Ik heb al een tijdje niets meer gepost in dit topic, maar ik volg het nog wel regelmatig. Dus eerst maar eens een zooi commentaar:
Ghengis - Vette bak, maar ik vind de foto wel erg rommelig door de heftige reflecties en het paaltje, en de andere auto, en de schaduwen/lichtvlekken op de muur. Maar mijn grootste punt van kritiek is dat hij niet recht staat, en dat doet echt af aan de symmetrie. Hij had van mij ook op zich nog een tikje lager gemogen. De achtergrond vind ik wel perfect bij het onderwerp passen, maar er zou nog wel gecorrigeerd moeten worden voor de perspectiefvertekening. Je hebt er alleen geen ruimte meer voor (denk ik?). Volgende keer dus iets je ruimer nemen, zodat het nog wel kan.
Tobias - Erg bijzondere plaat. Vet gedaan.

Ik zou alleen de lichte bosjes op de voorgrond nog wat donkerder maken.
Tuner - Spannende plaat. Ze zit er nogal ongemakkelijk bij. Ik ben er niet helemaal over uit of dat nou meewerkt aan de plaat, of er afbreuk aan doet. Het is in ieder geval interessant. Haar gezicht (ogen) lijken niet echt scherp te zijn. Het gezicht is ook wat aan de donkere kant. Ik zou het daar iets lichter maken en de ogen iets beter uit laten komen. De houding is niet zo flatteus voor de arm, doordat haar spieren en vel naar buiten worden gedrukt. Allemaal kleine puntjes. Al met al gewoon een sterke plaat.
Bio - Interessant landschap, maar er is meer uit te halen. De plaat oogt in ieder geval erg flets en zou zeker profiteren van wat nabewerking. Ik vind vooral de rotspartijen interessant en het licht wat erop valt. Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden waren, maar ik ben benieuwd hoe het eruit zou hebben gezien als je nog een meter of 30 naar links was gegaan en dan meer van de rotsen op de plaat had gezet.
Woudoud - Een testfoto... voor bokeh? Ja, mooie bokeh. Wat verwacht je verder aan commentaar?
Mastermind - Leuke foto. Heerlijk ook, hoe kinderen helemaal op kunnen gaan in zo'n dierentuin (en ik zelf af en toe ook nog...

). Puntjes van kritiek: onbalans in compositie - enigszins opgelost in 2e versie, maar ik zou denk ik juist graag meer ruimte aan de linker kant willen zien. 2e versie werkt wel, maar dan zou ik de crop aan de rechtkant zo houden als in de 1e versie. Nu leiden die mensen op de achtergrond af van het gevoel van isolatie. En die donkere vlek rechtsboven haar hoofd is jammer.
Lasteraar - Toffe plaat! Erg leuk, die DoF werking met dat web. Misschien nog een wat zwaardere vignet erop klappen?
Blackhat - Ik vind het een hele vrolijke plaat. Zou een vette album cover maken in het vierkant! In de laatste versie mis ik wel wat ruimte aan de linker kant. Die vlekken zou ik subtiel proberen weg te werken met een plaatselijke aanpassingsbrush om de helderheid/clarity te verlagen.
Roger - Aparte plaat. Ik heb even een Mirror's Edge momentje hier!
Erik - Fijne foto. Net iets te krap aan de rechter kant wat mij betreft. Good job met het vinden van een compositie waarin geen (duidelijk) moderne elementen te vinden zijn. Best lastig in de stad!
Gert - Met flitser verwacht ik interessante lichtinval en kraakheldere kleuren, of was dit de pop-up flash? Wat was hier precies je workflow en welk beeld had je voor ogen wat je wilde bereiken? Zelf vind ik dit erg vette foto's van bloemachtige shizzle met flits (check voor inspiratie):
http://500px.com/ShihyaKowatari
... oh wacht
Hoe bedoel je dat met die flitser? Hij stond naar boven gericht, dus maakte geen flits op de foto.
Waarom naar boven? Was er een oppervlak waar het licht vanaf kon kaatsen? Het geeft een veel dramatischer effect, met scherpe contrasterende schaduwen en benadrukking van fijne structuur van bladeren e.d. als je de flitser van je camera af haalt en onder een hoek op de bloem richt. Ga er eens mee experimenteren zou ik zeggen.
Tommy - Lekker strakke plaat. Ik zou alleen de horizon liever uit het midden zien. Of je dan een stuk van de boven of onderkant afcropt laat ik aan jou over..
Cyleo - Wauw wat een plaat! Prachtige compositie. Hij zou het denk ik ook erg goed doen in zwart-wit met meer contrast. Als ik toch nog iets te zeiken mag hebben: Een tikje meer ruimte bovenin zou wel fijn zijn, en ik zou de tak+blaadjes in de linker bovenhoek eruit proberen te halen voor een iets rustiger beeld. Anyway, uitprinten en ophangen!
Zo!
En nu zelf nog een plaatje met jullie delen.
Minou by
Sytse Zijlstra, on Flickr
Ik zet hem hier omdat ik graag advies wil. Ten eerste ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden.
Zelf ben ik redelijk tevreden met deze plaat, al zijn er echt nog wel wat verbeterpuntjes. De schaduwen zouden nog wel wat zachter mogen, en het licht is een beetje een rommeltje met gebounced licht van mijn speedlicht vanaf het plafond, links boven, en strijklicht van een halogeenlamp (met andere kleur) van rechts. Kleur is erg lastig te corrigeren in de nabewerking, maar ja... je moet roeien met de riemen die je hebt, en ik heb gewoon geen volledige studiobelichtingssetup...
Maar waar ik eigenlijk vooral advies over wil is het werken met een model. Het is iets waar ik absoluut niet goed in ben, maar het lijkt me wel erg leuk om hier beter in te worden.
Ik vond het lastig om een relaxte sfeer te creëren en ik merkte aan haar ook dat ze erg onzeker (over zichzelf en wat ze moest doen) en gespannen was voor de camera (haar eerste shoot). De plaat hierboven is toevallig gemaakt tijdens het testen van het licht, toen we, zeg maar, nog niet 'echt' begonnen waren. Ik vind dit zo'n leuke plaat omdat ze er zo ontspannen uitziet. Ik vond het daarna erg lastig om haar te laten ontspannen. Soms lukte het een klein beetje door haar bijvoorbeeld iets over haar vakantie te laten vertellen. Ik denk ook dat ik het zelf teveel wilde forceren om een goede foto te krijgen. Daarnaast waren er ook veel awkward stiltes, waarin ik niet zo goed wist wat ik moest zeggen. Ook vond ik het lastig om haar aanwijzingen te geven over wat ze moest doen. Ik had ook niet echt een duidelijk beeld in mijn hoofd over wat ik wilde. Zij zelf trouwens ook niet.
Dus graag jullie tips / ideeën voor het werken met modellen, en dan vooral over het creëren van een relaxte sfeer en het wegnemen van onzekerheden.