GoldenSample schreef op donderdag 21 november 2013 @ 18:56:
@^ Precies, als je nooit de ambitie stelt gaan we nooit vooruit en rijden we over 60 jaar nog 140. Natuurlijk is het niet eenvoudig en is het niet handig om afwijkende trajecten te hebben tov. de rest maar je moet ergens beginnen.
Vind het wel mooi discusseren, ja het is toch maar een klein beetje beter en kost veel geld etc. Via die redenatie hadden we nu nog een paard en wagen want ja die eerste auto was eigenlijk niet beter en koste ook veel te veel geld.
[...]
Mooie discussie dit je snapt overigens dat we nu 140 gaan en dat de discussie (ook vanuit de politiek) daar op geent is.
Verder maakt het jouw misschien niet uit maar ik vind 4 minuten op 20 minuten: 20% best wel veel.
Ik heb jaren veel in het weekend van Noord-Holland naar Enschede gereisd en was ruim 3 uur van station tot station onderweg neem daar eens 20% van? Natuurlijk we kunnen niet overal zo hard en overstappen word niet sneller maar stel we pakken ook de doorstroming aan (zoals gelukkig her en der gebeurd) dan moet 10% reistijd toch wel te doen zijn.
Voor jouw is het misschien niets maar ik vind 18 minuten op 3 uur toch best wel significant.
Sja, haast, stress, efficiëntie. Je zou er maar last van hebben
Ok, dat is wat flauw om te zeggen.
Ik bekijk het vanuit het oogpunt van NS/Pro Rail (of wie er ook geld in moet steken).
Ik werk zelf ook bij een bedrijf waar kosten-baten belangrijk zijn.
Persoonlijk zou ik weinig voordeel in zien, gezien de kosten om treinen harder te laten rijden.
Dan heb ik het niet eens over allerlei milieu normen en andere wetgevingen waar alles aan moet voldoen.
Er is een reden dat ik trouwens maar 20 minuten heb gerekend en geen 3 uur.
Naar mijn weten bestaat er namelijk geen traject dat 3 uur duurt.
De reden dat ik uitga van (ongeveer) 20 minuten, is dat ik het meest gunstige geval pak.
Bij een rit met meer stops/stations, ga je namelijk te maken krijgen met meer factoren.
Sowieso al omdat een trein automatisch moet afremmen/stoppen/optrekken.
Zoals jullie weten is een trein een vrij lomp en zwaar geval, dus remmen en optrekken duurt wel even.
Als je 200km/h rijdt ipv 140km/h, zul je dus automatisch
eerder moeten remmen.
Onder dezelfde condities uiteraard (anders zouden treinen nu namelijk LATER kunnen remmen).
Daarnaast duurt het optrekken TOT de 200km/h ook langer.
Hopelijk zie je al direct dat je daar op kleine trajecten geen baadt bij hebt.
(in sommige gevallen juist meer last)
Hierbij komt dan ook nog eens wachten op andere treinen die over zelfde traject moeten en eventuele overstappen die goed moeten aansluiten.
Van die drie uur blijft er dan niet heel erg veel meer over.
Nogmaals, wil je echt winst hebben met die 200km/h, dan zul je lange trajecten moeten rijden zonder teveel stops en verkeer.
Precies dus wat bv de FYRA doet.
Ik kan me echt absoluut niet voorstellen dat jij persoonlijk honderden (lees: miljoenen) euro's zou willen investeren om 10% meer winst te krijgen ergens in.
Dat je bv je computer upgraden voor een paar honderd euro, om 5-8FPS meer te krijgen in een game.
Maar goed, met alle respect, ieder zijn hobby.
Als commercieel bedrijf is het niet echt slim om zulke stappen te nemen.
Blijkbaar krijgen mensen vaak het idee dat harder rijden veel sneller is.
Meestal omdat het "meer klinkt".
Je moet het echter relatief zien met ALLE factoren die een rol spelen.
Je komt dan al heel snel tot de conclusie dat het eigenlijk vies tegenvalt en je tijdswinst minimaal is.
Overigens ben ik absoluut niet met je eens dat we volgens zo'n redenatie nu nog met paard en wagen zouden rijden.
Alhoewel je er vanuit milieu aspect wel kunt zien dat een auto een ontzettend inefficiënt vervoersmiddel is (helemaal als het maar 1 persoon hoeft te vervoeren).
Je hebt (minimaal) 1000kg aan materiaal nodig om een persoon van (gemiddeld) 75kg te vervoeren
De persoon in kwestie verricht zelf vervolgens een hoeveelheid arbeid dat ruim te verwaarlozen is.
Puur natuurkundig gezien is het nogal ver gezocht en kansloos
[
Voor 9% gewijzigd door
B_FORCE op 22-11-2013 01:18
]