[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 37 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Toff schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:05:
@sys64738 Gijs, "less is more". Geweldige plaat die imho zo hier terecht kan: [Verzamel] Macro foto's deel 7
Dank voor de complimenten. Maar eh, macro?!? 8)

Misschien bedoelde je het Showcase topic (if so, zou ik me vereerd voelen). Had getwijfeld om hem daar te plaatsen maar ik vind de hoeveelheid activiteit hier (soms best weinig) en de hoeveelheid topics (best veel) beetje uit de pas lopen. Dan krijg je veel topics met weinig leven in de brouwerij. Dan liever een paar topics waar veel gedeeld en gepost wordt.

@Veneficus Bekend stekje maar netjes vastgelegd. Vind de kleur wel tikje te turquoise/blauw waardoor het tikje onnatuurlijk overkomt.

[ Voor 9% gewijzigd door sys64738 op 22-04-2020 11:31 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@sys64738 Moet inderdaad [Verzamel] Solo showcasefoto's, om te bewonderen | Deel 6 zijn. Geen idee waarom die link de mist in ging.
Het werkt twee kanten op. Als een topic wat stiller is en iedereen blijft vervolgens weg ervan, dan gaat het nooit meer goedkomen. Jouw foto hoort daar imho echt en wie weet - goed voorbeeld doet goed volgen - komen er daardoor ook weer nieuwe bijdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 17:51
sys64738 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:28:
[...]

@Veneficus Bekend stekje maar netjes vastgelegd. Vind de kleur wel tikje te turquoise/blauw waardoor het tikje onnatuurlijk overkomt.
Turquoise? Weet je dat zeker? Kan het zijn dat je een RGB monitor gebruikt?

Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik betrouwbaar een RGB preview kan maken in Lightroom (soft proofing laat alleen probleemgebieden zien, maar volgens mij geen gesimuleerde render). Ik zal thuis de monitor eens naar RGB schakelen, om te checken hoe het er dan uitziet. Als het inderdaad turquoise wordt moet ik misschien twee versies maken 8)7

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Ik wil graag weer posten maar de camera ligt ergens onder in een la omdat andere dingen even voor gaan. Ik houd het wel in de gaten hier en waardeer foto’s en activiteit wel!

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
Veneficus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:13:
[...]

Turquoise? Weet je dat zeker? Kan het zijn dat je een RGB monitor gebruikt?

Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik betrouwbaar een RGB preview kan maken in Lightroom (soft proofing laat alleen probleemgebieden zien, maar volgens mij geen gesimuleerde render). Ik zal thuis de monitor eens naar RGB schakelen, om te checken hoe het er dan uitziet. Als het inderdaad turquoise wordt moet ik misschien twee versies maken 8)7
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar zijn alle monitoren niet RGB?
Wellicht bedoel je het kleurprofiel sRGB tov Adobe RGB?

Zover ik weet geeft Lightroom het over het algemeen goed weer, mits je zelf een geschikte monitor hebt die je hebt gecalibreerd. Dan nog zal het bij iemand anders er vaak anders uit zien, tenzij die ook een goede monitor heeft die hetzelfde is gecalibreerd. Heeft 1 van beide een wide-gamut monitor, dan kun je een foto eigenlijk niet beoordelen in de browser. In mijn geval zijn m'n foto's in de browser altijd meer verzadigd dan in lightroom/Photoshop, ongeacht of dat Firefox of Chrome is.

De foto heeft idd een blauwe kleurzweem, zal voornamelijk de witbalans zijn. Ik vind het er in dit geval bij passen, omdat de huisjes zo beter in de achtergrond blenden en het het blauwe van het blauwe uur benadrukt.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 22-04-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
Browsers gebruiken sowieso sRGB voor display. Als je plaat als Adobe RGB is opgeslagen ben je overgeleverd aan de grillen van de browser om de omzetting te doen. Je kan dus beter zelf exporteren in sRGB, dan weet je ten minste wat je krijgt.
Niet dat dat altijd heilig is, want mijn foto voor de Kettingbrief toont totaal anders in Photoshop t.o.v. Firefox of de Windows afbeeldingenviewer. Misschien open ik daar nog wel een topic over als de kettingbrief klaar is :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 17:51
LA-384 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 16:57:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar zijn alle monitoren niet RGB?
Wellicht bedoel je het kleurprofiel sRGB tov Adobe RGB?

Zover ik weet geeft Lightroom het over het algemeen goed weer, mits je zelf een geschikte monitor hebt die je hebt gecalibreerd. Dan nog zal het bij iemand anders er vaak anders uit zien, tenzij die ook een goede monitor heeft die hetzelfde is gecalibreerd. Heeft 1 van beide een wide-gamut monitor, dan kun je een foto eigenlijk niet beoordelen in de browser. In mijn geval zijn m'n foto's in de browser altijd meer verzadigd dan in lightroom/Photoshop, ongeacht of dat Firefox of Chrome is.

De foto heeft idd een blauwe kleurzweem, zal voornamelijk de witbalans zijn. Ik vind het er in dit geval bij passen, omdat de huisjes zo beter in de achtergrond blenden en het het blauwe van het blauwe uur benadrukt.
Ik bedoel idd een wide-gamut monitor die ~99% van AdobeRGB kan weergeven tegenover een sRGB monitor. Maar de meeste monitoren zijn technisch nog steeds RGB ja ;) (soms met extra wit).

Ik heb gemerkt dat AdobeRGB aardig goed gaat in Edge Chromium, en volgens mij ook wel in normaal Chrome. De Windows Photos app en Windows Explorer kunnen niet omgaan met kleurprofielen, dus de previews in Windows zien er wel veel te verzadigd uit.

Ik heb even gecheckt: als ik mijn monitor naar sRGB schakel dan zitten er met name kleurverschuivingen in het diep donkere blauw aan de rechterkant, dat gaat dan naar iets paarsig. Ook de banding wordt wat extremer. Dit laatste is interessant, want ook in AdobeRGB treedt er lichte banding op die ik in Lightroom (en zelfs Paint) niet zie. Dus ook al gaat Edge er beter mee om dan Windows, het gaat nog niet helemaal goed.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
@sys64738 heerlijke sfeervolle plaat.
@Veneficus Ik vind hem prima zo. Al oogt de kleine variant van de foto inderdaad een beetje wazig. In het groot kijkt hij lekker weg. Ik hou wel van de subtiele kleuren.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49832177613_bf017f2365_c.jpgRotterdam The Old Harbor by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Mavi86 Ik kan alleen maar zeggen dat de foto heel erg prettig oogt, zowel qua kleur als compositie. Het water is net strak genoeg om niet storend te zijn en de lucht lekker dromerig. De megascherpe gebouwen geven een mooi contrast met de wazige lucht en reflectie.

Dat weerhoud me er bijna van om mijn foto hier te plaatsen, maar ik doe het toch. Ik was m'n eerder gemaakte foto's aan het doornemen en vond zelf deze wel best geslaagd. Het is een erg gecropte versie, omdat 140mm niet lang genoeg was helaas.
Wat ik er zelf mooi aan vind? Kleuren en het schilderachtige effect wat het gras geeft.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49845361741_ff1d009d60_c.jpgDSCF8114-2 by LA-384, on Flickr

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 02-05-2020 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Het water leidt me mooi door de foto heen :) En de eend is een leuk extraatje. Verder niet heel spannend, en ik vind 'm vooral aan de rechterkant wat zacht / blurry (?), maar ik vind 'm wel geslaagd eigenlijk.

edit:
Je hebt 'm nu door een gecropte versie vervangen, die vind ik aanzienlijk minder :+ Het groen aan de bovenkant van je vorige versie vond ik zelf een stuk fijner om wel te zien.

[ Voor 31% gewijzigd door Hahn op 02-05-2020 14:00 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Hahn Bedankt voor je commentaar, ik twijfelde zelf erg welke versie ik moest nemen, maar je hebt gelijk, de versie met het groen is beter :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Had hem al gespot op Flickr. Super mooie plaat. Die kleuren zijn echt lekker en mooie spiegeling erbij. Top.

@LA-384 Ook fijne plaat hoor. Zeker post-waardig ;-) Mooie rustige sfeer, doorkijkje die de plaat lekker in tweeen deelt en het eendje om het af te maken. Gewoon prima plaat.

Zelf van de week paar lekkere lente/zomer platen geschoten. Dit blijft toch wel mijn favoriete jaargetijden hoor. Hoe vrolijk en geel wil je het hebben?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49846051083_09130e28af_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:03

NMH

Moderator General Chat
Technish keurig op orde, niets op aan te merken, maar de compositie is het net niet voor mij. Dat "Calex" gebouw is net niet helemaal frontaal en de drie groepen hoge gebouwen ("Autoverzekering", "Calex" en "Stedin") staan tezamen links van het midden. Voor mijn gevoel was de compositie prettiger geweest als je een of twee stappen naar rechts had gedaan en de camera iets naar links had gedraaid. Dan hadden de hoge gebouwen wat meer in het midden gestaan en had je wat meer van de zijkant van het Calex gebouw gezien.

Vraagje over de reflecties in het water trouwens, die lijken vooral verticaal blurry te zijn. Als je naar de reflectie van die rode neonbalk aan de onderkant van het Calex gebouw kijkt dan is die reflectie in de hoogte erg uitgesmeerd, maar in de breedte niet. De reflectie van die twee bomen die links voor die neonbalk staan zijn net bijvoorbeeld zo smal als de echte bomen. Is dat natuurlijk of heb je in PS die reflecties verzacht? Geen kritiek hoor, gewoon nieuwsgierig. :)
LA-384 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:57:
Dat weerhoud me er bijna van om mijn foto hier te plaatsen, maar ik doe het toch.
Goed zo. :)
Zoals @Hahn zegt, niet heel spannend, maar dat hoeft ook niet per se. Ik vind het best een leuke foto; minpuntje is inderdaad dat hij rechts wat soft is. Je zou deze foto volgens mij prima als achtergrond in bijvoorbeeld een powerpoint presentatie over dat gebied kunnen gebruiken. 50% witte laag er over heen, tekst erop, zou er denk ik helemaal prima uitzien.
Hele fraaie plaat! Scherp wat scherp moet zijn, en onscherp wat onscherp moet zijn. Verder weinig op aan te merken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
sys64738 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:56:
@Mavi86 Had hem al gespot op Flickr. Super mooie plaat. Die kleuren zijn echt lekker en mooie spiegeling erbij. Top.

@LA-384 Ook fijne plaat hoor. Zeker post-waardig ;-) Mooie rustige sfeer, doorkijkje die de plaat lekker in tweeen deelt en het eendje om het af te maken. Gewoon prima plaat.

Zelf van de week paar lekkere lente/zomer platen geschoten. Dit blijft toch wel mijn favoriete jaargetijden hoor. Hoe vrolijk en geel wil je het hebben?

[Afbeelding]
Héél vet! Mooie kleuren, lekker scherp, goede verdeling van kleuren.

Het enige wat ik op te merken heb (ik heb toch altijd nog wat te zeiken :+) is dat ik de gele blaadjes helemaal onderin, die net het frame in kruipen, een tikje afleidend vind. Als je die eraf zou croppen, zou ik 'm nog net wat sterker vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:03

NMH

Moderator General Chat
Hahn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:35:
[...]

Het enige wat ik op te merken heb (ik heb toch altijd nog wat te zeiken :+) is dat ik de gele blaadjes helemaal onderin, die net het frame in kruipen, een tikje afleidend vind. Als je die eraf zou croppen, zou ik 'm nog net wat sterker vinden.
He, testcase topic, daar mag gezeken worden toch? ;) Voor wat betreft het croppen, dan zou ik (maar ik ben de fotograaf niet) eerder kiezen voor het wegpoetsen van de blaadjes in PS. Als ik de onderkant "crop" door het topic te scrollen voelt de foto krap van onderen.

offtopic:
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Hahn @NMH Denk dat ik dan inderdaad voor wegclonen (of content aware magie) zou gaan. Ik vind die bloemen onderin juist wel wat hebben. Zo van: maar er is meer! Helaas hadden ze wel iets groter/meer in beeld gemogen maar dan lukte het niet om de rest van de compositie in stand te houden (90mm prime is niet altijd even handig).

Maar misschien is ie inderdaad wel iets rustiger zonder die bladeren. Ik ga wel eens een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
sys64738 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:58:
@Hahn @NMH Denk dat ik dan inderdaad voor wegclonen (of content aware magie) zou gaan. Ik vind die bloemen onderin juist wel wat hebben. Zo van: maar er is meer! Helaas hadden ze wel iets groter/meer in beeld gemogen maar dan lukte het niet om de rest van de compositie in stand te houden (90mm prime is niet altijd even handig).

Maar misschien is ie inderdaad wel iets rustiger zonder die bladeren. Ik ga wel eens een poging wagen.
Wellicht kun je met een beetje burnen of wat aanpassing aan de kleur al een eind komen. Dan kun je misschien het goede van allebei houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
@sys64738 ik vind je laatste post wat TE geel. De bloemen op de achtergrond zijn wel weer leuk. Juist goed dat die zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
@NMH
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Kwa compositie heb nog wel eea geprobeerd maar uiteindelijk voor deze gekozen. Ik snap wel wat je bedoelt inderdaad.
De reflectie in het water heb ik verder niet aangeraakt :)
Overigens heb ik wel " timeblending" toegepast. De lucht en het water zijn 15 minuten eerder geschoten dan de rest van de plaat :)

@sys64738 ik vind het een mooie frisse lente plaat :)
@LA-384 Inderdaad zoals de voorgangers aangeven is hij wat soft/blurry. compositie vind ik wel goed gekozen zo met de water wat door de foto heen " stroomt"

[ Voor 45% gewijzigd door Mavi86 op 05-05-2020 09:36 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Hm, laat ook maar :z

[ Voor 107% gewijzigd door Walker78 op 04-05-2020 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:32
@Mavi86 Mooi kleurrijke plaat. Het licht van de reclame links mag wat minder van mij.

@LA-384 De kleuren van de bomen, gras en water contrasteren mooi met elkaar. Compositie vind ik niet zo spannend, maar de foto mag er zeker zijn.

@sys64738 Een echt lenteplaatje en de bloem is lekker scherp. Mooi voorbeeld dat je ondanks dezelfde achtergrondkleur dat het onderwerp er goed uit kan springen.

Deze foto ook geplaatst in [Verzamel] Wie zijn de FV'ers achter de cam? - Deel 2, maar daar om meer het doel te dienen van het topic. Via deze weg ben ik ook benieuwd naar jullie feedback. Het onderwerp was kikkerperspectief en ik wilde geen bloemen, bomen of gebouwen hebben en kreeg toen dit idee. Voor de belichting heb ik gebruik gemaakt van twee laptopschermen, mijn telefoon en een gloeilamp.

Edit: Als kleine toevoeging, aangezien het wel erg stil is ;). Ik weet dat dit geen mooi met zacht licht belichte foto is, maar het is wel een heel eind de foto zoals ik die in gedachte had. Voor mij is het dus redelijk geslaagd. Wat kan ik verbeteren om een verveeld persoon die het niet nauw neemt met de gezondheid uit te beelden? Bij voorkeur in met dit perspectief/houding

Door lichtgebrek kreeg ik helaas niet genoeg scherptediepte om mijn gespaarde te lange teennagels er goed op te krijgen :( ;) . Inmiddels zijn ze eraf.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49862356897_89ed0b1933_c.jpg20200505-DSC05627 by Roger Wilco, on Flickr

[ Voor 13% gewijzigd door MRIdev op 08-05-2020 08:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:45
@Mavi86 mooie plaat. Niks meer aan doen en naar de drukker met die foto :)
@sys64738 prachtige scherpte diepte, in de bokeh/achtergrond dezelfde bloemsoorten geeft een mooi geheel. scherpe plaat.

Onlangs mooie lente/mistige dagen. langs een drukke spoor weg vielen deze rietkraagjes op (en de rest viel mooi weg/minimalistische setting)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49865694346_799e0b7e29_c.jpgMisty morning in The Netherlands by Rudy's kiekjes, on Flickr

[ Voor 8% gewijzigd door rudyman85 op 13-05-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben ook weer begonnen met fotograferen na vele jaren niet meer actief te zijn. Ben benieuwd naar feedback en tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qh2o3IYnxsgXAGgqS0vPXE6dxlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fRcqHbsc09qXN1Q0KcYyQuVm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@rudyman85 Fraai!
Vooral die lichtbundels/stralen die aan de rechterzijde binnenkomen; top.
die had je van mij best nog wel wat mogen aandikken tijdens de pp...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Teknix1982 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:03:
Ik ben ook weer begonnen met fotograferen na vele jaren niet meer actief te zijn. Ben benieuwd naar feedback en tips.

[Afbeelding]
Geef je ook nog even wat commentaar op foto's van anderen dan? Da's een beetje hoe een topic als dit blijft draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:07:
[...]

Geef je ook nog even wat commentaar op foto's van anderen dan? Da's een beetje hoe een topic als dit blijft draaien :)
Snap ik hoor alleen als je net zelf weer begonnen bent ben ik niet iemand die gelijk inhoudelijke feedback geeft aan anderen. Meer omdat ik zelf nog niet zover ben. Maar ga zeker wel actief meedoen als ik er meer in zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
Teknix1982 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:09:
[...]

Snap ik hoor alleen als je net zelf weer begonnen bent ben ik niet iemand die gelijk inhoudelijke feedback geeft aan anderen. Meer omdat ik zelf nog niet zover ben. Maar ga zeker wel actief meedoen als ik er meer in zit.
Dat is precies het argument dat ik zelf gebruikte toen ik voor het eerst een foto in een voorloper van dit topic plaatste :+ Maar feedback heeft altijd waarde, zowel voor jezelf als de ontvanger. Feedback geven leert je kritisch naar een foto te kijken, te zien wat er volgens jou goed en minder goed aan is. En zelfs als je de ervaring niet hebt om het allemaal technisch te duiden, heeft commentaar vrijwel altijd waarde :) Een groep fanatici die staan te leuteren over de geweldige scherpte en dynamisch bereik van een foto van het gras in de achtertuin kan best van een (her)beginner horen dat er domweg niets interessants op de plaat staat :+

TL;DR: Nie zeure nie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@rudyman85 Mooie plaat, sluit me aan bij @ehtweak

Om maar weer even te bewijzen dat de Sony A6000 echt een mooie (beginners) camera is.
Hij lijkt alleen niet erg scherp, had je wel MF gedaan en focus peaking op het riet?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:45
Bedankt voor jullie reactie! Zonder mist is het daar echt een choas aan bosjes en struikjes.
Greatsword schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:33:
@rudyman85 Mooie plaat, sluit me aan bij @ehtweak

Om maar weer even te bewijzen dat de Sony A6000 echt een mooie (beginners) camera is.
Hij lijkt alleen niet erg scherp, had je wel MF gedaan en focus peaking op het riet?
Ja, beide gedaan. Heb de foto gecropped, wellicht is die daardoor niet 100 punten scherp. Heb hem afgedrukt, en merk amper dat die iets minder scherp is. Sony A6000 is zeker niet slecht voor een beginnende hobbyist.

@Teknix1982 hard licht, compositie is goed, zou het toch op een ander moment van de dag proberen te schieten, bijvoorbeeld in het gouden uur of met iets meer wolkenpartij.

[ Voor 34% gewijzigd door rudyman85 op 13-05-2020 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Een hoop geklets en foto's verder, mijn bijdrage lijkt echter niet te bestaan. Een keer wat anders dan anders en volledig genegeerd ;)

Even zonder gekheid, ik ben nog steeds benieuwd naar jullie feedback. Voordat je dat je doet lees aub mijn post.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MRIdev Gezicht en zo vind ik wel leuk met deze belichting. Relaxt met peukie en telefoon. Je voeten vind ik niet zo heel veel toevoegen eigenlijk.

@rudyman85 Schitterend. Heerlijke sfeer en erg mooi licht. Paar eendjes zou het feest helemaal compleet gemaakt hebben. Maar ja, die kun je niet zo maar even tevoorschijn toveren natuurlijk.

@Teknix1982 Leuk dat je je camera weer opgepakt hebt. De locatie is erg mooi en fotogeniek. Het huisje vind ik iets te krap tegen de kant aan staan en mag wel iets meer ruimte. En het zelfde voor de bomen rechts. Iets meer in beeld of helemaal niet. Maar wat vooral veel beter kan is de lucht en het licht. Weet niet of dit in de buurt is want als je hier met mist of tijdens een mooie zonsopkomst/ondergang bent, haal je het maximale uit deze mooie plek.

Zelf eentje uit de oude doos. Paar weken terug toen er ook zo'n heerlijk mist was. Lokale en bekende speel- en zwemplek bij ons in het dorp. Vleugje mist en opkomende zon en het feest is compleet. En voor de oplettende kijker: deze komt inderdaad uit dezelfde serie als die met dat jonge eendje.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49806802297_0bc62e50fa_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
@MRIdev vind de foto wel stoer, juist wat anders. Voeten hadden iets minder scherp mogen zijn wat mij betreft. Sfeertje is top.

@sys64738 mooie foto, zo hoop ik ze ook te maken straks. Vooral het licht en de mist. Was het niet mooier als de boom links niet afgekapt werd? Of staan er nog meer bomen buiten beeld?

Over mijn foto, lucht en licht snap ik. Erg zonnige dag. Maar waarschijnlijk ook slecht bewerkt. Ben daar nog niet zo in thuis. Ik ga er wat meer mee stoeien. Helaas meer dan 150km rijden voor me dus ga er niet even zo weer heen voor een nieuwe poging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Leuke plaat. Ik ben benieuwd waarom je voor deze compositie kiest. Boom net afgekapt en de zon vrijwel in het midden.

Dan wil ik zelf ook wel eens dit soort foto’s maken. Op welke tijdstippen maak je deze foto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Teknix1982 Tja de hele boom erop zou wel mooi geweest zijn. Maar daar stonden weer andere bomen en een bord. Dus dit was het beste wat er (volgens mij) van te maken was.

Jammer dat jouw stekkie zo ver bij je huis vandaan is. Deze plek is voor herhaling vatbaar. Waar is het?

@stevens20 De zon centraal vond ik juist wel leuk. En die boom er half op komt dus doordat er anders te veel andere zooi in beeld zou komen. Denk dat deze foto om 8 uur a half 9 genomen is. Je hebt een mistige ochtend nodig en de mist verdwijnt meestal vrij snel als de zon op komt. Dus het eerste uur na zonsopkomst (in de zomer dus best vroeg). En de meeste kans op dichte mist heb je bij veel (stilstaand) water zoals meren of grote sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
@sys64738 Oldemeijer plas bij hardenberg, daar is een natuurgebied bij. De auto parkeren bij de recreatieplas en dan de 8,3km route lopen het bos in. Dan kom je dit tegen. Erg mooie locatie! Mijn vriendin vond het op een site waar ze wandelroutes delen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Teknix1982 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:09:
@sys64738 Oldemeijer plas bij hardenberg, daar is een natuurgebied bij. De auto parkeren bij de recreatieplas en dan de 8,3km route lopen het bos in. Dan kom je dit tegen. Erg mooie locatie! Mijn vriendin vond het op een site waar ze wandelroutes delen met elkaar.
Ja het kwam me al bekend voor. Daar ben ik wel eens geweest. Mooi gebied en mooie route. Voor mij helaas 2 uur rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@sys64738 Goeie plaat! De afgekapte bomen vind ik niet storend. Weinig op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
@sys64738 De afgekapte boom vind ik zelf denk ik interessanter dan als de boom er helemaal op zou staan. Ik vind vooral de belichting (en kleuren) goed gedaan. De compositie zelf vind ik niet super interessant.

[ Voor 38% gewijzigd door Luxicon op 27-05-2020 13:35 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Vandaag ook een mooi onderwerp ontdekt. Spa rood met vruchten (citroen, aardbei) er in. Er blijven veel bellen aan hangen en daar kan je, hopelijk, een mooie plaat mee maken. Ik ga er dit weekend mee aan de bak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xedev
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-10-2024
@Teknix1982 Voor mij wat te donker, maar mooie compositie hoor :)

@sys64738 Super ja, misschien met meer blauw in de foto nog mooier.

Ik heb zelf al een lange tijd niet meer gefotografeerd, maar heb sinds kort een Fujifilm X-E3 gekocht om weer in deze hobby te duiken. Genoeg te leren iig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S8hKygJhbjAK8nhs7bDrMdiXJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnnj5eB8Q3zgUgSvVaG1ahZA.jpg?f=fotoalbum_large

Voeg even een foto toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eN4LnAQHoK4KpukNAZk2ayCQobM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUycxhcHH6cbrnSxEpt3YePL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Xedev op 28-05-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Xedev Beide foto's vind ik best aardig. De eerst kun je denk ik sterker te maken door het deel met de auto's wat op te lichten. Veel lijnen gaan daar naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Xedev Ik vind de eerste wel leuk, ik zou alleen de lijnen allemaal exact recht maken. Het perron loopt iets scheef af, en de verticale lijnen hellen naar rechts.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

sys64738 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 20:00:
Eergisteren was zo'n dag dat alles perfect was. Toen ik mijn gordijnen open deed, werd in getrakteerd op mooie dichte mist. Dus snel aangekleed en mijn cameratas gepakt. Haar voor de vorm nog beetje gedaan en op naar ons lokale recreatiemeer. Eenmaal daar aangekomen was het nog mooier dan toen ik in de auto stapt.

Geen wind. Super mooie mist. En een meer vol met vogels en riet. Perfect.

Heel veel platen geschoten maar dit was 1 van mijn favorieten. En op Flickr konden ze hem ook wel waarderen want ik was aangenaam verrast toen ik vanmorgen ontdekte dat hij op de Explore pagina terecht gekomen was.

[Afbeelding]
Dit vind ik een hele mooie foto. Klinkt alsof ik ook weer eens vroeg mn bed uit moet voor de mooie plaatjes in de ochtend.

Ik ben zelf al heel lang niet in het fotografie deel geweest. Op dit moment ben ik aan het stoeien met sneeuwfoto's (ja, ik lig achter met nabewerken) Hierbij een poging om iets moois te maken van een besneeuwd bos. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9WD6oOOG-nIP6qUsNlMQiy_7LE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVDbly1u7IHnjWeNXrDmwvmd.jpg?f=user_large

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik vind het een vette foto, en een beetje vignette ben ik niet vies van, maar dit vind ik wel een paar stapjes teveel :P

Heeft de foto volgens mij ook helemaal niet nodig, ik zou 'm graag eens zien met helemaal geen vignette, en met misschien 20% van dit vignette (dus 80% minder).

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 02-06-2020 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@zomertje Zo'n nick en dan zo'n foto in de zomer...
Verder naar mijn smaak ver overbewerkt, maar dat is subjectief, dus dat zal ik je niet aanrekenen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@zomertje Goed sfeerbeeld voor de tijd van het jaar :S ;)

Vignettenring is erg heftig, maar ik denk dat het wel kan in deze foto. Hierdoor wordt de diepte in getrokken waar je verder mag denken of je daar sneeuwballen gaat gooien of dat er een monster zit ;)

Onderstaande foto kwam ik tegen in mijn verzameling en was voor mij ook een photoshop oefen project. Daarnaast deed dit paasdje me denken aan 'De laatste vechter' van Storm welke ik lang geleden gelezen heb. Hier moesten vechters via een paadje naar ruimteschip lopen, als men erbuiten stapt dan sloeg letterlijk de bliksem toe. Het ruimteschip zelf zat ook nog vol booby-traps. Dat paadjes leek verder niet op het bloedpad op deze foto, maar het idee erachter.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49966543001_4f44f5a8f9_c.jpgbloedpad by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:17

Wish

ingwell

MRIdev schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:37:

Vignettenring is erg heftig, maar ik denk dat het wel kan in deze foto. Hierdoor wordt de diepte in getrokken waar je verder mag denken of je daar sneeuwballen gaat gooien of dat er een monster zit ;)

Onderstaande foto kwam ik tegen in mijn verzameling en was voor mij ook een photoshop oefen project. Daarnaast deed dit paasdje me denken aan 'De laatste vechter' van Storm welke ik lang geleden gelezen heb. Hier moesten vechters via een paadje naar ruimteschip lopen, als men erbuiten stapt dan sloeg letterlijk de bliksem toe. Het ruimteschip zelf zat ook nog vol booby-traps. Dat paadjes leek verder niet op het bloedpad op deze foto, maar het idee erachter.

[Afbeelding]bloedpad by Roger Wilco, on Flickr
Ah, de Storm serie - pure nostalgie.
Mij leidt de linkerbovenhoek best wel af. Die zou ik eraf knippen/croppen of de foto even kantelen zodat het eraf valt... dan is het pad ook "rechter".

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

MRIdev schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:37:

[Afbeelding]bloedpad by Roger Wilco, on Flickr
Voor als t warm is, ik heb ook nog wel ijsberg foto's ;)

Ik zou van deze foto de bovenkant afgecropt hebben, er zit linksboven wat verwarrends. Maar ik hou van rustig beeld. Misschien zelfs met een beetje draaien, zodat t beginpunt van het pad niet weg is.

@Hahn Ik heb de foto nog aangepast en de vignetting verminderd, maar niet met 80%...

[ Voor 9% gewijzigd door zomertje op 03-06-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@zomertje volgens mij is het prima als je beide foto's laat zien. Topic om te leren. Toch @Wormaap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
MRIdev schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:06:
@zomertje volgens mij is het prima als je beide foto's laat zien. Topic om te leren. Toch @Wormaap?
Jazeker :) Het is natuurlijk niet de bedoeling om 40 versies van dezelfde foto te dumpen of een hele testcase in één post te plaatsen. Maar een keertje een tweede plaat of nieuwe bewerking ga ik niet moeilijk om lopen doen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

MRIdev schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:06:
Bij deze: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Abqu2TD7rlCqQA1q6MegQVk0eg8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1S7O3GktqvOPCdMuQLmnLXfi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Qua vignette vind ik dit een stuk fijner, bij je vorige versie is het net alsof je halverwege het sluiten van je ogen bent :P Uiteindelijk denk ik dat een versie tussen deze en je vorige in heel goed zou kunnen werken :)

Is dit overigens direct uit camera, of met 20% vignette (of iets anders)?

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 03-06-2020 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:19

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik vind hem wel lekker wegkijken. Enerzijds mis je een focuspunt in de foto qua onderwerp, waardoor je wat rust mist, maar op deze manier trek je het ook iets meer naar iets abstracts. Een coverfoto van een beetje alternatief bandje zou het zo kunnen zijn wat mij betreft, dat is een compliment :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Hahn schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:08:
[...]

Qua vignette vind ik dit een stuk fijner, bij je vorige versie is het net alsof je halverwege het sluiten van je ogen bent :P Uiteindelijk denk ik dat een versie tussen deze en je vorige in heel goed zou kunnen werken :)

Is dit overigens direct uit camera, of met 20% vignette (of iets anders)?
Nee, hier is wel wat aan gedaan, direct uit de camera was het nogal flets allemaal en met een gratis blauwzweem wat je wel vaker hebt bij sneeuw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:10
Lang geleden dat ik hier geweest ben. Sinds kort weer mijn camera afgestoft en weer eens aan het kijken of ik nog overweg kan met Lightroom/Photoshop. Pfff, dat valt nog niet mee.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49971581802_0bf4b67829_o.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 18-06-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Mooie foto :) Ik vind de eerste bewerking mooier (de kleuren)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xedev
TKroon schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:48:
@Xedev Ik vind de eerste wel leuk, ik zou alleen de lijnen allemaal exact recht maken. Het perron loopt iets scheef af, en de verticale lijnen hellen naar rechts.
MRIdev schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 08:09:
@Xedev Beide foto's vind ik best aardig. De eerst kun je denk ik sterker te maken door het deel met de auto's wat op te lichten. Veel lijnen gaan daar naar toe.
Dank! Beide tips verwerkt in een nieuwe edit, en daarmee weer wat geleerd in Lightroom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 17:49
wisselwerking schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:40:
Lang geleden dat ik hier geweest ben. Sinds kort weer mijn camera afgestoft en weer eens aan het kijken of ik nog overweg kan met Lightroom/Photoshop. Pfff, dat valt nog niet mee.

[Afbeelding]
Het eerste waar ik aan denk als ik deze foto zie is de optie "nevel verwijderen" om de lucht wat duidelijker te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Xedev Bij die eerste vind ik de lijnen mooi maar de bordjes best wel afleiden van de anders wel strakke compositie. De 2e plaat is mooier alleen daar mag de hele onderkant wel van af. Leidt af van het hoofdonderwerp en verhaal (wie staat er achter het raam en wat is hij/zij aan het doen?).

@zomertje Oh. Absoluut die 2e. Die fignet op de eerste is way too much.En ook de toning van de 2e is mooier. Ik vind bossen zelf altijd heel moeilijk. Te veel afleidende dingen en zo. Maar deze is wel mooi strak. Lekker lijnen en een toefje sneeuw om het af te maken. Fraai.

@MRIdev Nice. Kleuren werken goed zo. Wellicht zou ie een klein beetje met de klok mee gedraaid kunnen worden. Dan slingert het pad meer door de foto van rechts naar links.

@wisselwerking Mooie compositie. LEkker minimalistisch en die ene man erop maakt het helemaal af. Mooi.

Zelf wilde ik een bloemetje aan dit topic toevoegen. Een Weegbreezonnebloem wel te verstaan. Echte het teken van de lente voor mij. Zo mooi geel en licht. En ze staan meestal in grote getalen bij elkaar waardoor het redelijk makkelijk is een mooie achtergrond te vinden als je even goed zoekt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49973607787_853f68fdcf_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

sys64738 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:50:
...snip....
Zelf wilde ik een bloemetje aan dit topic toevoegen. Een Weegbreezonnebloem wel te verstaan. Echte het teken van de lente voor mij. Zo mooi geel en licht. En ze staan meestal in grote getalen bij elkaar waardoor het redelijk makkelijk is een mooie achtergrond te vinden als je even goed zoekt.

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd met welke settings/lens je deze hebt geschoten, de achtergrond is echt mooi zacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

zomertje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Ik ben benieuwd met welke settings/lens je deze hebt geschoten, de achtergrond is echt mooi zacht.
Staat in de EXIF op Flickr. Even doorklikken dus :P

Maar hij is geschoten op 150mm F2.8 met een MFT camera. Dus 300mm F5.6 in FF speak. Gewone hoge eenzame bloem pakken, redelijk dichtbij gaan staan en zorgen voor veel bloemen in de verre achtergrond. Scheutje mooi licht toevoegen en klaar is Kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

sys64738 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:37:
[...]

Staat in de EXIF op Flickr. Even doorklikken dus :P

Maar hij is geschoten op 150mm F2.8 met een MFT camera. Dus 300mm F5.6 in FF speak. Gewone hoge eenzame bloem pakken, redelijk dichtbij gaan staan en zorgen voor veel bloemen in de verre achtergrond. Scheutje mooi licht toevoegen en klaar is Kees.
Ziet eruit als de lens die wij misschien willen aanschaffen. Kost een paar stuivers maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

zomertje schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 08:34:
[...]

Ziet eruit als de lens die wij misschien willen aanschaffen. Kost een paar stuivers maar dan heb je ook wat :)
Ja de Oly 40-150mm Pro is werkelijk fantastisch. Inderdaad verre van gratis en weegt ook behoorlijk wat maar gaat eigenlijk altijd mee in mij tas. Super lens voor portretten, bloemen, semi-macro werk en nog veel meer. Die F2.8 is erg fijn om je onderwerp te isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@sys64738 Mooi, maar minder mooi dan de bloemen op de vorige pagina. Deze komt, ondanks dat er minder onderwerpen te zien zijn, wat rommeliger over (door de bloem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Laatst online: 20:14

superblaag

Mooi spul hoor!

sys64738 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:50:
@Xedev Bij die eerste vind ik de lijnen mooi maar de bordjes best wel afleiden van de anders wel strakke compositie. De 2e plaat is mooier alleen daar mag de hele onderkant wel van af. Leidt af van het hoofdonderwerp en verhaal (wie staat er achter het raam en wat is hij/zij aan het doen?).

@zomertje Oh. Absoluut die 2e. Die fignet op de eerste is way too much.En ook de toning van de 2e is mooier. Ik vind bossen zelf altijd heel moeilijk. Te veel afleidende dingen en zo. Maar deze is wel mooi strak. Lekker lijnen en een toefje sneeuw om het af te maken. Fraai.

@MRIdev Nice. Kleuren werken goed zo. Wellicht zou ie een klein beetje met de klok mee gedraaid kunnen worden. Dan slingert het pad meer door de foto van rechts naar links.

@wisselwerking Mooie compositie. LEkker minimalistisch en die ene man erop maakt het helemaal af. Mooi.

[Afbeelding]
Ik krijg een heel warm gevoel bij je foto!
Leuk! O+

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xedev
@zomertje Super foto's! Inderdaad minder vignetting is toch beter.

@wisselwerking Ik vindt hem top, mooi lijnen.

@sys64738 Inderdaad lekker warm. Zijn de kleuren vooral door nabewerking of was het licht/achtergrond zo geel?

Zelf ook weer wat foto's die ik wel prima vindt, maargoed alles blijft nog nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcFTW1zh0Kh72WZOkpWvNYK-CxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSNIKzYowVfJuOT2uDa4QtTV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bAd5_fU0aH6n2DREGj_QcsAPic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwaufbDVhKjtFeTi2TCmDwk0.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: vooral de bij de laatste foto zijn de kleuren voor warmer, vooral het hout zelf wat meer een echt hout kleurtje heeft, in de jpeg op mijn computer. Enig idee waarom de kleuren veranderen bij het uploaden hier?

[ Voor 8% gewijzigd door Xedev op 14-06-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Xedev "Wel prima"? Das natuurlijk niet de insteek hè :9 Je moet platen schieten die je zelf mooi vindt.

De eerste vind ik wel leuk. Al die borden maken hem interessant hoewel ik denk ik liever een geblurde trein op de foto had gezien dan een vrachtwagen(?).

Bij die 2e foto weet ik niet zo goed wat je wilt laten zien. Wat is het onderwerp van je foto? Die Y-splitsing springt het meest in het oog maar ook weer niet genoeg om het onderwerp te zijn. Denk dus goed na wat je onderwerp is. Stel jezelf de vraag: wat wil ik laten zien?

Oh en die achtergrond was inderdaad zo licht. Dat waren bloemen in de achtergrond die in de zon stonden. In dit geval begon mijn foto met een achtergrond en daarna heb ik er een onderwerp bij gezocht.

[ Voor 15% gewijzigd door sys64738 op 14-06-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Xedev heb je ook een kleuren variant van de eerste? Al hoewel ik zwart-wit foto's erg mooi vind, komt dat hier niet zo goed uit de verf. Het is voor mij ook een beetje zoeken naar het onderwerp. Volgens mij was het krachtiger geweest als je alleen de hoeveelheid aan borden had, zonder die vrachtwagen (?).

Bij de tweede foto heb ik heb ik dezelfde vraag als @sys64738 . Kortom. Bedenk goed wat je wil laten zien in de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Xedev Bij de eerste kun je proberen om de borden lichter te maken en de rechter(boven)kant donkerder. Dan krijgen de borden meer dan aandacht. Ik verwacht niet dat omzetten naar kleur beter wordt, omdat er dan veel oranje en rode kleuren de aandacht op eisen. Heb je bij de omzetting naar zwart-wit gebruikt gemaakt van de kleurenschuiven?

De tweede is erg donker. Die zou ik wel eens proberen naar zwart-wit om te zetten, lichter maken en gebruik maken van de kleurschuiven.

In dit filmpje kun je meer terug vinden over het gebruik van je kleurinformatie bij het bewerken van je zwart-wit foto's in LR. Vanaf 3:20.

https://youtu.be/BCoacQIodhU

[ Voor 16% gewijzigd door MRIdev op 14-06-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xedev
Dank voor alle input! Waardeer ik zeker.

Ik heb inderdaad gespeeld met vrijwel alle technieken in dat filmpje, er is alleen niet zoveel kleur in the foto te vinden. Alle borden zijn zwart/wit behave waar de woorden 'watch your step' en 'pedestrians' op staat, dat gedeelte is geel. Het leuke van de foto vind ik waar de voetganger naar toe gestuurd wordt waar juist op dat moment een vrachtwagen langs rijdt.

Ik heb gewacht op een trein, alleen was op dat moment er al teveel licht voor een langzamere shutter time. Ik heb geen filters. Ik ga sowieso nog wel terug naar dezelfde plek om meer te proberen.

De tweede foto is een stuk lichter met meer kleur en diepte op m'n computer, nog steeds geen idee waarom hij zo veel veranderde bij het uploaden hier. Ik zal wat rondspelen met de kleurschuiven in zwart wit, hoewel ik de diepe groene kleuren wel wat vind hebben. Ik denk dat er niet echt een onderwerp is, mijn ogen worden door de foto heengeleid door de boomstammen en takken, naar de lichtere plekken en tot het zich als wortels verspreid in meerdere kleine takken.

Jullie zetten me aan het denken over onderwerpen in foto's waar ik inderdaad nog niet echt over nagedacht hebt, zoals bijvoorbeeld de foto iets verder naar boven van zomertje met bomen in een bos, prachtige foto maar de foto is het onderwerp, is er altijd een onderwerp nodig? Het klinkt inderdaad wel logisch, iet's om de focus op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Xedev Bij je eerste foto verwacht ik ook oranje en rode kleuren te krijgen om het bord heen. De pillonnen, slagboom, en die gaan dan waarschijnlijk afleiden van de borden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mavi86
@zomertje lekker abstract zo. ik vind hem gaaf

@Xedev Die eerste vind ik als straatfoto nog best wel tof eigenlijk.
De foto van de boom doet me wat minder. Misschien in zwart wit en met wat dodge & burn dat het nog wel interessant kan worden.

@sys64738 Ik vind hem nice. mooie warme kleur. Wellicht zou ik iets meer van de bloem willen zien ( wat hoger standpunt?) maar alsnog erg oke.

@wisselwerking Top! de persoon maakt het helemaal af/

plaatje van mij

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50011268613_5b0ff79b7d_z.jpg

Pelmolen Ter Horst by Mario Visser, on Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door Mavi86 op 16-06-2020 13:42 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Heel mooi. Lucht is super en het onderwerp is ook mooi, zo aan het water met die reflectie. Niks op aan te merken.

Maar bloem kon ik niet hoger schieten zonder die mooie achtergrond te verliezen. Keuzes keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Mavi86 De kleuren en compositie zijn goed. De nabewerking vind ik niet top. iets teveel aan het schaduwschuivje getrokken. Hierdoor missen de donkere schaduwen en wordt de foto erg vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Helaas geen nieuwe foto's waar ik iets op kan zeggen :'( .

Momenteel bezig met het spelen met water en olie met een scherm erachter. Wordt erg veel gedaan, maar graag wilde ik dit zelf ook een keer proberen. Deze heb ik geschoten met een Sony 50mm 1.4 via een LA-EA4 adapter en daarna aardig bijgesneden om de randen van de ovenschaal weg te krijgen. Zelf ben ik niet in het bezit van een macrolens en eerlijk gezegd staat die ook niet op mijn verlanglijst.

Vandaag ook wat aan het proberen geweest met een oude Minolta 100-300, dan is het niet nodig om de om de foto bij te snijden. Nadeel daarvan is dat de achtergrond met de kleuren minder diffuus wordt. Wat ik eventueel zat te denken is om iets van een half-transparante folie over het scherm te leggen. Iemand anders nog een beter idee?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50087892726_d0dca86bfa_c.jpg20200706-DSC05961 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@MRIdev Googel eens op "vloeistofdia" en je kan weer jaren vooruit. Peace man...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39
MRIdev schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:52:
Helaas geen nieuwe foto's waar ik iets op kan zeggen :'( .

Momenteel bezig met het spelen met water en olie met een scherm erachter. Wordt erg veel gedaan, maar graag wilde ik dit zelf ook een keer proberen. Deze heb ik geschoten met een Sony 50mm 1.4 via een LA-EA4 adapter en daarna aardig bijgesneden om de randen van de ovenschaal weg te krijgen. Zelf ben ik niet in het bezit van een macrolens en eerlijk gezegd staat die ook niet op mijn verlanglijst.

Vandaag ook wat aan het proberen geweest met een oude Minolta 100-300, dan is het niet nodig om de om de foto bij te snijden. Nadeel daarvan is dat de achtergrond met de kleuren minder diffuus wordt. Wat ik eventueel zat te denken is om iets van een half-transparante folie over het scherm te leggen. Iemand anders nog een beter idee?

[Afbeelding]20200706-DSC05961 by Roger Wilco, on Flickr
Gave foto!
Ik hou wel van dit soort 'kunst'.

Als ik het goed zie, dan zijn de zijkanten zachter en is het midden wel scherp(er). Het zou naar mijn mening mooier zijn dat de bubbels en vlekken op de voorgrond allemaal super scherp zijn.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar je verdere experimenten op dit vlak.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@sys64738: mooie zachte tinten. Ik vind het geel wel erg doorgetrokken in het geheel. De blaadjes hadden van mij best wat witter gemogen. (die blijken dus daadwerkelijk geel te zijn... Wat minder geel in het groen dan zeg maar.

@wisselwerking: De foto wringt bij mij. Gezien de stand verwacht mijn brein schuine lijnen ipv die strakke verticale lijnen. Heb je deze (achteraf) rechtgetrokken?
Verder qua onderwerp e.d. heb ik er niks op aan te merken.

Naar aanleiding van het experiment van @MRIdev en de opmerking over vloeistofdia maar eens wat experimentjes opstarten. Leuk macro projectje.

Onderstaande is een (wat ouder) toevallig resultaat van een zeepbel in een glas na het afwassen,
Afbeeldingslocatie: https://photos.redelijkheid.com/Public/Miscellaneous/i-MvCgNQG/1/508e84a3/L/DSCF7283-L.jpg
Had hem graag helemaal scherp gehad, maar het formaat van de zeepbel EN dat de kleuren alleen zichtbaar waren onder een hoek maakte dat onmogelijk (plus dat 20 seconden na de foto de bel knapte)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Toff Die backdrops van de verschillende artiesten van toen waren toch wel tof.

@Jan_V Dank je! Klopt van die bubbels die naar de rand toe vager zijn en nog in ergere mate bij mijn poging bij de 100-300 lens. Momenteel denk ik dat het simpelweg de lens is.

@BlaTieBla Inderdaad jammer dat die niet helemaal scherp is, maar hij blijft wel koel. Die kleuren zie je dan toch over de bel heen 'lopen'? De straatbeelden die je op je website hebt staan doen me denken aan http://www.guyseeten.com/content_pages/view/2

[ Voor 13% gewijzigd door MRIdev op 09-07-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

MRIdev schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:18:

@BlaTieBla Inderdaad jammer dat die niet helemaal scherp is, maar hij blijft wel koel. Die kleuren zie je dan toch over de bel heen 'lopen'?
[...]
Het klopt dat het zo bewegelijk is als wat. Geen seconde hetzelfde beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@BlaTieBla Welke sluitertijden moet ik dan aan denken. Ook niet supersnel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

MRIdev schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:08:
@BlaTieBla Welke sluitertijden moet ik dan aan denken. Ook niet supersnel lijkt me.
Deze was 1/150ste op ISO400 zie ik in de EXIF.
Het idiote is dat ik daarna regelmatig expres glaswerk met de hand ben gaan afwassen, maar een dergelijk beeld heb ik niet meer voorbij zien komen. Zal een samenloop van omstandigheden geweest zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door BlaTieBla op 10-07-2020 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MRIdev Het idee is erg leuk en de kleuren zijn mooi maar hij is (daar ga ik weer) iets te druk voor mij. Misschien iets minder kleurovergangen in de achtergrond?

@BlaTieBla Mooie plaat. Inderdaad was het mooier geweest als je iets meer scherptediepte had gehad. Normaal zou ik zeggen: burst en stacken maar ik denk dat met een steeds wijzigende zeepbel dat erg lastig wordt. Misschien is dit een nog wel grotere uitdaging dan insecten...

Maar plaat is inderdaad erg geel. Het was vlak voor zonsondergang dus het licht was al vrij "goud". Maar ik vond het voor het zomerse gevoel leuk om dat nog even aan te dikken. Kan me voorstellen dat je het iets te veel vind maar ik ben er wel blij mee zo (en ja, die blaadjes zijn echt knal geel ;-) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Gisteravond/nacht een dappere poging gedaan om Neowise vast te leggen. Het strand van Petten is altijd een mooie voorgrond en er is relatief weinig lichtvervuiling.

Het weer was prima en de wolken trokken gelukkig net op tijd weg. Helaas wel wat fapor trails maar vind ze net enorm storend. Was 1 van mijn eerste pogingen om de nachtelijke hemel vast te leggen dus sommige dingen waren even wennen (wel goede oefening om je camera blind te bedienen).

Al met al wel blij met het resultaat. Maar ht hangt er wel sterk vanaf op welk scherm ik hem bekijken. Soms is ie stuk donkerder dan op andere devices.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50125296132_9434f0fc76_c.jpg

Edit: nieuwe bewerking naar aanleiding van RSpanjaards edit/tips. Much beter :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door sys64738 op 19-07-2020 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Tsja, hoe donker wil je hem hebben? Natuurlijk is de foto erg donker, maar de komeet zit (bij een paar pixels) wel tegen maximale helderheid aan. Dus als je de foto lichter maakt, maak je de komeet minder zichtbaar. Je zou nog met een (achteraf toegepast) GND-filter kunnen experimenteren om alleen de voorgrond lichter te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF5pLpbCS72o2_mybGhgIO-21mE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jTS02J0njNuwouwUBUId3tSI.jpg?f=user_large

Ik zie trouwens ook wat sporen van zeevonk. Die combinatie had misschien ook een mooie plaat opgeleverd, maar dan moet je voor de voorgrond echt een aparte, langere belichting gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Arumes op 18-07-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Arumes Tot mijn verbazing was er inderdaad wat zeevonk te zien in de golven. Zo warm was het toch niet geweest de afgelopen dagen...

Jouw bewerking is super. Heb met een LR weer even geopend om er inderdaad even Gradual filtertje overheen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@sys64738 Mooi hoor. Komeet is goed te zien en de voorgrond erbij doet het goed. Over de nieuwe bewerking van RSpanjaarfd was je al eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
@sys64738 gave capture van de komeet! de voorgrond vind ik ook erg prima.
@BlaTieBla zonder je tekst had ik geen idee gehad waar ik naar keek :) Wel tof gedaan!
@MRIdev zelfde als bovenstaande. Kleuren springen er lekker vanaf.

Nog een fototje van mijn shoot bij de Molen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50085347658_c906ce863e_z.jpg

Path to the mill by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Zeer mooie plaat en terechte Explore. De kleuren zijn super en de bewerking ook. Enige wat nog mooier geweest zou zijn, was als er rechts boven in het hoekje ook nog wat takken hadden gezeten. Nu is het evenwicht in de lucht beetje verstoord door takken links boven in.

En ach, laat ik gelijk maar een plaat toevoegen. Dit was eigenlijk een test shot van afgelopen weekend. Dit was mijn eerste compositie maar toen de sterren zichtbaar werden, realiseerde ik me dat Neowise niet binnen mijn frame zou vallen. Dus deze plaat was eigenlijk voor niks geschoten maar achteraf is ie eigenlijk best mooi.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50134921842_7140bfb7ac_c.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door sys64738 op 21-07-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Mavi86 Mooie kleuren en de molen goed gekaderd tussen de boom en wolken.

@sys64738 Locatie blijft mooi.

Mijn poging om die komeet op de plaat te krijgen. De foto is wat bewogen en ik denk dat het komt omdat ik achter het statief staan te drentelen op het natte/doorweekte zand. Ik heb wel een een scherpere van een andere locatie, maar daar vond ik de compositie aan de saaie kant. (@ehtweak jou beurt om te vlammen :+ )

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50138336217_e395447d9b_c.jpg20200720-DSC06437 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ehhh? Is dit een hint of zo?
Alleen snap ik 'm niet... :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
ehtweak schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:13:
[...]

Ehhh? Is dit een hint of zo?
Alleen snap ik 'm niet... :N
Iets met een showcase foto....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MRIdev Ik moest even zoeken maar zie hem. Hoe laat is ie geschoten? Want zo te zien heb je nog aardig wat daglicht waardoor ie moeilijker zichtbaar is.

Daarnaast zou ik hem even recht zetten en tegelijk de lantaarn rechts er af choppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@sys64738 Ik ben er van overtuigd dat die recht staat, maar dat het gezichtsbedrog is. De horizon die je ziet is een krib die taps toe loopt de rivier in en ook langzaam lager wordt. Daarom gekozen het niet 'recht' te zetten. Misschien maar doen, want bovenstaand verhaal kent niemand.
De foto is om kwart voor twaalf genomen. Gisteravond nog een poging gedaan vanuit de achtertuin. Hopelijk dit weekend tijd om die hier te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
MRIdev schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:02:
@sys64738 Ik ben er van overtuigd dat die recht staat, maar dat het gezichtsbedrog is. De horizon die je ziet is een krib die taps toe loopt de rivier in en ook langzaam lager wordt. Daarom gekozen het niet 'recht' te zetten. Misschien maar doen, want bovenstaand verhaal kent niemand.
Hij staat ook gewoon niet recht, hij moet ongeveer 2 graden rechtsom. Dat is te zien aan dingen die verticaal horen te staan, zoals de palen en electriciteitsmast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7FgzGj2rDb-25U-O6MCCYkzMlA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HIrPoObnzBA8gYkTeGR8AnTf.jpg?f=user_large

Meer zoiets? (Snelle LR edit op telefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Arumes Je hebt gelijk zie ik aan de aanpassing van @HyperTrophy ;). Vanaf nu ga ik mijn ogen meer geloven dan de waterpas van de camera.

Hieonder nog een van Neowise, maar dan gemaakt uit mijn achtertuin. De sluitertijd had wat korter gemoeten om de sterstaarten (klinkt leuker dan star trails ;)) te voorkomen.Voornaamste rede om deze foto hier te posten is dat ik graag wat feedback wil op de bewerking wat beter kan en tips hoe dat te doen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50157938393_c72e996e44_c.jpg20200723-DSC06450 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 20:16
De beste feedback die ik kan geven is dat voor een mooie foto je vaak iets van een verhaal nodig hebt of het een technisch perfect uitgevoerde foto moet zijn.

Deze foto’s van een komeet zie ik een beetje in het kader van ‘zonsondergang’ foto’s. Prachtig fenomeen maar zelden de moeite waard om op zichzelf staand te fotograferen. De zonsondergang is vaak niet het onderwerp waar het om draait, het is de compositie, een andere gebeurtenis dus een tweede onderwerp. Daar zou ik ook naar op zoek gaan bij een foto van de komeet. Kijk naar het lijnenspel, of plaats de komeet op een plek in de compositie dat je oog er naartoe geleid zal worden. In bovenstaande foto zou ik de komeet enkel zien als je het me vertelde. Anders zou ik vooral denken dat ik naar een rommelige achtertuin zit te kijken verlicht door een ouderwetse straatlantaarn. Dan is de foto daarboven al vele malen beter naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@walletje-w Helemaal mee eens en ik weet dat compositie en lijnenspel samen met belichting de belangrijkste onderdelen zijn van de foto. Dit vind ik zelf vooral bij (zwart-wit) straatfotografie weg mooi mits goed uitgevoerd. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik die onder de knie heb.

Bij die eerste foto van Neowise heb ik rond gereden om goede locatie te vinden. Zo'n mooie locatie als @sys64738 is kon ik bij ons in de buurt zo snel niet vinden.

Die tweede is verre van mijn sterkste foto, maar de rede dat ik hem plaats heeft dus te maken dat ik dus graag beter wil worden in bewerken. Ivm wat grote verschillen qua kleur en lichtintensiteit heb ik deze geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
sys64738 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:43:
@Mavi86 Zeer mooie plaat en terechte Explore. De kleuren zijn super en de bewerking ook. Enige wat nog mooier geweest zou zijn, was als er rechts boven in het hoekje ook nog wat takken hadden gezeten. Nu is het evenwicht in de lucht beetje verstoord door takken links boven in.

En ach, laat ik gelijk maar een plaat toevoegen. Dit was eigenlijk een test shot van afgelopen weekend. Dit was mijn eerste compositie maar toen de sterren zichtbaar werden, realiseerde ik me dat Neowise niet binnen mijn frame zou vallen. Dus deze plaat was eigenlijk voor niks geschoten maar achteraf is ie eigenlijk best mooi.

[Afbeelding]
Persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar ik vind deze foto qua kleuren e.d. mooier dan je komeet foto, al was die ook prima! Paaltjes staan er allemaal wat beter op.

@MRIdev Eens met Walletje eigenlijk, beetje onduidelijk waar je naar kijkt als je de context niet kent.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.