Plex is voor mij redelijk nieuw, vandaar dat ik de afgelopen dagen mijzelf hierin heb getracht te verdiepen.
Mochten er daarom fouten staan in mijn post, laat het me even weten zodat ik het kan aanpassen.
Op zich is de setup gemakkelijk te begrijpen. Simpelweg je media paden configureren en plex doet de rest.
Ik ben begonnen met Plex op mijn iMac, aangezien daar al mijn films en series opstaan. Grafisch natuurlijk erg onder de indruk van al het moois dat Plex heeft weten te creëren. Onlangs las ik hier op de
frontpage over de mogelijkheid om je media bestanden ook op afstand te benaderen.
Vergeef mijn onwetendheid, maar bij termen als media server gaat mijn eerste gedachtegang naar iets heel "groots en zwaars" uit. Als ik het goed begrepen heb is dat in dit geval ( Plex Media Server ) slechts een klein programmaatje dat je naast Plex Nine kan downloaden, om zodanig je "iMac" als Media Server te laten fungeren. ( inhoudelijk; je mediabestanden worden via de server uitgezonden zodat ze extern toegankelijk zijn )
Na de installatie van deze server app en registratie door middel van email,
ziet het Plex voorkeuren paneel er als volgt uit.
Na de configuratie kan je via MyPlex verifiëren of je media bestanden daadwerkelijk zijn gepubliceerd.
Als alles goed is gegaan ziet het er nu zo uit.
Eenmaal geslaagd willen we natuurlijk weten wat er precies mee kunnen doen en hoe het werkt.
Via de shared button heb je mogelijkheid om je media server met anderen te delen, door middel van uitnodiging per email. In de praktijk heb ik mogen ondervinden dat de uitnodigings email erg lang heeft op zich heeft laten wachten, ongeveer 5 uur !
Om de theorie te bewijzen heb ik op mijn Macbook Air ook plex geïnstalleerd.
Aangezien hier bijna geen films opstaan zou het natuurlijk fantastisch zijn als ik ook op dit apparaat mijn films kan afspelen. Wanneer de Macbook Air offline is ontbreekt de "Movie" sectie.
Eenmaal online schakelen de "Movie / Tv Shows" secties zich automatisch in. Waardoor ik ook op mijn Macbook Air kan genieten van de films die op de HDD van mijn iMac staan, uitgezonden door de Media Server.
Verder wil ik graag aangeven, dat dergelijk constructies natuurlijk erg veel bandbreedte vragen. Mijn opzet is geheel draadloos, vandaar dat ik op mijn Macbook Air, grotere mkv's af en toe niet zonder stotteren afgespeeld krijg. Het is moeilijk te zeggen hoeveel upstream je nodig hebt op je bron, en hoeveel down op je lokatie. Aangezien het in mijn ervaring de gehele tijd schommelt.
Alhoewel ik mijn ervaringen thuis heb opgedaan binnen hetzelfde netwerk, verneem ik graag ter verrificatie of iemand daadwerkelijk buiten hun eigen netwerk de media bestanden heeft kunnen afspelen.
Aanvullend de vraag of iemand weet of dit ook crossplatform werkt.
Voorbeeld: Mijn iMac in Amsterdam als media server. En iemand in het zuiden van het land installeert Plex op zijn Windows computer, ontvangt van mij een uitnodiging per email, en kan vervolgens alle media bestanden afspelen die ik op de media server uitzend.