[Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEXAQUAKE
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-02-2020
Hahn schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:16:
[...]

Heb je dit gezien? :)

[...]
Bedankt voor het onder de aandacht brengen, zal er op letten!
LA-384 schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:15:

@HEXAQUAKE Een foto vanuit dit perspectief is vaak wel leuk, alleen al vanwege het vrij ongebruikelijke perspectief (hoewel dat in rap tempo lijkt te veranderen met al die drones). Maar toch heeft deze foto niet iets wat het voor mij interessant maakt. Het onderwerp (ik denk die kerk?) wordt verdrukt door de drukke omgeving en valt daardoor niet echt op. De vlag valt ook half over de bomen, waardoor ook die niet direct de aandacht trekt. Er zijn geen echte lijnen te ontdekken en de zon zit volgens mij achter een paar wolken, waardoor er geen sterke schaduwpartijen zijn.

Wat vind je zelf van de foto? Welke gedachte zit er achter?
Ben het met je eens dat het 'onderwerp' er minder uit springt, ga ik mee aan de slag! Bedankt!

Anderzijds vind ik het zelf toch wat hebben. Vind wel dat juist door de groene achtergrond van de bomen, dat de vlag er uit springt. Er zit verder niet echt een gedachte achter. Ik zag een kans om een mooie foto te nemen en heb geprobeerd om het zo mooi en goed mogelijk in beeld te brengen.
Toff schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:28:
[...]

Ja, feed-back geven wordt hier op hoge prijs gesteld. ;)
Jouw foto raakt, zeker zonder uitleg, geen bellen bij mij.
Komt goed! Zal er aan werken :)
Goed om te horen dat het een duidelijke foto is, kan ik iets mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
@HEXAQUAKE Op een of andere manier vind ik de foto erg flets overkomen. Kun je misschien iets met de kleurtemperatuur, contrast en verzadiging schuiven?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1z48qkn.jpg

Foto genomen bij Oterdum, een voormalig dorp bij Delfzijl, waarbij alleen de begraafplaats op de zeedijk nog herinnert aan het bestaan van dit dorp. Ik vond het contract met de industrie op de achtergrond "mooi".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:17

F.West98

Alweer 16 jaar hier

emjen schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:55:
@F.West98 Mijn eerste reactie is om mijn hoofd 90 graden te draaien. Voor mijn gevoel zijn ze gekanteld, ondanks dat het abstract is. Omdat je nog steeds kan zien wat de onder en bovenkant is, denk ik. Misschien dat het meer rust geeft als je de het abstracte nog combineer met wat wij als 'natuurlijk' beschouwen? Mooie kleuren! Dat rood van dat blad is supermooi. Lijkt snelheid te hebben. Verder zou ik voor dit soort dingen proberen meer de diepte in te gaan door je af te vragen wat jouw foto's toe gaan voegen aan deze situaties die ik niet met het blote oog kan zien. Een onderwater perspectief scheelt al heel wat, bijvoorbeeld, dus dat is mooi. Dit is overigens vrij algemeen commentaar maar geldt denk ik voor iedereen als je beter wil worden. Een close up van een bloem krijg ik ook als ik ga hurken. Een horizon met bomen zie ik vanuit de trein ook. Ondanks dat het landschapsfotografie is moet je alsnog op zoek gaan naar momenten denk ik.
Bedankt! Ik probeer vooral wat toe te voegen in de belichting, en dat lukt (nog) niet altijd even goed. Maar in dit geval is de foto een beeld wat je zo helemaal niet ziet met het blote oog, door het grote contrast en de bijzondere kleuren.
Bartske schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:01:
@F.West98 Abstract is het zeker. Ik vind de plaat mooi, alleen het bruine blad leidt me wat af (en vind ik niet echt goed gepositioneerd als onderwerp). Verder echt een mooie beweging in de foto (de bubbeltjes of wat het ook zijn) en ook de licht/donker transitie vind ik goed gelukt.
Ik ben het volledig met je eens betreft het bruine blad. Wel jammer.
martijnkoevoets schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:11:
@F.West98
Het eerste wat me te binnen schiet is Album-cover! tekst in het grote zwarte vlak en klaar. En dat is direct eigenlijk me eerste commentaar, het is wel een heel groot zwart vlak, wellicht iets van de linker kant snijden?
de luchtbelletjes leiden mooi naar het midden, en daar blijft me blik tijdje hangen, zie ik een dieren kop? oog en 2 voelsprieten? maakt het interassant iig! het bladje wat je zelf zegt is voor een plus en minpunt aan deze foto. min: het leidt af. plus: het geeft de foto diepte.
Bedankt! Ik had een andere versie waarbij ik de camera iets meer naar rechts gericht had (het huidige midden zit daarin op 1/3e), maar die vond ik toch een stuk minder om eerlijk te zijn. Het zwart voegt wel wat toe imo.
LA-384 schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:15:
@F.West98 Leuke foto, doordat het niet duidelijk is waar ik naar kijk, blijf ik juist kijken. Ik ben het met je eens dat dat blad een storende factor is. Kun je dat niet weg krijgen met die "content aware fill" optie in Photoshop? De omgeving is onduidelijk genoeg dat het zonder artefacten moet kunnen denk ik, al is het maar enkel het lichte gedeelte van het blad. Het kleurverloop van groen naar blauw naar oranje is erg plezierig. Sowieso laten blauw en oranje zich altijd goed combineren.
Bedankt! Ik zal het eens proberen, maar het is een vrij grote oppervlakte...

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:29
Allemaal bedankt voor de feedback op mijn foto. Toch weer het voor mij bekende "Onderwerp-probleem". Ik ga er verder mee aan de slag. Dank hiervoor.

@emil_406 Op zich een prima foto maar er staat wat mij betreft wat veel op. De steen, meerdere horizontale stenen, een fietser, een rij bomen, nog een fietspad, braakliggend terrein, een fabriek, in de verte nog een grote schoorsteen. Ik vind hem persoonlijk wat druk. (let wel even op mijn openingszin van deze post.. enige nuance kan waarschijnlijk geen kwaad)

@F.West98 Ik vind die drukte nog wel meevallen. Dat komt mede door het zwarte vlak rechts onder in de hoek. Ik moest wel wat lang zoeken om te kunnen zien wat het is. Ik zat zelf te denken aan een onderwater explosie ofzo.

@HEXAQUAKE Leuke foto maar hij is wat flets/grauw. Ik zou er iets meer kleur in willen zien. Ook zou een horizon het toch wel goed doen denk ik. Ziet er wel gaaf uit en ontzettend leuk als je in een dergelijke situatie komt om foto's te maken met dit perspectief.

Ik had vandaag de mazzel dat de zon vol de kast in scheen waar een kaart staat die ik van mijn broer heb gekregen van toen hij in Vietnam was. Ik heb mijn, geleende, statief er eens bij gepakt en ben aan het werk gegaan. Helaas bleef de zon niet lang en had ik maar twee foto's waar ik zelf tevreden mee ben. Ik heb voor het eerst gewerkt met vlekken verwijderen en een watermerk.

Ik heb gekozen voor dit perspectief omdat, mijns inziens, de schaduw dan mooi uit kwam.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/974/40908436645_684cddc0db_k.jpgP4300003 by Daan Stevens, on Flickr

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
@stevens20: Deel de volgende keer even een 800px foto van Flickr, zodat je een normale thumbnail krijgt. Dat ziet er wat fijner uit en is ook beter voor de mobiele gebruikers.

Ik vind de compositie erg saai (geen boeiend onderwerp) en ook de technische uitvoering vind ik niet geweldig:
  • Waarom heb je een statief gebruikt als je op 1/640s schiet op 42mm?
  • De schaduw is toch al vaag, dus waarom helemaal naar f/10?
  • Waarom ISO 200 als je ruimte genoeg hebt om naar ISO 100 te gaan?
  • Volgende keer even de kruisjes op de torens rechtzetten. Dit staat wat slordig.
In plaats van de zon had je dit ook met een andere lichtbron kunnen bereiken (flitser, zaklamp, ...). Het is goed om veel te experimenteren en wellicht klinkt mijn post wat negatief, maar ga vooral lekker experimenteren. De enige manier om de techniek te leren. Maar ook voor een test-case vind ik het wel een wat magere foto.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:08
@emil_406 Ik vind het een leuk bedacht onderwerp voor een foto, het kan goed een verhaal uitbeelden. Ik denk wel dat je er meer uit had kunnen halen. Heb je foto's uit meerdere hoeken genomen? Ik denk dat de steen dominanter zou zijn wanneer de fabriek wat meer naar links zou staan, daar is nog wat loze ruimte namelijk. Op die manier komt de steen nog wat meer los van de achtergrond denk ik. Dan had je waarschijnlijk ook die andere steen rechts van de "hoofd steen" kunnen afdekken, dat is een klein storend element in dat deel van de foto. Wat misschien ook had kunnen werken is een kleinere brandpuntsafstand. Dan wordt de achtergrond ook minder prominent en sprong de steen er wellicht nog wat meer uit. Wat misschien ook nog goed had kunnen uitpakken is een lager standpunt, dan zijn de liggende stenen en het fietspad en weg wel nog zichtbaar, maar niet meer zo prominent. Ik zie ook dat de letters in reliëf zijn, met de juiste zonstand had dat misschien een leuk schaduwrandje kunnen geven, maar ik snap dat je daar vooral geluk mee moet hebben.

@stevens20 Ongeacht wat anderen vinden, is het het belangrijkste dat jij de foto's zelf mooi vindt (Tenzij je het beroepsmatig wil gaan doen natuurlijk ;)). Overigens hoeft een foto niet altijd een uitgesproken onderwerp te hebben. Het kan ook een spel van kleuren of lijnen zijn wat een foto interessant maakt.

Zoals hierboven al aangegeven heb je denk ik niet echt de tijd genomen om goed na te denken over de foto. En dat snap ik wel, gezien de zon vandaag geen garantie was. Gelukkig kun je eindeloos oefenen met kunstlicht. Je kunt de hardheid van de schaduw veranderen door de lamp dichterbij of verder weg te zetten. Als je dan toch alle tijd hebt, kun je er voor zorgen dat de horizon (in dit geval de grens tussen het schap en de achterwand) recht staat. Je kunt dan ook spelen met de hoek van het licht, zodat de schaduw helemaal loskomt van de moskee. In sommige gevallen kan dat een leuk effect geven. Ben dan ook niet bang om wat lager te gaan zitten, zodat het schap niet zo duidelijk zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
LA-384 schreef op maandag 30 april 2018 @ 21:18:

Zoals hierboven al aangegeven heb je denk ik niet echt de tijd genomen om goed na te denken over de foto. En dat snap ik wel, gezien de zon vandaag geen garantie was. Gelukkig kun je eindeloos oefenen met kunstlicht. Je kunt de hardheid van de schaduw veranderen door de lamp dichterbij of verder weg te zetten. Als je dan toch alle tijd hebt, kun je er voor zorgen dat de horizon (in dit geval de grens tussen het schap en de achterwand) recht staat. Je kunt dan ook spelen met de hoek van het licht, zodat de schaduw helemaal loskomt van de moskee. In sommige gevallen kan dat een leuk effect geven. Ben dan ook niet bang om wat lager te gaan zitten, zodat het schap niet zo duidelijk zichtbaar is.
Er is hier geen sprake van een horizon. De enige manier om die lijn recht te zetten, is om je achterwand parallel te zetten met de muur, wat in een erg platte opname zou resulteren. Belangrijker hier is, dat de vertikale lijnen echt vertikaal staan (en dat doen ze redelijk). Verder heb ik nog nooit een "moskee" gezien, met christenlijke kruizen op de daken... Dan vraag ik me af, hoeveel tijd jij hebt genomen om goed commentaar te leveren op de foto. ;)

@stevens20 Ontzettend leuk, zo'n bouwpakket uit Vietnam. Zeker de moeite waard om eens echt voor te gaan zitten, om een echt mooi resultaat te behalen. Zoals anderen eerder aangaven, is de zon niet de meest optimale lichtbron voor experimenten. Met een statief kan je werkelijk iedere lichtbron gebruiken die je kunt bedenken, tot lucifers aan toe. Zelf heb ik voor dit soort werk een aantal halogeen bureaulampjes van een paar euro/stuk. Vergeet ook niet, om (bv met reflectieschermpjes) de schaduwen op het gebouwtje zelf wat op te lichten. Neem de tijd om een mooie ondergrond te kiezen (etalagekarton is goedkoop en in vele kleuren verkrijgbaar bv) en probeer verschillende standpunten (iets lager heeft mijn voorkeur). Geloof me, ieder uur wat je besteedt, betaalt zich in veelvoud uit aan opgedane ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Toff Ik vraag me af hoe "plat" de foto wordt, aangezien de "horizon" waar ik op doel nu al bijna recht staat. Het lijkt me iig het proberen waard toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@LA-384 Om de lijn die jij bedoelt horizontaal te krijgen, zonder de vertikale lijnen aan te tasten, zal je het camerastandpunt moeten verplaatsen. Natuurlijk kan je de kerk ook weer wat draaien, maar goed, niet iedere lijn in de achtergrond is persé een horizon, die haaks gefotografeerd zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzer
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

@HEXAQUAKE Ik denk dat als je iets aan het contrast doet de foto al een stuk beter overkomt :)

@ehtweak Die plantenspuit geeft inderdaad wel een leuk effect. Ik zou alleen volgende keer wel alle bloemen in de buurt ook een beetje nat maken om het wat natuurlijker over te laten komen ;)

Maassluise kade
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/872/40062928810_5d88de0759_c.jpg

Hier komt ooit nog wat te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@Xyzer Wat vind je er zelf van? Het is altijd wel handig om niet alle open deuren in te hoeven trappen als je het zelf ook al doorhad :) Anyway:
De compositie heeft wel potentie imo, maar ik vind m niet helemaal geslaagd. Mij stoort de (kunstmatige neem ik aan) ruis nogal, die korrel maakt het allemaal erg onduidelijk. Dat kan natuurlijk een leuk effect geven, maar ik mis de functie in dit geval een beetje. Rechtsbovenop de paal lijkt er ook een soort ruwe 'rand' te zitten die niet erg natuurlijk is, volgens mij een gevolg van je filter oid die niet 100% aansluit, dat is jammer.
Daarnaast vraag ik me af waarom je deze foto op ISO 400 hebt geschoten, terwijl je dan wel 1/5000sec sluitertijd hebt. En waarom niet wat verder afstoppen? De kerk zou er niet significant scherper op moeten worden.
Ik denk dat het met een paar kleine edits ook al snel een betere foto wordt: iets meer contrast, minder ruis, etc.

[ Voor 13% gewijzigd door F.West98 op 03-05-2018 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Altijd interessant om andermans perceptie op je eigen foto's te lezen. Verhelderend, dank jullie.
MRIdev schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:03:

@ehtweak Wat ik minder mooi vind is dat nu juist de andere tulpen donker zijn. Maar springen die linkse twee er al niet uit door hun lengte?
Wel ietsje ja, maar ik vond het nog niet genoeg.

@MRIdev Bij 20180317-DSC01612 moet je echt ff die wazige zwarte stip weghalen.
F.West98 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 02:44:

@ehtweak Leuke foto, leuke compositie, maar ik vind het licht/donker-effect toch iets te sterk. Het is nu iets té duidelijk dat je er in de nabewerking mee hebt zitten spelen. Misschien dat je het iets natuurlijker kan laten overkomen? Deze 3 bloemen komen toch al wat meer naar voren omdat ze uitsteken, dus dan zou het lichteffect wat subtieler kunnen zijn.
Nee joh, er is niks natuurlijks aan, aan de gekweekte en met insecticiden behandelde tulpen. ;) En daarbij komt er ook nog een fotograaf met een plantenspuit langs.

@F.West98 Je hier getoonde 'Ice' foto vind ik nogal 'leeg'. Gezien vanaf de linkeronderhoek is er heel veel 'weinig'.
En in eerste instantie vind ik die streepjes (luchtbelsporen?) in het ijs aan de rechterkant lijken op de bast van een berkenboom.
Het stukje blad, bovenaan in het midden, lijkt net alsof het per ongeluk in beeld kwam. (?)
Bartske schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:01:
@ehtweak Het eruit laten springen van de 3 tulpen is je goed gelukt, alleen 2 vd 3 zijn nat en ook 2 van de 3 zijn van gelijke lengte. Daardoor oogt het voor mij net iets onrustiger en weet ik niet wat nou het echte onderwerp is. Ook vind ik de tulpen op de achtergrond net iets te donker naar mijn smaak.
Het onderwerp? Tulpen natuurlijk. >:)
Grappig hoe de een het PP effect te veel vind, en de ander het te weinig. Kreeg ergens anders reacties dat het nog wel een graadje erger mocht.

@Bartske Je 'Hall of Faces' had een beetje meer DOF mogen hebben. In eerste instantie dacht ik eerder aan wat opgedroogde modder.
Zeker als je de foto een kwartslag naar rechts zou draaien. Misschien als puur zwart/wit?
Xyzer schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:30:

@ehtweak Die plantenspuit geeft inderdaad wel een leuk effect. Ik zou alleen volgende keer wel alle bloemen in de buurt ook een beetje nat maken om het wat natuurlijker over te laten komen ;)
Haha, ik heb de plantendouche idd alleen richting die paar tulpen gehouden.
BTW: [lessons learned] vergeet niet je frontelement van je objectief af te dekken, die druppeltjes stuiven overal heen.
Op deze opname zijn alledrie de bloemen onder de douche geweest:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/811/39834020520_fb6d5ce2cc_c.jpg

@Xyzer Je Maassluise kade had wel wat minder korrelig gemogen. Nu is het net weer zo'n kijk-mij-eens-zwart-wit-met-zogenaamd-oude-filmkorrel-effect gebeuren. :| Wellicht in je PP de achtergrond 'smooth' maken i.p.v. korrelig. En de afmeerpaal wat meer naar voren laten komen.

@stevens20 Zo'n soort opname heeft potentie. Maar dan moet er nog wel e.e.a. gebeuren.
Ten eerste je kartonnen (?) model ziet er erg slordig uit. Vooral die verbogen kruisjes bovenop zijn storend.
Dat wordt nog eens versterkt in de schaduw op de achtergrond; dan lijkt het net alsof het op instorten staat.
Daarnaast je achtergrond zelf; de rode strepen, de plint/schaduw; dat leidt af.
Zet bijvoorbeeld het object op een verhoging (zorg er uiteraard voor dat die verhoging niet zichtbaar is op de foto), zorg voor een egale, zachte achtergrond. Een mat spiegelende ondergrond kan ook voor extra effect zorgen.
En speel met de lichtbron/lichtval, zodat je een complete schaduw ziet, die niet afgekapt wordt door een rode streep/schaduw/plint. Uiteraard wel met een netjes in elkaar gezet model.
En voor extra effect, wellicht wat nevel/stof in de lichtstralen. Bijvoorbeeld door wat verstoven bloem in de lucht. 8)

@emil_406 De 'laatste rustplaats van Trijntje' vind ik een goed idee, maar de uitwerking nog niet. :)
Ik mis een stukje van de grafzerk, rechtsonder. En de fabriek op de achtergrond is net 'verkeerd' afgedekt. Die schoorsteen spoort niet met de grafzerk. Volgens mij is het zo'n soort opname waarbij je het 'vervreemdingseffect' wat zou moeten benadrukken.
Wellicht door het standpunt anders te kiezen? De uitsnede?
Oh ja, en licht speelt hier een belangrijke rol; nu is de opname te zonnig, te vrolijk. Als je b.v. met een reflectiescherm extra licht kunt laten vallen op de grafzerk, en afhankelijk van het tijdstip van de dag, de rest van de omgeving in een ander ochtend-/avondlicht.
En/of een combinatie van al het genoemde natuurlijk. :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzer
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

F.West98 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:16:
@Xyzer Wat vind je er zelf van? Het is altijd wel handig om niet alle open deuren in te hoeven trappen als je het zelf ook al doorhad :) Anyway:
De compositie heeft wel potentie imo, maar ik vind m niet helemaal geslaagd. Mij stoort de (kunstmatige neem ik aan) ruis nogal, die korrel maakt het allemaal erg onduidelijk. Dat kan natuurlijk een leuk effect geven, maar ik mis de functie in dit geval een beetje. Rechtsbovenop de paal lijkt er ook een soort ruwe 'rand' te zitten die niet erg natuurlijk is, volgens mij een gevolg van je filter oid die niet 100% aansluit, dat is jammer.
Daarnaast vraag ik me af waarom je deze foto op ISO 400 hebt geschoten, terwijl je dan wel 1/5000sec sluitertijd hebt. En waarom niet wat verder afstoppen? De kerk zou er niet significant scherper op moeten worden.
Ik denk dat het met een paar kleine edits ook al snel een betere foto wordt: iets meer contrast, minder ruis, etc.
Ik vond het effect van de kerk goed gelukt in deze foto, maar ben inderdaad een beetje te ver gegaan met de ruis |:(

ISO 400 omdat mijn camera op auto ISO stond, ik vind het effect van de kerk zo het mooist, ik zou hem zelf niet vager of minder vaag willen :)

Ik heb wat ruis uit de foto gehaald en het contrast iets verhoogd en ben er zelf zo ook meer tevreden mee.

Bedankt voor je feedback!
ehtweak schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:01:

@Xyzer Je Maassluise kade had wel wat minder korrelig gemogen. Nu is het net weer zo'n kijk-mij-eens-zwart-wit-met-zogenaamd-oude-filmkorrel-effect gebeuren. :| Wellicht in je PP de achtergrond 'smooth' maken i.p.v. korrelig. En de afmeerpaal wat meer naar voren laten komen.
Zoals ik hierboven eigenlijk al heb gezegd, je hebt gelijk ;) Ik heb een groot deel van de ruis eruit gehaald en iets meer contrast toegevoegd. Bedankt voor je feedback!

Over jouw foto, deze vind ik inderdaad beter overkomen :*) Gave foto!

Hier komt ooit nog wat te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Xyzer schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:04:
[...]
Ik heb wat ruis uit de foto gehaald en het contrast iets verhoogd en ben er zelf zo ook meer tevreden mee.
Om de opmerkingen van medetweakers niet in de lucht te laten hangen, zou het prettig zijn, wanneer je bv een linkje naar de oude foto zou willen geven en bij de nieuwe bewerking zou aangeven, dat deze is aangepast.

Verder lijkt de aangepaste kerk wat vager dan de oorspronkelijke, die ik spontaan herkende, al heb ik nooit in Maassluis gewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 18:48

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Xyzer Ik snap je compositie (denk ik): two towers. Maar ik vind de paal te groot en iets te veel in het hoekje gedrukt. Denk dat een (half) metertje naar achter wonderen zou hebben gedaan voor de compositie.

@ehtweak Ook hier is de kadering tikje aan de krappe kant. Iets meer ruimte had ik wel mooier gevonden. Maar verder best fijne plaat. Druppels doen het prima en het licht is mooi. Ook de drie tulpen zo op een rijtje kijken fijn weg.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Xyzer schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 09:04:
[...]

ik vind het effect van de kerk zo het mooist, ik zou hem zelf niet vager of minder vaag willen :)
Smaken verschillen, want ik snap niet waarom je een mooie kerk weg laat vallen in de blur en een lelijke paal als hoofdonderwerp neemt :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Xyzer Ik snap het idee van de foto, maar dat komt wat mij betreft niet helemaal lekker uit. Daarnaast vind ik de z/w-omzetting ook niet heel sterk en vind ik het storend dat het witste punt in de foto helemaal aan de rechter kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-09 15:22
Bij de buren een nestje. Dus ik word dagelijks getrakteerd op moeder die een stroom van rupsen naar het nest brengt. Het mooiste is, dat ze totaal niet schuw zijn. Ik kon bijna op armlengte staan en hij bleef mooi poseren!

Zelf had ik graag gezien dat de kleuren er iets meer uit zouden springen. Dat valt me nog een beetje tegen. Ik heb hem geprobeerd aan te passen. De kleuren kwamen er wel heel mooi uit. Maar de rest van de foto was minder.

Dus hierbij een kiekje met lichte bewerkingen.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/966/41868762182_d394eabbe4_c.jpg_DSC0034 by Wouter, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Oei, dat is helaas onscherp/misfocus, jammer want het is wel echt een heel leuke foto!
Ik zou em meer contrast geven en de vibrance +15 ofzo doen.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

@Aksnes mooie foto en arme rups :p ik denk dat je een iets kleiner diafragma had kunnen gebruiken. Nu valt zn staartje al uit focus. En die cirkel in de achtergrond leidt m.i. een beetje af.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deathchant schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:05:
Oei, dat is helaas onscherp/misfocus, jammer want het is wel echt een heel leuke foto!
Ik zou em meer contrast geven en de vibrance +15 ofzo doen.
Ik denk eerder dat je van een 55-300 gewoon niet meer scherpte hoeft te verwachten. Misschien dat f/8 nog geholpen had, maar dan had de ISO ook weer naar 800 gemoeten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-09 15:22
De staart is inderdaad heel jammer. Ik zal vanavond eens aan de slag gaan met jullie tips. Het kroost is nog lang niet het nest uit dus we kunnen nog even oefenen.

Het is rond een uur of 3 gemaakt waardoor hij in de schaduw zat. In het begin van de avond valt de zon precies goed. Eens kijken of ik dan het diafragma verder dicht kan zetten.

Zijn er eventueel nog tips waarbij je met een de aanschaf bij een lens rekening moet houden om zo iets te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Aksnes Vind de staart prima. Het gaat er om dat zijn oog en snavel in focus zijn en dat is net aan gelukt volgens mij. Ik zou als je nog een keer de kans hebt om hem te schieten, kijken of je een iets rustigere achtergrond kun vinden.

Daarnaast is 1/100 s op 450mm equiv. ook niet echt aan te raden (tenzij je lens goede stabilisatie heeft). Zonder stabilisatie krijg je denk ik scherpere resultaten bij 1/400. Maar ja, het blijft natuurlijk een trade of tussen ISO en sluitertijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
sys64738 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 12:52:
Daarnaast is 1/100 s op 450mm equiv. ook niet echt aan te raden (tenzij je lens goede stabilisatie heeft). Zonder stabilisatie krijg je denk ik scherpere resultaten bij 1/400. Maar ja, het blijft natuurlijk een trade of tussen ISO en sluitertijd...
De hartslag van zo'n klein vogeltje ligt tussen de 500 en 800 slagen per minuut. Daar gaat stabilisatie niet bij helpen.

@Aksnes Ja, hij kan scherper en de achtergrond is niet super, maar ik vind het toch een leuke foto, zo met die rups. Ga zo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:09
stevens20 schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:47:Ik had vandaag de mazzel dat de zon vol de kast in scheen waar een kaart staat die ik van mijn broer heb gekregen van toen hij in Vietnam was. Ik heb mijn, geleende, statief er eens bij gepakt en ben aan het werk gegaan. Helaas bleef de zon niet lang en had ik maar twee foto's waar ik zelf tevreden mee ben. Ik heb voor het eerst gewerkt met vlekken verwijderen en een watermerk.

Ik heb gekozen voor dit perspectief omdat, mijns inziens, de schaduw dan mooi uit kwam.

[afbeelding]P4300003 by Daan Stevens, on Flickr
Afgezien van de scheve torentjes vind ik het heel erg op een isometrische tekening lijken, het doet me dan ook erg denken aan de pogingen die ik laatst heb gedaan om een tekening uit te werken in die stijl (ik kan anders niet zo goed tekenen ;)).

Voor mijn eigen bijdrage, het is lang geleden dat ik echt gericht op pad ben gegaan om foto's te maken. Van het resultaat vind ik deze toch het beste bij m'n huidige bui passen (note de felle stip in de verte ;)).

Geschoten met een Sigma DP1, express op ISO 400 om wat onbewerkte ruis toe te voegen. Geheel onbewerkt, daar ben ik sowieso niet zo goed in.
Foto is een tikkel bewogen maar met die sluitertijd en 1 hand in 't gips vind ik dit resultaat nog best goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DfSPhYfoPwewcbMTgIK507Xv/full.jpg

Ik had overigens nog een 2e candidaat maar dat was meer een foutje als bewust resultaat. Commentaar hierop is ook welkom! ISO 50 had net als hiervoor ISO 400 moeten zijn.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@Aksnes Leuke, frisse foto, met helaas een verkeerde achtergrond. Maar goed, die heb je niet altijd voor het uitkiezen. Met een snellere sluitertijd had het wat scherper gekunt. ISO 800 zou 1/200 gegeven hebben, mogelijk net genoeg voor de stabilisatie. Tip voor een volgende keer.

@Felicia Ik wil je niet ontmoedigen en ook niet voorzien van onterechte feedback. Ik vind het zelf niet zo geslaagd. Met een dergelijk donkere foto kun je nog wegkomen als er iets gebeurt wat de aandacht vraagt. Bijvoorbeeld een mooi contrast, aparte figuren met licht en donker, lijnenspel, maar deze foto heeft mijns inziens geen van allen. Het is een onderbelicht pad in een bos.

Dan vind ik die tweede gelinkt foto iets beter, puur vanwege de zon die net achter de horizon verdwijnt en daardoor een klein beetje een sunstar geeft (ik heb zelf ook eens zoiets gefotografeerd). Maar dat is dan ook het enige. Dergelijke foto's mogen van mij wat abstracter zijn. Nu zie je nog net dat de omgeving en positionering zich niet lenen voor een sprekende foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SX6kncLTj2MafpdkY7bKhMUH/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
@Felicia Onderbelicht, geen compositie, geen contrast, geen diepte, geen onderwerp. Sorry, ik kan hier weinig 'constructiefs' over zeggen, behalve dat je met iets langer photoshoppen waarschijnlijk al iets meer uit de foto haalt, maar dan nog blijft de rest staan.

En mensen: een close-up van een onderwerp met een onscherpe achtergrond is veel te makkelijk. Tenzij je bioloog bent vind ik dat je als je 'fotografie' als hobby beoefent jezelf ook moet dwingen om met iets spannendere composities te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
emjen schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:27:
@Felicia Onderbelicht, geen compositie, geen contrast, geen diepte, geen onderwerp. Sorry, ik kan hier weinig 'constructiefs' over zeggen, behalve dat je met iets langer photoshoppen waarschijnlijk al iets meer uit de foto haalt, maar dan nog blijft de rest staan.
Nou, tip voor de toekomst: in plaats van "geen" gebruiken kun je ook refereren naar hoe het beter zou kunnen. Ik weet ook echt wel dat ik geen pro-fotograaf ben en zoek naar input om van te leren. Kennelijk ben jij van zo veel hoger niveau en is mijn foto dermate laag niveau dat je niet eens suggesties kan geven hoe ik de foto zou kunnen verbeteren...

@LA-384 : duidelijk, ook dank voor het sprekende voorbeeld van foto 2. Ik ga eens kijken hoe ik hiermee kan oefenen ter verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:30:
[...]

Nou, tip voor de toekomst: in plaats van "geen" gebruiken kun je ook refereren naar hoe het beter zou kunnen. Ik weet ook echt wel dat ik geen pro-fotograaf ben en zoek naar input om van te leren. Kennelijk ben jij van zo veel hoger niveau en is mijn foto dermate laag niveau dat je niet eens suggesties kan geven hoe ik de foto zou kunnen verbeteren...
Misschien bedoelt hij dat je moet proberen een betere compositie te krijgen, mét contrast, mét diepte en mét een onderwerp? Volgens mij zijn dat concrete punten waar je op kan verbeteren. Het is niet nodig om je aangevallen te voelen, je vraagt tenslotte om commentaar… :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
@Felicia " Geheel onbewerkt, daar ben ik sowieso niet zo goed in."

Stap 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Felicia Ik zou beginnen met iets eenvoudigers. Ik vind natuurfotografie best lastig, omdat je afhankelijk bent van het weer en de lichtomstandigheden. Je kunt 5x op een dag een foto maken van hetzelfde stuk en je zal 5 verschillende foto's krijgen, puur al vanwege de lichtinval en hardheid van het licht. Mist en "het gouden uur" zijn wel zeer mooie omstandigheden. Dan heeft bijna elke foto wel iets bijzonders. Verder zijn de compositieregels iets om in acht te houden. Als je daar informatie over opzoekt, lees je over de regel van derden, symmetrie, de gulden snede, diagonale lijnen, etc. Dat zijn al belangrijke handvatten om een foto sprekender te laten worden. Ook een duidelijk onderwerp kan een foto sprekender maken, hoewel niet elk onderwerp geschikt is. Door het diafragma te vergroten (klein getal) en de brandpuntsafstand te verlengen (zoomen) zal je een kleinere scherpte-diepte krijgen en daarmee het onderwerp isoleren, waardoor het ook al sprekender wordt.

Ik zie de foto die ik hierboven heb gepost niet als een voorbeeld van "hoe het zou moeten". Toen ik em afgelopen winter maakte vond ik em wel leuk, maar nu ik er nog eens naar kijk, vind ik er ook niet veel bijzonders in terug. Mijn doel was een sunstar te maken en vond de reflectie in de plas wel leuk. Op de beginnerscursus die ik toen volgde waren ze er wel van onder de indruk, waarschijnlijk door het abstracte en het contrast. Maar als ik de compositie regels er naast leg, zie ik die niet echt terug in mijn foto.

Wat je veel terugleest als een goede beginners oefening, is een stilleven. Pak een vaas met bloemen, een leuk beeldje, een fruitschaal of iets anders wat je in huis hebt liggen, en ga aan de slag. Fotografeer uit verschillende hoeken, op verschillende afstanden, met verschillende belichting (lamp, zon en afstand tot het onderwerp) en kijk wat voor effect het heeft op de foto.

Overigens is het goed om wel beide handen te kunnen gebruiken. Je kan nog zo'n goede fotograaf zijn, als je de camera niet goed kunt bedienen, omdat 1 arm in het gips zit, is het niet vreemd dat de foto's niet optimaal zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
@Verwijderd : Dat snap ik maar als amateur die op leek-niveau zit dan is mijn probleem voornamelijk dat ik niet weet [i]wat[i/i] ik moet doen om te verbeteren. Belichting is duidelijk want dat is gewoon concreet te donker en weinig speels aan de belichting. Maar compositie? Afgezien van wat @LA-384 al heeft gezegd, wat zou in deze de compositie versterken? Een lantaarnpaal in 't midden? (ontzettend gechargeerd natuurlijk.

@emjen : Ik snap je punt over het bewerken maar dat is toch gewoon geen vereiste? Ik wil het liefst foto's maken waar bewerken niet nodig is. Het gaat mij erom er op uit te gaan en een mooi resultaat te bereiken zonder een uur te moeten photoshoppen. Zo heb ik vroeger ook prima foto's geschoten met analoge camera's (waaronder een pinhole schonendoos rechtstreeks op fotopapier) en dat wil ik met de digitale camera ook kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:13:
@Verwijderd

@emjen : Ik snap je punt over het bewerken maar dat is toch gewoon geen vereiste? Ik wil het liefst foto's maken waar bewerken niet nodig is. Het gaat mij erom er op uit te gaan en een mooi resultaat te bereiken zonder een uur te moeten photoshoppen. Zo heb ik vroeger ook prima foto's geschoten met analoge camera's (waaronder een pinhole schonendoos rechtstreeks op fotopapier) en dat wil ik met de digitale camera ook kunnen bereiken.
Sorry, maar ook analoog foto's worden bewerkt in de donkere kamer. Het maken van de foto is de eerste helft. De tweede helft kwam vroeger in de donkere kamer, en komt nu met photoshop. Leuk als je ze niet wil bewerken, maar je komt hier om commentaar vragen. Dat is hetzelfde als een schrijver die geen zin heeft in interpunctie, die gewoon zin heeft om gedicht-achtige proza te schrijven. Dat mag. Maar dan mag je het wel voor jezelf houden.

Dit komt er strenger uit dan ik het bedoel. Maar mijn punt blijft; bewerken is 50% van de foto.

En qua compositie begint het bij dat er in ieder geval iets moet zijn waar je oog naartoe trekt. In deze foto is dat er niet. Het had het 'pad naar het donker' kunnen zijn, maar daar is de nabewerking of het licht etc te wazig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Felicia De foto die je gepost hebt, is niet echt voer voor aanwijzingen en/of discussie. Normaal kunnen we hier wel tips geven zoals: "klein stapje naar rechts" of "iets minder krap kaderen de volgende keer" maar bij deze foto is de enige tip die ik heb: Zoek een ander onderwerp en, vooral, verdiep je eens meer in composities.

Een goede foto heeft een duidelijk onderwerp en een goed idee erachter. En volgt meestal ook nog een paar basisregels qua compositie. Als de foto dan ook nog eens een verhaal vertelt, zit je helemaal op rozen.

Dus als je verder wilt komen met fotografie, investeer dan in een paar goede boeken of kijk eens wat YouTube videos over compositie.

Oh en foto's nabewerken is een krachtig stuk gereedschap maar niet noodzakelijk. Ik kijk liever naar een onbewerkte foto die iets zegt/uitstraalt dan een perfecte nabewerking van een matige plaat. Dus eerst goede foto's nemen en daarna je aandacht op nabewerking, is mijn advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 12:13:
@Verwijderd : Dat snap ik maar als amateur die op leek-niveau zit dan is mijn probleem voornamelijk dat ik niet weet [i]wat[i/i] ik moet doen om te verbeteren. Belichting is duidelijk want dat is gewoon concreet te donker en weinig speels aan de belichting. Maar compositie? Afgezien van wat @LA-384 al heeft gezegd, wat zou in deze de compositie versterken? Een lantaarnpaal in 't midden? (ontzettend gechargeerd natuurlijk.
Wat je "moet" doen om de compositie te verbeteren is lastig te zeggen. Met wat je op de foto ziet kan je vrij weinig. Je wilt bij voorkeur een interessant onderwerp, dat is een lantaarnpaal doorgaans niet, of het moet een mooie ouderwetse zijn. Maar een saai onderwerp is wellicht nog beter dan géén onderwerp.

Wellicht een goed idee om eens de "basisregels" van compositie te verdiepen. Daarbij komt bijvoorbeeld al snel naar voren dat een onderwerp, zoals de lantaarnpaal die je noemt, normaliter niet in het midden moet.

Alle regels zijn er uiteraard om gebroken te worden, maar ze zijn er wel met een reden. Het is een heel goed startpunt waar je je foto's zeker kan verbeteren. :)
Er zit heel veel tussen "geheel onbewerkt" en "een uur photoshoppen". Als je er 5 minuten aan besteed in Lightroom, kan dat al een enorme impact hebben. Daarvoor is het fotograferen in RAW wel aan te raden, met JPG heb je heel weinig ruimte voor bewerken.

Al ben ik wel van mening dat nabewerking het minst belangrijke is. Je compositie is vele malen belangrijker. De foto die je plaatste gaat niet veel beter worden door nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
@Felicia Over compositie valt heel veel te vertellen, maar het is niet zo dat je van elke locatie zich leent voor een goede compositie. Ik denk dat je op deze locatie erg lastig is om een indrukwekkende compositie te maken. Het commentaar komt soms wat hard over. Heb ook wel eens foto's gepost die ik zelf mooi vond en daar werd soms ook erg kritisch op gereageerd. Soms niet altijd even tactisch verwoord, maar ik waardeer elk commentaar, want iemand heeft toch de moeite genomen om het te bekijken en zijn mening over te geven. Ik heb er vooral van geleerd om kritischer naar mijn eigen foto's te kijken. Voor complimenten moet je posten op Facebook, zodat tante Mien kan reageren dat het zo mooi is. :)

Nabewerken klinkt vaak lastiger dan het is. Maar schiet eens wat foto's op raw-formaat en importeer die in Lightroom (kun je een 30-dagen trial van downloaden volgens mij). Alleen al spelen met witbalans, belichting, hooglichten en schaduwen doet al wonderen met je foto. Laat je niet afschrikken door alle schuifjes en mogelijkheden. Met alleen de basis ben je al gauw een heel eind op weg. En als je het eenmaal in de vingers hebt, dan kun je langzaam die vaardigheden uitbreiden.

Photoshop is leuk voor de detailbewerkingen en voor het echte retoucheerwerk. Maar 95% van mijn foto's zien alleen Lightroom. Zorgen dat je basisfoto zo goed mogelijk is blijft belangrijk, maar ik vind het juist een verrijking van de hobby om de foto's nog beter te maken door een goede nabewerking.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Er zit best veel detail in de foto, ondanks dat het een erg donkere foto is. Dat geeft een vreemde sfeer. Echter lijkt de achtergrond wel overbelicht, dat is jammer.
Daarnaast is de compositie wat mij betreft niet goed genoeg om te compenseren voor het gebrek aan een onderwerp.
Ik heb sinds kort een nieuwe camera, dus ben tijdens wandelingen door de stad weer wat aan het experimenteren. Dit gebouw heeft een leuke gevel om te spelen met compositie, dus voilà! Helaas lopen niet alle lijnen helemaal lekker, al is dat misschien precies irritant genoeg... :P

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/825/28238235658_115731be09_c.jpgWall by Woutoud, on Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
@Felicia op zich wel een sfeervolle foto, maar eerder een voorbijgaand camerabeeld uit een horrofilm o.i.d. dan een op zichzelf staande foto. Dat is dan tegelijkertijd het moeilijkste van fotografie: één beeld dat een heel verhaal vertelt.

@Verwijderd strak beeld hoor, ook qua kleur mooi in harmonie. Lukt me nog niet geïrriteerd te raken door niet lekker lopende lijnen, but I'll keep you informed ;)

Dit is weer onder de Amsterdamse Brug, een skatebaan met graffiti, vandaag wel mooi belicht door de zon:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/906/42112143271_74259c5fd1_c.jpggraffiti by Henk48, on Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
@Verwijderd

Fijn verloop van kleuren in de foto van links naar rechts en ragscherp natuurlijk :) .
Op een of andere manier irriteer ik me wel aan de oriëntatie, het 'voelt' voor mij vreemd om het gebouw links te hebben. Aan de onderkant horizontaal voelt natuurlijker maar dan wordt de foto wel wat gewoontjes :+.

@Walker78
Ik mis een duidelijk onderwerp op de foto. Door het donkere stuk en rommelige graffiti aan de rechter zijde wordt mijn oog naar de linkerkant gebracht. Ik denk dat een ander standpunt een spannender beeld had opgeleverd.

Eerste macro van een insect met mijn macro lens.
Ik kwam een vlinder tegen en volgde hem tot het beestje rustig stil zat.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/966/42064893272_410dcfc2ab_c.jpgButterfly by Nando Donkersloot, on Flickr

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2018 21:05 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Eigenlijk wel goed! Ik vind vooral ook de kleuren in de achtergrond (tis niet alleen een egaalgroene achtergrond wat je vaak ziet) erg mooi, zij het dat er wel nog een zichtbare vorm in de bokeh zit die een beetje afleidt, maar other than that is het wel een mooie foto!

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Tiwazz schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:58:
@Walker78
Ik mis een duidelijk onderwerp op de foto. Door het donkere stuk en rommelige graffiti aan de rechter zijde wordt mijn oog naar de linkerkant gebracht. Ik denk dat een ander standpunt een spannender beeld had opgeleverd.
Bedankt voor je comment. Kritiek is altijd welkom, dus alleen ter verduidelijking: juist die schaduwlijnen (wat jij 'het donkere stuk' noemt) bepaalden voor mij het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Deathchant
Bedankt, altijd leuk om te horen :> .
Ben erg blij met mijn Nikon 105mm ook lekker voor portretten.
Wel aan het gewicht in verhouding met mijn 28 en 50mm :+ .

@Walker78
Ik vind de schaduwlijnen net wat te donker, vooral de rechterbovenhoek. Dat gecombineerd met de rommeligheid en drukte van de graffiti op de half-pipe aan de rechterkant maakt het geheel rommelig.
Ik ken natuurlijk de locatie niet, maar ik denk als je meer op één deel had gefocust het geheel net wat rustiger en daardoor mooiere over kwam.

Dit is uiteraard mijn mening en strookt misschien niet met die van andere tweakers.
Ik heb je JPEG van Flickr gedownload en wat bewerkingen gedaan in Lightroom, voornamelijk shadows flink opgetrokken en klein beetje gecropt. Wat vind jij er zo van? Uiteraard bij bezwaar haal ik hem weg. (klik voor groot).

Graffiti from Walker78

[ Voor 11% gewijzigd door ndonkersloot op 16-05-2018 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
@Tiwazz Bedankt nogmaals voor je comment; ik begrijp wat je bedoelt maar het is idd een kwestie van smaakt: ik wil die schaduwen juist niet lichter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
@Walker78 ik zou die schaduwen ook niet lichter willen. Ik mis wel diepte in die foto. Het is heel plat, waardoor Tiwazz misschien een oplossing in de schaduwen probeert te zoeken, maar uiteindelijk is het denk ik de compositie die eronder leidt. Je oog gaat niet echt naar iets toe (ook moeilijk vanwege graffiti, dat zo druk is vanzichzelf). Je probeert een grafisch lijnenspel maar met alleen de schaduwen kom je net tekort.

Als het om de hoek is zou je op een zelfde tijdstip met een wijdere lens kunnen experimenteren om te kijken of het lijnenspel daarmee wordt versterkt. Dan kun je ook de lijnen van de halfpipe zelf erbij gaan betrekken, bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Ja, het is wel een plek die uitnodigt om vaker naartoe te gaan, ben er ook al een paar keer geweest en vind het moeilijk om echt iets van te maken, moeilijker dan ik in eerste instantie verwachtte. Maar goed, oefening baart kunst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
@Verwijderd

Fijn verloop van kleuren in de foto van links naar rechts en ragscherp natuurlijk :) .
Op een of andere manier irriteer ik me wel aan de oriëntatie, het 'voelt' voor mij vreemd om het gebouw links te hebben. Aan de onderkant horizontaal voelt natuurlijker maar dan wordt de foto wel wat gewoontjes :+.

@Walker78

[afbeelding]Butterfly 1 by Nando Donkersloot, on Flickr
Ik vind hem gef. Het vage aan zijn voelsprieten an zijn kop is een goede toevoeging omdat dit diepte geeft. Wat ik jammer vind is dat niet zijn hele lichaam scherp is. Dat zou het afgemaakt hebben. Ik ben benieuwd of je scherpgesteld hebt op zijn body of zijn kop. (Ik heb hier eerder gelezen dat je altijd moet proberen de ogen scherp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Verwijderd Ik vind hem absoluut wat hebben. Tikkie druk dat dan weer wel. Al eens zwart-wit versie geprobeerd. Denk dat dat wel wat rust zal geven.

@Walker78 Goeie locatie maar ik mis in de plaat een beetje het onderwerp / aandachtspunt. Weet niet precies waar ik kijken moet en iets meer nadruk op 1 deel zou fijn geweest zijn.

@Tiwazz Zo. Das helemaal geen verkeerde poging voor een eerste insecten-macro. Insecten zijn meestal niet de geduldigste modellen. Volgende keer mag je hem van mij wel iets ruimer kaderen maar ook zo is het al een prima plaat!

Hier nog eentje van mij. Van mijn Berlijn trip paar weken terug. Ga minstens 1 keer naar het Stiftung Denkmal als ik in Berlijn ben. Indrukwekkend memorial en ook nog eens erg fotogeniek. Was aan het wachten op een vriend terwijl de zon langzaam onder ging. En opeens viel mijn oog op deze willekeurige 'voorbijganger' die zo mooi poseerde tussen de blokken. Maar echte telelens thuisgelaten maar met 150mm (equiv) nog steeds prima compositie en compressie, vond ik zelf. Misschien nog een proberen om te zetten naar Z/W maar ik vind het blauw en geel ook wel wat hebben.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/903/41893007741_1b908a3588_c.jpg
Remembering in the Sun @ Flicker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[quote]

Voor een 1e macro is hij helemaal niet verkeerd! Rustig naderen is inderdaad het devies, en veelal in de ochtend gaan, dan zijn ze nog niet zo actief :)

Bij macro is het altijd een balans tussen wel flits + hogere diafragma waarde en geen flits + lagere diafragma waarde. Zo te zien heb je hier geen flits gebruikt en is de diafragma ong. 5.6? Voor macro is 8 of hoger wel aan te bevelen (heb veel tests gedaan, vindt zelf 9 lekker werken omdat de scherptediepte dan net groot genoeg is voor veel detail op het subject, iets lager kan wel, iets hoger wordt gauw *te* donker en moet je echt fors bijflitsen op niet-zonnige dagen), maar dan moet je veelal wel bijflitsen of een hoge iso waarde voor lief nemen (wat weer veel ruis oplevert, tenzij je een full-frame camera hebt, ik vind iso waarden > 400 op een aps-c frame niet echt te doen, maar daar heeft uiteraard iedereen z'n eigen mening over ;))

[ Voor 5% gewijzigd door EfBe op 17-05-2018 09:51 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@stevens20
Bedankt! Ik heb scherpgesteld op zijn kop, achteraf gezien had ik een kleiner diafragma moeten gebruiken om meer scherp te krijgen ben het volledig met je eens :) .

@sys64738
Bedankt! Ik had wel een andere foto ruimer gekadert maar die was helaas niet helemaal lekker in focus.

Jou plaat vind ik ook gaaf, de persoon past wel perfect in het geheel. De onscherpe voorgrond voegt zeker wat toe.

@EfBe
Bedankt! Op een of andere manier heeft Lightroom de EXIF weggehaald dus weet even niet welke diafragma waarde gebruikt is. Achteraf gezien te laag in ieder geval. Ik heb een Full Frame (D610) dus wat hogere ISO kan prima. Ik wil nog wel een flitser gaan kopen voor Macro fotografie, net wat flexibeler.

Nog eentje dan, dit keer van een plantje :) .
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/946/41390910204_f9738a8e78_c.jpg
Rhododendron by Nando Donkersloot, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@Verwijderd erg leuke foto moet ik zeggen! Ik ben meestal wel fan van dat soort architectuur-achtige dingen en vind deze goed geslaagd! Doe je nog iets speciaals om zo'n groot DoF te krijgen? Op f/8 krijg ik meestal een veel kleiner DoF...

@Walker78 erg goed voor een eerste poging moet ik zeggen! De focus is echt spot-on. Schiet je dit zo uit de hand of heb je hulp van een statief?

Ik ben de laatste tijd ook weer bezig geweest met wat fotograferen, vooral op die zonnige dagen zo in de lente. Niet dat die zon nou zo belangrijk is, meeste doe ik nog steeds icm mijn flitser :+ Zo ook onderstaande foto, van voren belicht en ik vond t best goed uitpakken. Enige wat ik een beetje storend vind is dat de middelste "haartjes" (hoe noem je die?) niet helemaal rechts omhoog lopen en het naar de zijkanten een beetje oneven afloopt.
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/907/41168591705_87b48af475_c.jpg
ISO 100, f/13, 1/125sec met flits op een 80D + 100mm f/2.8L Macro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@F.West98 Mmm... Ergens richting hyperfocaal scherpstellen doet wonderen denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:42:
@F.West98 Mmm... Ergens richting hyperfocaal scherpstellen doet wonderen denk ik :P
In welke praktische situatie ligt de hyperfocale afstand dichtbij genoeg om in het macrobereik te vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Macrobereik? Ik geef antwoord op de vraag van F.West98, het is geen commentaar op zijn foto. :)

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2018 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hyperfocal bij macro? Nee dat gaat echt niet gebeuren.

Heb het voor de grap even uitgerekend voor mijn situatie (Panasonic GX8 + 90mm Tamron macro) en zelfs bij F11 ligt de hyperfocale afstand op ruim 47 meter met een near limit van 24 meter. Ik zit als ik macro schiet toch meestal een factor 100 dichterbij. :P (op 24 cm heb je nog maar 1,5 mm in focus.....)

De enige manier om van voor tot achter scherpte te krijgen in je macro's is mbv focus stacking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Gelukkig is 5 meter bij 35/8 wel genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

@Tiwazz Mooie zachte, kleurrijke plaat! Had misschien nog iets meer scherpte willen zien bij het voorste blad tot aan de stamper van de bloem. Waterdruppels zijn een goede toevoeging en maken de plaat nog wat interessanter.

@F.West98 Ik denk dat deze plaat middels focus stacking ene stuk interessanter wordt! Nu is het voor mij wat te rommelig/druk met de bokeh.

Ik probeer al jaren die ene perfecte astro foto van de melkweg te maken...
Gister weer een nieuwe poging gedaan na het in de gaten houden van het weerbericht, de maankalendar en de stand van de melkweg. Dus om 02.00 naar Kootwijkerzand gereden, omdat dat een van de plekken in Nederland is met de minste lichtvervuiling.
Het was er echter zo donker dat de zandverstuiving ook nogal moeilijk te vinden was... En je bleek een stuk door het bos te moeten lopen. Na 2 pogingen zat ik al snel weer in de auto, omdat het geknor van wilde zwijnen iets te dichtbij klonk. Daarom maar vanaf de parkeerplaats de melkweg in de lucht gefotografeerd.
Gelukkig op de terugweg een betere plek kunnen vinden! Aardig gelukt, maar nog niet helemaal wat ik wil. Eerst maar eens locatie scouten met daglicht ;)

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/945/27385174197_2290365f2e_z.jpg

*knip*

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2018 16:41 . Reden: Solo ;) ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

@jd1987 : vet dat je 'm zonder blokkade van de bomen in beeld hebt kunnen brengen! Kleuren zijn mooi,en wat weinig ruis voor 20 seconden op ISO 3200! :o
@F.West98 : de onscherpe voorgrond maakt het geheel wat onrustig. Misschien mooier als je het diafragma wat verder opengooit (dan valt het minder op) of wellicht scherpstelt op de voorste bloemetjes. Denk dat dit ook wel een mooie kandidaat is voor zwart-wit!

Eentje van mijn afgelopen vakantie in Nepal:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1731/27556860927_5235991bba_b.jpgVissersbootje bij het Phewameer - Pokhara by Tobias van Stijn, on Flickr

[ Voor 13% gewijzigd door tobiasvs op 29-05-2018 10:48 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

@tobiasvs Fantastische foto! Hotshot nominatie voor mij :) Alles klopt voor, fijne compositie, mooie lijnen spel met de boten en heerlijke kleuren en toning.

Geen idee waarom ie het niet meer doet :S Door de modbreak(excuus) kan ik hem ook niet meer aanpassen. Kan een mod de kapotte link weghalen?

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/945/27385174197_980af11850_z.jpg

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@tobiasvs Super plaat. Erg mooie compositie waardoor je heerlijk meegenomen wordt door de foto. Well done.

@jd1987 Mooi verhaal bij een mooie foto :) En inderdaad een keer overdag scouten kan geen kwaad... zeker bij zulke locaties. De volgende plaat mag wel tikkeltje donkerder wat mij betreft. Mis een beetje het nacht gevoel zo.Maar compositie en uitlijning van de melkweg zijn prima in orde!

Zelf ben ik toch meer van het overdag schieten (hoewel de omstandigheden voor insecten het beste zijn in de vroege ochtend). Hoe dan ook: deze plaat is midden op de dag geschoten. Er zijn nog niet veel vlinders te spotten maar ze beginnen langzaam aan tevoorschijn te komen. Hopelijk volgen er snel meer. Vrij simpele compositie maar ik vond de tekening op zijn vleugels wel de moeite waard.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1752/41535970275_94ebb35293_c.jpg
Butterfly Breakfast @ Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@tobiasvs Echt prachtig! Geweldig die kleuren zo bij elkaar, het contrast en de sfeer. Heel goed gedaan! Alleen heb ik het idee alsof de horizon een heel klein beetje scheef staat, alsof ie een beetje naar rechts is gekanteld (of alsof er iets te veel "ronding" is door lensafwijking?).

@jd1987 Erg leuke foto! Het lijkt alleen een beetje alsof de bomen een soort 'glow' aan de bovenkant hebben die een beetje uitstraalt in de hemel, dat stoort een klein beetje. Ook wel jammer dat de bomen wat bewogen zijn, misschien volgende keer de bomen los (kort) belichten en dan stacken? Daarnaast zijn je linker- en rechterbovenhoeken wel erg donker, is dat kunstmatige vignet of komt dat door de lens/filters? Misschien wel iets om op te letten! Maar desondanks wel knap dat je de melkweg er zo nog op hebt weten te krijgen!

@sys64738 Leuke plaat, maar toch wel een beetje "standaard". Ik denk dat andere vlinders ook iets interessanter zijn om te fotograferen qua kleuren enzo, maar dat is natuurlijk mijn eigen smaak.

Ik ben het met jullie eens dat de vorige een beetje druk overkwam door het gebrek aan scherptediepte. Daarom hier nu poging 2, vanuit een andere hoek. Bij deze is er een duidelijker verschil tussen voor- en achtergrond, en wordt het eigenlijk alleen in de hoeken echt onscherp. Daarnaast is de compositie imo iets interessanter; het is minder snel duidelijk wat je nou precies ziet. Meestal zie je die dingen niet met zulk detail. Nog steeds genomen uit de hand met losse flitser erbij die dit keer bijna direct van voren belichtte.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/974/28196051738_8220f8d028_c.jpg
ISO 100, 1/125sec, f/9.0 op 80D + 100mm f/2.8L Macro met losse flits.

[ Voor 4% gewijzigd door F.West98 op 30-05-2018 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Deze is al beter inderdaad! Weet niet hoeveel scherptediepte je overhoudt op f/4, misschien dat dat nog iets rustiger is (de "takjes" naar de haartjes zijn nu namelijk redelijk goed gedefinieerd).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:38

Pixeltje

Woo-woohoo!

Na een hele tijd hier alleen te hebben gekeken, hieronder eentje van vanavond. Eerst:

@tobiasvs Jou foto mag ik niet zien op Flickr kennelijk, dus van de kleine variant in dit topic; wauw. Heel prettig hoe het touw en de bootjes diepte geven aan de foto, versterkt door de gelaagde mistige bergen op de achtergrond, maakt de foto fijn om naar te kijken. De tonig van de foto (kleur en verzadiging?) passen goed bij de scene. Over detail is wat moeilijk te zeggen omdat ik de grote versie niet mag zien, maar op de kleine versie lijkt het alsof er voorin de foto wat ruis of ellende van nabewerking zit?

@jd1987 Like it, zonde dat hij niet scherp is maar de kleuren en het perspectief zijn prettig. Ben benieuwd hoe je dit gedaan hebt want het lijkt wel alsof de bomen middenrechts nog verlicht worden van onder en toch de melkweg in beeld.

@sys64738 Onvoorstelbaar hoeveel detail er in zo'n beestje zit. Compositie mag van mij wat spannender, de vlinder wat dichterbij halen doet in mijn ogen meer recht aan je foto. Prettig ook dat het beestje in focus is bij de bloem, maar dat die bloem zelf net wat uit focus is, trekt de aandacht goed naar je vlinder.

@F.West98 Krijg beetje psychedelic gevoel bij deze plaat, interessant standpunt voor iets waar je eigenlijk dagelijks aan voorbij loopt. Volgens Flicker heb je op f9 geschoten en ik denk dat je met 5.6 of 4 je onderwerp nog wat meer kan isoleren.

Vanavond dus: Beetje verveeld, beetje boos omdat mijn triggersetje het af laat weten dus een andere oplossing gezocht als lichtbron. Vond deze zelf wel geslaagd, hoewel ik me goed realiseer dat dat onder andere afhangt van hoe helder je beeldscherm staat. Either way, shoot!

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1735/40971458520_cb3669d32c_c.jpgComplicated selfie by Sjaak Gerritsen, on Flickr

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:27

Acmosa

...no comment.

@Pixeltje Ik hou wel van dit soort foto's. Heerlijk dat beetje duistere gevoel. Ik vind hem mooi. Het gezicht lijkt ook wat bezweet, wat een mooi effect geeft.
Het lijkt wel of het gezicht van onder is belicht. Dit komt waarschijnlijk omdat de lamp net wat laag gericht is. Ik ben benieuwd hoe deze foto had uitgepakt wanneer je de bron wat hoger had gericht.

But then again, I could be wrong..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Maar ik tik 'm toch naar de testcasefoto's.

Gisterenavond ben ik met @Karel V op pad geweest in Veere en daar is deze plaat uitgekomen. Hij adviseerde me dan ook om hem als showcase weg te zetten. De verbetering die ik zelf nog zie is een volgende keer 0,5 meter naar links stappen. Dan komt de koe mooier uit in de compositie en valt de lensflare mooier. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6kumhHr5Sho27dzYV2ONkuDD/full.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2018 23:37 . Reden: Foto past hier beter. ]

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:37

Karel V

Een simpele ziel

Hé Barktus :w

Leuk om je foto hier te zien. Mijn eerste gevoel zegt dat ik je compositie zo juist fijner vind dan met een halve meter naar links. Had je de zonreflectie tegen de huid van de koe aan willen fotograferen?
De kleuren van het licht doen het erg goed in je foto.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de foto toch naar testcasefoto's geschoven. Zeker niet omdat het een slechte foto is, maar omdat het zeker niet een showcasefoto is.
De HDR is te heftig en het moment is niet direct speciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Het is altijd weer bijzonder hoe meningen kunnen verschillen.

Wat constructieve feedback: er valt nog een hoop te behalen met wat meer post productie. Croppen ed.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Fijne serene plaat. Mijn oog trekt wel snel naar de (felle) zon

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
B_FORCE schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 01:38:

Wat constructieve feedback: er valt nog een hoop te behalen met wat meer post productie. Croppen ed.
Om het constructieve feedback te laten zijn zou het handig zijn om te vertellen wat 'ie zou kunnen croppen en waarom, anders is het niet echt constructief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

B_FORCE schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 01:38:

Kan je me aangeven wat ik in post productie kan verbeteren? :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Laatst online: 11-09 20:37

Karel V

Een simpele ziel

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2018 21:57 . Reden: Commentaar op moderaties mag via DM. :) ]

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Hahn schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:18:
[...]

Om het constructieve feedback te laten zijn zou het handig zijn om te vertellen wat 'ie zou kunnen croppen en waarom, anders is het niet echt constructief ;)
Ik laat liever mensen altijd zelf eerder even pielen en proberen.
Gewoon om te zien wat voor interessants eruit kan komen.
De reden waarom, is omdat dit allemaal zo subjectief is als wat.

Mijn eerste insteek zou zijn bovenkant ietwat croppen plus de saturatation ietwat opkrikken.
Of iig iets om de foto iets meer te laten "poppen", het is nu vrij wazig.
De kleuren en warmte zijn er aangenaam in deze foto, dus er is potentie.
Persoonlijk heb ik daar nooit direct een plan bij, maar zie gewoon wat werkt en wat niet.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik vind de plaat van @barktus erg fijn! Zou het zonde vinden als ie uit dit topic gehaald zou worden...
Enig verbeterpuntje voor mij zou zijn op de huid rond de hals van de koe even met de burn tool te lijf gaan. Om die flare iets minder aanwezig te laten zijn en het gelijk te trekking met de rest van de belichting van de huid.

Nu durf ik bijna zelf niet meer te posten :+ Maar heb deze plaat al een paar dagen in mijn hoofd zitten, maar de wolken werkte niet mee. Vanavond op mijn wenken benieuwd en precies de uitwerking die ik in mijn hoofd had. Goede test van mijn Haida 10 stops ND :)

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/921/42756557915_9d04032405_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

jd1987 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:32:
Ik vind de plaat van @barktus erg fijn! Zou het zonde vinden als ie uit dit topic gehaald zou worden...
Enig verbeterpuntje voor mij zou zijn op de huid rond de hals van de koe even met de burn tool te lijf gaan. Om die flare iets minder aanwezig te laten zijn en het gelijk te trekking met de rest van de belichting van de huid.

Nu durf ik bijna zelf niet meer te posten :+ Maar heb deze plaat al een paar dagen in mijn hoofd zitten, maar de wolken werkte niet mee. Vanavond op mijn wenken benieuwd en precies de uitwerking die ik in mijn hoofd had. Goede test van mijn Haida 10 stops ND :)

[afbeelding]
Niks op aan te merken, heerlijk rustgevende plaat!

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
@jd1987 Als ik naar je foto kijk vraag ik me steeds af of het onder die brug nou echt zo licht was of dat je dat zelf lichter gemaakt hebt. Op mij komt het over als nèt iets 'over the top'. Verder een mooie, sfeervolle foto. Die wat zakelijke gebouwen aan de overkant werken helaas niet echt mee maar dat heb je zelf niet in de hand natuurlijk. Technisch vind ik 'm goed uitgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

@jd1987 goede foto, Melkweg mooi zichtbaar, aandachtspuntje vind ik dat de bovenste hoeken erg donker zijn.

@sys64738 Lekker frisse foto, fijne kleuren. ik zou er niets meer aan doen. prima plaat.

@F.West98 Ik vind je foto wat aan de blauwe kant.

@Pixeltje geslaagde stijl maar ik vind linksboven nét niets te donker.

Hier is een foto die ik heb geschoten tijdens de transitie van de bloedmaan. ben er zelf best wel tevreden over. Alleen de felle lampen onderaan de toren kon ik niet veel aan doen, met een gradiënt gaan de bomen zo onnatuurlijk donker lijken. :/

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/930/41878530470_eeb9ba00e1_c.jpgDSC06177_2 by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@mrc4nl Was je niet bang, dat hij om zou vallen? ;) Verder best sfeervol. Heb je geen (scherpe) foto van de bloedmaan, om erin te shoppen?
Felle lamp is wel jammer, maar ik vrees dat het er erg onnatuurlijk uit zou gaan zien, wanneer je daar plaatselijk gaat verdonkeren in post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 11:08

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@mrc4nl Mooi met de lichtpunten in de paal op de blauwe hemel. Helaas een beetje scheef en iets die felle lamp beneden…Verder wel sfeervol.

@jd1987 Ik vind dit echt een mooi foto. Je ziet de beweging van de lucht en het water. Misschien iets te donker (links). Ik kan er lang naar kijken. ;)

@F.West98 Dit vind ik dan leuke foto's. Ik moest echt even kijken wat het nou eigenlijk was. Verder mooi scherp in het midden en aan de randen juist vooral niet.

Ik heb zelf een poging gedaan om de bloedmaan van vorige week te fotograferen. Zo voor een van de eerste keren, zeker niet slecht, vind ik zelf. Scherp krijgen is helaas nog steeds niet echt goed gelukt, vind ik zelf.

Bloedmaan 2018
F5.6
2.74 sec
ISO 1000
150 mm met 40-150 mm op Oly E-M10

Hij was wel een stuk minder rood dan op de foto lijkt. Foto gemaakt in Arnhem-Zuid.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@T.Kreeftmeijer Qua kleur vind ik hem wel mooi maar de scherpte is inderdaad niet je van het. Als je naar de ster erboven kijkt, zie je flink wat bewegingsscherpte. Dus je statief stond niet goed, of zonder remote gescoten? Of stond je stabilisatie nog aan? Dat laatste kan ook flink roet in het eten gooien omdat ie dan de stabiliteit van je statief juist teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

sys64738 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 21:46:
@T.Kreeftmeijer Qua kleur vind ik hem wel mooi maar de scherpte is inderdaad niet je van het. Als je naar de ster erboven kijkt, zie je flink wat bewegingsscherpte. Dus je statief stond niet goed, of zonder remote gescoten? Of stond je stabilisatie nog aan? Dat laatste kan ook flink roet in het eten gooien omdat ie dan de stabiliteit van je statief juist teniet doet.
Zonder remote en waarschijnlijk nog wel met de stabilisatie aan. Ik vermoed eigenlijk dat het een stukje bewegingsonscherpte door het indrukken van de ontspannen. Ik heb gebruik gemaakt van de live exposure functie.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@T.Kreeftmeijer Dit is idd niet zo erg goed gelukt. Leuk dat de kleuren goed zijn, maar ik zou em persoonlijk niet geplaatst hebben met deze onscherpte.

@mrc4nl Qua scherpte en kleuren en belichting goed gelukt maar onderaan is hij erg krap en hij lijkt idd om te kiepen.

Kep er ook wat van de bloedmaan gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/848/43720987601_05312b4960_c.jpg

De bloedmaan wat groter hier aan het begin en hier aan het eind.

Ik moet echt een A7 III aanschaffen en een 100-400, want de 70-200 is gewoon echt te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Deathchant mooi overzicht zo.

Ik had ook nog wat plaatjes geschoten met mijn oude camera, maar moet zeggen dat ik het erg lastig vond. De maan was erg donker. Dit was nog met een Sony DSC-hx400v. Vorige week geupgrade naar een Canon 77D, maar poging twee met nieuwe hardware moet natuurlijk even wachten met dit event :D

Beste wat ik er van kon maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CgR6HUb.jpg

*Knip*

Alles behalve tevreden overigens. Scherpte totaal niet naar mijn zin en veel te veel mee moeten klooien in PS.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2018 01:21 . Reden: Solo ;) ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoBram
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-07-2020
Sinds een maand of 4 ben ik bezig met concertfotografie. Afgelopen weekend heb ik mijn eerste festival, Lokerse Feesten, vastgelegd met o.a. Judas Priest, Steel Panther, Gojira en Deadmau5. Van Judas Priest heb ik een foto welke ik gaaf vind ivm de kleuren, maar over de compositie ben ik niet helemaal tevreden. Ik hoor graag jullie mening. Dit mag over elk aspect van de foto gaan.
Alvast bedankt!

*klik op foto voor groter formaat*
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/ko2hO9/Judas_Priest_Lokerse_Feesten_05082018_Bram_Geurts_20.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
@Ebayzo ze missen inderdaad een beetje scherpte. jammer! ( De eerstvolgende maansverduistering is volgend jaar te zien in de ochtend van 21 januari. Daarna pas weer in september 2025. (bron NOS.nl) dus je hebt nog een kans :)

@PsychoBram prima plaat, ik vind hem wel iets te krap bijgesneden aan de bovenkant.

Paar weken geleden leken de omstandigheden goed voor een mooie zonsondergang dus maar weer naar de Kinderdijk gereden. ( 3e keer in juli) gelukkig werd ik deze keer beloond.
wel weer pech dat één van de molens in de stijgers stond :(

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1814/43222311694_853f369a10_c.jpgKinderdijk sunset by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@PsychoBram Gave bril reflectie en kleuren inderdaad.

@Mavi86 Ach, de verbouwing trekt je wel de diepte in. Kleuren en water reflecties zijn natuurlijk geweldig!

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Mavi86 Had hem al gezien op Flickr maar hij blijft schitterend. Terug gaan loont uiteindelijk altijd. Maar die stijger doe je niks aan. Gelukkig is het één van de achterste molens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-09 15:52
@Mavi86 gave foto vind het een echte Hollandse plaat. Inderdaad een beetje jammer van de steigers. Is dat niet een beetje weg te photoshoppen?

Op vakantie geweest naar Oostenrijk kwam ik een klein beekje tegen. En zag er wel potentie in dus na een beetje stenen te verplaatsen zodat het iets harder ging stromen eff een paar foto's gemaakt voor we weer verder gingen wandelen. Heb niet genoeg geld voor een dure filter set dus maar diafragma zo klein mogelijk gemaakt. ben heel tevreden over het eindresultaat alleen jammer van de rare schaduw in het midden. Maar natuurlijk hebben de deskundige hier op tweakers nog wel tips dus laat alles eruit. Ben nog jong en moet nog een hoop leren (dat zeggen mijn ouders ten minste ben het er niet altijd even mee eens).
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1797/29064290647_40d35929e6_c.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Coolyo_Lars op 12-08-2018 22:47 ]

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Coolyo_Lars schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:45:

Ben nog jong en moet nog een hoop leren (dat zeggen mijn ouders ten minste ben het er niet altijd even mee eens).
Ik ben 15 jaar ouder dan jij bent, en ik kan je zeggen dat je nooit op een punt gaat komen waarbij je denkt 'ik heb genoeg geleerd' ;) Gelukkig maar ook, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
@Mavi86 gave foto vind het een echte Hollandse plaat. Inderdaad een beetje jammer van de steigers. Is dat niet een beetje weg te photoshoppen?
Thnx! het weg photoshoppen gaat mij denk ik niet lukken :) Heb al lokaal de verzadiging en belichting omlaag gehaald om hem wat meer te camoufleren :)

Wat betreft jouw plaat. iig goed werk met het diafragma. Dat is inderdaad een handige manier om toch wat zachter water te krijgen.
Jammer dat het verder wat onrustig oogt.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod

Op vakantie geweest naar Oostenrijk kwam ik een klein beekje tegen. En zag er wel potentie in dus na een beetje stenen te verplaatsen zodat het iets harder ging stromen eff een paar foto's gemaakt voor we weer verder gingen wandelen. Heb niet genoeg geld voor een dure filter set dus maar diafragma zo klein mogelijk gemaakt. ben heel tevreden over het eindresultaat alleen jammer van de rare schaduw in het midden. Maar natuurlijk hebben de deskundige hier op tweakers nog wel tips dus laat alles eruit. Ben nog jong en moet nog een hoop leren (dat zeggen mijn ouders ten minste ben het er niet altijd even mee eens).
[afbeelding]
Eerlijk gezegd vind ik het een nogal vreemde actie, om zomaar een paar stenen te verplaatsen, voor een in jouw ogen betere foto. Weleens nagedacht, dat dit voor een effecten kan hebben, zowel upstream als downstream? Dat je jong bent, is IMHO geen excuus voor vandalisme.
Verder vraag ik me oprecht af, waarom je het water eerst sneller laat stromen, om het vervolgens met een lange sluitertijd weer te willen vertragen.
Je foto zelf is er IMHO niet een, die iemand aan de muur zou willen ofzo. Aardige test, voor jezelf, of het kan, maar verder voor niemand interessant qua compositie ofzo.

Disclaimer: Ik heb sowieso niks met bewogen waterfoto's. Geef mij maar spetters enzo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Tijd voor de kamille thee Toff?

Ik zit momenteel in Oostenrijk en het stikt van dit soort beekjes hier en deze worden bij de vleet omgelegd door bewoners /locale gemeente door er speelplekken voor kinderen in te maken waar het omleggen van de waterloop juist het doel is.

Fotografisch is er voldoende op aan te merken, maar dat er een steen verplaatst voor is hoeft niet zo breed uitgemeten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Vandalisme? :?
.. nevermind.

[ Voor 135% gewijzigd door B_FORCE op 14-08-2018 02:09 ]

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Toff Wauw. Is je reactie serieus? De gevolgen downstream en upstream? Ja die zijn 0,000000. Eén meter verderop merk je helemaal niks meer van het verplaatsen van een paar stenen of zelfs het bouwen van een dammetje. Het is niet alsof je nu de trek van de Atlantische steur nu hebt verstoord of zo.....

@Coolyo_Lars Een goeie poging met de middelen die je hebt. Helaas is de compositie erg druk en er zijn heel veel dingen die afleiden van het water.

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:35
Tijdens het scrollen door dit topic had ik de foto van @Coolyo_Lars toevallig bovenin m'n scherm staan, waardoor de bovenste helft afgeknipt werd. Dan is'ie ineens een stuk minder druk en vind ik'm nog best leuk :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
@Mavi86 Prachtige foto maar ik vind zelf de kleuren iets te veel.

@PsychoBram Voor mijn gevoel is hij aan de bovenkant wat krap. Daar het je iets meer vrije ruimte boven de artiest kunnen houden.

Ik gooi er zelf ook maar weer eens een foto op. Deze oververhitte meeuw vond ik zelf wel aardig gelukt. Het is jammer dat hij niet in mijn richting keek. Verder ben ik benieuwd naar jullie tips. Ik ben aan het werken aan de eerder verkregen informatie die ik onder andere uit dit topic haal.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1820/43397460304_f8a773f4ff_z.jpgP7270324 by Daan Stevens, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Toff schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:54:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik het een nogal vreemde actie, om zomaar een paar stenen te verplaatsen, voor een in jouw ogen betere foto. Weleens nagedacht, dat dit voor een effecten kan hebben, zowel upstream als downstream? Dat je jong bent, is IMHO geen excuus voor vandalisme.
De mensheid gebruikt de gehele planeet hoe ze maar willen en jij gaat moeilijk doen over een paar stenen verplaatsen in een beekje :? WTF.
Verder vraag ik me oprecht af, waarom je het water eerst sneller laat stromen, om het vervolgens met een lange sluitertijd weer te willen vertragen.
Ik vraag me af waarom jij je dit afvraagt. Hoe sneller het water beweegt, hoe meer effect je gaat zien van een tragere sluitertijd. Jij als geen beginnende fotograaf zou dat toch wel moeten snappen, lijkt mij?
Je foto zelf is er IMHO niet een, die iemand aan de muur zou willen ofzo. Aardige test, voor jezelf, of het kan, maar verder voor niemand interessant qua compositie ofzo.

Disclaimer: Ik heb sowieso niks met bewogen waterfoto's. Geef mij maar spetters enzo!
Heb je ook nog tips, of wou je alleen maar afkraken?
stevens20 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:40:

Ik gooi er zelf ook maar weer eens een foto op. Deze oververhitte meeuw vond ik zelf wel aardig gelukt. Het is jammer dat hij niet in mijn richting keek. Verder ben ik benieuwd naar jullie tips. Ik ben aan het werken aan de eerder verkregen informatie die ik onder andere uit dit topic haal.

[afbeelding]P7270324 by Daan Stevens, on Flickr
Ik vind dit niet per se een foto waarbij ik voor zwart/wit zou gaan. Waarom ben je hiervoor gegaan? :)

[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 18-08-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Hahn schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:45:

Ik vind dit niet per se een foto waarbij ik voor zwart/wit zou gaan. Waarom ben je hiervoor gegaan? :)
Ik vond dat daardoor de witte strepen van de vogelpoep beter uitkwamen op de pilaar. Hieronder het origineel

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1832/44116571291_8098999b70_z.jpgP7270324 by Daan Stevens, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
stevens20 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:01:
[...]

Ik vond dat daardoor de witte strepen van de vogelpoep beter uitkwamen op de pilaar. Hieronder het origineel

[afbeelding]P7270324 by Daan Stevens, on Flickr
Qua compositie vind ik je edit wel beter. Maar de kleuren in je originele foto vind ik mooier, omdat je daar een blauwe zee ziet en de witte meeuw daarop afsteekt.

In de zwart/wit-versie heb je een wit/grijzige meeuw op een donkergrijze paal en een donkergrijze zee, wat een beetje te eentonig wordt, voor mijn smaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Laatst online: 10:03
@jd1987 Mooi! Goede compositie, mooi licht, goede techniek. Lekker. Voor een volgende keer misschien proberen door met een wideangle de voorgrond heel dichtbij te halen? Dat geeft vaak een mooi diepte effect. Maar dit benoem ik meer ter inspiratie dan als kritiek ;)

@mrc4nl Technisch goed gelukt, de lamp onderin is wat fel inderdaad. De volgende keer zou ik kijken of je de compositie kunt verbeteren. Technisch is het nu prima, dus ik zou op zoek gaan op deze locatie voor een half uurtje naar de beste compositie. Eentje waarbij de toren niet alleen het onderwerp is maar waar je ogen naartoe geleid worden. Meer ruimte geven dus in de afbeelding maar dan ook kijken welke zichtlijnen je kunt gebruiken. De kabels kun je bijvoorbeeld gebruiken voor een interessante lijn of het pad naar de toren toe.

@T.Kreeftmeijer Het zal je beste poging zijn om de bloedmaan vast te leggen. Maar dat geeft dus mooi aan dat er nog veel te verbeteren is. Mocht je apperatuur limiterend zijn qua mogelijkheden dan kun je kijken door een kortere sluitertijd te gebruiken en hogere ISO (en misschien onderbelichten) kijken of je dan een scherpere foto krijgt. Naast een goed statief gebruiken natuurlijk.
Maar je kunt ook gaan kijken of je een nieuwe interessante hoek kunt vinden. Bomen op de voorgrond bijvoorbeeld of een reflectie in het water.

@Deathchant Technisch goed. Zeker die begin foto is erg goed gelukt. Maar de foto voelt nog niet af. Mijn ogen weten niet zo goed waar op te concentreren. Moet ik nou naar de maan kijken of naar de auto. Wellicht als je meer afstand had genomen van de weg dan had de verlichting minder intens geweest en had je een balans kunnen creeren tussen de verlichting van de auto en de maan. Nu is de auto iets te intens en lijkt die het hoofdonderwerp te zijn, terwijl die dan weer een beetje gek gekaderd is.

@Ebayzo : Mooie strepen. Zo op dit formaat prima scherp. De maan valt helaas wel net wat ver aan de buitenkant, maar de strepen brengen mijn ogen er wel naar toe. Het had net wat fijner geweest als je de regel van derde toepast hier. Dus het verkeersbord iets naar links en naar beneden en dan krijgt de maan ook wat meer ruimte.

@PsychoBram : Mooi. Goed scherp, goed belicht en de artiest kijkt duidelijk waar wij ook naar moeten kijken, zijn gitaarspel. De lamp links is nog wat afleidend en de foto is wat krap inderdaad aan de bovenkant. Wellicht was de compositie in een verticale foto beter tot zijn recht gekomen.

@Mavi86 : Mooie lucht, mooi moment, mooie reflectie. Qua bewerking misschien net wat te veel clarity? De rietstengels rechts lijken net een beetje halo's te krijgen. Het moeilijkste met deze foto's is dat je zo ontzettend veel concurrentie hebt. Creativiteit is op deze plekken nog vele malen meer nodig dan technische perfectie. Je hebt al 1 ding beter gedaan dan het gros en dat is op het juiste moment komen. De volgende keer zou ik op zo'n type locatie proberen om de minder voor de hand liggende composities te pakken. Dus vlak boven het water bijvoorbeeld om de waterlelies als duidelijke voorgrond te krijgen, of met een telelens het beeld samendrukken, of ... tja het blijft moeilijk iets nieuws bedenken, ik ben benieuwd naar je volgende foto!

@Coolyo_Lars : Slim om die paar stenen te verleggen. Dat zou ik ook doen als het net helpt om het beeld aantrekkelijker te maken en het zo weinig impact heeft op de natuur/omgeving/andere fotografen. Voor de volgende keer probeer duidelijk voor je te zien hoe je hem esthetisch mooi kunt maken. Daarmee bedoel ik dat een waterval/stroompje ansich niet zo bijzonder is. Zo ook deze. Waar zie je de schoonheid van deze foto? Soms betekend dat juist dat je een element gaat proberen te isoleren, het vloeiende van het water wat in contrast staat met de harde stenen, of de lijn die het water maakt en die je blik meeneemt over de stroom. In het eerste geval zou je juist meer kunnen inzoomen om een abstractere foto te krijgen, overige elementen eruit filteren, het gras aan de bovenkant leid ontzettend af, probeer het mooist abstracte lijnenspel te vinden in deze foto. Zwart wit kan ontzettend helpen om de lijnen/vlakken en ritmes in een compositie en dus foto te vinden.

Als je juist wilt dat mensen de stroom gaan volgen dan zou ik meer afstand nemen. Kijk hoe dit beekje binnen de grotere context stroomt en laat dan die 'schattigheid' zien. Mocht het dan niet mooi genoeg zijn dan krijg je met een typische landschapskwestie te maken. Ga zoeken naar een mooiere compositie, of kom op een ander moment van de dag terug. Licht en lucht zijn ontzettend belangrijk bij landschapsfoto's.

Je hebt niet altijd een ND filter nodig om toch het juiste effect te krijgen. Je zou ook meerdere exposures kunnen proberen en die dan samenvoegen in photoshop, wanneer je die foto's over elkaar legt en dan stacked in photoshop en dan een filter gebruik "Mean", soort van gemiddelde dan kun je hetzelfde effect benaderen. Zie bijvoorbeeld deze tutorial YouTube: Long Exposure Hack: Combine Multiple Exposures in Photoshop to simul... (Random eentje gekozen, dus ik weet niet 100% zeker of dit een expert is maar het effect word behaald) En je ouders hebben natuurlijk gelijk ;) ze mogen het zelf niet altijd beter weten, zeker niet met betrekking tot fotografie, maar zodra je op pad gaat met een expert landschapsfotograaf zul je ineens doorhebben wat het nut is van ervaring en dat je zeker nog een boel te leren hebt, net zoals ik trouwens.

@stevens20 Helaas komt de schaduwlijn van de zee precies op dezelfde hoogte van het hoofd van de meeuw. Terwijl dit toch een natuurlijk rustpunt is voor onze ogen. Dit maakt daardoor dat de foto net niet lekker ontspannen is. Zou de achtergrond nog rustiger zijn dan vind ik het een fijne plaat en zou ik hem zo als sfeerplaat op mijn bureaublad achtergrond zetten of op een onbelangrijke plek in het huis hangen ter decoratie. (onbelangrijk in de zin dat de belangrijke plekken echt bedoeld zijn voor die top platen waar je naar blijft kijken)

[ Voor 11% gewijzigd door walletje-w op 18-08-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@walletje-w
Ja inderdaad. De volgende keer duurt nog even. Helaas (of gelukkig) ben ik de volgende keer ergens op zee bij Caribisch gebied (waarschijnlijk). Dus voordat er weer zo'n mooie situatie is, duurt het nog even.

Maar er is met een beetje geluk veel moois aan de hemel te zien. Dus kan het altijd nog eens proberen.

Pagina: 1 ... 33 ... 38 Laatste

Let op:
Geef ook commentaar op foto's van anderen. Het is niet de bedoeling om je foto zomaar te dumpen en te wachten op commentaar.