[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 17:41
Cyleo en Jolke, dank je voor de reactie. Hierbij de originele foto:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5551/14489196330_af1ee3903f_c.jpg

Volledig formaat: https://farm6.staticflick...89196330_61cff6f469_o.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door BlackHat op 17-07-2014 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Stuk beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
Haha... Dank je, ik denk dat hij wel een laagje kan krijgen. Contrast en belichting kan wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ja stuk beter inderdaad :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Zie zo gauw de exif informatie niet... heb je die ergens staan, BlackHat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:58

Scrummie

Think different

BlackHat schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:28:
Cyleo en Jolke, dank je voor de reactie. Hierbij de originele foto:

[afbeelding]

Volledig formaat: https://farm6.staticflick...89196330_61cff6f469_o.jpg
Verveelde me, en heb iets met brightness en contract gedaan:

https://app.box.com/s/738tdhh1slzitabl784j

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
@Jolke,

X-Resolution - 240 dpi
Y-Resolution - 240 dpi
Compression - JPEG (old-style)
Thumbnail Offset - 172
Thumbnail Length - 7353
Displayed Units X - inches
Displayed Units Y - inches
Photoshop Thumbnail - (Binary data 7353 bytes, use -b option to extract)
Viewing Cond Illuminant - 19.6445 20.3718 16.8089
Viewing Cond Surround - 3.92889 4.07439 3.36179
Viewing Conditions Illuminant Type - D50
Measurement Observer - CIE 1931
Measurement Backing - 0 0 0
Measurement Geometry - Unknown (0)
Measurement Flare - 0.999%
Measurement Illuminant - D65
XMPToolkit - Adobe XMP Core 5.5-c002 1.148022, 2012/07/15-18:06:45
Original Document ID - A6A4F0A9BDE5BB6C368703D0611C7DC4
Document ID - xmp.did:050527e0-13bd-9148-a449-5ff01dda8202
Instance ID - xmp.iid:050527e0-13bd-9148-a449-5ff01dda8202
Metadata Date - 2014:07:17 13:09:06+02:00
DCTEncode Version - 100
APP14 Flags0 - [14]
APP14 Flags1 - (none)
Color Transform - YCbCr

@Scrummie, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuner_111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 10:34
Thanks all :)

@BlackHat mooie foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
@Scrummie, is wel erg licht geworden - de baby lijkt wel te zweven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Ik vind eigenlijk dat je nog wel genoeg ondergrond ziet om te zien dat 'ie niet zweeft :) En door 'm zo licht te maken vind ik 'm echt veel sterker. Ik zou zelfs zeggen laat 'm uitprinten en hang 'm op. Weinig ouders die zo'n foto niet aan de muur zouden willen hebben van hun eigen kind.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:18

Isniedood

nee, echt niet!

Ik vind de bewerking van Scrummie ook erg gaaf gedaan! Kan ook alleen doordat het een leuke foto is.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Isniedood schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 08:54:
[...] Kan ook alleen doordat het een leuke foto is.
Mee eens, van een slechte foto kan je geen goede foto maken. Garbage in, garbage out :)

edit:
Tiepvaut

[ Voor 5% gewijzigd door Jolke op 21-07-2014 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:21
Mastermind schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 10:39:
@B_FORCE
Bedankt voor je kritiek. Ik heb wat aanpassingen gemaakt. Is onderstaande foto nu beter?
[afbeelding]
Wat een goede tip! En wat is dit dan ook een echt mooi foto geworden, de indruk die het achter laat. Een van de toppers van dit forum mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:25
Scrummie schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 16:16:
[...]

Verveelde me, en heb iets met brightness en contract gedaan:

https://app.box.com/s/738tdhh1slzitabl784j
Als het dekentje iets duidelijker kan worden en misschien de iris van z'n oogjes nog stukje helderder is de foto helemaal top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31

Zym0tiC

^_^

Tijd om eens mee te doen in dit topic/sub-forum :)

@Mastermind: Persoonlijk vind ik de eerst versie beter gelukt. De sephia variant komt op mij wat te hard over en heeft een iets minder fijne uitsnede waardoor de houten balk linksonder wat minder gevoel van diepte creëert.

@Lasteraar: Erg mooie foto! De witte vlek stoorde mij in eerste instantie niet echt, totdat ik las dat die er zat :p. Misschien in LR deze met de adjustment brush met exposure op -.1 iets minder aanwezig maken?

@BlackHat: Leuke foto, eigenlijk niets op aan te merken.

Onderstaande foto is gemaakt vanaf de Kyoto Sky Tower in Japan. In lightroom het idee gekregen om een soort van maquette setting ervan te maken wat denk ik redelijk gelukt is. Het groen erin gehouden om de kijker naar het onderste "venster" te leiden waar de kleine auto's vanuit bird-eye perspectief nog eens extra deze setting benadrukken.

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2912/14698771102_f67403a5cf_c.jpgGrey matter by Roger Lahaye, on Flickr

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Leuk idee, Zym0tiC. Ik vind dat vaak wel een mooi effect geven, zo'n gedeeltijk ingekleurde plaat.
Hier pakt het m.i. ook goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik zou het gras iets minder geel maken en iets meer verzadigen. Dan is het ook echt duidelijk dat er één kleur uitspringt. Je zwart-wit-omzetting is goed, lekker veel contrast.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Na de foto nog een keer bekeken te hebben, valt me op dat het dak rechtsboven nogal geel geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02-2021

EviZ

Move Your Mind

@ BlackHat: LOL...gave foto!

@ Zym0tiC: fraai standpunt en lijnenspel, al had ik 'em liever in geheel z/w gezien, maar dat is smaak.

Afgelopen zondag in de Utrechtsestraat in Amsterdam:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2918/14679090646_af7d20e17d_o.jpg
Amsterdam by Erik Visser (EviZ.nl), on Flickr

Mijn Flickr, Mijn 500px en Mijn Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
EviZ, dank je wel!

Mooie foto, ik ben niet echt een ZW fan maar ik ben erg benieuwd hoe deze er uit ziet in kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Waarschijnlijk erg druk, ik vind het z/w wel mooi (nostalgisch) uitpakken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Lekkere plaat EviZ! Ik vind hem super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Bedankt voor de reacties. Het gele dak was me nog niet eens opgevallen, gelijk maar gefixed. En mee eens dat het geel van het gras wat minder mocht, meer verzadiging maakte het echter niet mooier op tbh dit dan ook achterwegen gelaten

@EviZ: mooi! zw maakt de foto imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-05 10:34
Onder het mom van ik wil er graag meer over leren. Heb deze foto gemaakt met flitser en bewerkt met Lightroom 4. Ben benieuwd naar de opmerkingen die jullie hebben.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5556/14532107197_62dfd2d87b_z.jpgFlower by Gert van Duijn, on Flickr

Even voor de de duidelijkheid alle commentaren zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Zal ik aftrappen? Volgens mij is ie niet scherp.
Compositie vind ik leuk, kleuren mooi, rustige achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
Jolke schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 19:51:
Zal ik aftrappen? Volgens mij is ie niet scherp.
Compositie vind ik leuk, kleuren mooi, rustige achtergrond.
Ja dat dacht ik dus ook, maar heb sinds paar dagen last van me lenzen (voor me ogen) en dacht dat het daaraan lag :P.

Maar blijkbaar had ik het wel goed gezien, bedankt voor je commentaar :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Hij centrum van de bloem is inderdaad niet scherp, maar kijk eens naar het puntje van de bovenste witte blaadjes. Daar oogt hij scherper.
Misschien back-focussing van de lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
Kan een keuze zijn vierkante foto en het onderwerp in het midden. MAar over het algemeen wordt het anders geleerd. ;)
Daarnaast als je leuk met lightroom wilt spelen zou ik voor wat spannender bloem gaan 1 met meer kleuren en dan nog je flitser niet op je fototoestel zetten maar verlengen met kabel ofzo.
2 bloemen op 1 foto en dan op 1 scherpstellen vond ik zelf wel mooi:
https://flic.kr/p/nmVTKe
Maar ik heb hier wel een opzet macro lens voor gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Haas_nl op 22-07-2014 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
pdebie schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 20:15:
Hij centrum van de bloem is inderdaad niet scherp, maar kijk eens naar het puntje van de bovenste witte blaadjes. Daar oogt hij scherper.
Misschien back-focussing van de lens?
Volgens mij stond hij op AF inderdaad, had daarvoor even zitten spelen met de MF.
Haas_nl schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 23:17:
Kan een keuze zijn vierkante foto en het onderwerp in het midden. MAar over het algemeen wordt het anders geleerd. ;)
Daarnaast als je leuk met lightroom wilt spelen zou ik voor wat spannender bloem gaan 1 met meer kleuren en dan nog je flitser niet op je fototoestel zetten maar verlengen met kabel ofzo.
2 bloemen op 1 foto en dan op 1 scherpstellen vond ik zelf wel mooi:
https://flic.kr/p/nmVTKe
Maar ik heb hier wel een opzet macro lens voor gebruikt.
Hmm, had hem als vierkant gesneden dus ik zou de standaard foto gewoon moeten houden. Thanks voor de tip.

Ik ben pas sinds een paar dagen met Lightroom actief, maar resultaat is in ieder geval beter dan wat het eerst was. Hoe bedoel je dat met die flitser? Hij stond naar boven gericht, dus maakte geen flits op de foto.

Ja ik was al aan het kijken voor een dergelijke lens. Een leuke instapper en kijken naar een hele goede macro lens. Wil toch dan kwa foto's eerst kijken of ik veel van die foto's maak en dan als ik er veel van maak een kwaliteitsstap maken. En had hiervoor al een goede tip gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:10
@blackkhat: Leuke, spontane foto! Technisch is 'ie misschien niet perfect, maar daar gaat 't ook niet echt om hier :)
@Zym0tiC: Normaal ben ik niet zo van de selective color, maar hier pakt 't best goed uit!
@EviZ: Leuke foto. Zwart wit doet 't goed. Alleen jammer dat die vrouw rechts op de foto niet volledig in beeld staat.
@FRGert: Tsja, een foto van een bloem. Doet mij niet heel veel, eerlijk gezegd. Ook de andere bloemen rechts in beeld storen mij. Misschien de volgende keer volledig van boven maken, zodat alleen het groen van de blaadjes in beeld komt?

Gisteren even naar Den Haag geweest om het gerenoveerde Mauritshuis te fotograferen:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5573/14740286153_1620e7c4d2_c.jpgMauritshuis & Skyline Den Haag by Tom Roeleveld, on Flickr

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
@tommyz, Technisch niet perfect, doh :P Hij is gemaakt met een compact camera (Sony RX100II) :) Ooit ga ik me weer eens richten op DSLR...
BTW, die foto van het Mauritshuis, gaaf hoor... Doe je dit puur met HDR?

@Scrummie, ik heb je lead gevolgd omtrent brightness en contrast. Daarnaast heb ik wat gespeeld met de foto (positie ed).

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5489/14700334936_f19bb96032_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wow, ik vind hem zo veel leuker dan de oude compositie! Ook komen de ogen er beter uit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mooi Blackhat! Goede uitsnede. Misschien kan je nog proberen om de huid iets minder vlekkerig te maken. Ik weet dat baby's en nu eenmaal zo uit kunnen zien en je moet het ook absoluut niet helemaal weg halen maar iets minder zou nog mooier wezen denk ik.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
Moby schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:32:
Mooi Blackhat! Goede uitsnede. Misschien kan je nog proberen om de huid iets minder vlekkerig te maken. Ik weet dat baby's en nu eenmaal zo uit kunnen zien en je moet het ook absoluut niet helemaal weg halen maar iets minder zou nog mooier wezen denk ik.
Ik krijg dat niet helemaal voor elkaar, als ik brightness/contract en belichting wat naar beneden zet dan verliest de foto zijn scherpte. Met de optie levendigheid (lightroom) krijg ik het wel voor elkaar ook dan verliest de foto zijn scherpte, het wordt dan een beetje blurrie.

En wat je zegt, de kleine heeft nu eenmaal die vlekjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Dat hoort bij baby's, het zou eerder onnatuurlijk ogen als die een egaal beige huid zou hebben. Mooie uitsnede gemaakt, en zeker ook dat kleine drupje kwijl maakt het een leuke spontane actie foto!

@tommyz: prachtige foto (wellicht ook voor het nachtfotografie topic?), mooi spiegeling. Hij oogt overal goed scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
tommyz schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 08:57:

Gisteren even naar Den Haag geweest om het gerenoveerde Mauritshuis te fotograferen:

[afbeelding]Mauritshuis & Skyline Den Haag by Tom Roeleveld, on Flickr
Erg gaaf, goed gelukt. Welke originele foto's heb je er voor gebruikt? Mooie compositie en perfect water.

Zelf ook maar eens iets posten. Foto van al een poosje terug die ik tegen kwam bij de collectie opruimen.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2809/9216195500_c2a3306169.jpg
DSC00304 on Flickr

Watervallen in Noorwegen. Tot nu toe op redelijke afstand het mooiste land wat ik heb gezien.

[ Voor 27% gewijzigd door Cyleo op 23-07-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
@Cyleo, wow! Dit nodigt wel uit om op de foto te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11

Deathchant

Don't intend. Do!

Het landschap an sich is wel mooi, maar de uitwerking van deze foto vind ik iets minder netjes. Je ziet duidelijk dat overbelichting zoveel mogelijk ingedamd moest worden en er met een highlights-100 brush doorheen is gegaan waardoor water en luchten grijs-blauw zijn. Ondanks dat en ondanks de wolken waterdruppels had ik iets meer kracht in het water willen zien.

Probeer eens iets minder highlights weg te doen en ietsjes minder blauwe witbalans, misschien ziet dat het dan toch wat natuurlijker uitziet.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:58

Scrummie

Think different

BlackHat schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:07:
@tommyz, Technisch niet perfect, doh :P Hij is gemaakt met een compact camera (Sony RX100II) :) Ooit ga ik me weer eens richten op DSLR...
BTW, die foto van het Mauritshuis, gaaf hoor... Doe je dit puur met HDR?

@Scrummie, ik heb je lead gevolgd omtrent brightness en contrast. Daarnaast heb ik wat gespeeld met de foto (positie ed).

Zie hier het resultaat:

[afbeelding]
_/-\o_ Vind het geweldig, werkelijk :). Zowel qua scherpte en qua compositie. Erg gaaf gedaan!

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
@Blackhat: Ik vind deze nog leuker! Mooi portret! De mijne is HDR, maar met Enfuse (ipv tone mapping, wat het meest bekend is).
@Jolke: Dank je!
@Cyleo: Dank je! Bestaat uit drie exposures (-2, 0, +2 EV) die ik enfused heb. Hierna wat sharpening actions in Photoshop gedaan en als laatste wat aanpassingen in Lightroom.
Over jouw foto: Mooie plaat! Wel eens met Deatchant: Je ziet dat de lucht in de witte delen uitgebeten zijn. Ik zou zelf iets meer vibrance toegevoegd hebben, om het groen er ietsje meer uit te laten sprinten. Verder mooie plaat!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218471

Ik heb al een tijdje niets meer gepost in dit topic, maar ik volg het nog wel regelmatig. Dus eerst maar eens een zooi commentaar:

Ghengis - Vette bak, maar ik vind de foto wel erg rommelig door de heftige reflecties en het paaltje, en de andere auto, en de schaduwen/lichtvlekken op de muur. Maar mijn grootste punt van kritiek is dat hij niet recht staat, en dat doet echt af aan de symmetrie. Hij had van mij ook op zich nog een tikje lager gemogen. De achtergrond vind ik wel perfect bij het onderwerp passen, maar er zou nog wel gecorrigeerd moeten worden voor de perspectiefvertekening. Je hebt er alleen geen ruimte meer voor (denk ik?). Volgende keer dus iets je ruimer nemen, zodat het nog wel kan. ;)

Tobias - Erg bijzondere plaat. Vet gedaan. d:)b Ik zou alleen de lichte bosjes op de voorgrond nog wat donkerder maken.

Tuner - Spannende plaat. Ze zit er nogal ongemakkelijk bij. Ik ben er niet helemaal over uit of dat nou meewerkt aan de plaat, of er afbreuk aan doet. Het is in ieder geval interessant. Haar gezicht (ogen) lijken niet echt scherp te zijn. Het gezicht is ook wat aan de donkere kant. Ik zou het daar iets lichter maken en de ogen iets beter uit laten komen. De houding is niet zo flatteus voor de arm, doordat haar spieren en vel naar buiten worden gedrukt. Allemaal kleine puntjes. Al met al gewoon een sterke plaat. ;)

Bio - Interessant landschap, maar er is meer uit te halen. De plaat oogt in ieder geval erg flets en zou zeker profiteren van wat nabewerking. Ik vind vooral de rotspartijen interessant en het licht wat erop valt. Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden waren, maar ik ben benieuwd hoe het eruit zou hebben gezien als je nog een meter of 30 naar links was gegaan en dan meer van de rotsen op de plaat had gezet.

Woudoud - Een testfoto... voor bokeh? Ja, mooie bokeh. Wat verwacht je verder aan commentaar?

Mastermind - Leuke foto. Heerlijk ook, hoe kinderen helemaal op kunnen gaan in zo'n dierentuin (en ik zelf af en toe ook nog... :D ). Puntjes van kritiek: onbalans in compositie - enigszins opgelost in 2e versie, maar ik zou denk ik juist graag meer ruimte aan de linker kant willen zien. 2e versie werkt wel, maar dan zou ik de crop aan de rechtkant zo houden als in de 1e versie. Nu leiden die mensen op de achtergrond af van het gevoel van isolatie. En die donkere vlek rechtsboven haar hoofd is jammer.

Lasteraar - Toffe plaat! Erg leuk, die DoF werking met dat web. Misschien nog een wat zwaardere vignet erop klappen?

Blackhat - Ik vind het een hele vrolijke plaat. Zou een vette album cover maken in het vierkant! In de laatste versie mis ik wel wat ruimte aan de linker kant. Die vlekken zou ik subtiel proberen weg te werken met een plaatselijke aanpassingsbrush om de helderheid/clarity te verlagen.

Roger - Aparte plaat. Ik heb even een Mirror's Edge momentje hier! }:| :*)

Erik - Fijne foto. Net iets te krap aan de rechter kant wat mij betreft. Good job met het vinden van een compositie waarin geen (duidelijk) moderne elementen te vinden zijn. Best lastig in de stad!

Gert - Met flitser verwacht ik interessante lichtinval en kraakheldere kleuren, of was dit de pop-up flash? Wat was hier precies je workflow en welk beeld had je voor ogen wat je wilde bereiken? Zelf vind ik dit erg vette foto's van bloemachtige shizzle met flits (check voor inspiratie): http://500px.com/ShihyaKowatari
... oh wacht
Hoe bedoel je dat met die flitser? Hij stond naar boven gericht, dus maakte geen flits op de foto.
Waarom naar boven? Was er een oppervlak waar het licht vanaf kon kaatsen? Het geeft een veel dramatischer effect, met scherpe contrasterende schaduwen en benadrukking van fijne structuur van bladeren e.d. als je de flitser van je camera af haalt en onder een hoek op de bloem richt. Ga er eens mee experimenteren zou ik zeggen. ;)

Tommy - Lekker strakke plaat. Ik zou alleen de horizon liever uit het midden zien. Of je dan een stuk van de boven of onderkant afcropt laat ik aan jou over.. :9

Cyleo - Wauw wat een plaat! Prachtige compositie. Hij zou het denk ik ook erg goed doen in zwart-wit met meer contrast. Als ik toch nog iets te zeiken mag hebben: Een tikje meer ruimte bovenin zou wel fijn zijn, en ik zou de tak+blaadjes in de linker bovenhoek eruit proberen te halen voor een iets rustiger beeld. Anyway, uitprinten en ophangen! :Y

Zo!

En nu zelf nog een plaatje met jullie delen.

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2912/14748606273_f02aafa015_c.jpgMinou by Sytse Zijlstra, on Flickr

Ik zet hem hier omdat ik graag advies wil. Ten eerste ben ik benieuwd wat jullie ervan vinden.
Zelf ben ik redelijk tevreden met deze plaat, al zijn er echt nog wel wat verbeterpuntjes. De schaduwen zouden nog wel wat zachter mogen, en het licht is een beetje een rommeltje met gebounced licht van mijn speedlicht vanaf het plafond, links boven, en strijklicht van een halogeenlamp (met andere kleur) van rechts. Kleur is erg lastig te corrigeren in de nabewerking, maar ja... je moet roeien met de riemen die je hebt, en ik heb gewoon geen volledige studiobelichtingssetup...

Maar waar ik eigenlijk vooral advies over wil is het werken met een model. Het is iets waar ik absoluut niet goed in ben, maar het lijkt me wel erg leuk om hier beter in te worden.

Ik vond het lastig om een relaxte sfeer te creëren en ik merkte aan haar ook dat ze erg onzeker (over zichzelf en wat ze moest doen) en gespannen was voor de camera (haar eerste shoot). De plaat hierboven is toevallig gemaakt tijdens het testen van het licht, toen we, zeg maar, nog niet 'echt' begonnen waren. Ik vind dit zo'n leuke plaat omdat ze er zo ontspannen uitziet. Ik vond het daarna erg lastig om haar te laten ontspannen. Soms lukte het een klein beetje door haar bijvoorbeeld iets over haar vakantie te laten vertellen. Ik denk ook dat ik het zelf teveel wilde forceren om een goede foto te krijgen. Daarnaast waren er ook veel awkward stiltes, waarin ik niet zo goed wist wat ik moest zeggen. Ook vond ik het lastig om haar aanwijzingen te geven over wat ze moest doen. Ik had ook niet echt een duidelijk beeld in mijn hoofd over wat ik wilde. Zij zelf trouwens ook niet.

Dus graag jullie tips / ideeën voor het werken met modellen, en dan vooral over het creëren van een relaxte sfeer en het wegnemen van onzekerheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
@Sytsuuh, ik kan je niet heel veel vertellen omtrent de technieken... maar de persoon op de foto lijkt net alsof ze live de uitzending van MH-17 aan het kijken is.

Wat betreft de sfeer creëren... dat is altijd lastig. Belangrijkste is om te bepalen waar de fotoshoot over gaat.
Blije foto, serieus foto etc. Daar moet je op in kunnen spelen... als praten niet je ding is dan zou je paar vragen kunnen stellen (deze kan je ook voorbereiden) zodat zij of hij aan de praat blijft. Daarnaast kan je aangeven of ze verschillende setjes kleding meeneemt zodat zij in ieder geval bezig is/blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
@Sytsuuh: mooie plaat, blik is mooi - in gedachten, ik vind het niet zo'n sombere blik als BlackHat het vindt. Ik vind de achtergrond niet zo mooi met dat rood-zwarte vlak. Maar ik kan me voorstellen dat je dat wel vindt breken met een compleet witte achtergrond.
Detail wellicht, om haar kettinkje de volgende keer net in beeld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
@Jolke, bij wijze van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@BlackHat: Briljant die uitsnede van de baby! Vind hem zo veel leuker dan het origineel. Maar ik blijf erbij dat de iris van zijn ogen net wat meer mag uitspringen. Aardig donker in z'n oogjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHat
@pdebie, _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Sytsuuh: wow wat een lange post ;^). Mbt tot modellenwerk zit er mi veel in de voorbereiding en de ervaring vh model/fotograaf. Het is dus logisch dat het wat onwennig gaat als je niet exact in gedachten hebt wat je wil maken en dat combineert met een eerste keer.

Wat veel aangeraden wordt is om eerst te oefenen op vriend(inn)en als model (maar dan moet je wel zo iemand hebben die het wíl doen - niet in mijn vriendenkring alvast). Dan heb je alvast die drempel veel minder (zowel kant model als kant fotograaf).

De tip van enkele standaard vraagjes voor te bereiden, vind ik erg goed. Met een iets meer ervaren model kan je het ook meteen hebben over al haar vorige shoots en al de shoots die ze nog zou willen doen etc etc.

Verder vergelijk ik modelfotografie graag met stijldansen (metaforen op tweakers - dangerous ;^). Het concept/moodboard bepalen het danstype. Door de voorbereiding kan het model al zien wat je in gedachten hebt en kan jij al nadenken over lichtinval, poses, ... Zie het als je danspasjes in oefenen. Nadien leidt de fotograaf de shoot. Zeker bij een wat onzekerder/minder ervaren model is dat nodig. Ik ben er van overtuigd dat hij/zij dat op dat moment ook wel fijn vindt. Zeker als je je aanwijzingen ook begeleidt met een kwinkslag ed. Als tweaker heb je wellicht wel een tablet of phone (*) bij je waar je dan je moodboard foto per foto ook als geheugensteuntje kan gebruiken tijdens de shoot.

(*) volgens die definitie ben ik geen tweaker :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-06 22:10
@FRGert
Ik vind het een mooie foto. Kleuren zijn goed, scherpte kan ik wat lastig beoordelen want ik kan niet het origineel bekijken op Flickr. Deze kleinere versie mag van mij wat scherper. Let op dat lichte delen in een foto de meeste aandacht trekken, in dit geval wordt mijn aandacht afgeleid door de gele en witte bloemen op de achtergrond. Ik had de foto daarom nog mooier gevonden als de achtergrond helemaal bestond uit groen gebladerte.

@tommyz
Bijzonder mooie foto. Door de vele details, blijf ik er naar kijken. Het Mauritshuis trekt niet alle aandacht, maar is toch duidelijk het belangrijkste element in de foto. Ik vind het mooi dat achter de klassieke facade, de moderne regeringsgebouwen te zien zijn. Ik twijfel of er wat van de boven- en onderkant af kan, aan de ene kant gebeurt er niets in die delen, aan de andere kant zorgt het daarom juist voor rust.

@BlackHat
Ik vind het leuk om de spontaniteit van het kind te zien, de lach de grote ogen en dan zie ik de enorme koptelefoon. Er zit duidelijk humor in. Ik word afgeleid door het witte vlak aan de rechterkant en ik vind de overbelichting van de arm lelijk. Ik zou de foto bijsnijden zodat je het overbelichte deel van het armpje niet ziet. De witte achtergrond zou ik vullen donker maken.

@Cyleo
Schitterend landschap. Ik vind je uitsnede wat vreemd, ik mis de onderkant. Je had twee horizontale foto’s boven en onder kunnen maken en dan kunnen stitchen. De foto is overbelicht, daardoor zitten er uitgebeten delen in de lucht. In de wolken zie ik posterisatie, dat is erg lelijk.

@Sytsuuh
Ik vind het niet zo’n boeiend portret. Ik voel niet de behoefte om er naar te blijven kijken. De huid vind ik te rood, de kleurverdeling op de achtergrond is interessant, maar je hebt nu maar 3 tinten in je hele foto: zwart, wit en roze. Daardoor vind ik hem te saai. Het model heeft niet echt een interessante uitdrukking in het gezicht, ik weet niet welke emotie ik zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 16:11

MazeWing

The plot thickens...

@cyleo: erg mooie foto! Doet me denken aan Avatar. Helaas was de lucht die dag niet zo mooi en heb je er nog het beste van proberen te maken in photoshop. Ik vind het goed gelukt!

@Sytsuuh: fijne kleuren en een goede compositie. Echter vind ik de uitstraling van het model op deze foto wat minder. Ondanks dat het volgens mij een mooie vrouw is :)

Mijn bijdrage:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hewhAUSl.jpg

Genomen in de ochtend op het eiland Cres (Kroatië)

[ Voor 163% gewijzigd door MazeWing op 27-07-2014 14:10 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11

Deathchant

Don't intend. Do!

dat draaikolk-achtige effect onderin vind ik wel een eyecatcher :) Mooie foto. Hazy maar toch contrastrijk. Ik vind em goed :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Laatst online: 18-07-2021
Dat portret van de dame hierboven vind ik gewoon mooi gedaan. De achtergrond past mooi bij haar looks.

@MazeWing: Je plaat vind ik er prima uitzien, maar is niet erg groot te bezichtigen. Qua foto is het naar mijn idee een hele mooi. Maar om je foto's technisch beter te krijgen (wat de foto weer mooier maakt zou je denk ik beter een grotere versie kunnen delen.

Het lukt me nog niet om een bewegend onderwerp scherp vast te leggen. Er ontstaat bijna iedere keer bewegingsonscherpte. Onderwerpen die groter in de zoeker verschijnen lukken beter. Wanneer moet de stabilisatie aan of uit? Is er een bepaalde sluitertijd aan te bevelen? Hieronder staat een foto die vanmiddag gemaakt is. Meestal (bij onderstaand voorbeeld niet) is het zelfs zo dat de omgeving wel scherp is, maar het onderwerp niet.

200mm 1/400 f2.8 iso 100
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Hl8ecYLl.jpg

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Om een bewegend voorwerp scherp te krijgen moet je óf een hele snelle sluitertijd nemen (1/500e, bij auto's zelfs 1/1000e of sneller, afhankelijk van hoe snel ze rijden) óf je camera meebewegen (draaien om je as, maar je mag ook meerennen :+). Dan kan je de auto scherp krijgen en de omgeving er omheen zal dan minder scherp of helemaal wazig zijn.

Qua stabilisatie maakt het niet heel veel uit, die stabiliseert alleen je eigen bewegingen, niet die van je onderwerp.

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 27-07-2014 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Hahn schreef op zondag 27 juli 2014 @ 20:59:
Om een bewegend voorwerp scherp te krijgen moet je óf een hele snelle sluitertijd nemen (1/500e, bij auto's zelfs 1/1000e of sneller, afhankelijk van hoe snel ze rijden) óf je camera meebewegen (draaien om je as, maar je mag ook meerennen :+). Dan kan je de auto scherp krijgen en de omgeving er omheen zal dan minder scherp of helemaal wazig zijn.

Qua stabilisatie maakt het niet heel veel uit, die stabiliseert alleen je eigen bewegingen, niet die van je onderwerp.
Bedankt! De sluitertijd zal in ieder nog verder omhoog moeten. Deze auto reed denk ik 30 km/h met sluitertijd 1/400. Ik probeer soms de camera mee te bewegen maar ik weet niet hoe ik dat precies uit moet voeren. Bijvoorbeeld: moet je na de release door blijven pannen of juist de camera direct stilhouden? Ik begrijp dat VR soms juist uit moet, behalve bij stilstaande onderwerpen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Gewoon mee blijven bewegen, ook tijdens het maken van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Top, dan ga ik daar mee oefenen. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 22:22

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Luxicon schreef op zondag 27 juli 2014 @ 21:50:
[...]

Bedankt! De sluitertijd zal in ieder nog verder omhoog moeten. Deze auto reed denk ik 30 km/h met sluitertijd 1/400. Ik probeer soms de camera mee te bewegen maar ik weet niet hoe ik dat precies uit moet voeren. Bijvoorbeeld: moet je na de release door blijven pannen of juist de camera direct stilhouden? Ik begrijp dat VR soms juist uit moet, behalve bij stilstaande onderwerpen.
blijven pannen, zolang mogelijk!
ook de AF op continue zetten en dan de auto een 'tijdje volgen' met ontspan knop half ingedukt (voor de AF)
dan indrukken en niet gelijk stoppen na de foto
de sport is om een zo lang mogelijke sluitertijd te halen

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18-06 23:34

Barrycade

Through the...

En met auto's is het vrij makkelijk te schatten waar ze zullen rijden (tenzij je in tokkiesland woont ;) ). Dus wat ik wel eens deed is manueel focussen op de plek waar je de auto wil fotograferen op het midden van de weg. Hoeft je AF ook niet aan het werk. Maar aangezien je met een 200 mm op 2.8 kan schieten zou je materiaal het ook bij moeten kunnen benen.

Maar dan moet je niet 1/400 instellen, maar even proberen wat het beste uitpakt. Ligt namelijk aan de snelheid van je onderwerp. Het kan tot zeer lange sluitertijden. Zie het vliegtuigentopic waar ze soms de vliegtuigen pannen op belachelijk lage sluitertijden.

In je voorbeeld gaat pannen trouwens ook niet werken. Bij van je af of naar je toe komende objecten kan je niet pannen, ze moeten zo'n beetje parallel aan je voorbij komen. Dus in het geval van de Golf op het moment dat ie je passeert en niet als hij al voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Vishari Beduk schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:21:
[...]

blijven pannen, zolang mogelijk!
ook de AF op continue zetten en dan de auto een 'tijdje volgen' met ontspan knop half ingedukt (voor de AF)
dan indrukken en niet gelijk stoppen na de foto
de sport is om een zo lang mogelijke sluitertijd te halen
Dit ga ik zeker uitproberen. Het is dus de sport om niet te auto te bevriezen, maar zo de sluitertijd langer te houden totdat de auto er echt scherp opkomt? Hoezo is dat? Ik denk omdat zo te zien is dat de auto rijd. Best vreemd dat een auto scherp kan zijn en de omgeving duidelijk beweging van de auto toont.
Barrycade schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:55:
En met auto's is het vrij makkelijk te schatten waar ze zullen rijden (tenzij je in tokkiesland woont ;) ). Dus wat ik wel eens deed is manueel focussen op de plek waar je de auto wil fotograferen op het midden van de weg. Hoeft je AF ook niet aan het werk. Maar aangezien je met een 200 mm op 2.8 kan schieten zou je materiaal het ook bij moeten kunnen benen.

Maar dan moet je niet 1/400 instellen, maar even proberen wat het beste uitpakt. Ligt namelijk aan de snelheid van je onderwerp. Het kan tot zeer lange sluitertijden. Zie het vliegtuigentopic waar ze soms de vliegtuigen pannen op belachelijk lage sluitertijden.

In je voorbeeld gaat pannen trouwens ook niet werken. Bij van je af of naar je toe komende objecten kan je niet pannen, ze moeten zo'n beetje parallel aan je voorbij komen. Dus in het geval van de Golf op het moment dat ie je passeert en niet als hij al voorbij is.
Bedankt. Ik begrijp je uitleg denk ik half. Het is dus een idee om de focus zelf in te stellen en de release precies los te laten wanneer de auto scherp is? Dat kan ik sowieso proberen. Zelfs mensen die lopen worden bij mij niet altijd scherp omdat ik niet weet / wist wat de manier is om dit scherp vast te leggen. Ik dacht enkel door snelle sluitertijden.Het andere gedeelte dat je uitlegt snap ik niet helemaal. Bedoel je dat je langzamere sluitertijden kan gebruiken wanneer je aan het pannen bent?

Is stabilisatie altijd nuttig wanneer er vanuit de hand gefotografeerd wordt? Ik lees vaak dat dit uit moet wanneer er vanaf een statief gefotografeerd wordt. En soms ook dat het geen nut heeft als een onderwerp beweegt. Is dat zo of is dat meer een fabel?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Auto's fotograferen met een lange sluitertijd zou ik me pas aan wagen als het je eerst lukt met snellere sluitertijden ;) Als je met langere sluitertijden gaat spelen, dan krijg je dat de gehele omgeving wazig wordt en alleen de auto scherp. Maar dan moet je dus wel precies op dezelfde snelheid meebewegen, anders werkt het niet.

Maar ik zou zeggen, begin met 1/1000e en werk vervolgens omlaag. Uiteindelijk zou je met 1/10e nog een auto scherp erop moeten krijgen, mits je snel genoeg mee kan draaien.

En handmatig scherpstellen zou ik ook pas aan beginnen als je het een beetje onder de knie hebt.

Wat betreft stabilisatie, dat probeert alleen maar jouw bewegingen te compenseren. Op een statief heb je geen bewegingen, maar kan de stabilisatie alsnog denken dat er iets moet gebeuren, waardoor je juist beweging krijgt (zelf nog nooit meegemaakt overigens, maar schijnt te kunnen gebeuren :P). Bij het fotograferen van auto's heb je denk ik weinig aan stabilisatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Aha, top! Dat stelt gerust. Ik zal met de auto's starten met 1/1000. En goed mee te bewegen nadat de release losgelaten is. Ik heb er zin in, bedankt voor de hulp! Hopelijk kan ik binnenkort een scherpere foto neerzetten van een rijdende auto.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Kort sluitertijd en meebewegen? Maar dan alleen als je een telelens gebruikt, als je standraard objectief gebruikt, dan zul je je beeld alleen maar 'freezen'.
Objecten dichtbij zullen eerder los komen van de achtergrond, dan objecten die ver weg staan. Probeer dan ook dichtbij te staan(of met tele dichtbij 'halen').

Let verder ook op je positie, zorg voor de vrijheid om te draaien en een auto van links naar rechts te kunnen volgen. Houdt ook gerust de knop ingedrukt, zodat je meerdere foto's hebt zeker als je 'continuous focusing' aan hebt staan. Succes, benieuwd naar je resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Hahn schreef op zondag 27 juli 2014 @ 23:16:
Bij het fotograferen van auto's heb je denk ik weinig aan stabilisatie :)
Dus wel, want dan kan de lens gaan corrigeren in de richting haaks op je pan beweging. Daarvoor kennen de Canonlenzen de mode 2 stand op hun lenzen. Die hebben pandetectie.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Klopt, dat was ik ook nog vergeten te melden: Canon lenzen hebben stabilizatie mode 1 en 2. De eerste is voor kleine bewegingsonscherpte in elke richting. Mode 2 is voor het pannen en alleen de vertikale onscherpte word gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Jolke schreef op maandag 28 juli 2014 @ 08:35:
Kort sluitertijd en meebewegen? Maar dan alleen als je een telelens gebruikt, als je standraard objectief gebruikt, dan zul je je beeld alleen maar 'freezen'.
Objecten dichtbij zullen eerder los komen van de achtergrond, dan objecten die ver weg staan. Probeer dan ook dichtbij te staan(of met tele dichtbij 'halen').

Let verder ook op je positie, zorg voor de vrijheid om te draaien en een auto van links naar rechts te kunnen volgen. Houdt ook gerust de knop ingedrukt, zodat je meerdere foto's hebt zeker als je 'continuous focusing' aan hebt staan. Succes, benieuwd naar je resultaten :)
Bedankt voor je tips! Ik heb continious focussing aanstaan hiervoor en gebruik een 70-200 objectief. Na aanleiding van de panning mode (ik heb Nikon) ben ik even op zoek gegaan en deze functie is aanwezig. Dat is mooi meegenomen, want ik wist niet dat dat bestond. Dan is het tijd om te gaan oefenen. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:34

Pixeltje

Woo-woohoo!

Tommyz; Mooie foto, blauw is mooi helder en de weerspiegeling in het water is super! Enige punt van ' aandacht' zou kunnen zijn dat je onderwerp niet echt in het oog springt. Het stoort zeker niet in ieder geval.
Blackhat; Veel betere compositie zo, die kleine springt veel meer in het oog zo en de foto wordt er veel vrolijker van. Scherpte etc, lijken ook goed, lekker aan de muur hangen zo!
Cyleo; Heerlijke kijkplaat, lijkt zo uit een sprookje te komen. De lucht lijkt sterk bewerkt maar eerlijk gezegd stoort me dat niet heel erg.
Mazewing; Net als de foto van Cyleo een heerlijk plaatje om naar te kijken en technisch ook heel netjes, niets uitgebeten en kleuren lijken me vrij echt.

Hier eentje van mij, onlangs geschoten in Frankrijk. Ik heb diverse foto's van de trekker (B/W, kleur, tonemapped, etc) maar ondanks mijn weerstand tegen selective coloring denk ik dat deze plaat toch de leukste is.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3900/14787547443_8b2aff43aa_z.jpg7791_2_3-selected col by Pixeltje, on Flickr

Eigen kritiek; Ondanks het feit dat de foto kaarsrecht staat, lijkt de trekker toch scheef te staan (komt door de ondergrond) en de nummerplaat lijkt wazig, maar ik zou niet weten waarom. Ik wil nog een hoop leren, dus shoot!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-06 10:34

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Jolke schreef op maandag 28 juli 2014 @ 09:58:
Klopt, dat was ik ook nog vergeten te melden: Canon lenzen hebben stabilizatie mode 1 en 2. De eerste is voor kleine bewegingsonscherpte in elke richting. Mode 2 is voor het pannen en alleen de vertikale onscherpte word gecompenseerd.
Klopt ook niet. De lens heeft pandetectie. Bij horizontaal pannen wordt de verticale beweging gestabiliseerd. Bij verticaal pannen (ja, dat kan ook al gebruik je het weining) zal de horizontale beweging worden gestabiliseerd. Wederom: bij Canon. Van andere merken durf ik het niet zo te zeggen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:35
tommyz: Mooie foto! Echt een tommyz foto :9
Maar zie wel overal groen/rode pixels :?

BlackHat: Mooie foto en mooi moment.
Oogjes wat beter uit laten komen is heel simpel te doen met een brush. Zou de foto wel afmaken (imo).

Cyleo: Mooi landschap daar. Was wellicht beter geweest om meerdere opnames (belichtingen) te maken?

Sytsuuh: De foto is, volgens mij, netjes gelukt. Alleen de uitstraling is iets wat mij minder trekt.

MazeWing: Mooie plek voor mooie foto's. Alleen mis ik wat scherpte/detail in jouw foto.
Kan ook geen instellingen terugvinden, dus kan daar ook geen advies op geven.

Pixeltje: Tractor springt er lekker uit. Maar lijkt toch een beetje als het bewogen beeld is of dat de focus niet lekker ligt.

Meteen ook mijn 1e foto in dit topic weer:
(ook weer een excuus om dit topic tussen mijn Myreact te krijgen :9 )

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2899/14581416949_e188625f8f_c.jpgStation Luik-Guillemins by Ren0W, on Flickr

Qua bewerking misschien niet ieders smaak.
Maar ik vond het mooi uitkomen als een soort van aquarel/schets van een architect of voor een soort nieuwbouw.
Wel jammer dat het niet geheel symmetrisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Lijntjes overload to the max :D Zal ook deels door de bewerking komen, maar ik vind 'm érg onrustig en ik heb geen idee waar ik naar zou moeten kijken, waardoor ik 'm verre van fijn vind om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dat idee kreeg ik ook toen ik de foto hier zag.
Op groot formaat valt die heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Uiteraard heb ik 'm ook op groot formaat bekeken, maar dat maakte helaas weinig uit. Zit best potentie in, maar er zitten voor mij te veel onderdelen in die de aandacht opeisen, waardoor ik uiteindelijk nergens langer dan een seconde naar kan kijken en er gewoon onrustig van word :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
@ToyotaMR2: nooit gedacht dat er van zo'n lelijk station een mooie foto gemaakt kon worden! Ik ben er een paar keer geweest, maar ik kon helemaal niets met het station. Veel lijntjes, erg onrustig, maar ik vind em verder wel perttig. Flink bewerkt? De treinen ogen zo scherp.

@ajhaverkamp: Thanks! Weer wat geleerd, wist ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 18-06 23:34

Barrycade

Through the...

@ Jolke qua station en dat er geen mooie foto's te maken zijn moet je even hier kijken: [Showcase] Onderweg (Liege)

En die smaakvolle serie is ook meteen mijn uitgangspunt voor de foto van MR2: veels te druk en de bewerking helpt ook niet mee om het rustiger voor het oog te maken (ook de grote versie niet). Lijkt wel zo'n psychologische plaat waarin je wat gaat bewegen als je er op een bepaalde manier naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Niet perse overdreven bewerkt. Beetje LR en wat SilverEfex.

Staan ook wat rustige varianten op mijn Flickr.
Twijfelde tussen een paar om hier te plaatsen, maar vind deze het meest apart en die andere toch wat de meer gangbare/standaard shots.

Bovenstaande show case is ook zeer licht, terwijl bij mijn shots het zwart/wit wat meer aanwezig is.
Bewuste keuze hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Hm, daar moet ik mijn mening wat bijschaven :)
Die showcase is idd indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:18

Isniedood

nee, echt niet!

Ik vond deze nog beter: [Testcase] Luik Guillemins

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
@MR2 Vind hem zelf erg geslaagd. Het lijkt wel een beetje futuristisch hoe de kleuren van het metaal er uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik heb al een tijdje een dslr maar heb er alleen op vakanties mee gefotografeerd. Ik vind het erg leuk om thuis te komen met een verzameling foto's en wil wat meer aan fotografie gaan doen. Afgelopen week een statief & balhoofd gekocht. Kon niet wachten om hem te gebruiken, zag op de Scheveningen-webcam dat de lucht er mooi uit zag en ben naar de duinen gefietst. Ik heb wat geëxperimenteerd met bracketing, heb hier nog nooit echt mee gewerkt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/87r2q0b.jpg

Groot formaat op Flickr

Gisteren Lightroom en Photomatix geinstalleerd, allemaal nieuw voor mij. HDR foto maken ging makkelijk, maar ik probeerde de lensflare weg te halen en kreeg hem niet mooi weg, dus heb die laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Zeer geslaagde foto, BasPH. Mooie lucht en pad dat je de foto inleidt.
Lensflare stoort me idd ook een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:21
Mooie foto inderdaad. Toch vind ik het oranje wat overdone. Iets minder kleur zou ik nemen, net wat te nep nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Het is wel een ondergaande zon, daar hoort een rode gloed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-06 20:36
Ik vind vooral de oranje gloed op de reling onnatuurlijk overkomen, vooral rechtst ziet het er raar uit.
Verder een geslaagde foto, prima compositie ook.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:02

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@Misschien kan je het eens proberen met LR/Enfuse, voor mij zijn de resultaten van Enfuse veel natuurlijker en makkelijker dan de gebruikelijke HDR methode. Verder is het wel een mooie compositie en interessant om naar te kijken.
recent voorbeeldje van mijn ervaring met Enfuse/HDR

@ToyotaMR2, ik weet het niet. Mijn eerste reactie: iets minder clarity had gemogen. Weet niet of je dat naar +100 heb geschoven maar het is me allemaal net iets te scherp

@pixeltje: In eerste instantie leuk en ik snap je eigen kritiek, precies wat ik dacht voordat ik de rest van je post las. Verder ben ik ook niet zo'n fan van selective color, maar hier vind ik het niet direct storend.

Ook nog even plaatje, vind het jammer dat de bloempotten boven en onder er niet helemaal op staan. Helaas kon ik niet verder naar achter want er stond een auto rechts. Echter zie ik wel dat ik hem niet eens op 18mm heb genomen. Misschien iets meer tijd moeten pakken, maar dit was 1 van de weinige momenten dat de straat leeg was.Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3926/14580149739_353c6fabbd_c.jpg
Labin citystreets, Croatia by Mr Pingu, on Flickr

[ Voor 8% gewijzigd door Mr Pingu op 01-08-2014 19:09 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Nu online
Fijne foto, wel heel veel scherptediepte... onnatuurlijk veel eigenlijk. Mooie kleuren, en een mooi straatje dat je de foto inleidt.
Kabels in de lucht storen me een beetje, maar dat is niet iets waar je iets aan kon doen op dat moment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Mr Pingu schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:48:
@ToyotaMR2, ik weet het niet. Mijn eerste reactie: iets minder clarity had gemogen. Weet niet of je dat naar +100 heb geschoven maar het is me allemaal net iets te scherp
Mooie kleuren en mooi contrast!

+veel helderheid doe ik eigenlijk alleen selectief met een brush bij bepaalde onderwerpen.
Deze foto(s) zitten allen onder de max +30 helderheid/contrast/structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
@bas Vind het ook wel mooie foto vooral als je pas begint! Die zon is wel beetje te fel. dat is jammer, maar composite is wel mooi.
@Mr Pingu Vind de kleuren wel mooi alleen zit er weinig detail in de foto je ziet namelijk alleen maar heel schun de zijkanten van de huizen en daardoor zie je niks van die huizen. En hou je alleen de muur en de straat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@Mr Pingu: image currently not available

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
@ToyotaMR2: Dat is een bijzondere foto. Ik vind het zelf niet zozeer mooi, maar ik vind het wel knap gedaan. Het lijkt haast wel dat het een computerdesign is.

@BasPH: Mooi, sfeervolle foto. Leuk hoe die trap je ogen de foto in leidt. Dat slaat aan bij een vraag van mijn kant.

@Pingu: M'n comment staat daar al. :)

Gister heb ik foto's gemaakt tijdens de zonsondergang en vond alle foto's mislukt. De foto's ogen meestal onscherp en regelmatig is er zelfs bewegingsonscherpte zichtbaar. En dat vanaf het statief! Een aantal maanden geleden heb ik ook foto's tijdens de schemering (en in het donker) gemaakt en was tevreden over resultaten, al zie ik nu wel dat de foto's naar achteren toe sterk afnemen in scherpte. Dat is op een foto op m'n Flickr ook te zien. Gister maakte ik bijvoorbeeld onderstaande foto. Veel is wollig en onscherp. De letters net van links van het midden / boven in beeld lijken wel bewogen.

70mm 1/3 f/4 iso-100
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lzJ2C3Ol.jpg

Hoe kan het zo zijn dat de foto zo snel onscherp wordt en dat er regelmatig bewegingsscherpte te zien is?
Wat ik ook best vreemd vind is dat er snel ruis zichtbaar is, wanneer bijvoorbeeld de belichting wat hoger ingesteld wordt. Ik fotografeer met iso 100 vanaf een stevig statief. Dit viel me ook op toen ik een paar dagen terug met een bewolkte / donkere lucht aan het fotograferen was, er is snel ruis zichtbaar met iso 100 / 125.

[ Voor 1% gewijzigd door Luxicon op 31-07-2014 18:22 . Reden: fotosettings toegevoegd ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Luxicon schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 18:20:
Gister maakte ik bijvoorbeeld onderstaande foto. Veel is wollig en onscherp. De letters net van links van het midden / boven in beeld lijken wel bewogen.
op statief dan VR/IS uitzetten

edit: op jouw flickr staat een foto "Zwolle_Bovenaf_006_27 januari 2014", even heel eerlijk, die foto ziet er niet uit
ik dacht dat je express een artistiek filter erover heen had gedaan maar nu zie ik het ook bij deze foto; net alsof je in de nabewerking een filter erover doet, iets van olie-verf-effect ofzoiets

[ Voor 35% gewijzigd door Vishari Beduk op 31-07-2014 21:15 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
VR stond water later wel uit, maar het werden alsnog mislukte foto's helaas.

En ja, daar ben ik het mee eens. Toen had ik m'n camera met Lightroom nog maar net en had ik overdreven bewerkingen. Dat kan nu nog gebeuren, maar dat doe ik dan niet expres. Dat het een soort olie-verf-effect heeft komt doordat de clarity / whites en noise reduction uitgebreid is toegepast.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik zit nu achter mijn linux bak en kan het daarom moeilijk beoordelen, maar ik zie ook zware compressie artifacten
moeilijk te beoordelen dus

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:35

Grozno

acts without consequence!

@ Pixeltje: Ik vind de kleurenversie toch leuker. :) Verder een prima foto hoor, maar ik denk dat je met iets meer tijd hier wel een leukere foto van had kunnen maken qua compositie. Hij is nu een beetje recht toe recht aan, letterlijk.

@ ToyotaMR2: Ja en nee, lastig. Als ik er even naar kijk vind ik 'm gaaf, als ik langer kijk vind ik de bewerking too much. Hoe het beter zou kunnen, dat weet ik echter ook niet.

@ BasPH: Tja, gewoon gaaf eigenlijk. :) Misschien had de compositie nog wat spannender gekund? Zon wat verder in de hoek en wat meer zicht op waar het pad naar toe gaat?

@ Mr Pingu: Goede foto, maar waarom wilde je de straat leeg? Een persoon in de foto had 'm voor mij helemaal afgemaakt. :)

@ Luxicon: De foto die je post kan ik niet zo veel mee, maar je geeft zelf ook al aan dat deze je niet naar de zin is. Vergis je ook niet in de beperkingen van een statief, het indrukken van de sluiterknop kan al voor teveel trillingen zorgen bij zo'n sluitertijd.

Ik heb een keer iets nieuws geprobeerd: Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5585/14786031081_222794781b_c.jpgKeep It Simple by Woutoud, on Flickr

Mijn eigen puntje van kritiek, de uitgebeten lucht... Fix ik nog wel een keer met photoshop. O-)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Mooi shot, zag 'm al voorbij komen op Flickr :) De warme toning is erg fijn. Wel jammer dat de kleur van de kleding net een andere tint blauw is. Een heel andere kleur bij één van de twee was beter geweest, denk ik. De houding van de jongen lijkt ook iets geforceerd te zijn. Verder een mooie plaat! De uitgebeten lucht stoort me niet heel erg.

[ Voor 23% gewijzigd door tommyz op 31-07-2014 22:06 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:35

Grozno

acts without consequence!

Thanks! Ja, het was een beetje impromptu allemaal. Volgende keer daar inderdaad wat meer aandacht aan besteden. :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218471

Iedereen bedankt voor de feedback + tips!
Even voor de duidelijkheid: het model is ook een vriendin van mij.
BlackHat schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 08:50:
@Sytsuuh, ik kan je niet heel veel vertellen omtrent de technieken... maar de persoon op de foto lijkt net alsof ze live de uitzending van MH-17 aan het kijken is.
En wat vind je daarvan?
Jolke schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:55:
Detail wellicht, om haar kettinkje de volgende keer net in beeld te hebben.
Goed punt, maar erg lastig in praktijk te brengen. De ruimte was erg donker, dus als ik door mijn zoeker keek zag ik bijna alleen maar een silhouet. Meer licht van voren kon niet, want dan zou het helemaal een rommeltje worden. Toch maar even sparen voor meer studioapparatuur...
Ik ook. Iemand tips om dit in Lightroom aan te passen?

Mazewing - gafe foto. Tinten zouden van mij wat warmer mogen.

Luxicon - De foto staat scheef, en de lantaarnpaal en het takje leiden af. De hoek op de auto vind ook ook niet zo interessant. Wat wilje je met deze foto laten zien? Was het slechts een probeersel om een bewegende auto er scherp op te krijgen? Welke lens heb je gebruikt? Ik lees 70-200 van Nikon? Met VR? Dan moet de VR geloof ik op normal en niet op active als je gaat pannen.

Pixeltje - mooi licht. Jammer dat de gebieden die neutraal gekleurd zouden moeten zijn een blauwe tint hebben. Dat maakt het rommelig.

Toyota - wow... 8)

Bas - Geef je nog even commentaar op je voorgangers? :)

Pingu - Op zich een leuke plek, maar in jouw plaat is er wel heel veel om naar te kijken. Het schuin invallende licht maakt het nog meer een chaos. Wellicht was het beter geweest als de zon recht de straat in zou schijnen. Wel lekker frisse kleurtjes allemaal :)

Luxicon (2) - Hoe maak jij een foto vanaf statief? Kun je dat eens stap voor stap uitleggen?
Vergis ik mij trouwens, of is dit Groningen? :)
Best leuke compositie, maar ik had hem liever iets meer naar boven gezien. En de kleuren zijn wel erg koel en de sharpening is veeeeeeel te veel.

Wout - ik vind hem netjes! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Anoniem: 218471 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:59:

[...]

Luxicon - De foto staat scheef, en de lantaarnpaal en het takje leiden af. De hoek op de auto vind ook ook niet zo interessant. Wat wil je je met deze foto laten zien? Was het slechts een probeersel om een bewegende auto er scherp op te krijgen? Welke lens heb je gebruikt? Ik lees 70-200 van Nikon? Met VR? Dan moet de VR geloof ik op normal en niet op active als je gaat pannen.

[...]
Bedankt voor je commentaar. Ik had niet door dat de foto scheef staat eerlijk gezegd. Het was een probeersel om de auto er scherp op te krijgen inderdaad en dat wil(de) nog niet helemaal lukken. Vandaag lukte dat wat beter. Ik heb inderdaad de 70-200 gebruikt en ik weet niet meer hoe de VR ingesteld stond. Ik denk dat deze ingeschakeld en op normal stond, maar ik wist niet dat je na de release nog mee moest bewegen.
Anoniem: 218471 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 22:59:

[...]

Luxicon (2) - Hoe maak jij een foto vanaf statief? Kun je dat eens stap voor stap uitleggen?
Vergis ik mij trouwens, of is dit Groningen? :)
Best leuke compositie, maar ik had hem liever iets meer naar boven gezien. En de kleuren zijn wel erg koel en de sharpening is veeeeeeel te veel.

[...]
Bedankt. Dus het is wel leuker om meer lucht te zien? Ik let daar wel op, maar meestal kies ik voor meer voorgrond. Dit is in Zwolle. De bewerking vind ik zelf ook niet geslaagd. Dat was meer om de onscherpte en ruis proberen te compenseren. De camera zet ik op het statief en stel deze is via de Aperture of manual mode. Als ik de foto anders wil belichten dan Aperture mode dit doet, gebruik ik de manul stand. Iso zet ik bijna altijd op 100. Nadat het beeld er door de zoeker naar wens uitziet hou ik de release button even half ingedrukt en dan helemaal. Dat is het.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Luxicon schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:20:
[...]

Nadat het beeld er door de zoeker naar wens uitziet hou ik de release button even half ingedrukt en dan helemaal. Dat is het.
Shutter delay instellen voor je de foto maakt voorkomt trillingen veroorzaakt door het indrukken van de button :)

@Woutoud: mooie foto, zou persoonlijk niet eens iets veranderen aan de 'uitgebeten' lucht. Leid alleen maar af van het onderwerp. Verder eens met tommyz abt de geforceerde pose

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zym0tiC schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:59:
[...]

Shutter delay instellen voor je de foto maakt voorkomt trillingen veroorzaakt door het indrukken van de button :)
Inderdaad. Minimaal 2 seconden, zodat echt alle trillingen eruit zijn. Je zou zelfs nog eerst de spiegel omhoog kunnen laten klappen, om nog meer trillingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@Luxicon: nog eens jouw foto bekeken, maar ik zie geen ruis of trillingen
het enige wat is zie is veel te aggressieve jpg compressie
lijkt mij beter om flickr te gebruiken ipv imgur

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja of nog beter. Een eigen domeintje hosten :P
Helemaal geen compressie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:02

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Thanks voor het commentaar,
@pdebie, hij moet het doen denk ik...
@haas, thanks misschien was het inder nog leuker als ik rechts voor de auto had gestaan, dan zag je wat meer van het gele huisje achterin. Hoewel ik nu ook niet ontevreden ben over wat je ziet

@jolke, wat is er mis met de scherptediepte? Wat had je onscherper of blurred willen zien dan?

@Woutoud, de mensen die er liepen waren toeristen met dikke bierbuiken. Die hoefden er van mij nou juist niet op want die haalde de sfeer weg als het ware. Misschien dat wat lokale mensen inderdaad wat leuker was geweest. Betreft jou foto, goed gelukt en de uitgebeten lucht viel me in eerste instantie niet eens of.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Pagina: 1 ... 3 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.