[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12

mrc4nl

Procrastinatie expert

walletje-w schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:50:

@mrc4nl Technisch goed gelukt, de lamp onderin is wat fel inderdaad. De volgende keer zou ik kijken of je de compositie kunt verbeteren. Technisch is het nu prima, dus ik zou op zoek gaan op deze locatie voor een half uurtje naar de beste compositie. Eentje waarbij de toren niet alleen het onderwerp is maar waar je ogen naartoe geleid worden. Meer ruimte geven dus in de afbeelding maar dan ook kijken welke zichtlijnen je kunt gebruiken. De kabels kun je bijvoorbeeld gebruiken voor een interessante lijn of het pad naar de toren toe.
dankje voor de feedback . ik had die avond ook eentje met een iets andere compositie geschoten, misschien is die ook wel beter dan degene die ik heb gepost.

linkje: https://www.flickr.com/ph...128/in/dateposted-public/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 15:25

Ktenolix

Pijlsnel

@mrc4nl mooie foto. Alleen jammer dat die bomen onderin niet helder zijn. Misschien interessant om die wat lichter te maken? De kabels van de toren vallen ook een beetje weg tegen het achtergrond. De toren icm de sterren vind ik wel gaaf :)

Hierbij mijn eerste foto in dit topic. Sinds kort eigenaar van een Canon EOS 2000D met een Canon 55-250mm f/4.0-5.6 lens.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1857/44223042762_b8b86a3fb9_c.jpgBackyard butterfly by Dennis van den Berg, on Flickr

Het verbaasde me dat ik de vlinder nog best scherp kreeg op F=250mm. Alleen de DoF is net niet helemaal goed, heb de vlinder niet volledig scherp (buitenkant vleugels). Het achtergrond is me ook een beetje aan de drukke kant.

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-06-2024
@Ktenolix Leuke eerste poging. Misschien niet haarscherp, maar de kleuren en compositie zijn prima. Achtergrond is alleen niet zo, wat de foto een stuk minder interessant maakt. Een vlinder komt naar mijn mening het best tot zijn recht op een rustige, zo niet nagenoeg egale achtergrond.

Ik gooi er ook weer eens eentje in. Paar weken terug gemaakt op de Zaanse Schans, een dankbaar foto-onderwerp bij mij in de achtertuin. Is een samengesteld beeld van 3 foto's, heb er bewust voor gekozen om hem nog even extra aan te zetten in Lightroom. Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1851/30489871248_d233a8e2d2_b.jpgZaanse Schans by Stefan Koelman, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Ktenolix Hij staat er mooi scherp op. De hoek van waar uit hij geschoten is, vind ik wat minder. Hij heeft nu geen sterk aandachtspunt. Van de voorkant of recht van boven zou een sterkere plaat opleveren. En als je iets meer kleur contrast kunt vinden, zou dat ook mooi meegenomen zijn. Nu is het erg veel bruin bij elkaar.

@Koelman87 Heerlijke plaat! Eindelijk eens niet zo'n cliche foto (Kaasboerderijtje anyone?!?). En ook prima uitvoering. Dat extra 'aanzetten' heeft de plaat alleen maar goed gedaan hoor. Heel klein puntje van kritiek: die lantaarnpaal die er half op staat aan de linker kant. Gewoon even 30 pixels eraf kroppen links (zou ik doen in ieder geval). Verder gewoon top!

Zelf gister even naar Wijk aan Zee geweest. Helaas bewolking aan de horizon waardoor de spectaculaire wolken uitbleven. Wel leuk gekletst met paar drone piloten die lekker aan het vliegen waren. En op de terugweg vanaf de pier kwam ik toch nog een leuke scene tegen. Dus ik ging niet helemaal met lege handen naar huis. Vind de 2 tegenstellingen in de plaat wel mooi. Geschoten op 1/40 waardoor het water helaas wat onrustig oogt links.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1873/30503768258_e82aed6355_c.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1847/43705833904_0e9e1f9755_c.jpgIMG_2716.jpg

Nog druk aan het oefenen met de lens. Toch wel aan het rondkijken naar een macro lens, maar deze wel redelijk fijn gelukt, alhoewel iets meer overall scherpte fijn was geweest.

@sys64738 Hij lijkt mij net te donker, maar kan ook aan mijn scherm hier liggen. Lucht is natuurlijk wel erg gaaf. Ik was gister helaas te laat voor een mooie ondergang.

@Ktenolix Foto oogt wat druk door de achtergrond. Verder wel fijn scherpe vlinder.

@stevens20 Mooie scherpte, maar de meeuw lijkt lichamelijk mislukt :P

Merk wel dat fotografie een leuk leerproces is. Steeds meer dingen gaan je opvallen, ook i.c.m. wat begeleiding via Youtube. Je gaat onbewust steeds beter letten op compositie en achtergrond. Vind het nog wel behoorlijk lastig om een boeiende foto te maken. Vooral landschappen zie ik het nog niet, maar kan ook door het ontbreken van boeiend landschap komen :+ En sjah, het technische aspect moet ook inslijten.

[ Voor 23% gewijzigd door Ebayzo op 06-09-2018 16:36 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Ebayzo Fotografie is zeker een leerproces. Een heel lang proces zelfs maar dat maakt het juist alleen maar leuk. En goed te zien dat je de smaak lekker te pakken hebt.

Over je foto: de libelle zit wat erg in de hoek. Zijn hoofd volgt netjes de rule-of-thirds maar zijn staart zit wel erg in het hoekje zo. Iets centraler had denk ik meer aandacht op de libelle gelegd en had er mooier uit gezien.

Maar nog belangrijker is je achtergrond. Die is nu vrij druk en redelijk dezelfde kleur als je onderwerp. Door een paar verschillende hoeken te proberen, kun je kijken of je een rustigere achtergrond kunt vinden waardoor je onderwerp er veel meer uitspringt. De achtergrond is vaak net zo belangrijk voor je foto als het onderwerp zelf.

De scherpte kun je verbeteren door op je sluitertijd te letten. Die is nu 1/80 bij ongeveer 350mm (220 * 1,6 Canon crop factor) en zonder goede stabilisatie is dat een uitdaging. 1/320 a 1/400 levert scherpere platen op. Dus je diafragma iets groter (F10 is vrij klein. F8 had hier ook prima gekund of misschien zelfs F5.6. Levert ook meteen rustigere achtergrond op) en je ISO kan wel iets omhoog (400 kan ja camera ook wel hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@sys64738 Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik zeker wat aan. Qua sluitertijd laat ik wellicht mijn camera nog wat teveel in controle (schiet voornamelijk Ap). Qua compositie ook duidelijk, zal er eens op letten. Volgens mij is deze nog wel qua crop wat beter te plaatsen in het frame.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Laat ik mij hier ook maar eens wagen :)
Wat vinden jullie hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1876/43619812835_6a445063f5_b.jpgSkutsjes by A Meijer, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:17

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@Isengrim De compositie en het idee zijn best leuk, maar ik mis helaas wel wat kleur. Je hebt volgens mij vrij veel Dehaze gebruikt wat de achtergrond vrij blauwig maakt. Ook staat de horizon volgens mij niet helemaal recht.. Anders zou het wel een leuk plaatje zijn geweest!

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Ktenolix
Jammer dat de kop er niet scherper opstaat maar voor een van je eerste foto's is dat natuurlijk helemaal niet erg. Ik vind de onscherpte grof, niet egaal genoeg maar dat is de lens. Maar fotografie is een leerproces dus neem er gerust de tijd voor.

@Koelman87
Misschien een idee om dit soort foto's in HDR te schieten en dan na te bewerken. Ik denk dat dat wel een mooi effect geeft.

@sys64738
Zo'n foto schreeuwt om een goede crop en om er een panorama van te maken. Er ligt naar mijn inziens veel te veel nadruk op de voorgrond omdat die erg heersend aanwezig is. Als je dat strand er af cropped denk ik dat de lucht, want daar leg je je focus op aldus de beschrijving, er veel beter uitkomt.

@Isengrim
Isengrim schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:49:
Laat ik mij hier ook maar eens wagen :)
Wat vinden jullie hiervan?
Wat vind je van onze foto's want in dit topic is het wel de bedoeling dat je ook wat zegt over andere mensen die hun foto's hier plaatsen. Dat hoeft natuurlijk niet bij elke foto maar pik er eentje uit waar je wat over wilt zeggen, of pik er een aantal uit.

Jouw foto is niet slecht. Maar zoals @F.West98 al aangeeft zit er een soort haze overheen. De horizon staat ook scheef. rechts staat lager als links. Diafragma zou groter kunnen waardoor je de schepen meer in focus hebt en de achtergrond wat onscherper.

Ik heb de Pentax K-3II gekocht met een sigma 50mm lens. Daarbij ben ik nog wat oudere foto's bij langs gegaan van toen ik de Pentax K-5IIs nog had. De foto is gemaakt in een oude fabriek in het dorp. Mijn kinderen wilden altijd al een keer stiekem ergens in en ze vonden het spannend maar erg leuk. Ik heb de camera meegenomen en daar onder andere dit plaatje gemaakt.

Ik was zo stom om de ISO te locken een dag ervoor en dat te vergeten waardoor de ISO op 1600 stond terwijl die ook op ISO 200 kon staan of zelfs lager. Hierdoor is de foto wat korrelig in kleur maar in zwart wit pakte dit veel beter uit dan gedacht.

Ik fotografeer alleen met natuurlijk licht. Ik bewerk na in PS en LR en mijn voorkeur gaat uit naar zwart wit fotografie met een tintje sepia.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1892/43626405405_dc334d633a_b.jpgBroer en zus 2 by Remco van der Tuin, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isengrim
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:00:
@Isengrim

[...]

Wat vind je van onze foto's want in dit topic is het wel de bedoeling dat je ook wat zegt over andere mensen die hun foto's hier plaatsen. Dat hoeft natuurlijk niet bij elke foto maar pik er eentje uit waar je wat over wilt zeggen, of pik er een aantal uit.

Jouw foto is niet slecht. Maar zoals @F.West98 al aangeeft zit er een soort haze overheen. De horizon staat ook scheef. rechts staat lager als links. Diafragma zou groter kunnen waardoor je de schepen meer in focus hebt en de achtergrond wat onscherper.
Je hebt gelijk, alleen ben ik nog redelijk nieuw/onbekend wat fotografie betreft dus ik vind het lastig om er iets over te zeggen wat ook ergens op slaat. Maat goed ik zal het proberen :)

In ieder geval dank voor je tip, @F.West98 jij ook! Ik ga proberen er wat meer kleur aan toe te voegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Isengrim schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:09:
[...]

Je hebt gelijk, alleen ben ik nog redelijk nieuw/onbekend wat fotografie betreft dus ik vind het lastig om er iets over te zeggen wat ook ergens op slaat. Maat goed ik zal het proberen :)

In ieder geval dank voor je tip, @F.West98 jij ook! Ik ga proberen er wat meer kleur aan toe te voegen :)
Ik ook, maar ook jij hebt waarschijnlijk een idee wat je wel en niet mooi vind aan een foto. Technische verbeterpunten voor een ander laat ik ook achterwege, eerst zelf oefenen :)

Default blanke hetero

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1900/43980350354_6272a4650a_z.jpgIMG_3832.jpg by Rob Kuipers, on Flickr`

Eerste keer weg met mijn nieuwe macro lens, maar deze vind ik wel het delen waard. Het kleine insectje met de roze "blob" achter hem.

Ik wilde al langer, voordat ik deze camera had, met macro aan de slag, maar vandaag is er echt een nieuwe wereld opengegaan voor me :) Heerlijk die rust welke je krijgt bij het zoeken naar de kleine details om je heen.

@Isengrim Er zijn al wat dingen genoemd. De haze, waar ik zelf ook nog moeite mee heb op afstand. De afstand tussen de bootjes vind ik persoonlijk dan wel weer leuk.Wel jammer van de hoogspanning rechts.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
@Ebayzo Ik zie op je flickr meer macrofoto's van vandaag die de naam meer waard zijn dan deze. Het "insectje" valt nogal in het niet, bij de roze (wat overbelichte) "blob".

Ken je het macrotopic hier? Ik hoop je daar terug te zien binnenkort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Toff deels eens. Maar de andere waren wat standaard. Vond deze wel grappig, maar technisch wellicht niet acceptabel.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Ebayzo schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:30:
[Afbeelding]IMG_2716.jpg

Nog druk aan het oefenen met de lens. Toch wel aan het rondkijken naar een macro lens, maar deze wel redelijk fijn gelukt, alhoewel iets meer overall scherpte fijn was geweest.
Ik vind hem heel tof! Wel zou ik hem persoonlijk aan de linker kant, achter zijn staart, iets meer ruimte geven. Hij komt nu wel heel dicht bij de rand.

Ik kwam gisteren tijdens een wandeling rond etenstijd ook een leuke verrassing tegen:
Helaas met een hoge ISO (4000) moeten schieten. Er is in het bos niet veel licht rond die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1944/44925428281_1736ce5cda_c.jpgP9250029 by Daan Stevens, on Flickr

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
@Ebayzo: wat technisch wel of niet acceptabel is bepaal je gewoon lekker zelf :+ Wat ik bij jouw foto wat jammer vind is dat de roze bloem er nét niet helemaal op staat. Daardoor lijkt het alsof je het randje gewoon gemist hebt. Iets verder weg en hij had er helemaal opgestaan (maar de aandacht nog meer afgeleid van het insectje) of iets dichterbij en het is een bewuste keuze. Bij die laatste optie zou iets meer scherpte in de bloem wel fijn zijn (al blijft dat natuurlijk lastig bij macro) Voor de rest vind ik'm qua compositie leuk :)

@stevens20: Leuk moment, ook met dat doorkijkje tussen de bladeren. Wel jammer dat de blaadjes van voor tot achteren scherp zijn. Dat maakt naar mijn idee de plaat wat onrustig.

Dan eentje van mij om op te schieten :) Genomen in de polder bij mijn schoonouders in de buurt. Ik probeer een beetje af te komen van 'ik heb snelle lenzen dus schiet alles wide-open', dus deze is met de 70-200 f/2.8 op f/8 genomen zodat de koeien op de achtergrond nog herkenbaar bleven voor een leuker overzicht. Ik denk dat het leuker was geweest als de koe in de voorgrond z'n hoofd omhoog had gehad, maar dat gebeurde niet terwijl ik zat te wachten :+ Daarnaast heb ik gespeeld met de crop: die is 16:9 omdat de lucht oninteressant is, maar ik heb overwogen rechtsboven wat weg te halen. Vond ik uiteindelijk toch minder, vandaar deze versie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6NZHzF3VNm7UZcGiJJBboUtG/full.jpg

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Wormaap Mooi! Vind de scheiding tussen voorgrond scherpte en achtergrond wel prettig. Mooie scherpte scheiding op het slootje / riet. De bruine koe t.o.v. de zwarte op achtergrond ook leuk

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Wormaap Idd, een leuk hollands landschapje...
Wat mij betreft had die roodbonte op de voorgrond wel wat meer geaccentueerd mogen worden t.o.v. de achtergrond. Uiteraard wel op een subtiele manier; dus b.v. een bescheiden verminderde helderheid, asymmetrisch, links voor. Zodat die melkproducente wat meer in-the-picture komt.

Suggesties gezocht voor onderstaande opname:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1928/43279401900_c8de13490e_c.jpg
BadFusch10 by Erik Haak, on Flickr
Meestal vind ik mezelf heel handig O-) met Photoshop. Maar hier kom ik niet goed uit. :-(

Tijdens de opname was het nogal somber en verstopt in een donker bos. Enorm natte plek, vandaar die verschrikkelijke glimmende stenen. Nu heb ik de helderheid en contrast (c.q. highlights) daarvan al fors teruggeschroefd, maar wat kan ik eventueel nog meer doen, om die schittering wat te minderen?

[toevoeging]
En nee, ff terug gaan en opnieuw, met CPL, maken, is geen optie...

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 04-10-2018 15:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:54
ehtweak schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:27:
@Wormaap Idd, een leuk hollands landschapje...
Wat mij betreft had die roodbonte op de voorgrond wel wat meer geaccentueerd mogen worden t.o.v. de achtergrond. Uiteraard wel op een subtiele manier; dus b.v. een bescheiden verminderde helderheid, asymmetrisch, links voor. Zodat die melkproducente wat meer in-the-picture komt.

Suggesties gezocht voor onderstaande opname:
[Afbeelding]
BadFusch10 by Erik Haak, on Flickr
Meestal vind ik mezelf heel handig O-) met Photoshop. Maar hier kom ik niet goed uit. :-(

Tijdens de opname was het nogal somber en verstopt in een donker bos. Enorm natte plek, vandaar die verschrikkelijke glimmende stenen. Nu heb ik de helderheid en contrast (c.q. highlights) daarvan al fors teruggeschroefd, maar wat kan ik eventueel nog meer doen, om die schittering wat te minderen?
Teruggaan naar de plek met een polarisatiefilter op je lens. Lijkt erop dat de schitteringen volledig wit zijn en daarin dus geen data meer terug te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Thy... schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:30:
[...]

Teruggaan naar de plek met een polarisatiefilter op je lens.
Grapjas. :+
't Is maar 1100km verderop... ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja. Pola filter zou je enige redding geweest zijn hier. Maar tenzij het een dierbare of memorabele plek is, zou ik er niet al te veel tijd aan besteden. Ook zonder die reflecties wordt het nog geen wereld-plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-09 16:14
Eens met @sys64738 verloren hooglichten, daar ga je niets meer mee doen. Verder is het een weinig spannende plaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De foto is op zich niet spannend idd.
maar om nou te zeggen dat de rest wat ik hier voorbij zie komen allemaal wereld-platen zijn... O-)

De locatie (zie het album op flickr) en waarom/wat zich daar in het bos bevindt, is wel bijzonder.
Maar da's een heel ander verhaal. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
ehtweak schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:09:
De foto is op zich niet spannend idd.
maar om nou te zeggen dat de rest wat ik hier voorbij zie komen allemaal wereld-platen zijn... O-)

De locatie (zie het album op flickr) en waarom/wat zich daar in het bos bevindt, is wel bijzonder.
Maar da's een heel ander verhaal. ;)
Daarom heet het ook testcase. En om nou gelijk naar andere te gaan wijzen is nou niet heel sportief..

Die locatie is wel fraai ja. Maar de foto die je laat zien had ook in je achtertuin genomen kunnen zijn wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MattiB schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:33:
[...]
Maar de foto die je laat zien had ook in je achtertuin genomen kunnen zijn wat mij betreft.
Nou... :+ zo'n achtertuin heb ik niet hoor! Compleet met geneeskrachtige bron met koel helder onbeperkt bergwater. 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ehtweak Mij stoort dat natte dan weer wat minder. Komt behoorlijk authentiek over en dat mag van mij best. Waarom zouden we alles altijd beter moeten maken dan dat het is?
Die stalen waterleiding links, die had er voor mij niet zo prominent op gehoeven (misschien een ander standpunt?) en de inktzwarte grot (?) op de achtergrond ook niet, maar ik denk sowieso niet, dat je deze aan de muur gaat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:32
@Wormaap Toch denk ik dat een kleinere scherptediepte de foto goed had kunnen doen. Ik vind het contrast tussen de roodbont en de winter mooi. De compositie vind ik niet echt spannend.

@stevens20 Leuk shot van de eekhoorn en door de bladeren aan de voorkant lijkt het wel een paparazzi opname ;) Jammer dat de eekhoorn net niet in die strook licht zit.

Hier eentje van mij welke ik geschoten heb naar aanleiding van opdracht productfotografie. Ik heb op een avond met beperkte middelen iets voor mekaar te krijgen, zwart jasje van mijn vrouw, twee witte a4-tjes, etc. Als lichtbron enkel één flitser: Zodoende ben ik erg benieuwd naar wat jullie ervan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1944/43439461330_6ccc2c4834_c.jpgcutlery by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@MRIdev OCD : hij is niet niet helemaal recht, verder is de plaat niet echt spannend te noemen, mede door de witte ondergrond denk ik

Ik heb sinds kort een D600 om laten bouwen voor infrarood ( 590nm ) en er al aardig wat mee kunnen spelen:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1853/44749217092_dc176b723d_h.jpgDSC_3883 180912 IR by Wiebe Terpstra, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1882/42924588570_e149d85ae0_h.jpgFeadship build no. 1007 “ANNA”, leasing port of Harlingen by Wiebe Terpstra, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 19:05
HyperTrophy schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:54:
@MRIdev OCD : hij is niet niet helemaal recht, verder is de plaat niet echt spannend te noemen, mede door de witte ondergrond denk ik

Ik heb sinds kort een D600 om laten bouwen voor infrarood ( 590nm ) en er al aardig wat mee kunnen spelen:

[Afbeelding]DSC_3883 180912 IR by Wiebe Terpstra, on Flickr

[Afbeelding]Feadship build no. 1007 “ANNA”, leasing port of Harlingen by Wiebe Terpstra, on Flickr
Just curious. Waarom zou je IR fotograferen? Wat is het praktisch nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Met name bij het maken van monochrome foto's is IR enorm handig. Daarbij komt dat IR fotografie een stukje verrijking is van m'n hobby. Een snufje impulsief en deels nieuwsgierigheid. Het houdt meestal meer werk in bij post-processing. Maar de extra mogelijkheden die het biedt bij het omzetten naar een heuse monochrome plaat is het wel waard. Ik heb dan ook met die reden gekozen voor de zgn. Supercolor conversie, en niet voor de doorsnee 720nm of hoger voor zwart-wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@HyperTrophy je bedoelt ocs? Gelukkig niet, maar ik heb wel voorkeur voor symmetrie en lijnenspel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

PdeBie schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:00:
[...]

Just curious. Waarom zou je IR fotograferen? Wat is het praktisch nut?
Veelal ook vanwege de surrealistische plaatjes die het op kan leveren.
https://farm2.staticflick...64487409_fbd8c9e959_z.jpg

Bovenstaande plaat is een voorbeeld en niet van mijzelf.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2018 11:16 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
@BlaTieBla weer een heel ander iets, IR-fotografie, misschien een open deurtje maar 't lijkt mij dat juist deze techniek, net zoals HDR, een duidelijk toegevoegde waarde moet hebben. Wel de moeite waard om dat veld verder te onderzoeken, zoals de foto van Zach Stern laat zien.

Deze is gewoon uit de real world, vanochtend, op weg van Muiden naar Muiderberg:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1943/44688064124_7bc26a938d_c.jpgcountry road from Muiden to Muiderberg in morning light by Henk48, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Op zich is dit best een interessante plaat; ik zou alleen wat meer spelen met de whites en shadows zodat het effect van het mooie invallend licht wat versterkt wordt. Wellicht zou een 16:9 crop em goed doen (onderkant ietsje bij trimmen).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
@Verwijderd IR is ook real world, je kunt het met het blote oog alleen niet zien, maar wordt gewoon meegeleverd parallel naast zichtbaar licht.

IR laat zich heel anders bewerken dan zichtbaar licht, en bij met name monochrome kleuren levert dit meer sprekende beelden op.

[ Voor 31% gewijzigd door HyperTrophy op 03-08-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HyperTrophy Je snapt vast wel wat er met "real world" bedoeld wordt... :+

Een surrealistisch beeld zoals @BlaTieBla plaatste is nog wel te begrijpen, al is dat ook niet helemaal mijn ding. Maar bij de zwart-witte foto die jij plaatste zie ik persoonlijk helemaal geen meerwaarde, vind er weinig "sprekends" aan. Vooral erg grijs en grauw. Maar snap dat nieuwe techniek altijd leuk is om mee te spelen. :9

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Na dit topic met veel interesse te hebben gevolgd wil ik nu ook graag eens meedoen. Ik ben een hobbyist, dus hou hier rekening mee als je m’n feedback leest O-)

@Ebayzo : mooie macro foto! De kleuren heb je erg goed gedaan en ook de focus ligt precies op het insect. Puntje van feedback: van mij had het insect wat groter op de foto mogen staan zodat deze wat duidelijker het onderwerp van de foto zou vormen.

@stevens20 : hoe kan je zo’n foto niet leuk vinden? :) Ik vind het mooi dat je de voor en achtergrond enigszins onscherp hebt, dat brengt het eekhoorntje er mooier uit. Jammer dat er een blaadje deels voor zit, maar daar kan je op zo’n spontaan moment weinig aan veranderen.

@Wormaap : mooi moment van de dag gekozen zo te zien, leuke foto! Ook een duidelijk onderwerp met een bruingevlekte koe tegen de koel blauw/groenige achtergrond.

@MRIdev : erg clean! Wat mij persoonlijk ook interessant lijkt is hoe je dit bestek (/product) in een leuke/mooie omgeving kan fotograferen. Dus sjiek bestek op een sjiek bedekte tafel bijvoorbeeld. Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg, maar de omgeving kan je productfoto doen versterken (Peter Mckinnon heeft daar wat mooie voorbeelden van op zijn YouTube kanaal.

@HyperTrophy : wat gaaf! Dit opent weer een nieuwe wereld aan leuke experimenten waarvoor je je omgebouwde camera kan gebruiken. De foto die je toont vind ik niet de sterkste, de boot ligt achter de kade wat ‘m een beetje doet wegvallen als onderwerp. Dat neemt echter niet weg dat het infrarood een cool effect geeft :)

@Walker78 : mooie foto, de bewolking bovenaan kadert je foto ook mooi in. Persoonlijk zou ik de foto wat interessanter vinden als er bijvoorbeeld nog iets op de weg gebeurde (bijvoorbeeld een auto/paard/tractor die naar Muiderberg gaat).

En dan tot slot mijn eigen foto. Pasgeleden gemaakt in de Oisterwijkse bossen en vennen op een vroeg tijdstip. Ik vind zelf het kleurverloop mooi in de foto, met de dunne laag mist die het landschap scheidt van de reflectie in het water. Ook die ene boom met zn herfstkleuren geeft alsnog een leuk onderwerp.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden :)

Oisterwijkse Bossen en Vennen

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:02

NMH

Moderator General Chat
Mooie plaat hoor! Hij doet me een beetje denken aan deze foto van Lake Matheson van Elia Locardi.

Een paar opbouwende puntjes: de linker 2/3 van de foto heeft een heerlijk sfeertje door het licht, maar de rechter derde van de foto is vrij kil en donker. Indien mogelijk zou ik de camera wat naar links gedraaid hebben en ingezoomd hebben zodat de bomenrij dominanter op de foto stond. En als je het geluk hebt van zo'n perfecte reflectie dan kun je overwegen om de horizon in het midden van je foto te plaatsen om dat effect te versterken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:07
@HyperTrophy Ik snap je enthousiasme en gedachte met de omzetting van je camera om IR te vangen. Echter in je beelden komt het tot op heden noch niet tot zijn recht. Lekker blijven fotograferen en experimenteren, want wat wellicht nu voor anderen wordt ervaren als gimmick is dan wellicht een bijzaak in het verhaal wat je wilt vertellen met de foto, waar de techniek tot zijn recht komt.

@FeareX Kijkt lekker weg: Ik vind dat de compositie lekker is gekozen, door rechts zoals nu meer donker te kaderen valt het effect des te meer op van het mooie mistige en sfeervolle licht van links. Dit brengt een mooie sfeer en contrast in het beeld dat je maakt.

Hier een beeld van mij dat ik afgelopen maandag heb geschoten op De Zandmotor (Kijkduin) van verschillende Kite-surfers. Het idee van het beeld is om het gevoel; de emotie, actie, sfeer van de specifieke surfspot in beeld te brengen vanuit het water, zwemmend tussen de kite-surfers.

Afbeeldingslocatie: https://mauricemikkers.nl/share/Maurice-Mikkers_De-Zandmotor_22okt2018-2s.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Macsylver op 24-10-2018 23:08 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Het beeld en de kleuren vind ik heel vet, maar was het de bedoeling om niks echt scherp te hebben?

Als de kitesurfer scherp was geweest had ik het echt een topplaat gevonden, maar nu vind ik het idee geslaagd, maar de uitvoering het net niet helemaal.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:07
@Hahn Na initiële upload kreeg ik de melding dat er verwacht werd om thumbnails te maken. Vervolgens link gewijzigd met nieuw geupload beeld van 600x600px. Denk echter dat er iets mis is gegaan in het proces, zo juist een nieuwe upload gedaan en tevens foto klikbaar gemaakt. Zou nu opgelost moeten zijn.

[ Voor 80% gewijzigd door Macsylver op 24-10-2018 23:53 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
@Macsylver Leuke plaat. Aan de ene kant vind ik de rechteronderhoek storend maar het geeft de plaat wel wat meer diepte. Je kleurkeuze geeft het totaal een prettige sfeer.

@FeareX Gave foto die ik zou op canvas in de gang zou willen hebben hangen. Om toch nog een puntje van kritiek te geven: ik had de horizon in het midden gezet om zo de reflectie beter te accentueren. Wat @NMH zegt ben ik het niet mee eens, ik vind juist dat de donkere boven aan de rechterkant de sfeer aan de linkerkant meer uit laat komen.

@HyperTrophy Wat wil je doen met dat IR. Het ziet er gaaf uit maar is dat niet ook te bereiken met een bewerkingsprogramma?

Dan ben ik zelf nog een weekendje weg geweest. Naar zuid Duitsland. Daar de Brocken op gelopen (klim van 6km) maar het was het waard! Daar onder andere deze plaat geschoten:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1908/43724887330_d9d354194d_h.jpgPA210230 by Daan Stevens, on Flickr

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

@stevens20 de linkerkant vind ik erg afleiden. De boom (or what's left of it) had weg gemogen van mij. Ze zijn ook te donker om iets toe te voegen. De doorkijk is wel erg mooi met het licht door de wolken en de heuvel naar achteren toe.
Een vierkant uitsnede zonder de bomen links en rechts op de voorgrond misschien?
Voor het idee:
Afbeeldingslocatie: http://dump.redelijkheid.com/GoT/stevens20_mod.png
(geef ff een DM als ik hem weg moet halen)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
@Macsylver
Prachtige plaat!
De kleurstelling, grain en golven rechtsonder en achter de kitesurfer maken een erg lekkere sfeer.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:36
Tijdens onze vakantie in Mexico zijn we naar Chichen Itza geweest.

Afbeeldingslocatie: https://drscdn.500px.org/photo/279759375/m%3D900/v2?user_id=9383175&webp=true&sig=3106ca8e4c746e5300fd9651516a988bdc8b32a74529f619ab982b580a924ce0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 23:08

EXX

EXtended eXchange

@Macsylver : Een interessant perspectief. Zonder het blurry water rechtonder zou ik de foto echter veel beter gevonden hebben. Verder zit er nogal wat ruis in. De foto lijkt teveel verscherpt.

@ronnym :De piramide past er net niet op, en dat is jammer, Ik kan me voorstellen dat je geen lens met meer groothoek had, maar iets verder weg staan misschien? Of twee foto's maken en achteraf samenvoegen. Op zich staat de piramide er fraai op!

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:36
[@ronnym :De piramide past er net niet op, en dat is jammer, Ik kan me voorstellen dat je geen lens met meer groothoek had, maar iets verder weg staan misschien? Of twee foto's maken en achteraf samenvoegen. Op zich staat de piramide er fraai op!
Ik moest heel snel zijn vanwege de drukte. Dit was mijn enige kans om de foto maken.
Ben een beginneling en het nabewerken e.d. moet ik nog leren.

De foto is gemaakt met een pol.filter en verder niet nabewerkt oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@FeareX Mooie plaat hoor. Lekkere reflecties en mist. Zou hem ook wel eens als meer panorama gecropt willen zien. Die boven en onderkant voegen niet zo veel toe en denk dat ie dan nog iets mooier oogt.

@Macsylver Leuke actieplaat. Lekker er zo midden in. Alleen is de kiter inderdaad niet lekker in focus. Een plaat met die kiter in focus (en achtergrond juist out of focus) zou hem tikkeltje meer bijzonder maken.

@stevens20 Die achtergrond is heel mooi en de voorgrond doet het niet helemaal. Vind de versie die @BlaTieBla ervan gemaakt heeft dan ook mooier en rustiger. Die lagen in de verte zijn erg fijn. En de sfeer is ook heel goed.

@ronnym Knap dat je em erop hebt weten te krijgen zonder andere toeristen. Maar je ziet dat het snel snel moest. Hij staat er niet helemaal op en ook de compositie is niet spannend of zo. Hij staat er op. Punt. Geen mooie symmetrie of lucht. En hij mag wel tikkie lichter imho. Wel bonuspunten voor gebruik van je pola filter (ik vergeet altijd dat ik dat ding bij me heb).

Zelf afgelopen weekend naar Gent en Brugge geweest. Allebei erg fotogenieke steden maar ik was met een groep en dus niet oneindig veel tijd voor mooie urban landscapes. Wel paar leuke straat platen geschoten waarvan ik dit 1 van de betere vond. Oude man die net achter de brug zijn straatje aan het wieden is.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1916/44627584535_63c9b7109c_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-07 21:03
Zo, ik zal na een lange tijd lurken hier ook maar eens iets posten en proberen dit ook wat vaker te doen.

@FeareX Vette plaat, maar dat wist je al, ik ben samen met je op die plek geweest. Voor de andere tweakers, de silhouet op de foto hieronder is Fearex ;)

@Macsylver Hele lekkere foto, ook al is hij op groot formaat misschien niet 100% scherp, hij kijkt lekker weg en er is veel te zien. Kleuren zijn ook fijn om te zien. Wellicht zou ik zelf nog een crop overwegen waarbij de blauwe vlieger aan de linkerkant afvalt. Zo komt de kitesurfer in beeld ook wat meer richting 2/3 van de foto. Geen idee of het zou werken maar dat zou iets zijn wat ik nog zou proberen om de foto net dat kleine beetje beter te maken dan hij nu al is! _/-\o_

@stevens20 Ik vind de boom juist wel wat toevoegen op de foto. Helaas is het contrast zo hoog dat er geen detail meer in zit. Is deze foto in RAW gemaakt? Dan zou je nog eens kunnen proberen om wat meer gevoel van diepte te creëren door het zwarte wat detail mee te geven. De zonneharpen staan er in ieder geval goed op en geven de plaat wel een lekkere uitstraling.

@ronnym Zoals al vaker aangegeven inderdaad jammer dat de piramide er niet helemaal op staat. Volgende keer zou je ook eens kunnen overwegen om de foto in portretstand te maken. Ik merk dat dat bij dit soort gebouwen vaak net wat meer gevoel van grootte geeft door wat lege ruimte aan de bovenkant te laten. Altijd lastig als je ergens snel een foto van moet maken natuurlijk. Verder zou ik de lucht inderdaad wat lichter maken zoals hierboven ook al genoemd.

@sys64738 Hele lekkere plaat, deze komt goed over in zwart-wit. Door de boog en het contrast tussen het donkere van de brug en licht er achter wordt je oog er echt naar toe getrokken. Verder helemaal niets op aan te merken.

Deze foto heb ik vorige week gemaakt toen ik met @FeareX op stap was in Tilburg. Het leek er op dat er niet echt hele lekkere platen in zaten die dag (dat heb je wel eens) tot ik deze maakte. Lichte nabewerking en expres gekozen voor het donker houden van de bomen er omheen om wat meer spanning te creëren. Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

Afbeeldingslocatie: https://drscdn.500px.org/photo/280294225/m%3D900/v2?user_id=36549489&webp=true&sig=a41e5557b2a9eeef257f0de28f55a7dbaa2572f7cfa4e6e08e6665a5253f3289

[ Voor 6% gewijzigd door nixjuh op 29-10-2018 16:14 . Reden: Embedden van foto werkte dus blijkbaar niet :+ ]

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind em over 't algemeen echt wat te donker. Je moet best goed kijken dat er een persoon staat. Ik heb absoluut niets tegen flares, maar dan moet het gebruik ervan wel wat toevoegen en hierbij vind ik het een beetje "off" aanvoelen. Wellicht omdat de flares groter zijn dan de persoon in het midden voelt het niet helemaal lekker aan.
Dit soort foto's hebben absoluut potentieel, dus blijf vooral posten!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@FeareX Misschien kan De Staat iets met je foto doen in hun nieuwe videoclip van Kitty Kitty. Het kleurenverschil vind ik wel wat hebben, maar er had zeker meer detail in het blauwe deel kunnen zitten. De horizon strak in het midden vind ik met zo'n spiegeling geen probleem. Zeker geslaagde plaat.

@Macsylver Niet teveel pixelpeepen, dan is het gewoon een toffe plaat!

@stevens20 Compositie vind ik wel aardig, maar de foto is te donker. Ook komt de zonnewaaier niet echt tot zijn recht. De verdwijnende bergen geven wel diepte.

@ronnym Pyramide staat er goed op, maar jammer dat die er dan niet helemaal op staat. Dat zal vast en zeker al iemand voor mij vermeld hebben ;) .

@sys64738 Twee keer vandaag dat ik een mooie foto van je voorbij zie komen. Weinig op aan te merken, misschien de voorgrond een tikkeltje donkerder kunnen maken, maar dat is meirenneuken

@nixjuh Filmisch, aan de donkere kant, flare is erg persoonlijk, maar dat vind ik hier wel wat hebben. De groene bladeren aan de bovenkant vind ik wel storen.

Ik had als maandopdracht reflectie en kwam dit tegen in Marseille. Ik twijfel dus deze uitsnede of een andere waarbij ik een wat groter deel aan de rechterkant heb gehouden. Het patroon zet zich voort, zie https://www.flickr.com/gp/155702446@N03/vQYx3R

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1950/45621149161_9ec428189a_c.jpgReflectie by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MRIdev Haha. De voorgrond van mijn foto is al 1/3 stop donkerder gemaakt... dus het was nog erger. Ik ga waarschijnlijk nog even kijken hoe ie eruit ziet in 2:3 crop zodat de hele onderkant t/m putdeksel eraf kan. Denk dat dat het donkere-tunnel effect nog wel iets zal vergroten.

Ook deze plaat van je is prima. Al had een silhouette van een persoon aan het einde van de gang em nog mooier gemaakt. Maar ook zo is het al een plaat die meteen de aandacht trekt met al die schuine lijnen. Mooi.

Heb sinds kort zelf een A7Rii en zit er ook ernstig over te denken om een 35mm Samyang 2.8 te kopen. Hoewel mijn GX8 dan waarschijnlijk echt stof gaat verzamelen op een plank in mijn kast....

@nixjuh Hij heeft wel wat. Die flare is prima maar ook ik vind die groene bladeren bovenin wat storen. Even met een brush er overheen in LR wellicht.

[ Voor 10% gewijzigd door sys64738 op 29-10-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@MRIdev Ik wil niets afdoen aan je foto, maar de reflectie ligt er wel erg dik bovenop. Zou zelf voor iets subtielers gaan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 15:41

Tripl3 D

Brother in Arms

@nixjuh Ik vind hem wel wat mystieks hebben. Dat donkere, die silhouette en tegelijkertijd dat licht en die lensflare. Enige wat bij mij niet werkt zijn die verlichte bladeren bovenin. Als ik naar beneden scroll op deze pagina, zodat die net wegvallen, is de foto wat mij betreft perfect!

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
@MRIdev Ik vind hem wel gaaf, je weet niet echt waar je naar kijkt maar je aandacht wordt mooi vastgehouden door de verschillende vormen en reflecties :) Voor je maandopdracht prima geslaagd wat mij betreft :)

@nixjuh Je foto heeft veel potentie alleen vind ik zoals de andere al aangeven, de flare iets te heftig en niet zo fraai. De sfeer komt wel mooi over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 19:25
Dit is mijn eerste post in dit topic. In september ben ik begonnen met een fotografie cursus.
Ik fotografeer met een Olympus OM-D E-M 10 Mark III met een standaard lens kit.
De opdracht was om een stadsgezicht vast te leggen. Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2mc7u6c.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Layumi op 04-11-2018 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Layumi Mooi doorkijkje heb je gevonden. Samen met de mooie reflecties maakt dit wel een interessante foto. Maar ik vraag me alleen af wat je ons wilt laten zien. Die boot? De bomen? En misschien kun je hem de volgende keer klikbaar maken want dit is wel erg klein zo om goed te kunnen bekijken.

Daarnaast zou ik je ook willen adviseren commentaar te geven op je voorgangers. Daar hoef je echt geen 20 jaar ervaring voor te hebben. Iedereen kan/mag een mening hebben over foto's. En het bekijken wat je goed of minder goed vindt aan foto's van anderen is erg leerzaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@MRIdev Leuke plaat, maar helaas is ie imo iets te rommelig, vooral omdat de leuning niet helemaal recht loopt. Ik heb moeite om de verschillende lijnen te onderscheiden.

@Layumi Op zich een leuke compositie, maar hij lijkt me een beetje overbelicht? Er is in ieder geval iets geks met de kleuren, zo had ik bijvoorbeeld in de lucht graag een dieper, donkerder blauw gezien. Misschien dat je in de edit daar nog wat aan kan verbeteren? Schiet je in RAW? Dan kan je er nog flink wat uithalen.

Ik ben zelf weer eens terug voor een rondje abstracte fotografie. Eerst de foto's, dan de uitleg :)

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4910/45129520204_b55e838386_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4893/31983076598_44f8a5902a_c.jpg

spoiler:
Ik ben me gaan verdiepen in de extreme macro-wereld en heb een reverse adapter aangeschaft. Hiermee kan je een tweede lens omgekeerd vastmaken aan je "normale" lens. In dit geval heb ik een 10mm (Tamron 10-24mm Di II VC) omgekeerd vastgemaakt aan een 100mm lens (Canon 100mm f/2.8L Macro), voor een vergroting van 10x. Je DoF is hierbij wel echt minimaal, dusdanig dat een klein beetje leunen op tafel (say, 100g aan kracht) al zorgde voor het verschil tussen in focus of niet.

Deze foto's zijn van de cellen van (het vliesje van (#1)) een ui. Voor voldoende licht (je effective f-stop is gigantisch) heb ik deze op de LED van mijn smartphone camera gelegd. Ik had verrassend genoeg nog een working distance van 4-5cm. Bij de eerste heb ik nog een paars papiertje gepakt om het licht wat te reflecteren, vandaar het gele van de LED en het paarsige van de reflectie.

Ik ben zelf echt enorm positief verrast door de resultaten, ik had niet verwacht dit te kunnen fotograferen op deze manier. De scherpte is niet optimaal als je gaat pixelpeepen, dit komt denk ik door de diffraction in de setup, maar desondanks alsnog wel erg blij met de resultaten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 05:18
@F.West98 Ik vind het wel koel wat je op de foto hebt weten te krijgen. Maar als je niet weet wat het is dan heb ik in ieder geval niet iets van "wow", dit zou ik als een poster aan de muur kunnen hangen. Ben wel benieuwd wat voor andere platen je in deze serie kan schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@F.West98 De eerste vind ik wel een interessante foto met het kleurverloop en de kleuren. De tweede vind ik niet echt spannend.

Nu ik je techniek heb gelezen zijn de foto's weer een stuk spannender.

Is het makkelijk om een goede compositie te krijgen? Ik kan me indenken dat bij een minimale beweging van je camera je compositie volledig op de schop gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Layumi Eerlijk gezegd wel erg druk. Onduidelijk wat het onderwerp is en lijkt meer een willekeurig snapshot. De herfstkleuren van de bomen zijn natuurlijk mooi i.c.m. de boten en de reflecties. Maar de huizen rechts voegen bijvoorbeeld weinig toe. Wellicht dat je een smallere uitsnede kan maken.

Default blanke hetero

• Wormaap
  • Nu online
@Layumi: Om maar meteen flauw te zijn: ik vind'm niet zo spannend. De reflecties zijn leuk, maar ik mis een beetje een onderwerp. En dat hoeft echt niet 'iets/iemand midden in de foto' te zijn, maar ook abstracter als in 'wat wil je overbrengen?'.
Puur technisch gezien zou ik de boot links wat lichter maken, dat is nu wel erg een donkere blob.

@F.West98: Het verhaal maakt ze interessant. Ik vind de eerste wat uit balans, waarschijnlijk omdat rechtsboven zo donker is. De tweede plaat vind ik wat meer op zich staan. In ieder geval een gaaf proces zo :)

Dan heb ik ook een plaatje :+ Poging tot een soort catalogusfoto. De fles staat op een glas met een softbox ertegenaan aan de achterkant. Aan de voorkant heb ik mijn normale verlichting ernaartoe gedraaid (want ik heb maar één flits). Als je deze whisky kent weet je dat'ie in real life donkerder oogt. Daarnaast had het etiket w.m.b. wat lichter gemogen (vast nog wel te fiksen in post) en vind ik de dop wat rommelig t.o.v. de cleane look van de rest. Dat is ook meteen het punt dat me het meeste stoort, omdat ik niet helemaal weet hoe ik dat zou moeten fiksen.

Klikbaar voor 2000px.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cQuPlyVgV6JbSTMmZI2QwN8M/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:00
@Wormaap Ik vind het nog knap wat je voor elkaar hebt gekregen. Ik heb eens een filmpje gezien hoe je zoiets kunt doen. Het komt er feitelijk op neer dat je met beperkte middelen genoodzaakt bent om meerdere foto's te maken, elk gericht op een specifiek deel en deze later samenvoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Laatst online: 17-05-2022
@Wormaap Prima begin, maar als je maar 1 flitser hebt, zou ik proberen die te gebruiken voor het belangrijkstr, de fles mooi uitlichten. Als je de softbox heel dicht schuin voor de fles zet, dan krijg je mooi zacht licht. Groot wit vel papier of een wit reflectiescherm aan de andere kant laat ook de schaduwkant mooi oplichten. Door beide ook schuin op de witte achtergrond te richten zal ook die mooi wit worden. Als dat niet helemaal het geval is, dan is dat in post makkelijker dan de fles mooi krijgen. Dat is immers je onderwerp en moet dus de meeste aandacht krijgen.

Wat je vaak ziet bij dit soort shots is dat ze een striplight gebruiken. Een softbox, maar dan heel langwerpig. Je kunt ook je eigen softbox aan beide kanten afplakken met een dik vel papier en gaffertape, zodat er maar een strook van tien centimeter breed en de volledige hoogte ontstaat. Dit geeft een heel mooie reflectie op de fles.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Enzo Dizono schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:51:
@Wormaap Prima begin, maar als je maar 1 flitser hebt, zou ik proberen die te gebruiken voor het belangrijkstr, de fles mooi uitlichten. Als je de softbox heel dicht schuin voor de fles zet, dan krijg je mooi zacht licht. Groot wit vel papier of een wit reflectiescherm aan de andere kant laat ook de schaduwkant mooi oplichten. Door beide ook schuin op de witte achtergrond te richten zal ook die mooi wit worden. Als dat niet helemaal het geval is, dan is dat in post makkelijker dan de fles mooi krijgen. Dat is immers je onderwerp en moet dus de meeste aandacht krijgen.

Wat je vaak ziet bij dit soort shots is dat ze een striplight gebruiken. Een softbox, maar dan heel langwerpig. Je kunt ook je eigen softbox aan beide kanten afplakken met een dik vel papier en gaffertape, zodat er maar een strook van tien centimeter breed en de volledige hoogte ontstaat. Dit geeft een heel mooie reflectie op de fles.
Vooruit, je hebt gelijk :+ Ik wilde juist iets anders doen dan gangbaar (en ik kon zo snel geen fatsoenlijke achtergrond verzinnen :D). Maar de gebruikelijke manier eerst eens onder de knie krijgen is misschien handiger :)
LA-384 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:20:
@Wormaap Ik vind het nog knap wat je voor elkaar hebt gekregen. Ik heb eens een filmpje gezien hoe je zoiets kunt doen. Het komt er feitelijk op neer dat je met beperkte middelen genoodzaakt bent om meerdere foto's te maken, elk gericht op een specifiek deel en deze later samenvoegt.
Tof filmpje! die manier van schieten heb ik niet eerder gezien. De meeste voorbeelden gooien er gewoon meerdere flitsers tegenaan :+

[ Voor 18% gewijzigd door Wormaap op 16-11-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

LA-384 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:20:
Jemig, wat een proces. Mooi om te zien.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gjeest
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 15:46
@Layumi Mooie kleuren in de foto, als het schip op de linkerkant er helemaal op had gepast zou dat denk ik mooier zijn.

@F.West98 Ik vind het altijd leuk om te proberen te raden wat het is, ik dacht in eerste instantie een slangenhuid op de eerste afbeelding. De kleuren zijn ook erg mooi op de eerste foto, de tweede vind ik dan weer iets minder interessant en deze lijkt een beetje rommelig.

@Wormaap Dat is goed gelukt voor een enkele flitser en een enkele opname, verder heb je zelf al aangegeven wat ik dacht. De dop lijkt onscherp, maar dat bedoelde je met rommelig ga ik van uit.

________________________________________________________________________________

En bij deze mijn eerste foto die ik de moeite waard vind om te delen!

+ Ik vind het een geslaagde blue hour foto, ik heb het vaker geprobeerd maar nog niet eerder het gevoel gehad dat het goed genoeg is om te delen.

- Ik vind achteraf de kleuren toch overdreven, dit had minder gemogen
- De compositie vind ik ook nog wat 'rommelig', ik heb een aantal verschillende dingen geprobeerd maar uiteindelijk vond ik dit dan toch de 'beste' compositie.
- Het huis op de achtergrond heeft door de bewerking een aparte witte gloed gekregen die ik niet makkelijk weg kreeg, ik vond het niet heel storend maar een volgende keer zal ik proberen dit soort dingen weg te werken.

Blue hour in het Friese dorpje Wergea

https://www.flickr.com/ph...934/in/dateposted-public/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Gjeest schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:15:
Mooie foto, maar mij stoort vooral dat stompje rechts van de tweede paal van rechts.
Wanneer ik op mijn scherm de rechter twee palen wegcrop, wordt in mijn beleving de foto een stuk rustiger en sterker. Ga vooral door!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Heel nette foto @Gjeest, beslist deel-waardig hoor. :) Voor wat betreft de kleuren, wat mij betreft zijn ze prima in orde. Zou ik niets aan veranderen. Ook het water ziet er zeer goed uit in mijn ogen, zowel qua gladheid en de reflecties; goede sluitertijd gekozen. Alleen op de achtergrond is het iets minder. Qua compositie had ik denk ik de twee palen aan de rechterkant liever niet gehad. Ze verstoren het beeld een beetje voor mij.

Paar kleine puntjes nog: ik zou de twee "koplampen" voor de boerderij en hun reflecties wegpoetsen en er zit een halo om de twee rechter palen. Als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat je de exposure van de palen een duwtje omhoog hebt gegeven, al dan niet via een exposure stack. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 12:56

+ Ik vind het een geslaagde blue hour foto, ik heb het vaker geprobeerd maar nog niet eerder het gevoel gehad dat het goed genoeg is om te delen.

- Ik vind achteraf de kleuren toch overdreven, dit had minder gemogen
- De compositie vind ik ook nog wat 'rommelig', ik heb een aantal verschillende dingen geprobeerd maar uiteindelijk vond ik dit dan toch de 'beste' compositie.
- Het huis op de achtergrond heeft door de bewerking een aparte witte gloed gekregen die ik niet makkelijk weg kreeg, ik vond het niet heel storend maar een volgende keer zal ik proberen dit soort dingen weg te werken.
- De kleuren zijn beslist niet overdreven. Het is tenslotte zonsondergang/-opgang. Dan mag het :)
- Het enige met "een aparte witte gloed" is, in mijn beleving, het object achter de dubbele paal op de verste steiger. Het is een beperkt gebied en valt niet echt op.
- De compositie is niet optimaal. Dat moet ik toegeven. Je hebt al van alles geprobeerd schrijf je. Dus we zullen het ermee moeten doen :) Naar mijn idee ontbeert de foto een duidelijk onderwerp. M.a.w. er staat te veel op. Ik denk we een betere compositie in een ander standpunt moeten zoeken. Vergeet de steigers links. Die vind ik rommelig. Zeker in combinatie met het wat verloren staande kale boompje. Juist de palen rechts vind ik een strak onderwerp. Er zit iets van een ritme in. Verder heb je een strakke spiegeling. Dat levert afgemeten boven- en onderkanten op. Daar kan je twee virtuele lijnen door denken. Bij het bepalen van ket kader van je foto kan je die lijnen in de rechter boven- en onderhoek laten eindigen. Lukt dat, dan is zoiets in bijna alle gevallen een ijzersterk compositie element. Maar goed, ik weet niet in hoeverre je in deze situatie nog naar rechts en naar achteren kan. Bij water speelt nog een andere overweging, des te lager je standpunt, des te meer ga je het water als water "beleven". Maar dat hoeven we een oprechte Fries toch niet te vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Vanochtend getest met mijn nieuwe studio ledbakje en polarisatiefilter. Gelijk even eerste poging tot focus stack maar daar zit nog wat werk in.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4864/45404078304_3385c8c165.jpg

Even niemand om commentaar op te geven sinds laatste reactie

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Wormaap Lijkt het maar zo, of is de bovenkant bewogen? Of komt dat door de dubbele lichtbronnen? Ik vind het zeker een goede poging, maar die 'beweging' of wat het ook mag zijn stoort me het meeste.

@Gjeest Mooie landschapsfoto! Kwa rommeligheid zit dat misschien wat aan de linkerkant, rechts is daar geen sprake van.

@Ebayzo Ik moest de foto wel eerst groot bekijken voordat ik hem echt kon waarderen. Zo op het forum stoorde me dat ik niet direct een onderwerp kon vinden. Echter nadat ik hem in het groot bekeken had vielen met de ogen op. Ook mooi om die rag te zijn onder hem/haar.

Hieronder een wat strakkere foto welke ik met Silver Effects bewekrt heb. Dat is aardig nieuw voor me aangezien ik het meestal bij LR hou.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4819/45351160355_f3b27d8eaf_c.jpgMarseille_stairs by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@MRIdev Ik snap wat je bedoelt en bedacht me het later ook. Het onderwerp is voor velen waarschijnlijk niet interessant genoeg. Bij nader inzien was een kleinere uitsnede wellicht interessanter geweest. Nu valt hij/zij net niet volledig binnen de kaders. Overigens is het rag leuk inderdaad maar zie je daar ook gelijk waar het fout gaat met stacking (de geblurde delen). Ik ga nog wat verder experimenteren. Thanks voor de feedback!

Leuke plaat van de trap maar mijn ogen blijven wel vooral onderin hangen in het de mooie hoekige schaduwen! Erg gaaf stukje van de foto. Hoe hoger hoe minder interessant voor mij persoonlijk.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wormaap schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:48:
De fles staat op een glas met een softbox ertegenaan aan de achterkant.
Ik zou je willen voorstellen om de softbox-opstelling te behouden, maar eventueel een deel af te plakken (deel dat niet in de foto voorkomt), zodat de linker reflectie minder fel wordt en het glas niet verdwijnt in het softbox-licht. Glas fotograferen op een witte achtergrond heeft steeds een donker lijntje nodig :Y . Een andere mogelijkheid is natuurlijk meerdere shots maken, maar dat is minder uitdagend ;^). Waarom makkelijk als het moeilijk kan :^). Een (extra) YN560 kost overigens niet zoveel geloof ik (ebay) :^).

Huis tuin quick & dirty:
Opstelling
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uqgj1789.jpg
Resultaat (weinig duidelijk glas - ook te weinig DOF ;^)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/0bdu5eo.jpg
Opstelling
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qkyawv.jpg
Resultaat met te dikke zwarte banden
In jouw zorgvuldig voorbereide opstelling zou dat er natuurlijk een pak beter uitzien ;^)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7joeh923a.jpg
Kleur links reflecteert rechts in het glas & vice versa ;).

OK nu weer tijd voor huishoudelijke taakjes :X

[ Voor 30% gewijzigd door moozzuzz op 11-12-2018 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Kom iedereen gooi eens wat foto's op dit forum. Gaat toch niet gebeuren dat na Dutchphotozone dit het tweede forum wordt weer ik actief dat uitsterft. Dan zelf maar wat actie ondernemen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4885/46334402252_a1a58bb70d_c.jpgBoat_windows by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@MRIdev wat was je eigen gedachte bij deze foto? Ik zie het nog niet. De linkerzijde met die leiding bijvoorbeeld is me nu te druk. Lijkt me dan mooier dat je alleen de wandpanelen met de raampjes in beeld had gehad / uitgesneden had.

Default blanke hetero

• walletje-w
  • Laatst online: 11-09 20:16
Ik vond het eigenlijk wel een mooie abstracte zwart wit foto. Hij is net wat rommelig maar die omgeving geeft ook net weer wat context.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
@Ebayzo Ik hou van zwart-wit, lijnenspel en hoog contrast, dus dat is zo ongeveer de gedachte bij deze foto ;). Ik heb inderdaad getwijfeld om die pijp eraf te knippen. Zo nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
@MRIdev de toning vind ik fijn, maar het overschot aan lijnen zorgt ervoor dat ik niet echt gepakt word door het onderwerp, de raampjes.

——————————

Deze week een portret shoot gedaan van een vriendin die voor kerst haar ouders wilde verrassen. Portret is alles behalve mijn vakgebied, dus het aansturen was vrij onwennig en lastig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7GUoO81rXJDuYdEuDbOLs289/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-09 15:52
Gave foto @PdeBie, vindt de kleurencombinatie die je hebt gebruikt ook mooi. Had zelf misschien net wat verder uigezoomd zodat je wat meer aan de bovenkant kon zien.

Ik herken het gevoel van onwennigheid bij het sturen van modellen heb er ook nog last van.
Maar denk dat je je vakgebied prima kan uitbreiden met portretfotografie.

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen gekke plaat hoor. :)
Ik vind wel dat je een tikkie teveel van haar hoofd hebt afgesneden. Haar uitdrukking is niet fantastisch, maar ook zeker niet slecht.
Qua retoucheren kan er nog wel het nodige gebeuren, maar ik snap dat dit niet direct binnen je bereik ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Het laatste punt van @Verwijderd wilde ik ook gaan maken. Een beetje retouch helpt behoorlijk. Daarbij hoef je mensen echt niet meteen als een plastic pop uit te laten zien, maar de camera slaat zaken die je normaal niet opvallen plat, waardoor bijvoorbeeld de donkere mondhoeken en schaduwen onder de ogen veel meer opvallen. Niet dat ik daarmee iets nieuws vertel, maar portretretouch heeft een wat slechte naam door mensen die het misbruiken, dus vandaar wat extra toelichtig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@PdeBie Je bent niet de enige met dat commentaar ;). Je portret is technisch (volgens mij) wel goed, ook ik ben verre van iemand die portretten maakt. De kleuren vind ik mooi. Hij pakt me niet, maar dat is denk ik echt smaak. Dat zal komen dat ik in het echte leven niet zo'n fan ben van zwaar aangezette wenkbrauwen en wimpers. Ondanks mijn 'negativiteit' denk ik dat je vriendin blij ermee is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hielko
@PdeBie Ik ben niet echt gekwalificeerd om inhoudelijk commentaar te geven, maar lijkt mij een prima foto. Mist wel iets (vraag me niet wat!) om er echt een super plaat van te maken, maar niet gek.

Heb zelf deze foto geschoten afgelopen vakantie, en ben er nog niet helemaal over uit wat ik er mee moet doen qua bewerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9eVkeOAbSEWIGdJSiycXJeQM/full.jpg

Ik heb hem geschoten met exposure op -2.3 stop om alles in de lucht qua detail te bewaren, en vervolgens in Capture One heb ik heel lomp shadows op +100 gezet, contrast op +50, kleurverzadiging op +100 en vervolgens blauw op -20 gezet om de lucht niet al te blauw te laten worden. Ben op zich wel redelijk tevreden met het resultaat, maar heb tegelijkertijd wel het idee dat het beter zou moeten kunnen... en misschien is ie in 16:9 beeldverhouding wat beter dan de huidige 3:2? De bovenkant van de lucht is misschien beetje saai? Wat zouden jullie ermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Heftige foto! Er is zoveel te zien dat ik niet echt weet waar ik moet kijken :P Ik vind 'm wel vet, maar zowel qua kleuren als qua drukte wel wat too much. Heb je misschien een linkje naar een onbewerkte versie? Ik wil er wel eens mee spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hahn schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:14:
Heftige foto! Er is zoveel te zien dat ik niet echt weet waar ik moet kijken :P Ik vind 'm wel vet, maar zowel qua kleuren als qua drukte wel wat too much. Heb je misschien een linkje naar een onbewerkte versie? Ik wil er wel eens mee spelen :)
Ik heb de raw file hier neergezet: https://hielko.stackstorage.com/s/6dkRO53JiqpKhhe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Laatst online: 09-09 10:02
Ik vind hem heel erg gaaf @Hielko
Wellicht dat de plaat beter tot zijn recht komt met een rustigere voorgrond, dus zonder bomen, minus die paal links en zonder de windturbines.

Verder houd ik wel van dit kleurgebruik, maar realiseer me dat ik waarschijnlijk een van de weinige ben (ik bewerk mijn foto's zelf ook altijd anders dan andere mensen dat doen, ander kleur maar vooral donker/licht gerbuik).

[ Voor 17% gewijzigd door Wannial op 30-12-2018 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dat is geen klein verschil met jouw uiteindelijke versie :+

Ik heb dit ervan gemaakt, zonder er al te veel tijd aan te besteden. Terwijl ik bezig was zat ik te twijfelen of ik niet al wat te ver was gegaan, maar toen ik nog een keer naar jouw versie keek dacht ik "...ik kan nog wel ietsje verder gaan" :P

Ik heb de exposure +2 stops gedaan en verder vooral wat subtiele dingetjes zoals +30 contrast, +40 clarity (wat ik normaal flink wat zou vinden), +20 saturation en -50 whites. Al met al zorgt dit voor een versie die ik me wel in het echt voor kan stellen. Jouw versie is meer de LSD-versie daarvan :+ Wat ook prima is natuurlijk, als je ervan houdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hahn schreef op zondag 30 december 2018 @ 19:30:
[...]

Dat is geen klein verschil met jouw uiteindelijke versie :+

Ik heb dit ervan gemaakt, zonder er al te veel tijd aan te besteden. Terwijl ik bezig was zat ik te twijfelen of ik niet al wat te ver was gegaan, maar toen ik nog een keer naar jouw versie keek dacht ik "...ik kan nog wel ietsje verder gaan" :P

Ik heb de exposure +2 stops gedaan en verder vooral wat subtiele dingetjes zoals +30 contrast, +40 clarity (wat ik normaal flink wat zou vinden), +20 saturation en -50 whites. Al met al zorgt dit voor een versie die ik me wel in het echt voor kan stellen. Jouw versie is meer de LSD-versie daarvan :+ Wat ook prima is natuurlijk, als je ervan houdt :P
Thanks, dat ziet er inderdaad weer een heel stuk anders uit. Denk dat ik persoonlijk wel iets meer kleur er in wil stoppen, maar wat minder extreem met het contrast is wellicht wel wat beter. Wat denk je compositie technisch? Er is bijv. wel wat ruimte om bijv. die zendmast rechts er af te croppen, of wat minder bomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dank voor de feedback allen. Kan mij helemaal vinden in jullie commentaar op dit portret, dus zal hier zeker volgende keer op letten.

En retouching heb ik minimaal gehouden. De brug van haar neus was iets te fel belicht, dus die heb ik iets minder heftig gemaakt. En verder een paar kleine huidfoutjes (rode plekjes en puistje) weg gehaald, maar voor de rest niet teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-snader
  • Laatst online: 00:08
Gave foto @Hielko. De kleuren springen er echt uit, ben zelf ook wel van een wat heftigere nabewerking.

Ik heb onlangs een paar softboxen met daglichtlampen cadeau gekregen. Ben daar vanmiddag mee aan de slag gegaan. Portretfotografie is nieuw voor mij, maar ben ondanks dat best tevreden over onderstaande foto, maar ben ook benieuwd wat ik de volgende keer beter kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7919/31695678117_a1721a955e_b.jpgIMG_0487 by Sander Jeurissen, on Flickr

Canon Eos 77D | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55 mm IS STM | Canon 55-250mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@de-snader ik ben geen portretfotograaf, maar kan wel zeggen dat ik vind dat de foto weinig diepte heeft. Het licht is nogal vlak, er mogen dan best wat schaduwen te zien zijn.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@de-snader En het kettinkje :X Mag hij in het midden alsjeblieft :P Verder zoals mijn voorganger geen verstand van portretten verder. Maar er zijn hier vast mensen die wat technische onderbouwing ervoor hebben :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ebayzo op 08-01-2019 12:29 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
@de-snader: Zoals anderen al aangeven is het allemaal wat vlak belicht. Ik zou je aanraden om hier eens te kijken. Het eerste deel kun je overslaan, want je hebt geen flitsers maar 'gewone' lampen. Maar het tweede deel geeft een paar prima 'standaard'-belichtingsopstellingen die je met één lamp kan uitproberen. Hij gebruikt een paraplu, maar een softbox is prima.
De tweede lamp zou ik pas gaan gebruiken als je iets mist met de eerste. Denk aan 'Ik heb nu met mijn eerste lamp een mooi licht-donkereffect, maar zou graag nog wat opvullen aan de schaduwkant', of 'Mijn belichting is mooi, maar ik wil meer onderscheid tussen voor- en achtergrond'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Ook hier geen portretfotograaf, maar het eerste wat mij opvalt is dat het model naar (voor ons) linksboven kijkt. Ik weet niet of daar een artistieke bedoeling achter zit, maar het lijkt nu een beetje of ze de lamp interessanter vind dan de camera. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Bij thuiskomst toch even snel het statief op de galerij neergeknald. Had honger dus geen zin om erop uit te gaan voor een vrij uitzicht, maar met een klein beetje donker maken van de voorgrond is het effect niet verkeerd. Sluitertijd had wat lager gemogen maar had hem op AP staan nog voor deze. Later nog wel een scherpere maar het bewegingseffect in de lucht vindt ik wel gaaf zo i.c.m. de gave kleuren.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7855/46679006321_f700154030.jpg

Ook blij met mijn nieuwe statief :) Even iets meer uitgegeven redelijk impulsief maar erg blij mee. Manfrotto MT055XPRO3 + Manfrotto MH494.

[ Voor 11% gewijzigd door Ebayzo op 09-01-2019 19:29 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@Ebayzo Erg mooie kleuren moet ik zeggen! Mooi de balans tussen blauw en rood/oranje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Allereerst: mooie lucht! Qua compositie: het grote dak linksonder is een minpuntje wat mij betreft. Een "skyline silhouet" met verschillende gebouwen zoals je dat in het rechter kwart van de foto wel een beetje hebt was aantrekkelijker geweest. Misschien de volgende keer de compositie wat meer naar rechts draaien (als de omstandigheden dat toelaten en daar niet iets heel lelijks staat natuurlijk). Qua techniek: de lucht is goed belicht, maar de toren is een mix van goed, onder en overbelicht en dat is jammer. Je zou eens kunnen kijken of je camera een HDR functie heeft, of, als je meer van de hands-on approach bent, zelf meerdere foto's met verschillende belichtingstijden maken en die blenden. Je hebt nu een mooi statief, dus dat is geen probleem meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@NMH haha. Helaas, aangezien ik honger had bleef het bij een snelle opzet. Meer naar rechts was geen optie (gallerij). De volgende mogelijkheid die ik heb ga ik een etage hoger zodat ik over de daken heen kan kijken die op de voorgrond staan. Was inderdaad alles behalve ideaal.

Qua toren snap ik wat je bedoelt maar de belichting van de toren zelf is op deze wijze gedaan. Recent is de verplichting aangepast naar RGB spots dus komen vele lichtcombinaties op een avond voorbij. De toren egaal krijgen gaat dus lastig worden en zal niet realistisch zijn. Wel mee eens dat de donkere delen iedergeval lichter kunnen. Zal eens gaan experimenteren met de belichtingstijd en blend. Sowieso wat meer aan het oefenen met wat Photoshop nabewerking.

Default blanke hetero

Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.