Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
Excuus als hier al meer over geschreven is, maar ik kan er niks over vinden omdat de trefwoorden waar ik op zoek allemaal vrij algemeen zijn en vooral jubelende nieuwsartikelen over inturettuh in duh trein opleveren.

Afgelopen zondag deed ik een rare ontdekking toen ik in de trein wat met Google Maps op mijn Nokia E71 zat te spelen. Als deze nog geen GPS-fix heeft, toont Google Maps vermoedelijk de locatie van de GSM-mast en de afstand tot die mast. Ik zie dan in de hoek "searching for sattelites (x)" en "your location within <veel> meters".

Volgens mijn Garmin eTrex was ik nog zeker 22 kilometer van het station Gouda. Volgens mijn E71 was ik op minder dan 80 meter van (vermoedelijk) een GSM-mast naast station Gouda. :?

Volgens mij kan dat maar 1 ding betekenen. In de Koploper waar ik in zat - eentje met een wat afwijkend interieur en een helemaal dichtgemaakte doorloopdeur, dus vast onlangs omgebouwd - zit een of andere picocel verstopt die zelf geen echte GSM-paal is, maar al het verkeer op een of andere manier door-relayed naar een zendmast in Gouda. Of het is weldegelijk een echt basisstation die hooguit administratief gevestigd is op het punt dat door de E71 werd aangegeven. Maar zou het dan toeval zijn dat ik richting Gouda reed of weet die picocel dat?

Helaas ben ik op de terugweg richting Utrecht in een ICM vergeten te kijken en heb ik het stuk Utrecht - Hilversum met de fiets gedaan zodat ik niet heb kunnen zien wat het DDR-materieel doet.

Weet iemand hier meer over te vertellen? Is dit uniek voor Vodafone? Hebben meer treinen dit, of alleen de meest recent opgeknapte koplopers? Is er op internet wat over te vinden als je de juiste naam voor deze techniek maar weet?

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:39

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dat is wel een heel vergezochte verklaring die je daar bedenkt. Ik zou eerder denken dat Google Maps de vemoedelijke locatie en afstand tot de mast verkeerd heeft.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
Ik zit minutenlang in een trein op ruim 20 kilometer van Gouda met een snelheid van 140 km/u en al die tijd denkt Google Maps dat ik op minder dan 80 meter van een mast naast station Gouda ben? Een mast die nog nieteens binnen het bereik van m'n Nokia-antennetje is?

Ik vind het ook een vergezochte verklaring, maar heb jij een betere? Een rekenfout vind ik niet aannemelijk.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

Tazzios

..

Zonder gehinderd van enige kennis:
Misschien staan er tussen door masten die aangesloten zitten op het basisstation van de mast van gouda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Tazzios schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:07:
Misschien staan er tussen door masten die aangesloten zitten op het basisstation van de mast van gouda?
Hmmnee. Volgens mij heeft iedere mast zijn eigen unieke ID. Moet ook wel, politie kan je aanmeldingen bij een mast gebruiken om te bepalen waar je geweest bent, bijvoorbeeld. Een straal van 22 km is dan wel erg veel om binnen te zoeken, nietwaar?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:50

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik denk eerder dat google maps je locatie maar eens per 10 minuten bijwerkt.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
Tazzios schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:07:
Dat zou niet kunnen werken omdat het ID van de mast moet veranderen bij een hand-over. Als je dus uit het bereik van de ene mast dreigt te raken moet er een andere mast met een ander ID zijn die het gesprek kan overnemen. Al die tijd had ik een ontvangst van 5 streepjes wat mij doet vermoeden dat er een mast dichtbij is. Een picocel in de trein zelf bijvoorbeeld.
Danfoss schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 16:12:
Ik denk eerder dat google maps je locatie maar eens per 10 minuten bijwerkt.
Tenzij je op de 0 drukt, dan refreshed je locatie direct. Bovendien kan google maps niet weten waar ik over een kwartier ben.

Hey mensen, ik ben echt niet gek of zo. Ik beschrijf wat ik heb waargenomen en vraag of iemand er wat vanaf weet. Blijkbaar is het wel iets nieuws, want geen van de reacties laat merken iets te weten van deze techniek.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Topicstarter
Ik heb de vraag even neergelegd in het grote spoorwegentopic waar ene CyBeR wel een aardige verklaring had:
CyBeR schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:18:
[...]

Koploper met wifi? Dan heb je waarschijnlijk wifi-positioning gebruikt en dat faalt natuurlijk als de wifi meebeweegt. Ik denk dat het aangeven van Gouda toeval was. Je Garmin gebruikt GPS en dat is natuurlijk wel gewoon nauwkeurig.
Dat kan zeker een verklaring zijn als de E71 ook gebruik maakt van WiFi-posistionering. Of is dat een truukje dat in de Google Maps applicatie zit? Ik dacht dat de E71 enkel GPS gebruikt, ondersteund met de lokaties van de zendmasten waarop ingelogd is. Ik heb de WiFi-scan ook uit staan en zat via de Vodafone APN te Google Mapsen.

Dat mijn GPS nauwkeurig was, daar ging ik wel van uit. Die had me in ieder geval op een spoorbaan geprojecteerd en wat ik uit het raam zag, leek qua landschap wel overeen te komen met mijn positie op de kaart.

Edit: Even in de instellingen van de telefoon gekeken: De vinkjes voor postitioning methods staan aan bij "Assisted GPS" en "Integrated GPS" en uit bij "Network based" en "Bluetooth GPS". Zou WiFi-positioning vallen onder "Network based" of onder "Assisted GPS"? Het zou in ieder geval nieuw voor mij zijn dat een E71 ook WiFi-positioning gebruikt. Jammer dat ik mijn iPod Touch niet bij me had, dan had ik kunnen kijken wat die ervan dacht. Daarvan weet ik zeker dat ie WiFi gebruikt en niks anders.

Edit2: Als mijn E71 inderdaad WiFi-positioning gebruikt, dan is de verklaring voor Gouda ook wel voor de hand liggend. De trein / het accesspoint is daar waarschijnlijk gescanned door whoever die database van SSID's aan het samenstellen was. Het is goed mogelijk dat deze Koploper wel vaker in Gouda komt...

Edit3: WiFi-Positioning moet haast wel een verklaring zijn. Ik wist niet dat mijn E71 dat deed, maar hier is iemand met een (iets nieuwere) Nokia N79 die een soortgelijk verschijnsel meldt, maar de oorzaak er wat sneller bij gevonden heeft:
Maps wi-fi positioning confused by travelling wi-fi spots

I was travelling on a train with a wi-fi hotspot on board. When I launched Google Maps, it would decide that I was in another part of the country, in a train station hundreds of miles away. [...]
Het feit dat ie honderden mijlen verderop geplaats werd, heeft hem in dit geval eerder op het goede spoor gezet.

[ Voor 42% gewijzigd door TwOkkie op 04-05-2011 18:07 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Dat valt onder Assisted GPS, en inderdaad een prima verklaring voor het fenomeen.
Ik heb het ook toen ik mijn WiFi hotspot meeverhuisde van mijn oude huis naar het nieuwe, hij gaf bij Assisted GPS aan dat ik nog steeds op mijn oude locatie was.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vodafone? T-Mobile bied gratis draadloos internet* aan bij de nieuwe koplopers.

* = streaming wordt geblokkeerd.

http://www.t-mobile.nl/promo/ns/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
TwOkkie schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 17:27:

Het feit dat ie honderden mijlen verderop geplaats werd, heeft hem in dit geval eerder op het goede spoor gezet.
Mooi ;)

Verder heb ik niet veel toe te voegen, aangezien je zelf je oplossing al aan het beredeneren bent en die lijkt me ook wel logisch.
Pagina: 1