Een snelheidswijziging van veertig naar nul krijg je niet als je al voor de rode staat, dus het hangt er vanaf wannéér er wordt omgeroepen om te kunnen identificeren wat er belt (
).
Stel een sectie op het traject Amsterdam - Utrecht is bezet en er komt een trein aan, die krijgt dus geel - rood. Kan de trein dan automatisch detecteren dat het sein op geel staat, of blijft de baanvak snelheid gewoon 140km/u (in dit geval)? aangezien de sectie die "geel" is niet bezet is en dus de ES lassen geen sluiting maken of zie ik het nu verkeerd?
[ Voor 19% gewijzigd door ArcticWolf op 28-04-2011 08:33 ]
Wat je beschrijft is juist de cabinesignalering van ATB, zie hier en dan bij ATB.
cool thanks, wist het niet zeker al had ik wel een vermoede

ArcticWolf schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:14:
[...]
owik dacht van 4:00 tot 4:00... Ik denk niet dat het werkt om op 0:01 in te checken en dan later te reizen (5:30 tot 9:00 met 40% korting). Maar het is een keer het proberen waard
Vanochtend om 0:50 ingecheckt en om 9:35 uitgecheckt.DDX schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:18:
Ik kan het opzich wel eens proberen, alleen je wordt zo extreem weinig gecontroleerd in de spits.
Geen conducteur tegengekomen alleen, dus geen idee wat de reactie is.
Maar het kan dus wel gewoon.
Schiphol - Berlijn met de IC is zelfs 7:31 uurMaasluip schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 08:28:
Vanuit Nederland kun je trouwens ook lang in een trein zitten. Even afgezien van nachttreinen, Amsterdam - Basel duurt 6:43 en de zon-Thalys naar Marseille is zelfs ruim 7 uur.
Tot nu toe alles goed rond Amsterdam, qua spoor:
Nog weinig spoorlopende idioten gelukkig. Die 200 euro boete, die aangekondigd was, zal mogelijk wel een rol spelen lijkt me. Vind het nog niet eens zo hoog overigens.
nu.nlHet treinverkeer in Nederland verloopt tot nu toe rustig. Zo'n zeventienduizend mensen zijn al per trein in Amsterdam aangekomen.
Dit meldt de NS zaterdagmorgen. Met tweeduizend reizigers meer ligt het aantal bezoekers dat deze Koninginnedag de hoofdstad aan doet rond half elf 's morgens iets hoger dan voorgaande jaren. Volgens een woordvoerder is de sfeer gezellig en goed.
Volgens een woordvoerder van Pro-Rail heeft zich vlak voor Amsterdam één incident voor gedaan met en trein uit Noord-Holland. Vlak voor Centraal Station stapten enkele reizigers tegen half tien uit de trein en liepen over het spoor.
De politie heeft direct boetes uitgedeeld van 200 euro. Hoe de trein tot stilstand is gebracht is nog niet duidelijk. Het incident geen consequenties voor de dienstregeling.
Er wordt dit jaar streng gecontroleerd op mensen die over of bij het spoor lopen. ''We hebben extra teams ingezet want dit is levensgevaarlijk'', aldus de zegsvrouw. Mensen die worden gesnapt, kunnen rekenen op hoge boetes.
Nog weinig spoorlopende idioten gelukkig. Die 200 euro boete, die aangekondigd was, zal mogelijk wel een rol spelen lijkt me. Vind het nog niet eens zo hoog overigens.
Virussen? Scan ze hier!
Hmm, het grote spoorwegen topic, geinig. Dan kan ik dit wel hier gooien: ik ga binnenkort van Madrdi naar Barca, had graag de trein genomen, maar man o man wat is dat prijzig daar, 120€, vliegtuig kost de helft en bus 30%. Neem lekker de bus, zie ik ook wel wat van het land.
Die 130 euro is alleen als je hem op een station koopt. Koop je je kaartje online, kost dezelfde route nog maar 52 euro afgerond. Zie bijvoorbeeld http://www.tripadvisor.co...enfe.Tickets.Online..html
Virussen? Scan ze hier!
Ok, naja dat is wel 62 dagen van tevoren boeken, voor mij staat het al eerder op schema.
Vreemd dat ik deze tip niet vond toen ik internet afzocht op madrid barcelona. Dat zal wel mijn Google-fu zijn.
Vreemd dat ik deze tip niet vond toen ik internet afzocht op madrid barcelona. Dat zal wel mijn Google-fu zijn.
Dagje in Amsterdam geweest. Drukte in de trein? Welnee, heenreis ruimte zat, minder dan de helft van de zitplaatsen bezet. Terug een volledig leeg intercity treinstel, (drie bakken) de drie andere treinstellen zaten blijkbaar wel behoorlijk vol. Het was gezellig druk in een zonovergoten Amsterdam.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Op tijd weg iig Fiber.. Er is een half uur geleden een aanrijding op Sloterdijk geweest met een persoon. Spoor 12.
[ Voor 6% gewijzigd door IJnte op 30-04-2011 23:14 ]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Deelde NS geen hoedjes uit dit jaar eigenlijk?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Die heb ik in Amsterdam niet gezien. In voorgaande jaren liep altijd de halve stad met een NS-hoedje rond.
Is er al bekend hoeveel reizigers er gisteren zijn vervoerd? Zo te horen waren er nauwelijks problemen, dus als het aantal reizigers het zelfde was als vorig jaar, heeft de NS toch wel een pluimpje verdiend.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Een kwart miljoen reizigers, ongeveer net zoveel als vorig jaar, zie http://www.nu.nl/binnenla...-per-trein-hoofdstad.html
Virussen? Scan ze hier!
Dat probeer ik al een tijdje voor Madrid <> Valencia.. Maar het werkt echt voor geen meter.wildhagen schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 17:26:
Die 130 euro is alleen als je hem op een station koopt. Koop je je kaartje online, kost dezelfde route nog maar 52 euro afgerond. Zie bijvoorbeeld http://www.tripadvisor.co...enfe.Tickets.Online..html
Verwijderd
Ja, want HC kan je inchecktijd niet zien.DDX schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 13:54:
[...]
[...]
Vanochtend om 0:50 ingecheckt en om 9:35 uitgecheckt.
Geen conducteur tegengekomen alleen, dus geen idee wat de reactie is.
Maar het kan dus wel gewoon.
we hadden richting amsterdam genoeg ruimte in de trein! en er werd dit keer (bijna) geen alcohol gedronken
terug zat ie nog steeds niet extreem vol en hij kreeg bij utrecht 5 min vertraging... meer incidenten heb ik nie meegemaakt
ging echt een stuk beter dit jaar

Ik zat vrijdagavond in het traject leiden ->vught en in beide ICs die ik had werd stevig gezopen ( we hebben het over 2230) en op utrecht zat iemand zelfs wiet te roken bij de roltrappen (boven).
Tof dat men omroept dat er mobiele teams zijn maar mensen ondertussen zo kaal als wat zitten te worden.
De stoptrein was helemaal een ramp.
Tof dat men omroept dat er mobiele teams zijn maar mensen ondertussen zo kaal als wat zitten te worden.
De stoptrein was helemaal een ramp.
pak dan de bus: http://www.alsa.es/portal/site/AlsaChristoph schreef op zondag 01 mei 2011 @ 11:29:
[...]
Dat probeer ik al een tijdje voor Madrid <> Valencia.. Maar het werkt echt voor geen meter.
Veel keus qua vertektijden, en betalen met paypal.
Ja en 4 uur boemelen,.. die high-speed trein in 1:38 leek mij beter. Maar 120 dollar one way is beetje "veul"
Ja ik had van Madrid naar Barca uiteraard ook liever de trein gepakt, scheelt bijna de helft in reistijd. Maar als de prijs me niet aanstaat, moet ik wel verder kijken. Vliegtuig is ook niet duur, maar ik wil wat vh land zien.
Madrid - Barcelona over anderhalve maand met AVE:
Die prijzen zijn niet mals. Zijn binnenlandse TGVs bij de SNCF ook zo duur?Internet Price
Turista: 138.80
Turista Child: 83.30
Preferente: 208.30
Preferente Child: 124.95
Preferent - Tourist: 249.90
Preferent - Tourist Child: 149.95
Station Price
Turista: 139.80
Turista Child: 83.90
Preferente: 209.80
Preferente Child: 125.90
Preferent - Tourist: 251.70
Preferent - Tourist Child: 151.05
We are shaping the future
TGV Parijs - Marseille kost tussen de 67,- en 90,-. Niet zo overdreven duur dus. Maar die AVEs zijn wel ietsje luxueuzer, denk ik.
Oja, het is iets als vakantie deze week bedacht ik me toen ik vanochtend in de trein stapte. Wat dus betekent dat de trein die ik eigenlijk wil nemen zo niet rijdt... Gelukkig voor mij dan is Roosendaal - Rijswijk met de benelux als ik overstap in Den Haag even snel als dat ik normaal in Rotterdam overstap
Het zijn alleen de treinen van 7:00 en 8:00 die zo duur zijn. De andere treinen zijn 117,60 voor Turista.Alex) schreef op zondag 01 mei 2011 @ 15:10:
Madrid - Barcelona over anderhalve maand met AVE:
[...]
Die prijzen zijn niet mals. Zijn binnenlandse TGVs bij de SNCF ook zo duur?
En bedenk dat dit een afstand van dik 600 km is. Duisburg - Munchen kost je ook 129 euro in de ICE en dan ben je 2 uur langer onderweg. Of voor "maar" 101 euro als je zelfs 4 uur langer onderweg wil zijn.
Signatures zijn voor boomers.
nu.nlDe Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft maandagochtend zo'n veertig reizigers vergeten te evacueren uit een defecte trein. Die moesten uiteindelijk drie uur wachten.
Door een defect hield de trein, waarin ongeveer zevenhonderd mensen zaten, even voor 8.30 uur halt tussen Herentals en Lier.
Tien minuten later werd begonnen met de ontruiming. De reizigers werden op bussen richting Lier gezet, een operatie die rond 9.50 uur werd afgerond.
''Althans, dat dachten we'', aldus de NMBS. Rond 11.15 uur werd bekend dat in het achterste deel van de trein nog mensen zaten. De maatschappij bood haar excuses aan. De getroffen passagiers kunnen een aanvraag voor compensatie indienen bij de NMBS.
ROFLOL. Voor je een defecte trein afrangeert, check je toch eerst of er nog passagiers inzitten?
Virussen? Scan ze hier!
Gisteravond zat ik in de sprinter (Utrecht - Maarssen) en bleef het V-sein maar uit. Kwam er opeens een V250 Fyra voorbij rijden...
ik dacht dat die dingen nu eindelijk ingezet waren op de HSL, maar blijkbaar dus niet.

Die dingen hebben nog geen meter gereden in commerciële dienst. Verwacht wordt dat vanaf april 2012 ze naar Brussel gaan rijden, mogelijk wat eerder al naar Breda.
oh... ik dacht april 2011
ik had wel een april gelezen maar niet dat het april 2012 was
was laatst bij NedTrain en ze zagen er redelijk "ready" uit. Alleen het plastic moest nog van de stoelen

Ze zien er wel ready uit, de vraag is of ze dat ook zijn. Vorige week zijn er nog proefritten geweest tussen Rotterdam en Antwerpen waarbij de loopeigenschappen zijn getest (hoe goed de trein op het spoor ligt, of er geen overdreven trillingen zijn, enz.). Wat de resultaten van die proeven zijn weet ik niet.
Ook blijf ik her en der verhalen horen over de V250, dat het een trein is van bedenkelijke kwaliteit en dat er de nodige problemen mee zijn. Wat het waarheidsgehalte is weet ik niet, maar aangezien ik het op verschillende plekken hoor (Nederlanders, Belgen, ...) zal er wel een kern van waarheid zijn.
AnsaldoBreda heeft sowieso geen goede reputatie, ook de IC4's die ze aan de Denen leveren zitten nog steeds vol gebreken. Van de 43 IC4's die nu in Denemarken zijn worden er slechts 4 tot 9 in reguliere dienst ingezet... meer durft DSB niet aan. Zie deze (machinevertaalde) artikelen:
- DSB requires significant improvements in the IC4 trains
- DSB will not drop AnsaldoBreda
- DSB's trains be intractable
Ook blijf ik her en der verhalen horen over de V250, dat het een trein is van bedenkelijke kwaliteit en dat er de nodige problemen mee zijn. Wat het waarheidsgehalte is weet ik niet, maar aangezien ik het op verschillende plekken hoor (Nederlanders, Belgen, ...) zal er wel een kern van waarheid zijn.
AnsaldoBreda heeft sowieso geen goede reputatie, ook de IC4's die ze aan de Denen leveren zitten nog steeds vol gebreken. Van de 43 IC4's die nu in Denemarken zijn worden er slechts 4 tot 9 in reguliere dienst ingezet... meer durft DSB niet aan. Zie deze (machinevertaalde) artikelen:
- DSB requires significant improvements in the IC4 trains
- DSB will not drop AnsaldoBreda
- DSB's trains be intractable
Hoe werkt zoiets eigenlijk wanneer het materieel niet voldoet, kan HSA de hele boel annuleren of zitten ze er al aan vast?
Contractueel was volgens mij vastgelegd dat AnsaldoBreda zes maanden na volledige ingebruikname van de HSL (incl. Breda) volledig gecertificeerde en inzet-gerede treinen moest leveren.
Het is natuurlijk maar de vraag of HSA nog van het contract af wil... Zij zullen dan opzoek moeten naar een andere leverancier en het is dan nog maar de vraag in welk tijdsbestek de nieuwe leverancier zijn types uitlevert. Ik denk persoonlijk niet dat de HSA zin heeft om tot 2015 met de Prio's door te rijden op 160 km/h, terwijl je een spoor hebt liggen voor 250+km/h waarvoor je ook rijkelijk betaald... Dan maar wachten op de V250 die toch al in een soort van 'vergevorderd' stadium is.
Wellicht dat iemand meer duidelijkheid hierover kan scheppen, zo goed heb ik de ontwikkelingen rondom HSA/V250 ook niet gevolgd.
Het is natuurlijk maar de vraag of HSA nog van het contract af wil... Zij zullen dan opzoek moeten naar een andere leverancier en het is dan nog maar de vraag in welk tijdsbestek de nieuwe leverancier zijn types uitlevert. Ik denk persoonlijk niet dat de HSA zin heeft om tot 2015 met de Prio's door te rijden op 160 km/h, terwijl je een spoor hebt liggen voor 250+km/h waarvoor je ook rijkelijk betaald... Dan maar wachten op de V250 die toch al in een soort van 'vergevorderd' stadium is.
Wellicht dat iemand meer duidelijkheid hierover kan scheppen, zo goed heb ik de ontwikkelingen rondom HSA/V250 ook niet gevolgd.
Verwijderd
Loopt gewoon via het verbintenissenrecht uit het BW. Wanprestatie leverancier is reden tot ontbinding contract.Heintzer schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 13:09:
Hoe werkt zoiets eigenlijk wanneer het materieel niet voldoet, kan HSA de hele boel annuleren of zitten ze er al aan vast?
Wat ik heb begrepen (pin me hier niet op vast) is dat AnsaldoBreda 9 maanden de tijd heeft om na oplevering van de HSL de eerste trein geleverd te hebben. Wat er echter onder "opgeleverd" verstaan moet worden is niet duidelijk: er rijden sinds december 2009 al treinen over het gehele traject, waaronder Thalys aan 300 km/h ten zuiden van Rotterdam.
Wordt met "opgeleverd" bedoeld dat er op de gehele lijn 300 km/h gereden kan worden, dan zal dat 9 maanden vanaf mei zijn: deze maand gaat de hele lijn onder ERTMS Level 2 gebruikt worden, inclusief de noordsectie. Thalys kan daar dan ook harder dan de 160 km/h die er nu rijdt.
Ook is de vraag wat er onder "geleverd" verstaan moet worden: er zijn nu enkele stellen in Nederland (en meer in aanbouw) dus in zoverre zijn ze al geleverd. Ze zijn alleen nog niet overgedragen aan NS Hispeed omdat de toelatingsprocedure nog loopt, en in die tijd de treinstellen van AnsaldoBreda blijven. Mocht AB dus vandaag failliet verklaard worden, dan heeft NS Hispeed helemaal niets, niet eens een prototype-trein.
HSA kan het contract natuurlijk te allen tijden annuleren, echter zijn er dan wel boeteclausules die niet mals zullen zijn. Mogelijk zijn er annuleringsclausules of boeteclausules opgenomen in het contract voor wanprestatie, maar het is maar de vraag in hoeverre die bruikbaar zijn, en of Hispeed die wilt gebruiken. Zoals uit mijn eerdere post al is gebleken is AnsaldoBreda niet bereid om nog topkwaliteit te leveren wanneer ze boetes moeten betalen.
Mocht HSA echter onder dit contract uitkomen, dan zullen ze op zoek moeten naar een nieuwe leverancier. Omdat grootaandeelhouder NS in handen is van de Nederlandse staat, gelden er dan weer regels rondom een aanbesteding. Er zal een nieuwe aanbestedingsronde gehouden moeten worden waarbij alle partijen de mogelijkheid krijgen om een nieuw bod in te dienen - ook AnsaldoBreda. Vervolgens zal hieruit het beste bod gekozen moeten worden, contracten afgesloten en getekend, vervolgens moeten de treinen gebouwd worden, komen er toelatingsrondes, proefbedrijf, noem maar op.
Al met al zit je dan op minimaal zo'n 4 jaar vertraging in het meest gunstige scenario. HSA verkeert nu al in financieel zwaar weer (dit is publiekelijk bekend) en de minister is al aan het inventariseren welke alternatieven ze heeft, mocht HSA omvallen. Nog 4 jaar doorrijden met sukkelende Traxx + Prio's is niet alleen gezichtsverlies, het is ook een enorm risico.
Het binnenlands vervoer blijkt enorm tegen te vallen (tegen eerdere verwachtingen in) omdat Fyra op dit moment niet levert wat er beloofd is: comfort (de herrie is niet comfortabel) en snelheid (de punctualiteit is niet echt goed). Hoe langer HSA door blijft rijden met de Prio-stellen, hoe meer inkomsten ze zullen mislopen.
Overigens: een tijd geleden kondigde de algemeen directeur van NS aan dat er een claim t.w.v. 60 miljoen euro bij AnsaldoBreda gelegd zou worden, i.v.m. de grote vertraging. In één van de statusrapportages HSL-Zuid stond een opmerking dat de landsadvocaat heeft aangegeven dat NS niet bij machte is om een claim bij AnsaldoBreda te leggen. Ergens anders heb ik weer gelezen dat de maximaal op te leggen boete al is opgelegd aan AnsaldoBreda, en dat HSA feitelijk niks anders kan doen dan afwachten of ontbinden.
Maar wanneer het contract zo vaag is opgesteld (9 maanden na oplevering HSL, wanneer is dat?), wanneer spreek je dan van een wanprestatie?
Wordt met "opgeleverd" bedoeld dat er op de gehele lijn 300 km/h gereden kan worden, dan zal dat 9 maanden vanaf mei zijn: deze maand gaat de hele lijn onder ERTMS Level 2 gebruikt worden, inclusief de noordsectie. Thalys kan daar dan ook harder dan de 160 km/h die er nu rijdt.
Ook is de vraag wat er onder "geleverd" verstaan moet worden: er zijn nu enkele stellen in Nederland (en meer in aanbouw) dus in zoverre zijn ze al geleverd. Ze zijn alleen nog niet overgedragen aan NS Hispeed omdat de toelatingsprocedure nog loopt, en in die tijd de treinstellen van AnsaldoBreda blijven. Mocht AB dus vandaag failliet verklaard worden, dan heeft NS Hispeed helemaal niets, niet eens een prototype-trein.
HSA kan het contract natuurlijk te allen tijden annuleren, echter zijn er dan wel boeteclausules die niet mals zullen zijn. Mogelijk zijn er annuleringsclausules of boeteclausules opgenomen in het contract voor wanprestatie, maar het is maar de vraag in hoeverre die bruikbaar zijn, en of Hispeed die wilt gebruiken. Zoals uit mijn eerdere post al is gebleken is AnsaldoBreda niet bereid om nog topkwaliteit te leveren wanneer ze boetes moeten betalen.
Mocht HSA echter onder dit contract uitkomen, dan zullen ze op zoek moeten naar een nieuwe leverancier. Omdat grootaandeelhouder NS in handen is van de Nederlandse staat, gelden er dan weer regels rondom een aanbesteding. Er zal een nieuwe aanbestedingsronde gehouden moeten worden waarbij alle partijen de mogelijkheid krijgen om een nieuw bod in te dienen - ook AnsaldoBreda. Vervolgens zal hieruit het beste bod gekozen moeten worden, contracten afgesloten en getekend, vervolgens moeten de treinen gebouwd worden, komen er toelatingsrondes, proefbedrijf, noem maar op.
Al met al zit je dan op minimaal zo'n 4 jaar vertraging in het meest gunstige scenario. HSA verkeert nu al in financieel zwaar weer (dit is publiekelijk bekend) en de minister is al aan het inventariseren welke alternatieven ze heeft, mocht HSA omvallen. Nog 4 jaar doorrijden met sukkelende Traxx + Prio's is niet alleen gezichtsverlies, het is ook een enorm risico.
Het binnenlands vervoer blijkt enorm tegen te vallen (tegen eerdere verwachtingen in) omdat Fyra op dit moment niet levert wat er beloofd is: comfort (de herrie is niet comfortabel) en snelheid (de punctualiteit is niet echt goed). Hoe langer HSA door blijft rijden met de Prio-stellen, hoe meer inkomsten ze zullen mislopen.
Overigens: een tijd geleden kondigde de algemeen directeur van NS aan dat er een claim t.w.v. 60 miljoen euro bij AnsaldoBreda gelegd zou worden, i.v.m. de grote vertraging. In één van de statusrapportages HSL-Zuid stond een opmerking dat de landsadvocaat heeft aangegeven dat NS niet bij machte is om een claim bij AnsaldoBreda te leggen. Ergens anders heb ik weer gelezen dat de maximaal op te leggen boete al is opgelegd aan AnsaldoBreda, en dat HSA feitelijk niks anders kan doen dan afwachten of ontbinden.
De vraag is, wanneer is iets wanprestatie? Stel dat het IVW morgen zegt: "Deze trein gaan wij niet goedkeuren, want de gehele constructie deugt van geen kant bij een snelheid hoger dan 60 km/h" is dat inderdaad een wanprestatie te noemen.Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:05:
[...]
Loopt gewoon via het verbintenissenrecht uit het BW. Wanprestatie leverancier is reden tot ontbinding contract.
Maar wanneer het contract zo vaag is opgesteld (9 maanden na oplevering HSL, wanneer is dat?), wanneer spreek je dan van een wanprestatie?
Een tijdje geleden bleek een IC4 plotseling in Libie te zijn. Kadootje van BerlusconiAlex) schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 16:35:
AnsaldoBreda heeft sowieso geen goede reputatie, ook de IC4's die ze aan de Denen leveren zitten nog steeds vol gebreken.
Meer info: http://www.cphpost.dk/new...erlusconi-to-gadaffi.htmlTrommelrem schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:27:
[...]
Een tijdje geleden bleek een IC4 plotseling in Libie te zijn. Kadootje van Berlusconi
Plaatjes: https://picasaweb.google.com/103625673739279883162/IC4Libya#
sorry to interrupt
Afgelopen zondag had ik een wat rare ervaring in een Koploper van Utrecht naar Gouda. Mijn telefoon dacht dat ie al lang en breed op station Gouda was, terwijl de trein er volgens mijn Garmin GPS nog zeker 20 kilometer hemelsbreed vandaan was. Ik heb hierover een topic geopend onder Mobile/Telecomproviders: Vodafone in de trein, maar daar hebben ze nog nooit van dit fenomeen gehoord. Misschien dat ik een paar wat meer ingeweide treinreizigers vanuit dit topic naar dat topic kan lokken? Als mijn theorie klopt is dat toch best wel interessant. Als ik toch gek blijk te zijn, wil mijn psych dat ook wel weten.
einde interruptie
Afgelopen zondag had ik een wat rare ervaring in een Koploper van Utrecht naar Gouda. Mijn telefoon dacht dat ie al lang en breed op station Gouda was, terwijl de trein er volgens mijn Garmin GPS nog zeker 20 kilometer hemelsbreed vandaan was. Ik heb hierover een topic geopend onder Mobile/Telecomproviders: Vodafone in de trein, maar daar hebben ze nog nooit van dit fenomeen gehoord. Misschien dat ik een paar wat meer ingeweide treinreizigers vanuit dit topic naar dat topic kan lokken? Als mijn theorie klopt is dat toch best wel interessant. Als ik toch gek blijk te zijn, wil mijn psych dat ook wel weten.
einde interruptie
[J|O|R] <- .signature.gz
Jouw telefoon dacht dat je in Gouda was en je GPS dacht dat je 20km verderop zat. Voordat hier iets over te zeggen valt hebben we een derde stukje info nodig: waar was je daadwerkelijk op dat moment 
Allicht dat je niet tot op de km nauwkeurig weet, maar was je bijv voor of na Woerden?
Allicht dat je niet tot op de km nauwkeurig weet, maar was je bijv voor of na Woerden?
Oslik blyat! Oslik!
Koploper met wifi? Dan heb je waarschijnlijk wifi-positioning gebruikt en dat faalt natuurlijk als de wifi meebeweegt. Ik denk dat het aangeven van Gouda toeval was. Je Garmin gebruikt GPS en dat is natuurlijk wel gewoon nauwkeurig.TwOkkie schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:58:
sorry to interrupt
einde interruptie
Mijn GPS had op dat moment een goede fix, dus waren we inderdaad nog zeker 20 kilometer van Gouda verwijderd. Of het nog voor of na Woerden was, weet ik niet. Ik was hemelsbreed ruim twintig kilometer van de Waag in Gouda verwijderd. Daar had ik een Waypoint gezet omdat daar een fietstocht zou starten. Volgens mij ben ik op dat moment zeker buiten het bereik van de zender waar de E71 van dacht dat we mee verbonden waren. Maar laten we de discussie centraal houden in dit topic anders gaan we de discussie dubbel doen.dion_b schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:05:
Voordat hier iets over te zeggen valt hebben we een derde stukje info nodig: waar was je daadwerkelijk op dat moment
Ik kwam even buurten in dit topic omdat ik 'm al erg lang volg en weet dat hier veel mensen met actuele kennis van het materieel rondhangen.Ik had het hele verhaal ook hier kunnen plaatsen, maar het leek me meer on-topic onder Telecomproviders dan hier.
Maar de on-topic vraag hier is: weet iemand of de vernieuwde koplopers voorzien zijn van apparatuur die GSM-verkeer van binnen de trein relayed naar het dichtsbijzijnde station, zodat de telefoons van reizigers niet hoeven te leunen op masten waar de trein toevallig passert?
Edit: CyBeR, goed punt, mijn reactie lees je hier.
Edit 2: zie al mijn edits aldaar. Ik denk dat mijn E71 inderdaad aan WiFi-positioning doet. Bedankt voor deze les.
[ Voor 63% gewijzigd door TwOkkie op 04-05-2011 18:09 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Hmm, in Nederland klaagt men als er vertraging is, maar in Argentinië pakt men dat anders aan. Daar steek je als passagier gewoon drie treinen in brand, jaag je de machinist en conducteur uit de trein, plunder je de verkoopkantoren en kiosken, en bekogel je de brandweer vervolgens met stenen en verhinder je het blussen van de treinen.
Wat een malloten....
Wat een malloten....
[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 04-05-2011 19:13 ]
Virussen? Scan ze hier!
@Sjah ,
Vergeet niet dat de mogelijkheid interrail er ook nog is , voor bv alleen Spanje 3 dagen in een maand voor 175 euro (tenzij je jonger dan 26 bent dan is het 119 euro) met voor de AVE een 10tje toeslag voor de reservering.
Dan zit ook bv de rit die je naar het vliegveld moet doen erin als je die op dezelfde dag doet.
En zou je bv eerst langs Toledo kunnen voordat je naar Barcelona gaat voor hetzelfde bedrag.
http://www.treinreiswinke...errail_one_country_passen
http://www.treinreiswinke...eserveringen_en_toeslagen
BTW het is wel een beetje schandalig dat deze site niet in de topicstart voorkomt . imho
Vergeet niet dat de mogelijkheid interrail er ook nog is , voor bv alleen Spanje 3 dagen in een maand voor 175 euro (tenzij je jonger dan 26 bent dan is het 119 euro) met voor de AVE een 10tje toeslag voor de reservering.
Dan zit ook bv de rit die je naar het vliegveld moet doen erin als je die op dezelfde dag doet.
En zou je bv eerst langs Toledo kunnen voordat je naar Barcelona gaat voor hetzelfde bedrag.
http://www.treinreiswinke...errail_one_country_passen
http://www.treinreiswinke...eserveringen_en_toeslagen
BTW het is wel een beetje schandalig dat deze site niet in de topicstart voorkomt . imho
How do you save a random generator ?
Ja, maar dat is ook alleen maar omdat die takkezooi van Bombardier (Traxx loxs) het niet voor elkaar kreeg om op L2 te rijden. In de tijd dat de Fyra niet in het weekend reed werd de hele HSL op za en zo omgeschakeld op L2 en reed de Thalys dan ook 300 km/h (als het nodig was). Dus de HSL was volledig in dienst.Alex) schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 14:08:
Dat argument zal niet echt standhouden als je het aan een rechter voorlegt. En dat NSH met die zienswijze accoord gaat is alleen omdat ze zelf ook belang hebben bij een latere aanvang van dienst, als er dan tenminste treinen zijn.
Het is zozo triest dat er veel geld in een HSL wordt geinversteerd en dat er 2 jaar na oplevering nog geen fatsoenlijke trein overheen rijdt.
Straks moeten alle spoorstaven al vervangen worden omdat er te weinig overheen gereden is (grapje).
Straks moeten alle spoorstaven al vervangen worden omdat er te weinig overheen gereden is (grapje).
De hele gang van zaken rondom de HSL is sowieso opmerkelijk. Flinke kostenoverschrijdingen, jarenlange vertragingen en nu, bijna twee jaar na de start van het commercieel vervoer, rijden we nog steeds met treinen die de naam "hogesnelheidstrein" niet eens verdienen (dat is pas bij snelheden vanaf 200/250 km/h). De communicatie vanuit NS en NS Hispeed over "hogesnelheidstrein Fyra" is gewoon een leugen.
De Fyra heeft ook gewoon een slechte naam gekregen bij de slechte start. Eerst al de uitstel van oplevering van de HSL Zuid. Toen de hoge tarieven en nu zijn de tarieven eindelijk op een redelijk niveau maar is de dienstregeling nog steeds onbetrouwbaar. De vertragingen zijn schering en inslag en lopen vaak aardig op. Als je een hoogwaardig product wil leveren moet een klant er wel op kunnen vertrouwen, aan de reistijd zelf ligt het niet. En de media is ook steeds niet mals. De HSA moet het echt drastisch anders aan gaan pakken om de Fyra nog een beetje te kunnen redden. Voor alsnog is het afwachten met welke plannen voor de concessie Melanie Schultz gaat komen deze zomer.
Dat ben ik met je eens. Hoewel NS Hispeed volhoudt dat dit slechts "een ingroeiperiode" is, is de ervaringen die reizigers nu opdoen met de Fyra van cruciaal belang. Een tevreden klant vertelt het verder, maar een ontevreden klant doet nog iets ergers: die gaat anderen ook ontmoedigen, en dat gaat snel zo verder.
Fyra scoort naar mijn weten niet goed als het gaat om punctualiteit en betrouwbaarheid. Waarom zouden reizigers daar anders over denken wanneer straks de V250's eindelijk eens een keer in dienst komen, treinen waar al genoeg over geklaagd is in de media en de politiek, die bovendien jaren te laat zijn en er ook nog eens raar uitzien.
NS Hispeed moet wel een heel groot konijn uit de hoge hoed toveren om de reputatie van en ervaringen met Fyra nog goed te krijgen. Ik ben eveneens benieuwd waar minister Schultz mee gaat komen.
Fyra scoort naar mijn weten niet goed als het gaat om punctualiteit en betrouwbaarheid. Waarom zouden reizigers daar anders over denken wanneer straks de V250's eindelijk eens een keer in dienst komen, treinen waar al genoeg over geklaagd is in de media en de politiek, die bovendien jaren te laat zijn en er ook nog eens raar uitzien.
NS Hispeed moet wel een heel groot konijn uit de hoge hoed toveren om de reputatie van en ervaringen met Fyra nog goed te krijgen. Ik ben eveneens benieuwd waar minister Schultz mee gaat komen.
De "konijn" is op zich simpel: verbindingen die een echte meerwaarde bieden voor veel mensen. Er is gebleken dat het concept van 20min sneller van A'dam naar R'dam tegen meerprijs niet echt aanslaat, het gros der reizigers heeft de meerprijs het er niet voor over en reist liever goedkoper om via Den Haag.
Breda is op papier in ieder geval een stuk interessanter, dat scheelt ofwel 35min en twee overstappen, of 45min zonder overstap. Geen idee hoe druk die treinen zijn, ik gok dat de EUR 3.20 meerprijs nog steeds een beperking is, gecombineerd met een beperkt aantal mensen dat dat traject wil doen.
Eerlijk gezegd heb ik m'n twijfels over de business model. NL is een klein land en de HSL Zuid rijdt ook nog eens door een klein deel daarvan, dus de winst die je haalt met hogere snelheid gaat niet groot zijn. En het is een klein land vol zuinige mensen, dus zolang er een prijsverschil is met reguliere treinen ga je veel publiek missen...
Wat betreft internationale verbindingen - de snelheid valt tegen muv het stuk Brussel-Paris vooralsnog flink tegen. Combineer dat met de veel goedkopere budgetvluchten indien je vroeg boekt en niet eens noemenswaardige duurdere lijnvluchten, en je moet het hebben van de korte stukken waar geen zinnige vluchten zijn (NL -> Brussel, NL -> Köln).
Vergelijk het stuk A'dam -> Brussel met Brussel -> Paris. Dat eerste stuk is 200km lang maar de Thalys doet er bijna twee uur ver. Omgekeerd is het 300km van Brussel naar Paris en dat doet dezelfde Thalys in 1u20min. En dan hebben we het nog niet eens over de "HSL" Oost...
Nee, het is simpel: de konijn die HSA nodig heeft is gewoonweg de hoge snelheid die mensen verwachten ervan.
Breda is op papier in ieder geval een stuk interessanter, dat scheelt ofwel 35min en twee overstappen, of 45min zonder overstap. Geen idee hoe druk die treinen zijn, ik gok dat de EUR 3.20 meerprijs nog steeds een beperking is, gecombineerd met een beperkt aantal mensen dat dat traject wil doen.
Eerlijk gezegd heb ik m'n twijfels over de business model. NL is een klein land en de HSL Zuid rijdt ook nog eens door een klein deel daarvan, dus de winst die je haalt met hogere snelheid gaat niet groot zijn. En het is een klein land vol zuinige mensen, dus zolang er een prijsverschil is met reguliere treinen ga je veel publiek missen...
Wat betreft internationale verbindingen - de snelheid valt tegen muv het stuk Brussel-Paris vooralsnog flink tegen. Combineer dat met de veel goedkopere budgetvluchten indien je vroeg boekt en niet eens noemenswaardige duurdere lijnvluchten, en je moet het hebben van de korte stukken waar geen zinnige vluchten zijn (NL -> Brussel, NL -> Köln).
Vergelijk het stuk A'dam -> Brussel met Brussel -> Paris. Dat eerste stuk is 200km lang maar de Thalys doet er bijna twee uur ver. Omgekeerd is het 300km van Brussel naar Paris en dat doet dezelfde Thalys in 1u20min. En dan hebben we het nog niet eens over de "HSL" Oost...

Nee, het is simpel: de konijn die HSA nodig heeft is gewoonweg de hoge snelheid die mensen verwachten ervan.
Oslik blyat! Oslik!
Natuurlijk, maar belangrijker: aan een lagere prijs. Toen je met de fyra zonder toeslag mocht reizen, zat die trein opeens wél vol.dion_b schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:35:
En zonder het gedoe van een extra kaartje kopen, gewoon met de ov chipkaart inchecken en gaan met die banaan!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
nu.nlDe Europese Unie wil een Europees systeem om een internationaal treinkaartje te boeken. Ook het plannen van een treinreis in Europa moet makkelijker worden.
We moeten treinreizigers dezelfde naadloze boekingsfaciliteiten bieden als die van luchtvaartmaatschappijen, benadrukte Eurocommissaris Siim Kallas (Transport) donderdag.
Dat is nodig ''als we werkelijk willen dat mensen de trein nemen en het spoor op middellange afstanden werkelijk kan concurreren met het vliegtuig''.
De commissie wil geleidelijk alle obstakels wegnemen die de ontwikkeling van het internationaal treinverkeer en een Europees plannings- en boekingssysteem in de weg staan, aldus Kallas.
Als eerste stap moeten alle spoorwegmaatschappijen en kaartjesverkopers informatie kunnen uitwisselen over tarieven en dienstregelingen.
Leuk idee, maar hoe ga je dat vormgeven, als je te maken hebt met meerdere vervoerders en meerdere landen? Word nog leuk, als je een kaartje van Spanje naar Polen wil kopen via Slovenie. Good luck....
Virussen? Scan ze hier!
Het zou ideaal zijn als je in de Fyra kon inchecken. Heb je ook dat gezeik niet dat je een extra kaartje moet kopen. Technisch moet dat niet zo moeilijk zijn, toch?Fiber schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 16:45:
En zonder het gedoe van een extra kaartje kopen, gewoon met de ov chipkaart inchecken en gaan met die banaan!
Dat kan met een vliegtuig nu toch ook? Een trein is in dat opzicht niets anders dan een vliegtuig op wielen en met een stroomafnemer.wildhagen schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:00:
[...]
nu.nl
Leuk idee, maar hoe ga je dat vormgeven, als je te maken hebt met meerdere vervoerders en meerdere landen? Word nog leuk, als je een kaartje van Spanje naar Polen wil kopen via Slovenie. Good luck....
Wat ik heb begrepen is dat Fyra-toeslagpaaltjes nog in ontwikkeling zijn, maar er wel gaan komen.Jeoh schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:02:
[...]
Het zou ideaal zijn als je in de Fyra kon inchecken. Heb je ook dat gezeik niet dat je een extra kaartje moet kopen. Technisch moet dat niet zo moeilijk zijn, toch?
Gewoon de ov chipkaart Europa-wijd uitrollen...
DB die de NS overneemt. Ik zie het er op de zeer lange termijn nog wel een keertje van komen...
...maar dan niet met iets als een los kaartje, gewoon via de GSM, zoals in Estland al ruim een decennium voor OV gebruikt wordt
Oslik blyat! Oslik!
Ik zie het probleem niet , alleen de prijzen er nog bij.wildhagen schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:00:
[...]
nu.nl
Alicante-Warshau via Ljubljana
http://reiseauskunft.bahn...ture&REQ0HafasScrollDir=1
[ Voor 4% gewijzigd door enchion op 06-05-2011 00:45 ]
How do you save a random generator ?
Inderdaad, HAFAS is er al min of meer klaar voor. Maar nu nog een Europees prijssysteem (of, in tenminste afspraken, het InterRail-systeem werkt al jaren volgens dat idee).enchion schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 17:37:
[...]
Ik zie het probleem niet , alleen de prijzen er nog bij.
Alicante-Warshau via Ljubljana
http://reiseauskunft.bahn...ture&REQ0HafasScrollDir=1
ik denk niet dat DB ooit de NS over zou nemen @ Fiber
De staat is 100% aandeelhouder en die gaat echt niet akkoord door heel NS aan de duitse staat te geven
(behalve als Hoogervorst mssch minister van vervoer wordt
)
De staat is 100% aandeelhouder en die gaat echt niet akkoord door heel NS aan de duitse staat te geven

Het gaat om de aflevering The Birth of Steam:Railways Walks, 20:00 uur, BBC 2 – Funny shit: in Groot-Brittannië lachen ze om onze dagelijkse NS-problemen. Daar is het pas leuk als een trein een kwartier te laat is in plaats van de gebruikelijke 78 minuten en kost een kaartje gemiddeld drie jaarsalarissen. Dit alles is het resultaat van verregaande privatisering van het Britse spoor waardoor het spoor totaal versplinterde in niet werkende, dubieuze, onveilige bedrijfjes. Railway Walks geeft een overzicht van de geschiedenis der Britse spoorwegen.
Nuja, misschien dat Bert Brussen een beetje overdreef. Doet 'ie wel vaker ;-)Julia Bradbury takes a series of walks following the old tracks, overgrown cuttings and ancient viaducts of Britain's lost rail empire.
Tin and copper once made the area around Redruth the richest patch of land in the country. They inspired great engineering feats and pioneering tramways, the forebears of the rail empire. Julia has her work cut out as she crosses an entire country, winding past Cornwall's crumbling engine houses and following a railway that has not operated for 140 years.
[ Voor 35% gewijzigd door ValHallASW op 06-05-2011 19:02 ]
Overdrijven is ook een kunst zeg. 
Ja, er zijn problemen geweest na de privatisering. Dat zeker. Maar het is niet alsof het daar allemaal kommer en kwel is.
Ja, er zijn problemen geweest na de privatisering. Dat zeker. Maar het is niet alsof het daar allemaal kommer en kwel is.
Uhuh ;-) Deze aflevering was ook niet zo bijzonder, aangezien er vrijwel geen restanten van het spoor te zien waren. Ik weet ook niet of daar in andere afleveringen meer aandacht aan wordt besteed; het was in dit geval ook vooral een stuk geschiedenis van de omgeving van dit goederenspoortje.
mooi tripje in schotland gemaakt, kwam daar ook was opmerkelijks tegen in Mallaig:

1ste klas:

2de klas:

keuken:

jammer genoeg met de andere trein teruggegaan:
betrof een:
Class 156 Super Sprinter

hier vertrek ander stel uit glasgow queen street:
en van glasgow naar edingborough in een turbostar class 170 gezeten:

verder deze nog tegengekomen:
en onderweg deze ook tegengekomen:
een Class 67
en de caledonian sleeper en nog een mooi goederentreintje alleen was mijn camera net leeg toen ik de eerste foto schoot van de class 67
verder hier nog onderdoorgelopen en overheen gereden:
1ste klas:
2de klas:
keuken:
betrof een:
Class 156 Super Sprinter
hier vertrek ander stel uit glasgow queen street:
en van glasgow naar edingborough in een turbostar class 170 gezeten:
verder deze nog tegengekomen:
en onderweg deze ook tegengekomen:
en de caledonian sleeper en nog een mooi goederentreintje alleen was mijn camera net leeg toen ik de eerste foto schoot van de class 67
Gaaf! Ik wil nog wel eens met de Royal Scotsman mee, maar dan moeten we eerst even stevig sparen
.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Dat is idd best een bijzondere ja. De Cathedral Explorer is een 8-daagse stoom-rondreis door heel Schotland, Engeland en Walesdantheman94 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:32:
mooi tripje in schotland gemaakt, kwam daar ook was opmerkelijks tegen in Mallaig:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
1ste klas:[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
2de klas:[afbeelding]
[afbeelding]
keuken:
[afbeelding]
Worden verschillende locomotieven voor ingezet, o.a. dus degene die jij gezien hebt, een LNER Class K4 (de enige die nog is overgebleven uit die klasse, de Great Marquess).
Die loc is speciaal ontworpen voor gebruik in de bergen, en is dus zeer geschikt voor zwaar klimwerk. Op het vlakke is hij minder geschikt, door de trillingen
Ben die trein zelf vorig jaar ook tegengekomen, maar dan in Engeland. Toen getrokken door een LMS Class 5 ("Black Five").
Die loc word overigens ook, zoals mensen hieronder opmerken, ingezet voor The Jacobite Steamtrain. Schijnt erg mooi te zijn, ik moet hem nog eens doen...
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 11-05-2011 14:57 ]
Virussen? Scan ze hier!
Moest gelijk denken aan Harry snPotterdantheman94 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:32:
[afbeelding]
Self reflection is the school of wisdom
Dat is inderdaad de betreffende brug, voor de films zijn ook de rijtuigen gebruikt van de trein die er over heen kachelt.. * mambo No5 heeft vorige zomer exact hetzelfde retourtje gemaakt met The Jacobite.Ventrigo schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:45:
[...]
Moest gelijk denken aan Harry snPotter![]()
. Of heb ik de verkeerde brug in gedachten?
Erg mooi traject.
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
klopt helemaal,mambo No5 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:54:
[...]
Dat is inderdaad de betreffende brug, voor de films zijn ook de rijtuigen gebruikt van de trein die er over heen kachelt.. * mambo No5 heeft vorige zomer exact hetzelfde retourtje gemaakt met The Jacobite.
[video]
Erg mooi traject.
ik ben met een groep wezen backpacken, in 10 dagen tijd van glenfinnen naar mallaig lopen, was echt ontzettend mooi ..
ha die heb ik ook nog gezien, op station crianlarich ..wildhagen schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:44:
[...]
Ben die trein zelf vorig jaar ook tegengekomen, maar dan in Engeland. Toen getrokken door een LMS Class 5 ("Black Five").
Wel hebben ze heel erg veel dieseltreinen daar, ook al hangt er een waslijntje.
Die waslijntjes hangen er eigenlijk alleen op de main lines naar 't zuiden en misschien tussen Glasgow en Edinburgh, maar alles daarbuiten is niet geëlektrificeerd in Schotland. Zodoende dat het gros van de treinen ook Diesels zijn.Alex) schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:02:
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic
alleen waslijntje van edingborough naar glasgow voor de rest niet hoor ..Alex) schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:02:
zoals anderen opmerken is in Schotland alleen de hoofdlijn geelektricifeerd, de zijnlijnen worden vaak idd met diesel bereden.Alex) schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:02:
In Noord-Engeland geld eigenlijk hetzelfde wel. Pas vanaf het midden van Engeland naar het zuiden is de elektrificatie verder gevorderd, hoewel ook daar nog wel plenty diesellijntjes te vinden zijn...
Virussen? Scan ze hier!
Nog meer nieuws over onze lievelingstreinenbouwer, AnsaldoBreda. Vorige maand werd al bekend dat de IC4-treinen niet altijd van de meest geweldige kwaliteit zijn, gisteren is bekend geworden dat er een volledige afnamestop is ingelast door DSB. De kwaliteit zou van dusdanig laag niveau zijn dat DSB de treinen niet wil hebben, en er eveneens niet voor wil betalen. Een IC4 heeft gemiddeld iedere 2.000 km een servicebeurt nodig, waar dit bij andere treinen van DSB op een gemiddelde van iedere 20.000 km ligt.
Ook moet AnsaldoBreda DSB iedere maand dat de treinen niet de gewenste kwaliteit hebben een schadevergoeding van 1 miljoen Deense kroon betalen (omgerekend € 135.000,-), en ontvangt AnsaldoBreda geen betaling voor de treinen die nog niet zijn geleverd.
Bron: Business.dk
Ook moet AnsaldoBreda DSB iedere maand dat de treinen niet de gewenste kwaliteit hebben een schadevergoeding van 1 miljoen Deense kroon betalen (omgerekend € 135.000,-), en ontvangt AnsaldoBreda geen betaling voor de treinen die nog niet zijn geleverd.
Of hier als je het beter wilt lezen
.
Ik hoop dat dit geen gevolgen gaat hebben voor de V250 levering. Ik heb geen idee hoe de financiële positie van Ansaldobreda momenteel is. In mei 2010 was er bij hun een claim neergelegd door NS Hispeed vanwege de vertraging in de levering, maar die is nooit doorgezet vanwege de financiële positie van Ansaldobreda toen.
Ik heb geen zin om een bash/flame-war te beginnen, maar ik blijf toch komende jaren mijn hart vasthouden m.b.t. de V250.
Ik hoop dat dit geen gevolgen gaat hebben voor de V250 levering. Ik heb geen idee hoe de financiële positie van Ansaldobreda momenteel is. In mei 2010 was er bij hun een claim neergelegd door NS Hispeed vanwege de vertraging in de levering, maar die is nooit doorgezet vanwege de financiële positie van Ansaldobreda toen.
Ik heb geen zin om een bash/flame-war te beginnen, maar ik blijf toch komende jaren mijn hart vasthouden m.b.t. de V250.
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 11-05-2011 18:38 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Sterker nog, in de niet-machinevertaalde versie van het artikel staat dat AnsaldoBreda DSB elke maand een boete van één miljoen kronen moet betalen per treinstel dat de afgesproken kwaliteit niet haalt.Alex) schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:17:
[...]
Volgens wat geroezemoes op Twitter valt een typetoelating voor V250 binnenkort te verwachten, en is dat eerder een kwestie van weken dan maanden. Dat betreft dan een toelating voor Nederland, België is nog maar de vraag. Daarnaast zegt een typetoelating nog niets over de kwaliteit van de V250 zelf, alleen dat hij voldoet aan de eisen om te mogen rijden op het spoorwegnetwerk.
Wat je schrijft over de claim klopt gedeeltelijk: met veel bombarie kondigde Bert Meerstadt bij de presentatie van de jaarcijfers over het jaar 2009 aan een claim van 60 miljoen euro te willen neerleggen bij AnsaldoBreda. Dit is echter nooit gebeurd omdat, als ik het me goed herinner, volgens de landsadvocaat HSA en NSFSC niet in de positie zijn om een claim te leggen bij de bouwer.
Andere dingen die ik heb gehoord zijn dat AnsaldoBreda al de maximale boetes opgelegd heeft gekregen en HSA simpelweg niet meer kan claimen, en dus AnsaldoBreda op geen enkele manier onder druk kan zetten. De enige optie die HSA heeft is ontbinding van het contract, wat de facto neerkomt op het einde van HSA (want schadevergoeding en nieuwe aanbesteding) - daarom zal dat ook niet gebeuren.
Da's wel heul veel!
Wat je schrijft over de claim klopt gedeeltelijk: met veel bombarie kondigde Bert Meerstadt bij de presentatie van de jaarcijfers over het jaar 2009 aan een claim van 60 miljoen euro te willen neerleggen bij AnsaldoBreda. Dit is echter nooit gebeurd omdat, als ik het me goed herinner, volgens de landsadvocaat HSA en NSFSC niet in de positie zijn om een claim te leggen bij de bouwer.
Andere dingen die ik heb gehoord zijn dat AnsaldoBreda al de maximale boetes opgelegd heeft gekregen en HSA simpelweg niet meer kan claimen, en dus AnsaldoBreda op geen enkele manier onder druk kan zetten. De enige optie die HSA heeft is ontbinding van het contract, wat de facto neerkomt op het einde van HSA (want schadevergoeding en nieuwe aanbesteding) - daarom zal dat ook niet gebeuren.
Lost in translation... zo goed is mijn Deens niet, vandaar de machinevertaling. Overigens zou dat een flink geldbedrag zijn, aangezien er inmiddels 43 IC4's in Denemarken zijn. Daarvan zijn er naar het schijnt 18 goedgekeurd door de daartoe bevoegde autoriteiten. Dat zou betekenen dat er 25 treinen zijn die niet aan de eisen voldoen. En dat zou weer neerkomen op € 3.375.000,- boete per maand, zolang AnsaldoBreda dat niet fixt.FalskDansker schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:48:
[...]
Sterker nog, in de niet-machinevertaalde versie van het artikel staat dat AnsaldoBreda DSB elke maand een boete van één miljoen kronen moet betalen per treinstel dat de afgesproken kwaliteit niet haalt.
Da's wel heul veel!
[ Voor 25% gewijzigd door Alex) op 11-05-2011 19:02 ]
Nou als dat zo doorgaat is het binnenkort dag dag AnsaldoBreda
beter ook met hun oerlelijke V250 design
maar ja ben dan wel benieuwd wat er met HSA gaat gebeuren. En om de 2000km onderhoud??? dat is echt snel... de gemiddelde trein in NL rijdt dat binnen 3 dagen wel...

maar ja ben dan wel benieuwd wat er met HSA gaat gebeuren. En om de 2000km onderhoud??? dat is echt snel... de gemiddelde trein in NL rijdt dat binnen 3 dagen wel...
Wat is onderhoud. Tot voor kort moest elke trein in Nederland elke 24 uur geïnspecteerd worden. Sinds een tijdje is dat voor bepaalde materieelsoorten 48 uur.
Ik neem aan dat dat bedoeld wordt.
Ik neem aan dat dat bedoeld wordt.
Nee, het gaat hier om een servicebeurt / reparaties, niet om een inspectieronde. Bij de gemiddelde Deense trein ligt dat op 20.000 km. Als AnsaldoBreda failliet gaat zal dat zeker weten onplezierige gevolgen hebben voor HSA. In het meest gunstige geval lopen ze dan slechts een jaar of 4 vertraging op, maar een faillissement is waarschijnlijker.
Edit: op SkyScraperCity staat een interessante post over de kwaliteit van de bedrading in de IC4. Aangezien er verder geen bron is aangegeven kun je je er je twijfels bij zetten, maar helemaal uit de lucht gegrepen lijkt me het niet gezien de prestaties van AB:
Edit: op SkyScraperCity staat een interessante post over de kwaliteit van de bedrading in de IC4. Aangezien er verder geen bron is aangegeven kun je je er je twijfels bij zetten, maar helemaal uit de lucht gegrepen lijkt me het niet gezien de prestaties van AB:
Ansaldo-Breda IS a bad manufacturer.
The finest example of that is the electrical wiring.
Order a train from the Germans, and you get a complete charts of where every single electrical wire is. Open up to the wires, and they are all placed for easy access, in a neatly fashion.
Ansaldo-Breda on the other hand throws in the wiring whereever it will fit. Not two trains have the same wiring... What is worse is that they do not use the official international colours for the different wirings. They are not even consistant. Where they use one colour wire one place, they may use another colour another to serve the same purpose. I've been told that sometimes the same wire may have as many as five different colours before it reaches its destination.
[ Voor 61% gewijzigd door Alex) op 12-05-2011 14:27 ]
Hoe kan het, dan na een blikseminslag ergens op een ATB-NG traject (Ust - Rd) alle overwegen sluiten? Ik heb wel eens in een trein gezeten waar waarschijnlijk de ATB-NG niet goed werkte (''storing op dit baanvak''), maar daar reed de trein door met 40 KM/h. Ligt alle beveiliging (en dus de overwegen?) aan de 3000V lijn langs het spoor, of heeft dit een andere oorzaak?
edit:
Ik heb dit dus zelf gezien, ook in andere plaatsen was alles dicht. Slechts bij een paar overwegen stond politie.
Ik heb dit dus zelf gezien, ook in andere plaatsen was alles dicht. Slechts bij een paar overwegen stond politie.
Tussen Usquert en Roodeschool moeten reizigers rekening houden met een vertraging van meer dan 60 minuten. Door blikseminslag rijden er tussen Usquert en Roodeschool geen treinen.
[ Voor 10% gewijzigd door marcop23 op 12-05-2011 14:33 ]
laatst ging door 1 overweg storing bij Roosendaal ook 8 overwegen dicht... dus ze zullen wel met elkaar in verbinding staan.
Ik heb inderdaad ook vier keer gekeken of ik het wel goed vertaaldeAlex) schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:51:
Lost in translation... zo goed is mijn Deens niet, vandaar de machinevertaling. Overigens zou dat een flink geldbedrag zijn, aangezien er inmiddels 43 IC4's in Denemarken zijn. Daarvan zijn er naar het schijnt 18 goedgekeurd door de daartoe bevoegde autoriteiten. Dat zou betekenen dat er 25 treinen zijn die niet aan de eisen voldoen. En dat zou weer neerkomen op € 3.375.000,- boete per maand, zolang AnsaldoBreda dat niet fixt.
Da's wel heul veel!
Volgens andere nieuws- en persberichten gaat een onafhankelijk extern bedrijf voor DSB kijken wat nodig is om de treinen goed in te kunnen zetten. DSB gaat ook de mogelijkheden onderzoeken om eventueel onder het contract uit te komen en wat daarvan de consequenties zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Falskdansker op 12-05-2011 15:21 ]
http://www.dumpert.nl/med...e_voice_of_wikipedia.html
Hoe kom je aan zo'n 1ste klas bank? En wat zou zoiets kosten
?
Hoe kom je aan zo'n 1ste klas bank? En wat zou zoiets kosten
Is er een kaart waarop alle overwegnummers staan? Naar aanleiding van de overwegnummers die bij sommige overgangen staan eens gekeken bij prorail en kom daar wel het diepladerboekje tegen maar dit lijkt enigszins willekeurig. Zal echter ongetwijfeld logica inzitten..
c-tracksThinkPadd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:34:
http://www.dumpert.nl/med...e_voice_of_wikipedia.html
Hoe kom je aan zo'n 1ste klas bank? En wat zou zoiets kosten?
Komen uit die koplopers vandaan die ze nu aan het reviseren zijn
Ze kosten ehm:
Treinbank 2e klas 2 zits € 100,-
Treinbank 1e klas 2 zits € 125,-
Treinstoel 1e klas 1 zits € 100,-
Stoelpoot € 50,-
Best prijzig nog imo
de opbrengst gaat toch naar een goed doel (opknappen van locs enzo?)
[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 12-05-2011 19:01 ]
De concessie voor de exploitatie van de spoorlijn Zutphen - Hengelo - Oldenzaal van 2013 tot 2023 is naar Syntus gegaan, die ook al de concessie 2003 - 2013 hadden. De treinstellen die er nu al rijden zouden grondig gemoderniseerd worden.
De verliezende concurrenten waren Arriva en Connexxion.
[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 12-05-2011 18:58 ]
Virussen? Scan ze hier!
waren er geen speciale concessie eisen? (zoals verplicht nieuwe treinstellen ofzo?)wildhagen schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:58:
De concessie voor de exploitatie van de spoorlijn Zutphen - Hengelo - Oldenzaal van 2013 tot 2023 is naar Syntus gegaan, die ook al de concessie 2003 - 2013 hadden. De treinstellen die er nu al rijden zouden grondig gemoderniseerd worden.
Geen idee, zo dicht heb ik het niet gevolgd. Nieuwsartikel: http://www.radio350.nl/pa...aanbesteding_ov_in_twente
Virussen? Scan ze hier!
Even antwoorden op je 3kV vraag, Ja al het spul langs het spoor (overwegen beveiliging enz enz hangt aan het 3kV net, dit word ter plekke getranformeerd naar de 110v werkspanning. Komt er dus een bliksem inslag en de 3kV gaat onderuit zal het plat gaan (er is wel wat voor nodig een directe treffer hoeft nog niet eens te betekenen dat het plat gaat.marcop23 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:31:
Hoe kan het, dan na een blikseminslag ergens op een ATB-NG traject (Ust - Rd) alle overwegen sluiten? Ik heb wel eens in een trein gezeten waar waarschijnlijk de ATB-NG niet goed werkte (''storing op dit baanvak''), maar daar reed de trein door met 40 KM/h. Ligt alle beveiliging (en dus de overwegen?) aan de 3000V lijn langs het spoor, of heeft dit een andere oorzaak?
edit:
[...]
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Maar dit zou toch niet de oorzaak van het dichtgaan zijn, of hebben ze een beveiliging met noodstroom die er voor zorgt dat ze dan juist wel naar beneden gaan? Ik heb ook wel eens op een paal van een overweg (Vialis sticker) een of andere laagspanning gelezen (12 of 24V denk ik) maar dat zal dan wel voor de verlichting zijn.bestaudio schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:49:
[...]
Even antwoorden op je 3kV vraag, Ja al het spul langs het spoor (overwegen beveiliging enz enz hangt aan het 3kV net, dit word ter plekke getranformeerd naar de 110v werkspanning. Komt er dus een bliksem inslag en de 3kV gaat onderuit zal het plat gaan (er is wel wat voor nodig een directe treffer hoeft nog niet eens te betekenen dat het plat gaat.
Als de veiligheid niet gegarandeerd kan worden gaat de slagboom naar beneden, en word de overweg dus gesloten. Better safe than sorry.
Gebeurt bijvoorbeeld nog wel eens bij koperdiefstal, dan willen er ook nog wel eens wat overwegen automatisch dicht gaan uit veiligheidsoverwegingen. Paar maanden geleden bij ons in de buurt nog (zie dit artikel).
Gebeurt bijvoorbeeld nog wel eens bij koperdiefstal, dan willen er ook nog wel eens wat overwegen automatisch dicht gaan uit veiligheidsoverwegingen. Paar maanden geleden bij ons in de buurt nog (zie dit artikel).
Virussen? Scan ze hier!
't is andersom: geen stroom -> bomen naar beneden. Ze worden actief omhoog gehouden.marcop23 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:22:
[...]
Maar dit zou toch niet de oorzaak van het dichtgaan zijn, of hebben ze een beveiliging met noodstroom die er voor zorgt dat ze dan juist wel naar beneden gaan?
De verlichting en de bellen werkten gewoon, ze waren dus niet naar beneden gevallen door stroomuitval. Het lijkt mij ook niet fijn als je er net met je autotje onderdoor rijdt terwijl dat gebeurd. Is er dan een noodstroomvoorziening die buiten de 3kV om de slagbomen netjes laat sluiten, of zou het niets met de 3kV te maken hebben? Hoe kan het dan dat alle overwegen op een heel traject kunnen sluiten na een blikseminslag?
Daarom overspannen de bomen meestal niet de hele weg, maar slechts één weghelft, zodat je er nog uit kunt komen (AHOB, Mini-AHOB)Het lijkt mij ook niet fijn als je er net met je autotje onderdoor rijdt terwijl dat gebeurd.
Waarschijnlijk omdat er één of andere stroomkring word onderbroken ofzo? Zelfde reden als waarom er bij koperdiefstal ook alle overwegen aan een heel traject naar beneden gaan?Hoe kan het dan dat alle overwegen op een heel traject kunnen sluiten na een blikseminslag?
Dat zou mijn gok zijn iig.
Virussen? Scan ze hier!
DSB heeft hun advocaten de opdracht gegeven om te kijken hoe ze onder het contract uit kunnen komen...
Even een totaal antwoord dan 
Het spoor is fail safe gemaakt dwz zodra in dit geval de 3 kV wegvalt gaat alles naar de veilige kant, dat wil zeggen seinen op rood en overwegen dicht.
Als er een hele sectie uitligt kan het dus maar zo zijn dat er meerdere overwegen dicht liggen niet zo verwonderlijk aangezien de 3kV van OS naar OS loopt.
Dan nu waarom je wel de verlichting hebt zien branden. Bij elke overweg staan accu's juist voor dit gebeuren Deze zorgen er voor dat er een x tijd overheen gaat voordat echt de gehele overweg dood is. De bomen worden niet echt actief hoog gehouden deze staan op een magneet rem als daar de spanning vanaf gaat zullen de bomen dalen, dit gebeurt ook bij het sluiten, zwaartekracht sluit en een kleine motor opent hem om hem weer op te hangen in de magneet rem.
Dat je er een laagspanningssticker op hebt zien zitten klopt, het werkt namelijk totaal op deze spanning, welke deze exact is blijf ik je schuldig, daar ik niet werkzaam ben in SW maar EV.
Het spoor is fail safe gemaakt dwz zodra in dit geval de 3 kV wegvalt gaat alles naar de veilige kant, dat wil zeggen seinen op rood en overwegen dicht.
Als er een hele sectie uitligt kan het dus maar zo zijn dat er meerdere overwegen dicht liggen niet zo verwonderlijk aangezien de 3kV van OS naar OS loopt.
Dan nu waarom je wel de verlichting hebt zien branden. Bij elke overweg staan accu's juist voor dit gebeuren Deze zorgen er voor dat er een x tijd overheen gaat voordat echt de gehele overweg dood is. De bomen worden niet echt actief hoog gehouden deze staan op een magneet rem als daar de spanning vanaf gaat zullen de bomen dalen, dit gebeurt ook bij het sluiten, zwaartekracht sluit en een kleine motor opent hem om hem weer op te hangen in de magneet rem.
Dat je er een laagspanningssticker op hebt zien zitten klopt, het werkt namelijk totaal op deze spanning, welke deze exact is blijf ik je schuldig, daar ik niet werkzaam ben in SW maar EV.
Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!
Hallo vrienden,
We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar
Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!