*knip*
@gast: inderdaad, ziet er lekker uit
@gast: inderdaad, ziet er lekker uit
[ Voor 51% gewijzigd door Ventieldopje op 16-08-2016 18:03 ]
[ Voor 51% gewijzigd door Ventieldopje op 16-08-2016 18:03 ]
Smakelijk! Enige puntje is het kleine takje wat nog aan de bes zit in het midden, mijn oog wordt er telkens naartoe getrokken.gast schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:10:
[afbeelding]
Als maand cover foto voor onze blog. Ik vind't er lekker uit zien
[ Voor 31% gewijzigd door Ventieldopje op 16-08-2016 18:03 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
HmMagic schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:34:
[...]
Smakelijk! Enige puntje is het kleine takje wat nog aan de bes zit in het midden, mijn oog wordt er telkens naartoe getrokken.
🌞🍃
[ Voor 5% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 16-08-2016 23:42 ]
Hier staat tekst
Aha....nu wordt het me duidelijk.Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:41:
Begin onderaan de foto te kijken, en stel je voor dat de camera vervolgens omhoog gericht wordt, en zelfs verder, naar de horizon achter je, terwijl je inmiddels op z'n kop hangt..
Bijzonder in ieder geval. De sterrenhemel is prima belicht in ieder geval. Leuk dat je de zonsondergang mee weet te nemen.. toch ben ik niet kapot van de landschapjes in beide horizons.
www.mariovisser.com
Ik denk dat het showcase topic niet de juiste plaats is hiervoor maar dat mogen de mods beslissen.Valandin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:49:
'Om van te leren' kan natuurlijk ook van toepassing zijn voor mij
Ik wil al wel een tijdje van die milky way foto's maken. Maar hoe doe je dit nou precies?
Wat ik heb meegekregen:Waar ik op stuk loop is wat daarna. Thuis kan je 'm in lightroom gooien en gewoon de lucht keihard sharpenen en dodgen om die sterren duidelijker te krijgen. Maar dat effect lijkt mij niet geweldig.
- ND filter tegen overbelichting
- Lens Wide Open
- Weinig lichtvervuiling (Ik zat te denken aan de posbank (de veluwe))
- Met een 18mm lens op m'n crop sluitertijd onder de ~30 seconden houden om geen star trails te krijgen
Ik hoor veel over verschillende foto's maken en deze uiteindelijk samenvoegen om een beter effect te krijgen.
Maar wat wordt hier mee bedoelt? Iemand tips?
Ik twijfelde ook. Maargoed, er werden veel relevante foto's geplaatst. dus even snel een vraagje tussendoor leek me niet verkeerd.MattiB schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:39:
[...]
Ik denk dat het showcase topic niet de juiste plaats is hiervoor maar dat mogen de mods beslissen.
En een nd filter midden in de nacht gebruiken? Dat lijkt me stug?
[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 18-08-2016 10:55 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Een gewone ND wil je niet hebben, dat maakt de boel alleen maar lastiger, een ND grad via van die vierkante filters zou wel helpen om de voorgrond wat te dimmen. je wil zoveel mogelijk licht, dan moet je echt geen ND filter gebruiken.Valandin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:49:
'Om van te leren' kan natuurlijk ook van toepassing zijn voor mij
Ik wil al wel een tijdje van die milky way foto's maken. Maar hoe doe je dit nou precies?
Wat ik heb meegekregen:
- ND filter tegen overbelichting
- Lens Wide Open
- Weinig lichtvervuiling (Ik zat te denken aan de posbank (de veluwe))
- Met een 18mm lens op m'n crop sluitertijd onder de ~30 seconden houden om geen star trails te krijgen
Probeer juist de contrast slider, of bij de curves, het midden iets omlaag te trekken. wat extra dymamisch contrast/clairety helpt ook veel voorbeeldje van foto die ik in mn achtertuin heb geschoten (@28mm):Waar ik op stuk loop is wat daarna. Thuis kan je 'm in lightroom gooien en gewoon de lucht keihard sharpenen en dodgen om die sterren duidelijker te krijgen. Maar dat effect lijkt mij niet geweldig.
Stacking? met sterren is dat lastig omdat ze niet op hun plek blijven zitten. zodra je ook nog wat voorgrond erbij hebt zal het lastig worden om netjes samen te voegen.Ik hoor veel over verschillende foto's maken en deze uiteindelijk samenvoegen om een beter effect te krijgen.
Maar wat wordt hier mee bedoelt? Iemand tips?
ora et labora
Ja die lens is bijna duurder dan al m'n gear bij elkaar. Do want.
[ Voor 10% gewijzigd door Valandin op 18-08-2016 10:59 ]
http://www.cameranu.nl/nl...4-firefly-canon-objectiefValandin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:58:
[...]
Ik ga deze foto's met m'n D7100 op 18mm (Dus eigenlijk 27mm..) maken. Natuurlijk niet wijd genoeg maar goed. Dan op F/1.8, 30 sec iso ~3000. Morgenavond ga ik het uittesten als het goed gaat. Laat de resultaten wel ff zien dan
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
sigma 18-35 he?Deathchant schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:02:
[...]
http://www.cameranu.nl/nl...4-firefly-canon-objectief
nog een derde stop lichtsterker dan de Zeiss. Maar deze Irix lens is wel niet zo scherp. Tenminste, als ik hun flickr pagina bekijk en ik zie daar foto's van binnenin een kerk op f/8 dan zijn de details niet zo crispy...
18mm 1.8? Bestaan die? 1.8 op APS-C is toch f/2.7 in FF-equiv....Ik zou toch op 20sec gaan zitten ofzo, tenzij je het niet erg vindt als er een klein beetje bewegingsonscherpte in de sterren zit. Maar test away en dan post je maar je ervaringen (idd niet in dit topic).
ora et labora
Nog een tip voor jou:Valandin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:58:
[...]
Ik ga deze foto's met m'n D7100 op 18mm (Dus eigenlijk 27mm..) maken. Natuurlijk niet wijd genoeg maar goed. Dan op F/1.8, 30 sec iso ~3000. Morgenavond ga ik het uittesten als het goed gaat. Laat de resultaten wel ff zien dan
[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 18-08-2016 11:18 ]
ora et labora
Ik sta op het punt die Samyang gewoon te bestellen. Scherpte dik in orde en die snor distortion valt wel mee te leven zolang je geen architectuur oid wil fotograferen.Deathchant schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:05:
@HMJ, ik sta altijd te kijken van dit soort foto's. Vooral die waar je toen op de weg stond. Schitterend! Dus laat maar komen
Ik wil ook een 2.8 UWA
Een Samyang 14/2.8 zal ook wel goed presteren; dat beetje distortion van die lens...
[ Voor 10% gewijzigd door MattiB op 18-08-2016 11:37 ]
http://www.atlasleefomgev...ation=false&library=falseGet!em schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:21:
Wat betreft sluitertijd limiet (max limiet) = 500 / (focuslength * cropfactor)
Dat is een rekenregel die ik gebruik om geen (duidelijk zichtbare) startrails te krijgen. Eea nog wel afhankelijk van resolutie van je sensor en grootte van je print/scherm. Minder sluitertijd is dus minder zichtbare trails
Lens wide-open en dan je eind-belichting afstellen met je ISO.
Verstrooiingslicht in de nachtelijke hemel is te zien in een kaart:
Atlas leefomgeving
Er is ook een kaart met zichtbare sterren, maar die is niet voor alle provincies compleet (donker = meer sterren):
Zichtbare sterren
Ja die moet jij nog wel kennen hé
[ Voor 6% gewijzigd door Valandin op 18-08-2016 13:02 ]
Ik maak de sterren foto's ook met de 14mm samyang op 2.8. Vervolgens lenscorrectie toepassen in Lightroom en je hebt weer rechte lijnen! Met de laatste versie van Lightroom zit hij er automatisch in. Daarvoor had ik een custom profiel toegevoegd wat het ook goed deed.MattiB schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:34:
[...]
Ik sta op het punt die Samyang gewoon te bestellen. Scherpte dik in orde en die snor distortion valt wel mee te leven zolang je geen architectuur oid wil fotograferen.
En voor het geld hoef je het ook niet te laten. Die Irix is leuk maar voorlopig nog steeds geen bevestigde datum wanneer ie beschikbaar is.
Straks begint hier het donkere seizoen weer dus een snelle UWA zou lekker zijn.
Ik heb ook mooie sterren foto's gemaakt die volgens deze kaart in hetzelfde gebied zit. Zelf betwijfel ik eigenlijk of die kaart op die plek wel klopt omdat het zo'n groot gebied is maar er verder geen grote dorpen/steden aanwezig zijn. (Het Tjeukemeer) Mocht de kaart dus wel kloppen dan is het goed genoeg. Wel kan ik aanraden om echt bijna geen bewolking te hebben omdat die bewolking vooral voor de weerkaatsing van het licht zorgt.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
...
Fish-eye was misschien niet het goede woord, maar het lijkt alsof het rotsblok in het midden veel groter wordt weergegeven dan de stukken ernaast.Mr Pingu schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:55:
Thanks. 10 seconden met f/7.1, ISO 100 (10 stops ND-filter gebruikt).
Geen fisheye gebruikt, maar wel groothoek op 10mm misschien dat er wel wat vervorming inzit maar geen fish-eye effect.
[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 29-09-2016 22:37 ]
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
The devil is in the details.
Nette plaat!Montana schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:34:
Ik ben al een poosje bezig met maken van een " Dark Animal Portraits" serie met dieren in onze dierentuinen.
Dit is een van mijn favorieten. ( Meet Amos in de Apenheul)
[afbeelding]
[ Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 22-10-2016 19:14 . Reden: Verwijzen mag, maar het is geen showcase plaat ]
My middle finger salutes you.
[ Voor 21% gewijzigd door PowerUp op 02-01-2017 19:33 . Reden: Sorry, maar geen showcase niveau. ]
Sorry, maar ik zie in je foto niets terug van "een mooie laag staande zon", noch van de wind, anders dan dat je foto bewogen lijkt. Het zwart/wit biedt voor mij geen meerwaarde. Nogmaals sorry, want uit je beschrijving blijkt flink wat beleving en gevoel, maar als ik puur naar het resultaat kijk, zie ik het niet terug.cedras schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:34:
Bij het scheiden van de markt nog een foto van mijn kant.
2e kerstdag ben ik in de Alde Feanen geweest om een locatie te bekijken waar ik nog wel eens een Long exposure wil maken. Het waaide die dag behoorlijk en met een mooie laag staande zon.
[afbeelding]DSC07054 (1) by Cedras Liggiegoet, on Flickr
Kan me ook nog wel vinden in je commentaar. Hahaha....Toff schreef op zondag 1 januari 2017 @ 01:50:
[...]
Sorry, maar ik zie in je foto niets terug van "een mooie laag staande zon", noch van de wind, anders dan dat je foto bewogen lijkt. Het zwart/wit biedt voor mij geen meerwaarde. Nogmaals sorry, want uit je beschrijving blijkt flink wat beleving en gevoel, maar als ik puur naar het resultaat kijk, zie ik het niet terug.
Kortom, ik steek mijn nek uit en ik maak mezelf niet populair, maar ik zie hier in de verste verte geen showcasefoto, om te bewonderen. Sorry.
Waarom vind je dit een showcase-waardige foto?Karel V schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:58:
Kick off schopje van het topic.
[afbeelding]
Genomen op de grote markt van Krakau en met de camera settings op het randje: ISO 500, 1/15, f/4, 105 mm.
Omdat NeoHahn schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:31:
[...]
Waarom vind je dit een showcase-waardige foto?
Vanwege de sfeer. Zonder een complete studio op te bouwen en in scene te zetten is dit een straatfoto die de kenmerkende elementen van deze locatie in beeld brengt en de altijd aanwezige drukte weg filtert.Hahn schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:31:
[...]
Waarom vind je dit een showcase-waardige foto?
De sfeer kan ik me enigszins indenken, maar je studio-argument klinkt mij een beetje als achteraf erbij bedachtKarel V schreef op maandag 15 januari 2018 @ 06:53:
[...]
Vanwege de sfeer. Zonder een complete studio op te bouwen en in scene te zetten is dit een straatfoto die de kenmerkende elementen van deze locatie in beeld brengt en de altijd aanwezige drukte weg filtert.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ik ben het wel met @Hahn eens, het is meer een snapshot, ik persoonlijk zou de foto eerst maar eens in [Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 proberen voordat ik het hier neer zou zetten.Royz schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:36:
Dit is tevens denk ik ook de reden dat de laatste post uit 2016 komt. Niemand durft meer iets te plaatsen
A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8
Gewoon doen. Als je ergens trots op ben plaats je hem gewoon.Royz schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:36:
Dit is tevens denk ik ook de reden dat de laatste post uit 2016 komt. Niemand durft meer iets te plaatsen
Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount
Ben normaal wel fan van je foto's, maar hier kan ik geen chocola maken van de ogen?
Ik ga er vanuit dat je de kleur van de ogen in dit geval bedoeld. Tja daar kan ik niets aan doenToff schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 00:42:
[...]
Ben normaal wel fan van je foto's, maar hier kan ik geen chocola maken van de ogen?
Nee, het is mij bekend dat apen weinig tot geen oogwit hebben. Het is meer dat ik bij deze aap niet goed kan zien waar irissen en pupillen zich bevinden. Op de meeste foto's van apen, ook die van jou in het dierenfototopic, kijken de apen meer in de camera, waardoor een prettiger beeld ontstaat.Montana schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:25:
[...]
Ik ga er vanuit dat je de kleur van de ogen in dit geval bedoeld.
Ik denk dat het juist de bedoeling is dat de aap verbaasd of verschrikt lijkt. De hand voor z'n mond versterkt dat alleen maar.Toff schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:01:
[...]
Nee, het is mij bekend dat apen weinig tot geen oogwit hebben. Het is meer dat ik bij deze aap niet goed kan zien waar irissen en pupillen zich bevinden. Op de meeste foto's van apen, ook die van jou in het dierenfototopic, kijken de apen meer in de camera, waardoor een prettiger beeld ontstaat.
Nu de aap - verbaasd of verschrikt? - ergens anders naar kijkt, zou ik ook graag zien waar naar, mar dat past dan weer niet bij jouw donkere stijl natuurlijk.
Ik kan me aan de hand van je uitleg wel voorstellen dat je dit geen showcase vind. Ik had het niet zien aankomen, maar het is blijkbaar een foto waarvan je zegt: ''you love it, or you hate it''.Hahn schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:20:
[...]
De sfeer kan ik me enigszins indenken, maar je studio-argument klinkt mij een beetje als achteraf erbij bedacht![]()
Ik vind het een geinig plaatje, maar ik vind 'm eerder naar snapshot neigen dan naar showcase. Kadering is heel centraal, de straat is nat en ze zitten met een paraplu op, maar ik kan geen druppel regen bekennen die aan het vallen is. De (slecht)getekende Neo verstoort voor mij een beetje het ouderwets-ogende sfeertje. En op groot formaat vind ik 'm niet bijster scherp (waarschijnlijk vanwege de lage sluitertijd).
[ Voor 5% gewijzigd door Karel V op 16-01-2018 19:59 ]
En ik vind niet dat ik die lat heel hoog leg, dit topic heeft foto's die voor mij velen malen beter zijn.Karel V schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:53:
[...]
Ik kan me aan de hand van je uitleg wel voorstellen dat je dit geen showcase vind. Ik had het niet zien aankomen, maar het is blijkbaar een foto waarvan je zegt: ''you love it, or you hate it''.
Ik denk alleen dat je voor een showcase de lat te hoog legt. Als ik lees wat je zoal in een beeld had verwacht, denk ik toch echt dat je van de straat een studio setting moet maken. Regen en scherpte zijn elkaars tegenpolen. Zeker bij weinig licht moet je de scherptediepte beperken en worden de regendruppels een waas in je foto. Ik vind dat ik er gezien de omstandigheden het maximale uit gehaald heb en zorgvuldig alle voetgangers uit beeld heb zien te houden met net dat ene moment waarop de lamp, links in beeld, aanstaat.
Ik kan me best voorstellen dat je de reclame afschuwelijk vind. Persoonlijk vind ik het juist beeld aanvullend omdat het daar even kenmerkend als een rode telefooncel in Londen. Je kan de nattigheid afschuwelijk vinden. Het zorgt ondertussen voor de weerspiegeling van de koets in de natte straat. Ik vind al die elementen zo sterk samenkomen dat het voor mij mijn beste sfeerfoto van het afgelopen jaar is.
Op die sfeer is nog wel iets af te dingen, IMHO. Je ziet hier een toeristische koetstaxi (let op de oranje zendantenne en het spiraalsnoer van de microfoon), die waarschijnlijk staat te wachten bij een standplaats (paal met kleine bordjes). Als fotograaf heb je dus alle gelegenheid, om hier iets bijzonders van te maken. Ik vind de compositie hiet niet ideaal, bijvoorbeeld omdat de paardenhoofden tegen de lichte reclamezuil niet mooi afsteken. Een bewegende koets, waarbij met name de paardenbenen niet stokstijf naast elkaar staan, zou voor miij de waarde van de foto ook verhogen. Verder valt er nog wel wat te winnen in de nabewerking. Het licht op de (kerk?)deur enzo rechts, zou je bijvoorbeeld wat kunnen verminderen, waardoor de koets er wat meer uit zou springen. De scherpte van je foto is niet echt super, maar dat maakt voor de sfeer niet zo veel uit. Wel zou ik graag de regen beter zien. Heb je ook geprobeerd om wat in te flitsen? Dat kan soms net wat regendruppels bevriezen.Karel V schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:53:
[...]
Ik vind al die elementen zo sterk samenkomen dat het voor mij mijn beste sfeerfoto van het afgelopen jaar is.
Toff, ik vind je opmerkingen sterk beargumenteerd over de lichte achtergrond, de reclamezuil, het inflitsen en de beweging van de paarden en daar kan ik me wel in vinden.Toff schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:45:
[...]
Op die sfeer is nog wel iets af te dingen, IMHO. Je ziet hier een toeristische koetstaxi (let op de oranje zendantenne en het spiraalsnoer van de microfoon), die waarschijnlijk staat te wachten bij een standplaats (paal met kleine bordjes). Als fotograaf heb je dus alle gelegenheid, om hier iets bijzonders van te maken. Ik vind de compositie hiet niet ideaal, bijvoorbeeld omdat de paardenhoofden tegen de lichte reclamezuil niet mooi afsteken. Een bewegende koets, waarbij met name de paardenbenen niet stokstijf naast elkaar staan, zou voor miij de waarde van de foto ook verhogen. Verder valt er nog wel wat te winnen in de nabewerking. Het licht op de (kerk?)deur enzo rechts, zou je bijvoorbeeld wat kunnen verminderen, waardoor de koets er wat meer uit zou springen. De scherpte van je foto is niet echt super, maar dat maakt voor de sfeer niet zo veel uit. Wel zou ik graag de regen beter zien. Heb je ook geprobeerd om wat in te flitsen? Dat kan soms net wat regendruppels bevriezen.
Ik stuurde geen link naar een ander foto, maar een naar het touristische karakter van het door jou gefotografeerde object.Karel V schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:22:
[...]
Toff, ik vind je opmerkingen sterk beargumenteerd over de lichte achtergrond, de reclamezuil, het inflitsen en de beweging van de paarden en daar kan ik me wel in vinden.
In de link die je stuurt zie je een foto met rechtsachter precies de kerk die ik op de foto heb gezet.
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Heel knap van je, om een clematis te kopen, waar een amaryllis uit komt.sys64738 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:38:
Tijdje geleden een clematis gekocht. Leek het lange tijd niet te gaan doen maar inmiddels heeft hij het tegendeel bewezen. Wilde eigenlijk geen foto ervan maken maar hij was nu zo mooi geworden dat ik het niet kon laten....
Vond hem vooral mooi vanwege het contrast tussen rood en groen. Daarnaast wilde ik een minimalistische plaat dus een simpele egale achtergrond.
[afbeelding]
Four Headed Dragon @ Flickr
Hmmm. Ik zit weer lekker op te letten. De clematissen in mijn tuin zien er inderdaad heel anders uitToff schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:46:
[...]
Heel knap van je, om een clematis te kopen, waar een amaryllis uit komt.
In het analoge tijdperk heb ik weleens geprobeerd, om een "schone" dia van amarylllissen te schieten, wat nog best een opgave was. Tegenwoordig is het opschonen van de achtergrond een digitale peulenschil.
Je bloem staat er best netjes op, daar ligt het niet aan, maar ik word er niet warm van. Sorry.
[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 15-04-2018 15:41 ]
Poeh, ik vind dit een beetje een gekke reactie eigenlijk.Hahn schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:30:
Voor mij is dit nog net geen showcase-foto eigenlijk. Kleuren en moment zijn mooi, maar de lucht vind ik veel te uitgebeten en trekt nu mijn aandacht, omdat het zo licht is.
Als je dat zou kunnen corrigeren, en de lichte overbelichting op de 'hoofdpersoon' wat zou verminderen, dan zou ik het denk ik wel een showcase-foto vinden
Volgens mij reageer je nu een beetje vanuit emotie. Wat ik ook wel kan snappen, want jij hebt veel moeite gedaan voor deze foto, en dan 'kraak ik 'm af' (ik hoopte dat ik opbouwende kritiek gaf, maar aangezien je het een gekke reactie vond, is dat blijkbaar niet gelukt).walletje-w schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:06:
[...]
Poeh, ik vind dit een beetje een gekke reactie eigenlijk.
Deze foto zit vol met verhaal (imho het belangrijkste), is scherp, goede bewuste centraal compositie, mooie kleuren, duidelijk focus punt (de vrouw die je aankijkt) en daarnaast bied de context nog meerdere verhalen aan waardoor je als kijker context krijgt bij wat er zich afspeelt in deze straat: De backpacker in de achtergrond, de was die hangt te drogen, de ventilator die in de publieke ruimte hangt en de vermagerde mensen die verveeld zitten te zitten. Als een uitgebeten lucht en lichte overbelichting op de hoofdpersoon een foto weerhouden van een showcase waardige foto dan snap ik het niet meer en zal ik nooit meer een showcase waardige foto posten.
[ Voor 11% gewijzigd door Grozno op 15-04-2018 17:17 ]
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Ik ben het eens met je dat een foto technisch gezien niet perfect hoeft te zijn. Met als 'mits' dat technische tekortkomingen niet te veel afbreuk moeten doen. En dat doen deze tekortkomingen voor mij wel.walletje-w schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:22:
Ik reageerde zeker een beetje overdreven
Het punt wat ik voornamelijk duidelijk probeerde te maken is dat een foto technisch niet perfect hoeft te zijn voor een showcase waardige foto.
Dat ben ik zeker met je eens. Helaas is dat niet meer mogelijk met een beetje nabewerking, die lucht is compleet uitgebeten, meer dynamisch bereik zit er niet in de sensor. Of ik moet er een nieuwe lucht in photoshoppen, maar dat gaat me te verHahn schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:39:
[...]
Ik ben het eens met je dat een foto technisch gezien niet perfect hoeft te zijn. Met als 'mits' dat technische tekortkomingen niet te veel afbreuk moeten doen. En dat doen deze tekortkomingen voor mij wel.
Dat jij dat niet vindt en je 'm op deze manier ook al een showcase vindt, helemaal prima, dat is jouw mening.
Maar ik denk dat we het wel eens kunnen zijn over dat als de lucht niet puur wit was, dat 'ie nóg wat beter was geweest, toch? En volgens mij is dat prima voor elkaar te krijgen met een beetje nabewerking
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Hier staat tekst
Tja, waarom?MRIdev schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:26:
@ehtweak Sorry dat ik het zeg, maar eerlijk gezegd weet ik niet waarom je deze foto in de showcase hebt gezet.
Danku! Denk ik dan...Ook omdat je in mijn ogen beter kunt. Er zit wel wat interessants in
dat vind ik nog geen reden. Het gaat om dit topic om kwaliteit, niet om onderwerp.ehtweak schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:44:
[...]
Tja, waarom?
Juist omdat hier alle elementen van de polder 'geshowcased' worden!![]()
Plat, landbouw, windmolens, wolkenluchten, elektrastraten; kortom alles-in-één.
En dit zou dan wel opeens showcase waardig zijn? Serieus?Maar oké, voor de fans van simpel(er) en strak(ker), de afgehakte elektriciteitsmast.
Alstublieft:
[Afbeelding]
nou gelukkig zou ik het niet noemengelukkig ben ik lekker eigenwijs en gooi ik mezelf gewoon voor de fotoleeuwen.
ora et labora
[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 12-07-2020 23:24 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Als er een storend element geweerd wordt van de foto en daardoor een belangrijk/nodig deel voor de foto ook geweerd wordt maak ik tegenwoordig die foto niet meer. Op vakanties probeerde ik foto's te maken zonder toeristen waardoor er regelmatig halve poorten oid op de foto kwamen. Daar ben ik dus van afgestapt en probeer nu maar gebruik van ze te maken.ehtweak schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:44:
Danku! Denk ik dan...![]()
BTW: de poten konden er niet helemaal op, vanwege de vele stekel- en prikplanten aldaar.
[ Voor 6% gewijzigd door wisselwerking op 10-08-2020 09:19 ]
Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Tja...MBV schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:32:
With ^^: zowel bij de foto van @jd1987 als @wisselwerking krijg ik het gevoel dat ik naar een render of een computerspel kijk.
Je hebt nabewerking en nabewerking. Als ik dat account van Albert Dros bekijk dan werkt dat over het algemeen vrij goed, maar ik bij mezelf en nu ook bij de foto van deze abdij van @jd1987 dat dat niet altijd lekker uitpakt. Vermoedelijk is het deels smaak, maar ook een kwestie van uitproberen wat wel en niet werkt.ehtweak schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:08:
Tja...![]()
Heb je de foto's van Albert Dros wel eens bekeken? Over nabewerking gesproken...![]()
https://www.flickr.com/photos/albertdros/
Is dat mooi? Soms wel, soms niet... Of poogt het om het mooie/indrukwekkende, wat de fotograaf ter plekke ervoer, over te brengen in de foto, getoond aan de toeschouwer?
Het blijft lastig; wat is acceptabel qua nabewerking, wat niet?
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq