pedorus schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 23:14:
[...]
Als ik het nog eens
na kijk, dan was er in eerste instantie maar 1 sterke maatschappij bij betrokken die ook nog eens een veel eenvoudigere tariefstructuur had. De rest kwam pas 5 jaar later, en daarnaast gaat het maar om 1 plaats. Dat coördineert natuurlijk vele malen makkelijker dan de situatie hier in Nederland, en in die zin is Sydney veel beter vergelijkbaar.
Dat lees je fout. In 1997 is 't ding ingevoerd daar. In 2000 (dus drie jaar later) werden de meeste busritten met de kaart gemaakt. In de tijd daartussen, helaas vertelt 't artikel niet precies wanneer, is die kaart dus ingevoerd bij andere busbedrijven (dat zijn er een paar).
Ik geef direct toe dat de situatie daar minder complex is dan hier (en, heel belangrijk, men gebruikte al electronische vervoersbewijzen in de vorm van magneetstripkaarten). Maar 't blijft op een bepaalde schaal wel vergelijkbaar. Overigens heeft MTR helemaal geen eenvoudigere tariefstructuur: metroritjes zijn namelijk heel makkelijk te berekenen met een tabel van halte naar halte. Dat doet hun systeem en dat doet ons systeem ook. Of je dan vervolgens in zones werkt of in kilometers of in smoots maakt geen donder uit.
2 handelingen meer voor studenten en abonnementhouders. Samenreizen ('hele schoolklas met de bus') is opeens ook veel lastiger omdat iedereen een eigen kaart moet hebben.
Een handeling. Je vervangt namelijk het aan de chauffeur laten zien van je abo door het tegen de lezer houden van je kaart.
Toeristen moeten een kaart aanschaffen, en waarschijnlijk per vervoerder omdat hier nog niet over nagedacht is.
Daar is prima over nagedacht. Nou ja, niet door mensen die 't als argument gebruiken natuurlijk. Dit gaat namelijk hetzelfde in de rest van de wereld: als toerist kun je kiezen tussen duurdere 'speciale' kaartjes (1 rit, 2 uur, dag, etc.) of, als je dat beter uitkomt, gewoon een normale anonieme kaart kopen en die opladen met saldo. Dat is wat ik in Hong Kong ook gedaan heb: de 1e dag ofzo gebruikte ik magneetstripkaartjes voor enkele ritten maar daarna heb ik gewoon voor $50 een Octopus kaart gehaald. Veel handiger. Ik was daar met m'n ouders en zusjes, die hebben 't iets langer uitgehouden (zijn minder geinteresseerd in dit soort dingen) maar die hebben aan het eind van dezelfde dag ook elk zo'n kaart gefixed.
Ik heb dit even opgezocht. Je moet blijkbaar naar Nieuwmarkt, wat je bijna net zo goed kan lopen en inderdaad 14% goedkoper is. Als je naar Uilenstede zou moeten is het opeens 31% duurder.
Neen, ik moet naar Keizersgracht. In Amsterdam rijdt meer rond dan een metro
Met strippen is dat 97.2 ct, met de OV-Chip 92 ct (heen) of 97 ct (terug). Hier thuis geldt dat ik met strippen 1.45 kwijt zou zijn, met de OV-chip 1.27 (heen) of 1.28 (terug.) Dat alleen al is een besparing. Daar komt nog bij dat ik met de OV-Chip over kan stappen (als de trein niet vertraagd is) en met de strippenkaart niet. Dan gaat er dus van elke reis nog 75ct af, dus per dag 1.50.
Eindtotaal voor een dagje kantoor heen en terug:
Strippenkaart: €4.86
OV-Chipkaart: €2.96 (best-case) of €4.44 (worst-case, 2x te laat).
De Octopus-kaart was gelijk vanaf het begin al goedkoper. Andere trajecten die ik wel eens heb opgezocht waren ook duurder met de OV-chipkaart. Die zones zijn niet willekeurig gekozen, maar komen juist voor veel mensen handig uit (grenzen bij stations). Maar dit bedoelde ik eigenlijk niet.
Die zones zijn inderdaad niet willekeurig gekozen, maar ook zeker niet om handig uit te komen. Ze zijn gekozen voornamelijk aan de hand van kilometers, en lokaal aangepast om handiger uit te komen met de haltes. (Het is inderdaad geen toeval dat haltes vaak zonegrenzen zijn, hoewel ze ook wel tussendoor voorkomen).
Ik doelde op het verdwijnen van de korting voor retourtjes en via-kaartjes in de trein, en waarschijnlijk ook het verdwijnen van samenreiskorting. En het niet meer heen-en-weer kunnen reizen met hergebruik van strippen ('verkeerd gereden').
Wees gerust, twee enkeltjes gaan hetzelfde kosten als een retour nu. De prijs van een enkeltje wordt dus verlaagd naar de helft van een retour. Samenreiskorting, geen idee. Ik neem zelf aan dat dat blijft en dat je dat reisrecht op de een of andere manier eenmalig op je kaart kunt laden.
Voor de categorie zwartrijders kan het verschil in geld echt oneindig veel procent zijn.
Gaan we nou echt financieel rekening houden met zwartrijders?
Neen, het is niet relevant omdat niemand, behalve een paar anti-chipkaartmensen, er ook maar ene flikker om geeft. En de bonuskaart is daar een voorbeeld van. In tegenstelling tot de OV-Chip is de bonuskaart 100% met voorbedachte rade in het leven geroepen om informatie te verzamelen over aankoopgedrag. Die informatie is, kan ik je vertellen, een
stuk waardevoller dan informatie over reisgedrag. Maar toch heeft iedereen een bonuskaart. (Nou ja, ik niet.)
Feit is dat er nieuwe data wordt opgeslagen over abonnementhouders en kortingskaarthouders, die eerst niet beschikbaar was. Voor deze groepen is er geen anonieme kaart.
Klaag massaal genoeg over het feit dat abonnementen persoonsgebonden zijn en dan kunnen we dat probleem mischien oplossen. En ja, die data wordt opgeslagen. Zou ik ook doen. Zo weet ik, vervoersbedrijf, namelijk waar m'n abonnementhouders (behalve trajectkaarthouders, daar weet ik 't al van) uithangen. Kan ik m'n materieelinzet op aanpassen, bijvoorbeeld.
De nieuwe data kan mogelijk tegen je werken, zelfs als je 'onschuldig' bent. Ook al is de kans zeer klein, data die er niet is kan ook niet tegen je werken...
Ik neem aan dat je nu bedoelt dat de polizei in die database gaat snuffelen? Al bedacht dat dat ook andersom kan? Maar anyway, tussen het willen van de polizei om die data in te zien en het daadwerkelijk inzien zit een rechter. Ik maak me daar niet echt zorgen om.
* pedorus zou het zelf overigens prima vinden om in ruil daarvoor e-mails over relevante verstoringen en wijzigingen te krijgen.
Is een mogelijkheid ja. Overigens doen veel vervoersbedrijven dit al, zij het dan niet aan de hand van reisgegevens.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.