ND filter?? Nee, die blokkeert licht, dat lijkt me juist níet de bedoeling
Geen enkele filter gebruiken, want als je al op 16mm een langere sluitertijd hebt dan 25 secs heb je de sterren al niet meer scherp.
Ik heb zelf nog maar weinig van dit soort foto's gemaakt, en diegene die ik heb zijn zeker niet zo crispy als die van HMJ.
FOTO
Ik heb het gedaan met een Canon 6D in Schotland (geen lichtvervuiling):
- single exposure
- 16mm, f/4 (kan helaas niet wijder)
- focus iets vóór oneindig
- ISO6400
- 30 sec
- voorgrond met telefoonzaklamp belichten
Wat ik ervaar is dat je toch een snellere sluitertijd moet hebben om de sterren scherp te krijgen.
Dus als je een f/2.8 UWA zou hebben, dan zou je al naar 15 sec kunnen gaan.
Die Irix 15/2.4 lens lijkt me dan nog beter, dan zou je ISO3200 kunnen gebruiken.
Als je een DSLR hebt met een goeie (FF) sensor, dan scheelt het toch wel hoor. Dan kun je namelijk echt gebruik maken van die hogere iso's. ISO3200 en 6400 is geen probleem, alhoewel mijn ervaring is geweest dat je beter ISO3200 kunt nemen; het ruispatroon van de 6D is wel aangenaam, maar ja, je wilt liever toch een crispy foto hebben.
Mijns inziens (en ik heb er te weinig ervaring mee) is het moeilijk om met een single exposure zo'n foto als HMJ te maken, maar volgens mij krijgt hij het wél voor elkaar.
Ik heb verder ook geen photoshop skills, dus vanuit dit perspectief benader ik dat, dus volgens mij kun je met multi exposures een veel beter resultaat krijgen. Alleen geen idee hoe dat te doen zonder PS-skills
EDIT: ik zie net dat de foto van HMJ ook 'slechts' 1000x1600 pixels is en als ik dit formaat bekijk, dan haal ik dezelfde resultaten. Sterren zijn ook niet helemaal scherp, maar goed genoeg.
ISO5000, 30sec...ongeveer de settings die ik ook gebruik. Met highligts, contrast, blacks en clarity de sterrenhemel laten 'poppen', luminance noise op +35, en dan met een extra noise brush/grad nog meer weghalen uit de lucht.
Oh maar die lens wat hij heeft
[
Voor 14% gewijzigd door
Deathchant op 18-08-2016 10:55
]