Altijd interessant om andermans perceptie op je eigen foto's te lezen. Verhelderend, dank jullie.
Wel ietsje ja, maar ik vond het nog niet genoeg.
@
MRIdev Bij 20180317-DSC01612 moet je echt ff die wazige zwarte stip weghalen.
F.West98 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 02:44:
@
ehtweak Leuke foto, leuke compositie, maar ik vind het licht/donker-effect toch iets te sterk. Het is nu iets té duidelijk dat je er in de nabewerking mee hebt zitten spelen. Misschien dat je het iets natuurlijker kan laten overkomen? Deze 3 bloemen komen toch al wat meer naar voren omdat ze uitsteken, dus dan zou het lichteffect wat subtieler kunnen zijn.
Nee joh, er is niks natuurlijks aan, aan de gekweekte en met insecticiden behandelde tulpen.

En daarbij komt er ook nog een fotograaf met een plantenspuit langs.
@
F.West98 Je hier getoonde 'Ice' foto vind ik nogal 'leeg'. Gezien vanaf de linkeronderhoek is er heel veel 'weinig'.
En in eerste instantie vind ik die streepjes (luchtbelsporen?) in het ijs aan de rechterkant lijken op de bast van een berkenboom.
Het stukje blad, bovenaan in het midden, lijkt net alsof het per ongeluk in beeld kwam. (?)
Bartske schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:01:
@
ehtweak Het eruit laten springen van de 3 tulpen is je goed gelukt, alleen 2 vd 3 zijn nat en ook 2 van de 3 zijn van gelijke lengte. Daardoor oogt het voor mij net iets onrustiger en weet ik niet wat nou het echte onderwerp is. Ook vind ik de tulpen op de achtergrond net iets te donker naar mijn smaak.
Het onderwerp? Tulpen natuurlijk.
Grappig hoe de een het PP effect te veel vind, en de ander het te weinig. Kreeg ergens anders reacties dat het nog wel een graadje erger mocht.
@
Bartske Je 'Hall of Faces' had een beetje meer DOF mogen hebben. In eerste instantie dacht ik eerder aan wat opgedroogde modder.
Zeker als je de foto een kwartslag naar rechts zou draaien. Misschien als puur zwart/wit?
Haha, ik heb de plantendouche idd alleen richting die paar tulpen gehouden.
BTW: [lessons learned] vergeet niet je frontelement van je objectief af te dekken, die druppeltjes stuiven overal heen.
Op deze opname zijn alledrie de bloemen onder de douche geweest:

@
Xyzer Je Maassluise kade had wel wat minder korrelig gemogen. Nu is het net weer zo'n kijk-mij-eens-zwart-wit-met-zogenaamd-oude-filmkorrel-effect gebeuren.

Wellicht in je PP de achtergrond 'smooth' maken i.p.v. korrelig. En de afmeerpaal wat meer naar voren laten komen.
@
stevens20 Zo'n soort opname heeft potentie. Maar dan moet er nog wel e.e.a. gebeuren.
Ten eerste je kartonnen (?) model ziet er erg slordig uit. Vooral die verbogen kruisjes bovenop zijn storend.
Dat wordt nog eens versterkt in de schaduw op de achtergrond; dan lijkt het net alsof het op instorten staat.
Daarnaast je achtergrond zelf; de rode strepen, de plint/schaduw; dat leidt af.
Zet bijvoorbeeld het object op een verhoging (zorg er uiteraard voor dat die verhoging niet zichtbaar is op de foto), zorg voor een egale, zachte achtergrond. Een mat spiegelende ondergrond kan ook voor extra effect zorgen.
En speel met de lichtbron/lichtval, zodat je een complete schaduw ziet, die niet afgekapt wordt door een rode streep/schaduw/plint. Uiteraard wel met een netjes in elkaar gezet model.
En voor extra effect, wellicht wat nevel/stof in de lichtstralen. Bijvoorbeeld door wat verstoven bloem in de lucht.
@
emil_406 De 'laatste rustplaats van Trijntje' vind ik een goed idee, maar de uitwerking nog niet.
Ik mis een stukje van de grafzerk, rechtsonder. En de fabriek op de achtergrond is net 'verkeerd' afgedekt. Die schoorsteen spoort niet met de grafzerk. Volgens mij is het zo'n soort opname waarbij je het 'vervreemdingseffect' wat zou moeten benadrukken.
Wellicht door het standpunt anders te kiezen? De uitsnede?
Oh ja, en licht speelt hier een belangrijke rol; nu is de opname te zonnig, te vrolijk. Als je b.v. met een reflectiescherm extra licht kunt laten vallen op de grafzerk, en afhankelijk van het tijdstip van de dag, de rest van de omgeving in een ander ochtend-/avondlicht.
En/of een combinatie van al het genoemde natuurlijk.