Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Noork schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 02:14:
[...]

Tja, dit is natuurlijk wel een uitzonderingssituatie. Ik zou me minder druk maken om een strippenkaart van 7,30 dan de rest van de inhoud van m'n portemonnee.
NS-kaartjes hebben hetzelfde probleem. Gek genoeg had ik drie kaartjes in m'n portemonnaie zitten, waarvan ik er nu twee gebruikt heb, die allebei gecontroleerd zijn hoewel dat verder echt fucking nooit gebeurt. En ja, de conducteur stond even te kijken naar 't wat vervaagde ding. Geld is ontworpen om meewassen te doorstaan, dus dat is geen enkel probleem. En alle plasic kaarten (zelfs met contactchip aan de buitenkant) hebben natuurlijk geen enkel probleem met een beetje water.
Ik moet nog maar zien hoe dit gaat lopen. Voor de trams en bussen zal het wellicht gaan meevallen. Maar om in de metrostations in het spitsuur met honderden tegelijk door een paar van die poortjes te moeten....
Dat gaat ook wel meevallen, denk ik. Het valt of staat voornamelijk bij twee dingen:

• De hoeveelheid beschikbare poortjes natuurlijk ten eerste. Een metro vol mensen door twee poortjes is gewoon geen goed idee, klaar. Maar de gemiddelde reizigersstromen naar stations is wel redelijk bekend, dus dat kan berekend worden.
• De menselijke factor. Ik vermoed dat het grootste probleem wat een dergelijke rij poortjes kan tegenkomen een trein vol bezoekers naar de Libelle Zomerdagen is. Dat wil zeggen: een trein vol onwetende dagjesmensen. Een gemiddelde spitstrein zit voornamelijk vol met forensen die dat zelfde riedeltje dagelijks herhalen. Die wennen binnen de korste keren aan het gebruik van poortjes en dan duurt 't niet lang voordat ze weten wat de meest tijdsefficiente manier is om er doorheen te komen. En dagjesmensen zijn vervolgens bijna altijd langzamer op het perron ('riet, waar is de uitgaaang?') en zullen dus pas na de forensen bij de poortjes uitkomen waarmee dat probleem ook omzeild is.

In ieder geval is het zo dat als je kijkt naar serieus drukke aziatische metrosystemen (ik heb 't vaker gedaan, maar ook hier neem ik Hong Kong weer als voorbeeld) dan zie je dat dat eigenlijk altijd wel goed gaat: er zijn genoeg poortjes (tourniquettes dan wel) en de mensen die er met z'n velen tegelijk doorheen moeten weten hoe 't werkt. De toeristen komen vervolgens wat later aan en zitten dus niet in een mini-spits waardoor ook daar geen opstopping ontstaat. (Aanvullend: in Hong kong wordt gemiddeld meer gebruik gemaakt van het OV dan hier, omdat autobezit daar financieel zeer sterk wordt ontmoedigd.)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 23-01-2009 02:37 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 19:32:
Misschien een goed idee om de 29e wat eerder te vertrekken als je in Rotterdam met de metro wil. Er komen "ludieke acties" van een blinden- en slechtziendenorganisatie (ze gaan met z'n allen de poortjes en paaltjes testen op toegankelijkheid):

http://www.nu.nl/algemeen...e-tegen-ov-chipkaart.html
Niet meer nodig, deze acties zijn van de baan: http://www.nu.nl/economie...regelen-voor-blinden.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Paar opmerkingen:
• Als je niet om kan gaan met de dubbelzijdige 45-strippenkaart koop dan de 15-strippenkaart.
• De inkt verkleurt met het papier, het is dus niet mogelijk om een folie te gebruiken.
• Toon de strippenkaart op dusdanige wijze dat je laat zien waar je de stempel wil hebben, of noem het nummer.
• Koop geen 45-strippenkaart als je 2 jaar lang niet meer met het OV gaat.

Persoonlijk heb ik geen problemen met de 45-strippenkaart, behalve dat hij veel te snel vol is of dat ik tijdens mijn reis besluit deze te veranderen en dus teveel strippen heb gestempeld. Dit compenseer ik wel door af en toe ritjes niet te stempelen dus is op zich geen probleem.

Ook bij het treinen is het vervelend om elke keer een kaartje te moeten kopen, of een kaartje te moeten zoeken die ik al gekocht heb. Zeker als je veel wisselende bestemmingen hebt, en ook nog eens af en toe met of zonder korting kan reizen.

Dus qua gebruiksgemak ga ik waarschijnlijk heel blij zijn met de OVC. Echter vind ik de privacyimpact buitensporig groot. De ritgegevens moeten gewoon maximaal 2-4 maanden worden bewaard in het OVC-systeem en daarna verwijderd. Er is totaal geen belang bij om dit jaren te bewaren, de vervoersbedrijven hebben al hun geld en voor de rest kan het enkel en alleen worden gebruikt voor marketingdoeleinden waar niemand werkelijk op te wachten zit. Het kleine beetje criminaliteit is met het GSM-netwerk wel dekkend te maken.

Je kan verder zelf de ritgegevens downloaden voor je eigen administratie. Op zich heb ik er geen bezwaar tegen als ik zelf een overzicht heb van wanneer ik waar precies ben geweest, maakt mijn administratie alleen maar completer. Het is handig te gebruiken voor urenverantwoordingen en facturatie.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LauPro schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 18:12:
[... De ritgegevens moeten gewoon maximaal 2-4 maanden worden bewaard in het OVC-systeem en daarna verwijderd. Er is totaal geen belang bij om dit jaren te bewaren, de vervoersbedrijven hebben al hun geld en voor de rest kan het enkel en alleen worden gebruikt voor marketingdoeleinden waar niemand werkelijk op te wachten zit. Het kleine beetje criminaliteit is met het GSM-netwerk wel dekkend te maken. ...
Ik ben het er op zich mee eens, maar eventueel kan het bewaren wel handig zijn (voorbeeld: oystercard-bug, mensen konden hun geld terugkrijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

begintmeta schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 18:17:
[...]
Ik ben het er op zich mee eens, maar eventueel kan het bewaren wel handig zijn (voorbeeld: oystercard-bug, mensen konden hun geld terugkrijgen)
Laat het dan maximaal een jaar zijn, mensen weten hoeveel het kost en kunnen hun ritten controlleren. Moet toch wel binnen die periode afgehandeld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:19:
[...]

Laat het dan maximaal een jaar zijn, mensen weten hoeveel het kost en kunnen hun ritten controlleren. Moet toch wel binnen die periode afgehandeld kunnen worden.
Waarom mag 't een jaar wel maar 7 jaar niet? Na een jaar is die historische data namelijk niet echt superinteressant meer voor marketingdoeleinden (volgens mij is dat waar iedereen over struikelt namelijk) maar wel nog bijzonder bruikbaar voor restitutiedoeleinden, statistiek (toegegeven daarvoor kun je anoniemiseren), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vandaag was weer een lekker dagje in Amsterdam. De metro's reden niet door een ongeluk en moest hierdoor gezellig het hele centrum door 'met z'n allen'. Het uitchecken is niet zo fijn in de chaos en drukte op Amsterdam CS.

De checkout was niet goed gegaan. 1 checkout's was opeens een nieuwe checkin, waardoor er dus 2x 4,00 van m'n kaart werd afgeschreven. Gelukkig kon dat gecorrigeerd worden bij een servicebalie. Maar ik hoop niet elke week daar te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Kijk, uiteindelijk is het natuurlijk ook weer meer speelgoed voor mensen zoals ik (en LauPro waarschijnlijk ook, of niet?). Gezellig applicaties schrijven die automatisch je reiskilometers registreren samen met je AH-boodschappen om zo op je always-on-keukenpc een mooi lijstje te hebben staan. Wie helpt mee?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Noork schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:22:
Vandaag was weer een lekker dagje in Amsterdam. De metro's reden niet door een ongeluk en moest hierdoor gezellig het hele centrum door 'met z'n allen'. Het uitchecken is niet zo fijn in de chaos en drukte op Amsterdam CS.
Wat niet echt hielp is dat een aantal van de poortjes 't niet deed. Gelukkig had ik 's ochtends geen last van ongelukken e.d., heb gewoon normaal kunnen reizen. Had me met een strippenkaart ws. flink meer gekost trouwens omdat die 35 minuten overstap tijd meeschuift terwijl dat niet geldt voor het uur waarin je met je strippenkaart kunt overstappen ;)
De checkout was niet goed gegaan. 1 checkout's was opeens een nieuwe checkin, waardoor er dus 2x 4,00 van m'n kaart werd afgeschreven. Gelukkig kon dat gecorrigeerd worden bij een servicebalie. Maar ik hoop niet elke week daar te staan.
Poortje gebruikt met een rood kruisje mischien? Ik probeer me voor te stellen hoe dat gebeurt, aangezien 't mij nog nooit overkomen is. Maar zoals je zegt: het is gemakkelijk te herstellen (d'r zit zelfs een checkbox in hun app om naast de foute check-in te verwijderen ook direct die 4 euro terug te geven) en ik verwacht dat naarmate wij, de reizigers, het systeem meer gebruiken dit soort vreemdheden vaker naar voren komt en daardoor gewoon opgelost wordt. Klagende mensen kosten namelijk servicebaliemedewerkertijd, en dus geld.

--

Oeh, ik zie dat aan een van mijn twee grote kritieken op Mijn OV-Chipkaart begonnen is: er staan geen haltenamen in tenzij je met de metro gereisd hebt. Maar nu heb ik opeens een transactie staan waar ik bij het Spui uitgestapt ben (en da's dus in de tram). Gek genoeg pakt 'ie de instap in dezelfde tram bij Keizersgracht niet. (En nee, ik ben niet zo lui dat ik van keizersgracht naar spui de tram neem-- dat kreng ging kapot :P) De andere is dat er nog transacties missen en in mindere mate er gegevens niet kloppen (hij zegt dat automatisch opladen uit staat, maar dat staat toch echt aan.)

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 23-01-2009 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:27:
Poortje gebruikt met een rood kruisje mischien? Ik probeer me voor te stellen hoe dat gebeurt, aangezien 't mij nog nooit overkomen is. Maar zoals je zegt: het is gemakkelijk te herstellen (d'r zit zelfs een checkbox in hun app om naast de foute check-in te verwijderen ook direct die 4 euro terug te geven)
Aha, dat is een goede tip van die automaat, zal ik onthouden. Voor zover ik weet heb ik normaal uitgecheckt. Vond het al vreemd dat er bij de uitcheck stond vermeld dat ik een 'prettige reis' gewenst werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Noork schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:33:
[...]

Aha, dat is een goede tip van die automaat, zal ik onthouden. Voor zover ik weet heb ik normaal uitgecheckt. Vond het al vreemd dat er bij de uitcheck stond vermeld dat ik een 'prettige reis' gewenst werd.
Heh, ja. Prettige reis (of Overstap OK) betekent altijd een check-in actie. Als je dat ziet bij het verlaten van het metrostation kun je dus meteen bij de info & tickets langs.

Het maakt bij paaltjes niet uit wat je doet, maar poortjes hebben wel degelijk een richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:22:
Waarom mag 't een jaar wel maar 7 jaar niet? Na een jaar is die historische data namelijk niet echt superinteressant meer voor marketingdoeleinden (volgens mij is dat waar iedereen over struikelt namelijk) maar wel nog bijzonder bruikbaar voor restitutiedoeleinden, statistiek (toegegeven daarvoor kun je anoniemiseren), etc.
Laat ik voorop stellen dat die informatie helemaal niet mag worden vrijgegeven aan derden. Verder vind ik het een te grote privacyinbreuk om deze gegevens jarenlang te bewaren, voor mij persoonlijk mogen ze dus na 2-3 maanden al 'weg'. Met 'weg' bedoel ik onherleidbaar maken, dus anoniemiseren. Generieke statistieken van het aantal reizigers mogen ze zelf bijhouden.
ssj3gohan schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:22:
Kijk, uiteindelijk is het natuurlijk ook weer meer speelgoed voor mensen zoals ik (en LauPro waarschijnlijk ook, of niet?). Gezellig applicaties schrijven die automatisch je reiskilometers registreren samen met je AH-boodschappen om zo op je always-on-keukenpc een mooi lijstje te hebben staan. Wie helpt mee?
De hobby's van enkele nerds hoeven niet te worden gesubsidieerd natuurlijk ;) .Als je het hebt over het realiseren van een totaalautomatisatie van je uitgavenpatroon - dus dat je ook productregels van kassabonnen en BTW-regels automatisch kan importeren - dan zou ik dat alleen maar willen als de privacy is gewaarborgd. En dat gaat lastig worden want de meest waarschijnlijke partij die die regels door gaat geven zijn de banken. En juist die hebben nu al teveel macht. Het is een leuke theorie en op den duur zou zelfs je belastingaangifte gewoon automatisch kunnen worden berekend. Maar ook dan wil ik Chinese muren in alle organisaties die betrokken zijn tussen mijn persoonlijke gegevens en de daadwerkelijke relevante data.

Hiervoor zal dan eerst een wet moeten worden aangenomen die het digitaal beheren van gegevens gaat garanderen op straffe van hoge boetes zowel voor de overheid (alsin compensatie) alswel burgers (boetes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:59:
[...]
Laat ik voorop stellen dat die informatie helemaal niet mag worden vrijgegeven aan derden.
Dat ben ik 100% met je eens. Maar daar had ik 't nog niet eens over: NS, GVB, RET, etc. doen natuurlijk zelf ook aan marketing.
Verder vind ik het een te grote privacyinbreuk om deze gegevens jarenlang te bewaren, voor mij persoonlijk mogen ze dus na 2-3 maanden al 'weg'. Met 'weg' bedoel ik onherleidbaar maken, dus anoniemiseren. Generieke statistieken van het aantal reizigers mogen ze zelf bijhouden.
Mja, ik zit daar dus over te denken. Het grote kwaad is eigenlijk niet meer van toepassing na een paar maanden. Dus dan is 't vooral voor problemen handig. Voorbeeldje: in Hong Kong was er ooit eens een glitch met een bepaalde manier van geld op je kaart zetten. Dat was een uitzonderlijke situatie die zich onder bepaalde omstandigheden voordeed. Kan gebeuren en is niet erg als je er goed mee om gaat. Punt was dus dat de banktransactie door ging maar het geld niet op de kaart gezet kon worden.

Wikiquote:
On 27 July 2007, a report was announced that the wrong transactions could be traced back to 2000, and a total of 3.7 million Hong Kong dollars was wrongly deducted from 15,270 cases. The company reported that there may be cases dating before 2000, because only transactions from the past seven years were kept. It stated that it would co-operate with EPS Company Limited, operator of Electronic Payment Services, and banks to contact customers involved and arrange a refund within ten weeks' time.
(3.7mln dollar was toen ongeveer €370K)
Als zij alle transacties na 3 maanden weg zouden gooien hadden ze dat geld nooit terug kunnen geven natuurlijk. Die oude transacties zijn voor andere doeleinden eigenlijk niet echt interessant meer. Tenminste, ik kan er met hard nadenken geen 'fout' doel voor vinden.
De hobby's van enkele nerds hoeven niet te worden gesubsidieerd natuurlijk ;) .Als je het hebt over het realiseren van een totaalautomatisatie van je uitgavenpatroon - dus dat je ook productregels van kassabonnen en BTW-regels automatisch kan importeren - dan zou ik dat alleen maar willen als de privacy is gewaarborgd. En dat gaat lastig worden want de meest waarschijnlijke partij die die regels door gaat geven zijn de banken.
Banken krijgen die regels niet. Die krijgen alleen "Albert Heijn, 30 euro van giro zoveel met pasnummer zoveel". De supermarkt zou zelf een systeem op moeten zetten (kan bv. aan de hand van je bonuskaart) waarmee je zelf inzicht kunt krijgen in je aankopen. Lijkt me eigenlijk nog best nuttig: kun je tenminste met 100% zekerheid zeggen wanneer je een pak melk gekocht hebt, zodat je al meteen weet dat je 't weg moet gooien ipv over je nek gaan na het geprobeerd te hebben ;)
Hiervoor zal dan eerst een wet moeten worden aangenomen die het digitaal beheren van gegevens gaat garanderen op straffe van hoge boetes zowel voor de overheid (alsin compensatie) alswel burgers (boetes).
Handhaving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
NiteSpeed schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 01:03:
- Strippenkaart nat door regen - inkt loopt uit - chauffeur beschuldigt je van fraude
Ik loop niet met mijn strippenkaart boven mijn hoofd door de regen
Maar dat ding zit wel dikwijls in je jaszak. De chipkaart kan wel tegen een beetje regen, de strippenkaart niet -> verbetering.
- Stempel automaat werkt weer eens niet (doet het helemaal niet of geen inkt) - controle - controleur gelooft je niet.
Nog nooit meegemaakt, plus je kan een portofoon nummer vragen bij bijna ieder station om te bewijzen dat er een storing is
Blijft gedoe. Niet dat de chipkaart het hier veel beter doet, want ook daar kan een automaat het niet doen. Hoewel, omdat de meeste (alle?) readers op het perron een server-side backing hebben, kunnen de systeembeheerders het veel eerder in de gaten hebben. Een stempel automaat kan uren zonder inkt staan, op kleine verlaten plekken wellicht wel nog langer. Problemen bij een online reader kunnen technisch gezien onmiddelijk opgemerkt worden.

Het argument hier was echter bedoeld om onderuit te halen dat de strippenkaart het 'altijd doet'.
- Je maakt een reis en stempelt verkeert aantal strippen af - controle - controleur heeft maling aan je goede bedoelingen
Eigen schuld, dikke bult. Toch, een van de weinige gegronde bezwaren tegen een strippenkaart van je.
Eigen schuld, dikke bult, maar toch... voordeeltje voor de ov chip kaart hier. Weet jij van te voren hoeveel strippen het is van arena naar nieuwmarkt? Weet jij sowieso alle zone grenzen in de stad? Als ik er zo over nadenk kan ik er eigenlijk uit m'n hoofd maar een paar opnoemen; strandvliet, amstel, apollo laan en nog een paar. Met de OV chip kaart check ik gewoon in en waar ik eruit wil stap ik uit.
- Lange rij voor bus en het regent. Bij elke persoon hoort de chauffeur aan hoeveel zones die wil of waar je heen gaat. Tuurt naar je strippen kaart. Haalt de vouwen eruit en zet de stempel. Bij sommige zet ie eerst 1 stempel, draait de kaart om en stempelt nog eens.
Mwah, dus? Dat valt ook best mee met hoe lang dat duurt! De OV chip zorgt voor enorme vertragingen bij het uitstappen
Valt mee? Valt tegen! Vandaag nog, hele rij, nare regen. Allemaal van die gasten voor me die rete traag aan de chauffeur vertellen waar ze weer allemaal heen moeten. Met de chip kaart loop je gewoon meteen door en flitst even je kaartje voor die reader. Gaat super snel. In Amsterdam stempelen de meeste nog, maar in Rotterdam en London heb ik gezien hoe snel dat kan gaan.
- Jij legt je strippen kaart neer voor de bus chauffeur en het ding kantelt om. Bus chauffeur zet meteen stempel, terwijl er op de voorkant nog zat strippen vrij zijn. Jij hebt dit niet meteen in de gaten.
Hoe krijg je het voor elkaar om je strippenkaart verkeerd om te leggen? Daarnaast, busschauffeurs beschikken over zoiets als correctiestempels!
Lees even terug: "Jij hebt dit niet meteen in de gaten."

Dit is gewoon weer een puntje tegen het argument dat de strippenkaart het 'ALTIJD doet'. Die verkeerde stempel door de chauffeur gebeurd niet zo vaak en er zijn inderdaad correctiestempels, maar het ALTIJD doen wordt toch afgezwakt.
- Je stapt uit de trein en de metro staat op het punt om te vertrekken.
In de haast duw je je strippen kaart in de stempel automaat en rent de metro in. Nog na heigent kijk je op je strippenkaart. sh*t! Weer verkeerd gestempeld.
Hahahhahaha.... hetzelfde drogargument als een paar regels hoger, maar nu in een leuk sausje verpakt. Eigen schuld, dikke dikke dikke bult!
Jij hebt overduidelijk nooit haast in het OV. Met de OV chipkaart ren ik in luttele seconde langs de reader en hoor het piepje achter me terwijl ik de metro in storm. Terwijl de metro optrekt zie ik het groepje mensen bij de stempel automaat nog staan te rommelen met hun papieren kaartje.

Met de OV chip kaart haal ik mijn portemonee uit mijn broekzak en hou die in het geheel langs de reader. Erg snel en erg simpel.

Met de strippen kaart

- Haal portomonee uit zak
- Zoek strippenkaart in portemonee
- Vouw strippenkaart uit elkaar
- Zoek plekje op strippenkaart waar ruimte is
- Bedenk hoeweel strippen de reis die je wilt maken ook alweer was
- Vouw strippenkaart op de juiste manier
- Duw strippenkaart in de gleuf van stempelautomaat
- Haal strippenkaart uit gleuf en controlleer of de automaat voldoende inkt had
- Wacht op de volgende metro, want die je had willen halen heb je gemist

Je bent echt gek als je denkt dat dat makkelijker is als de chip kaart.
- Je koopt een strippen kaart van 45 strippen en maakt 1 reis van 1 zone. Een poosje later is er een tariefwijziging geweest (waarvan je niet op de hoogte bent). Niets vermoedend stap je in de bus. De bus chauffeur scheldt je uit omdat je een fraudeur bent die 'lekker goedkoop' met een oude strippen kaart denk te kunnen reizen. Je kaart is dus niet meer geldig. Dat ene ritje van 2 jaar geleden koste je dus zo'n 20 euro.
TOTALE FICTIE! Fuck, dat je zo PRO OV bent is één ding, maar dat je dan voor het gemak vergeet dat strippenkaarten altijd nog 1 jaar na tariefswijzigingen geldig zijn vind ik echt smerig laag.
Wat zit je nu bijdehand te doen!? Ik snap dat het moeilijk voor je is, maar lees wat ik hierboven schrijf. "Dat ene ritje van 2 jaar geleden." Het kan dus makkelijk, en ik heb het concreet ooit met iemand meegemaakt. Bij de OV chip kaart is 5 euro die er nu op staat gewoon nog 5 euro over 2 jaar. Compleet geen gedoe met tarief wijzigingen (hoewel op de chipkaart zelf wel een maximale datum staat, ik neem voorlopig maar even aan dat je je tegoed wat er dan nog op staat wel terug krijgt bij verlopen).

(p.s. cursus normaal quoten volgen?)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 20:20:
Dat ben ik 100% met je eens. Maar daar had ik 't nog niet eens over: NS, GVB, RET, etc. doen natuurlijk zelf ook aan marketing.
Daar zijn toch niet zoveel voordelen te behalen? Ze kunnen enkel korting geven. Systemen waarbij trouwe klanten meer worden uitgemolken dan dagjesmensen (ala Amazon) zullen er politiek nooit doorkomen.
Mja, ik zit daar dus over te denken. Het grote kwaad is eigenlijk niet meer van toepassing na een paar maanden. Dus dan is 't vooral voor problemen handig. Voorbeeldje: in Hong Kong was er ooit eens een glitch met een bepaalde manier van geld op je kaart zetten. Dat was een uitzonderlijke situatie die zich onder bepaalde omstandigheden voordeed. Kan gebeuren en is niet erg als je er goed mee om gaat. Punt was dus dat de banktransactie door ging maar het geld niet op de kaart gezet kon worden.
Ik ken de casus niet, verder lijkt het mij de verantwoordelijkheid van de consument om te kijken of het afgeschreven bedrag klopt. Desnoods wordt hier een extra waakhond in het leven geroepen bij die kijkt of de ritprijzen die het systeem berekent wel kloppen op basis van de tarieven. Je zorgt dat een paar duizend mensen per maand een reisje invullen en je zit redelijk safe.
Banken krijgen die regels niet. Die krijgen alleen "Albert Heijn, 30 euro van giro zoveel met pasnummer zoveel". De supermarkt zou zelf een systeem op moeten zetten (kan bv. aan de hand van je bonuskaart) waarmee je zelf inzicht kunt krijgen in je aankopen. Lijkt me eigenlijk nog best nuttig: kun je tenminste met 100% zekerheid zeggen wanneer je een pak melk gekocht hebt, zodat je al meteen weet dat je 't weg moet gooien ipv over je nek gaan na het geprobeerd te hebben ;)
Dit is een andere discussie, maar hoe wil je die regels vanaf de winkel dan naar jou thuis krijgen? Daar zal een provider tussen komen die die gegevens gaat beheren, de meest logische keus lijkt mij dan nog steeds dat banken dit gaat doen, ik zie ook liever dat een derde partij dit gaat doen. Maarja die zal dan waarschijnlijk weer door een bank overgenomen worden of er moet wetgeving komen dat dit wettelijk gescheiden moet zijn (Chinese muren).

Verder zie ik hier ook weer serieuze gevaren, iemand die te ongezond eet (op basis van de supermarktaankopen van de afgelopen 10 jaar) en daar een ziekte aan over houdt zou dus op basis van die gegevens kunnen worden geweigerd bij een ziektekostenverzekeraar. Op zich klinkt dit heel logisch, maar persoonlijk wil ik deze koppelingen gewoon niet hebben.

Hooguit zouden voedselverkooppunten de verantwoordelijk moeten hebben om hun klanten niet een te ongezond productassortiment aan te bieden. Overigens zie ik hier op dit moment nog geen aanleiding toe om dit in te voeren.
Handhaving?
Het een kan niet zonder het ander iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 20:56:
[...]
Daar zijn toch niet zoveel voordelen te behalen? Ze kunnen enkel korting geven. Systemen waarbij trouwe klanten meer worden uitgemolken dan dagjesmensen (ala Amazon) zullen er politiek nooit doorkomen.
Nou ja, daar heb ik de afgelopen paar dagen (een soortgelijke discussie wordt elders ook gevoerd) juist het meeste gezeur over gehoord: men wil niet dat NS weet waar ze heen gaan om die reden dat NS die informatie kan gebruiken om ze aanbiedingen te doen. (Mooi, zeg ik, scheelt mij geld.)

Maar wat ik dus wil zeggen is nogmaals dat die archiefdata daar helemaal niet zo interessant voor is. D'r zijn echter legio redenen te bedenken waarom 't wél handig is de data een paar jaar op te slaan ipv een paar maanden.
Ik ken de casus niet, verder lijkt het mij de verantwoordelijkheid van de consument om te kijken of het afgeschreven bedrag klopt.
Dit ging om het opladen van je kaart, niet om afgeschreven ritprijzen. Die kloppen daar wel. In het metrosysteem is 't namelijk vrij simpel (tabel station A naar B = prijs X) en de rest is allemaal een stuk simpeler omdat in de bus gewoon een display staat: als je nu instapt kost je dat HK$ Y, en dan wordt dat bedrag afgeschreven. Klaar. (Dat is dan ook hetzelfde bedrag dat je ook cash mag betalen.)

Ik ken ook de precieze details niet van waarom 't mis ging, maar blijkbaar was dat subtiel genoeg om niet zomaar op te vallen. Op een gegeven moment hebben ze een paar klachten binnengekregen, zijn ze er eens verder naar gaan kijken en kwamen ze er achter dat 't al vaker gebeurd was, tot het eind van hun archieven in (toen) 2000.
Desnoods wordt hier een extra waakhond in het leven geroepen bij die kijkt of de ritprijzen die het systeem berekent wel kloppen op basis van de tarieven. Je zorgt dat een paar duizend mensen per maand een reisje inzullen en je zit redelijk safe.
[...]
Dit is dus een andere discussie. Maar ik ben 't op zich wel eens met dat er een controle moet zijn van dit soort geinigheid. Desnoods een paar man die gewoon constant reisjes maken met wat speciale apparatuur om te checken of alles klopt. En dan heb ik 't dus over of de tariefinstelling klopt, de halte waar de apparatuur denkt dat 't is klopt met de werkelijkheid, de tijd, etc.
Dit is een andere discussie, maar hoe wil je die regels vanaf de winkel dan naar jou thuis krijgen? Daar zal een provider tussen komen die die gegevens gaat beheren, de meest logische keus lijkt mij dan nog steeds dat banken dit gaat doen, ik zie ook liever dat een derde partij dit gaat doen. Maarja die zal dan waarschijnlijk weer door een bank overgenomen worden of er moet wetgeving komen dat dit wettelijk gescheiden moet zijn (Chinese muren).
Nou ja bij de supermarkt is dat vrij simpel: die kunnen dat zelf. Geen derde partij voor nodig. Bij het OV moet dat wel, omdat die ene kaart bij meerdere bedrijven gebruikt kan worden voor hetzelfde. Dat gaat niet op voor je AH-bonuskaart. Overigens is de 3e partij hier dus TLS.
Verder zie ik hier ook weer serieuze gevaren, iemand die te ongezond eet (op basis van de supermarktaankopen van de afgelopen 10 jaar) en daar een ziekte aan over houdt zou dus op basis van die gegevens kunnen worden geweigerd bij een ziektekostenverzekeraar. Op zich klinkt dit heel logisch, maar persoonlijk wil ik deze koppelingen gewoon niet hebben.
Dat klopt. Maar ik zie dat wel andersom eigenlijk: wat mij betreft mag je er van uit gaan dat die koppeling gemaakt wordt. Verzekeringsbedrijven doen alls om geld uit te sparen. Doen ze 't niet met je supermarktdata dan wel op een andere manier. In plaats daarvan moet je dus wetgeving hebben die de zorgverzekeraars verplichten jou als klant aan te nemen tegen dezelfde prijs als ieder ander. Afaik is die er ook tegenwoordig voor zorgverzekeraars. Voor de diefstalverzekering van je gsm is 't niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

flowerp schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 20:55:
Maar dat ding zit wel dikwijls in je jaszak. De chipkaart kan wel tegen een beetje regen, de strippenkaart niet -> verbetering.
Ik heb hier eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee. Zelfs strippenkaarten die in een plas water zijn gevallen of meegewassen heb ik verschillende keren alsnog kunnen gebruiken. En dan niet alleen in een automaat.
Met de OV chip kaart haal ik mijn portemonee uit mijn broekzak en hou die in het geheel langs de reader. Erg snel en erg simpel.
Ja true, je kan toch hoop ik de kwaliteit van een systeem niet enkel en alleen afleiden van een zeer gebruiksvriendelijke feature?
Met de strippen kaart
[...]
Ik merk dat je de hectiekfactor een beetje als richtlijn gebruikt om de strippenkaart in een kwaad daglicht te stellen. Meestal controlleer ik de dag voor vertrek of mijn strippenkaart nog ruimte genoeg heeft als ik hem even niet heb gebruikt. Als ik hem intensief gebruik (dus dagelijks) dan weet ik meestal wel uit mijn hoofd hoeveel ik er nog vrij heb. Je kijkt toch hoop ik wel als je stempelt hoeveel je nog vrij hebt en of je de terugreis nog kan maken?
"Dat ene ritje van 2 jaar geleden." Het kan dus makkelijk, en ik heb het concreet ooit met iemand meegemaakt.
Dat is dan gewoon een hele domme actie geweest, niemand (ook de vervoersbedrijven) zullen je adviseren om direct een 45-strippenkaart te kopen als je zelden gebruik maakt van het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 21:18:
[...]
Ik heb hier eigenlijk alleen maar positieve ervaringen mee. Zelfs strippenkaarten die in een plas water zijn gevallen of meegewassen heb ik verschillende keren alsnog kunnen gebruiken. En dan niet alleen in een automaat.
[...]
Ja true, je kan toch hoop ik de kwaliteit van een systeem niet enkel en alleen afleiden van een zeer gebruiksvriendelijke feature?
Nee, daar heb je gelijk in. Maar geef wel toe dat de strippenkaart bijzonder ongebruiksvriendelijk is. Je moet zelf inzicht hebben in het OV om te weten hoeveel je moet betalen (en er zijn zat plekken waar je zelf moet stempelen zonder buschauffeur die 't even voor je doet.) Voor iemand die elke dag van A naar B moet is dat ok, maar voor incidentele reizigers niet. Toeristen hebben er grote moeite mee. Een van de redenen dat Amsterdam speciaal voor toeristen ook tijdgebaseerde kaarten heeft. 24, 48, 72 uur uit m'n hoofd.

Ik snapte er zelf vroeger ook geen drol van. Ik kwam net uit Singapore (waar ik woonde) en daar hadden ze al jaren electronische kaartjes (met magneetstrip toen nog). Hoewel je in de bus wel vantevoren moest betalen door die kaart in een automaat te proppen en aan te geven hoeveel je ging betalen. (Tenzij je een kaart had die recht gaf op het eenheidstarief van S$.60). Inmiddels snap ik 't zonesysteem wel natuurlijk, maar 'het snappen' betekent nog altijd niet dat ik weet hoeveel strippen ik moet stempelen om van CS naar Bijlmer te komen.

De kwaliteit van het systeem zelf is pas echt te beoordelen als 't op grotere schaal gebruikt wordt. En ik voorspel dat als er tekortkomingen blijken te zijn (en daar kun je donder op zeggen natuurlijk) dat ze ook dan pas fatsoenlijk opgelost kunnen worden.
Ik merk dat je de hectiekfactor een beetje als richtlijn gebruikt om de strippenkaart in een kwaad daglicht te stellen. Meestal controlleer ik de dag voor vertrek of mijn strippenkaart nog ruimte genoeg heeft als ik hem even niet heb gebruikt. Als ik hem intensief gebruik (dus dagelijks) dan weet ik meestal wel uit mijn hoofd hoeveel ik er nog vrij heb. Je kijkt toch hoop ik wel als je stemelt hoeveel je nog vrij hebt en of je de terugreis nog kan maken?
Ik weet ook uit m'n hoofd hoeveel strippen ik nog over heb op m'n kaart. Namelijk 12. Maar als ik een ritje van huis naar werk maak ben ik hier drie strippen kwijt plus twee in amsterdam. En ik wil vaker dan niet ook weer terug, dus 10 per dag. Dat houdt dus in dat ik elke dag een nieuwe 15-strippenkaart moet gaan halen of elke 4 dagen een nieuwe 45-strippenkaart. Of ik moet ze zelf op voorraad gaan nemen. Veel te veel moeite. Ik heb liever m'n zelfopladende chipkaart eigenlijk. Overigens: voor een kortingsgerechtigde is er geeneens een 45-strippenkaart.
Dat is dan gewoon een hele domme actie geweest, niemand (ook de vervoersbedrijven) zullen je adviseren om direct een 45-strippenkaart te kopen als je zelden gebruik maakt van het OV.
Is idd vrij stom om voor incidenteel gebruik meteen een 45-strippenkaart te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 21:16:
Nou ja, daar heb ik de afgelopen paar dagen (een soortgelijke discussie wordt elders ook gevoerd) juist het meeste gezeur over gehoord: men wil niet dat NS weet waar ze heen gaan om die reden dat NS die informatie kan gebruiken om ze aanbiedingen te doen. (Mooi, zeg ik, scheelt mij geld.)
Die aanbiedingen zullen dan dus altijd komen van derde partijen. Als je weet dat iemand door een onhandige overstap elke keer 15 minuten op het perron zit te wachten zou je hem een aanbieding kunnen doen voor een activiteit die die 15 minuten kan vullen. Even snel naar de kapper, ik noem maar wat.
Maar wat ik dus wil zeggen is nogmaals dat die archiefdata daar helemaal niet zo interessant voor is. D'r zijn echter legio redenen te bedenken waarom 't wél handig is de data een paar jaar op te slaan ipv een paar maanden.
Kom maar met een aantal redenen. Onkunde bij eigen administratie vind ik geen reden bijvoorbeeld.
Dit ging om het opladen van je kaart, niet om afgeschreven ritprijzen.
Dan lijkt mij dit toch vrij simpel te controlleren? Als er 10 euro is afgeschreven en er staat 9 euro op de kaart dan is er een discrepantie die vrij snel opgemerkt zal worden. Verder is het bewaren van die gegevens ook alleen maar kosten. Ga eens na hoeveel het kost om 7 jaar aan back-ups (van die omvang) te bewaren. Op het moment dat er toch foutieve tariefstellingen zijn gebruikt kan je altijd nog een soort van generieke vergoeding invoeren. Dit lijken mij persoonlijk eventualiteiten die niet reëel zijn.
Dit is dus een andere discussie. Maar ik ben 't op zich wel eens met dat er een controle moet zijn van dit soort geinigheid. Desnoods een paar man die gewoon constant reisjes maken met wat speciale apparatuur om te checken of alles klopt. En dan heb ik 't dus over of de tariefinstelling klopt, de halte waar de apparatuur denkt dat 't is klopt met de werkelijkheid, de tijd, etc.
Op dit moment zijn er al instanties die hier op controlleren, zoals dat Radar een tijdje terug opmerkte dat de NS kaartautomaten bepaalde preferente routes had in het nadeel van de concurrentie.
Nou ja bij de supermarkt is dat vrij simpel: die kunnen dat zelf. Geen derde partij voor nodig. Bij het OV moet dat wel, omdat die ene kaart bij meerdere bedrijven gebruikt kan worden voor hetzelfde. Dat gaat niet op voor je AH-bonuskaart. Overigens is de 3e partij hier dus TLS.
Als je kijkt naar de creditcards dan zie je dat een dergelijk systeem al tientalle jaren bestaat. Daar worden al rekeningen gespecificeerd van hotels etc. Verder snappen de meeste supermarkten wel dat veel klanten geen zin hebben in die pasjes. Dat AH zo populair is weet ik niet, het zegt misschien meer over de klanten die daar komen (en omdat het een van de grotere is).
Dat klopt. Maar ik zie dat wel andersom eigenlijk: wat mij betreft mag je er van uit gaan dat die koppeling gemaakt wordt. Verzekeringsbedrijven doen alls om geld uit te sparen. Doen ze 't niet met je supermarktdata dan wel op een andere manier. In plaats daarvan moet je dus wetgeving hebben die de zorgverzekeraars verplichten jou als klant aan te nemen tegen dezelfde prijs als ieder ander. Afaik is die er ook tegenwoordig voor zorgverzekeraars. Voor de diefstalverzekering van je gsm is 't niet zo spannend.
Om inbreuk op je privacy te voorkomen moet je dus van te voren wet- en regelgeving hebben om gevaarlijke koppelingen niet te laten ontstaan. Of in ieder geval op dusdanige wijze er niet te laten zijn dat het met een druk op de knop te realiseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 21:30:
Nee, daar heb je gelijk in. Maar geef wel toe dat de strippenkaart bijzonder ongebruiksvriendelijk is. Je moet zelf inzicht hebben in het OV om te weten hoeveel je moet betalen (en er zijn zat plekken waar je zelf moet stempelen zonder buschauffeur die 't even voor je doet.) Voor iemand die elke dag van A naar B moet is dat ok, maar voor incidentele reizigers niet. Toeristen hebben er grote moeite mee. Een van de redenen dat Amsterdam speciaal voor toeristen ook tijdgebaseerde kaarten heeft. 24, 48, 72 uur uit m'n hoofd.
Als je kan kaartlezen kan je uitzoeken hoeveel je reis kost, ik wil hier overigens niet mee stellen dat omdat flowerp een vrouw is... ;) .

In Nederland vind ik persoonlijk de tarieven zeer duidelijk. In de grote steden zijn er gewoon informatiepunten, ook voor toeristen. En ook zelfs dan kan je aan de chauffeur vaak nog vragen hoeveel het kost (iets wat eigenlijk teveel tijd kost maar wel wordt getolereerd).
Ik snapte er zelf vroeger ook geen drol van. Ik kwam net uit Singapore (waar ik woonde) en daar hadden ze al jaren electronische kaartjes (met magneetstrip toen nog). Hoewel je in de bus wel vantevoren moest betalen door die kaart in een automaat te proppen en aan te geven hoeveel je ging betalen. (Tenzij je een kaart had die recht gaf op het eenheidstarief van S$.60). Inmiddels snap ik 't zonesysteem wel natuurlijk, maar 'het snappen' betekent nog altijd niet dat ik weet hoeveel strippen ik moet stempelen om van CS naar Bijlmer te komen.
In het begin zal het iedereen even bazelen idd. Het had imo eigenlijk wel op mijn basisschool als curses gegeven mogen worden. Maar verder heb je er alleen maar belang bij om te weten welke je route moet nemen en hoeveel je het kost. Anders neem je maar lekker een taxi zou ik zeggen (als je je niet wil bemoeien met de route).
De kwaliteit van het systeem zelf is pas echt te beoordelen als 't op grotere schaal gebruikt wordt. En ik voorspel dat als er tekortkomingen blijken te zijn (en daar kun je donder op zeggen natuurlijk) dat ze ook dan pas fatsoenlijk opgelost kunnen worden.
Dat bedoel ik een beetje, gemak bij inchecken lever je deels met de pijn in van het uitchecken. Ik zeg pijn omdat het niet leuk is je metro te zien vertrekken voor je neus. Misschien toch uitcheckpoortjes in treinen die actief worden 3 minuten voor nadering station?
Overigens: voor een kortingsgerechtigde is er geeneens een 45-strippenkaart.
Dat is volgens mij omdat je dan beter gewoon een buskaart kan kopen van 300 euro per jaar oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 21:52:
[...]
Als je kan kaartlezen kan je uitzoeken hoeveel je reis kost, ik wil hier overigens niet mee stellen dat omdat flowerp een vrouw is... ;) .
Haha :P Ja dat is natuurlijk zo. Je kunt 't opzoeken. Je kunt 't uitrekenen. Maar je moet dat dan wel actief gaan zitten doen. Versus 'bliep' en er niet over na hoeven denken. D'r is werkelijk geen manier dat je niet toe kunt geven dat dat makkelijker is :P
Dat bedoel ik een beetje, gemak bij inchecken lever je deels met de pijn in van het uitchecken. Ik zeg pijn omdat het niet leuk is je metro te zien vertrekken voor je neus.
Dat kan zonder uitcheckactie ook gebeuren. Als je de metro mist omdat je nog niet uit hebt kunnen checken (wat overigens niet hoeft als je overstapt van metro naar metro) dan hebben we 't over secondenwerk.
Misschien toch uitcheckpoortjes in treinen die actief worden 3 minuten voor nadering station?
Lijkt me eigenlijk vooral overbodig duur. Vooral dus omdat je in de trein ook niet uit hoeft te checken om over te stappen op een andere trein. Je hebt dus sowieso te maken met het perron.
Dat is volgens mij omdat je dan beter gewoon een buskaart kan kopen van 300 euro per jaar oid.
Dat is nog sneller zo voor een vol tarief strippenkaart. Maar die bestaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:15:
Haha :P Ja dat is natuurlijk zo. Je kunt 't opzoeken. Je kunt 't uitrekenen. Maar je moet dat dan wel actief gaan zitten doen. Versus 'bliep' en er niet over na hoeven denken. D'r is werkelijk geen manier dat je niet toe kunt geven dat dat makkelijker is :P
Dat lijkt mij basiskennis. Als je een strippenkaart heb gekocht kan je tijdens je eerste rit bwvs eens de tijd nemen om de achterkant te lezen daarna kost het maximaal een seconde of 10 om door te hebben hoeveel zones je moet hebben. Tevens zijn er altijd wel mogelijkheden om dit te vragen.
Dat kan zonder uitcheckactie ook gebeuren. Als je de metro mist omdat je nog niet uit hebt kunnen checken (wat overigens niet hoeft als je overstapt van metro naar metro) dan hebben we 't over secondenwerk.
Ik moet zeggen dat ik nu vrijwel altijd als een van de eersten ben die de trein uit stapt. Niet dat ik bij UTCS al 5 minuten op het balkon ga staan posten. Maar het zou best wel eens zo kunnen zijn dat juist doordat het uitchecken lang duurt mensen als eerste de trein uit willen en dus massaal gaan staan queuen op de balkons en gangpaden. Dit is ook een vorm van pijn die er nu nog niet is.
Lijkt me eigenlijk vooral overbodig duur. Vooral dus omdat je in de trein ook niet uit hoeft te checken om over te stappen op een andere trein. Je hebt dus sowieso te maken met het perron.
Als je een station als Amsterdam Amstel neemt dan is een overstap op de metro eenvoudig te doen. Verder is het gewoon makkelijk als je alvast kan uitchecken op het balkon, dan kan je snel doorlopen.
Dat is nog sneller zo voor een vol tarief strippenkaart. Maar die bestaat wel.
Sorry ik snap niet wat je bedoelt te zeggen? Ik heb het over een buskaart, een jaarkaart met een jaarlijkse aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:36:
[...]
Dat lijkt mij basiskennis. Als je een strippenkaart heb gekocht kan je tijdens je eerste rit bwvs eens de tijd nemen om de achterkant te lezen daarna kost het maximaal een seconde of 10 om door te hebben hoeveel zones je moet hebben. Tevens zijn er altijd wel mogelijkheden om dit te vragen.
En toch probeer je het :P

Is het opzoeken van zones, berekenen hoeveel je er gaat doorkruizen (route weten, rekening houdend met overstappen en dat je naar je eindbestemming moet kijken en niet naar je overstaphalte) en het eventueel vragen aan een conducteur/bestuurder/andere persoon en vervolgens afstempelen meer of minder werk dan twee keer even je kaart voor een lezer houden?
Ik moet zeggen dat ik nu vrijwel altijd als een van de eersten ben die de trein uit stapt. Niet dat ik bij UTCS al 5 minuten op het balkon ga staan posten. Maar het zou best wel eens zo kunnen zijn dat juist doordat het uitchecken lang duurt mensen als eerste de trein uit willen en dus massaal gaan staan queuen op de balkons en gangpaden. Dit is ook een vorm van pijn die er nu nog niet is.
Dat doen ze nu ook al. Alleen merk jij dat niet omdat je vooraan staat ;)
Als je een station als Amsterdam Amstel neemt dan is een overstap op de metro eenvoudig te doen. Verder is het gewoon makkelijk als je alvast kan uitchecken op het balkon, dan kan je snel doorlopen.
Of je gebruikt een van de tientallen lezers op het perron, die daar specifiek staan vanwege de combinatie van metro en trein op een perron. Ik denk wel dat je er twee moet gaan gebruiken trouwens: een van NS om uit te checken, een van GVB om in te checken. Dat zou wel beter kunnen. Maar goed.
Sorry ik snap niet wat je bedoelt te zeggen? Ik heb het over een buskaart, een jaarkaart met een jaarlijkse aanschaf.
Ik bedoel, je bent sneller bij het bedrag waar een jaarkaart van 't ene of ander goedkoper is dan strippenkaarten met voltarief strippenkaarten dan met reductietariefkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 22:58:
Is het opzoeken van zones, berekenen hoeveel je er gaat doorkruizen (route weten, rekening houdend met overstappen en dat je naar je eindbestemming moet kijken en niet naar je overstaphalte) en het eventueel vragen aan een conducteur/bestuurder/andere persoon en vervolgens afstempelen meer of minder werk dan twee keer even je kaart voor een lezer houden?
Ook met de OVC wil ik graag weten waar ik heen ga en of het de korste route is. Dus je zal altijd op de kaart moeten blijven kijken imo. Ik wist niet de OVC ook een routeplanner was?
Dat doen ze nu ook al. Alleen merk jij dat niet omdat je vooraan staat ;)
Hehe, ik heb een hekel aan wachten of kansloos in een rij te staan, dus ik sta of vooraan of achteraan ;) .
Of je gebruikt een van de tientallen lezers op het perron, die daar specifiek staan vanwege de combinatie van metro en trein op een perron. Ik denk wel dat je er twee moet gaan gebruiken trouwens: een van NS om uit te checken, een van GVB om in te checken. Dat zou wel beter kunnen. Maar goed.
Bij Amsterdam Amstel hebben de (rol)trappen te weinig capaciteit imo, dus hoeveel van die poortjes je ook hebt, je zal altijd weer in een queue terecht komen. Dit doet inderdaad niet af aan het feit dat er voldoende poortjes zouden zijn maar ook dan moet de trein ook maar net goed staan, ik ben nog een beetje sceptisch op dit punt ook.
Ik bedoel, je bent sneller bij het bedrag waar een jaarkaart van 't ene of ander goedkoper is dan strippenkaarten met voltarief strippenkaarten dan met reductietariefkaarten.
Dat snap ik, maar dus bestaan er geen 45-strippenkaart met reductietarief omdat daar te weinig vraag naar is. Er bestaan ook geen 10.000-eurobriefjes omdat niemand daar wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 23:07:
[...]
Ook met de OVC wil ik graag weten waar ik heen ga en of het de korste route is. Dus je zal altijd op de kaart moeten blijven kijken imo. Ik wist niet de OVC ook een routeplanner was?
Je route heeft op zich bij de OVC er niet zoveel mee te maken. Dwz, als je een omweg kiest betaal je wat meer, maar dat is achteraf en dus niet iets waar je rekening mee moet houden. Het is aan te raden in het kader van geld niet weggooien, maar als je loopt geen risico op een zeikende controleur. Anders dan bij de strippenkaart. Als jij daar strippen stempelt voor zones A en B maar je rit gaat ook via naastgelegen zone C heeft de controleur een probleem met je. Je moet daar vantevoren dus je route opzoeken zodat je daar bij het stempelen rekening mee kunt houden.

Nogmaals: het is aan te raden om dat te doen vanwege besparing op geld en tijd, maar an sich heeft dat met de kaartverkoop bij de OV-Chipkaart er niet veel mee te maken.

En bij de metro heb je niet eens keus in routes, dus dan gaat wat ik eerder zei voor 100% op.
Bij Amsterdam Amstel hebben de (rol)trappen te weinig capaciteit imo, dus hoeveel van die poortjes je ook hebt, je zal altijd weer in een queue terecht komen. Dit doet inderdaad niet af aan het feit dat er voldoende poortjes zouden zijn maar ook dan moet de trein ook maar net goed staan, ik ben nog een beetje sceptisch op dit punt ook.
Tsja, of 't genoeg is zullen we zien. Kan niet zonder grootschalig gebruik namelijk. Als blijkt dat er te weinig paaltjes staan zullen er paaltjes bijgeplaatst worden. Helaas is dat met poortjes wat lastiger, alleen.
Dat snap ik, maar dus bestaan er geen 45-strippenkaart met reductietarief omdat daar te weinig vraag naar is. Er bestaan ook geen 10.000-eurobriefjes omdat niemand daar wat mee kan.
Dat snap ik, maar dat neemt niet weg dat 't fucking onhandig is om 10 strippen per dag op een strippenkaart van 15 strippen te moeten zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:36
ben superblij met een chipkaart in amsterdam, werkt lekker makkelijk en snel :)
echter een ding vind ik raar, als je op gvb.nl uitrekend hoeveel de reis je gaat kosten dan staat erbij dat het onder voorbehoud is en anders is in het geval van bijvoorbeeld een omleiding.
Betekend dit dat als er een ongeval is en je tram rijdt 3 km om dat je die drie kilometer extra betaald? Dat zou belachelijk zijn....

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als 't goed is niet. Zover ik weet werken die automaten gewoon met een tabel waarin instaphalte - uitstaphalte opgezocht wordt, en dat staat vast. Connexxion zegt 't ook precies andersom: als de bus een omleiding moet nemen (cxx heeft welgeteld een tram die een vaste route rijdt :P) dan wordt het originele tarief afgeschreven.

Ik kan me echter voorstellen dat dat anders is als de tram 'weet' van de andere haltes en dat 'ie dan dus die haltes gebruikt. Trams zijn wat anders dan bussen in dat opzicht: als de weg ergens opgebroken of versperd is kan een bus gewoon een straat verder de hoek om gaan. De tram kan dat niet en zal altijd via bestaande routes en haltes rijden. Ook worden dergelijke wijzigingen altijd vantevoren aangegeven dus je weet ervan.

Helaas heb ik 't zowel in de tram als in de bus nog niet meegemaakt dus ik kan je geen praktijkervaring geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 23:16:
[...]
Je route heeft op zich bij de OVC er niet zoveel mee te maken. Dwz, als je een omweg kiest betaal je wat meer, maar dat is achteraf en dus niet iets waar je rekening mee moet houden. Het is aan te raden in het kader van geld niet weggooien, maar als je loopt geen risico op een zeikende controleur. Anders dan bij de strippenkaart. Als jij daar strippen stempelt voor zones A en B maar je rit gaat ook via naastgelegen zone C heeft de controleur een probleem met je. Je moet daar vantevoren dus je route opzoeken zodat je daar bij het stempelen rekening mee kunt houden.
Wat wil je hiermee impliceren? Dat de meerderheid van de reizigers volsterkt ongeïnformeerd een reis maken? Zonder daarbij te weten hoeveel zones ze doorkruisen? Ik denk juist dat de meesten er zeer op gebrand zijn om zo min mogelijk te betalen en zo goedkoop mogelijk te kunnen reizen. Ja oke, je zal geen blaam treffem als je tussentijds een andere route besluit te nemen maar daar tegenover staat dat je als je niet goed ingecheckt raakt alsnog een boete kan krijgen of de uitcheckperikelen.

Ik zie hier zeker voordelen maar ik denk dat die op dit moment door de nadelen weer in balans worden gebracht.
En bij de metro heb je niet eens keus in routes, dus dan gaat wat ik eerder zei voor 100% op.
Hoezo geen keuze? Je kan toch overstappen?

Ik snap niet dat 'overstappen' altijd als een ongewenst iets wordt gezien. Als ik een reis maak dan is 'overstappen' vrijwel altijd een onderdeel daarvan, of het nou overstappen tussen de fiets en de bus is of tussen een trein en een tram.
Tsja, of 't genoeg is zullen we zien. Kan niet zonder grootschalig gebruik namelijk. Als blijkt dat er te weinig paaltjes staan zullen er paaltjes bijgeplaatst worden. Helaas is dat met poortjes wat lastiger, alleen.
Waar ik het meest ook tegenop zie is de drastische verandering van de functie van stations. Het gaan toch plekken worden waar men een hogere doorloop wil hebben ten kosten van de diverse functies denk ik. Al hoewel ik het niet onprettig vind als aansluitingen beter worden zodat ik minder tijd (en geld) kan verdien op stations.
Dat snap ik, maar dat neemt niet weg dat 't fucking onhandig is om 10 strippen per dag op een strippenkaart van 15 strippen te moeten zetten :P
10 strippen op de reductiekaart is 3 euro per dag, ik heb het idee dat je dan beter een abonnement kan nemen of een stad/streekkaart-achtig iets. Maar wat is de reden dat je nu al in het reductietarief zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 23:15:
[...]
Wat wil je hiermee impliceren? Dat de meerderheid van de reizigers volsterkt ongeïnformeerd een reis maken? Zonder daarbij te weten hoeveel zones ze doorkruisen?
Niet de meerderheid van de mensen op zich, nee. Het OV wordt tenslotte voornamelijk gebruikt door mensen die dat dag in, dag uit doen. Die weten inmiddels wat het beste is, en voor hen maakt strip vs. chip in dit opzicht geen verschil. Maar voor dagjesmensen die dat nooit doen geldt dat inderdaad.
Ik zie hier zeker voordelen maar ik denk dat die op dit moment door de nadelen weer in balans worden gebracht.
Ieder voordeel.. :P
Hoezo geen keuze? Je kan toch overstappen?
Geen keuze, als in, d'r zijn substantieel minder metrolijnen dan tramroutes/busroutes, etc. Pak even de kaart van de metro in Amsterdam erbij, bijvoorbeeld (http://www.gvb.nl/reizige...den/Pages/metrokaart.aspx) en vertel mij hoeveel mogelijkheden er zijn om van Sloterdijk naar Gaasperplas te reizen, waarbij je een route neemt die anders is. Als jij overstappen het meest geweldige op aarde vindt en je doet dat om het station is dat jouw zaak, maar je legt dan niet meer kilometers af :P
Ik snap niet dat 'overstappen' altijd als een ongewenst iets wordt gezien. Als ik een reis maak dan is 'overstappen' vrijwel altijd een onderdeel daarvan, of het nou overstappen tussen de fiets en de bus is of tussen een trein en een tram.
Omdat overstappen, hoewel noodzakelijk, inhoudt dat:
• je op moet letten of je al bij de juiste halte/het juiste station bent
• je op een koude halte of een koud station moet gaan staan wachten op je volgende bus/tram/trein
• je eerdere vervoermiddel vertraagd kan zijn, waardoor je het volgende mist

Men heeft simpelweg een voorkeur voor instappen en niet meer uitstappen tot je bij je bestemming bent. Dat is helaas niet economisch van alle haltes naar alle andere haltes haalbaar, dus is daar het compromis 'overstappen'.
Waar ik het meest ook tegenop zie is de drastische verandering van de functie van stations. Het gaan toch plekken worden waar men een hogere doorloop wil hebben ten kosten van de diverse functies denk ik. Al hoewel ik het niet onprettig vind als aansluitingen beter worden zodat ik minder tijd (en geld) kan verdien op stations.
Ik denk niet dat de stations voorlopig gaan veranderen van functie. De hoofdfunctie blijft natuurlijk bestaan: in- en uitstappen. Op grotere stations zullen de huidige nevenfuncties ook gewoon blijven bestaan: horeca, winkels, etc. Het is echt niet zo dat over 5 jaar alle AH-togo's kwijt zijn en Amsterdam Centraal eruit ziet als Brussel Zuid (wat echt een nutteloos en deprimerend geheel is.)
10 strippen op de reductiekaart is 3 euro per dag, ik heb het idee dat je dan beter een abonnement kan nemen of een stad/streekkaart-achtig iets. Maar wat is de reden dat je nu al in het reductietarief zit?
Oh, ik inmiddels niet meer. Ik had vroegah een OV-Studentenkaart waardoor ik die mocht gebruiken. En er is een maand per jaar waarin je er niet gratis mee mag reizen, plus de weekeinden natuurlijk. Nu heb ik een OV-Chip plus voor het geval het nodig is een blauwe 15-strippenkaart in m'n portemonnaie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

CyBeR schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 23:40:
[...]
Niet de meerderheid van de mensen op zich, nee. Het OV wordt tenslotte voornamelijk gebruikt door mensen die dat dag in, dag uit doen. Die weten inmiddels wat het beste is, en voor hen maakt strip vs. chip in dit opzicht geen verschil. Maar voor dagjesmensen die dat nooit doen geldt dat inderdaad.
De dagjesmensen kunnen zich altijd uitgebreid laten informeren door ofwel een reisbureau of de informatiepunten. Ik denk niet dat de OVC een belemmering gaat vormen voor deze 'toeristen'.
Ieder voordeel.. :P
Absoluut
Geen keuze, als in, d'r zijn substantieel minder metrolijnen dan tramroutes/busroutes, etc. Pak even de kaart van de metro in Amsterdam erbij, bijvoorbeeld (http://www.gvb.nl/reizige...den/Pages/metrokaart.aspx) en vertel mij hoeveel mogelijkheden er zijn om van Sloterdijk naar Gaasperplas te reizen, waarbij je een route neemt die anders is. Als jij overstappen het meest geweldige op aarde vindt en je doet dat om het station is dat jouw zaak, maar je legt dan niet meer kilometers af :P
Het kan best zijn dat je meerdere bestemmingen moet bezoeken tijdens je reis van Sloterdijk naar Gaasperplas en dus weldegelijk gaat overstappen. Je zou dat ook allemaal als individuele reisjes kunnen zien maar als iets min of meer op de route is lijkt mij dat gewoon onderdeel van de reis. Om maar even een optie te noemen, je zou vanaf Bijlmer-ArenA een bus pakken naar Kraaiennest.
Men heeft simpelweg een voorkeur voor instappen en niet meer uitstappen tot je bij je bestemming bent. Dat is helaas niet economisch van alle haltes naar alle andere haltes haalbaar, dus is daar het compromis 'overstappen'.
Het lijkt mij een vrij duidelijke utopie dat OV altijd van A naar B reist voor de reiziger. Het OV is onderverdeeld in een groot- en fijnmazig netwerk (evenals de wegen overigens) en je zal dus altijd een zekere hoeveelheid tijd 'omrijden'. Misschien als er ooit nog een metropolische visie komt waarbij het blokkenconcept wordt ingevoerd dat dit verder kan worden geoptimaliseerd.
Ik denk niet dat de stations voorlopig gaan veranderen van functie. De hoofdfunctie blijft natuurlijk bestaan: in- en uitstappen. Op grotere stations zullen de huidige nevenfuncties ook gewoon blijven bestaan: horeca, winkels, etc. Het is echt niet zo dat over 5 jaar alle AH-togo's kwijt zijn en Amsterdam Centraal eruit ziet als Brussel Zuid (wat echt een nutteloos en deprimerend geheel is.)
Juist nu al zie je dat stations vooral hele functionele plekken zijn. Al hoewel ik de nieuwe wachtplekken op Amsterdam Amstel heel goed gelukt vind.
Oh, ik inmiddels niet meer. Ik had vroegah een OV-Studentenkaart waardoor ik die mocht gebruiken. En er is een maand per jaar waarin je er niet gratis mee mag reizen, plus de weekeinden natuurlijk. Nu heb ik een OV-Chip plus voor het geval het nodig is een blauwe 15-strippenkaart in m'n portemonnaie.
Dat zijn uitzonderingen, welke zijn opgelost met het OVC. Ik denk persoonlijk dat je met de OVK al gigantisch bent geholpen en dus mag je de pijn met het om de anderhalve dag weggooien van je strippenkaart wel lijden :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op zondag 25 januari 2009 @ 00:19:
[...]
De dagjesmensen kunnen zich altijd uitgebreid laten informeren door ofwel een reisbureau of de informatiepunten. Ik denk niet dat de OVC een belemmering gaat vormen voor deze 'toeristen'.
Dat zeg ik juist, OVC is handiger voor die mensen omdat ze niet moeilijk hoeven te doen maar gewoon in kunnen stappen :P
[...]
Het kan best zijn dat je meerdere bestemmingen moet bezoeken tijdens je reis van Sloterdijk naar Gaasperplas en dus weldegelijk gaat overstappen. Je zou dat ook allemaal als individuele reisjes kunnen zien maar als iets min of meer op de route is lijkt mij dat gewoon onderdeel van de reis. Om maar even een optie te noemen, je zou vanaf Bijlmer-ArenA een bus pakken naar Kraaiennest.
Ik zie dat als individuele reisjes ja. Meestal als je namelijk ergens iets van enige waarde moet doen ben je niet binnen de overstaptijd klaar. En al zeker niet als je dat meer dan eens gaat doen.
Juist nu al zie je dat stations vooral hele functionele plekken zijn. Al hoewel ik de nieuwe wachtplekken op Amsterdam Amstel heel goed gelukt vind.
Ben daar al een tijdje niet meer geweest eigenlijk...
Dat zijn uitzonderingen, welke zijn opgelost met het OVC. Ik denk persoonlijk dat je met de OVK al gigantisch bent geholpen en dus mag je de pijn met het om de anderhalve dag weggooien van je strippenkaart wel lijden :P .
Heb ik geen last meer van gelukkig, omdat ik van begin tot eind m'n chipkaart kan gebruiken tegenwoordig ;) Ik woon precies goed wat dat betreft: chip bruikbaar en nog goedkoper ook omdat de zones hier net even kut zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 25 januari 2009 @ 01:03:
[...]

Dat zeg ik juist, OVC is handiger voor die mensen omdat ze niet moeilijk hoeven te doen maar gewoon in kunnen stappen :P
Op een strippenkaart zie je hoeveel je nog over hebt én kun je een strippenkaart zo'n beetje op iedere hoek van de straat (voordeliger dan in de bus/tram!) kopen. Hoe kun je 'gewoon' instappen met je OVC? Je weet je saldo niet met een anonieme kaart en je kunt niet op iedere straathoek je tegoed opladen. Het is niet in iedere situatie handiger...Bovendien een strippenkaart past makkelijk in je broekzak. Dat zit fijner dan een plasticpasje - die je niet in je portomonnee wilt omdat je dan iedere keer in het drukke OV je portomonnee moet trekken. Bovendien kom ik om in de pasjes, dus weer een pasje erbij vind ik ook niet echt handig..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2009 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 01:06:
[...]

Op een strippenkaart zie je hoeveel je nog over hebt én kun je een strippenkaart zo'n beetje op iedere hoek van de straat (voordeliger dan in de bus/tram!) kopen. Hoe kun je 'gewoon' instappen met je OVC? Je weet je saldo niet met een anonieme kaart en je kunt niet op iedere straathoek je tegoed opladen. Het is niet in iedere situatie handiger...
Ik hoef m'n saldo niet te weten :) Als er minder dan 5 euro op staat zet de lezer er meteen 20 bij.

Maar voor anonieme kaarten is 't ook niet superbelangrijk, zolang 'ie maar niet negatief staat kun je overal heen en 'm zonodig achteraf opladen als je op de lezer ziet dat 't saldo negatief is.

Op dit moment kun je inderdaad nog niet op elke straathoek je kaart opladen. Dat is weer een gevolg van het nog niet volledig ingevoerd zijn. Er wordt gewerkt aan distributie (en opladen) via andere winkels (e.d.) dan de loketten en automaten van de vervoersbedrijven. Ik heb zelfs ergens gelezen dat Connexxion oplaadautomaten in hun bussen gaat plaatsen.
Bovendien een strippenkaart past makkelijk in je broekzak. Dat zit fijner dan een plasticpasje - die je niet in je portomonnee wilt omdat je dan iedere keer in het drukke OV je portomonnee moet trekken. Bovendien kom ik om in de pasjes, dus weer een pasje erbij vind ik ook niet echt handig..
Ik heb 'm in m'n portemonnaie zitten, ergens verstopt onderin waar 'ie zo dicht mogelijk aan de buitenkant zit. M'n strippenkaart had ik daar overigens ook altijd al in zitten, maar dan op een makkelijker toegankelijke plek omdat die er wel af en toe uit moest. De OV-chip hoeft niet uit je portemonnaie namelijk om 'm te gebruiken he. Je kunt 'm desnoods in je jaszak naaien en die voor de lezer houden, maakt allemaal niet uit. Wat je maar handiger vindt :P Helaas staan de lezers niet op konthoogte...

Ik zag ook een wel heel geinig truukje van een Londenaar die z'n Oyster card heeft ingebouwd in z'n horloge ;) http://www.shinyshiny.tv/2008/08/watch_out_for_o.html

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 25-01-2009 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 19:27:
[
]
[...] het is gemakkelijk te herstellen (d'r zit zelfs een checkbox in hun app om naast de foute check-in te verwijderen ook direct die 4 euro terug te geven)
Hmmm, dus met een foute check-in kunnen ze je die 4 euro terug geven? Dat kan blijkbaar niet met een foute check-out. Voor de dubbele check-out waar ik een tijdje terug over poste, was ik bij een service balie van de GVB langsgeweest. Die ging eerst 5 minuten met me in discussie dat ik moest begrijpen dat ik wel moest uit checken en dat ik dat telkens niet deed. Toen ik opperde dat dat helemaal niet ter zake deed, want het geval waar het om ging was niet een check out die niet gedaan zou zijn maar een dubbele check out (wat niet zou moeten kunnen). Een goede 10 minuten later begon er dan toch een lampje te branden bij de balimedewerker en begon het door te dringen dat het toch misschien wel inderdaad een fout van het systeem was.

Een aantal van deze incidenten konden 'gerepareerd' worden. Er zit een soort van incident-count op de kaart, dat is wel een beetje gek. Bij mij stond die op 11 (ik gebruik hem dagelijks sinds begin 2007 ofzo en vooral tijdens enkele werkzaamheden liep de incident count klaarblijkelijk snel op). Volgens de medewerker stopt na 12 incidenten je kaart er mee. Dit is wel een beetje gek, want volgens mij staat in de uitleg van de ov chipkaart alleen dat als je 3x niet uitchecked zonder tussendoor op te laden, dat dan je kaart geblokkeerd wordt. Die 12 incidenten die niet gereset worden na een opwaardering was nieuw voor mij.

Iniedergeval, in plaats van dat ik meteen de overduidelijk foutieve bedragen terug kreeg, kreeg ik een claim formulier mee, zoals de NS ze ook kent. Dat zijn van die dingen die 20 minuten kosten om in te vullen, waarbij je kaart nummer, banknummer, email (?), adres, vertrek station, vertrek tijd, aankomst station, aankomst tijd etc moet invullen + een printje van je laatste 10 transacties.

De onzinnigheid daarvan is grenzeloos. Omdat een claim formulier alleen voor kaarten op naam is, zou alleen het kaart nummer voldoende moeten zijn en is die hele adres en email toestand complete onzin. Ook die laatste 10 transacties is idioot. Want dat zijn toch juist de gegevens die zij opslaan? Helemaal idioot is natuurlijk het hele bestaan van dat formulier. Want iemand maakt die envelop open, voert de data in in de computer en regelt het. Maar dat zou die service balimedewerker dan toch ook moeten kunnen doen? Heeft de envelop opener toegang tot een andere OV chip app? En zo ja, waarom dan? Geef de bali medewerker dan ook die app.

Het lijkt er sterk op dat kaart geven, op scherm klacht aanwijzen, click click en geld terug weer eens 'te makkelijk is' en dat er daarom weer onzinnige formulieren moeten komen om geld terug vragen te ontmoedigen. Ik wacht iniedergeval nog steeds op antwoord of op een eventuele 12 euro terug op mijn rekening.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op zondag 25 januari 2009 @ 01:55:
[...]

Hmmm, dus met een foute check-in kunnen ze je die 4 euro terug geven? Dat kan blijkbaar niet met een foute check-out.
Ze kunnen het. Of ze 't doen en mogen is iets anders. Mijn ervaring is dat de baliemedewerkers nog wat voorzichtig zijn en zich vooral maar houden aan wat bewezen is te werken ;) Dwz: claimformulier.
Een aantal van deze incidenten konden 'gerepareerd' worden. Er zit een soort van incident-count op de kaart, dat is wel een beetje gek.
Niet echt: je kaart wordt bij X keer niet uitchecken in Y dagen (voor X is 12 en Y is 14 meen ik) geblokkeerd. Dat is omdat je anders onbeperkt gebruik kunt maken van het feit dat niet uitchecken een reisje van 4 euro oplevert. Wat natuurlijk erg voordelig is voor sommige reizen waar je over die 4 euro heen gaat.
Bij mij stond die op 11 (ik gebruik hem dagelijks sinds begin 2007 ofzo en vooral tijdens enkele werkzaamheden liep de incident count klaarblijkelijk snel op). Volgens de medewerker stopt na 12 incidenten je kaart er mee. Dit is wel een beetje gek, want volgens mij staat in de uitleg van de ov chipkaart alleen dat als je 3x niet uitchecked zonder tussendoor op te laden, dat dan je kaart geblokkeerd wordt. Die 12 incidenten die niet gereset worden na een opwaardering was nieuw voor mij.
Voor mij ook, dat zou namelijk niet op die manier moeten werken maar aan de hand van hoe vaak je 't gedaan hebt in een bepaalde tijd. Dat is iig de informatie die ik heb, van GVB en Connexxion.
Iniedergeval, in plaats van dat ik meteen de overduidelijk foutieve bedragen terug kreeg, kreeg ik een claim formulier mee, zoals de NS ze ook kent. Dat zijn van die dingen die 20 minuten kosten om in te vullen, waarbij je kaart nummer, banknummer, email (?), adres, vertrek station, vertrek tijd, aankomst station, aankomst tijd etc moet invullen + een printje van je laatste 10 transacties.
Ja. Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij dit nodig is, maar voor overduidelijk voor een baliemedewerker herkenbare fouten (dubbele check-out op dezelfde tijd lijkt me een goede) moet dat imo gewoon direct herstelbaar zijn. En in technisch opzicht is het dat ook: de knop ervoor bestaat. Maar zie boven over baliemedewerkers.
De onzinnigheid daarvan is grenzeloos. Omdat een claim formulier alleen voor kaarten op naam is
Neen, die formulieren zijn ook voor anonieme kaarten. Ook daarmee kan namelijk een probleem ontstaan waardoor je €4 kwijt bent ipv het bedrag wat je gereisd hebt, en houders van anonieme kaarten dat niet teruggeven is natuurlijk erg oneerlijk.
Helemaal idioot is natuurlijk het hele bestaan van dat formulier. Want iemand maakt die envelop open, voert de data in in de computer en regelt het. Maar dat zou die service balimedewerker dan toch ook moeten kunnen doen? Heeft de envelop opener toegang tot een andere OV chip app? En zo ja, waarom dan? Geef de bali medewerker dan ook die app.
Vanwege het grote hekelpunt voor een aantal mensen: privacy. Niet zomaar iedereen heeft toegang tot de reisgegevens en al helemaal niet in combinatie met persoonsgegevens. Dat zijn specifieke personen die dat mogen, en zij mogen alleen maar die gegevens aan elkaar koppelen indien jij daar expliciet (schriftelijk?) toestemming toe geeft.

Het bonnetje stuur je mee omdat wat op de kaart staat en wat in het backoffice bekend is niet noodzakelijkerwijs overeen hoeft te komen. Dat kan de oorzaak zijn van je probleem, zelfs. De bon wordt uitgeprint aan de hand van wat er op je kaart staat, het backoffice heeft daar niets mee te maken en de baliemedewerker kan daar ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op zondag 25 januari 2009 @ 02:09:
[...]
Neen, die formulieren zijn ook voor anonieme kaarten. Ook daarmee kan namelijk een probleem ontstaan waardoor je €4 kwijt bent ipv het bedrag wat je gereisd hebt, en houders van anonieme kaarten dat niet teruggeven is natuurlijk erg oneerlijk.
Inderdaad, maar op het claim formulier staat wel het volgende:

"16-cijferig kaartnummer persoonlijke OV chipkaart"

3528 01 zijn dan al ingevuld. Dat woordje persoonlijke in de omschrijving van dat veld klopt dan dus niet. Ik heb nog wel even gecontrolleerd bij een anonieme chipkaart die ik nog heb liggen, maar 3528 01 is ook het begin nummer van anonieme chipkaarten)
Vanwege het grote hekelpunt voor een aantal mensen: privacy. Niet zomaar iedereen heeft toegang tot de reisgegevens en al helemaal niet in combinatie met persoonsgegevens. Dat zijn specifieke personen die dat mogen, en zij mogen alleen maar die gegevens aan elkaar koppelen indien jij daar expliciet (schriftelijk?) toestemming toe geeft.
Maar je moet je kaart aan de bali medewerker geven en alle reisdetails staan dan toch gewoon op zijn of haar scherm? Zo zag ik van die 11 'incidenten' gewoon plaats, tijd en actie staan en daar zaten entries van 2007 tussen.

Wat wel zou kunnen is dat ze van de gewone doorlopende transacties alleen de laatste 10 terug kunnen zien met de laaste 2 opwaardeeracties. Ik kreeg voor de volledigheid toen een bonnetje mee met die laatste 10 + 2 transacties (dat is nagenoeg exact dezelfde bon als die de blauwe GVB automaat ook voor je print, alleen iets breder papier).

Die dubbele check-out viel echter buiten mijn laatste 10 transacties, ik had door tijdgebrek telkens geen tijd om naar die bali te gaan en toen het er uiteindelijk van kwam al meer dan 10 transacties gemaakt. Dat zou inderdaad wel een goede verklaring kunnen zijn. Als ik onmiddelijk naar die bali was gegaan had dat claim formulier misschien niet nodig geweest.
De bon wordt uitgeprint aan de hand van wat er op je kaart staat, het backoffice heeft daar niets mee te maken en de baliemedewerker kan daar ook niet in.
Dat is waar, maar de bali medewerker kan dus wel content kaart en backoffice met elkaar (laten) vergelijken, want de kaart ligt op het moment dat jij hem afgeeft op een reader die natuurlijk gewoon de hele inhoud kan lezen.

Ik neem aan dat dergelijke synchronisatie bugs ook nog wel opgelost gaan worden. Ik heb enkele systemen (mee) gebouwd die in essentie ook op dit systeem lijken. Ondanks zorgvuldig testen zie je toch altijd weer een aantal randgevallen over het hoofd die je dan dikwijls case per case patched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op zondag 25 januari 2009 @ 02:35:
[...]

Inderdaad, maar op het claim formulier staat wel het volgende:

"16-cijferig kaartnummer persoonlijke OV chipkaart"

3528 01 zijn dan al ingevuld. Dat woordje persoonlijke in de omschrijving van dat veld klopt dan dus niet. Ik heb nog wel even gecontrolleerd bij een anonieme chipkaart die ik nog heb liggen, maar 3528 01 is ook het begin nummer van anonieme chipkaarten)
Dat is het begin van het kaartnummer van alle normaal verkrijgbare kaarten. Waarom? Geen flauw idee.

Er zit wel een systeem in de volgende twee cijfers trouwens:
00 - TLS (dit vinden medewerkers aan de telefoon nog een beetje vreemd als ik 't zeg.. 'oh, nul nul?')
01 - Connexxion
02 - GVB
03 - Arriva
04 - NS
05 - RET
Maar je moet je kaart aan de bali medewerker geven en alle reisdetails staan dan toch gewoon op zijn of haar scherm? Zo zag ik van die 11 'incidenten' gewoon plaats, tijd en actie staan en daar zaten entries van 2007 tussen.
Ja, maar die staan ofwel echt op je kaart opgeslagen, ofwel in het systeem van het GVB zélf. (Da's dan weer apart van het centrale systeem.) Mogelijkerwijs kan een GVB-baliemedewerker wél in het systeem van GVB zelf kijken, dat weet ik niet. Ik denk overigens dat het op je kaart staat: ik heb dat scherm ook wel 's gezien en daar stonden twee dergelijke acties bij (vergeten uit te checken), waarvan eentje van Connexxion.

In ieder geval geef je middels het overhandigen van de kaart toestemming aan de betreffende medewerker om de gegevens op je kaart in te zien.
Wat wel zou kunnen is dat ze van de gewone doorlopende transacties alleen de laatste 10 terug kunnen zien met de laaste 2 opwaardeeracties. Ik kreeg voor de volledigheid toen een bonnetje mee met die laatste 10 + 2 transacties (dat is nagenoeg exact dezelfde bon als die de blauwe GVB automaat ook voor je print, alleen iets breder papier).
Het aantal transacties op je kaart is zover mij bekend inderdaad beperkt tot 12. Meer heb ik er iig nooit zien verschijnen.
Die dubbele check-out viel echter buiten mijn laatste 10 transacties, ik had door tijdgebrek telkens geen tijd om naar die bali te gaan en toen het er uiteindelijk van kwam al meer dan 10 transacties gemaakt. Dat zou inderdaad wel een goede verklaring kunnen zijn. Als ik onmiddelijk naar die bali was gegaan had dat claim formulier misschien niet nodig geweest.
Of het claimformulier dan nodig was geweest weet ik niet, maar omdat 't nu niet meer op je kaart stond dus in dit geval sowieso wel.
Ik neem aan dat dergelijke synchronisatie bugs ook nog wel opgelost gaan worden. Ik heb enkele systemen (mee) gebouwd die in essentie ook op dit systeem lijken. Ondanks zorgvuldig testen zie je toch altijd weer een aantal randgevallen over het hoofd die je dan dikwijls case per case patched.
Ik heb daar ook wel vertrouwen in. Het kan even duren omdat 't nog steeds niet volledig is ingevoerd, maar dat zit eraan te komen. Dergelijke bugs kosten de vervoersbedrijven namelijk geld, en dat willen ze niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op zondag 25 januari 2009 @ 02:56:
[...]
Er zit wel een systeem in de volgende twee cijfers trouwens:
00 - TLS (dit vinden medewerkers aan de telefoon nog een beetje vreemd als ik 't zeg.. 'oh, nul nul?')
01 - GVB
02 - Connexxion
03 - Arriva
04 - NS
05 - RET
Niet helemaal:

Anonieme GVB OV chip kaart (ergens in 2007 uit de automaat gehaald, geldig tot 01-01-2012 dus ik denk van 01-01-2007 ;))

3528 0102

en een kaart van de NS

3528 0104

en nog een andere kaart van de NS ook:

3528 0104

Als ze die nummers van de vervoerders houden en echt ergens voor gebruiken, gaan ze er dus vanuit dat er maximaal 99 vervoerders kunnen zijn in NL en dat elke vervoerder maximaal 10.000.000 klanten kan hebben. Als de "352801" sequence gereserveerde nummers zijn, valt er nog flink wat te schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ah, Connexxion en GVB omgedraaid. 't was laat. Maar de rest klopt ;)

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 25-01-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
[...]
Hmmm, dus met een foute check-in kunnen ze je die 4 euro terug geven?
Nou ze kunnen je 3,25 terug geven aan de balie van het GVB. Volgens mij is dat het maximale bedrag - starttarief (minimale ritprijs). Als je de 4 euro terug wilt hebben, dan moet je een claimformulier invullen en afwachten. In mijn geval was ik nu 1,50 kwijt voor een rit die normaal 1,08 zou kosten. Maar voor deze keer laat ik het maar zitten.

Voor een andere fout heb ik zo'n claimformulier ingevuld. Ben trouwens wel benieuwd hoe ze omgaan met mijn naw gegevens aangezien ik een anonieme kaart heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Noork schreef op zondag 25 januari 2009 @ 14:47:
[...]
Voor een andere fout heb ik zo'n claimformulier ingevuld. Ben trouwens wel benieuwd hoe ze omgaan met mijn naw gegevens aangezien ik een anonieme kaart heb.
Inderdaad, maar heel veel kaarten van allerlei soort zijn minder anoniem als je al denkt. Iniedergeval bij de 'anonieme' bonus kaart van de AH wordt je bank nummer gekoppeld aan je bonus kaart zodra je de boodschappen afrekent via PIN. Ga je ooit op een actie in van de AH, waarbij je geld terug krijgt of juist iets betaald via je bankrekening (b.v. zo'n koop nu en krijg geld terug via opsturen bon, of stuur X actie punten + 2,- administratie kosten en krijg een super wuppie ofzo), dan is je 'anonieme' kaart in principe volledig op naam in de back office.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
flowerp schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:36:
[...]

Inderdaad, maar heel veel kaarten van allerlei soort zijn minder anoniem als je al denkt. Iniedergeval bij de 'anonieme' bonus kaart van de AH wordt je bank nummer gekoppeld aan je bonus kaart zodra je de boodschappen afrekent via PIN. Ga je ooit op een actie in van de AH, waarbij je geld terug krijgt of juist iets betaald via je bankrekening (b.v. zo'n koop nu en krijg geld terug via opsturen bon, of stuur X actie punten + 2,- administratie kosten en krijg een super wuppie ofzo), dan is je 'anonieme' kaart in principe volledig op naam in de back office.
Aan de andere kant, ik krijg vrijwel nooit reclame van de AH, en gepersonaliseerd is het al helemaal niet (op m'n naam na). En zo zijn er nog wel meer bedrijven die persoonlijke aanbiedingen zouden kunnen doen met behulp van alle gegevens die ze van me hebben. De enige reclame die ik krijg die echt gepersonaliseerd is, is van Amazon. En die kan je makkelijk uitzetten.

Ik zeg hiermee niet dat ik voor het vrijgeven van allerlei info ben, ik zeg dat er tot nu toe voor mij zichtbaar weinig mee gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
PolarBear schreef op zondag 25 januari 2009 @ 16:41:
[...]
Ik zeg hiermee niet dat ik voor het vrijgeven van allerlei info ben, ik zeg dat er tot nu toe voor mij zichtbaar weinig mee gebeurt.
Ik ben er ook niet voor, het punt wat ik telkens probeer te maken is dat het vrij hypocriet is om zo op de OV chipkaart af te geven vanwege de privacy (de NS weet welke ritjes ik maak!), terwijl de AH weet wat je elke dag eet.

Een ander iets, ik vraag me af wat TLS eigenlijk aan backend technology gebruikt. Zou het Java EE zijn, .NET of wat anders? www.ov-chipkaart.nl is gebouwd met Java EE terwijl www.translink.nl ASP.NET gebruikt.

edit: dit zijn 2 leuke documenten die de architectuur achter het systeem van meer belichten:

http://www.translink.nl/m...n/Qualification_KC3.1.pdf
en
http://www.eastwest-consortium.nl/downloads/presentation.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door flowerp op 25-01-2009 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hmmm, dus met een foute check-in kunnen ze je die 4 euro terug geven? Dat kan blijkbaar niet met een foute check-out. Voor de dubbele check-out waar ik een tijdje terug over poste, was ik bij een service balie van de GVB langsgeweest. Die ging eerst 5 minuten met me in discussie dat ik moest begrijpen dat ik wel moest uit checken en dat ik dat telkens niet deed. Toen ik opperde dat dat helemaal niet ter zake deed, want het geval waar het om ging was niet een check out die niet gedaan zou zijn maar een dubbele check out (wat niet zou moeten kunnen). Een goede 10 minuten later begon er dan toch een lampje te branden bij de balimedewerker en begon het door te dringen dat het toch misschien wel inderdaad een fout van het systeem was.

Een aantal van deze incidenten konden 'gerepareerd' worden. Er zit een soort van incident-count op de kaart, dat is wel een beetje gek. Bij mij stond die op 11 (ik gebruik hem dagelijks sinds begin 2007 ofzo en vooral tijdens enkele werkzaamheden liep de incident count klaarblijkelijk snel op). Volgens de medewerker stopt na 12 incidenten je kaart er mee. Dit is wel een beetje gek, want volgens mij staat in de uitleg van de ov chipkaart alleen dat als je 3x niet uitchecked zonder tussendoor op te laden, dat dan je kaart geblokkeerd wordt. Die 12 incidenten die niet gereset worden na een opwaardering was nieuw voor mij.

De onzinnigheid daarvan is grenzeloos. Omdat een claim formulier alleen voor kaarten op naam is, zou alleen het kaart nummer voldoende moeten zijn en is die hele adres en email toestand complete onzin. Ook die laatste 10 transacties is idioot. Want dat zijn toch juist de gegevens die zij opslaan? Helemaal idioot is natuurlijk het hele bestaan van dat formulier. Want iemand maakt die envelop open, voert de data in in de computer en regelt het. Maar dat zou die service balimedewerker dan toch ook moeten kunnen doen? Heeft de envelop opener toegang tot een andere OV chip app? En zo ja, waarom dan? Geef de bali medewerker dan ook die app.

Het lijkt er sterk op dat kaart geven, op scherm klacht aanwijzen, click click en geld terug weer eens 'te makkelijk is' en dat er daarom weer onzinnige formulieren moeten komen om geld terug vragen te ontmoedigen. Ik wacht iniedergeval nog steeds op antwoord of op een eventuele 12 euro terug op mijn rekening.
Inderdaad. Gewoon de fouten oplossen zou "te makkelijk" zijn. Je kunt beter mensen ontmoedigen om ergens in een rij te gaan staan om een fout te laten herstellen, dat levert extra geld op. Het is toch van den gekken dat ze in 5 seconden tijd ten onrechte geld van je kaart af kunnen halen, terwijl je vervolgens dagen/weken (?) op herstel moet wachten? Ik vind het überhaupt al te ver gaan dat ik voor het herstel van een fout met een electronisch betaalmiddel ergens in een "analoge" rij moet gaan staan om dit te laten herstellen en dan uiteindelijk zelfs nog een papieren formulier moet gaan invullen. Hallo.... 2009 inmiddels! Zelfs als je slachtoffer bent van skimming, kun je dit met 1 telefoontje binnen 1 werkdag laten corrigeren. OK, moet je nog wel even 3 werkdagen op je nieuwe pin-pas wachten.

Ik ben benieuwd hoe men omgaat met fraude. Want als die chipkaart volop in gebruik is, gaat dat natuurlijk ook beginnen. Mag je dan ook even dagen/weken gaan wachten tot het rechtgezet is, nadat je met je ouderwetse pen een formulier hebt ingevuld?

En dan het volgende:
Stations zonder poortjes krijgen een paal waar reizigers zich kunnen aan- of afmelden. Wie dat vergeet betaalt standaard twintig euro voor de reis. Als bij de proef op de Flevolijn daarop teveel kritiek komt, zal het bedrijf overwegen dat boetebedrag te verlagen.
bron: http://www.nu.nl/algemeen...de-ov-chipkaartpoort.html
Lekker hoor. Doe mij maar gewoon het ozo ouderwetse kaartje wat je gewoon vooraf kunt betalen en verder geen gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 25 januari 2009 @ 18:58:
[...]

Inderdaad. Gewoon de fouten oplossen zou "te makkelijk" zijn. Je kunt beter mensen ontmoedigen om ergens in een rij te gaan staan om een fout te laten herstellen, dat levert extra geld op. Het is toch van den gekken dat ze in 5 seconden tijd ten onrechte geld van je kaart af kunnen halen, terwijl je vervolgens dagen/weken (?) op herstel moet wachten? Ik vind het überhaupt al te ver gaan dat ik voor het herstel van een fout met een electronisch betaalmiddel ergens in een "analoge" rij moet gaan staan om dit te laten herstellen en dan uiteindelijk zelfs nog een papieren formulier moet gaan invullen. Hallo.... 2009 inmiddels!
Je kunt dit niet automatisch doen. Als je dat namelijk doet heb je gegarandeerd mensen die daar misbruik van maken door te zeggen dat ze vergeten zijn uit te checken, een halte verder dan waar ze ingecheckt waren. Terwijl ze natuurlijk eigenlijk 20km gereisd hebben. Dat moet je inderdaad ontmoedigen, en daarom wordt dit gedaan door baliemedewerkers en met formulieren waar nodig.
Zelfs als je slachtoffer bent van skimming, kun je dit met 1 telefoontje binnen 1 werkdag laten corrigeren. OK, moet je nog wel even 3 werkdagen op je nieuwe pin-pas wachten.
Skimming is iets heel anders. Als jij je persoonlijke OV-chip kwijtraakt of je hebt 't idee dat iemand er iets vreemds mee gedaan heeft of whatever kun je 'm ook laten blokkeren. Door de offline readers is dat dan weliswaar niet direct van toepassing maar de volgende dag (PIN-terminals zijn allemaal online, dus dat kan direct.)
Ik ben benieuwd hoe men omgaat met fraude. Want als die chipkaart volop in gebruik is, gaat dat natuurlijk ook beginnen. Mag je dan ook even dagen/weken gaan wachten tot het rechtgezet is, nadat je met je ouderwetse pen een formulier hebt ingevuld?
Zelfde. Als ze 't zelf merken wordt je pas automatisch geblokkeerd en krijg jij een nieuwe. Dwz, als jij om 12 uur in Amsterdam incheckt en iemand die jouw pas gekopieerd heeft om 12:05 in Groningen, dan is dat onmogelijk en merkt het systeem dat op. Het feit dat 't om een kopie van je pas gaat die voor computers niet onderscheidbaar is van de echte houdt inderdaad wel in dat jouw echte pas ook geblokkeerd wordt, net als bij de pinpas overigens.
bron: http://www.nu.nl/algemeen...de-ov-chipkaartpoort.html
Lekker hoor. Doe mij maar gewoon het ozo ouderwetse kaartje wat je gewoon vooraf kunt betalen en verder geen gezeik.
Oh jee, vooruitgang en er verandert iets. Liever maar niet he.

--

Vandaag in de Zuidtangent overigens de omgekeerde wereld qua mensen die zeiken over lezers die 't niet doen: alle OV-Chip lezers in die bus waren ok. De stempelautomaten deden 't echter geen van allen :P

--

Heb ze even een bericht gestuurd over de automatisch opladen functie die mijns insziens wat vreemde resultaten oplevert:
Hallo,

Voor de autoload zegt men dat de kaart "opgeladen wordt indien het saldo onder de 5 euro komt". Dat klopt strict gezien wel, maar de manier waarop is niet de manier waar op men (reizigers) verwacht dat dat gebeurt. Het ligt namelijk in de lijn der verwachting dat een kaart waarop automatisch opladen aanstaat met, bijvoorbeeld, 20 euro, een maximum automatisch opgeladen saldo van 25 euro zou hebben (of, om precies te zijn, €24.99). Dit is echter niet het geval omdat de autoload op het verkeerde moment wordt toegepast.

Voorbeeld: Er staat 6.37 euro op mijn kaart, ik maak een reis. Er wordt dan bij het inchecken 4 euro van de kaart afgeschreven, waardoor er nog €2.37 over is. Bij het uitchecken constateert de lezer dat er minder dan 4 euro op staat en zet er 20 euro bij, plus wat er overblijft van het instaptarief na mijn reis. Er staat nu dus €25.84 op mijn kaart na een reis van 53ct. (2.37 + 20 + (4 - 0.53)). Dat maakt het maximum wat op de kaart staat nu dus niet €25 maar €29, uitgaande van een gratis reis bijvoorbeeld omdat ik met een abonnement reisde.

Dit is verwarrend. Het probleem is echter simpel op te lossen: autoload alleen bij check-in, en alleen als het saldo /voordat/ het basistarief afgeschreven wordt minder is dan €5. Dit levert wel het door de reiziger verwachte resultaat op. Hetzelfde resultaat wordt behaald als de autoload wel bij check-uit wordt gedaan, maar ook dan alleen als het saldo voor aanvang van de reis minder dan €5 bedroeg (en dus op het moment van uitchecken minder dan €1 bedraagt.)

Ik hoop dat u iets met deze informatie kunt doen.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 26-01-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 25 januari 2009 @ 02:09:
[...]
Ze kunnen het. Of ze 't doen en mogen is iets anders. Mijn ervaring is dat de baliemedewerkers nog wat voorzichtig zijn en zich vooral maar houden aan wat bewezen is te werken ;) Dwz: claimformulier.
Ik ben afgelopen zaterdag langsgeweest voor de dubbele check uit bug. Standaard krijgt volgens mij iedereen een "maar u moet wel uitchecken he?" reprimande. Het eerste wat de mevrouw achter de balie mij vertelde was dat ik moest uitchecken. Toen ik vertelde dat ik dat had gedaan bleef ze er maar op hameren dat ik dat niet had gedaan omdat er allemaal entries op haar scherm stonden, en die staan er (volgens haar) alleen als je niet uit checked.

Pas toen ik enkele malen nadrukkelijk liet zien dat ik juist 2x uitgechecked had werdt de toon wat milder. Ik heb de bug 2x gehad. Het vreemde was dat ze die ene entry wel weg kon halen maar de andere niet. Voor beiden kon ze geen geld terug storten (heb ik expliciet gevraagt), maar moet het claim formulier ingevuld worden. Beiden entries vielen buiten mijn laatste 10 transacties, maar de foute entry stond dus duidelijk op haar scherm. Eentje kon dus weggehaald worden, dus waarom ze voor die niet meteen het geld kon terug storten snap ik ook niet.

Na wat babbelen met een toezichthouder bij metro station wibautstraat heb ik wel een beetje een idee hoe de bug veroorzaakt wordt:

Je hebt gesloten en open poortjes. Een goede 2 maanden terug hebben ze iets gerommeld met de poortjes en sindsdien heb je bij een open poortje een grote kans dat het fout gaat. De toezichthouder (iets oudere, negroide man, de jongere lui die er staan zijn erg ongeintereseerd) verwijst mensen met een ov chip kaart naar het gesloten poortje toe, want daar zijn bijna nooit problemen mee. De 4,- euro schijn je kwijt te zijn als het fout gaat bij een open poortje en je het daarna nog een keer probeert bij het gesloten poortje.

Als ik geld te veel had zou ik het wel willen proberen te reproduceren, maar dat wordt snel een duur grapje. Mocht een medewerker van TLS hier mee lezen: misschien moeten jullie het inderdaad in die richting zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 18:18:
[...]

Je hebt gesloten en open poortjes. Een goede 2 maanden terug hebben ze iets gerommeld met de poortjes en sindsdien heb je bij een open poortje een grote kans dat het fout gaat. De toezichthouder (iets oudere, negroide man, de jongere lui die er staan zijn erg ongeintereseerd) verwijst mensen met een ov chip kaart naar het gesloten poortje toe, want daar zijn bijna nooit problemen mee. De 4,- euro schijn je kwijt te zijn als het fout gaat bij een open poortje en je het daarna nog een keer probeert bij het gesloten poortje.
Ah, mischien dat ik 't daarom nog nooit tegengekomen ben. Ik gebruik altijd de gesloten poortjes. Alleen laatst bij 't inchecken was of waren die out of service en heb ik een open poortje gebruikt, maar later bij 't uitchecken weer een gesloten poortje.

On-topic Genialiteit:
http://www.youtube.com/watch?v=5WoDyzJYd0g
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
My god, wat een irritant jong.

Die automaat, ziet dat er echt zo uit? 't ziet eruit alsof ze de NS-kaartautomaat hebben willen klonen, maar dan een heel stuk slechter. Die geluidjes, srsly, wtf?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:26:
My god, wat een irritant jong.
Ik heb me bijna dood gelachen..
Die automaat, ziet dat er echt zo uit? 't ziet eruit alsof ze de NS-kaartautomaat hebben willen klonen, maar dan een heel stuk slechter. Die geluidjes, srsly, wtf?
Yep. Toegegeven, er zijn niet superveel manieren om dit te doen en men is de NS-automaat gewend dus ik zie er wel wat in wat dat betreft (hoewel de NS-automaat een beduidend beter touchscreen heeft). Maar die geluidjes zijn inderdaad heel vreemd. Ik heb een keer een wegwerpkaart uit zo'n automaat gehaald. Dan gaat 'ie dus dat geluid maken totdat je klaar bent met betalen. Ik dacht dat ik 't kapot had gemaakt ofzo... GVB automaten doen dat overigens niet.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 26-01-2009 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Nederland wordt weer eens het lachertje van de wereld, op die manier. 't lijkt wel een gokkast joh, "je hebt gewonnen! een OV-Chipkaart! Click here to claim your prize!!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Alex) schreef op maandag 26 januari 2009 @ 20:59:
Nederland wordt weer eens het lachertje van de wereld, op die manier. 't lijkt wel een gokkast joh, "je hebt gewonnen! een OV-Chipkaart! Click here to claim your prize!!!"
offtopic:
Je denk serieus dat "de wereld" gaat zitten zoeken naar beelden van de Nederlandse OV-chipkkaartverkoop- en oplaadmachine? Hoeveel Britse of Japanse versies ervan heeft de gemiddelde Nederlander ooit gezien?
Achter zo'n opmerking lijkt stiekum een enorm opgezwollen idee van de Nederlandse belangrijkheid in de wereld schuil te gaan ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dido schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 11:45:
[...]

offtopic:
Je denk serieus dat "de wereld" gaat zitten zoeken naar beelden van de Nederlandse OV-chipkkaartverkoop- en oplaadmachine? Hoeveel Britse of Japanse versies ervan heeft de gemiddelde Nederlander ooit gezien?
Achter zo'n opmerking lijkt stiekum een enorm opgezwollen idee van de Nederlandse belangrijkheid in de wereld schuil te gaan ;)
* Alex) pakt Dido's sarcasmemeter vast en schudt er eens hevig mee.

Hopelijk helpt dat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
Lekker, nou issie helemaal naar z'n grootje :|

Jeuh, en nu weer ontopic :D

Over twee dagen is D-day in de Rotterdamse metro. Als ik zie hoeveel mensen er vanochtend nog zonder chipkaart naar binnen wandelden, denk ik dat het - blindenacties of niet - verstandig is om donderdag een uurtje of anderhalf eerder van huis te gaan om de chaos te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Gelukkig kan ik naar r'dam fietsen :) Scheelt weer infomercials door halve debielen slash internetcelebrities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 20:05
Mijn vriendin heeft een OV chipkaart thuis gekregen, ik niet!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dido schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 15:50:
offtopic:
Lekker, nou issie helemaal naar z'n grootje :|

Jeuh, en nu weer ontopic :D

Over twee dagen is D-day in de Rotterdamse metro. Als ik zie hoeveel mensen er vanochtend nog zonder chipkaart naar binnen wandelden, denk ik dat het - blindenacties of niet - verstandig is om donderdag een uurtje of anderhalf eerder van huis te gaan om de chaos te vermijden.
Denk er daarbij wel aan dat er nog heel wat mensen zijn die, om wat voor reden dan ook, gewoon tot het laatste moment dat 't nog kan die strippenkaart blijven gebruiken.

Maar we zullen 't zien. Het is niet alsof 't niet overal bekend gemaakt is ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Waar bestellen jullie je chipkaart?
Ik wil zo min mogelijk betalen, natuurlijk, het goedkoopste wat ik heb gevonden is 1,50 (gvb), weten jullie misschien iets goedkopers? :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die kaart kost standaard €7.50. Echter, omdat de OV-bedrijven willen dat je overstapt zijn er nu nog allerlei kortingsacties. €1.50 is het goedkoopste waar ik van weet, afgezien van 'gratis toegestuurd' bij een abonnement (van bijvoorbeeld NS, Cxx, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NS stelt invoering chipkaart jaren uit:
AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen maken een pas op de plaats met de invoering van de ov-chipkaart. Het duurt nog tot 2013 voordat de ov-chipkaart in het hele land op de stations is doorgevoerd.

Dat heeft de directeur NS Reizigers Jacques Huberts woensdag gezegd tegen de NOS.

Het koppelen van alle systemen, noodzakelijk voor de invoering van de chipkaart, blijkt volgens Huberts te complex om de invoering eerder voor elkaar te krijgen. Daarbij moet de reiziger nog kaartjes kunnen kopen zolang die zich niet prettig voelt bij de chipkaart, zegt Hubert.

Rotterdam

NS wilde de kaart 1 oktober landelijk invoeren, maar volgens Huberts duurt het nog een paar jaar voordat de NS in het hele land zover is. Tussen juni 2006 en augustus 2008 heeft de NS de chipkaart intensief getest in de regio Rotterdam.

De spoorwegen starten in juni met een proef met de kaart op de Flevolijn. Uiteindelijk wil de NS het systeem 'voorzichtig, stap voor stap, al lerend' in werking brengen.

Langzaam

NS gaat 'heel langzaam' beginnen met het doorvoeren van de chipkaart op automaten. Daarna volgen andere zaken, waaronder het veiligheidsaspect en de ov-chipkaartpoortjes.

In de Rotterdamse metro is de strippenkaart vanaf donderdag niet geldig meer. De Amsterdamse metro volgt later dit jaar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Van uitstel komt afstel? Het zou me niet verbazen gezien de hoeveelheid producten die NS heeft, dat is veel gecompliceerder dan een strippenkaart vervangen waar slechts één product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
In Juni op de Flevolijn? De Flevolijn zijn Almere Muziekwijk, Almere Centrum, Almere Parkwijk, Almere Buiten, Almere Oostvaarders en Lelystad Centrum. Zou er niet ook wat op o.a. Amstel gaan gebeuren? Dat station wordt al jaren aangeduid als een test station. De beneden hal is volledig voorzien van poortjes. Het eiland van automaten is weggehaald (omdat men met de OV chip kaart toch niet zo frequent meer de automaat gebruikt?), en vervolgens gebeurd er...niets?

Opmerkelijk om te lezen ook dat het artikel suggereert dat voor de metro van Amsterdam dit jaar al de strippen kaart wordt afgeschaft. Dat zal dan waarschijnlijk, -als- het al dit jaar wordt wel 31-12-2009 worden. Als ik zie hoe weinig mensen nu nog de OV chipkaart in de metro gebruiken. Ik heb nog steeds het gevoel dat ik de enige ben.

Zo'n 95% van de ingangscontrolleurs die bij Amstel voor de trappen controleren snappen nog steeds niet dat de OV chip kaart bestaat en de meerderheid van de ingangscontrolleurs bij de diverse metro stations ook niet. Als je door een open poortje loopt en inchecked gaan ze je naroepen omdat ze 'iets' willen zien. Laat je dan je kaart zien dan is het goed 8)7

Dit in tegenstelling tot Rotterdam. Daar zie je gewoon hele groepen mensen inchecken met de OV chipkaart en zijn conducteurs en controlleurs ook daadwerkelijk op de hoogte van het bestaan van de kaart. Conducteurs lopen daar met een mobiele reader waarmee ze controleren of je bent ingechecked. Ik kom slechts 1 maal per 2 weken a 3 weken in Rotterdam en nagenoeg altijd wel iemand gehad die de kaart controleert via zo'n reader. Ik reis elke dag in het OV van Amsterdam (gemiddeld zo'n 3 a 4 ritjes per dag) en gedurende de laatste 2 jaar nog NOOIT ook maar 1 keer mijn OV chipkaart laten uitlezen door een Amsterdamse controleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

In Amsterdam zijn ze van plan Rotterdam in April na te volgen en de strippenkaart niet meer te accepteren in de metro. Of dat lukt is een tweede. Inderdaad gebruiken nog maar heel weinig mensen die kaart in Amsterdam (metro of anders), hoewel ik 't wel zie gebeuren. Komt in de metro omdat 't geheel niet, zoals in Rotterdam, daadwerkelijk af is gesloten. De poortjes in rotterdam zijn al jaren dicht, alleen te openen met een chipkaart, door een strippenkaart te stempelen, of door een ander vervoerbewijs in een kastje te proppen (nou ja, of een ander stuk papier, maar soit.) In Amsterdam loop je gewoon door. Vanaf de 1e vijf haltes valt 't wel mee door ingangscontrole, maar bij de rest wordt zwartgereden bij het leven. Ik ben in de metro nog nooit een controleur tegengekomen in het voertuig zelf.
Als je door een open poortje loopt en inchecked gaan ze je naroepen omdat ze 'iets' willen zien. Laat je dan je kaart zien dan is het goed
Ik probeer er meestal voor te zorgen dat ze kunnen zien dat ik een poortje open heb laten gaan. Is dat niet gelukt dan roep ik ze dat toe en is 't ook wel goed. Schijnt dat die truuc ook een tijdlang in de tram heeft gewerkt trouwens ;)

Qua NS: tsja. Zat eraan te komen natuurlijk, gezien de historie. Maar bij NS is 't IMO minder boeiend dan de stad/streekvervoerders. NS heeft al sinds de eeuwigheid andere vervoersbewijzen. Die paar jaar maakt dan ook niet meer uit. En ik vermoed dat ze op de drukkere trajecten in de randstad een stukje sneller bezig gaan dan een of ander kuttrajectje in friesland.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 28-01-2009 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
2013. Dus nog 4 jaar.

Ik mag hopen dat de NS vanaf oktober mensen die wél een chipkaart hebben in ieder geval de mogelijkheid geeft om de chipkaart te gebruiken, in plaats van papieren kaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet je wel voorstellen dat dat bij NS weeral geen onmiddelijke overschakeling gaat zijn he. Ze willen in principe de streekvervoerders volgen. Als je in Amsterdam en Haarlem kunt ov-chippen (is zo) ligt het voor de hand dat ze dus zorgen dat eerst treinreizigers tussen die plekken dat ook kunnen, en ze zich daarna pas zorgen gaan maken om plekken waar dat a) nog niet kan en b) minder mensen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 13:29:
Je moet je wel voorstellen dat dat bij NS weeral geen onmiddelijke overschakeling gaat zijn he. Ze willen in principe de streekvervoerders volgen. Als je in Amsterdam en Haarlem kunt ov-chippen (is zo) ligt het voor de hand dat ze dus zorgen dat eerst treinreizigers tussen die plekken dat ook kunnen, en ze zich daarna pas zorgen gaan maken om plekken waar dat a) nog niet kan en b) minder mensen komen.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Zou wel zo fijn zijn, in ieder geval.

Ik reis in principe tussen Leiden en Amsterdam Lelylaan, 2 stations die allebei hermetisch afgesloten kunnen zijn door poortjes, dus wat mij betreft mogen ze daar gewoon beginnen met de invoering van de chipkaart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 20:31
Ik maak eigenlijk bijna nooit gebruik van het OV maar omdat het in Rotterdam vanaf morgen verplicht is wil ik zelf toch zo'n chipkaart hebben.
Nu zag ik een paar posts terug dat de kaart bij gvb.nl voor € 1,50 te krijgen is.

Het lijkt me logisch dat deze kaart ook in Rotterdam werkt, maar toch zegt iets in me dat ik dat toch beter maar even kan navragen :+ :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat werkt prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
ROTTERDAM - Verslaggevers van RTV Rijnmond hebben enkele dagen met een gekraakte ov-chipkaart in de Rotterdamse metro gereisd.

Op verzoek van de regionale omroep bewerkte de vakgroep Digital Security van de Radboud Universiteit een anonieme ov-chipkaart en verhoogde clandestien het saldo.

Hierdoor konden de verslaggevers lange tijd onopgemerkt met de gehackte kaart reizen. Dat heeft RTV Rijnmond woensdag gemeld.
Gaat lekker daar :)

De Google-ads vond ik trouwens wel erg mooi:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zQ0hUfm4Qyf7hyB4uvECJWn5/full.png

[ Voor 12% gewijzigd door Alex) op 28-01-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is wel de eerste keer dat ze saldo weten op te hogen volgens mij.. Vraag me af of de technische details nog ergens gepubliceerd gaan worden. Ik wil graag weten of ze hier een apparaat voor gebruikten dat een mifare kaart nadeed (heel makkelijk te zien natuurlijk), een speciale tag met een UID dat gelijk is aan een echte, een normale off-the-shelf mifare met aangepaste data of een daadwerkelijk aangepaste OV-Chip.

[ Voor 71% gewijzigd door CyBeR op 28-01-2009 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Laatst online: 11-09 20:31
Hier staat er nog wat meer over:
Link

Kleine quote:
UPDATE: In een reactie stelt Trans Link Systems dat de bonafide reiziger geen financieel nadeel lijdt van dit soort fraude. "De mogelijkheid tot een dergelijk misbruik is al enige tijd bekend en maakt onderdeel uit van de maatregelen die staan genoemd in het fraudebeheersingsplan", stelt zegsvrouw Jannemieke Zandee. "In dit plan is aangegeven dat we, zeker in deze fase van het project, extra zorgvuldig zullen zijn met het blokkeren van kaarten omdat wij niet ten onrechte bonafide gebruikers willen duperen."

In een gemeenschappelijke verklaring naar aanleiding van de kwestie stellen RET en TLS: "De OV-chipkaart backoffice [heeft] op 27 januari op een anonieme kaart bij RET een afwijking geconstateerd, te weten een ongeautoriseerde saldoverhoging van 1 eurocent. Deze manipulatie is op 26 januari uitgevoerd. Omdat dit een afwijking van 1 eurocent betrof wilden wij, alvorens de kaart voor een dergelijk bedrag te blokkeren, uitsluiten dat dit een systeemfout betrof. De hoogte van het bedrag doet immers niet direct denken aan fraude. Dit geval is dan ook, vanuit oogpunt van voorzichtigheid, in onderzoek genomen. Inmiddels is de betreffende kaart op de blokkeringslijst gezet."
Met andere woorden, ze zeggen dat ze het opgemerkt hebben, maar omdat het maar om 1 cent ging hebben ze de kaart niet geblokkeerd. Ben benieuwd waar dit toe gaat lijden.

[ Voor 5% gewijzigd door NoReseth op 28-01-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Wat iemand in de comments van het nieuws artikel op de Tweakers frontpage zegt is wel interessant, hoe gaan bedrijven straks declaraties doen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
RTV Rijnmond heeft er ook een artikel over, met een tweetal foto's: klik.

't ziet ernaaruit dat ze een daadwerkelijke (anonieme) OV-chipkaart hebben gekraakt, en daar een aantal dagen mee hebben kunnen rondreizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 16:49:
RTV Rijnmond heeft er ook een artikel over, met een tweetal foto's: klik.

't ziet ernaaruit dat ze een daadwerkelijke (anonieme) OV-chipkaart hebben gekraakt, en daar een aantal dagen mee hebben kunnen rondreizen.
De anonieme kaart en de persoonlijke kaart bevatten allebei de Mifare Classic 4K chip. De weggooi variant bevat een andere chip. Ik vraag me af of er eigenlijk plannen zijn om iniedergeval de persoonlijk variant van een andere Mifare chip te gaan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 14:38

Basszje

Reisvaap!]

Vanaf morgen dus helaas RET, welkom NS om mijn dagelijkse reis te volbrengen :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik ontkom helaas niet aan de metro. Had al een anonieme OV chip van afgelopen zomer, heb nu een studenten OV chip in de bus mogen ontvangen en heb vanochtend een tijdelijke versie gekregen. Deze is geldig tot 2013, benieuwd wanneer ze deze gaan blokkeren.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Basszje schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:14:
Vanaf morgen dus helaas RET, welkom NS om mijn dagelijkse reis te volbrengen :)
Heb je nou werkelijk zo'n aversie tegen een ander vervoersbewijs dan de strippenkaart dat je om gaat reizen met NS?
flowerp schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:10:
[...]

De anonieme kaart en de persoonlijke kaart bevatten allebei de Mifare Classic 4K chip. De weggooi variant bevat een andere chip. Ik vraag me af of er eigenlijk plannen zijn om iniedergeval de persoonlijk variant van een andere Mifare chip te gaan voorzien.
Ik neem een beetje aan van wel. Alleen is dat wel een redelijke lastigheid natuurlijk..
Edit: volgens nu.nl zou er in de zomer een plan van aanpak voor een migratie moeten zijn. Hoe lang het daadwerkelijk migreren nog duurt is weer wat anders-- als ze niet aggresief kaarten gaan vervangen maar dat alleen doen bij verval kan dat nog wel een paar jaar duren. Mijn kaart is nog tot eind 2013 geldig.

Ik vraag me voornamelijk af waarom ze ueberhaupt voor mifare gegaan zijn. Sony's FeliCa is technisch zeer superieur aan de mifare classic en volgens mij niet echt duurder. Dat is de kaart die Hong Kong en Singapore gebruiken. Belangrijkste is dan wel dat in plaats van het proprietaire CRYPTO1 dat blijkbaar kut is, het ding gewoon Triple-DES gebruikt voor communicatie. Ouder dan mifare en nog altijd niet gehaxx0red.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 28-01-2009 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:34:
Ik neem een beetje aan van wel. Alleen is dat wel een redelijke lastigheid natuurlijk..
Inderdaad, de al een tijdje geleden aangekondigde Mifare plus zou een drop-in replacement moeten zijn:
MIFARE Plus
MIFARE Plus is a future replacement card for the MIFARE Classic. It provides an easy upgrade of existing infrastructures toward high security. The applicative data management is identical to the MIFARE Classic, however the security management requires the modification of the installed reader base. Other features include
Support for random UID (7 bytes)
Support for 128-bit AES
Common Criteria certified at level EAL 4+
It differs from DESFire EV1 in not being as flexible as the latter.
MIFARE Plus has been publicly announced in March 2008 with availability of first samples in Q3 2009.[5]
MIFARE Plus, when used in older transportation systems that do not yet support AES on the reader side, still leaves an open door to attacks. Though it helps to mitigate threats from attacks that broke the Crypto-1 cipher through the weak random number generator, it does not help against attacks that do not take into account the weak random number generator. Such attacks are the brute force attacks and cryptoanalytic attacks.[6]
Wat ik dus zo snel uit begrijp: het is een drop-in replacement voor de classic, maar om echt secure te worden moeten de readers aangepast worden. Als dat alleen een software matige aanpassing is, dan zou dat goed te doen moeten zijn. Ik neem aan dat alle readers updates kunnen ontvangen (en te hopen is dan dat het update kanaal wel goed beschermt is!)

Als de Mifare plus dan beschikbaar komt in 2010/2011 zouden hopelijk de readers en kaarten die mensen hebben stap voor stap gemigreerd kunnen worden zonder onderbreking van de service. Omdat elke OV chip kaart een maximale houdbaarheid heeft (5 jaar) zou dan in +- 2016 niemand meer met de unsecure versie van de kaart kunnen rondlopen en kan de support voor de Mifare classic geheel gedeactiveerd worden.
Ik vraag me voornamelijk af waarom ze ueberhaupt voor mifare gegaan zijn. Sony's FeliCa is technisch zeer superieur aan de mifare classic en volgens mij niet echt duurder. Dat is de kaart die Hong Kong en Singapore gebruiken.
Onbegrijpelijk ja. Ik dacht dat TLS en east-west zich voornamelijk op het systeem van Hong Kong (Octopus) zouden richten, maar dan kiezen ze toch een andere chip. In de praktijk weet ik wel hoe dat gaat. Een of andere developer of systeem beheerder is helemaal verzot op een bepaald merk of techniek en wil perse dat dat gebruikt wordt. Andere kunnen of durven er niet tegenop. Andere voorstellen, die misschien beter zijn, worden meteen van tafel geveegt omdat het niet het idee is van die ene invloedrijke developer of systeem beheerder. Je zou zeggen dat het bij zo'n miljarden project niet zou kunnen gebeuren, maar de inner circle van hardcore developers is vaak toch klein en de verantwoordelijken snappen het verschil niet.

Ik zeg niet dat het bij TLS of Accenture zo is gegaan, maar in de praktijk heb ik dit wel heel veel zien gebeuren: zeer dubieuze keuzes voor technologie puur doorgedrukt om iemand z'n persoonlijke voorkeur die nergens op gebasseerd is. B.v. ik had ooit een Sony TV en die ging na 2 weken al stuk. Bij mij komt er nooit meer Sony in! We kiezen dus NIET voor die FeliCa!!! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De mifare plus zou idd een kaart zijn die in de eerste instantie mifare classic-compatible is, en waar je met een geschikte lezer tegen kunt zeggen 'en nu ga je AES praten en niks anders meer'. Dan kun je er dus niet meer met crypto1 tegenaan praten. In theorie is dat een redelijke uitweg voor het huidige probleem: geef mifare plus kaarten uit, vervang ondertussen alle lezers en als 't verval niet snel genoeg is stuur je iedereen die voor datum X een kaart heeft ontvangen een nieuwe toe en laat je mensen met een anonieme 'm zelf vervangen (gratis bij inlevering van de oude) met de melding die zsm te laten activeren (en spullen kopieren) waarna je de classic mode uit kunt zetten. Om 't maar even heel kort door de bocht samen te vatten.

Anyway. Ik heb net maar even de proef op de som genomen bij de Amsterdamse metro: de poortjes zijn inderdaad directioneel. Dwz, als je incheckt aan de binnenkant zegt 'ie 'tot ziens' en ben je 4 euro kwijt. De baliemedewerkers kunnen dat direct voor je verhelpen, echter vergt dat volgens de mevrouw die mij te woord stond aardig wat handelingen vanwege 't in sync houden van kaart en backend, dus doen ze dat alleen als 't niet druk is. Wel druk of meer dan een foute transactie? Restitutieformulier. Morgen even langs bij een balie als er niemand staat, want 't stond idd vrij vol waar ik was. Gek genoeg voornamelijk met mensen die strippenkaarten wilden kopen e.d. Blijkbaar niet door dat dat ook bij de Kiosk enzo kan.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 28-01-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 19:29:
Anyway. Ik heb net maar even de proef op de som genomen bij de Amsterdamse metro:
Je hebt gewoon echt geprobeerd die bug te triggeren? Meesterlijk! _/-\o_
de poortjes zijn inderdaad directioneel. Dwz, als je incheckt aan de binnenkant zegt 'ie 'tot ziens' en ben je 4 euro kwijt.
Wat heb je nu precies gedaan eigenlijk? Gewoon niet in-gechecked, dus door open poortje heen lopen zonder in checken en dan meteen om draaien en aan de binnenkant proberen in te checken? Of, in checken bij je opstap halte, reisen, dan uitchecken, maar niet door poortje lopen, even wachten en weer uitchecken?
Gek genoeg voornamelijk met mensen die strippenkaarten wilden kopen e.d. Blijkbaar niet door dat dat ook bij de Kiosk enzo kan.
De laatste keer dat ik er was hoorde ik een paar mensen klagen over afschrijving van 4,- wegens het niet inchecken in de tram, terwijl ze dachten wel in te checken.

Dat was grappig om te horen (meteen duidelijk dat ik toch niet de enige ben in heel Amsterdam die de kaart gebruikt ;)) voornamelijk vanwege de eerdere kritiek hier dat als je achter elkaar inchecked het niet duidelijk is dat -jij- bent ingechecked. Het lichtje en het display blijven dan hetzelfde als bij je voorganger en het piepje hoor je niet altijd, zeker niet als mensen parallel in checken. Bij het uitchecken gaat dat beter; die laat je saldo en ritprijs zien. Als je dus het display ziet verspringen weet je dat je uitgechecked bent. De aanpassing met een bewegend/veranderend display bij het in checken zou toch echt niet zo moeilijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 20:10:
[...]

Je hebt gewoon echt geprobeerd die bug te triggeren? Meesterlijk! _/-\o_
Nou ja, 't is eigenlijk geen bug maar een gevolg van het feit dat je ook door kunt lopen. Eigenlijk is het natuurlijk de bedoeling dat je niet aan die kant kunt zijn zonder ingecheckte kaart. Uitzondering natuurlijk voor mensen met twee of meer kaarten.
Wat heb je nu precies gedaan eigenlijk? Gewoon niet in-gechecked, dus door open poortje heen lopen zonder in checken en dan meteen om draaien en aan de binnenkant proberen in te checken? Of, in checken bij je opstap halte, reisen, dan uitchecken, maar niet door poortje lopen, even wachten en weer uitchecken?
Ik kwam idd uit de tram, was te laat voor de trein dus dacht, 'kom we gaan 's kijken hoe dat daar nou zit.' Dus idd: door poortjes heen gelopen, eerst even gekeken naar poortjes met rood kruis (daar staat alleen 'Buiten dienst', dus kan niks mee fout gaan) en toen 'ingecheckt' bij een pijl. Maar dat werd dus een uit-check want ik stond aan de verkeerde kant van de poortjes.

Volgens m'n bonnetje zit er tussen de tram check-uit en de metro check-uit 2 min.
De laatste keer dat ik er was hoorde ik een paar mensen klagen over afschrijving van 4,- wegens het niet inchecken in de tram, terwijl ze dachten wel in te checken.

Dat was grappig om te horen (meteen duidelijk dat ik toch niet de enige ben in heel Amsterdam die de kaart gebruikt ;)) voornamelijk vanwege de eerdere kritiek hier dat als je achter elkaar inchecked het niet duidelijk is dat -jij- bent ingechecked. Het lichtje en het display blijven dan hetzelfde als bij je voorganger en het piepje hoor je niet altijd, zeker niet als mensen parallel in checken. Bij het uitchecken gaat dat beter; die laat je saldo en ritprijs zien. Als je dus het display ziet verspringen weet je dat je uitgechecked bent. De aanpassing met een bewegend/veranderend display bij het in checken zou toch echt niet zo moeilijk moeten zijn.
Ik kan me dat voorstellen. Heb 't alleen niet kunnen testen. Ik stapte wel tegelijk in met nog iemand die chipte, maar dat had ik pas door nadat hij bij zijn lezer wegliep en daar ook 'goede reis' stond. M.a.w, hij gebruikte die aan de andere kant van de deur. Bij het uitstappen was ik van plan direct achter hem aan te gaan, maar helaast stond er nog iemand anders tussen.

De vraag is alleen: wat is een goede manier om dat aan te geven zonder de lezers te vervangen (want kost klauwen met geld) die goed begrijpbaar is voor iedereen die de kaart gebruikt. Simpelste wat ik me kan bedenken is de 'goede reis' van regel laten verspringen elke keer dat er een incheck volgt op een eerdere incheck. Andere is de laatste vier cijfers van je kaartnummer laten zien. Da's mischien zelfs nog beter: je ziet ten eerste dat er iets verandert, en bovendien kun je verifieren dat 't jouw kaart was die die verandering teweeg bracht. En vier cijfers zijn wel ok te herkennen na een aantal keer bliepen.

Aan de andere kant: het probleem van de resulterende 4-eurotransacties is te omzeilen: gewoon opletten bij het uitstappen. Als er dan opeens 'goede reis' of 'overstap ok' op het display staat had je niet goed ingecheckt. Meteen nog een keer je kaart ervoor houden dus, en dan betaal je alleen het basistarief. (Je hebt ook zwartgereden, maar blijkbaar ben je geen controleur tegengekomen dus da's inmiddels ook niet meer zo spannend ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 20:24:
[...]
toen 'ingecheckt' bij een pijl. Maar dat werd dus een uit-check want ik stond aan de verkeerde kant van de poortjes.

Volgens m'n bonnetje zit er tussen de tram check-uit en de metro check-uit 2 min.
Ok ik snap het. De bug die ik had was wel duidelijker. Bij exact hetzelfde poortje 2x uitgechecked met 1 minuut ertussen. Omdat ik de kaart er na een seconde of 5 weer voorhield moet de eerste keer om enkele seconden voor de hele minuut zijn geweest. Die andere tweaker had het zelfs binnen de zelfde minuut maar bij verschillende poortjes neem ik aan.

Het gemene bij mij was dat het display zei dat ik nog een keer de pas er voor moest houden, maar blijkbaar was de transactie goed gegaan en was dus alleen die melding verkeerd. Uitchecken bij vervoermiddel 1 en dan (hoe kort ook erna) uitchecken bij vervoermiddel 2 kan ik nog inkomen dat dat een lastige case is. Maar 2 maal uitchecken, met enkele seconden tussenpoze bij 1 vervoermiddel zou niet mogen kunnen gebeuren.
De vraag is alleen: wat is een goede manier om dat aan te geven zonder de lezers te vervangen [...] Andere is de laatste vier cijfers van je kaartnummer laten zien.
Lijkt mij een prima manier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

flowerp schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 20:51:
[...]

Het gemene bij mij was dat het display zei dat ik nog een keer de pas er voor moest houden, maar blijkbaar was de transactie goed gegaan en was dus alleen die melding verkeerd. Uitchecken bij vervoermiddel 1 en dan (hoe kort ook erna) uitchecken bij vervoermiddel 2 kan ik nog inkomen dat dat een lastige case is. Maar 2 maal uitchecken, met enkele seconden tussenpoze bij 1 vervoermiddel zou niet mogen kunnen gebeuren.
Dat is inderdaad een bugje waar ik wel vaker van gehoord heb (dwz, een man of drie op internet). Ik heb dat zelf nog niet kunnen reproduceren helaas. Ik ben maar 1x 'Probeer opnieuw' tegengekomen, en dat heeft geen dubbele incheck veroorzaakt. Dat was bij Connexxion, nadat ik eerder vergeten was uit te checken. Ik vermoed dat het eerst die fout hersteld heeft (dwz, transactie gesloten) en daarna een nieuwe transactie gemaakt heeft.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je de kaart er te lang of perongeluk twee keer voor hebt gehouden. Zoals mijn experiment duidelijk maakt: er is bij poortjes geen incheck nodig om een uitcheck te genereren.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 28-01-2009 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 17:53

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

ok, maar hoeveel gaat er dan vanaf als je niet incheckt, maar wel uitcheckt?

vandaag is trouwens de dag dat de OV-chip verplicht wordt in de Rotterdamse metro.
Liep vandaag rond in de stad. Allemaal mensen die aan het promoten waren of aan het helpen. Voor elk loket stond er echt een lange rij. Achter elke automaat stond een lange rij en in de hoofdkantoor was het helemaal vol.
Daarnaast is de doorstroom gewoon té langzaam. Er zijn te weinig werkende poortjes voor de hoeveelheid mensen. En dan heb ik het over station Beurs.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

DNA_Saint schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 04:32:
ok, maar hoeveel gaat er dan vanaf als je niet incheckt, maar wel uitcheckt?

vandaag is trouwens de dag dat de OV-chip verplicht wordt in de Rotterdamse metro.
Liep vandaag rond in de stad. Allemaal mensen die aan het promoten waren of aan het helpen. Voor elk loket stond er echt een lange rij. Achter elke automaat stond een lange rij en in de hoofdkantoor was het helemaal vol.
Daarnaast is de doorstroom gewoon té langzaam. Er zijn te weinig werkende poortjes voor de hoeveelheid mensen. En dan heb ik het over station Beurs.
Boehoeh.... Mensen hebben na maanden van waarschuwingen dat ze vanaf vandaag met een chipkaart moeten reizen toch besloten om vandaag pas zo'n kaart te kopen. Hun probleem toch dat ze in de rij staan?

En ik vind het niet gek dat het nu langzaam gaat bij de poortjes, aangezien je honderden mensen hebt, die vandaag voor het eerst hun pas gebruiken. Als die knurften het nou allemaal eerder hadden geprobeerd, dan zou het nu al een stuk soepeler gaan. En anders gaat het over twee weken wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 12-09 16:28
mr_obb schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 08:59:
[...]

Boehoeh.... Mensen hebben na maanden van waarschuwingen dat ze vanaf vandaag met een chipkaart moeten reizen toch besloten om vandaag pas zo'n kaart te kopen. Hun probleem toch dat ze in de rij staan?
Vind het niet raar dat mensen tot het einde toe uitstellen. De invoeringsdatum is al verschillende keren verplaatst, en het OV-Chipkaart project loopt nou niet echt zoals het zou moeten qua planning. Kan me goed voorstellen dat er genoeg zijn die denken: 'het zal mijn tijd wel duren'.

Als je een jaar lang ziet staan: "binnenkort alleen ov-chipkaart" dan neem je dat toch niet meer serieus en wacht je tot het moment dat het echt ingevoerd wordt.

Vandaag dus! :>

Op en top gezelligheid op metrostation Beurs zojuist rond half negen: er werden koekjes uitgedeeld, een cameraploeg was aan het filmen, er werden wat foto's gemaakt en de politie was ook goed aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Er was daarstraks een verhaaltje op de radio over een vrouw die naar een vergadering in Den Haag moest. Ze kwam nu te laat, omdat ze in de rij moest staan om een OV-chipkaart te kopen. Sorry hoor, maar daar kan ik dus echt niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mr_obb schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 09:12:
Er was daarstraks een verhaaltje op de radio over een vrouw die naar een vergadering in Den Haag moest. Ze kwam nu te laat, omdat ze in de rij moest staan om een OV-chipkaart te kopen. Sorry hoor, maar daar kan ik dus echt niets mee.
:D ja, dat is inderdaad gewoon eigen schuld dikke bult. Beetje vantevoren nadenken en je probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

CyBeR schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 17:34:
[...]
Heb je nou werkelijk zo'n aversie tegen een ander vervoersbewijs dan de strippenkaart dat je om gaat reizen met NS?
Nee, maar het probleem is dat het gewoon niet werkt. Opladen is niet optimaal en faalt in 50% van de gevallen met een kaartfout en/of pinfout terwijl beide passen gewoon werken. Bovendien zijn veel automaten fulltime defect. Daarnaast is het probleem dat ik ook nog op een HTM traject moet rijden en dan betaal je dus dubbel het starttarief. Bovendien moet ik dan ook een strippenkaart bij mij hebben. Dat kan wel, maar dan moet je een compensatiekaart halen bij het station, die afstempelen, opsturen en wachten op geld 8)7.

Bij ze NS is het kaartje happen -> instappen - punt.

( Overigens is - anders dan eerdere berichtgeving volgens mij - de Randstadrail ook nog te bereizen met strippenkaart, dus het gaat nog niet helemaal op. Alleen de metro is met chip. )

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Basszje schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 11:48:
[...]

Nee, maar het probleem is dat het gewoon niet werkt. Opladen is niet optimaal en faalt in 50% van de gevallen met een kaartfout en/of pinfout terwijl beide passen gewoon werken.
En is dit iets wat je in de laatste maand ook hebt ervaren, of ben je ook zoiemand waarbij 't een keer mis is gegaan zodat 't nu voor eeuwig kut is?
Bovendien zijn veel automaten fulltime defect. Daarnaast is het probleem dat ik ook nog op een HTM traject moet rijden en dan betaal je dus dubbel het starttarief. Bovendien moet ik dan ook een strippenkaart bij mij hebben. Dat kan wel, maar dan moet je een compensatiekaart halen bij het station, die afstempelen, opsturen en wachten op geld 8)7.
Tsja. Dat is nou het gevolg van het eindelijke gezeik over de invoering van die kaart en het laten bestaan van twee systemen naast elkaar. Dat probleem had opgelost kunnen zijn als 't gebeuren gewoon ingevoerd was zoals gepland. Maar nee, men moest zeiken en zeiken en zeiken over problemen die in het begin inderdaad bestaan hebben maar sindsdien al lang opgelost zijn. Er wordt nu nog steeds geklaagd over RET-poortjes die niet werken! Komt al maanden niet meer substantieel voor!

--

Los hiervan: net weer even bij 't GVB langs geweest. 't zeer behulpzame meisje achter de balie heeft meteen €3.25 teruggezet op m'n kaart. Op een vrij simpele manier overigens: 'repareer' de check-in die mist en laad 3.25 euro saldo op. Ik heb, in 't kader van dat 't een experimentje was en geen fout van het systeem, besloten die 75ct verlies te nemen en daar niet over te zeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 29-01-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

CyBeR schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:33:
[...]
En is dit iets wat je in de laatste maand ook hebt ervaren, of ben je ook zoiemand waarbij 't een keer mis is gegaan zodat 't nu voor eeuwig kut is?
6 keer in de laatste twee weken, heb een week dat ding niet kunnen opladen. Het werkt ongeveer even goed als de HTM automaten in de randstadrail ;) . Ik ga er dagelijks mee, dus nee ik ben niet zo iemand.

De problemen hadden opgelost kunnen zijn als ze hadden nagedacht over wat voor systeem ze wilden gaan inzetten voor dit gebeuren en daarbij fatsoenlijke technologie hadden gekozen / ontwikkeld.

[ Voor 17% gewijzigd door Basszje op 29-01-2009 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Misschien is dit dan een idee voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08
Wat een drama met die RET. Ik ben 2, respectievelijk 1 we(e)k(en) geleden langsgegaan op station Beurs om zo'n tijdelijke studenten OV kaart te halen aangezien ik in de buurt van Utrecht woon en de pas daarom nog niet opgestuurd wordt (datum nog onbekend).

De eerste keer moest ik de dame achter de balie tot in den treure uitleggen wat ik bedoelde met een tijdelijk toegangspas voor studenten die in een hoge postcode-range wonen. Uiteindelijk wist een collega wat ik bedoelde en gaf aan dat 'ie bij de RET-servicewinkel gehaald kon worden op de Coolsingel. Prima, ik daarheen maar helaas... nog geen tijdelijke pas beschikbaar.
De tweede keer, vorige week dus, weer langsgeweest. Nu wist de man achter de balie wel direct waarover ik het had, maar wederom een negatief antwoord m.b.t. de beschikbaarheid ervan.

Ik ben deze week alleen dinsdag in Rotterdam geweest en nu vandaag dus. Dinsdag had ik zoiets van 'die pas zullen ze wel pas de 29e hebben, dus laat ik 'em donderdag maar halen'. Toevallig was ik met de auto vandaag naar de uni, waarna ik nog in de buurt van de Voorschoterlaan moest zijn. Ik dus gelijk ook even naar binnen gelopen om een OV-chipkaart te halen. Er stond een man voor de poortjes die vragen beantwoordde en mensen hielp. Ik aan hem gevraagd of ze een tijdelijke pas voor studenten hadden. Zijn antwoord: 'Nee meneer, de RET weet al 2 jaar dat de invoering van de OV-chipkaart eraan zit te komen, maar tot op de dag van vandaag is er nog niets geregeld voor studenten die de kaart nog niet hebben ontvangen'. Zijn advies: 'Hier heb je een Compensatiekaart. Dan moet je een chipkaart kopen en een tegoed erop zetten, waarna je bij het uitstappen naar de rode automaten loopt en een compensatie-stempel op deze kaart zet.' Dit zou betekenen dat ik elke dag moet gaan stempelen 8)7

Ik heb vriendelijk geweigerd en ben in de auto gestapt en probeerde het bij station Capelsebrug nog eens aangezien dat redelijk op de route ligt. Ik wil naar binnen lopen, totdat m'n oog valt op zo'n tijdelijke OV-chipkaart Infobalie. Ik m'n vraag voorgelegd en met 30 seconden was ik klaar en had ik een anonieme pas in m'n handen na het tonen van m'n ov-studentenkaart aan een vriendelijke jongedame :)

Qua planning en informatievoorziening richting zowel klanten als medewerkers is de RET blijkbaar niet de sterkste :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Goed, de eerste dag zit er dus op. Naar verluidt viel het met problemen e.d. wel mee, omdat de RET veel medewerkers in had gezet?

Mijn mening over de OV-chipkaart blijft trouwens nog steeds onveranderd: het ding moet dood. Er zijn (nu nog steeds!) teveel flaws en onvolkomenheden in het project, dat het ding meerdere malen gekraakt is heeft het een enorme imagodeuk gegeven, en vele andere zaken zijn ook nog niet goed geregeld.

Naar mijn mening had men maanden terug het project al moeten afblazen, en andere, meer competente mensen, op het project moeten zetten die vanaf 0 zijn begonnen. Ik weet 100% zeker dat wij Tweakers een beter systeem in elkaar kunnen zetten, dan wat die faalhazen van TLS, Thales, Vialis en weet ik veel wie nog meer nu aan het opleveren zijn.

</rant over mislukte projecten die koste wat kost moeten worden doorgezet>

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 29-01-2009 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 12-09 16:28
Alex) schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 20:42:
Ik weet 100% zeker dat wij Tweakers een beter systeem in elkaar kunnen zetten, dan wat die faalhazen van TLS, Thales, Vialis en weet ik veel wie nog meer nu aan het opleveren zijn.
Technisch misschien wel ja. :)
Wat je over het hoofd ziet is dat er veel meer is dan techniek alleen in dit project. Iedereen mee krijgen (politiek), complexe problemen over meerdere bedrijven heen oplossen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik reis al tijden met de chipkaart, en ik baal van de invoering in de metro sinds gisteren. Niet vanwege de kaart, maar wel vanwege de godvergeten veementaliteit van de gemiddelde zeikende kutconsument die er nu pas achterkomt dat ie zo'n ding nodig heeft, hem gisteren pas voor het eerst uitprobeerde (en dan haal je die kaart G!#%^$*%*#ME niet pas uit j etas als je al voor een poortje staat), het door de RET veelvuldig ingezette personeel dat zich, ook vanochtend weer, pontificaal voor de poortjes opstelde (er dwars doorheen lopen help niet als hint), en als klap op de vuurpijl de hufters die met een cameraploeg gisterochtend 3 van de vier ingangspoortjes op Zuidplein wisten te blokkeren. En dan maar verslag doen van de opstoppingen :r

Kortom: de overtrokken angsthazerij voor het nieuwe is een groter probleem dan die kaart zelf. Ja, ik heb te maken gehad met spookafschrijvingen, transacties op niet-bestaande stations, een serie reizen om 12 uur 'snachts in the middle of nowhere waar ik niets van wist. Niet-werkende oplaadautomaten of checkpalen, niet-gesynchroniseerde checkpalen (allemaal Randstadrail). Hell, een nieuw systeem, kinderziektes. Het laatste halfjaar heb ik eigenlijk geen noemenswaardige problemen meer gehad.

Dat de gemiddelde consument die normaliter pas overschakeld op iets nieuws als het oude echt iet meer werkt reageert als een blinde koe als ie geconfronteerd wordt met de OV-chipkaart kan ik me nog wel enigszins voorstellen. Maar als er een half-werkende beta-versie van een programma beschikbaar is, springt half Tnet erop om het uit te proberen en aan de praat te krijgen en te houden. Als er iets niet werkt, ach, we werken er wel omheen of vinden een oplossing.

Maar die chipkaart wordt (veelal ongezien nota bene) ontvangen als ware het de nieuwste poging van Microsoft om met een WinME-varian de wereld over te nemen. Zelfs Windows kan rekenen op meer coulance in APL dan de OV-chipkaart hier, lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hulde :)

Beter heb ik iemand het nog niet zien omschrijven :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb

mr_obb

Lakse Perfectionist

Hooglander1 schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 10:21:
[...]

Hulde :)

Beter heb ik iemand het nog niet zien omschrijven :)
QFT!

Ik ga straks weer lekker met mijn NS-chipkaart in de RET-metro reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, ik dacht dat het alleen een stelletje zuurpruimen in dit toch behoorlijk kleine topic was die er zo tegen zijn. En daarvan zijn nog een paar enkel principieel tegen een zwak encryptiesysteem (zoals ik), wat nog minder echte nieuwheidsbangerds overlaat. Verder is er op zich wel meer te klagen; er is geen systeemverandering doorgevoerd in de afgelopen 5 jaar dat het in de planning stond maar studenten hebben elk jaar wel een nieuw fotootje voor de ghost-OV-chipkaart moeten inleveren terwijl ze zo'n ding niet daadwerkelijk kregen. Ze moeten dus ondanks jááren voorbereiding waarin allang een persoonlijk exemplaar kon worden geproduceerd (zonder daadwerkelijk meteen overal gebruikt te kunnen worden, maar dan is de acceptatie al meteen een stuk beter) alsnog langs de balie om zon ding op te halen, waar totaal geen directe duidelijkheid is wát je nou moet halen (anoniem, op naam, whut?) behalve als je in rotterdam op de metro wil stappen, want dat is de enige plek waar enigszins accurate informatie staat.

Dus nu is er gewoon een systeem dat nergens in Nederland werkt behalve in Rotterdam, waarvoor je in Rotterdam moet zijn om er een kaartje voor te kopen terwijl je voor elk ander vervoersmiddel gewoon landelijke kaartjes kunt gebruiken. Maargoed, dit is ook al een keer langsgekomen, dus geen nieuws, gewoon een van die wring-dingen die de nieuwe gebruiker ertegen keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dido schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 10:20:
Ik reis al tijden met de chipkaart, en ik baal van de invoering in de metro sinds gisteren. Niet vanwege de kaart, maar wel vanwege de godvergeten veementaliteit van de gemiddelde zeikende kutconsument
Waarom denk je dat de mensen zeiken?

Ten eerste omdat het nieuw is, en verandering eng is, maar ook omdat het al zo vaak beloofd is... herinnert u zich deze nog?

Er is al zo vaak uitstel geweest, dat veel mensen ook niet geloofden dat 29/1 de strippenkaart eruit zou gaan in die metro.
die er nu pas achterkomt dat ie zo'n ding nodig heeft, hem gisteren pas voor het eerst uitprobeerde (en dan haal je die kaart G!#%^$*%*#ME niet pas uit j etas als je al voor een poortje staat), het door de RET veelvuldig ingezette personeel dat zich, ook vanochtend weer, pontificaal voor de poortjes opstelde (er dwars doorheen lopen help niet als hint), en als klap op de vuurpijl de hufters die met een cameraploeg gisterochtend 3 van de vier ingangspoortjes op Zuidplein wisten te blokkeren. En dan maar verslag doen van de opstoppingen :r
Groot evenement, en daar wil de media graag bij zijn. De manier waarop is niet zo handig, wellicht... maar dat valt buiten de OV-chip-discussie lijkt me.
Kortom: de overtrokken angsthazerij voor het nieuwe is een groter probleem dan die kaart zelf. Ja, ik heb te maken gehad met spookafschrijvingen, transacties op niet-bestaande stations, een serie reizen om 12 uur 'snachts in the middle of nowhere waar ik niets van wist. Niet-werkende oplaadautomaten of checkpalen, niet-gesynchroniseerde checkpalen (allemaal Randstadrail). Hell, een nieuw systeem, kinderziektes. Het laatste halfjaar heb ik eigenlijk geen noemenswaardige problemen meer gehad.
Desalniettemin hoor je dit soort verhalen nog steeds regelmatig, en voor een product wat al zo lang in ontwikkeling is, kun je dit geen kinderziektes meer noemen, maar structurele problemen.

Dat dit soort bugs erinzitten, kan gebeuren, bij een product in ontwikkeling. Maar als het grootschalig wordt ingevoerd (wat nu het geval is), dan moet zo'n systeem absoluut foolproof zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de niet-uitchecken-is-4-euro-kwijt-bug, want dat is ook een deel users opvoeden.
Dat de gemiddelde consument die normaliter pas overschakeld op iets nieuws als het oude echt iet meer werkt reageert als een blinde koe als ie geconfronteerd wordt met de OV-chipkaart kan ik me nog wel enigszins voorstellen. Maar als er een half-werkende beta-versie van een programma beschikbaar is, springt half Tnet erop om het uit te proberen en aan de praat te krijgen en te houden. Als er iets niet werkt, ach, we werken er wel omheen of vinden een oplossing.
Klopt. Maar van de OV-chipkaart was er geen goedwerkend betaprogramma zoals dat bij software wel is. Je kon het wel gebruiken, als je wilde, maar een echt betaprogramma... nee.
Maar die chipkaart wordt (veelal ongezien nota bene) ontvangen als ware het de nieuwste poging van Microsoft om met een WinME-varian de wereld over te nemen. Zelfs Windows kan rekenen op meer coulance in APL dan de OV-chipkaart hier, lijkt het wel.
Windows werkt ook gewoon, unlike de OVC. Goed, APL-gebruikers zouden ook liever hebben dat Windows-users zouden switchen naar OS X, maar ze kunnen (soms) wel begrijpen waarom een Windows-user dat niet doet: omdat het huidige systeem voor hem prima werkt.

Bij de OVC heb je geen keuze: je móet een nieuw product aanschaffen, wat keer op keer gekraakt is en bewezen niet goed te zijn, maar je hebt geen keuze. Als je eenmaal over bent, en je zo'n kreng hebt gekocht, krijg je ook nog eens te maken met veel andere problemen die ermee gepaard gaan: de poortjes die in je gezicht dichtklappen, in- of uitchecken wat mislukt, fouten in allerlei systemen.

Het consumentenvertrouwen voor de OVC is echt heel erg laag, daarom zijn er zoveel mensen die zo'n ding nog niet hebben gekocht. Studenten hebben keer op keer een extra pasfoto moeten inleveren, want "binnenkort komt de OV-chipkaart". Toen ik in 2006 ging studeren, werd mij dat al gevraagd. Inmiddels zijn we bijna 3 jaar verder (en ben ik met m'n studie gestopt, maar dat terzijde) en is dat ding er nog niet landelijk. Dat schept gewoon geen vertrouwen.

OVC heeft een imagoprobleem, en dat komt niet alleen door de marketing:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=T8mr8M8rVCc]

Echt niet.

Edit:
ikzelf ben niet tegen het concept van een OVC, want de strippenkaart ís nou eenmaal fraudegevoelig en onhandig, maar privacy en veiligheid wegen voor mij zwaar mee, samen met gebruiksgemak. En juist díe dingen, die belangrijk zijn voor een brede acceptatie, zijn zwaar onder de maat.

[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 30-01-2009 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als er één ding niet belangrijk is voor een brede acceptatie is 't wel privacy. Fucking iedereen heeft een bonuskaart, en in tegenstelling tot de OV-Chip is die voor 100% bedacht omwille van informatievergaring. Het middel om de acceptatie van de bonuskaart te verhogen is het geven van korting op producten in de Albert Heijn. En kom nou niet aan met 'je kunt een anonieme bonuskaart aanvragen', zodra je iets doet met die kaart wat je gegevens prijsgeeft, bijvoorbeeld pinnen, wordt dat aan die kaart gekoppeld. Niemand die hier ook maar ene zak om geeft.

Maar het laat wel zien wat er mist bij de OV-Chip: een financieel voordeel. Gek, want in alle andere landen waar we de systemen van afkijken hebben ze dat wel doorgehad. om mensen over te laten schakelen moet je twee dingen voor elkaar hebben:

• Het moet niet moeilijker zijn dan wat het vervangt. Dat is in de meeste gevallen zo. In sommige gevallen komt er een handeling bij (uitchecken), en dat wordt gecompenseerd door andere gemakken. In dit opzicht is er niets mis hier.
• Het moet goedkoper zijn om over te schakelen dan om niet over te schakelen. En daar schort het hier aan. Het is slechts in sommige gevallen goedkoper om de OV-Chip te gebruiken. Dat wordt wel geregeld als de strippenkaart weg is (dan is 't duurder om wegwerpkaartjes te kopen) maar zolang de strippenkaart nog bestaat is er heel weinig wat de reiziger overhaalt om geen strippenkaart meer te gebruiken maar de OV-Chip.

Het laatste probleem is dat 't nog niet overal bruikbaar is, waardoor er voor mensen die in principe best over willen stappen of daar in ieder geval niet een sterke mening tegen hebben een drempel bestaat: namelijk dat ze dan twee vervoersbewijzen moeten hebben.

De beveiliging van die chip is ook niet superspannend, hoewel het wel een imagoprobleem veroorzaakt. De PIN-pas die heel nederland gebruikt is nog minder veilig, en in tegenstelling tot die pinpas is een chipkaart (doordat 'ie meer geheugen heeft) beter te beveiligen zelfs al kun je 't hele ding uitlezen. Je zou, bijvoorbeeld, de sectors kunnen signen met een cryptografisch fatsoenlijke signature (rsa bijvoorbeeld). Dan kun je 'm wel uitlezen (lijkt me zelfs goed dat dat kan, kun je thuis checken wat er op staat) maar niet wijzigen. Maar omdat het probleem bestaat en overschat wordt, wordt het gebruikt als argument tegen de chip en dat bevordert de acceptatie nou ook weer niet direct.

Het allergrootste probleem is gewoon de politieke bangheid hier om gewoon eens door te gaan met een project. Plus het feit dat er twintig lokale en centrale overheidsinstanties zijn die zich er persee mee willen bemoeien, consumentenorganisaties die teveel inspraak willen, etc. etc. etc.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 30-01-2009 12:05 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.