Wel hoor, die ene kaart heb je gewoon en die kun je overal gebruiken.
De belofte was namelijk niet dat er 1 kaart zou zijn en niets anders. Nee, de belofte was dat je met 1 kaart kon reizen, en dat kan dus (ik doe het namelijk elke dag).
Natuurlijk moet het systeem nog steeds beter. Zo blijf ik het apart vinden dat je sommige abonnementen niet kan combineren; b.v. met voordeelurenabonnement en daluren abbonement gratis reizen in de daluren, korting in de avond spits, en vol tarief in de ochtend spits.
De achteraf betalen variant kan dan wel weer combinaties maken. Dus stel ik heb traject abonnement van Amstel naar Utrecht, en ik check in op Centraal en reis tot Driebergen-zeist. Dan rekent het systeem de prijs voor de rit van Centraal naar Amstel, en van Utrecht naar Driebergen-Zeist (of misschien wel de totale rit prijs min de kosten van Amstel naar Utrecht, dat weet ik niet helemaal zeker).
Effin, we zitten pas aan het begin van het chipkaart traject, en in plaats van dat sommige meteen roepen dat we terug naar de strippenkaart moeten, kan er beter geroepen worden dat de boel nog flink verbeterd moet worden. Zowel de kaart zelf, als de systemen en service eromheen.
Kinderen snappen dat waarschijnlijk omdat ze met het idee voor alles een los kaartje opgegroeid zijn.
Wat ik persoonlijk zie is dat kinderen gewoon de chipkaart tegen de reader houden en reizen, en er verder niet zo mee bezig zijn. Het nadenken over of de strippenkaart nu beter was of niet gebeurd eigenlijk niet, niet in z'n minst omdat kinderen die nu ~11 zijn en op ongeveer hun 8ste zelfstandig gebruik zijn gaan maken van het OV eigenlijk nooit die strippenkaart gekend hebben (afhankelijk van de regio ook al wat oudere kinderen zelfs). En dit aantal groeit met het jaar.
Het is eigenlijk niet anders dan met de euro. De eerste paar jaren na de invoering had je nog mensen die zeiden nooit aan de euro te kunnen wennen en dat de eenheid fundamenteel verkeerd is en dat iets in euro's altijd per definitie duurder is. Een biertje was eerst een gulden, nu een euro, dus de euro heeft alles duurder gemaakt (voor het gemak werd maar even vergeten dat nog langer geleden een biertje een cent was, want dat maakte het alleen maar lastig).
Nu heeft nagenoeg de gehele jongere generatie t/m 18 die hele gulden nooit (bewust) meegemaakt. Je hoort daarom ook nooit mensen van die generatie over de superioriteit van het betaalmiddel gulden.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.