Opi schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:39:
[...]
Het standpunt om alle ethiek overboord te gooien gaat me ook te ver. Maar zoals Confusion aangeeft zijn er culturen die datgene normaal vinden wat jij als per definitie verwerpelijk veronderstelt.
Dat zou wel eens mee kunnen vallen. Het voorkomen van iets wil nog niet zeggen dat het moreel geaccepteerd is; daarnaast interesseert het me werkelijk geen biet dat er bv culturen zijn die vrouwenbesnijdenis moreel acceptabel vinden, of het houden van slaven, het discrimineren naar ras, het plegen van genocide of ga zo maar een tijdje door. Als in een discussie over genocide iemand wil stellen dat genocide best te verantwoorden is want in Cambodja, Rwanda doen ze er niet moeilijk over, of in een discussie over procesrechten iemand wil opmerken dat dat best kan want de VS hebben tenslotte Guantánamo Bay en de USSR de Goelag archipel dan eindigt wmb daar toch echt het gesprek.
een gemeenschappelijk oordeel is natuurlijk nastrevenswaardig, maar remt de voortgang op bepaalde punten omdat een cultuur zichzelf als superieur aan andere culturen ziet. Andere culturen bieden een perfecte mogelijkheid om blinde vlekken binnen een cultuur te identificeren.
Dat gemeenschappelijk oordeel is geen strevenswaardig eindpunt maar een vertrekpunt. In een morele discussie zul je eerst moeten bepalen welke morele overtuiging je deelt, om van daaruit verder te kunnen werken. Hoe dat in vredesnaam de voortgang zou moeten remmen is me een raadsel; het standpunt dat andere culturen een perfecte mogelijkheid bieden om blinde vlekken te identificeren is een contradictie. Op het moment dat ik in een andere cultuur dingen kán zien is het geen blinde vlek.
Daarnaast heb ik er geen enkele moeite mee om een cultuur (geheel of op deelgebieden) superieur te vinden boven een andere, wat niet wil zeggen dat ik daaruit de conclusie zou trekken dat die andere cultuur dan geen bestaansrecht zou hebben. Uit het feit dat ik uiensoep te verkiezen vind boven erwtensoep wil niet volgen dat erwtensoep verboden moet worden, noch dat ik erwtensoep nodig heb om de smaak van uiensoep te apprecieren.
Confusion schreef op zondag 21 januari 2007 @ 18:22:
Een reactie gebaseerd op de veronderstelling dat een foetus op het moment van de geboorte opeens de term 'mens' krijgt aangemeten, waar die term er een minuut eerder nog niet op van toepassing werd geacht.
Ik beweer nergens dat het een minuut eerder niet van toepassing zou zijn. Ik ging ervan uit dat de overtuiging dat babymoord moreel niet acceptabel is gedeeld zou worden door iedereen hier aanwezig. Voor het betoog verder maakt het niks uit of je die grens op de geboorte, een dag later of 18 jaar later neemt.
Dat verlegt de discussie van 'Wanneer mag je het leven van een organisme beeindigen?'
naar 'Wanneer is iets een mens?', omdat het impliciete antwoord op de eerste vraag is "Als het geen mens is."[...] Ik maak alleen het punt dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt of de wet abortus tot 12, 24, 36 of 48 weken (dus na de geboorte) na de vermeende conceptie toestaat, als er toch geen enkel criterium is op basis waarvan we iets een 'mens' noemen.
Dat is inderdaad de vraag waar het om gaat, maar itt tot wat je beweert wordt er juist wel een criterium neergelegd, namelijk de vaststelling of de foetus in staat is buiten het moederlichaam in leven te blijven. Vervolgens kun je -terecht- blijven roepen dat dat arbitair is, en daar heb je volkomen gelijk in. Om met Wittgenstein te roepen: 'then I hit rockbottom', en verdedig je verder het volkomen gelijk van de absoluut moreel relativist. Dat je dat ook bent vind ik moeilijk te geloven, gezien je herhaalde kritiek op de christelijke cultuur.
Het erbij pakken van moreel relativisme was alleen maar een uitgangspunt om met een schone lei te kunnen beginnen. Het enige argument dat ik gegeven heb is dat van Kant: ik geef anderen het recht hun pasgeboren baby te doden en verwacht dat zij mij hetzelfde recht geven. Zou dat de wereld beter of slechter maken?
Ik neem aan dat je hier doelt op de categorische imperatief, maar dan heb je slecht gelezen of begrepen. Kant verzet zich juist tegen elk invloed van de vraag of het de wereld beter of slechter zou maken bij zijn grondslagen van ethiek. Hij wijst dat af als een cirkelredenatie, en daar heeft hij gelijk in. Evenmin speelt in de categorische imperatief ergens de overweging van wederkerigheid. Als er juist iemand een fel tegenstander was van enig cultureel relativisme dan was het Kant wel.
offtopic:
Eigenlijk mag dit hele verhaal tussen ot-haken, of moeten we de [meta] haken invoeren?
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland