Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Je discussieert niet zo fijn vind ik. Je hebt het over "trieste figuren", "huilen" en al die dingen in hoofdletters om je punt duidelijk proberen te maken. Dat kan beter.

Je zegt:
Dat is mijn hele punt. Een aantal mensen huilt nu, maar over paar jaar weet men niet beter.

Terwijl dat gaat over mensen die wellicht problemen hebben met veranderingen. Doe dat niet, en probeer je een beetje in te leven.

[ Voor 41% gewijzigd door Bart2005 op 28-11-2014 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:40
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 20:08:
[...]

Correct. Aangezien Y<2X maar uiteindelijk wordt Y=2X. Dat kun je louter aan de verlaging van X wijten, maar ook aan de verhoging van Y. In diezelfde quote wordt in een tabel de prijsverhoging voor de retour weergegeven.
Een via kaartje is wel goed duurder geworden, zeker als je ver reist.

Zo koste voorheen Groningen - Vlissingen via Amsterdam niet veel meer dan Groningen - Vlissingen rechtstreeks. Nu betaal je twee enkeltjes (Groningen - Amsterdam en Amsterdam - Vlissingen).
Dit komt omdat de prijs per kilometer omlaag gaat hoe verder je reist. Door de reis verplicht te moeten opknippen reis je 2x een kortere afstand tegen een hogere prijs per kilometer.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 14:24
LordSinclair schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:59:
[...]

Zo koste voorheen Groningen - Vlissingen via Amsterdam niet veel meer dan Groningen - Vlissingen rechtstreeks. Nu betaal je twee enkeltjes (Groningen - Amsterdam en Amsterdam - Vlissingen).
Dit komt omdat de prijs per kilometer omlaag gaat hoe verder je reist. Door de reis verplicht te moeten opknippen reis je 2x een kortere afstand tegen een hogere prijs per kilometer.
Vorig jaar moest ik via Groningen naar Amsterdam via Utrecht ( in 1 keer door alleen spullen op station ophalen).
Conducteur zei gewoon inchecken in Groningen en uitchecken in Amsterdam, ik vond het vreemd want als je dan gecontroleerd werd tussen Utrecht en Amsterdam ziet die dat je in Groningen bent ingecheckt en in een andere trein zit.
Maar ben toen helaas niet gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:17
LordSinclair schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 07:59:
[...]

Slecht voorbeeld, aangezien er een directe trein Vlissingen - Groningen is (zij het op bepaalde tijden). Daar heb je dus helemaal geen via-kaartje voor nodig (minste aantal overstappen is een toegestane reisroute).

Vlissingen - Groningen mag dus zowel via Utrecht als via Schiphol als via Amsterdam gereden worden, afhankelijk van wat jou het beste uitkomt.
Bijv: directe trein Vlissingen - Groningen is toegestaan, maar ook overstappen in Rotterdam of overstappen in Rotterdam en Schiphol (ICD) is toegestaan.

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 28-11-2014 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat je niet gecontroleerd bent is maar goed ook zou ik denken, want het advies lijkt niet in lijn te zijn met de informatie op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

EDIT schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 09:37:
[...]
Vlissingen - Groningen mag dus zowel via Utrecht als via Schiphol als via Amsterdam gereden worden, afhankelijk van wat jou het beste uitkomt.
Bijv: directe trein Vlissingen - Groningen is toegestaan, maar ook overstappen in Rotterdam of overstappen in Rotterdam en Schiphol (ICD) is toegestaan.
NB: Voor de ICD moet je een toeslag betalen

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Omdat het een slecht voorbeeld is betekend niet dat het niet waar is. Een via kaartje is duurder geworden, en in sommige gevallen, veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Bart2005 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 00:40:
Je discussieert niet zo fijn vind ik. Je hebt het over "trieste figuren", "huilen" en al die dingen in hoofdletters om je punt duidelijk proberen te maken. Dat kan beter.
Er is helaas geen moderatie in dit topic, dus ik ben maar weggegaan. De agressie van dat mens maakt me misselijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Bart2005 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 00:40:
Tsja, die hoofdletters zijn juist *niet* mijn mening, maar het losjes parafraseren van de argumenten die juist andere destijds hadden. Kijk maar eens of je een filmpje uit die tijd kunt vinden, dat ging er niet zachtaardig aan toe. Omdat een beetje in text over te brengen had ik misschien nog beter de bold tag en wat spaties er tussen moeten zetten.
Terwijl dat gaat over mensen die wellicht problemen hebben met veranderingen.
Dat er mensen zijn die problemen hebben met veranderingen lijkt me duidelijk. Maar noem me gek, maar om er dan diverse dingen bij te halen die duidelijk niets met de invoering van de OV Chipkaart te maken hebben, zoals losse kaartjes en dat je niet met een credit card kan betalen in Nederland vindt ik toch wel triest.

Recent niet besproken, maar eerder werd veelal het argument van privacy aangehaald, terwijl men wel vrolijk met een mobieltje rondloopt. M.a.w. de GVB mag niet weten wie waar heen reist, maar Vodafone mag dat wel. Ik vindt dat ook wel iets triests hebben, of als je dat een vervelend woord vindt laten we het dan lichtelijk hypocriet noemen.

En stellen dat prijsverhogingen zijn ontstaan volledig door de OV Chipkaart, is ook best wel triest naar mijn mening, maar goed laten we dat dan kortzichtig noemen. OV werd altijd al duurder, zone grenzen veranderen ook destijds waardoor je voor sommige ritten duurder was (als je nu net een extra grens over ging) en voor andere goedkoper.

Maar nee, alles is

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
En toen was je harddisk vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Ik denk niet dat de grootste problemen zitten in de OV chipkaart, maar in de huidige oplossing.
  • in- én uitchecken bij elke verandering, terwijl 1 keer in/uitchecken met eventuele controlepunten je de reis ook kan berekenen. Minder onnodig je pasje tonen.
  • weet je vooraf je reis, dan kun je niet je kosten hierop afstemmen. Je moet aan de borg voldoen, ookal is je reis goedkoper.
  • chipkaart heeft een beperkte levensduur, zonder dat er een reden voor is.
  • chipkaart kost geld, dat je niet terug ziet. Het papieren kaartje was "gratis" en voor de strippenkaart was dat bedrag je reistegoed. Nu kost je kaartje geld.
  • reiskosten zijn meer verborgen. Bij zone veranderingen merkte je dit meteen. Nu enkel bij de afschrijving.
  • reizen met meerdere personen is duurder/onhandiger.
Er zullen vast mensen zijn die tegen elke verandering zijn. Maar als ze slimmer hadden gehandeld, dan was er een stuk minder weerstand.
Het lijkt meer op "we willen een digitaal kaartje" ipv "we moeten het makkelijker, slimmer maken voor klant én dienstverlener".

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
flowerp schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 21:43:
[...]

En stellen dat prijsverhogingen zijn ontstaan volledig door de OV Chipkaart, is ook best wel triest naar mijn mening, maar goed laten we dat dan kortzichtig noemen. OV werd altijd al duurder, zone grenzen veranderen ook destijds waardoor je voor sommige ritten duurder was (als je nu net een extra grens over ging) en voor andere goedkoper.
Nou ik snap dat het niet voor iedereen duurder is geworden maar laten we niet de andere kant op doordraaien en doen alsof die OV-bedrijven heilig zijn. Een ritje van Nijmegen naar huis is ongeveer 30% duurder geworden voor mij. (Vooral als de bus omrijdt omdat het na, zeg 18:30, is, en dat ik daar dan voor moet betalen. Alsof ik daar zin in heb, zowel het feit dat dat kreng omrijdt als dat ik ervoor moet betalen: ronduit belachelijk. Het aantal strippen was vroeger niet hoger.) Dan kan je wel beginnen over zones die veranderen maar zo gek heb ik het nog niet meegemaakt. Het is in veel gevallen gewoon wel degelijk duurder geworden. Dat is een constatering, dat is niet "triest".

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 29-11-2014 19:08 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Bart2005 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 00:04:
[...]

En toen was je harddisk vol :)
Haha, je kunt het ook heel filosofisch opvatten, als single statement:

"Alles is."

(ontken het maar eens dat alles niet is) :+

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SPee schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:13:
Ik denk niet dat de grootste problemen zitten in de OV chipkaart, maar in de huidige oplossing.

[ul]
• in- én uitchecken bij elke verandering, terwijl 1 keer in/uitchecken met eventuele controlepunten je de reis ook kan berekenen. Minder onnodig je pasje tonen.
• weet je vooraf je reis, dan kun je niet je kosten hierop afstemmen. Je moet aan de borg voldoen, ookal is je reis goedkoper.
[...]
Toch hebben deze punten ook voordelen, namelijk dat het het relatief eenvoudig houdt, wat ook wat waard is. Volgende week ben ik in Lissabon en daarom heb ik me kort verdiept in het vervoerssysteem aldaar. Ze hebben daar o.a. de Viva Viagem (voorheen Sete Colinas) kaart waarmee je op saldo kunt reizen via het zogeheten 'Zapping' systeem wat - voor zover ik het begrijp - alleen inchecken kent. Consequentie is dat je (inderdaad) vantevoren moet nadenken over je reis:
ZAPPING VALIDATION

One zone trips: Validation is made on any electronic validator.

The device debts only one unit on the first validation and no other on following trips during one hour. Validation is obligatory on every trip.

Two zones trips: Zones selection is made in the first trip on the validator with keys. You must press key 2 and then pass 7 Colinas and Viva Viagem cards at the same device. It debts immediately two units of the one zone ticket which will expire 2 hours later.

On the following trips during this period, validation is still obligatory and can be made on any validator, without having to press keys or being debited other units until the validity period expires.
[...]
Bla bla, moeilijk. Laat maar, ik laad er wel een dagkaart op voor 6 euro, dan hoef ik me verder niet druk te maken. Om even een analogie te trekken: Stel dat je je als toerist vroeger moest verdiepen in het zonesysteem van pakweg Amsterdam, dat vereiste volgens mij ook bijna een studie. Als je het Nederlands beheerste kon Philip Bloemendal je nog uitleggen dat je op Amstel toch echt moest bijstempelen maar verder good luck.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 29-11-2014 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SPee schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:13:

[...]

Het lijkt meer op "we willen een digitaal kaartje" ipv "we moeten het makkelijker, slimmer maken voor klant én dienstverlener".
Dat is inderdaad de kern van al het gedoe rond de chipkaart. Het is ontwikkeld met de vervoerder en zijn winst in gedachte. De reiziger pastte niet zo mooi in dat plaatje, dus daar hebben ze wat ranzige workarounds voor bedacht.

Dan heb ik het over de implementatie bij de NS. Busritten gaan bij mij eigenlijk wel goed. Daar is het systeem redelijk monkey-proof. Geen gedoe met minimale saldi en allerlei extra reisproducten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Verwijderd schreef op zondag 30 november 2014 @ 11:02:
[...]

Dan heb ik het over de implementatie bij de NS. Busritten gaan bij mij eigenlijk wel goed. Daar is het systeem redelijk monkey-proof. Geen gedoe met minimale saldi en allerlei extra reisproducten...
Er zijn voor tram, bus en metro ook wel extra reisproducten. ;)

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2014 @ 11:02:
[...]

Dat is inderdaad de kern van al het gedoe rond de chipkaart. Het is ontwikkeld met de vervoerder en zijn winst in gedachte.
Als een vervoerder geen winst kan maken dan zal er geen vervoerder meer zijn, en kun jij gaan lopen.
De reiziger pastte niet zo mooi in dat plaatje, dus daar hebben ze wat ranzige workarounds voor bedacht.
En als we het aan jou zouden overlaten, zouden we dan niet misschien een systeem krijgen wat is ontwikkeld voor de reiziger en het alles gratis willen in gedachte. Waarbij de vervoerder niet zo mooi in het plaatje past, dus dan daar maar wat ranzige workarounds voor?

Uiteindelijk moet er een systeem komen wat voor *beiden* partijen ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op zondag 30 november 2014 @ 12:34:
Als een vervoerder geen winst kan maken dan zal er geen vervoerder meer zijn, en kun jij gaan lopen.
Dit excuus (alsmede marktwerking) wordt altijd aangedragen door kapitalisten. Je kan als doel hebben passagiers vervoeren en hierbij winst maken, of als doel hebben winst te maken door passagiers te vervoeren. Winst als excuus (voor hogere kosten) kun je altijd gebruiken. Er is immers nooit genoeg winst en het jaar erop moet de winst hoger zijn (anders doe je het niet goed).

Nog daargelaten of het uberhaubt nodig is om winst te draaien (staatsbedrijf). Maar goed. Nederland wordt momenteel zelf al als een bedrijf gerunned en daarom zijn alle niet winstgevende takken al afgestoten (OV en zorg o.a.). De kosten van het winstgevend maken zijn voor de consument. Alle extra kosten die hier bovenop komen ook.
Uiteindelijk moet er een systeem komen wat voor *beiden* partijen ideaal is.
Uiteindelijk moet er een systeem komen die de gebruiker dient, de rest is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

wij als kiezers hebben bij de verkiezingen in de laatste 20 jaar toch echt gekozen voor marktwerking in het OV. het resultaat is dat het allemaal bedrijven zijn die winst willen maken, en moeten maken. de NS heeft hier inderdaad een aparte positie in overigens, maar mag wat mij betreft inderdaad gewoon winst maken. wmb zijn ze net als ieder ander bedrijf. Maar hé, de NS is in nederland geloof ik sowieso pure evil en nog erger dan IS.

Het resultaat is inderdaad dat er een systeem komt dat misschien voordeliger is voor de vervoerders. tsja.. ik betwijfel of dat zo is, is dat wel zo... dan is het niet anders dan welk bedrijf dan ook in nederland.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2014 @ 12:54:
[...]

Dit excuus (alsmede marktwerking) wordt altijd aangedragen door kapitalisten. Je kan als doel hebben passagiers vervoeren en hierbij winst maken, of als doel hebben winst te maken door passagiers te vervoeren. Winst als excuus (voor hogere kosten) kun je altijd gebruiken. Er is immers nooit genoeg winst en het jaar erop moet de winst hoger zijn (anders doe je het niet goed).
Ik zei niet dat de winst onredelijk hoog moest zijn, maar dat er überhaupt winst moet zijn om te kunnen bestaan.
Uiteindelijk moet er een systeem komen die de gebruiker dient, de rest is bijzaak.
Mag ik vragen waar je werkt, en of je zelf bereid bent om je werkzaamheden uit te voeren, waarbij het loon dat je krijgt volledig bijzaak is?

Dat betekent dat je dus bereid bent:

* Voor het minimum loon te werken
* Onder het minimum loon te werken
* Voor niets te werken
* Geld er op toelegt voor het privilege om te mogen werken

Tegen anderen zeggen dat ze geen geld mogen vragen of geen winst mogen maken is natuurlijk altijd makkelijk, maar hoe ver ga je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Verwijderd schreef op zondag 30 november 2014 @ 12:54:
[...]

Nog daargelaten of het uberhaubt nodig is om winst te draaien (staatsbedrijf). Maar goed. Nederland wordt momenteel zelf al als een bedrijf gerunned en daarom zijn alle niet winstgevende takken al afgestoten (OV en zorg o.a.). De kosten van het winstgevend maken zijn voor de consument. Alle extra kosten die hier bovenop komen ook.

[...]

Deze geluiden horen wij helaas veel te weinig betreffende privatisering van NUTSvoorzieningen.
Volledig mee eens. We zouden kunnen toegeven dat het idee om het over te laten aan de "markt" verkeerd was en dit terugdraaien.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nutsbedrijf
Voor degenen die niet weten wat dit is. Ouderwets maar heels zo slecht nog niet.

Mijn probleem met privatisering is dat er altijd overbodige lagen management worden opgericht (men wil een ander het werk laten doen) tegen "marktconforme" beloningen. En wat marktconform is bepalen ze zelf. Dit alles naar Angelsaksisch model. Daar ging het verkeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Bart2005 op 30-11-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:23:

Mag ik vragen waar je werkt, en of je zelf bereid bent om je werkzaamheden uit te voeren, waarbij het loon dat je krijgt volledig bijzaak is?

Dat betekent dat je dus bereid bent:

* Voor het minimum loon te werken
* Onder het minimum loon te werken
* Voor niets te werken
* Geld er op toelegt voor het privilege om te mogen werken

Tegen anderen zeggen dat ze geen geld mogen vragen of geen winst mogen maken is natuurlijk altijd makkelijk, maar hoe ver ga je zelf?
Dat mag je best vragen ;)

Om gelijk antwoord op al je vragen te geven. Ik zou best bereid zijn paar uur vrijwillig achter een loket te gaan zitten (en zou weer mensen van dienst te zijn) of iets dergelijks. Onder voorwaarde dat Pro Rail en de NS weer samengevoegd gaan worden en weer een staatsbedrijf wordt. De papieren kaartjes weer ingevoerd gaan worden zonder verhoogte kosten (met behoudt van chipkaart, dat wel).

Er kan dan gelijk eens flink geinvesteerd worden in materiaal en lijnen.

offtopic:
Mensen die een uitkering krijgen wordt het bovenstaande al gevraagd inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maar geen antwoord geven he? :P
Om gelijk antwoord op al je vragen te geven. Ik zou best bereid zijn paar uur vrijwillig achter een loket te gaan zitten
Nou, ik bedoelde eigenlijk meer gewoon je volledige arbeidsweek uitvoeren zoals je nu ook zou doen (even aangenomen dat je fulltime werkt), alleen dat je dan in het meest extreme geval zeg 50 euro per dag betaalt om die taak te mogen uitvoeren en dus geen loon krijgt.

Zou je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
We gaan offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op zondag 30 november 2014 @ 16:01:

Nou, ik bedoelde eigenlijk meer gewoon je volledige arbeidsweek uitvoeren zoals je nu ook zou doen (even aangenomen dat je fulltime werkt), alleen dat je dan in het meest extreme geval zeg 50 euro per dag betaalt om die taak te mogen uitvoeren en dus geen loon krijgt.

Zou je dat doen?
Ik heb al aangegeven dat mijn voorkeur ligt bij het samenvoegen van Pro Rail en de NS en er weer een staatsbedrijf van te maken. Op die manier betalen we er met zijn allen weer voor en kunnen die werknemers gewoon een normaal loon krijgen. Ik begrijp daarom ook niet waar je heen wil met je voorbeelden.

Overigens vind ik deze discussie nogal offtopic. Het mag wel weer over het falen van de OV-Chipkaart gaan.
Eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Maar de OV chipkaart is niet gefaald.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Heb je, behalve je oneliner, daar nog iets meer over te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Jawel, maar ik ben bang dat je dat niet fijn vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Hou met mij geen rekening. Iedereen mag zijn mening geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Of niet, want het punt was dat de OV Chipkaart evil is omdat er bedrijven achter zitten. En bedrijven zijn evil omdat ze inkomsten nodig hebben die op z'n minst alle kosten dekken met daarbij nog iets extra's om te kunnen investeren.

En welke kosten worden er zoal gedekt?

Nou, dat is het uitbetalen van lonen. Dus als bedrijven geen winst mogen maken van Kunu, dan kunnen ze ook niet Kunu's loon betalen. Op een vage belofte na dat ze wel eens achter een loket wil gaan zitten (als putje bij paaltje komt vraag ik me af of die belofte echt stand houdt, maar goed), is die bereidheid er dus niet. Zou ook absurd zijn natuurlijk, want met betalen om te mogen werken jas je zo je spaartegoed er door heen en waarvan moet je eten komen?

Ergo, lang verhaal kort, bedrijven zijn helemaal niet evil omdat ze winst moeten maken, en dus de hele stelling dat de OV Chipkaart evil omdat er een bedrijf achter zit is niet echt valide.

OV weer helemaal in handen geven van staat kan en via de belasting betalen is een optie, maar waar klaagt men juist vaak over in NL? Juist! De absurd hoge belastingdruk!

Dus om inderdaad niet verder offtopic te gaan, zullen we met z'n alleen hier dan akkoord gaan dat de OV Chipkaart NIET evil is vanwege het benodigde winst aspect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

mystic schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:08:
wij als kiezers hebben bij de verkiezingen in de laatste 20 jaar toch echt gekozen voor marktwerking in het OV. het resultaat is dat het allemaal bedrijven zijn die winst willen maken, en moeten maken.
Maar met die ov-chipkaart zijn gewoon prijsafspraken gemaakt. Alle OV-bedrijven moesten en zouden die kaart gaan gebruiken, wat de kosten ook zouden zijn. En daarnaast zijn duidelijk de prijzen omhoog, want er is namelijk nog steeds geen marktwerking omdat er geen concurrenten zijn.

Helaas word het ov steeds moeilijker bereikbaar. Je koopt niet meer eventjes een kaartje om ergens heen te gaan aangezien je van tevoren echt alles goed moet plannen. De ov-chipkaart is alleen goed ingericht voor forenzen die er regelmatig gebruik van maken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:13:
Helaas word het ov steeds moeilijker bereikbaar. Je koopt niet meer eventjes een kaartje om ergens heen te gaan aangezien je van tevoren echt alles goed moet plannen.
Dat is dus pertinent onwaar. Je gaat naar een automaat. Je drukt op 'Kopen los kaartje of ov-chipkaart'. Je drukt op 'Losse kaartjes'. Je kiest je bestemming. Je krijgt een papieren ov-chipkaart waar je vervolgens mee in- en uitcheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
ValHallASW schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:54:
[...]

Dat is dus pertinent onwaar. Je gaat naar een automaat. Je drukt op 'Kopen los kaartje of ov-chipkaart'. Je drukt op 'Losse kaartjes'. Je kiest je bestemming. Je krijgt een papieren ov-chipkaart waar je vervolgens mee in- en uitcheckt.
Werkt die ook in de bus/tram/metro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
LordSinclair schreef op maandag 01 december 2014 @ 08:04:
[...]

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordSinclair schreef op maandag 01 december 2014 @ 08:04:
[...]

Nee. Die kun je niet opladen en bevat alleen reisrecht voor het treintraject waarvoor je hem koopt.

Voor de bus moet je dan ook een los kaartje kopen bij de chauffeur.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2014 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:10
Bij een NS-kaartautomaat met bolle buik kun je zowel een eenmalige chipkaart kopen, vergelijkbaar met het papieren treinkaartje voor een bepaald traject, en een anonieme OV-chipkaart. De eerste is alleen geldig voor de trein, de tweede kan na het laden van saldo ook in bus, tram en metro gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:51
Inderdaad.

Op RET perrons staan ook automaten die 'enkeltjes' uitgeven en die werken alleen op de RET.
Zat mensen gezien die ermee bij de HTM proberen in te checken, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:14:
[...]

Nee. Die kun je niet opladen en bevat alleen reisrecht voor het treintraject waarvoor je hem koopt.

Voor de bus moet je dan ook een los kaartje kopen bij de chauffeur.
Ja, op die manier nee natuurlijk. Uiteraard werkt een los kaartje alleen waarvoor je hem koopt, maar "op die manier' (=losse kaartjes kopen) werkt het wel voor elk vervoersmiddel. Je kunt voor zowel trein/tram/metro/bus losse kaartjes kopen, die onderling idd niet uitwisselbaar zijn.

Wat dan weer wel gek is, kinderen snappen dit (letterlijk), maar waarom hebben een klein aantal volwassenen hier dan schijnbaar moeite mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Omdat er vroeger maar 2 kaartjes waren:
1 voor trein (NS), 1 voor de rest (de beroemde strippenkaart)

Nu heb je verschillende, ondanks de belofte "1 kaart voor alles":
De OV chipkaart waarmee je overal kunt reizen* (*werkt niet out-of-de-box, maar je moet "het product" er apart op laden, als dat kan)
De anonieme chipkaart
Per organisatie een of meerdere chipkaarten, waarmee je enkel bij die organisatie kunt/mag reizen.

Ben je er vanaf het begin bekend mee, dan weet je de haken en ogen. Maar als je moet omschakelen, dan kost dat tijd en moeite.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
flowerp schreef op maandag 01 december 2014 @ 22:16:
[...]

Ja, op die manier nee natuurlijk. Uiteraard werkt een los kaartje alleen waarvoor je hem koopt, maar "op die manier' (=losse kaartjes kopen) werkt het wel voor elk vervoersmiddel. Je kunt voor zowel trein/tram/metro/bus losse kaartjes kopen, die onderling idd niet uitwisselbaar zijn.

Wat dan weer wel gek is, kinderen snappen dit (letterlijk), maar waarom hebben een klein aantal volwassenen hier dan schijnbaar moeite mee?
Omdat ons voorgehouden is dat de OV Chipkaart 1 kaart voor al het OV is. Dat is het niet. Elke situatie is nu uniek en vraagt om een unieke oplossing (lees unieke combinatie aan OV Chipkaarten en andere kaartjes).
Kinderen snappen dat waarschijnlijk omdat ze met het idee voor alles een los kaartje opgegroeid zijn.

Zoals al eerder aangehaald waren dat er voorheen 2.
- Treinkaartje voor de trein.
- Strippenkaart voor de rest.

[ Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 02-12-2014 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 19-09 10:55
[...]

Misschien als je zou luisteren en niet direct met krachttermen gaat gooien, dat je dan leert waarom.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tjsa.... ik snap het, maar ik heb er ook moeite mee. :) Maar ik snap dan ook, dat sommige mensen het met al die verschillende soorten OV chipkaarten niet meer snappen.

Ik ben alleen blij, dat ik in ieder geval nog helder genoeg ben om mijn eigen weg te vinden in de tariefs- en vervoerbewijzenstructuur van de NS. Het is allemaal even wennen, maar om de meeste door de NS opgeworpen obstakels kom je wel heen:
- Vol tarief reizen gewoon altijd met e-ticket doen. Hoef je daarna geen declaratieoverzicht te maken via de ov-chipkaart website, geen boete van 1 euro per kaartje, als je hem kwijtraakt print je zo een nieuwe uit en je hoeft ook geen 16 euro op je chipkaart te zetten voor een ritje van 5 euro.
- Samenreiskorting voor de terugreis alvast op je ov-chipkaart zetten nadat je bij de NS hebt uitgecheckt voor de heenreis. Dan kan de automaat je niet dwingen om je saldo tot boven de 10 euro te verhogen terwijl je ook met 6 euro in kunt checken als je Samenreiskorting op je kaart hebt staan. (Dit heeft natuurlijk alleen zin als je ook nog een stukje met de bus/tram/metro moet vanaf het station, waardoor je saldo tot iets onder de 10 euro daalt.) Je kan ook Samenreiskorting al (bijvoorbeeld) de dag voor je reis op je chipkaart zetten, zodat je nog gewoon in kunt checken als je saldo door een eerder busritje onder de 10, maar boven de 6 euro zit.
- Alleen een persoonlijke kaart kopen als je die tegen gereduceerd tarief kunt krijgen. Zoniet, dan is een anonieme kaart voordeliger, want die kun je in de laatste maand tot bijvoorbeeld 3 euro in de min reizen zonder dat je daarvoor een rekening krijgt. Met een persoonlijke kaart sturen ze je vanuit TLS zelfs gewoon een rekening als je 80 cent in de min stond toen je kaart verliep.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
LordSinclair schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 07:51:
[...]

Omdat ons voorgehouden is dat de OV Chipkaart 1 kaart voor al het OV is. Dat is het niet.
Wel hoor, die ene kaart heb je gewoon en die kun je overal gebruiken.

De belofte was namelijk niet dat er 1 kaart zou zijn en niets anders. Nee, de belofte was dat je met 1 kaart kon reizen, en dat kan dus (ik doe het namelijk elke dag).

Natuurlijk moet het systeem nog steeds beter. Zo blijf ik het apart vinden dat je sommige abonnementen niet kan combineren; b.v. met voordeelurenabonnement en daluren abbonement gratis reizen in de daluren, korting in de avond spits, en vol tarief in de ochtend spits.

De achteraf betalen variant kan dan wel weer combinaties maken. Dus stel ik heb traject abonnement van Amstel naar Utrecht, en ik check in op Centraal en reis tot Driebergen-zeist. Dan rekent het systeem de prijs voor de rit van Centraal naar Amstel, en van Utrecht naar Driebergen-Zeist (of misschien wel de totale rit prijs min de kosten van Amstel naar Utrecht, dat weet ik niet helemaal zeker).

Effin, we zitten pas aan het begin van het chipkaart traject, en in plaats van dat sommige meteen roepen dat we terug naar de strippenkaart moeten, kan er beter geroepen worden dat de boel nog flink verbeterd moet worden. Zowel de kaart zelf, als de systemen en service eromheen.
Kinderen snappen dat waarschijnlijk omdat ze met het idee voor alles een los kaartje opgegroeid zijn.
Wat ik persoonlijk zie is dat kinderen gewoon de chipkaart tegen de reader houden en reizen, en er verder niet zo mee bezig zijn. Het nadenken over of de strippenkaart nu beter was of niet gebeurd eigenlijk niet, niet in z'n minst omdat kinderen die nu ~11 zijn en op ongeveer hun 8ste zelfstandig gebruik zijn gaan maken van het OV eigenlijk nooit die strippenkaart gekend hebben (afhankelijk van de regio ook al wat oudere kinderen zelfs). En dit aantal groeit met het jaar.

Het is eigenlijk niet anders dan met de euro. De eerste paar jaren na de invoering had je nog mensen die zeiden nooit aan de euro te kunnen wennen en dat de eenheid fundamenteel verkeerd is en dat iets in euro's altijd per definitie duurder is. Een biertje was eerst een gulden, nu een euro, dus de euro heeft alles duurder gemaakt (voor het gemak werd maar even vergeten dat nog langer geleden een biertje een cent was, want dat maakte het alleen maar lastig).

Nu heeft nagenoeg de gehele jongere generatie t/m 18 die hele gulden nooit (bewust) meegemaakt. Je hoort daarom ook nooit mensen van die generatie over de superioriteit van het betaalmiddel gulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
flowerp schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:31:
[...]
Wel hoor, die ene kaart heb je gewoon en die kun je overal gebruiken.
Collega's van me hebben meerdere kaarten nodig omdat ze met de werkkaart niet prive mogen reizen (of het wordt direct van je loon ingehouden, onhandig) en hun NS-kaart niet goed kunnen combineren met hun bus/metro-abo's. Zo'n kaart is voor een bepaald iets in je bezit en daar kun je t voor gebruiken, niet voor alles zoals je wel zou willen.

Het is gewoon zo onhandig geworden, ik wilde naar Amsterdam en moest 30(!) euro op die kaart zetten omdat 20 anders niet genoeg is vanwege t starttarief op de terugweg. Nu staat er nog bijna 20 euro op maar daar had ik liever boodschappen van gedaan want ik moet maar weer zien wanneer ik weer met de trein ga. Als ik dan weer naar Amsterdam wil moet ik weer 10 euro erop zetten en blijft per saldo die 20 euro er zo altijd op staan die ik nooit meer ga terugzien. Heb ook een anonieme kaart die over een maand verloopt met nog 8 euro erop, die zie ik ook niet meer (volledig) terug. Wat een baggersysteem, ik zie graag het oude systeem terugkomen.
[...]
De belofte was namelijk niet dat er 1 kaart zou zijn en niets anders. Nee, de belofte was dat je met 1 kaart kon reizen, en dat kan dus (ik doe het namelijk elke dag).
Jij misschien maar dat geldt dus niet voor iedereen.
Effin, we zitten pas aan het begin van het chipkaart traject, en in plaats van dat sommige meteen roepen dat we terug naar de strippenkaart moeten, kan er beter geroepen worden dat de boel nog flink verbeterd moet worden. Zowel de kaart zelf, als de systemen en service eromheen.
Dit soort dingen hadden in de afgelopen 10 jaar allang (deels) opgelost kunnen zijn. Voor een groot deel reizigers, vooral voor mensen die slechts soms met OV reizen, is het gewoon een vreselijk onhandig en ontransparant systeem.

Edit: Als ik nog 30 euro extra stort op die anonieme kaart kom ik boven de 30 euro uit en zou ik geen 2,50 kosten hebben aan het terugstorten begrijp ik. Belachelijk dat t nodig is maar het is een optie?

[ Voor 39% gewijzigd door Cartman! op 02-12-2014 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verlopen van kaarten (zeker zonder teruggave van het tegoed) is inderdaad nogal zot IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Onbekend schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:13:
[...]

Maar met die ov-chipkaart zijn gewoon prijsafspraken gemaakt. Alle OV-bedrijven moesten en zouden die kaart gaan gebruiken, wat de kosten ook zouden zijn. En daarnaast zijn duidelijk de prijzen omhoog, want er is namelijk nog steeds geen marktwerking omdat er geen concurrenten zijn.
Bwa, dat valt mee. De OV-chipkaart is begonnen als een projectje van NS, GVB, HTM, RET en Connexxion. CXX is er later uitgestapt, de andere bedrijven zijn doorgegaan met de invoering.

Veolia, Arriva en Syntus (de FMN-bedrijven) zijn nooit betrokken geweest bij de ontwikkeling van de OV-chipkaart en zaten er ook niet op te wachten. In sommige regio's (zoals Groningen-Drenthe) heeft men papieren kaartjes heringevoerd (naast de OV-chip) omdat bleek dat veel reizigers afhaakten na de invoering van de OV-chipkaart.

De opdrachtgevers van de FMN-bedrijven zijn - via de concessies - echter wel gaan eisen dat de OV-chipkaart geaccepteerd zou gaan worden, waardoor deze partijen hebben moeten investeren in de OV-chipkaartapparatuur en -infrastructuur.
[...]

Natuurlijk moet het systeem nog steeds beter. Zo blijf ik het apart vinden dat je sommige abonnementen niet kan combineren; b.v. met voordeelurenabonnement en daluren abbonement gratis reizen in de daluren, korting in de avond spits, en vol tarief in de ochtend spits.
Ik heb dat momenteel en ik kan je vertellen: het werkt prima. Ik ben een tijdje terug de OV-chipkaart waar mijn VDU op stond kwijtgeraakt (eigen schuld, ik weet het). Ik heb destijds geen nieuwe kaart aangevraagd omdat ik het VDU toch niet zoveel gebruikte.

Enkele weken terug wilde ik toch eens tijdens de avondspits reizen, maar wel met 40% korting. Via 'Mijn NS' heb ik 'tijdelijk reisrecht' aangevraagd voor de OV-chipkaart die ik bij me had, waar mijn Dal Vrij-abonnement al op staat. Dit werd gewoon geaccepteerd door de website en ik kon een paar minuten later bij de kaartautomaat het product 'afhalen'.

Ik heb nu dus Dal Vrij (doorlopend) en een Voordeelurenabonnement op mijn OV-chipkaart staan. De apparatuur herkent het allemaal prima, in de daluren reis ik gratis en tijdens de avondspits met 40% korting. Het enige nadeel is dat ik dat VDU over 3 weken opnieuw moet aanvragen als ik het op dezelfde kaart wil hebben.

Het is dus geen probleem met de OV-chipkaart, het is een bewuste keuze van NS om de combinatie VDU + nieuw abonnement onmogelijk te maken. En dat snap ik wel, want NS wil van alle VDU-reizigers af zonder ze tegen zich in het harnas te jagen.

[ Voor 27% gewijzigd door Alex) op 02-12-2014 22:25 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:59
Cartman! schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 22:12:
[...]
Voor een groot deel reizigers, vooral voor mensen die slechts soms met OV reizen, is het gewoon een vreselijk onhandig en ontransparant systeem.
Zoals ik. Ik heb ook zo'n ding aangeschaft, maar ik reis misschien een paar keer per jaar, maar het is wel een heel gedoe elke keer, vooral met dat opladen. Dan is het weer te weinig, dan moet er weer bij en dan reis je misschien voor de helft van wat erop staat en de rest blijft erop staan en gebruik je nooit meer. Dat is voor mij echt het grootste probleem. Waarom moet je bijvoorbeeld 20 euro opladen, als je reis maar een tientje is? Dan blijft er dus 10 euro over, wat je nooit meer gebruikt.
Edit: Als ik nog 30 euro extra stort op die anonieme kaart kom ik boven de 30 euro uit en zou ik geen 2,50 kosten hebben aan het terugstorten begrijp ik. Belachelijk dat t nodig is maar het is een optie?
Dat heb ik nu dus ook. Van het weekend naar Breda geweest. Er stond 2 nog wat op, dus ik 10 euro opgeladen. Kon niet inchecken. Nog 4 euro opgeladen en toen kon ik inchecken. Reis was 11 nog wat, dus al met al blijft er iets van 5 euro over, wat ik nooit meer gebruik.

Ik zit er nu ook aan te denken om er 30 euro op te zetten en het dan terug te laten storten, zodat ik geen administratiekosten hoef te betalen (wat overigens compleet belachelijk is). Met de pinpas kan je toch ook 1 cent pinnen zonder administratiekosten?

Maar overmaken naar een andere OV-chipkaart kan dus ook, als ik het goed begrijp? Misschien dat ik dat dan doe naar die van mijn vriendin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Wat een geniale toevoeging zou zijn als de kaart langer mee gaat dan 5 jaar (want kost dan weer €7,50) en dat je er bij het automaat er gewoon een voorgedefinieerde reis op kan laden (zodat je niet de €1,00 extra hoeft te betalen, maar toch niet met een berg ongebruikt tegoed blijft zitten).
Edit: of dat de daadwerkelijke kosten gewoon achteraf verrekend worden met je bankrekening (net zo als bij onbemande tankstations).

Daarnaast moet de kaart nog zo verbeterd worden dat je er maar 1 nodig hebt voor elke situatie.

[ Voor 14% gewijzigd door LordSinclair op 03-12-2014 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
chim0 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 05:40:
[...]
Ik zit er nu ook aan te denken om er 30 euro op te zetten en het dan terug te laten storten, zodat ik geen administratiekosten hoef te betalen (wat overigens compleet belachelijk is). Met de pinpas kan je toch ook 1 cent pinnen zonder administratiekosten?
Zulk soort dingen maakt het bedrijf achter OV Chipkaart dus evil imo. Geld terugvragen doe je omdat het van jou is en daar heb je voor betaald (het aanschaffen van die kaart kostte ook al knaken) en dan moet je niet een flinke hap nemen uit het saldo van iemand, boevenbende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Kreeg net een rekening van de NS. 300 euro, waarvan bijna 150 euro aan "verkeerd uitchecken."
Ik heb afgelopen maand wederom foto's gemaakt van al mijn in- en uitcheckacties. Een paar maanden terug bleek een OV chipkaartpoort verkeerd om te staan, waardoor je bij iedere reis twee keer incheckte en niet uitcheckte. Ik vermoed dat dat nu weer het probleem is. Hebben andere reizigers hier geen last van? Of controleren veel mensen hun factuurspecificatie niet?

Zijn die boetes aftrekbaar? Volgens mij zit er wel 6% BTW op namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 03 december 2014 @ 08:05:
(...) en dat je er bij het automaat er gewoon een voorgedefinieerde reis op kan laden (zodat je niet de €1,00 extra hoeft te betalen, maar toch niet met een berg ongebruikt tegoed blijft zitten).
Dat kan al: http://www.ns.nl/kaartaut...t_of_Grensabonnement.html
Edit: of dat de daadwerkelijke kosten gewoon achteraf verrekend worden met je bankrekening (net zo als bij onbemande tankstations).
En dat gebeurt al als je een trajectabo hebt, en de plannen zijn om dit a) ook voor niet-abohouders mogelijk te maken en b) in/uitchecken met je bankpas mogelijk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Oh ik hoef er alleen maar even een abonnement voor af te sluiten wat ik niet nodig heb. :F
[...]

En dat gebeurt al als je een trajectabo hebt, en de plannen zijn om dit a) ook voor niet-abohouders mogelijk te maken en b) in/uitchecken met je bankpas mogelijk te maken
Alweer een abonnement nodig :F of het snel toegankelijk maken die plannen voor het hele publiek.

Het gaat er juist om als je af en toe de trein neemt dat je dan eenvoudig zonder meerkosten eenmalig die reis op je chipkaart kan zetten zodat je niet blijft zitten van ongebruikt tegoed op je chipkaart. Als je regelmatig in de trein zit (en wellicht een abonnement hebt) gaat je tegoed er toch wel sneller doorheen waardoor het minder bezwaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Trommelrem schreef op woensdag 03 december 2014 @ 08:26:
Kreeg net een rekening van de NS. 300 euro, waarvan bijna 150 euro aan "verkeerd uitchecken."
Ik heb afgelopen maand wederom foto's gemaakt van al mijn in- en uitcheckacties. Een paar maanden terug bleek een OV chipkaartpoort verkeerd om te staan, waardoor je bij iedere reis twee keer incheckte en niet uitcheckte. Ik vermoed dat dat nu weer het probleem is. Hebben andere reizigers hier geen last van? Of controleren veel mensen hun factuurspecificatie niet?
Ik check zo nu en dan mijn bankrekening, TLS schrijft 1x per week wat af voor het automatisch opladen dat tijdens de week is gebeurd. Mijn treinreizen doe ik eigenlijk altijd met Dal Vrij, waardoor ik dus geen kosten maak.

Toen ik een paar weken terug zag dat TLS 2x iets afschreef (met verschillende 'oplaadmomenten') ben ik op onderzoek uitgegaan, het bleek dat volgens de transactielogs één van mijn check-ins vol in de avondspits zou zijn geweest i.p.v. na de avondspits, zoals gebruikelijk. De klok van het betreffende paaltje liep dus een uur achter!

Uiteindelijk heb ik dit weer recht kunnen zetten, door NS een screenshot van mijn transacties te sturen waarin ook te zien was dat ik - terwijl ik nog zou zijn ingecheckt bij NS - een reis heb gemaakt met HTM. Het geld van de reis (€ 12,60) stond een dag later weer op mijn bankrekening.
Zijn die boetes aftrekbaar? Volgens mij zit er wel 6% BTW op namelijk.
Dat weet ik niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Wat heeft BTW-percentage met aftrekbaarheid te maken? Brood is toch ook niet aftrekbaar?

[ Voor 24% gewijzigd door nare man op 03-12-2014 10:21 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:06:
[...]

Oh ik hoef er alleen maar even een abonnement voor af te sluiten wat ik niet nodig heb. :F
:F

Dat de NS het alleen adverteert als 'voor mensen met een trajectabo' betekent niet dat het voor anderen niet ook werkt. Maar ik zal het voor de zekerheid komende week eens voor je uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
ValHallASW schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:45:
[...]

:F

Dat de NS het alleen adverteert als 'voor mensen met een trajectabo' betekent niet dat het voor anderen niet ook werkt. Maar ik zal het voor de zekerheid komende week eens voor je uitproberen.
Ik ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Alex) schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:13:
[...]

De klok van het betreffende paaltje liep dus een uur achter!
Wel vreemd, want als de klok skewed is, dan zou enige vorm van encryptie in theorie niet meer functioneren. Maargoed, ik maak dus van elke check-in en check-out een foto. Ik zal ook eens goed op de tijden gaan letten.
nare man schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:20:
Wat heeft BTW-percentage met aftrekbaarheid te maken? Brood is toch ook niet aftrekbaar?
NS en autobrandstof is gewoon aftrekbaar. NS is 6%, maar de boete is volgens mij 21%. Ik heb vorig jaar nog heel wat van die boetes gekregen door zo'n foutieve poort en die gewoon afgetrokken van de BTW. Voor een bakker zou brood wel aftrekbaar zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door Trommelrem op 03-12-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Bij een foutieve poort zou ik gewoon de boete aanvechten ipv. btw terug te vragen. Btw terugvragen op fouten die je daadwerkelijk maakt vind ik niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik niet. Ik kan je namelijk nu al vertellen dat deze optie niet op het scherm verschijnt als je geen NS abonnement op je OV chipkaart hebt staan. Kijk maar eens naar het demo-filmpje over het reizen met 40% samenreiskorting. Dan heb je onder "Laden overige producten" veel minder mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Cartman! schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:51:
Bij een foutieve poort zou ik gewoon de boete aanvechten ipv. btw terug te vragen. Btw terugvragen op fouten die je daadwerkelijk maakt vind ik niet kunnen.
Er wordt ook vaak bezwaar gemaakt, maar het zijn er soms gewoon te veel en er blijft dus ook heel veel liggen. Niet uit onwil, gewoon omdat het soms te veel administratie kost. Bovendien krijg je dan een creditfactuur en dat moet je zelf weer gaan verrekenen met de volgende facturen. En de NS wijzigt iedere zo veel maanden de facturatie. De ene keer komt er een factuur binnen via e-mail, dan moet je ineens inloggen. De automatisering bij de NS is nogal aan veranderingen onderhevig. Als iets eenmaal goed werkt (gewoon factuur per e-mail), dan moeten ze dat systeem toch weer gaan omgooien.

Daarom wacht ik inmiddels op de betaalherinnering in plaats van dat ik de eerste factuur betaal, omdat op de herinnering wel de creditnota's staan vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Die OV-Chipkaart blijft een gedrocht :P

Zet meereis korting aan in Groningen, stap in een arriva trein, check weer uit in Grijpskerk
terugweg, (enkele uren later) wil weer meereiskorting aanzetten (op een ns automaat), kan niet, al geladen op het ovkaartje. Check in, arriva zegt hoi, have fun, maar wel tegen vol tarief.

Ns incheckpaal in Leeuwarden, hoi je hebt te weinig saldo! Ik kijk weer op NS automaat, nee hoor meereizen geladen, 15 euro tegoed, NS persoontje kijkt mee, kan ook niet inchecken, meereis korting eraf halen of er opnieuw opzetten.

Uiteindelijk maar gekozen om dan maar tegen vol tarief te reizen want ik moest de trein echt hebben, strakjes maar eens een briefje pennen naar NS klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
Dit is een bekend probleem bij reizen met andere vervoerders. Voor de terugreis erafhalen en er vervolgens weer opzetten lijkt te werken, als ik het laatste bericht in dat topic goed begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

NS-poortjes nog 2 jaar open
Het project kost de NS honderden miljoenen euro's: het sluiten van toegangspoortjes op een groot aantal treinstations. Vanaf vandaag zijn in totaal op 26 stations alle poortjes dicht. De sluiting is al enkele maanden aan de gang. Door de perrons helemaal af te sluiten wil de NS zwartrijders en agressieve treinreizigers weren.

Uiteindelijk moeten op 82 van de 400 stations de poortjes sluiten, maar dat duurt zeker nog twee jaar, zegt Hans Peters, commercieel directeur NS Reizigers. "We zijn al in augustus begonnen met het sluiten van poortjes op het station in Woerden. In de planning was al rekening gehouden met dat het in een paar jaar gerealiseerd moet worden. Het moet gefaseerd gaan, aangezien NS rekening moet houden met 1 miljoen reizigers per dag."

Onacceptabel
Spoorvakbond VVMC noemt het onacceptabel dat het proces zo lang duurt. Bestuurder Wim Eilert: "Dit is een belangrijk middel om zwartrijden en agressie tegen te gaan. Die dingen moeten daarom zo snel mogelijk dicht. Dat kan in onze optiek echt geen jaren meer duren."

Volgens de vakbond is agressie al langer een groot probleem, de NS had daarom ook veel eerder al moeten beginnen met het afsluiten van de stations. Eilert: "Bovendien is het dichtgooien van één op de vier stations veel te weinig." Zelf onderneemt de vakbond geen directe acties. "We gaan na de jaarwisseling weer met de NS in gesprek, zodat we samen kunnen zoeken naar een oplossing."

Te duur
De NS begrijpt de kritiek van de vakbond wel, maar benadrukt dat het logistiek niet mogelijk is om sneller poortjes dicht te gooien. "Het is logistiek lastig om alles in een keer onder handen te moeten nemen." Bovendien is volgens Peters is het plaatsen van de poortjes niet eenvoudig. Het kiezen van de juiste plek maakt de klus volgens hem ingewikkeld. Ook komen niet op elk station poortjes omdat dat te duur is, zegt Peters.

In 2015 gaan er nog eens 26 poortjes dicht en in 2016 het resterende aantal.

NS-stations waar de poortjes vanaf vandaag dicht zijn:
- Almere Centrum
- Almere Poort
- Amsterdam Holendrecht
- Amsterdam Sciencepark
- Barendrecht
- Best
- Beverwijk
- Breda Prinsenbeek
- Capelle Schollevaar
- Culemborg
- Den Helder
- Enschede
- Heiloo
- Hoorn
- Hoorn Kersenboorgerd
- Houten
- Nieuw-Vennep
- Rotterdam Alexander
- Rotterdam Lombardijen
- Rotterdam Zuid
- Santpoort Noord
- Voorschoten
- Woerden
- Zaltbommel
- Zoetermeer Oost
- Zwijndrecht

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

hoe moeilijk kan het zijn om op alle (ja, wat mij betreft echt alle) stations de poortjes gewoon dicht te gooien :? iig de stations waar de poortjes al staan? dit lijkt me niet meer dan een druk op de knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

mystic schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:39:
hoe moeilijk kan het zijn om op alle (ja, wat mij betreft echt alle) stations de poortjes gewoon dicht te gooien :? iig de stations waar de poortjes al staan? dit lijkt me niet meer dan een druk op de knop
Vrij moeilijk zolang je rekening houdt met de doorgangsfunctie van een behoorlijk aantal stations. Als je ook rekening houdt met allerlei winkels in het afgesloten gebied (Rotterdam Centraal, hebben ze onlangs als experiment een paar dagen gedaan), wordt het nog wat lastiger.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

mja, mijn mening daarin is iets anders dan van de meeste andere mensen. stationsgebouw = voor reizigers. inclusief de aanwezige winkels. de doorgangsfunctie vind ik ook niet de taak van een station.

maar goed, ik schijn raar te zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In Leiden zorgen de openstaande poortjes nu al voor flinke opstoppingen tijdens de spitsen, mensen staan soms tot bovenaan de trappen in de rij. Als ze daar de poortjes sluiten gaat dat alleen nog maar erger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 19:36

Goner

What can I do you for ?

mystic schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:01:
stationsgebouw = voor reizigers. inclusief de aanwezige winkels. de doorgangsfunctie vind ik ook niet de taak van een station.
Tsja, maar op een aantal stations is dat wel altijd een taak geweest ... en dat gaat nu opeens (nou ja) op z'n gat door die poortjes cq ov-chipkaart.
En die aanwezige winkels/eetzaken gaan het echt niet redden met alleen reizigers-klandizie, dat heeft de proef met sluiten op R'dam CS al bewezen dacht ik.

Waarom hebben ze die poortjes dan niet zoals vroeger met de strippenkaart-automaat op de perrons gezet ipv er een heel station (bijv R'dam Lombardijen) mee af te sluiten ? (waar de enige aanwezige snack/koffie-zaak ook al aan sluiten denkt).

[ Voor 16% gewijzigd door Goner op 29-12-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

mystic schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:01:
[...]
de doorgangsfunctie vind ik ook niet de taak van een station.
Bij de meeste stations zou ik je ook wel gelijk geven, maar ik ken er een aantal waar dat historisch zo gegroeid is en er ook echt geen redelijk alternatief is. Bekendste voorbeelden zijn wel Leiden Centraal en Amsterdam Centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Goner schreef op maandag 29 december 2014 @ 17:22:
[...]

Waarom hebben ze die poortjes dan niet zoals vroeger met de strippenkaart-automaat op de perrons gezet ipv er een heel station (bijv R'dam Lombardijen) mee af te sluiten ?
Waarschijnlijk omdat daar de ruimte niet voor is. De poortjes vragen een aanzienlijke hoeveelheid ruimte die ten koste gaat van de passagiersstromen. In plaats van kriskras rondlopende reizigers worden reizigers dan gedwongen om bij een paar poortjes in de rij aan te sluiten, wat flinke vertraging oplevert wanneer het gaat om een leegstromende trein. Bij de toegangen tot stations is vaak veel meer ruimte beschikbaar, waardoor men meer poortjes kan wegzetten en de gevolgen voor de reizigersstromen veel kleiner worden.

Dat de horecafunctionaliteit binnen de poortjes er zo zwaar onder te lijden heeft, zoals is gebleken tijdens de proef in Rotterdam, is iets wat men vooraf waarschijnlijk niet had voorzien. In Rotterdam Centraal is het zonder ingrijpende verbouwingen niet meer mogelijk om de winkels toegankelijk te maken voor gewone passanten.

Had men vooraf geweten dat de terugloop in klandizie zo immens was, dan had NS waarschijnlijk een ander ontwerp gekozen voor de stations. In het nieuwe station van Breda zie je dat er is nagedacht over het gescheiden houden van de doorstroom-, winkel- en reizigersfunctie van het station. Je kunt (straks) van Belcrum naar centrum door het station lopen zonder dat je hoeft in- of uit te checken. Ook kun je bij allerlei winkels terecht, zoals een Sissy Boy of een Hema.

Helaas liggen die winkels dan weer zo ver uit de looprichting van de hoofdgebruikers van het station (de reizigers) dat sommige winkels amper klandizie hebben, terwijl diezelfde winkels in het oude station volop aanloop hadden.

[ Voor 8% gewijzigd door Alex) op 30-12-2014 04:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Freee!! schreef op maandag 29 december 2014 @ 20:33:
[...]

Bij de meeste stations zou ik je ook wel gelijk geven, maar ik ken er een aantal waar dat historisch zo gegroeid is en er ook echt geen redelijk alternatief is. Bekendste voorbeelden zijn wel Leiden Centraal en Amsterdam Centraal.
Zowel in Leiden als in Amsterdam kun je prima aan de andere kant van 't station komen zonder door het station zelf te lopen. In Amsterdam zijn ze daar zelfs een speciale tunnel voor aan het aanleggen zodat je niet om hoeft te lopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
CyBeR schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 05:05:
[...]

Zowel in Leiden als in Amsterdam kun je prima aan de andere kant van 't station komen zonder door het station zelf te lopen. In Amsterdam zijn ze daar zelfs een speciale tunnel voor aan het aanleggen zodat je niet om hoeft te lopen.
Punt is bv op A'dam Centraal, dat als ik daar in de ochtend aankom met de tram, ik naar de Hema wil voor een ontbijtje en dan direct door wil naar de metro ik officieel wel in- en uit zou moeten checken voor de Hema, wat m.i. pure onzin is..
Op Amsterdam Zuid werkt bv alles perfect en zijn de poortjes volledig gescheiden tov de winkels. Al heb je daar wel soms rijen voor de poortjes..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

GAIAjohan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 05:30:
[...]

Punt is bv op A'dam Centraal, dat als ik daar in de ochtend aankom met de tram, ik naar de Hema wil voor een ontbijtje en dan direct door wil naar de metro ik officieel wel in- en uit zou moeten checken voor de Hema, wat m.i. pure onzin is..
Dan doe je dat toch gewoon? Kost je niks. Ik begrijp niet zo goed wat hier nou daadwerkelijk het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:51
Ik snap je, en wou precies hetzelfde zeggen, maar nu dacht ik weer "hoe zit het dan met meereiskorting (of ander product) waarvan ik dacht dat die verviel zodra je uitcheckte en er dus dan weer opnieuw moet opzetten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alex) schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 04:29:
[...]

Dat de horecafunctionaliteit binnen de poortjes er zo zwaar onder te lijden heeft, zoals is gebleken tijdens de proef in Rotterdam, is iets wat men vooraf waarschijnlijk niet had voorzien.
Als dat zo is dan is dat weer eens tekenend voor het hele Chipkaartproject. Niet nadenken over gevolgen van beslissingen.
Je kunt toch op je klompen aanvoelen dat zo gauw je de poortjes gaat sluiten, mensen die niets op het station te zoeken hebben (en dan bedoel ik dus niet de zwartrijders) ook niet meer van de faciliteiten op het station (binnen de poortjes) gebruik gaan maken? Die zijn toch wel gek om eerst een OV Chipkaart aan te schaffen, er dan geld op zetten dan inchecken en hopen dat het systeem het goed doet dat ze bij het uitchecken hun geld weer terugkrijgen?
Sterker nog: ik weet vrijwel zeker dat de bedrijven op het station dit in het verleden hebben aangedragen als argument tegen het afsluiten van een station met poortjes.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

CyBeR schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 05:05:
[...]
Het kan inderdaad wel, maar het is een belachelijk eind omlopen. Bij Rotterdam Centraal heb je tenminste nog de Provenierstunnel (voetgangers en fietsers), die ligt niet meer dan 40 meter naast de centrale passagierstunnel in het station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-09 14:24
Voor sommige stations is het gewoon onmogelijk om de stationshal af te sluiten.
Utrecht centraal, is gewoon een verlengde van Hoog Catherijne.

Maar voor heel veel stations kan het best.
Amsterdam Centraal wordt na 12en ook afgesloten nog maar 2 poortjes open en met bewaking, dan zal het overdag ook wel kunnen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

CyBeR schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 05:51:
[...]
Dan doe je dat toch gewoon? Kost je niks. Ik begrijp niet zo goed wat hier nou daadwerkelijk het probleem is.
Tja, er is een systeem geïntroduceerd die het reizen met het OV makkelijker moet maken. Maar in de praktijk worden er alleen maar barrières opgeworpen, en wordt het moeilijker om te reizen. Dat is denk ik het probleem.

Ik heb 1 keer een situatie gehoord waarbij iemand makkelijker af was met de OVCK, dat was iemand die met de (vouw)fiets naar het station gaat en soms een station eerder uitstapt om een stukje langer te fietsen bij lekker weer. Die is dan dus iets goedkoper uit vergeleken met de oude situatie waarbij hij een stukje reis te veel betaalde.
Verder heb ik nooit een use-case gehoord (voor de spoorwegen) waarbij je makkelijker af bent vergeleken met de situatie voor de introductie van de OVCK.

[ Voor 0% gewijzigd door enigmafan op 30-12-2014 09:45 . Reden: Letter vergeten ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Utrecht CS is idd het enige station waar ik bij twijfel of je het moet afsluiten, inderdaad enkel omdat HC ertegenaan zit. En omdat het busstation (op dit moment) aan beide kanten van het spoor zit. En bij mijn weten heeft Utrecht CS ook geen andere tunnel onder het spoor waarmee je het station kunt omzeilen (maar ik ben niet heel bekend met de omgeving van Utrecht CS)

@enigmafan: ik ben met automatisch opladen aan toch iedere keer weer makkelijker af bij de trein hoor. en ook bij de bus, tram en metro overigens. en dat heeft me toch geen moeite gekost om te regelen.

[ Voor 21% gewijzigd door mystic op 30-12-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
Utrecht Centraal wordt momenteel verbouwd. In de nieuwe stationshal komt een poortvrije passage, zodat je zonder poortjes te passeren van de ene naar de andere kant kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Joostje123 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:39:
Maar voor heel veel stations kan het best.
Amsterdam Centraal wordt na 12en ook afgesloten nog maar 2 poortjes open en met bewaking, dan zal het overdag ook wel kunnen lijkt me
12 uur 's nachts bedoel je? Dat lijkt me absoluut geen doorsnee situatie. Zijn er dan nog winkels open? Vertrekken er dan nog iets van 40 treinen per uur? En juist dan is het aandeel zwartrijders groter. Dus een paar redenen waarom het dan wel handig en geen probleem is terwijl het dat overdag niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

CyBeR schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 05:51:
[...]
Het probleem is dat je, om in te checken op een NS station minstens €20 tegoed moet hebben ...
En dat is wel degelijk een probleem voor mensen (zoals scholieren/buurtbewoners in het voorbeeld van Lombardijen) die verder de ov-chip niet/nauwelijks gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
Er zijn wel meer stations waar afsluiting niet handig is. Station Groningen fungeert ook als doorlooplocatie voor hen die vanaf de Emmabrug naar de bussen willen of naar het centrum willen lopen.

Of voor mensen uit de Rivierenbuurt die snel het station en de sporen over willen steken richting het centrum.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:06:
In Leiden zorgen de openstaande poortjes nu al voor flinke opstoppingen tijdens de spitsen, mensen staan soms tot bovenaan de trappen in de rij. Als ze daar de poortjes sluiten gaat dat alleen nog maar erger worden.
Bij station Bijlmer Arena staan de poortjes direct onderaan de rol trappen naar de perrons, zowel voor de NS als het GVB. Die van de NS zijn nog niet allemaal dicht, die van de GVB wel. Zie er tot op heden nooit echt rijen staan bij de GVB, terwijl als ik naar de roltrap kijk dat grofweg evenveel mensen zijn als die van/naar de NS gaan.

Maar mogelijk om het 'gezeur' van "maar nu kan ik niet meer zonder ov chipkaart door het station lopen" heb ik ook al nieuwe stations gezien die heel kunstmatig de doorloop vanaf het begin al geblokkeerd hebben. B.v. in Arnhem heb je 2 stations 'hallen' (westerlijke is meer een brug zoals je ook in Amersfoort en 's hertogenbosch hebt). Beiden zijn (nodeloos?) aan 1 kant afgesloten:

Ingang achter
     |                  X
     |                  |
     |------perrons-----|
     |                  |
     |------perrons-----|
     |                  |
     |                  |
     X                  |
              Ingang centrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:58
Gisteren had ik een nieuwe OV chipkaart besteld omdat hij al weer bijna 5 jaar meegaat en vandaag was hij al bezorgd! Zo kan het dus ook. En als het goed is laadt hij automatisch op en staat m'n studentenreisproduct er ook al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

enigmafan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:44:
[...]

Tja, er is een systeem geïntroduceerd die het reizen met het OV makkelijker moet maken. Maar in de praktijk worden er alleen maar barrières opgeworpen, en wordt het moeilijker om te reizen. Dat is denk ik het probleem.
Niks daarvan, naar de AH to go gaan zonder in de trein te stappen heeft met reizen niks te maken. Het reizen zélf is wel degelijk makkelijker geworden.
Goner schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:36:
[...]

Het probleem is dat je, om in te checken op een NS station minstens €20 tegoed moet hebben ...
En dat is wel degelijk een probleem voor mensen (zoals scholieren/buurtbewoners in het voorbeeld van Lombardijen) die verder de ov-chip niet/nauwelijks gebruiken.
Tsja, jammer hoor. Je wilt je begeven in een gebied voor reizigers, zonder zelf reiziger te zijn. Daar zijn voorwaarden aan verbonden. Als je daar niet aan wilt voldoen dan moet je dus maar ergens anders heen.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 31-12-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik blijf t maar onhandig vinden, heb ik 18 euro op m'n kaart maar moet ik toch weer 10 euro erbij zetten omdat ik t anders niet redt met opstarttarief. Van te voren eerst samenreiskorting erop zetten en op de terugweg weer. Het kopen van een kaartje duurde eerst 30 seconden en klaar, nu moet ik eerst opzoeken hoeveel er op die kaart staat, uitrekenen of dat genoeg is en dan er nog weer geld op zetten en daarna weer samenreiskorting opladen. Makkelijker? Voor mij totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cartman! schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:03:
Ik blijf t maar onhandig vinden, heb ik 18 euro op m'n kaart maar moet ik toch weer 10 euro erbij zetten omdat ik t anders niet red met opstarttarief.
Dat red je met 2 euro over want dat is in werkelijkheid €16. (Dwz, er gaat 20 euro instaptarief af maar je mag 4 euro rood staan, wat maakt voor een minimum van €16.)

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 31-12-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik moest ook weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Makkelijker? Voor mij totaal niet.
2 woorden:

automatisch-opladen

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Het gaat mij erom dat er bijna altijd ~18 euro op die kaart moet staan en m'n uitgaves voor OV onregematiger zijn geworden. Eerst: dagje uit kost X euro van t kaartje wat ik kocht, nu: dagje uit kost X euro opladen waarvan nog Y deel op m'n kaart staat. Ik vind het daarmee niet heel transparant meer wat een dagje weg kost zonder t zelf op te moeten zoeken vooraf/achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maar die €18 is niet weg, die heb je nog.

En binnenkort komt er geloof ik reizen op factuur dus dan is je probleem ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat ie niet weg is snap ik maar ik heb die 18 euro liever in m'n portemonnee. Bij de supermarkt kan ik geen boodschappen doen met een OV Chipkaart natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:59:
[...]

Tsja, jammer hoor. Je wilt je begeven in een gebied voor reizigers, zonder zelf reiziger te zijn. Daar zijn voorwaarden aan verbonden. Als je daar niet aan wilt voldoen dan moet je dus maar ergens anders heen.
Agreed. Maar dan moeten de ondernemers niet gaan klagen dat de niet-reizigers thuisblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

CyBeR schreef op woensdag 31 december 2014 @ 13:34:
Maar die €18 is niet weg, die heb je nog.

En binnenkort komt er geloof ik reizen op factuur dus dan is je probleem ook opgelost.
Die heb ik niet meer, die heeft Translink. Die krijg ik maar op één manier van mijn pas: door te reizen, anders kost het me 3 euro administratiekosten (lees: ontmoedigingskosten). Maar: ik mag er niet mee reizen onder de 20 euro. Kortom: die pas heeft mij 7,50 + 20 euro gekost. Reizen op factuur kan nog wel nut hebben, tenzij dat ook weer kosten met zich meebrengt (wat me niets verbazen zou).

(En ja, stadsvervoer heeft een lagere drempel, maar dat gebruik ik nóg minder dan de trein)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

[...]
Da's wel erg kortzichtig ... die passage op Lombardijen is 50 jaar toegankelijk geweest voor niet-reizigers. En vanwege de recente uitvinding/invoering van poortjes cq ov-chip opeens niet meer.

Kan me vergissen, maar communicatie van NS/Prorail was ook niet volledig blijkbaar. Ik vroeg een hele tijd geleden al eens aan die jongen die dat zaakje runt wat hij ging doen als de poortjes dicht gingen ... keek me aan alsof hij water zag branden. Daar was 'm niks van verteld bij overnemen (van NS/Prorail?) van wat vroeger het loket voor kaartjes was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
Ik blijf t maar onhandig vinden, heb ik 18 euro op m'n kaart maar moet ik toch weer 10 euro erbij zetten omdat ik t anders niet redt met opstarttarief. Van te voren eerst samenreiskorting erop zetten en op de terugweg weer.
Als je Samenreiskorting op je kaart laadt, hoeft er bij inchecken maar 10 euro saldo op je kaart te staan. In theorie dus maar zes euro, want je mag vier euro negatief staan, maar in de praktijk moet je het saldo aanvullen als je Samenreiskorting op een kaart wil laden waar minder dan 10 euro saldo op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Goed om te weten maar of t genoeg is hangt wel van de bestemming af toch? Verder reis ik zelden met t OV dus voor mij zou dat achter automatisch je verbruik laten afschrijven veel transparanter zijn. Heb nog een anonieme pas met 8€ die morgen verloopt, naast dat ik ruim voor de pas zelf betaald heb moet ik nog eens ruim betalen om een paar euro restant terug te krijgen, schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
Het is genoeg om in te checken. Als je een lange reis maakt en bij het uitchecken te weinig saldo hebt, zul je moeten opladen voordat je kunt uitchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

[...]

Niks daarvan, naar de AH to go gaan zonder in de trein te stappen heeft met reizen niks te maken. Het reizen zélf is wel degelijk makkelijker geworden.
Het reizen is zeer zeker niet makkelijker geworden, verre van dat.
Voor de ovck ging mijn reis als volgt; ik stapte in de trein, als er een conducteur langskwam liet ik mijn jaartrajectkaart zien, en als ik op mijn bestemming was, stapte ik uit.
Na de introductie van de ovck verloopt mijn reis als volgt; ik moet mijn ovck voor een paaltje houden dat exact zo gemaakt is dat iemand van mijn lengte precies het display niet kan lezen. als er een conducteur langskomt moet ik mijn ovck uit m'n portemonnee pakken, de conducteur houdt hem tegen een lezer, ik krijg hem terug en moet hem weer in m'n portemonnee stoppen. Bij mijn bestemming moet ik achter een aantal mensen aansluiten die ook het station uit willen zodat ik uit kan checken.
Ja, natuurlijk is het maar een klein beetje extra tijd dat je kwijt bent, maar het biedt *mij* geen enkel voordeel. En is het reizen dus niet makkelijk geworden. Door de ovck ben ik meer tijd kwijt, meer geld kwijt en ik krijg er een minder product voor terug. Ik snap niet waarom een probleem van de vervoerders (Hee, we weten niet precies hoe het geld verdeeld moet worden) moet worden opgelost door de klanten, door die klanten een slechtere beleving te bieden.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Pagina: 1 ... 87 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.