Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 01:00
Dido schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:52:
[...]

Het eilandperron.. daarmee bedoel je een perron met aan beide zijden sporen?

Is inderdaad een handige plek, want daar stopt geen enkele trein vanuit Belgie 8)7 (Die stoppen namelijk aan de kant van het stationsgebouw).
Dus die "overstapkubus" is verder weg dan het ff-ing station uitlopen en inchecken bij het teruggaan. Ware het niet dat ze dat onmogelijk maken door de poortjes dicht te gooien. Ik verwacht wel dat ze schade oplopen aan die klotedeuren.

Is de plaatsing van dat ding door een Belg verzonnen? Hij staat daar even handig als wanner hij op de Dam zou staan 8)7
Inderdaad, het perron met aan beide zijde spoor.
Echter stopt daar bij mijn weten juist wel de trein van of naar België?

[ Voor 6% gewijzigd door AcIDeR op 08-11-2014 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
AcIDeR schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 23:35:
[...]
Zou het ook niet handiger zijn als je op stations met directe treinen naar Roosendaal gewoon zou kunnen inchecken? Als onze oosterburen dat kunnen op diverse stations, waarom de zuiderburen dan niet?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nee, zowel de stoptrein als de IC stoppen op spoor 1.
flowerp schreef op zondag 09 november 2014 @ 22:24:
[...]

Zou het ook niet handiger zijn als je op stations met directe treinen naar Roosendaal gewoon zou kunnen inchecken? Als onze oosterburen dat kunnen op diverse stations, waarom de zuiderburen dan niet?
Noem die dieverse stations eens? Volgens mij alleen in Leer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
Best mogelijk dat de trein naar België daar stopt, de trein van België (naar Nederland) dus niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 20:09

Dido

heforshe

De trein van Brussel Zuid - Den Haag HS vv stopt in beide richtingen op spoor 1. Ik heb gisteren nog even speciaal opgelet maar ook naar Belgie stop ie bij hetzelfde perron, en dat is 1. De incheckpalen heb ik niet kunnen zien vanwege een IC die het zicht belemmerde - maar zelfs als ze er staan zijn ze onzinnig en nutteloos.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dido schreef op woensdag 12 november 2014 @ 08:54:
[...]
De trein van Brussel Zuid - Den Haag HS vv stopt in beide richtingen op spoor 1. Ik heb gisteren nog even speciaal opgelet maar ook naar Belgie stop ie bij hetzelfde perron, en dat is 1. De incheckpalen heb ik niet kunnen zien vanwege een IC die het zicht belemmerde - maar zelfs als ze er staan zijn ze onzinnig en nutteloos.
Het lijkt me dat er diverse instanties en organisaties zijn waar je die klacht kwijt kunt (Rover bijvoorbeeld). Maar het bevestigt wel weer mijn idee dat die NS'ers niet sporen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Wat een onduidelijkheid over de OVchipkaart in geval van defect, maar bijna verlopen kaart. Mijn persoonlijke kaart verloopt 01-02-2015, maar is op dit moment bijna defect (wordt met moeite herkend). Naar bali geweest en te horen gekregen dat een vervangende kaart 11 euro kost en moet via een apart formulier aangevraagd worden. Ze konden niks doen aan het feit dat mijn kaart bijna verloopt, alleen de medeling dat gezien ik weinig reis, misschien beter kan wachten want een vervangende kaart zou in dat geval gratis zijn. Nu toch verder gezocht en blijkbaar:
- vervangende kaart bij defect: 11 euro
- vervangende kaart bij verlies: 7.50 euro
- vervangende kaart als deze verloopt: 7.50 euro.

Wat is het voordeel van wachten in mijn geval? Denk dat dit ook gewoon toch een gevalletje verlies wordt, want dan heb ik tenminste spoedig alweer een nieuwe.

[ Voor 3% gewijzigd door Kixtart op 12-11-2014 12:47 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:31
Brilsmurfffje schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 10:09:
[...]

Yes, hier moest de bus ook een keer omrijden, kon ik mooi extra voor betalen
Het vreemde is, dat hier in Leiden met Arriva, ze zeggen per Km te rekenen, maar bij omleiding dezelfde prijs aftikt bij de eindbestemming,
Er waren werkzaamheden voor 2 maanden, en mijn bus reed een andere ( zeer korte) route, maar bij het uitschecken werd wel de volle pond gerekend.
Na een week stevig klagen werd er wel per km gereken 1/3 va :-( n de prijs

Arriva verkondigde dat ze per Km rekenen maar bij omleidingen niet meer betaald O-)
Daar klopt sowieso geen reet van, ik zie regelmatig dat er teveel afgerekend wordt, terwijl de bus totaal niet van de route afwijkt, geen bocht meer of minder :X

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mysterieus chipprobleem treft Connexxion-klanten
Connexxion kampt sinds enkele weken met een mysterieus in- en uitcheckprobleem . Hierdoor wordt bij abonnementshouders soms onterecht saldo afgeschreven van hun ov-chipkaart.

De vervoerder heeft vooralsnog geen idee waar het probleem vandaan komt, maar verwacht binnen twee weken wel een oplossing te hebben. Alle gedupeerde klanten krijgen automatisch compensatie, belooft een woordvoerder.

Het euvel dook een paar weken geleden voor het eerst op in Almere. Bij Connexxion kwamen klachten binnen van enkele tientallen reizigers, bij wie onterecht een opstaptarief van 89 cent of reiskilometers werden afgeschreven.

Toen het bedrijf de oorzaak onderzocht, breidde het probleem zich uit. Reizigersorganisatie Rover ontving klachten uit onder meer Amsterdam, Haarlem, de omgeving van Schiphol, Amersfoort, Utrecht, Nijmegen en diverse plaatsen in Zeeland. Bij station Hoofddorp is al bekend dat door een technisch mankement bij tijdelijke busroutes en bushaltes ten onrechte saldo wordt afgeschreven bij specifieke abonnementshouders.

Connexxion kan niet zeggen wanneer de mysterieuze storing precies is verholpen, maar verwacht ‘redelijk snel’. ,,Tussen nu en twee weken”, verwacht de woordvoerder. ,,Als we wisten wat het was, dan konden we het direct aanpakken. Onze IT-afdeling heeft de fabrikant uit Frankrijk er bij gehaald voor een oplossing voor dit unieke probleem.”

Rover heeft zich bij Connexxion beklaagd over de problematiek en aanpak. Sommige abonnementshouders krijgen door dagelijkse onterechte afschrijvingen een negatief saldo op hun ov-chipkaart, waardoor inchecken niet meer mogelijk is. Het is volgens Rover ‘meer dan eens’ voorgekomen dat reizigers met een geldig abonnement de bus daarom niet in mochten.

De buschauffeurs en controleurs van Connexxion zijn inmiddels opgedragen ‘uitermate coulant’ op te reden. ,,Reizigers met een abonnement die niet kunnen inchecken, krijgen geen boete. Zij worden ook niet bij de halte achtergelaten.”

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 14:36

Jasperlamers

Carpe Diem!

Vannochtend was het weer zo ver in geen enkele bus mogelijk om in of uit te checken... ik zeg goed bezig!

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Proef Syntus: reis achteraf betalen
ENSCHEDE - Streekvervoerder Syntus is een experiment begonnen waarbij (niet-zakelijke) reizigers achteraf betalen. Sinds maandag kunnen reizigers zonder saldo op hun ov-chipkaart reizen.

Er wordt pas na de reis betaald. Dat gebeurt met de proef Achteraf Betalen voor Consumenten (ABC), waarvoor chipkaarthouders zich via de site van het bedrijf kunnen inschrijven. Deelnemers betalen pas aan het einde van de maand de rekening voor de per bus of trein afgelegde kilometers. Dat gebeurt via automatische incasso.

Gemak reizigers
De proef loopt tot april en moet antwoord geven op de vraag of achteraf betalen het gemak voor reizigers vergroot, zo stelt Syntus, dat als streekvervoerder (bus en trein) onder meer actief is in Overijssel en Gelderland.

Aanmelden
Reizigers van 18 jaar en ouder met een persoonlijke of anonieme ov-kaart kunnen zich aanmelden voor een betaalaccount via de website van Syntus. Aan een betaalaccount kunnen in totaal zes ov-chipkaarten worden gekoppeld, inclusief anonieme kaarten.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar de RET kennen we hier in het oosten niet ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:48
basmuys schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 09:24:
[...]

Ik moet zelf wel zeggen dat het voor mij niet zo'n obstakel is in amersfoort, in iedergeval plek en paaltjes zat.
en wat de bus betreft, daar stond je ook wel in de rij voor de mensen zonder strippekaart.. ;P al dat kleingeld.. GRrr... of juist de mensen die alleen maar groot geld hadden en de chauffeur dat niet kon breken.
Maar dan stond je al in de rij voor de bus, dus die haalde je nog. Als je in de rij staat om in te checken weet de buschauffeur niet dat jij voor hem in de rij staat.
Wow, kun je daar ook al naar toe met de ov-chipkaart :+

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Buschauffeurs willen af van losse kaartjes
Buschauffeurs zijn de losse kaartverkoop in het openbaar vervoer zat omdat het tot veel irritatie en onbegrip leidt bij reizigers. Dat meldt FNV Bondgenoten, dat een zwartboek bijhield met klachten van buschauffeurs over de losse kaartverkoop. De vakbond kijkt met weemoed terug naar de strippenkaart.

[...]

Heilig wil dat de losse kaartverkoop wordt vereenvoudigd, omdat het huidige systeem niet klantvriendelijk is, voor meer administratie zorgt en soms tot agressie tegenover buschauffeurs leidt. "Wij pleiten voor een nieuwe strippenkaart", zegt hij.
Goh. Hoeveel signalen moet je nog hebben dat de OV-Chipkaart toch echt geen geweldig systeem is.

Verwijderd

Voor degenen die weleens gebruik willen maken van Samenreiskorting op hun OV-chipkaart is het misschien goed om het volgende even in de gaten te houden.

Ik heb geen behoefte aan 5+ euro op mijn chipkaart, want ik gebruik dat ding maar heel weinig. Daarom koop ik voor mijn "vol-tarief" reizen tegenwoordig e-tickets. Volgens onze administratie zijn de automaatkaartjes bij mijn collega's inmiddels ook uit de gratie en is het e-ticket tegenwoordig "the way to go". Is een euro goedkoper dan een automaatkaart en je kan hem gewoon lekker vanuit je bureaustoel bestellen en daarna heel handig zonder extra handelingen declareren bij de administratie.

Soms reis ik echter ook prive en dat is dan heel vaak samen met mijn vrouw. Die heeft een ouderwets voordeelurenabonnement (ook nog geldig tijdens de middagspits) en ik maak dan gebruik van Samenreiskorting. Dan hoef je ineens nog maar 10 euro "borg" te betalen voor je treinreis en kun je dus inchecken als er minimaal 6 euro aan saldo op je chipkaart staat. Maar..... de NS staat het niet toe, dat je het Samenreiskorting-product op je chipkaart laadt zonder dat daar minimaal 10 euro saldo op staat. Dat is pas sinds kort, want een tijdje terug heb ik dit nog gewoon kunnen doen. (Ik had toen iets van 7 euro op mijn kaart staan en kon gewoon inchecken.)

Meestal zien onze reisjes er zo uit:
- Eerst een stukje met de trein (Samenreiskorting op je kaart zetten voor je incheckt.)
- Dan een stukje met de bus
- Dan terug weer een stukje met de bus
- Dan terug een stukje met de trein (Samenreiskorting op je kaart zetten voor je incheckt.)

Je moet nu dus VOOR je met de bus gaat reizen de NS Samenreiskoritng voor de terugreis al op je chipkaart zetten. Want anders mag je voor een treinreisje van 2,80 euro dus gewoon nog even 4 bijladen terwijl je nog 9,90 euro op je kaart hebt staan en dus gewoon in zou kunnen checken met dat Samenreisproduct op je kaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2014 15:23 ]

Verwijderd

Tja, dat minimale bedrag op je kaartje voor de samenreiskorting. Maar wat wel weer positief is, is dat wanneer je de samenreiskorting op je kaartje zet je hem ook meteen kan opladen/saldo checken.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:25
gelukkig is dit erg gebruiksvriendelijk allemaal... Ik heb samenreiskorting nog nooit gebruikt omdat ik helemaal zot wordt van al dat extra gedoe....

• Dido

Dido

heforshe

Maasluip schreef op donderdag 20 november 2014 @ 14:51:
Buschauffeurs willen af van losse kaartjes
[...]
Goh. Hoeveel signalen moet je nog hebben dat de OV-Chipkaart toch echt geen geweldig systeem is.
Wat heeft dat in hemelsnaam met de OV-chipkaart te maken?

Dit is een simpel gevolg van het aanmoedigen van concurrentie tussen vervoerders.

En als een bedrijf last heeft van aggressieve reizigers omdat de prijs te hoog is, moeten ze misschien overwegen om te stoppen die reizigers uit te melken. Strippenkaart of OV-chipkaart maakt geen ruk uit, maar als de ene vervoerder 3 euro rekent en de volgende vraagt voor dezelfde rit doodleuk 8 euro (zoals in het artikel staat), dan snap ik dat je je getild voelt als reiziger. Dat los je niet op met een strippenkaart.

Het cash-geld verhaal heeft ook geen flikker met de OV-chipkaart te maken, want vraoegah kon je ook gewoon op de bus een kaartje kopen. Cash.

Maar goed, kennelijk geloven sommige mensen echt dat als ze alles wat er mis is in de wereld maar op de OV-chipkaart schuiven dat dat op de een of andere manier positief uitpakt.

Volgende kop:

Oorlog in Oekraine schuld van Nederlandse OV-chipkaart, aldus Lavrov en Rover.

Sein de Telegraaf maar even in.
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:20:
Ik heb geen behoefte aan 5+ euro op mijn chipkaart, want ik gebruik dat ding maar heel weinig.
Als je er zo weinig gebruik van maakt dat je wakker ligt van 4 euro extra tegoed op dat ding, doe dan ook niet moeilijk over een extra handeling om die vier euro te "besparen".

Had je nog slakken nodig, of ben je onderhand een keer door je zout heen?

[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 20-11-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dido schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:13:
[...]

Wat heeft dat in hemelsnaam met de OV-chipkaart te maken?
Omdat er een OV-Chipkaart is gekomen moest men iets bedenken voor reizigers die niet met een OV-Chipkaart kunnen reizen. Dat zijn losse kaartjes geworden. Was de OV-Chipkaart niet ingevoerd dan had je dit probleem ook niet.
Dit is een simpel gevolg van het aanmoedigen van concurrentie tussen vervoerders.
Nee, het is het loslaten van een georganiseerd tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Als je geen losse kaartjes meer kan kopen in de bus, kan je dan wel op een andere manier betalen voor je busrit of moet je per se een opgeladen OV-chipkaart hebben dan? Ik heb het zelf niet zo vaak meegemaakt maar het zou toch fijn zijn als je met de bus kunt (blijven) gaan en je niet voor 100% afhangt van die chipkaart. Anders moet je maar zien hoe (en waar) je je OV-chipkaart oplaadt. Niet echt goede reclame.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En ook het uitsluiten van contante betalingen. Het zijn juist de buitenlandse toeristen die geen OV-Chipkaart hebben, en laat die mensen nu ook niet zomaar met een pinpas kunnen betalen.
Het probleem is dat alleen over de grootste gemene deler wordt nagedacht en dat men een houding heeft van "de rest rot maar een eind op".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Maasluip schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:28:
En ook het uitsluiten van contante betalingen. Het zijn juist de buitenlandse toeristen die geen OV-Chipkaart hebben, en laat die mensen nu ook niet zomaar met een pinpas kunnen betalen.
Zelfs al heb je wel een pinpas op zak, dan heb je er nu ook nog niets aan, toch? Ze waren bezig met betalingen via de telefoon? Ik ben het overzicht een beetje kwijt nu ik niet meer met het OV reis.
Het probleem is dat alleen over de grootste gemene deler wordt nagedacht en dat men een houding heeft van "de rest rot maar een eind op".
Dat gevoel blijft bij mij ook hangen. Ze hebben zo veel opties toegevoegd die het voor heel veel mensen makkelijker maken maar de ongemakken van reizen met meerdere vervoerders op het spoor (bijvoorbeeld) worden pas aangepakt op het moment dat mensen erover klagen, omdat het zo onhandig is. Het lijkt niet dat ze dat in het achterhoofd hebben gehad bij het ontwerpen van het systeem. Maar de voordelen die de vervoerders wilden hebben hebben ze wel (het correcter verdelen van de inkomsten -- wat ik overigens wel snap, maar dat het de reiziger moeilijker is gemaakt blijf ik een slecht idee vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cyphax schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:42:
[...]

Zelfs al heb je wel een pinpas op zak, dan heb je er nu ook nog niets aan, toch?
Momenteel niet nee, maar dat was een optie die ook in dat bericht staat:
Verder dringt de vakbondsbestuurder eropaan losse kaartjes alleen nog via een pintransactie mogelijk te maken, in plaats van met cash geld.
Ik kan me er iets bij indenken dat het niet leuk is met contant geld rond te lopen, maar dat deden ze altijd al. Je kunt natuurlijk ook kaartautomaten bij elke halte neerzetten. Dat is in verschillende agglomeraties in Duitsland ook volstrekt normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:13:
[...]

Had je nog slakken nodig, of ben je onderhand een keer door je zout heen?
Ik heb zout genoeg. En slakken worden er telkens genoeg aangeleverd, met name door de NS. Als ze daar niet willen dat ze ondergezeken worden, dan zullen ze gewoon iets beter hun best moeten doen voor hun klanten. Maar dat doen ze niet. Zodra ze merken dat klanten wegen vinden binnen hun systemen om toch op een acceptabele manier te kunnen reizen, passen ze de systemen weer aan zodat dit niet meer kan.

Het is toch wel een beetje diep treurig, dat ze na zoveel jaren de boel daar nog steeds niet op de rit hebben. Het systeem is inmiddels een gedrocht van hier tot Tokyo geworden door alle lapmiddeltjes. Dat had ook niet gehoeven, als ze gewoon ingezet hadden op een systeem wat beter aansloot bij de behoeften.

Maar voel je vooral niet teveel gekrenkt door (misschien toch wel een beetje terechte) kritiek op dit gepruts. Want veel meer is de NS-implementatie van de OV-chipkaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 07:55:
Omdat er een OV-Chipkaart is gekomen moest men iets bedenken voor reizigers die niet met een OV-Chipkaart kunnen reizen. Dat zijn losse kaartjes geworden. Was de OV-Chipkaart niet ingevoerd dan had je dit probleem ook niet.
Ja, want met de strippenkaart had iedereen natuurlijk altijd een strippenkaart op zak, en was het kopen van losse kaartjes in de bus niet mogelijk.

Oh nee, wacht. Toen kon je óók gewoon een kaartje kopen in de bus. Het enige verschil is, zoals Dido al aangeeft, dat óók de vaste prijsstellingen zijn verdwenen, maar dat heeft weinig met de chipkaart zelf te maken. De strippenkaart opnieuw invoeren zou hier helemaal niets voor helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:15:
[...]
Als ze daar niet willen dat ze ondergezeken worden, dan zullen ze gewoon meer toiletten moeten plaatsen.
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

ValHallASW schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:58:
Ja, want met de strippenkaart had iedereen natuurlijk altijd een strippenkaart op zak, en was het kopen van losse kaartjes in de bus niet mogelijk.

Oh nee, wacht. Toen kon je óók gewoon een kaartje kopen in de bus. Het enige verschil is, zoals Dido al aangeeft, dat óók de vaste prijsstellingen zijn verdwenen, maar dat heeft weinig met de chipkaart zelf te maken. De strippenkaart opnieuw invoeren zou hier helemaal niets voor helpen.
Gelukkig, ik ben niet de enige. Ik begon al even te twijfelen aan mijn eigen intellectuele vermogens omdat ik het verband niet zag tussen losse kaartjes en de OV-chipkaart. Ik kan me namelijk herinneren die dingen regelmatig aangeschaft te hebben, ver voor de invoering van de OV-chipkaart.
Sorry, maar heb jij ooit met een bus gereisd voordat er een OV-chipkaart was? Of wil je beweren dat ik door aliens geimplanteerde herinneringen heb aan, jawel, losse kaartjes vele jaren voordat er ooit sprake was van een chipkaart? Hell, er waren losse kaartjes toen er nog rechtzaken liepen tegen de invoering van die klotestroppenkaart! Ja, die heilige graal die iedereen zo graag terugwil, maar die werd uitgekotst als onbegrijpelijk, te duur en volslagen zinloos.

Of geloof jij in het fabeltje dat strippenkaarten automatisch groeiden in de broekzak van de verstrooide reiziger zodat die nooit een kaartje hoefde te kopen?

Losse kaartjes werden nodig vanwege de invoering van de OV-chipkaart. Ja, en condooms werden noodzakelijk omdat de kerk het celibaat oplegde aan hun priesters. Kut, dit is Dirk. Lul, dit is slagroomgebakje.
Nee, het is het loslaten van een georganiseerd tarief.
De meeste losse kaartjes waren inderdaad gestandardiseerd (en het waren in vorm strippenkaarten, zoals je nu ook eenmalige chipkaarten hebt). Maar ook ten tijde van God Strippenkaart waren er andere kaartjes, voor een niet-gestandardiseerd tarief, denk aan het GVU winkelkaartje. Ik bedenk me nu dat het waarschijnlijk is dat dat kaartje niet geldig was op de toentertijd niet door de GVB geexploiteerde sneltram tussen Utrecht en N'Gein.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:15:
Ik heb zout genoeg. En slakken worden er telkens genoeg aangeleverd, met name door de NS.
Het is maar waar je je druk over maakt. Je moet een extra handeling verrichten elke keer als je met de trein gaat, maar dat doe je, naar eigen zeggen, zeer zelden.
Ober, ik heb twee klachten. De biefstuk was niet te eten. En hij was veel te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 15:05
Maassluip, je zit er echt naast. Er is altijd een wagenkaartje geweest. De zogenaamde NVB-wagenverkoop die duur was en weinig gebruikt omdat mensen kozen voor goedkopere lokale kaartjes.

Vervoerders en overheden hebben met elkaar uitgesproken dat er altijd een mogelijkheid moet zijn om in de bus of op de halte een kaartje te kopen. Die zijn qua prijs en voorwaarden minder dan saldoreizen.

[ Voor 56% gewijzigd door BjornE op 21-11-2014 21:16 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BjornE schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:12:
Maassluip, je zit er echt naast. Er is altijd een wagenkaartje geweest. De zogenaamde NVB-wagenverkoop die duur was en weinig gebruikt omdat mensen kozen voor goedkopere lokale kaartjes.
Ik weet niet waar ik fout zit, heb nooit gezegd dat er geen wagenverkoop was en de wagenverkoop waren gewoon strippenkaarten tegen een hoger eenheidstarief.
Nu zijn het losse kaartjes (van A naar B) tegen een door de vervoerder vastgesteld tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 15:05
[...]

Hier is waar ik op aansla. De relatie tussen chipkaart en losse kaartjes. Dat is pertinent opjuist.

Voor wie overigens wil weten wat er wel en niet geregeld is, wat er zoal speelt rond tarieven, etc. struin eens wat rond op de site van het landelijk tarievenbureau: http://www.tbov.nl/landelijk-tarievenkader

In de link vind je het LTK, de gezamenlijke afspraken tussen overheden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Fr33z schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:01:
gelukkig is dit erg gebruiksvriendelijk allemaal... Ik heb samenreiskorting nog nooit gebruikt omdat ik helemaal zot wordt van al dat extra gedoe....
Ik heb het al erg vaak herhaald, maar binnen het OV Chipkaart systeem kan het echt veel makkelijker.

Automaat met op het begin scherm de meest gebruikte opties in duidelijke vierkantjes (tiles). b.v. Samenreiskorting, klasse wissel en fiets mee.

Je kiest samenreiskorting van dit hoofdscherm, houdt dan je kaart tegen de reader en klaar.

Zet dan wat meer automaten neer, vooral ook op de perrons, en eigenlijk is er dan toch geen probleem meer?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maasluip schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:28:
Op de Amerikanen na, omdat die zelden een credit/debit card met chip hebben, kan bijna iedereen toch gewoon met een pas betalen?

Het probleem is meer dat men hier de beslissing heeft gemaakt om alleen/voornamelijk passen uit NL te accepteren. Identieke passen (zelfde EMV chip, zelfde organnisatie, b.v. Maestro) worden geweigerd omdat men in de weiger business zit en weigeren van dingen nu eenmaal in het bloed zit.

Verbied "gewoon" dat weigeren van valide passen bij kaartjes automaten, en je bent er toch voor 90%?
Ik kan me er iets bij indenken dat het niet leuk is met contant geld rond te lopen, maar dat deden ze altijd al. Je kunt natuurlijk ook kaartautomaten bij elke halte neerzetten. Dat is in verschillende agglomeraties in Duitsland ook volstrekt normaal.
Als NFC passen en readers meer gebruikelijk worden, dan is het nog makkelijker om electronisch te betalen. Je kunt de reader voor de bankpas of telefoon dan gewoon integreren met de reader voor de OV chipkaart. Dat dit kan is in London al bewezen, want daar doet men precies dit. De hardware die London gebruikt is overigens vrijwel identiek aan onze (software is wel anders).

NFC readers worden in NL ook al steeds meer gebruikelijk. Vrijwel elke nieuwe generatie pin terminal is nu ook geschikt voor NFC. Op de stations zijn nagenoeg alle winkels er al mee uitgerust en in het gewone winkelaanbod zie je ze ook steeds meer.

Ook hier staat en valt het systeem weer met het accepteren van passen. Gaan de vervoerders actief sommige passen weigeren of niet?
Dido schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 14:15:
Hell, er waren losse kaartjes toen er nog rechtzaken liepen tegen de invoering van die klotestroppenkaart! Ja, die heilige graal die iedereen zo graag terugwil, maar die werd uitgekotst als onbegrijpelijk, te duur en volslagen zinloos.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wacht maar tot er over zeg een jaar of 20 weer een volledig nieuw systeem komt. Dan kotst men dat nieuwe systeem uit en is "opeens" de OV Chipkaart de heilige graal waar iedereen naar terug wil.

Mensen zijn gewoon irrationele en emotioneel gedreven wezens ;)

In software development kom ik dit overigens ook vaak tegen. Iedereen haat versie N+1, tot volledige personeelsopstanden aan toe. Met blijft het haten totdat versie N+2 geïntroduceerd wordt. Dan haat opeens iedereen N+2 en was N+1 de beste versie ooit.

[ Voor 57% gewijzigd door flowerp op 22-11-2014 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 14:32:
[...]

In software development kom ik dit overigens ook vaak tegen. Iedereen haat versie N+1, tot volledige personeelsopstanden aan toe. Met blijft het haten totdat versie N+2 geïntroduceerd wordt. Dan haat opeens iedereen N+2 en was N+1 de beste versie ooit.
Dat zie ik hier op de zaak ook met de vervanging van informatiesystemen. Maar daar ligt het meer aan het feit dat de eindgebruikers totaal niet betrokken worden bij de ontwikkeling van de systemen en de wensen van de eindgebruikers door de projectgroepen (waar enkel externen en mensen uit ondersteunende afdelingen in vertegemwoordigd zijn) onvoldoende meegenomen worden. Dat resulteert dus keer op keer in nog slechtere systemen dan de voorgaande systemen. (Vanuit IT perspetief zijn het prachtige systemen hoor, maar de IT-ers hoeven niet met die systemen te gaan werken. Je kunt qua functionaliteit best aan alle wensen en eisen voldoen, maar je zult worden afgerekend op "usablility".)

Je kunt nog zulke prachtige systemen bouwen, maar als de eindgebruiker de vooruitgang niet ziet en zich niet gehoord voelt, dan kun je "acceptatie" wel op je buik schrijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BjornE schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:47:
[...]

Hier is waar ik op aansla. De relatie tussen chipkaart en losse kaartjes. Dat is pertinent opjuist.

Voor wie overigens wil weten wat er wel en niet geregeld is, wat er zoal speelt rond tarieven, etc. struin eens wat rond op de site van het landelijk tarievenbureau: http://www.tbov.nl/landelijk-tarievenkader

In de link vind je het LTK, de gezamenlijke afspraken tussen overheden.
Kun je aangeven waar het precies over wagenverkoop gaat? Want het zijn nogal wat documenten waar ik tot nog toe weinig toepasselijks in heb gevonden. Het enige is dit:
6. Wagenverkoop
De reiziger kan in het voertuig of op het station of de halte een geldig vervoerbewijs verkrijgen dat bruikbaar is voor één of enkele ritten. De afzonderlijke Partijen bepalen per concessie of combinatie van concessies het tarief en de tariefvoorwaarden. Het gestelde in artikel 4 van deze uitvoeringsregels is niet van toepassing, tenzij een Partij anders bepaalt. De afzonderlijke Partijen bepalen of de in dit artikel bedoelde vervoerbewijzen wel of niet een chip bevatten.
Wat verder totaal nietszeggend is. Hier staat "er mag wagenverkoop zijn aan een zelf te bepalen tarief en dat hoeft niet aan het OV-Chipkaarttarief te voldoen". Dat is wel wat anders dan de wagenverkoop van strippenkaarten waarvan het tarief landelijk vastgelegd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Maasluip schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 07:45:
Ik weet niet waar ik fout zit, heb nooit gezegd dat er geen wagenverkoop was en de wagenverkoop waren gewoon strippenkaarten tegen een hoger eenheidstarief.
Nu zijn het losse kaartjes (van A naar B) tegen een door de vervoerder vastgesteld tarief.
Dus ik ben volgens jou inderdaad dusdanig mentaal labiel dat de losse kaartjes die ik gekocht heb indertijd waanvoorstellingen waren? Ja, losse kaartjes. Nee, geen strippenkaartjes. Ja, door de vervoerder vastgesteld tarief. Een paar in het oog springende voorbeelden waren nachtbuskaartjes en in verschillende steden "winkelkaartjes" waarmee je voor een prikkie van een P+R naar het centrum kon.

Het fenomeen van losse kaartjes is niet gerelateerd aan de OV-chipkaart.
Het feit dat er vervoerder-specifieke tarieven bestaan is niet nieuw.
Al zou het nu zo zijn dat er meer of grotere prijsverschillen zijn, dan is daarmee nog absoluut niet gezegd dat dat ook maar iets met de OV-chipkaart te maken heeft. Het heeft hooguit te maken met verdergaande prijsliberalisatie in de OV branche, maar dat kan ook zonder OV-chipkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:58:
[...]

Dus ik ben volgens jou inderdaad dusdanig mentaal labiel dat de losse kaartjes die ik gekocht heb indertijd waanvoorstellingen waren? Ja, losse kaartjes. Nee, geen strippenkaartjes. Ja, door de vervoerder vastgesteld tarief. Een paar in het oog springende voorbeelden waren nachtbuskaartjes en in verschillende steden "winkelkaartjes" waarmee je voor een prikkie van een P+R naar het centrum kon.
Dit soort kaartjes konden wij ook kopen in de bus. Dat waren speciale retourtjes (naar de stad en weer terug) die je voor 2,50 kon kopen, naast de strippenkaarten. Was een goede deal, goedkoper ook dan de strippenkaarten zelf (die strippenkaartjes in de bus waren erg duur).
Het was dag- en/of tijdgebonden dacht ik maar het is intussen alweer lang genoeg geleden dat ik die details niet meer weet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dido schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:58:
[...]

Goed, nooit gezien nee. Maar het punt is dat dit soort kaartjes vanwege de OV-Chipkaart aangeboden moeten worden waar dat voorheen niet noodzakelijk was. Verder zullen die kaartjes goedkoper geweest zijn dan het geldende busverkooptarief en was het dus niet zo erg dat daar geen tariefafspraken waren gemaakt. Je wist dat het in de bus duurder zou zijn, je wist ook wat het zou worden en dan word je aangenaam verrast door een lager tarief. Nu word je onaangenaam verrast door een onbekend tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

nee ok... je zeurt dus over iets waar je verder niets van weet. goed verhaal.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
flowerp schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 14:32:
[...]

Op de Amerikanen na, omdat die zelden een credit/debit card met chip hebben, kan bijna iedereen toch gewoon met een pas betalen?
Buiten de lage landen is het credit cards in Europa.

Ik woon in Frankrijk (alleen CC), en het OV in Nederland navigeren is een kriem. Het is werkelijk waar niet te doen. Alleereest ben je 27,50 kwijt voordat je die chipkaart hebt. Die 20 voor de NS moet je erop houden als je in wil kunnen checken, dus effectief ben je die gewoon kwijt, tenzij je graag boekhoudt in plaats van toerist speelt. Het alternatief is losse kaartjes (die je dus nevernooit met CC kunt aanschaffen). Vaak zijn die losse kaartjes er niet meer, of alleen nog voor bepaalde doelen, of enkel retourtjes (ik had een vliegtuig vanaf Rotterdam, nam dus de 'metro' vanaf Den Haag: kun je alleen retourtjes aanschaffen). Ik had een oude chipkaart bij, maar die was kennelijk verlopen (heb er geen berichtje van gekregen ook al stond ie op naam), dus daar sta je dan. Dan maar het dure retourtje...

Die chipkaart werkt vast prachtig mooi voor mensen die vaak met het OV reizen en alle details van het systeem kennen, maar voor de incidentele reiziger/toerist is het niets anders dan een pretbederver en een bodemloze put waar je maar geld in moet storten.

Ik ben niet vaak vol lof over de Franse organisatiekunst, maar OV, ga maar eens kijken hoe ze dat hier doen. 100x beter.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Brent schreef op maandag 24 november 2014 @ 11:32:
[...]

Buiten de lage landen is het credit cards in Europa.

Ik woon in Frankrijk (alleen CC), en het OV in Nederland navigeren is een kriem. Het is werkelijk waar niet te doen. Alleereest ben je 27,50 kwijt voordat je die chipkaart hebt. Die 20 voor de NS moet je erop houden als je in wil kunnen checken, dus effectief ben je die gewoon kwijt,
Hier zou best iets aan gedaan mogen worden. In ieder geval het terug storten van die 20 euro zo eenvoudig maken als het maar kan. B.v. bij elke automaat en dan iBan invoeren (bonus punten als ie deze van een bankpas kan inlezen), of bij een loket (die je in toeristische gebieden meestal nog wel hebt).

Als er overal gesloten poortjes waren bij de trein zou de borg wellicht ook wel omlaag kunnen, want die is volgens mij vooral bedoeld om te voorkomen dat je een reis gaat maken die duurder is dan 27,50 en dan per ongeluk vergeet uit te checken en toevallig de kaart kwijtraakt.

Voor toeristen snap ik de (veronderstelde) ophef iets minder. Is die er echt, of beelden wij zuinige Nederlanders die ons in en projecteren we die op die arme toeristen?

Bijna overal waar ik op vakantie heen geweest ben betaalde ik wel een premium aan diverse transfer costs of dingen als express coaches. Later hoor je dan van lokale mensen dat als je zelf bus X via route Y had genomen je het zelfde tripje voor een fractie van de prijs had kunnen maken. Dus -zo- gek is het nu ook weer niet.
Het alternatief is losse kaartjes (die je dus nevernooit met CC kunt aanschaffen).
Dat MOET dus veranderen. Elke automaat moet gewoon een veel ruimere hoeveelheid kaarten accepteren, en niet alleen de Nederlandse pas van het PIN systeem.
Vaak zijn die losse kaartjes er niet meer, of alleen nog voor bepaalde doelen, of enkel retourtjes (ik had een vliegtuig vanaf Rotterdam, nam dus de 'metro' vanaf Den Haag: kun je alleen retourtjes aanschaffen).
Ik denk dat dit niet helemaal klopt. Volgens mij kun je overal nog wel losse kaartjes kopen toch?
Die chipkaart werkt vast prachtig mooi voor mensen die vaak met het OV reizen en alle details van het systeem kennen, maar voor de incidentele reiziger/toerist is het niets anders dan een pretbederver en een bodemloze put waar je maar geld in moet storten.
De nu opeens heilige strippenkaart was destijds ook niet zo duidelijk hoor. Toeristen deden maar wat ermee, en hielden steevast een heel zooitje strippen over. Dat overhouden van strippen is me als lokale gebruiker overigens ook vaak overkomen, als die dingen opeens weer niet geldig waren en degene die ik nog in de la had leggen dan net weer ouder was.

Ik ben niet vaak vol lof over de Franse organisatiekunst, maar OV, ga maar eens kijken hoe ze dat hier doen. 100x beter.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Kaartautomaten van NS accepteren inmiddels gewoon creditcards, dus voor treinreizen hoef je niet speciaal een ov-chipkaart te kopen, maar haal je gewoon een kaartje uit de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:04
EDIT schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:09:
Kaartautomaten van NS accepteren inmiddels gewoon creditcards, dus voor treinreizen hoef je niet speciaal een ov-chipkaart te kopen, maar haal je gewoon een kaartje uit de automaat.
Wel 50 cent extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Je krijgt 1 euro korting op de ritprijs als je met ov-chipkaart reis ipv losse kaartjes ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:54

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Zelf zie ik het bedrag wat op de ov-ck blijft staan hetzelfde als het bedrag wat in de tank van mijn auto zit.
Die rij je ook niet helemaal leeg als je weer thuis komt.
Bij prepaid bellen zorg je ook dat er wat geld op blijft staan om dringend te kunnen bellen.

Zo zijn er zat zaken waar je in het begin geld instop en dat pas terug krijgt als je er echt helemaal mee stopt.
Dat zijn vaak wel kleine bedragen dan die €20,00 soms ook best hoger.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
flowerp schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:07:

Ik denk dat dit niet helemaal klopt. Volgens mij kun je overal nog wel losse kaartjes kopen toch?
Dit was op Den Haag centraal, voor een retourtje Scheveningen. Herinner het me niet precies, maar er waren geen vrij reizen kaartjes voor een dag of dagdeel, of retour, en ook de speciale strand-retour was op ofziets, er was alleen nog toevallig een 2 urenkaartje. De dame van de balie was vol begrip en was het roerend eens dat het niet werkt zonder chip, maar ze kon er natuurlijk niets aan doen. En vaak dus een kaartje dat niet is wat je wilt (gewoon 1 rit), maar een 24uurskaart of een retour of iets.

Ik ben er overigens voor om deze te behouden totdat het chipsysteem goed werkt en die kaart niet zoveel kost. Hier spring ik ook gewoon de trein/metro/tram in met een kaartje dat ik op het perron kocht, of in de bus zelf. Dit werkt zo ongeveer in de hele wereld zo. Bovendien vind ik het verplicht uitchecken maar niet per se door poortjes moeten ontzettend verwarrend (ik vergeet zulke dingen). Het gecombineerde systeem van chip+kaartjes wat veel Franse steden hebben werkt uitstekend.
EDIT schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:09:
Ik zie dat dit sinds september zo is, dat wist ik nog niet. Heb er dit jaar een trein voor moeten laten schieten omdat ik geen kaart kon kopen, NS personeel had er totaal geen begrip voor op dat moment. Fijn als je het vliegtuig wil halen. En inderdaad, 50 cent extra...

Waar het allemaal op neerkomt, is dat men een halfbakken systeem heeft geintroduceerd, waar tergend langzaam de pijnpunten van worden benoemd, hopelijk ooit ook nog eens aangepakt. Vaak wordt je voor ludiet uitgemaakt als kritiek hebt, want electronische is natuurlijk per definitie beter dan manueel.... Het is erg jammer dat personeel van de diverse vervoerders niet altijd (vaak niet) helpen als je even niet die frequente forens met een hoop kennis over het systeem bent.

In de tussentijd vermijdt ik het Nederlandse OV, en raad ik iedereen aan hetzelfde te doen, als toerist/zakelijke reiziger zijnde.
KroontjesPen schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:57:
Zelf zie ik het bedrag wat op de ov-ck blijft staan hetzelfde als het bedrag wat in de tank van mijn auto zit.
Die rij je ook niet helemaal leeg als je weer thuis komt.
Bij prepaid bellen zorg je ook dat er wat geld op blijft staan om dringend te kunnen bellen.

Zo zijn er zat zaken waar je in het begin geld instop en dat pas terug krijgt als je er echt helemaal mee stopt.
Dat zijn vaak wel kleine bedragen dan die €20,00 soms ook best hoger.
Het punt is alleen dat het een kunstmatig probleem is. Er zit geen praktisch bezwaar aan het terugstorten van geld, wel aan het terugpompen van benzine.

Dat OVchip systeem is peperduur, werkt niet goed voor incidentele reizigers, en ook voor de regelmatige reiziger zijn er meer handelingen (uitchecken). Het kost miljarden maar het werkt niet beter.

[ Voor 16% gewijzigd door Brent op 24-11-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
flowerp schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:07:
De nu opeens heilige strippenkaart was destijds ook niet zo duidelijk hoor. Toeristen deden maar wat ermee, en hielden steevast een heel zooitje strippen over. Dat overhouden van strippen is me als lokale gebruiker overigens ook vaak overkomen, als die dingen opeens weer niet geldig waren en degene die ik nog in de la had leggen dan net weer ouder was.
Die waren nog een jaar geldig nadat de prijs was veranderd. Dus dan kon je je ouder kaart nadat er nieuwe waren nog een jaar lang gebruiken.

Papieren kaartjes waren er hier wel voor de bus, en met de invoering van de ov chipkaart zijn die gebleven, maar wel per direct van 2 euro naar 4 euro verhoogd. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door hexta op 24-11-2014 13:12 ]

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hexta schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:09:
[...]

Die waren nog een jaar geldig nadat de prijs was veranderd. Dus dan kon je je ouder kaart nadat er nieuwe waren nog een jaar lang gebruiken.

Papieren kaartjes waren er hier wel voor de bus, en met de invoering van de ov chipkaart zijn die gebleven, maar wel per direct van 2 euro naar 4 euro verhoogd. 8)7
Misschien is dat nog wel het irritantste: als je niet grondig tevoren plant, betaal je je bont en blauw. Je kunt er niet op vertrouwen dat je niet geplukt wordt. Ik vind dat echt niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Nou nou, daar gaan toeristen die al een grote veelvoud van dat bedrag betalen aan allerlei idiote toeristen belastingen echt wakker van leggen he?

Je kunt overigens ook stellen dat de OV Chipkaart 50 cent goedkoper is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
flowerp schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:56:
Wauw :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
de aandelen translink zullen wel lekker lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:18
In Londen, waar per week waarschijnlijk meer toeristen rondlopen en gebruik maken van de bus dan in Nederland in een maand kun je helemaal niet meer met cash terecht. Ik geloof niet dat er daar veel gezeurd wordt door toeristen dat hen het reizen onmogelijk gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
flowerp schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:56:
[...]

Nee hoor, want die 50 cent betaal je ook als je je OV-chipkaart opwaardeert met je creditcard. :+

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
noppus schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:21:
In Londen, waar per week waarschijnlijk meer toeristen rondlopen en gebruik maken van de bus dan in Nederland in een maand kun je helemaal niet meer met cash terecht. Ik geloof niet dat er daar veel gezeurd wordt door toeristen dat hen het reizen onmogelijk gemaakt wordt.
daar is dan ook iets beter nagedacht, en ga je door poortjes (je kunt dus niet vergeten te swipen) en is er een, komt ie, bezoekerspas, voor de incidentele reiziger.

overigens zijn er ook genoeg die daar klagen, maar het systeem is alvast een stuk beter, en, vziw, alleen binnen Londonse metro in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Alex) schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:53:
[...]

Nee hoor, want die 50 cent betaal je ook als je je OV-chipkaart opwaardeert met je creditcard. :+
Delen door zeg 10 reizen wordt 5 cent per reis. Dus goedkoper. ;)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Brent schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:01:
[...]

daar is dan ook iets beter nagedacht, en ga je door poortjes (je kunt dus niet vergeten te swipen) en is er een, komt ie, bezoekerspas, voor de incidentele reiziger.
Fok, ja, die hebben wij natuurlijk niet. Een kaart zoals die hier aangeboden wordt is natuurlijk een scam van een of andere onbekende organisatie (iets met GVB ofzo): http://en.gvb.nl/reisinfo...aart/Pages/Toeristen.aspx
overigens zijn er ook genoeg die daar klagen, maar het systeem is alvast een stuk beter, en, vziw, alleen binnen Londonse metro in gebruik.
Nee, in alle vervoer die door tfl gedaan wordt. Daar komen dus bussen, lightrail, veer over water etc ook allemaal bij, en ook treinen naar diverse bestemmingen vlak buiten London.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Brent schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:17:
[...]

de aandelen translink zullen wel lekker lopen ;)
Vast behoorlijk moeilijk voor je om anders te denken he?

In London is een reis met de Oyster kaart OOK goedkoper dan een papieren kaartje, maar daar is juist iedereen blij met dat feit. Hier denkt men precies andersom: wat!? Het papieren kaartje is duurder!!!! 50 cent!!! Aaaarrgghhhh!!!!

(en in de kroeg 's avonds gewoon biertje naar biertje bestellen, dat dan weer wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hoe kom jij aan die 50 cent?

Als ik van mijn huis naar de stad ga, is dat 1,80 met de chipkaart. Dan kost het je heen en terug 3,60. Koop je een kaartje in de bus, welk een enkele reis is, betaal je 4,20, Wat neer komt op 8,40 voor een retourtje. Dat scheelt nogal wat geld.

Een winkelkaartje, welk een retourtje is, kost het je 3,10 (geldig donderdag- en vrijdagavond en de hele dag op zaterdag en zondag).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
flowerp schreef op maandag 24 november 2014 @ 23:49:
[...]

In London is een reis met de Oyster kaart OOK goedkoper dan een papieren kaartje, maar daar is juist iedereen blij met dat feit. Hier denkt men precies andersom: wat!? Het papieren kaartje is duurder!!!! 50 cent!!! Aaaarrgghhhh!!!!
De Oyster hoef je niet te preloaden met 20 euro slechts om in te kunnen checken.

Maar het is duidelijk dat jij kritiek gewoon niet erkent, selectief argumenten belachelijk maakt, dus discussie is per definitie onmogelijk met jou.

h
(en in de kroeg 's avonds gewoon biertje naar biertje bestellen, dat dan weer wel)
Tsja...

[ Voor 44% gewijzigd door Brent op 25-11-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Brent schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:47:
De Oyster hoef je niet te preloaden met 20 euro slechts om in te kunnen checken.

Maar het is duidelijk dat jij kritiek gewoon niet erkent, selectief argumenten belachelijk maakt, dus discussie is per definitie onmogelijk met jou.
Om hier met de metro te reizen hoeft er ook geen 20 euro op de OV-chipkaart. (Die Oyster was vooral voor de metro, toch?)

Het is duidelijk dat sommige criticasters feiten gewoon niet erkennen danwel verdraaien, selectief argumenten belachelijk maken, dus discussie is gewoon niet mogelijk met hen.

offtopic:
Zie je hoe je een dergelijke opmerking ook zonder laag-bij-de-grondse jij-bak kunt formuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dido schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:01:
[...]

Om hier met de metro te reizen hoeft er ook geen 20 euro op de OV-chipkaart. (Die Oyster was vooral voor de metro, toch?)
OV is het 4 inderdaad, alleen heb je in NL veel sneller te maken met de NS dan je in Londen buiten het stadsnetwerk moet reizen. Voor Schiphol of Rotterdam Airport kan ik niet op die 4 euro reizen. Schiphol is een mooi voorbeeld, na een weekendje Amsterdam, moet er dus minstens 20 euro opstaan zodat ik de 3,50 voor Schiphol kan betalen. Zo hou je dus altijd 16,50 over, die je meestal gewoon weg zal gooien. Of je moet kaarten bewaren (nog zo'n overhead waar de gebruiker mee opgezadelt wordt).

Een andere lastigheid vind ik, dat ik bezoekers niet op mijn kaart kan meenemen (zoals de vroeger ging op een abbonement ofzo). Iedereen moet een eigen kaart hebben, zo hou je dus met je gezin snel tientallen euro's op de kaarten over als je weer terugvliegt.

In Londen zijn de kaarten goedkoper, is er vziw niet de extra prepaid marge, en helpt het dat je de poortjes niet kunt missen.

Ik zie dus hoe dit makkelijk is voor veelreizers, maar als je niet ziet hoe dit veel meer werk is voor de incidentele reiziger, dan ben je echt oost-indisch doof. Het moedigt ook de autorijder niet bepaalt aan eens de trein te pakken bijvoorbeeld, een ander belangrijk punt. Het kan natuurlijk zijn dat je de veelreiziger ook veel belangrijker vind: die maken immers (gokje) 90% van de OV-verkeersbewegingen. Dan nog zou ik zeggen dat een systeem vervangen niet moet betekenen dat ouderen/toeristen/autorijders, kortom, de incidentele gebruiker, het verdient om tegen zoveel extra werk en kosten aan te lopen. Dat lijkt me, ongeacht de voordelen, geen goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Brent schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:59:
OV is het 4 inderdaad, alleen heb je in NL veel sneller te maken met de NS dan je in Londen buiten het stadsnetwerk moet reizen. Voor Schiphol of Rotterdam Airport kan ik niet op die 4 euro reizen. Schiphol is een mooi voorbeeld, na een weekendje Amsterdam, moet er dus minstens 20 euro opstaan zodat ik de 3,50 voor Schiphol kan betalen. Zo hou je dus altijd 16,50 over, die je meestal gewoon weg zal gooien. Of je moet kaarten bewaren (nog zo'n overhead waar de gebruiker mee opgezadelt wordt).
Dan koop je van tevoren een e-ticket, of je koopt ter plekke een enkele reis. Kost je 1 euro extra, ja. Maar je bespaart die 16,50. En die 7,50 voor de chipkaart.
Een andere lastigheid vind ik, dat ik bezoekers niet op mijn kaart kan meenemen (zoals de vroeger ging op een abbonement ofzo). Iedereen moet een eigen kaart hebben, zo hou je dus met je gezin snel tientallen euro's op de kaarten over als je weer terugvliegt.
Ik heb een aantal anonieme kaarten liggen voor schoonfamilie. Als dat niet loont, kunnen ze ook (de wat duurdere, inderdaad) eenmalige oplossingen gebruiken.
In Londen zijn de kaarten goedkoper, is er vziw niet de extra prepaid marge, en helpt het dat je de poortjes niet kunt missen.
In London is een pint dan weer duurder. De "prepaid" marge is er vanwege het feit dat de poortjes niet overal dicht mogen. De poortjes dicht gooien roept welhaast geweldadige reacties op. Ga jij, als voorstander van dichte poortjes, nou eerst even uitvechten met de OV-chiphaters die die poortjes _niet_ dicht willen wie er gelijk heeft, want op deze manier kan er natuurlijk nooit aan "jullie" wensen voldaan worden.
Ik zie dus hoe dit makkelijk is voor veelreizers, maar als je niet ziet hoe dit veel meer werk is voor de incidentele reiziger, dan ben je echt oost-indisch doof. Het moedigt ook de autorijder niet bepaalt aan eens de trein te pakken bijvoorbeeld, een ander belangrijk punt. Het kan natuurlijk zijn dat je de veelreiziger ook veel belangrijker vind: die maken immers (gokje) 90% van de OV-verkeersbewegingen. Dan nog zou ik zeggen dat een systeem vervangen niet moet betekenen dat ouderen/toeristen/autorijders, kortom, de incidentele gebruiker, het verdient om tegen zoveel extra werk en kosten aan te lopen. Dat lijkt me, ongeacht de voordelen, geen goede zaak.
De veelreiziger is inderdaad de belangrijkste doelgroep. Dat lijkt me ook niet zo gek.
Die autorijder rkijg je waarschijnlijk met geen tien paarden zijn auto uit, maar goed, hij heeft nu wel [i]nog[] een smoes erbij om in zijn blik te blijven zitten.
Incidentele reizigers kunnen losse vervoersbewijzen kopen. Ja, dat is duurder dan wat regelmatige- en veelreizigers betalen. Maar dat is altijd zo geweest en volkomen normaal. Of voel je je bekocht omdat een abonnementhourder minder betaalt voor dezelfde reis?

Als je als toerist op Schiphol landt en een weekendje A'dam doet, hoef je geen chipkaart met 24 euro erop te hebben om de trein heen en terug te nemen. Voor 10 euro heb je twee enkeltjes. Een stuk minder dan ik op veel bestemmingen kwijt ben voor ad-hoc vervoer van en naar een luchthaven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dido schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 14:12:
[...]

Dan koop je van tevoren een e-ticket, of je koopt ter plekke een enkele reis. Kost je 1 euro extra, ja. Maar je bespaart die 16,50. En die 7,50 voor de chipkaart.
Ik zei eerder al dat al dat verplichte voorwerk nog veel vervelender is dan dat het duurder is. De Oyster koop je ook gewoon overal, niks geen voorbereiding nodig.
De poortjes dicht gooien roept welhaast geweldadige reacties op.
Dichte poortjes? Ik had het over uitcheckpoortjes. Niet die open ellende zoals Amsterdam Amstel.
De veelreiziger is inderdaad de belangrijkste doelgroep. Dat lijkt me ook niet zo gek.
Die autorijder rkijg je waarschijnlijk met geen tien paarden zijn auto uit, maar goed, hij heeft nu wel [i]nog[] een smoes erbij om in zijn blik te blijven zitten.
Dit soort non-argumenten helpen dus niet. Het fileprobleem is gigantisch, en je werpt alleen maar meer obstakels op. Domweg ontkennen van de interactie tussen dit probleem en gemak van het OV is, tja, gewoon een beetje dom.
Als je als toerist op Schiphol landt en een weekendje A'dam doet, hoef je geen chipkaart met 24 euro erop te hebben om de trein heen en terug te nemen. Voor 10 euro heb je twee enkeltjes. Een stuk minder dan ik op veel bestemmingen kwijt ben voor ad-hoc vervoer van en naar een luchthaven!
Kom ik weer op al dat boekhouden uit. Er is werkelijk geen ander land waar dat nodig is om voor een eerlijke prijs te reizen.

Het valt me vooral zo op dat de chip-fanaten geen enkel begrip hebben over andere use-cases. Kennelijk is het systeem prima omdat het goed voor jou werkt. Mooi hoor, ieder voor zich!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Dido schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:01:
[...]

Hmmm het is weliswaar correct wat je zegt maar het maakt wel duidelijk dat het vrij verwarrend kan zijn. Nou hebben ze wel één systeem, maar per soort vervoer andere randvoorwaarden. Ik kan met de bus van Nijmegen naar Arnhem, dan hoef ik niet 20 euro te reserveren. Als ik met de trein ga moet ik dat wél. Het heeft natuurlijk allemaal wel een reden, maar nu wordt in feite de reiziger met dat probleem opgezadeld. Je moet eraan wennen of losse kaartjes blijven kopen voor de trein. Het zou mooi zijn als het allemaal iets eenvoudiger en voorspelbaarder zou zijn. Dan heb je goed kans dat er meer begrip voor het hele systeem ontstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 25-11-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Brent schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:59:
[...]
London kent wel het concept van de minimal fare die op je kaart moet staan, dat is een beetje afhankelijk van waar je in-checked wat dat is. Ook als je auto-top up hebt aan staan, dan is de minimale top up 20 pound.

Natuurlijk kunnen we wel leren van London, en kunnen we met name naar het gebruik van de contactless bank card kijken. Dat draait nu al een poosje daar, terwijl we daar hier nog alleen met gesloten experimenten mee aan het testen zijn.

Contactless bank cards passen over het algemeen vrij makkelijk binnen het systeem van de chip kaart. Het is feitelijk "gewoon" een andere type chipkaart; eentje waarop je niet kunt schrijven, maar waar wel gegarandeerd de eigenaar van bekend. In veel landen erg populair, maar hier gaat natuurlijk weer iemand ZEIKEN dat het weer iets met je privacy doet (maar vervolgens gebruiken ze die zelfde bankpas wel gewoon overal en nergens om in winkels te betalen en lopen ze met een mobieltje op zak, maar goed andere discussie...)

Bij gebruik van de contactless bank card betaal je dan altijd achteraf. De data wordt in het algemeen dan net zoals nu ook al gebeurd 's nachts geupload naar de TLS servers en dan wordt de ritprijs bepaald. Daar is men nu ook al open mee aan het testen; de ret heeft de ABC proef gedaan (Achteraf Betalen Consumenten) en bij de NS heeft men ook al zoiets in combinatie met een abonnement als ik me niet vergis.

Ik stel me zo voor dat er diverse mogelijkheden komen dus:

* OV Chipkaart met abonnement (b.v. dal uren vrij)
* Anonieme of persoonlijke OV Chipkaart met saldo
* Persoonlijke OV Chipkaart zonder saldo (en dus rekening achteraf)
* NFC bankpas, sticker of device zonder saldo (en dus ook rekening achteraf)
* Losse kaartjes voor eenmalig gebruik

Je hebt dan een keur aan mogelijkheden om te kiezen wat voor jou het makkelijkst is.
Ik zie dus hoe dit makkelijk is voor veelreizers, maar als je niet ziet hoe dit veel meer werk is voor de incidentele reiziger, dan ben je echt oost-indisch doof.
Als je niet begrijpt dat dingen voor veelgebruikers altijd makkelijker zijn, dan snap je het niet echt.

Ook zonder OV Chipkaart was een abonnement altijd makkelijker en goedkoper dan losse kaartjes. En een losse krant kopen is ook duurder en meer gedoe dan een abonnement. Dat is juist het hele idee van een abonnement.

Terug naar het OV; als je regelmatig reist koop je een OV Chipkaart en bent dan goedkoper uit. Neem een abonnement en/of zet automatisch opladen aan en je hebt een veel groter gemak dan telkens losse kaartjes kopen of telkens los saldo opladen. Het minimale bedrag maakt dan veel minder of niets meer uit. Overigens is dit minimale bedrag bij de NS trouwens 6 euro met abonnement en 16 euro zonder (je mag 4 euro rood staan, dus met 6 euro op je kaart kun je nog inchecken, zie b.v. https://forum.ns.nl/ov-ch...rt-tarief-niet-nodig-6100)

Ben je een (heel) incidentele reiziger dan koop je gewoon losse kaartjes, en betaal je dus iets meer per rit.

Wat is daar gek of oost-indisch doof aan?

Nogmaals, een krantje kost je per nummer ook iets meer dan bij een abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
flowerp schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 22:06:
Wat is daar gek of oost-indisch doof aan?

Ik heb meermaals voorbeelden gegeven waarbij de losse kaartjes gewoon niet aan te schaffen zijn. Met CC sowieso niet. En in sommige gevallen dus retourtjes of anderssoortige kaartjes die meer of anders zijn.

Ik denk dat ik genoeg bewijsmateriaal heb overlegd om aan te geven dat het systeem beduidend minder is geworden voor een bepaalde groep mensen. Zie ook de pers waar met enige regelmaat verhalen langskomen, bovendien is menig OV mede-werker het vaak met me eens als ik weer eens bij een balie moet vragen wat ik moet doen.

Je kunt dat naast je neerleggen en blijven herhalen dat een losse krant ook wat meer kost, maar dan mis je dus het punt. Bovendien vind ik het abnormaal dat ik zoveel studie moet doen om een tram te pakken. Daarbovenop, in vergelijking met vroegah, en zeker met het buitenland, is dat allemaal een stuk duurder tenopzichte van een abbonement/frequent reizen. Dat is gewoon een feit.

Ik vraag je eens een toertje langs wat randsteden te doen, met slechts een CC. Je zult direct merken wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Natuurlijk kunnen we wel leren van London, en kunnen we met name naar het gebruik van de contactless bank card kijken.
In wezen kunnen we 1 ding van een heleboel andere reisorganisaties uit het buitenland leren wat wij maar niet willen leren : KISS.

Dus dit :
Ik stel me zo voor dat er diverse mogelijkheden komen dus:

* OV Chipkaart met abonnement (b.v. dal uren vrij)
* Anonieme of persoonlijke OV Chipkaart met saldo
* Persoonlijke OV Chipkaart zonder saldo (en dus rekening achteraf)
* NFC bankpas, sticker of device zonder saldo (en dus ook rekening achteraf)
* Losse kaartjes voor eenmalig gebruik
Zal of zo goed als overal te verkrijgen moeten zijn met universele betaalmiddelen en zonder gare lokale (GVB bijv) initiatieven die enkel weer te verkrijgen zijn bij bepaalde punten

Eerder werd al de volgende aangehaald : http://en.gvb.nl/reisinfo...aart/Pages/Toeristen.aspx maar ik woon niet in Amsterdam, ik heb wel veel buitenlandse kennissen die langskomen, maar ik betwijfel of je die kaarten buiten amsterdam kan kopen (kan je ze uberhaupt op schiphol kopen?)
Oftewel als ik buitenlandse kennissen overkrijg die een dagje naar A'dam willen dan mogen ze eerst een ov-chipkaart ergens scoren om in A'dam te komen met de NS, dan kunnen ze daar een GVB-ticket kopen om in A'dam te reizen (maar weer niet in bussen x/y/z enkel GVB-vervoer) en voor de terugreis naar mijn huis hebben ze weer niets aan de GVB-ticket.
In de praktijk komt het er gewoon op neer dat ik ondertussen een stuk of 10 anonieme chip-kaarten heb liggen die jan en alleman kan gebruiken want dat is simpel en duidelijk te doen (en enkel als er ooit een groep van 11 komt dan moet iemand die start up costs betalen)
Je hebt dan een keur aan mogelijkheden om te kiezen wat voor jou het makkelijkst is.
Je bedoelt een oerwoud aan mogelijkheden waar enkel de doorgewinterde reiziger nog uitkomt.
[...]
Als je niet begrijpt dat dingen voor veelgebruikers altijd makkelijker zijn, dan snap je het niet echt.

Ook zonder OV Chipkaart was een abonnement altijd makkelijker en goedkoper dan losse kaartjes. En een losse krant kopen is ook duurder en meer gedoe dan een abonnement. Dat is juist het hele idee van een abonnement.
OV-chipkaart is nooit publiekelijk neergezet als abonnement afaik, het zou de vervanger van papieren kaartjes worden en daarbij is er een extra hindernis van startup costs bijgekomen.

Regulier zijn abbonnementen het gemak/voordeel voor veelgebruikers. Bij de chipkaart zijn de startup costs een nadeel voor de incidentele gebruikers (oftewel dat is exact omgedraaid).

Eerder in dit topic heb ik al eens gezegd dat bijv mijn ouders vroeger met de trein naar schiphol gingen voor vakantie, maar dat ik een paar jaar terug al probeerde uit te leggen hoe dat met een ov-chipkaart zou gaan (wilden ze hebben) alleen dan zouden ze tegen 55+ euro kosten aanlopen voor het 1e ritje naar schiphol.
Dat is iets te gortig dus sindsdien is het anonieme kaart bij mij lenen of met de auto naar schiphol.
Vorig jaar kregen ze spontaan bezoek van familieleden uit het buitenland (toen ik op vakantie was) en ze wilden een dagje A'dam doen met zijn vieren, vader nagekeken en ze zouden tegen 110+ kosten aanlopen voor een dagje, dat werd dus ook de auto.

Die beste mensen willen best een ov-chipkaart, maar de startup-costs van 27,50 per stuk zorgen ervoor dat elke incidentele keer dat ze ernaar kijken het niet doorgaat en ze of bij mij aankloppen voor het lenen van een anonieme of de auto pakken.
Als dat de realiteit is, dan moet iemand toch zien dat er iets grondig mis is?

Met de ov-chipkaart is incidenteel ov-gebruik gewoon of extreem omslachtig geworden (leuk dat jij even een e-ticket print, maar menig persoon is daar wel even mee bezig) of extreem duur als je een ov-chipkaart wilt proberen.
Vroeger was het ov grofweg in 2 segmenten verdeeld meen ik (NS-ticket en strippenkaart) waarbij strippenkaart geen startup costs had, enkel gebruikskosten. Ik zal niet zeggen dat het eenvoudiger of beter was, maar als je dan iets lanceert als totaal-vervanger roep dan niet opeens hoge startup-costs in het leven met als alternatief ontelbare segmenten (want je kan voor ns een e-ticket kopen, dan voor de bus naar de trein moet je losgeld meenemen, dan voor de bus van de trein moet je losgeld meenemen, voor de metro heb je weer een ander kaartje nodig en dan weer terug naar de metro en weer losgeld voor bus naar trein dan heb je weer je e-ticket en dan weer losgeld voor bus naar huis).

Persoonlijk denk ik dat je het al een heel stuk makkelijker voor incidentele reizigers maakt als je 2 ov-chipkaarten maakt. Waarbij de ene landelijk is (zoals nu) en de ander bijv regionaal (/ randstad)
Waarbij je dan de regionale kaart anders in de markt zet (iedere inwoner van de regio krijgt er 1 gratis thuisgestuurd en je kan ze op de grotere stations kopen voor 1 euro oid) zodat het direct bruikbaar is (de kosten verreken je maar over het totaal) en ipv 20 euro mintarief hanteer je een minimaal tarief van 5 of 10 euro (want je kan er niet mee van maastricht naar groningen).
Dan zit je voor de incidentele reiziger veel dichter tegen de daadwerkelijke reiskosten aan ipv dat je allerlei startup-costs hebt waardoor er een hoop mensen niet aan beginnen.

Allerlei losse kaartjes is namelijk geen alternatief in mijn ogen, dat is een achteruitgang op het vroegere enkele segmenten systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Brent schreef op woensdag 26 november 2014 @ 00:13:
Met CC sowieso niet.
[...]
Ik vraag je eens een toertje langs wat randsteden te doen, met slechts een CC. Je zult direct merken wat ik bedoel.
Dus jij kon voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd overal in NL met CC betalen, bij de NS, in de bus, bij de automaten?

Nee. NS Schiphol accepteerde als enige CC.

Heeft dus alleemaal weer eens geen donder met de OV-chipkaart te maken. Het is toch lastig om on-topic te blijven, nietwaar?

Hey, mijn bus was veel te laat vanochtend en toen miste ik mijn trein. En het regende! Allemaal vanwege die klote-OV-chipkaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dido schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:59:
[...]

Dus jij kon voordat de OV-chipkaart werd ingevoerd overal in NL met CC betalen, bij de NS, in de bus, bij de automaten?

Nee. NS Schiphol accepteerde als enige CC.

Heeft dus alleemaal weer eens geen donder met de OV-chipkaart te maken. Het is toch lastig om on-topic te blijven, nietwaar?

Hey, mijn bus was veel te laat vanochtend en toen miste ik mijn trein. En het regende! Allemaal vanwege die klote-OV-chipkaart!
Ik weet wel dat je loopt te trollen of dom bent, maar denk hier eens over na: als je miljarden uitgeeft aan zo'n systeem en zoiets simpels het het nummer 1 betaalmiddel wereldwijd werkt niet, en eigenlijk voor iedereen behalve de forens werkt het minder soepel en is het duurder, wat ben je dan eigenlijk aan het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Brent schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:41:
Ik weet wel dat je loopt te trollen of dom bent, maar denk hier eens over na: als je miljarden uitgeeft aan zo'n systeem en zoiets simpels het het nummer 1 betaalmiddel wereldwijd werkt niet, en eigenlijk voor iedereen behalve de forens werkt het minder soepel en is het duurder, wat ben je dan eigenlijk aan het doen?
Wat heeft de CC als betaalmiddel in hemelsnaam te maken met een OV-chipkaart?

Alser al een betaalmethode veranderd is, dan is het wel dat je je OV-chipkaart automatisch kunt opladen, wat met papieren kaartjes niet mogelijk was. Wat heeft het implementeren van CC in je betaalterminals in godsnaam te maken met je reisproduct? Dan zal ik wel dom zijn, maar degene die aan het trollen is, is degene die de link tussen die twee legt zonder het uit te willen leggen.

En of het voor de niet-forens duurder is, is ook nog maar de vraag. Het maken van een rit van A naar B is duurder voor de occasionele reiziger dan voor iemand die de rit dagelijks maakt, maar dat is altijd en overal zo, en zal niet veranderen.

De extra moeite voor de toerist zie ik ook niet. Die kwam vroeger aan op Schiphol en kocht bij automaat of loket een ticket. Daar is niets aan veranderd, behalve dat hij nu met zijn ticket ergens een poortje moet openen, wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Vraagje, want heb het niet duidelijk kunnen vinden. Ik moet vrijdag naar Emmen toe en zag via de NS site dat vanuit Zwolle je met de Arriva moet reizen. Ik heb een persoonlijke OV-Chipkaart en kan zowel op saldo reizen als op mijn Altijd vrij abonnement die ik van me werk heb.

Nu zag ik op de Arriva site ook dat de kosten 12,89euro zijn voor een enkeltje (blijf daar overnachten). De vraag is, dat je toch gewoon met je OV-Chipkaart op saldo daar kan inchecken? Of moet ik perse een aparte ticket kopen?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Terug naar het OV; als je regelmatig reist koop je een OV Chipkaart en bent dan goedkoper uit. Neem een abonnement en/of zet automatisch opladen aan en je hebt een veel groter gemak dan telkens losse kaartjes kopen of telkens los saldo opladen.

Dan vergeet je wel even dat het duurder is geworden, maar kaartjes zijn enorm verhoogd om de OV chipkaart te pushen. Dus het is niet goedkoper, het is duurder geworden, maar het alternatief is zo bizar veel duurder geworden dat het de minder erge van de 2 kwaden is.

En dan vergeet je ook nog even mee te nemen dat abbo houders nu ook meer moeten doen voor hetzelfde resultaat. Dus ook voor abbo houders is het lastiger/vervelender geworden.
(altijd in en uitchecken, wat op sommige punten in de spits echt bizar slecht geregeld is. rijen van 80 meter voor uitcheckpaaltjes bijvoorbeeld.)

Waar het dan eigenlijk op neerkomt is dat er miljarden besteed zijn voor een systeem dat voor de gebruiker duurder, lastiger en tijdrovender is geworden.
En daarom zijn mensen boos. Dat is toch niet heel gek?

[ Voor 12% gewijzigd door hexta op 26-11-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:41:
[...]

Zelfs voor forenzen vind ik het niet makkelijker op geworden. Ik reis om op kantoor te komen met 3 verschillende vervoerders, mag dus dagelijks 12 x mijn kaartje scannen. Als er controle komt in de tram kan dit zelfs oplopen tot 14 x. Dikke faal die ov-chipkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dido schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:06:
[...]

Wat heeft de CC als betaalmiddel in hemelsnaam te maken met een OV-chipkaart?
Het ging erom een beter systeem in te voeren. Het is niet beter. Dat is een van de redenen. Lijkt me glashelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Brent schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:50:
Het ging erom een beter systeem in te voeren. Het is niet beter. Dat is een van de redenen. Lijkt me glashelder.
Wie heeft er ooit beweerd dat een CC -betaalmogelijkheid onderdeel van het systeem was? Ik kan in de supermarkt in NL ook niet met CC betalen. Ligt natuurlijk ook aan de OV-chipkaart?

Dat is allesbehalve glashelder, dat is dom getrol. Waarom klaag je niet meteen over de prijs/kwaliteitverhouding van de koffie bij de Kiosk? Zit ook op het ztation, was bagger voor de OV-chipkaart, is het nu nog steeds, dus is het een nadeel van de OV-chipkaart! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Dido schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:58:
[...]

Wie heeft er ooit beweerd dat een CC -betaalmogelijkheid onderdeel van het systeem was? Ik kan in de supermarkt in NL ook niet met CC betalen. Ligt natuurlijk ook aan de OV-chipkaart?

Dat is allesbehalve glashelder, dat is dom getrol. Waarom klaag je niet meteen over de prijs/kwaliteitverhouding van de koffie bij de Kiosk? Zit ook op het ztation, was bagger voor de OV-chipkaart, is het nu nog steeds, dus is het een nadeel van de OV-chipkaart! 8)7
Ga anders even in op mijn post in plaats van lopen trollen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

hexta schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:07:
Ga anders even in op mijn post in plaats van lopen trollen. 8)7
Jij mag het goede voorbeeld geven ;)

offtopic:
Ik zie geen enkele reden om op jouw post in te gaan, je reageerde zelf op iemand anders, jij hebt echt geen speciale status die jou enig recht op een reactie van mijn kant verleent, en je ad-hominem ontneemt me elke motivatie om maar te overwegen je post naar verdienste te fileren.

Edit @ hieronder:

Blij dat je het kan waarderen. Jammer dat je dus zelf inderdaad niet ingaat op mijn post, maar dat kennelijk wel van mij verwacht. Ik wil het best wel eens bij het verkeerde eind hebben, maar als mensen zich zo hard in bochten wringen om mijn gelijk te onderstrepen kan ik er ook niks meer aan doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Dido op 26-11-2014 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexta
Dido schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:30:
[...]
Ik zie geen enkele reden om op jouw post in te gaan, je reageerde zelf op iemand anders, jij hebt echt geen speciale status die jou enig recht op een reactie van mijn kant verleent, en je ad-hominem ontneemt me elke motivatie om maar te overwegen je post naar verdienste te fileren.
_O-
Erg gelachen, dankjewel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:10
Xtr3me4me schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:09:
Vraagje, want heb het niet duidelijk kunnen vinden. Ik moet vrijdag naar Emmen toe en zag via de NS site dat vanuit Zwolle je met de Arriva moet reizen. Ik heb een persoonlijke OV-Chipkaart en kan zowel op saldo reizen als op mijn Altijd vrij abonnement die ik van me werk heb.

Nu zag ik op de Arriva site ook dat de kosten 12,89euro zijn voor een enkeltje (blijf daar overnachten). De vraag is, dat je toch gewoon met je OV-Chipkaart op saldo daar kan inchecken? Of moet ik perse een aparte ticket kopen?
Ook bij Arriva reis je gewoon met de OV-chipkaart. Check wel in bij het goede paaltje. Kom je aan met NS, dan zijn er zogeheten overstapmeubels waarbij je eerst kunt uitchecken bij een paaltje van NS en bij een paaltje van Arriva er direct naast kunt inchecken. Je kunt reizen op saldo, maar Altijd Vrij is ook geldig bij Arriva.

• flowerp
hexta schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:19:
[...]

Dan vergeet je wel even dat het duurder is geworden, maar kaartjes zijn enorm verhoogd om de OV chipkaart te pushen. Dus het is niet goedkoper, het is duurder geworden,
Maar ben je dan vergeten dat papieren kaartjes altijd al om de zoveel tijd duurder werden? Ik kocht trouw elke week mijn 5 retourkaartjes vroeger, en het was duidelijk dat het bedrag om de zoveel tijd hoger werd. Meestal iets van 20 cent of 30 cent, iets in die orde van grote.

Je kunt nu natuurlijk moeilijk doen om die 50 cent en dat de prijzen enorm verhoogt zijn. Maar je kunt ook stellen dat de OV chipkaart prijzen voor 1 ronde niet verhoogd zijn, en dat dus wel degelijk de OV Chipkaart goedkoper is geworden. Nogmaals, papieren kaartjes werden ook periodiek duurder lang voordat de OV Chipkaart er was.

Linksom of rechtsom, het netto effect is dat de OV Chipkaart nu goedkoper is per reis als het papieren kaartje en dat is waar het om gaat.

En ja, OOK dit is bij abonnementen niet zelden het geval. Losse nummers gaan in prijs omhoog, abonnement voor een poosje niet (dus niet lopende reeds betaalde, maar nieuwe).

• flowerp
Gomez12 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 01:17:
[...]

In wezen kunnen we 1 ding van een heleboel andere reisorganisaties uit het buitenland leren wat wij maar niet willen leren : KISS.

Dus dit :
Bedoel je dat dat niet KISS is?

Het is het juist wel, want je laat binnen 1 en het zelfde systeem transparant mensen gebruiken wat ze voorhanden hebben. Dus banaal gezegd; hou er "iets" tegen aan wat aan geld gekoppeld staat en grote kans dat het werkt. Hoe simpel kan het zijn?

NFC met EMV is een wereldwijde standaard. Met als voorbehoud dat we er niet weer een extra check op gaan gooien dat we alleen in NL uitgegeven passen accepteren zou dat een vrij ideaal alternatief zijn.

En *natuurlijk* moeten alle automaten hier aangepast worden dat ze de meest gangbare passen accepteren. Dat heb ik toch al eerder genoemd? Het staat echter wel los van het product OV chipkaart zelf.
Eerder werd al de volgende aangehaald : http://en.gvb.nl/reisinfo...aart/Pages/Toeristen.aspx maar ik woon niet in Amsterdam, ik heb wel veel buitenlandse kennissen die langskomen, maar ik betwijfel of je die kaarten buiten amsterdam kan kopen (kan je ze uberhaupt op schiphol kopen?)
Komen er uberhaupt wel toeristen buiten Amsterdam dan? :P
Oftewel als ik buitenlandse kennissen overkrijg die een dagje naar A'dam willen dan mogen ze eerst een ov-chipkaart ergens scoren om in A'dam te komen met de NS
1. OV chipkaart kun je op elk station kopen, bij oa de GVB automaten en in diverse winkeltjes
2. Koop gewoon losse kaartjes als het om enkele ritjes gaat

Echt, ik snap gewoon niet wat het probleem nu is met dat je losse kaartjes niet kan kopen. Bij elke bus en tram kun je in geval van nood gewoon met contant geld een kaartje kopen. Mooi zou het zijn als je in de bus ook met PIN (NFC liefst) kon betalen, maar dat vind je natuurlijk weer niet KISS.

Bij elke metro halte staat ook een automaat waar je eenmalige kaartjes of dag retours kunt kopen.

En elk station in Nederland heeft toch tenminste 1 automaat? En wat kun je kopen bij die automaat? Juist, losse kaartjes!
Je bedoelt een oerwoud aan mogelijkheden waar enkel de doorgewinterde reiziger nog uitkomt.
Wat wil je dan? Als je alleen met PIN kan betalen is het niet goed, want dan kunnen die zielige mensen met CC niet mee, en als je dan meerdere betalingsmogelijkheden aanbiedt dan is het weer niet KISS?
Eerder in dit topic heb ik al eens gezegd dat bijv mijn ouders vroeger met de trein naar schiphol gingen voor vakantie, maar dat ik een paar jaar terug al probeerde uit te leggen hoe dat met een ov-chipkaart zou gaan (wilden ze hebben) alleen dan zouden ze tegen 55+ euro kosten aanlopen voor het 1e ritje naar schiphol.
Pssst... LOS KAARTJE 8)7
Vorig jaar kregen ze spontaan bezoek van familieleden uit het buitenland (toen ik op vakantie was) en ze wilden een dagje A'dam doen met zijn vieren, vader nagekeken en ze zouden tegen 110+ kosten aanlopen voor een dagje, dat werd dus ook de auto.
Nou mooi opgelost toch? (en de benzine was gratis ofzo?)
Die beste mensen willen best een ov-chipkaart, maar de startup-costs van 27,50 per stuk zorgen ervoor dat elke incidentele keer dat ze ernaar kijken het niet doorgaat en ze of bij mij aankloppen voor het lenen van een anonieme of de auto pakken.
Pssst... LOS KAARTJE :P

• Gomez12
flowerp schreef op donderdag 27 november 2014 @ 00:46:
[...]
Linksom of rechtsom, het netto effect is dat de OV Chipkaart nu goedkoper is per reis als het papieren kaartje en dat is waar het om gaat.
Dus als we de ritprijzen van de kaartjes vervijfvoudigen en de ritprijs van de ov-chipkaart vertienvoudigen dan zijn de kaartjes netto goedkoper en dat is waar het om gaat en de prijsverhoging moeten we maar even vergeten.

En de 1-jaar niet doorgevoerde prijsverhoging met ov-chipkaart was (meen ik, maar ik kan het morgen even nagooglen indien gewenst) in de beginperiode door het rijk opgelegd omdat het toen helemaal een zooitje was met invoering. Dat was geen positief punt, dat ging meer richting een verkapte boetevorm vanuit de overheid. Zo staat het mij in ieder geval bij.

Verwijderd

flowerp schreef op donderdag 27 november 2014 @ 00:46:
[...]

Maar ben je dan vergeten dat papieren kaartjes altijd al om de zoveel tijd duurder werden? Ik kocht trouw elke week mijn 5 retourkaartjes vroeger, en het was duidelijk dat het bedrag om de zoveel tijd hoger werd. Meestal iets van 20 cent of 30 cent, iets in die orde van grote.
Kennelijk ben je vergeten dat als je een retourtje haalde dat je dan korting kreeg. Iets wat niet meer bestaat met de OV Chipkaart. Nog daargelaten dat het idioot is en was om elke dag een retourtje te halen voor hetzelfde traject. Dan haal(de) je een trajectkaart of abonnoment. Of mocht je iedere keer een andere reisbestemming hebben, een NS kaart. Met als bijkomend voordeel dat je niet elke week 10x hoefde in en uit te checken bij een paal, dan wel poortje, met al het wachten wat erbij hoort. De kosten van het vergeten hiervan niet meegerekend. Alsmede de zekerheid dat je "ingechecked" was.
Je kunt nu natuurlijk moeilijk doen om die 50 cent en dat de prijzen enorm verhoogt zijn. Maar je kunt ook stellen dat de OV chipkaart prijzen voor 1 ronde niet verhoogd zijn, en dat dus wel degelijk de OV Chipkaart goedkoper is geworden. Nogmaals, papieren kaartjes werden ook periodiek duurder lang voordat de OV Chipkaart er was.
Bedoel je nou dat het Openbaar vervoer goedkoper is geworden of dat de OV Chipkaart goedkoper is geworden? Het OV is er in ieder geval zeker niet goedkoper op geworden. Met alle jaarlijkse prijstijgingen in acht houdende.
Bron? Een onafhankelijke als het even kan. Niet een van de NS, GVB, HTM of het ministerie graag. Want persoonlijk weet ik vrijwel zeker dat de kosten zijn gestegen, meer dan normaal. Dus neem dan de retour korting even mee, het bedrag van inchecken, de kosten van de OV Chipkaart zelf, het vergeten van in/uit checken of ongeldige kaart, het vervangen hiervan (versleten, kapot), en de prijsverhogingen zelf.

Je LOS KAARTJE heeft zomaar een verhoging van een euro gekregen trouwens. Zomaar, voor niets. Je retourtje dus zomaar een verhoging van twee euro. Dat is dan toch een verhoging van tien euro per week als ik je logica aanhoudt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2014 01:34 ]

• Gomez12
flowerp schreef op donderdag 27 november 2014 @ 00:59:
[...]
Bedoel je dat dat niet KISS is?

Het is het juist wel, want je laat binnen 1 en het zelfde systeem transparant mensen gebruiken wat ze voorhanden hebben. Dus banaal gezegd; hou er "iets" tegen aan wat aan geld gekoppeld staat en grote kans dat het werkt. Hoe simpel kan het zijn?
Simpele vraag : Hoeveel systemen zie je nu in het dagelijkse leven waar je iets tegenaan kan houden?
Heb je enig idee hoelang de invoering van de pinpas heeft gekost? Hoelang de NS wel niet loketten moest openhouden / niet de 50 cent extra mocht rekenen voor ouderen van dagen alleen omdat er een automaat was gekomen waar die mensen zich niet lekker bij voelden.

Wat jij simpel noemt is voor veel mensen een moeilijke verandering. Verandering is simpelweg moeilijk voor een hoop mensen, daarom wil je idealiter zoveel mogelijk veranderingen in 1 stoppen en niet elke x jaar iets veranderen.
NFC met EMV is een wereldwijde standaard. Met als voorbehoud dat we er niet weer een extra check op gaan gooien dat we alleen in NL uitgegeven passen accepteren zou dat een vrij ideaal alternatief zijn.
Gekeken naar het verleden zullen we niet aan jouw voorbehoud voldoen....
[...]
2. Koop gewoon losse kaartjes als het om enkele ritjes gaat
...
Bij elke metro halte staat ook een automaat waar je eenmalige kaartjes of dag retours kunt kopen.
...
En elk station in Nederland heeft toch tenminste 1 automaat? En wat kun je kopen bij die automaat? Juist, losse kaartjes!
...
Pssst... LOS KAARTJE 8)7
...
Pssst... LOS KAARTJE :P
Dus in het ov-chipkaart topic is in het kort gezegd het antwoord op alle problemen : Niet de ov-chipkaart.

Zoals ik al zei, mijn ouders willen een ov-chipkaart (al is het enkel maar om hip en modern te zijn :) ).
Een ov-chipkaart heeft zeker veel voordelen boven losse kaartjes als je meerdere vormen van ov gaat gebruiken (wat in een dagje amsterdam vast zal gebeuren).
Alleen voor de incidentele gebruiker heeft de ov-chipkaart ook 1 gigantisch struikelblok namelijk de startup costs.

Het is imho waanzin om losse kaartjes tegenover ov-chipkaart te zetten, het zijn gewoon 2 verschillende gemaksgebieden (1 ov-chipkaart is 1 kaart en je kan overal instappen en uitstappen, allemaal losse kaartjes betekent bergen kleingeld meenemen en elke keer weer een transactie hebben)
[...]
Wat wil je dan? Als je alleen met PIN kan betalen is het niet goed, want dan kunnen die zielige mensen met CC niet mee, en als je dan meerdere betalingsmogelijkheden aanbiedt dan is het weer niet KISS?
CC is overbodig in het huidige NL-klimaat voor NL-mensen.
Het is meer waar wil je je op richten als ov-chipkaart zijnde. Wil je je richten op toeristen dan is een CC mogelijkheid van belang, maar wil je enkel NL-mensen bedienen dan kan CC-invoering nog wel jaren op de plank blijven liggen, want de CC is wellicht 's werelds meest gebruikte betaalmiddel, maar in NL is het bijna de uitzondering.

Je moet alleen wel iets regelen voor toeristen wat vroeger netjes geregeld was met loketten, toen gingen de loketten dicht maar binnen x jaar zou er de ov-chipkaart zijn en daardoor dachten mensen dat het daarmee geregeld zou zijn, alleen daarmee is het niet geregeld en ondertussen zijn wel de loketten dicht en heb je een verarming. Dan kan je wel weer een toekomstige worst voorhouden, maar dat is weer een verandering en weer weet je niet of het opgelost gaat worden.
[...]
Nou mooi opgelost toch? (en de benzine was gratis ofzo?)
Laten we maar niet de discussie benzine vs ov-tarieven gaan houden, laat ik het maar houden op dat het 2 verschillende vormen van vervoer / comfort zijn en dat ze het ene makkelijk vonden, maar nu tegen obstakels oplopen en daarom maar voor de ander kiezen.
En het enige obstakel is dus startup costs van de ov-chipkaart.

Maar waar ik eigenlijk veel benieuwder naar ben, wat vind je van bijv mijn idee onder de eerder gezette lijn? Ik denk dat het het obstakel weghaalt en dat het veel incidentele gebruikers weer richting het ov kan trekken.
Ik ken bijv ook een vriendin die in een dorp zonder NS-station woont en die vind de ov-chipkaart heerlijk (en vele mede-dorpsgenoten met haar als ik haar moet geloven) omdat het daar gewoon veel lagere start-up costs heeft omdat er veel meer met bus dan met trein gebeurt. En je dus maar tegen 4 (+7,50 voor de kaart) start-up costs aanzit.

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 01:25:
[...]
Bron? Een onafhankelijke als het even kan. Niet een van de NS, GVB, HTM of het ministerie graag. Want persoonlijk weet ik vrijwel zeker dat de kosten zijn gestegen, meer dan normaal. Dus neem dan de retour korting even mee, het bedrag van inchecken, de kosten van de OV Chipkaart zelf, het vergeten van in/uit checken of ongeldige kaart, het vervangen hiervan (versleten, kapot), en de prijsverhogingen zelf.

Je LOS KAARTJE heeft zomaar een verhoging van een euro gekregen trouwens. Zomaar, voor niets.
Je leest het verkeerd, hij schrijft niet dat de huidige ov-chipkaart goedkoper is dan het vroegere kaartje, hij schrijft dat de huidige ov-chipkaart goedkoper is dan het huidige kaartje (dus zonder retour korting, inclusief de verhoging van een euro etc etc)

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 01:34:
[...]

Je leest het verkeerd, hij schrijft niet dat de huidige ov-chipkaart goedkoper is dan het vroegere kaartje, hij schrijft dat de huidige ov-chipkaart goedkoper is dan het huidige kaartje (dus zonder retour korting, inclusief de verhoging van een euro etc etc)
flowerp schreef op donderdag 27 november 2014 @ 00:46:Linksom of rechtsom, het netto effect is dat de OV Chipkaart nu goedkoper is per reis als het papieren kaartje en dat is waar het om gaat.
I see now.

Tja als je open deuren wil intrappen. Dan moet je ook eerlijk zijn en de prijs van het papieren kaartje nu vergelijken met het papieren kaartje van toen. Per slot van rekening doe ik het controleren en afrekenen zelf nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2014 01:46 ]

• KroontjesPen

KroontjesPen

Weer komt het verweer dat met het wegvallen van het NS retour het dus duurder werd.
Met de ov-ck werd de enkele reis goedkoper. Precies voor dezelfde reden als waarom het retourtje goedkoper was.

Dan toch maar een lijstje met de startopkosten:
Tank benzine bij aanschaf auto. Die rij je pas bij de laatste km echt op of zit in de sloopprijs.
Borgkosten voor o.a. IP apparatuur, huren huis. Zaken waar je dat geld langere tijd niet kan uitgeven.
Statiegeld voor o.a. de 1e kratten bier en flessen frisdrank die dan steeds omgewisseld wordt.
Prepaidkaart mobieltje. Die kosten kan je zelfs alleen met bellen opmaken. Als ze al niet gejat worden. ;)

Wat misschien een idee is om mensen dan toch hun ov-ck te laten leeg trekken.
Gebruik de chip-knip automaten daarvoor. Die komen op 1 januari toch vrij.
Moeten denk ik wel aangepast worden maar hoeven dan niet naar de sloop.

Stem blanco!

• Freee!!

Freee!!

magnifor schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:27:
[...]
Zelfs voor forenzen vind ik het niet makkelijker op geworden. Ik reis om op kantoor te komen met 3 verschillende vervoerders, mag dus dagelijks 12 x mijn kaartje scannen. Als er controle komt in de tram kan dit zelfs oplopen tot 14 x. Dikke faal die ov-chipkaart.
Hier idem (twee vervoersmaatschappijen, maar drie vervoersmiddelen). Maximaal aantal keren dat ik (per enkele reis) die kaart nodig heb:
3 * inchecken
3 * uitchecken
1 * controle in metro
1 * controle in trein
1 * reizigersonderzoek in trein

Alleen die laatste drie en ingangscontrole in de bus had ik voor de invoering van de OV-chipkaart met mijn OV-jaarkaart. Per enkele reis moet ik die kaart dus 5 * extra tevoorschijn halen.

Overigens weiger ik sinds inchecken bij de NS verplicht is om nog mee te werken met reizigersonderzoek, die info kunnen ze bij TransLink ophalen (daarvoor wilden ze toch die OV-chipkaart :? >:) ).

• KroontjesPen

KroontjesPen

Wat ik niet begrijp is dat mensen wel bijna 24/7 hun mobieltje in hun handen hebben maar het lastig vinden om de ov-ck te pakken. Stop die dan in een hoesje bij dat mobieltje.

Tijdens een reis in de metro was er iemand die steeds zijn mobiel uit de broekzak pakte, reageerde op een bericht en weer terug stopte. Dat was in 1 minuut soms 4x. Bij de uitscheck stond die wel te prutsen met de ov-ck.

Stem blanco!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"maar het lastig vinden om de ov-ck te pakken"

Dan moet het mogelijk zijn dat ding in de portemonnee te laten zitten, bij Syntus is dat niet mogelijk.

Oscar Wilde

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Tochjo schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:36:
[...]

Ook bij Arriva reis je gewoon met de OV-chipkaart. Check wel in bij het goede paaltje. Kom je aan met NS, dan zijn er zogeheten overstapmeubels waarbij je eerst kunt uitchecken bij een paaltje van NS en bij een paaltje van Arriva er direct naast kunt inchecken. Je kunt reizen op saldo, maar Altijd Vrij is ook geldig bij Arriva.
Ohh dat wist ik niet dat het Altijd-vrij abonnement van NS ook geld voor Arriva. Kijk dat is helemaal makkelijk!

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

KroontjesPen schreef op donderdag 27 november 2014 @ 08:56:
Weer komt het verweer dat met het wegvallen van het NS retour het dus duurder werd.
Met de ov-ck werd de enkele reis goedkoper. Precies voor dezelfde reden als waarom het retourtje goedkoper was.
Daarom zal de NS de prijzen van enkele reizen verlagen, en wordt de prijs van een retour twee keer de prijs van een enkele reis. De papieren retourtjes zullen de komende drie jaar iedere keer twee procent duurder worden bovenop de normale prijsstijging. Enkele reizen daarentegen worden de komende drie jaar ieder jaar drie procent goedkoper.
http://www.treinreiziger....kaart/ov-chipkaart_bij_ns

De kosten van een enkele reis werd goedkoper, maar de kosten van een retourtje stegen. Tegenwoordig is een retour dus gewoon twee keer een enkele reis. Waar is dat voordeel van het goedkoper worden van enkeltje gebleven dan in dat retourtje? Want dat zou hierop logischerwijs moeten volgen. Tenzij de korting die op een retourtje gegeven werd, hoger was dan het goedkoper worden van het enkeltje? ;)

Nog daargelaten dat je met een papieren kaartje tegenwoordig 2 euro bovenop je prijs moet rekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2014 12:15 ]

• KroontjesPen

KroontjesPen

Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 12:14:

De kosten van een enkele reis werd goedkoper, maar de kosten van een retourtje stegen. Tegenwoordig is een retour dus gewoon twee keer een enkele reis. Waar is dat voordeel van het goedkoper worden van enkeltje gebleven dan in dat retourtje? Want dat zou hierop logischerwijs moeten volgen. Tenzij de korting die op een retourtje gegeven werd, hoger was dan het goedkoper worden van het enkeltje? ;)

Nog daargelaten dat je met een papieren kaartje tegenwoordig 2 euro bovenop je prijs moet rekenen.
Op het moment dat 2x enkele reis met de ov-ck gelijk wordt aan een papieren retour dan is een enkele reis toch goedkoper.
Dat daarna de retourtjes duurder worden komt doordat het voordeel dat de NS op een retourtje had t.o.v. een enkeltje een nadeel is geworden. In het licht van de ov-ck.

Stem blanco!

Verwijderd

KroontjesPen schreef op donderdag 27 november 2014 @ 12:30:
[...]
Op het moment dat 2x enkele reis met de ov-ck gelijk wordt aan een papieren retour dan is een enkele reis toch goedkoper.
Dat daarna de retourtjes duurder worden komt doordat het voordeel dat de NS op een retourtje had t.o.v. een enkeltje een nadeel is geworden. In het licht van de ov-ck.
Niet als het retourtje duurder is geworden.

• KroontjesPen

KroontjesPen

@Kunu
Dus als x goedkoper wordt en y wordt duurder dan wordt x dus toch niet goedkoper in jouw ogen.

Je komt trouwens zelf met een NS quote dat enkeltjes nog goedkoper worden de papieren retourtjes duurder.

Stem blanco!

Verwijderd

KroontjesPen schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:11:
@Kunu
Dus als x goedkoper wordt en y wordt duurder dan wordt x dus toch niet goedkoper in jouw ogen.

Je komt trouwens zelf met een NS quote dat enkeltjes nog goedkoper worden de papieren retourtjes duurder.
Correct. Aangezien Y<2X maar uiteindelijk wordt Y=2X. Dat kun je louter aan de verlaging van X wijten, maar ook aan de verhoging van Y. In diezelfde quote wordt in een tabel de prijsverhoging voor de retour weergegeven.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
[...]

Wat heeft dat laatste er nou mee te maken?

• flowerp
Bart2005 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 20:29:
[...]

Wat heeft dat laatste er nou mee te maken?
Eindeloos zeveren over een lullige 50 cent, maar wel in de kroeg het ene biertje na het andere weg tikken, terwijl de prijs voor bier ook gewoon omhooggegaan is en je het thuis veel goedkoper kunt drinken.

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
flowerp schreef op donderdag 27 november 2014 @ 22:36:
[...]

Eindeloos zeveren over een lullige 50 cent, maar wel in de kroeg het ene biertje na het andere weg tikken, terwijl de prijs voor bier ook gewoon omhooggegaan is en je het thuis veel goedkoper kunt drinken.
Ja maar dat is bier en geen OVchipkaart. Het verschil lijkt me duidelijk. En die 50 cent lijkt me gaan over een principe. Men heeft een vrije keuze om op andere manieren geld te verbrassen. Ondanks dat je in de kroeg talloze biertjes wegtikt, en dat je weet dat het thuis gezelliger en goedkoper is, kan je evengoed van mening zijn dat dit niet klopt.
Dus ik vind het geen argument en ook niet kosher om in een discussie te gebruiken: je vindt dit, maar je doet wel dat! Terwijl de mening en de activiteit niets met elkaar te maken heeft.

Dit is wel gruwelijk offtopic, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Gomez12 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 01:32:
[...]

Simpele vraag : Hoeveel systemen zie je nu in het dagelijkse leven waar je iets tegenaan kan houden?
Zo iets rond de 20, 25 ofzo. Hoezo?
Heb je enig idee hoelang de invoering van de pinpas heeft gekost?
Een grove 40 jaar vanaf de eerste stappen tot nu, en hij is feitelijk nog steeds bezig.

In het begin van de introductie van de pinpas waren er dan ook grote bezwaren. Het pinnummer zou zogenaamd niemand kunnen onthouden; mensen zouden niet in staat zijn 4 willekeurige nummers te onthouden (onzin zoals we nu weten, maar mensen zoals je ze nu ook vindt in dit topic kwamen echt met dat bezwaar.

Ook was men toen erg gesteld op het lekker gemoedelijk staan wachten in rijen bij loketten. Nu staat men al te zuchten als er even bij de kiosk op het station 2 mensen voor zijn, maar destijds trok men er een halve middag voor uit om even een tientje bij de bank op te nemen. Lekker in de rij het laatste nieuws bespreken met je rij-genoten, en dan als kers op de pudding met die aardige man achter het loket een praatje houden. Dat wilde men helemaal niet opgeven voor zo'n koude machine.

En men dacht dat machines het veelvuldig niet zouden doen (niet helemaal onterecht).

Nu zou men voor geen goud meer terug willen naar de wachtrijen cultuur, en de huidige generatie zal je voor gek verklaren als je ze verteld dat ze voor elk klein wissewassie een uurtje in een rij ergens moeten gaan staan.

Toch waren er mensen destijds OVERTUIGD dat in rijen staan beter was dan dat hele pin systeem.

Zelfde met de strippenkaart. Nu heb je van die trieste figuren die het zo'n geweeeeeelding systeem vinden, maar bij de invoering was het niet de strippenkaart maar de stroppenkaart. Het ding was verschrikkelijk, want hoe moest je nu weten hoeveel strippen een rit was van te voren??? En wat moest je nu als je maar 1 ritje wilde??? Dan had je 8 strippen over!???? DE STRIPPEN KAART WAS VERKEERD!!!! EN MOEST WEG!!!!

En dan kwamen er mensen die zeiden dat je nog steeds losse kaartjes of enkele strippen kon komen direct in de bus zelf, en ja hoor, daar had je hem ook al; MAAR DAT IS 2 CENT DUURDER!!! DOOR DIE KL*TE STRIPPENKAART IS HET ALLEMAAL DUURDER GEWORDEN ALLEEN OM DIE DOOR ONZE STROTTEN TE DUWEN!!!!

En ja, ook toen had je hele discussies dat de strippenkaart mensen ontmoedigden het OV te gebruiken. En al die zielige toeristen zouden nooit meer kunnen reizen. En al die zielige vaders en moeders en opa's en oma's zaten nu aan huis gekluisterd, want door de STROPPENKAART konden ze niet meer reizen! Ze wilde wel, maar het was ZO INGEWIKKELD dat het echt niet meer kon!

Effin, pak een discussie van 1980, vervang het woord "strippenkaart" door "ov chipkaart" en het is schrikbarend hoeveel het overeenkomt met de discussie van nu.
Wat jij simpel noemt is voor veel mensen een moeilijke verandering. Verandering is simpelweg moeilijk voor een hoop mensen
Dat is mijn hele punt. Een aantal mensen huilt nu, maar over paar jaar weet men niet beter. De generatie die opgroeit met de OV Chipkaart zal de zielige oudjes die zeggen dat ze de strippenkaart terug willen vol onbegrip aankijken.
daarom wil je idealiter zoveel mogelijk veranderingen in 1 stoppen en niet elke x jaar iets veranderen.
Weet ik niet. Misschien, maar misschien ook niet. Er zit ook wel wat in dingen geleidelijk invoeren zodat mensen het minder in de gaten hebben. Bij een radicale verandering gaat iedereen steigeren, bij kleine veranderingen mondjesmaat toch meer de echte hardcore zeikerds.
Gekeken naar het verleden zullen we niet aan jouw voorbehoud voldoen....
Maar daar moeten we dan dus simpelweg verandering in brengen.
Dus in het ov-chipkaart topic is in het kort gezegd het antwoord op alle problemen : Niet de ov-chipkaart.
Nee hoor, miljoenen mensen gebruiken de kaart dagelijks zonder problemen. Ga eens op centraal of Utrecht staan in de spits. Komt echt wel wat volk voorbij en iedereen heeft de OV Chipkaart.

Pagina: 1 ... 86 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.