[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08 19:29

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Arumes Tot mijn verbazing was er inderdaad wat zeevonk te zien in de golven. Zo warm was het toch niet geweest de afgelopen dagen...

Jouw bewerking is super. Heb met een LR weer even geopend om er inderdaad even Gradual filtertje overheen te leggen.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:47
@sys64738 Mooi hoor. Komeet is goed te zien en de voorgrond erbij doet het goed. Over de nieuwe bewerking van RSpanjaarfd was je al eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-08 22:31
@sys64738 gave capture van de komeet! de voorgrond vind ik ook erg prima.
@BlaTieBla zonder je tekst had ik geen idee gehad waar ik naar keek :) Wel tof gedaan!
@MRIdev zelfde als bovenstaande. Kleuren springen er lekker vanaf.

Nog een fototje van mijn shoot bij de Molen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50085347658_c906ce863e_z.jpg

Path to the mill by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Zeer mooie plaat en terechte Explore. De kleuren zijn super en de bewerking ook. Enige wat nog mooier geweest zou zijn, was als er rechts boven in het hoekje ook nog wat takken hadden gezeten. Nu is het evenwicht in de lucht beetje verstoord door takken links boven in.

En ach, laat ik gelijk maar een plaat toevoegen. Dit was eigenlijk een test shot van afgelopen weekend. Dit was mijn eerste compositie maar toen de sterren zichtbaar werden, realiseerde ik me dat Neowise niet binnen mijn frame zou vallen. Dus deze plaat was eigenlijk voor niks geschoten maar achteraf is ie eigenlijk best mooi.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50134921842_7140bfb7ac_c.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door sys64738 op 21-07-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Mavi86 Mooie kleuren en de molen goed gekaderd tussen de boom en wolken.

@sys64738 Locatie blijft mooi.

Mijn poging om die komeet op de plaat te krijgen. De foto is wat bewogen en ik denk dat het komt omdat ik achter het statief staan te drentelen op het natte/doorweekte zand. Ik heb wel een een scherpere van een andere locatie, maar daar vond ik de compositie aan de saaie kant. (@ehtweak jou beurt om te vlammen :+ )

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50138336217_e395447d9b_c.jpg20200720-DSC06437 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ehhh? Is dit een hint of zo?
Alleen snap ik 'm niet... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
ehtweak schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:13:
[...]

Ehhh? Is dit een hint of zo?
Alleen snap ik 'm niet... :N
Iets met een showcase foto....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MRIdev Ik moest even zoeken maar zie hem. Hoe laat is ie geschoten? Want zo te zien heb je nog aardig wat daglicht waardoor ie moeilijker zichtbaar is.

Daarnaast zou ik hem even recht zetten en tegelijk de lantaarn rechts er af choppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@sys64738 Ik ben er van overtuigd dat die recht staat, maar dat het gezichtsbedrog is. De horizon die je ziet is een krib die taps toe loopt de rivier in en ook langzaam lager wordt. Daarom gekozen het niet 'recht' te zetten. Misschien maar doen, want bovenstaand verhaal kent niemand.
De foto is om kwart voor twaalf genomen. Gisteravond nog een poging gedaan vanuit de achtertuin. Hopelijk dit weekend tijd om die hier te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
MRIdev schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:02:
@sys64738 Ik ben er van overtuigd dat die recht staat, maar dat het gezichtsbedrog is. De horizon die je ziet is een krib die taps toe loopt de rivier in en ook langzaam lager wordt. Daarom gekozen het niet 'recht' te zetten. Misschien maar doen, want bovenstaand verhaal kent niemand.
Hij staat ook gewoon niet recht, hij moet ongeveer 2 graden rechtsom. Dat is te zien aan dingen die verticaal horen te staan, zoals de palen en electriciteitsmast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7FgzGj2rDb-25U-O6MCCYkzMlA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HIrPoObnzBA8gYkTeGR8AnTf.jpg?f=user_large

Meer zoiets? (Snelle LR edit op telefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Arumes Je hebt gelijk zie ik aan de aanpassing van @HyperTrophy ;). Vanaf nu ga ik mijn ogen meer geloven dan de waterpas van de camera.

Hieonder nog een van Neowise, maar dan gemaakt uit mijn achtertuin. De sluitertijd had wat korter gemoeten om de sterstaarten (klinkt leuker dan star trails ;)) te voorkomen.Voornaamste rede om deze foto hier te posten is dat ik graag wat feedback wil op de bewerking wat beter kan en tips hoe dat te doen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50157938393_c72e996e44_c.jpg20200723-DSC06450 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:10
De beste feedback die ik kan geven is dat voor een mooie foto je vaak iets van een verhaal nodig hebt of het een technisch perfect uitgevoerde foto moet zijn.

Deze foto’s van een komeet zie ik een beetje in het kader van ‘zonsondergang’ foto’s. Prachtig fenomeen maar zelden de moeite waard om op zichzelf staand te fotograferen. De zonsondergang is vaak niet het onderwerp waar het om draait, het is de compositie, een andere gebeurtenis dus een tweede onderwerp. Daar zou ik ook naar op zoek gaan bij een foto van de komeet. Kijk naar het lijnenspel, of plaats de komeet op een plek in de compositie dat je oog er naartoe geleid zal worden. In bovenstaande foto zou ik de komeet enkel zien als je het me vertelde. Anders zou ik vooral denken dat ik naar een rommelige achtertuin zit te kijken verlicht door een ouderwetse straatlantaarn. Dan is de foto daarboven al vele malen beter naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@walletje-w Helemaal mee eens en ik weet dat compositie en lijnenspel samen met belichting de belangrijkste onderdelen zijn van de foto. Dit vind ik zelf vooral bij (zwart-wit) straatfotografie weg mooi mits goed uitgevoerd. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik die onder de knie heb.

Bij die eerste foto van Neowise heb ik rond gereden om goede locatie te vinden. Zo'n mooie locatie als @sys64738 is kon ik bij ons in de buurt zo snel niet vinden.

Die tweede is verre van mijn sterkste foto, maar de rede dat ik hem plaats heeft dus te maken dat ik dus graag beter wil worden in bewerken. Ivm wat grote verschillen qua kleur en lichtintensiteit heb ik deze geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-08 00:16
sys64738 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:43:
@Mavi86 Zeer mooie plaat en terechte Explore. De kleuren zijn super en de bewerking ook. Enige wat nog mooier geweest zou zijn, was als er rechts boven in het hoekje ook nog wat takken hadden gezeten. Nu is het evenwicht in de lucht beetje verstoord door takken links boven in.

En ach, laat ik gelijk maar een plaat toevoegen. Dit was eigenlijk een test shot van afgelopen weekend. Dit was mijn eerste compositie maar toen de sterren zichtbaar werden, realiseerde ik me dat Neowise niet binnen mijn frame zou vallen. Dus deze plaat was eigenlijk voor niks geschoten maar achteraf is ie eigenlijk best mooi.

[Afbeelding]
Persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar ik vind deze foto qua kleuren e.d. mooier dan je komeet foto, al was die ook prima! Paaltjes staan er allemaal wat beter op.

@MRIdev Eens met Walletje eigenlijk, beetje onduidelijk waar je naar kijkt als je de context niet kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alwayshappyz
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48719840021_d6c1a8580c_c.jpgLight tribute NYC, 9/11 memorial by Ingmar Bocker Kuijpers, on Flickr

Zelf ook maar eens een foto. Foto is vorig jaar genomen op 11 september in New York. Niet de meest originele plek, maar het was een fijne plek om de Light Tribute te zien. Lange sluitertijd gekozen om mooier effect van water te krijgen en om light trails op het water te krijgen.

Nu ben ik zelf best tevreden over de foto (twijfel alleen iets over de scherpte bij de gebouwen), maar ik wil vooral kritiek. Hoe het een volgende keer nog beter kan bij soortgelijke foto's. Hoop dat ik de foto goed upload, niet eerder gedaan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 08:10
Goede kleuren en belichting. Mooi moment ook natuurlijk en de voorgrond is ook netjes. (Afwezig) maar de compositie is wel wat uit balans. Links heb je een groot element wat de aandacht trekt maar erg weinig “ruimte” heeft. Terwijl er rechts meer ruimte is waar nu niets aanwezig is. Het lastige is wel dat als je vanaf dit standpunt meer naar links zou kijken de 2 lichtstralen richting centraal compositie gaan maar dat net niet zijn en dat is dan ook weer onevenwichtig. Dus daar moet je dan even mee spelen ter plekke of een paar honderd meter naar rechts/links lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
@Alwayshappyz Ik vind de kleuren mooi samen gaan op de foto. Kan het ook wel waarderen dat de gebouwen relatief in het midden van de foto zijn waardoor je niet veel meer water dan lucht hebt of andersom. Persoonlijk vind ik de brug aan de rechterkant niet zo fijn om naar te kijken (ik denk dat het daar allemaal net iets te krap is) terwijl dat wel het meeste mijn aandacht trekt door de lichten eronder.

Zelf lees ik al een lange tijd mee hier dus dacht dat het ook wel eens tijd was om mezelf voor de leeuwen te gooien. Ik maak graag foto's van alledaagse dingen welke je tegenkomt. Deze foto heb ik in het bos genomen (duhh) en sprak mij meteen aan aangezien het me toch wel een rustig gevoel gaf.

Nu vraag ik mij af of het op deze manier toch een beetje saai is om naar te kijken en of er andere dingen zijn waarvan je zegt probeer dat eens anders.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50160083742_f4f70072e9_c.jpgFerns by Arjan Bakker, on Flickr

[ Voor 14% gewijzigd door Jojo19 op 27-07-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
walletje-w schreef op maandag 27 juli 2020 @ 16:35:
Goede kleuren en belichting. Mooi moment ook natuurlijk en de voorgrond is ook netjes. (Afwezig) maar de compositie is wel wat uit balans. Links heb je een groot element wat de aandacht trekt maar erg weinig “ruimte” heeft. Terwijl er rechts meer ruimte is waar nu niets aanwezig is. Het lastige is wel dat als je vanaf dit standpunt meer naar links zou kijken de 2 lichtstralen richting centraal compositie gaan maar dat net niet zijn en dat is dan ook weer onevenwichtig. Dus daar moet je dan even mee spelen ter plekke of een paar honderd meter naar rechts/links lopen.
Bedankt voor de tip, daar kan ik wel wat mee. Links ziet het er inderdaad wat druk uit. Wel geprobeerd om iets meer naar links te mikken, maar daar werd de foto niet echt mooier op. Volgende keer kan ik inderdaad proberen wat verder opzij lopen.

@Jojo19 Jij ook bedankt! Alleen even verwarrend als je het hebt over de brug aan de rechterkant. Je bedoelt linkerkant gok ik? Rechts is er geen brug namelijk ;) Er is links inderdaad wel veel te zien en rechts wat minder. Ik heb dat geprobeerd te compenseren met de light trails van een boot die langs kwam, om het toch wat extra kleur te geven.

Over jouw foto: Mooie kleuren en ik vind de lichtval wel wat hebben, maar het onderwerp trekt me inderdaad niet zo heel erg. Was vanaf iets verder weg of met een wijdere lens misschien wat leuker omdat je er dan wat meer bomen op krijgt. Nu staan die er zo half op wat de aandacht ook wat weg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Alwayshappyz Zoals hierboven ook al genoemd: de kleuren en LE zijn mooi maar de compositie is niet in balans. Die pijler van de brug zou prima onderwerp kunnen zijn maar daarvoor staat hij nu teveel naar links.Terwijl je rechts bij dat laatste hoge gebouw wel had mogen stoppen. Oftewel: de hele camera tikkie naar links draaien en hij was beter geweest. Heb je nog meer fotos op deze spot gemaakt? Ook denk ik dat ie het als pano prima zou doen trouwens. Dus stukje water (en misschien ook klein beetje lucht) eraf.

@Jojo19 Ik snap waarom je hem geschoten hebt maar hij komt niet zo uit de verf. Het onderwerp is inderdaad mooi rustig maar springt er toch iets te weinig uit. Ook zou iets warmer licht (dus vlak voor zonsondergang of na zonsopkomst) geholpen hebben. En die stuiken/bosjes op de achtergrond leiden erg af omdat die ook in het zonlicht staan. Probeer goed om je achtergrond in de gaten te houden. Vaak is het beter als die niet zo aanweizg is, en soms juist weer wel. MAar het moet in ieder geval een bewuste keuze zjin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
sys64738 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:07:
@Alwayshappyz Zoals hierboven ook al genoemd: de kleuren en LE zijn mooi maar de compositie is niet in balans. Die pijler van de brug zou prima onderwerp kunnen zijn maar daarvoor staat hij nu teveel naar links.Terwijl je rechts bij dat laatste hoge gebouw wel had mogen stoppen. Oftewel: de hele camera tikkie naar links draaien en hij was beter geweest. Heb je nog meer fotos op deze spot gemaakt? Ook denk ik dat ie het als pano prima zou doen trouwens. Dus stukje water (en misschien ook klein beetje lucht) eraf.

@Jojo19 Ik snap waarom je hem geschoten hebt maar hij komt niet zo uit de verf. Het onderwerp is inderdaad mooi rustig maar springt er toch iets te weinig uit. Ook zou iets warmer licht (dus vlak voor zonsondergang of na zonsopkomst) geholpen hebben. En die stuiken/bosjes op de achtergrond leiden erg af omdat die ook in het zonlicht staan. Probeer goed om je achtergrond in de gaten te houden. Vaak is het beter als die niet zo aanweizg is, en soms juist weer wel. MAar het moet in ieder geval een bewuste keuze zjin.
Bedankt d:)b Meer naar links gericht heb ik wel geprobeerd, maar was niet het mooiste uitzicht links van de brug; daarom dit als standpunt gekozen. Qua compositie wel gewoon met je eens hoor, maar dan was het uiteindelijk een nog mindere foto geworden door de gebouwen/uitzicht links van de brug. Kan het even niet goed naar boven halen, maar kan me in ieder geval herinneren dat het de foto niet goed deed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavi86
@Jojo19 Goed gezien. Altijd mooi hoe het licht kan vallen zo in het bos. Helaas komt het er nog niet helemaal lekker uit in deze foto. Een wat rustigere , iets wat dromerige plaat doet het vaak wat beter.
@Alwayshappyz Ik vind het een mooi plaat. Vooral in het groot doet hij het erg goed. Mooie belichting ook
@MRIdev Zonder je verhaal had ik de Neowise niet gevonden. Tof dat je hem vanuit de tuin kan zien meer je tuin is wat te afleidend in deze.

Ik ben gisterochtend op pad gegaan om de heide te fotograferen. helaas waren de omstandigheden niet zo best. Dus ik heb mijn nieuwe XF 100-400 uit de tas gehaald en ben deze schotse hooglander gaan fotograferen. Helaas heb ik hem niet helemaal vrij van de achtergrond gekregen. Die boom stoort me een beetje. Maar alsnog ben ik er wel blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50235233803_5ab8a3b58c_c.jpg

Highland cow by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-08 19:14

Barrycade

Through the...

Mooie kleurtjes en hooglander, maar qua compositie heb ik het gevoel dat ik een stap of 4 naar links zou hebben gemaakt zodat die boom niet uit zijn / haar rug zou groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@Barrycade helemaal mee eens! Dat doet inderdaad echt afbreuk aan de foto.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:45
@Mavi86: Die boom is een beetje jammer, maar vind ik nog wel meevallen eigenlijk. Gezien je zelf ook al aangeeft dat je dat jammer vindt gok ik dat er weinig mogelijkheid was om verder naar links te gaan staan? Voor mijn gevoel/smaak is'ie wel wat grauw, alsof'ie net een tikje gedesatureerd is. Kan natuurlijk een stijlkeuze zijn, dus als dat is hoe je'm graag ziet dan is't natuurlijk helemaal prima :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

tip voor @Mavi86 gooi er een AD filter over heen!
En voila; je hebt gelijk duizenden views! >:)

Enig nadeel: ik heb geen idee waar je dat filter kunt downloaden. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@Wormaap thnx voor je reactie. Ik zat voor dit shot behoorlijk tussen de struiken en boomstronken haha. Maar het was een behoorlijk gehaast shot omdat ik eigenlijk op een andere hooglander aan het focussen was die er iets naast stond. Toen keek deze mij ineens recht aan en heb ik afgedrukt :)

@ehtweak ja zo'n filter moet ik ook hebben. kom maar op met views :P

[ Voor 11% gewijzigd door Mavi86 op 17-08-2020 11:29 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAelon
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 15:08
Wellicht niet helemaal in het straatje van andere foto's hier, maar ik ben benieuwd naar jullie mening dus we proberen het maar eens. :)

Onlangs een 2e hands Sony A6000 met kitlens op de kop getikt. Ik wil mij gaan concentreren op productfotografie en heb onlangs wat armbandjes, kettinkjes en een horloge op de foto gezet en uitgesneden in PS. Van deze laatste heb ik de achtergrond weg gehaald en vertaald naar een 'advertentie' voor Festina.

Mijn eigen commentaar:

Nu ik er op terug kijk is de kleur van het leer te veel aangepast, is IRL 'mooier' bruin. Daarnaast had ik in de compositie rekening moeten houden met de naam van het merk op het wijzerblad, die snij ik nu af. Ik ben redelijk tevreden met de belichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/j2ilK3u3izfBz34KaqSHOU8d.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@MrAelon Erg leuk gedaan! Naast je eigen commentaar vind ik de belichting niet top. De hooglichten lijken te ver gedrukt, waardoor het er wat dof uit ziet. Wellicht kun je dat nog aanpassen? Of wat witte tinten toevoegen?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAelon
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-07 15:08
TKroon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:47:
@MrAelon Erg leuk gedaan! Naast je eigen commentaar vind ik de belichting niet top. De hooglichten lijken te ver gedrukt, waardoor het er wat dof uit ziet. Wellicht kun je dat nog aanpassen? Of wat witte tinten toevoegen?
Bedankt voor je reactie! Ik liep hier zelf in Lightroom/PS ook al wat tegen aan en heb het niet veel mooier weten te krijgen dan dit. Verloor naar mijn idee te veel detail als ik die waarden verder omhoog schroefde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:49
@Alwayshappyz bij deze plaat heb ik het gevoel dat de brug in de weg staat. Was het ook mogelijk om links van de brug te gaan staan (zodat de brug er dus niet op komt)?

@Jojo19 het licht is mooi, maar ik mis het onderwerp in deze foto

@Mavi86 inderdaad jammer van de boom, maar verder eigenlijk wel een lekkere plaat

@MrAelon goed om te lezen dat je zelf kritisch bent op jouw eigen creatie. Dat is de basis voor betere foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zal wel gekielhaald worden, maar toch. ;)

En ja, het harde licht overdag is een dingetje:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50293739503_29ffdf341a_c.jpg

Veluwe-Renderklippen02 by Erik Haak, on Flickr
Recht tegen de zon in, is ook lastig. Vandaar 3 x bracketed en samengevoegd. Zodat de boom niet alleen een silhouet werd.

Het mooiste zou zijn om dit tafereel tijdens het blauwe- of gouden uurtje vast te leggen. Het liefst met nog een laagje mist over de heide o.i.d.

Maar desalniettemin; wat vinden we nou van zo'n echte HDR opname?
Oh ja, en die zonnestraaltjes zijn in m.b.v. PS wel wat aangedikt, maar waren wel degelijk zichtbaar.

BTW: alle EXIF details en locatiegegevens zijn zichtbaar als je op het origineel (Flickr) klikt.

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 02-09-2020 13:03 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-08 22:22
ehtweak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:41:
Ik zal wel gekielhaald worden, maar toch. ;)

En ja, het harde licht overdag is een dingetje:

[Afbeelding]

Recht tegen de zon in, is ook lastig. Vandaar 3 x bracketed en samengevoegd. Zodat de boom niet alleen een silhouet werd.

Het mooiste zou zijn om dit tafereel tijdens het blauwe- of gouden uurtje vast te leggen. Het liefst met nog een laagje mist over de heide o.i.d.

Maar desalniettemin; wat vinden we nou van zo'n echte HDR opname?
Oh ja, en die zonnestraaltjes zijn in m.b.v. PS wel wat aangedikt, maar waren wel degelijk zichtbaar.

BTW: alle EXIF details en locatiegegevens zijn zichtbaar als je op het origineel (Flickr) klikt.
HDR is altijd leuk, enige jammere aan deze foto vind ik dat in de boom meerdere paarse vlekken weerneembaar zijn. Ik denk niet dat de takken paars waren? Ook staat de boom er niet helemaal op :+

Daarnaast weet ik niet hoeveel deze lens afwijkt, maar ik heb het gevoel dat het perspectief niet helemaal klopt. Heb je een lensprofiel toegepast?

https://i.imgur.com/YRhrp8V.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door -Bas op 02-09-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

-Bas schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:52:
[...]

HDR is altijd leuk, enige jammere aan deze foto vind ik dat in de boom meerdere paarse vlekken weerneembaar zijn. Ik denk niet dat de takken paars waren?
Linksboven van de zon(nestralen) is idd wat paarsige gloed te zien. Denk dat dit komt door de verzadiging van de HDR plugin. En/of het overstralen van de hoeveelheid wit o.i.d.
En ja, ik heb CA correctie toegepast.

@-Bas Volgens mij is 'ie nu aardig gecorrigeerd. Ik heb de oorspronkelijk foto opnieuw geüpload en de url aangepast. Dank voor de hint!

[zo was het dus]
Als ik een 100% crop pak van dat stukje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsfzK6rmw1MZQNIUcO8FsoyZI7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9iQKT3trCzcygnio6wP4pTg.jpg?f=fotoalbum_large

Dan ziet dat er zo uit.

Meer rechts naar onderen toe, ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uq6rNnHmt_ejQComcZbWVd6DtI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qU51JfwXkrBUD8ykl9gGy0He.jpg?f=fotoalbum_large
Daarnaast weet ik niet hoeveel deze lens afwijkt, maar ik heb het gevoel dat het perspectief niet helemaal klopt. Heb je een lensprofiel toegepast?
Jazeker, ik heb het distortion correction profile van Adobe Camera Raw gebruikt.
Vergeet niet: de betreffende boom staat op een heuveltje, wat aan alle kanten afloopt naar beneden toe...

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 02-09-2020 13:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-08 19:23
ehtweak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:33:
[...]

Jazeker, ik heb het distortion correction profile van Adobe Camera Raw gebruikt.
Vergeet niet: de betreffende boom staat op een heuveltje, wat aan alle kanten afloopt naar beneden toe...
De correctie met behulp van het ingebouwde lensprofiel is vaak niet volledig voor de "randcorrectie".
Ik gebruik naast het ingebouwde lensprofiel tevens de handmatige correctie "rand verwijderen".
Echter een nadeel hiervan is dat in geval van foto's met bijvoorbeeld heide de paarse kleurintensiteit vermindert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ehtweak Ik vind de compositie zeker niet onaardig met de wolken die naar de boom toewijzen. Het HDR effect vind ik wat teveel aanwezig en het verbaast me een beetje dat ondanks de HDR rechts van de boom er delen van wolken overbelicht lijken te zijn.

Als ik je foto zo zie denk ik meteen aan een zwart-wit omzetting. Er zitten verschillende structuren in, de nodige kleuren waarmee je kunt spelen in de nabewerking en door je HDR heb je nog veel detail. Misschien dat je bij een hoog contrast zwart-wit die details kunt behouden. Je hebt me op een idee gebracht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYhVek6TMZIvEqrlbmZbzAQ0BPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oUfdafro33DadlLme8M1DuUo.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm-kUVBmYbhBywT-SffVzY2GNuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m4Jg8ycHenFkAmzl2qX2CZZK.jpg?f=user_large

Deze 2 foto's genomen tijdens de vakantie in Zweden en het gelukje was met mij doordat de boot van de eerste foto heel mooi voorbij kwam
De blauwe lucht was echt zo en ik heb er alleen een filter tegen aangezet om de kleur van de lucht op de digitale kiek te zetten.
Foto's genomen met een Pentax KS-2 met een standaard 18-55 lens.
Zelf ben ik internationaal chauffeur dus neem nu maar de camera mee in de auto en schiet nog wel eens een plaatje onderweg :)

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Nivida_intel heb even je post verplaatst naar een topic voor foto's, daar past hij beter. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Gonadan schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:09:
@Nivida_intel heb even je post verplaatst naar een topic voor foto's, daar past hij beter. :)
Oh dank u wel :)

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 09:32
@Nivida_intel Ik kan me voorstellen dat je eerste foto een wow-momentje geeft als je het zo live meemaakt. Helaas is het altijd moeilijk om datzelfde gevoel mee vast te leggen op een foto. Het cruiseschip is indrukwekkend, zeker doordat de omvang duidelijk wordt dankzij de appartementen op de achtergrond, maar fototechnisch heeft het verder niet zo heel veel naar mijn mening. Het is een boot in het midden van de foto waarbij alles scherp is, waardoor de achtergrond achter de boot eigenlijk storend werkt, omdat deze op sommige plekken moeilijk te onderscheiden is van de boot zelf. De lucht is niet bijzonder en de kleuren gewoon natuurlijk, waardoor de foto ook niet artistiek is. Er gebeurt niets, waardoor het slechts een registratie wordt. Had je de achtergrond meer los kunnen koppelen van de boot (hetzij door een kleinere scherpte-diepte, of door een betere kijkhoek waardoor de bovenkant van de boot niet thv de appartementen, maar thv de lucht of een anderzijds egale achtergrond zat), dan was het beter geslaagd. Nu lijkt het toch meer een snelle foto zonder verdere gedachte. Prima voor een vakantieregistratie overigens.

De tweede foto is daarbij al wat interessanter. Het is contrast tussen lucht en gebouw is mooi, maar er zitten ook hier storende elementen die de kwaliteit naar beneden halen. De meest eenvoudige is dat de foto niet recht staat en niet gecentreerd is. Had je links en met name rechts wat meer ruimte, dan was dat enigszins te corrigeren, maar beter is het om daar op het moment van schieten rekening mee te houden. Een tweede is de boom die net voor het gebouw hangt. Soms kun je daar niets aan doen, soms scheelt het als je een stap naar voren zet. Zo gauw de boom binnen de strakblauwe lucht valt, kun je die redelijk eenvoudig verwijderen in de nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Nivida_intel Bij de eerste foto kun je er beter voor zorgen dat het schip je foto "invaart" door deze in dit geval aan de rechterkant van je foto te plaatsen. Ik denk als je standpunt wat lager was geweest dat het formaat van de schip beter tot zijn recht was gekomen.

De tweede foto is onderbelicht. De boom stoort me minder dan @LA-384, mits die beter belicht zou zijn. Dit is ook omdat er geen takken de klok oid bedekt. Zonder boom wordt het geheel wel strakker en dat is een kwestie van smaak. Kerk staat niet in het midden en helt wat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het lijkt me een beetje laat om nog te reageren op vorige foto's. Dat had dan al eerder mogen gebeuren lijkt mij dan. :)

Bij deze foto vraag ik mij af hoe deze leuker gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld een boot, of is als er meer verkeer te zien is op de brug? Misschien is het ook wel mooi dat er juist niets te zien is, behalve twee fietsers en een voetganger. Stenen op de voorgrond lijkt mij ook mooi, maar vraag mij af of dat met een 35mm op crop wel te doen is. Het is wel de bedoeling dat de foto winters overkomt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50722887666_eaeb1a43ac_c.jpg

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07
Om deze foto winters aan te laten doen, zou je sneeuw en/of ijs moeten zien. Dit had net zo goed op een bewolkte dag in juli gemaakt kunnen zijn :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hahn schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:36:
Om deze foto winters aan te laten doen, zou je sneeuw en/of ijs moeten zien. Dit had net zo goed op een bewolkte dag in juli gemaakt kunnen zijn :P
Ja, daar heb je gelijk in. Die zin had ik weg kunnen laten. Heel misschien dat er iets van te zien is aan de bomen, maar verder niet.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
Ik denk dat hij met een 16x9 crop beter tot z'n recht komt ook. Minder loze ruimte bovenin maakt hem krachtiger.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-08 17:57

DirtyBird

Praktiserend denker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKU49X3_E1d31vtrYZ7gC35Rp9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YKDrigCEJ1QhXTkIibjAu6iG.jpg?f=fotoalbum_large

Hier valt niet zoveel aan te composeren, maar zou wel graag meer willen leren over nabewerking :-p heb deze met deepskystacker gemaakt en krijg het niet goed voor elkaar om een rijk kleurenpallet te exporteren zonder heel veel ruis mee te nemen.
Dit is een jpeg met een beetje denoise en focus op contrast, clarity en saturation.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@DirtyBird mooi begin hoor! Volgens mij is dit een heftig leerproces met een diepe put aan mogelijke aan te schaffen hardware :) Ik volg Astrobackyard op YouTube maar als je dat ziet :|

Ik heb een week de illusie gehad om ook met telescopen / astrofotografie te starten maar na zijn filmpjes snel gehouden bij kijken. De extreme hoeveelheid post processing (en dure hardware) spreekt mij niet aan. Daarnaast heb je in Nederland maar weinig plekken waar je een beetje normaal zonder veel omgevingslicht naar de hemel kan kijken.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ebayzo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:06:
@DirtyBird mooi begin hoor! Volgens mij is dit een heftig leerproces met een diepe put aan mogelijke aan te schaffen hardware :) Ik volg Astrobackyard op YouTube maar als je dat ziet :|

Ik heb een week de illusie gehad om ook met telescopen / astrofotografie te starten maar na zijn filmpjes snel gehouden bij kijken. De extreme hoeveelheid post processing (en dure hardware) spreekt mij niet aan. Daarnaast heb je in Nederland maar weinig plekken waar je een beetje normaal zonder veel omgevingslicht naar de hemel kan kijken.
Ik gebruik een gewone, ongemodde systeemcamera. Verder wel een hoop hardware nodig ja. Ik denk dat mn setup excl camera ca 1200-1400 euro heeft gekost en ik ben nog niet uitgekocht ben ik bang :-p

De post-processing is niet gemakkelijk, maar vergt geen speciale apparatuur.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

DirtyBird schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Ik gebruik een gewone, ongemodde systeemcamera. Verder wel een hoop hardware nodig ja. Ik denk dat mn setup excl camera ca 1200-1400 euro heeft gekost en ik ben nog niet uitgekocht ben ik bang :-p

De post-processing is niet gemakkelijk, maar vergt geen speciale apparatuur.
En schiet je gewoon vanuit je eigen locatie of zoek je bepaalde plekken op met weinig lichtvervuiling? Heb je meer info over je setup? (eventueel via DM o.i.d. om topic niet te vervuilen) Ja, het blijft kriebelen...

Default blanke hetero

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maikel86
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 20:00
Even wat leven in dit topic proberen te krijgen.

@DirtyBird wat een mooi beeld zeg. Lijkt me bijzonder als je dat zo vast kan leggen!

Ik ben van het weekeinde op pad geweest in de Amsterdamse Waterleidingduinen en de onderstaande reflectie geschoten. Ik ben er erg tevreden mee, maar twijfel of de kleuren niet té zijn...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51126159791_9e48a305bd_c.jpgWaterforest by M Verm, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@Maikel86 Geweldig mooi effect. Dacht eerst dat je een schilderij had gefotografeerd.
Wel jammer dat je alleen de toppen van de bomen hebt kunnen vangen en dat er niet echt een lijnenspel of compositie aanwezig is. Kleuren kunnen wel, waat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maikel86
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 20:00
Hier maar weer eens leven in blazen want ik ben behoorlijk onder de indruk vandaag!

Voor het eerst op de 'explore' van Flickr!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51385626650_d59b2748da_c.jpgMolen by M Verm, on Flickr

:)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-08 20:36
DirtyBird schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:03:
[Afbeelding]

Hier valt niet zoveel aan te composeren, maar zou wel graag meer willen leren over nabewerking :-p heb deze met deepskystacker gemaakt en krijg het niet goed voor elkaar om een rijk kleurenpallet te exporteren zonder heel veel ruis mee te nemen.
Dit is een jpeg met een beetje denoise en focus op contrast, clarity en saturation.
Kijk eens op Astrobackyard.com. Ik heb zijn Photoshop actions ook gekocht en dat helpt enorm. Maar inderdaad, kleuren is een dingetje, met name als je geen gesplitste RGB en H kanalen als zwart/wit fotografeert. Maar ook zonder dat vind ik jouw resultaat al enorm goed. Mijn resultaat van dezelfde nevel is verglijkbaar met wat jij hier hebt (ik gebruik een Sony A7III met de WO Z61). Met name dat armpje aan de rechterkant komt er bij jou goed uit.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

RvL

Recent eens een beetje aan het spelen geweest met een van de zwakke punten van m'n recente aanwinst, een oude Unitax (Sun Optical) 70-230mm zoom met macro stand tot 1:3.

Het nadeel van deze lens is dat hij in macro stand wijd open gewoon ronduit soft+++ is. Op kleine vergrotingen (de macro ring is traploos instelbaar), is deze softness er ook en dat heb ik artistiek proberen in te zetten om een dreamy & creamy effect te krijgen.

Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/1vwTjV4gTjZPusVqOchoOqfu.jpg
Klikbaar voor groter

Maar ik ben er niet zeker van of ik het beoogde effect heb bereikt. De foto is ontegenzeggelijk soft, je zou kunnen zeggen dreamy. Maar is de foto niet te soft? De foto is eigenlijk nergens scherp.

Het onderwerp leent zich misschien niet geheel voor dit soort fotografie, maar vooralsnog gaat het me meer om de techniek

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Wormaap
@RvL: Vooral bij de paars/roze knoppen achter de bloem vind ik de softness wel erg heftig, alsof er halos rond zitten. Op het onderwerp zelf kan ik me nog wel voorstellen dat je het juist bewust in kan zetten.

Je bent trouwens vergeten nog wat commentaar op je voorgangers te posten O-)

• RvL
  • Nu online

RvL

Wormaap schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:22:
@RvL: Vooral bij de paars/roze knoppen achter de bloem vind ik de softness wel erg heftig, alsof er halos rond zitten. Op het onderwerp zelf kan ik me nog wel voorstellen dat je het juist bewust in kan zetten.
Inderdaad, daar zat ook vooral mijn twijfel. Ik kan er nog wel eens mee spelen. Dit was rond vergroting 1:6 en wijd open. Ik wil nog wel eens experimenteren met 'm iets te stoppen en/of de vergroting is kleiner te maken
Je bent trouwens vergeten nog wat commentaar op je voorgangers te posten O-)
Eens :) Bij dezen alsnog

@Maikel86
Die molen heb ik inderdaad voorbij zien komen op Flickr. Erg mooie foto, alleen jammer dat men de lantaarnpalen niet even uit wilde zetten voor je ;)

Van je voorgaande, in het water, vind ik dat het die kleuren zeker kan hebben. Het versterkt het effect van de foto

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
Vorige week liep ik door Amsterdam en toen ik deze Taycan zag staan met het licht en die boom heb ik maar snel mijn camera uit mijn tas gehaald. Ik twijfel alleen een beetje of de boom niet teveel aandacht vraagt. Zelf denk ik dat het wel gaat, maar zelf kijk je toch altijd anders naar je eigen foto (daarnaast is die al op F2.8 geschoten dus veel had ik er denk ik niet aan kunnen doen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8LNkHam9frSkk93559Q6A-x0e8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EboIVN3KfsiJsScByV9tPauP.jpg?f=fotoalbum_large

@Maikel86 super tof effect in het water (lijkt net een waterverf schilderij. Ik twijfel alleen een beetje of het groen rechts niet net iets teveel is, maar dat is ook maar smaak.

Nu ik die foto van je mollen zie bedenk ik me dat ik die op Flickr ben tegengekomen. Ziet er echt heel tof uit! Al het licht van de lampen is wel zonde, maar daar doe jij natuurlijk helaas niks aan.

@RvL de bloem zelf gaat nog wel, maar als ik naar de paarse knoppen kijk heb ik het idee dat ze gloeien en het net iets teveel van het goeie is. Ik krijg er wel een dreamy gevoel bij zoals je beoogde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mooie foto's weer hier! Ik heb ook wat om te delen, maar ik ga eerst op jullie reageren :)

@Luxicon : De lucht is érg plat, kan je verder weinig aan doen maar dat maakt je hele foto erg wit. Máár, daardoor leent 'ie zich misschien wel om voor een soort hoog contrast zwart-wit te gaan waarbij je alleen geel nog laat "bestaan". Lijkt mij persoonlijk een leuk experimentje met je foto.

@DirtyBird : Gaaf! Heb je wat detail over de gear waarmee je dit schiet? Daar ben ik wel benieuwd naar :) Als je meer bijzondere kleuren wilt moet je toch zo'n Canon EOS Ra hebben ofzo? Zo'n specialistische astro-camera.

@Maikel86 : Mooie "aquarel" zo! Niks meer aan doen :) De verzadigde kleuren dragen bij aan het schilderij-effect vind ik. Zoals eerder genoemd dat er niet een specifiek onderwerp of leidende lijn in zit ofzo. En congrats met je Flickr Explore!

@RvL : Deze vind ik wel érg soft, als je 'm op groot formaat bekijkt valt het helemaal op. Opzich wel een geinig iets om mee te spelen, maar aangezien er totaal geen detail op het bloemetje is vind ik het effect te sterk aanwezig.

@Jojo19 : De foto komt op mij over als een "kiekje" omdat er geen duidelijke focus is in de foto. De boom maakt het druk, de auto staat onderaan in beeld en half in de schaduw. Daarnaast is de foto ook iets onderbelicht waardoor de auto er niet op helderheid uit springt zeg maar. Echter, ik vind auto fotografie lastig dus ik kan ook weinig zinnige tips geven denk ik. Op deze specifieke foto zou ik met belichting en cropping gaan spelen denk ik.

En dan nu mijn toevoeging aan het topic. Ik vind productfotografie best iets leuks om mee te rommelen. Daarbij kan ik m'n Godox flitsers ook eens goed gebruiken. Vandaag heb ik wat apparaten op V&A gezet en ik maak daar (als ik er zin in heb) een uitdaging van om een leuke opvallende foto te maken.

Volgens mij mag je V&A hier nooit promoten, dus ik heb 1 voorbeeld foto, en een "behind the scenes" foto.

Hieronder zie je het resultaat. Ik heb contrastrijke kleuren op de achtergrond gebruikt met behulp van 2 Hue Go lampen. Dat lijkt me een pakkende kleur te geven in de thumbnails. Daarnaast heb ik het onderwerp goed belicht met een Godox Speedlite in een softbox met grid (kan de maat niet meer herinneren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG1USRQ204n5OXLIUjp08hny_LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lgXYIOdAzVi9N8EgvKfHoLGp.jpg?f=fotoalbum_large

En.. hoe ziet dat er dan uit? Nou, zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpvAGJqbzkQ7IZ13FS16RD7LXMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/989tstxjf83MnoqHYZXunQyM.jpg?f=fotoalbum_large

Nou ben ik benieuwd naar jullie feedback. Hoe zou je zo'n foto anders doen voor een beter resultaat?

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

@FeareX ik heb de gear allemaal gelist, toevallig in een v&a. Ik ga de link hier niet posten, maar daar staat in principe alles. Geschoten met een mft camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Jojo19 Soms kom je mooie dingen tegen op de verkeerde plaats. Das hier ook het geval. Mooie wagen maar op deze plek kun je er niks mee. Staat veel te dicht bij de achtergrond. Die ook nog eens veel te druk is en niet bij de auto past. Dan is het licht ook nog eens ongelukkig. Je moet wel van hele goede huize komen, wil je hier uberhaupt een knappe plaat van maken.

@FeareX Nice hoor. Prima achtergrond zo. Ik zou hem alleen iets meer ruimte geven. Tikkie uitzoomen en dan kijkt ie nog wat fijner denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
@FeareX: Gaaf gedaan zo, grootste risico bij een V&A-ad lijkt me dat mensen denken dat het een promofoto van de fabrikant is :+ Één puntje dat me een beetje opvalt, is dat de achtergrond lichter is dan het scherm van de tablet. Dat zou ik persoonlijk nog even wat bijtrekken, gezien het product zelf toch echt de focus van de foto is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@sys64738 @Wormaap thanks allebei!
Het scherm had ik al feller gezet maar had wel meer gemogen inderdaad 🙃
Ook de positionering, de andere foto's stonden de artikelen wel iets verder van de camera, die ogen wat beter gebalanceerd inderdaad.
Ik vroeg me ook al af of het er te professioneel uitziet voor een V&A advertentie. Maargoed, ik heb er m'n lol weer mee gehad :D

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-08 08:40

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Hi all,

Afgelopen vakantie heb ik een paar foto's gemaakt welke ik nog niet heb bewerkt. In de basis vind ik het mooie foto's, echter twijfel ik over het bewerken ervan. De foto waar ik het meeste over twijfel is de onderstaande van de rode panda. Ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar iedere keer ben ik niet tevreden.

Ik ben echt heel erg benieuwd wat jullie van de onderstaande foto vinden in de basis, en hoe jullie deze foto zelf zouden bewerken om het meer tot z'n recht te laten komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LCIsa9MLzrJceIEcoQkfKuUbD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/csj3d5AkyadTz3yfoaQqu4SG.png?f=fotoalbum_large

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07
TweakOverflow schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:54:
Hi all,

Afgelopen vakantie heb ik een paar foto's gemaakt welke ik nog niet heb bewerkt. In de basis vind ik het mooie foto's, echter twijfel ik over het bewerken ervan. De foto waar ik het meeste over twijfel is de onderstaande van de rode panda. Ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar iedere keer ben ik niet tevreden.

Ik ben echt heel erg benieuwd wat jullie van de onderstaande foto vinden in de basis, en hoe jullie deze foto zelf zouden bewerken om het meer tot z'n recht te laten komen.

[Afbeelding]
Leuk moment, en leuk beest, maar de foto is flink donker. Er kan makkelijk een halve tot een hele stop aan exposure bij :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Prima plaat wat mij betreft. Ik vind hem persoonlijk wel mooi en het contrast tussen de rode panda en wat donkerdere achtergrond werkt goed. Ik zou gewoon wat meer 'punch' toevoegen in de vorm van constast/sharpness.
Het is geen high art of zo, maar dat is ook zeker niet de verwachting van dierentuin-foto's. Ik heb zelf ongeveer op dezelfde plek gestaan en zag toen bijna niks :)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22
Hi all,

[Afbeelding]
Denk dat je sowieso de belichting wel wat kan aanpassen, erg donker. En een groter diafragma zou hier denk ik ook wel een stuk fijner zijn, dat je meer de focus krijgt op het dier en dat de achtergrond wat minder een rommeltje is. En ook de voorgrond, die takjes lijken haast wel meer het onderwerp te zijn dan het dier zelf. Ik vraag me zelfs af of de foto niet toevallig scherpgesteld is op die takjes ipv de panda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-07 09:47
Hi all,

Juist een deel van het licht door de bladeren trekken de aandacht. Dus iets meer licht en aandacht op het dier mogen wel. Kleuren zijn allemaal wat vlak. Dus daar zou ik nog wel wat aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@TweakOverflow Inzoomend op het koppie vind ik de lichtval juist het sterke punt van je foto. Dan maar niet die hele staart in beeld, wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:46

lasharor

7 december 2004

Vorige week tijdens zonsondergang naar Kinderdijk geweest. Molens en zonsondergang waren natuurlijk erg mooi maar eigenlijk het mooiste waren de grote hoeveelheid vogels die eigenlijk precies boven ons vlogen. Ik heb echt nog nooit zoiets gezien. Prachtig gezicht.

Had wel moeite met het maken van een foto. De combinatie van weinig licht en snel vliegende vogels is best moeilijk om te fotograferen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdk68grdxGInvd_wwgD_S5nrQeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hYUujso9VxCZg1GEul7pPg7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@lasharor De vogels maken deze foto nog een soort van uniek maar zoals je zelf al zegt: het is best lastig bij weinig licht. Op welke settings is de foto geschoten?

Verder zijn foto's op deze locatie als snel 15 in een dozijn. Hier worden zoveel foto's geschoten dat je wel hele mooie omstandigheden moet hebben om er bovenuit te springen. En bij jou werkten de omstandigheden niet echt mee. In mijn boekje is dit geen spectaculaire zonsondergang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-08 15:05

Lapras

Ice beam

@lasharor Het is een mooi onderwerp, maar het is niet zo'n goede foto verder. De vogels maken de foto iets bijzonderder, maar de rest is - bij gebrek aan een beter woord - saai.

Dat ligt vooral aan de compositie. Je wilt het onderwerp uit het midden halen. Bij een ander standpunt wordt de sloot/kanaal/rivier een diagonale lijn die je blik richting de vogels en molens trekt. Ook de horizon wil je eigenlijk nooit in het midden hebben. Sowieso wil je de horizon volledig recht hebben, hij lijkt nu wat naar rechts af te buigen.

Je had bijvoorbeeld een paar stappen naar links kunnen doen, met een lager standpunt en de camera iets meer omhoog gericht zodat de molens meer links in beeld komen en je meer riet meepakt. Of juist anders. Ofwel: het had gewoon wat spannender gekund.

Dat geldt ook voor de nabewerking. Het is nu wat flets. Wat meer contrast/helderheid zou waarschijnlijk helpen.

Ofwel: goede start, maar het mist nu nog wat extra stappen om echt bijzonder te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

Eens even een vraagje over astrofotografie. Ik ben alles behalve een expert op dit gebied en met mijn gebrekkige kennis heb ik onderstaande foto gemaakt. Zo goed mogelijk handmatig gefocust.

Voor de sluitertijd heb ik de wat 'veiligere' 300 versie van de 500-rule toegepast, waarbij ik ook rekening heb gehouden met de crop factor van de M50, 1,6. Dus 300/18 = 16,6s. 16,6 / 1.6 = ongeveer 10s. Op zich levert dat best een strak beeld op. ISO3200 om de ruis een beetje binnen de perken te houden en de AI noise reduction van PhotoLab 5 er overheen. Ik ben dan ook best tevreden over de foto, zeker voor een leek.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51817114283_92ae41118e_b.jpgA starry night in Austria

Echter, als ik ga pixel peepen valt me op dat ik vreemde lichte strepen lijk te zien. Een beetje alsof er haarscheurtjes in de verf van een schilderij zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-cFX5bj2zRasDN8OlIzDm0U7Ig=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4NApoUVU6bxTb41QIPJOxNFt.png?f=user_large

Ik ben benieuwd waar dat door veroorzaakt wordt? Is het door te aggresieve NR? Zonder enige correctie, alleen RAW naar JPEG, zie ik het ook maar is het met name door de ruis een stuk minder.

Is het iets atmosferisch? Is het iets anders? Ik ben vooral nieuwsgierig :)

Link naar volledige resolutie

[ Voor 3% gewijzigd door RvL op 12-01-2022 23:23 ]

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Laatst online: 09:32
@RvL Zou dat er niet gewoon bijhoren? Zoals je zegt lijkt de foto in z'n geheel gezien gewoon scherp. Volgens mij is daar die 300-rule op gebaseerd.

De aarde blijft natuurlijk bewegen, dus die bewegingsonscherpte is er altijd en neemt toe met de belichtingstijd tot het punt dat het je gaat storen.

Ik ben er niet helemaal in thuis en weet niet hoe de pro's het doen, maar volgens mij combineren die meerdere losse foto's en/of zo'n tracking installatie. Misschien bestaat er ook nog wel software die de strepen weer kan omzetten in punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

LA-384 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 06:04:
Misschien bestaat er ook nog wel software die de strepen weer kan omzetten in punten.
Niet 'misschien', maar die bestaat gewoon hoor. ;)
(is volgens mij al vaker langsgekomen alhier)

@RvL

https://www.zoomacademy.n...van-de-ultieme-astrofoto/
https://fixthephoto.com/best-astrophotography-software.html
https://www.astroforum.nl...otografie-software.57022/
https://astrobackyard.com/resources/
enzovoorts...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 13-01-2022 10:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:09

bobcom

Dedicated dabbler

@RvL Als je sommetjes en de theorie daarachter (de 500-regel) kloppen dan zijn het waarschijnlijk geen startrailtjes. Misschien trillinkjes van je statief? Winderige avond, langsrijdende vrachtauto, van die dingen...
Waar je met dit soort foto's ook nog wel eens last van hebt is comatische aberratie. Treedt vooral op bij grotere lensopeningen, minder gesofisticeerde lenzen, meer aan de randen van het beeld, is vooral merkbaar bij puntvormige lichtbronnen en langere sluitertijden en er is weinig aan te doen.
Zit er nmm in elk geval bij, want aan de randen van je foto is het meer merkbaar dan in het midden.
Waarschijnlijk is het noch alleen de een, noch alleen de ander, noch alleen nummer drie maar dragen trails, trilling een coma elk een deel van de schuld.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

@LA-384 @ehtweak @bobcom
Dank allen voor jullie antwoorden. De links van @ehtweak ga ik eens op m'n gemak bekijken.

Het zal waarschijnlijk inderdaad een combinatie zijn. Trilling van statief kan ik in ieder geval uitsluiten, want de camera was gepositioneerd op een grote constructie van beton. De lens sluit ik in ieder geval niet uit. De EF-M 18-150mm is zeker geen verkeerde lens maar als ik reviews lees, lees ik wel dat de lens op 18mm flink last heeft van coma.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
RvL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:32:
@LA-384 @ehtweak @bobcom
Dank allen voor jullie antwoorden. De links van @ehtweak ga ik eens op m'n gemak bekijken.

Het zal waarschijnlijk inderdaad een combinatie zijn. Trilling van statief kan ik in ieder geval uitsluiten, want de camera was gepositioneerd op een grote constructie van beton. De lens sluit ik in ieder geval niet uit. De EF-M 18-150mm is zeker geen verkeerde lens maar als ik reviews lees, lees ik wel dat de lens op 18mm flink last heeft van coma.
Het is wel degelijk trilling/aanstoten/verplaatsing. Staat de camera op een statief op beton, of direct hard gekoppeld?

Wat je hier goed kunt zien is dat sommige sterren uit twee bolletjes lijken te bestaan, met misschien een kleine trail ertussen. Dat betekent dat de exposure op twee discrete posities langer heeft plaatsgevonden, wat alleen mogelijk is als het beeld plotseling verplaatst is, hoe onwaarschijnlijk dat voor jou ook klinkt.

Als het een foute uitlijning zou zijn, of tracking speed mismatch, dan zouden het allemaal nette strepen zijn. Strepen door lensfouten zie je met name in de hoeken (bij jou rechtsboven ook wel aanwezig), met name bij groothoeklenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22
Heb je wel foto wel gemaakt met zelfontspanner of remote? Want indrukken van de knop kan ook zorgen voor bewegingsonscherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

Veneficus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Het is wel degelijk trilling/aanstoten/verplaatsing. Staat de camera op een statief op beton, of direct hard gekoppeld?

Wat je hier goed kunt zien is dat sommige sterren uit twee bolletjes lijken te bestaan, met misschien een kleine trail ertussen. Dat betekent dat de exposure op twee discrete posities langer heeft plaatsgevonden, wat alleen mogelijk is als het beeld plotseling verplaatst is, hoe onwaarschijnlijk dat voor jou ook klinkt.

Als het een foute uitlijning zou zijn, of tracking speed mismatch, dan zouden het allemaal nette strepen zijn. Strepen door lensfouten zie je met name in de hoeken (bij jou rechtsboven ook wel aanwezig), met name bij groothoeklenzen.
Geen harde koppeling, de camera lag op een betonnen bak, met de lens ietwat omhoog gericht d.m.v. een kussen gevuld met tempex korrels. Na positioneren en instellen het geheel eerst een minuut of 2 laten 'rusten', daarna met een 10s zelfontspanner laten ontspannen.

Waarschijnlijk is de camera daarbij dus toch net bewogen.

Overigens heb ik geen tracker gebruikt
Hielko schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:48:
Heb je wel foto wel gemaakt met zelfontspanner of remote? Want indrukken van de knop kan ook zorgen voor bewegingsonscherpte.
Ik heb de camera ingesteld op een 10s zelfontspanner

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
RvL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Geen harde koppeling, de camera lag op een betonnen bak, met de lens ietwat omhoog gericht d.m.v. een kussen gevuld met tempex korrels. Na positioneren en instellen het geheel eerst een minuut of 2 laten 'rusten', daarna met een 10s zelfontspanner laten ontspannen.

Waarschijnlijk is de camera daarbij dus toch net bewogen.

Overigens heb ik geen tracker gebruikt

[...]

Ik heb de camera ingesteld op een 10s zelfontspanner
Wat voor camera heb je? Mirrorless of DSLR? Onderschat de schok van de spiegel ook niet. Maar dat zou alleen een kleine shift moeten zijn aan het begin, en niet halverwege.

Voor de grap zou je eens kunnen afschatten welke hoek er verdraaid is. Dan krijg je een gevoel voor hoe stabiel de zaak moet zijn. Ik heb mijn statief altijd verzwaard met een zak rijst van 5 kg, en zelf op tegels zonder wind is vaak ongeveer de helft mislukt door kleine trillingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

Veneficus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Wat voor camera heb je? Mirrorless of DSLR? Onderschat de schok van de spiegel ook niet. Maar dat zou alleen een kleine shift moeten zijn aan het begin, en niet halverwege.

Voor de grap zou je eens kunnen afschatten welke hoek er verdraaid is. Dan krijg je een gevoel voor hoe stabiel de zaak moet zijn. Ik heb mijn statief altijd verzwaard met een zak rijst van 5 kg, en zelf op tegels zonder wind is vaak ongeveer de helft mislukt door kleine trillingen.
Ik heb een mirrorless M50, de spiegel zou dus geen probleem mogen zijn. Ik weet wel dat de M6-II last heeft van shutter shock maar heb geen idee of en hoeveel last de M50 daar van heeft.

Het afschatten van hoeken moet ik me maar eens in gaan verdiepen. Wel interessant om te lezen hoe nauw het allemaal komt (y)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-08 19:23
RvL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Ik heb een mirrorless M50, de spiegel zou dus geen probleem mogen zijn. Ik weet wel dat de M6-II last heeft van shutter shock maar heb geen idee of en hoeveel last de M50 daar van heeft.

Het afschatten van hoeken moet ik me maar eens in gaan verdiepen. Wel interessant om te lezen hoe nauw het allemaal komt (y)
Ik heb wel eens gehoord dat je de Image Stabilizer voor dit soort foto's het best kan uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

JoStad schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Ik heb wel eens gehoord dat je de Image Stabilizer voor dit soort foto's het best kan uitzetten.
Daar heb ik inderdaad ook totaal niet bij stilgestaan, die stond dus nog gewoon aan (y)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
JoStad schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Klopt, maar dat geldt niet alleen voor astro, maar altijd op een statief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veneficus
[...]
Voor de normale trailing kun je ook de app PhotoPills gebruiken. Die heeft een feature waarmee je de maximale exposure tijd kunt berekenen aan de hand van sensor, focal length, aperture, minimale declinatie en gewenste nauwkeurigheid.
De 500 rule wordt daar ook in weergegeven, maar daarbij wordt ook gezegd dat die voor moderne cameras niet toereikend is. De bruikbare tijd voor moderne cameras is ongeveer de helft daarvan. En "Accurate Mode" (voor prints) is nog eens een keer de helft, dus een kwart van de 500 rule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 14:48
[...]

Wat je anders ook kan doen als de M50 dat heeft is de sluiter op electronisch instellen ipv mechanisch. Dan is er geen shutter shock meer. Inderdaad waren je strepen beweging, heb ook op een donkere plek in Amerika paar jaar geleden ook de melkweg gefotografeerd en zag precies hetzelfde op sommige foto's. Beweging kan door van alles veroorzaakt zijn en hoeft ook maar miniem te zijn. Sowieso zijn dit moeilijke foto's om te maken zonder speciale apparatuur.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Dit topic maar eens wat leven inblazen (want ik heb een foto die niet in de andere topics past. Macro durf ik deze niet te noemen O-) ).

Net even naar de bollenvelden gereden. Half uurtje bij mijn huis vandaan en bij vertrek had het alle schijn van een fraaie zonsondergang. Maar onderweg werd al snel duidelijk dat er weinig zonsondergang te beleven zou zijn. Dik pak wolken boven de tulpen.

Gelukkig was ik redelijk op tijd en was er nog genoeg licht. Dan maar met de telelens op zoek naar leuke detail foto's. Roeien met de riemen die je hebt, zeg maar

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52032612790_63a933dc56_c.jpg
United by Gijs Peijs, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@sys64738 suggestie, [Verzamel] Bloemen en Planten ;)

Toffe foto, mooi contrast tussen de tulpen en die gele tulp rechts van de rode die zijn kop net boven het maaiveld uitsteekt, maakt het af.

Misstaat zelfs niet in showcase van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-08 19:32
Ik lees je post nu pas, maar misschien heb je er nog wat aan.
Ik heb ook een m50 en wel eens astrofotografie geprobeerd, maar ben zeker geen expert. Ik denk dat die streepjes toch door een trilling is gekomen. Zelf heb ik met de 15-45mm lens een sluitertijd van 13 seconde scherp gekregen. Vanuit de achtertuin kreeg ik toen de sterren er best netjes op met iso 2500, 13 seconde en f3.5 op 15 mm.

Iemand noemde nog de elektronische sluiter gebruiken, maar volgens mij is dat niet mogelijk als je ook handmatig wil fotograferen. Alleen in de auto-mode kan dat dacht ik, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@sys64738 inspiratie-poster waardig. Ach, macro topic past hij prima tegenwoordig :D

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MRIdev Thanks. En daar had ik ook wel op zijn plaats geweest ja. Zal er nog eentje posten maar dan in dat topic.

@Ebayzo Denk dat wij als modjes weer wat harder op moeten gaan treden tegen alles minder dan 1:1 vergroting 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:03
@sys64738 Prachtige foto ! Ik moet zelf ook maar eens een keer zo'n bloemenveld opzoeken.
Ben benieuwd hoe hij eruit gezien had met een blauwe lucht op de achtergrond, maar deze is op zichzelf ook prachtig.

Ik was een beetje door mijn foto's uit 2021 aan het scrollen en toen kwam ik deze tegen. Deze is genomen in kamp Westerbork. Ik heb er een dramatische bewerking van gemaakt in Lightroom.
Wat vinden jullie ervan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqU5shRpm4iwXrXDKYb_meJN7dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vAN801FjZVjIrrG7aZ21Fa8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de sooc

[ Voor 12% gewijzigd door Spasm op 03-05-2022 14:18 . Reden: Sooc toegevoegd ]

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik vind het op zich helemaal geen verkeerde foto, hij is goed 'moody'.
Wat mij persoonlijk dan opvalt is dat de bokeh in jouw bewerkte foto textuur heeft binnen de bokeh-balls terwijl de foto SOOC dat niet heeft. Dat maakt de foto onrustiger dan hij hoeft te zijn naar mijn idee.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Nu online

RvL

sys64738 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:18:
@Ebayzo Denk dat wij als modjes weer wat harder op moeten gaan treden tegen alles minder dan 1:1 vergroting 8)
Daar zit ik dan, met m'n 1:2 'macro' lens.....

@Spasm
Het dramatische kan hij zeker wel hebben, maar wat @zzzzz aangeeft is de bokeh nu wat onrustig. Misschien (lokaal) het contrast wat verlagen want ik vermoed dat het daar mee te maken heeft?

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:03
@RvL en @zzzzz Bedankt voor jullie input !

Ik had de textuur slider in lightroom op 100 staan, en dat was waarschijnlijk het probleem.
Nu weer op 0 gezet, en lokaal de textuur wat opgekrikt.

Heb de crop ook een beetje aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/td0O3xMj8Ca4sFVf9_T--NlACi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5OtyYoXvUXhvNV8KRywafxd.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:28

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik heb vorige maand mijn allereerste DSLR gekocht, een EOS 2000D :D Afgelopen week voor het eerst mee zitten klooien in de Efteling en ben best tevreden over sommige foto's! Een van m'n hoogtepunten is de onderstaande, ik hoor graag wat ik nog wat beter zou kunnen doen :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52052268949_e843c6575d_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@kaanmijo vind hem qua compositie wel prettig om naar te kijken. Wel wat grauw, misschien nog wat in de nabewerking aan te doen. Veel plezier met je nieuwe hobby! :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User_TS
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-10-2024
Sterrenfototje vanaf balkon en een hoop lichtvervuiling rondom mij heen.

Met mijn nieuwe gear de Canon RP en de Sigma 24-70 2.8 lens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWpveB6EH6h2iKeg62GA4n6T7a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2sKd9JyjwHaJkbbfF3tQPWv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@kaanmijo Zoals al gezegd, is de compositie best goed. De grauwe uitstraling komt ook door het weer. Wat je zou kunnen overwegen is om zo te knippen dat je minder grijze lucht hebt. Andere nabewerking die je onderwerp wat meer naar voren kan halen is lokaal de helderheid van de rails en karretje the verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Spasm Ik vind de omzetting naar zwart-wit een goede keuze voor deze foto. Echter, de foto vind ik matig. Er is niet echt een onderwerp en mijn ogen wisselen tussen de donkere paal en de draadspanners.

@User_TS Ik er niet zoveel over zeggen dan dat de sterren puntjes zijn.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.