[Verzamel] Solo showcasefoto's, om te bewonderen | Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:
  • 274.863 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16

MBV

*knip*

@gast: inderdaad, ziet er lekker uit :)

[ Voor 51% gewijzigd door Ventieldopje op 16-08-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gast schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:10:
[afbeelding]
Als maand cover foto voor onze blog. Ik vind't er lekker uit zien :D
Smakelijk! Enige puntje is het kleine takje wat nog aan de bes zit in het midden, mijn oog wordt er telkens naartoe getrokken.

*knip*

[ Voor 31% gewijzigd door Ventieldopje op 16-08-2016 18:03 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Magic schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:34:
[...]

Smakelijk! Enige puntje is het kleine takje wat nog aan de bes zit in het midden, mijn oog wordt er telkens naartoe getrokken.
Hm :D Hij viel mij ook op, ik meende dat het juist wel "natuurlijk" over komt. Tegelijkertijd leidt het inderdaad wel af, helemaal omdat hij pontificaal in het midden ligt :).

Linkje naar het origineel

🌞🍃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:31
Ik loop al een aantal jaar rond met het idee om een serie te maken van verticale panoramas van landschappen en met deze foto wil ik het begin inluiden!
De workflow om ze samen te voegen vereist nu nog veel photoshop werk dus als mensen daar nog tips voor hebben om die te vergemakkelijken. Ik importeer de foto's eerst in Lightroom om lenscorrectie toe te passen en alle afbeeldingen gelijk te trekken. Daarna in Autopano Pro samenvoegen tot panorama. Dan de laatste correcties qua perspectief in Photoshop om ze vervolgens te fine tunen in Lightroom. De bewerking heb ik (hopelijk) niet over de top gedaan zoals je soms ziet met foto's van de sterren om het nog steeds enigszins realistisch te houden.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/9/8117/28946633241_09f30d0eca_c.jpgmilkyway@Tjeukemeer_Netherlands-1 by tja_tralala, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:33
Ik zeg bijzonder, want ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit moet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Begin onderaan de foto te kijken, en stel je voor dat de camera vervolgens omhoog gericht wordt, en zelfs verder, naar de horizon achter je, terwijl je inmiddels op z'n kop hangt..

Bijzonder in ieder geval :) . De sterrenhemel is prima belicht in ieder geval. Leuk dat je de zonsondergang mee weet te nemen.. toch ben ik niet kapot van de landschapjes in beide horizons.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 16-08-2016 23:42 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18
Ik vind hem tof. Moest de eerste keer ook even kijken hoe het panorama effect bekeken moest worden, maar nu ik het zie.... gaaf! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 23:41:
Begin onderaan de foto te kijken, en stel je voor dat de camera vervolgens omhoog gericht wordt, en zelfs verder, naar de horizon achter je, terwijl je inmiddels op z'n kop hangt..

Bijzonder in ieder geval :) . De sterrenhemel is prima belicht in ieder geval. Leuk dat je de zonsondergang mee weet te nemen.. toch ben ik niet kapot van de landschapjes in beide horizons.
Aha....nu wordt het me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:27
Goed gemaakt! maar eerlijk gezegd vind ik hem fijner kijken als ik bovenste stuk eraf haal

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMJ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-03-2020

HMJ

Jelle Hansma

Het is voor mij meer een gevalletje leuk dat het kan, maar ben het met Mavi86 eens. Ik zie hem ook liever zonder het bovenste deel :)

Ik durf het denk ik ook wel aan hier eentje te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/9/8266/29053527195_cfa1810385_c.jpg

www.hansjellema.nl | Facebook

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:42
Ja prachtig weer, alhoewel ik degene met de zaklamp toch gaver vind. Deze is wat statischer.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:53
'Om van te leren' kan natuurlijk ook van toepassing zijn voor mij :)
Ik wil al wel een tijdje van die milky way foto's maken. Maar hoe doe je dit nou precies?

Wat ik heb meegekregen:
  • ND filter tegen overbelichting
  • Lens Wide Open
  • Weinig lichtvervuiling (Ik zat te denken aan de posbank (de veluwe))
  • Met een 18mm lens op m'n crop sluitertijd onder de ~30 seconden houden om geen star trails te krijgen
Waar ik op stuk loop is wat daarna. Thuis kan je 'm in lightroom gooien en gewoon de lucht keihard sharpenen en dodgen om die sterren duidelijker te krijgen. Maar dat effect lijkt mij niet geweldig.

Ik hoor veel over verschillende foto's maken en deze uiteindelijk samenvoegen om een beter effect te krijgen.
Maar wat wordt hier mee bedoelt? Iemand tips?

• MattiB
Valandin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:49:
Ik wil al wel een tijdje van die milky way foto's maken. Maar hoe doe je dit nou precies?

Wat ik heb meegekregen:
  • Lens Wide Open
  • Met een 18mm lens op m'n crop sluitertijd onder de ~30 seconden houden om geen star trails te krijgen
Waar ik op stuk loop is wat daarna. Thuis kan je 'm in lightroom gooien en gewoon de lucht keihard sharpenen en dodgen om die sterren duidelijker te krijgen. Maar dat effect lijkt mij niet geweldig.

Ik hoor veel over verschillende foto's maken en deze uiteindelijk samenvoegen om een beter effect te krijgen.
Ik denk dat het showcase topic niet de juiste plaats is hiervoor maar dat mogen de mods beslissen.

En een nd filter midden in de nacht gebruiken? Dat lijkt me stug?

• Valandin
MattiB schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat het showcase topic niet de juiste plaats is hiervoor maar dat mogen de mods beslissen.

En een nd filter midden in de nacht gebruiken? Dat lijkt me stug?
Ik twijfelde ook. Maargoed, er werden veel relevante foto's geplaatst. dus even snel een vraagje tussendoor leek me niet verkeerd.

ND Filter zou in sommige situaties wel moeten kunnen helpen, als er bijv wel lichtvervuiling is.
http://www.justinngphoto....ilky-Way-Reflection-w.jpg
http://www.justinngphoto....et-Venus-in-Singapore.jpg

Mocht het hier niet op z'n plek zijn kan het altijd even afgesplitst worden natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

ND filter?? Nee, die blokkeert licht, dat lijkt me juist níet de bedoeling :)
Geen enkele filter gebruiken, want als je al op 16mm een langere sluitertijd hebt dan 25 secs heb je de sterren al niet meer scherp.

Ik heb zelf nog maar weinig van dit soort foto's gemaakt, en diegene die ik heb zijn zeker niet zo crispy als die van HMJ.
FOTO
Ik heb het gedaan met een Canon 6D in Schotland (geen lichtvervuiling):
- single exposure
- 16mm, f/4 (kan helaas niet wijder)
- focus iets vóór oneindig
- ISO6400
- 30 sec
- voorgrond met telefoonzaklamp belichten

Wat ik ervaar is dat je toch een snellere sluitertijd moet hebben om de sterren scherp te krijgen.
Dus als je een f/2.8 UWA zou hebben, dan zou je al naar 15 sec kunnen gaan.
Die Irix 15/2.4 lens lijkt me dan nog beter, dan zou je ISO3200 kunnen gebruiken.

Als je een DSLR hebt met een goeie (FF) sensor, dan scheelt het toch wel hoor. Dan kun je namelijk echt gebruik maken van die hogere iso's. ISO3200 en 6400 is geen probleem, alhoewel mijn ervaring is geweest dat je beter ISO3200 kunt nemen; het ruispatroon van de 6D is wel aangenaam, maar ja, je wilt liever toch een crispy foto hebben.

Mijns inziens (en ik heb er te weinig ervaring mee) is het moeilijk om met een single exposure zo'n foto als HMJ te maken, maar volgens mij krijgt hij het wél voor elkaar.
Ik heb verder ook geen photoshop skills, dus vanuit dit perspectief benader ik dat, dus volgens mij kun je met multi exposures een veel beter resultaat krijgen. Alleen geen idee hoe dat te doen zonder PS-skills :)

EDIT: ik zie net dat de foto van HMJ ook 'slechts' 1000x1600 pixels is en als ik dit formaat bekijk, dan haal ik dezelfde resultaten. Sterren zijn ook niet helemaal scherp, maar goed genoeg.
ISO5000, 30sec...ongeveer de settings die ik ook gebruik. Met highligts, contrast, blacks en clarity de sterrenhemel laten 'poppen', luminance noise op +35, en dan met een extra noise brush/grad nog meer weghalen uit de lucht.
Oh maar die lens wat hij heeft :9~ :9~ :9~

[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 18-08-2016 10:55 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:11

mrc4nl

Procrastinatie expert

Valandin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:49:

Wat ik heb meegekregen:
  • Lens Wide Open
Een gewone ND wil je niet hebben, dat maakt de boel alleen maar lastiger, een ND grad via van die vierkante filters zou wel helpen om de voorgrond wat te dimmen. je wil zoveel mogelijk licht, dan moet je echt geen ND filter gebruiken.
Probeer juist de contrast slider, of bij de curves, het midden iets omlaag te trekken. wat extra dymamisch contrast/clairety helpt ook veel voorbeeldje van foto die ik in mn achtertuin heb geschoten (@28mm):
Afbeeldingslocatie: https://c5.staticflickr.com/9/8582/28611187252_98a7792e3e_c.jpgLittle shooting star by Frank Van Dijk, on Flickr
Stacking? met sterren is dat lastig omdat ze niet op hun plek blijven zitten. zodra je ook nog wat voorgrond erbij hebt zal het lastig worden om netjes samen te voegen.

ora et labora

• Valandin
Ja die lens is bijna duurder dan al m'n gear bij elkaar. Do want.

Ik ga deze foto's met m'n D7100 op 18mm (Dus eigenlijk 27mm..) maken. Natuurlijk niet wijd genoeg maar goed. Dan op F/1.8, 30 sec iso ~3000. Morgenavond ga ik het uittesten als het goed gaat. Laat de resultaten wel ff zien dan :)

[ Voor 10% gewijzigd door Valandin op 18-08-2016 10:59 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Valandin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:58:
[...]

Ik ga deze foto's met m'n D7100 op 18mm (Dus eigenlijk 27mm..) maken. Natuurlijk niet wijd genoeg maar goed. Dan op F/1.8, 30 sec iso ~3000. Morgenavond ga ik het uittesten als het goed gaat. Laat de resultaten wel ff zien dan :)
http://www.cameranu.nl/nl...4-firefly-canon-objectief

:) nog een derde stop lichtsterker dan de Zeiss. Maar deze Irix lens is wel niet zo scherp. Tenminste, als ik hun flickr pagina bekijk en ik zie daar foto's van binnenin een kerk op f/8 dan zijn de details niet zo crispy...

18mm 1.8? Bestaan die? 1.8 op APS-C is toch f/2.7 in FF-equiv....Ik zou toch op 20sec gaan zitten ofzo, tenzij je het niet erg vindt als er een klein beetje bewegingsonscherpte in de sterren zit. Maar test away en dan post je maar je ervaringen (idd niet in dit topic).

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• HMJ
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-03-2020

HMJ

Jelle Hansma

Die van mij zijn inderdaad single exposures. Al heb ik van adros begrepen dat je via stacking er wel voor kunt zorgen dat je minder ruis in je foto's krijgt, maar daar moet ik mezelf ook nog even in verdiepen. Dat is namelijk wel iets wat ik zelf nog wil verbeteren aan mijn eigen foto's.

www.hansjellema.nl | Facebook

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Deathchant schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:02:
[...]

http://www.cameranu.nl/nl...4-firefly-canon-objectief

:) nog een derde stop lichtsterker dan de Zeiss. Maar deze Irix lens is wel niet zo scherp. Tenminste, als ik hun flickr pagina bekijk en ik zie daar foto's van binnenin een kerk op f/8 dan zijn de details niet zo crispy...

18mm 1.8? Bestaan die? 1.8 op APS-C is toch f/2.7 in FF-equiv....Ik zou toch op 20sec gaan zitten ofzo, tenzij je het niet erg vindt als er een klein beetje bewegingsonscherpte in de sterren zit. Maar test away en dan post je maar je ervaringen (idd niet in dit topic).
sigma 18-35 he? :P

ora et labora

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@HMJ, ik sta altijd te kijken van dit soort foto's. Vooral die waar je toen op de weg stond. Schitterend! Dus laat maar komen :D

Ik wil ook een 2.8 UWA :'(
Een Samyang 14/2.8 zal ook wel goed presteren; dat beetje distortion van die lens...

@mrc4nl, oh ja idd! Hoe kan ik zo'n goeie lens nou vergeten :?

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Valandin schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:58:
[...]

Nog een tip voor jou:

Bewerk hier elkaars foto

dit is trouwens mijn foto van net maar dan wat meer gepushed: https://tweakers.net/ext/f/33p8AxyUsA4b118O1E0FZ2lT/full.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 18-08-2016 11:18 ]

ora et labora

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat betreft sluitertijd limiet (max limiet) = 500 / (focuslength * cropfactor)
Dat is een rekenregel die ik gebruik om geen (duidelijk zichtbare) startrails te krijgen. Eea nog wel afhankelijk van resolutie van je sensor en grootte van je print/scherm. Minder sluitertijd is dus minder zichtbare trails
Lens wide-open en dan je eind-belichting afstellen met je ISO.

Verstrooiingslicht in de nachtelijke hemel is te zien in een kaart:
Atlas leefomgeving

Er is ook een kaart met zichtbare sterren, maar die is niet voor alle provincies compleet (donker = meer sterren):
Zichtbare sterren

• MattiB
Deathchant schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:05:
@HMJ, ik sta altijd te kijken van dit soort foto's. Vooral die waar je toen op de weg stond. Schitterend! Dus laat maar komen :D

Ik wil ook een 2.8 UWA :'(
Een Samyang 14/2.8 zal ook wel goed presteren; dat beetje distortion van die lens...
Ik sta op het punt die Samyang gewoon te bestellen. Scherpte dik in orde en die snor distortion valt wel mee te leven zolang je geen architectuur oid wil fotograferen.
En voor het geld hoef je het ook niet te laten. Die Irix is leuk maar voorlopig nog steeds geen bevestigde datum wanneer ie beschikbaar is.
Straks begint hier het donkere seizoen weer dus een snelle UWA zou lekker zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door MattiB op 18-08-2016 11:37 ]

• Valandin
Get!em schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:21:
Wat betreft sluitertijd limiet (max limiet) = 500 / (focuslength * cropfactor)
Dat is een rekenregel die ik gebruik om geen (duidelijk zichtbare) startrails te krijgen. Eea nog wel afhankelijk van resolutie van je sensor en grootte van je print/scherm. Minder sluitertijd is dus minder zichtbare trails
Lens wide-open en dan je eind-belichting afstellen met je ISO.

Verstrooiingslicht in de nachtelijke hemel is te zien in een kaart:
Atlas leefomgeving

Er is ook een kaart met zichtbare sterren, maar die is niet voor alle provincies compleet (donker = meer sterren):
Zichtbare sterren
http://www.atlasleefomgev...ation=false&library=false

Is dit goed genoeg?
Ja die moet jij nog wel kennen hé ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valandin op 18-08-2016 13:02 ]

• walletje-w
MattiB schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:34:
[...]

Ik sta op het punt die Samyang gewoon te bestellen. Scherpte dik in orde en die snor distortion valt wel mee te leven zolang je geen architectuur oid wil fotograferen.
En voor het geld hoef je het ook niet te laten. Die Irix is leuk maar voorlopig nog steeds geen bevestigde datum wanneer ie beschikbaar is.
Straks begint hier het donkere seizoen weer dus een snelle UWA zou lekker zijn.
Ik maak de sterren foto's ook met de 14mm samyang op 2.8. Vervolgens lenscorrectie toepassen in Lightroom en je hebt weer rechte lijnen! Met de laatste versie van Lightroom zit hij er automatisch in. Daarvoor had ik een custom profiel toegevoegd wat het ook goed deed.
Ik heb ook mooie sterren foto's gemaakt die volgens deze kaart in hetzelfde gebied zit. Zelf betwijfel ik eigenlijk of die kaart op die plek wel klopt omdat het zo'n groot gebied is maar er verder geen grote dorpen/steden aanwezig zijn. (Het Tjeukemeer) Mocht de kaart dus wel kloppen dan is het goed genoeg. Wel kan ik aanraden om echt bijna geen bewolking te hebben omdat die bewolking vooral voor de weerkaatsing van het licht zorgt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bewolking is inderdaad het probleem, maar ook vocht in de lucht. Een droge lucht (oosten of noorden wind) is erg handig (overdag te herkennen aan de diepblauwe lucht). Zoals vandaag is het bijvoorbeeld behoorlijk vochtig in de atmosfeer.

Wat betreft Posbank: prima plek daar. Rozendaalseveld (via Kluizenaarsweg) is ook goed (voor noordelijk uizicht). Rondom uitzicht is Radio Kootwijk beter, of Asselse heide.
Overigens zijn alle 3 gebieden in september en deel oktober ivm hertenbronst snachts delen minder bereikbaar (verboden toegang na zonsondergang), met voor Posbank ook strenge controle en boetes.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 11:11

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Modbreak:Ennnn daarmee terug naar het kijken van foto's die showcase waardig zijn. Niet mee eens? Ram op de report knop en laat het ons weten.

Wil je feedback? Maak dan een nieuw topic aan of post de foto in het testcase verzameltopic.

*pling plong* Einde bericht.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:14

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Deze durf ik hier wel te plaatsen (:

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8298/29249037022_faa40ca377_c.jpgHintertux Wasserfall by Karsten, on Flickr

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wauw, mooie foto! Wat voor sluitertijd had je daarvoor nodig? Zie ik fish-eye vertekening, of verbeeld ik me dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:14

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Thanks. 10 seconden met f/7.1, ISO 100 (10 stops ND-filter gebruikt).
Geen fisheye gebruikt, maar wel groothoek op 10mm misschien dat er wel wat vervorming inzit maar geen fish-eye effect.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Mooie foto :) Als ik wat kritiek mag uiten:
- ik zou iets meer van de onderkant wegcroppen. De foto is op 10mm gemaakt en het water bovenaan lijkt dus al een behoorlijk afstandje verder. Voor mij gevoel neigt de steen-waterverhouding iets teveel naar steen als je snapt wat ik bedoel

- het water heeft een lichte magentazweem; vast en zeker een effect van die 10 stops filter (heb ik zelf ook altijd). Ik zou dit corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Mooie foto zou ik zeggen, ook lekker qua bewerking. Ik zou denk ik wel heel iets minder verscherpen. Het gekke is, dat de foto in de browser veel minder scherp oogt. Bij Internet Explorer is alles wel altijd erg scherp.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Van een maand of anderhalf geleden - een shoot met de #2 freediver van de wereld, Miguel Lozano (in de discipline "free immersion", 122 meter). Uiteraard was dit niet zo diep - 14 meter ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.suahuatica.com/miguel_klein.jpg
In Full HD / Meer zien? klik hier voor m'n IG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Mr Pingu schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:55:
Thanks. 10 seconden met f/7.1, ISO 100 (10 stops ND-filter gebruikt).
Geen fisheye gebruikt, maar wel groothoek op 10mm misschien dat er wel wat vervorming inzit maar geen fish-eye effect.
Fish-eye was misschien niet het goede woord, maar het lijkt alsof het rotsblok in het midden veel groter wordt weergegeven dan de stukken ernaast.
De rotsblokken onderaan zou ik net als deathchant wegcroppen: op 10mm zitten die zo ongeveer achter je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Mr Pingu: mooie compositie, croppen hoeft van mij niet perse.

@Majic: mooie foto en compositie. Lijkt me een erg lastige foto om te maken, maar ongetwijfeld door de diepte niet veel kleur meer aanwezig. Op je site staan wat dat betreft erg mooie andere foto's.

Gemaakt in een inmiddels gesloopte energiecentrale.
Afbeeldingslocatie: https://drscdn.500px.org/photo/169703389/m%3D900/f5a9b97148ea782f49e05bb747783510
Crane Operator

[ Voor 6% gewijzigd door Aikon op 29-09-2016 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik ben al een poosje bezig met maken van een " Dark Animal Portraits" serie met dieren in onze dierentuinen.
Dit is een van mijn favorieten. ( Meet Amos in de Apenheul)

Afbeeldingslocatie: https://c8.staticflickr.com/9/8839/29714947191_0b7895bf9a_c.jpg

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Interessant om te zien dat je een idee achter een serie hebt. Geeft uiteindelijk een stuk meer verdieping dan een verzameling losse plaatjes.

Op deze individuele foto mis ik vooral de linker hand, waarbij ik - gezien de kijkrichting van de aap - ook graag iets meer onderruimte had gezien. Ik begrijp dat je thema donkerte inhoudt, maar vooral aan de onderkant had wel iets meer licht gemogen, naar mijn mening.

Ik kijk uit naar de rest van de serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 20:52
Bijzondere foto op deze manier! En de kwaliteit vind ik erg goed, op twee dingetjes na: het ontbreken van de linkerhand, zoals Toff zegt, en dat de linkerarm op een of andere manier heel blurry is (vooral zichtbaar op groter formaat). En zelf zou ik die witte rand er omheen weglaten, doet een beetje 'cheap' aan, als je het mij vraagt.

Maar dat gezegd hebbende, ben ik ook zeer benieuwd naar andere foto's in de serie!

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Met die missende hand kan ik nog wel leven. Die arm vervaagt lekker weg.
Ik mis alleen een mooie oogopslag van de orang-oetan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Montana schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:34:
Ik ben al een poosje bezig met maken van een " Dark Animal Portraits" serie met dieren in onze dierentuinen.
Dit is een van mijn favorieten. ( Meet Amos in de Apenheul)

[afbeelding]
Nette plaat!
Daar heb ik ook een foto van volgens mij :P
https://tweakers.net/ext/f/yz4riZisGu60gg2hrBBiDtMx/full.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 22-10-2016 19:14 . Reden: Verwijzen mag, maar het is geen showcase plaat ]

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Bij het scheiden van de markt nog een foto van mijn kant.
2e kerstdag ben ik in de Alde Feanen geweest om een locatie te bekijken waar ik nog wel eens een Long exposure wil maken. Het waaide die dag behoorlijk en met een mooie laag staande zon.

https://c3.staticflickr.c...51008002_603342c392_c.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door PowerUp op 02-01-2017 19:33 . Reden: Sorry, maar geen showcase niveau. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
cedras schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 11:34:
Bij het scheiden van de markt nog een foto van mijn kant.
2e kerstdag ben ik in de Alde Feanen geweest om een locatie te bekijken waar ik nog wel eens een Long exposure wil maken. Het waaide die dag behoorlijk en met een mooie laag staande zon.

[afbeelding]DSC07054 (1) by Cedras Liggiegoet, on Flickr
Sorry, maar ik zie in je foto niets terug van "een mooie laag staande zon", noch van de wind, anders dan dat je foto bewogen lijkt. Het zwart/wit biedt voor mij geen meerwaarde. Nogmaals sorry, want uit je beschrijving blijkt flink wat beleving en gevoel, maar als ik puur naar het resultaat kijk, zie ik het niet terug.

Kortom, ik steek mijn nek uit en ik maak mezelf niet populair, maar ik zie hier in de verste verte geen showcasefoto, om te bewonderen. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
Toff schreef op zondag 1 januari 2017 @ 01:50:
[...]

Sorry, maar ik zie in je foto niets terug van "een mooie laag staande zon", noch van de wind, anders dan dat je foto bewogen lijkt. Het zwart/wit biedt voor mij geen meerwaarde. Nogmaals sorry, want uit je beschrijving blijkt flink wat beleving en gevoel, maar als ik puur naar het resultaat kijk, zie ik het niet terug.

Kortom, ik steek mijn nek uit en ik maak mezelf niet populair, maar ik zie hier in de verste verte geen showcasefoto, om te bewonderen. Sorry.
Kan me ook nog wel vinden in je commentaar. Hahaha....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:05

Karel V

Een simpele ziel

O-) Kick off schopje van het topic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uTUp1IfGYd2HdtHaqai5kmrf/full.jpg

Genomen op de grote markt van Krakau en met de camera settings op het randje: ISO 500, 1/15, f/4, 105 mm.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Karel V schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 23:58:
O-) Kick off schopje van het topic.
[afbeelding]

Genomen op de grote markt van Krakau en met de camera settings op het randje: ISO 500, 1/15, f/4, 105 mm.
Waarom vind je dit een showcase-waardige foto? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hahn schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:31:
[...]

Omdat Neo 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Hahn schreef op zondag 14 januari 2018 @ 01:31:
[...]

Vanwege de sfeer. Zonder een complete studio op te bouwen en in scene te zetten is dit een straatfoto die de kenmerkende elementen van deze locatie in beeld brengt en de altijd aanwezige drukte weg filtert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Karel V schreef op maandag 15 januari 2018 @ 06:53:
[...]

Vanwege de sfeer. Zonder een complete studio op te bouwen en in scene te zetten is dit een straatfoto die de kenmerkende elementen van deze locatie in beeld brengt en de altijd aanwezige drukte weg filtert.
De sfeer kan ik me enigszins indenken, maar je studio-argument klinkt mij een beetje als achteraf erbij bedacht :+

Ik vind het een geinig plaatje, maar ik vind 'm eerder naar snapshot neigen dan naar showcase. Kadering is heel centraal, de straat is nat en ze zitten met een paraplu op, maar ik kan geen druppel regen bekennen die aan het vallen is. De (slecht)getekende Neo verstoort voor mij een beetje het ouderwets-ogende sfeertje. En op groot formaat vind ik 'm niet bijster scherp (waarschijnlijk vanwege de lage sluitertijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15

Royz

Kleurenblind!!

Dit is tevens denk ik ook de reden dat de laatste post uit 2016 komt :). Niemand durft meer iets te plaatsen

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 21:36

CasGas

.

Royz schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:36:
Dit is tevens denk ik ook de reden dat de laatste post uit 2016 komt :). Niemand durft meer iets te plaatsen
Ik ben het wel met @Hahn eens, het is meer een snapshot, ik persoonlijk zou de foto eerst maar eens in [Verzamel] Solo testcasefoto's - om van te leren. deel 15 proberen voordat ik het hier neer zou zetten.

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Royz schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:36:
Gewoon doen. Als je ergens trots op ben plaats je hem gewoon.

Dit is misschien een van mijn mooiste foto's.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3853/33719076586_289ca81b3c_c.jpgIMGP5770.jpg by Thom van Oijen, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

@Heilige Kaas
Hele mooi foto, fijne kleuren

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montana

Montana

Mother

Mother, do you think they'll drop the bomb?
Mother, do you think they'll like this song?
Mother, do you think they'll try to break my balls?
Ooh, aah, mother, should I build the wall?
Mother, should I run for president?
Mother, should I trust the government?
Mother, will they put me in the firing line?
Ooh, aah, is it just a waste of time?
(quote Pink Floyd)

Dark Animal Portrait | Apenheul

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4710/25840552188_65595f809b_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ben normaal wel fan van je foto's, maar hier kan ik geen chocola maken van de ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana

Montana

Toff schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 00:42:
[...]

Ben normaal wel fan van je foto's, maar hier kan ik geen chocola maken van de ogen?
Ik ga er vanuit dat je de kleur van de ogen in dit geval bedoeld. Tja daar kan ik niets aan doen
en heeft ook niets met de foto of met de bewerking te maken. Dat hebben de apen nu eenmaal.

https://www.nrc.nl/nieuws...n-oogwit-11314071-a179654

Als je redelijk dichtbij fotografeert valt het pas goed op. Het is mij al vaker gevraagd of de gorilla etc. op de foto een oogziekte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Montana schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:25:
[...]
Ik ga er vanuit dat je de kleur van de ogen in dit geval bedoeld.
Nee, het is mij bekend dat apen weinig tot geen oogwit hebben. Het is meer dat ik bij deze aap niet goed kan zien waar irissen en pupillen zich bevinden. Op de meeste foto's van apen, ook die van jou in het dierenfototopic, kijken de apen meer in de camera, waardoor een prettiger beeld ontstaat.
Nu de aap - verbaasd of verschrikt? - ergens anders naar kijkt, zou ik ook graag zien waar naar, maar dat past dan weer niet bij jouw donkere stijl natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Toff schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 15:01:
[...]

Nee, het is mij bekend dat apen weinig tot geen oogwit hebben. Het is meer dat ik bij deze aap niet goed kan zien waar irissen en pupillen zich bevinden. Op de meeste foto's van apen, ook die van jou in het dierenfototopic, kijken de apen meer in de camera, waardoor een prettiger beeld ontstaat.
Nu de aap - verbaasd of verschrikt? - ergens anders naar kijkt, zou ik ook graag zien waar naar, mar dat past dan weer niet bij jouw donkere stijl natuurlijk.
Ik denk dat het juist de bedoeling is dat de aap verbaasd of verschrikt lijkt. De hand voor z'n mond versterkt dat alleen maar.

Verder een sterke plaat maar ben het eens dat het niet je beste is uit deze serie. Ook heb ik het gevoel dat ik graag wel iets anders van je zou willen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Hahn schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:20:
[...]
De sfeer kan ik me enigszins indenken, maar je studio-argument klinkt mij een beetje als achteraf erbij bedacht :+

Ik vind het een geinig plaatje, maar ik vind 'm eerder naar snapshot neigen dan naar showcase. Kadering is heel centraal, de straat is nat en ze zitten met een paraplu op, maar ik kan geen druppel regen bekennen die aan het vallen is. De (slecht)getekende Neo verstoort voor mij een beetje het ouderwets-ogende sfeertje. En op groot formaat vind ik 'm niet bijster scherp (waarschijnlijk vanwege de lage sluitertijd).
Ik kan me aan de hand van je uitleg wel voorstellen dat je dit geen showcase vind. Ik had het niet zien aankomen, maar het is blijkbaar een foto waarvan je zegt: ''you love it, or you hate it''.
Ik denk alleen dat je voor een showcase de lat te hoog legt. Als ik lees wat je zoal in een beeld had verwacht, denk ik toch echt dat je van de straat een studio setting moet maken. Regen en scherpte zijn elkaars tegenpolen. Zeker bij weinig licht moet je de scherptediepte beperken en worden de regendruppels een waas in je foto. Ik vind dat ik er gezien de omstandigheden het maximale uit gehaald heb en zorgvuldig alle voetgangers uit beeld heb zien te houden met net dat ene moment waarop de lamp, links in beeld, aanstaat.
Ik kan me best voorstellen dat je de reclame afschuwelijk vind. Persoonlijk vind ik het juist beeld aanvullend omdat het daar even kenmerkend is als een rode telefooncel in Londen. Je kan de nattigheid afschuwelijk vinden. Het zorgt ondertussen voor de weerspiegeling van de koets in de natte straat. Ik vind al die elementen zo sterk samenkomen dat het voor mij mijn beste sfeerfoto van het afgelopen jaar is.

edit:
Waarschijnlijk is de sfeer die ik uit de foto vind spreken ook gelijk mijn valkuil. Wat ik er zo sterk aan vind zegt de ander totaal niets omdat die er niet bij is geweest

[ Voor 5% gewijzigd door Karel V op 16-01-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Karel V schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:53:
[...]

Ik kan me aan de hand van je uitleg wel voorstellen dat je dit geen showcase vind. Ik had het niet zien aankomen, maar het is blijkbaar een foto waarvan je zegt: ''you love it, or you hate it''.
Ik denk alleen dat je voor een showcase de lat te hoog legt. Als ik lees wat je zoal in een beeld had verwacht, denk ik toch echt dat je van de straat een studio setting moet maken. Regen en scherpte zijn elkaars tegenpolen. Zeker bij weinig licht moet je de scherptediepte beperken en worden de regendruppels een waas in je foto. Ik vind dat ik er gezien de omstandigheden het maximale uit gehaald heb en zorgvuldig alle voetgangers uit beeld heb zien te houden met net dat ene moment waarop de lamp, links in beeld, aanstaat.
Ik kan me best voorstellen dat je de reclame afschuwelijk vind. Persoonlijk vind ik het juist beeld aanvullend omdat het daar even kenmerkend als een rode telefooncel in Londen. Je kan de nattigheid afschuwelijk vinden. Het zorgt ondertussen voor de weerspiegeling van de koets in de natte straat. Ik vind al die elementen zo sterk samenkomen dat het voor mij mijn beste sfeerfoto van het afgelopen jaar is.
En ik vind niet dat ik die lat heel hoog leg, dit topic heeft foto's die voor mij velen malen beter zijn.

Dat jij het beste uit de situatie hebt gehaald spreek ik niet tegen, maar 'het beste van een bepaalde situatie' is niet altijd direct gelijk aan 'een geweldige foto'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Karel V schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:53:
[...]
Ik vind al die elementen zo sterk samenkomen dat het voor mij mijn beste sfeerfoto van het afgelopen jaar is.
Op die sfeer is nog wel iets af te dingen, IMHO. Je ziet hier een toeristische koetstaxi (let op de oranje zendantenne en het spiraalsnoer van de microfoon), die waarschijnlijk staat te wachten bij een standplaats (paal met kleine bordjes). Als fotograaf heb je dus alle gelegenheid, om hier iets bijzonders van te maken. Ik vind de compositie hiet niet ideaal, bijvoorbeeld omdat de paardenhoofden tegen de lichte reclamezuil niet mooi afsteken. Een bewegende koets, waarbij met name de paardenbenen niet stokstijf naast elkaar staan, zou voor miij de waarde van de foto ook verhogen. Verder valt er nog wel wat te winnen in de nabewerking. Het licht op de (kerk?)deur enzo rechts, zou je bijvoorbeeld wat kunnen verminderen, waardoor de koets er wat meer uit zou springen. De scherpte van je foto is niet echt super, maar dat maakt voor de sfeer niet zo veel uit. Wel zou ik graag de regen beter zien. Heb je ook geprobeerd om wat in te flitsen? Dat kan soms net wat regendruppels bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Toff schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:45:
[...]

Op die sfeer is nog wel iets af te dingen, IMHO. Je ziet hier een toeristische koetstaxi (let op de oranje zendantenne en het spiraalsnoer van de microfoon), die waarschijnlijk staat te wachten bij een standplaats (paal met kleine bordjes). Als fotograaf heb je dus alle gelegenheid, om hier iets bijzonders van te maken. Ik vind de compositie hiet niet ideaal, bijvoorbeeld omdat de paardenhoofden tegen de lichte reclamezuil niet mooi afsteken. Een bewegende koets, waarbij met name de paardenbenen niet stokstijf naast elkaar staan, zou voor miij de waarde van de foto ook verhogen. Verder valt er nog wel wat te winnen in de nabewerking. Het licht op de (kerk?)deur enzo rechts, zou je bijvoorbeeld wat kunnen verminderen, waardoor de koets er wat meer uit zou springen. De scherpte van je foto is niet echt super, maar dat maakt voor de sfeer niet zo veel uit. Wel zou ik graag de regen beter zien. Heb je ook geprobeerd om wat in te flitsen? Dat kan soms net wat regendruppels bevriezen.
Toff, ik vind je opmerkingen sterk beargumenteerd over de lichte achtergrond, de reclamezuil, het inflitsen en de beweging van de paarden en daar kan ik me wel in vinden.
In de link die je stuurt zie je een foto met rechtsachter precies de kerk die ik op de foto heb gezet.
De rij is, zoals je die daar ziet, de plek waar die normaal gesproken zo ongeveer eindigt. Toevalligerwijze stopte nu een koets vlak naast de kerk. Vrij uniek dus. Rechts en links, net buiten beeld, staan mensen te schuilen onder de inham van de kerkdeuren. Dit is het enige beeld zonder mensen die er doorheen wandelen. Het inflitsen is een goede tip, helaas heeft de 6D geen ingebouwde flitser. Komt nog bij dat de regendruppels op de lens ondervangen zijn door onder een parasol te staan en de camera gestabiliseerd is door met beide armen stevig op een tafeltje te leunen. Alles bij elkaar lijkt het allemaal wat gemakkelijker dan het in werkelijkheid is.
Bewegende benen van de paarden en iets voor de zuil gefotografeerd zou voor het plaatje wel idealer zijn maar vereist ook dat je als fotograaf de tijd hebt om hier op regelmatige basis terug te komen met meer dan alleen een camera met lens en dan is de regenbui al lang en breed voorbij getrokken tenzij je die momenten er speciaal voor uitkiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Karel V schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:22:
[...]

Toff, ik vind je opmerkingen sterk beargumenteerd over de lichte achtergrond, de reclamezuil, het inflitsen en de beweging van de paarden en daar kan ik me wel in vinden.
In de link die je stuurt zie je een foto met rechtsachter precies de kerk die ik op de foto heb gezet.
Ik stuurde geen link naar een ander foto, maar een naar het touristische karakter van het door jou gefotografeerde object.
Je had best een paar passen naar rechts kunnen lopen, bijvoorbeeld, om de paardenhoofden los te maken van de reclamezuil. Een goed "showcase" foto mag best een half uurtje kosten om te maken hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:23

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tijdje geleden een clematis gekocht. Leek het lange tijd niet te gaan doen maar inmiddels heeft hij het tegendeel bewezen. Wilde eigenlijk geen foto ervan maken maar hij was nu zo mooi geworden dat ik het niet kon laten....

Vond hem vooral mooi vanwege het contrast tussen rood en groen. Daarnaast wilde ik een minimalistische plaat dus een simpele egale achtergrond.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4722/39819603911_4593aa5233_z_d.jpg
Four Headed Dragon @ Flickr

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
sys64738 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:38:
Tijdje geleden een clematis gekocht. Leek het lange tijd niet te gaan doen maar inmiddels heeft hij het tegendeel bewezen. Wilde eigenlijk geen foto ervan maken maar hij was nu zo mooi geworden dat ik het niet kon laten....

Vond hem vooral mooi vanwege het contrast tussen rood en groen. Daarnaast wilde ik een minimalistische plaat dus een simpele egale achtergrond.

[afbeelding]
Four Headed Dragon @ Flickr
Heel knap van je, om een clematis te kopen, waar een amaryllis uit komt. ;)
In het analoge tijdperk heb ik weleens geprobeerd, om een "schone" dia van amarylllissen te schieten, wat nog best een opgave was. Tegenwoordig is het opschonen van de achtergrond een digitale peulenschil.
Je bloem staat er best netjes op, daar ligt het niet aan, maar ik word er niet warm van. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Toff schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:46:
[...]

Heel knap van je, om een clematis te kopen, waar een amaryllis uit komt. ;)
In het analoge tijdperk heb ik weleens geprobeerd, om een "schone" dia van amarylllissen te schieten, wat nog best een opgave was. Tegenwoordig is het opschonen van de achtergrond een digitale peulenschil.
Je bloem staat er best netjes op, daar ligt het niet aan, maar ik word er niet warm van. Sorry.
Hmmm. Ik zit weer lekker op te letten. De clematissen in mijn tuin zien er inderdaad heel anders uit 8) En inderdaad, er zijn wel wat dingen opgeschoond in de achtergrond.... Lang leve Lightroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
Vorig jaar ben ik een paar maanden naar zuid oost Azië geweest. Vele foto's en video's gemaakt maar nog niet echt tot een concreet resultaat gekomen om het te presenteren, de selectie aan foto's is te divers denk ik voor een apart showcase topic. Dus dan zo af en toe een enkele foto selecteren.

Over de foto. Deze is genomen in het backpackersdistrict in Ho Chi Minh City. Op dit punt heb ik een half uur staan wachten op een mooi moment. Dit omdat de gezichten van mensen precies goed belicht werden door die lamp rechts, de kleurcombinatie van de gebouwen en de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/800/39662376050_8d87f8158e_c.jpgSelling streetfood in Vietnam by walletje-w, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Voor mij is dit nog net geen showcase-foto eigenlijk. Kleuren en moment zijn mooi, maar de lucht vind ik veel te uitgebeten en trekt nu mijn aandacht, omdat het zo licht is.

Als je dat zou kunnen corrigeren, en de lichte overbelichting op de 'hoofdpersoon' wat zou verminderen, dan zou ik het denk ik wel een showcase-foto vinden :)

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 15-04-2018 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Hahn schreef op zondag 15 april 2018 @ 15:30:
Voor mij is dit nog net geen showcase-foto eigenlijk. Kleuren en moment zijn mooi, maar de lucht vind ik veel te uitgebeten en trekt nu mijn aandacht, omdat het zo licht is.

Als je dat zou kunnen corrigeren, en de lichte overbelichting op de 'hoofdpersoon' wat zou verminderen, dan zou ik het denk ik wel een showcase-foto vinden :)
Poeh, ik vind dit een beetje een gekke reactie eigenlijk.

Deze foto zit vol met verhaal (imho het belangrijkste), is scherp, goede bewuste centraal compositie, mooie kleuren, duidelijk focus punt (de vrouw die je aankijkt) en daarnaast bied de context nog meerdere verhalen aan waardoor je als kijker context krijgt bij wat er zich afspeelt in deze straat: De backpacker in de achtergrond, de was die hangt te drogen, de ventilator die in de publieke ruimte hangt en de vermagerde mensen die verveeld zitten te zitten. Als een uitgebeten lucht en lichte overbelichting op de hoofdpersoon een foto weerhouden van een showcase waardige foto dan snap ik het niet meer en zal ik nooit meer een showcase waardige foto posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
walletje-w schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:06:
[...]

Poeh, ik vind dit een beetje een gekke reactie eigenlijk.

Deze foto zit vol met verhaal (imho het belangrijkste), is scherp, goede bewuste centraal compositie, mooie kleuren, duidelijk focus punt (de vrouw die je aankijkt) en daarnaast bied de context nog meerdere verhalen aan waardoor je als kijker context krijgt bij wat er zich afspeelt in deze straat: De backpacker in de achtergrond, de was die hangt te drogen, de ventilator die in de publieke ruimte hangt en de vermagerde mensen die verveeld zitten te zitten. Als een uitgebeten lucht en lichte overbelichting op de hoofdpersoon een foto weerhouden van een showcase waardige foto dan snap ik het niet meer en zal ik nooit meer een showcase waardige foto posten.
Volgens mij reageer je nu een beetje vanuit emotie. Wat ik ook wel kan snappen, want jij hebt veel moeite gedaan voor deze foto, en dan 'kraak ik 'm af' (ik hoopte dat ik opbouwende kritiek gaf, maar aangezien je het een gekke reactie vond, is dat blijkbaar niet gelukt).

Een showcase-foto is voor mij een foto waarvan je bij het zien "wow" denkt of zegt, en waar technisch gezien eigenlijk weinig direct aan lijkt te mankeren. Dat had ik niet bij deze foto. Ik vind het een leuke foto, maar de lucht en de overbelichting vielen mij direct op en deden afbreuk voor mij.

En let wel: dit is enkel mijn mening, niet te dramatisch over doen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:00

Grozno

acts without consequence!

@walletje-w Als je hier een foto post, dan weet je dat er kritisch gekeken wordt. De kritiek die je krijgt is opbouwend van aard, dus ik wil je vragen het ook als zodanig te ontvangen.

Wat mij betreft blijft de foto staan, al is er technisch het nodige op aan te merken, het is wel een goed voorbeeld van een straatfoto.
De punten die je noemt vind ik niet direct een kracht van je foto. Om de backpacker als subonderwerp te zien, vind ik de scherptediepte niet groot genoeg. De was die te drogen hangt lijkt me niet per se bijzonder, net als de mensen die daar gewoon zitten.
Daarnaast vind ik de scooter aan de rechter kant storend in de compositie.

[ Voor 11% gewijzigd door Grozno op 15-04-2018 17:17 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Ik reageerde zeker een beetje overdreven ;)
Het punt wat ik voornamelijk duidelijk probeerde te maken is dat een foto technisch niet perfect hoeft te zijn voor een showcase waardige foto. Foto's met een verhaal erin zien we al juist zo weinig voorbij komen op Tweakers, vaak zijn het mooie plaatjes die technisch steeds vaker kloppen. Maar dat is de basis en niet waar het moet stoppen naar mijn mening. Ik was/ben dus heel duidelijk van mening dat deze foto de juiste balans heeft tussen technisch goed uitgevoerd en een verhaal (wat belangrijk is bij straatfotografie), anders had ik hem ook zeker niet geplaatst in dit topic.

Dan zijn er nog genoeg foto's waar het technisch wel perfect moet kloppen (zoals bij veel landschap foto's) maar daar moet het niveau van technische perfectie ook verder omhoog naar mijn mening om het gemis aan een verhaal te corrigeren. (dit gemis is juist een sterkte en zwaktebod van dergelijke foto's en beide waardeer ik ook ontzettend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
walletje-w schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:22:
Ik reageerde zeker een beetje overdreven ;)
Het punt wat ik voornamelijk duidelijk probeerde te maken is dat een foto technisch niet perfect hoeft te zijn voor een showcase waardige foto.
Ik ben het eens met je dat een foto technisch gezien niet perfect hoeft te zijn. Met als 'mits' dat technische tekortkomingen niet te veel afbreuk moeten doen. En dat doen deze tekortkomingen voor mij wel.

Dat jij dat niet vindt en je 'm op deze manier ook al een showcase vindt, helemaal prima, dat is jouw mening.

Maar ik denk dat we het wel eens kunnen zijn over dat als de lucht niet puur wit was, dat 'ie nóg wat beter was geweest, toch? En volgens mij is dat prima voor elkaar te krijgen met een beetje nabewerking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Hahn schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:39:
[...]

Ik ben het eens met je dat een foto technisch gezien niet perfect hoeft te zijn. Met als 'mits' dat technische tekortkomingen niet te veel afbreuk moeten doen. En dat doen deze tekortkomingen voor mij wel.

Dat jij dat niet vindt en je 'm op deze manier ook al een showcase vindt, helemaal prima, dat is jouw mening.

Maar ik denk dat we het wel eens kunnen zijn over dat als de lucht niet puur wit was, dat 'ie nóg wat beter was geweest, toch? En volgens mij is dat prima voor elkaar te krijgen met een beetje nabewerking :)
Dat ben ik zeker met je eens. Helaas is dat niet meer mogelijk met een beetje nabewerking, die lucht is compleet uitgebeten, meer dynamisch bereik zit er niet in de sensor. Of ik moet er een nieuwe lucht in photoshoppen, maar dat gaat me te ver ;)

En idd andere meningen. Dat waardeer ik ook. De kritiek is terecht, dat is het hele punt niet. Ik maakte me alleen zorgen dat we als forum ook de andere kant van fotografie blijven waarderen. Het probleem met het verhaal in een foto is inderdaad dat de maker veel meer context heeft en dat er nog meer subjectiviteit bij komt kijken. Maar dat is wel een groot deel van de kunst van fotografie. Ik kan genoeg prachtige gewaardeerde foto's van professionals laten zien waar grof geld voor geboden wordt die technisch niet perfect zijn. En de andere kant is ook waar, genoeg technisch perfecte foto's van de tempels in Cambodja of de Eiffeltoren in Parijs, die zul je al genoeg vinden op ansichtkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30

Moofnor

King of my castle

Laat ik allereerst zeggen dat ik het wel degelijk een mooie foto vind, vooral op groot formaat lange tijd blijven kijken.

Maar ik kan mij ook wel vinden in het gegegeven commentaar. Heel simpel gedacht: Kun je de foto niet verder croppen? Links tot de deurpost, rechts tot randje was. Volgens mij haal je dan in 3:2 heel wat van de lucht weg, en blijft eigenlijk al het belangrijke behouden.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:46
Ik vind de foto hier wel passen. Ok, misschien mag je die lucht een tikje donkerder maken (highlights in dat stukje terughalen), maar verder: puike plaat!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ik zat net ongeveer hetzelfde te denken als @Moofnor . Verder kudos @walletje-w , dat hij na bijna 3 maanden een foto plaatst hier. Beter een misschien-net-niet foto, dan helemaal geen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@walletje-w Hele mooi plaat. Gebeurt lekker veel en duidelijk en mooi onderwerp. Maar ik ben het ook eens met die comments over lucht. De te felle lucht en highlights leiden helaas best wel af. Dus even in PS of LR je highlights wat dimmen. En misschien even met een darkening brush over je lucht gaan en hij wordt nog mooier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 13:27
Maar mezelf eens voor de leeuwen gooien. ;)

Zelf erg tevreden over onderstaand straafoto uit de metro van Parijs.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48530199467_bc8f525a0f_c.jpgStreet_Paris_Metro by Roger Wilco, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Mooi! Fijne abstracte compositie en goed lijnenspel. Lekkere sfeer en de kleuren werken ook goed. Bovenkant kan voor sommige mensen wat groot zijn maar ik denk dat dit juist bijdraagt aan de sfeer doordat het de persoon kleiner maakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Dit topic maar weer eens wat nieuwe leven inblazen en op aanraden van @Toff mijn foto (ook) hier toevoegen.

Maar eest natuurlijk...

@MRIdev Hele mooi plaat. Die schim maakt het lekker mysterieus en dat ruwe van het metaal en weinig kleur geven hem extra sfeer. Wel denk ik dat hij nog mooier wordt als je hem vanaf de linker bovenhoek in-cropt tot het witte van het plafond er net af is. Dat stukje leidt af en doet afbreuk aan de sfeer. Less is more.

En over less is more gesproken. Laatst in de vroege ochtend op pad geweest met heerlijke mist. Mist is heerlijk in het verhullen van dingen wat het makkelijker maakt om less == more platen te schieten. Hier had ik veel geluk met het windstille weer, de perfecte zonsopkomst. En als een jong eendje dan ook nog uit het riet tevoorschijn komt om naar zijn moeder toe te snellen, is het feest compleet. Erg blij met deze plaat.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49750016268_8bc9340845_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@sys64738 ik zal het eens proberen hoe de foto eruit gaat zien met je voorgestelde uitsnede.

Toffe plaat van je! Ik zag hem al voorbij komen bij de testfoto topic. Wel erg blij met de eenden, die maken het geheel compleet. Een zwerm vogels rechtsboven is natuurlijk net teveel gevraagd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:18
@MRIdev Mooie lijnen. Ben het wel eens met @sys64738 dat je hem aan de bovenkant iets mag croppen :)

@sys64738 mja, terecht dat hij zo populair is op Flickr. Superfraaie plaat! Kan zelfs geen muggenzifterij puntje vinden, dus top :)

-------------------------------

Ten tijde van de corona crisis zijn we gebonden aan thuis trainen. Dus dan moeten we de gewichten maar weer tevoorschijn halen en de elastibands. Deze foto tussendoor een keer geschoten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foLraAuOK27I55v_XT4DQROzpIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRlNaNFUehdr1lU3ZsxLyaO3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

Sjaak_Afhaak

Bleh!

hmm, ik mis een beetje de koppeling tussen je verhaal (thuissporten ivm corona), en je foto. Bovendien haal ik er als leek niet uit dat het donkerblauwe een elastiband is. Die ligt er maar een beetje rommelig bij. Toning vind ik prettig :)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zijn 'ze' lelijk? Wellicht, maar o zo essentieel. :Y
Pontificaal, dwars door de polder:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50104919753_ecb94b9e76_b.jpg
TransmissionTower01 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ehtweak Sorry dat ik het zeg, maar eerlijk gezegd weet ik niet waarom je deze foto in de showcase hebt gezet. Ook omdat je in mijn ogen beter kunt. Er zit wel wat interessants in

Onderkant van de poten zijn afgesneden en er zijn teveel storende elementen. Ik denk als je van de bovenkant een 2:3 (3:4 voor MFT ;)) uitsnede maakt dat het beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MRIdev schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:26:
@ehtweak Sorry dat ik het zeg, maar eerlijk gezegd weet ik niet waarom je deze foto in de showcase hebt gezet.
Tja, waarom?
Juist omdat hier alle elementen van de polder 'geshowcased' worden! :)
Plat, landbouw, windmolens, wolkenluchten, elektrastraten; kortom alles-in-één.
Ook omdat je in mijn ogen beter kunt. Er zit wel wat interessants in
Danku! Denk ik dan... ;)
BTW: de poten konden er niet helemaal op, vanwege de vele stekel- en prikplanten aldaar.

Maar oké, voor de fans van simpel(er) en strak(ker), de afgehakte elektriciteitsmast.
Alstublieft:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50105729327_0cff42eabc_c.jpg
TransmissionTower02 by Erik Haak, on Flickr

gelukkig ben ik lekker eigenwijs en gooi ik mezelf gewoon voor de fotoleeuwen. O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ehtweak schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:44:
[...]

Tja, waarom?
Juist omdat hier alle elementen van de polder 'geshowcased' worden! :)
Plat, landbouw, windmolens, wolkenluchten, elektrastraten; kortom alles-in-één.
dat vind ik nog geen reden. Het gaat om dit topic om kwaliteit, niet om onderwerp.
Maar oké, voor de fans van simpel(er) en strak(ker), de afgehakte elektriciteitsmast.
Alstublieft:
[Afbeelding]
En dit zou dan wel opeens showcase waardig zijn? Serieus?

nogmaals een electriciteitsmast. vind geen spannend onderwer, en dan ook nog eens in een saai perspectief gefotografeerd, met een wat mij betreft iets te donkerkerblauwe lucht (pola gebruikt oid?) geen intersante lijnen. als je nou eens van onder fotografeerde, dat levert nog leuk lijnenspel op.
voorbeeld: https://flic.kr/p/s1VsX6

maar ook die foto zou ik nooit in een showcase plaatsen.
gelukkig ben ik lekker eigenwijs en gooi ik mezelf gewoon voor de fotoleeuwen. O-)
nou gelukkig zou ik het niet noemen -O-

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ha die Frank! :+

Vooruit dan maar:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50104919688_81db6757c5_b.jpg
TransmissionTower03 by Erik Haak, on Flickr

BTW: wie bepaalt wat interessant en/of spannend is? Ik bedoel maar... O-)

Gezien de gedachtes die al eens eerder uitgesproken zijn:
ehtweak in "FV feedbacktopic" en verder...
dacht ik daar een serieuze bijdrage aan te kunnen leveren.
Maar blijkbaar vindt 'men' van niet. (?)

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 12-07-2020 23:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
@MRIdev @mrc4nl: Zoals in Beleid rondom test- en showcases aangegeven bepaalt de intentie van de poster of iets show- of testcase is. Wel of niet showcasewaardig staat dus niet ter discussie. Uiteraard zolang @ehtweak de foto's hier post omdat'ie er trots op is en ze graag wil laten zien, en niet alleen om een punt te maken :)
Let wel a.u.b. een beetje op het verzoek in de warning om het bij één foto te houden. Meerdere foto's laten zien kan in een eigen topic, en twijfelen welke je zelf het mooist vindt is dan natuurlijk weer niet de bedoeling van een showcasetopic :)

Het staat verder natuurlijk vrij om er iets van te vinden en (opbouwende) kritiek te leveren op het geposte werk :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@ehtweak @Wormaap Excuses, iets te snel met gestrekt been erin gevlogen. De woorden uit mijn vorige post neem ik terug (al gedaan). Wat ik dan wel mis in de post van ehtweak is waarom hij het zelf een showcase foto vind en dat zal ik dan volgende keer ook gaan doen ;).
ehtweak schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:44:

Danku! Denk ik dan... ;)
BTW: de poten konden er niet helemaal op, vanwege de vele stekel- en prikplanten aldaar.
Als er een storend element geweerd wordt van de foto en daardoor een belangrijk/nodig deel voor de foto ook geweerd wordt maak ik tegenwoordig die foto niet meer. Op vakanties probeerde ik foto's te maken zonder toeristen waardoor er regelmatig halve poorten oid op de foto kwamen. Daar ben ik dus van afgestapt en probeer nu maar gebruik van ze te maken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:04
Fotografie was wat weggezakt, maar dit jaar toch de camera weer meegenomen op vakantie. Dat was ook wel "nodig" met een land als Noorwegen. Schitterend land!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50208845948_476dc8506e_o.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door wisselwerking op 10-08-2020 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 08:18

jd1987

cliquefotografie.nl

@wisselwerking Fijne compositie! Ik vind de beweging van het water mooi, maar de bomen en de struiken een beetje groezelig. Iets te veel de schaduwen gelift? Mag van mij iets meer contrast/dekking in persoonlijk.

Vorig jaar reed ik naar Valensole om de lavendelvelden vast te leggen. Toen had ik helaas geen tijd meer voor de Abbey Notre-Dame de Sénanque. Dit jaar kwam ik bij toeval in Avignon terecht en vond ik nu wel de tijd om langs deze prachtige cisterciënzerabdij uit 1148(!) te rijden:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50211810056_bc1900895f_z.jpg

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 08:29

Tripl3 D

Brother in Arms

@jd1987 op zich een mooie compositie zeker met die lavendel die naar de abdij leiden, maar het HDR (althans zo komt het over) spat er wel heel erg vanaf. Ik worstel daar zelf overigens ook vaak mee. De bomen zijn hier te fake groen en de abdij ziet er ook uit of die erin is gephotoshopt.

Zou je misschien een versie kunnen doen die wat minder heftig HDR bewerkt is? (Ervan uitgaande dat dat zo is)

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

With ^^: zowel bij de foto van @jd1987 als @wisselwerking krijg ik het gevoel dat ik naar een render of een computerspel kijk. Ik weet niet precies waardoor dat komt, maar teveel bewerking van het contrast is een goede kanshebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@wisselwerking Mooie plaat maar toch mis ik een echt onderwerp. Het water met die wilde golven is erg mooi maar te klein en onder in de hoek verstopt om als hoofdonderwerp te dienen. Je oog wordt door het water mooi de foto ingeleid maar op het eindpunt mist een onderwerp. En ben met de comments hierboven eens dat ie wat overbewerkt aan voelt.

@jd1987 Erg mooie locatie. Ik zou waarschijnlijk alleen een paar baantjes naar rechts gegaan zijn zodat het bijgebouw niet zo tegen de hoek aan gelopen was. Links (tot aan die eerste boom) kunnen we wel missen. Daar is nu alleen niet zo veel meer aan te doen. Waar nog wel wat aan te doen valt, is het feit dat je (volgens mij) iets te ver bent doorgeschoten met sharpening. Het zou een mooie rustige plaat moeten zijn maar nu springen de (kunstmatige) details op je af. Iets minder sharpening/clarity zou de plaat volgens mij goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MBV schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:32:
With ^^: zowel bij de foto van @jd1987 als @wisselwerking krijg ik het gevoel dat ik naar een render of een computerspel kijk.
Tja... ;)
Heb je de foto's van Albert Dros wel eens bekeken? Over nabewerking gesproken... :+
https://www.flickr.com/photos/albertdros/

Is dat mooi? Soms wel, soms niet... Of poogt het om het mooie/indrukwekkende, wat de fotograaf ter plekke ervoer, over te brengen in de foto, getoond aan de toeschouwer?
Het blijft lastig; wat is acceptabel qua nabewerking, wat niet? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 08:29

Tripl3 D

Brother in Arms

ehtweak schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:08:
Tja... ;)
Heb je de foto's van Albert Dros wel eens bekeken? Over nabewerking gesproken... :+
https://www.flickr.com/photos/albertdros/

Is dat mooi? Soms wel, soms niet... Of poogt het om het mooie/indrukwekkende, wat de fotograaf ter plekke ervoer, over te brengen in de foto, getoond aan de toeschouwer?
Het blijft lastig; wat is acceptabel qua nabewerking, wat niet? :?
Je hebt nabewerking en nabewerking. Als ik dat account van Albert Dros bekijk dan werkt dat over het algemeen vrij goed, maar ik bij mezelf en nu ook bij de foto van deze abdij van @jd1987 dat dat niet altijd lekker uitpakt. Vermoedelijk is het deels smaak, maar ook een kwestie van uitproberen wat wel en niet werkt.

Ik gebruik zelf Aurora HDR 2018 en daar zitten zoveel mogelijkheden in, dat ik af en toe niet meer weet wat ik er allemaal mee kan bereiken.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• MRIdev
@wisselwerking Ik vind het een mooie plaat. De langere sluitertijd werkt goed, stromend water zonder dat alle structuur van het water weg is. Kleuren van de bomen vind ik matig.

@jd1987 Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen omtrent de nabewerking. Verder prima, maar zelf had ik hem misschien vanaf een wat lager standpunt genomen.

• Toff

Toff

FP ProMod
@jd1987 Het radioactieve lichtgroen is naar mijn smaak iets overdreven, maar verder een prima foto voor op een fles parfum, al zie ik daar eigenlijk nooit etiketten op.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Het is hier geen testcase
Het doel is om hier foto's te plaatsen van goeie technische, originele en creatieve kwaliteit. Twijfel je er zelf al over, post hem dan niet: het publiek is nog kritischer dan jij ;)
Onderbouw kritiek op andermans foto. Dat geldt óók voor positieve kritiek!
Eén foto per post! Dus ook niet binnen een kort tijdsbestek meerdere posts achter elkaar.
Houd rekening met de breedte van het forum, maximaal 800px! Eventueel linken naar een grotere versie.

Foto weg? Dan is hij waarschijnlijk verplaatst naar Solo testcasefoto's - om van te leren of verwijderd omdat 'ie breder dan 800px was.