ZelfquoteRonald8 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:59:
Gisteren had ik een nieuwe OV chipkaart besteld omdat hij al weer bijna 5 jaar meegaat en vandaag was hij al bezorgd! Zo kan het dus ook. En als het goed is laadt hij automatisch op en staat m'n studentenreisproduct er ook al op.
Oh, 't biedt *jou* geen voordeel, dus we schaffen 't hele systeem maar af. De miljoenen reizigers die 't *wel* voordeel biedt laten we maar stikken. Goed plan.enigmafan schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:19:
[...]
Het reizen is zeer zeker niet makkelijker geworden, verre van dat.
Voor de ovck ging mijn reis als volgt; ik stapte in de trein, als er een conducteur langskwam liet ik mijn jaartrajectkaart zien, en als ik op mijn bestemming was, stapte ik uit.
Na de introductie van de ovck verloopt mijn reis als volgt; ik moet mijn ovck voor een paaltje houden dat exact zo gemaakt is dat iemand van mijn lengte precies het display niet kan lezen. als er een conducteur langskomt moet ik mijn ovck uit m'n portemonnee pakken, de conducteur houdt hem tegen een lezer, ik krijg hem terug en moet hem weer in m'n portemonnee stoppen. Bij mijn bestemming moet ik achter een aantal mensen aansluiten die ook het station uit willen zodat ik uit kan checken.
Ja, natuurlijk is het maar een klein beetje extra tijd dat je kwijt bent, maar het biedt *mij* geen enkel voordeel. En is het reizen dus niet makkelijk geworden. Door de ovck ben ik meer tijd kwijt, meer geld kwijt en ik krijg er een minder product voor terug. Ik snap niet waarom een probleem van de vervoerders (Hee, we weten niet precies hoe het geld verdeeld moet worden) moet worden opgelost door de klanten, door die klanten een slechtere beleving te bieden.
Dat argument is ongeveer gelijk aan "global warming bestaat niet want *ik* heb 't koud".
Tsja, dat tegoed op de kaart is ook bedoeld om mee te reizen, niet om poortjes mee te openen zodat je bij een AH togo kunt waar je eigenlijk niks te zoeken hebt. Ook dit gaat om de behoeften van de massa boven jouw individueel genot. En de behoefte van de massa is dat stations veiliger moeten worden, en dat wil men bereiken door ze af te sluiten voor zij die er niks te zoeken hebben.noes schreef op woensdag 31 december 2014 @ 15:05:
[...]
Die heb ik niet meer, die heeft Translink. Die krijg ik maar op één manier van mijn pas: door te reizen, anders kost het me 3 euro administratiekosten (lees: ontmoedigingskosten). Maar: ik mag er niet mee reizen onder de 20 euro. Kortom: die pas heeft mij 7,50 + 20 euro gekost. Reizen op factuur kan nog wel nut hebben, tenzij dat ook weer kosten met zich meebrengt (wat me niets verbazen zou).
(En ja, stadsvervoer heeft een lagere drempel, maar dat gebruik ik nóg minder dan de trein)
Ik ben 't wel met je eens dat die 'administratiekosten' schandalig zijn overigens.
Daar is niks kortzichtigs aan. Tijden veranderen. Vroeger had je ook perronkaartjes zodat je op 't perron mocht komen om iemand uit te zwaaien. Die zijn later afgeschaft en nog later mocht je zonder kaartje niet op 't perron komen. Niet alles hoeft tot in de eeuwigheid het zelfde te blijven, want de behoeften van mensen veranderen ook. Vroeger was veiligheid op het station minder een probleem dan nu. Helaas.Goner schreef op woensdag 31 december 2014 @ 15:11:
[...]
Da's wel erg kortzichtig ... die passage op Lombardijen is 50 jaar toegankelijk geweest voor niet-reizigers. En vanwege de recente uitvinding/invoering van poortjes cq ov-chip opeens niet meer.
Dat kan niet lang geleden zijn als er nog een over te nemen loket was, dus dat is dan kortzichtig van die ondernemer. De poortjes zelf staan er inmiddels al jaren, en de plannen ertoe zijn er nog langer. Die heeft m.a.w. z'n huiswerk niet gedaan. Als dit wel voordat er plannen bestonden om poortjes neer te zetten was (inmiddels een jaar of 10 geleden denk ik) neem ik dat terug.Kan me vergissen, maar communicatie van NS/Prorail was ook niet volledig blijkbaar. Ik vroeg een hele tijd geleden al eens aan die jongen die dat zaakje runt wat hij ging doen als de poortjes dicht gingen ... keek me aan alsof hij water zag branden. Daar was 'm niks van verteld bij overnemen (van NS/Prorail?) van wat vroeger het loket voor kaartjes was.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Hoeveel veiliger worden stations door kaarten van verloopdatums te voorzien?
Dat heeft niks met de veiligheid van stations te maken maar met de veiligheid op technisch vlak van de kaarten. Als daar iets mis mee is (zoals het mifare gezeur) dan kun je ze simpel uitfaseren door gewoon de kaarten te laten verlopen.begintmeta schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:50:
Hoeveel veiliger worden stations door kaarten van verloopdatums te voorzien?
Dat 'de massa' stations veiliger wil hebben is een aanname, is dat wel zo?CyBeR schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:38:
[...]
En de behoefte van de massa is dat stations veiliger moeten worden, en dat wil men bereiken door ze af te sluiten voor zij die er niks te zoeken hebben.
[...]
Vroeger was veiligheid op het station minder een probleem dan nu. Helaas.
Is er daarnaast echt een groter probleem met veiligheid op stations dan vroeger? Neem nu Utrecht centraal + Hoog Catharijne, dat heeft van oudsher een junkenreputatie. In werkelijkheid is dit echter al jaren achterhaald en moet je toch wel even zoeken voor je een junk tegenkomt. Vergeleken met pakweg 20 jaar geleden is het juist enorm verbeterd. Nu zijn er behalve junks natuurlijk wel meer mogelijke verschijnselen die de (sociale) veiligheid aantasten zoals bijvoorbeeld zakkenrollers. Maar is dit echt erger dan vroeger? Op bepaalde plaatsen geloof ik het wel (Amsterdam: Roemenen) maar of dit in zijn algemeenheid geldt betwijfel ik.
Overigens is op grote stations altijd politie zichtbaar aanwezig, volgens mij zijn er veel plekken die relatief gezien een stuk onveiliger zijn dan een stationshal. Bijvoorbeeld 10 meter verderop buiten de poortjes, waar al het (vermeende) schorem zich gaat ophouden als de poortjes daadwerkelijk gaan sluiten (Dat zo'n poortje ongewenste elementen buiten houdt staat buiten kijf: 'criminelen' kunnen geen ov chipkaart kopen dus die komen nooit door zo'n poortje natuurlijk

Oh, het biedt *jou* wel voordeel dus voeren we het hele systeem maar in. De miljoenen reizigers die het allemaal *geen* voordeel biedt laten we maar slikken. Goed plan.CyBeR schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:38:
[...]
Oh, 't biedt *jou* geen voordeel, dus we schaffen 't hele systeem maar af. De miljoenen reizigers die 't *wel* voordeel biedt laten we maar stikken. Goed plan.
Signatures zijn voor boomers.
FTFY.Maasluip schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:58:
[...]
Oh, het biedt *jou* wel voordeel dus voeren we het hele systeem maar in. De miljoenen reizigers die het allemaal *geen* voor alleen maar nadeel biedt laten we maar slikken. Goed plan.
Die hele OVCK is alleen maar nadelig voor de vaste reizigers (en die discussie is al vaker gevoerd).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Tja, in principe kan ik niet voor anderen spreken (wat ik in mijn stukje ook niet deed) alleen voor mezelf (wat jij trouwens ook wel zou mogen doen, met de miljoenen reizigers die je claimt te representeren).CyBeR schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:38:
[...]
Oh, 't biedt *jou* geen voordeel, dus we schaffen 't hele systeem maar af. De miljoenen reizigers die 't *wel* voordeel biedt laten we maar stikken. Goed plan.
Dat argument is ongeveer gelijk aan "global warming bestaat niet want *ik* heb 't koud".
Wat ik zeg, is dat ik zelf dit ervaar als bijzonder groot nadeel. Maar wat ik wel vrij zeker weet is dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Zo heb ik bij mijn directe collega's die ook van jaartrajectkaart naar ovck zijn gegaan, nog geen enkele enthousiast over het systeem horen praten.
Ik ben lid van het NS reizigers onderzoek gebeuren (weet de exacte naam zo gauw niet) en het valt me op dat er over heel veel zaken onderzoek wordt gedaan, maar een onderzoek naar 'hoe bevalt de OV-Chipkaart' ben ik nog steeds niet tegengekomen. Ik vermoed dat daar een reden voor is, namelijk dat de NS niet zo graag bevestigd wil zien wat ze al weten, namelijk dat de reiziger niet blij is met de kaart. Terwijl zo'n ingrijpend systeem toch best wel een onderzoekje waard is, zou je denken.
Maar goed, ik ben benieuwd of iemand hier 1 situatie kan bedenken waarmee je *gemakkelijker* af bent met de ovck, vergeleken met het oude systeem.
Mijn Sinterklaasspel voor de kids
Het is niet allemaal kommer en kwel. Als je automatisch opladen hebt en je ov chipkaart gebruikt voor wisselende trajecten is het in mijn optiek een prima systeem. Je checkt in, je maakt je rit en je checkt weer uit. Je hoeft nergens over na te denken, ook niet over daluren (je kan niet het verkeerde kaartje kopen, bijvoorbeeld met korting voor 9 uur 's ochtends, wat mij nog weleens gebeurd is met een boete als resultaat ook nog).enigmafan schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:06:
[...]
Maar goed, ik ben benieuwd of iemand hier 1 situatie kan bedenken waarmee je *gemakkelijker* af bent met de ovck, vergeleken met het oude systeem.
Ik ben veel gemakkelijker af...enigmafan schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:06:
[...]
Vroeger moest ik een kaartje kopen bij de automaat of bij het loket. Met een beetje pech stond er een rij en miste ik daardoor mijn trein. Na haal ik in het voorbij lopen mijn ovck langs een paal en ga direct naar mijn trein. Ook hoef ik niet meer van te voren te beslissen of ik een retourtje of een enkeltje koop. Vaak genoeg een retourtje gekocht waarvan de terugreis achteraf niet door ging. Sterker ik kan nu halverwege mijn reis besluiten om toch ergens anders heen te gaan zonder nieuwe kaartjes te hoeven kopen. Ook het nemen van een wat minder reguliere route is makkelijker omdat de conducteur nu niet meer weet waar ik heen ga en dus ook niet kan checken of ik 'omreis' of niet. Voordelen genoeg dus voor mij.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik ben een vaste reiziger en voor mij is de kaart juist uitermate voordeling.Freee!! schreef op woensdag 31 december 2014 @ 19:42:
[...]
FTFY.
Die hele OVCK is alleen maar nadelig voor de vaste reizigers (en die discussie is al vaker gevoerd).
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Vaste reiziger op een vast traject dat je meer dan drie keer per week doetflowerp schreef op woensdag 31 december 2014 @ 23:11:
[...]
Ik ben een vaste reiziger en voor mij is de kaart juist uitermate voordeling.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Huh ? Dat loket was al meer dan 10 jaar dicht ... zoals op de meeste 'kleine' stations.CyBeR schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:38:
[...]
Dat kan niet lang geleden zijn als er nog een over te nemen loket was,
Lekker he, selectief lezen?Goner schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 02:10:
[...]
Huh ? Dat loket was al meer dan 10 jaar dicht ... zoals op de meeste 'kleine' stations.
Ik zei toch:
Als dit wel voordat er plannen bestonden om poortjes neer te zetten was (inmiddels een jaar of 10 geleden denk ik) neem ik dat terug.
Nou nou, wat een moeite is dat zeg. Even je kaart in het voorbij lopen langs een paaltje halen, of voor een poortje.Freee!! schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 00:17:
[...]
Vaste reiziger op een vast traject dat je meer dan drie keer per week doetDan is een abonnement het voordeligst en dat hoefde je alleen bij controle tevoorschijn te halen. Nu moet je in- en uitchecken (extra moeite).
Als je een vaste reiziger bent, maar niet noodzakelijkerwijs een exact vast traject, dan is de ov chipkaart echt wel super handig. Ik reis elke dag naar 1 van onze 3 kantoren, en in het weekend met enige regelmaat naar mijn home town. Daarnaast nog af en toe naar een klant toe.
Het alternatief is dan een ov jaarkaart, maar die zijn erg duur. Een veelvoud van wat ik nu betaal.
Maar ja, in een heel ver verleden was er ook protest tegen de invoering van geld zoals we dat nu kennen. Het was toch veel makkelijker om meteen die kippen voor dat varken in te ruilen?
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Ik heb een trajectkaart en ik moet toch echt in- en uitcheckenFreee!! schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 00:17:
[...]
Vaste reiziger op een vast traject dat je meer dan drie keer per week doetDan is een abonnement het voordeligst en dat hoefde je alleen bij controle tevoorschijn te halen. Nu moet je in- en uitchecken (extra moeite).
The devil is in the details.
Irritatiefactor: mijn 2e klas dalvrij abonnement omzetten naar een bijproduct 1e klas bij altijd vrij van de vrouw. Resultaat 2 weken geen abonnement... Eigen abonnement opzeggen per datum x en er dan achterkomen dat bijproduct alleen kan ingaan op datum van hoofdabonnement, maar goed uiteindelijk goedgekomen en reis nu voor 99 euro in de daluren 1e klas. Geen geld!
99 Euro per jaar...?Rikkie8 schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:53:
Irritatiefactor: mijn 2e klas dalvrij abonnement omzetten naar een bijproduct 1e klas bij altijd vrij van de vrouw. Resultaat 2 weken geen abonnement... Eigen abonnement opzeggen per datum x en er dan achterkomen dat bijproduct alleen kan ingaan op datum van hoofdabonnement, maar goed uiteindelijk goedgekomen en reis nu voor 99 euro in de daluren 1e klas. Geen geld!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nog een keer goed lezenHahn schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:34:
[...]
Ik heb een trajectkaart en ik moet toch echt in- en uitchecken
Sterker nog, je moet met een Altijd Vrij zelfs in- en uitchecken....
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Inderdaad, ik moet met mijn OV-Jaarkaart ook overal in- en uitchecken. In de bus is dat één extra handeling (moest die kaart voorheen altijd bij instappen aan de chauffeur laten zien), bij tram, metro en trein dus twee extra handelingen.Cliffie schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:27:
Sterker nog, je moet met een Altijd Vrij zelfs in- en uitchecken....
Tot nu toe gaat het goed bij mij, met het in- en uitchecken, maar het is natuurlijk van den zotte dat je gewoon geen geldig vervoersbewijs hebt als je niet incheckt.Freee!! schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:36:
[...]
Inderdaad, ik moet met mijn OV-Jaarkaart ook overal in- en uitchecken. In de bus is dat één extra handeling (moest die kaart voorheen altijd bij instappen aan de chauffeur laten zien), bij tram, metro en trein dus twee extra handelingen.
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Dat is compleet rant-waardig.Cliffie schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:38:
[...]
Tot nu toe gaat het goed bij mij, met het in- en uitchecken, maar het is natuurlijk van den zotte dat je gewoon geen geldig vervoersbewijs hebt als je niet incheckt.
Maar volgens mij heb je wel goed kans dat een conducteur daar coulant mee is. Ik heb in den beginne met een trajectkaart ook weleens vergeten in te checken en 1 keer zag een conducteur dat. Hij vond 't geen probleem. Die man had ook wel in de gaten dat we op dat traject zaten en er ook voor betaald was/wordt omdat het een abonnement is, dus om dan een boete uit te schrijven zou ik bijzonder klantonvriendelijk vinden. De meeste andere bedrijven doen hun uiterste best om jou als klant te krijgen, maar als je de regeltjes niet exact volgt kan je bij NS nog een flinke boete krijgen ook, zelfs al is er voor de reis in kwestie duidelijk betaald! (Al heb ik dat dus niet meegemaakt -- weleens iemand op Twitter over zien ranten). 's Mooi toch.
[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 02-01-2015 10:54 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Verwijderd
Nu sta je vaak alsnog bij de automaat. Om op te laden of om een samenreiskorting er op te zetten. Daarbij moet je dan alsnog inchecken en daarna weer uitchecken met kans dat je alsnog 2 keer in de rij staat. Heel veel mensen controleren of het in- en uitchecken wel goed is gegaan. Dat levert nieuwe wachtrijen op. Vooral bij het uitchecken.Fiber schreef op woensdag 31 december 2014 @ 21:00:
[...]
Ik ben veel gemakkelijker af...
Vroeger moest ik een kaartje kopen bij de automaat of bij het loket. Met een beetje pech stond er een rij en miste ik daardoor mijn trein.
Deze is mooi. Hoe maken van iets positiefs (namelijk korting op je reis d.m.v. een retour en eenmalig een actie te ondernemen) iets negatiefs en gebruiken we dit als argument.Na haal ik in het voorbij lopen mijn ovck langs een paal en ga direct naar mijn trein. Ook hoef ik niet meer van te voren te beslissen of ik een retourtje of een enkeltje koop. Vaak genoeg een retourtje gekocht waarvan de terugreis achteraf niet door ging. Sterker ik kan nu halverwege mijn reis besluiten om toch ergens anders heen te gaan zonder nieuwe kaartjes te hoeven kopen.
Jou (en anderen) beargumentering staat en valt met het koppelen van je OV-Chipkaart aan je bankrekening. Iets waar veel mensen huiverig voor zijn om meerdere redenen. Ik begrijp dat je anderen van hetzelfde kan betichten als ze de kant van de niet gekoppelde OV-Chipkaart belichten.Ook het nemen van een wat minder reguliere route is makkelijker omdat de conducteur nu niet meer weet waar ik heen ga en dus ook niet kan checken of ik 'omreis' of niet. Voordelen genoeg dus voor mij.
Verwijderd
Laatst vergeten uit te checken, kan gebeuren.
Probeer ik via https://www.ov-chipkaart.nl/ m'n reishistorie in te zien, wat ik heb geactiveerd.
Volgens die website heb ik in geheel 2014 niet gereisd. Dat klopt dus niet, wil ik contact opnemen via e-mail, wat een lijst met verlichte invulvelden zeg, daar heb ik geen zin in.
De boom in met TLS, ik ga morgen wel langs bij de klantenservice v/d vervoerder.
@flowerp irriteer je je ook weer aan deze post? Net zoals je gigantisch over de zeik ging met een vorige post van me in dit topic.
Probeer ik via https://www.ov-chipkaart.nl/ m'n reishistorie in te zien, wat ik heb geactiveerd.
Volgens die website heb ik in geheel 2014 niet gereisd. Dat klopt dus niet, wil ik contact opnemen via e-mail, wat een lijst met verlichte invulvelden zeg, daar heb ik geen zin in.
De boom in met TLS, ik ga morgen wel langs bij de klantenservice v/d vervoerder.
@flowerp irriteer je je ook weer aan deze post? Net zoals je gigantisch over de zeik ging met een vorige post van me in dit topic.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2015 17:20 ]
Wel de goede chipkaart geselecteerd? Om een voor mij onduidelijke reden wordt de oudste kaart geselecteerd, en dat is nou net de kaart waar je niet recent mee hebt gereisd.Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 17:17:
Volgens die website heb ik in geheel 2014 niet gereisd.

Flowerp ageert tegen 'vroeger was alles beter!'-posts, niet tegen inhoudelijk valide commentaar.
'het koppelen van je OV-Chipkaart aan je bankrekening' (automatisch opladen) is gewoon het verlenen van een automatische incasso die je ook ieder moment weer in kunt trekken. Daarnaast kun je een incasso - anders dan een overboeking die je zelf doet - ook nog terugdraaien via je bank indien je dit wenst. Natuurlijk heb je mensen die alles maandelijks handmatig overboeken, maar de meeste mensen vertrouwen volgens mij dit systeem ook voor hun energiekosten, huur, verzekeringen, internetabonnementen etc.Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:35:
[...]
Jou (en anderen) beargumentering staat en valt met het koppelen van je OV-Chipkaart aan je bankrekening. Iets waar veel mensen huiverig voor zijn om meerdere redenen. Ik begrijp dat je anderen van hetzelfde kan betichten als ze de kant van de niet gekoppelde OV-Chipkaart belichten.
Verwijderd
Ook dit vereist weer meerdere handelingen die allemaal vanuit de reiziger zelf moet komen. Iets wat eerder totaal niet aan de orde was. Je kocht een kaartje of abonnoment en klaar. Nu controleer je niet alleen of je wel in- en uitchecked, maar ook of dit goed is gegaan.smvs schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 18:46:
[...]
'het koppelen van je OV-Chipkaart aan je bankrekening' (automatisch opladen) is gewoon het verlenen van een automatische incasso die je ook ieder moment weer in kunt trekken. Daarnaast kun je een incasso - anders dan een overboeking die je zelf doet - ook nog terugdraaien via je bank indien je dit wenst. Natuurlijk heb je mensen die alles maandelijks handmatig overboeken, maar de meeste mensen vertrouwen volgens mij dit systeem ook voor hun energiekosten, huur, verzekeringen, internetabonnementen etc.
De hele bank situatie nog daargelaten. Dat maakt natuurlijk niet zo veel uit als je genoeg verdient, maar een hoop Nederlanders draaien elke maand de dubbeltjes nog om. Dan zijn "verrassingen" aan het eind van de maand extra zuur. Dan maar bijhouden hoeveel er uitgegeven wordt, zodat je weet hoeveel er afgeschreven wordt? Leuk zo'n extra dagtaak erbij, zoveel makkelijker dan een kaartje ook.
Ik stel me zo voor dat de Chipkaart geblokkeerd wordt als er niet op tijd betaald is. Laten we er maar vanuit gaan dat het opheffen van deze blokkade direct gebeurt als er betaald is en hier verder geen administratieve kosten aan vast zitten. Wel even een Chipkaart kopen tussentijds natuurlijk (want je moet nu eenmaal naar je werk of iets dergelijks), inclusief alle extra kosten.
Dan gaan we nog helemaal voorbij aan het vergeten uit te checken. Iets wat natuurlijk dom is en je eigen schuld. Een reis kopen voor een ander is ook zóveel makkelijker geworden. Kortom, er zijn een hoop mensen die zichzelf en de de Chipkaart niet vertrouwen als het aankomt op betalingen/afschrijvingen.
Daarom zet ik persoonlijk liever een berg tegoed op mijn kaart en loop ik naar de automaat om het weer op te waarderen als het nodig is. Of we printen gewoon een e-ticket uit.
Soms is het weleens lastig om te zien of je daadwerkelijk bent uitgecheckt als degene voor je hetzelfde reisproduct heeft als jij (bijvoorbeeld een NS Business Card, wat dan al in het scherm staat door je voorganger). Er wordt weliswaar een piepje gegeven maar als het spits is en er 4 rijen naast elkaar uitchecken kan ik niet horen of het piepje bij het poortje hoort waar ik doorheen wil. In de praktijk is dit eigenlijk geen probleem, als je niet zeker bent kunt je het nogmaals proberen en in de praktijk heb ik als regelmatige reiziger nooit issues met uitchecken of vergeten uit te checken etc.Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 20:12:
[...]
Ook dit vereist weer meerdere handelingen die allemaal vanuit de reiziger zelf moet komen. Iets wat eerder totaal niet aan de orde was. Je kocht een kaartje of abonnoment en klaar. Nu controleer je niet alleen of je wel in- en uitchecked, maar ook of dit goed is gegaan.
TLS incasseert niet aan het einde van de maand, maar enkele dagen nadat je saldo automatisch is opgeladen (dus niet aan het einde van de maand 1 groot bedrag). Bovendien kun je tegenwoordig met IBAN incasso's zelfs aangekondigde incasso's zien in je bankprogramma.De hele bank situatie nog daargelaten. Dat maakt natuurlijk niet zo veel uit als je genoeg verdient, maar een hoop Nederlanders draaien elke maand de dubbeltjes nog om. Dan zijn "verrassingen" aan het eind van de maand extra zuur. Dan maar bijhouden hoeveel er uitgegeven wordt, zodat je weet hoeveel er afgeschreven wordt? Leuk zo'n extra dagtaak erbij, zoveel makkelijker dan een kaartje ook.
Persoonlijke voorkeuren kun je hebben, maar de ov-chipkaart heeft denk ik niet alleen maar nadelen zoals sommige mensen in dit topic lijken te vinden.Ik stel me zo voor dat de Chipkaart geblokkeerd wordt als er niet op tijd betaald is. Laten we er maar vanuit gaan dat het opheffen van deze blokkade direct gebeurt als er betaald is en hier verder geen administratieve kosten aan vast zitten. Wel even een Chipkaart kopen tussentijds natuurlijk (want je moet nu eenmaal naar je werk of iets dergelijks), inclusief alle extra kosten.
Dan gaan we nog helemaal voorbij aan het vergeten uit te checken. Iets wat natuurlijk dom is en je eigen schuld. Een reis kopen voor een ander is ook zóveel makkelijker geworden. Kortom, er zijn een hoop mensen die zichzelf en de de Chipkaart niet vertrouwen als het aankomt op betalingen/afschrijvingen.
Daarom zet ik persoonlijk liever een berg tegoed op mijn kaart en loop ik naar de automaat om het weer op te waarderen als het nodig is. Of we printen gewoon een e-ticket uit.
Ruim 2 miljard transacties met ov-chipkaart in 2014
Translink, het bedrijf verantwoordelijk voor de verwerking van de ov-chipkaart, heeft in 2014 2,1 miljard transacties, zoals inchecken, uitchecken en opladen, verwerkt.
Dat maakt het bedrijf vrijdag met de presentatie van de jaarcijfers bekend.
Het aantal transacties is een stijging van ongeveer 13 procent ten opzichte van 2013. In 2010 was Translink nog verantwoordelijk voor 900 miljoen transacties en in 2009 250 miljoen.
De opheffing van het papieren kaartje in juli bij de NS heeft er mede voor gezorgd dat het aantal is toegenomen. Ook is het aantal verkochte ov-chipkaarten gestegen.
Kwijt
Een op de drie ov-chipkaarten in Nederland is verlopen of kwijt. Van de ongeveer 21,9 miljoen geproduceerde kaarten zijn er 14,6 miljoen actief . De overige 7 miljoen zijn kwijtgeraakt of verlopen, maakt het bedrijf Translink vrijdag bekend.
Wie zijn of haar ov-chipkaart verloren heeft, kan via de website ov-chipkaart.nl een nieuwe aanvragen. Gemiddeld ligt er dan binnen drie werkdagen een nieuwe chipkaart op de deurmat. Dat kost 11 euro. Het saldo op de verloren chipkaart kan worden teruggestort naar de bankrekening.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
'Nieuwe ov-chipkaart duurder dan beloofd, reizigers boos'
Grappige in deze is eigenlijk wel.. Een vervangende kaart kost geen 11 euro, maar 7,50. De 3,50 meer is voor het overzetten van saldo en abo's en andere producten die je er op had staan. Dit is overigens al jaren bekend..Reizigers zijn woedend omdat een nieuwe chipkaart duurder blijkt dan verwacht. Tot nu toe werd altijd gezegd dat een ov-chipkaart 7,50 euro kost, maar bij verlies, of als de kaart niet meer werkt of verlopen is, vraagt chipkaartuitgever Translink 11 euro voor een vervangende kaart, schrijft De Telegraaf.
En laatste gebeurt volgens de krant regelmatig. Van de ongeveer 21,9 miljoen geproduceerde kaarten zijn er 14,6 miljoen actief, de overige 7 miljoen zijn kwijt of verlopen.
Diefstal
Een woordvoerder van reizigersclub Voor Beter OV spreekt van 'diefstal'. ,,Immers, een chipje kost een paar dubbeltjes, een plastic kaart met foto hoogstens een euro. Met 7,50 euro is dat mooi betaald."
Reizigers die een abonnement bij NS kopen, krijgen de ov-kaart gratis. "Ook als de kaart is verlopen krijgen ze van ons een nieuwe", aldus een NS-woordvoerder.
[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 03-01-2015 11:50 ]
Ey!! Macarena \o/
Als de kaart (bijna) verlopen is kan je toch gratis het saldo terug krijgen? Of is dat inmiddels achterhaalde info? (een paar dagen geleden klopte het nog)
[ Voor 34% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2015 13:06 ]
Onder de 30 euro betaal je 2,50...misdadig imo want zo moeilijk moet dat niet kunnen zijn.begintmeta schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:05:
Als de kaart (bijna) verlopen is kan je toch gratis het saldo terug krijgen? Of is dat inmiddels achterhaalde info? (een paar dagen geleden klopte het nog)
Ok, ik heb het (iets later dan beloofd, maar alsnog) getest. Het werkt inderdaad niet: in het venster 'laden overige producten' verschijnen de opties 'enkele reis' en 'dagretour' (net als op de website) niet. De knop 'losse kaartjes' staat er wél, maar linkt door naar de 'koop een nieuwe chipkaart met toeslag'-optie. SufVerwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:19:
[...]
Ik niet. Ik kan je namelijk nu al vertellen dat deze optie niet op het scherm verschijnt als je geen NS abonnement op je OV chipkaart hebt staan. Kijk maar eens naar het demo-filmpje over het reizen met 40% samenreiskorting. Dan heb je onder "Laden overige producten" veel minder mogelijkheden.

Dus iedereen die zijn geld 'gratis' weer wil moet zijn saldo even opwaarderen boven de 30 euro en dan zijn geld pas terugvragen?Cartman! schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 13:26:
[...]
Onder de 30 euro betaal je 2,50...misdadig imo want zo moeilijk moet dat niet kunnen zijn.
en aans löpt wa vast
Boven de 30 euro kan het alleen met een formulier, je moet dan het formulier + de ov-chipkaart opsturen. Dit formulier kun je echter ook gebruiken als je saldo minder dan 30 euro is, heb dit al eens geprobeerd en dit ging goed. Je betaalt dan natuurlijk wel 1 of 2 postzegels.filthy rich schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 22:43:
[...]
Dus iedereen die zijn geld 'gratis' weer wil moet zijn saldo even opwaarderen boven de 30 euro en dan zijn geld pas terugvragen?
Ja, dan heb je alleen t risico dat er iets anders misgaat en je het volledige saldo kwijt bent.filthy rich schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 22:43:
[...]
Dus iedereen die zijn geld 'gratis' weer wil moet zijn saldo even opwaarderen boven de 30 euro en dan zijn geld pas terugvragen?
Als je vaak bij de automaat moet staan om op te laden vraag ik me af waarom je de kaart niet aan je bankrekening gekoppeld hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:35:
[...]
Nu sta je vaak alsnog bij de automaat. Om op te laden of om een samenreiskorting er op te zetten.
Samenreiskorting (alsmede klassewissel, fiets en toeslag onder andere) is inderdaad een veels te omslachtig en langzaam process. Ik heb dit al eerder gemeld hier, maar technisch kan dit VEEL sneller, met een (klein) aantal snel keuzes op het begin scherm van de automaat:
* Je raakt de snelkeuze aan (b.v. samenreiskorting)
* Houd je kaart ervoor
* Klaar
Je kunt hiervoor eventueel ook een hoeveelheid beperktere automaten voor neerzetten; automaten die alleen deze opties als snelkeuze hebben en geen kaart uitgifte en mogelijk zelfs geen oplaad of betaal mogelijkheid hebben. Van deze automaten kun je er waarschijnlijk makkelijker een wat grotere hoeveelheid van op het perron neerzetten.
Betaling voor producten zou gewoon via het tegoed op de kaart moeten gaan, en dan wellicht zelfs pas bij de checkin.
Als je b.v. een fiets product op je kaart hebt gezet via zo'n snelle actie, dan zou er 1 malig 6 euro extra van je kaart afgeschreven kunnen worden zodra je inchecked.
Ik vindt dat grotendeels hypocriet. De mobiele telefoon en natuurlijk je pin pas staan massaal wel aan je bankrekening gekoppeld. Daar heeft bijna niemand een probleem mee. En diegene die er wel problemen mee hebben accepteren de extra moeite die het telkens aanschaffen van oplaad kaarten voor prepaid tegoed kost en de gang naar de pinautomaat om telkens maar weer contant geld eruit te halen.Jou (en anderen) beargumentering staat en valt met het koppelen van je OV-Chipkaart aan je bankrekening. Iets waar veel mensen huiverig voor zijn om meerdere redenen.
Maar als het de ov chipkaart betreft zouden er opeens veel mensen huiverig ervoor zijn, en zouden de extra handelingen opeens niet acceptabel zijn?
Ik vindt dat meten met 2 maten. Waarom zouden de NS en het GVB absoluut niet mogen weten wat grofweg jouw reisbewegingen zijn, maar mogen Vodafone en KPN wel exact weten hoe jij je beweegt?
In Denemarken heeft men ook een OV-chipkaart (de Rejsekort), daar zitten op sommige CiCo-palen extra knoppen voor bijvoorbeeld het meenemen van een fiets.

Leuk detail: die palen zijn ook geleverd door Thales en lijken heel erg op die van NS.

Leuk detail: die palen zijn ook geleverd door Thales en lijken heel erg op die van NS.
[ Voor 9% gewijzigd door Alex) op 04-01-2015 20:41 ]
We are shaping the future
http://www.rejsekort.dk/b...ort/check-ind-ekstra.aspxAlex) schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:32:
In Denemarken heeft men ook een OV-chipkaart (de Rejsekort), daar zitten op sommige CiCo-palen extra knoppen voor bijvoorbeeld het meenemen van een fiets.
[afbeelding]
Niet alleen dat: je kunt ook met meerdere mensen reizen of kinderkaartjes aanzetten op dezelfde kaart. Ik weet niet of het heel handig is om het op de CiCo-palen te hebben (zorgt dat niet voor enorme rijen?), maar je kunt blijkbaar ook bij een automaat in- en uitchecken (slim!). Maargoed, dat kan bij ons dan weer niet vanwege de poortjes.
NS telt opnieuw passanten station Deventer voor discussie over poortjes
De NS gaat in april opnieuw passanten tellen op het station in Deventer.
Dat is vanmorgen te lezen in De Stentor. De nieuwe telling is een antwoord op de opnieuw opgelaaide discussie over de plaatsing van de zogenoemde OV-poortjes op het station. De politiek in Deventer uitte eerder kritiek op het plan om de poortjes te plaatsen, omdat de stationshal een veel gebruikte doorgang is tussen het centrum en de Diepenveenseweg. De NS wil de poortjes plaatsen om zwartrijden en agressie in de treinen te voorkomen. Enschede heeft de poortjes al op het station.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Lijkt mij ideaal om er een paar van die palen als extra bij te zetten. Liefst ook op de perrons...Alex) schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:32:
[afbeelding]
Bestaat er overigens al een handzaam hoesje of apparaatje wat je eigen ovck kan uitlezen met een klein schermpje en een ledje of zo?
[ Voor 11% gewijzigd door Fiber op 05-01-2015 14:41 ]
Ik heb 't eens richting @NS_online gestuurd, misschien doen ze er iets mee (al denk ik eerder dat er terugkomt 'dat kun je bij de kaartautomaat regelen').Fiber schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:39:
[...]
Lijkt mij ideaal om er een paar van die palen als extra bij te zetten. Liefst ook op de perrons...
Nee, want de daarvoor benodigde encryptiesleutels worden geheim gehouden door TLS.Bestaat er overigens al een handzaam hoesje of apparaatje wat je eigen ovck kan uitlezen met een klein schermpje en een ledje of zo?
Super! Ben benieuwd...Alex) schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:46:
[...]
Ik heb 't eens richting @NS_online gestuurd, misschien doen ze er iets mee (al denk ik eerder dat er terugkomt 'dat kun je bij de kaartautomaat regelen').
Jammer, want dat zou de kaart voor veel mensen al een stuk handiger maken. Als je bijvoorbeeld zelf kan zien of je bent ingecheckt, wat je saldo is en welke diensten er op je kaart staan.[...]
Nee, want de daarvoor benodigde encryptiesleutels worden geheim gehouden door TLS.
"Tips en feedback zijn altijd welkom. Ik zal je bericht hier verder doorzetten."
Da's al meer dan ik had verwacht.
Ja, eens. Dat zou het een stuk makkelijker maken, maar ik denk ook dat het wat privacybezwaren zou opleveren. Je wilt niet dat je andermans' chipkaart (bijvoorbeeld als je er eentje vindt) kan uitlezen.Jammer, want dat zou de kaart voor veel mensen al een stuk handiger maken. Als je bijvoorbeeld zelf kan zien of je bent ingechekt, wat je saldo is en welke diensten er op je kaart staan.
Verwijderd
Vertrouwen? Concurrentie? Als KPN jouw vertrouwen schendt door iets met deze informatie te doen, dan kun je heel simpel overstappen naar een andere provider. Probeer maar eens over te stappen op een andere spoorvervoerder of busmaatschappij..... dat gaat toch erg lastig worden.flowerp schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:06:
[...]
Ik vindt dat meten met 2 maten. Waarom zouden de NS en het GVB absoluut niet mogen weten wat grofweg jouw reisbewegingen zijn, maar mogen Vodafone en KPN wel exact weten hoe jij je beweegt?
Verder is het voor jou makkelijker om je bel- SMS- en surfgedrag aan te passen, als KPN aan de hand van jouw gedrag (in het verleden) de prijzen aanpast. Als ze bij KPN zien dat jij gigantisch veel SMS-jes verstuurt en dat daarom een stuk duurder maken, dan kun jij gewoon besluiten om geen SMS-jes meer te sturen maar om even te bellen of een WhatsApp te sturen. Of je stapt over naar een andere provider, die voor jou gunstigere tarieven hanteert.
Daarnaast moet Pietje natuurlijk gewoon niet janken als ik Hansje wel mijn telefoonnummer wil geven en Pietje niet. Ik bepaal zelf wel wie ik die informatie wel en niet geef en waaromn ik dat wel of niet zou doen. Misschien vind ik Hansje wel veel aardiger, omdat die altijd zo goed rekening houdt met mij en wel zijn best doet om mij te helpen terwijl Pietje altijd alleen maar bezig is met zichzelf en nauwelijks naar me omkijkt.
http://nieuws-uitgelicht....ecken-met-je-bankpas.htmlFiber schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:54:
...
[...]
Jammer, want dat zou de kaart voor veel mensen al een stuk handiger maken. Als je bijvoorbeeld zelf kan zien of je bent ingecheckt, wat je saldo is en welke diensten er op je kaart staan.
Hoe snel is de ovchipkaart site trouwens hierin, want eventueel zou je via je telefoon daarop kunnen inloggen en saldo + checkin kunnen nagaan.
edit: er is blijkbaar ook een ov-chipkaart app, geen idee wat je daar allemaal mee kunt
[ Voor 7% gewijzigd door Kixtart op 05-01-2015 15:52 ]
☻/
/▌
/ \
Een simpele status led zou al fijn zijn. Ik zit wel eens in de trein me af te vragen of ik nou ingecheckt ben of niet.
Maar die zogenaamde privacy boeit me sowieso niet zo veel. Lekker belangrijk dat anderen kunnen zien wat er op mijn pas staat. Als ik mijn pas verloren ben heb ik wel een groter probleem: Dan wil ik hem zo snel mogelijk blokkeren en een nieuwe aanvragen.
Maar die zogenaamde privacy boeit me sowieso niet zo veel. Lekker belangrijk dat anderen kunnen zien wat er op mijn pas staat. Als ik mijn pas verloren ben heb ik wel een groter probleem: Dan wil ik hem zo snel mogelijk blokkeren en een nieuwe aanvragen.
Geen status led, maar als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt welke gekoppeld is aan je Mijn NS account en je de NS Reisplanner Xtra app op je telefoon hebt staan, kun je het wel vrij snel zien. Zie onderstaande afbeelding:Fiber schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:47:
Een simpele status led zou al fijn zijn. Ik zit wel eens in de trein me af te vragen of ik nou ingecheckt ben of niet.

Links boven is snel te zien of je bent ingecheckt en wat je saldo is, klik je erop dan kun je je reisgeschiedenis inzien en tussen verschillende kaarten wisselen.
Ik stap toch regelmatig over van het GVB naar de NS, of andersom.Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 15:13:
[...]
Vertrouwen? Concurrentie? Als KPN jouw vertrouwen schendt door iets met deze informatie te doen, dan kun je heel simpel overstappen naar een andere provider. Probeer maar eens over te stappen op een andere spoorvervoerder of busmaatschappij..... dat gaat toch erg lastig worden.
Zeg je nu dat de NS de prijzen voor jouw persoonlijk heeft aangepast omdat je je OV Chipkaart aan je bankrekening koppelde, en dat je dus daarom van die koppeling afziet?Verder is het voor jou makkelijker om je bel- SMS- en surfgedrag aan te passen, als KPN aan de hand van jouw gedrag (in het verleden) de prijzen aanpast. Als ze bij KPN zien dat jij gigantisch veel SMS-jes verstuurt en dat daarom een stuk duurder maken, dan kun jij gewoon besluiten om geen SMS-jes meer te sturen maar om even te bellen of een WhatsApp te sturen.
Je weet dat het een kul argument is, want de NS, GVB, Connexion, Breng, etc hebben zich in het verleden niet meer of minder slecht gedragen dan KPN, Vodafone, Tele2 of Simyo. Jouw persoonlijke voorkeuren hebben weinig te maken dat er "veel" mensen dit niet zouden willen, ergens suggererend dat er iets structureel mis zou zijn met een bedrijf zodra ze de dienst "vervoer" aanbieden in plaats van de dienst "telecommunicatie".Daarnaast moet Pietje natuurlijk gewoon niet janken als ik Hansje wel mijn telefoonnummer wil geven en Pietje niet. Ik bepaal zelf wel wie ik die informatie wel en niet geef en waaromn ik dat wel of niet zou doen. Misschien vind ik Hansje wel veel aardiger, omdat die altijd zo goed rekening houdt met mij en wel zijn best doet om mij te helpen terwijl Pietje altijd alleen maar bezig is met zichzelf en nauwelijks naar me omkijkt.
En dan nog, je KUNT er toch al voor kiezen om NIET je bankrekening te koppelen? Dat is nog steeds je eigen keuze, maar ga dan niet zeuren dat het iets meer handelingen kost. Het is -jouw- beslissing om te vinden dat je op basis van irrationele argumenten de NS niet vertrouwd, dus is het ook -jouw- last om iets meer handelingen te verrichten, toch?
Het is ook vooral zo dat de NS de reiziger niet vertrouwdt, anders was geen kaartje, met chip of zonder, nodig geweest
Ik zag laatst op station Rotterdam Lombardijen, waar de poortjes dus geheel gesloten zijn, een zwartrijder heel geroutineerd het poortje open beuken en zich er door heen wurmen. Het geroutineerde bleek uit het feit dat ie eigenlijk zonder op om om te kijken met de smartphone in de hand en daar op kijkend zelfs nog deze handeling uitvoerde.Raven schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:36:
NS telt opnieuw passanten station Deventer voor discussie over poortjes
De NS wil de poortjes plaatsen om zwartrijden en agressie in de treinen te voorkomen. Enschede heeft de poortjes al op het station.
Het gegeven dat je ze relatief simpel kunt openbeuken lijkt al algemeen bekend bij het zwartrijders gilde.
Ik roep dit, een hoesje met een status ledje dus, al vanaf het prille begin. Is technisch niet enorm moeilijk.Alex) schreef op maandag 05 januari 2015 @ 14:59:
Ja, eens. Dat zou het een stuk makkelijker maken, maar ik denk ook dat het wat privacybezwaren zou opleveren. Je wilt niet dat je andermans' chipkaart (bijvoorbeeld als je er eentje vindt) kan uitlezen.
Privacy en geheime sleutels zijn amper een issue. De data die op de kaart staat kun je nu toch ook gewoon bij een automaat uitlezen? Wat zou er veranderen als een hoesje dit ook kan?
En de status 'ingechecked' of niet is zelfs nog minder privacy gevoelig.
Geheime sleutels is ook niet zo spannend; gebruik 2 sleutels, 1 voor lezen en 1 voor schrijven. De sleutel voor lezen is publiek, die voor schrijven niet. Probleem opgelost.

Verwijderd
Passanten en poortjes, in- en uitchecken, hoesjes, statusledjes, op saldo reizen, opwaarden, (samenreiskorting) laden, privacy.
Toch blijven hier mensen beweren dat de OV-Chipkaart zo'n vooruitgang is t.o.v. een papieren kaartje of abonnement.
Geen poortjes en niet meer in- en uitchecken, met de zekerheid dat je een geldig vervoersbewijs bij je hebt. Dat zou pas vooruitgang zijn.
Toch blijven hier mensen beweren dat de OV-Chipkaart zo'n vooruitgang is t.o.v. een papieren kaartje of abonnement.
Geen poortjes en niet meer in- en uitchecken, met de zekerheid dat je een geldig vervoersbewijs bij je hebt. Dat zou pas vooruitgang zijn.
Ik zeg niet dat er geen mogelijkheden tot verbetering zijn, maar er is in dit topic de nodige kritiek gegeven op de OV-chipkaart die in mijn ogen op een aantal punten aardig te weerleggen was. Ik kan het ook omkeren: Een aantal mensen lijken een negatieve basishouding te hebben t.o.v. de OV-chipkaart en dit zal niet veranderen, welke rationele argumenten in het voordeel van de OV-chipkaart er ook aangedragen worden.Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:44:
Passanten en poortjes, in- en uitchecken, hoesjes, statusledjes, op saldo reizen, opwaarden, (samenreiskorting) laden, privacy.
PS: We kunnen ook net als in Texel wat jaren teruggaan in de tijd en weer met kaartjes gaan werken (die je alleen vantevoren kunt kopen, niet in de bus).
Verwijderd
Ik denk dat je die omkeerredenatie best nog een keer mag omkeren. Of anders gezegd, kijk er eens objectief naar. D.w.z. niet alle nadelen wegwuiven met het koppelen van je OV-Chipkaart aan je bankrekening. Want de impulsieve reiziger die van te voren niet wist waar die heen ging en hoe die terug ging, was en is flink in de minderheid. Ook de reiziger die ieder dag een kaartje kocht.smvs schreef op maandag 05 januari 2015 @ 21:53:
[...]
Ik zeg niet dat er geen mogelijkheden tot verbetering zijn, maar er is in dit topic de nodige kritiek gegeven op de OV-chipkaart die in mijn ogen op een aantal punten aardig te weerleggen was. Ik kan het ook omkeren: Een aantal mensen lijken een negatieve basishouding te hebben t.o.v. de OV-chipkaart en dit zal niet veranderen, welke rationele argumenten in het voordeel van de OV-chipkaart er ook aangedragen worden.
Tegenstander: Overal moeten poortjes komen, zelfs de niet reiziger heeft hier last van.
Voorstander: Maakt niet uit, de Chipkaart is geweldig.
Tegenstander: We moeten ieder keer in- en uitchecken en vaak in de rij staan voor het uitchecken.
Voorstander: De Chipkaart is geweldig.
Tegenstander: Samenreiskorting (o.a.) is omslachtig om te laden.
Tegenstander: Abonnomenthouders moeten nu ook in- en uitchecken.
Tegenstander: Als ik van vervoerder wissel, kan ik elke keer opnieuw in- en uitchecken.
Tegenstander: Ik kan niet zien of ik een geldig vervoersbewijs heb.
Enzovoorts.
Ik wil best positief zijn t.a.v. de Chipkaart, maar geef me dan wel de mogelijk daartoe. Als het enige antwoord hierop het koppelen hiervan aan mijn bankrekening is, dan is dit niet voldoende. Zelfs dan wegen de bovenstaande nadelen flink zwaarder dan dit ene voordeel(tje).
Die app is wel leuk overigens. Ook mooi dat je toestemming moet geven tot: precise location (GPS and network-based). Dan weten ze ook gelijk waar iedereen zich begeeft nadat ze de trein uit zijn gestapt.
Wow, dit wist ik niet en vind ik best wel heel briljant eigenlijk. Nu vind ik de NS-app op zich al prima werken, maar dit soort snufjes maken het al helemaal fijnMartijn-HK schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:34:
[...]
Geen status led, maar als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt welke gekoppeld is aan je Mijn NS account en je de NS Reisplanner Xtra app op je telefoon hebt staan, kun je het wel vrij snel zien. Zie onderstaande afbeelding:
[afbeelding]
Links boven is snel te zien of je bent ingecheckt en wat je saldo is, klik je erop dan kun je je reisgeschiedenis inzien en tussen verschillende kaarten wisselen.
Je geeft een nogal zwart/wit beeld. Ik ben op zich een voorstander van de OV-chipkaart, maar heb bijvoorbeeld over poortjes juist mijn kantekeningen geplaatst.Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:52:
[...]
Ik denk dat je die omkeerredenatie best nog een keer mag omkeren. Of anders gezegd, kijk er eens objectief naar. D.w.z. niet alle nadelen wegwuiven met het koppelen van je OV-Chipkaart aan je bankrekening. Want de impulsieve reiziger die van te voren niet wist waar die heen ging en hoe die terug ging, was en is flink in de minderheid. Ook de reiziger die ieder dag een kaartje kocht.
Tegenstander: Overal moeten poortjes komen, zelfs de niet reiziger heeft hier last van.
Voorstander: Maakt niet uit, de Chipkaart is geweldig.
Tegenstander: We moeten ieder keer in- en uitchecken en vaak in de rij staan voor het uitchecken.
Tegenstander: Samenreiskorting (o.a.) is omslachtig om te laden.
Tegenstander: Abonnomenthouders moeten nu ook in- en uitchecken.
Tegenstander: Als ik van vervoerder wissel, kan ik elke keer opnieuw in- en uitchecken.
Tegenstander: Ik kan niet zien of ik een geldig vervoersbewijs heb.
Enzovoorts.
[...]
In de rij staan voor in- en uitchecken is trouwens maar zelden een issue. Op Bijlmer Arena loopt 's ochtends de halve trein leeg en de bottleneck is in het overgrote merendeel van de gevallen dan de 2 roltrappen, niet de poortjes beneden.
Ook ik erken dat er nadelen aan de OV-chipkaart zitten. Zo heb ik een trajectkaart, als ik privé een reis wil maken met overlap aan dit traject dan is de enige manier fysiek uitchecken met mijn zakelijke OV-chipkaart op het station tot waar mijn trajectkaart gaat en daar ook weer inchecken met mijn privé OV-chipkaart (uitchecken bij de conducteur - wat een oplossing zou zijn in combinatie met een e-ticket voor het overige traject - kan niet, heb het nagevraagd). Dan moet je dus als een malloot uit de trein en snel er weer in. Op Amstel lukt dat wegens de paaltjes op het perron, maar op de meeste andere stations niet.
Dat is inmiddels opgelost: je kunt op een automaat een enkele reis (of retour) op je trajectkaart laden. Swipe, laden overige producten, enkele reis, eindstation kiezen, betalen, swipe again. Niet perfect, maar het werkt. Als je werk het goed vindt dan kan je ook op het eindstation uitchecken; die reis wordt dan bij je werk gefactureerd en vervolgens door je baas aan jou gefactureerd. Ook niet perfect, maar nog steeds een verbetering.smvs schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:06:
Ook ik erken dat er nadelen aan de OV-chipkaart zitten. Zo heb ik een trajectkaart, als ik privé een reis wil maken met overlap aan dit traject dan is de enige manier fysiek uitchecken met mijn zakelijke OV-chipkaart op het station tot waar mijn trajectkaart gaat en daar ook weer inchecken met mijn privé OV-chipkaart (uitchecken bij de conducteur - wat een oplossing zou zijn in combinatie met een e-ticket voor het overige traject - kan niet, heb het nagevraagd). Dan moet je dus als een malloot uit de trein en snel er weer in. Op Amstel lukt dat wegens de paaltjes op het perron, maar op de meeste andere stations niet.
Verwijderd
Dat is dan een voorbeeld van één station. Er zijn ook talloze voorbeelden (Amstel Station bijvoorbeeld als ik mij goed herinner) gegeven waar mensen bij het uitchecken wel in de rij staan. Vooral bij forenzen stations (of kleine stations) waar maar één paal is en toch veel mensen uitstappen is het waardeloos.smvs schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:06:
[...]In de rij staan voor in- en uitchecken is trouwens maar zelden een issue. Op Bijlmer Arena loopt 's ochtends de halve trein leeg en de bottleneck zijn in het overgrote merendeel van de gevallen dan de 2 roltrappen, niet de poortjes beneden.
Met korting reizen in de daluren is ook zo'n leuke. Moet je voor 09.00 op stap, moet je uitstappen om je korting te krijgen mocht het na 09.00 zijn. Tenminste dat is mij verteld. Mocht hier een andere manier voor zijn dan hoor ik dit graag.Ook ik erken dat er nadelen aan de OV-chipkaart zitten. Zo heb ik een trajectkaart, als ik privé een reis wil maken met overlap aan dit traject dan is de enige manier fysiek uitchecken met mijn zakelijke OV-chipkaart op het station tot waar mijn trajectkaart gaat en daar ook weer inchecken met mijn privé OV-chipkaart (uitchecken bij de conducteur - wat een oplossing zou zijn in combinatie met een e-ticket voor het overige traject - kan niet, heb het nagevraagd). Dan moet je dus als een malloot uit de trein en snel er weer in. Op Amstel lukt dat wegens de paaltjes op het perron, maar op de meeste andere stations niet.
Op Amstel verlaten relatief weinig mensen het station, de rest vervolgt zijn reis met de metro (dus uitchecken NS en gelijk weer bij de GVB inchecken, palen staan naast elkaar) Vaak waren enkele palen defect, wat niet echt hielp (zal met stempelautomaten hetzelfde geweest zijn voorheen). Bij de uitgang lijkt het mij sterk dat er daar een rij staat.Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:18:
[...]
Dat is dan een voorbeeld van één station. Er zijn ook talloze voorbeelden (Amstel Station bijvoorbeeld als ik mij goed herinner) gegeven waar mensen bij het uitchecken wel in de rij staan. Vooral bij forenzen stations (of kleine stations) waar maar één paal is en toch veel mensen uitstappen is het waardeloos.
Dit werkt 2 kanten op, als je voor 16u incheckt krijg je korting ongeacht tot wanneer je reis duurt (bron).[...]
Met korting reizen in de daluren is ook zo'n leuke. Moet je voor 09.00 op stap, moet je uitstappen om je korting te krijgen mocht het na 09.00 zijn. Tenminste dat is mij verteld. Mocht hier een andere manier voor zijn dan hoor ik dit graag.
Die data is niet realtime. Het kan tot 24 uur duren voordat die info is bijgewerkt...Hahn schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:59:
[...]
Wow, dit wist ik niet en vind ik best wel heel briljant eigenlijk. Nu vind ik de NS-app op zich al prima werken, maar dit soort snufjes maken het al helemaal fijn
Dat klopt het kan inderdaad 24 uur duren, maar mijn ervaring is dat het wel vrij snel verwerkt is. Ik zie altijd tijdens mijn treinreis dat ik ben ingecheckt en na het fietsen van station naar huis dat ik ben uitgecheckt.Alex) schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:28:
[...]
Die data is niet realtime. Het kan tot 24 uur duren voordat die info is bijgewerkt...
Ik wilde het vanochtend checken, ruim een half uur nadat ik had ingecheckt, maar de laatste transactie die Mijn NS me wist te melden was van vorig jaar. Het gaat niet altijd even snel.Martijn-HK schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:41:
[...]
Dat klopt het kan inderdaad 24 uur duren, maar mijn ervaring is dat het wel vrij snel verwerkt is. Ik zie altijd tijdens mijn treinreis dat ik ben ingecheckt en na het fietsen van station naar huis dat ik ben uitgecheckt.
Ah, dat is dan weer jammer
Vond het al knap dat ze zo up-to-date konden zijn.
Vooral als je met andere vervoerders reist (de Syntus bijv). Dan duurt het 24-48 uur totdat het is bijgewerktAlex) schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:28:
[...]
Die data is niet realtime. Het kan tot 24 uur duren voordat die info is bijgewerkt...
Probeer een station als Den Haag centraal. Wat een drama elke ochtend.smvs schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:26:
[...]
Op Amstel verlaten relatief weinig mensen het station, de rest vervolgt zijn reis met de metro (dus uitchecken NS en gelijk weer bij de GVB inchecken, palen staan naast elkaar) Vaak waren enkele palen defect, wat niet echt hielp (zal met stempelautomaten hetzelfde geweest zijn voorheen). Bij de uitgang lijkt het mij sterk dat er daar een rij staat.
Of Leiden in de avondspits. Heb al geregeld kleine opstootjes zien gebeuren omdat mensen tegen elkaar aanstoten en dan tegenliggers bij een poortje hebben, en als er dan nog 6 rijen dik mensen achter je staan is het drama.
[ Voor 17% gewijzigd door hexta op 06-01-2015 09:22 ]
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Die reizen verschijnen als het goed is niet in de NS-app, want het is geen NS-reis.Ryur schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:06:
[...]
Vooral als je met andere vervoerders reist (de Syntus bijv). Dan duurt het 24-48 uur totdat het is bijgewerkt.
Ohja, ik dacht even dat jullie het hadden over het OV-chipkaart overzichtAlex) schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:27:
[...]
Die reizen verschijnen als het goed is niet in de NS-app, want het is geen NS-reis.
Of station Meppel. Vier paaltjes heel knullig geplaatst en niet in de doorloop. Hier moet je ook in de rij staan als je uitstapt, en dan hoeft het nog geen eens spits te zijn.hexta schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 09:20:
[...]
Probeer een station als Den Haag centraal. Wat een drama elke ochtend.
Of Leiden in de avondspits. Heb al geregeld kleine opstootjes zien gebeuren omdat mensen tegen elkaar aanstoten en dan tegenliggers bij een poortje hebben, en als er dan nog 6 rijen dik mensen achter je staan is het drama.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Vorige week heb ik (nog/wel) een voordeel van de OVC ervaren.
Vanuit Arnhem een dagje naar het Rijksmuseum. De planning was om in Utrecht over te stappen op de trein naar CS, maar door wat vertraging lukte dat niet. (Er gaat ook een rechtstreekse trein natuurlijk, maar die sloot niet aan op mijn stoptrein.)
Dan kun je zonder probleem blijven zitten in de trein naar Zuid en daar de tram pakken. Met een papieren kaartje naar CS krijg je dan problemen met de conducteur. (Als er 1 langskomt, in drie uur treinen 1 conducteur gezien)
Vanuit Arnhem een dagje naar het Rijksmuseum. De planning was om in Utrecht over te stappen op de trein naar CS, maar door wat vertraging lukte dat niet. (Er gaat ook een rechtstreekse trein natuurlijk, maar die sloot niet aan op mijn stoptrein.)
Dan kun je zonder probleem blijven zitten in de trein naar Zuid en daar de tram pakken. Met een papieren kaartje naar CS krijg je dan problemen met de conducteur. (Als er 1 langskomt, in drie uur treinen 1 conducteur gezien)
Dat had ik 6 jaar geleden al met mijn OV-jaarkaart, dus de huidige situatie is in mijn ogen alleen maar een achteruitgang.Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:44:
[...]
Jij beschrijft de manier om met een jaartrajectabonnement buiten het traject te reizen. Dit is niet mogelijk bij het nieuwe abonnement Traject Vrij. Reizen buiten het traject gaat dan met in- en uitchecken. Die reizen worden achteraf verrekend, dat wil zeggen, de kosten ervoor worden automatisch geïncasseerd van dezelfde rekening als waar het abonnementsgeld vanaf wordt geschreven. Dus je baas betaalt je abonnement én je privéreizen, of jij betaalt beide, of je moet onderweg uitchecken en opnieuw inchecken met een andere kaart.ValHallASW schreef op maandag 05 januari 2015 @ 23:13:
[...]
Dat is inmiddels opgelost: je kunt op een automaat een enkele reis (of retour) op je trajectkaart laden. Swipe, laden overige producten, enkele reis, eindstation kiezen, betalen, swipe again. Niet perfect, maar het werkt. Als je werk het goed vindt dan kan je ook op het eindstation uitchecken; die reis wordt dan bij je werk gefactureerd en vervolgens door je baas aan jou gefactureerd. Ook niet perfect, maar nog steeds een verbetering.
Sommigen invalideren bepaald gebruik; is erg jammer. Het riekt erg naar fanboyism, zo ging het vroegah ook wel met Intel vs AMD topics. Een systeem waarbij elementaire zaken als samen reizen, uitchecken vergeten, incidenteel reizen, door stations heen lopen, enz, niet tevoren opgelost zijn, dat vind je onacceptabel uit principe, omdat je er nadeel van ondervind, of je invalideert het omdat je er geen last van hebt. Zo'n elementair onderdeel van OV al doende invoeren: ik kan er niet bij. En dan hebben we het niet eens over privacy, waarvan al is bewezen dat het geschonden is. En ook niet over de hoeveelheid onderzoek die je nu kennelijk dient te plegen, ipv gewoon een kaartje bij de chauffeur te kopen zoals in de rest van de wereld.Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 22:52:
Ik wil best positief zijn t.a.v. de Chipkaart, maar geef me dan wel de mogelijk daartoe. Als het enige antwoord hierop het koppelen hiervan aan mijn bankrekening is, dan is dit niet voldoende. Zelfs dan wegen de bovenstaande nadelen flink zwaarder dan dit ene voordeel(tje).
Sommige mensen kan het wat schelen hoe het voor een ander werkt, sommigen niet. Helaas veranderd deze discussie niet zolang we niet allemaal bereid zijn _alle_ problemen en use-cases aan te pakken.
Wat ook niet helpt is dat de stiekeme prijsverhoging (direct een dagkaart ipv een direct kaartje bijv) sommigen ook niet boeit, omdat het ze niet raakt (veelreiziger).
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Afstempelen, vergeten stempel te zetten, inkt van stempel automaat bijna op en conducteur kan het niet lezen (beschuldigt je van niet afstempelen), in de rij staan, verlopen strippenkaarten, 5 retour kaartjes, niet van routes af kunnen wijken, van te voren aantal zones moeten weten, conducteurs die denken te moeten gaan zeuren dat je via de verkeerde route van A naar B gaat, overbodige retour reis gekocht als het laat is geworden en je blijft slapen of iemand brengt je met auto naar huis.Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 20:44:
Toch blijven hier mensen beweren dat het papieren kaartje zo'n vooruitgang was t.o.v. een OV-Chipkaart.
[ Voor 5% gewijzigd door flowerp op 06-01-2015 20:15 ]
Ben blij dat je het ermee eens bent dat de OV chipkaart geen enkele verbetering is.flowerp schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:10:
[...]
Afstempelen, vergeten stempel te zetten, in de rij staan, verlopen strippenkaarten, 5 retour kaartjes, niet van routes af kunnen wijken, van te voren aantal zones moeten weten, conducteurs die denken te moeten gaan zeuren dat je via de verkeerde route van A naar B gaat, overbodige retour reis gekocht als het laat is geworden en je blijft slapen of iemand brengt je met auto naar huis.
Toch blijven hier mensen beweren dat het papieren kaartje zo'n vooruitgang was t.o.v. een OV-Chipkaart.
Mooi, ik ben ook heel erg blij dat jij vindt dat de OV chipkaart een enorme verbetering is.Brent schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:12:
[...]
Ben blij dat je het ermee eens bent dat de OV chipkaart geen enkele verbetering is.
Lastig he, humorflowerp schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:15:
[...]
Mooi, ik ben ook heel erg blij dat jij vindt dat de OV chipkaart een enorme verbetering is.
Welke privacy? Je bedoelt die ene die je al geschonden hebt omdat je je mobiel altijd en eeuwig bij je hebt?Brent schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:56:
[...]
En dan hebben we het niet eens over privacy, waarvan al is bewezen dat het geschonden is.
Je kunt nog steeds een kaartje kopen bij de chauffeur of conducteur hoor. Kost je bij de NS wel 35 extra, maar het kan. De OV Chipkaart heeft hier geen verandering in gebracht.En ook niet over de hoeveelheid onderzoek die je nu kennelijk dient te plegen, ipv gewoon een kaartje bij de chauffeur te kopen zoals in de rest van de wereld.
En de rest van de wereld? Wel eens in London, Noorwegen, Japan, Hong Kong etc geweest?
Sinds wanneer kan NS bij de verkeersgegevens van mijn mobiele telefoon?flowerp schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:05:
[...]
Welke privacy? Je bedoelt die ene die je al geschonden hebt omdat je je mobiel altijd en eeuwig bij je hebt?
Signatures zijn voor boomers.
Ja want als 1 bedrijf dat weet mogen alle bedrijven dat natuurlijk weten.flowerp schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 22:05:
[...]
Welke privacy? Je bedoelt die ene die je al geschonden hebt omdat je je mobiel altijd en eeuwig bij je hebt?
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
Politiek Deventer blijft tegen poortjes NS-station
De politiek in Deventer zet de hakken in het zand tegen het plaatsen van ov-poortjes op het NS-station. Met de poortjes wil de NS de veiligheid op stations en in treinen vergroten. "Maar zo onveilig is het in Deventer helemaal niet", zegt PvdA-raadslid Rob de Geest.
Als het aan de NS ligt, krijgen alleen mensen met een ov-chipkaart toegang tot het station. De poortjes worden op 82 stations in Nederland geplaatst. In Overijssel zijn de poortjes al geplaatst op station Enschede. Maar in Deventer is het verzet groot. "Want de stationstunnel is een belangrijke verbinding voor voetgangers tussen de wijk Voorstad en de binnenstad. Als de poortjes geplaatst worden, moeten mensen flink omlopen", aldus De Geest.
Vergroten van veiligheid geeft doorslag voor NS
Daarnaast vindt een meerderheid van de Deventer politiek dat de monumentale status van het Deventer stationsgebouw zich niet leent voor de beveiligingspoortjes. De NS daarentegen vindt dat het vergroten van de veiligheid de doorslag moeten geven en wil de poortjes voor de zomer plaatsen. "Maar zover is het nog niet", zegt Rob de Geest. "Want NS is dan wel eigenaar van het pand, voor de poortjes moet bij de gemeente een vergunning worden aangevraagd. Het is moeilijk om aan te geven hoe dit gaat aflopen."
Oscar Wilde
Verwijderd
Inchecken EN uitchecken.flowerp schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:10:
Afstempelen
Vergeten in te checken of uitchecken.vergeten stempel te zetten
Je Chipkaart is kapot (je bent er op gaan zitten) en de conducteur beschuldigt je van niet in te checken.inkt van stempel automaat bijna op en conducteur kan het niet lezen (beschuldigt je van niet afstempelen)
Nog vaker en langer in de rij staan.in de rij staan
Verlopen chipkaartenverlopen strippenkaarten
Samenreiskorting laden, wissel van klasse.5 retour kaartjes
Wanneer wou je van je route afwijken want treinen kunnen toch moeilijk van hun routes afwijken. Afwijken van je route ging prima met de strippenkaart trouwens.niet van routes af kunnen wijken
Gewoon je bestemming tegen de buschauffeur of trammachinist zeggen.van te voren aantal zones moeten weten
Enzovoort.
Wat een flauwekul allemaal. T.a.v. de Chipkaart hebben we het over nadelen als niet meer op station kunnen komen of bekenden uit te zwaaien. Abonnomenthouders die elke reis nu twee extra handelingen moeten verrichten en flowerp komt met het argument van de inkt van de stempel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2015 15:31 ]
jezus... maar als ik je post weer omkeer met de argumenten van flowerp heb ik weer gelijk. goed verhaal knul!Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:22:
[...]
Inchecken EN uitchecken.
[...]
Vergeten in te checken of uitchecken.
[...]
Je Chipkaart is kapot (je bent er op gaan zitten) en de conducteur beschuldigt je van niet in te checken.
[...]
Nog vaker en langer in de rij staan.
[...]
Verlopen chipkaarten
[...]
Samenreiskorting laden, wissel van klasse.
[...]
Wanneer wou je van je route afwijken want treinen kunnen toch moeilijk van hun routes afwijken. Afwijken van je route ging prima met de strippenkaart trouwens.
[...]
Gewoon je bestemming tegen de buschauffeur of trammachinist zeggen.
Enzovoort.
Wat een flauwekul allemaal. T.a.v. de Chipkaart hebben we het over nadelen als niet meer op station kunnen komen of bekenden uit te zwaaien. Abonnomenthouders die elke reis nu twee extra handelingen moeten verrichten en flowerp komt met het argument van de inkt van de stempel. Wat was je relatie t.a.v. de OV-Chipkaart ook alweer flowerp?
overigens mag je iemand op het station niet uitzwaaien zonder geldig vervoersbewijs. deze moet je namelijk hebben om op het perron te mogen komen.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Verwijderd
M.a.w. we zijn er niets mee opgeschoten? Wel krijgen we alle nadelen erbij. Dank dat je mijn punt zo goed ondersteunt.mystic schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:31:
[...]
jezus... maar als ik je post weer omkeer met de argumenten van flowerp heb ik weer gelijk. goed verhaal knul!
Dit argument uit een ver verleden werd ook al eerder aangehaald. Dat men het nodig vindt om een regel uit de jaren 30 aan te halen (die al jaren niet meer werd nageleeft) als argument t.o.v. het geheel afsluiten van een station geeft al aan hoe sterk dit argument is. Fantastisch.overigens mag je iemand op het station niet uitzwaaien zonder geldig vervoersbewijs. deze moet je namelijk hebben om op het perron te mogen komen.
ik heb nog steeds meer voor- dan nadelen als ik de ov chipkaart gebruik tov het oude kaartjes systeem. zowel met losse ritjes als abbo's. sterker nog: in de 2 jaar dat ik de kaart nu heb (waarvan 1.5 jaar dagelijks veel gebruikt) eigenlijk helemaal geen nadelen gehad! ik vond het een verademing. dus ik weet niet over welke nadelen en welk punt je nou probeert aan te halen.Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:37:
[...]
M.a.w. we zijn er niets mee opgeschoten? Wel krijgen we alle nadelen erbij. Dank dat je mijn punt zo goed ondersteunt.
omdat niemand het naleeft, houd niet in dat de regel niet meer bestaat. ik ben voor om het weer in te voeren hoor. scheelt een hoop ongein op het perron.[...]
Dit argument uit een ver verleden werd ook al eerder aangehaald. Dat het nodig vind om een regel uit de jaren 30 aan te halen (die al jaren niet meer werd nageleeft) als argument t.o.v. het geheel afsluiten van een station geeft al aan hoe sterk dit argument is. Fantastisch.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Dat ik een voorstander ben van de ovck wil nog niet zeggen dat ik ook voorstander ben van het afsluiten van stations en/of perrons, daar ben ik namelijk tegen, hoewel voor afsluiten van perrons nog wel wat te zeggen valt. Ik denk ook dat veel van de nadelen van de ovck nog wel op te lossen zijn zonder hem direct helemaal af te schaffen. Meer paaltjes neerzetten, ook paaltjes op de perrons en in de stationshal, slimmere paaltjes, snellere en betere afhandeling, etc. Natuurlijk is het nog niet perfect, er valt nog genoeg te verbeteren. Uiteindelijk zal dit ook wel een tussenstap zijn naar betalen met je mobiel of zo..
Begrijp je niet wat er bedoeld wordt of wil het niet begrijpen.Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:22:
[...]
Wanneer wou je van je route afwijken want treinen kunnen toch moeilijk van hun routes afwijken. Afwijken van je route ging prima met de strippenkaart trouwens.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Verwijderd
Beide, maar neig meer naar het laatste. Ik had ook de OV-jaarkaart of dagkaart kunnen noemen als argument.KroontjesPen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:41:
[...]
Begrijp je niet wat er bedoeld wordt of wil het niet begrijpen.
Dat hele volkstammen dagelijks hun bestemming wijzigen op het laatste moment of als ze aan het reizen zijn is natuurlijk flauwekul en kun je moeilijk als argument gebruiken voor de Chipkaart. Het kan wel, maar slaat helemaal nergens op.
Nee, we zijn er op een aantal punten op vooruit gegaan en op een aantal punten op achteruit. Dat betekent dus ook dat er mensen zijn die voordeel hebben bij de ov-chipkaart (ik ben in ieder geval een van die mensen, en ik ben er dus ook blij mee), en ook dat er mensen zijn die er nadeel bij hebben (en dan denk ik vooral aan abonnementshouders).Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:37:
M.a.w. we zijn er niets mee opgeschoten? Wel krijgen we alle nadelen erbij. Dank dat je mijn punt zo goed ondersteunt.
Moah, er zijn hele volksstammen die de keuze hebben uit twee routes (bv. bus-trein of trein-trein) die nu op basis van vertrektijd en verwachte drukte (of storingen...) gemakkelijk een andere route kunnen nemen. Maargoed, dat had zonder ov-chipkaart ook gekund: dat is meer een kwestie van het afschaffen van het retourtje.Dat hele volkstammen dagelijks hun bestemming wijzigen op het laatste moment of als ze aan het reizen zijn is natuurlijk flauwekul en kun je moeilijk als argument gebruiken voor de Chipkaart.
[ Voor 31% gewijzigd door ValHallASW op 07-01-2015 17:25 ]
da's heel fijn voor je, en dat is niet sarcastisch, maar het zou fijn zijn als deze en gene het zouden kunnen respecteren dat dat voor andere niet zo is, en/of er een belangrijk groot nadeel bij is gekomen waar echt moeilijk mee te leven valt.mystic schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 15:42:
[...]
ik heb nog steeds meer voor- dan nadelen als ik de ov chipkaart gebruik tov het oude kaartjes systeem.
ik probeer het in het grotere plaatje te zien: het OV moet minder barierres krijgen, niet meer. een peperduur systeem invoeren vol kinderziekten en ontwerpfouten (uitchecken als handeling erbij is te hunner administratie, niet te onzer gemak) waarvan het jaren duurt eer ze opgelost of zelfs maar erkend worden: dat moet je niet verdedigen.
ik kan reizen met de chipkaart die is, niet die er zou kunnen zijn. en de chipkaart die is, is voor bepaalde groepen echt een onding en aantoonbaar minder praktisch en duurder dan het oude systeem. het irriteert me dat sommigen hier consequent dat ondergraven, vaak met herhalingen van reeds ontkrachtte of irrelevante argumenten of het persoonlijk maken. kom op.
ik zie een analoog met discriminatie: dat jij het niet merkt, wil nog niet zeggen dat niemand anders er veel last van kan hebben en dat we met zijn alle dat moeten aanpakken. ik zou het fijn vinden als vervoerders intussen bijvoorbeeld wat coulanter en flexibeler zouden zijn, maar nee, het voordeel is immer voor de bank.
het is gewoon een onaangename ervaring voor sommigen om zo bezig te moeten zijn met zoiets simpels.
Zijn er nog problemen die men bij het vrijwel synchroon opgestarte 'eTicket Deutschland' beter aanpakt dan men bij de ov-chipkaart doet? Lijkt me op zich wel interessant.
Ik heb zo'n idee dat je me best snapt, maar laat ik het toch maar expliciet uitleggen nogmaals:Maasluip schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 08:10:
[...]
Sinds wanneer kan NS bij de verkeersgegevens van mijn mobiele telefoon?
Een paar figuren agiteert tegen het CONCEPT van de OV Chipkaart, omdat bij het gebruik daarvan EEN BEDRIJF persoonlijke gegevens zou vergaren, met name reisbewegingen. Dat is allemaal heel slecht en heel verkeerd.
Alleen wat blijkt nu, er zijn al tientallen bedrijven die dit doen en in het bijzonder de telecom providers zijn volledig op de hoogte van hoe jij je beweegt en waar jij je bevindt. Dit gebeurd zelfs velen malen nauwkeuriger dan vervoersbedrijven.
Merkwaardig genoeg is dat opeens niet erg.
Ergo, het gaat er dus helemaal niet om dat een bedrijf weet hoe jij reist. Maar wat is er dan wel aan de hand?
* Een bedrijf is automatisch slecht zodra het de dienst "vervoer" aanbiedt. De vervoerssector is een notoire en schimmige sector. Telecom bedrijven zijn juist altijd het toonbeeld van gerenommeerd zaken doen.
* Het hele argument "maar dan weet bedrijf X hoe ik heb gereisd' is eigenlijk onzin. Het maakt niet echt uit, maar de OV Chipkaart is een verandering, en we durven niet toe te geven dat we niet tegen verandering kunnen en gooien dus maar de privacy kaart op tafel
Zeg jij maar welke het is.
Automatisch opladen, flexibele abonnementen

Ik sta echt ZELDEN in de rij en zeker niet langer. Dat diverse extra producten sneller en beter moeten heb ik al tig keer gemeld. Met name de samenreiskorting, klassewissel en de fiets kan en moet gewoon echt beter.
Dit is wel 90% een issue met de huidige (ns) automaten en veel minder met het concept van een chipkaart.
Als ik een kaartje heb van Utrecht naar Amstel, maar ik besluit onderweg om maar tot Bijlmer te gaan, of om via Zuid te gaan, dan wijk ik af van mijn route. Het gekke is dat de trein inderdaad niet van hun route kunnen afwijken, maar dat er effectief toch van een route afgeweken is.Wanneer wou je van je route afwijken want treinen kunnen toch moeilijk van hun routes afwijken.
Maar is dat in jouw beleving omdat de bus, tram en metro wel van hun route kunnen afwijken? Of ben je toch wel op de hoogte van het feit dat ik als reiziger mijn van te voren geplande route kan wijzigen?Afwijken van je route ging prima met de strippenkaart trouwens.
Met de strippenkaart kon het overigens maar gedeeltelijk. Binnen een zone ik eerder uitstappen dan ik geplanned had, zonder overbodige strippen afgestempeld te hebben. Echter, als ik zeg van Noord naar Buitenveldert zou gaan en ik besluit onderweg in 't centrum uit te stappen, dan ben ik toch echt geld kwijt.
Bijstempelen kon theoretisch, maar was rottig. Stel dat ik 1 extra zone wilde reizen, dan moest ik dan een stempel zetten meteen na de vorige stempel. Helaas deden conducteurs daar dikwijls erg moeilijk over, want 2 stempels direct na elkaar mocht eigenlijk niet. Dan zat je weer een hele discussie te houden (ja, heb ik een paar keer gehad).
Met de ov chipkaart vervalt dit.
Ik stap in waar ik wil, en ik stap uit waar ik wil. Het maakt niet uit welke route ik volg, of ik eerder of later uitstap dan ik vooraf geplanned had, en vooral; geen gezeik van conducteurs over hoe je reist.
Ook altijd zo'n gedoe. Moet je de halte zeggen waar je gaat uitstappen van te voren. Ja, weet ik veel, die halte bij de centuurbaan? Hoe heet die ook alweer, ik herken 'm wel als ik 'm zie. Nee, meisje, je moet hem precies van te voren wetenGewoon je bestemming tegen de buschauffeur of trammachinist zeggen.

Lang niet altijd, en dan was die inkt van dat andere paaltje ook op of bijna op, of had je het niet in de gaten. Ik heb het hoe dan ook meerdere keren mogen meemaken.het argument van de inkt van de stempel.Dat zou dan een mooie meevaller voor de reiziger zijn, ware het niet dat ze altijd 2 stempels bij zich hadden. Er was ook altijd meer dan 1 stempel paaltje.
Die is bijzonder goed, KunuWat was je relatie t.a.v. de OV-Chipkaart ook alweer flowerp?
Hoe jij hier omgaat met privacy is pas echt kul, een beetje het 'maar je hebt toch niets te verbergen' argument, zwak en overbodig en werkt conformisme in de hand. Daarnaast is een telefoon een heel ander product. Een telefoon kan je uitzetten, je hoeft er geen bij je te dragen om je te verplaatsen.
Zoals ik ergens anders het zinnetje zag: 'You've Lost Privacy, Now They're Taking Anonymity'.
Zoals ik ergens anders het zinnetje zag: 'You've Lost Privacy, Now They're Taking Anonymity'.
Nee, dat begrijp je verkeerd. Iemand die agiteert tegen ALLE vormen van gegevensverzameling kan ik begrijpen. Hoewel het strikt genomen praktisch heel erg lastig is (denk ook aan de camera's die overal staan, denk aan het pinnen, denk aan Internet, kabel en andere diensten thuis, etc), kan ik het dus begrijpen.Teckna schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:04:
Hoe jij hier omgaat met privacy is pas echt kul, een beetje het 'maar je hebt toch niets te verbergen' argument, zwak en overbodig en werkt conformisme in de hand.
Wat ik echter NIET begrijp is dat privacy zogenaamd niet uitmaakt als het een telecom bedrijf betreft, maar opeens wel uitmaakt als het een vervoerder is. Dan gaat het toch echt om een kul argument.
Maar net zo min hoef je met een persoonlijke OV Chipkaart te reizen of überhaupt met het OV te gaan toch?Daarnaast is een telefoon een heel ander product. Een telefoon kan je uitzetten, je hoeft er geen bij je te dragen om je te verplaatsen.
En die telefoon kun je wel uitzetten, maar dat doet toch helemaal niemand?
En zo verschillend zijn de producten niet qua vermeende privacy schending. De NS weet dat je hebt ingechecked om 12:00 op Amstel en 14:00 hebt uitgechecked op Utrecht.
Vodafone echter weet met een nauwkeurigheid die kan oplopen tot enkele meters waar jij je elke minuut van de dag bevindt.
Wat is nou een grotere inbreuk?
Waarom maakt de kleinere veronderstelde inbreuk zogenaamd zoveel uit, terwijl de mogelijk veel grotere inbreuk geen enkele issue is?
Ik zou zeggen, lees hier even hoe je fallacy in elkaar steekt: https://en.wikipedia.org/wiki/Continuum_fallacyflowerp schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:25:
Wat ik echter NIET begrijp is dat privacy zogenaamd niet uitmaakt als het een telecom bedrijf betreft, maar opeens wel uitmaakt als het een vervoerder is. Dan gaat het toch echt om een kul argument.
Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.