Gaat om Trein, Metro en ik denk RandstadRailstations, waarbij station is 'afsluitbaar geheel'. Dat getal klopt dan wel aardig: buiten de trein vind je die alleen in Amsterdam, Rotterdam en de algemene omgeving van de oude Zoetermeerstadslijn. Tramhaltes zijn haltes, geen stations

Jawel. En dan niet eens specifiek 'een verandering', maar 'een verandering die impact heeft op hun dagelijkse routine'. Daar krijg je namelijk de meeste weerstand mee. Als Connexxion opeens besluit hun bussen paars te verven in plaats van groen zal niemand daar om mokken. (Hoogstens dat ze 't lelijk vinden.) Het heeft geen impact op hun dagelijkse routine: ze stappen gewoon in, stempelen hun kutkaart, stappen uit, klaar. Maar de OV-Chipkaart heeft wel een dergelijke impact: ze moeten ten eerste een kaart kopen die anders is, en ten tweede een handeling verrichten die ze niet gewend zijn (inchecken) en vervolgens een extra handeling verrichten bij het uistappen. Dat is het hele knelpunt. Hier online loopt een aantal mensen schennis te schoppen over dat 'het grote probleem' de privacy is. Ik zal je dan eens iets ongelooflijks vertellen:
Dat kan de gemiddelde persoon geen drol schelen: het heeft geen impact op de dagelijkse routine. Je onderschat waarschijnlijk hoe ongelooflijk belangrijk dat is. Ik ben daar ooit een heel mooi voorbeeld van tegengekomen. Zal eens zien of ik 't nog kan vinden.
ssj3gohan schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 21:54:
edit: ik had niet goed doorgelezen. Ik ben het erg eens met je kritiek op de wat hypocrietere argumenten, hoewel de analogie niet altijd opgaat. PIN maakt nog steeds gebruik van een 'what you know, what you have, what you can'-principe, de OV-chipkaart is enkel een 'what you have'-systeem.
En dat moet ook, want met een PINpas kun je duizenden euro's uit een bankrekening toveren. OV-Chipkaarten zijn expliciet en met een goede reden (namelijk die jij aangeeft) expres gelimiteerd tot redelijk kleine bedragen. Uit m'n hoofd is 't maximum aan saldo wat er op kan minder dan 50 euro. (Ik weet 't precieze bedrag niet.)
Maar zeg nou zelf: 'what you know', in de vorm van vier cijfers die op een levensgroot pinpad ingevoerd moeten worden is eigenlijk bijna hetzelfde als 'what you have'. Heb je enig idee hoe vaak ik gewoon over mensen hun schouder mee kan kijken naar precies wat ze als pincode invoeren? En dan heb ik 't nog niet eens gehad over de speciale overlay pinpads, de gemodificeerde readers en uiteraard de wat primitievere cameraatjes boven een pinpad.
Bovendien: de OV-Chipkaart is gemaakt voor snelheid. Iets zoals een pincode moeten invoeren zou het proces van het betalen weer nodeloos vertragen. Bovendien: gegeven de gekozen technologie zou je een pincode op een gekopieerde gewoon 10000x kunnen proberen. Zal je een paar seconden kosten.
Los van alles: als je voortaan a.u.b. fatsoenlijk zou willen quoten bevordert dat ten eerste de leesbaarheid van je post en belangrijker het proces van het voeren van een discussie. Quote-tags intypen is niet meer werk dan bold-tags.
Ik loop niet met mijn strippenkaart boven mijn hoofd door de regen
Nee, prima. Maar dat maakt het argument niet minder geldig. Wel eens van een wasmachine gehoord? Ik vraag me werkelijk af of de gewassen strippenkaart in m'n portemonnaie nog geaccepteerd gaat worden door de eerstvolgende buschauffeur waarbij ik 'm nodig heb. M'n OV-Chip heeft dat avontuur (complete portemonnaie mee in de was, d'oh

) uiteraard overleefd.
Nog nooit meegemaakt, plus je kan een portofoon nummer vragen bij bijna ieder station om te bewijzen dat er een storing is
Een wat? Ik reis al flinke tijd met 't OV en
ik weet niet eens waar je het over hebt. Het is een reële situatie waar
jij mischien mee om weet te gaan maar de meeste mensen niet.
Mwah, dus? Dat valt ook best mee met hoe lang dat duurt! De OV chip zorgt voor enorme vertragingen bij het uitstappen
Ten eerste, bewijs? Je kunt uitchecken terwijl het voertuig nog rijdt. Ik weet niet precies wanneer, maar volgens mij al zodra de halte-omroep aangeeft dat je naar de volgende halte komt.
Ten tweede, de strippenkaart (of de andere vormen van kaartverkoop waarbij direct geld gemoeid is) zorgen voor enorme vertragingen bij het instappen. Bij een systeem waar je bij het in- en uitstappen dezelfde handeling moet uitvoeren en dat parallel kan gebeuren (je hoeft niet te wachten tot mensen uitgestapt zijn om in te stappen en v.v.) heft dat elkaar gemiddeld op.
Bovendien: nog steeds zal er losse kaartverkoop zijn in de bus/tram wat weer met geld te maken heeft en dus nog steeds extra vertraagt. Mooi voorbeeld: een nachtbus van de Marnixstraat in Amsterdam naar Haarlem vertrekt om 2:30 (o.i.d.). Daar heeft 'ie stil gestaan, dus geen probleem. Bij de volgende halte, Leidseplein, staat in de dienstregeling dat 'ie om iets van 2:40 weggaat, en het duurt ongeveer een anderhalve minuut ofzo om er te komen. Dat is ongeveer acht minuten om mensen in te laten stappen en te laten betalen (met contant geld, voor de volledigheid. strippenkaarten zijn niet geldig.) En uiteraard wordt dat maar zelden gehaald: die bus is bijna altijd te laat weg bij het Leidseplein. Met OV-Chip wordt die tijd teruggebracht naar een paar minuutjes omdat het grootste deel van de passagiers alleen maar een halve seconde de kaart voor de lezer hoeft te houden en het aantal passagiers dat met geld in de weer moet gereduceerd wordt tot een minimum. (Los hiervan is 't nog goedkoper ook vanwege kilometertarief versus nachtbuskaartje van €5. Of dat zo blijft geen idee maar zo werkt 't nu iig wel en ik klaag niet

).
Hahahhahaha.... hetzelfde drogargument als een paar regels hoger, maar nu in een leuk sausje verpakt. Eigen schuld, dikke dikke dikke bult!
Maar
wél een punt waar het met een strippenkaart mis kan gaan. Dat ben je hier even uit het oog verloren: dat jij het niet doet betekent niet dat het niet gebeurt. Zeker ouderen vallen daaronder. En hoewel er natuurlijk bij een OV-Chipkaart weer andere dingen mis kunnen gaan qua User Error is dit er niet een van.
TOTALE FICTIE! Fuck, dat je zo PRO OV bent is één ding, maar dat je dan voor het gemak vergeet dat strippenkaarten altijd nog 1 jaar na tariefswijzigingen geldig zijn vind ik echt smerig laag.
Dat is ook niet zo, want het punt was dat je die kaart twee jaar niet gebruikte. (Toegegeven dan koop je geen kaart van 20 euro maar een van 7 euro, maar da's nog steeds duur voor een ritje.)
OV-Chip is ten eerste veel langer geldig (5 jaar) en bovendien kan tegen de tijd dat 'ie vervangen moet worden gewoon alles overgekopieerd worden zodat je nooit iets kwijt hoeft te raken.
maar dan kan je wel op alle slakken zout leggen
Precies. En dat is wat hier gebeurt. Overal wordt een probleem van gemaakt omdat het anders is dan de strippenkaart. Toen de strippenkaart ingevoerd werd hetzelfde: overal werd een probleem van gemaakt omdat het anders was dan whatever we daarvoor hadden. En zo zal het bij het volgende vervoersbewijs ook gaan: alles zal tot een probleem worden gemaakt omdat het anders is dan de OV-Chipkaart.
Fact of life.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.