Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 175 Laatste
Acties:
  • 702.001 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:46

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

ArcticWolf schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:24:
de opbrengst gaat toch naar een goed doel (opknappen van locs enzo?)
Een goed doel, de NS zit niet bepaald op zwart zaad ;)...
http://www.hgb-v.nl/?q=node/2

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 16-05-2011 20:25 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of het hier hoort maar ik zag alleen dit topic als NS thread.

Weet iemand hoe het komt dat je niet gebruikte NS kaartjes niet kunt terug declareren op de dag(of erna) van afstempeling? Ik heb hier niks over terug kunnen vinden in de NS voorwaarden.
Punt is dat ik op een bepaalde datum met de NS zou vertrekken,ruime van te voren al kaartjes had gekocht op een specifieke datum en ik een paar dagen daarvoor ziek werd waardoor ik dus er geen gebruik van kon maken. :'( Om de NS site staat dat je alleen maar kunt terug declaren als je ongebruikte kaartje uiterlijk 1 dag voor vertrek(afstempeldatum) wordt teruggestuurd/aangemeld als "niet gebruikt". :/
Daarna is het pech gehad.. :F

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat er geen zekerheid is dat er een conducteur langs komt en NS dus niet kan zien of een kaartje met een datum in het verleden wel of niet gebruikt is. Anders dan had ik zeker de helft van mijn kaartjes kunnen terugvorderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 17-05-2011 13:59 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 23:29

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Donderdag as. worden EETC-rijtuigen voorbereid voor de inzet in de wintersporttreinen; met 1200 naar Venlo v.v.:
Watergraafsmeer 8.44, via Duivendrecht, Utrecht C. 9.18, 's-Hertogenbosch 10.04/.17, Eindhoven 10.42, Venlo 11.22
Venlo 12.53, Eindhoven 13.38, 's-Hertogenbosch 14.03/.10, Geldermalsen 14.30/.42, Utrecht C. 15.04, via Duivendrecht, Watergraafsmeer 15.38.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Ik heb me nou altijd afgevraagd hoe een trein nou eigenlijk in detail wordt aangedreven en hoe hij nou zijn stroom pakt. Ja, via de bovenleiding door de pantograaf, maar staan alle treinen in serie of zijn ze parallel geschakeld? Ik heb eens gelezen dat een loc ook stroom afgeeft aan het spoor, is zo de kring gesloten? Misschien niet eens een goede vraag, maar je snapt misschien wel waar ik naartoe wil. Het is voor mij zo een onbekende bedoeling, dat ik mijn vraag niet eens correct kan stellen..

Ik heb zo nu en dan al geprobeerd dat op te zoeken, maar ik kan niet echt goede, duidelijk uitgelegde uiteenzettingen vinden. Iemand die het voor me kan verduidelijken of een leuke bron kan aanwijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
RnB schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:16:
Ik heb me nou altijd afgevraagd hoe een trein nou eigenlijk in detail wordt aangedreven en hoe hij nou zijn stroom pakt. Ja, via de bovenleiding door de pantograaf, maar staan alle treinen in serie of zijn ze parallel geschakeld? Ik heb eens gelezen dat een loc ook stroom afgeeft aan het spoor, is zo de kring gesloten? Misschien niet eens een goede vraag, maar je snapt misschien wel waar ik naartoe wil. Het is voor mij zo een onbekende bedoeling, dat ik mijn vraag niet eens correct kan stellen..

Ik heb zo nu en dan al geprobeerd dat op te zoeken, maar ik kan niet echt goede, duidelijk uitgelegde uiteenzettingen vinden. Iemand die het voor me kan verduidelijken of een leuke bron kan aanwijzen?
Bij het systeem wat voor het grootste deel in NL ligt (1500V nominaal, in de praktijk 1800V) is de bovenleiding de pluspool en de spoorstaaf de min/aarde (via de wielen/assen). Je zou in feite kunnen zeggen dat alle treinen parallel geschakeld staan, zij het niet dat de bovenleiding (en dus ook de spoorstaven) in secties verdeeld zijn die ook fysiek gescheiden zijn.

Dan is er ook nog zoiets als 25kV. De bovenleiding is dan de fase (+25kV/-25kV), en de spoorstaaf de neutraal/aarde. Dit vind je alleen op hogesnelheidslijnen en de Betuweroute. En in Duitsland :P

[ Voor 7% gewijzigd door Vinnienerd op 17-05-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Had Duitsland niet 15 kV 16,7 Hz?

In Frankrijk (ten noorden van Parijs) en in Engeland (buiten de 3rd rail-lijnen) vind je wel 25 kV.

[ Voor 60% gewijzigd door Alex) op 18-05-2011 08:52 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Alex) schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 08:51:
Had Duitsland niet 15 kV 16,7 Hz?
Merendeels wel, maar ze hebben ook nog 25 kV, 50 Hz op de Rübelandbahn

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ah ok, dat wist ik niet. België heeft 25 kV op alle HSL's en een deel van de lijn naar Luxemburg als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Hier kan je trouwens mooi zien welk land welke spanning op welke lijn gebruikt: Wikipedia: List of current systems for electric rail traction

Zitten best exotische spanningen tussen zoals maar liefst 50 kV (!) of 550 of 600V (trams uiteraard) :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Vinnienerd schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:26:
[...]

Bij het systeem wat voor het grootste deel in NL ligt (1500V nominaal, in de praktijk 1800V) is de bovenleiding de pluspool en de spoorstaaf de min/aarde (via de wielen/assen). Je zou in feite kunnen zeggen dat alle treinen parallel geschakeld staan, zij het niet dat de bovenleiding (en dus ook de spoorstaven) in secties verdeeld zijn die ook fysiek gescheiden zijn.

Dan is er ook nog zoiets als 25kV. De bovenleiding is dan de fase (+25kV/-25kV), en de spoorstaaf de neutraal/aarde. Dit vind je alleen op hogesnelheidslijnen en de Betuweroute. En in Duitsland :P
Oké, nu weet ik weer een stukje meer. :)
Maar kan het nog dieper? Ik zou graag willen weten wat er gebeurd wanneer de stroom binnenkomt via de pantograaf, waar gaat ie dan naartoe? Wordt er eerst iets omgezet dmv transformatoren of komen die 1,5kV's gelijk de motor in, wat gebeurd er in de motor? Hoe schakelt een trein of is er helemaal geen schakeling? Het zoemen van de loc, wat is dat?

Puur uit nieuwsgierigheid en fascinatie voor die grote en zware transportmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de oudere locs en treinstellen (1000-1500, treinstellen tot de eerste generatie Koplopers) stond er inderdaad gewoon "bovenleidingsspanning" op de motoren. Er wordt altijd met 2 motoren in serie gereden, dus op elke motor staat de helft van de bovenleidingsspanning.
In modernere locs en treinstellen wordt de bovenleidingsspanning met een chopper verlaagd en bij nog moderene systemen naar draaistroom omgezet. Dat is het zoemen wat je bij moderne treinen hoort.

Zie ook Wikipedia: Elektrische tractie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Voor de eerste generatie koplopers werd er overigens ook al geëxperimenteerd met choppers. Zo zijn er 2 Sprinters (nr's 2014 en 2015) geweest die ook een chopper-installatie hadden ipv de gebruikelijke rijweerstanden. Dat was alleen niet erg betrouwbaar, en die stellen hebben ook jaren aan de kant gestaan.

In 2000 zijn in die twee stellen, ter voorbereiding van de modernisering van SGMm, wel andere chopper-installaties (op basis van IGBT) ingebouwd, en dat had meer succes.

Is dat bij de verbouding tot SGMm overigens ook in de overige sprinters ingebouwd, of hebben die nog steeds rijweerstanden?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:09
wildhagen schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 09:12:
Hier kan je trouwens mooi zien welk land welke spanning op welke lijn gebruikt: Wikipedia: List of current systems for electric rail traction

Zitten best exotische spanningen tussen zoals maar liefst 50 kV (!) of 550 of 600V (trams uiteraard) :)
Ongeveer hetzelfde maar dan in kaartvorm: maps of railway-networks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:15:Er wordt altijd met 2 motoren in serie gereden, dus op elke motor staat de helft van de bovenleidingsspanning.
Maasluip schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:44:De Turbo-V's hebben namelijk een PZ3 stand (parallel-zwakveld 3) die de allerlaatste rijstand is die kunt kiezen en dus alleen maar gekozen kan worden als je al hard rijdt.
Bij optrekken begin je in R of S (rangeer of serie) stand. Pas op snelheid kun je naar de P (parallel) stand, en dan pas naar wens de zwakveld standen.
Wat staat hier dan parallel?

En weet iemand toevallig wat voor motoren de SLT heeft?

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ha. Goeie vraag ;)

Plan V heeft 4 tractiemotoren. Van die 4 staan er altijd twee in serie. Je hebt dus twee sets van twee motoren. Die worden afhankelijk van de gekozen rijstand in serie gezet of parallel.

In ASCII art:
Serieschakeling:
1500 V                         0 V
 +---(M)---(M)---(M)---(M)--->I>+

Over elke motor staat 1500/4 = 375 V, door elke motor loopt stroom I

Parallelschakeling:
1500 V                0 V
-+---(M)---(M)---+->I>-+
 |               |
 +---(M)---(M)---+

Over elke motor staat 1500/2 = 750 V, door elke motor loopt stroom I/2

Nederlandse tractievoertuigen zijn in het algemeen allemaal zo gebouwd dat er altijd minstens twee tractiemotoren in serie staan. In locs met 6 assen kun je ook nog een tussenstand krijgen. Dus stand S is alle 6 in serie, S/P is 2 groepen parallel van 3 motoren in serie, P is 3 groepen parallel van 2 motoren in serie.

SLT heeft een moderne draaistroominstallatie. Met choppers wordt een tussenspanning opgewekt die met vermogenselektronica wordt omgezet in een draaistroom met wisselende frequentie. Frequentie varieert naar gelang de snelheid die gereden moet worden en of je optrekt of afremt.

[ Voor 35% gewijzigd door Maasluip op 18-05-2011 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Voor de fans heb ik hier een review van de open dag bij NedTrain Maastricht anderhalve week geleden:

http://www.treinenweb.nl/index.php?page=review&id=27

Have fun :D
PS: Deze foto's zijn door een maat van mij gemaakt, ik was helaas niet op de open dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:01

Onbekend

...

RnB schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 09:37:
Ik zou graag willen weten wat er gebeurd wanneer de stroom binnenkomt via de pantograaf, waar gaat ie dan naartoe? Wordt er eerst iets omgezet dmv transformatoren of komen die 1,5kV's gelijk de motor in, wat gebeurd er in de motor?
Een kleine toevoeging op de al reeds gegeven antwoorden:
Transformatoren werken niet op gelijkspanning (wat dus het NL spoorwegnet heeft). Bij het omvormen naar een wisselspanning gaat er aardig wat energie verloren. Daarom is ons elektriciteitsnet wisselspanning, want het omvormen naar gelijkspanning is veel gemakkelijker dan andersom.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Vandaag bracht SLT 2454 een vooralsnog kort bezoek aan NL. Aan de grens op weg naar Amersfoort: foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:06

KrazyJay

Maasluip schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:56:
[...]

Nederlandse tractievoertuigen zijn in het algemeen allemaal zo gebouwd dat er altijd minstens twee tractiemotoren in serie staan. In locs met 6 assen kun je ook nog een tussenstand krijgen. Dus stand S is alle 6 in serie, S/P is 2 groepen parallel van 3 motoren in serie, P is 3 groepen parallel van 2 motoren in serie.

[...]
Nog een toevoegend vraagje dan:

Om even een aanname te doen, in het geval dan alle motoren parallel staan, of in dit geval stand P, is er meer koppel beschikbaar dan in een seriële schakeling resulterend in meer kracht (voor bijvoorbeeld acceleratie) maar een lagere topsnelheid? Is er trouwens op snelheid ook om te schakelen in standen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is elektro, dus je kunt het niet vergelijken met een motor met versnellingsbak.
Stand P is voor hogere snelheden, S voor lagere.
In stand S heb je veel minder vermogen tot je beschikking. Wat ook nodig is want vermogen is kracht (koppel) x snelheid (P = F * v). Hieruit kun je afleiden dat bij gelijkblijvend vermogen en dalende snelheid het koppel stijgt. Te veel koppel betekent dat de wielen doorslippen. Je wil bij een lage snelheid niet te veel vermogen ontwikkelen. Bij een auto doe je dat door niet vol gas te geven, bij dit soort schakelingen doe je dat o.a. door motoren in serie te zetten (volgende stap is de motorstroom begrenzen door weerstanden bij te schakelen).

Berekening:

Elke motor heeft een uurvermogen van 145kW. Bij een ontwerpsspanning van 675V is dat 214A, maar dat betekent ook dat elke motor een weerstand van 3.14 (pi ;) ) Ohm heeft.

Met 4 motoren in serie staat er over elke motor 337.5V. Samen met een weerstand van 3.14 Ohm betekent dat dat er een stroom van 107 A gaat lopen en dat je dus een maximaal vermogen van 36 kW per motor ontwikkelt.
Dan schakel je over naar de P stand waardoor er de maximale 675V over elke motor staat en je de maximale 145kW per motor krijgt.

Op snelheid kun je vast omschakelen van P naar S (gewoon rijcontroller verzetten), dat betekent dus dat je maar een kwart van je vermogen beschikbaar hebt. Misschien interessant voor als je een lichte helling af gaat. Geen idee of dit normale praktijk is.

[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 19-05-2011 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Met dank aan 's lands best functionerende railinfrastructuurbeheerder ging EETC's lelijke eendje met rijtuigen vandaag bij Eindhoven rechtsaf in plaats van linksaf en zo werd ongepland Roermond in plaats van Venlo aangedaan. NSR deed ook een duit in het zakje waardoor slechts een flutstek nog bereikbaar was ;): klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Laatst online: 12:06

KrazyJay

Maasluip schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:42:
Het is elektro, dus je kunt het niet vergelijken met een motor met versnellingsbak.
Stand P is voor hogere snelheden, S voor lagere.
In stand S heb je veel minder vermogen tot je beschikking. Wat ook nodig is want vermogen is kracht (koppel) x snelheid (P = F * v). Hieruit kun je afleiden dat bij gelijkblijvend vermogen en dalende snelheid het koppel stijgt. Te veel koppel betekent dat de wielen doorslippen. Je wil bij een lage snelheid niet te veel vermogen ontwikkelen. Bij een auto doe je dat door niet vol gas te geven, bij dit soort schakelingen doe je dat o.a. door motoren in serie te zetten (volgende stap is de motorstroom begrenzen door weerstanden bij te schakelen).

Berekening:

Elke motor heeft een uurvermogen van 145kW. Bij een ontwerpsspanning van 675V is dat 214A, maar dat betekent ook dat elke motor een weerstand van 3.14 (pi ;) ) Ohm heeft.

Met 4 motoren in serie staat er over elke motor 337.5V. Samen met een weerstand van 3.14 Ohm betekent dat dat er een stroom van 107 A gaat lopen en dat je dus een maximaal vermogen van 36 kW per motor ontwikkelt.
Dan schakel je over naar de P stand waardoor er de maximale 675V over elke motor staat en je de maximale 145kW per motor krijgt.

Op snelheid kun je vast omschakelen van P naar S (gewoon rijcontroller verzetten), dat betekent dus dat je maar een kwart van je vermogen beschikbaar hebt. Misschien interessant voor als je een lichte helling af gaat. Geen idee of dit normale praktijk is.
Misschien is dit het verkeerde topic om op de elektronica in te gaan, maar wordt in stand P het aantal beschikbare amperes niet gedeeld tussen de motoren? Haalt de motor dus alleen maar de kracht uit het verschil in voltage tussen de bovenleiding en de spoorstaven? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
wildhagen schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 10:21:
Voor de eerste generatie koplopers werd er overigens ook al geëxperimenteerd met choppers. Zo zijn er 2 Sprinters (nr's 2014 en 2015) geweest die ook een chopper-installatie hadden ipv de gebruikelijke rijweerstanden. Dat was alleen niet erg betrouwbaar, en die stellen hebben ook jaren aan de kant gestaan.

In 2000 zijn in die twee stellen, ter voorbereiding van de modernisering van SGMm, wel andere chopper-installaties (op basis van IGBT) ingebouwd, en dat had meer succes.

Is dat bij de verbouding tot SGMm overigens ook in de overige sprinters ingebouwd, of hebben die nog steeds rijweerstanden?
Om hier nog even op te antwoorden: In tegenstelling tot de revisie van ICM naar ICMm of het aankomende DDZ is bij de revisie van SGM naar SGMm wel degelijk aan de tractie-installatie geklust, alle stellen zijn tegenwoordig voorzien van een chopperinstallatie. (luister maar eens bij het optrekken ;)).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Technerd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:34:
[...]

Misschien is dit het verkeerde topic om op de elektronica in te gaan, maar wordt in stand P het aantal beschikbare amperes niet gedeeld tussen de motoren? Haalt de motor dus alleen maar de kracht uit het verschil in voltage tussen de bovenleiding en de spoorstaven? Of mis ik iets?
Met dien verstande dat er 2 series van 2 motoren parallel staan klopt dat. Dus de stroom die door de motor loopt is dus de helft van de stroom die de hele trein afneemt.
Maar simpel gezegd is het dan precies zoals je een motor van een modelauto aansluit: 12V op de plus en 0V op de min. Alleen is het in Nederland dan 1500V op de plus.

Zo is er ook ergens een youtube filmpje te vinden waar een mijnbouw lokje wordt gereden op een openliggende (220V ?) kabel door er gewoon een kabeltje op op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 13:41
wildhagen schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 09. :12:

Hoeveel vermogen is er eigenlijk beschikbaar op het Nederlandse net? Het lijkt mij 1500V * 4000A = 6MW. De ES 64 F4 haalt hier slechts 4,5MW, wat zelf wat minder is als het continu vermogen van een 1600. Waarom is dat, gewoon vanwege de techniek in de choppers?

Hoeveel vermogen is er dan beschikbaar op de Betuweroute? Ik kon dat niet zo snel vinden in de netverklaring PDF, waar ik de stroom die door de bovenleiding ging wel kon vinden.

Hier zie je een plaatje van dat 50kV lijntje in de USA, met 4 locs:
Afbeeldingslocatie: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Blackmesaandlakepowellmay2007.jpg
Eén loc heeft een vermogen van 4MW (een GE E60). Er staan 5 locs voor, waarvan 4 met de panto omhoog. Dat betekent dat er maximaal 16MW afgenomen kan worden. Als ze die vijfde lok ook kunnen gebruiken, maar niet doen omdat het niet nodig is, kan er max. 20MW afgenomen worden. Lukt dat ook op de Betuweroute?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:09
marcop23 schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 10:49:
[...]

Hoeveel vermogen is er eigenlijk beschikbaar op het Nederlandse net? Het lijkt mij 1500V * 4000A = 6MW. De ES 64 F4 haalt hier slechts 4,5MW, wat zelf wat minder is als het continu vermogen van een 1600. Waarom is dat, gewoon vanwege de techniek in de choppers?

Hoeveel vermogen is er dan beschikbaar op de Betuweroute? Ik kon dat niet zo snel vinden in de netverklaring PDF, waar ik de stroom die door de bovenleiding ging wel kon vinden.

Hier zie je een plaatje van dat 50kV lijntje in de USA, met 4 locs:
[afbeelding]
Eén loc heeft een vermogen van 4MW (een GE E60). Er staan 5 locs voor, waarvan 4 met de panto omhoog. Dat betekent dat er maximaal 16MW afgenomen kan worden. Als ze die vijfde lok ook kunnen gebruiken, maar niet doen omdat het niet nodig is, kan er max. 20MW afgenomen worden. Lukt dat ook op de Betuweroute?
Inderdaad max 6MW onder 1500V, onder 25KV max 25MW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Prorail was vannacht weer lekker bezig - en NS heeft pas achteraf erop gereageerd.

Tegen 2u zat ik in de nachtnettrein van 's Hertogenbosch naar Utrecht. Gelijk nadat Utrecht omgeroepen werd ging de trein stilstaan. Er werd omgeroepen dat er gewacht moest worden op een vrij spoor. En er werd gewacht, en gewacht. De aansluitende nachtnettrein naar R'dam via o.a. Schiphol zou om 2u07 vertrekken. De NS conducteur van de trein dacht er niet aan om daar iets over op te vragen of om te roepen, wel nog om 2u05 gemeld dat we nog steeds op een vrij spoor aan het wachten waren.
Uiteindelijk komen we om exact 2u07 binnen op Utrecht CS. Deuren gaan open en terwijl de halve trein een sprintje trekt richting spoor 15 horen we gefluit en jawel, daar begint als we beneden komen de trein voor onze neuzen weg te rijden. Er staat een groepje conducteurs en beveiligers op het perron die verbaasd naar ons kijken, en nadat we uitlegden waar we vandaan kwamen riep de leidinggevende conducteur droogjes: "Verrek, die had inderdaad aansluiting moeten geven ja..."

Voor de reizigers richting Schiphol en verder heeft zij het alsnog netjes op weten te lossen, een SLT werd opgetrommeld om via de Schipholboog rechtstreeks die kant op te gaan, en we kwamen zowaar 5 minuten eerder aan dan de trein die we hadden moeten hebben. Alleen jammer dat ik naar A'dam CS moest en dus alsnog 20 minuten langer onderweg was :'(

Gezien de omstandigheden een pluim voor het snel een alternatief regelen, maar dit had op zoveel manieren voorkomen kunnen worden :o
  • Spoor 12 was inderdaad bezet door de vertraagde nachtnettrein richting 's Hertogenbosch, maar dat er om 2u 's nachts op Utrecht CS geen alternatief spoor beschikbaar te maken zou zijn om vertraging te voorkomen was blijkbaar niet bij iemand bij Prorail opgekomen.
  • Er vertrekken op dat tijdstip twee treinen per uur vanaf Utrecht, er komen ook twee passagierstreinen per uur binnen die geacht worden aansluiting op elkaar te geven. Toch kwam het bij niemand van het NS personeel op het perron of in de vertrekkende trein op om even na te gaan of de IRM die pal tegenover hen binnenkwam mogelijk een van die twee treinen was...
  • Het had ook bij de conducteur in de vertraagde trein kunnen opkomen om contact op te nemen met z'n collega's om te controleren dat zij ook op zijn reizigers gingen wachten. Dat heeft hij niet gedaan.
Ten gevolge hiervan heeft NS onnodig de kosten moeten maken van een reservetrein inzetten. Nog los van de geirriteerde reizigers is dat geld over de balk gesmeten. Iets als dit illustreert wel haarfijn waar die boete aan Prorail voor was, maar IMHO mogen de NS mensen op perron en in de treinen zich ook achter de oren krabben hier. In de spits snap je dat ze niet iedere mogelijke trein in de gaten kunnen houden, maar om 2u 's nachs...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Knitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Dat is nog prachtig geregeld.

Gister maakte NS / Prorail er nog wel een bende van elders op het net.

Het liep gister niet helemaal lekker met de treinenloop rondom Utrecht/Arnhem/Zutphen:
- 7629 had +14 maar de CTA toonde +- 5 minuten, omroep zweeg. :|
Vlak achter de 7629 reed de IC 3628, maar 7629 mocht eerder weg, waardoor IC 3628 +8 klokte voor Zutphen, maar voor Zutphen binnen gereden mocht worden hadden wij nog 8 minuten stil gestaan. Dit ivm een afgesloten Lint op spoor 3 die afgerangeerd moest worden, 7629 die op spoor 2A behandeld werd, 17834 werd ook op spoor 2A behandeld. Uiteindelijk, nadat er +16 werd afgeklokt, mochten wij het station binnen. Spoor 3 werd bezet gehouden door een Lint die afgesloten was, en verder waren alle aansluitingen al weg. Te Deventer waren eveneens de overstappen al weg, maar de HC schroomde niet om alsnog nieuwe overstappen te vermelden. Te Zwolle deed ze weer haar uiterste best om de reiziger te informeren

Een nadeel was dat er kort gekeerd werd met 3600 te Zwolle. Hierdoor vertrok de kerende trein te Zl ook al in de plus.

Gister te Arnhem liep het 's Ochtends niet helemaal lekker..
- Er werd continu live omgeroepen "vanwege een seinstoring bij Velperpoort rijden ALLE treinen van- en naar Velperpoort met een vertraging tussen de 5 en 15 minuten." Dat op een dusdanig zacht volume dat je hoorde dat ze omriepen, maar daar hield het ook bij op.. 8)7
- Tuffy wist ook voor geen ophouden, de ene spoorwijziging na de ander, zelfs al was de desbetreffende trein niet gespoorwijzigd |:(
- De IC 3129 stond eerst met +16 aangekondigd, maar later was dit al +41, maar de omroep zweeg in alle talen :'(
- Sprinter 7629 stond om 9:30 al met +9 aangekondigd, dit was om 9:50 al +17, Tuffy en de CTA-bakken zwegen in alle talen, en de CTA gaf om 10:00 pas aan "Vertraging +- 5 minuten". De omroep bleef zwijgen hierover. 8)7
- De omroep meldde dat er van spoor 3B een extra IC naar Utrecht en Amsterdam vertrok, echter was dit de vertraagde EuroNight (De CNL was er om 9:40 nog niet). Maar daarna werd er gezegd dat je niet mocht instappen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 08:30:
[...]

Zo is er ook ergens een youtube filmpje te vinden waar een mijnbouw lokje wordt gereden op een openliggende (220V ?) kabel door er gewoon een kabeltje op op te leggen.
Gevonden:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=QMRsqhynOq8]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
LOL, ja zo kan het ook. Wel lekker veilig en professioneel :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Haha, op 1:38 zelfs even de helm af!

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:23

dj_dysaster

Stoom \o/

Een verkeerd spoor nemen bij ommen en de reizigers terug laten lopen naar zwolle 8)7 . Kan het me echt niet voorstellen, dat is toch een km of 15/20....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:37
lol wat een primitief gebeuren, hij krijgt het locomotiefje ook amper weg door de hoge startpieken steeds :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ohne viele Wörter: voor een nieuwe ronde toelatings- en EMC-proefritten kwam het nieuwe speeltje van het Prüf- und Validationcenter Wildenrath vandaag voor het eerst in Nederland om twee SLT's bij de neus te nemen en de grens over te slepen. Daaronder ook het nieuwe stel van vorige week. Klik-klak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dj_dysaster schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:57:
Een verkeerd spoor nemen bij ommen en de reizigers terug laten lopen naar zwolle 8)7 . Kan het me echt niet voorstellen, dat is toch een km of 15/20....
Ik zie ook niet wat voor verkeerd spoor je kunt nemen in Ommen. Dat is dan in Marienberg of in Zwolle zelf.
En dan nog "neemt" de machinist geen verkeerd spoor maar wordt hij er door de VL op geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22

Fiber

Beaches are for storming.

Cheesy schreef op maandag 23 mei 2011 @ 21:31:
Machinist neemt verkeerd spoor?
...
Heeft een machinist daar überhaupt invloed op? Kan een machinist vanuit zijn cabine zelf de wissels bedienen? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Fiber schreef op maandag 23 mei 2011 @ 23:48:
[...]

Heeft een machinist daar überhaupt invloed op? Kan een machinist vanuit zijn cabine zelf de wissels bedienen? O-)
Nee, komt door een slapende treindienstleiding, en daardoor neemt hij het verkeerde spoor. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 24-05-2011 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:10
ZWOLLE - Het treinstation in Zwolle gaat in 2012 vier weken dicht voor werkzaamheden aan de Hanzelijn. Dat meldden ProRail en NS dinsdag.

De nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle moet eind volgend jaar voltooid zijn. Het station Zwolle krijgt een fors bredere voetgangerstunnel en er wordt een nieuw perron aangelegd.

De buitendienststelling van het station staat gepland in de zomervakantie van 2012. Ook deze zomer ondervinden reizigers al hinder van de werkzaamheden, meldde ProRail.
Edit: Zie ook hier

[ Voor 9% gewijzigd door peterkuli op 24-05-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Daar hebben ze minstens 5 jaar over lopen bekvechten met elkaar 8)7 wel knap dat ze toch akkoord zijn gegaan met 1 volledige maand.
Misschien hebben ze naar Arnhem gekeken, waar het wel goed ging in de zomer :>

[ Voor 23% gewijzigd door ArcticWolf op 24-05-2011 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:37

PauseBreak

derp!

Dat hangt ook maar net af van je definitie van goed. De vertragingen waren niet bepaald fijn :P

Maar goed, Zwolle dus een maand dicht. Hoe hadden ze gedacht dat mensen van en naar Groningen/Leeuwarden gingen komen in de tussentijd dan? Lekker met de bus zeker? :')

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Staat gewoon in het artikel hoor:
Zodra het station volledig is afgesloten, worden reizigers met bussen vervoerd.

''Mogelijk zullen stations als 't Harde en Meppel als overstapstation fungeren'', stelde een woordvoerder van Prorail. Doorgaande reizigers zullen om de stad heen geleid worden.
En het valt in de zomervakantie, wanneer er toch al minder mensen rijden.

Het zal toch een keer moeten gebeuren....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Met de bus dus. Wat een genot! Nou ja, gelukkig hebben we ook een auto, heb ik er relatief gezien minder last van (en nu maar hopen dat niet teveel mensen dat denken :P )

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Bij deze een kleine preview op een uitgebreid verslag in Rail Magazine 285 over het inschepen van de Wadlopers voor Argentinië in Antwerpen: foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:39

Entity

9000rpm

Luccus schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:12:
Bij deze een kleine preview op een uitgebreid verslag in Rail Magazine 285 over het inschepen van de Wadlopers voor Argentinië in Antwerpen: foto.
Leuk! Ik reed laatst door de haven toen ik de wadlopers ineens zag staan, vroeg me toen al af wat ze daar deden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Luccus schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:12:
Misschien dat deze in de komende uitgave beantwoord wordt/is, maar hoeveel gaan er eigenlijk op zo'n schip mee? Alles? Of een deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op zondag 22 mei 2011 @ 00:07:
Prorail was vannacht weer lekker bezig - en NS heeft pas achteraf erop gereageerd.

Tegen 2u zat ik in de nachtnettrein van 's Hertogenbosch naar Utrecht. Gelijk nadat Utrecht omgeroepen werd ging de trein stilstaan. Er werd omgeroepen dat er gewacht moest worden op een vrij spoor. En er werd gewacht, en gewacht. De aansluitende nachtnettrein naar R'dam via o.a. Schiphol zou om 2u07 vertrekken. De NS conducteur van de trein dacht er niet aan om daar iets over op te vragen of om te roepen, wel nog om 2u05 gemeld dat we nog steeds op een vrij spoor aan het wachten waren.
Uiteindelijk komen we om exact 2u07 binnen op Utrecht CS. Deuren gaan open en terwijl de halve trein een sprintje trekt richting spoor 15 horen we gefluit en jawel, daar begint als we beneden komen de trein voor onze neuzen weg te rijden. Er staat een groepje conducteurs en beveiligers op het perron die verbaasd naar ons kijken, en nadat we uitlegden waar we vandaan kwamen riep de leidinggevende conducteur droogjes: "Verrek, die had inderdaad aansluiting moeten geven ja..."

Voor de reizigers richting Schiphol en verder heeft zij het alsnog netjes op weten te lossen, een SLT werd opgetrommeld om via de Schipholboog rechtstreeks die kant op te gaan, en we kwamen zowaar 5 minuten eerder aan dan de trein die we hadden moeten hebben. Alleen jammer dat ik naar A'dam CS moest en dus alsnog 20 minuten langer onderweg was :'(

Gezien de omstandigheden een pluim voor het snel een alternatief regelen, maar dit had op zoveel manieren voorkomen kunnen worden :o
Dan heb je wel heel erg mazzel, ik moet er niet aan denken weer eens 's nachts 7½u vast te zitten op een station :/

[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 24-05-2011 18:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:37
Zat vandaag in de trein (ICM), en blijkbaar had de machinist de omroepinstallatie aan laten staan.

Erg irritant want hij stond behoorlijk hard, en het lawaai van buiten galmde door de cabine van de machinist, en daardoor hoorde je steeds een heel irritant gezoem/gebrom in de coupe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Dit filmpje is ook best wel een WTF gehalte, als je dit op het station ziet gebeuren. Ik heb deze self-test nog nooit eerder gezien...

[YouTube: http://youtu.be/CjqktfDAqhE]
Wel leuk dat hij de temperatuur aangeeft, gezien de lage temperatuur zal dit wel de buitentemperatuur zijn?
Waarom doen ze er niks mee op de lichtkrant? De SLT geeft de temperatuur wel aan.... :)

[ Voor 48% gewijzigd door AW_Bos op 24-05-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
AW_Bos schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 18:25:
[...]
Misschien dat deze in de komende uitgave beantwoord wordt/is, maar hoeveel gaan er eigenlijk op zo'n schip mee? Alles? Of een deel?
Staat er inderdaad in: alle tien de stellen zijn meegegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 18:41:
[...]

Dan heb je wel heel erg mazzel, ik moet er niet aan denken weer eens 's nachts 7½u vast te zitten op een station :/
Gelukkig lang niet meer meegemaakt.

Ergste was de keer dat ik door vertraging op de DE-PL grens (anno 2001 nog een 'echte' grens) de trein naar Odessa in Przemyzl miste. Die ging dus eens per 24u. En er waren in de hele stad twee hotelbedden beschikbaar. We waren met z'n 5-en, en de eigenaar maakte duidelijk dat er echt niet meer dan twee man in dat kamertje mochten. Het station was niet alleen koud, het stonk door alle daklozen die er overnachtten, en de politierazzia om 5u maakte de ervaring compleet.

Of de keer een paar maanden eerder dat ik 6u vertraging had op m'n dagtrip naar Dover (waarvan 3.5u tussen Nijmegen en Oss...), waardoor ik op de terugweg in Calais de laatste trein miste, en zoveel pech had met liften dat ik in Antwerpen ook laatste trein miste en na tot sluitingstijd rondgehangen te zijn op de De Koninckplein en later de Astridplein. Uiteindelijk maar op een trap voor CS in slaap gesukkeld. Gelukkig hier geen razzia, volgende ochtend gewoon eerste trein kunnen pakken.

Terugdenken daarnaar zet een uurtje langer onderweg zijn op een verder niet onaangename vrijdagnacht in perspectief :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
AW_Bos schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 19:20:
Dit filmpje is ook best wel een WTF gehalte, als je dit op het station ziet gebeuren. Ik heb deze self-test nog nooit eerder gezien...

[video]
Wel leuk dat hij de temperatuur aangeeft, gezien de lage temperatuur zal dit wel de buitentemperatuur zijn?
Waarom doen ze er niks mee op de lichtkrant? De SLT geeft de temperatuur wel aan.... :)
zou toch lullig zijn als er Errors: 80 found stond en dan toch wegrijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49

[video]
Geen idee of die trein al iets gedaan heeft, temperatuur zou eventueel van het systeem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Sommige SLT/SPR hebben nogal last van zijdelingse schommelingen viel me laatst op... ze zijn best kort (de schommelingen) en daarom valt het wel op. Gelukkig hebben niet alle SPR daar last van, maar het is wel irritant als je in zo één tussenzit ;( enig idee waarom de 1 dat wel heeft en de andere niet? (constructie fout? / verschillende fabrikant?) de schommelingen worden erger als hij sneller rijdt en heeft volgens mij niks met de vetergang/onregelmatigheden in het spoor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 22:55:
[...]

Gelukkig lang niet meer meegemaakt.

Ergste was de keer dat ik door vertraging op de DE-PL grens (anno 2001 nog een 'echte' grens) de trein naar Odessa in Przemyzl miste. Die ging dus eens per 24u. En er waren in de hele stad twee hotelbedden beschikbaar. We waren met z'n 5-en, en de eigenaar maakte duidelijk dat er echt niet meer dan twee man in dat kamertje mochten. Het station was niet alleen koud, het stonk door alle daklozen die er overnachtten, en de politierazzia om 5u maakte de ervaring compleet.

Of de keer een paar maanden eerder dat ik 6u vertraging had op m'n dagtrip naar Dover (waarvan 3.5u tussen Nijmegen en Oss...), waardoor ik op de terugweg in Calais de laatste trein miste, en zoveel pech had met liften dat ik in Antwerpen ook laatste trein miste en na tot sluitingstijd rondgehangen te zijn op de De Koninckplein en later de Astridplein. Uiteindelijk maar op een trap voor CS in slaap gesukkeld. Gelukkig hier geen razzia, volgende ochtend gewoon eerste trein kunnen pakken.

Terugdenken daarnaar zet een uurtje langer onderweg zijn op een verder niet onaangename vrijdagnacht in perspectief :z
Die 7,5½u was voor mij de 2e keer trouwens, was in Amersfoort, ook al een keer een nacht op Köln Hbf vastgezeten..... Daarna bij de eerste verbinding met Enschede 5 (of 6) treinen gezien voor ik 's ochtends tegen 1130 weer thuis was :O

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

De volgende suggestie na het kijken van jouw filmpje is wel een grove fout trouwens:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=qWrgt9MR4hI]

Dacht altijd dat er een soort check op de verlichting zat, eigenlijk dacht ik zelfs dat het automatisch meeschakelde met de rijrichting.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Op Amersfoort kun je toch nooit zó lang vast zitten? Er is dan wel geen nachtnet, helaas, maar de laatst treinen gaan pas rond één uur en de vroegste treinen al weer rond half vijf. Ligt er wel een beetje aan waar je heen wil natuurlijk en het zijn zeker niet de snelste treinen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Was in het weekend van halloween, klok ging uur achteruit en de eerste trein richting Twente vertrok pas ergens tussen 0700 en 0730, was de trein naar Berlijn trouwens.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koploper
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:23
RomeoJ schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:40:
[...]
Dacht altijd dat er een soort check op de verlichting zat, eigenlijk dacht ik zelfs dat het automatisch meeschakelde met de rijrichting.
Nee hoor die zit er niet. Dit is gewoon een menselijke fout van de machinist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De nieuwe SPR kunnen weldegelijke informatie uitlezen uit de ATB... maar tis nog niet echt bugvrij 8)7 laatst was station Bunnik, station Amsterdam Muiderpoort geworden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Raven schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:34:
Was in het weekend van halloween, klok ging uur achteruit en de eerste trein richting Twente vertrok pas ergens tussen 0700 en 0730, was de trein naar Berlijn trouwens.
Tja, soms zit echt alles tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jep. Maar de avond ervoor wel genoten van een optreden van Indica :D

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 19:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Koploper schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:40:
Nee hoor die zit er niet. Dit is gewoon een menselijke fout van de machinist.
Waarom niet? Als je in je auto achteruit gaat rijden hoef je toch ook niet het achteruitrijlampje aan te doen?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In een auto moet je ook aan je stuur draaien als je een bocht om wil. :+

Front- en sluitseinen zijn voor zover ik weet handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

ArcticWolf schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 07:33:
[...]

zou toch lullig zijn als er Errors: 80 found stond en dan toch wegrijden ;)
Dan heb je puur kans op foute omroepberichten en en foutieve reisinformatie. De mcn kan ook zelf omroepen.
ArcticWolf schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:42:
De nieuwe SPR kunnen weldegelijke informatie uitlezen uit de ATB... maar tis nog niet echt bugvrij 8)7 laatst was station Bunnik, station Amsterdam Muiderpoort geworden O-)
ATB NG bedoel je? Die geven in de GTW ook op het ATB-paneel het eerstvolgende station aan.
maar Amsterdam Muiderpoort en Bunnik hebben geen ATB NG op het spoor.
Maasluip schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:02:
En dan volgt nu de hamvraag:
Waarom :? Zou toch ideaal zijn?
De HC (!!)is het overigens wel verplicht om te controleren voor vertrek.

[ Voor 58% gewijzigd door AW_Bos op 25-05-2011 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
AW_Bos schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:09:
[...]
ATB NG bedoel je? Die geven in de GTW ook op het ATB-paneel het eerstvolgende station aan.
maar Amsterdam Muiderpoort en Bunnik hebben geen ATB NG op het spoor.
Sla mij neer, maar wat heeft het treinbeïnvloedingssysteem ATB um Gottes Willen met het reizigersinformatiesysteem te maken? Volgens mij haalt dat RIS (of soortgelijke systemen) nog niet eens het treinnummer uit het ATB-systeem...
Maasluip schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:02:
Dat is afhankelijk van het materieeltype.

[ Voor 16% gewijzigd door Luke! op 25-05-2011 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
AW_Bos schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:09:
En dan volgt nu de hamvraag:
Waarom :? Zou toch ideaal zijn?
De HC (!!)is het overigens wel verplicht om te controleren voor vertrek.
Er zal sowieso een handmatige override zijn tbv rangeer werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste spoorbelangstellenden,

Recent verscheen het boek D.E.-locomotieven serie 2200/2300 en 2400/2500 van de hand van Sicco Dierdorp en Davy Beumer.
In 464 pagina's vol informatie met ruim 900 foto's worden de ontwikkelingen, technische informatie en afvoer van deze locs behandeld.

Op zaterdag 4 juni zullen de auteurs, Sicco Dierdorp en Davy Beumer, van 12:00-14:00 in NVBS Centraal aanwezig zijn om uw exemplaar te signeren.
Uiteraard is het boek deze dag ook nog te koop in de NVBS Winkel. Tevens loopt er een eenmalige actie: u krijgt het boek “Betuweroute, document van een historisch Nederlands bouwwerk” cadeau bij besteding van minstens 75 euro in de NVBS Winkel in NVBS Centraal (Amersfoort).

Ook de NVBS bibliotheek is geopend deze middag. De koffie staat voor u klaar!"

Voor locatie en bereikbaarheid: http://www.nvbs.com/Winkel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Luccus schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 15:31:
[...]
Sla mij neer, maar wat heeft het treinbeïnvloedingssysteem ATB um Gottes Willen met het reizigersinformatiesysteem te maken? Volgens mij haalt dat RIS (of soortgelijke systemen) nog niet eens het treinnummer uit het ATB-systeem...
Gelukkig nog iemand hier met gezond verstand B) Alhoewel.. treinnummer uit ATB :?

[ Voor 4% gewijzigd door IJnte op 25-05-2011 19:10 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

IJnte schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 19:04:
[...]

Gelukkig nog iemand hier met gezond verstand B) Alhoewel.. treinnummer uit ATB :?
Lezen Ijnte lezen :P

nog niet eens het treinnummer uit het ATB-systeem...

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Alleen de gedachte al :X Moet ik nog meer gaan ontwerpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJnte schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 20:45:
heb je tenminste genoeg werk ;) tis allemaal niet echt veel de laatste tijd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
IJnte schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 20:45:
Houd je van de straat. ;) B.t.w., ik PM je een deze dagen nog wel eens voor een koffiemeet, spontaan gaat het er van mij uit voorlopig toch niet van gaat komen...

Nog een week zal de oude IJsselbrug bij Zwolle dienst doen: klik-klik-klik.

[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 26-05-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:31:
[...]
Houd je van de straat. ;) B.t.w., ik PM je een deze dagen nog wel eens voor een koffiemeet, spontaan gaat het er van mij uit voorlopig toch niet van gaat komen...

Dat is waar.. Och, ik houd mezelf wel van de straat hoor! Genoeg leuke klussen te doen momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Luccus schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:31:
[...]

Dus ze houden de brug niet in bedrijf voor vrachtvervoer of calamiteiten? Dat is toch wel een gemiste kans, net als dat ze nog geen inhaalspoor hebben tussen Zwolle en Amersfoort :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:21

DDX

Als ik die foto's zo zie is de oude brug te laag ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De oude brug is oud (1946, pijlers zelfs nog uit 1864) en zal dus neem ik aan vrij kostbaar zijn qua onderhoud. Daarnaast zorgt hij voor veel problemen met de scheepvaart door zijn lage ligging tov het water. Er zijn dan in het verleden ook al plenty schepen tegenaan gevaren met alle problemen voor trein en schip vandien...

Hij word iig gesloopt zodra de nieuwe volledig in gebruik genomen is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Tell me aboot it :P Het valt me alleen op dat de nieuwe brug ook 'maar' 2 sporen heeft. Ik had eigenlijk wel verwacht dat die dan op z'n minst 3 of 4 sporen zou krijgen met het oog op de toekomst.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Haha. Dat was eerst ook wel de bedoeling, maar dat ging te veel kosten. Dat is geschrapt met als goedmakertje dat er een beveiligingssysteem komt met korte blokafstanden waardoor je meer capaciteit krijgt.

Uiteraard is dat nieuwe beveiligingssysteem ook geschrapt en komt er gewoon ATB te liggen.
Goed. Misschien, ooit, in de verre toekomst, gaat ERTMS landdekkend ingevoerd worden. Tot die tijd zal die brug een bron van vertragingen zijn.
Het zou mooi zijn als je de trein die van de Veluwelijn af komt rechts over de brug zou kunnen sturen en die uit de polder links zodat je de brug efficiënt kunt gebruiken, maar dat zal wel wat veel manueel werk zijn voor de VL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wtf ik heb om 12.20 ingecheckt @ utrecht CS (was vanaf leiden naar utrecht gegaan etc) waarna ik op Lunetten ben uitgestapt en daarna met de bus naar utrecht CS ben gegaan.
In lunetten vergeten uit te checken (onhandig maar kan gebeuren).
Ik check net rond 22.30 uit op Utrecht CS en er wordt mij 10E in rekeninge gebracht voor een rit utrechtCS-utrechtCS.

Is dat normaal? Afaik werkte dat altijd gewoon prima. Duur ritje leiden-lunetten (vv) wordt dat.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 23:10:
Wtf ik heb om 12.20 ingecheckt @ utrecht CS (was vanaf leiden naar utrecht gegaan etc) waarna ik op Lunetten ben uitgestapt en daarna met de bus naar utrecht CS ben gegaan.
In lunetten vergeten uit te checken (onhandig maar kan gebeuren).
Ik check net rond 22.30 uit op Utrecht CS en er wordt mij 10E in rekeninge gebracht voor een rit utrechtCS-utrechtCS.

Is dat normaal? Afaik werkte dat altijd gewoon prima. Duur ritje leiden-lunetten (vv) wordt dat.
Ja, dat lijkt me normaal. Je bent na lange tijd uitgecheckt op hetzelfde station als waar je ingecheckt bent. Dat is niet iets wat je normaal gesproken zou doen, dus wordt het instaptarief gerekend.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

In- en uitchecken op hetzelfde station staat gelijk aan helemaal niet uitchecken: 10 Euro. Doe je het te vaak dan wordt je kaart helemaal geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik dacht dat dat pas rond middernacht werd gereset oid.

Persoonlijk vind ik het dan een bijzonder duur tripje geworden :/.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 23:34:
Ik dacht dat dat pas rond middernacht werd gereset oid.

Persoonlijk vind ik het dan een bijzonder duur tripje geworden :/.
Voortaan uitchecken he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 23:29:
[...]

Ja, dat lijkt me normaal. Je bent na lange tijd uitgecheckt op hetzelfde station als waar je ingecheckt bent. Dat is niet iets wat je normaal gesproken zou doen, dus wordt het instaptarief gerekend.
Wacht even...

Stel ik ga een lange rit maken, met prijs significant > EUR 10 voor een enkeltje. Ik check in op vertrekstation en 'vergeet' uit te checken. Voor de terugweg koop ik een papieren kaartje. Bij terugkomst check ik uit op vertrekstation. Dat kost me EUR 10. Per saldo ben ik goedkoper uit dan wanneer ik netjes in- en uitgecheckt zou zijn, en toch heb ik nergens zwart gereden :o

Kan het serieus zijn dat dit 'werkt'? Zo ja zou ik me niet verbazen als mensen die regelmatig lange afstanden reizen, zeker in de spits, structureel 'vergeten' uit te checken.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 27-05-2011 00:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 00:46:
[...]

Wacht even...

Stel ik ga een lange rit maken, met prijs significant > EUR 10 voor een enkeltje. Ik check in op vertrekstation en 'vergeet' uit te checken. Voor de terugweg koop ik een papieren kaartje. Bij terugkomst check ik uit op vertrekstation. Dat kost me EUR 10. Per saldo ben ik goedkoper uit dan wanneer ik netjes in- en uitgecheckt zou zijn, en toch heb ik nergens zwart gereden :o

Kan het serieus zijn dat dit 'werkt'? Zo ja zou ik me niet verbazen als mensen die regelmatig lange afstanden reizen, zeker in de spits, structureel 'vergeten' uit te checken.
Dat kan, ja, echter:
• Slechts een beperkt aantal keer
• Dat tarief van EUR 10 is niet veel minder dan de maximumprijs (met korting) voor een enkele reis in Nederland. Uiteindelijk scheelt 't je geloof ik een euro of vier.

Plus je rijdt natuurlijk feitelijk zwart en kortingskaarten staan op naam dus of dat nou het geniaalste idee ooit is, ik weet 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Je kan gratis uitchecken op hetzelfde station mits binnen 1 uur na inchecken... dus na meer dan 1 uur moet je 10 (of 20) euro betalen.
Ik was laatst ook vergeten uit te checken op Groningen (en die rit maak ik wel vaker), dus ik was 3,80euro gekoper uit dan wanneer ik wel was uitgecheckt. Maar ik hoorde dat je het maar 5x mag vergeten en dan wordt je kaart geblokkeerd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 11:44
dion_b schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 00:46:
[...]

Wacht even...

Volgens mij kan de conducteur zien dat je in Utrecht bent ingecheckt, als je dan naar Utrecht toerijdt, dan weet hij dat dat niet mogelijk is.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
En dat staat ook in de reisregels. Als je op saldo naar je inchecktstation toe reist reis je gewoon zwart.

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 27-05-2011 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 01:16:
[...]

Dat kan, ja, echter:
• Slechts een beperkt aantal keer
• Dat tarief van EUR 10 is niet veel minder dan de maximumprijs (met korting) voor een enkele reis in Nederland. Uiteindelijk scheelt 't je geloof ik een euro of vier.
Daarom dat ik nadrukkelijk de spits noemde. Zonder korting kom je er sneller overheen.
Plus je rijdt natuurlijk feitelijk zwart en kortingskaarten staan op naam dus of dat nou het geniaalste idee ooit is, ik weet 't niet.
Rij je zwart? Tot op het moment dat je op je vertrekstation weer uitchekt heb je op elk moment van de reis een geldig vervoersbewijs voor dat gedeelte.

Moreel ben ik het met je eens, maar practisch zie ik niet hoe je dit gaat uitsluiten...
BjornE schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 08:00:
[...]

Volgens mij kan de conducteur zien dat je in Utrecht bent ingecheckt, als je dan naar Utrecht toerijdt, dan weet hij dat dat niet mogelijk is.
Alex) schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 08:58:
En dat staat ook in de reisregels. Als je op saldo naar je inchecktstation toe reist reis je gewoon zwart.
Daarom dat ik in mijn voorbeeld met papieren kaartje terugreis, waar netjes voor betaald is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Nu vraag ik me dan toch af,

Stel ik stap op in zeg Utrecht en besluit via Arnhem naar Den Bosch en vanuit daar weer terug naar Utrecht.

Waarom no clue gewoon een dagje treinen ofzo, in de praktijk heb ik dus geen retour gedaan maar een rondje moet ik dan ook ergens op de route uit en weer in checken? Volgens de theorie ja maar praktijk zeg ik dan weer nee

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ja, dat moet. Bij gewone kaartjes heb je daar speciale via of rondreis kaartjes voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-09 23:49
Ergens op de NS site staan daar regels voor. Je moet sowieso de snelste route aanhouden (dus Utrecht-Den Bosch rechtstreeks, over Geldermalsen), als je daar vanaf wijkt krijg je een 'via' station. Dit betekent dus uit- en inchecken op Arnhem. Als je dan naar Utrecht wilt via Den Bosch heb je weer hetzelfde. Dus ook uit- en inchecken op Den Bosch. Een papieren kaartje zou dan een rondreis Utrecht-Arnhem-Den Bosch-Utrecht worden (enkele reis: Utrecht-Den Bosch via Arnhem).
Belangrijkste regels zijn dus:
* Zo snel mogelijk OF met de minste overstappen
* Niet richting je check-inlocatie reizen. (dus met een check-in op Utrecht mag je niet richting Utrecht reizen, alleen er van af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Ik stond vandaag 50 minuten vast tussen Den Haag HS en Rotterdam CS, waarom is me niet helemaal duidelijk. Maar wat de conductrice omriep: Er waren wat kinderen aan het spelen bij het spoor en we raakte bijna een ervan.
Vol op de remmen natuurlijk, 20 minuten gewacht zonder enige informatie en toen kregen we dat te horen. Daarna moesten we een half uur wachten op de politie, want die moest wat verklaringen opnemen..
Dat was niet echt fijn na een lange studiedag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand enig idee hoe de treinen naar Sziget gaan rijden? en dan speciaal de 2Budapest Sziget express?
Kwam niet verder dan een topic op Somda waarin iemand zich 't zich ook af vroeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 19:14:
[...]

Daarom dat ik nadrukkelijk de spits noemde. Zonder korting kom je er sneller overheen.
True.
Rij je zwart? Tot op het moment dat je op je vertrekstation weer uitchekt heb je op elk moment van de reis een geldig vervoersbewijs voor dat gedeelte.

Moreel ben ik het met je eens, maar practisch zie ik niet hoe je dit gaat uitsluiten...
Ja, je rijdt zwart. Je hebt namelijk niet volledig betaald voor je reis. Of je nou vooraf of achteraf niet betaalt maakt daarbij niet uit. En hoewel een conducteur dat inderdaad niet kan beoordelen omdat je met een OV-C achteraf betaalt (en je op dat moment aan de voorwaarde van 'ingecheckt zijn' voldeed), kan het backendsysteem wel besluiten dat je wel érg vaak niet uitcheckt en daar actie op ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
En jawel, we have a winner, een gefrituurde koperdief!
In de Belgische plaats Ekeren, bij Antwerpen, is zaterdagmorgen een vermoedelijke koperdief geëlektrocuteerd. Als gevolg van de diefstal waarmee hij bezig zou zijn geweest, is niet alleen de man omgekomen, maar is er ook brand uitgebroken in een schakelkast langs de hogesnelheidslijn.

Daardoor is de treinenloop verstoord, zo meldde zaterdag een woordvoerster van de NS.

De Thalys van Amsterdam naar Parijs en de Beneluxtrein van Amsterdam naar Brussel moeten voorlopig over het oude spoornet rijden. Als gevolg daarvan ontstaat vertraging die kan oplopen tot een half uur.

De brandweer was zaterdagmorgen tegen zeven uur opgeroepen voor een bermbrand langs de spoorlijn in Ekeren en trof toen het verkoolde lichaam aan.

''Er waren koperen kabels verwijderd en in de hoogspanningscabine was er kortsluiting met brand ontstaan'', aldus een woordvoerder van de Belgische spoorbeheerder Infrabel tegen persbureau Belga.

Technici zijn bezig met het vervangen van de kast. Dat zou nog wel het hele weekeinde kunnen gaan duren, aldus de zegsvrouw van de NS.
nu.nl

Gefeliciteerd aan de winnaar!

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 31 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!