wat is het eigenlijk?![]() Op 31 augustus is de 9 serie van Plex uitgebracht. vanaf deze versie is het mogelijk om ook je iOS devices te gebruiken om door je mediabibliotheek te kunnen bladeren en deze te bekijken. |
wat is er nieuw in .9?de nieuwe versie introduceert ook de media manager (PMM) een applicatie waarmee content in verschillende rubrieken kan worden ingedeeld.hieronder een voorbeeld van de verschillende rubrieken die ik heb aangemaakt: ![]() |
hoe ziet het er eigenlijk uit?dit is een voorbeeld van een onderdeel uit een mediabibliotheek.![]() een rubriek is in te stellen als een van drie soorten media, te weten: films, TV series of muziek. ![]() voor al deze types zijn verschillende zog. scanners beschikbaar die informatie van het internet halen. ook is het mogelijk zelf scanners te maken zodat bv. moviemeter.nl gebruikt kan worden voor specifieke informatie. mediaflags worden vanaf nu automatisch herkend. tijdens het scannen van je content wordt ook meteen de technische informatie van je mediabestanden geanalyseerd. deze wordt m.b.v. mediaflags weergegeven in je bibliotheek: ![]() dit is een functie die al langer in XBMC aanwezig was, maar nu gelukkig ook in plex. |
de iOS appzeker een van de best bewaarde geheimen van de nieuwe iteratie van plex is de iOS app.met deze app is het mogelijk om door je bibliotheek te bladeren en media af te spelen. dit kan zowel via een lokaal wifi netwerk als ook via 3G. de plex media server heeft een transcoder ingebouwd die real-time conversie (live conversion) doet. hiervoor wordt wel aangeraden een dual core processor van tenminste 2.2Ghz te gebruiken. zelf ben ik in het bezit van een 2.0Ghz mac mini met 4GB RAM en deze kan het prima aan. laat duidelijk zijn dat het hebben van een iOS app geen noodzakelijkheid is. zonder deze app is alles perfect te bedienen, maar het plezier van het doorbladeren van mijn eigen bibliotheek op een ipad is voor mij persoonlijk al reden genoeg deze aan te schaffen. de app beschikt over een afstandsbediening (let op: op de ipad werkt dit niet in landscape-modus) die ook een aantal gestures herkent. ![]() ![]() overzicht van het instellingenmenu:![]() voorbeeld van een bibliotheekitem:![]() voorbeeld van de afspeelmogelijkheden:![]() |