[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
bijzondere opmerking,

er is geen enkele lens die objecten die niet op hetzelfde vlak liggen, scherp in beeld kunnen brengen.

Dan moet je al gaan stacken... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

HyperTrophy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:29:
bijzondere opmerking,

er is geen enkele lens die objecten die niet op hetzelfde vlak liggen, scherp in beeld kunnen brengen.

Waarvoor dient het diafragma dan eigenlijk?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

HyperTrophy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:29:
bijzondere opmerking,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/piyUA1Q1rN8eqYaqhVY19K6q/full.png
Want definer "scherp" , "acceptabel scherp" is prima mogelijk met een lens.

het gaat erom dat de circle of confusion niet te groot wordt ten opzichte van de pixels, want dan verlies je merkbaar scherpte

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 24-04-2019 15:31 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Maar waarom wil je graag scherpte op zaken die er niet toe doen, in een foto als deze?

Kijk er zijn een paar uitgesproken zaken omtrent het laten leiden van de kijker bij een foto, oa:
- licht/donker
- kleur
- beweging
- lijnenspel
- en scherpte
(Vast nog wel een aantal te noemen)

In dit geval, ligt de schepte op haar gezicht, lijkt me toch de enige plek waar je hier scherpheid wilt zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:32
@Chaise Ik vind hem wat aan de donkere kant voor een voorjaar foto. Met de lucht eraf gesneden is die misschien nog mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

@HyperTrophy Wat is precies je reden geweest om de foto op 1/2000 sec @f1.4 te nemen? Dus met een scherptediepte van (naar schatting) 3 centimeter?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:03

NMH

Moderator General Chat
Chaise schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:42:
Zelf heb ik afgelopen week ook maar eens de beruchte tulpenvelden opgezocht :
[Afbeelding]The Lonely Yellow Tulip by W S, on Flickr
Grappig, zo'n geisoleerde gele tulp die ook nog eens boven de massa uitsteekt. :) Paar dingetjes: de gele tulp is netjes in focus, maar de achtergrond is behoorlijk zacht. Dat valt met name op bij de bomenrij op de horizon. (De hele foto van voor tot achter scherp krijgen is overigens lastig met het onderwerp zo dichtbij; dan ontkom je bijna niet aan focus stacking.) Ook lijken de kleuren een beetje "off"; dat is met name zichtbaar in de lucht, maar volgens mij ook wel enigzins in de rode tulpen. Het doet mij een beetje denken aan een oude kleurenfoto uit de jaren '60 die over de jaren verkleurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@NMH Wat betreft de tulpen in focus; op zich vind ik dat bij dit soort foto's eigenlijk niet belangrijk. Die gele verstekeling is duidelijk zichtbaar; de rest is bijzaak.

Enne wat betreft die kleurstelling; niks mis mee. Het oogt 's-avonds idd zo.
Dit zijn nota bene witte tulpen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/32714987357_df62279bea_c.jpg
Tulips74 by Erik Haak, on Flickr
maar vlak voor zonsondergang zijn het meer crème kleurige tulpen geworden... ;)
Slechts een paar minuten eerder, ogen diezelfde tulpen nog een stuk witter:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46933759454_c03df262db_c.jpg
Tulips72 by Erik Haak, on Flickr

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 24-04-2019 20:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
ehtweak schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:50:
@NMH Wat betreft de tulpen in focus; op zich vind ik dat bij dit soort foto's eigenlijk niet belangrijk. Die gele verstekeling is duidelijk zichtbaar; de rest is bijzaak.
Ik moet zeggen dat het me in eerste instantie ook niet in de tulpen opviel, maar vooral in de bomenrij op de horizon. Op zich heb ik geen probleem met zachte achtergronden (bij die foto van het meisje dat een paar posts eerder geplaatst is vind ik het bijvoorbeeld juist mooi), maar hier vond ik het minder mooi. Wellicht dat het aan het soort bokeh ligt. Maar goed, zoals altijd, "beauty is in the eye of the beholder" en mijn mening is slechts dat, een mening. :)
Enne wat betreft die kleurstelling; niks mis mee. Het oogt 's-avonds idd zo.
Dit zijn nota bene witte tulpen:
[Afbeelding]
Tulips74 by Erik Haak, on Flickr
maar vlak voor zonsondergang zijn het meer crème kleurige tulpen geworden... ;)
Ik ben (uiteraard) bekend met de veranderende kleurtemperatuur bij laagstaande zon, maar dit effect lijkt voor mij toch anders, vooral in de lucht. Maar goed, ik kan het uiteraard mis hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
bobcom schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:30:
@HyperTrophy Wat is precies je reden geweest om de foto op 1/2000 sec @f1.4 te nemen? Dus met een scherptediepte van (naar schatting) 3 centimeter?
Opmerkelijke vraag... het lijkt me een klassiek voorbeeld van je onderwerp isoleren.
Ik heb de scherpte precies gelegd waar het hier nodig was.

De sluitertijd doet er niet toe in dit verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
HyperTrophy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:04:

Hoewel de ogen volgens mij niet 100% scherp zijn, is het in dit geval ook niet storend.
Het is met name de gezichtsuitdrukking die hier het onderwerp is en dat is gewoon prima in beeld gebracht. Heb je gebruik gemaakt van een reflectiescherm? De schaduwen zijn namelijk fijn zacht, ondanks dat het volgens mij op een zonnige dag afspeelt.

@stevens20 Ik denk dat je hetzelfde "oh-moment" had als ik, toen je de eerste foto met die macrolens maakte :) . Een macrolens maakt niet uit zichzelf close-up foto's die van voor tot achter scherp zijn. Zelf doe ik dat middels focus stacking. Persoonlijk vind ik de belichting hier ook minder mooi (te harde schaduwen). Probeer het eens met natuurlijk licht.

@Chaise Hoeveel nabewerking zit er op de kleuren? Hoewel het onderwerp erg goed gevonden is, vind ik het geheel erg kunstmatig overkomen. Dat lijkt afbreuk te doen aan de foto. De onscherpe achtergrond trekt hier juist de aandacht naar voren en dat vind ik een goed iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Scherp gezien, ik heb inderdaad een groot reflectiescherm gebruikt. ( moet zeggen dat ik er wel onder de indruk ben dat je dat ziet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 12:05
HyperTrophy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 21:04:
[...]

Opmerkelijke vraag... het lijkt me een klassiek voorbeeld van je onderwerp isoleren.

Ik begrijp je punt, maar de scherpte ligt niet op de ogen maar op de wangen. En dat vind ik wel storend. Verder denk ik ook dat de foto beter zou werken met meer scherptediepte, zodat het gezicht in zijn geheel acceptabel scherp is. Ik zag toevallig van de week een video van een portretfotograaf die beargumenteert dat je portretten juist niet met een kleine scherptediepte moet fotograferen omdat je dan te weinig ziet van de huidtextuur. De achtergrond moet natuurlijk wel onscherp blijven, dus het werkt als de afstand tot de achtergrond ruim is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
@Chaise: Ik vind het een leuke plaat :) Normaal gezien vind ik het niet zo spannend als een lucht wat uitgebeten is, maar ik vind het in dit geval jammer dat de lucht wat grauw is geworden. Dat geeft zo'n contrast met de kleurtjes van de bloemen.

@ehtweak: Hoewel je volgens mij je foto's niet ter beoordeling postte, maar als voorbeeld, ga ik toch in ieder geval wat roepen over de tweede :+ Daar vind ik de modder rechts wat jammer. Nu ben ik sowieso niet zo'n fan van dit soort lijnen aan de zijkant van het frame, dus neem dat verder vooral met een korrel zout :P

Dan zelf ook maar weer eens wat posten :) Genomen tijdens het testen met mijn nieuwe 100-400, genomen op 400mm, f/5.6 onder één van de LED-bakken die ik van ehtweak heb overgenomen :P Het is mijn vriendin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0tZ4KgNxTZyhPuSN6Y7RYPeV/full.jpg

Klein beetje cleanup, wat kleurcorrectie, sharpening en dodgewerk in PS erop.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Zullen we die discussie maar even achter ons laten. :)

[ Voor 69% gewijzigd door Gonadan op 25-04-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Wormaap ik vind het wel leuk dat je hem niet helemaal cropt zoals meestal gebeurt, maar het vlak van de neus trekt toch ook wel weer iets aandacht.
Wel duidelijk dat ik van het weekend maar eens een oog met m'n nieuwe lens moet proberen, dit gaat een stuk beter dan met macro zo te zien. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Je lens doet het, maar zo te zien was je vriendin het testen al een beetje zat. Ook lijkt haar oor door de hoek wat aan de lage kant van haar hoofd te staan.

Dus als lens test prima, als "portret" wat minder geslaagd imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Beetje aan het experimenteren met mijn nieuwe huisgenootjes (Rouw gekko's)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yupoKX2.jpg

Best lastig nog aangezien het én kleine beestjes zijn (2/3 centimeter), én een klein vivarium en ze zich vooral in de donkere gedeeltes ervan ophouden meest van de tijd :)

Shit, de grote variant geupload, is even niet anders nu

[ Voor 13% gewijzigd door Ebayzo op 29-04-2019 08:28 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Ebayzo normaal ben ik de laatste die zal zeggen dat een flitser een foto beter had gemaakt, maar hier mis ik toch wel wat licht op de gekko. Ik vind het contrast tussen het groen en roze wel mooi.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@TKroon heb plaatselijk de gekko inderdaad al iets bijgwerkt qua helderheid inderdaad. Kan dus niet meer dan eens zijn, maar flitsen is iets wat ik echt nog niet snap. Daarnaast was dit door glas heen dus flitsen had het niet veel beter gemaakt ben ik bang. Misschien de led lamp weer voorzien van batterijen.

Default blanke hetero

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

Royz

Kleurenblind!!

Wormaap schreef op donderdag 25 april 2019 @ 19:08:
@Chaise: Ik vind het een leuke plaat :) Normaal gezien vind ik het niet zo spannend als een lucht wat uitgebeten is, maar ik vind het in dit geval jammer dat de lucht wat grauw is geworden. Dat geeft zo'n contrast met de kleurtjes van de bloemen.

@ehtweak: Hoewel je volgens mij je foto's niet ter beoordeling postte, maar als voorbeeld, ga ik toch in ieder geval wat roepen over de tweede :+ Daar vind ik de modder rechts wat jammer. Nu ben ik sowieso niet zo'n fan van dit soort lijnen aan de zijkant van het frame, dus neem dat verder vooral met een korrel zout :P

Dan zelf ook maar weer eens wat posten :) Genomen tijdens het testen met mijn nieuwe 100-400, genomen op 400mm, f/5.6 onder één van de LED-bakken die ik van ehtweak heb overgenomen :P Het is mijn vriendin.

[Afbeelding]

Klein beetje cleanup, wat kleurcorrectie, sharpening en dodgewerk in PS erop.
Wat een mega scherp oog! Maar ja, we hebben ook dezelfde camera... ;) Verder niks aan toe te voegen eigenlijk!
Ebayzo schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:24:
Beetje aan het experimenteren met mijn nieuwe huisgenootjes (Rouw gekko's)

[Afbeelding]

Best lastig nog aangezien het én kleine beestjes zijn (2/3 centimeter), én een klein vivarium en ze zich vooral in de donkere gedeeltes ervan ophouden meest van de tijd :)

Shit, de grote variant geupload, is even niet anders nu
Mooie foto! Zou je de omgeving niet wat donkerder kunnen maken en de gekko wat meer belichten? Hoeft niet perse met een flitser, maar misschien achteraf in PS?

Zelf heb ik echt al eeuwen niet meer gepost in het foto forum, maar ik laat ik eens gek doen :+

Afgelopen vrijdag mochten ik en wat anderen De Rotterdam in om vanaf de 41e etage Rotterdam te fotograferen tijdens zonsondergang. Lastig met reflecties omdat het licht binnen niet uit kon etc, maar het is met vlieg en kunstwerk gelukt (de BTS staat op YouTube: Vechten tegen reflecties in het mooiste kantoor van Rotterdam [#44])

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47682681942_1d51716693_b.jpgDe Rotterdam View by Roy Poots, on Flickr

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Royz Nice, leuk filmpje ook. #follow :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Royz Mooie plaat hoor. Lekkere kleuren en die LE werkt erg goed.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Fraaie foto! De brug leidt het oog mooi de foto in en de belichting is precies mooi (niets uitgebeten of dichtgelopen en mooie flares rond de lichten van de brug). Twee kleine dingetjes: de rechter tui van de brug is in de rechter onderhoek net afgesneden en de bovenste helft van de lucht lijkt iets van een groenzweem te hebben.

Ik vind overigens de foto die hier in je filmpje laat zien ook zeer fraai. Qua beeld van de stad misschien nog wel mooier, maar de lucht is daar beduidend minder spectaculair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

Royz

Kleurenblind!!

NMH schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:48:
[...]

Fraaie foto! De brug leidt het oog mooi de foto in en de belichting is precies mooi (niets uitgebeten of dichtgelopen en mooie flares rond de lichten van de brug). Twee kleine dingetjes: de rechter tui van de brug is in de rechter onderhoek net afgesneden en de bovenste helft van de lucht lijkt iets van een groenzweem te hebben.

Ik vind overigens de foto die hier in je filmpje laat zien ook zeer fraai. Qua beeld van de stad misschien nog wel mooier, maar de lucht is daar beduidend minder spectaculair.
Ik zie in het origineel dat die tui er nog wel op zit, is denk ik gebeurd met het wat rechtzetten van de foto goed opgemerkt! De groenzweem zie ik niet :( (kleurenblind).

De andere foto vind ik ook cool ja, lastig kiezen zo :) Dank voor je feedback!

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Zojuist even een pringlebus gebruikt als macro diffuser (zoiets). Moet zeggen dat ik eigenlijk wel blij verrast ben met het eerste experiment :D We hebben hier regelmatig wat fruitvliegjes in het wild rondlopen (i.v.m. onze reptielen etc) en deze zat er wel mooi voor als eerste pringlebus poging.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47773076911_9759f0ced5.jpg

Gauw eens in de buitenlucht uitproberen :)

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Royz Wow, mooie kleuren in die foto. Kan zo aan de muur.

@Ebayzo Nooit geweten dat een fruitvliegje er zo uit zag. Dit is volgens mij meer dan 1x vergroting niet? Wat heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@LA-384 Nee dit is 1:1. Sigma 105mm met een speedlite met dus een pringlebus diffuser.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46984990004_21d3fee7be_z.jpg

Al twijfel ik inderdaad of het echt fruitvliegjes zijn. Volgens mij zijn ze ook gemodificeerd zodat ze niet meer kunnen vliegen. Wellicht een soort van voederdieren mutatie. Men verkoopt ze echter als "fruitvliegen"

[ Voor 74% gewijzigd door Ebayzo op 04-05-2019 22:05 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 18:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@Ebayzo
Die diffuser is heel nice. Gebruik je daar ook "gewoon" de deksel voor?

[ Voor 7% gewijzigd door Kabouterplop01 op 05-05-2019 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Kabouterplop01 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:38:
@Ebayzo
Die diffuser is heel nice. Gebruik je daar ook "gewoon" de deksel voor?
Ja, nu nog wel. Zag dat mensen ook van dat wittige papier ervoor deden soms. Misschien is dat wel een beter idee omdat deze deksels echt volledig transparant zijn.

Ik had vorig jaar ook nog wat ellende gekocht om de flitser diagonaal op de lens i.c.m. een diffuser box te plaatsen maar incl. de bars die je erop moest schroeven werd het wel echt een heel gevaarte welke ik persoonlijk onhandelbaar vond in de praktijk. Dit is echt gewoon een super simpele compacte oplossing.

[ Voor 30% gewijzigd door Ebayzo op 05-05-2019 15:14 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyoma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-08 12:59
Afgelopen vrijdag mochten ik en wat anderen De Rotterdam in om vanaf de 41e etage Rotterdam te fotograferen tijdens zonsondergang. Lastig met reflecties omdat het licht binnen niet uit kon etc, maar het is met vlieg en kunstwerk gelukt (de BTS staat op YouTube: Vechten tegen reflecties in het mooiste kantoor van Rotterdam [#44])

[Afbeelding]De Rotterdam View by Roy Poots, on Flickr
Weinig op aan te merken behalve zoals eerder ook al gezegd werd dat het jammer is dat de rechter tui net afgesneden is.

Na lang niets met fotograferen gedaan te hebben ben ik sinds afgelopen zaterdag eigenaar van een Olympus om-d e-M10.

Jonge Koolmees

Foto is gemaakt in de tuin met lens op 150mm. Meerdere foto's geschoten waarbij ik vooral met het diafragma heb gespeeld. Deze is naar mijn idee het beste gelukt maar helaas door het grote diafragma niet het gehele vogeltje scherp er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 22:40
Het 'fruitvliegje' van @Ebayzo heeft mooie rode ogen.

De onscherpte in het meesje van @Dyoma stoort mij niet, maar ik bekijk het op een klein schermpje.

Van mij een foto van vlak na de totale fase van de zonsverduistering, want de foto van tijdens de tijdens de totale fase heeft last van onscherpte een flare.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48184249271_eac9f7c64f_c.jpgDiamant ring door Arnold Metselaar, op Flickr

flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@arnold_m Geweldig fenomeen, ben eigenlijk wel benieuwd naar je andere foto's in Argentinië!

Ik ben benieuwd naar jullie feedback over deze foto van Lapland. Composities zijn erg lastig, zeker met het snel veranderende Noorderlicht. Soms is het even rennen door de 80cm diepe sneeuw en hopen dat de aurora nog een minuutje zo blijft :) Ik wil hem graag groot af laten drukken voor thuis (80x120cm of iets), dus vooral feedback over de nabewerking is welkom. Ik zit eraan te denken om dat sneeuwblok rechtsonder nog weg te retoucheren. Tevens zijn de sterren met name bovenin uitgerekt geraakt door de lens- en perspectiefcorrecties, maar dit lijkt me zeer lastig goed te krijgen.

Lapland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
Lijkt mij in ieder geval een coole foto van het noorderlicht. Zie wel wat chromatische abberaties bij de sterren, dat is vast niet zo moeilijk weg te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 22:40
TKroon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:46:
@arnold_m Geweldig fenomeen, ben eigenlijk wel benieuwd naar je andere foto's in Argentinië!
...
Dank je, maar eigenlijk komt de foto uit Chili. Het zal nog wel even duren voor ik in alle rust mijn foto's kan sorteren/nabewerken, maar mogelijk kan ik voor die tijd nog wel wat foto's delen.

Het noorderlicht is natuurlijk ook geweldig, maar ik ben niet in de gelegenheid om iets zinnigs te zeggen over de nabewerking.

flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 20:16
@TKroon Het noorderlicht is heel mooi vastgelegd. De voorgrond is helaas qua compositie minder mooi. Ik zou het blok rechts inderdaad weghalen, dat breekt heel de compositie.

Voor het afdrukken. Goed letten op de hoeveelheid sharpening/denoise/increase shadows je gebruikt. Zeker op groter formaat zijn dat de gebieden die ineens storend worden op een print.

Zelf heb ik een foto bij xposer laten afdrukken wat een erg mooi resultaat gaf. (canvas, aluminium of hout zou ik absoluut niet aanraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@walletje-w thanks voor de feedback. Blok rechtsonder heb ik inmiddels weg gephotoshopt. Ik wil er een akoestisch schilderij van maken, dus dat wordt dan een soort van canvas/doek geloof ik. Niet perfect voor de foto, maar het is de combinatie van een mooi, groot schilderij en een minder galm in huis. Ik heb de sharpening en noise reduction inderdaad zorgvuldig gedaan. Vooral niet te clean (geen ruis), maar er zijn zeker geen artefacten te zien. Zou ik je een PM mogen sturen met de volledige resolutie? Ben benieuwd wat je dan van het detail vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 20:16
TKroon schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:27:
@walletje-w thanks voor de feedback. Blok rechtsonder heb ik inmiddels weg gephotoshopt. Ik wil er een akoestisch schilderij van maken, dus dat wordt dan een soort van canvas/doek geloof ik. Niet perfect voor de foto, maar het is de combinatie van een mooi, groot schilderij en een minder galm in huis. Ik heb de sharpening en noise reduction inderdaad zorgvuldig gedaan. Vooral niet te clean (geen ruis), maar er zijn zeker geen artefacten te zien. Zou ik je een PM mogen sturen met de volledige resolutie? Ben benieuwd wat je dan van het detail vindt.
Ah in dat geval is het natuurlijk het overwegen waard om een compromis te maken.
Ja je kunt altijd een PM sturen met een hoge resolutie. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
Even omhoog schoppen.

@Wormaap Vind de foto van het oog van je vriendin wel wat hebben. Scherpte ligt perfect en mooie kleur van het oog. Ik weet niet of ik het oor erin had gelaten.

@Ebayzo Scherpte lijkt ook goed te liggen op de Gekko. Als je de onderkant er een beetje afhaalt vallen de storende delen aan de onderkant wat weg, waardoor de foto wat sterker wordt.

@Royz Bijna alles aan je foto is mooi. Alleen de kleuren van de lucht ben ik geen fan van.

Probeersel van tijdens mijn vakantie. Uiteindelijk nog wat meer van dit soort foto's genomen Misschien een keer een Testcase van maken.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48667068546_0ea5170708_c.jpgBlue_rope by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@MRIdev ieder zijn smaak, maar het is niet die van mij ;) wellicht omdat het abstract is, maar er toch een perspectief in zit. De foto is niet loodrecht op de grond gemaakt, misschien dat ik het dan mooier had gevonden :)

• LA-384
@MRIdev Zoals eerdere foto's van jou, ik weet niet wat het is, maar ook deze foto is op een bepaalde manier aantrekkelijk. Ik denk dat het zware contrast in combinatie met het touw een verhaal probeert te vertellen. Het is beslist geen happy foto. Wellicht dat een strop het nog sterker had gemaakt, maar het is maar net of je dát wilde uitbeelden met de foto. Ik zou em niet aan de muur hangen en zie ook niet direct een gebruiksdoel voor een dergelijke foto, maar ik vind het toch knap gedaan. Dit is iets waar ik zelf zo aan voorbij zou lopen.

Heb je trouwens iets met de gulden snede gedaan hier? Ik weet van het bestaan ervan, maar kan het zelf nooit in de praktijk brengen.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
@MRIdev
Mooie foto. Geweldige compositie. Wat het is weet ik niet maar de foto heeft iets spannends. (ik ben het met @LA-384 eens)

Als kritische noot.. Het contrast rond het touw is iet wat TE veel aanwezig.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Afgelopen dagen in Berlijn geweest. Wat kunnen experimenteren net nieuwe wide lens. Dit was een leuke toevalligheid welke wel redelijk gelukt is.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48769389547_10ae6b26a8.jpg

@MRIdev Mij iets te abstract helaas. Technisch wel prima natuurlijk!

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Ebayzo De kleurenversie van de Berliner Fernsehturm vind ik wat 'vriendelijker' ogen.
Maar de zwart/wit versie, met die voorbij vliegende vogels heeft wel wat sinisters. 8)

Als opmerking: zorg dat de Fernsehturm recht omhoog steekt en niet omvalt... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 22-09-2019 09:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@ehtweak Ik ben me ervan bewust dat hij niet recht staat inderdaad maar dat stoort mijzelf niet echt.

En ach, als hij omvalt, toch werklui zat in Berlijn om hem weer even recht te zetten. Zijn maar weinig foto's waar je niet moest snijden om er een geen kraan op te hebben :+

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@Ebayzo Hier geen moeite met deze "scheefte". Rechtop zou wel erg statisch zijn, lijkt mij.
Wat ik wel jammer vind, is de onscherpte van de vogels. Gezien je diafragma had je sluitertijd wel iets korter gemogen van mij. Met 10mm is de scherptediepte sowieso al snel compleet, dus f/14 is niet nodig en zelfs eerder nadelig voor de kwaliteit.
Verder best een lekkere plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Toff Ja hier komt de amateur naar voren natuurlijk. Hoewel ik wel wat zekerder wordt op het manuele gebied heb ik nog niet volledige controle. Ik had behoorlijk veel licht dus probeerde dit te compenseren. Sluitertijd aanpassing was dus beter geweest. De vogels waren echt een spontane toevalligheid dus geen tijd om hierop te anticiperen verder. Bedankt voor je comment!

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Persoonlijk volg ik de leidraad: ofwel kaarsrecht (kan soms statisch, onnatuurlijk of saai lijken) ofwel goed scheef. Een beetje scheef... mjah😏. Hier vind ik t op t randje van ok :^). Verder met Toff.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@LA-384 Dank voor de complimenten. Erg grappig hoe de foto overkomt bij andere mensen. Voor mij is er niks sinister of donker aan, gewoon een dik blauw touw op een kademuur om een schip mee vast te leggen. Wel erg leerzaam.
Ik heb niet bewust met de gulden snede gewerkt. Die kan er natuurlijk wel inzitten aangezien mensen het prettig vinden om naar te kijken, maar dat is dan dus toeval.

@Ebayzo Dit vind ik een toffe plaat. Duidelijk onderwerp en daarom heen nog genoeg te ontdekken. Jammer vind ik het uitgebeten deel in het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@MRIdev Donker en sinister is inherent aan z/w en wordt nog sterker bij toenemend contrast. Daarom zijn rouwkaarten zelden in felle kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Best een mooie onheilspellende foto door het zwart/wit en de opvliegende vogels. Gevoelsmatig verwacht ik om een of andere reden motion blur in de wolken, somehow vind ik dat passen bij de sfeer die de foto oproept. :)

Voor wat betreft het diafragma; zelf houd ik het diafragma als de omstandigheden het toelaten en ik geen specifieke reden heb om een laag of hoog diafragma te kiezen meestal rond de f8. Bij lage f-nummers lever je scherpte in door verminderde scherptediepte; bij een hoge door diffractie in de lens. Ergens daartussen zit een sweet spot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dippie94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-05 15:43
Ook ik ga voor de bijl.
Vorig jaar met een groepsreis naar de VS geweest en een blauwe Hyundai Tucson als huurauto meegekregen. Bij een tussenstop in Zion NP stond ik net iets lager dan de auto en kon ik, vond ik, een mooie plaat van de auto schieten, inclusief de oranje-achtige achtergrond.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48809213272_72105a7559_c.jpgUSA 2018 - Dag 2 - Zion NP (29) by Diedrik Brandsma, on Flickr

@MRIdev Ik weet niet precies wat ik van deze foto moet vinden omdat ik er geen verhaal in zie. Wel vind ik het patroon van het touw rustig ogen en houd ik van alle patroontjes en vormpjes die op het hout te vinden zijn. Het zwart-wit geeft hem wat duisters, hoewel ik lees dat dat niet jouw insteek was.

@Ebayzo Gave foto. Het zwart-wit vind ik erg passend. De boom links en de vogels rechts geven extra dynamiek aan het geheel. Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat de vogels onscherp zijn, maar hier had je ook geen rekening mee gehouden. Ook het gebouw rechtsonder vind ik jammer. Alleen de boom tegen de witte wolken aan had ik mooier gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dippie94 schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:54:
Ook ik ga voor de bijl.
Vorig jaar met een groepsreis naar de VS geweest en een blauwe Hyundai Tucson als huurauto meegekregen. Bij een tussenstop in Zion NP stond ik net iets lager dan de auto en kon ik, vond ik, een mooie plaat van de auto schieten, inclusief de oranje-achtige achtergrond.

[Afbeelding]USA 2018 - Dag 2 - Zion NP (29) by Diedrik Brandsma, on Flickr

@MRIdev Ik weet niet precies wat ik van deze foto moet vinden omdat ik er geen verhaal in zie. Wel vind ik het patroon van het touw rustig ogen en houd ik van alle patroontjes en vormpjes die op het hout te vinden zijn. Het zwart-wit geeft hem wat duisters, hoewel ik lees dat dat niet jouw insteek was.

@Ebayzo Gave foto. Het zwart-wit vind ik erg passend. De boom links en de vogels rechts geven extra dynamiek aan het geheel. Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat de vogels onscherp zijn, maar hier had je ook geen rekening mee gehouden. Ook het gebouw rechtsonder vind ik jammer. Alleen de boom tegen de witte wolken aan had ik mooier gevonden.
Top: kleurcontrast (oranje + blauw is top!), schone auto (soms lastig in dit soort omgevingen), beeldhoekkeuze en positie van de twee stenen onderin beeld.
Tip: ik zou de foto iets hoger maken (dan zie je de vorm van de auto wat meer, denk ik), evt. met polarisatiefilter (dan zijn de reflecties wat minder storend) en in nabewerking wat warmere kleurtemperatuur.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Yep. Ik sluit me aan bij tobiasvs. Iets hoger standpunt (en ook iets meer van de zijkant erop) laat de vormen van ed auto beter uitkomen. En de voorwielen even draaien zodat develg naar de camera gericht staat, geeft een dynamischere look.

Ook had de hele achtergrond uit rots moeten bestaan. Dat hoekje lucht links boven leidt te veel af.

Maar waar ik het ook met Tobias eens ben, is dat het contrast tussen blauwe auto en rode rotsen goed gevonden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dippie94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-05 15:43
Thanks voor de goede feedback @tobiasvs en @sys64738!

Dit was zo'n 'moment'-foto waarbij ik op dat moment niet echt nagedacht heb over de compositie. Tijdens een groepsreis word je toch een beetje geleefd en heb je minder tijd om iets perfect op een foto te zetten.

Mocht ik weer eens een auto gaan fotograferen, neem ik jullie tips zeker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Laatst online: 20:37

Karel V

Een simpele ziel

Hulde aan mijn voorgangers. Ik heb geen aanvullingen op hun complimenten / commentaar op de laatste foto's :)

Wie nog eens op weg is naar Antwerpen en vanuit Dordrecht langs Bergen op Zoom komt, neem eens een afslag eerder bij Heerle. Parralel aan de snelweg naar Bergen op Zoom ligt deze keurig onderhouden begraafplaats. Zodra je op de stenen begint te lezen bekruipt je een gevoel van bezinning. Zij hebben hun leven gegeven opdat wij in vrijheid zouden leven. Een treurig en toch ook ergens bijzonder mooi offer. Ze brachten hun grootste offer en van velen weet geen mens meer wie ze zijn. Unknown.

KNOWN UNTO GOD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eF3BpxMrM511bXud0F6B6vEl/full.jpg

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Mijn simpele commentaar, maar lijkt me nogal overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik voel em helaas niet @Karel V, wellicht wanneer de bomen op de achtergrond verborgen waren achter mist of onder rijp/sneeuw. Nu vind ik ze te duidelijk aanwezig en leidt het mijn aandacht af van de bloemen.

Van mij mogen de bloemen ook wat groter in beeld eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
@Karel V Hij is naar mijn mening erg flets en overbelicht?

Ik ben voor mijn werk 2 dagen weg geweest. En heb in de namiddag even vrij rond kunnen lopen en wat foto's kunnen maken.

Ik had me deze bewerking al van te voren in gedachte om te gaan doen. Maar vraag me af of het niet door is geschoten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b1KN49us5dxEsGx2BGM7zbAt/full.jpg

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Dat de foto overbelicht is, ja klopt. Blijkbaar valt dat niet in de smaak ;) Ik vind het prachtig, zeker omdat grafstenen zelf meestal wat grauw zijn. De bloemen en de lichte kleuren belichten voor mij juist de positieve kant.
LA-384 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:51:
Ik voel em helaas niet @Karel V, wellicht wanneer de bomen op de achtergrond verborgen waren achter mist of onder rijp/sneeuw. Nu vind ik ze te duidelijk aanwezig en leidt het mijn aandacht af van de bloemen.

Van mij mogen de bloemen ook wat groter in beeld eigenlijk.
Dat van die bloemen is een goede tip. Zeker omdat het kruis nog wel wat ruimte heeft aan de bovenkant had ik nog wat dichterbij kunnen komen.
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:57:

Ik ben voor mijn werk 2 dagen weg geweest. En heb in de namiddag even vrij rond kunnen lopen en wat foto's kunnen maken.

Ik had me deze bewerking al van te voren in gedachte om te gaan doen. Maar vraag me af of het niet door is geschoten?

[Afbeelding]
Ik vind het goed kunnen. Hooguit rechts in de wolken oogt het wat te grijzig t.o.v. de blauwe lucht links.
Ik zou een horizontaal filter over het onderstel van de locomotief leggen en de schaduwen oplichten. Nu is het een beetje een zwart gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 17:49

--
De foto ziet er zo uit na wat schaduw aanpassing:

https://imgur.com/a/HYCiFHg

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/HYCiFHg

[ Voor 6% gewijzigd door JoStad op 16-10-2019 18:22 . Reden: foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Laatst online: 20:14

superblaag

Mooi spul hoor!

Dippie94 schreef op zondag 29 september 2019 @ 13:54:
Ook ik ga voor de bijl.

[Afbeelding]USA 2018 - Dag 2 - Zion NP (29) by Diedrik Brandsma, on Flickr

Ik vind het een super plaatje!
Stoere neus!

Het commentaar op de foto snap ik ook wel, maar ik had het zeker niet beter kunnen doen.
Karel V schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 07:34:
Dat de foto overbelicht is, ja klopt. Blijkbaar valt dat niet in de smaak ;) Ik vind het prachtig, zeker omdat grafstenen zelf meestal wat grauw zijn. De bloemen en de lichte kleuren belichten voor mij juist de positieve kant.

[...]

Dat van die bloemen is een goede tip. Zeker omdat het kruis nog wel wat ruimte heeft aan de bovenkant had ik nog wat dichterbij kunnen komen.
Ik vind de foto ook wel overbelicht.
Het verhaal achter de foto maakt wel wat goed, maar hij is wel uitgebeten ipv licht.
Yamy_Daffy schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:57:

[Afbeelding]
Het onderstel mist details in deze foto.
Ik ben wel van de donkere foto's, maar hier zie ik helemaal niks.
Misschien vierkant uitsnijden dat die linker kar wegvalt?

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
@JoStad Sorry nee, dat vind ikzelf te licht worden. Het gras word geel en het gebouw erachter word oranje.

Maar ik snap jullie punt zeker. Op mijn telefoon en op me werk monitor had ik hetzelfde zwarte onderstel.
Op mijn eigen monitor thuis viel dat erg mee. Ik heb me monitor nu wat bij gesteld en het onderstel opnieuw afgestemd hierop.

Bedankt in ieder geval voor de reactie's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Yamy_Daffy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:08:
@JoStad Sorry nee, dat vind ikzelf te licht worden. Het gras word geel en het gebouw erachter word oranje.
Ik vind de bewerking van @JoStad ook iets te ver doorgeslagen, maar het lokaal wat oplichten van het onderstel lijkt mij wel een goed idee. Dan kan het gras gewoon het gras blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Yamy_Daffy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:08:

Maar ik snap jullie punt zeker. Op mijn telefoon en op me werk monitor had ik hetzelfde zwarte onderstel.
Op mijn eigen monitor thuis viel dat erg mee. Ik heb me monitor nu wat bij gesteld en het onderstel opnieuw afgestemd hierop.

Bedankt in ieder geval voor de reactie's!
Probeer eens in jouw lightroom de "shadows" of de "blacks" wat te veranderen.
Ik zou overigens zo'n soort foto altijd met HDR maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Ik heb dezelfde foto ook eens als een HDR bewerkt.

Nog eens geprobeerd het donkere gedeelte op te lichten, en de kleuren zo goed als mogelijk hetzelfde proberen te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wioS2JN1qzCp3cXXq1nv6afv/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
Yamy_Daffy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:41:

Nog eens geprobeerd het donkere gedeelte op te lichten, en de kleuren zo goed als mogelijk hetzelfde proberen te houden.
Is veel beter nu. Alleen nog even autocontrast doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Laatst online: 20:14

superblaag

Mooi spul hoor!

Yamy_Daffy schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 22:41:

[Afbeelding]
Veel beter!

Maar voor een HDR heb je toch meerdere opnames nodig met verschillende belichtingen?
Had je die nog liggen?

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
superblaag schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 04:08:
[...]

Veel beter!

Maar voor een HDR heb je toch meerdere opnames nodig met verschillende belichtingen?
Had je die nog liggen?
Klopt, die had ik ook inderdaad gemaakt.

Vond op zich het eind resultaat al prima. Dus eigenlijk geen hdr gemaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MRIdev
Dit ooit zo levendige topic, maar even een harde schop naar boven gegeven.Maandelijks is bij ons in de buurt een fotowedstrijdje, deze keer thema reflectie.

Ik vind de foto aardig gelukt, alleen mis eerlijk gezegd een onderwerp. Bijvoorbeeld een auto of persoon tegen een van die pilaren.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49652973576_d1ae06e389_c.jpgFotoCafe_Maarkt2020_reflectie_MarkvU by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
MRIdev schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:54:
Dit ooit zo levendige topic, maar even een harde schop naar boven gegeven.Maandelijks is bij ons in de buurt een fotowedstrijdje, deze keer thema reflectie.

Ik vind de foto aardig gelukt, alleen mis eerlijk gezegd een onderwerp. Bijvoorbeeld een auto of persoon tegen een van die pilaren.

[Afbeelding]FotoCafe_Maarkt2020_reflectie_MarkvU by Roger Wilco, on Flickr
Ik vind het juist mooi dat er "geen onderwerp" is. Daardoor is juist die reflectie van het licht het onderwerp.

Volgens mij is dit topic in de winter altijd wel wat rustiger. Het zijn niet echt de dagen om mooie foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 13:03

Pixeltje

Woo-woohoo!

MRIdev schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 21:54:

[Afbeelding]FotoCafe_Maarkt2020_reflectie_MarkvU by Roger Wilco, on Flickr
De felle led rechtsboven vind ik een beetje irritant maar los daarvan een hele fijne plaat, lijnen zijn leuk en de reflectie is scherp en compleet (compositie) en er zit diepte in de foto, super!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Pixeltje Ik heb getwijfeld om die eraf te snijden. Dan werd de ruimte naar de neon erg krap en die lamp is ook zichtbaar. In de reflectie.

Als leuk weetje dit is de gigantische plas water, samen met een 12mm fish eye.

https://flic.kr/p/2iDN97o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 13:03

Pixeltje

Woo-woohoo!

Dat is leuk zeg, had ik ook helemaal niet bij stilgestaan, maar nu je die foto laat zien krijgt alles een beetje perspectief. Nogmaals gaaf gedaan!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Toffe foto. Prettige kleuren ook en goed gezien van die reflectie. Links en rechts zou ik wat wegkroppen tot tegen het lintlicht. Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre het mogelijk is om vanuit zo'n hoek als deze de vervorming te corrigeren. Een 11-24 staat nog op mijn verlanglijstje alleen vrees ik dat de vervorming onder de 24 mm echt parten gaat spelen bij de nabewerking. Goede keuze trouwens dat je de vervorming hier niet aangepast hebt. Het stoort niet en die ruimte heb je ook niet in je foto.
Over de gekozen scherptediepte heb ik mijn twijfels. Voor de scherptediepte die je hebt vind ik dat je de juiste keuze hebt gemaakt om die voorin te leggen. Toch heb ik het gevoel dat hij zowel op de voorgrond als achtergrond scherp had mogen zijn. Mijn oog trekt automatisch naar de achtergrond en daar mis ik de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Karel V Bedankt voor je uitgebreide reactie. Bij een standaard groothoek wil je geen vervorming. Deze foto heb ik gemaakt met een fish eye waarbij vervorming hoort, dus die ga ik niet aanpassen ;).

Wat betreft je opmerking over scherptediepte heb je een goed punt. Deze had ik graag wat groter gehad, maar dat was erg lastig ivm het niet al te vele licht. Op zijn kop aan een statief werkt niet omdat de poten dan in beeld zijn, op de grond leggen dan zou de lens in de plas moeten liggen.
Ik had de lens op F/4 ingesteld en op een gegeven moment ook op de achtergrond scherp gesteld, maar achteraf bleek bij die foto's de compositie minder sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Toff Op zich die niet, maar heb wel een app geïnstalleerd en ik weet ook welke factoren ermee spelen.

Om een of andere reden krijg ik niet in mijn systeem dat bijvoorbeeld met F/4, focusafstand 1m de scherptediepte iets van 0.8m tot oneindig is bij 12mm fish eye.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

@MRIdev Leuke compositie, scherp gezien ;) Hoe is de wedstrijd afgelopen?

Het is qua fotografie de laatste maanden wel heel stil hier op GoT :'(
Jammer, werd altijd veel moois gedeeld en vond de Hot Shots altijd tof.

Ik had deze al een tijdje op mijn lijstje staan en de laatste dagen is het echt kraakhelder in Nederland.
Vannacht daarom naar Radio Kootwijk gereden om wederom de Melkweg vast te leggen!

Pano uit 9 foto's

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49703654053_ef362db21c_z.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door jd1987 op 27-03-2020 14:01 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@jd1987 gaaf hé die heldere nachten! Venus is ook al dagen super helder :) mooie foto ook, ik zou alleen een kleine perspectiefcorrectie toepassen zodat het gebouw iets minder achterover lijkt te hellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@jd1987 Toffe plaat! Venus brand bijna in, zo fel staat die aan de hemel.

De uitslag had een terechte winnaar met een druppel op een blad van de bloem zelf. Alleen eerlijk gezegd viel mijn eigen positie wat tegen :'( . Meestal heb ik wel een aardig idee hoe mijn foto staat tot de andere, wedstrijd is maandelijks al was ik nu al even niet meer geweest, hier op tweakers veel positieve reacties en op Flickr 2 commentaren en 3 fave. Op Flickr mag ik blij zal ik 1 van één van beide haal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@jd1987 Super mooi. De lucht is inderdaad geweldig de afgelopen dagen qua helderheid. Ik zou alleen, zoals hierboven ook al genoemd, het perspectief gecorrigeerd hebben. Zeker met een panno zou je daar ruimte voor moeten kunnen hebben.

@MRIdev Fotowedstrijden zijn zo lastig. Ik vind het ook absoluut niet erg om niet bij de winnaars te horen maar als je dan ziet waar je soms van "verliest". Tjonge jonge. Of je stuurt 5 foto's in 3 enorm sterke en 2 bonus-foto's en dan wordt 1 van die bonus foto's gepikt. Ik vind het soms best lastig in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
sys64738 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:27:
@jd1987 Super mooi. De lucht is inderdaad geweldig de afgelopen dagen qua helderheid. Ik zou alleen, zoals hierboven ook al genoemd, het perspectief gecorrigeerd hebben. Zeker met een panno zou je daar ruimte voor moeten kunnen hebben.

@MRIdev Fotowedstrijden zijn zo lastig. Ik vind het ook absoluut niet erg om niet bij de winnaars te horen maar als je dan ziet waar je soms van "verliest". Tjonge jonge. Of je stuurt 5 foto's in 3 enorm sterke en 2 bonus-foto's en dan wordt 1 van die bonus foto's gepikt. Ik vind het soms best lastig in te schatten.
De vraag is ook een beetje wat een foto goed maakt. Als een foto niet zo sterk is maar het sentiment mee heeft dan kan het gekozen worden. Een foto is op zo veel vlakken te beoordelen en de beste blijft toch wat relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
jd1987 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:00:
Ja klopt, die indruk had ik ook al een beetje. Het zal er wel niet beter op worden met de huidige al-dan-niet lockdown vrees ik.
Zeer fraaie foto! Ik moet zeggen dat ik de melkweg nog nooit vanuit Nederland heb mogen aanschouwen; jammer genoeg is er vrijwel overal erg veel lichtvervuiling hier. Wel vanuit het buitenland gelukkig.

Naast wat al genoemd is over het "achterovervallende" gebouw is het gebouw naar mijn smaak een beetje te licht voor de nachtelijke hemel erboven. Als je het wat donkerder maakt voelt het denk ik wat natuurlijker voor een gebouw bij nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@stevens20 Klopt. De ene keer wordt het sterke verhaal gezocht. De andere keer de technische kwaliteit van een foto geprezen. Er zijn inderdaad heel veel aspecten die een foto goed of slecht kunnen maken. De hoeveel tijd en moeite die een foto kost om te maken, zie je soms over het hoofd maar kan ook een belangrijke factor zijn.

@NMH Ja verbazingwekkend stil hier. Helaas.Ook het macro-hoekje is muisstil terwijl daar in en om het huis genoeg van te maken valt. Maar ook andere takken van fotografie kunnen nog prima, als je maar uitkijkt en wat creatief bent. Hopelijk leeft het weer een beetje op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
Zo, het is even geleden dat ik hier gepost heb. Ik kom weer regelmatiger een kijkje nemen :)

@Yamy_Daffy opzich prime belichting. groothoek effect past goed bij deze foto.
@MRIdev ik denk dat deze prima voldoet aan de opdracht. Goed laag standpunt ook. De lantaarn rechts vind ik net wat te overbelicht. Trekt iets teveel aandacht.
@jd1987 , tof! je hebt de melkweg er mooi op staan. gebouw leunt wat naar achter maar dat wist je waarschijnlijk al :)

plaatje van mij

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49727810567_5faba821fe_c.jpg

Rome Hall of Justice Gouda by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Mavi86 Tchnisch weer dik in orde. Ondanks dat er veel elementen inzitten waar ik van hou, symmetrie, lijnenspel pakt de foto me niet. Wat het is precies is kan ik niet de vinger op leggen.

Wel ben ik erg benieuwd hoe zwart-wit eruit kan zien. Door het lijnenspel en veel aanwezige kleuren, geel, blauw en rood. Kan het interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Mooi geel gebouw in het blauwe uurtje. Altijd fijn. Technisch is ie ook prima in orde. Goede belichting en van voor tot achter echt scherp. Maar ik ben het met MRIdev eens dat hij op de 1 of andere manier niet lekker wegkijkt. Ik denk dat de leading lines die hier juist uit elkaar lopen een onrustig gevoel geven. Als het een pad/baan/weg naar het gebouw toe geweest zou zijn, had het denk ik beter uitgepakt.

Als je het onderste deel (waar de ruit breder wordt) eraf cropt, ontstaat er al een rustiger beeld en vind ik hem mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
Bedankt voor de imput mannen. Ik zat zelf ook even te twijfelen over de voorgrond. Ik zal het eens proberen :)

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Zeer fraaie blue hour foto. Belichting is overal prima op orde, mooie flares rond de lantaarnpalen en prima scherp. :) Paar puntjes:
  • Het gebouw is boven breder dan onder (en ik bedoel niet door de torentjes ;)). Als je in PS verticale guides aan de onderkant van het gebouw strak tegen de muur zet, dan komen de muren vlak onder de torentjes buiten de lijnen. Het scheelt niet veel, maar het is zichtbaar. Dat is op prima te corrigeren in PS denk ik.
  • Ik zou het rode luik op de eerste verdieping links net zichtbaar is wegpoetsen; dat oogt "cleaner".
  • De foto is volgens mij net niet "straight on" maar voelt iets gedraaid. Dat is wellicht ook de reden dat hij niet lekker wegkijkt voor @MRIdev en @sys64738; het zorgt ervoor dat het net niet symetrisch is. Als je verticale guide door de onderstere punt van de kompasroos op het plein trekt dan zie je dat hij rechts van de bovenste punt uitkomt.
  • Dit is een kwestie van smaak, maar persoonlijk zou ik de gele toon van het gebouw iets getemperd hebben.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Eergisteren was zo'n dag dat alles perfect was. Toen ik mijn gordijnen open deed, werd in getrakteerd op mooie dichte mist. Dus snel aangekleed en mijn cameratas gepakt. Haar voor de vorm nog beetje gedaan en op naar ons lokale recreatiemeer. Eenmaal daar aangekomen was het nog mooier dan toen ik in de auto stapt.

Geen wind. Super mooie mist. En een meer vol met vogels en riet. Perfect.

Heel veel platen geschoten maar dit was 1 van mijn favorieten. En op Flickr konden ze hem ook wel waarderen want ik was aangenaam verrast toen ik vanmorgen ontdekte dat hij op de Explore pagina terecht gekomen was.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49750016268_2f17e43030_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Dat is zeker een zeer fraaie, een beetje @MattiB stijl. Weinig op aan te merken. :) Als ik zo vrij mag zijn vind ik deze meer geslaagd dan de foto in het zonsopgangen/ondergangen topic:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
@jd1987 jd1987 in "[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15"
WOW! De overgang van de lucht net boven de horizon naar de heldere donkere sterrenhemel is zo mooi dat het bijna kunstmatig lijkt. Uit de EXIF maak ik op dat de foto's rond 4.00 s'nachts genomen zijn? Respect. Mocht je het willen delen, zie ik graag een keer hoe je dit gedaan hebt. Het maken van de foto's, inclusief de nabewerking. Het is mijn droom om ook een keer de sterrenhemel zo mooi vast te leggen. Ik laat me telkens weerhouden doordat Nederland niet de ideale lichtomstandigheden kent en volgens velen té noordelijk ligt, maar jij bewijst het tegendeel.

@Mavi86 Mavi86 in "[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15"
Ik heb veel mooie foto's van je gezien, waarbij de foto van de heide op de Posbank mij het best bijgebleven is. Deze foto is het echter net niet voor mij, maar dat komt ongetwijfeld doordat ik architectuur niet zo bijzonder vind. Technisch is de foto erg goed. Compositie, scherpte, kleur, daar is niets op aan te merken.

@sys64738 sys64738 in "[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15"
Prachtige foto. DIT is de reden waarom je als natuurfotograaf 's ochtends in alle vroegte je warme bed uit gaat en met frisse tegenzin en twijfel naar de juiste locatie rijdt in de hoop dat de omstandigheden zo goed zijn als verwacht. De sfeer is goed, compositie is goed, (het gebrek aan) kleur is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 17:51
jd1987 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:00:
@MRIdev Leuke compositie, scherp gezien ;) Hoe is de wedstrijd afgelopen?

Jammer, werd altijd veel moois gedeeld en vond de Hot Shots altijd tof.

Ik had deze al een tijdje op mijn lijstje staan en de laatste dagen is het echt kraakhelder in Nederland.
Vannacht daarom naar Radio Kootwijk gereden om wederom de Melkweg vast te leggen!

Pano uit 9 foto's

[Afbeelding]
Toffe combinatie van melkweg, daglicht en voorgrond. Hoe laat heb je deze genomen? Als het inderdaad om 4 uur was, waar komt dat licht dan vandaan? Ik ben nog nooit bij Radio Kootwijk geweest, maar zoveel licht op de Veluwe?

[ Voor 9% gewijzigd door Veneficus op 21-04-2020 14:14 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Veneficus schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:11:
[...]

Toffe combinatie van melkweg, daglicht en voorgrond. Hoe laat heb je deze genomen? Als het inderdaad om 4 uur was, waar komt dat licht dan vandaan? Ik ben nog nooit bij Radio Kootwijk geweest, maar zoveel licht op de Veluwe?
Volgens maps kijk je naar het west-zuidwesten, om 4.00 's nachts verwacht ik daar idd geen zonlicht meer, daar heb je gelijk in. Of het kunstlicht kan zijn van Barneveld of Apeldoorn? Geen idee, het is wel erg gelijkmatig. Mogelijk dus dat de tijd verkeerd is. Of de foto's zijn over een grote tijdsspanne genomen. De onderste helft bijvoorbeeld in de late avond en de bovenste helft diep in de nacht. Tegenwoordig kun je best veel qua benden. Daarom ben ik zo benieuwd hoe dit tot stand is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-09 17:51
Afbeeldingslocatie: https://drscdn.500px.org/photo/1013722587/m%3D900/v2?sig=52a931a6aa5e96d0af84395f0afdcec4d40aa69ec3868d415235d0a2198c2218

Sorry voor het gebrek aan thumbnail, 500px heeft die optie volgens mij niet :-(
En Flickr heb ik een paar jaar geleden al de deur uit geflikkerd... (slightly off-topic: hoe is die community intussen, en de kwaliteit van de foto's?)

Over deze foto: ik ben er best tevreden mee. Ik vraag me wel af of hij 1) niet net iets te donker is en 2) of het inderdaad lijkt alsof er een soort parallellogram-vertekening in zit (huizen vs spiegeling).

AdobeRGB

Sony Alpha a77 II
Tokina 11-16mm F2.8
13mm
ƒ/16.0
1/1s
ISO 100

[ Voor 11% gewijzigd door Veneficus op 21-04-2020 21:50 ]

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@sys64738 Gijs, "less is more". Geweldige plaat die imho zo hier terecht kan: [Verzamel] Macro foto's deel 7 [Verzamel] Solo showcasefoto's, om te bewonderen | Deel 6
edit: correctie link

[ Voor 29% gewijzigd door Toff op 22-04-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

@LA-384 Is allemaal zo spannend niet hoor :p Toch echt gewoon om 04.00. Hoewel het zeker zeer donker is op de Veluwe is het, zeker in Nederland, nooit helemaal 100% pikkedonker ;)

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Veneficus schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:49:
[Afbeelding]

Sorry voor het gebrek aan thumbnail, 500px heeft die optie volgens mij niet :-(
En Flickr heb ik een paar jaar geleden al de deur uit geflikkerd... (slightly off-topic: hoe is die community intussen, en de kwaliteit van de foto's?)

Over deze foto: ik ben er best tevreden mee. Ik vraag me wel af of hij 1) niet net iets te donker is en 2) of het inderdaad lijkt alsof er een soort parallellogram-vertekening in zit (huizen vs spiegeling).

AdobeRGB

Sony Alpha a77 II
Tokina 11-16mm F2.8
13mm
ƒ/16.0
1/1s
ISO 100
Mooie plaat. Stoort mij in ieder geval niet dat ie (te?) donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Veneficus Of m'n ogen spelen me parten, of de foto is hier wat wazig. Klik ik op de link, dan is het wel scherp. Ik vind het verder een mooie serene foto. Mooi hoe de kleuren van de huisjes niet te sterk afsteken tegen de lucht. Enige jammere is de rimpel in het water, maar daar moet je net geluk mee hebben. Op een digitaal medium is het zeker niet te donker, als print wellicht wel.
jd1987 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:40:
@LA-384 Is allemaal zo spannend niet hoor :p Toch echt gewoon om 04.00. Hoewel het zeker zeer donker is op de Veluwe is het, zeker in Nederland, nooit helemaal 100% pikkedonker ;)
Nooit gedacht dat dat zich zo zou uiten. Ik denk dan wel dat het kunstlicht is?
Pagina: 1 ... 36 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.