Bij deze het topic. Ik zal proberen om zo onaanstootgevend mogelijk te zijn in mijn woordkeuze. Het bewust afbreken van een zwangerschap zal ik abortus provocatus noemen en een ongeboren kind van 8 weken of ouder een foetus. Ik wil de discussie graag beperken tot een foetus en de eerste 8 weken van de zwangerschap buiten beschouwing laten.
Eerst een kleine intro van:
Maar goed, dat terzijde)
Een foetus (dus een vrucht van 8 weken of ouder) moet dezelfde bescherming krijgen als een pasgeboren baby die na ca 38 weken zwangerschap ter wereld komt en mag dus niet geaborteerd worden.
Ik heb in een ander topic hierover enkele argumenten gevonden die tegen mijn stelling ingaan en wil die bespreken:
En kan een pasgeboren baby zichzelf wel in leven houden of heeft die iemand nodig die voor hem/haar zorgt?
En opnieuw de vraag van de geestelijk gehandicapte persoon die zichzelf niet in leven kan houden: is dat leven ook niet beschermwaardig?
Mijn argument voor een verbod op abortus is dat ik vind dat elk menselijk leven beschermd dient te worden en het irrelevant is of het menselijk leven in een baarmoeder zit of niet.
Dan nog een vraag: waarom wordt als grens gesteld dat het toegestaan is tot de foetus levensvatbaar is buiten de baarmoeder? Wat is er zo bijzonder aan die voorwaarde?
Eerst een kleine intro van:
(Wat ik hier trouwens niet aan snap is dat ze minder dan 20 weken na bevruchting werden geboren maar na 21 weken en 5 / 6 dagen zijn geboren. De zwangerschap begint toch op moment van bevruchting?Wikipedia:
Bij mensen spreekt men van een foetus vanaf de 8e week van de zwangerschap tot de geboorte. Deze is dan ongeveer 2,5 cm groot en weegt een paar gram. In de dertiende week is de foetus acht centimeter en weegt 30 gram.
De laatste drie maanden van de zwangerschap wordt de foetus dikker en groter en bij de geboorte na 40 weken zwangerschap is het gewicht tussen 2,5 en 4 kg.
De foetale fase begint acht weken na de bevruchting. Alle belangrijke lichaamsstructuren, zoals handen, voeten, het hoofd, de organen en de hersenen, zijn al aanwezig maar ze groeien verder en worden steeds functioneler. Een foetus is niet zo kwetsbaar door omgevingsfactoren als een embryo. Toch kan een toxische blootstelling fysiologische of congenitale afwijkingen veroorzaken. Het risico op een miskraam daalt heel sterk in het begin van de foetale fase.
De onderste grens van levensvatbaarheid van een foetus daalt door de vooruitgang die geboekt wordt in de neonatologie. De twee jongste kinderen die als prematuren geboren werden zijn waarschijnlijk James Elgin Gill (geboren op 20 mei 1987 in Ottawa, Canada, na 21 weken en 5 dagen zwangerschap)[1] en Amillia Taylor (geboren op 24 oktober 2006 in Miami, Florida, na 21 weken en 6 dagen zwangerschap)[2]. Beiden werden minder dan 20 weken na de bevruchting geboren en groeiden uit tot gezonde kinderen.
Mijn stelling luidt:In Nederland is abortus provocatus onder bepaalde voorwaarden toegestaan tot de foetus levensvatbaar is buiten het moederlichaam. Dit wordt door de Nederlandse overheid op basis van de huidige stand van de wetenschap geïnterpreteerd als een zwangerschapsduur van 24 weken gerekend vanaf de bevruchting. Volgens de overheid houden Nederlandse artsen veelal een veiligheidsmarge aan omdat ze er zeker van willen zijn binnen de termijn te blijven, waardoor in de praktijk veelal een termijn wordt aangehouden van 22 weken en enkele dagen na de bevruchting.
Een foetus (dus een vrucht van 8 weken of ouder) moet dezelfde bescherming krijgen als een pasgeboren baby die na ca 38 weken zwangerschap ter wereld komt en mag dus niet geaborteerd worden.
Ik heb in een ander topic hierover enkele argumenten gevonden die tegen mijn stelling ingaan en wil die bespreken:
Betekent dit dat bepaalde geestelijk gehandicapte mensen die niet eens de potentie hebben om zelfbewustzijn te ontwikkelen ook gedood mogen worden?- Een foetus heeft nog geen benul van bestaan, totaal geen zelfbewust zijn dus aborteren is ok.
Dit vind ik an sich een sterk argument en de vraag is eigenlijk of het recht op leven van de foetus voorrang heeft op een zwangerschap-tegen-haar-zin voor de moeder. Ik vind dat een leven vrijwel altijd voorrang heeft op een ander argument en dit is voor mij geen uitzondering.- Een vrouw moet zelfbeschikkingsrecht hebben - baas in eigen buik.
Mijns inziens zijn er betere alternatieven voor abortus, bijvoorbeeld adoptie.- Een ongewenst kind kan een rotleven krijgen omdat het geen liefdevolle ouders heeft. dan kun je beter aborteren.
Als er een kunstmatige baarmoeder uitgevonden zou worden, zou dit argument dan nog overeind staan?- Een foetus kan zichzelf niet in leven houden (zoals een geboren baby dat kan)
En kan een pasgeboren baby zichzelf wel in leven houden of heeft die iemand nodig die voor hem/haar zorgt?
En opnieuw de vraag van de geestelijk gehandicapte persoon die zichzelf niet in leven kan houden: is dat leven ook niet beschermwaardig?
Mijn argument voor een verbod op abortus is dat ik vind dat elk menselijk leven beschermd dient te worden en het irrelevant is of het menselijk leven in een baarmoeder zit of niet.
Dan nog een vraag: waarom wordt als grens gesteld dat het toegestaan is tot de foetus levensvatbaar is buiten de baarmoeder? Wat is er zo bijzonder aan die voorwaarde?
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof