[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:03

NMH

Moderator General Chat
Ebayzo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:36:
Qua toren snap ik wat je bedoelt maar de belichting van de toren zelf is op deze wijze gedaan. Recent is de verplichting aangepast naar RGB spots dus komen vele lichtcombinaties op een avond voorbij. De toren egaal krijgen gaat dus lastig worden en zal niet realistisch zijn. Wel mee eens dat de donkere delen iedergeval lichter kunnen. Zal eens gaan experimenteren met de belichtingstijd en blend. Sowieso wat meer aan het oefenen met wat Photoshop nabewerking.
Je hoeft het niet te helemaal te egaliseren, alleen het extreme donker wat minder donker en het extreme licht wat minder licht maken. :) Soms kun je in je (als het contrast nog wat mee valt en je in RAW schiet) in Lightroom (of een soortgelijke raw processsor) de schaduwen en highlights nog wat terughalen, maar soms is het verschil te groot voor je sensor en heb je meerdere belichtingen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@NMH dank je voor de toelichting :) Ik kan nog eens kijken of ik in LR/PS nog wat kan aanpassen, hij was er al doorheen geweest namelijk.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@de-snader Wat me direct opvalt is dat de foto nergens echt scherp is. De EXIF geeft aan dat je hem hebt geschoten op f/1.8, ik zou hem hebben afgestopt tot f/4 (of f/5.6) om in ieder geval alle belangrijke details (ogen, neus, oren) van het gezicht scherp te hebben. Het model iets naar boven laten kijken helpt, zeker bij een wat voller model, om de onderkin strak te trekken. Dit heb je goed gedaan, door het lage standpunt van je camera distantieer je hierdoor wel het model van de kijker. Ik had de camera iets hoger gepositioneerd en het model in de camera laten kijken. Dit maakt het model meer benaderbaar, tevens zorgt de verandering in perspectief dat er een meer flatterende verhouding tussen het gezicht (waar de focus moet liggen) en de rest van het lichaam komt.

Edit:
Bovenstaande staat er wat bot, zo bedoel ik het niet. :+
Een ander dingetje waar je naar kunt kijken is het vullen van het frame. Er is nu best veel negatieve ruimte om het model, als dat bedoeld is om een gevoel van leegte te creëren is het goed, persoonlijk zou ik het effect dan nog iets groter hebben gemaakt. Anders zou ik het model prominenter in beeld brengen en minder lege ruimte eromheen laten.

My 2ct.

[ Voor 21% gewijzigd door psyBSD op 10-01-2019 09:33 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-snader
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:08
Bedankt voor alle tips, hier kan ik zeker wat mee.

@Ebayzo Sorry :+ Zal de volgende keer zorgen dat het kettinkje recht hangt. ;) Ik vind de kleuren in jouw foto erg gaaf, maar ik mis toch iets op de voorgrond. Persoonlijk vindt ik het iets te veel lucht op de foto.

@Wormaap Bedankt voor de link! Een goede oefening om mee te beginnen.

@psyBSD Ik vatte het in ieder geval niet bot op. ;) Het zijn in ieder geval tips waar ik wat aan heb.

Canon Eos 77D | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55 mm IS STM | Canon 55-250mm

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Vannacht om 02.30 ging de wekker en 03.00 stond ik klaar in Sonsbeek, Arnhem om dit composite te maken van de fases van de maansverduistering.

Nog meer mensen erop uit getrokken vannacht? :)

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4910/32949327928_68f1185805_z.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2019 15:36 . Reden: Solo ;) ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@jd1987 heel gaaf die eerste!

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@jd1987 Wow. Nice hoor.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Laatst online: 15-11-2023
Oh die eerste is inderdaad erg mooi @jd1987 !

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

@jd1987 Damn man, dies vet! Wil je delen hoe je dat gedaan hebt?

[ Voor 38% gewijzigd door Deathchant op 21-01-2019 16:58 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Dank allen! Ik word van alle kanten overspoelt met complimenten en likes, super leuk :)

@Deathchant Zeker! Ik heb om 03.00 eerst een foto gemaakt op F2.8, ISO100 en 20s sluitertijd op de 24-70, op 24mm. Daarna geswitched naar de 80-400 op 400mm voor de maanshots.

Tot 07.00 heb ik elke 15 á 20 minuten een foto gemaakt en in Lightroom de 11 mooiste geselecteerd voor een mooi verloop. In PS heb ik alles samengevoegd en ongelijnd en maanshots heel erg terug gescaled en met blending mode "Lighten" alles in elkaar geblend.

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ken niks van Photoshop, dus een deel wat je zei snap ik niet hoe dat werkt, (hou je je camera en lens steeds op dezelfde positie, m.a.w. hoe weet je de positie van de maan bij elke foto wanneer je die tot 1 foto gaat blenden?) maar als ik dit soort dingen zie dan krijg ik er wel zin in.
Ik vind het knap, en het eind resultaat is gewoon super!

Afgelopen juli heb ik wel de bloedmaan gefotografeerd met de 70-200, maar toen was de maan niet zo groot als nu.
Ik moet het dan van gewoon single exposures hebben als deze, deze, deze en deze.

[ Voor 68% gewijzigd door Deathchant op 21-01-2019 17:36 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
jd1987 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:44:
Vannacht om 02.30 ging de wekker en 03.00 stond ik klaar in Sonsbeek, Arnhem om dit composite te maken van de fases van de maansverduistering.
[Afbeelding]
Fraaie "time-lapse" @jd1987 :)
Nog meer mensen erop uit getrokken vannacht? :)
Telt om 06:20 de deur uit gaan om naar het werk te gaan? :) Ik heb de superbloedwolfmaan (3x woordwaarde) wel in al zijn glorie gezien.
Deathchant schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:29:
Ik ken niks van Photoshop, dus een deel wat je zei snap ik niet hoe dat werkt, (hou je je camera en lens steeds op dezelfde positie, m.a.w. hoe weet je de positie van de maan bij elke foto wanneer je die tot 1 foto gaat blenden?)
Bij de meeste blends werk je wel zo (vaste camerapositie), maar ik vermoed dat @jd1987 hier de foto's met de maan met de hand zo gerangschikt heeft dat de afstand tussen de manen vrijwel gelijk is. (Anders is het een sterk staaltje timing geweest.) Normaliter wordt het dan heel lastig om te blenden, maar de maan is dermate helder dat wanneer je een goed belichte foto van de maan maakt, de omringende lucht (vrijwel) zwart wordt. Als je dan in Photoshop de lighten blend mode gebruikt, dan worden van die laag alleen de pixels zichtbaar die lichter zijn dan de laag er onder -> perfecte cut-out van de maan. Dan kun je ze dus vrijuit positioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Precies wat @NMH zegt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel3
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tijdens mijn reis naar Tanzania en Kenia heb ik o.a. Mount Meru gefotografeerd. De zon in combinatie met de wolken gaf een fenomenaal uitzicht. Ik met mijn camera aan de slag gegaan en een aantal foto's genomen waarvan ik initieel dacht dat ze zeer goed gelukt waren. Toen ik ze thuis echter in Lightroom knalde kreeg ik de foto niet zoals ik wilde. Hij 'popt' te weinig naar mijn idee. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8ZjBsa5.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@daniel3 Onderzijde leid af. Ik had namelijk in eerste instantie niet eens de berg gezien :') Als ik zeg maar de onderste helft wegdenk vind ik het wel weer een gave foto door de wolkenpartij. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HXXD7my.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Ebayzo op 24-01-2019 18:59 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@daniel3 Mijn eerst indruk is: je camera is stuk. Die onderste helft met al die lijnen kijkt inderdaad vrij onaangenaam weg. Het leidt behoorlijk af. Maar de crop van Ebayzo vind ik ook weer wat te kort door de bocht. Ik zou proberen dat patroon onderin wat terug te dringen (iets minder contrast of highlights misschien? Kwestie van beetje experimenteren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel3
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
@Ebayzo en @sys64738 Tnx voor de feedback :). De strepen zijn trouwens geen kapotte camera maar een hoosbui die anderhalf uur later op onze tenten neerkwam ;).

Ik heb de foto iets bewerkt, maar het is wel lastig de strepen helemaal weg te krijgen. Ook wil ik de meren er op laten, want dat geeft naar mijn mening wel een mooi effect. Hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NZiqJQl.jpg

@Ebayzo Ik had trouwens ook alleen een foto van de berg met de wolken gemaakt, nadeel was dat de wolken toen al veel voor de berg zaten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kfX7PtQ.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@daniel3 Blijven, strepen of niet, erg gave plaatjes!

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
Als foto van de berg met wolken leidt de rest af. Maar als foto van de berg met wolken met supergave regenbui ervoor vind ik’m gaaf. Dan geeft de voorgrond de foto juist diepte. Ik zou dat in nabewerking niet proberen weg te moffelen, maar juist showcasen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Die wolken blijven schitterend maar alleen de wolken is net iets te weinig voor een geweldige plaat. Moeilijk.

Afgelopen vrijdag weer heerlijk genoten van de sneeuw en par leuke platen kunnen schieten. Deze vond ik toch wel wat hebben. Mooie leading lines, diepte en sfeer.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7919/39983352373_628430bf1d_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:32
@sys64738 Bij dit soort foto's kun je zien dat je meer ervaren bent in het maken van foto's door gebruik te maken van de aanwezige lijnen. Ik ben stukken beter van je gewend ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:31

Foamy

Fulltime prutser

Als ik de andere foto's hier zie heb ik het idee dat ik nog een hoop te leren heb :)

ijsboom

Anyway: mijn allereerste post hier. Een paar weken geleden geschoten in 't park in Groningen. Heb het idee dat ik qua focus nog niet helemaal lekker zit/zat, maar wel tevreden over t resultaat.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Foamy Dan zit je toch in het goede topic!. Waar heb je de foto mee genomen? Een m43 systeem gok ik aangezien de verhouding ongeveer 4:3 is. Iedereen die na wat oefenen terugkijkt op zijn oude foto's is vaak niet meer tevreden met waar ze toen erg mee tevreden waren. ;)

Ik ga er vanuit dat je onderwerp dat ruwe stuk hout is aan einde dat een beetje omhoog steekt. Dat lijkt mij goed scherp en de onscherpte daarvoor en daarachter vinden de meeste mensen juist mooi, omdat je het onderwerp daarmee isoleert.

Er zijn lijnen die naar dit onderwerp lijden, wat goed is. Alleen valt het licht op een ander deel van je foto, net ervoor, en daardoor lijdt dat af van je echte onderwerp. Ik vind hem ook een beetje rommelig. Ik denk dat wat bijsnijden de foto beter kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

@Foamy Al doende leert men! ;) Lekker fotograferen en feedback vragen.
Ik vind je foto niet bijster interessant qua compositie of verhaal, maar technisch is ie gewoon prima in orde.
Wellicht dat die niet hele recht staat.

Ik had al een week of 2 een gloednieuwe 16-35 VR in de tas zitten en NiSi V5 Pro. Hoogste tijd om die eens uit te testen! Met het mooie, zachte winter weer een rondje over de Posbank gewandeld vanochtend.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7906/40160915383_066b6cf144_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
@Foamy In deze periode hou ik mij bewust niet bezig met (natuur)fotografie. De natuur leent zich er wat mij betreft gewoon niet voor. Dat zie ik ook terug bij jouw foto. Hoewel het technisch een prima foto kan zijn, zie ik enkel een bruine smurrie. Het onderwerp is naar mijn idee totaal niet fotogeniek. Wellicht dat je nog iets kunt met zwart/wit, maar dat is puur een poging het nog interessant te maken.

@jd1987 De foto heeft een zeer sterke HDR-vibe. In dit geval neigt het, (naar mijn mening) tè sterk naar het kunstmatige. Ook hier geld mijn mening dat deze periode niet geschikt is voor natuurfotografie en het onderwerp daardoor niet interessant genoeg is. Wellicht dat het nog iets was geworden wanneer je de rode lucht meer had aangedikt (witbalans op "bewolkt"). Of meer richting tele gaan en de focus leggen op die boom, met de zon tussen de takken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Foamy schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 23:24:
Als ik de andere foto's hier zie heb ik het idee dat ik nog een hoop te leren heb :)
We zijn allemaal ooit ergens begonnen en leren is een continu proces. :)
Je foto oogt een beetje rommelig. Ervanuitgaande dat de boom die van onder het beeld in loopt je onderwerp is, wil je dat hij een beetje los komt van zijn omgeving. Dat kun je bijvoorbeeld doen door de achtergrond onscherper wordt door een groter diafragma te kiezen. De bomen op de achtergrond en de takken rechts leiden nu af van het onderwerp. De onderkant van de boom dicht bij de lens is dan juist weer onscherp terwijl je daar juist scherpte wil. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan; ik denk dat het bij deze compositie heel moeilijk wordt om de hele boom van voor tot achter scherp te krijgen zonder Photoshop trucs.

Nog een tip: bij een compositie als deze waar je iets hebt wat de ogen het beeld in leidt zoals deze boom kan het mooi zijn om iets aan het einde van de boom te plaatsen, zoals de ondergaande zon bij je onderbuurman.
Zeker geen onaardige foto! Hij heeft inderdaad een beetje een HDR vibe, maar ik vind het niet echt storend hier. Paar puntjes: je boomstam vormt een mooie natuurlijke pijl. Ik denk dat ik hier een of twee stappen naar links had gedaan zodat de pijl precies naar de ondergaande opkomende zon zou wijzen. Ook zou ik een stuk van de bovenkant van de foto afcroppen zodat de horizon niet meer in het midden ligt.
LA-384 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:05:
In deze periode hou ik mij bewust niet bezig met (natuur)fotografie. De natuur leent zich er wat mij betreft gewoon niet voor.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. :) Ook in deze tijd kun je denk ik mooie platen maken, zeker als je het geluk hebt dat er sneeuw of ijs ligt. Ik denk bijvoorbeeld aan een rietkraag langs een bevroren water, of een solitaire kale boom in een wit landschap om maar eens wat te noemen. :)

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 17-02-2019 23:49 . Reden: In de ochtend komt de zon over het algemeen op... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@jd1987 Zoals al eerder gezegd iets te zware HDR stempel. Hij lijkt ook wel met een fish-eye te zijn genomen doordat de eerste 'horizon' wat hol is. Moet je de horizon uit het midden halen? In dit geval heb is wel het mooie kleurverloop zichtbaar, maar dat is wel erg persoonlijk aangezien ik daar erg van kan genieten als ik 's-ochtends naar mijn werk rij.

Er loopt een mooi pad de verte in.

De PR-machine van de maan loopt als een tierelier, dus ik ook gisteren aan de slag. Dit kon vanuit het slaapkamerraam. Wel een flinke krop:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7810/47101677642_2023a1ae64_c.jpg20190219-DSC08640 by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
MRIdev schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:04:

De PR-machine van de maan loopt als een tierelier, dus ik ook gisteren aan de slag. Dit kon vanuit het slaapkamerraam. Wel een flinke krop:

[Afbeelding]20190219-DSC08640 by Roger Wilco, on Flickr
De maan staat er prima op, maar zonder omgeving is het raden naar de ware grootte. Pas wanneer je een foto hebt waarop naast de maan een herkenbaar onderwerp zichtbaar is - ik noem maar wat: de Erasmusbrug, een plaatselijke kerktoren oid - kan je inschatten dat het om een "supermaan" gaat.

Of je gooit er gewoon een vliegtuig tegenaan, zoals medetweaker @nustys. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Toff op 20-02-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Op een dergelijke foto zie je ook nauwelijks dat het om een "supermaan" gaat. Het verschil in grootte is maar 14% met de kleinste volle maan en ongeveer 7% met een gemiddelde volle maan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Even los daarvan, en dan klink ik misschien heel zuur. Maar vanwaar de obsessie met de maan? Duizenden foto's van mensen die hun camera opzetten voor een zwart-wit foto (met vooral veel zwart) waarbij het een wedstrijdje verpissen is wie de langste lens heeft.

De maan is prachtig om te zien maar ik vind alleen foto's die écht haarscherp zijn en écht dichtbij zijn gaaf en vzviw maken instanties als NASA die alleen. Doe dan iets speciaals met de foto zoals @jd1987 hier verder boven, dat is ook gaaf.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Toff Heb ik het woord supermaan geschreven ;)
Ventieldopje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:59:
Even los daarvan, en dan klink ik misschien heel zuur. Maar vanwaar de obsessie met de maan? Duizenden foto's van mensen die hun camera opzetten voor een zwart-wit foto (met vooral veel zwart) waarbij het een wedstrijdje verpissen is wie de langste lens heeft.

De maan is prachtig om te zien maar ik vind alleen foto's die écht haarscherp zijn en écht dichtbij zijn gaaf en vzviw maken instanties als NASA die alleen. Doe dan iets speciaals met de foto zoals @jd1987 hier verder boven, dat is ook gaaf.
MRIdev schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:04:

Daarom denk ik. ;) En ach, ik wilde gewoon een keer proberen hoe 'mooi' het mij zou lukken met een oude 100-300 Minolta. Ook een beetje naar aanleiding van mijn misleidende woorden in een topic met advies over spiegellens.

Ook vanaf de aarde kun je een eind komen. Kost wel wat werk (https://www.diyphotograph...tacked-from-50000-images/). Er is een link naar een groter formaat ergens onderaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Toff Die "ware" grootte is prima te manipuleren met de lengte van je lens. Ik ben het wel met je eens dat de foto uniek wordt door wat méér dan enkel de maan. Maar ik snap ook dat iemand de maan graag fotografeert. Het blijft gewoon mooi als je die beeldvullend ziet, zeker wanneer het je eigen foto is.

@NMH Mja, dan noem je wel bijzondere omstandigheden. Deze periode wordt toch over het algemeen gekenmerkt door een dorre, natte, vieze bende. Daar kun je (naar mijn mening) alleen een mooie foto van maken met heel bijzonder licht en veel creativiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Ventieldopje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:59:
Ik denk dat "de mens" een natuurlijke fascinatie heeft voor het "hemelse gebeuren" (de oude Egyptenaren en Maya's hadden dat bijvoorbeeld ook al). En de maan is verreweg het makkelijkst te fotograferen van alle hemellichamen. Voor de meeste andere astrofotografie heb je al gauw een goed donkere hemel en/of speciale gear zoals een telescoop nodig. Van de maan kun je met een beetje telelens en een statief al goede plaatjes maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
MRIdev schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:54:
@Toff Heb ik het woord supermaan geschreven ;)
Als je op 20-02-2019 schrijft dat je gisteren een foto hebt gemaakt en de maan staat daarop, dan kan het niet anders dan dat je de "supersneeuwmaan" gefotografeerd hebt.
Mijn opmerking over context gaat overigens ook op bij een "gewone" maan. Het verschil in grootte is, zoals @Universal Creations al opmerkte, niet zo heel groot.
LA-384 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:59:
@Toff Die "ware" grootte is prima te manipuleren met de lengte van je lens. Ik ben het wel met je eens dat de foto uniek wordt door wat méér dan enkel de maan. Maar ik snap ook dat iemand de maan graag fotografeert. Het blijft gewoon mooi als je die beeldvullend ziet, zeker wanneer het je eigen foto is.
De verhoudingen lijken mij niet te wijzigen, wanneer de brandpuntsafstand verandert?

En ja, natuurlijk maak ik bij ieder nieuw teleobjectief c.q. teleconverter ook foto's van de maan, maar die zijn voor eigen gebruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384

• Toff

Toff

FP ProMod
Daar wordt (ook) de afstand tot het onderwerp veranderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 20:17
Ik denk dat @toff en @LA-384 Meer dit effect van een maan foto bedoelen >:)

Boss Maan
https://www.instagram.com/p/BuMezoajTB4/

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@rdoorn Toppie! d:)b
ps: zet wel ff je horizon/zeelijn recht; nu zakt alles langzaam naar de rechterzijde... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
rdoorn schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:37:
Ik denk dat @toff en @LA-384 Meer dit effect van een maan foto bedoelen >:)

[Afbeelding: Boss Maan]
https://www.instagram.com/p/BuMezoajTB4/
Je kan ook overdrijven hè...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@rdoorn Hoewel dat een dikke Photoshop moet zijn (sterren èn maan tegelijk zichtbaar, en daarbij nog een bootje goed belicht, ondanks dat de lichtbron van achter komt), is dat wel het idee wat waar we het over hebben.

Bij nader inzien moet ik toch toegeven dat mijn bewering dat je de relatieve grootte van de maan kunt beïnvloeden met je brandpunt, toch niet helemaal opgaat in de praktijk. Bij Maan fotografie zal je altijd de maximale brandpunt willen gebruiken, daar valt weinig mee te spelen. De relatieve grootte kun je dan wel weer manipuleren door de afstand tot een object op de voorgrond te veranderen, maar in tegenstelling tot wat ik dacht, kun je beter verder weg staan en croppen, dan dichterbij gaan staan. Je wil het object op de voorgrond het liefst kleiner in beeld hebben tov de maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nustys
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 16:43
De maan alleen als onderwerp is saai. Het gaat om de combinatie met een onderwerp. Ik kies voor vliegtuigen omdat je die makkelijker even 'groot' of 'kleiner' dan de maan kan kaderen. Hierdoor zie je pas goed hoe groot de maan eigenlijk is. Met gebouwen wordt dit moeilijker omdat je alleen met een maan die net boven de horizon staat dit effect kan bereiken. en dan gaat het namelijk meestal fout, de maan is zelden tot nooit echt scherp en helder als ze net boven de horizon staat, tenminste niet in Nederland.

Btw, behalve de grootte van de maan t.o.v. het onderwerp vind ik het licht nog belangrijker. Een zwarte schaduw voor een witte bol is ook maar saai. Hetzelfde geldt voor een perfect uitgelicht onderwerp wat langs een pluizig vaal wit schijfje schuift, die foto krijgt van mij ook geen punten.

Mijn motto; 'vliegtuig groter als de maan, is geen zak aan' :o >:)
174 mooncrossings zijn er in dit album te vinden; https://www.flickr.com/ph.../albums/72157633107036234

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:10

bobcom

Dedicated dabbler

Je Flickr-album bekeken - ik vind het indrukwekkende foto's! Alhoewel je jezelf toch wel een beetje tegenspreekt - heel wat van je vliegtuigen zijn groter dan de maan (en ik vind daar wel degelijk de nodige zakken aan ;)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@rdoorn Haha, lekkere Photoshop en dan alsnog scheve horizon... Zou toch op moeten vallen na alle moeite om die boel te combineren in Photoshop.

Ik ben laatst van APS-C naar full frame over gegaan, met name omdat ik ontevreden was met de low light performance op APS-C. Ik had beter nodig om dit vanuit een bewegende cockpit enigzins stabiel op de foto te krijgen zonder al te veel ruis:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7857/46506920874_a264883a36_c.jpgNorthern Lights over Sweden

Alsnog een beetje bewogen door turbulentie. Pentax K-1 II + Samyang 14mm F2.8 en op ISO 12800 met een 6 seconden exposure. Geprobeerd een klein beetje de melkweg ook nog iets eruit te laten komen, maar dat is misschien te veel.

Hele korte timelapse voor de liefhebbers:

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Propane lastig. Erg gaaf natuurlijk fenomeen natuurlijk, maar de foto heeft voor mij teveel bewegingsonscherpte door de sluitertijd. Wel bijzondere locatie zo vanuit cockpit:)

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Propane heel gaaf, de volgende keer een HDR met de cockpit zelf er ook nog bij ;)

Ik ben afgelopen week in Lapland geweest, wat is dat mooi daar! Niet de besneeuwde bomen zoals ik verwachtte (het had de week ervoor licht gedooid en gewaaid), maar toch kan de sneeuw erg mooi zijn. Tijdens een tocht met een sneeuwscooter reden we over een klein stroompje. Daar lagen flinke keien, en daar weer een flink pak sneeuw op! En ook nog elke avond noorderlicht gezien :)

Ik twijfel zelf nog of ik de kleine oneffenheden in de sneeuw moet retoucheren.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7924/47332266831_e129c136b4_c.jpgStunning Finland! Rocks covered in snow near a small creek. by Thomas Kroon, on Flickr

[ Voor 5% gewijzigd door TKroon op 12-03-2019 09:26 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
Dat moet een prachtige ervaring geweest zijn! Heb je ook foto's van het Noorderlicht kunnen maken?

Ik heb geen moeite met de oneffenheden in de sneeuw hoor. Dat beetje op de voorgrond kan je oplossen met de crop, het is nu wel een heel langwerpige beeldverhouding. Ik vind de schaduwen heel erg blauw. Verder merk ik dat mijn oog niet prettig de plaat ingetrokken wordt Het is jammer dat de drie losse bomen aan de rechterzijde net het zicht op de wolken in de verder benemen, ik had zelf anders gekaderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@RobB_W het klopt dat de schaduwen blauw (koel) zijn, dat vond ik ook het mooie aan de omgeving. Het warme zonlicht (het was zeg maar de hele dag het gouden uurtje ;) ) en de koude schaduwen. Ik heb weinig met verzadiging gedaan overigens. Ik moet zeggen dat ik de wolken achteraan niet eens gezien had, ik vond de aflopende bomenlijn en dan die paar grote bomen juist prettig kijken :) qua crop, hoe zou jij hem bijsnijden dan? In dat geval is de schaduw linksvoor niet meer volledig namelijk.

En uiteraard heb ik het noorderlicht ook gefotografeerd :) we hebben vele uren noorderlicht gezien, en zelfs enkele heftige momenten gehad van enkele seconden tot minuten. Dit was er een van:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7820/47279743892_ee6ce59dec_c.jpgFirst night in Finland, and the aurora was dancing all over the sky! by Thomas Kroon, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 11-09 05:18
@TKroon Ik zou eens proberen de exposure wat naar beneden te schroeven. De lucht/het noorderlicht is mijn inziens echt veel en veel te licht en wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hoe ziet hij eruit als je hem net boven het rondje links in de sneeuw af snijdt? Als ik hem zo een beetje scroll dan trekt die bult vooraan iets minder aandacht.
Dat blauwe vind ik juist wel wat hebben, ben bang dat hij anders saaier zou zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:37
@TKroon

Mooie plaat! Nabewerking kan je er net iets meer uit halen, iets koudere kleurtint en de het zwart iets dieper.

Peter McKinnon heeft toevallig gister een video gepost waarin hij noorderlicht foto bewerkt zie link: YouTube: Editing YOUR Photos! Ep 03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
[@Gonadan
Zo bedoel je?
Lapland

@Hielko en @mdoos dank voor de feedback, filmpje ga ik zeker nog naar kijken. Had bewust die foto nog niet uit mezelf geplaatst omdat ik daar nog niet tevreden over was ;) vinden jullie het storend dat de verticale lijnen convergeren? Ik wel, maar als ik ze recht maak, wordt de bovenkant van de foto extreem uitgerekt natuurlijk. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TKroon schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:47:
[@Gonadan
Zo bedoel je?
[Afbeelding: Lapland]

@Hielko en @mdoos dank voor de feedback, filmpje ga ik zeker nog naar kijken. Had bewust die foto nog niet uit mezelf geplaatst omdat ik daar nog niet tevreden over was ;) vinden jullie het storend dat de verticale lijnen convergeren? Ik wel, maar als ik ze recht maak, wordt de bovenkant van de foto extreem uitgerekt natuurlijk. Wat zouden jullie doen?
Dacht meer aan zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X6MWhsBKLKYf3JpmNiLAZF6U/medium.jpg

Niet per se beter maar anders. Minder groot wit vlak wat de aandacht trekt en de rommelige sneeuw valt er net af. De schaduw begint dan ook als lijn richting de horizon in plaats van meteen een slinger.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 12-03-2019 20:02 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Vind zelf de herziene versie van @TKroon qua compositie precies goed: de zigzaglijnen in de sneeuw leiden me net tussen de twee groepjes bomen door de verte in.

Noorderlicht kan wat mij betreft wel wat vertekeningscorrectie velen - en wat minder licht op de voorgrond. Ben niet zo kapot van Mr McKinnons video - vind in bijna alle gevallen de "befores" te verkiezen boven de "afters". maar dat zal wel een kwestie van smaak zijn. Neemt niet weg dat je Noorderlicht a: prachtig is en b: best een beetje stoeien met levels en gradientjes zou kunnen lijden.

Maar look who's talking: ik moet mijn eerste NL nog zien.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Gonadan ik houd het bij de middelste versie dan :) dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:45

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

@TKroon Even los van de compositie denk ik dat er nog wel wat te winnen is op het gebied van de kleuren. De bomen bijvoorbeeld zijn volgens mij best groen, maar vallen nu weg door twee redenen, belichting (kan best wat shadow recovery gebruiken), en de kleur balans. Er zit best veel blauw in de foto waardoor dit een beetje wegvalt. Verder mooie sfeervolle plaat

Noorderlicht foto is natuurlijk vet, maar ik denk dat er qua compositie nog wel wat te winnen is. Het lijkt/voelt nu beetje alsof je je statief maar ergens neer hebt gezet om zoveel mogelijk van het groen erop te krijgen. Het huisje aan de linker kant wat doormidden is, en vervolgens de lege rechterkant. Iets meer aandacht daarvoor zou het een stuk sterker maken qua compositie.

Dan ook eentje van mij; twee weken terug in Rome geweest, en op het ietwat over-gefotografeerde plekje gaan staan met een hele mooie zonsondergang. Mijn eigen commentaar; het is best schilderachtig, maar het springt nog niet echt van m'n scherm. Ik mis nog wat licht op de huisjes aan de linker kant, maar helaas heb ik daar niet echt op gelet toen ik de foto's maakte. (het reclame bord doet nog steeds pijn, maar ja dat is er nu eenmaal) Maar hoor graag andere gedachten! :)

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7868/33564475428_1f85ccd69a_b.jpgRome at last Light by Stefan Jacobs, on Flickr

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Markofnikoff Dank voor de feedback! Ik vond de compositie ook erg lastig met het noorderlicht. Enerzijds omdat het ineens fel kan worden, en je weet niet waar ;) anderzijds was er op deze locatie niet direct een betere locatie, ik sta namelijk op een steiger, waar je niet gelijk tot ruim boven je knieën in de sneeuw zakt! Ik deelde hem alleen omdat erom gevraagd werd, het is geen foto die thuis aan de muur komt te hangen. De sneeuwfoto wel, die ga ik tzt nog eens opnieuw bewerken met alle tips in mijn achterhoofd van jullie :)

Ik vind jouw foto erg mooi, en dan met name de kleuren vanaf de brug en erboven. Het water vind ik minder bijzonder, evenals de rechter 20%. Ik zou hem dan ook iets bijsnijden, en meer nadruk leggen op de lucht.

Ik ben zo vrij geweest om je foto te bewerken, mocht je graag hebben dat ik hem verwijder, geef het gerust aan!

Foto Stefan Jacobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
@Markofnikoff: beetje burnen op het reclamebord en de bijbehorende reflectie zou denk ik wel helpen. Dat pakt nu meteen de aandacht. Voor de rest zou ik qua 'van het scherm knallen' eens wat experimenteren met wat hardere bewerkingen. Niet dat dat nu per se alles beter maakt, maar dat geeft wel een idee wat er mogelijk mee te doen is.
Wat mij betreft is'ie zo ook gewoon lekker rustig :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Markofnikoff schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:42:
Dan ook eentje van mij; twee weken terug in Rome geweest, en op het ietwat over-gefotografeerde plekje gaan staan met een hele mooie zonsondergang. Mijn eigen commentaar; het is best schilderachtig, maar het springt nog niet echt van m'n scherm. Ik mis nog wat licht op de huisjes aan de linker kant, maar helaas heb ik daar niet echt op gelet toen ik de foto's maakte. (het reclame bord doet nog steeds pijn, maar ja dat is er nu eenmaal) Maar hoor graag andere gedachten! :)

[Afbeelding]Rome at last Light by Stefan Jacobs, on Flickr
Don't be too hard on yourself, dat is wat mij betreft een hele nette foto. :) Op het reclamebord na is je belichting volgens mij vrijwel spot on. De lucht is goed belicht, het Vaticaan is perfect belicht en de flares van de straatverlichting zijn wat mij betreft precies goed. Is dit een enkele foto of een exposure blend?

Paar kleine dingetjes:
  • De compositie voelt voor mij iets ongemakkelijk, ik heb een klein beetje het gevoel alsof ik over mijn schouder terug kijk. Voor mijn gevoel zou de compositie een stap of twee naar rechts "rechter" zijn. Een beetje zoals dit (bekeken op full HD). De rivierkades zijn dan rechter, maar je verliest rechts naast de koepel van het Vaticaan wel wat bebouwing.
  • Het rivierwater ziet er wat vreemd uit, net alsof er in het midden een dun laagje ijs ligt, maar niet overal. Vooral op ongever 20% van de rechterkant van de foto zit een wat raar ogende verticale overgang.
  • Het reclamebord. :) Misschien kun je het minder opvallend maken door de exposure daar lokaal wat terug te schroeven, bijvoorbeeld met een luminosity mask.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepie880
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-04 17:42
@Markofnikoff Zoals mijn voorganger al zei, een hele nette mooie foto. Op het reclamebord na heel goed belicht. Zelf vind ik de blauwe reflectie van een lamp op het water ook afleiden, vooral omdat het het enige licht is dat niet geel of oranje is. Misschien had je met een paar stappen naar rechts ook de zendmast die op de achtergrond staat achter de koepel kunnen laten verdwijnen.

Na veel op het forum te kijken ook eens een foto die ik heb gemaakt. Zelf stoor ik me bij deze foto vooral aan de rommel (bramen) die links voor de bomen aanwezig is, maar die is lastig weg te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7907/40491840913_573f6708f1_c.jpgHerder by Bosse van Swaay, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-09 16:14
Als je je stoort aan de 'rommel' links zou ik hem lekker croppen. De linkerkant is wel erg donker en voegt niet zoveel toe. Je schaduwen zijn wel erg donker.

Verder een leuke foto, kijkt leuk weg. Wel jammer dat ze geen 'fotogeniekere'"outfit aanheeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Idd, jammer van de gele hesjes. Ik vind zelf de bomen niet interessant in deze foto en zou voor een verticale (of vierkante) crop gaan, waarbij de bomen nog net een kader om het onderwerp vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@sheepie880 Ben het met LA-384 eens. De bomen voegen erg weinig toe. Of liever gezegd: ze leiden af. Iets meer inzoomen op de kudde schapen had al flink stukje geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers. :) In het centrum van de foto heb je fijne zachte kleuren, bijna pastel-achtig, maar de grote donkere vlakken aan de zijkanten doen daar een beetje afbreuk aan. Ik zou hier denk ik ook voor een verticale compositie gekozen hebben met links en rechts nog net een of twee bomen. De donkere bomen vormen dan een mooi contrast met het centrum van de foto en je krijgt een soort natuurlijk kader om je foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
@sheepie880 onderwerp is leuk maar iets te donker en de crop is niet zo lekker. Is dit de originele of gecroped? Wat meer ruimte aan de onderkant en links wat weg snijden zou hem goed doen.

Gister deze leuke hooglander geschoten. Niet helemaal tevreden over de scherpte door f2.2 maar aan de andere kant is de foto wel lekker zacht nu.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7807/47410470752_3ef2485c29_b.jpgIMG_0411 by Mark Loose, on Flickr

[ Voor 9% gewijzigd door mdoos op 25-03-2019 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 20:17
@mdoos Lekkere domme koe. Maar door de voorgrond en het net niet scherpe rund kijkt het net niet lekker. Ook is de lucht net boven de bomen iets te bruin.

[ Voor 8% gewijzigd door rdoorn op 25-03-2019 21:08 ]

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@mdoos Qua compositie vind ik het een prima foto, leuk onderwerp. Ik kan alleen niet de vinger leggen op wat ik aan de kleuren niet goed vind. Heb je een filter toegepast? De bomen in de achtergrond zijn wazig en toch scherp tegelijk (heb je achteraf teveel verscherpt of helderheid toegevoegd?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
TKroon schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:32:
@mdoos Qua compositie vind ik het een prima foto, leuk onderwerp. Ik kan alleen niet de vinger leggen op wat ik aan de kleuren niet goed vind. Heb je een filter toegepast? De bomen in de achtergrond zijn wazig en toch scherp tegelijk (heb je achteraf teveel verscherpt of helderheid toegevoegd?).
Kleuren is inderdaad mee gespeeld, ik heb niet echt scharpnes toegepast ik denk dat de lens dit veroorzaakt met de bomen (50mm 1.8 canon).

Origineel uit camera:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7819/46748037074_fc1a0e4dc6_m.jpgSchermafbeelding 2019-03-26 om 13.42.14 by Mark Loose, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@mdoos Die scherpte komt wel door de nabewerking, want ik zie het niet in het origineel :) die kijkt rustiger (los van de kleuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@mdoos Flickr doet het niet op dit moment, maar ik zie wel dat je de kleur van de achtergrond hebt "aangepast", waar de foto imho niet beter van geworden is. Verder voegt de vrijwel egaal blauwe lucht volgens mij niks toe. Een crop met minder lucht heeft mijn voorkeur.

Als laatste punt wil ik toch wel kwijt (gewoon uit het hart, zonder belerend te willen zijn ofzo), dat je wel heel erg dicht bij dit van nature wilde en onvoorspelbare dier bent geweest, voor deze foto. Aangezien de exif een 50mm objectief vermeldt, lijkt het me dat je dichter dan de minimale 25 meter c.q. 50 meter die ook wel genoemd wordt, bent geweest. Foto's zijn leuk, maar je veiligheid is meer waard!

Jaarlijks raken alleen al in Nederland meerdere mensen gewond door onvoorspelbare acties van Hooglanders en andere runderen. In Great Brittain worden zelfs boeren gedood door hun eigen runderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ten hoogste blauwe plekken en een gescheurde broek volgens het PWN, laten we het niet overdrijven. Als enigszins betrokken bent met de natuur weet je wanneer ze agressief zijn en kan je aan hun houding zien of je te dichtbij komt. Daarnaast kan je met een 50mm veel harder rennen dan met een 600mm. :P
Laten we dit soort onderwerpen bewaren voor het community topic of een dergelijke plek. :)

@mdoos de originele kleuren vind ik persoonlijk mooier inderdaad. De focus lijkt iets achter de kop te liggen, dat is wel jammer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voortgang van koeiendiscussie verplaatst naar:
Toff in "F&V community topic"

Is hier verder off-topic.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Laatst online: 10-09 21:36
@sheepie880 Ik vind het een toffe foto, maar het stuk aan de linkerkant doet me weinig, misschien zou je hem nog iets kunnen croppen? Zou inderdaad nog toffer zijn zonder geel hesje maar een 'ouderwetse' boerenoutfit.

@mdoos Ik vind de koe wel echt een leuk gezicht trekken, maar de kleuren uit het origineel vind ik wel mooier! Het lijkt of je voor een wat herfstachtige look wilt gaan (met dat bruin) terwijl de foto dat seizoen juist tegenspreekt.

Zelf deze geschoten in Nieuw Zeeland (bovenop mt. Luxmore), vind hem zelf erg geslaagd maar ik vind de post processing altijd lastig. Hebben jullie nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7836/40551154693_079212d124_b.jpgReady for takeoff by Bart, on Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Bartske schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:40:
Zelf deze geschoten in Nieuw Zeeland (bovenop mt. Luxmore), vind hem zelf erg geslaagd maar ik vind de post processing altijd lastig. Hebben jullie nog tips?

[Afbeelding]Ready for takeoff by Bart, on Flickr
Wildlife fotografie is niet mijn tak van sport dus ik kan je maar beperkt van feedback voorzien, maar een ding wat me opvalt is dat je voornamelijk groene vogels voor een voornamelijk groene achtergrond (de berg) hebt. Qua schutkleur best geslaagd, maar de vogels springen er nu een stuk minder uit dan wanneer je ze tegen een blauwe lucht zou fotograferen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdoos
@Bartske intressante foto! Ik zou bijna zeggen crop en 2 losse foto uit. De vogels vallen wel een klein beetje weg in de achtergrond met een masker in de achtergrond een beetje groen weg halen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:38
Deze week een Studioking 75x75 binnengekregen met 2 LED lampen.

Eerste test gedaan met een klein voorwerp, en maar 1 van de 2 lampen (kom een adapter tekort).

Op het eerste gezicht lijkt de 75x75 wat aan de grote kant voor de lampen die iets minder licht geven dan ik dacht, maar ik ben best tevreden over het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/nqkjm.jpg

Nu ben ik vooral benieuwd wat handig is, afhankelijk van je ervaringen.

A: Een 2e lightbox specifiek voor kleine spulletjes bijkopen
B: Een flitser kopen om bij te flitsen (met diffuser)
C: Uitvinden hoe ik mijn on-camera flash kan forceren in M? :P

Moet wel zeggen dat ik niet dit kon doen zonder statief, zelfs het goedkoopste prut ding wat ik kon vinden heeft zijn nut al perfect bewezen vandaag :)

Edit:
Je bent een beginner of niet........
Wie heeft er bedacht op de voorkant een knopje te maken om de flitser handmatig te openen, daar kijk ik nooit :+

[ Voor 44% gewijzigd door Schuey op 07-04-2019 10:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
@Bartske Er zijn al wat tips gegeven omtrent de bewerking. De kleuren vind ik prima, maar misschien kun je wat meer de nadruk op de voorgrond leggen door deze wat lichter te maken. Bij foto's van mijn kinderen teken ik vaak een radiaal filter om de 'actie' en geef deze een +0,25/+0,5 extra belichting mee. Al zou ik dit geval eerder een verloop filter gebruiken.

Deze is genomen met mijn 12mm Samyang fish-eye lens in een bos vlak bij mij in de buurt. Zoals te zien heb ik het zwart-witte contrast extreem getrokken, maar daarbij geprobeerd de detail van de kleine takken in de toppen te behouden.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7894/33701221348_b5ec41445d_c.jpgMonochrome_Trees by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:22

lasharor

7 december 2004

In dit soort foto's is het contrast tussen takken en de lucht vaak erg mooi om te zien. Alhoewel dat in bovenstaande foto ook deels zichtbaar is (ik doel dus; op de tussenruimte tussen verschillende bomen) is het niet groot genoeg om de foto interessant te maken.

Wat mij betreft is het nu te druk zijn er "teveel" verschillende texturen zichtbaar en lopen de takken soms een beetje door elkaar.

Goed; daar kan jij natuurlijk ook niet veel aan doen; af gezien van bovenstaande vind ik het contrast/zwart wit etc prima gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

I beg to differ.Ik vind het juist heel interessant hoe de witte vlakken tussen de door de takken bezette gebieden eigen ruimtes vormen; als je door je oogharen kijkt zie je hoe er een patroon ontstaat waarin zwarte en witte gebieden elkaar aanvullen. Wat mij betreft geslaagd experiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 11-09 05:18
Ik zit er denk ik een beetje tussen in. Het is wel interessant om naar te kijken, het houdt mijn aandacht wel even vast. Anderzijds, denk ik ook totaal niet, wat een mooie/gave foto...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
MRIdev schreef op woensdag 10 april 2019 @ 12:27:
Deze is genomen met mijn 12mm Samyang fish-eye lens in een bos vlak bij mij in de buurt. Zoals te zien heb ik het zwart-witte contrast extreem getrokken, maar daarbij geprobeerd de detail van de kleine takken in de toppen te behouden.

[Afbeelding]Monochrome_Trees by Roger Wilco, on Flickr
Ik vind vooral het middelste deel van de foto (dus met de fijne takjes en wat minder de dikke stammen) erg mooi. Het zou zo voor een netwerk van bloedvaten kunnen doorgaan; zeker als ik er voor mezelf even snel een ovaal vignet over heen leg. Dat is op zich ook niet zo heel gek, aangezien zowel takken als bloedvaten een fractal-structuur hebben. Het enige wat dat beeld een beetje verstoord zijn de blaadjes die voorzichtig aan de boom beginnen te komen; helemaal kaal was hij denk ik nog iets mooier geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@MRIdev Je bent duidelijk op een meer abstracte manier bezig met fotografie. Als ik aan abstract denk, dan denk ik aan op het eerste gezicht moeilijk te herkennen structuren, een foto waar de realiteit verdwijnt en iets kunstzinnigs wordt.

Als ik deze foto zie, zie ik nog iets teveel bomen met takken. Misschien dat het met wat meer croppen een abstracter geheel wordt. Dan zou ik ook kijken of je de takken in het midden wat scherper kunt krijgen. Misschien dat de "nevel verwijderen" slider je nog wat kan brengen daarin. Mogelijk is de lucht iets te sterk belicht om er goed mee te kunnen werken, dan zijn je opties helaas beperkt.

Al met al een gedurfde foto (ik zou er zelf nooit opkomen), maar niet iets wat mij persoonlijk aanspreekt en daarmee ook moeilijker te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Na een hele poos zet ik hier ook weer eens wat in. Ik ben vanmiddag bezig geweest met wat bloemen. Lekker binnen aan de slag gegaan onder de lichtkoepel.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ja8fm9.jpg

Ik blijf toch vinden dat de scherpte er niet helemaal 100% is. Dat is toch nog wel een dingetje waar ik mee bezig moet. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

http://i65.tinypic.com/16k6sz7.jpg

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@stevens20 hij komt inderdaad niet scherp over. Maar ook is je formaat wel erg klein waardoor ik al gelijk inzoom.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@stevens20 Wat heb je gebruikt en op welke instellingen? De hele foto lijkt gelijkmatig onscherp, wat opvallend is. Misschien ois aangelaten op statief?

Afgezien van de onscherpte, vind ik de foto mooi belicht. Verder vind ik de foto niet heel interessant. De achtergrond heeft teveel structuur naar mijn zin en de bloem staat perfect in het midden zonder symmetrisch te zijn.

Wat was de insteek van de foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Ebayzo schreef op maandag 15 april 2019 @ 07:24:
@stevens20 hij komt inderdaad niet scherp over. Maar ook is je formaat wel erg klein waardoor ik al gelijk inzoom.
Op mijn 720p scherm lijkt het al snel groot misschien daar een foutje mee gemaakt. Bij deze het originele formaat.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46888322094_0010586d95_z.jpgP4140040 by Daan Stevens, on Flickr

@LA-384 Ik heb deze uit de hand geschoten.
4608 x 3456
1/60 sec. F/8.0
ISO 200
E-M10M2
Lumix G Vario 45-200

De stabilisatie stond wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@stevens20 Voor mij is dat qua scherpte een wereld van verschil (moet ook zeggen dat ik nu op PC kijk i.p.v. mobiel). Vind hem persoonlijk niet vervelend onscherp meer. Maar wellicht in dit soort situaties is een statief wel net zo handig. Je bent tenslotte toch statisch aan het experimenteren.

De achtergrond is wel verwarrend. Leek in eerste instantie op JPEG compressie :) Wellicht nog eens proberen i.c.m. een neutrale achtergrond?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ah kijk, dan was tinypic de boosdoener.

Wat betreft achtergrond, op zich best geschikt, maar dus teveel structuur. Wellicht kan Photoshop je nog helpen met deze foto, de bloem lijkt mij eenvoudig te selecteren, dan selectie omdraaien en achtergrond wat blurren.

Voor de volgende keer wellicht iets meer afstand tussen bloem en achtergrond, iets groter diafragma of langer brandpunt nemen. Dan wordt achtergrond wazig genoeg om niet storend meer te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:38
Netjes voor uit de hand, dat lukt mij denk ik niet met zulke lange sluitertijd :)

Ik vind hem naar de onderkant van de steel wat te donker worden, dat valt mij wel redelijk op.

Zou zeker dan de achtergrond wat meer naar achteren plaatsen. Een lagere F wordt het misschien weer lastiger van om de bloempjes zowel voor als achter scherp te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Bedankt voor de feedback. Ik ga er dit weekend mee aan het werk. Dan zijn mijn nieuwe Oly 60mm f2.8 macro lens met polyfilter, zonnekap en tripod(ik had geen statief) binnen. Dan kan het echte spelen beginnen!

Alle olympus lenzen hebben nu 10%korting bij kamera express. Duurt tot woensdag.

bij deze even een voorbeeldje wat ik nu gemaakt heb.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/46913923824_561d530f86_z.jpgP4180001 by Daan Stevens, on Flickr

[ Voor 50% gewijzigd door stevens20 op 18-04-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
stevens20 schreef op maandag 15 april 2019 @ 23:19:
bij deze even een voorbeeldje wat ik nu gemaakt heb.

[Afbeelding]P4180001 by Daan Stevens, on Flickr
Qua achtergrond weet ik niet of ik de voorkeur geef aan de blauwe of de zwarte achtergrond; ze hebben allebei wel wat. Qua scherptediepte vind ik de eerste wel duidelijk mooier; bij de laatste foto is het rechter deel van de bloem onscherp, wat jammer is. Ik zou eerder een scherpe achtergrond op de koop toenemen dan een onscherp onderwerp, als de keus zich voordoet. :) Verder zou ik er persoonlijk denk ik proberen om in Photoshop de stukjes steel die linksonder nog een beetje zichtbaar zijn weg te poetsen zodat ze niet de aandacht van het ondewerp afleiden.

Trouwens, wat ik me nog afvroeg; is er een reden dat je deze foto's handheld neemt in plaats van de camera op een statief te zetten? Dit lijkt mij bij uitstek een klusje voor een statief. :) Overigens wel respect dat je ze handheld zo scherp krijgt; dat is niet triviaal als je zo dicht op je onderwerp staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
NMH schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 20:50:
[...]

Qua achtergrond weet ik niet of ik de voorkeur geef aan de blauwe of de zwarte achtergrond; ze hebben allebei wel wat. Qua scherptediepte vind ik de eerste wel duidelijk mooier; bij de laatste foto is het rechter deel van de bloem onscherp, wat jammer is. Ik zou eerder een scherpe achtergrond op de koop toenemen dan een onscherp onderwerp, als de keus zich voordoet. :) Verder zou ik er persoonlijk denk ik proberen om in Photoshop de stukjes steel die linksonder nog een beetje zichtbaar zijn weg te poetsen zodat ze niet de aandacht van het ondewerp afleiden.

Trouwens, wat ik me nog afvroeg; is er een reden dat je deze foto's handheld neemt in plaats van de camera op een statief te zetten? Dit lijkt mij bij uitstek een klusje voor een statief. :) Overigens wel respect dat je ze handheld zo scherp krijgt; dat is niet triviaal als je zo dicht op je onderwerp staat.
Ik heb voor deze scherptediepte gekozen omdat het twee verschillende takjes met bloemen zijn. Dat wilde ik accentueren. Die rakjes onderin is misschien wel een goede, ik heb photoshop nog nooit opgestart maar ik kan het wel proberen.

Handheld is omdat ik tot een paar dagen terug geen statief had. Heb nu de Rollei m1 mini (o.i.d), heerlijk om mee te werken. Scheelt een hoop selecteren. Wat ik deed was vaak foto's maken en dan heen en weer wiegen zodat er altijd wel één scherp is. Ik moet zel zeggen dat het statief heel erg helpt. Ik heb de sluitertijd met 2 seconden vertraging ingesteld zodat iedere trilling voorkomen is.

Compositie is nog wel een dingetje. Ik ben me wel aan het inlezen maar het zien en toepassen is dan nog een tweede. Wel heel leuk om te doen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
stevens20 schreef op zondag 21 april 2019 @ 08:25:
Ik heb voor deze scherptediepte gekozen omdat het twee verschillende takjes met bloemen zijn.
Ah, vandaar. :) Ik moet wel zeggen dat het me in de foto niet opgevallen was dat het twee losse takjes zijn. Misschien een idee om de takjes iets anders te rangschikken zodat ze wat meer los van elkaar op de foto terechtkomen (als het losse takjes zijn uiteraard).
Handheld is omdat ik tot een paar dagen terug geen statief had. Heb nu de Rollei m1 mini (o.i.d), heerlijk om mee te werken. Scheelt een hoop selecteren. Wat ik deed was vaak foto's maken en dan heen en weer wiegen zodat er altijd wel één scherp is. Ik moet zel zeggen dat het statief heel erg helpt. Ik heb de sluitertijd met 2 seconden vertraging ingesteld zodat iedere trilling voorkomen is.
Dat is een goede reden. :) Statief ga je inderdaad veel plezier van hebben; je kunt heel precies je compositie bepalen en scherp stellen en je hebt veel meer vrijheid qua sluitertijd. Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De 105mm 1.4e past mooi op de Z7 :

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/32708106647_a5f4d62d30_h.jpgShine by wiebeterpstra, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@HyperTrophy Mooi portretje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Leuke vrolijke foto.
Jammer dat door de f1.4 de rechter schouder en het haar al wat minder scherp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaise
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-08 14:21
@HyperTrophy Leuke foto. Altijd fijn zo'n scherpte/diepte!

Zelf heb ik afgelopen week ook maar eens de beruchte tulpenvelden opgezocht :
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47685648311_95a7f9f4b8_z.jpgThe Lonely Yellow Tulip by W S, on Flickr

[ Voor 39% gewijzigd door Chaise op 24-04-2019 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Chaise Aardig sfeerbeeld. En leuk die gele 'outsider' in beeld gebracht.

Klein verbeterpuntje: ff die gelige (reflectie?) vlek, iets rechts van het midden/onderaan, wegklonen.
En je zou b.v. de gele tulp kunnen selecteren en die qua contrast/helderheid ietwat kunnen aandikken.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
stevens20 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 10:51:
[...]

Leuke vrolijke foto.
Jammer dat door de f1.4 de rechter schouder en het haar al wat minder scherp is.
en waarom zou je die scherp willen hebben?
ehtweak schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:59:

Klein verbeterpuntje: ff die gelige (reflectie?) vlek, iets rechts van het midden/onderaan, wegklonen.
En je zou b.v. de gele tulp kunnen selecteren en die qua contrast/helderheid ietwat kunnen aandikken.
dat is de flare, die komt door tegen de zon in te fotograferen, soms kun je door een goede hoek uit te zoeken dit voorkomen, of beter 'plaatsen'. En uit nood kun je hem welklonen inderdaad

[ Voor 48% gewijzigd door HyperTrophy op 24-04-2019 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:16
@Chaise De bloemen zijn goed in beeld vind ik. Achtergrond is wel een beetje saai. Was een stuk leuker geweest bij als de lucht ook mooi zou zijn geweest.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
HyperTrophy schreef op woensdag 24 april 2019 @ 12:49:
en waarom zou je die scherp willen hebben?
Omdat het een onderdeel van het onderwerp is. Dan is de hele persoon scherp en toch vrij van de achtergrond.

Pagina: 1 ... 35 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.