Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.948 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vind ik een vreemde redenatie van die conducteur. Hij weet toch zelf hoe laat dat hij gefloten heeft? Als dat om 18:59 is en hij vindt (voor de eerstvolgende halte) mensen met een kaartje dat pas na 19:00 geldig is, dan moeten die een ander kaartje kunnen tonen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Maasluip schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:34:
Vind ik een vreemde redenatie van die conducteur. Hij weet toch zelf hoe laat dat hij gefloten heeft? Als dat om 18:59 is en hij vindt (voor de eerstvolgende halte) mensen met een kaartje dat pas na 19:00 geldig is, dan moeten die een ander kaartje kunnen tonen.
Waarom weet hij hoe laat hij gefloten heeft? Ten eerste lopen er in een trein meerdere controleurs rond, ten tweede denk ik niet dat er een registratie is van vertrektijden door de conducteur. Zijn geheugen lijkt me een uitstekende bron van conflcten. Je komt aanlopen om 19:00, er staat een trein, je stapt in, en dan gaat de conducteur roepen dat hij al om 18:59 gefloten heeft. Dat wordt een drama. Gewoon in het computersysteem nakijken of de trein officieel vertraging had is toch veel handiger?

Volgens mij kunnen ze dat tegenwoordig per minuut bijhouden, dus de kans is groot dat die 3 minuten marge allang niet meer bestaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Pooh op 09-02-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

In dat geval kan je beter even overleggen met de conducteur (voor het instappen).

[ Voor 14% gewijzigd door LauPro op 09-02-2011 11:58 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Reinier

\o/

Jaren terug vertrok "mijn" intercity om iets van 18:58 uur vanuit Enschede. Met mijn weekend-OV mocht ik daar toch echt niet mee reizen, ook al deed ik dat regelmatig en leverde dat elke keer slechts een waarschuwing op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Gelukkig hebben conducteurs geen bonnenquota e.d., en hebben de meesten er geen belang bij om bonnen uit te schrijven, tenzij het natuurlijk een kutdag is >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Ach, ik heb er genoeg gezien die moeilijk deden omdat een trein om .57 of .59 vertrok, dan werd er wel rap een UvB geschreven hoor. Voor die ene minuut moest je dan een kaartje kopen, vol tarief tot het volgende station na 9.00 en daarna een kaartje met korting.

Dat wordt nog leuk met de OVC, gaat die dat automatisch berekenen wanneer je door de grens van 9.00 bent heengegaan? Dan moet ie wel weten waar je je bevindt om 9.00, en dat kan ie alleen weten als je incheckt/uitcheckt...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, er is al aangegeven dat die vanaf een aantal minuten voor 9:00 uur inchecken met korting. Ik ben even kwijt of dat nu 10 of 15 minuten was.

Overigens heb je hetzelfde probleem nu met papieren kaartjes en een VDU. Daar heb ik ook nog niet gehoord van een regeling dat je in treinen die om 8:57 vertrekken met korting mag instappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:59:
Gelukkig hebben conducteurs geen bonnenquota e.d.,
Gek genoeg hebben ze dat wel. Het is een van de weinige objectieve criteria waaraan je kunt meten of 'ie z'n werk doet of alleen met de machinist zit te ouwehoeren.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:59

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat kan tegenwoordig ook anders natuurlijk. Met hun elektronische apparaatje is vast wel bij te houden hoeveel verschillende ov-passen gecontroleerd worden.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
SleutelMan schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:11:
Dat wordt nog leuk met de OVC, gaat die dat automatisch berekenen wanneer je door de grens van 9.00 bent heengegaan? Dan moet ie wel weten waar je je bevindt om 9.00, en dat kan ie alleen weten als je incheckt/uitcheckt...
Nope, dat wordt niet berekend. Als je voor 8.55 incheckt betaal je tot het punt waar je uitcheckt de volle mep. Inchecken vanaf 8:55 geeft je de 40% korting.

Reden? De paaltjes staan op de perrons en stations en niet in de treinen, men kan zodoende niet accuraat bepalen welke trein genomen is en waar de reiziger recht op zou hebben. :')
bartvl schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:48:
Dat kan tegenwoordig ook anders natuurlijk. Met hun elektronische apparaatje is vast wel bij te houden hoeveel verschillende ov-passen gecontroleerd worden.
Dat wordt ook gedaan, voor zover ik weet. Eens in de zoveel tijd moet de Railpocket synchroniseren met NS, waarbij ook statistieken over de hoeveelheid gelezen kaarten worden meegestuurd enzo. Dit heb ik van een machinist gehoord.

[ Voor 26% gewijzigd door Alex) op 09-02-2011 12:54 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Maasluip schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:15:
Nee, er is al aangegeven dat die vanaf een aantal minuten voor 9:00 uur inchecken met korting. Ik ben even kwijt of dat nu 10 of 15 minuten was.
Waar je echter wel nog steeds op moet letten is dat wanneer je in een trein stapt die voor 9.00 vertrekt je alsnog steeds geen geldig vervoersbewijs hebt, ondanks dat je al met korting hebt kunnen inchecken.
Alex) schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:52:
[...]

Nope, dat wordt niet berekend. Als je voor 8.55 incheckt betaal je tot het punt waar je uitcheckt de volle mep. Inchecken vanaf 8:55 geeft je de 40% korting.

Reden? De paaltjes staan op de perrons en stations en niet in de treinen, men kan zodoende niet accuraat bepalen welke trein genomen is en waar de reiziger recht op zou hebben. :')
Tja, je kan je trein ook nog gewoon halen in 5 minuten, dus dat is het probleem niet. Maar als je zelf een betere oplossing weet...

[ Voor 39% gewijzigd door dcm360 op 09-02-2011 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
dcm360 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 12:53:
Waar je echter wel nog steeds op moet letten is dat wanneer je in een trein stapt die voor 9.00 vertrekt je alsnog steeds geen geldig vervoersbewijs hebt, ondanks dat je al met korting hebt kunnen inchecken.
Dat kan niet; je kunt niet eisen dat iemand die met de trein van 8:58 wil reizen en het volle pond wil betalen een paar minuten eerder al aanwezig is om vóór 8:55 te kunnen inchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

En hoe moet dat dan straks op afgesloten stations met poortjes? Als ik om 8:40 aankom en 9:05 vertrek, dan moet ik inchecken, koffie drinken, weer uitchecken, opnieuw inchecken en dan m'n trein instappen? Kan dat eigenlijk? Of mag ik geen koffie drinken en moet ik tot 9:00 buiten blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja.

(van toepassing op het scenario dat jou het minste bevalt ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:41

vooghel

Cunning linguist

[off topic]
Leuk, een fietstochtje met alle regulars van dit topic!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KY1uR7Usb6UgUTgc2n9Eqh0D/full.jpg

:+

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)

Treinchauffeurs herdenken ramp Buizingen door 19 minuten halt te houden

8 februari 2011

De treinbestuurders die aangesloten zijn bij het Autonome Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) zullen op dinsdag 15 februari symbolisch hun trein enkele minuten laten halt houden. Dat doen ze ter nagedachtenis van de negentien dodelijke slachtoffers van de treinramp in Buizingen.

De treinen zullen vanaf 8.28 uur, het tijdstip waarop de ramp op 15 februari 2010 plaatsvond, gedurende 19 minuten halt houden. Tijdens die 19 minuten zullen de treinbestuurders die aan de actie deelnemen een tekst voorlezen aan de reizigers.

"Denk aan verwoeste families"
Volgens Arthur Mercier, voorzitter van het ASTB, zullen nog treinbestuurders van andere vakbonden aan de herdenking deelnemen. "We zijn er ons perfect van bewust dat deze actie het treinverkeer zal verstoren en tot ontevredenheid zal leiden bij onze klanten. We vragen hen echter gewoon om even te denken aan die overleden reizigers en de verwoeste families niet te vergeten", luidt het in een communiqué.

Het ASTB, dat al maanden de veiligheid op het spoornet aanklaagt, heeft trouwens beslist zijn acties voort te zetten. De vakbond zal in de loop van de maand maart een nieuwe stakingsaanzegging indienen. (belga/svm)

Bron: HLN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel % aangesloten is bij ASTB, maar krijg je dan geen ongelooflijke chaos op het spoor, als de helft wel stopt en de andere helft niet?
Mijn eerste reactie is: beetje vreemde actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, handig, de hele dienstregeling gaat in de soep lopen en honderden zo niet duizenden mensen gaan geld terugvragen bij de NS. Gaan de vakbonden dit dan betalen?

--nvm--

[ Voor 38% gewijzigd door dcm360 op 09-02-2011 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mottebelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:31
dcm360 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 19:56:
...duizenden mensen gaan geld terugvragen bij de NS.
Dit gaat over Belgie, niet Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ehm, oja, HLN is belgisch |:(
Bestaat er in België dan eigenlijk ook zoiets als geld terug bij vertraging? Of gaat de NMBS failliet wanneer dat ingevoerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Nee, ook België kent een GtbV-systeem. Alleen zijn de voorwaarden veel ongunstiger, je moet minstens +60 hebben, of herhaaldelijk minstens +15 op eenzelfde traject. En tijdens het winterweer werd de hele compensatieregel niet van toepassing verklaard wegens overmacht.

Compensatie bij vertraging op b-rail.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Reinier schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:57:
Jaren terug vertrok "mijn" intercity om iets van 18:58 uur vanuit Enschede. Met mijn weekend-OV mocht ik daar toch echt niet mee reizen, ook al deed ik dat regelmatig en leverde dat elke keer slechts een waarschuwing op ;)
Mijne vertrok uit Woerden op vrijdag om 18.55, en het weekend-retour ging pas om 19 uur in. Ik heb enkele keren gehad dat ik bewust een enkeltje naar Utrecht had genomen, maar dat de trein gewoon 10 vertraagd was :/.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• ArcticWolf
  • Niet online
Sinds ze de sprinter naar Maarn/Veenendaal/Rhenen met 1 minuut eerder laten vertrekken, lijkt het net of alle intercity's ook minder vertraging hebbe, vraag me wel af waar ze die minuut vandaan hebben gehaald :P
laatst zat ik in de trein naar Maarssen en die was blijkbaar kapot, maar de monteur stond al te wachten op Utrecht om er iets aan te doen, hij vertrok maar 3 min later dan gepland O-)
Laatst stonden er ook 2 IC's naar Schiphol en 1 naar Den Helder op Utrecht en toch kregen ze het voor elkaar 2 daarvan optijd te laten vertrekken en de vertraagde IC ging zo snel mogelijk achter die 2 aan, blijkbaar zijn ze iets flexibeler/sneller geworden met problemen oplossen 8)7
Gister was ook wel grappig, "De sprinter naar Maarn en Rhenen vertrek over ongeveer 10 minuten" werd er omgeroepen en ik hoor zo'n vrouw zeggen "en die trein dan?" dus ik draai me om en daar kwam die ene sprinter doodleuk op tijd aanrijden. Blijkbaar waren alle klokken op hol geslagen :D op een ander bord stond de trein van 15:03 nog terwijl het al 16:00 was.

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2011 08:14 ]

• SleutelMan
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Topicstarter
Die extra minuut rijtijdspeling (ik neem aan dat je het over de 7400 hebt naar Rhn) is vrij makkelijk te winnen. De rijtijden met SLT zijn aan de ruime kant en bovendien heb je in Rhn een keertijd van ongeveer 20 min. Enige waarmee je rekening moet houden is de kruising te Vndc, maar een extra minuutje daar maakt niet zoveel uit ;).

[ Voor 12% gewijzigd door SleutelMan op 10-02-2011 08:46 ]

Logius | Somda | Twitter

• PeaceNlove
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

AW_Bos schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 22:51:
[...]

Mijne vertrok uit Woerden op vrijdag om 18.55, en het weekend-retour ging pas om 19 uur in. Ik heb enkele keren gehad dat ik bewust een enkeltje naar Utrecht had genomen, maar dat de trein gewoon 10 vertraagd was :/.
Neem dan gewoon een ongedateerd kaartje naar Utrecht. dan kan je als je geen vertraging hebt even snel stempelen en als de klok 19:00 geslagen heeft dan is dat kaartje voor de volgende keer...

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

PeaceNlove schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 08:47:
[...]

Neem dan gewoon een ongedateerd kaartje naar Utrecht. dan kan je als je geen vertraging hebt even snel stempelen en als de klok 19:00 geslagen heeft dan is dat kaartje voor de volgende keer...
Had inderdaad ook gekund, maar ik praat nu over een jaar of 8 geleden :).

Vandaag komt overigens de mat' 36 252 weer richting Nederland, wat eerst van de Stibans was is nu van het NSM, en daar zal hij rond 12:10 verwelkomd worden.

Foto''s die ik vroeger gemaakt had:
Klik 1
Klik 2

En ja, het fotoboek is verouderd, en de teksten kloppen niet. I know, komt later dit jaar weer eens goed als ik mijn fotoalbum ga exporteren naar een eigen fabricaat :P

[ Voor 42% gewijzigd door AW_Bos op 10-02-2011 09:37 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
ArcticWolf schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 08:12:
Gister was ook wel grappig, "De sprinter naar Maarn en Rhenen vertrek over ongeveer 10 minuten" werd er omgeroepen en ik hoor zo'n vrouw zeggen "en die trein dan?" dus ik draai me om en daar kwam die ene sprinter doodleuk op tijd aanrijden. Blijkbaar waren alle klokken op hol geslagen :D op een ander bord stond de trein van 15:03 nog terwijl het al 16:00 was.
Ook meegemaakt in die categorie: "De Sprinter naar Amsterdam Centraal vertrekt van spoor 3". Dat was letterlijk 'vertrekt' want op dat moment zag ik nog net het achterste deel van diezelfde trein het station uit rijden. :P Exacte positiebepaling binnen stations schijnt ook vrij lastig voor de treinverkeersleiding.

• ArcticWolf
  • Niet online
Maranello schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:00:
[...]

Ook meegemaakt in die categorie: "De Sprinter naar Amsterdam Centraal vertrekt van spoor 3". Dat was letterlijk 'vertrekt' want op dat moment zag ik nog net het achterste deel van diezelfde trein het station uit rijden. :P Exacte positiebepaling binnen stations schijnt ook vrij lastig voor de treinverkeersleiding.
ik vraag me af of dat 100% automatisch gaat, en de omroepen/vertragingen op de stations ook enzo, weet iemand dat?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 10:56:
[...]

ik vraag me af of dat 100% automatisch gaat, en de omroepen/vertragingen op de stations ook enzo, weet iemand dat?
Volgens mij gaat Tuffy vrijwel automatisch.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
In ieder geval de meeste spoorwijzigingen worden, alsmede vertragingen, geautomatiseerd omgeroepen door Tuffie. Zijverzorgt sinds 2003 de omroep van vertragingen en andere kleine wijzigingen op de Nederlandse spoorwegstations. De berichten zijn vooraf verticaal ingesproken, dat wil zeggen alle stationsnamen, treinsoorten en tijden apart, en worden vervolgens door de computer aan elkaar geplakt tot logische zinnen.
Waar dan de informatie vandaan komt, kan ik niet zeggen.

Spuit 11

• ArcticWolf
  • Niet online
ik bedoel... ziet een computer dat een trein vertraging heeft door eventuele blokbezetting "Trein X staat in blok A terwijl deze al in blok D had moeten rijden" dus 10 minuten vertraging. Dus zit deze aan de automatische rijweg instelling of denk ik nu te makkelijk?

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2011 11:41 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
AW_Bos schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 09:09:
[...]

Had inderdaad ook gekund, maar ik praat nu over een jaar of 8 geleden :).

Vandaag komt overigens de mat' 36 252 weer richting Nederland, wat eerst van de Stibans was is nu van het NSM, en daar zal hij rond 12:10 verwelkomd worden.
hij kwam net langs! getrokken door een 6400! O+ en er zaten wat museum wagons achter.

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 10-02-2011 13:47 ]

• Mad Marty
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Pics or didn't happen! :+

Rail Away!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:01
ArcticWolf schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:47:
[...]

hij kwam net langs! getrokken door een 6400! O+ en er zaten wat museum wagons achter.
Is de reminstallatie misschien kapot / er uit gehaald waardoor er beremde wagens achter moesten?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij is het vrij standaard dat materieel dat zo vervoerd wordt (vooral als het al wat ouder is) alleen mechanisch gekoppeld is en dat er dus geen lucht door de automatische koppeling gaat.

• ArcticWolf
  • Niet online
;) helaas ik kijk met de richting mee naar Utrecht (daar ging ie ook heen) dus had geen tijd om m'n camera te pakken 8)7 ik woon wel vlakbij de maliebaan, dus zal hem nog vaak genoeg zien dan neem ik wel een foto O-)

ik denk dat het idd met de remmen te maken heeft. Er zaten 2 oude rijtuigen achter en 1 platte goederenwagen dan de mat 36' en toen de 6400.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volgens Somda:
6468 + koppelwagen + 252 + koppelwagen + NSM rijtuigen.
Foto heb ik nog niet kunnen vinden.

Virussen? Scan ze hier!

• marcop23
Heel iets anders, maar hoe ontstaat het prijsverschil tussen nshispeed.nl en bahn.de? Als ik bijvoorbeeld rechtstreeks met de FLIRT van Eurobahn van Venlo naar Hamm wil, ben ik met nshispeed meer kwijt, terwijl ik in de zelfde trein zit. Nog gekker is dat de NS een reis met de ICE nog veel goedkoper vindt. Wat gebeurt er met het geld dat je extra betaald? Het scheelt toch 10 euro.

NS HiSpeed:
Afbeeldingslocatie: http://djcpower.woelmuis.nl/imgt.php?image=venlohamm1.JPG

Bahn.de
Afbeeldingslocatie: http://djcpower.woelmuis.nl/imgt.php?image=venlohamm2.PNG

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wuh? Dat is wel heel erg vreemd ja.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Afaik heeft NS HiSpeed wat kortingsacties in de prijs verwerkt en Bahn.de houdt daar geen rekening mee. Er staat ook 'Normalpreis'.

• wildhagen
  • Niet online
Transport-pic van de 252:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5216/5433264169_ba6703811f_b.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:09

Fiber

Beaches are for storming.

LauPro schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 10:16:
[...]
Het is heel simpel, op het moment dat je geknipt bent dan kan je het kaartje voor dat deel van de reis niet meer gebruiken.

...

In het verleden heb ik wel eens retourtjes gehad die nog niet geknipt waren en zo twee keer op een dag heen en weer geweest, sleutels vergeten bijv ... 8)7 .

...

Met de OVC is dat allemaal niet mogelijk.
Volgens mij is dat met de OVC juist wel mogelijk, als je er twee hebt... Een OVC kun je niet knippen! (Of kan die reader van de conducteur ook schrijven naar jouw chipkaart?) Kun je de hele dag in de trein blijven zitten. Wordt nog leuker als je een route uitzoekt met een trein die heen en weer rijdt op hetzelfde traject. Liefst eentje met WiFi en fatsoenlijke toiletten. ;)

Vraagje, zijn er in Nederland ook treinen die een 'rondje' rijden? Ik kan eigenlijk alleen het 'Nachtnet' bedenken, en zelfs dat weet ik niet zeker, die zou ook nog heen en weer kunnen rijden. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• wildhagen
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:46:
[...]

Vraagje, zijn er in Nederland ook treinen die een 'rondje' rijden? Ik kan eigenlijk alleen het 'Nachtnet' bedenken, en zelfs dat weet ik niet zeker, die zou ook nog heen en weer kunnen rijden. O-)
Oei, goede vraag... tegenwoordig volgens mij niet echt meer. Vroeger had je natuurlijk wel de Zoetermeer Stadslijn, wat in feite een rondje (met een uitstapje) was. Maar sinds juni 2006 rijd die niet meer, zit nu RandstadRail op.

Virussen? Scan ze hier!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Fiber schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 17:46:
Volgens mij is dat met de OVC juist wel mogelijk, als je er twee hebt... Een OVC kun je niet knippen! (Of kan die reader van de conducteur ook schrijven naar jouw chipkaart?) Kun je de hele dag in de trein blijven zitten. Wordt nog leuker als je een route uitzoekt met een trein die heen en weer rijdt op hetzelfde traject. Liefst eentje met WiFi en fatsoenlijke toiletten. ;)
Als jij in Utrecht bent ingecheckt en je zit in de trein van Amsterdam naar Utrecht dan heb je een probleem.
Vroeger in Zoetermeer, maar tegenwoordig rijden daar alleen nog maar trams.

• Fiber

Fiber

LauPro schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 18:15:
...
Als jij in Utrecht bent ingecheckt en je zit in de trein van Amsterdam naar Utrecht dan heb je een probleem.
..
Niet als je met een tweede OVCK netjes in Amsterdam incheckt natuurlijk, dan heb je twee correct ingecheckte kaarten. Moet je wel de goede laten zien natuurlijk. ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dan kan je dus niet met korting reizen... Besparing is dan beperkt.

• ArcticWolf
  • Niet online
en hij checkt na 4:00 automatisch uit toch? 8)7

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik zat nog even te denken. Stel je checkt om 8 uur met OVC1 in op Amsterdam, je reist naar Utrecht en checkt daar in met OVC2. Vervolgens ga je weer naar Amsterdam en daar check je OVC1 uit, vervolgens naar Utrecht en je checkt OVC2 uit.

@Fiber: Bedoelde je dit?

Maar ik vraag mij af of er zoveel tijd tussen mag zitten. En hoe vaak komt het voor dat je op hetzelfde traject heen en weer moet reizen.

• Fiber

Fiber

Zo ongeveer... Maar dan met een keer of 10 heen en weer... Maar dat is natuurlijk theoretisch, wie gaat er nou voor z'n lol de hele dag in de trein zitten. :)

Ik heb het wel eens gevraagd aan een conducteur, instappen in Amersfoort, winkelen in Utrecht, dan door naar Eindhoven. De conducteur moest het ook aan een 'helpdesk' vragen, maar de tijd tussen inchecken en uitchecken schijnt, binnen 1 dag, min of meer onbeperkt te zijn.

Maar goed, we dwalen af, er is een heel topic over de OVCK geloof ik...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar stel he... als ik dan 's ochtends in Leiden lammenschans op stap. Dan naar a'dam ga voor de studie, en niet uitcheck. En 's avonds me op Leiden Centraal uitcheck.... kan dat? :X

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

@Boudewijn: daar zat ik ook aan te denken, dat is mogelijk.

Het wachten is natuurlijk op een soort van controle vanuit TLS dat op het moment een conducteur je scant er ook een record in hun DB komt. Mocht je dan uitchecken op een station dat niet op de route ligt kunnen ze dat herleiden.

• ArcticWolf
  • Niet online
en alleen wanneer de poortjes open staan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb begrepen dat als er een te grote tijd tussen check-in en check-uit zit, je twee keer het instaptarief betaalt omdat het systeem dan een check-in zonder check-uit en een check-uit zonder check-in ziet. Maar hoe lang die tijd is weet ik niet.
Als je een rondje reist hoor je volgens de regels op het verste station uit en in te checken. Als een conducteur je controleert op een traject dat onlogisch is t.o.v. je check-in station, dan kan hij je denk ik een boete geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

De dagkaart met korting is € 28,20 (en instaptarief checkin 10 euro). Zonder korting is het instaptarief 20 euro en de dagkaart € 47,00.

De 'besparing' met 2 dagkaarten kan dus 7 euro zijn.

Echter, een retour Amsterdam-Utrecht is zonder korting € 13,40 en met korting € 8,00. Eigenljik is in dit geval de afstand er te kort voor, op een traject waar de ritprijs boven de 20 en resp. 10 euro komt is het interessant om niet meer uit te checken. Maar dat is eigenlijk altijd al het geval geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
een groene en een rode mat 64 (gekoppeld) kwamen net langs gereden! ik moet hier echt een HD camera voor het raam plaatsen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 09:45

DDX

Boudewijn schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:07:
Maar stel he... als ik dan 's ochtends in Leiden lammenschans op stap. Dan naar a'dam ga voor de studie, en niet uitcheck. En 's avonds me op Leiden Centraal uitcheck.... kan dat? :X
Gaat prima.
Alleen wel handig om dan met een andere kaart 's avonds in te checken in Amsterdam (en dan beide kaarten uitchecken in Leiden Centraal)

@Maasluip; die beperking zit er niet op, check regelmatig rond 8 a 9 uur in en dan pas om 1 uur 's nachts uit.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 21:07:
Ja, maar niet op één kaart. Daarmee zit je namelijk op een gegeven moment in de trein richting Leiden Lammenschans, en als je dan gecontroleerd wordt val je door de mand.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ArcticWolf schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:42:
een groene en een rode mat 64 (gekoppeld) kwamen net langs gereden! ik moet hier echt een HD camera voor het raam plaatsen O+
Er is geen rode mat '64. Waarschijnlijk heb je groene Hondekop 766 met een rode Plan U gezien. Wat natuurlijk nog veel leuker is.
DDX schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:49:
[...]

@Maasluip; die beperking zit er niet op, check regelmatig rond 8 a 9 uur in en dan pas om 1 uur 's nachts uit.
Interessant. En hoeveel wordt er dan afgeschreven? Ik neem aan dat dat 8 a 9 uur 's morgens is?

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 11-02-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:41

vooghel

Cunning linguist

Bijbehorend filmpje (hoofd kantelen helaas noodzakelijk :P):

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=eI3ZIGFVAhE]

Vanaf ongeveer 5:45 wordt het interessant.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1fzx2qaadcc_medium.jpg

Lukt dit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

@vooghel: Dit zijn toch geen methodes jongens... Wat een prutsers.

@Kees_B: Als hij niet om de rem staat en het een klein beetje bergaf is moet dat kunnen.

[ Voor 47% gewijzigd door LauPro op 11-02-2011 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 09:45

DDX

Maasluip schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:15:
Interessant. En hoeveel wordt er dan afgeschreven? Ik neem aan dat dat 8 a 9 uur 's morgens is?
Inchek is idd 's morgens.
En bedrag is gewoon wat het kost tussen de stations waar in in en uitcheck.
Geen extra's omdat ik langer onderweg ben.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 11-02-2011 11:39 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:15:
[...]

Er is geen rode mat '64. Waarschijnlijk heb je groene Hondekop 766 met een rode Plan U gezien. Wat natuurlijk nog veel leuker is.

[...]

waarschijnlijk wel dan, ben niet zo goed in treinen spotten en weet zozo niet veel van treintypes af! ze kwamen net weer langs, geen idee wat ze er mee doen maar het ziet er wel leuk uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:54
als je stil staat onder een stroomloze brug dan moet je wel. Rolweerstand valt wel mee als het rolt dan rolt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In principe zou het moeten lukken, hoewel 4 man misschien een tikje weinig is voor een complete VIRM.... :P

In Roemenie kan men het ook: http://www.zie.nl/video/o...-in-Roemenie/m1czjw2fhof4

In India ook overigens: http://uk.reuters.com/art...70516?feedType=RSS&rpc=92

ArcticWolf schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:39:
[...]

waarschijnlijk wel dan, ben niet zo goed in treinen spotten en weet zozo niet veel van treintypes af! ze kwamen net weer langs, geen idee wat ze er mee doen maar het ziet er wel leuk uit 8)
Vrij makkelijk: had die rode pantografen, of was het een diesel?

Maar zoals Maassluip al zegt: vermoedelijk dus een Plan-U (diesel) geweest.

Afbeeldingslocatie: http://www.treinfoto2000.be/buitenland/Nederland/ZLSMSimpelveld/ZSLM2007/PlanU121.Eys22092007.JPG

Links de hondekop (766), rechts de 2 Plan-U's (stellen 113 en 121).

[ Voor 61% gewijzigd door wildhagen op 11-02-2011 11:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
de rode zag er idd zo uit maar de groene zag er meer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.53a-pix.co.uk/picture/MAT64V419b-AM-020304.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja, sorry, my mistake. Die uit het filmpje is Mat'54, zie dat je Mat'64 (idd zoals die op jouw foto) had gezegd, overheen gelezen.

Plan-U is overigens geen Mat'64, voor alle volledigheid, het is ouder materieel (1960-1963). Mat'64 is weer wel deels (qua vorm etc) gebaseerd op Plan-U.

Edit: zeker weten dat je die twee gekoppeld zag? Mat'64 heeft namelijk een hoge Scharffenberg-koppeling, Plan-U een lage. Ze kunnen dus niet zomaar gekoppeld worden (zonder koppelwagen).

Wat wel kan is koppelen met Mat'54 (zoals je in het filmpje ziet), die hebben beide lage Scharffenberg-koppelingen namelijk.

[ Voor 138% gewijzigd door wildhagen op 11-02-2011 12:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Probleem is dat mat 64 niet kan koppelen met Plan U. Okee, met een koppelwagen of een koppelboom wel, maar ik neem niet aan dat dat gebeurt. Dus als de groene mat '64 was, dan was de rode iets onbekends.

Hoeveel bakken waren het? De groene mat '64 heeft twee bakken, de groene mat '54 heeft er 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
4 bakken rood en 2 bakken groen. De groene had een "enkele" pantograaf en geen dubbele, of de rode een pantograaf had weet ik niet, ze mogen hier 140 en werk af en toe wel een beetje :P
zat geen koppelwagen tussen

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2011 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Een rode trein met pantograaf rijd, voor zover mij bekend (?), op dit moment niet in NL rond. Rood is namelijk de vroegere NS-kleur voor dieselmaterieel (voor reizigers, goederendiesels waren bruin). Elektrisch reizigersmaterieel was groen (of blauw, voor locs).

Als het een enkele pantograaf was, moet het een Mat'64 geweest zijn, want de 386 en 766 (beiden de laatste nog bestaande Mat'54's) hebben dubbele panto's. Er zijn wel wat Mat'54-treinstellen geweest die een eenbenige panto gehad hebben, maar deze twee horen daar niet bij.

En bij 4 bakken kan het ook geen Plan-U zijn, want die is 3 bakken (2 passagiers, 1 deels passagiers, deel motorruimte).

Beetje vaag verhaal...

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 11-02-2011 12:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
hopelijk komen ze vandaag weer langs en stoppen ze hier want nu ga ik aan mezelf twijfelen :'(

om 12:47 staat een museumtrein gepland naar de maliebaan, hopelijk is het die weer.

[ Voor 31% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Probeer ff nummers te spotten als die op de stellen staan, aan de hand van die nummers kunnen we precies zien welke stellen het zijn ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Misschien zijn ze de 252 nu met een Plan U aan het verslepen? Dan heb je wel 2 bakken groen, maar drie bakken rood. Of met twee stellen: 6 bakken. Anders de 273 (mat '46), dat zijn ook twee bakken groen. Maar dan is de enkele (ik neem aan eenbeens?) stroomafnemer nog vreemd.
En waar is "hier"?

[ Voor 33% gewijzigd door Maasluip op 11-02-2011 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3197/3102745938_b02dab53aa_z.jpg?zz=1
Afbeeldingslocatie: http://stibans.nl/wp-content/uploads/2008/12/252-br1.jpg

@arcticwolf: was dat een van deze twee toevallig?

Boven de Mat'46 nr 273
Onder de Mat'36 nr 252

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
nee het was een treinstel met een mat 54 of mat 64 neus, ben gaan twijfelen dus ik weet het even niet meer. Geen mat 36/46 anders had ik het wel gezien. Die mat 54' 386 op dat plaatje heb ik even opgezocht die kan het ook zijn geweest!
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Hondekop_386.jpg/800px-Hondekop_386.jpg

kan die wel koppelen met Plan U? ik denk overigens dat het ook 3 bakken geweest kunnen zijn geweest. Ik ga nu doen wat wildhagen heeft voorgesteld O-)

ik werk naast station Driebergen-Zeist boven Mc Gregor ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2011 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja die kan dus koppelen met plan U.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Die kan idd wel koppelen met Plan-U ja, ze hebben beide lage Scharffenbergkoppelingen (waar die rode beha op zit).

De koppeling op Mat'64 is fysiek weliswaar hetzelfde, maar zit een stuk hoger, zeg maar net onder het typhoon-rooster van de 386 op de foto. Daarom kan hij dus niet gekoppeld worden.

Hier zie je dat heel duidelijk naast elkaar (Plan-U 115 en Plan-T 509):

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4049/4353909208_7b22d7a6b6.jpg

De 386 word iirc soms wel ingezet als Museumexpress en Heimwee Express, dus die zou het idd geweest kunnen zijn..

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 11-02-2011 13:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
blij dat we deze onduidelijkheid (waarschijnlijk) uit de wereld hebben geholpen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vooghel schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:28:
[...]

Bijbehorend filmpje (hoofd kantelen helaas noodzakelijk :P):

[video]

Vanaf ongeveer 5:45 wordt het interessant.
video has been removed by user....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:04

Killjoy

Klingon lawn products

Maasluip schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:22:
Misschien zijn ze de 252 nu met een Plan U aan het verslepen? Dan heb je wel 2 bakken groen, maar drie bakken rood. Of met twee stellen: 6 bakken. Anders de 273 (mat '46), dat zijn ook twee bakken groen. Maar dan is de enkele (ik neem aan eenbeens?) stroomafnemer nog vreemd.
En waar is "hier"?
Volgens mij staat de 252 nog steeds in Delitzsch om gerenoveerd te worden (of wellicht is gerestaureerd een beter woord). Hoewel ik weinig info over de voortgang kan vinden. Laatste foto's zijn van bijna een jaar terug.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
ohhhh! Nu kwam de Plan U met een mat 46' langs!! ik weet het nu zeker 8)7 ik was net te laat voor de foto en nummers :'(

[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2011 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Killjoy schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:55:
[...]

Volgens mij staat de 252 nog steeds in Delitzsch om gerenoveerd te worden (of wellicht is gerestaureerd een beter woord). Hoewel ik weinig info over de voortgang kan vinden. Laatste foto's zijn van bijna een jaar terug.
Je loopt achter, gisteren is de 252 teruggekeerd in NL: wildhagen in "Het grote spoorwegentopic deel 21" ;)
ArcticWolf schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:00:
ohhhh! Nu kwam de Plan U met een mat 46' langs!! ik weet het nu zeker 8)7 ik was net te laat voor de foto en nummers :'(
Als het Mat'46 is, moet het de 273 zijn, dat is het enig bewaard gebleven stel van dat type.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3197/3102745938_b02dab53aa_z.jpg?zz=1

[ Voor 30% gewijzigd door wildhagen op 11-02-2011 14:08 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
ArcticWolf schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 11:57:
de rode zag er idd zo uit maar de groene zag er meer zo uit:

[afbeelding]
Volgens mij staat die nogsteeds op het opstelterrein Dijksgracht in Amsterdam? Die heb gister volgens mij gezien (was donker dus niet zeker van). 419 is tot een aantal jaar terug nog geel geweest. Ik had alleen begrepen dat die gesloopt zou worden omdat die beyond repair is na aanrijding, maar blijkbaar staat die daar dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
419 gaat gesloopt worden ja, dat is al bevestigd door de eigenaar. Ding was voor de aanrijding toch al niet echt geschikt als museumstel, zat vol met roestgaten etc.

Is ook al aardig onttakeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.mat64.nl/Plan-V-0086.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mat64.nl/Plan-V-0087.jpg

Geloof dat er nog verzekeringstechnische redenen zijn waarom hij nog niet gesloopt is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
sjonge... ik faal echt vandaag met reactie snelheid, maar de mat 46' reed niet, blijkbaar was de Plan U omgelopen en reed weer vooraan richting Utrecht. Wel mooie trein want had de 46' nog nooit in het echt gezien O+ maar vraag me af wat ze aan het doen zijn, treinen inrijden voor (tijdelijke) normale inzet in het spoorboekje? :D

[ Voor 21% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik lees op Somda dat een aantal museumstellen van HTMU terug gaan naar het NSM. De 386 en de 273. Alles wordt gesleept met Plan U. Dus je hebt de eerste keer ook niet scheel gekeken ;)

En het is de reden dat ik een jaar geleden twee keer in het NSM ben geweest: Heimwee ritje met de 273 en een keer met de 41. Dat is altijd geinig om mee te maken.

[ Voor 31% gewijzigd door Maasluip op 11-02-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Heeft het NSM de modelbouwtreinen weer opgebouwd trouwens?? Anders vind ik het niet de moeite waard om te gaan. Laatste keer dat ik er was, waren veel treinen ook weg, geen modelbouwtreinen en alleen maar kinderen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik kan me wel een keer herinneren dat er modeltreinen waren, maar volgens mij was dat vanwege een of ander speciaal iets. Ze stonden ook gewoon in de gang rechts.

Ze moeten zo'n baan als in de Efteling maken. Is die er nog? Die bergbaan in het gebouw waar ook de gekleurde waterfonteinen waren. * Maasluip is de afgelopen 25 jaar ook niet meer in de Efteling geweest hoor.

En een keer ben ik ook echt alleen maar voor het ritje geweest. Museumpendel heen, kaartje gekocht, even tijd weggeslagen, ritje, en om 11 uur stond ik geloof ik alweer buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
GRONINGEN - Bij de sloopwerkzaamheden op het terrein van de voormalige SuikerUnie in Groningen lijkt veel mis te gaan. Donderdag ontstond er nog brand en twee dagen eerder -zo is donderdagavond bekend geworden- vielen ijzeren platen van grote hoogte rondom de spoorlijn Leeuwarden-Groningen, secondes na het passeren van de reguliere trein van Arriva.

Op filmbeelden die door de maker donderdagavond aan RTVNoord zijn doorgespeeld, is te zien hoe een ijzeren golfplaat van grote hoogte naar beneden valt en neerkomt op de rand van het spoor waar nog geen twintig seconden eerder de Arriva trein vanuit Leeuwarden passeert.

Arriva:geschokt
Arriva reageerde na het bekijken van de beelden geschokt: "Dit is voldoende reden om alle alarmbellen te laten rinkelen," aldus woordvoerder Roos Zevenboom. "Het lijkt heel heftig en volkomen absurd wat hier gebeurt en in het kader van de veiligheid van onze passagiers gaan we het dan ook direct tot op de bodem uitzoeken."

Prorail:verbijsterd
Ook Prorail reageert verbijsterd en heeft direct een eigen onderzoek in werking gezet. Nog donderdagnacht is Prorail ter plaatse geweest. Huub Veeneman van Prorail: "We zijn zeer geschrokken van dit beeldmateriaal. Dit is een inbreuk op de openbare orde die directe actie behoeft!"

Sloopbedrijf trekt boetekleed aan
Volgens een woordvoerder Gerrit Kroese van sloopbedrijf Jager had dit nooit mogen gebeuren. Volgens Kroese kwam de wind onder de sloopplaten waardoor ze op het spoor terechtkwamen. De sloopwerkzaamheden zijn inmiddels stilgelegd. Kroese gaat eerst om tafel met vervoersbedrijf Arriva en spoorbeheerder ProRail.

Prorail roemt maker beeldmateriaal
De maker van het beeldmateriaal, Jan Homan, was afgelopen dinsdag precies aan de overkant van het spoor werkzaam toen hij werd opgeschrikt door het enorme kabaal bij de sloopwerkzaamheden. "We wisten werkelijk niet wat we zagen en ik ben direct gaan filmen met mijn mobiele toestel." Prorail roemt Homan voor de snelle actie en het door hem gemaakte beeldmateriaal. 'Deze jongen kan van onze zijde ten minste een bloemetje verwachten voor zijn geweldige optreden als klokkenluider.
Hier is het filmpje.

Dat is inderdaad niet bepaald handig. Als ze inderdaad de trein niet door hadden en de wind de golfplaten er af had gegooid, (volgens iemand die er was waren de platen van 5*5 meter van metaal), dan had die dus gewoon op de trein kunnen landen, en dat komt volgens mij best hard aan. Als dit met de punt recht naar beneden op het dak van de trein was geland denk ik dat je er wel doorheen komt.

Dit is in de spits, en de treinen van Groningen naar Zuidhorn zitten vaak bomvol. Het is dus goed geweest dat de plaat niet op / door de trein was gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
Maasluip schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:16:
Ze moeten zo'n baan als in de Efteling maken. Is die er nog? Die bergbaan in het gebouw waar ook de gekleurde waterfonteinen waren. * Maasluip is de afgelopen 25 jaar ook niet meer in de Efteling geweest hoor.
Jazeker, het zgn Diorama bestaat nog :D Je kan trouwens ook naar Railz in Rotterdam, maar das minder sfeervol (en naar mijn idee best prijzig voor wat treintjes in een hal). In Railz staat trouwens ook ook schaalmodel van het nieuwe Rotterdam Centraal.

Wat een lutsers trouwens van dat sloopbedrijf van SuikerUnie :X

[ Voor 4% gewijzigd door Maranello op 11-02-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:04

Killjoy

Klingon lawn products

Tnx! Slecht hoor dat ik jouw post heb gemist. Moest het net lezen bij Nico Spilt. Sla ik eens een paar dagen over, gebeurt er wat interessants... :|

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CyBeR schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:52:
[...]

Ja, maar niet op één kaart. Daarmee zit je namelijk op een gegeven moment in de trein richting Leiden Lammenschans, en als je dan gecontroleerd wordt val je door de mand.
Want? Doe ik iets fout dan, en zo ja wat?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 01:44:
Op de terugweg reis je in de richting van het station waarop je bent ingecheckt, dus boete van de conducteur.
Je kunt wel retour reizen voor ongeveer de prijs van een enkeltje door in Leiden in te checken, in Amsterdam niet uit te checken, je terugreis te maken op een papieren kaartje of een tweede ov-chipkaart, en je op Leiden ingecheckte kaart uit te checken op Lammenschans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 01:44:
[...]

Je kunt, als je je netjes aan de regels houdt, niet in de trein zitten in de algemene richting van het station waarop je ingecheckt bent.

Het is vergelijkbaar met een papieren enkeltje maar dan precies andersom. Je mag met een papieren enkele reis naar Amsterdam niet in de trein zitten die (vanuit Amsterdam) naar Leiden gaat. Je moet in de richting van Amsterdam reizen.

De OV-Chipkaart maakt voor de conducteur natuurlijk inzichtelijk waar je vandaan komt ipv waar je heen gaat dus dat principe wordt omgedraaid maar is nog wel geldig. Alleen mag je nu dus, als je incheck zegt Amsterdam, juist niet in de richting van Amsterdam reizen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Er is trouwens een apart topic over de OV-chipkaart: OV Chipkaart Wellicht kunnen jullie daar de discussie beter voortzetten. Kunnen we het hier weer over ontspoorde treintjes hebben:
12 februari 2011
BEVERWIJK - [update 12.27 uur] Een goederentrein met kalk is zaterdagochtend langs de Spoorsingel in Beverwijk ontspoord. Het ongeluk gebeurde toen de trein aan het rangeren was. De achterste wagon is net iets te ver doorgereden en in de zachte spoorberm terecht gekomen. Ter plaatse is vermoedelijk geen stootblok aanwezig.

Noordhoolands Dagblad meldt dat Prorail verwacht dat de wagon in de loop van de dag weer op de rails gezet kan worden. Dat gebeurt met twee grote kraanwagens.

Passagierstreinen ondervinden geen hinder van de werkzaamheden.
Afbeeldingslocatie: http://static-webregio.nl/content/images/xl/goederentrein-ontspoord-op-spoorsingel-beverwijk-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static-webregio.nl/content/images/xl/goederentrein-ontspoord-op-spoorsingel-beverwijk-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static-webregio.nl/content/images/xl/goederentrein-ontspoord-op-spoorsingel-beverwijk-3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static-webregio.nl/content/images/xl/goederentrein-ontspoord-op-spoorsingel-beverwijk-4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static-webregio.nl/content/images/xl/goederentrein-ontspoord-op-spoorsingel-beverwijk-5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static-webregio.nl/content/images/xl/goederentrein-ontspoord-op-spoorsingel-beverwijk-6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static-webregio.nl/content/images/xl/goederentrein-ontspoord-op-spoorsingel-beverwijk-7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static-webregio.nl/content/images/xl/goederentrein-ontspoord-op-spoorsingel-beverwijk-8.jpg
Bron van dit alles: Webregio.nl

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Waarom staat daar dan geen stootjuk, beetje raar? Ik dacht dat die altijd geplaatst werden aan het einde van spoorstaafjes. Ongetwijfeld kunnen er minimaal 20 stootjuks worden geplaatst voor het bedrag dat ze nu kwijt zijn om die wagon weer op het spoor te zetten, beetje zonde dus als het bijvoorbeeld is wegbezuinigd.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ach gewoon even trekken en dat ding staat weer in de rails. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Precies ook mijn gedachte :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Pagina: 1 ... 21 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!