Uiteraard sluit ik mij aan bij Confusions betoog.
Maar ik wil daaraan toevoegen dat er een enorm stelsel omheenhangt die niet alleen met abortus van doen heeft. De maatschappij voegt vele facetten toe, zoals
seksuele voorlichting:
Subsidised by the Dutch government, the “Lang leve de liefde” (“Long Live Love”) package, developed in the late 1980s, aims to give teenagers the skills to take their own decisions regarding health and sexuality. Nearly all secondary schools provide sex education as part of biology classes and over half of primary schools discuss sexuality and contraception. The curriculum focuses on biological aspects of reproduction as well as on values, attitudes, communication and negotiation skills. The media has encouraged open dialogue and the health-care system guarantees confidentiality and a non-judgmental approach. The Netherlands has one of the lowest teenage pregnancy rates in the world, and the Dutch approach is often seen as a model for other countries
Daar gaat dus al een groot deel van de noodzakelijke abortussen. Gewoon een compleet pakket aanbieden. En kijk de wiki eens goed door naar bv het Amerikaanse beleid, dat geheel op repressie is gefocussed.... dat werkt geheel averechts. Het enige wat eruit voortrolt is een christelijk paard van Troje:
The August 29/September 5, 2005, issue of The Nation reported that money from the Federal Government used to create high school abstinence clubs was being used to train "young abstinence advocates", who were being encouraged to engage in politics and support issues like overturning abortion. The article states that although the program's official language has been secularized, a list of its grant recipients "reads like a who's who list of the religious right."
Nog meer repressie en nog meer problemen. Maar de onderliggende data geeft toch aan dat men steeds vroeger naar bed gaat en ook steeds vroeger volwassen wordt? En is het beeld dat MTV en al die andere reclame's uiten niet gebasseerd op sex? Enerzijds wordt liefde overal en vooral in de reclame neergezet maar het daadwerkelijk doen mag niet... en men houdt dan vooral de info achter hoe dan wel. Dat werkt niet. Helemaal niet dus.
En dat zie je dus terug in tienerzwangerschappen:
# 93.0 per 1000 in the United States (85.8/1000 in 1996)
# 62.6 per 1000 in England and Wales, and
# 42.7 per 1000 in Canada
# 15.1 per 1000 in Belgium (1996)
# 8.1 per 1000 in the Netherlands
Verstandig voorlichten ipv repressie zorgt dus voor verstandig neuken. Dat moet toch een harde boodschap zijn.
En dan kan je verder gaan met je idee dat men met voorlichting mensen louter op ideeen brengt. Nu heeft iedereen wel voortplantingsorganen en een voortplantingsdrift, maar toch is dat 'dom' houden een veel gehoord argument.... uit de onderbuik. Want ook hier:
Also, in answer to the criticism of conservatives, a US review, "Emerging Answers", by the National Campaign To Prevent Teenage Pregnancy examined 250 studies of sex education programs.[13] The conclusion of this review was that "the overwhelming weight of evidence shows that sex education that discusses contraception does not increase sexual activity".
Ik heb het nog niet eens over abortus gehad maar over slechts enkel folderen. Maar ik bespeur nu al een trend uit de christelijke hoek die volstrekt averechts werkt. Het christelijke leven heilig verklaren blijkt dus navenante neveneffecten te hebben, maar ziende blind zijn is in die groepering niet ongewoon.
En dankzij die voorlichting is abortus al niet vaak meer nodig. In Nederland eindigd 10% van de zwangerschappen in een abortus. Het wereldgemiddelde is 26 per 100 en in landen als Rusland of Vietnam gaat het over de 50% abortus per zwangerschap. Ik zou zeggen dat voorlichting alleen al een heleboel ellende bespaart en pas daarna ook weinig abortus noodzakelijk maakt
Nu zou ik een betoog voor abortus kunnen houden en vertellen waarom het moet en mag. Maar ik beperk mij tot het simpele aspect van individuele vrijheid waarin ouders van mij mogen bepalen wat er gebeurt. Wederom zijn het juist kerkgemeenschappen die zich verzetten tegen het zelfbeschikkingsrecht en daarmee tegen mensenrechten.
Maar anderzijds heb ik nog een ander puntje gevonden dat abortus an sich verdedigbaar makt. Ongewenste kinderen kunnen namelijk echt ongewenst zijn en dat gevoel hun hele leven meedragen. Dat is ook redelijk
bewezenA controversial theory attempts to draw a correlation between the United States' unprecedented nationwide decline of the overall crime rate during the 1990s and the decriminalization of abortion 20 years prior.
The suggestion was brought to widespread attention by a 1999 academic paper, The Impact of Legalized Abortion on Crime, authored by the economists Steven D. Levitt and John Donohue. They attributed the drop in crime to a reduction in individuals said to have a higher statistical probability of committing crimes: unwanted children, especially those born to mothers who are African-American, impoverished, adolescent, uneducated, and single. The change coincided with what would have been the adolescence, or peak years of potential criminality, of those who had not been born as a result of Roe v. Wade and similar cases. Donohue and Levitt's study also noted that states which legalized abortion before the rest of the nation experienced the lowering crime rate pattern earlier, and those with higher abortion rates had more pronounced reductions.

Ik zie zo al dat 90% van de abortus al plaatsvind voor de 12de week. Da's best ruim binnen iedere vorm van definitie over levende wezens die al menselijk zijn. En deze cijfers zijn best wereldwijd. Nu snap ik de focus van anti-abortusmensen op de enkele uitzonderingen als hazenlipje of vakanties wel, maar dat is een incident uitzoeken om een heel concept te verwerpen. Een beetje drogreden is dat wel, maar ik kan mij er wel in vinden. Dan is namelijk ook het wangedrag van de uitzondering voldoende om de hele groepering te verbieden. Indien ik dus die pro-life-uitzonderingen vind (
gevonden :)) kan ik dus stellen dat zowel pro-life als abortus integraal verboden moeten worden of dat het argument gewoon bullshit is. Ik houd het maar bij het laatste.
O ja:
Lina Medina.

Dat leuke meisje op de foto is moeder van het kind in de kinderwagen.
Lina Medina (born September 27, 1933 in Paurange, Peru) gave birth at the age of 5 years, 7 months and 21 days and is the youngest confirmed mother in medical history.
Ik moet zeggen dat onverantwoord rondneuken (door mannen), onverantwoorde voorlichting (door relifundi's) en onverantwoorde gezondsheidsbeschikkingen een prima mengelmoes zijn voor buitengewoon onethische gevolgtrekking.... die men zichzelf nooit aanrekend. Ik zie de anti-abortusprotestanten iig niet vaak in een anti-oorlogsdemonstratie het heilige leven verdedigen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Delerium op 13-01-2007 19:24
]