doorberekend aan particulieren.
Op het moment dat je een reële prijs zou moeten betalen voor geldopnames en winkeliers de kosten van hun kasstortingen gaan doorberekenen wordt het verhaal anders.
Ze bestaan hoor, winkels waar je niet contant kunt betalen.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:39:
Ja, zo ken ik er nog meer. Die ondernemers hebben het maar zwaar hoor, met al die moeite die ze moeten doen omdat er geld binnenkomt.
Heb je al eens anoniem gewinkeld bij Marqt?
Verwijderd
Nee. Waarom zou ik daar winkelen? Wat verkopen ze daar, wat ik verder nergens zou kunnen kopen? Naam zegt me ook he-le-maal niks. In onze bedrijfskantine kunnen we ook alleen pinnen. Wil je dat niet, dan heb je natuurlijk voldoende alternatieven.asmi schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:47:
[...]
Ze bestaan hoor, winkels waar je niet contant kunt betalen.
Heb je al eens anoniem gewinkeld bij Marqt?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2015 20:54 ]
Misschien wordt er meer bedoeld dat er aan contant geld verwerken meer kosten zitten voor de ondernemer dan betalen via bankpas.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:39:
[...]
Ja, zo ken ik er nog meer. Die ondernemers hebben het maar zwaar hoor, met al die moeite die ze moeten doen omdat er geld binnenkomt.
In NL zijn we echter opgegroeid met het idee dat het omgekeerd is, omdat je vroeger nooit mocht pinnen beneden de 20 euro, wat later is verlaagd naar 15, en toen 10, en vanaf 10 meestal naar geen limiet meer. Ook heb je nog tijden gehad dat voor pinnen je 25 cent extra moest betalen, wat later naar 10 cent is verlaagd en toen is afgeschaft.
Het ziet dus zeer deep in de psyche van een bepaalde generatie dat pinnen eigenlijk niet mag en extra geld kost, terwijl contant gratis is.
Ik kom dit nog dikwijls tegen. Laatst nog een mevrouw voor me die eerst een minuut in de portemonnee zit te rommelen, dan rood wordt en hakkelig zegt: het spijt me echt, maar ik kan alleen met bankpas betalen! Waarop de winkelier droog op een bordje wijst waarop iets staat van: "pinnen? graag!"

Dit is nog best actueel trouwens. Bij de rijwielshop in Nijmegen moet je onder 19 euro ofzo (raar bedrag, wel fors hoog) 25 cent bijbetalen als je pint en bij de AH adverteren ze er nog steeds opzichtelijk mee dat je bij AH elk bedrag gratis mag pinnen. Dat zal er bij de volgende generatie volwassenen wel uit zijn over een paar jaar.flowerp schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:06:
[...]
Misschien wordt er meer bedoeld dat er aan contant geld verwerken meer kosten zitten voor de ondernemer dan betalen via bankpas.
In NL zijn we echter opgegroeid met het idee dat het omgekeerd is, omdat je vroeger nooit mocht pinnen beneden de 20 euro, wat later is verlaagd naar 15, en toen 10, en vanaf 10 meestal naar geen limiet meer. Ook heb je nog tijden gehad dat voor pinnen je 25 cent extra moest betalen, wat later naar 10 cent is verlaagd en toen is afgeschaft.
Maarja, uiteindelijk kost betalen geld. Contant geld kost de winkelier geld, pinnen kost de winkelier geld... het hoort bij de operationele kosten.
Ik moet ook bekennen dat dat gevoel af en toe ook nog wel leeft. Bij kleine bedragen denk ik nog weleens terug aan vroegah, toen je nog het gevoel kreeg dat je lastig was als je een klein bedrag wilde pinnen.Het ziet dus zeer deep in de psyche van een bepaalde generatie dat pinnen eigenlijk niet mag en extra geld kost, terwijl contant gratis is.
Saved by the buoyancy of citrus
Reiskostenvergoeding? Elke vrijdagmiddag hordes lifters op de vaste plekken. Ondergetekende liftte eens in de twee weken van Eindhoven richting ouderlijk huis bij Zwolle. Gouden tijden. Volgens mij heb ik 65 gulden onvrijwillig ingeleverd voor een ov-kaart die ik niet nodig had.Roenie schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:04:
[...]
Tuurlijk wel. Anders was de beurs hoger. Voor de invoering van de OV studentenkaart in de jaren 90 kreeg je reiskostenvergoeding. Met de invoering werd die vergoeding uiteraard afgeschaft en moest je meen ik 45 gulden betalen voor de kaart. Toen nog heel de week geldig.
Maar de wegen zijn wel veiliger geworden, er wordt niet meer gelift in Nederlandzacht schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 23:54:
[...]
Reiskostenvergoeding? Elke vrijdagmiddag hordes lifters op de vaste plekken. Ondergetekende liftte eens in de twee weken van Eindhoven richting ouderlijk huis bij Zwolle. Gouden tijden. Volgens mij heb ik 65 gulden onvrijwillig ingeleverd voor een ov-kaart die ik niet nodig had.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Verwijderd
Dan reken je die kostenbesparing door in een korting richting pinnende klanten. Toen het duurder was mocht de consument toch ook gewoon een toeslag betalen? Nu is het goedkoper, dus kan er een kleine korting vanaf.flowerp schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 21:06:
[...]
Misschien wordt er meer bedoeld dat er aan contant geld verwerken meer kosten zitten voor de ondernemer dan betalen via bankpas.
Het ziet dus zeer deep in de psyche van een bepaalde generatie dat pinnen eigenlijk niet mag en extra geld kost, terwijl contant gratis is.
Ik kom dit nog dikwijls tegen. Laatst nog een mevrouw voor me die eerst een minuut in de portemonnee zit te rommelen, dan rood wordt en hakkelig zegt: het spijt me echt, maar ik kan alleen met bankpas betalen! Waarop de winkelier droog op een bordje wijst waarop iets staat van: "pinnen? graag!"
De ondernemer stopt dat voordeeltje natuurlijk liever in zijn eigen zak. Dat is het punt.
Klopt, maar ik denk dat Nederland daar nog klaar voor is. Dat zou namelijk effectief betekenen dat voor contant betalen een toeslag betaald moet worden, want dat is dan namelijk duurder. Hiervoor zijn er waarschijnlijk nog net even te veel mensen van een generatie die nog net aan mondig is die dan heel hard gaan steigeren.Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 08:25:
[...]
Dan reken je die kostenbesparing door in een korting richting pinnende klanten. Toen het duurder was mocht de consument toch ook gewoon een toeslag betalen? Nu is het goedkoper, dus kan er een kleine korting vanaf.
Ik denk dat over een jaar of 10, hooguit, contant betalen inderdaad duurder is, vergelijkbaar met het kaartje kopen of geld opnemen bij een loket-achtig iets waar een bepaalde generatie nog een poosje aan wilde vasthouden. Deze generatie is er nu amper meer of is niet mondig meer (zit letterlijk achter de geraniums), dus dit is nu grotendeels of zelfs volledig afgeschaft.
Edit:thnx @ hieronder
Uiteraard valt de afronding ook wel eens positief uit voor cash-betalers.
On-topic
Mijn anonieme ov-kaart zat in mijn jaszak toen mijn neefje besloot op diezelfde jas te gaan springen. Scheur in de kaart en de chip beschadigd, ik kon er niet meer mee inchecken. Ik heb hem opgestuurd met een formulier dat eigenlijk bedoeld is voor verlopen kaarten en drie weken later stond het resterende tegoed (dertig euro en een beetje) op mijn rekening. Daar ben ik best over te spreken.
[ Voor 9% gewijzigd door zacht op 16-04-2015 18:20 ]
Verwijderd
@zacht: Ik moest zojuist 10,02 afrekenen. Was toch echt duurder uit als ik gepind had, nu was ik slechts een briefje van 10 kwijt. Gemiddeld win of verlies je er niks op. Of je moet pinnen bij 3/8 cent en contant betalen bij 2/7.
On-topic:
Een kennis uit Engeland even uit moeten leggen hoe een simpel treinkaartje werkt hier. Je koopt een kaartje met bestemming uit een NS-automaat, om vervolgens in te moeten checken voordat je de trein in gaat...
Vervolgens als je overstapt moet je goed kijken of de volgende trein ook NS is, of dat dit wellicht een Veolia of Arriva is. In dat geval uitchecken bij de NS-paal en inchecken bij de andere paal.
Wat een onzin voor eenmalige kaartjes zeg!

Alsof ze dat in Engeland niet gewend zijn. Bij veel stations moet je je kaartje in een reader stoppen of voorhouden.Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:45:
offtopic:
@zacht: Ik moest zojuist 10,02 afrekenen. Was toch echt duurder uit als ik gepind had, nu was ik slechts een briefje van 10 kwijt. Gemiddeld win of verlies je er niks op. Of je moet pinnen bij 3/8 cent en contant betalen bij 2/7.
On-topic:
Een kennis uit Engeland even uit moeten leggen hoe een simpel treinkaartje werkt hier. Je koopt een kaartje met bestemming uit een NS-automaat, om vervolgens in te moeten checken voordat je de trein in gaat...
Kom op zeg! Engeland heeft het concept van diverse trein maatschappijen op het zelfde spoor uitgevonden! Daar zit je continu met kaartjes die alleen voor 1 vervoerder geldig zijn.Vervolgens als je overstapt moet je goed kijken of de volgende trein ook NS is, of dat dit wellicht een Veolia of Arriva is. In dat geval uitchecken bij de NS-paal en inchecken bij de andere paal.
Je kunt ook kaartjes kopen die voor alle vervoerders geldig zijn, maar die zijn dan weer duurder.
Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam gaat een proef doen met in- en uitchecken met de smartphone. Binnenkort kunnen honderd gebruikers van het hoofdstedelijke openbaar vervoer meedoen met de test.
Zij krijgen een speciale simkaart in hun telefoon. Vervolgens hoeven ze alleen maar hun telefoon tegen het in- en uitcheckapparaat in de bus, metro of tram te houden. De telefoon laat dan ook informatie over de reis zien.
Het GVB doet de proef in samenwerking met telecomprovider Vodafone en Translink, de fabrikant van de OV-chipkaarten. Volgens Translink zal het nog zeker vijf jaar duren voor het systeem voor iedereen beschikbaar is. Als de test slaagt, zal het volgens een woordvoerder nog een moeilijke klus zijn om het reizen met de smartphone grootschalig in te zetten.
Bankpas
Naast betalen met de smartphone wordt er gewerkt aan nog meer betaalmogelijkheden in het openbaar vervoer. Zo wordt gekeken of het mogelijk is om in en uit te checken met een bankpas. Het bedrag wordt dan automatisch van de rekening afgeschreven.
Oscar Wilde
En op heel veel stations hoeft dat ook niet. Het hoeft alleen als je voorbij een poortje komt (die op steeds meer plekken verschijnen), of als je met een smartcard reist (ITSO). Het is zeer zeker niet zo dat Britten om de haverklap in- en uitchecken zoals wij dat hier wél moeten doen.flowerp schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 16:20:
[...]
Alsof ze dat in Engeland niet gewend zijn. Bij veel stations moet je je kaartje in een reader stoppen of voorhouden.
Volledig irrelevant. Het punt dat GuidoH maakt is dat er sprake is van vooraf afgekocht reisrecht (een wegwerpchipkaart, met die verfoeide 1 euro toeslag) waarmee je tijdens je reis moet in-, uit- en omchecken. Zolang je geen poortje tegenkomt tenminste zijn dat volstrekt onnodige handelingen.Kom op zeg! Engeland heeft het concept van diverse trein maatschappijen op het zelfde spoor uitgevonden! Daar zit je continu met kaartjes die alleen voor 1 vervoerder geldig zijn.
Je kunt ook kaartjes kopen die voor alle vervoerders geldig zijn, maar die zijn dan weer duurder.
M.a.w. ongeveer net zo verwarrend als wij hier hebben. Stations in london en in de buurt ervan hebben bijna allemaal poortjes, of je nu met Oyster reist of met papier+magneet strip. Ik heb een poosje gependeld tussen Oxfort en London en daar had je dus wel degelijk verplichte poortjes.Alex) schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:04:
[...]
En op heel veel stations hoeft dat ook niet. Het hoeft alleen als je voorbij een poortje komt (die op steeds meer plekken verschijnen), of als je met een smartcard reist (ITSO).
Maar Birmingham en omstreken hebben het b.v. weer niet. Wel heeft Birmingham meestal een uitgangs controle.
Ja wel hoor. Bus -> Underground -> Trein is gewoon in en uit checken telkens. Alleen de bus heeft geen check uit omdat het (meestal) single fare is.
Maar ga jij maar eens single fare in het kniertige Nederland introduceren. Dan ga je volwassen mensen krijgen die als een klein kind lopen te janken aan een van de spaarzame loketten omdat ze maar 1 halte reizen en nu net zoveel betalen als voor een rit naar de eindhalte, en dus vinden ze dat ze teveel betalen.
Nu hebben de Britten en Duitsers ook wel hun eigen onhebbelijkheden, maar 1 ding wat je leert van verblijf en werken met mensen in andere landen is dat Nederlanders toch wel een zeldzaam zeikend volkje zijn. In Engeland is men blij als middel A goedkoper is dan middel B, want dan kan men A kiezen. In Nederland kijkt men niet eens naar A dan en loopt alleen maar te zeiken en te zaniken dat B duurder is.
Volledig relevant.Volledig irrelevant.
In Engeland moet ik soms 4 verschillende kaartjes kopen voor een trein reis (en eigenlijk moet ik die een week van te voren kopen om nog een enigszins normaal bedrag te betalen). Als er over 1 spoor meerdere vervoerders rijden naar dezelfde bestemming mag ik alleen die trein pakken waarvoor ik het juiste kaartje van de juiste vervoerder heb.
Maakt niet uit dat ik een vooraf afgekocht reisrecht heb. Ik kan alleen met DIE ene trein reizen. Komt die van een andere vervoerder net even eerder, wellicht omdat de andere vertraging heeft, moet ik die aan me neus voorbij laten gaan.
Aparte kaartjes kopen per vervoerder in UK - Apart inchecken per vervoerder in NL.
Hoe dit niet relevant kan zijn voor het verhaal ontgaat me volledig, behalve dan dat het misschien nogal stoer klinkt om in een discussie te pas en te onpas "volledig irrelevant!" te roepen?

Kijk daar gaan we alweer. Je kunt ook blij zijn dat reizen met de OV chipkaart 1 euro goedkoper is.(een wegwerpchipkaart, met die verfoeide 1 euro toeslag)

Het punt is dat het "papieren kaartje" zonder enig aanwijsbaar voordeel voor de reiziger een euro duurder is geworden.
Wat kost een Oystercard en hoeveel daarvan krijg je terug als je hem inlevert? 5 pond en 5 pond. In Nederland mag je lappen voor de OV-chipkaart en als die na een paar jaar niet meer geldig is mag je weer lappen.
Het zijn niet alleen de burgers die kniertig zijn. De bedrijven hebben precies zo'n kruideniersmentaliteit. Basiskosten die toch iedereen moet maken om te reizen omslaan op al die reizigers is blijkbaar ook niet meer normaal: extra betalen aan het loket, extra betalen omdat je pint, extra betalen omdat je een papieren kaartje wil.
Als je dat allemaal meeneemt in je standaard kosten dan zal de reiziger ook niet zo zeiken. Maar nee, de reiziger is ook niet de reden van de OV-Chipkaart, de OV-Chipkaart is er om het de vervoerders makkelijk te maken.
En de 20 euro die je er in feite ten alle tijden op moet houden als je geen gedoe wil met niet in kunnen checken. Je zult net zien dat het altijd in de middle of nowhere gebeurt waar je niet kunt opladen. OV bezorgd me een hoop kopzorgen, itt sommigen andere landen.Maasluip schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:15:
Plus € 7,50 om een OV-Chipkaart te kopen.
Het ergste is dat sommige dit nog verdedigen ook. Misschien zijn het zelf ook kruideniersAls je dat allemaal meeneemt in je standaard kosten dan zal de reiziger ook niet zo zeiken. Maar nee, de reiziger is ook niet de reden van de OV-Chipkaart, de OV-Chipkaart is er om het de vervoerders makkelijk te maken.
Kijk daar gaan we weer met het zaniken en zeiken.Maasluip schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:15:
Plus € 7,50 om een OV-Chipkaart te kopen.
Het punt is dat het "papieren kaartje" zonder enig aanwijsbaar voordeel voor de reiziger een euro duurder is geworden.
Kaartjes werden altijd al continu duurder. In plaats van te huilen over het papieren kaartje dat 1 euro duurder is geworden kun je ook blij zijn dat de OV chipkaart juist NIET een euro duurder is geworden.
De aanschaf kosten zijn dus in ieder geval al grofweg gelijk.Wat kost een Oystercard en hoeveel daarvan krijg je terug als je hem inlevert? 5 pond en 5 pond.
Geldt overigens ook voor je bankpas. Daar moet je zelfs tussen de 2 en 4 euro PER MAAND voor betalen.In Nederland mag je lappen voor de OV-chipkaart en als die na een paar jaar niet meer geldig is mag je weer lappen.
En omdat er hier geen vervoerder is die gebruikte kaarten terugkoopt is meteen het hele product OV chipkaart en alle techniek eromheen maar meteen slecht en waardeloos?
Ook weer zo'n typisch Nederlands iets. Iets is meteen (technisch) slecht als het iets duurder is. Digitale TV is slecht omdat het duurder is dan analoge TV?

En het is ook dubbel. In de kroeg het ene biertje na het andere wegtikken, maar niet uitgezeikt raken over 2 tot 7.50 per 5 jaar, wat neerkomt op ~0.4 cent per dag hooguit.
En in velen gevallen is de OV chipkaart nog eens gratis ook. Ik krijg hem elke X jaar gewoon GRATIS (mooi woord he?) opgestuurd van de NS.
Zoals ELK product op de markt is het een balans tussen vraag en aanbod. Beide partijen willen de winst voor zichzelf maximaliseren. De aanbieder zou misschien het liefst hebben dat elke Nederlander een 5 jaar abonnement verplicht afneemt a 5000,- per jaar.de OV-Chipkaart is er om het de vervoerders makkelijk te maken.
De afnemer (jij dus) zal waarschijnlijk het liefst willen dat het OV volledig gratis is, of dat je zelfs een vergoeding krijgt voor het voorrecht dat jij van het OV gebruik maakt. Om rond te komen moet de aanbieder dan maar op alternatieve wijzen aan geld komen, b.v. via reclame, crowd funding of vrijwillige betalingen. Of het OV moet maar van de belasting betaalt worden, maar dan ga jij weer klagen dat in NL de belasting zo hoog is.
Ergens tussen deze 2 extremen zal een balans tot stand komen. De basis vraag/aanbod curve die je bij economie op de middelbare scholen in het eerste jaar leert.
Als de situatie TE ongunstig is voor de aanbieder zal deze de dienst niet aanbieden, en in het geval van vervoer mag jij dus gaan lopen, fietsen of de auto pakken. Andersom, als de situatie TE ongunstig is voor afnemer zal deze geen gebruik maken van de dienst, en zal de vervoerder failliet gaan.
Er klinkt een zekere afgunst in je opmerking van hoe durft de vervoerder iets te bedenken dat voor hen makkelijk is, maar dat is onterecht. OOK voor de vervoerder moet de deal uiteindelijk gunstig zijn.
Het toverwoord:Brent schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:27:
[...]
En de 20 euro die je er in feite ten alle tijden op moet houden als je geen gedoe wil met niet in kunnen checken.
AU-TO-MA-TISCH OP-LA-DEN
En bij de destijds verguisde strippenkaart (Google "stroppenkaart") maar nu verklaard tot meest perfecte reismiddel ooit, groeide de strippen er magisch weer bij als deze op waren?OV bezorgd me een hoop kopzorgen, itt sommigen andere landen.
En met die oh zo perfecte strippenkaart wist je altijd precies hoeveel strippen elke bestemming waren en gebeurde het nooit dat de chauffeur toch meer strippen afstempelde en je dus niet meer genoeg had na een overstap in die oh zo bekende middle of nowhere?
Ik kan me nog zeer goed de discussies herinneren van reizigers die zweerde dat bestemming B maar 2 strippen was, want ze reisde dat stuk al jaren, en de chauffeur die stelde dat het er toch echt 4 waren. Iedereen die een beetje frequent reisde moet dat toch tenminste wel een paar keer gehoord hebben.
En de strippenkaart verliep natuurlijk ook nooit he? Al die half gebruikte strippenkaarten die ik altijd wel ergens in de la had of ergens achter in de portemonnee die niet meer geaccepteerd werden heb ik me zeker maar ingebeeld.
Of als ik het me niet inbeelde, dan ben ik vast en zeker vergeten dat je de strippenkaart of vooraf gekochte treinkaartjes gewoon weer kon inwisselen voor contant geld. Goh, wordt ik toch nog vergeetachtig op mijn oude dag zeg.

Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.