In wezen kunnen we 1 ding van een heleboel andere reisorganisaties uit het buitenland leren wat wij maar niet willen leren : KISS.
Dus dit :
Ik stel me zo voor dat er diverse mogelijkheden komen dus:
* OV Chipkaart met abonnement (b.v. dal uren vrij)
* Anonieme of persoonlijke OV Chipkaart met saldo
* Persoonlijke OV Chipkaart zonder saldo (en dus rekening achteraf)
* NFC bankpas, sticker of device zonder saldo (en dus ook rekening achteraf)
* Losse kaartjes voor eenmalig gebruik
Zal of zo goed als overal te verkrijgen moeten zijn met universele betaalmiddelen en zonder gare lokale (GVB bijv) initiatieven die enkel weer te verkrijgen zijn bij bepaalde punten
Eerder werd al de volgende aangehaald :
http://en.gvb.nl/reisinfo...aart/Pages/Toeristen.aspx maar ik woon niet in Amsterdam, ik heb wel veel buitenlandse kennissen die langskomen, maar ik betwijfel of je die kaarten buiten amsterdam kan kopen (kan je ze uberhaupt op schiphol kopen?)
Oftewel als ik buitenlandse kennissen overkrijg die een dagje naar A'dam willen dan mogen ze eerst een ov-chipkaart ergens scoren om in A'dam te komen met de NS, dan kunnen ze daar een GVB-ticket kopen om in A'dam te reizen (maar weer niet in bussen x/y/z enkel GVB-vervoer) en voor de terugreis naar mijn huis hebben ze weer niets aan de GVB-ticket.
In de praktijk komt het er gewoon op neer dat ik ondertussen een stuk of 10 anonieme chip-kaarten heb liggen die jan en alleman kan gebruiken want dat is simpel en duidelijk te doen (en enkel als er ooit een groep van 11 komt dan moet iemand die start up costs betalen)
Je hebt dan een keur aan mogelijkheden om te kiezen wat voor jou het makkelijkst is.
Je bedoelt een oerwoud aan mogelijkheden waar enkel de doorgewinterde reiziger nog uitkomt.
[...]
Als je niet begrijpt dat dingen voor veelgebruikers altijd makkelijker zijn, dan snap je het niet echt.
Ook zonder OV Chipkaart was een abonnement altijd makkelijker en goedkoper dan losse kaartjes. En een losse krant kopen is ook duurder en meer gedoe dan een abonnement. Dat is juist het hele idee van een abonnement.
OV-chipkaart is nooit publiekelijk neergezet als abonnement afaik, het zou de vervanger van papieren kaartjes worden en daarbij is er een extra hindernis van startup costs bijgekomen.
Regulier zijn abbonnementen het gemak/voordeel voor veelgebruikers. Bij de chipkaart zijn de startup costs een nadeel voor de incidentele gebruikers (oftewel dat is exact omgedraaid).
Eerder in dit topic heb ik al eens gezegd dat bijv mijn ouders vroeger met de trein naar schiphol gingen voor vakantie, maar dat ik een paar jaar terug al probeerde uit te leggen hoe dat met een ov-chipkaart zou gaan (wilden ze hebben) alleen dan zouden ze tegen 55+ euro kosten aanlopen voor het 1e ritje naar schiphol.
Dat is iets te gortig dus sindsdien is het anonieme kaart bij mij lenen of met de auto naar schiphol.
Vorig jaar kregen ze spontaan bezoek van familieleden uit het buitenland (toen ik op vakantie was) en ze wilden een dagje A'dam doen met zijn vieren, vader nagekeken en ze zouden tegen 110+ kosten aanlopen voor een dagje, dat werd dus ook de auto.
Die beste mensen willen best een ov-chipkaart, maar de startup-costs van 27,50 per stuk zorgen ervoor dat elke incidentele keer dat ze ernaar kijken het niet doorgaat en ze of bij mij aankloppen voor het lenen van een anonieme of de auto pakken.
Als dat de realiteit is, dan moet iemand toch zien dat er iets grondig mis is?
Met de ov-chipkaart is incidenteel ov-gebruik gewoon of extreem omslachtig geworden (leuk dat jij even een e-ticket print, maar menig persoon is daar wel even mee bezig) of extreem duur als je een ov-chipkaart wilt proberen.
Vroeger was het ov grofweg in 2 segmenten verdeeld meen ik (NS-ticket en strippenkaart) waarbij strippenkaart geen startup costs had, enkel gebruikskosten. Ik zal niet zeggen dat het eenvoudiger of beter was, maar als je dan iets lanceert als totaal-vervanger roep dan niet opeens hoge startup-costs in het leven met als alternatief ontelbare segmenten (want je kan voor ns een e-ticket kopen, dan voor de bus naar de trein moet je losgeld meenemen, dan voor de bus van de trein moet je losgeld meenemen, voor de metro heb je weer een ander kaartje nodig en dan weer terug naar de metro en weer losgeld voor bus naar trein dan heb je weer je e-ticket en dan weer losgeld voor bus naar huis).
Persoonlijk denk ik dat je het al een heel stuk makkelijker voor incidentele reizigers maakt als je 2 ov-chipkaarten maakt. Waarbij de ene landelijk is (zoals nu) en de ander bijv regionaal (/ randstad)
Waarbij je dan de regionale kaart anders in de markt zet (iedere inwoner van de regio krijgt er 1 gratis thuisgestuurd en je kan ze op de grotere stations kopen voor 1 euro oid) zodat het direct bruikbaar is (de kosten verreken je maar over het totaal) en ipv 20 euro mintarief hanteer je een minimaal tarief van 5 of 10 euro (want je kan er niet mee van maastricht naar groningen).
Dan zit je voor de incidentele reiziger veel dichter tegen de daadwerkelijke reiskosten aan ipv dat je allerlei startup-costs hebt waardoor er een hoop mensen niet aan beginnen.
Allerlei losse kaartjes is namelijk geen alternatief in mijn ogen, dat is een achteruitgang op het vroegere enkele segmenten systeem.