Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.982 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Conducteur: "over enkele ogenblikken Utrecht. In Utrecht zullen de deuren nog even gesloten blijven in verband met het splitsen van de trein".

Vervolgens gaan de deuren gewoon open, heh, gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:44
Maasluip schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:22:
[...]

Interessante stelling. Waar wil je wel voor betalen? Heb jij genoeg aan een tussenruimte van een halve meter of heb je lange benen en heb je een meter nodig? Stofje op je stoel? Überhaupt voor een stoel of ben je content met staanplaatsen? Als je smal bent is een 2+3 opstelling zoals bij Veolia misschien ook wel genoeg.

Het is niet zo zwart-wit. En NS zal ook minder inkomsten hebben als mensen de trein mijden omdat ze hun behoefte niet kunnen doen als ze aandrang hebben.
Even advocaat van de duivel: het gaat hier om het niet-rendabele deel van de NS-treinen, de sprinters. Mooi toch? Minder stoptreinreizigers = minder verlies (Weliswaar veel reizigers, maar wel weinig kilometers). NS wil dus die zsm uit de sprinter en in de intercities. Dan wil je toch niet verwennen met een toilet? Dat doe je maar op het station of in de intercity :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

Reinier

\o/

Bullshit dat toiletgezeik. Ik ga toch ook geen wc in de GVU bus waar ik elke dag in zit eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
zwahiel schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:13:
Ben ik nu de enige die dat hele "we gaan electrisch en hebben 0 uitstoot" serieus zat is. Dat hele E-auto geneuzel, schei toch uit.

Leuk van Bombardier, maar hoe parkeer je dan je auto? Hmmm? Handig voor de politie in dat filmpje, maar als de boeven nu eens van de weg af gaan... Het riekt erg naar een jaren 50 idee dat ten tijden zelf als net zo outdated en flexibel was / is als een monorail...
Frustrated much? Volgens mij is het in de kolen/kern/waterkrachtcentrale nog altijd efficiënter energie opwekken dat in een verbrandingsmotor.

Ik denk dat het inductieverhaal puur om te laden gebruikt gaat worden, niet als primaire energiebron. Je kan dan wel de accu's kleiner maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

BjornE schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 18:17:
Even advocaat van de duivel: het gaat hier om het niet-rendabele deel van de NS-treinen, de sprinters.
Hoe kom je er nu bij dat ze verlies maken?
Die treinen vervoeren de zelfde soort passagiers als andere treinen. In de spits zullen ze zeker rendabel zijn. (En uiteindelijk vervoeren die passagiers naar intercities e.d..)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Sterker nog, heel erg korte ritten zijn (voor de reiziger) relatief veel duurder dan langere ritten. Stoptreinen en sprinters moeten het dus hebben van veel mensen die in en uitstappen, en treinen op de langere afstand met name van een grotere totaalcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Ik zei ook "advocaat vd duivel" >:) verlies is misschien overdreven, maar de stoptrein is veel minder belangrijker. Zie bv http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs10_075.pdf pagina 6. Van alle reizigerskm is 51% uit de intercities. Streek 21% en stop/sprinter 24%. De sprinter heeft wel potentie, omdat 90% van alle reizen onder 40 km blijft. Daar ligt veel potentie.

Korte afstand relatief duur, weet ik niet wat je bedoeld. Minimum tarief op de eerste acht km? Degressie in de prijs treedt pas op na 100 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
In mijn ervaring zijn Sprinters treinen die altijd wel goed gevuld zijn, ook al maken de meeste mensen maar ritjes die nooit langer zijn dan een paar stations.
Is er toevallig iemand hier die toegang heeft tot data qua gemiddelde Kwh verbruik van bijvoorbeeld een VIRM van Utrecht naar Amsterdam Centraal/Amstel? Lijkt me wel interessant om te zien bij hoeveel passagiers een treinrit qua stroomverbruik break-even draait.

[ Voor 45% gewijzigd door Vinnienerd op 12-04-2011 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

BjornE schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 20:48:
Korte afstand relatief duur, weet ik niet wat je bedoeld. Minimum tarief op de eerste acht km? Degressie in de prijs treedt pas op na 100 km.
Mja, verklaart wel iets. Ik had in mn achterhoofd vorige week donderdag, toen moest ik noodgedwongen een dagje op saldo reizen omdat mn studentenchipkaart in mn andere jas was blijven zitten. Het viel me toen gewoon op dat Middelburg-Delft plus Rijswijk-Leiden duurder was (2.20 om precies te zijn) dan Leiden-Middelburg. En dan heb ik het nog niet eens over het stukje Delft-Rijswijk gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

En in het kader van spoorgerelateerde video's die je niet dagelijks voorbij ziet komen:

Best wel een indrukwekkend gezicht zo op deze manier. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Ziet eruit als TGV duplex? :P

Zo zie je maar weer eens hoeveel beweging er eigenlijk is aan de buitenkant van een trein en waarom een koppeling flexibel moet zijn ;).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:37

mambo No5

Bad Apple?

Volgens mij is het inderdaad een TGV Duplex en word er gefilmt uit een TGV Reseau (dubbele voorruitjes vs. een enkele voor de duplex). :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Partijen stellen ProRail-directrice ter discussie

Ze zou een "enkeltje Wassenaar" moeten krijgen volgens de PVV.

Nou zijn d'r recente uitspraken natuurlijk ook ongeveer van het niveau 'olifant in een porseleinkast', weinig tactvol etc. Getuigt ook van weinig inzicht in de materie allemaal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dat mensch is inderdaad goed begonnen bij een van de meest (al dan niet terecht) besproken publieke bedrijven. Die is in mijn ogen in ieder geval nog niet taakvolwassen als het om communiceren gaat. Gelukkig gaat de NS dat dan ook zelf doen :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Beter lezen: die uitspraak werd gedaan door het SP-kamerlid.
Nou zijn d'r recente uitspraken natuurlijk ook ongeveer van het niveau 'olifant in een porseleinkast', weinig tactvol etc. Getuigt ook van weinig inzicht in de materie allemaal.
Ze zegt wel waar het op staat. Uiteraard zijn de heren en dames politici op hun teentjes getrapt maar hun beperkte focus op treinreizigers is werkelijk tenenkrommend en verdient ook niet meer dan de harde waarheid als repliek.

Hier een zeldzaam gevalletje waarbij wegverkeer voorrang heeft op de trein.

[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 14-04-2011 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Helemaal eens met Luccus. Laat NS zich nou richten op de reiziger en Pro Rail op het spoor. Vergeet ook niet dat er bijvoorbeeld op het spoor meer vrachtvervoerders zitten dan reizigersvervoerders.

Ik heb het bewuste artikel met deze mevrouw gelezen en vond het een reëel verhaal. Blijkbaar zijn de problemen zo groot dat die niet opgelost kunnen worden zonder last voor de reiziger. Het kwam op mij betrouwbaar over, een ervaren bestuurder met een realistisch beeld op de problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door BjornE op 14-04-2011 20:31 . Reden: verduidelijking toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 20:37

PeaceNlove

Deugleuter

Ik vond het verhaal van haar ook getuigen van een heldere taakstelling en realistische visie. Ik verwacht dan ook wel een beetje van haar dat knipfouten die indertijd zijn gemaakt bij de splitsing een beetje gecorrigeerd worden. Jammer dat de politiek dan wel weer iemand eist die het onmogelijke toch mogelijk maakt. De politici stonden ook al zo te zaniken bij dat toiletpotten probleem en het ontbrak ze daar ook al aan probleemoplossend vermogen, dus hier weer van hetzelfde laken een pak: als je niet weet hoe je het moet oplossen eis je gewoon maar dat prorail het onmogelijke doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als topbestuurder van een belangrijk maatschappelijk bedrijf hoort een groot stuk politiek inzicht (zeker als de Nederlandse overheid de enige aandeelhouder is). Daar was deze mevrouw nou net niet op te betrappen.
BjornE schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:52:
Helemaal eens met Luccus. Laat NS zich nou richten op de reiziger en Pro Rail op het spoor. Vergeet ook niet dat er bijvoorbeeld op het spoor meer vrachtvervoerders zitten dan reizigersvervoerders.
Ik zou niet weten waarom ProRail geen rekening kan houden met de reizigers. Ja ze zijn verantwoordelijk voor het spoor maar dat betekent niet dat ze de boel maar zo maar plat kunnen gooien. Hetzelfde geldt ook voor goederenvervoer, maar dat staat een stukje minder in de politieke spotlights.
Het kwam op mij betrouwbaar over, een ervaren bestuurder met een realistisch beeld op de problemen.
Als ze een ervaren bestuurder was geweest had ze deze uitspraken nooit zo gedaan.
PeaceNlove schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:25:
[..] als je niet weet hoe je het moet oplossen eis je gewoon maar dat prorail het onmogelijke doet.
ProRail heeft ook een grote bak boter op het hoofd, een aantal problemen zijn echt rechtstreeks veroorzaakt door ProRail zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Ja nou en? Pro-rail is ook degene die het moet aanpakken. Mag ze dan niet zeggen dat het een zware klus is waarbij de reiziger ook hinder gaat ondervinden?

Wat moet ze dan zeggen? "Ja hoor, we gaan het binnen een jaar oplossen. Wees maar gerust...alles komt goed". Dat hebben de drie directeuren voor haar ook gedaan met fantastisch resultaat.

Dan heb ik liever iemand die hard op zegt waar het op staat dan iemand die zegt wat de Tweede Kamer wil horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

PeaceNlove schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:25:
De politici stonden ook al zo te zaniken bij dat toiletpotten probleem en het ontbrak ze daar ook al aan probleemoplossend vermogen, dus hier weer van hetzelfde laken een pak: als je niet weet hoe je het moet oplossen eis je gewoon maar dat prorail het onmogelijke doet.
http://www.nu.nl/binnenla...schiphol-toiletbrand.html

Zouden ze nu weer gaan discussiëren of toiletten in de trein nu wel zo'n goed idee is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ach, gewoon iemand die Mexicaans gegeten heeft.
Shit happens :+

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:53

PauseBreak

derp!

BjornE schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:08:
Ja nou en? Pro-rail is ook degene die het moet aanpakken. Mag ze dan niet zeggen dat het een zware klus is waarbij de reiziger ook hinder gaat ondervinden?

Wat moet ze dan zeggen? "Ja hoor, we gaan het binnen een jaar oplossen. Wees maar gerust...alles komt goed". Dat hebben de drie directeuren voor haar ook gedaan met fantastisch resultaat.

Dan heb ik liever iemand die hard op zegt waar het op staat dan iemand die zegt wat de Tweede Kamer wil horen.
Er zijn natuurlijk meerdere manieren waarop je met iets om kunt gaan. Je kunt bot de waarheid zeggen (wat mevrouw hier heeft gedaan), maar je kunt ook exact hetzelfde punt maken op een realistische, politiek verantwoorde wijze.

Daarbij komt natuurlijk dat deze directrice zich geheel onterecht dus niet voldoende heeft beseft dat zij bij de gratie van politieke goodwill leeft. Als die er niet meer is, is zij exit. Bovendien is de focus van Kamer op reizigersverkeer helemaal niet verkeerd, dat is namelijk hetgeen iedere kiezer mee geconfronteerd wordt, en daarnaast snap ik het ook wel.
Hoewel ProRail met name geld verdient aan de zakelijke klanten (i.e. goederenvervoerders), en in mindere mate aan NSR, is het niet bepaald klantvriendelijk om 2 maanden lang (april en mei) ieder weekend 0 treinen tussen Eindhoven en Utrecht te laten rijden. Dat kan veel klantvriendelijker worden opgelost, en dan heb ik het niet eens over het verminderd laten rijden van die treinen, maar over het goed en helder communiceren van het wáárom van die actie, in plaats van alleen maar "wegens gepland onderhoud".
Het punt dat de politici terecht maken, is dat ProRail veel meer moet werken vanuit een end-user based perspectief. Dat houdt dus in dat je de infrastructurele problemen aanpakt, maar dat je tegelijkertijd altijd plant vanuit je end-user (in dit geval de politiek belangrijkste: de treinreiziger), en niet vanuit een perspectief zoals ze nu doen, namelijk "wat hebben wíj nodig". Dat is inderdaad gewoon écht níet klantvriendelijk.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
kwam net een stoom locomotief langs met hoge snelheid!!! O+ :D echt vet, hele station blauw van de rook hahah, helaas geen tijd gehad om foto te maken ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
Ik werd net even op spoor 3 geparkeerd met een SLT, om vervolgens ri Ut te rijden. Daar zag ik ook de stoomtrein voorbij kachelen :) Inderdaad wel een leuk gezicht.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJnte schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:45:
Ik werd net even op spoor 3 geparkeerd met een SLT, om vervolgens ri Ut te rijden. Daar zag ik ook de stoomtrein voorbij kachelen :) Inderdaad wel een leuk gezicht.
ik heb je niet zien zwaaien ;(
vraag me af wat die loc ging doen en waar die vandaan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Volgens Somda zou het de 65.018 van de SSN (Stoomstichting Nederland) zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: http://www.stoomstichting.nl/Fotos/65018_02.jpg

Vermoedelijk heeft dit er iets mee te maken:
Een internationale stoomrit met onze sneltreinlocomotief 01 1075. Via Gouda, Utrecht en een korte stop in Ede om water te vullen wordt Emmerich bereikt. Vandaar rijden we via Oberhausen en Essen naar Bochum Dahlhausen. Hier brengen wij een bezoek aan het museum van onze collega's van de DGEG, gevestigd in het voormalige stoomdepot aldaar. Uitgebreide materieelshow, gezellige terrassen, spoormarkt en diverse locomotieven onder stoom.

Vertrek Rotterdam ca 07.50 uur, vertrek Gouda ca 08.14 uur, vertrek Utrecht ca 08.40 uur.

Naast de 38 2267 van het Eisenbahnmuseum Bochum zelf kunt u ook SSN 65 018, 35 1097 en 41 096 in actie zie.
SSN Bochum Dahlhausen Expres

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Het was alleen een locomotief... hing niks achter of hij heeft z'n wagons verloren ergens 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Als de 65 018 in Bochum te bezichtigen valt moet 'ie daar eerst naartoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:16:
Het was alleen een locomotief... hing niks achter of hij heeft z'n wagons verloren ergens 8)7
Dit was dan ook een archieffoto, niet de actuele situatie ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Nee dat bedoelde ik niet... er staat "we" in het artikel dus ik verwachtte een heel gezelschap wat mee ging, maar blijkbaar dus alleen de loc, machinist en de kolenschepper? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Goed lezen ;)

De passagiersrit zal dus morgen met de 01 1075 plaatsvinden. De 65.018, 35 1097 en 41 096 zijn daar wel te zien, maar zullen dus los ernaartoe rijden, zonder passagiers. En dat is dus vanochtend gebeurd, iig voor de 65.018.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Wat eerst een 1 april grap was is nu werkelijkheid?

http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/
offtopic:
Weet niet of ik dit in het juiste topic plaats

[ Voor 27% gewijzigd door Ventrigo op 18-04-2011 15:17 ]

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
vet! dat ding is ook nog redelijk acuraat ook :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:21
Accuraat? Nee, niet echt.
Die site gebruikt gewoon de dienstregeling om uit te rekenen hoe lang er over een stuk gedaan wordt. En de trein komt dan precies op dat tijdstip binnen.
En verder zat ik net te kijken naar een IC trein die zou moeten stoppen, maar gewoon het station 'voorbij reed'.
Dus leuk gedaan, maar niet heel erg nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Ventrigo schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:16:
Wat eerst een 1 april grap was is nu werkelijkheid?

http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/
offtopic:
Weet niet of ik dit in het juiste topic plaats
Het is praktisch hetzelfde als de LiveTrein spoorkaart die een aantal pagina's terug is geplaatst. Alleen die was met de dienstregeling 2009, ik vond hem technisch minder en hij is inmiddels offline meen ik.

Ik ken die site nu enkele dagen en heb het een beetje zitten bijhouden: Van een redelijk aantal treinen die ik heb gezien klopte het met een marge van gemiddeld 1 tot 2 minuten. Maar er zitten natuurlijk ook wel eens enorme missers bij, zeker als er verstoringen zijn. Echt niet blindelings op vertrouwen, maar wel grappig om te bekijken. Het is een richtlijn en mooi voortbordurend op dat andere spoorkaart initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Grappig.
Ik zag net twee treinen elkaar kruisen waar maar enkelspoor ligt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Curieus incident: op de Betuweroute bij Meteren staan ergens twee SLT's als gevolg van een niet zo slimme treindienstleider en een eveneens niet zo slimme machinist. Spul staat er inclusief reizigers al even; inmiddels zijn wel twee afsleeploccen (bijna) ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Op de Betuweroute? Bedoel je te zeggen dat een treindienstleider die stellen echt de Betuweroute op heeft gestuurd, onder de 25 kV-sectie? Of staan ze nog stil onder 1500 V?

Lijkt me niet dat SLT een 25 kV-installatie aan boord heeft, toch?

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
whut... hoe krijg je dat nou weer voor mekaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat is niet zo moeilijk: verkeerde rijweg inprogrammeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Alex) schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:23:
Dat is niet zo moeilijk: verkeerde rijweg inprogrammeren. ;)
ik mag hopen dat de machinist ook denkt ... wtf |:( en dan remmen voordat hij de sluis voorbij is, blijkbaar niet dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zolang hij zijn stroomafnemers omlaag heeft gedaan zal het SLT het wel overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik dacht dat dat niet hoefde bij de betuweroute of was dat alleen bij de HSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De Betuweroute en HSL-Zuid zijn beide geëlektrificeerd met 25 kV. Tenzij SLT daar een installatie voor heeft (wat naar mijn weten niet het geval is) zal de apparatuur in/op de trein een spanning van 25 kV niet zo leuk vinden.

Ah:
OpeensHadIkHet:
seb schreef:

Vandaag heeft ook de NS geprobeerd gebruik te maken van de Betuweroute. Ik zag rond 18.00 uur vanavond tien bakken SLT vol met reizigers voor de rooie staat bij Meteren aansluiting, blijkbaar was hij verkeerd gestuurd na Geldermalsen en is met de beugels op door de spanningsluis gereden (dus kortsluiting) en gestopt voor het rode sein dat toegang geeft tot de Betuweroute. Afgezien dat dit de kortse route is van Utrecht naar Nijmegen blijkt het toch niet te werken zo.

Helaas voor de reizigers duurde het allemaal weer erg lang. Rond 20.00 uur zijn ze uit de trein geholpen en rond 21.00 uur zijn de stellen door een duo DBS 6500 teruggesleept richting Geldermalsen.

Ik denk dat er vanavond iemand niet helemaal heeft op zitten letten... _O-
Ofwel, daar is wat stuk.

[ Voor 65% gewijzigd door Alex) op 21-04-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Oh, dat verklaart wel waarom de IC naar Eindhoven ter hoogte van Geldermalsen door "een storing in het baanvak" veel langzamer dan normaal moest rijden. Maar inderdaad niet al te snugger gedaan :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:36
dit is toch krom? Nu weet ik niet a tot z van sporen maar mijn boeren verstand zegt toch dat je niet zomaar een trein kunt plannen op een speciaal baanvak (in dit geval betuweroute). Vooral als je er treinen over gaat plannen die daar uberhaupt niet horen. Lijkt me dat daar toch minimaal een aantal alarmbellen hadden moeten rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zo'n speciaal baanvak is het helemaal niet. Bovendien wordt er een stuk expertise verwacht van de treindienstleider zodat hij weet dat hij de juiste trein naar het juiste spoor stuurt. Vaak is er echter een hoop automatisch gedaan (d.m.v. ARI) zodat een treindienstleider eigenlijk alleen hoeft in te grijpen indien nodig.

Uiteindelijk is en blijft vergissen menselijk. Alleen is dit een wat duurder geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Het blijft natuurlijk apart dat trein 13600zoveel - welke in jaarplan toch echt rechtdoor gaat bij de aansluiting - opeens een ander pad krijgt. Nou weet ik op dat niveau niet zo veel van rijweginstelling maar m'n vermoeden is toch dat dat een kwestie van manueel ingrijpen is. IJnte, ik denk dat jij daar meer over kunt vertellen? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Luke! op 22-04-2011 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
@Luc gefeliciteerd :>

Misschien wilde de trdl de trein op een passeerspoor zetten en klikte perongeluk de betuweroute aan :? ik heb geen idee hoe de trdl een nieuw pad kan instellen.

Gister trouwens echt vaag... ik stond op de SPR naar Utrecht te wachten op Driebergen-Zeist en de IC naar Nijmegen had al 15 min vertraging. Toen kwam die er dus aan... sein op groen, overweg dicht, blijft ie minimaal 10 min staan (daarna reed mijn trein weg). Overweg dus 10 min dicht en het sein bleef maar op groen staan. Ik meen wat geschreew te hebben gehoord maar het was erg druk op het station.... een sein verder terug richting Utrecht stond de volgende IC naar Nijmegen te wachten en ergens bij Bunnik kmam de volgende alweer 8)7

[ Voor 59% gewijzigd door ArcticWolf op 22-04-2011 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Luccus schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 07:30:
Het blijft natuurlijk apart dat trein 13600zoveel - welke in jaarplan toch echt rechtdoor gaat bij de aansluiting - opeens een ander pad krijgt. Nou weet ik op dat niveau niet zo veel van rijweginstelling maar m'n vermoeden is toch dat dat een kwestie van manueel ingrijpen is. IJnte, ik denk dat jij daar meer over kunt vertellen? :)
offtopic:
gefeliciteerd!

Er is hier weer eens wat vreemds gebeurd. Het lijkt op handmatig ingrijpen, maar het zou ook zomaar een systeemfout kunnen zijn (geen beveiligingsfout overigens!). Ik moest wel even gniffelen hoor!

[ Voor 5% gewijzigd door IJnte op 22-04-2011 10:12 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
ArcticWolf schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 08:02:
Gister trouwens echt vaag... ik stond op de SPR naar Utrecht te wachten op Driebergen-Zeist en de IC naar Nijmegen had al 15 min vertraging. Toen kwam die er dus aan... sein op groen, overweg dicht, blijft ie minimaal 10 min staan (daarna reed mijn trein weg). Overweg dus 10 min dicht en het sein bleef maar op groen staan. Ik meen wat geschreew te hebben gehoord maar het was erg druk op het station.... een sein verder terug richting Utrecht stond de volgende IC naar Nijmegen te wachten en ergens bij Bunnik kmam de volgende alweer 8)7
Driebergen-Zeist lijkt wel vaker last te hebben van gaten in het ruimte-tijdcontinuüm. Sta je te wachten op je trein, vallen uit het niets opeens alle spoorbomen dicht en alle seinen op rood. Of bijvoorbeeld auto's die het mooi geweest vinden en besluiten stil te vallen midden op de overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het wordt echt tijd dat die ongelijkvloerse kruising daar komt... combo van een van de drukkere spoorlijnen met een van de drukkere secundaire wegen gaat onvermijdelijk regelmatig in de soep lopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Vinnienerd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 13:19:
[...]

Driebergen-Zeist lijkt wel vaker last te hebben van gaten in het ruimte-tijdcontinuüm. Sta je te wachten op je trein, vallen uit het niets opeens alle spoorbomen dicht en alle seinen op rood. Of bijvoorbeeld auto's die het mooi geweest vinden en besluiten stil te vallen midden op de overgang.
ja maar die trein bleef dus ook staan.... maar wat er allemaal mis was is mij nog steeds niet duidelijk. Volgens mij waren ze ergens in de trein aan het vechten en ging die daarom niet verder :o maar dan blijft de overweg dus wel een tijdje dichtzitten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22:36

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik heb wel eens een verhaal gelezen van een 1100 die ooit een gefrituurd is na een verkeerde spanning bij Emmerich of Venlo, waarbij de hele snelschakelaar af is gefikt samen met nog wat apparatuur. Goed voor een half jaar herstel toen. |:(

Maar bij SLT, als er andere prik aan de panto komt, zit daar een beveiliging in? Staat de SLT nu flink defect of valt het wel mee?

De VIRM-4 heeft een 'autodrop' die de panto omlaag gooit als de koolstof-strippen stuk zijn, maar doet hij dat ook bij een andere spanning? Zoals in deze situatie?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

AW_Bos schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 17:54:
Ik heb wel eens een verhaal gelezen van een 1100 die ooit een gefrituurd is na een verkeerde spanning bij Emmerich of Venlo, waarbij de hele snelschakelaar af is gefikt samen met nog wat apparatuur. Goed voor een half jaar herstel toen. |:(

Maar bij SLT, als er andere prik aan de panto komt, zit daar een beveiliging in? Staat de SLT nu flink defect of valt het wel mee?

De VIRM-4 heeft een 'autodrop' die de panto omlaag gooit als de koolstof-strippen stuk zijn, maar doet hij dat ook bij een andere spanning? Zoals in deze situatie?
De SLT is nooit in aanraking gekomen met de 25kV ;)

Hij is namelijk met zijn afnemer op de sluis ingereden, in de sluis zit een stukje stroomloos bovenleiding welke je gestreken moet passeren, doe je dit niet rijd je spanning aarde geeft een hoop vuurwerk maar doet verder niets met de trein (ok de schoenen zijn weg).

Naar mijn weten zal de VIRM niet automagisch de afnemers neerlaten, heeft ook weinig nut aangezien zodra de VIRM in aanraking komt met 25kV het ook gewoon einde is. Ze hebben namelijk geen 25kV instalatie aan boord, de ruimte is er daarintegen wel

[ Voor 11% gewijzigd door bestaudio op 22-04-2011 18:37 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:40
Zo, dat was een leuk reisje naar Madrid :)
Eerst per IC naar Parijs (vanuit Hasselt naar Brussel-Zuid, dan naar Charleroi, Jeumont (fr), Maubeuge om dan in Parijs-Noord aan te komen. Dan de metro naar Parijs-Austerlitz, om daar de Corail Lunea naar Irun te nemen. Daar de Alvia naar Madrid/Segovia te nemen.
Half dagje in Segovia rondgewandeld, daarna met de lokale treinverbinding langs de Sierra de Guadarrama (de moeite!) om dan naar Madrid te gaan.
Vandaag dan min of meer dezelfde weg terug naar Parijs-Noord, dan de TGV (een oude Eurostar, dus idioot weinig beenruimte) naar Lille Flandres, bliksemsnelle aansluiting naar Kortrijk, weer een snelle aansluiting naar Gent en daar nog eens een snelle aansluiting naar Hasselt. Amper problemen tegengekomen, ik wilde alleen via Luxemburg terug (ik wilde met de TGV), maar dat was dus een beetje mislukt.
Maar goed, InterRailen blijft leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Nou, volle zee is wat overdreven, het is een zeestraat-passage (Storebaelt), tussen de twee belangrijkste Deense eilanden (Seeland en Fyn).

Wel mooi filmpje :)

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 23-04-2011 10:24 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Da's een leuke verbinding, heb hem vorig jaar ook gedaan. In een halfuurtje van Kopenhagen Centrum naar Malmo Centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Voor de verandering eens de trein genomen in de VS. Zelfs de goedkoopste stoelen zijn hier vergelijkbaar met de 1e klas. En overal stroom! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Op het moment wordt het eerste spoortje van de nieuwe IJsselbrug bij Zwolle aangesloten en aanstaande dinsdag gaan de eerste reizigerstreinen over de nieuwe brug. Nu vraag ik mij iets af: hoe is het eigenlijk geregeld met de wegbekendheid van de machinisten die voor het eerst de brug overgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ik begrijp dat hele wegbekendheid-verhaal op het spoor sowieso niet zo goed. Als je toch een trein kunt besturen en je begrijpt de "verkeersregels", borden en seinen goed dan zou je toch overal in Nederland moeten kunnen rijden als machinist?

Een automobilist mag toch ook op plekken rijden waar hij nog niet eerder is geweest? Of misschien een betere vergelijking: volgens mij mag een piloot van een vliegtuig op elk vliegveld landen zonder dat hij daar eerder is geweest.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mercatres schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 17:25:
[...]

Da's een leuke verbinding, heb hem vorig jaar ook gedaan. In een halfuurtje van Kopenhagen Centrum naar Malmo Centrum.
Nee dat is de Storebæltsbroen, tussen Denemarken en Zweden is de Øresundsbroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moartn schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 21:20:
Ik begrijp dat hele wegbekendheid-verhaal op het spoor sowieso niet zo goed. Als je toch een trein kunt besturen en je begrijpt de "verkeersregels", borden en seinen goed dan zou je toch overal in Nederland moeten kunnen rijden als machinist?

Een automobilist mag toch ook op plekken rijden waar hij nog niet eerder is geweest? Of misschien een betere vergelijking: volgens mij mag een piloot van een vliegtuig op elk vliegveld landen zonder dat hij daar eerder is geweest.
Eens, dat is blijkbaar de erfenis van een geschiedenis die 150 jaar teruggaat.

Het spoor wordt extreem gecontroleerd door de overheid (t.o.v. het vliegverkeer maar met name het wegverkeer). Dit omdat het weg- en vliegverkeer veel makkelijker kan uitwijken naar andere landen bij te veel betutteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter

De vergelijking gaat toch niet helemaal op. Als automobilist heb je vaak of meer tijd om te reageren (veel kortere remweg) en een auto rijden is toch wat makkelijker dan een trein besturen. Voor beide wordt natuurlijk een beetje anticipatie verwacht maar voor een machinist veel meer. Je moet weten op welke afstand de stations liggen zodat je op tijd kan remmen, datzelfde geldt voor seinbeelden die je kunt verwachten (dat is een stuk ingewikkelder dan een normaal verkeerslicht).

Vergelijk het eens met een groot containerschip. De bemanning weet toch hoe ze zo'n boot moeten varen? Hoezo hebben ze dan een loods nodig in de haven? ;).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Ares408 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 21:45:
[...]

Nee dat is de Storebæltsbroen, tussen Denemarken en Zweden is de Øresundsbroen.
Klopt, bij de Øresundsbroen ligt de spoorweg ook onder het wegdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 23:38:
[...]

Eens, dat is blijkbaar de erfenis van een geschiedenis die 150 jaar teruggaat.

Het spoor wordt extreem gecontroleerd door de overheid (t.o.v. het vliegverkeer maar met name het wegverkeer). Dit omdat het weg- en vliegverkeer veel makkelijker kan uitwijken naar andere landen bij te veel betutteling.
Lol ja, dan zegt de KLM: JOH, Fuck maar met je schiphol al die mensen in Nederland vliegen vanaf nu maar vanuit België of Duitsland.

Of zie je het al voor je dat een internationaal transporteur de deuren van z'n trailers bij de grens open laat zetten, alles d'r uit gooit en zegt: joh, haal het zelf maar op bij jullie zijn de regels zo stom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Laatst online: 20:48
Commendatore schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 19:58:
Op het moment wordt het eerste spoortje van de nieuwe IJsselbrug bij Zwolle aangesloten en aanstaande dinsdag gaan de eerste reizigerstreinen over de nieuwe brug. Nu vraag ik mij iets af: hoe is het eigenlijk geregeld met de wegbekendheid van de machinisten die voor het eerst de brug overgaan?
Waarschijnlijk worden ze op de hoogte gesteld met een nieuwe wegwijzer tekening. Veel schokkends zal daar niet veranderen denk ik.

Het spoor is echt een verhaal apart. In principe kun je prima op de seinen rijden maar het is handig wanneer je weet wat je waar kunt verwachten, sommige situaties op het spoor zijn niet altijd even logisch. Ook is het handig wanneer je weet waar welk station ligt, wanneer je een station nadert word dit wel met een bord aangegeven maar niet welk station. Of bijvoorbeeld wanneer je te horen krijgt dat je trein op spoor X staat is het handig dat je weet waar dat is. Verder heb je op het spoor nog te maken met zgn. plaatselijke regelgeving, dit zijn afwijkende en/of aanvullende regels die dus plaatselijk gelden. Hiervan moet je dan ook op de hoogte zijn wanneer je ergens wegbekendheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Of misschien een betere vergelijking: volgens mij mag een piloot van een vliegtuig op elk vliegveld landen zonder dat hij daar eerder is geweest.
Ik denk dat de gemiddelde piloot al tientallen keren op de meeste luchthavens is geweest als co-piloot denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Of misschien een betere vergelijking: volgens mij mag een piloot van een vliegtuig op elk vliegveld landen zonder dat hij daar eerder is geweest.
Fout. Voor sommige vliegvelden (gevaarlijk gelegen, erg korte baan etc) moet een piloot een speciale certificering hebben om er te mogen landen.

Voorbeelden: Funchal Airport op Madeira, Gustaf III Airport op Saint Barthélemy, Innsbruck Airport in Oostenrijk etc etc.

[ Voor 26% gewijzigd door wildhagen op 24-04-2011 08:16 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Ik las net van het CSX 8888 ongeluk in de VS, maar ik vraag mij nog wat af:
  1. ''After mistakenly believing he had properly activated the train's dynamic braking system, he set the engine's throttle at 100%.'' Hier heb je toch de ED en de pneumatische rem in één remhendel, in plaats van een als-remhendel-werkende trottle?
    [*]"the air brake system for the rest of the train was not connected to the lead locomotive, and thus was not functional" Geen luchtdruk betekent toch gewoon dat alle remmen van de goederenwagens op het wiel staan? Hoe kan je rijden zonder luchtdruk?
  2. "The engineer did set the locomotive's independent brakes, but these were not enough to overcome full engine power." Als je dus de rem helemaal naar de 100% duwt en je zet de trottle ook op 100%, kom je gewoon vooruit? Betekent het dat wanneer je even snel optrekt om wat voor reden dan ook en je zet de power op 100%, maar je krijgt een hartaanval. Na een minuut grijpt dan de dodeman in, maar is de motor dan sterk genoeg om gewoon te blijven rijden?
  3. "chased the runaway train and was able to couple onto the rear car. They slowed the train down by applying the dynamic brakes on the chase locomotive." Ze hebben dus gewoon met een locje achter de trein gereden, waarna iemand op een rijdende trein probeerde te koppelen. Dit lukte blijkbaar ook gewoon. Als ze in de VS ook gewoon met schroefkoppelingen werken, is dat aardig moeilijk. Is het echter niet makkelijker om de remleiding dan ook te verbinden, zodat je een loc + 47 remmende wagens hebt in plaats van alleen de loc zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Nee, het is Öresundsbron :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Heintzer schreef op zondag 24 april 2011 @ 02:03:
[...]
Waarschijnlijk worden ze op de hoogte gesteld met een nieuwe wegwijzer tekening. Veel schokkends zal daar niet veranderen denk ik.

[...]
Het spoor is echt een verhaal apart. In principe kun je prima op de seinen rijden maar het is handig wanneer je weet wat je waar kunt verwachten, sommige situaties op het spoor zijn niet altijd even logisch. Ook is het handig wanneer je weet waar welk station ligt, wanneer je een station nadert word dit wel met een bord aangegeven maar niet welk station. Of bijvoorbeeld wanneer je te horen krijgt dat je trein op spoor X staat is het handig dat je weet waar dat is. Verder heb je op het spoor nog te maken met zgn. plaatselijke regelgeving, dit zijn afwijkende en/of aanvullende regels die dus plaatselijk gelden. Hiervan moet je dan ook op de hoogte zijn wanneer je ergens wegbekendheid hebt.
En wat te denken wanneer je een emplacementsgebied inrijdt, met veel hangende seinen op een rij. Het wil dan wel helpen als je er al een paar keer bent geweest, zodat je niet alsnog net door rood glijdt omdat je dacht dat het andere sein voor jou bedoeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

marcop23 schreef op zondag 24 april 2011 @ 10:19:
Als ze in de VS ook gewoon met schroefkoppelingen werken, is dat aardig moeilijk. Is het echter niet makkelijker om de remleiding dan ook te verbinden, zodat je een loc + 47 remmende wagens hebt in plaats van alleen de loc zelf?
klauwkoppeling, dus in principe gewoon dr tegenaan rijden = vast. en dan moet je nog ff onder de trein gaan hengelen naar die slangen, als je de film over dit incident gezien hebt, dan weet je dat dat blijkbaar niet makkelijk is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Vinnienerd schreef op zondag 24 april 2011 @ 16:04:
En wat te denken wanneer je een emplacementsgebied inrijdt, met veel hangende seinen op een rij. Het wil dan wel helpen als je er al een paar keer bent geweest, zodat je niet alsnog net door rood glijdt omdat je dacht dat het andere sein voor jou bedoeld was.
Is dat dan geen ontwerpfout? Het moet voor een machinist toch duidelijk zijn welke signalen voor hem zijn bedoeld, en welke niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

silverstorm

tearing me apart

Onbekend schreef op zondag 24 april 2011 @ 16:59:
Is dat dan geen ontwerpfout? Het moet voor een machinist toch duidelijk zijn welke signalen voor hem zijn bedoeld, en welke niet?
Een paar jaar geleden was er nog een ongeluk met een trein die door een sts reed, omdat de machinist wel zich vergiste in een sein. Deze machinist was al enkele malen mee geweest met een andere machinist om wegbekendheid op te doen.

En nog geen jaar geleden(25 juli 2010) heeft een machinist de situatie bij/richting Stv ook verkeerd ingeschat. Deze machinist had wel de vereiste bekendheid.

Verder speelt mee dat je een auto in 69,3 meter kan stoppen van 120 naar 0 en bij een trein is het ongeveer een halve kilometer bij 100km/h.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 10:53
marcop23 schreef op zondag 24 april 2011 @ 10:19:
Ik las net van het CSX 8888 ongeluk in de VS, maar ik vraag mij nog wat af:
Geen lucht in de treinleiding betekent niet automatisch dat alles op de rem staat.

In werkelijkheid werkt het iets ingewikkelder. Iedere wagon heeft een eigen reservoir met lucht. Tijdens normaal bedrijf is dit reservoir gevuld met lucht. Wanneer de rem wordt geactiveerd (of tijdens een leidingbreuk) daalt de lucht in de remleiding. Deze activeert een driewegklep in ieder wagon. De lucht in het reservoir in iedere wagon wordt vervolgens gebruikt om de remcilinder te vullen en de trein zal afremmen.
Worden de remmen weer gelost, dan ontsnapt de lucht in de remcilinder en via de driewegklep wordt het reservoir weer gevuld vanuit de treinleiding.
Breekt de treinleiding, dan staat de trein nog steeds op de rem vanwege de lucht in de remcilinder.

Echter, deze lucht zal niet oneindig in de remcilinder blijven. Als er namelijk luchtlekkage is, zal de wagon uiteindelijk toch van de rem af gaan. Daarom moet je eigenlijk ook bij langdurig stilstaan de handrem op de wagon activeren.

Op internet staat een rapport over dit incident en daarin staat dat het gebruikelijk is te rangeren zonder treinrem. Om dat mogelijk te maken mag er geen lucht meer in het reservoir zitten en in de remcilinders. Die hebben we waarschijnlijk dan eerst leeg laten lopen. Conclusie: geen lucht = in dit geval geen rem.

Bron: Wikipedia: Railway air brake en http://kohlin.com/CSX8888/z-final-report.htm

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Zaterdag richting groningen gereisd, moest omreizen via Deventer... 2u en 28 min over gedaan :'( was echt gaar toen ik uit de trein kwam, gelukkig hadden de meeste IC airco en internet. Ze hadden nu IC rijden tussen Roosendaal en Groningen 8)7 Was vergeten in Groningen uit te checken kostte me dus 10 euro, maar toen ik gister terug kwam in Utrecht en ik checkte wel uit, kostte het me 13,20 euro |:( als je dat weet dan check je toch helemaal niet meer uit op trajecten boven de 10 euro? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Laatst online: 20:48
Kan een hoop schelen wanneer je voor 9u vertrekt, maar na 5x word je kaart geblokkeerd dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Kun je een paar keer doen.... en dan wordt je kaart geblokkeerd! ;)

Roosendaal - Groningen, pffff, da's best wel een end trouwens. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Fiber schreef op maandag 25 april 2011 @ 14:40:
Kun je een paar keer doen.... en dan wordt je kaart geblokkeerd! ;)

Roosendaal - Groningen, pffff, da's best wel een end trouwens. :)
Wel leuk, 4 uur in de trein zitten zonder over te stappen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

jelmervos schreef op maandag 25 april 2011 @ 15:17:
[...]

Zou leuk zijn als er dan een coupé was met restaurant oid ;)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
jelmervos schreef op maandag 25 april 2011 @ 15:17:
[...]

Check, zes uur en een beetje van Madrid naar Irun :)
(Had overigens wel een café-bar-rijtuig. En vliegtuigstoelen, en tv/radio. Helaas geen stopcontact en geen internet, anders kon die tijd nog productief worden gebruikt, nu maar Mannen die vrouwen haten gelezen, tot een flink stuk in de helft :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mercatres schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:57:
[...]

Check, zes uur en een beetje van Madrid naar Irun :)
(Had overigens wel een café-bar-rijtuig. En vliegtuigstoelen, en tv/radio. Helaas geen stopcontact en geen internet, anders kon die tijd nog productief worden gebruikt, nu maar Mannen die vrouwen haten gelezen, tot een flink stuk in de helft :) )
Ik heb een keer Salamanca naar Barcelona Sants gedaan. 10:50 in een Talgo. Het was een oude en helaas hadden we de kopbanken, dus het zat niet zo geweldig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
Maasluip schreef op maandag 25 april 2011 @ 21:49:
[...]

Ik heb een keer Salamanca naar Barcelona Sants gedaan. 10:50 in een Talgo. Het was een oude en helaas hadden we de kopbanken, dus het zat niet zo geweldig.
Dan ben je ook murw als je aankomt. Gelukkig is het Spaanse landschap nogal afwisselend, althans Noord-Zuid, dus er is altijd wel iets te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit ging oost-west door het noorden, Salamanca, Miranda de Ebro, Zaragoza, Lleida, Barcelona. Maar wel voor de HSL, dus lekker boemelen.
En gelukkig een paar lange stops. In Miranda en ik meen Zaragoza werd er een tweede en derde Talgo gekoppeld.

Ik had een keer Siracuse - Rome gepland, dat is ook 10:48 (met een veer), maar vanwege het weer zat ik in Malta vast, dus dat ging niet door.

Vanuit Nederland kun je trouwens ook lang in een trein zitten. Even afgezien van nachttreinen, Amsterdam - Basel duurt 6:43 en de zon-Thalys naar Marseille is zelfs ruim 7 uur.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Hmm lekker, vanochtend een werktrein die bij Lage Zwaluwe was ontspoord.

Heb om moeten reizen via Breda en vanuit daar de Fyra pakken naar Rotterdam, was wel leuk op het HSL traject voor een keer, echt een heel verschil met het normale spoor, het ligt veel strakker en amper met hobbels. Jammer dat het normale spoor niet zo strak geplaatst is, slaapt anders veel beter :)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Eerst keer voor mij. Dit weekend open gegaan ofzo?

Nieuwe spoorbrug bij Zwolle:

Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/th_Foto0842-1.jpg Afbeeldingslocatie: http://i290.photobucket.com/albums/ll256/Kees_B/th_Foto0841.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Vanochtend pas, en alleen voor treinen richting Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20

RnB

Kwam je vanuit Roosendaal?
Ik zat in een lastiger parket.. Ik moest vanaf Dordrecht naar Amsterdam om naar college te gaan, maar alle intercity's waren gecancelled. Toen wilde ik maar naar huis gaan (Roosendaal), maar ook al die intercity's waren gecancelled. Nog steeds btw..
Gelukkig heb ik schoonfamilie in Hardinxveld-Giessendam wonen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RomeoJ schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:26:
Hmm lekker, vanochtend een werktrein die bij Lage Zwaluwe was ontspoord.

Heb om moeten reizen via Breda en vanuit daar de Fyra pakken naar Rotterdam, was wel leuk op het HSL traject voor een keer, echt een heel verschil met het normale spoor, het ligt veel strakker en amper met hobbels. Jammer dat het normale spoor niet zo strak geplaatst is, slaapt anders veel beter :)
Nog hele dag hinder door ontspoorde werktrein
LAGE ZWALUWE - Door de ontsporing van een werktrein dinsdag in alle vroegte moeten treinreizigers tussen Rotterdam en Roosendaal nog tot na de avondspits rekening houden met vertraging.

Er rijden minder treinen tussen Den Haag Holland Spoor en Roosendaal en er worden bussen ingezet. Doorgaande reizigers krijgen het advies om te reizen via Den Bosch of gebruik te maken van de Fyra, aldus ProRail.

Het ongeval gebeurde om half vier. Volgens ProRail gaat het om een locomotief die tijdens het zogenoemde roestrijden van het hoofdspoor is geraakt.

Voor zover bekend hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan. De oorzaak is onbekend.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bReChThOu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 11:50

bReChThOu

Team Belgium

Gisteren wachtte de trein Amersfoort-Schiphol mooi op de trein Deventer-Amersfoort die te laat aankwam en stampvol zat omdat tussen Amersfoort-Zwolle niks reed door werken en reizigers dus via Deventers moesten reizen; Joy :z iig, de overstap nipt gehaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Nu online

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Nederland en Europa zijn een kleurstelling op het spoor rijker: foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Serieus treinongeval in Taiwan, waar een smalspoor toeristentrein ontspoord en gekanteld is, met 5/6 (verschilt per bron) doden en 84+ gewonden.

Gaat om een trein van de Wikipedia: Alishan Forest Railway, in een toeristisch gebied.

Bron o.a. http://www.ctv.ca/CTVNews...n-train-overturns-110427/

Afbeeldingslocatie: http://images.ctv.ca/archives/CTVNews/img2/20110427/600_alishan_train_overturns_ap_110427.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.ctv.ca/archives/CTVNews/img2/20110427/800_taiwan_train_derailment_ap_110427.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Knitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Hallo iedereen,

Ik kan met vreugde mededelen dat het mij gelukt is om een rondleiding bij Keyrail Kijfhoek te organiseren voor de geïntresseerden.

Let op: Minimum leeftijd voor de rondleiding is 18 jaar ivm veiligheidseisen op de Kijfhoek. Zorg dat je geldige Identificatiepapieren hebt (ID-kaart, rijbewijs, paspoort)

Wat houdt de rondleiding in?
- Presentatie over het bedrijf met bijhorende werkzaamheden
- Informatie krijgen over de seinzaal (nog niet zeker of wij er ook daadwerkelijk naar binnen mogen met de groep)
- Rondleiding over het terrein de Kijfhoek (dus langs de goederentreinen en dergelijke!)
- Rondleiding door het gebouw bij Keyrail voor de werkzaamheden
Et cetera

Wanneer is het, waar verzamelen et cetera?
De rondleiding is woensdag 4 mei, aan het eind van de middag
Om 15:30/15:45 word er verzameld bij station Zwijndrecht. Vanaf station Zwijndrecht word er vertrokken met een historische bus. Wat het word, is nog niet zeker.
Deelnemers kunnen niet op eigen vervoer naar de Kijfhoek !!
Verzamelen bij station is 15:30!

De duur van de rondleiding is circa 2 uur.
Nadere informatie komt na het ontvangen van de aanmelding.

Aanmelden
Aanmelden kan door middel van een mail te sturen naar: rondleidingen@durkhoutsma.nl
In deze mail moet de volgende informatie staan:
* Volledige naam, leeftijd, woonplaats
* Als je voor meer deelnemers je aanmeld graag voor ieder vermelden
Vervolgens word er een mail gestuurd naar de eerste 30 aanmeldingen om hetdeelnamebedrag te betalen Info via mail hierover
Waarom via de mail? Omdat er een maximum geld van 30 mensen. En niet onnodige betalingen te hoeven ontvangen en terug te boeken, heb ik dit besloten.

Ik hoop met vreugde de aanmeldingen tegemoet te zien!

Groet,

Durk Houtsma
Organisatie van de rondleiding

Edit: Er word gereden met de bus van RTM Ouddorp, De Van Oeveren 40.
Afbeeldingslocatie: http://www.rtm-ouddorp.nl/bus/RTMVO40k.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door The_Knitter op 27-04-2011 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ligt het aan mij trouwens, of is iemand bij de NS een beetje aan 't overdrijven met het plaatsen van beveiligingscamera's de laatste tijd? Op Asd kun je op een willekeurige plek gaan staan (binnen het gebouw, op de uiteinden van de perron's is 't een ander verhaal.. niet genoeg palen denk ik) en dan sta je in 't zicht van minimaal 4 camera's, en omgekeerd kun je er zelf meestal wel een stuk of 10 zien hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 27-04-2011 22:01 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:36
Vraagje: Vaak als ik in de trein zit, en er wordt door de machinist iets omgeroepen (bijv. dat we even moeten wachten op een rood sein) dan hoor ik vaak op de achtergrond een bel een keer of 2 gaan. Trein waar het dan om gaat is een ICM.

Waar is die bel voor die je hoort? Bel is een beetje als bij zo'n ouderwetse (T65) telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

ThinkPadd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 22:23:
Vraagje: Vaak als ik in de trein zit, en er wordt door de machinist iets omgeroepen (bijv. dat we even moeten wachten op een rood sein) dan hoor ik vaak op de achtergrond een bel een keer of 2 gaan. Trein waar het dan om gaat is een ICM.

Waar is die bel voor die je hoort? Bel is een beetje als bij zo'n ouderwetse (T65) telefoon.
Is van de ATB:
Rijdt een trein sneller dan de ATB-snelheid dan klinkt er een lange bel (trrriiing) zolang de machinist niet remt. Remt de machinist na drie seconden nog niet, dan voert de ATB een snelremming uit tot de trein tot stilstand is gekomen. Na stilstand kan de machinist de ATB ontgrendelen.

Bij seinen die een lagere snelheid aankondigen dan voorheen, schakelt de ATB naar de naasthogere snelheid. Heeft de machinist bij dit sein nog geen remming ingezet, dan klinkt de ATB-remopdracht.

Is de trein afgeremd naar een bepaalde marge boven de toegestane snelheid, dan klinkt de bel drie keer kort (tring tring tring). De machinist mag nu (wat de ATB betreft) de rem lossen. Zodra de remmen van de gehele trein gelost zijn, is de ATB-snelheid bereikt.
Wikipedia: ATB Eerste Generatie

[ Voor 3% gewijzigd door jelmervos op 27-04-2011 22:25 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:20
De beschrijving van Wikipedia is meer voor snelheidsmindering waarbij er geen remming is ingezet, welke aangegeven wordt met een rrrringg die vergelijkbaar is met die van een ouderwetse deurbel.

Ik denk dat ThinkPad meer de 'gong' bedoeld, vooral omdat hij aangeeft dat het voor een rood sein is. Die gong geeft aan dat er een snelheidswijziging is. (In dit geval dus 0 naar 40 km/h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Knitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Ik denk dat je een snelheidswijziging bedoelt van 40 naar 0 ;)
Pagina: 1 ... 29 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!