[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28

Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15

Het vorige topic was wel toe aan een opvolger, dus bij dezen

Het doel van dit topic

Van elkaars tips, fouten, goed gelukte dan wel mislukte technieken etc leren. Ben je een beginnende fotograaf en heb je een foto waarvan je denkt: ik wil hem laten zien en weten wat ik kan verbeteren, dan ben je in dit topic op de juiste plek. Dat houdt echter niet in dat het een stortplaats is voor elke foto die je maakt ;)

Belangrijk!

Een paar simpele regels om dit topic leuk en leerzaam te maken en te houden:

• Geef commentaar op je eigen foto als je deze plaatst. Dit klinkt misschien vreemd maar zelfkritiek is zeer belangrijk om je fotografie naar een hoger plan te trekken. Andere mensen kunnen hiervan leren en je hebt alvast 1 waardevol commentaar binnen. Het is niet verplicht maar het wordt wel gewaardeerd.

• 1 foto per post, van goeie technische en/of originele/creatieve kwaliteit. Ook al heet dit 'testcasefoto's' en niet 'showcasefoto's', dan nog wordt er natuurlijk een bepaalde minimale fotografische kwaliteit verwacht, anders is het vrij zinloos om de zoveelduizendste foto van iets te posten ;) Als je meerdere foto's hebt moet je een testcase aanmaken.

• Als je commentaar geeft op een foto: onderbouw het! Daar heeft degene die de foto post meer aan dan "moooi!" of "het ziet er niet uit!". Zeker in dit topic is commentaar superbelangrijk, dus zowel fotografen als critici: doe je best!

• Post niet teveel foto's van jezelf achter elkaar binnen een kort tijdsbestek: geef anderen ook 'de ruimte' om te posten en commentaar te ontvangen/geven.

• Hou rekening met de layout: 800 pixels breed max voor een thumb met (eventueel) link naar origineel van groter formaat. Te grote foto's herken je aan een rode balk onder de foto. Foto's die niet voldoen aan deze regel worden verwijderd of worden als link neergezet ipv als foto. Houd hier rekening mee.
Gebruik eventueel de volgende RML code om plaatjes klikbaar te maken:

[url=http://grotefoto.jpg][img]http://kleinefoto.jpg[/img][/url]

• Hele mooie foto gezien? Nomineer hem voor een Hotshot via TR. Dan maakt de foto kans om in het zonnetje gezet te worden in 1 van onze Hotshot topics die we eens per kwartaal maken.

• Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.

• Optioneel: toon ook je Exif info, dat is voor sommige mensen interessant namelijk.

Tot slot natuurlijk veel plezier

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 09-06-2014 00:25 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:20
@EXX
Het is een interessant onderwerp maar er kan nog wat aan gesleuteld worden. De rij van mensen is wel in beeld gebracht maar niet overduidelijk en dat het om ijs gaat is ook niet duidelijk. Dat is wel leuk om in beeld te brengen. Stel dat je de persoon in het oranje en blauw er niet had staan dan waren je ogen direct al eerder naar al die andere mensen getrokken.

@Robertvw
Mooie foto. Goede keuze voor de panorama. Mooie lucht, mooie kleuren(beetje 'dof' wellicht), mooi landschap. Kortom alle facetten voor een prachtige foto zijn aanwezig. Maar toch vind ik de compositie niet helemaal top. Ik weet niet precies waar het aan ligt maar voor mijn gevoel mis ik de 'hardheid' van het landschap, een grote dode stronk als silhouet in de voorgrond of iets dergelijks. Ik vind het dus een mooie foto maar er valt dus nog iets aan te sleutelen ;)

@menesis
De foto is leuk, sfeervol maar hangt een beetje tussen twee situaties in. Je kunt het gebladerte gebruiken als kadering. Daar zou ik persoonlijk voor gekozen hebben omdat het een vakantiegevoel geeft. Maar je had ook meer kunnen focussen op de personen en het uitzicht.

@lasteraar
Mooie foto. Spannend en technisch lekker. Misschien net even bijwerken om hem volledig symmetrisch te maken en het perspectief iets te verminderen maar dat maakt hem ook wat meer extreem dus dat perspectief is een persoonlijke voorkeur.

Zelf ook maar weer eens een foto plaatsen. Paar weken geleden in München geweest, een prachtige stad. Enorm mooie gebouwen en parken.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5040/14191229770_9aa2841855_c.jpgmünchen_park by walletje-w, on Flickr

[ Voor 20% gewijzigd door walletje-w op 09-06-2014 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-06 11:43

Spockz

Live and Let Live

@walletje-w, hij voelt een beetje off-center. Is dat bewust zo gedaan?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:55

JTfoto

Work hard

@walletje-w, ik heb hetzelfde gevoel als Spockz, de foto lijkt niet helemaal symmetrisch. Ondanks dat toch een machtige plaat moet ik zeggen!

Hierbij een foto die ik een keer op een avond had gemaakt. Ik vond persoonlijk de lucht erg bijzonder, dit komt door het licht dat o.a. afkomstig was van kassen die verderop stonden.
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3887/14196197968_826154d6c0_c.jpgOrange by -TvR

Ik hoop dat jullie het wat vinden!

-Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:01

Grozno

acts without consequence!

Ik vind het oranje! ;)
Op zich een geslaagde foto, wel zou ik even die gele lichten in het silhouet van de wijk wegpoetsen. Verder zit ik me af vragen of ik de foto beter zou vinden zonder boom, omdat deze de mooie lucht nogal breekt.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
@walletje, beetje hard maar wel fijne toning/kleuren !
@JTfoto , i like it. Mooie sillhoutte.

Fototje na een regenbui
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5587/14362733566_9d11136b73_c.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Lasteraar op 09-06-2014 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
walletje-w: ik vind de symmetrie juist erg sterk (misschien dat ie iets omlaag loopt). Mooie strakke plaat, veel detail ook om naar te kijken.
JTfoto: lichtjes even wegklonen, maar verder best lekkere plaat. Simpel, maar verder prima.
Lasteraar: heb je ook een grotere versie? Schilderachtig tafereel (zo'n 17de-eeuws landschapje). Erg sfeervol.

Ik ging eigenlijk voor wat spectaculaire bliksemfoto's, maar dat viel wat tegen vanavond. Gelukkig was er ook nog een regenboog, die het toch een beetje bijzonder maakt.
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5557/14362871376_639ef20fdc_c.jpgRainbow and Lightning by Universal Creations, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Dat is wel apart ja :-)
Om 04.00 hadden wij hele dikke duidelijke onweer. Veel krakers en flinke flitsen. Was alleen te gaar om foto's te maken vanuit het raam.......

Grote versie van mijn foto vind je hier:
https://www.flickr.com/photos/lasteraar/14362733566/sizes/o/

Was net na een bui.. Donkere lucht en een bijna ondergaande zon die onder de wolken door de omgeving belicht. Zag er erg fraai uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
@walletje-w: Mooi strak en super scherp. Maar ik heb een beetje hetzelfde idee als de mensen boven me, het lijkt alsof hij niet helemaal symmetrisch is. Dat vind ik trouwens niet vervelend genoeg om echt afbreuk te doen aan de foto.

@JTfoto: Mooie lucht. Ik vind de boom ook wel mooi op zijn plek, zonder zou de foto wat saai worden denk ik (ondanks de mooie lucht). Ik had alleen het idee dat de horizon een beetje scheef staat, maar ik heb het nagemeten en het ligt blijkbaar aan mij. :p

@Lasteraar: Mooi plaatje, straalt lekker veel rust uit. Stilte na de storm? :)

@Universal Creations: Gave plaat, het enige wat ik een beetje jammer vind is de lichte halo's om de bomen.

Tot nu toe zijn alle foto's in dit topic nog plaatjes waar ik langer naar heb zitten kijken. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
@Lasteraar: ook in het groot een mooie plaat ;)
@DuDePrOdUcTiOnS: ik vond ze zelf meevallen, maar misschien de clarity even wat terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41
@Lasteraar: lekkere plaat. Net een schilderij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:15
Tijdje niet gevolgd (had niet door dat het andere topic op slot zat |:(). Maar er zijn weer een paar mooie platen gepost!

@Lasteraar: fijne en rustige foto in de kerk, ietwat donker maar daardoor focus je sneller op de glas-in-lood ramen. Rivier-foto kijkt lekker weg. De lucht heb je goed in beeld gebracht. Welke ISO heb je gebruikt? Lijkt wel een beetje ruis in de rechter bovenhoek te zitten.
Verder ook eens met pdebie: lijkt wel een schilderij.

@Walletje-W: eigenlijk een hele normale foto, de symmetrie spreekt me aan, maar verder niet bijzonder. Let wel: dit vind ik ook niet altijd nodig :)

@JTfoto: leuk!

@Universal Creations: gave combi van bliksem en regenboog - hoewel je alleen het rode licht ervan ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:04

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind het een unieke pic, eentje die je niet snel nog eens ziet.
Ik vind eigenlijk niks aan te merken op de plaat. De kleuren zijn echt geweldig, de kleine bliksemstraal rechts, het silhouet van de bomen...Puike foto!

Die van Lasteraar is een rustige foto, mooi zacht. Ook niks op aan te merken wat mij betreft.

Bridal Veil falls, Isle of Skye:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3699/14112238278_ac6ccfe3f5_c.jpg

Ik twijfel of ik deze mooier vind...:
Bridal Veil

[ Voor 46% gewijzigd door Deathchant op 10-06-2014 17:09 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Nu twijfel ik ook........
Vind de hard- en zachtheid in de foto erg geslaagd. Echter.. Oogt het geheel toch wat krap.
Verder is het een duidelijke 'Deathchant'- foto :-)

Hier nog een probeerseltje.
De oceaan ontbreekt.. De palmbomen ook. Dan maar een zwembadje en een saaie heg :=p
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2915/14369339426_8579806236_c.jpg
Groot op: https://www.flickr.com/photos/lasteraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Lasteraar schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:08:
Verder is het een duidelijke 'Deathchant'- foto :-)
Wat is een "Deathchant"-foto? Ik ben wel benieuwd :)

Over jouw foto...hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer ik em in kleur zou willen zien. Mooi moment overigens ;) En ook de zwart-wit omzetting vind ik best goed gelukt. Geen rare contrasten o.i.d. :)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@Deathchant: ik vind tweede foto beter. Ik hou er wel van om te zien waar het water naar toe stroomt.
@Lasteraar: leuk effect. Vind alleen het deels belichte zwembad storend (vooraan donder, achter licht) door een te grote vignettering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:32
@walletje-w - Het perspectief is erg goed. Lekker strak zo door de perfecte verticale en horizontale lijnen. Het licht vind ik ook mooi, ik houd zelf wel van lichte foto's. Jammer dat het gebouw nét uit het midden staat. Dat valt toch behoorlijk op.
@JTfoto - Ik vind het een mooie foto. Zoals al gezegd zou ook ik de gele lampjes in het silhouet onderin weghalen, maar verder vind ik hem geslaagd. De boom is ook prima zo, al zou ik net wat meer ruimte willen zien aan de rechterkant. De lucht is prachtig!
@Lasteraar - Mooi uitzicht, met mooie lichtinvallen een een dromerig sfeertje. Niet veel op te zeggen, gewoon erg mooi.
@Universal Creations - Een speciaal moment inderdaad. De kleuren zijn trouwens ook erg mooi, maar verder natuurlijk erg jammer dat je geen echt mooie flitsen hebt kunnen vangen.
@Deatchchant - Mooie foto. Ik vind het ook een redelijk typische 'Deathchant-foto'. De gebruikte kleuren zorgen daar wel voor denk ik. Ik zou zelf wat meer contract erin doen, het is nu wat plat geworden. Als ik dan ga vergelijken tussen beide foto's is er voor beide wat te zeggen, maar ik heb het idee dat je graag een wat ruimer beeld had willen laten zien, maar dat je door de omgeving geen andere mogelijkheid had? Nu wordt de waterval op sommige plaatsen best gek afgesneden, en daarom vind ik deze foto dan ook de betere.
@Lasteraar - Zeker leuk om eens te proberen natuurlijk, maar de foto doet me verder weinig. De overduidelijke vignetting (achteraf toegevoegd neem ik aan) vind ik zelf minder. De zwart-wit omzetting is verder wel prima, maar zoals je al aangeeft is de omgeving etc. niet het meest spannend.

Zelf ben ik net terug van een week naar het Duitse Schwarzwald (in de buurt van Freiburg). Daar heb je echt na iedere bocht op een bergweggetje een prachtig nieuwe uitzicht dat nog mooier is dan het andere.
Dit was het uitzicht dat we hadden zo'n 100 meter van ons vakantiehuisje vandaan:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3910/14380181352_8208c82552_z.jpgBlack Forest Sunset by Hans Woltering, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Doet mij niet zoveel, TranceSetter. Technisch in orde lijkt me, maar ik weet niet goed waar ik naar moet kijken. De halve huisjes rechtsonder, de halve wolken rechtsboven, overbelichte linker bovenhoek, een paar windmolens aan de horizon. Overigens, fe rode gloed van links de foto in vind ik erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jolke schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:51:
..., maar ik weet niet goed waar ik naar moet kijken.
Ik vind het net wel prettig kijken; je wordt zo de foto ingetrokken richting het dal (belichte heuvel in het dal). Enkel spijtig vd overbelichting i/d lucht.
Lasteraar schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:08:
De oceaan ontbreekt.. De palmbomen ook. Dan maar een zwembadje en een saaie heg :=p
[afbeelding]
De heg is idd spijtig (de stuiken leiden toch wat af), mss beter met een kleinere Dof of een zwart doek als achtergrond?
JTfoto schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:43:
Hierbij een foto die ik een keer op een avond had gemaakt. Ik vond persoonlijk de lucht erg bijzonder, dit komt door het licht dat o.a. afkomstig was van kassen die verderop stonden.
[afbeelding]Orange
Zonder boom was het een quasi abstracte plaat geworden, maar met vind ik minstens even goed (en makkelijker kijken). Ik denk dat ik zelf de lichtspots in de behuizings-silhouette donkerder zou maken ipv weggommen, zodat ze meer deel vd lucht lijken uit te maken.

[ Voor 69% gewijzigd door moozzuzz op 11-06-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601710

Hallo,
Ik lees al jaren met veel plezier mee en begin eindelijk wat plaatjes te krijgen waar ik wel tevreden mee ben. Ben van plan af en toe van me laten horen hier.

@ Lasteraar: 1: mooie sfeer en kleuren 2: vrolijk! Misschien de volgende keer een groot zwart scherm er achter ;-)
@ Deathchant: prachtige waterval en het groen springt er lekker uit. Is die niet al eens langsgekomen?
@trancesetter: mooi uitzicht, maar ik zie er niet echt een sunset in. Ik vind je vliegtuigfoto's op flickr veel beter.
@ Universal Creations: Leuk werk, Manual, bulb, iso 100, klein diafragma en hopen op goede timing. En gratis frisse lucht.

Mijn probeersel komt van lake superior, bijzonder was dat er nog ijs op het meer lag (halverwege mei), in deze foto is het ijs weer weggewaaid naar het midden van het meer. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3882/14367302436_ac99eb9dae_c.jpg
Shades of blue by dningel, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@ingel, nee, dit is de eerste keer dat ik deze foto gemaakt heb op vakantie :)
Over jouw foto....ik vind em heel erg minimalistisch. Kleuren enzo zijn wel goed, maar er gebeurt te weinig om ook maar 1 beeld te krijgen van een sfeervolle foto. Je onderwerp is slechts een streep in de foto; de schepen, vuurtoren en de pier (of wat het ook is) zijn dermate klein dat ik er eigenlijk niks van kan vinden....Probeer volgende keer de boel iets dichterbij te halen, zodat je toch nog iets zichtbaar op de foto hebt behalve water en lucht, dan zou de foto wat interessanter zijn.
@TranceSetter: bedankt voor je comments. Ik snap wat je zegt, ik kan alleen nog steeds geen keuze maken. Ik vond net dat die foto in de link (met het poeltje) vreemd was afgesneden...
Over jouw foto...vreemde pola-kegel en ook lijken de bergen in het midden onder die pola-kegel donkerder en geler. Ik vind het overigens wel een leuke foto om naar te kijken. In tegenstelling tot Jolke, zie ik wel genoeg onderwerpen: het lijnenspel, de paardenbloemen en de vlakverdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@Ingel, eens met Deatchant, erg minimalistisch. Op zich niet erg, maar ik kan me niet echt concentreren op de foto. Probeer eens te croppen, zodat de boot en pier er beter uitkomen. En die ijsschots is die links in beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
Deathchant schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:05:
[...]

Wat is een "Deathchant"-foto? Ik ben wel benieuwd :)
Je kan zonder dat je naam erbij staat aan de bewerking zien dat het een foto van jou is. Vrijwel altijd dezelfde hardheid en tone in je foto's :-) ( niet negatief overigens.. )

@ingel.
Wat vind ik ervan. Saai vooral.. Er valt niks te zien. Kleuren zijn goed zoals vermeld. Maar ik vraag me vooral af wat je er zelf van vindt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Lasteraar schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:02:
[...]

@ingel.
Wat vind ik ervan. Saai vooral.. Er valt niks te zien. Kleuren zijn goed zoals vermeld. Maar ik vraag me vooral af wat je er zelf van vindt ?
Ik denk dat hij express 'probeersel' toegevoegd heeft aan zijn reactie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier heb ik wat aan, ik ben hier inderdaad om te leren (amateur).
Ik vond zelf ook met name de kleuren mooi, maar ik snap nu dat jullie hem saai vinden door het ontbreken van een duidelijk onderwerp. Mijn idee van het onderwerp was juist de spiegeling van de lijn. Als ik verder crop komen de kleuren niet meer zo mooi uit. Verder probeerselen maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
En dat is nou precies het doel van dit topic. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 08:53
Ik vind dat er juist teveel onderwerp is :P

Althans, de schepen/pier is te aanwezig. Eigenlijk is het onderwerp de spiegeling van de lucht in de zee. Een enkel klein schip was beter geweest. Had een heel abstracte plaat opgeleverd, met dan toch een verrassing wanneer je goed kijkt.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Ik hou persoonlijk wel van minimalisme, maar daarvoor is de foto misschien net weer niet minimalistisch genoeg :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@ Ingel: Ik vind het minimalistische wel mooi. Hij is aan de onderkant wel iets aan de donkere kant mijns inziens.
@ TranceSetter: Mooi licht en een mooie plaat die lekker wegkijkt.
@ Lasteraar: Je hebt het water mooi erop gezet bij haar haar, maar verder niet echt mijn ding zo'n foto...

Hier een van mij op de Uithof Utrecht van het HU gebouw met mijn brand new Nikon 10-24.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2938/14406664784_e167ac8751_c.jpgDSC_0252 by Sj44k13, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Lasteraar schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 09:02:
[...]

Je kan zonder dat je naam erbij staat aan de bewerking zien dat het een foto van jou is. Vrijwel altijd dezelfde hardheid en tone in je foto's :-) ( niet negatief overigens.. )
Hmmm niet bewust van :) Ik probeer het altijd zo te editen dat ik zo dicht mogelijk tegen de werkelijkheid zit, zeker qua belichting. Ik zal bijvoorbeeld bijna nooit iets lichter maken als het dat niet was.
Dat "harde" wat je zegt....ik gebruik plaatselijke sharpening en contrast en ik gebruik de lights-slider wel eens.
Maar thanks anyway. Toch wel leuk als een foto "herkenbaar" is.

Ik heb ook nog wel een "zachtere" voor je met 2 minuten sluitertijd:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2940/14296935032_a911dd2d55_c.jpg

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:20
@Deathchant. Hij is mooi. Ik vraag me wel af of er rechts van het gebouw misschien een beetje meer ruimte mocht zijn. Maar dat heb je zelf het best kunnen beoordelen. De compositie vind ik nu ook erg mooi, de beeldverhouding past er ook erg goed bij doordat je zo'n mooie horizontale kijklijn erin hebt zitten wat een keertje niet een horizon is. Ook erg mooi is de 'stille' plek in het water en in combinatie met de lucht wat allemaal horizontaal gaat. Lekker hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Sj44k13, thanks. Mooie kleuren in jouw plaat. Ik vind de flare niet vervelend en ik snap dat je de nieuwe wide-angle wil testen, maar ik denk dat het mooier was geweest om het gebouw in de steiger. rechts eraf te laten en meer reflectie in beeld te krijgen (iets naar rechts gaan staan dus)

@ Deathchant: Heerlijk, ik hou van kastelen! Lekkere plaat waar ik lang naar kan kijken.

Ik wil graag nog eentje van mij laten zien met een duidelijker onderwerp. Geschoten in Zuid-Afrika met een oude Tokina 70-200 2.8 die behoorlijk last heeft van CA (bij tegenlicht). Ik heb geprobeerd de CA weg te halen door lokaal de paars saturatie te verminderen, hetgeen redelijk gelukt is. Ik heb geen photoshop, vind dat nogal duur en voor de paar foto's die ik bewerken probeer ik met GIMP uit de voeten te komen. Zou graag tips horen hoe ik dit zou kunnen verbeteren.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3885/14403222772_24d331a6e1_c.jpg
Waiting for a snack by dningel, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@Sj44k13, geinig zo tegen de zon in. Foto doet met niet zoveel, maar ik zou zeggen probeer gewoon meer met je nieuwe lens :)

@Deathchant: typische foto weer :) Ik vind em mooi. Misschien iets meer ruimte aan de rechterkant - itt walletje-w vind ik rechts genoeg ruimte gelaten. Die streep in het water valt ook op, maar wat wil je met 2 minuten ;)

@Ingel: geslaagde foto: erg abstract, totdat je de gier zit zitten. Ik zou em iets lichter maken en in z/w houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Bedankt voor de reacties op mijn eerdere foto. Ik begrijp wat jullie zeggen over het felle stuk aan de linkerkant. Hij is echter niet overbelicht, dus daar zitten jullie wel fout met de termen die jullie gebruiken :) De foto komt trouwens best hard over (qua contrast en kleuren) in het kleine formaat op deze pagina. Maar in de grote versie is het minder en mag de foto dit echt wel hebben, denk ik.

Dan maar eens wat commentaar op de volgende foto's:
@Ingel, Erg minimalistisch, maar net té weinig te zien om het heel interessant te maken. De kleuren zijn mooi, maar de bootjes en golfbreker net te klein om mijn aandacht lang vast te houden. Wel mooi vlak water zo.
@Sj44k13, Leuk probeersel met een leuk perspectief. Kammer dat de gebouwen om lijken te vallen (vooral het rechtergebouw in de steigers). De kleuren zijn wel mooi, lekker fris. Jammer van de flare trouwens, maar daar kun je niet altijd wat aan doen. Zeker niet als je zo direct tegen de zon in fotografeert.
@Deatchchant, Mooi! Prachtige zachte wolken en water met een wat harder kasteel en landschap in de voorgrond. De verhouding die je in de foto gebruikt is ook erg geslaagd. Erg mooi!
@Ingel Deze vind ik minder. De kleuren zijn somber, de takken zijn hakkelig, waardoor het lijkt dat ik naar een lage resolutie foto zit te kijken die is opgeschaald naar deze resolutie. De gier is dan ook te donker om hem het onderwerp te maken.

En dan nog een foto vanuit het Schwarzwald:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2903/14380189102_3225b78e2e_c.jpg
Triberg Waterfalls by Hans Woltering, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:43
Sj44k13: Ik snap dat je je lens wilt testen (hij doet het nog best aardig, zo tegen de zon in, op die flare na), maar ik zie hier niets interessants. De flare stoort nogal en hetzelfde geldt eigenlijk voor de steigers tegen het Centrumgebouw Noord. Die foto van station Zoetermeer op je stream is een leukere testfoto.

Deathchant: Lekker hoor. Wat mij betreft de perfecte weergave van de sfeer daar. Ik vind de "streep" in het water alleen niet zo mooi. Dacht eerst dat het een artifact was.

Ingel: Ik vind het wel gelukt i.t.t. TranceSetter. Ik vind het een mooie abstract-achtige compositie. Ben het eens met Jolke, dat ie nog wat nabewerking kan gebruiken. Beetje meer contrast en misschien iets lichter en zwart-wit.

TrancSetter: Heel mooi. Het water is me wel een beetje te blauw. En jammer van de bewegingsonscherpte in de planten. Ik zou daarvan een extra opname hebben gemaakt met korte sluitertijd en dan achteraf blenden.

[ Voor 14% gewijzigd door Evano op 14-06-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Bedankt voor je reactie blacktarantulaX, in mijn foto zijn de blaadjes niet wazig door beweging, maar het is daadwerkelijke DOF. Ik heb dus wel foto's met een korte sluitertijd maar die zijn net zo wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@TranceSetter: smaken verschillen denk ik. Ik vind alles mooi in de foto, behalve de waterval: die is me te kunstig en daardoor lijkt het geshopt. Verder fijn groen bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jolke schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 20:43:
@TranceSetter: smaken verschillen denk ik. Ik vind alles mooi in de foto, behalve de waterval: die is me te kunstig en daardoor lijkt het geshopt. Verder fijn groen bos.
Apart. Gewoon standaard lange sluitertijd waterval... En in dit geval een hele nette foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Niet standaard, want bij vele vind ik het effect wel mooi. Hier vind ik het alleen teveel.
Verder idd een fijn groen bos eromheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Ingel: dankje :)
Over jouw gier foto...als silhouet is ie wel ok, maar ik vind em echt te donker. Te weinig detail in de vogel en ik krijg te weinig sfeer mee door ontbrekende context. Ik zie een gier zitten op een tak en kan verder niks uit de context halen of het warm is of koud is, avond of middag...you get it ;)
@walletje: Persoonlijk hou ik er niet altijd van om "loze" ruimte te laten, ik vul dat altijd graag op ;) Maar het zou in dit geval geen kwaad kunnen om rechts nog wat ruimte te hebben idd.
@blacktarantulaX: dankjewel :) Ik vond zelf de streep in het water juist wat toevoegen omdat het water sowieso niet geheel strak was en het niet leek alsof het water was. Die streep zorgt ervoor dat je duidelijker ziet dat het water was, maar ik snap je gedachte.
@TranceSetter, dankje :) Jouw foto mag er ook zijn. Wellicht cliché al die watervalfoto's, maar ze werken wat mij betreft wel :) Het water is alleen best highlighted-wit, maar nep of kunstig vind ik het dan weer niet. Misschien komt dat omdat ik zelf ook vaak watervalfoto's maak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@Ingel: mooi lijnenspel! Ik zou misschien de vignettering onderaan de foto iets wegwerken en het blaadje in de linksonderhoek wegklonen. Verder heel gaaf!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

@ TranceSetter (1): Op zich een mooie overzichtsfoto, zou het op groot formaat wel goed doen denk ik. Ik vind het wel jammer dat de huizen rechtsonder nu half wegvallen. Dan had ik ze liever helemaal of helemaal niet gezien.

@ Ingel (1): 16:9 of 21:9 zouden voor deze foto beter werken denk ik, al die lucht voegt niet zo veel toe voor mij. Verder vind ik 'm mooi. :)

@ Sj44k13: Wel gaaf die lange glazen wand, maar ik liever gezien dat het gebouw rechts er dan niet op had gestaan. :)

@ Deathchant: Mooie plaat op zich, maar ik vind 'm een beetje vlak. Waarschijnlijk omdat brug en kasteel nu zo op één lijn liggen.

@ Ingel (2): Awesome, niets meer aan doen, kan zo aan de muur.

@ TranceSetter (2): In ieder geval technisch goed, maar ik mis iets wat deze er uit doet springen.

Mijn foto, tja... eigen commentaar. Het is misschien geen bijster bijzondere plaat, maar ik vond het detail van de hangende vlieg wel leuk. Verder was het een mooie test voor m'n lens, filter en mijn lenigheid. :P
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5591/14417716272_18e9f1fbaa_c.jpgFly by Woutoud, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door Grozno op 16-06-2014 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
In één woord: nice!
Fijne kleuren, rustige Windows 95 achtergrond, en bloem die de foto 'in' hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 22:48
Vind 'm wel een beetje krap aan de bovenkant.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Beetje te krap wel inderdaad verder wel lekker frisse wolkjes enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Nu jullie het zeggen ben ik het er wel mee eens, gelukkig is het 10 seconden werk om dat aan te passen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 11:26
@TranceSetter: Ik vind ‘m fijn wegkijken! Jammer dat het huisje er zo klein op staat. Dat had van mij wel iets meer in beeld gemogen.
@Ingel: Zoals de rest min of meer aangeeft: ik mis een onderwerp. Het gladde water is fijn en de kleuren zijn erg fijn, maar het houdt m’n aandacht niet vast.
@Sj44K3: De reflectie van de ramen op de grond vind ik erg mooi. Ik mis wel een beetje een onderwerp en de flare stoort me een beetje.
@Ingel: Gaaf! Mooi silhouette, wat de foto erg mysterieus maakt!
@TranceSetter: Lekkere foto, met lekkere kleuren! Misschien had ik ‘m wel liever iets meer groothoek gezien en dan dichter bij de waterval, zodat deze meer ruimte op de foto krijgt (maar de situatie is een beetje moeilijk beoordelen vanaf mijn computerscherm :) )
@Woudoud: Fijne kleuren en fijne licht (Geen harde schaduwen). Verder wel eens met AdmiralSnipe: ik vind ‘m ook te krap.

Van de week even naar Scheveningen gereden. Alles meegenomen, maar kwam er daar achter dat ik m’n verkeerde filterhouder had meegenomen. Heb een Hitech en een el-cheapo eBay en daar zit nogal verschil tussen wanneer je een foto maakt. Dus het contrast en de flare stoort me een beetje in onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5526/14404878281_532bc99618_c.jpgScheveningen sunset by Tom Roeleveld, on Flickr

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Trancesetter: ik vind de beweging en kleuren er prima op staan, niet te overdreven.
@ woutoud 21:9 briljant idee, ga ik doen, thanks. Ik vind jouw foto heel geslaagd, er zit ook een mooie draak in de wolken ;-)
@ tommyz: zoals je zelf al aangeeft niet helemaal scherp, maar toch een erg mooi beeld. Gelukkig was je de camera niet vergeten.

Thanks allemaal voor de tips op mijn gier, ik heb wat verschillende z/w omzettingen gedaan, maar heb uiteindelijk maar kleine aanpassingen gedaan, niet de moeite om nog eens te laten zien. Mooi om te zien hoe de meningen verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
@Tommyz: gave foto, als je er niet bij had gezegd dat het Schevening was, had ik een of ander exotisch oord in mind. :) Welke flair zie jij? Vind eerder het paaltje dat in de horizon steekt licht storend.
Overigens een erg Deathchant-achtige foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Vind je, ik vind het juist precies een tommyzfoto. :P
De flare tikt wat contrast weg in het midden, maar ik vind dat ergens wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Thanks! Er zit op en steen (links uit het midden) een soort vlek, die me een beetje stoort. Scheve horizon was me nog niet opgevallen, zal er vanavond naar kijken :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Tommyz, ik blijf dit soort foto's gaaf vinden :) Lekker rustig. Ik vind het paaltje niet storend, maar de horizon is een tikkeltje scheef. Hij hangt rechts iets meer naar beneden dan links.
Ik vind het ook een Tommyz foto, maar ben gevleid door het compliment van Jolke :) Ik heb toevallig 2 foto's (1 van de bridal veil falls en 1 van Neist Point) laatst gepost, ook met een lange sluitertijd, maar ik denk dat Tommyz een stuk meer lange-sluiter-foto's post dan ik ;)

Maar goed, zou ik dan eens wat anders posten?
Ik ben echt totaal niet van autofotografie, maar ik vond dit wel een leuk karretje:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3925/14411355133_bd51452bb9_c.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Deathchant op 17-06-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Hehe, ik heb geen vooroordelen wie ik nou beter vind fotograferen hoor, Deathchant of Tommyz. Foto deed me gewoon herinneren aan meerdere foto's van Deathchant. Beide zijn mooie foto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ik voelde me ook gevleid, want Deatchant maakt prachtplaten :)
@Deatchant: Leuke foto, maar als ik zo'n 2CV zie in een mediterraans land, zou het misschien net wat leuker zijn om het wat meer in de context te plaatsen. Dus ook wat van de omgeving eromheen vastleggen :)

[ Voor 6% gewijzigd door tommyz op 17-06-2014 11:53 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

tommyz schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 11:52:
Ik voelde me ook gevleid, want Deatchant maakt prachtplaten :)
@Deatchant: Leuke foto, maar als ik zo'n 2CV zie in een mediterraans land, zou het misschien net wat leuker zijn om het wat meer in de context te plaatsen. Dus ook wat van de omgeving eromheen vastleggen :)
Merci, jij ook ;)
Ok snap ik, maar de context zou zijn: een huis, een garage en een ijzeren hek :P vond ik niet de moeite waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Was het een Mediterraanse omgeving? Belgisch kenteken, wellicht gewoon voor zijn huis genomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Dat is waar, maar zo kwam het op mij over. Zag wat heuvels op de achtergrond en het ziet er lekker zonnig uit :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik doelde eigenlijk op een antwoord van Deathchant, want ik had dezelfde indruk als jij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Is genomen bij vrienden in de buurt, Aubel, Belgie :)
Lijkt beetje op Zuid Limburg waar ik vandaan kom, dus hier zijn idd wel wat heuvels. Tis niet voor niks het mooiste stukje nederland ahum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Het ziet er inderdaad mooi uit daar! :)
Gisteren naar Ter Heijde geweest. Ik wilde eigenlijk met eb gaan om de golfbrekers te fotograferen, maar was vergeten op de getijdentabel te kijken. Toen ik daar kwam was 't vloed. Daar aangekomen vond ik weer een scheve paal :D

Dit keer voor 't eerst in hele lange tijd een landschap omgezet in zwart/wit:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3886/14445733912_8bf14302a1_c.jpgBeach Pole by Tom Roeleveld, on Flickr

[ Voor 5% gewijzigd door tommyz op 18-06-2014 14:22 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:11

Moofnor

King of my castle

Heel mooi zo in zwart wit :9~
Ik zou alleen proberen om het bord iets op te lichten, ik vind het nu iets te veel tussen wegvallen in de achtergrond en dienen als onderwerp in zitten.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Hele fijne foto, tommyz! Komt goed uit in z/w. Ben wel een tikkie benieuwd naar de kleurversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:48

Bravo

Second Best

Ik heb momenteel nog geen foto om te posten, maar ik wil wel mijn commentaar verbeteren dus hierbij wat commentaar van mij ;)

Ingel: Lijnenspel van de boom is aardig, maar de gier is gelijkwaardig gekleurd en valt nauwelijks op. Mogelijk dat een langere sluitertijd hierbij kan helpen, alleen wordt je achtergrond hierbij wel helemaal licht.
TranceSetter: Duidelijk een lange sluitertijdfoto, maar erg netjes uitgevoerd. Ik vind het wel bijzonder dat ondanks de f/2.8 er nog zoveel detail in de foto zit, ik had meer blur verwacht. Verder een goede diagonale lijn van het water door de foto met goed contrast tov de omgeving.
Woutoud: Verrassend leuke plaat ondanks dat er erg veel lege ruimte is. 1/3 blijkt weer eens een goede verhouding te zijn ;) Tikkeltje krap aan de bovenkant naar mijn smaak.
Tommyz: leuk contrast tussen de rechte lijnen in de lucht en de grillige stenen in het water, je eigen
commentaar over contrast ben ik met je eens, de flare kan ik niet ontdekken? :?
Deathchant: De 2CV steekt lekker af tegen de groene omgeving, en ik krijg er een heerlijk zomers gevoel bij :)
Tommyz: Hele mooie gebalanceerde plaat door het stilleven van de paal en het schuim op het strand en de geveegde wolken op de achtergrond. Voor mij lijkt het alsof de paal een witte schaduw heeft, erg interessant.
Ik zou de borden niet lichter maken, nu is er een mooi contrast met de lichtere achtergrond.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@tommyz. ik zou het bord een stuk lichter maken, en daarbij de lucht ook iets lichter (maar niet al teveel). En dat is dan ook het enige comment want ik vind em erg lekker wegkijken. Zwart wit staat em goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Thanks! Dat heb ik ook overwogen, maar de achterkant van 't bord was donkerrood, dus dat wordt als snel erg zwart wanneer je 't omzet in zwart wit. Ik heb 't maar zo gelaten :)

Eigenlijk moet je 'm ook op volledig grootte bekijken, dan komt de paal een stuk beter uit :)

[ Voor 33% gewijzigd door tommyz op 18-06-2014 23:04 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:41
@tommyz: whoow wat je van een simpel object als een paal al niet kan maken. _/-\o_

Zelf afgelopen maand deze foto in de USA gemaakt. Via lightroom ervoor gekozen om de strepen en het huisje aan de rechterkant van wat kleur te voorzien.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3860/14273207238_4a555a87e0_c.jpgDSC02834-2 by Downloader-NL, on Flickr

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

tommyz schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:20:
Het ziet er inderdaad mooi uit daar! :)
Gisteren naar Ter Heijde geweest. Ik wilde eigenlijk met eb gaan om de golfbrekers te fotograferen, maar was vergeten op de getijdentabel te kijken. Toen ik daar kwam was 't vloed. Daar aangekomen vond ik weer een scheve paal :D

[afbeelding]Beach Pole by Tom Roeleveld, on Flickr
Ik vind deze toch niet zo sterk. Als de paal het onderwerp is, dan vind ik 'm te donker ten opzichte van de omgeving. Als de paal niet het onderwerp is, dan snap ik niet waarom het ding op de foto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Grozno schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 19:16:
Ik vind deze toch niet zo sterk. Als de paal het onderwerp is, dan vind ik 'm te donker ten opzichte van de omgeving. Als de paal niet het onderwerp is, dan snap ik niet waarom het ding op de foto staat.
Ik vermoed dat wanneer het tekst-bord wat opgelicht wordt, de paal een duidelijker onderwerp wordt. Ik vind em wel leuk - een een zw omzetting geeft bij mij altijd een bonus :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Solo testcase topic! Dus 1 plaatje plaatsen per keer. Daarnaast hebben andere mensen ook graag commentaar op hun foto's

[ Voor 96% gewijzigd door Universal Creations op 20-06-2014 09:32 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:33
tommyz schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:20:
[afbeelding]Beach Pole by Tom Roeleveld, on Flickr
Mooie foto. Paal staat mij niet in de weg, ik vind het wel wat hebben. Wasteland.

Ik heb dit dus ook geprobeerd. Alleen het mislukt steeds. Moet erbij zeggen dat ik ook zo'n goedkoop nd filterje van dx.com heb maar dan nog (en D3100 18-55 mm kitlens).
Ik heb bij het water gestaan met mijn uitrusting maar de wind blaast steeds mijn camera heen en weer waardoor ik dus tot nu toe onscherpe foto's heb. Moet ik dus nog wat op vinden.
Verder vraag ik mij altijd af wat de sluitertijd is bij deze foto. En ik vraag me altijd af wat de normale situatie was, hoe bewolkt het was en hoeveel wind er stond?

Vind ik trouwens, en ik heb het al eens eerder gezegd, sowieso wel fijn als sluitertijd/iso/diafragma/brandpunt er bij staan in deze topic. Dit topic is bedoeld om wat van elkaar te leren en daarom kijk ik er ook op. Maar moet nog te vaak zelf zoeken naar deze instellingen.
Is geen heftige kritiek, slechts een verzoek aan een ieder hier :)

ps. zit nu verder in een inspiratieloze periode....zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41
Harribo schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:49:
[...]

Ik heb dit dus ook geprobeerd. Alleen het mislukt steeds. Moet erbij zeggen dat ik ook zo'n goedkoop nd filterje van dx.com heb maar dan nog (en D3100 18-55 mm kitlens).
Ik heb bij het water gestaan met mijn uitrusting maar de wind blaast steeds mijn camera heen en weer waardoor ik dus tot nu toe onscherpe foto's heb. Moet ik dus nog wat op vinden.
(Steviger) Statief? :)
Vind ik trouwens, en ik heb het al eens eerder gezegd, sowieso wel fijn als sluitertijd/iso/diafragma/brandpunt er bij staan in deze topic. Dit topic is bedoeld om wat van elkaar te leren en daarom kijk ik er ook op. Maar moet nog te vaak zelf zoeken naar deze instellingen.
Is geen heftige kritiek, slechts een verzoek aan een ieder hier :)
Idem! Je kan het vaak wel vinden op Flickr etc. Maar lang niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@DownloaderNL: Dank je! Over jouw foto: Ik ben niet zo van de selective color. Ik had 'm liever van een iets hoger standpunt gezien.Verder wel lekker rauw.
Grozno schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 19:16:
[...]

Ik had 'm lichter kunnen maken, maar expres voor gekozen dit niet te doen :)

@Moozzuzz: Thanks
@Harribo: Dit is een enfused image van 3 foto's, waarbij de langste sluitertijd 98 seconden was. Verder krijg je het beste effect wanneer je stapelwolken hebt die snel bewegen (dus 't is het beste als het hard waait). Verder moet je eigenlijk altijd je camera draaien naar waar de wolken vandaan komen, dan heb je 't meest dramatische effect. En inderdaad een steviger statief, of een tas eraan hangen!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51
@Downloader_NL: Leuke foto. Doet me terugdenken aan mijn eigen vakanties aan de overkant van de ocean. Een iets hoger standpunt was wel leuk geweest zodat je iets meer weg zou zien.

Een vergelijkbare foto die ik een week of drie geleden gemaakt heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.frijns.net/twkrs/NY_Street.jpg

Canon 70D, Tamron 17-50, F/9.0, 1/320s, ISO100

[ Voor 7% gewijzigd door rvrbtcpt op 20-06-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Dat ligt dan toch echt aan je statief. Wat ik wel kan aanraden (maar zelf nooit doe...) is om je camera-"halsband" (kan even niet op het mooie woord komen) van de camera te verwijderen. Bij mij werkt die als een zeil en met wat wind(stoten) geeft dat trillingen die je liever niet hebt.

Verder kan mi bij Long Exposure het LE effect danig anders zijn (voor mezelf dan) dan wat je ziet. Dan doel ik vnl bij grijze dagen waarbij je ogen onbewust een veel beter dynamisch bereik/diafragma hebben dan je camera. Wat jij als een hevig bewolkt wolkendek zonder zon ziet, kan een camera (eg na 20sec belichten) net als een erg belichte hemel zien. Ik denk dat je hier gewoon wat ervaring moet opdoen (verschillende dagen/omstandigheden naar buiten voor wat shots) en dan kan je dat zonder probleem zelf inschatten.

Tot slot moet je mss wel even aangeven wat er mislukt. Want op zich is LE niet zo moeilijk. Ik volg +/- volgende "procedure" (dat gaat super natuurlijk dus geen échte checklist ;^)
* Compo vastleggen (meeste tijd)
* Scherpstellen
* MF
* Lichtmeting
* Filter erin schuiven/schroeven
* Lichtmeting aanpassen (vb 1000x langer belichten) - vaak is 1000 = 1100à1500
* Klik!

Het spreekt vanzelf dat weinig wind (op wolkhoogte) weinig effect zal geven mbt je wolkenhemel (daarentegen de blaadjes vd bomen zullen allen onscherpte hebben).
Eerlijk gezegd vind ik het al vervelend dat ik de url vd 800px versie vd foto manueel moet gaan zoeken (bij fb is de link naar de foto-pagina genoeg). Mijn flickr bevat alle exif. Ik versta dat je van die instellingen wilt kunnen leren, maar veel van de geposte foto's zijn sowieso hevig bijgewerkt in postprocessing, dus staar je er niet op blind. Misschien is het zelfs beter om naar de kenmerken vd foto te kijken en zodoende de exif te raden (met een marge van zo'n 1a2 stops). Elke situatie is immers anders (weer, tijd, seizoen, omgeving). Als je savonds foto's maakt zal je je instellingen (voor een zelfde onderwerp) ook om de zo veel tijd moeten aanpassen gezien het licht langzaam minder en minder wordt. <leraarsmodus uit :Z >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:37
@Frijns.Net op zich een leuke foto, lekker lange straat, mooie diepte maar ik zou hem wel even recht zetten. Het stoort me nu een beetje. Als je het expres hebt gedaan zou ik het juist een beetje overdrijven, nu ziet t er meer uit als een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:41
[quote]Frijns.Net schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:14:
@Downloader_NL: Leuke foto. Doet me terugdenken aan mijn eigen vakanties aan de overkant van de ocean. Een iets hoger standpunt was wel leuk geweest zodat je iets meer weg zou zien.

Dankje voor de feedback, jouw foto is genomen in new york ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:51
Sluw schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:08:
@Frijns.Net op zich een leuke foto, lekker lange straat, mooie diepte maar ik zou hem wel even recht zetten. Het stoort me nu een beetje. Als je het expres hebt gedaan zou ik het juist een beetje overdrijven, nu ziet t er meer uit als een foutje.
Dat ga ik proberen met Lightroom. Heb de RAW versie thuis op de PC staan.
Deze had ik genomen tijdens het oversteken op straat dus zoveel tijd had ik niet om die te maken.
Tijdens het oversteken heb je pas een idee hoe lang die straten zijn, dat valt je tussen de gebouwen niet op

@Downloader_NL die is inderdaad in NY genomen.

De bijgewerkte versie:

Afbeeldingslocatie: http://www.frijns.net/twkrs/NY_Street2.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door rvrbtcpt op 21-06-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Laatst online: 02-06 14:07
@Deathchant Leuk bakkie zo! Ik vind het leuk om te zien hoe typisch die ruimte bij het voorwiel is voor dit type auto.
@tommyz Gave foto! Tof dat het schuim op het zand ook bleef liggen tijdens de lange sluitertijd. Ik ben wel benieuwd hoe eens iets lichtere foto eruit zou zien. Verder lijnen de wolken nu mooi op met de richting van de paal, heb je dat expres gedaan?
@Frijns.Net Je nieuwe versie ziet er beter uit, hij lijkt alleen nog wat scheef? Leuk dat je zo door het midden weg kan kijken. De grote schaduw partij vind ik jammer, maar daar kon je misschien niks aan doen.

Ik heb een foto gemaakt van een oude stoomwals tijdens een oldtimer dag in vianen. Ik vind de sfeer zo wel gaaf bij de machine passen. Wat vinden jullie? :)

Afbeeldingslocatie: http://ppcdn.500px.org/74504335/cbf449bb12a25bfb07517c1005e2763ec3f87756/4.jpg
Steamroller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@Zanniebal: Grote, lichte, felle objecten trekken de aandacht. Dat is ook zo met dat rode wiel rechts, jammer dat dat wiel niet scherp is. Hij staat wel mooi in contrast met de groene machine. Dat dat olievaatje ook rood is, is een leuke bijkomstigheid :) De roze toning in de highlights vind ik wel wat hebben, past goed bij de sfeer inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Zanniebal schreef op maandag 23 juni 2014 @ 09:30:
Ik heb een foto gemaakt van een oude stoomwals tijdens een oldtimer dag in vianen. Ik vind de sfeer zo wel gaaf bij de machine passen. Wat vinden jullie? :)
Ik vind de kleuren net te fel (saturatie of clarity laat ik in het midden :-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@zanniebal, thanks :)
Over jouw foto: Ik vind de split toning waarbij je de highlights in het rood hebt gedaan en de shadows meer naar het blauwe toe, niet echt passen. Daarnaast vind ik het iets te roze stuur teveel aandacht trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
@Frijns: mooie foto, al lijkt hij hier een beetje flets. Misschien wat contrast toevoegen?
@Zanniebal: ik vind de compositie wat krap en de clarity ook wat aan de hoge kant. verder wel lekker retro.

Vandaag nog wat rondgelopen in Utrecht en mijn uwa weer goed gebruikt...
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5274/14305630340_2431fd4b6a_c.jpgDSC_0127 by Sj44k13, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Deze is niet meteen mijn ding. Te blauwe lucht en een beetje onduidelijk wat het onderwerp nu moet zijn. Wellicht was een perfecte symmetrie al interessanter geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-06 22:05
@sjaak, deze foto had met symmetrie inderdaad meer effect gehad. nu lijkt het alsof de foto net niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De lucht was zo blauw en symmetrie was helaas niet echt mogelijk. Dan kwamen de twee zijgebouwen er niet goed meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Ik ben dan wel benieuwd waarom je die zijgebouwen er zo op wilde hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Vond het een interessant perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Sj44k13 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 23:57:
Vond het een interessant perspectief.
Ik denk dat Woutoud (en ikzelf :p ) benieuwd zijn waarom dit perspectief interessanter is dan een meer symmetrisch beeld? Of bijvoorbeeld als de toren langs beide zijden een streepje blauw had zou ook al een groot verschil geven denk ik. Just a thought :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Nu online
Ik vind het perspectief ook niet optimaal, met name omdat de dakranden van de gebouwen nu op verschillende hoogtes uitlijnen met de toren. Sowieso vind ik de twee gebouwen niet veel toevoegen aan de foto.
Wat ik wel ervaar in deze foto is een gevoel van hoogte. Is dat waarom je het perspectief interessant vond?

Misschien zou je kunnen spelen met de belichting? Door de voorgrond lichter te maken (met name het linker gebouw is donker) of juist de voorgrond donkerder te maken kan het onderwerp beter uit de verf komen.

@Zanniebal: Hartstikke mooie foto. De focus had breder gekund, zodat het stuur ook in focus was. Daarnaast vind ik het ook jammer dat het stuur net niet helemaal op de foto staat.

@Frijns.net: ik denk dat de schaduwstukken nog wat aandacht verdienen. Het meisje is te donker (maar dan weer niet donker genoeg voor silhouet) en de rechterkant had ook wat lichter gekund. Ook zou het contrast wat sterker kunnen zijn tussen de gebouwen achterin (m.n. de wolkenkrabber rechtsboven) en de lucht. Ze vallen nu wat flets uit.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:33
Heb nu ff tijd om rustig te reageren op mijn long exposure vraag.
Ik post trouwens deze long exposure vragen verder in [verzamel] Long exposure fotografie (ND... filters)
moozzuzz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:35:
[...]
Wat ik wel kan aanraden (maar zelf nooit doe...) is om je camera-"halsband" (kan even niet op het mooie woord komen) van de camera te verwijderen. Bij mij werkt die als een zeil en met wat wind(stoten) geeft dat trillingen die je liever niet hebt.
Dat klopt, daar had ik ook last van.
Verder kan mi bij Long Exposure het LE effect danig anders zijn (voor mezelf dan) dan wat je ziet. Dan doel ik vnl bij grijze dagen waarbij je ogen onbewust een veel beter dynamisch bereik/diafragma hebben dan je camera. Wat jij als een hevig bewolkt wolkendek zonder zon ziet, kan een camera (eg na 20sec belichten) net als een erg belichte hemel zien. Ik denk dat je hier gewoon wat ervaring moet opdoen (verschillende dagen/omstandigheden naar buiten voor wat shots) en dan kan je dat zonder probleem zelf inschatten.
Proberen dus. Dank voor de tips!

Ik ga dus verder in [verzamel] Long exposure fotografie (ND... filters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Even niet langsgeweest hiet, maar weer een paar leuke foto's langs zien komen:

@Downloader_NL: spannende compositie laag van de grond. Selectieve kleur op de lijn begrijp ik, alleen de kleur nog in het huisje en links onder het bord begrijp ik dan niet. Dat verschuift voor mij de aandacht.

@Frijs.net: tweede foto duidelijk beter! Het is wel een typische snapshot, dus leuk, maar meer ook niet.

@Zanniebal: leuke sfeer met zo'n oliepotje erop.

@Sj44k13: Leuke foto, lijnenspel omhoog vind ik goed gelukt. De Dom is ook iets bijzonders voor mij omdat ik lang in Utrecht gewoond heb ;) Ik was toevallig zondag ook weer eens in Utrecht, na jaren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

moozzuzz schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:49:
[...]

Ik denk dat Woutoud (en ikzelf :p ) benieuwd zijn waarom dit perspectief interessanter is dan een meer symmetrisch beeld? Of bijvoorbeeld als de toren langs beide zijden een streepje blauw had zou ook al een groot verschil geven denk ik. Just a thought :)
Mwoa, ik vind de zijgebouwen op de foto vooral storend op deze manier. In lijn met wat link0007 zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Voor mij zijn ze ook storend, maar vooral omdat ze overlopen in je onderwerp. Als ze los zouden staan, dan zou je onderwerp duidelijk afsteken van de rest. Nu is het vooral aan de rechterkant erg rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:56

bello2185

(=゚ω゚)ノ

@ Zanniebal: Leuke foto, vind de toning erg nice! Jammer dat het wiel aan de rechterkant niet geheel scherp is en het net wordt afgesneden. Misschien was het iets beter geweest met een wat kleiner diafragma.

@ Sj44k13: Vind de overlappende gebouwen aan de zijkant en de straatlantaarn aan de onderkant redelijk storend. Door de extreme groothoek worden de gebouwen over de gehele zijkanten van je foto uitgerekt en nemen ze eigenlijk meer ruimte in de foto op dan je daadwerkelijk onderwerp.

Deze foto heb ik gemaakt toen we tijdens onze roadtrip in Lower Antelope Canyon zijn geweest. Het is een HDR van 5 exposures gemaakt met Magic Lantern en toen later in LR/Enfuse samengevoegd. We waren er 's ochtends vroeg zodat we ruim de tijd hadden om het mooiste licht in de canyon vast te leggen.

Eagle's Eye

Afbeeldingslocatie: http://ppcdn.500px.org/74771571/f15360aff8b9883ab339511485860c849024e8bc/4.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door bello2185 op 27-06-2014 18:39 ]

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Nice, hoe langer je er naar kijkt, hoe concreter deze wordt. In eerste instantie vond ik em erg abstract. Mooie zachte kleur.

@Sj44k13's foto: de asymmetrie in de gebouwen vind ik eigenlijk wel een leuke afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
Mooie foto bello!
Ik ga er over paar weken ook heen! Maar ik ga kwa fotografie echt voor de melkweg shot in deathvalley!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Laatst online: 02-06 14:07
@bello2185 wat een gave plaat man! Die vlekjes in het midden, zijn die van je lens? Echt een gave artistieke foto zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:56

bello2185

(=゚ω゚)ノ

@ Haas_nl: Oeh, daar ben ik niet geweest, maar schijnt ook erg nice te zijn. :)

@ Zanniebal: Dank! En nee, dat is niet van de lens haha. Dat zit gewoon in/op de rotsen. Toen ik de foto voor het eerst bekeek dacht ik dat ook. Maar een paar dagen later kocht ik in de gift store bij de Grand Canyon een fotoboekje en toen ik er doorheen bladerde zag ik dat er precies zo'n zelfde foto in stond als die van mij, en ook daar waren die vlekjes te zien. :P

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 21:07

DonMetal

Doet Iets Met Media

@bello2185: Heel gaaf, de lijnen lopen erg mooi rond. Spannenende compositie zo.
@Sj44k13: Deze plaat doet voor mij weinig. Dat randje overlap is van beide gebouwen aan weerszijde maken de plaat voor mijn gevoel alleen maar onrustiger.
@Zanniebal: Jammer dat dat rooie wiel rechts net onscherp is, dat lijdt best af. Maar de bewerking en het onderwerp zelf ademen wel sfeer uit!

Een hele, hele poos sinds ik hier iets gepost heb. Met veel dingen bezig geweest, behalve met het "publiceren" van foto's.

Een poosje terug voor de grap een el-cheapo Triopo flitser gekocht, om mee te experimenteren. Vandaag is 1 van de passiebloemen in mijn achtertuin voor het eerst gaan bloeien. Tegen de schemering aan nog net een beetje zitten pielen met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3875/14536797175_d59e3a9aaa_z.jpgPassion by M3taal, on Flickr

600D met een Pentacon 50mm 1.8 @ f4 ongeveer. Flitser van rechts op 1/64. 1/200 sluiter. Zal vast niet volgens het boekje zijn maar ik pruts gewoon tot het er uit ziet zoals ik het wil. Eigenlijk bijzonder weinig in post gedaan, de kleuren kwamen al zo uit de camera, alleen her en der wat bijgeschaafd. Achteraf gezien had ik het blaadje er even voor weg moeten halen, volgende keer beter.

Joejoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 08:53
Ik zat al in je exif te zoeken, maar het staat gewoon in je omschrijving: ingeflitst dus. Ik vond het licht al zo raar. Fijne toning, het licht is best aangenaam, de reflectie in de waterdruppel wat te hard. Maar je had 'm wat netter kunnen uitvoeren, ik zie nu een hoop slordigheden: het onscherpe blaadje voor je onderwerp, het afgesnede paarse bloemblaadje links, en dat hek zelf past natuurlijk ook niet bij het beeld.

Maar verder een geslaagd experiment, en daar ging het zo te lezen om.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1 2 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.