The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

@Frijs.net: goede poging, goed gezien, maar niet helemaal geslaagd. Het doorkijkje is schitterend, maar er missen een paar zaken die het wauw-effect weghalen. Ik vind de kijklijn te centraal. Liever zou ik zien dat je de straat rechtsonder of linksonder in een diagonaal laat verdwijnen. Dit is vooral persoonlijk overigens.
Storender vind ik de persoon. Hoewel ik groot fan ben van personen in beeld, is deze persoon verkeerd geplaatst. Liever heb je iemand die het beeld inloopt (al zijn uitzonderingen goed denkbaar). Daarnaast zou je óf wat meer een scherptediepte verloop hebben met de persoon scherp en de achtergrond onscherper (al vermoed ik dat dat niet kan met je camera), óf je wilt de persoon minder nadrukkelijk in beeld (maar wel in beeld, want je wilt de proporties van de gebouwen in beeld). Daarnaast wil je, en dat geldt voor elke foto, niet dat zij vast zit met haar hoofd aan die auto.
@Zanniebel: leuke foto. Vooral mooi nabewerkt.
@Sj44k13: Lastig. Ik snap niet precies wat je wilt met deze foto. Qua hoogte aangeven zou ik hem liever staand zien. Qua spannende foto wil je misschien iets van voorgrond erop. Dat de gebouwen aan elkaar vastzitten vind ik ook niet zo'n fijne keuze. Ook de weining interessante lucht is nu nogal aanwezig, doordat je de toren er helemaal opzet. Dat hoeft vaak niet.
@Macsylver: je foto wordt toegevoegd nu ik deze post tik. Gaaf onderwerp. Sowieso wel benieuwd hoe je daaraan komt. Qua foto: de persoon links is hinderlijk. Ik snap dat je de illusie wilt wekken dat hier iemand staat die aangehouden wordt, maar dan wil je diegene of er duidelijker op, of er helemaal niet op. Zo'n onscherpe jas doet je foto geen recht. Daarnaast lijkt hij nogal donker. Gaf je histogram een goede belichting aan? Overigens een erg lastige omgeving voor een goede belichting, dus dat zij je deels ook wel vergeven. Verder lijkt de foto wat last te hebben van niet dichtbij genoeg te zijn. Iets grotere gezichten van de agenten had de foto nog sprekender gemaakt.
F*ck, zie nu pas de data van de foto. Zit dus op het verkeerde commentaar te geven. Heb geen zin meer om de rest ook te bespreken. Excuses. VOogende keer beter.

Hier een poging om regen te fotograferen met een Nex-5r icm een 80s Minolta lens:
Iso: auto, 1/4000 (korter kon niet), f1.7 op 55mm (asp-c).
De druppels hadden een wat vreemde vorm vond ik. Wellicht kwam dit stiekem van het dak ipv uit de lucht...
Regen fotograferen was moeilijker dan ik dacht, maar ik denk dat er mooie dingen mee te doen zijn
- op f1.7 was het moeilijk focussen. Dus focus vast en een beetje rondschieten
- met 1/4000e sluitertijd leek het alsof er alsnog bewegingsonscherpte optrad. Of misschien was het gewoon niet gefocust, was moeilijk te zien.
Wat zijn jullie ervaringen?
[ Voor 15% gewijzigd door Menesis op 30-06-2014 22:32 ]
Mixed Reality dev
Mijn ervaring met regen fotograferen is dat ik eigenlijk nooit alleen maar een enkel paar druppels fotografeer, maar meteen de hele buiMenesis schreef op maandag 30 juni 2014 @ 22:29:
[afbeelding] [afbeelding]
Hier een poging om regen te fotograferen met een Nex-5r icm een 80s Minolta lens:
Iso: auto, 1/4000 (korter kon niet), f1.7 op 55mm (asp-c).
De druppels hadden een wat vreemde vorm vond ik. Wellicht kwam dit stiekem van het dak ipv uit de lucht...
Regen fotograferen was moeilijker dan ik dacht, maar ik denk dat er mooie dingen mee te doen zijn![]()
- op f1.7 was het moeilijk focussen. Dus focus vast en een beetje rondschieten
- met 1/4000e sluitertijd leek het alsof er alsnog bewegingsonscherpte optrad. Of misschien was het gewoon niet gefocust, was moeilijk te zien.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ikzelf vind opspattende druppels een stuk interessanter, en als ik naar een van die foto's kijk heb ik niet eens een hele korte sluitertijd of ver open diafragma gebruikt, maar wel weer een telelens. Misschien heb je wat aan de EXIF informatie van de foto die ik maakte KLIK!. Hier is geen flits of andere truckage bij gebruikt, puur daglicht in een oude loods.
Mijn tip bij vallende druppels is eigenlijk dus om wat meer mm's te hebben dan een 55mm lens, de foto waar de link heen gaat is bijvoorbeeld op 175mm genomen. Een andere tip: knijp je diafragma wat verder dicht (hoger f/ getal) zodat je foto wat scherper wordt.
@ DonMetal: Voor een flitstest prima, maar ik vind het niet een heel boeiende foto. Ik vind de matte toning wel gaaf trouwens.
@ Macsylver: Kijken we naar een oefening van een inval of zo? Op zich een nette plaat, maar ik vind 'm niet zo spannend gekaderd nu. De actie komt niet helemaal op me over.
@ Lapras: Leuk idee met een prima uitvoering. Er is alleen iets in de achtergrond aanwezig dat mijn aandacht een beetje wegneemt.
@ Menesis: In het vervolg zou ik toch een grotere scherptediepte kiezen, daarnaast betwijfel ik of 1/4000 strikt noodzakelijk is voor het bevriezen van regendruppels. Ik heb het zelf echter nooit geprobeerd. Leuk experiment om ervaring op te doen, maar de foto's zijn niet echt boeiend voor mij.
Ik fotografeer het liefst levende wezens, bij voorkeur mensen, maar tijdens dit weekend op Ameland toch maar een poging gedaan de vuurtoren er leuk op te zetten:

Advocatus ineptias | Free Speech Online
Ik was wederom voor het werk in Shanghai en daar is onder andere deze uitgekomen:

ik zie net zelf dat er een druppel op de lens zat, die moet ik dus nog even wegwerken, verder leek ie me wel geslaagd.
@Woutoud, Ik vind de z/w omzetting erg goed werken hier, jammer dat ie niet in het midden staat en ik vind t wat krap aan de bovenkant.
@Menesis, geen ervaring met regen fotograferen, maar ik vind wel de 1e van je foto's het leukst (ook al is het het solo-testcasefoto's topic). Omdat hier tenminste nog iets speciaals te zien is in de druppels, verder vind ik het ook interessanter om opspattende druppels te zien, dat maakt gewoon interessantere foto's imo.
@Lapras, Gaaf idee om het zo te doen jammer dat haar hoofd overloopt in de persoon in de achtergrond.
@Macsylver, toffe foto van een gaaf (spannend, in scene gezet?) moment. De foto is donker en ik vind dat wel erg goed de sfeer helpen. Was misschien leuk geweest als de achterste op jou gericht had, maar of dat met de lamp goed gegaan was en of je daar de mogelijkheid voor had weet ik natuurlijk niet.
@Woudoud: De strepen van de vuurtoren maken het een leuke foto. Wel iets te strak gekaderd aan de bovenkant.
@Meneis: Dit is het solo testcase topic. Commentaar geven op andere kan ook geen kwaad.
@Lapras: Ik zie een foto van een beeld, maar daar houdt het voor mij wel op. Ik mis een beetje de context in deze foto. Nu is het maar gewoon een foto van een beeld. De houding van de persoon op de achtergrond vind ik niet echt toegevoegde waarde hebben, aangezien deze best onscherp is
Eentje uit Gent:

[ Voor 7% gewijzigd door tommyz op 01-07-2014 09:20 ]
@DonMetal: ik vind de foto wat flets aandoen, de kleuren komen er niet echt goed uit. Verder eens met andere commentaren.
@Macsylver: aardige actiefoto, maar door de (halve) persoon links in beeld is voor mij de spanning eraf.
@Lapras: ik vind je foto wat krap gekaderd, maar door je beschrijving begrijp ik je foto wel - dit is wel moeilijk te begrijpen als je de foto zonder verhaal ziet, dan is het meisje in de achtergrond wat onscherp.
@Woutoud: goede z/w plaat en de enige manier om een vuurtoren compleet in beeld te krijgen als je er zo dicht bij staat
@Ed-oorklep: Stervorming in de lantaarnpalen vind ik mooi. Ik vind de lucht wat licht en te paars. Duidelijk een lange sluitertijd gebruikt, die mag wel wat korter. Dan wordt ook die lichtvlek links wat minder.
@tommyz: mooie plaat! Spiegeling in de avond erg gaaf! Vind alleen de bewegende boot linksvoor wat dominerend - je zou wat krapper kunnen kaderen. Hoewel, dan mis je rechts wel een mooi stukje spiegeling in het water.
Het is ook een foto van een beeld. Waar hij staat of wat hij uitbeeldt heb ik weggelaten, want dat doet er ook niet toe. Een foto van alleen het beeld zonder het meisje was bijzonder saai geweest. Vandaar dat ik hem wat 'fotografischer' heb geprobeerd te maken door het meisje in ongeveer dezelfde pose erbij te fotograferen. De gekozen onscherpte is behoorlijk en heel bewust, maar ik vond de vormen nog wel genoeg herkenbaar. Het is geenszins een registratie, meer een (poging tot) een foto. Zie ook een van mijn posts in het vorige topic. Helaas is de foto dus blijkbaar nog niet goed uitlegbaar zonder tekst. Dat wordt een uitdaging voor de volgende keer!tommyz schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 09:14:
@Lapras: Ik zie een foto van een beeld, maar daar houdt het voor mij wel op. Ik mis een beetje de context in deze foto. Nu is het maar gewoon een foto van een beeld. De houding van de persoon op de achtergrond vind ik niet echt toegevoegde waarde hebben, aangezien deze best onscherp is
@Ed-oorklep: mooi gebouw, leuk idee, uitvoering is prima. Wel vind ik het hoofdonderwerp naar mijn mening iets te centraal staan (ben niet per se fan van symmetrie in een foto) en staat er, door de keuze om de toren in z'n geheel op te zetten, er erg veel lege lucht op. Let er ook goed op dat je horizon rechtstaat. De lijnen die auto's maken zijn daarentegen weer erg fijn.
@tommyz: Technisch gezien een prima foto, bijzonder nabewerkt ook. Niet helemaal mijn stijl, maar daardoor bleef ik wel kijken. Wel mis ik een beetje een kijkpunt in de foto. Even werd mijn blik getrokken door het stelletje op de bank, dan weer door de boot, dan weer de huizen en hun weerspiegeling. Vrijwel alles is scherp, dus ik weet niet zo goed waar ik naar moet kijken. Je had liever misschien een bewegend bootje rechtsonder in je beeld gehad. Als goede foto dus geslaagd, als 'spannende' foto mist hij voor mij nog net iets.
Ik ben gelijk zo brutaal geweest om nog een foto van mezelf hier te plaatsen. Geen verdere uitleg.

Met de toning ben ik inderdaad zelf ook wel blij, daar heb ik zelf weinig aan hoeven doen. Met de slordigheden moet ik het absoluut eens zijn. Ik heb deze vanuit de losse hand geschoten, wanneer mijn volgende passiebloem bloeit dan zet ik hem op statief zodat ik meer tijd/vrijheid heb ik de boel wat netter in te richten.inquestos schreef op zondag 29 juni 2014 @ 22:37:
Ik zat al in je exif te zoeken, maar het staat gewoon in je omschrijving: ingeflitst dus. Ik vond het licht al zo raar. Fijne toning, het licht is best aangenaam, de reflectie in de waterdruppel wat te hard. Maar je had 'm wat netter kunnen uitvoeren, ik zie nu een hoop slordigheden: het onscherpe blaadje voor je onderwerp, het afgesnede paarse bloemblaadje links, en dat hek zelf past natuurlijk ook niet bij het beeld.
Maar verder een geslaagd experiment, en daar ging het zo te lezen om.
Flitsen is voor mij helemaal nieuw, heb wel een cheapo wireless trigger via DX, dat biedt al wel wat vrijheid. Maar het effectief toepassen en zo manipuleren tot ik het precies naar wens heb behoeft nog genoeg oefening.
Bedankt voor je commentaar!
Joejoe!
@ Woutoud Ziet er goed uit, Zou nog net iets meer lucht boven in willen zien
@ed-oorklep Echt super
Foto genomen op tijdens het sproeien in de tuin het water geeft wel een leuk effect dacht ik zo

Cloud ☁️
Daarnaast zorgt de achtergrond (rode linkerkant en groene rechterkant) ook voor wat onrust.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Hij is misschien wat krap aan bovenkant, zoals andere ook al opmerkten. Ik heb de foto gemaakt door met een D7100 + Sigma 18-35 omhoog te kijken en op de sluiterknop te drukken...Downloader_NL schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:49:
@ Woutoud Ziet er goed uit, Zou nog net iets meer lucht boven in willen zienhoe heb je deze gemaakt ?
Wil je nog iets specifieker weten?
Grozno schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:07:
[...]
Ik heb de foto gemaakt door met een D7100 + Sigma 18-35 omhoog te kijken en op de sluiterknop te drukken...
Wil je nog iets specifieker weten?

.
Ik vind het een leuk idee, ik denk dat de foto nog wat beter kan; de achtergrond die onrustig is, en de kleine scherptediepte. Zou bijvoorbeeld mooi zijn als de druppel die vooraan aan het blad hangt ook mooi scherp zou zijn.Downloader_NL schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 20:49:
@ Macsylver Leuke foto, Hoe ben je in die situatie gekomen ?
@ Woutoud Ziet er goed uit, Zou nog net iets meer lucht boven in willen zienhoe heb je deze gemaakt ?
@ed-oorklep Echt super
Foto genomen op tijdens het sproeien in de tuin het water geeft wel een leuk effect dacht ik zo
[afbeelding]IMG_0136-3 by Downloader-NL, on Flickr
@Lapras: mooie compositie met dat beeld rechts, mis alleen wat de boog, dat is vind ik jammer
@Woutoud: dit vind ik persoonlijk een van je betere foto's. Ook heel mooi dat je gekozen hebt voor zwart wit, om de contouren mooi weer te geven. Misschien had ik er nog meer contrast ingegooid om de afwisseling te overdrijven, maar dat moet ik dan zien
Eentje van mij. Liep in een bos (waarom zijn gewone bosfoto's vaak weinig aan?) en dacht, hey zo'n proppelerblaadje (?) op een electriciteitskastje, even schieten. Kwam de vlieg ook ff checken dus best fijne plaat al zeg ik het zelf. Punt van kritiek is dat ik het blaadje niet helemaal er scherp op kreeg.
Leuke van dit plaatje is net alsof de vlieg communiceert met het blaadje...het spreekt de creativiteit aan van de kijker. Blijft natuurlijk persoonlijk

@Lapras: ik vind het moeilijk om te zien wat jij ziet. Als kijker kan ik niet makkelijk mijn weg vinden in de foto. Helaas heb ik geen idee hoe je het beter had kunnen doen.
@tommyz: mooie foto, maar de belichting voelt raar: het is duidelijk donker als ik naar het water en de lichten kijk, maar als ik kijk naar de gebouwen en de mensen op de kade dan lijkt het alsof het midden op de dag is. IMHO had er wel wat meer dynamiek in de belichting mogen zitten.
@harribo: de vlieg is ook niet helemaal scherp. Als je ietsjes naar links was gedraaid om het middelpunt van de foto heen, was de vlieg scherp geweest en het voorste blaadje van de propeller. Dat had beter geoogd denk ik.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Hier een probeersel met een wat langere sluitertijd...

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
@Harribo: had eerst het idee met wat voor een beestje praat die vlieg, maar doet me verder vrij weinig.
@link0007: gave foto, doet me denken aan Freiburg in het zuiden van Duitsland, waar dat soort gootjes door de stad lopen met wat erin (vroegere riolering).
@warhamstr: leuke plaat, beetje druk zo vanonderen, was misschien wat rustiger als je wat naar links was gegaan. Z/w is hier goed gekozen.
@link0007: Leuke foto maar niet heel spannend. Wel mooie diepte. Alleen jammer van dat zwarte vlakje rechtsbovenin
Ik heb sinds vorige week een grijsfilter en vandaag was het eindelijk goed weer om te testen. Gemaakt in Zeewolde aan het strand.

https://www.flickr.com/photos/tosemime/
Heb vandaag deze foto gemaakt. Ik weet het erg druk, maar persoonlijk vind ik hem erg fijn, qua kleur en schaduwpartijen. Meer een patroon.

[ Voor 10% gewijzigd door Sluw op 04-07-2014 00:12 ]
@Sluw: zoals je al zegt, het is erg druk. Ik zie ook niet meteen waar het om gaat. Zonlicht van links is mooi, maar ook de werspiegelende kleuren zijn mooi. Echter beiden komen er niet goed uit.
Door de verschillende "witbalansen" op het groen, het een is warm-groen, en het ander is koud-groen kan ik niet echt opmaken of het avondlicht of ochtendlicht is....
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. De eerste blik zegt wauw, maar gauw erna denk ik: wat zie ik nu eigenlijk allemaal....
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Het is redelijk natuurlijk. Weinig getruukt. Ik heb eigenlijk alleen de "vibrancy" wat omhoog gegooid en de highlights wat naar beneden. Helaas in jpeg geschoten. Ik vind hem zelf wel tof. jammer genoeg vond ik de omgeving daar niet interessant genoeg voor een andere uitsnede.Deathchant schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:12:
Hmmm het is meer een schilderij dan een fotomaar ik ben het er toch ook mee eens dat het wat druk is. Misschien is dat niet het goeie woord. Ik mis ruimte en iets verdere context waardoor het niet genoeg spreekt. De kleuren zijn absoluut mooi maar ik vraag me bij de lichtinval toch af of e.e.a. niet getruukt is.
Door de verschillende "witbalansen" op het groen, het een is warm-groen, en het ander is koud-groen kan ik niet echt opmaken of het avondlicht of ochtendlicht is....
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. De eerste blik zegt wauw, maar gauw erna denk ik: wat zie ik nu eigenlijk allemaal....
Edit: het was avondlicht, het koude en warme groen komt volgens mij doordat die boom vreemd uitgelicht was door bomen in de omgeving. Veel lichte en donkere vlekken. Schaduwvlakken naast uitgelichte vlakken.
[ Voor 10% gewijzigd door Sluw op 05-07-2014 00:08 ]
Ik vind 'm qua sfeer heel cool, maar de persoon links stoort me ook helaasMacsylver schreef op maandag 30 juni 2014 @ 16:08:
@Zanniebal lekkere toning stoor me niet aan onscherpte van wiel, geeft juist lekkere dynamiek daar je focus lekker op de tools licht + de meter. Mooi ook de onscherpte van de beweging links boven in de foto.
@bello2185 ook heerlijke toning, contrast. Perfecte background. Goed geschoten zodat het abstract is en aan de andere kant duidelijk.
[afbeelding]
The devil is in the details.
Ik had zelfs het idee dat het iemand was de scène voorbereid had en niet op tijd weggelopen wasHahn schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 11:03:
[...]
Ik vind 'm qua sfeer heel cool, maar de persoon links stoort me ook helaasSowieso kan je niet zien of het nou een slachtoffer is die gered moet worden of de crimineel die opgepakt moet worden. En het oogt ook een beetje alsof iemand per ongeluk nog net in beeld stond
@warhamstr, vind hem vrij hard en druk. De manier waarop de brug er op staat vind ik persoonlijk niet de beste keus, zou liever wat meer zien van de brug (andere hoek) wat het ook meteen wat minder druk maakt. De wolken lijken wat uitgebeten wat aan de ene kant goed past bij de harde nabewerking maar aan de andere kant wel jammer is. Mij ontbreekt alleen het punt long exposure een beetje, ik zie een iets bewogen auto maar daar houd het dan ook mee op.
@Tosemime, mooie kleuren maar wel aan de donkere kant. Dit schreeuwt niet om een photomatrix like HDR maar de schaduwen had je wel iets mogen pushen voor mijn smaak.
@Sluw, het spiet mien donders maar hij is wel ontzettend druk en heb er moeite mee om uit te vogelen waar ik nu eigenlijk naar kijk al helpt het wel als ik kijk naar de grotere foto. De kleuren zijn inderdaad een mooie mix van blauw, groen en warm licht dat er doorheen schijnt.
Vooruit, zelf ook weer wat plaatsen dan, wel eentje van begin dit jaar maar nog niet iets dat ik hier gedeeld had voor zover ik weet. Zo wel, laat het even weten!

1Ds Mark III, Samyang 14mm f/2.8, 7-shots HDR
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
[ Voor 34% gewijzigd door Grozno op 05-07-2014 17:40 ]
Gelukkig maar, dat is ook niet de bedoeling!Grozno schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:29:
Het kan aan mij liggen (want ik ben geen HDR-guru of foto-expert of zo), maar ik zie de 7-shots HDR er niet in terug. Misschien is dat ook wel de kunst van een goede HDR-foto, dat je het niet ziet. De ramen zijn echter nog stevig over belicht.
[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 05-07-2014 17:40 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Juist.Hahn schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:21:
Dan ben ik wel benieuwd naar hoe de foto eruit zou zien als je het met maar één foto zou proberen, want ook ik zie niet echt waarom je hier 7 foto's voor nodig zou hebbenDe ramen zijn flink overbelicht en de trap bovenin is nog steeds dichtgelopen, misschien dat je dit niet met één foto kunt (maar laat maar zien dan!
), maar misschien al wel met 2.

Maar je verwacht dat ik nu speciaal voor jou de foto ga bewerken als een enkele foto en nog een versie maak die het volle dynamische bereik benut van de 7 foto's (1 stops uit elkaar) zodat je door de raampjes naar buiten kan koekeloeren, "omdat het kan"? Hmm, nee.
De moeite is het niet hoor, toen ik de foto schoot wist ik nog niet tot in detail wat ik er mee ging doen maar gezien het een pand is waar je niet elke dag komt besloot ik zoals zo vaak deze in 7 shots (1 stops uit elkaar) vast te leggen. Eenmaal thuis besloot ik deze samen te voegen vooraf te bekijken wat ik er exact mee ging doen.
On a more serious note, een portret versie heb ik ook maar ik vond dit een veel intiemere sfeer hebben omdat je niet naar beneden door het gat en net niet omhoog kan kijken door het trappengat. Wat daar is mag je zelf fantaseren. Het trok mij ook totaal niet om een strakke plaat neer te zetten en alle lijnen recht te trekken, lens correctie to the max toe te passen en mijn waterpas tot wanhoop te drijven. De rotzooi en takjes op de vloer en trap, spinnewebben voor de ramen samen met nog zo veel elementen vind ik een aparte sfeer neer zetten waarbij ik de vervorming die je al snel hebt met een UWA er juist wel bij vond passen.
Psst, wel even klikken op de foto voor groot natuurlijk.
www.maartendeboer.net
Voor mij is het een foto van een rommelige/vervallen ruimte, maar ik zie er geen verhaal in. Technisch heb ik op zich niets aan te merken (dat vind ik ook niet het belangrijkste aspect van een foto), maar ik ben wel benieuwd wat jij er in ziet en ik tot nu toe niet.
Ik blijf nog steeds fan van jouw foto's en stijl van werken & bewerken. Deze vind ik gewoon iets minder.
www.maartendeboer.net

laat zeker weten wat jullie er van vinden
de volledige reeks : http://photographybram.co...ot/shoot-natasja-lindsay/
Ik bedoelde het letterlijk precies andersom.Ventieldopje schreef op maandag 07 juli 2014 @ 15:00:
[...]
Maar je verwacht dat ik nu speciaal voor jou de foto ga bewerken als een enkele foto en nog een versie maak die het volle dynamische bereik benut van de 7 foto's (1 stops uit elkaar) zodat je door de raampjes naar buiten kan koekeloeren, "omdat het kan"? Hmm, nee.
Ik ben benieuwd naar de (bewerkte) foto waarbij je maar één foto hebt gebruikt, om te kunnen zien of jouw HDR-versie, die je net postte, nou echt zoveel meer informatie bevat om het alle moeite waard te maken.
Uit de topicstart:Tuner_111 schreef op maandag 07 juli 2014 @ 18:27:
[afbeelding]Nasja & Lindsay-13.jpg by Photography Bram, on Flickr
laat zeker weten wat jullie er van vinden
de volledige reeks : http://photographybram.co...ot/shoot-natasja-lindsay/
Waarom heb je bij deze foto voor een HDR(effect) gekozen?• Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.
voor de ruigere lookGrozno schreef op maandag 07 juli 2014 @ 19:04:
[...]
Uit de topicstart:
[...]
Waarom heb je bij deze foto voor een HDR(effect) gekozen?
JE had misschien wat meer werk aan hun kleren kunen besteden, misschien sexy steampunked?
Ah in that case, neeHahn schreef op maandag 07 juli 2014 @ 18:41:
[...]
Ik bedoelde het letterlijk precies andersom.
Ik ben benieuwd naar de (bewerkte) foto waarbij je maar één foto hebt gebruikt, om te kunnen zien of jouw HDR-versie, die je net postte, nou echt zoveel meer informatie bevat om het alle moeite waard te maken.
www.maartendeboer.net
Compositioneel is de rechterkant een rommeltje. Ik begrijp dat je er weinig aan kon doen, maar eigenlijk had de ruimte onder de trap leeg moeten zijn, eventueel met één rekwisiet, bijvoorbeeld een oude bezem of hark oid, die context aan de foto kan geven en de sterke rechterkant kan balanceren. Ook de balken onderin storen de compositie. Ze verbreken de mooie diagonale scheiding die de trap produceert.
Ik vermoed eigenlijk dat de foto al beter was geweest als je wat verder omhoog had gekeken zodat de balken uit het frame waren gevallen. Dan nog dat ronde ding weghalen en vervangen met een beter object (of leegte) en de foto was al stukken beter.
@ tuner_111: De zwart-wit conversie vind ik erg plat. Door de HDR verlies je de dynamiek van het licht- en schaduwspel. Hierdoor vallen je modellen weg in de grijze massa van de rommelige omgeving. Ik zou de omgeving donkerder hebben gemaakt dan de modellen. Het achterste model staat er tevens ook ongemakkelijk bij. Vooral haar blik is een beetje jammer.
Wat betreft de compositie: ik vind het moeilijk te zien waarom je gekozen hebt voor deze opstelling. Ik zie geen duidelijke compositie of leading lines nu. Gewoon even op m'n gevoel zie ik een groot vierkant object rechts en een klein vierkant object links. Dat trekt mijn aandacht wat betreft de lijnen in de omgeving. Een mogelijke compositie die ik zie is dit:

Zoals je misschien ziet staan de modellen gepositioneerd in de omgekeerde volgorde vergeleken de twee vierkanten en het lijnenspel van de foto. Dit geeft een ongemakkelijke/onrustige indruk. Met mijn fantastische paint-skills kan ik misschien laten zien hoe het (IMHO) beter was geweest:

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Even uit pure interesse (off-topic, ik weet het): hebben die modellen jou toestemming gegeven om de foto's op je website te plaatsen? Er zitten namelijk redelijk wat weinig verhullende portretten bij.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Ben het wel eens met de commentaren die hier genoemd zijn. Tuner_111's foto vind ik zo slecht nog niet eigenlijk, maar kan idd wel beter.
Ik heb Tuner_111's foto nu op een groter scherm voor me. En ik vind em echt niet zo slecht. Oké, de modellen zijn niet zo mijn smaak, maar de oude fabriek met rommel enzo vind ik goed in beeld gebracht.
[ Voor 39% gewijzigd door Jolke op 08-07-2014 09:38 ]
Leg uit (heb ik ook al gedaan namelijk)Dat suggereert dat je niet heel veel aandacht besteed hebt aan je schot. Met één foto had je makkelijk hetzelfde resultaat kunnen krijgen, mits je doelbewust koos voor de gewenste belichting.
Je kunt daar ook niet zomaar gaan slepen / schoonmaken, het gebouw stond al tijden leeg en de vogels daar hadden er een compleet nest van gemaakt, overal lagen takjes en dingen. Dat ronde ding is een ventilator voor het orgel in de ruimte er naast, ben chuck norris niet
Maar oke, thanks in ieder geval
@tuner, afgezien van de compositie/bewerking knap ik al af op de houding/uitstraling van de modellen. Deze vind ik niet bij de locatie passen, de een zit er vrij nonchalant bij en de ander staat daar nogal ongemakkelijk volgens mij. Heb je het model zelf deze pose gegeven of kwam zij daar mee? Ze heeft haar vingers helemaal uit elkaar en kijkt je echt aan of ze niet precies weet wat ze moet doen.
Verder vallen de modellen door de drukte en nabewerking minder op dan ze zouden moeten naar mijn idee.
www.maartendeboer.net
Dat ligt er maar net aan of het om de locatie of om de dames gaatVentieldopje schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:17:
[...]
Verder vallen de modellen door de drukte en nabewerking minder op dan ze zouden moeten naar mijn idee.
Als het om de locatie zou gaan neem je de dames niet mee, oke dat is dan wat kort door de bochtJolke schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:42:
[...]
Dat ligt er maar net aan of het om de locatie of om de dames gaat
Als het primaire onderwerp de locatie geweest zou zijn en de fotograaf er toch voor gekozen heeft om modellen mee te nemen dan moet je die anders poseren (en kleden) dan dat hij nu gedaan heeft. De persoon moet meer opgaan in de omgeving en in veel gevallen ook niet in de camera kijken.
www.maartendeboer.net
je was de eind tag vergeten
[ Voor 24% gewijzigd door Ventieldopje op 08-07-2014 14:21 ]
www.maartendeboer.net
www.maartendeboer.net
Dat is idd een stuk beter.
Hetgeen wat mij het meeste afleid, is het model dat staat.
Zij doet niet mee aan de foto.
Ze staat er een beetje bij zo van, "ik moet op de foto", maar is er niet bij betrokken.
Ook de plek waar ze staat is misschien wat ongelukkig.
De foto wordt al interessanter zonder haar erop.
(kun je wel zien/voorstellen als je met een oog kijkt en je vinger ervoor plaatst)
Voor de foto zouden de modellen idd ook iets meer mogen hebben.
Het hoeft niet perse full sexy, maar het is nu niet echt duidelijk wat je ermee wilt.
Ik denk dat bij zulke foto's het sowieso belangrijk is een goede emotie over te brengen.
Ik vind het al helemaal geen "Motor Chicks"
Kijk anders eens wat van Jared Polin op youtube.
Het is een beetje een karakter (gelukkig weet hij dat zelf ook), maar het is uiterst leerzaam om hem aan het werk te zien.
[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 10-07-2014 10:23 ]
Ik vind het zelf jammer dat je bij versie 2 net die voorste paal er een klein beetje af gecropped hebt.
en bij deze duik ik dan ook maar het diepe in met deze plaat :
Moeder en dochter kijken naar papa op de wet track expierence @ hondafest :

IMG_2993 by Bram Stevens, on Flickr
Jared Polin zou ik hier juist niet als voorbeeld naar voren willen brengen. Hij is veel meer van de 'candids' en niet van de geposeerde modelshots.B_FORCE schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 10:20:
@Tuner_111
[....]
Kijk anders eens wat van Jared Polin op youtube.
Het is een beetje een karakter (gelukkig weet hij dat zelf ook), maar het is uiterst leerzaam om hem aan het werk te zien.
Je kunt wel van 'm leren hoor, maar specifiek hiervoor zou ik naar iemands anders zoeken.
Zou zelf eerder aanraden om bijvoorbeeld naar Peter Hurley te kijken, die heeft een heel uitgebreide dvd gemaakt over portretfotografie, The Art of the Headshot, waarin je echt goede tips voor modelfotografie krijgt
Leuke foto, met verhaal en diepte. Van mij had de reflectie in het water wel wat meer gemogen.AoHxBram schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:49:
@ Tuner_111,
Ik vind het zelf jammer dat je bij versie 2 net die voorste paal er een klein beetje af gecropped hebt.
en bij deze duik ik dan ook maar het diepe in met deze plaat :
[afbeelding]
IMG_2993 by Bram Stevens, on Flickr
Hurley heeft zichzelf gespecialiseerd in de studio headshots, waarbij ik ook vind dat hij fantastisch werk levert. De foto van Tuner_111 is toch meer een omgevingsportret is, waarbij er (wat mij betreft) ook een match (of juist contrast) moet zijn tussen model en omgeving. Wat dat betreft kun je ook prima wat dichter bij huis kijken, bijvoorbeeld naar het werk van Ventieldopje.Hahn schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:11:
Jared Polin is best leerzaam, op het gebied van instellingen enzo, maar hij is inderdaad absoluut geen modelfotograaf.
Zou zelf eerder aanraden om bijvoorbeeld naar Peter Hurley te kijken, die heeft een heel uitgebreide dvd gemaakt over portretfotografie, The Art of the Headshot, waarin je echt goede tips voor modelfotografie krijgt
Bedoel je bij de moeder?Jolke schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:39:
[...]
Leuke foto, met verhaal en diepte. Van mij had de reflectie in het water wel wat meer gemogen.
Anders ben ik wel benieuwd hoe je meer reflecties in het water van het wegdek kunt krijgen...
Dat klopt, dat hij geen echte modellenfotograaf is.Grozno schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 13:08:
[...]
Jared Polin zou ik hier juist niet als voorbeeld naar voren willen brengen. Hij is veel meer van de 'candids' en niet van de geposeerde modelshots.
Je kunt wel van 'm leren hoor, maar specifiek hiervoor zou ik naar iemands anders zoeken.
Dat geeft Polin zelf ook toe (en verwijst naar Peter Hurley)
Echter laat hij wel zien hoe je met modellen te werk kunt gaan ook als het je ding niet helemaal is, of als je ermee kunt beginnen en legt dat op een simpele manier uit.
Dat was de reden om hem te noemen.
Mocht je het echte modellenwerk doen, dan kun je idd beter verder zoeken
En onthoudt, "It's all about the Squinch!"
[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 10-07-2014 23:48 ]
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Ik heb nog een paar cm over maar daar houd het natte wegdek ook op en is het droog.Jolke schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 19:53:
Yep, bij moeders bedoel ik. Heb je nog ruimte over aan de onderkant? Nu is het zo afgesneden.
Het is juist de bedoeling dat de nadruk daar op ligt, anders had ik de foto niet eens gemaaktJolke schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 13:31:
Ah, ok...da's jammer. De reflectie maakt het erg mooi, maar dan zou je nadruk ook wat minder op de interactie auto en moeder/zoon liggen.
Haha maakt niet uit maar ik quote even mezelf :Jolke schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:15:
Ah, juist ... ik dacht juist dat het om het 'verhaal' ging. Ook goed
Lijkt me toch duidelijk dat de nadruk dan ligt op dat ze kijken naar vaders.AoHxBram schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:49:
@AohxBram, Vindt het een mooie plaat! bovenaan misschien wat veel ruimte overgehouden?
Foto van mijn hand, ik ben totaal geen autofotograaf dus ben heel benieuwd wat jullie er van vinden. Enige zelfkritiek; onderaan weinig ruimte links het geel/zwarte paaltje wat ik storend vind.

Overdreven perspectief, het heeft soms wel wat, maar van de foto word ik niet heel erg warm.
Helaas had ik de sleuteltjes niet in m'n zak, dus moest ik het hier mee doen
we dwalen af

Afgelopen maandagavond was het vuurwerk op de Waal bij Nijmegen:

Heb het ondertussen op versie 3 gecorrigeerd. Dankje !AoHxBram schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:49:
@ Tuner_111,
Zal ik zeker eens bekijken, dankje voor de tips.Grozno schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 15:16: Hurley heeft zichzelf gespecialiseerd in de studio headshots, waarbij ik ook vind dat hij fantastisch werk levert. De foto van Tuner_111 is toch meer een omgevingsportret is, waarbij er (wat mij betreft) ook een match (of juist contrast) moet zijn tussen model en omgeving. Wat dat betreft kun je ook prima wat dichter bij huis kijken, bijvoorbeeld naar het werk van Ventieldopje.
Vind zelf V2 veel beterGhengis schreef op maandag 14 juli 2014 @ 19:36:
@Tuner, er is al heel wat over je foto's gezegd dus het wordt veelal herhaling. Versie twee is een stuk beter, ook omdat de modellen meer uit de omgeving springen!
@ tobiasvs erg leuke plaat !
dan een nieuwe shoot
heb deze week nog eens een shootje gaan doen in duparc.. deze plek blijf voor me een inspiratiebron

De Volledige Reeks kan je hier vinden: http://photographybram.com/models-shoot/lovely-lady/
Laat zeker weten wat jullie er van vinden !
Greetz Tuner111
@Tuner_111: Ik heb zelf niet veel ervaring met dit soort fotografie, Maar technisch gewoon een mooie plaat. Kan iets ruimer gekaderd misschien.
Dan ikzelf:

@ tobiasvs: Holy shit balls awesome! Is het een composite, of gingen ze echt tegelijk af? Ik ben ook wel benieuwd naar de instellingen die je hebt gebruikt.
@ Tuner: Leuk, maar ik vind het jammer dat haar gezicht net in de schaduw zit.
@ Bio: Leuk landschap. Fijn hoe de rotsen je verder de foto insturen, alleen jammer dat daar verder niets te zien is.
Mijn plaat is een echte testfoto:

Composite?Grozno schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 22:24:
@ tobiasvs: Holy shit balls awesome! Is het een composite, of gingen ze echt tegelijk af? Ik ben ook wel benieuwd naar de instellingen die je hebt gebruikt.
Tegelijk afgaan?
Als je een wat langere sluitertijd gebruikt registreert de sensor toch alle pijlen die vlak na elkaar uiteenspatten?
Over jouw plaat: Zoals je al zegt een echte bokeh testplaat.
Vind het graan trouwens iets te licht voor de achtergrond (maar als het donkerder zou zijn valt het misschien te veel weg in de achtergrond).
[ Voor 6% gewijzigd door AdmiralSnipe op 16-07-2014 22:41 ]
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
@Bio: Mooi hoe de zon op de rotsen schijnt. Is het de bedoeling dat het linksboven zo licht is?
Mijn dochter was in Dierenpark Emmen aan het staren/dromen. Onderstaande foto heb ik genomen met een Sony RX100-II op Auto modus. In nabewerking de saturation verlaagd en wat mensen eruit gecropped.

Ik zie dat de elleboog enigszins afgesneden wordt, en de schaduw van een 'dakje' rechtsboven haar hoofd valt op.
Jammer dat je dochter niet nog net iets meer naar links staat, dat was nog iets beter geweest.
Dan vraagt de kijker zich nog meer af waar zij zo naar kijkt.
Zwart wit zal hier denk ik ook wel erg fraai uitkomen denk ik.
Contrast mag ook wel wat opgeschroefd worden
Scherpte-diepte is ook wel erg krap.
Maar het begin is er iig
Nu nog van full-auto afhalen
@tuner mooie foto. Heb de serie ook even bekeken maar vond deze er toch wel tussenuit springen. De foto 'kirby2' is ook fraai. Maar dat kan ook door het model komen
Vanavond even in de tuin wat kleine spinnetjes heel groot laten lijken.
Heb er nog weinig aan geshopt. Even die witte vlek weghalen werd niet even. Dus maar even zo gelaten.

Groot op : https://www.flickr.com/photos/lasteraar/
[ Voor 94% gewijzigd door Lasteraar op 17-07-2014 00:51 ]
Qua instellingen: heb met bulb geschoten, diafragma's tussen de f/13 en f/7.1, ISO 100 en sluitertijd getimed op basis van het vuurwerk (tussen de 2 en 5 seconden geloof ik). Daarna in Photoshop over elkaar gezet en het vuurwerk een beetje verschoven, zodat de lucht overal mooi gevuld was. Het was voor mij de eerste keer vuurwerk fotograferen dus even uitproberen. Tevens de eerste keer dat ik de bulb-modus gebruikte. Best handig!
Uiteindelijk dus één achtergrond gebruikt (daar waar er nog een beetje kleur in de lucht zat) en vervolgens de rest van de layers via de screen-blending mode en met een mask eroverheen gezet. Rond zonsondergang verandert de achtergrond sterk, dus dat was wel even klooien. De tijd waarin het vuurwerk mooi in balans is met de hemel is erg beperkt. Ook werden de pijlen relatief snel achter elkaar afgeschoten, waardoor het vuurwerk van pijl 1 tegelijk in de lucht was met het lichtspoor van pijl 2. Qua timing was het dus wel even lastig...
@Lasteraar: nice! Witte vlek is inderdaad een beetje storend. Verder is 't een erg mooie plaat
[ Voor 3% gewijzigd door tobiasvs op 17-07-2014 08:32 ]
Bedankt voor je kritiek. Ik heb wat aanpassingen gemaakt. Is onderstaande foto nu beter?

Ik heb de RX100-II nog maar net dus ik vind het nog lastig snel de juiste instellingen te zetten als het foto-moment zich maar heel kort voor doet. Vandaar de Full-Auto modus
Laatst deze foto geschoten, met Lightroom wat gecropped en aangepast. Laat maar horen wat jullie er van vinden.

Erg vrolijke foto. Vind de verhoudingen erg geslaagd, maar de kleuren wat raar. Een beetje pastellig, wat misschien wel past bij een baby, maar waardoor de baby zelf wat rood over komt. Ook zou ik de schaduw in de linkerhoek wat drukken.BlackHat schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 11:12:
@Mastermind, leuk om te zien dat er meer mensen de RX100 II gebruiken.
Laatst deze foto geschoten, met Lightroom wat gecropped en aangepast. Laat maar horen wat jullie er van vinden.
[afbeelding]
@tobiasvs: mooie long exposure. Jammer dat de lichtjes van de stad wat vaag zijn, vooral de toren. Verder een mooie voorbeeld van Lightbrushing!
@Tuner_111: mooie plaat, haar blik is verleidelijk, maar als ik de rest van de serie bekijk is dat ook haar enig blik die ze op kan zetten. Beetje jammer, want zo zien de foto's er, ondanks dat de compositie vaak erg spannend is, veelal hetzelfde uit.
@Bio: mooie rustige plaat... zou em best als achtergrond in Windows willen plaatsen. Vind het niet erg dat er niets specifieks te zien is. De zon had wellicht iets minder fel gemogen.
@Mastermind: leuke dromerige foto, die goed uitkomt in sepia. Vind alleen net jammer dat je voor rechts veel ruimte gekozen hebt; nu kijkt het meisje het beeld uit, ipv in, waarbij de mensen helemaal rechts storen.
@BlackHat: vrolijke foto, kinderen kunnen helemaal happy worden van muziek uit een headphone.
Vind de kleuren wat raar: veel rood en veel turquoise.
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.