Waarom?
Je zou het niet van mij verwachten, maar mensen verplichten om hun kind te doden gaat mij te ver. Maar dat zij zelfstandig die last dan moeten dragen en dat andere mensen daar niet aan mee hoeven te financieren, vind ik heel redelijk.Als de samenleving het in leven houden van kapotte baby's niet wil subsidiëren dan hadden ze er voor moeten zorgen dat dat soort baby's niet geboren worden.
Waarom?Dat je het in leven laten van een kapotte baby niet kunt maken richting het kind klopt wel, maar richting zoiets vaags als de samenleving is wel een dubieuze uitspraak.
Aangenomen dat dit gezonde mensen zijn die ziek zijn geworden: bullshit. Kijk eens wat ik daarover schrijf hierboven.Op die manier kun je ook zeggen dat gehandicapten bijv. niet zouden moeten worden gesubsidieerd
Maar het bewust geboren laten worden van kapotte mensen is iets heel anders. Ik vind ook dat na de juiste procedures je best iemands been mag amputeren als iemand dat graag wil. Maar alle bijbehorende gevolgen zijn voor die persoon. dus geen uitkeringen oid, hulpstukken worden zelf betaald, etc.
Het gaat echter niet om een bijdrage, het gaat er mij niet om of mensen 'nut' hebben, dat boeit me niet, maar het gaat om de kosten. Ik vind het humaan om iemand die gezond was maar nu ziek te helpen. Dat is het risico van het leven en die mensen helpen we., of dat iedereen die geen als zinvol beschouwde bijdrage aan de samenleving niet moet worden gesubsidieerd. Erg naar dat je zegt dat de samenleving kapotte baby's niet moet subsidiëren. Bah!
Maar ouders die bewust een defect kind laten komen staan er alleen voor, wat mij betreft. Het is ook een duidelijk signaal: jouw keuze leidt tot alleen maar verliezers. Het kind, de ouders en de rest van de samenleving. Wat ik voorstel is het wegstrepen van een van de verliezers, zodat de schade van zo'n keuze beperkt blijft. Vind ik redelijk.
Ik vind het onredelijk dat ik meer premie/belasting moet betalen om andermans keuzes die ik ethisch ook nog eens afkeur.
Een kind met bijvoorbeeld een ernstige ziekte en een levensverwachting tot 20 jaar en veel pijn kost de samenleving waarschijnlijk honderd duizenden euro's aan medische kosten. En dat is allemaal op niets af. Het is nergens goed voor, zeker niet voor het kind en het had voorkomen kunnen worden.
Vertrouw mij maar dat het samenlevingsaspect mij nog het minste boeit.
Ik heb gezien hoe een gehandicapte jongen in een rolstoel vroegtijdig aan zijn einde kwam en in welke condities. Hij had een flesje van de dokter gekregen, dat hij mocht leegdrinken als de pijn te erg werd. Klein nadeel: hij zou dan niet meer wakker worden. Het feit dat hij dat flesje heeft leeggedronken zegt genoeg denk ik. Nog geen 20 jaar geworden naar ik meen. Compleet misvormd lichaam, talloze operaties en littekens. Ik wordt er bijna droevig van als ik aan hem terug denk, want zoiets verdien je niet.
Zoiets moet je niemand laten overkomen.
Maar begrijp me niet verkeerd. Doof of blind zijn is voor mij voldoende legitimatie voor de keuze om de zwangerschap af te breken.
[ Voor 21% gewijzigd door Q op 26-08-2010 21:58 ]