Maar dat ding zit wel dikwijls in je jaszak. De chipkaart kan wel tegen een beetje regen, de strippenkaart niet -> verbetering.
- Stempel automaat werkt weer eens niet (doet het helemaal niet of geen inkt) - controle - controleur gelooft je niet.
Nog nooit meegemaakt, plus je kan een portofoon nummer vragen bij bijna ieder station om te bewijzen dat er een storing is
Blijft gedoe. Niet dat de chipkaart het hier veel beter doet, want ook daar kan een automaat het niet doen. Hoewel, omdat de meeste (alle?) readers op het perron een server-side backing hebben, kunnen de systeembeheerders het veel eerder in de gaten hebben. Een stempel automaat kan uren zonder inkt staan, op kleine verlaten plekken wellicht wel nog langer. Problemen bij een online reader kunnen technisch gezien onmiddelijk opgemerkt worden.
Het argument hier was echter bedoeld om onderuit te halen dat de strippenkaart het 'altijd doet'.
- Je maakt een reis en stempelt verkeert aantal strippen af - controle - controleur heeft maling aan je goede bedoelingen
Eigen schuld, dikke bult. Toch, een van de weinige gegronde bezwaren tegen een strippenkaart van je.
Eigen schuld, dikke bult, maar toch... voordeeltje voor de ov chip kaart hier. Weet jij van te voren hoeveel strippen het is van arena naar nieuwmarkt? Weet jij sowieso alle zone grenzen in de stad? Als ik er zo over nadenk kan ik er eigenlijk uit m'n hoofd maar een paar opnoemen; strandvliet, amstel, apollo laan en nog een paar. Met de OV chip kaart check ik gewoon in en waar ik eruit wil stap ik uit.
- Lange rij voor bus en het regent. Bij elke persoon hoort de chauffeur aan hoeveel zones die wil of waar je heen gaat. Tuurt naar je strippen kaart. Haalt de vouwen eruit en zet de stempel. Bij sommige zet ie eerst 1 stempel, draait de kaart om en stempelt nog eens.
Mwah, dus? Dat valt ook best mee met hoe lang dat duurt! De OV chip zorgt voor enorme vertragingen bij het uitstappen
Valt mee? Valt tegen! Vandaag nog, hele rij, nare regen. Allemaal van die gasten voor me die rete traag aan de chauffeur vertellen waar ze weer allemaal heen moeten. Met de chip kaart loop je gewoon meteen door en flitst even je kaartje voor die reader. Gaat super snel. In Amsterdam stempelen de meeste nog, maar in Rotterdam en London heb ik gezien hoe snel dat kan gaan.
- Jij legt je strippen kaart neer voor de bus chauffeur en het ding kantelt om. Bus chauffeur zet meteen stempel, terwijl er op de voorkant nog zat strippen vrij zijn. Jij hebt dit niet meteen in de gaten.
Hoe krijg je het voor elkaar om je strippenkaart verkeerd om te leggen? Daarnaast, busschauffeurs beschikken over zoiets als correctiestempels!
Lees even terug: "Jij hebt dit niet meteen in de gaten."
Dit is gewoon weer een puntje tegen het argument dat de strippenkaart het 'ALTIJD doet'. Die verkeerde stempel door de chauffeur gebeurd niet zo vaak en er zijn inderdaad correctiestempels, maar het ALTIJD doen wordt toch afgezwakt.
- Je stapt uit de trein en de metro staat op het punt om te vertrekken.
In de haast duw je je strippen kaart in de stempel automaat en rent de metro in. Nog na heigent kijk je op je strippenkaart. sh*t! Weer verkeerd gestempeld.
Hahahhahaha.... hetzelfde drogargument als een paar regels hoger, maar nu in een leuk sausje verpakt. Eigen schuld, dikke dikke dikke bult!
Jij hebt overduidelijk nooit haast in het OV. Met de OV chipkaart ren ik in luttele seconde langs de reader en hoor het piepje achter me terwijl ik de metro in storm. Terwijl de metro optrekt zie ik het groepje mensen bij de stempel automaat nog staan te rommelen met hun papieren kaartje.
Met de OV chip kaart haal ik mijn portemonee uit mijn broekzak en hou die in het geheel langs de reader. Erg snel en erg simpel.
Met de strippen kaart
- Haal portomonee uit zak
- Zoek strippenkaart in portemonee
- Vouw strippenkaart uit elkaar
- Zoek plekje op strippenkaart waar ruimte is
- Bedenk hoeweel strippen de reis die je wilt maken ook alweer was
- Vouw strippenkaart op de juiste manier
- Duw strippenkaart in de gleuf van stempelautomaat
- Haal strippenkaart uit gleuf en controlleer of de automaat voldoende inkt had
- Wacht op de volgende metro, want die je had willen halen heb je gemist
Je bent echt gek als je denkt dat dat makkelijker is als de chip kaart.
- Je koopt een strippen kaart van 45 strippen en maakt 1 reis van 1 zone. Een poosje later is er een tariefwijziging geweest (waarvan je niet op de hoogte bent). Niets vermoedend stap je in de bus. De bus chauffeur scheldt je uit omdat je een fraudeur bent die 'lekker goedkoop' met een oude strippen kaart denk te kunnen reizen. Je kaart is dus niet meer geldig. Dat ene ritje van 2 jaar geleden koste je dus zo'n 20 euro.
TOTALE FICTIE! Fuck, dat je zo PRO OV bent is één ding, maar dat je dan voor het gemak vergeet dat strippenkaarten altijd nog 1 jaar na tariefswijzigingen geldig zijn vind ik echt smerig laag.
Wat zit je nu bijdehand te doen!? Ik snap dat het moeilijk voor je is, maar lees wat ik hierboven schrijf. "Dat ene ritje van 2 jaar geleden." Het kan dus makkelijk, en ik heb het concreet ooit met iemand meegemaakt. Bij de OV chip kaart is 5 euro die er nu op staat gewoon nog 5 euro over 2 jaar. Compleet geen gedoe met tarief wijzigingen (hoewel op de chipkaart zelf wel een maximale datum staat, ik neem voorlopig maar even aan dat je je tegoed wat er dan nog op staat wel terug krijgt bij verlopen).
(p.s. cursus normaal quoten volgen?)
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.