Als vervolg op:
ehtweak in "F&V community topic"
Zo! Eindelijk klaar met het zo goed mogelijk rechttrekken van het beeld. Toch nog lastig om >110 opnames samen te voegen (PTGui) en zo netjes mogelijk in één doorlopend beeld te krijgen, zonder al te veel vervormingen.
Maar het is gelukt, 60 strekkende meters (!) in één gedetailleerde opname van >260k pixels breed.
Voor een (low res) impressie:
https://www.panomeister.com/flevowand/pano.htm
Nu is het voor het eerst mogelijk om dit enorme doek te reproduceren en 'gewoon' af te drukken met een groot formaat printer. Leuk als souvenir.
Was wel stoeien met PS CC 2019. Iets simpels als puppet warp (om de ovalen projectie enigszins uit te lijnen), werd een geduldwerkje. Simpel aan klikken van de 'puppet warp' optie duurt al minuten voordat je weer een klikje verder kunt. En menige optie/filter mogelijkheid in PS werkt niet met zulke grote files (camera raw filters en alle (ex) NIK plugins weigeren te werken met zulke enorme bestanden).
Zelfs resizen naar een 'klein' JPEGje van 50k breed levert af en toe een PS crash op.
Ben benieuwd of het museum er nog publiciteit aan gaat geven...
Hier een idee van de mate van detail van een klein stukje van die 60 strekkende meters:
https://farm8.staticflick...07907645_ef0f69c30b_o.jpg
In werkelijkheid is het doek 50cm hoog.
Nog ff wat technische details:
Ik stond in het centrum van een ovaal van 22 x 16 meter om het doek (60 strekkende meters) te fotograferen.
M.a.w. de afstand tussen camera en doek varieerde tussen de 11 en 8 meter.
Gemaakt met een D800E + 200mm MF Ai Nikkor objectief.
Vanaf een zo goed mogelijk uitgelijnd Berlebach statief, gebruik makend van een RF AB.
In totaal waren het 115, goed overlappende, RAW opnames. Gestitched met PTGui Pro.
Het centrum van het objectief heb ik horizontaal uitgelijnd met het midden van het doek in de vitrine. Zodat ik zo recht mogelijk, van voren, iedere opname kon maken.
Ondanks de aangepaste belichting had ik op sommige plekken best wel veel last van blauwige reflecties in het (ontspiegelde) vitrineglas.
De verduistering vanuit het plafond bleek niet mogelijk te zijn. En er kwam toch nog wat spiegelend strooilicht vanuit sommige hoeken van het gebouw.
Die heb ik handmatig zo goed mogelijk weg gekloond met PS.
Uiteindelijk stond ik dus zelf zowat in het donker en was de speciale LED verlichting (geen UV component) in de gesloten klimaatvitrine de enige gerichte belichtingsbron.
Single layer PSB file is ca. 1,9GB groot.
Achteraf, thuis, kwam ik er achter dat door de opnames, vanuit het centrum van de ovaal, niet ieder individueel beeld even groot is. Op zich logisch, omdat de afstand tussen camera en doek eigenlijk varieerde. Dus dat was best wel lastig/tricky om dat zo goed als het ging, te corrigeren.
Daarnaast bleek het heel moeilijk om precies zoveel opnames exact symmetrisch, met een correcte horizon te maken. Heb een paar sweeps geprobeerd door iedere keer de elektronische horizon van de camera te gebruiken, maar dat lukte ook niet 100%. Uiteindelijk heeft PTGui die vervorming redelijk goed gecorrigeerd over al die beelden bij elkaar.
Voor de zekerheid heb ik meerdere sweeps gedraaid. Zelfs nog geprobeerd +/- 1 EV bracketing (wat uiteindelijk 600 RAW files opleverde). Maar daar ben ik nog niet aan begonnen om dat te kunnen verwerken. Dat levert, op dit moment, nog te veel praktische bezwaren op, computer technisch gesproken.
Heb ook nog een sweep beelden, gemaakt met een 300mm objectief. Daar heb ik nog geen PP op losgelaten. Maar mogelijk later nog eens, om een nog hogere resolutie in z'n totaliteit te halen. Hier is ieder individuele foto nog verder beeldvullend. Maar dat zijn er ook al 135 stuks.
[
Voor 54% gewijzigd door
ehtweak op 19-03-2019 23:48
]