Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Destianto schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:06:
ik ben momenteel in het bezit van een Macbook Pro retina (2013) waar ik voornamelijk mijn foto's op bewerk samen met een Wacom Intuos Pro. De bestanden worden gesychroniseerd met een iMac 5K, en de (huids)kleuren op de iMac zien er veel verzadiger uit.

Ik weet nu echter niet welk scherm correcte kleurweergave heeft.

Hebben jullie je scherm gekallibreerd of hier ervaringen mee? Zit nu een beetje te twijfelen wat ik moet doen.
Daarvoor kalibreer je ook, beide schermen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Heb je dat zelf ook gedaan? Welke product heb je gekocht en hoe zijn de ervaringen?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

X-Rite i1 doet het voor mij prima. Er zal altijd wel verschil blijven tussen twee schermen, maar je kunt het erg dicht bij elkaar krijgen verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Hoe zit het met de Hotshots Q1 2017?:9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:14
Gefeliciteerd @Ventieldopje met je verjaardag :)
(als ik het taartje bij je profiel mag geloven althans ;) )

[ Voor 37% gewijzigd door PdeBie op 20-04-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Destianto schreef op maandag 10 april 2017 @ 15:49:
Heb je dat zelf ook gedaan? Welke product heb je gekocht en hoe zijn de ervaringen?
Jep, met een X-Rite i1 Display Pro :)
Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:02:
X-Rite i1 doet het voor mij prima. Er zal altijd wel verschil blijven tussen twee schermen, maar je kunt het erg dicht bij elkaar krijgen verwacht ik.
Dat komt voornamelijk voor als je twee verschillende schermen hebt waarvan een met een kleinere gamut en/of minder contrast. Al kun je ze dan alsnog wel gelijk krijgen door het betere scherm te kalibreren naar de mogelijkheden van je mindere scherm, de vraag is of je dat wil :X
PdeBie schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:50:
Gefeliciteerd @Ventieldopje met je verjaardag :)
(als ik het taartje bij je profiel mag geloven althans ;) )
Thanks! Die klopt inderdaad :*)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 09:41
heeft iemand recentelijk nog met een statief (in de handbagage) gevlogen? Ik heb het KLM gevraagd en die zeggen dat het mag, maar ik kan me herinneren dat er een tijdje geleden een punt was dat zelfs een selfiestick al een wapen kon zijn en niet mee aan boord mag, laat staan een alu tripod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 21:08

Don Quijote

El Magnifico

Donderdag gaan mijn vrouw en ik beginnen aan een 100 dagen durende road trip door de US. Doel is uiteindelijk om alle staten in de US te hebben bezocht. Ik heb hier van eerdere trips soms wel een Testcase gemaakt (Florida, New England, New York 1, New York 2) en uiteraard wil ik ook deze trip weer graag delen!

Ik weet nog niet helemaal wat het meest geschikte format is voor het forum. Een groot verzamel topic, waar ik gedurende de drie maanden updates plaats. Of gewoon af en toe individuele testcases wanneer ik voldoende foto's heb. Moderators is dat eerste überhaupt toegestaan? Want dat zal het al snel over de max toegestane hoeveelheid foto's gaan?

Daarnaast, zoals een echte zichzelf te serieus nemende millennial het betaamt, heb ik ook maar een blog in elkaar gedraaid. Voordegene die het boeiend lijkt om ook buiten alleen de foto's wat ervaringen te lezen: www.forksintheroad.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

DivWhis schreef op woensdag 26 april 2017 @ 05:29:
Donderdag gaan mijn vrouw en ik beginnen aan een 100 dagen durende road trip door de US. Doel is uiteindelijk om alle staten in de US te hebben bezocht. Ik heb hier van eerdere trips soms wel een Testcase gemaakt (Florida, New England, New York 1, New York 2) en uiteraard wil ik ook deze trip weer graag delen!

Ik weet nog niet helemaal wat het meest geschikte format is voor het forum. Een groot verzamel topic, waar ik gedurende de drie maanden updates plaats. Of gewoon af en toe individuele testcases wanneer ik voldoende foto's heb. Moderators is dat eerste überhaupt toegestaan? Want dat zal het al snel over de max toegestane hoeveelheid foto's gaan?

Daarnaast, zoals een echte zichzelf te serieus nemende millennial het betaamt, heb ik ook maar een blog in elkaar gedraaid. Voordegene die het boeiend lijkt om ook buiten alleen de foto's wat ervaringen te lezen: www.forksintheroad.nl
Tweakblog ?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:13
Tweakblog is denk ik wel het handigste voor het continu plaatsen van foto's. Zo nu en dan een testcase plaatsen met een paar staten en ongeveer 12 foto's per topic is het handigste voor op het forum.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

DivWhis schreef op woensdag 26 april 2017 @ 05:29:

Per uitzondering mag je van mij best een testcase maken met telkens 12 fotos Max per serie. En dan in die zelfde testcase een stukje later weer maximaal 12 fotos plaatsen in een serie. Je maakt dus eigenlijk losse testcases, maar door het in 1 topic te houden maak je tegelijk ook 1 totaalbeeld.
Maar ga het dan wel seriematig per keer doen. Niet meerdere posts van jou achter elkaar met telkens 12 fotos erin. Dus maak steeds een selectie van Max 12 en wacht dan weer op responses van de andere users.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
FYI:

ExifTool by Phil Harvey is weer eens geüpdatet.
V 10.50

http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Features
•Powerful, fast, flexible and customizable
•Supports a large number of different file formats
•Reads EXIF, GPS, IPTC, XMP, JFIF, MakerNotes, GeoTIFF, ICC Profile, Photoshop IRB, FlashPix, AFCP, ID3 and more...
•Writes EXIF, GPS, IPTC, XMP, JFIF, MakerNotes, GeoTIFF, ICC Profile, Photoshop IRB, AFCP and more...
•Reads and writes maker notes of many digital cameras
•Decodes a riddle wrapped in a mystery inside an enigma
•Numerous output formatting options (including tab-delimited, HTML, XML and JSON)
•Multi-lingual output (cs, de, en, en-ca, en-gb, es, fi, fr, it, ja, ko, nl, pl, ru, sv, tr, zh-cn or zh-tw)
•Geotags images from GPS track log files (with time drift correction!)
•Generates track logs from geotagged images
•Shifts date/time values to fix timestamps in images
•Renames files and organizes in directories (by date or by any other meta information)
•Extracts thumbnail images, preview images, and large JPEG images from RAW files
•Copies meta information between files (even different-format files)
•Reads/writes structured XMP information
•Deletes meta information individually, in groups, or altogether
•Sets the file modification date (and creation date in Mac and Windows) from EXIF information
•Supports alternate language tags in XMP, PNG, ID3, Font, QuickTime, ICC Profile, MIE and MXF information
•Processes entire directory trees
•Creates text output file for each image file
•Creates binary-format metadata-only (MIE) files for metadata backup
•Automatically backs up original image when writing
•Organizes output into groups
•Conditionally processes files based on value of any meta information
•Ability to add custom user-defined tags
•Support for MWG (Metadata Working Group) recommendations
•Recognizes thousands of different tags
•Tested with images from thousands of different camera models
•Advanced verbose and HTML-based hex dump outputs

Zowel Windows als Mac OS X versies beschikbaar.

Update history sinds vorige productie release:
Apr. 20, 2017 - Version 10.50 (production release)
•Decode a new Pentax tag (thanks Andras Salamon)
•Improved decoding of Olympus DriveMode (thanks Herbert Kauer)
•Improved handling of errors from utime when setting file times
•Fixed potential hang problem when reading corrupted QuickTime metadata
•Fixed problem deleting duplicate EXIF tags when writing other tags at the same time

Apr. 10, 2017 - Version 10.49
•Added "DateFmt" utility function for use in advanced formatting expressions
•Added a new Sony/Minolta LensType (thanks LibRaw)
•Decode a new Panasonic tag
•Fixed problem decoding Sony VariableLowPassFilter values (thanks Jos Roost)
•Fixed problem setting XMP:About when creating new XMP in a file
•Fixed an incorect Pentax DriveMode value (thanks Andras Salamon)
•API Changes ◦Allow access to the advanced formatting expression via a new ExifTool "FMT_EXPR" member variable

Apr. 3, 2017 - Version 10.48
•Added some new FujiFlashMode values (thanks Albert Shan)
•Added a new Sony LensType (thanks Jos Roost)
•Added a new Canon LensType (thanks LibRaw)
•Added a new CanonModelID and minor changes to some others (thanks Dmitry)
•Decode two Pentax tags and added a number of new values for other Pentax tags (thanks Andras Salamon)
•Decode a new Sony tag (thanks Jos Roost)
•Improvements to the experimental Validate feature
•Fixed problem which could cause hang when reading bad PPT documents

Mar. 20, 2017 - Version 10.47
•Added read support for JSON-format files
•Added two new Sony/Minolta lenses (thanks Jos Roost)
•Added a number of new Pentax tag values
•Decode a new Canon CR2 tag (thanks Ed Hannon)
•Decode WB information for Canon 800D (thanks LibRaw)
•Improved config_files/photoshop_paths.config to indicate start of paths
•Attempt to validate new file names in Windows before renaming images
•Experimental Validate feature no longer warns about Windows XP tags
•Fixed problem extracting layer information from very large PSD/PSB files

Mar. 8, 2017 - Version 10.46
•Moved Mac System tags from the Extra table into a new MacOS group and added ability to extract them by requesting the MacOS group
•Updated QuickTime GenreID list (thanks François Bonzon)
•Fixed "Invalid xref" problem when reading some PDF files
•Fixed error in Minolta lens list (thanks Jos Roost)
•Fixed minor problem with -U option generating Unknown tags for some known bytes in variable-sized strings
•API Changes: ◦Enhanced RequestTags option to allow groups to be requested

Mar. 2, 2017 - Version 10.45
•Added ability to write a number of Mac OS X system tags (including the file creation date!)
•Added ability to extract OS X extended attributes ("XAttr" tags)
•API Changes: ◦Added XAttrTags option
◦Enhanced RequestAll option

Feb. 24, 2017 - Version 10.44
•Added a few new CanonModelID values and a new Canon LensType
•Added two new Nikon lenses (thanks Rolf Probst)
•Added a few new Sony/Minolta lenses (thanks Jos Roost)
•Added two new Sony MeteringMode values (thanks Jos Roost)
•Improved verbose dump of Photoshop Layer information
•Patched to allow "FileName encoding not specified" warnings to be avoided by setting -charset filename=""
•Fixed problem in photoshop_paths.config printing some paths

Feb. 16, 2017 - Version 10.43
•Restrict writing of EXIF:FlashEnergy to a single value as per EXIF spec
•Reverted format change of Sony ImageCount tag
•Changed PNG new eXIF/zXIF chunk names to "exIf" and "zxIf" until the proposed chunks are accepted (of course, while maintaining backward compatibility for reading/updating the other chunks)
•Lowered priority of XMP-pdf:Keywords so it doesn't take precedence over PDF:Keywords when the Duplicates option is not used
•Improved config_files/convert_regions.config to handle the case where the RegionInfoMP is missing a Rectangle

Feb. 10, 2017 - Version 10.42
•Added ability to read/write PNG eXIF and zXIF chunks, and made these the place where new EXIF is created in PNG images (zXIF if the -z option is used, or eXIF otherwise)
•Added ability to copy Photoshop OriginPathInfo with photoshop_paths.config
•Made FileUserID and FileGroupID writable
•Changed format for a Sony ImageCount tag
•Improvements to experimental Validate feature
•Fixed incorrect XMP swf namespace URI
•Fixed problem using new -p section feature when combined with -w or -ee
•Fixed formatting problem in -listx output when -lang option was used
•Fixed problem where UserComment wasn't removed if found in IFD0 when writing it to the correct IFD

Feb. 1, 2017 - Version 10.41
•Added an experimental metadata validation feature (invoked either by requesting the new Extra Validate tag or by setting the API Validate option)
•Added support for PSDT file extension
•Added age.config to the distribution
•Added a new Sony lens (thanks Jos Roost)
•Added a new PentaxModelID (thanks Louis Granboulan)
•Enhanced -p option to allow files to be grouped in sections
•Made makernote offset warning minor
•Relaxed parsing of NMEA GGA sentence so comma after the geoid units is now optional
•Patched problem extracting value of an unsafe binary tag with the -b option when specified using -TAG# instead of -TAG with -n
•API Changes: ◦Added experimental Validate option

ps: ja, ik heb de redactie van tweakers getipt; maar we zien vaak dat dit soort utilities niet in de meuktracker komen... :-(

[ Voor 54% gewijzigd door ehtweak op 27-04-2017 17:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo ging ik de mist in vanmiddag. Gisteren op M wat aangeprutst met de camera. Beetje uitvogelen zeg maar. Vanmiddag naar een mooie locatie met vrouw en kids en ik maak foto's. En wat vergeet ik, en heb ik helemaal niet door gehad? De ISO waarde weer op auto te zetten in Av . Alle foto's geschoten met ISO 1600 en dus wat last van ruis terwijl dat helemaal niet had gehoeven.

Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan zo dom |:( |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Zulke dingen gebeuren idd :)
Heb ook wel eens gehad dat ik stond te bracketen met auto-ISO aan. Dan pakt ie dus de verschillende belichtingen met dezelfde instellingen en veranderd alleen de iso, lekker handig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas wel. Ik baal er nu nog van want de foto's hadden gewoon zoveel beter kunnen zijn. Maar in z/w valt het wat minder op en zijn ze ook mooi. In kleur vallen ze tegen. Gelukkig foto's gemaakt in een oude fabriekshal (zie https://www.flickr.com/ph.../albums/72157659941432233 voor de fabriekshal waar ik vorig jaar eerder was) dus paste dat z/w ook wel bij de foto's.

Maar dit is wel een reminder dat ik beter moet opletten. Bij bracketen heb ik het ook al een keer gehad alleen toen kwam ik er vrij vlot achter. Gisteren over de 400 foto's gemaakt omdat de kids niet stil zitten, en ik heb er 25 mooie foto's aan over gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
[Eerder bericht] [ook gesubmit als s/w update @ tweakers]
ehtweak schreef op donderdag 27 april 2017 @ 17:29:
FYI:

ExifTool by Phil Harvey is weer eens geüpdatet.
V 10.50

Vraag aan de mods van F&V: is er een reden waarom de s/w redactie zelden F&V s/w updates plaatst? Het is al eens eerder ter sprake gekomen, maar volgens mij nooit beantwoord. :?

Je ziet vaak hele obscure en nauwelijks bekende s/w tooltjes in de meuktracker voorbij komen. Maar dit soort dingen wordt gewoonweg genegeerd?!? ;(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit EXIF tooltje niet iets wat bijvoorbeeld IrfanView ook kan? Of is dit veel uitgebreider? Ik ga hem in ieder geval downloaden.

Misschien als antwoord op je vraag, maar zou je het zelf ook kunnen aandragen? Dat je de redactie tipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:01:
Is dit EXIF tooltje niet iets wat bijvoorbeeld IrfanView ook kan? Of is dit veel uitgebreider? Ik ga hem in ieder geval downloaden.
Nope. Check maar eens wat deze ExifTool kan!
Alleen b.v. Photoshop komt in de buurt, maar kan zoiets niet b.v. batchgestuurd, in één keer van tig files de metadata updaten o.i.d.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 13:01:
Misschien als antwoord op je vraag, maar zou je het zelf ook kunnen aandragen? Dat je de redactie tipt?
DAT is nou precies HET probleem! :X
Ik heb de redactie (ook met andere s/w tools) getipt, maar ik zie daar nooit iets van terug... :-(

Zoals ik al eerder zei:
ps: ja, ik heb de redactie van tweakers getipt; maar we zien vaak dat dit soort utilities niet in de meuktracker komen... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook niet via https://tweakers.net/downloads/ Dat je rechtsboven de redactie tipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Verwijderd ; nogmaals, blijkbaar verwoord ik het niet duidelijk genoeg :/ , dat HEB ik gedaan...

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 29-04-2017 13:19 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NU ja, je liet een linkje zien naar een post in dit topic. Vandaar mijn reactie. Maar dan is het wel slordig dat het niet meegenomen wordt. Ik kan niets met het tooltje of ik snap er de ballen niet van. Maar dat ga ik uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik snap de frustratie maar kan er helaas niets aan doen. Zal het er wel met het F&V team eens over hebben in ieder geval.

Maak een topic aan in Geachte Redactie met je updates, misschien dat ze dan meegenomen worden of kaart daar het probleem ook eens aan, misschien dat dat helpt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:38

CasGas

.

Pff... zit even te kijken om mijn LEE filter systeem uit te breiden met een pola erbij.. ik kan er geen eens om lachen eerlijk gezegd..

250 voor de pola en dan ook nog 50 voor de adapterring om deze weer te gebruiken op je normale filter systeem.. pfff...dat is niet grappig meer..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:33
Dat de filters zo duur zijn kan ik me nog voorstellen, maar dat zo'n adapter ring 50 euro mag opbrengen is ronduit belachelijk. Ik vind het dan ook vrij begrijpelijk dat mensen een filterhouder, adapters voor alles van 50 tot 82mm en een set plastic troepfilters voor 20 dollar uit China laten komen....

Sowieso is de fotografiewereld verantwoordelijk voor de meest overpricede stukjes plastic. Zoeker-oculairs, hotshoe plaatjes, lens- en zonnekappen....

Als het op een camera past kun je er gerust 100x zo veel voor vragen lijkt het, en ik weiger te geloven dat die kosten allemaal in productie, shipping, marketing en R&D zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door citruspers op 06-05-2017 15:10 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Voor de fotografen en liefhebbers van industrieel erfgoed, komend weekend zijn er diverse gemalen en molens geopend tijdens de Nationale Molen & Gemalen dagen.

https://www.wdodelta.nl/a.../@20514/gemaal-veneriete/
http://www.gemalen.nl/gemalen_dag.asp
Nationale Molen- & Gemalendag
Op zaterdag 13 mei (eventueel zondag 14 mei)
De Nationale Gemalendag wordt op dezelfde dag gehouden als de Nationale Molendag.
Getracht wordt zoveel mogelijk gemalen/molens open te stellen voor het publiek.
In 2017 vindt de Nationale Gemalendag/Molendag plaats op zaterdag 13 mei 201
7 en/of op zondag 14 mei 2017.
Gebruikelijk is dat de gemalen/molens geopend zijn tussen 10.00 uur en 16.00 uur.

In de aanloop naar de Nationale Gemalendag zal er in de bijlage (Excel bestand, update 24 april) een overzicht gegeven worden van de gemalen die mee doen aan de Nationale Gemalendag en dus geopend zijn en welke speciale activiteiten er dan plaats vinden.
Tevens is aangegeven, op welk moment het gemaal geopend is en of het eventueel ook op zondag 14 mei geopend is.

Gemaal Stroink is geopend voor bezoekers:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2812/34266076176_eb8ab0bb10.jpg
GemaalStroink01 by Erik Haak, on Flickr

En het Ir. Woudagemaal:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3755/33296575470_545a981343.jpg
IrWoudaGemaal02 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
A.s. zaterdag, 20 mei 2017, is het Dag van de Bouw.

http://www.debouwmaakthet.nl/dagvandebouw

Zoals het in aanbouw zijnde Lelystad Airport:
http://www.debouwmaakthet...andzijde-lelystad-airport
https://www.lelystadairpo...-open-voor-publiek-20-mei

En nog veel meer locaties:
http://www.parool.nl/stad...dag-van-de-bouw~a4495055/
https://leidscherijncentrum.nl/dagvandebouw
http://www.ruimtevoorderi...m/20-mei-dag-van-de-bouw/
etc.

Veel mogelijkheden om vette bouwprojecten te bezoeken en te fotograferen! 8)

Een kaart met alle opengestelde projecten:
http://www.debouwmaakthet.nl/map/

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 18-05-2017 10:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Visserijdagen op Urk.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/6/5545/14319607745_a2ca528136_b.jpg

Op 26 en 27 mei 2017 wederom een fotografie waardig evenement. :Y
https://www.visserijdagenurk.nl/

Vooral op zaterdag is het een gezellige drukte. Veel (aparte) mensen kijken :) en alles wat maar enigszins met de visserij te maken heeft. Hoop maritiem spul in de haven en aan de kades. De vuurtoren is meestal ook te beklimmen. Of meevaren op één van de vissersboten.
Voor foodies ook interessant, vooral de enorme vistafel in de hal van de visafslag vond ik altijd reuze interessant. (waarschuwing; niet aan te raden voor veganisten ;) )
En al die vis die daar ligt, wordt ter plekke verkocht.

's-Avonds, een vuurwerkshow. Dus ook dan weer genoeg fotografie gelegenheid.
De weersverwachtingen voor de komende dagen zijn goed; m.a.w. veel volk en helder weer om te fotograferen.

Een impressie van eerdere versies:
https://www.flickr.com/ph...go/sets/72157644998689413

Waarschuwing! :+
Het parkeerterrein voor alle bezoekers is vlakbij cameranu.nl! M.a.w. je zou in de verleiding kunnen komen een bezoek te brengen aan die fotogear toko.

[toevoeging]
Webcams op Urk; kun je zien of het druk is:
https://webcam.nl/urk/

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 27-05-2017 11:16 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Iemand nog zin om een evenement te doen?
Je moet verstand hebben van het werken met semi/handmatige instelling en de mogelijkheid hebben om in een donkere omgeving te fotograferen. We fotograferen alleen in jpg. De coördinator doet correcties en selecteer de foto's die online worden gezet op onze website.
jpeg bewerken :')
http://www.opwekking.nl/c...34-programma-s#fotografen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@jip_86: 't Is in ieder geval opgewekt fotograferen.
En de beloning is zeker dat je er opgewekt van wordt? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
ehtweak schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:21:
@jip_86: 't Is in ieder geval opgewekt fotograferen.
En de beloning is zeker dat je er opgewekt van wordt? :+
Dat is het probleem ook niet. Volgens mij is het volledig vrijwillig qua medewerkers, maar dit is toch wel een serieus event in de christelijke wereld. Dat ze dan hier mee komen verbaasde mij oprecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:18
ehtweak schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 10:33:
Visserijdagen op Urk.

[afbeelding]

Op 26 en 27 mei 2017 wederom een fotografie waardig evenement. :Y
https://www.visserijdagenurk.nl/

Vooral op zaterdag is het een gezellige drukte. Veel (aparte) mensen kijken :) en alles wat maar enigszins met de visserij te maken heeft. Hoop maritiem spul in de haven en aan de kades. De vuurtoren is meestal ook te beklimmen. Of meevaren op één van de vissersboten.
Voor foodies ook interessant, vooral de enorme vistafel in de hal van de visafslag vond ik altijd reuze interessant. (waarschuwing; niet aan te raden voor veganisten ;) )
En al die vis die daar ligt, wordt ter plekke verkocht.

's-Avonds, een vuurwerkshow. Dus ook dan weer genoeg fotografie gelegenheid.
De weersverwachtingen voor de komende dagen zijn goed; m.a.w. veel volk en helder weer om te fotograferen.

Een impressie van eerdere versies:
https://www.flickr.com/ph...go/sets/72157644998689413

Waarschuwing! :+
Het parkeerterrein voor alle bezoekers is vlakbij cameranu.nl! M.a.w. je zou in de verleiding kunnen komen een bezoek te brengen aan die fotogear toko.
Als je dan toch in de buurt bent, er is t/m zaterdag ook de Lemmer Ahoy.
Eerste, serieuze, zeilwedstrijd tussen de SKS skûtsjes. De boten varen relatief dichtbij de baai langs. Op een crop camera kun je met 200mm redelijke foto's maken. Meer millimeters == meer actie!

Vanaf 10:30 wedstrijden, maar de eerste klasse begint pas om 14:00 en is rond 15:00 afgelopen.

Uiteraard is het Woudagemaal ook open tijdens deze dagen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Jan_V schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:08:
[...]

Als je dan toch in de buurt bent, er is t/m zaterdag ook de Lemmer Ahoy.
Eerste, serieuze, zeilwedstrijd tussen de SKS skûtsjes. De boten varen relatief dichtbij de baai langs. Op een crop camera kun je met 200mm redelijke foto's maken. Meer millimeters == meer actie!

Vanaf 10:30 wedstrijden, maar de eerste klasse begint pas om 14:00 en is rond 15:00 afgelopen.

Uiteraard is het Woudagemaal ook open tijdens deze dagen.
~350mm dus ;) perfect evenement voor mensen met een 100-400, 200-400 en 150-600 dan. Ik kom niet eens aan de 100mm :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ventieldopje want jij gebruikt alleen de 50mm en de 85mm? Je hebt niet meer nodig of meer lenzen dan dat? Ik heb ook een 50mm en ik wil nog een betere voor de K-5IIs en ik wil een 85mm. Beide voor potret en de 50mm ook als walk around. Ik kom tot nu toe heel aardig toe met de 50mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:18
Ventieldopje schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:13:
[...]

~350mm dus ;) perfect evenement voor mensen met een 100-400, 200-400 en 150-600 dan. Ik kom niet eens aan de 100mm :+
Inderdaad! 😁

Voor de SKS wil ik nog een keer een 400mm+ huren. Die zijn net te duur om voor mijzelf aan te schaffen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:16:
@Ventieldopje want jij gebruikt alleen de 50mm en de 85mm? Je hebt niet meer nodig of meer lenzen dan dat? Ik heb ook een 50mm en ik wil nog een betere voor de K-5IIs en ik wil een 85mm. Beide voor potret en de 50mm ook als walk around. Ik kom tot nu toe heel aardig toe met de 50mm.
Jup, ik gebruik niet meer en heb ook niet meer maar wil ook niet meer ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ventieldopje waarom zou je dat niet willen? Een flitser gebruik jij ook niet veel kan ik mij heugen. Ik heb geeneens een flitser maar moet er nog wel naar op zoek. Ik kom nog weleens te kort binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje kent zijn beperkingen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 15:09:
@Ventieldopje waarom zou je dat niet willen? Een flitser gebruik jij ook niet veel kan ik mij heugen. Ik heb geeneens een flitser maar moet er nog wel naar op zoek. Ik kom nog weleens te kort binnenshuis.
Niet eens heel veel? :P Ik heb geen flitser, alleen gehad toen ik nog een MP-E 65mm macro lens had en dan ook puur voor macro ;)

De reden waarom is simpel, ik heb de periode wel gehad waarin ik alles maar vast wou leggen. Ik heb veel kunnen experimenteren met lenzen, camera's en onderwerpen maar daar heb ik de tijd niet meer voor en het trekt me eerlijk gezegd ook niet meer. Ik maak portretten en concertfoto's, twee dingen die ik leuk vind om te doen en daarop heb ik mijn gear afgestemd. Overigens fotografeer ik bijna al zolang ik fotografeer met prime lenzen en ben ik een beetje raar wat dat betreft misschien :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Daar twijfel ik niet aan :) Maar binnen die beperkingen maakt hij wel mooie foto's.

@Ventieldopje
Hoe doe je dat dan bij concerten of pak je dan het licht van het podium i.p.v. flitslicht of gebruik je een groot diafragma om zoveel mogelijk licht op te vangen? Is daarbij dan niet het gevaar dat je niet alles scherp krijgt van voor tot achter en met wat ruis als je een foto schiet met een groot diafragma? Of komt in dit geval dan een FF camera beter tot zijn recht dan een APS-C zoals ik heb?

Ik heb wel zoom lenzen gehad en dat was wel leuk om mee te werken, maar een prime is scherper en heeft over het algemeen een snellere AF. Door het grote diafragma ook nog eens te gebruiken 'binnenshuis'. Maar bij mij levert dat net wat teveel ruis op (misschien door onervarenheid of gebrek aan kennis). Maar nu ik alleen een 50mm heb ben ik wel bewuster aan het fotograferen en het kaderen en dat staat er dan weer tegenover.

Mijn interesse na twee jaar fotograferen met een APS-C camera ligt bij portret en urbex. Macro heb ik een beetje mee gestoeid maar een ander kan dat beter. Landschappen vind ik wel leuk maar het blijft bij leuk. Dus ik ben zoals jij dat eens gedaan hebt mijn gear aan het afstellen/verbeteren. De knaken voor een FF camera heb ik niet. Dat gaat nog wel een tijdje duren. Dus ik moet mij behelpen met wat ik heb en dat is een Pentax K-5IIs waar ik overigens erg tevreden over ben. Ik gebruik dit lensje wat niet veel meer is dan wat kunststof: pricewatch: Pentax SMC DA 50mm F/1.8 en ik wil op zoek naar wat betere kwaliteit, degelijker, scherper en een snellere AF. Daarnaast wil een 85mm maar dat is voor later zorg.

Ik baal er nog steeds van dat ik niet bij de Tweakers meeting kon zijn door een overvol weekend want ik zit met nog een x aantal vragen. Maar dat komt nog wel. Misschien dat ik een testcase kan/mag openen om te laten zien welke kant ik op wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 16:01:
Hoe doe je dat dan bij concerten of pak je dan het licht van het podium i.p.v. flitslicht of gebruik je een groot diafragma om zoveel mogelijk licht op te vangen? Is daarbij dan niet het gevaar dat je niet alles scherp krijgt van voor tot achter en met wat ruis als je een foto schiet met een groot diafragma? Of komt in dit geval dan een FF camera beter tot zijn recht dan een APS-C zoals ik heb?
Ik gebruik puur het licht van het podium door gebruik te maken van een fullframe camera en lichtsterke lenzen (50 1.4 en 85 1.2). Flitsen mag in de meeste gevallen ook niet omdat dit als zeer storend wordt gezien door niet alleen de artiesten maar ook je mede fotografen en het publiek. Tenminste als we het hebben over live optredens want bij (dance) feestjes ligt dit heel anders. Kijk eens op mijn website zou ik zeggen :)
Ik heb wel zoom lenzen gehad en dat was wel leuk om mee te werken, maar een prime is scherper en heeft over het algemeen een snellere AF. Door het grote diafragma ook nog eens te gebruiken 'binnenshuis'. Maar bij mij levert dat net wat teveel ruis op (misschien door onervarenheid of gebrek aan kennis). Maar nu ik alleen een 50mm heb ben ik wel bewuster aan het fotograferen en het kaderen en dat staat er dan weer tegenover.
Nu ga je wat dingen door elkaar halen ;) Een lichtsterk (groot diafragma, laag getal) objectief stelt je in staat bij minder licht te fotograferen maar dat gaat ten koste van de scherpte-diepte. Daardoor is het moeilijk om goed scherp te stellen en zal niet alles van voor naar achteren scherp zijn. Met een andere lens zou je meer scherpte-diepte halen maar zou de foto te donker worden, zelfde geldt als je je prime lens afstopt naar een kleiner diafragma. Om de foto dan nog goed te belichten zou je in dat geval de ISO nog verder omhoog gooien of de sluitertijd verlengen wat meer ruis geeft of een bewogen foto. Doordat een prime lens veel meer licht binnen kan laten heb je daar geen last van mits je de kleinere scherpte-diepte voor lief neemt.

Daarom schiet ik uitsluitend met primes, niet alleen omdat ik een bloed hekel heb om met zooms te werken maar ook omdat ik de mogelijkheid wil hebben om met een kleine scherpte-diepte te werken en bij weinig licht uiteraard.
Mijn interesse na twee jaar fotograferen met een APS-C camera ligt bij portret en urbex. Macro heb ik een beetje mee gestoeid maar een ander kan dat beter. Landschappen vind ik wel leuk maar het blijft bij leuk. Dus ik ben zoals jij dat eens gedaan hebt mijn gear aan het afstellen/verbeteren. De knaken voor een FF camera heb ik niet. Dat gaat nog wel een tijdje duren. Dus ik moet mij behelpen met wat ik heb en dat is een Pentax K-5IIs waar ik overigens erg tevreden over ben. Ik gebruik dit lensje wat niet veel meer is dan wat kunststof: pricewatch: Pentax SMC DA 50mm F/1.8 en ik wil op zoek naar wat betere kwaliteit, degelijker, scherper en een snellere AF. Daarnaast wil een 85mm maar dat is voor later zorg.
Als je wil experimenteren is Pentax nou niet het eerste merk dat in mij op komt. Ze hebben veel legacy glas voor weinig maar daar houdt het ook mee op. Merken als Canon en Nikon hebben naast veel eigen glas ook heel veel third-party glas en met dat samen heb je alle lenzen die je maar zou wensen. Niet om je keuze te betwisten maar het is wel roeien met de riemen die je hebt, wat iets meer doorzettingsvermogen kost dan als er meer lenzen beschikbaar waren. Nu wordt je min of meer wel gedwongen wat meer de DIY'en en dat kan leuke resultaten opleveren.
Ik baal er nog steeds van dat ik niet bij de Tweakers meeting kon zijn door een overvol weekend want ik zit met nog een x aantal vragen. Maar dat komt nog wel. Misschien dat ik een testcase kan/mag openen om te laten zien welke kant ik op wil?
Een testcase mag je altijd openen natuurlijk ;) Vergeet ook niet de verschillende verzameltopics die we hebben voor als je geen hele serie hebt maar wil weten of een foto aanslaat.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je verwoord precies datgene wat ik bedoel met het maken van foto's in ruimtes met beperkt licht. En de scherptediepte is natuurlijk iets wat bij mij ook meespeelt en dat maakt het onderwerp meer los van de achtergrond. Ik wil het ook houden bij primes, al twijfel ik weleens om de Sigma 17-50mm f/2.8 te kopen. Voor dat geld heb ik ook een goede primelens :)

De keuze voor Pentax is een zeer bewuste keuze geweest. Niet alleen krijg ik er een hele goede camera voor terug maar ook een camera die mee kan draaien in het top APS-C segment. Het lenzenaanbod was mij vooraf bekend, maar ik wist ook wat ik wilde gaan doen met de camera. Max drie primes waaronder een 50mm en 85mm. De derde ben ik nog niet over uit. Je hebt gelijk dat het roeien met de riemen is en het aanbod is niet heel groot. Wat er is is niet slecht en goed is duur.

Ik gebruik tot nu toe geen flitser. Ik heb het wel in overweging vanwege voorstellingen van de kinderen op school. Maar met een beetje goede wil zet ik de ISO op 1600 en met een steady hand maak je toch nog hele behoorlijke foto's. Of ik moet wat dichterbij gaan staan wat zeker zal helpen.

Je website bekijk ik geregeld en de foto's die je maakt vind ik zeer leuk omdat het mij aanspreekt. Het steampunk/gotic -achtige thema komt dicht bij hetgeen ik wil fotograferen. In ieder geval urbex gecombineerd met portret zoals bijvoorbeeld je 'Tribe Riot'. Maar ook je ubex fotografie kan ik wel waarderen.

Ik gooi zo af en toe een fotootje in één van de verzameltopics maar helaas krijg je er niet altijd veel feedback op. Vandaar het idee voor een testcase en misschien eens kijken waar ik op dit moment sta qua fotografie en of techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Zeiss heeft ook lenzen voor Pentax gemaakt ;) Dit zijn de ZK lenzen (ZE=Canon, ZF=Nikon, ZM=Leica, ZK=Pentax).
Voor Pentax is er ook 50mm f/1.4 en als je wat doorzoekt naar manueel focus, is er ook f/1.2 glas voor te vinden. Een 85mm f/1.4 is er ook. Schroef dit op een K-1 en je kunt ook prima bij low-light fotograferen
spoiler:
(zelfs beter dan de 1Ds3 van Ventieldopje en mijn 5D2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of manueel focussen mij ligt en of ik snel genoeg ben voor bepaalde foto's. Ik weet dat er dan veel glas te koop is en ook goed glas voor niet al te veel geld. Een Zeiss lens zal zeker mijn budgettaire bereik liggen en de K-1 ook. Zou wel een mooie combo zijn :)

Maar 85mm is er ook van de budgetmerken te krijgen en wat ik in de reviews en filmpjes zie zijn ze zo slecht nog niet. Het is alleen wel met de hand focussen maar de K-5IIs heeft een biepje wat aangeeft als de focus juist is. Die hulp heb ik gelukkig wel.

Ik kan de screw drive eens uitzetten op de camera en een dagje of week manueel focussen om te kijken of het mij ligt. An sich heb ik er geen bezwaar tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Het was bloedheet, druk, maar wel leuk.
ehtweak in "F&V community topic"
Zelfs minister Plasterk kwam nog wat vis halen. :) (verdween in de kofferbak van z'n geblindeerde Audi-met-chauffeur-en-blauw-zwaailicht dienstauto)
En Marijke Helwegen liep rond te huppelen als schol promotie'meisje'. ;)

Er liepen heel wat vreemde snuiters rond:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4221/34888441916_f541294824_n.jpgAfbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4195/34765528832_88d76c799c_n.jpg
8)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 27-05-2017 20:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Universal Creations schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 18:45:
Zeiss heeft ook lenzen voor Pentax gemaakt ;) Dit zijn de ZK lenzen (ZE=Canon, ZF=Nikon, ZM=Leica, ZK=Pentax).
Voor Pentax is er ook 50mm f/1.4 en als je wat doorzoekt naar manueel focus, is er ook f/1.2 glas voor te vinden. Een 85mm f/1.4 is er ook. Schroef dit op een K-1 en je kunt ook prima bij low-light fotograferen
spoiler:
(zelfs beter dan de 1Ds3 van Ventieldopje en mijn 5D2).
Doel je op deze lenzen in de vergelijking?

https://tweakers.net/pric...are/459718;294807;463151/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Nee, daar doel ik niet op. Pentax heeft zelf autofocus f/1.4 glas en vroeger zijn er f/1.2 lenzen gemaakt die op je pentax passen. De pricewatch is hiervoor niet echt de beste plek om te zoeken ;)

https://www.pentaxforums....ax-FA-50mm-F1.4-Lens.html
https://www.pentaxforums....-Star-85mm-F1.4-Lens.html
https://www.pentaxforums....tax-K-50mm-F1.2-Lens.html

[ Voor 37% gewijzigd door Universal Creations op 28-05-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marktplaats dan maar eens afspeuren me dunkt en wat exotische sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2017 @ 20:49:
Marktplaats dan maar eens afspeuren me dunkt en wat exotische sites.
catawiki :P

https://veiling.catawiki....iling-analoog-na-jaren-60
https://veiling.catawiki....iling-analoog-na-jaren-60

[ Voor 29% gewijzigd door mrc4nl op 28-05-2017 21:22 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Catawattes? Ik zal eens via Google zoeken :)

Staat niet zo gek veel op maar wel iets om in de gaten te houden. Dank je!

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2017 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Misschien kenden sommigen dit online archief al, zo niet; reuze interessant om eens rond te bladeren:
http://www.europeana.eu/portal/nl/collections/photography

Naar aanleiding van dit artikel: https://www.dpreview.com/...-100-years-of-photography

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:14
Albert Dros staat in het lente magazine van kamera express!

https://issuu.com/kamerae...aster-digitaal_/5?ff=true

Pagina 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Ondanks de zonsondergang van menige fysieke stenen winkel, als slachtoffer van de online giganten, zijn er nog die weerstand bieden en blijkbaar kunnen overleven:
http://www.pdnonline.com/...imism-challenging-market/

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 05-06-2017 23:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:32

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Gaan er nog mensen naar de Canon Testdrive op zandvoort? Zit te denken om zondagmiddag 2 juli te gaan.
http://www.canon.nl/testdrive/testdrive-lenses.aspx

[ Voor 7% gewijzigd door Mr Pingu op 08-06-2017 15:09 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Laat ik nu net mn Nikon lensdop in het water vallen, weg foetsie.

Dan maar even een nieuwe bestellen.. 20e! Gaat weer helemaal ergens over 8)7

Zolang er een label 'fotografie' aan hangt kan je zelfs voor een stukje plastic 20e vragen.

Moest het ff kwijt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

MattiB schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:48:
Laat ik nu net mn Nikon lensdop in het water vallen, weg foetsie.

Dan maar even een nieuwe bestellen.. 20e! Gaat weer helemaal ergens over 8)7

Zolang er een label 'fotografie' aan hangt kan je zelfs voor een stukje plastic 20e vragen.

Moest het ff kwijt :X
Niemand verplicht je om die van Nikon te kopen, fleabay/ China heb je ze voor onder de euro

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
mrc4nl schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:56:
[...]

Niemand verplicht je om die van Nikon te kopen, fleabay/ China heb je ze voor onder de euro
Weet ik, ga ook zeker geen 20e voor zoiets betalen :) Ging meer om het principe :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Haha, de welbekende -fancy-naampje-gelabelde-stukkie-plastic discussie! :+
(lensdoppen, flitsschoen friemeltjes, connectorluikjes, etc.)

En gij gelooft dat? Dat Nikon zelf die plastic doppies maakt?
Ik bestel dat soort dingen al jaren via eBay, BG, AE, etc.
Vanuit verweggistan, soms nog goedkoper dan alleen al de verzendkosten in Nederland.
Zo wilde ik eens iemand helpen door een paar doppies en nog wat van dat kunststof grut op te sturen (omdat het ik zelf thuis heb liggen). Bleken de verzendkosten binnen NL, hoger te zijn, dan rechtstreeks bestellen in China. 8)7

Lensdoppies verdwijnen nog al eens vanuit mijn fotogear collectie.
Dus zorg ik dat ik van alle maten er gewoon minstens 1 of 2 extra heb liggen. Grijp ik nooit mis.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Met metalen lenshoods is het niet veel beter. Die van mijn 15mm f1.7 kost zo'n 80 euro. Probleem is dat ik geen kopie heb kunnen vinden. Alleen metalen die je via filterdraad monteerd en dan is er kans op vignetting

[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 11-06-2017 10:56 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MattiB schreef op zondag 11 juni 2017 @ 08:58:
Weet ik, ga ook zeker geen 20e voor zoiets betalen :) Ging meer om het principe :9
Ik zou uit protest een Canon lensdop kopen :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
We hebben hier in Europa soms bizarre regeltjes, maar dit slaat alles: 8)7
https://petapixel.com/201...-kind-photo-shoot-public/

Hoe verzin je het!???! 7(8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ehtweak schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:25:
We hebben hier in Europa soms bizarre regeltjes, maar dit slaat alles: 8)7
https://petapixel.com/201...-kind-photo-shoot-public/

Hoe verzin je het!???! 7(8)7
Because Murrica!
The land of the free, ofzo :')

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zelfs voor privé doeleinden moet je dus een vergunning hebben... W-T-F :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:32

Fiber

Beaches are for storming.

Zelfs de zon komt daar niet meer gratis op... En gaat zeker niet meer gratis onder... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Niet alleen een vergunning, maar BETALEN!

Get this: the city of Laguna Beach, California, charges a minimum of $100 for a permit if you wish to take non-commercial photos in public places.
...
If you’d like to shoot non-commercial photos in public places — for things like family photos or holiday cards — you’ll need to pay a minimum of $100 for 2 hours and $50 for each extra hour you spend shooting.
...
The photo application asks you to state what kind of photo shoot you’re doing. And yes, you’ll need to pay at least $100 just to take some nice pictures of your dog, because that’s a “Pet” photo shoot:
...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[YouTube: https://youtu.be/yPhLTjjIHJc]

Het is reclame, maar daarom qua techniek niet minder tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 19:40:
Het is reclame, maar daarom qua techniek niet minder tof.
Marketing technisch idd slim gedaan.
Maar Spa water is helemaal niet zo zuiver... Kijk maar naar de chemische analyse:
http://mineralwaters.geo....y_id=1002&Brand=Spa+Reine
Volgens mij heeft optisch glas, gebruikt voor de lenzen in objectieven, een lagere verontreinigingsgraad. Of eigenlijk niet, vaak specifieke doteringen om bepaalde optische eigenschappen te bereiken.

En in vergelijking met wat er bij ons uit de kraan komt (gewoon voor 70 cent per DUIZEND liter), daarvan is de verontreining ook gering:

https://www.vitens.nl/-/m...16/wz03pb-harderbroek.pdf

:+

[ Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 17-06-2017 21:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, iemand met kennis van zaken! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Nee hoor, gewoon iemand met een nuchtere kijk op veel zaken; gezond boerenverstand noemen ze zoiets. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gewoon in Eindhoven gaan wonen en het lekkerste water uit de kraan drinken. Simpel ;)
En inderdaad, "bronwater" is verre van zuiver. Gelukkig maar, anders waren we al lang dood.
Ook met drinken en reclame, maar misschien nog wel cooler voor ons tweakers:

En iets meer wetenschappelijk georiënteerd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 23:34:
Gewoon in Eindhoven gaan wonen en het lekkerste water uit de kraan drinken. Simpel ;)
En inderdaad, "bronwater" is verre van zuiver. Gelukkig maar, anders waren we al lang dood.
Ook met drinken en reclame, maar misschien nog wel cooler voor ons tweakers:

[video]
Op de photokina had Panasonic ook zoiets staan, best grappig, alleen is deze reclame video veel vetter opdat hij gesynchroniseerd is. Soort van bullit time effect :9
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8009/29244990783_b18ee28b3c_c.jpgWater art by Frank Van Dijk, on Flickr

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
ehtweak schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 21:06:
[...]

Marketing technisch idd slim gedaan.
Maar Spa water is helemaal niet zo zuiver... Kijk maar naar de chemische analyse:
http://mineralwaters.geo....y_id=1002&Brand=Spa+Reine
Volgens mij heeft optisch glas, gebruikt voor de lenzen in objectieven, een lagere verontreinigingsgraad. Of eigenlijk niet, vaak specifieke doteringen om bepaalde optische eigenschappen te bereiken.

En in vergelijking met wat er bij ons uit de kraan komt (gewoon voor 70 cent per DUIZEND liter), daarvan is de verontreining ook gering:

https://www.vitens.nl/-/m...16/wz03pb-harderbroek.pdf

:+
Chemisch zuiver water is dan ook helemaal niet goed om te drinken (denk aan gedemineraliseerd of - nog erger - gedestileerd water). Wanneer je dit zou drinken, zouden er door osmose stoffen (bv zouten) aan je lichaam onttrokken worden.

Overigens ben ik opgegroeid met Rotterdams (oppervlakte) chloorwater, dat prima smaakte. Bij mijn grootouders in Brabant, waar mijn moeder helemaal lyrisch werd van het lekkere (bron) water, vonden wij kinderen het water maar vreemd smaken. Bleek later, dat de leidingen daar van lood waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 20:26

Milo.

klik

Wilde gewoon even melden dat ik als oude-meuk-van-nikon-fan toch wel aardig onder de indruk ben van de 55mm f/1.2 Aspherical van Canon. Centrum scherpte is wow.

Einde bericht.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat is inderdaad een erg scherpe lens. De bokeh is alleen... uhmmm... druk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Jups, mee eens. Maar met de foei lelijke bokeh van een nikkor 24/2 ais ben ik wat gewend.

Het nare is wel dat mijn aandacht nu weer getrokken word naar een 85/1.2 FD lens... zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De SSC neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:46
En iets meer wetenschappelijk georiënteerd:
[video]
Vertasium is sowieso een interessant kanaal, maar deze had ik nog niet gezien. Het toeval is dat ik binnenkort een Schlierenopstelling ga gebruiken op mijn werk en hier mezelf nog niet in verdiept had. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Na het bericht over foto's gemaakt met een waterdruppel-als-lens-camera, komt men nu met berichten over lensloze camera's die in een fractie v/e seconde van fisheye"mode" naar telezoom"mode" kunnen switchen. Dat worden nog zware tijden voor Sigma & andere third-party :+ (meer serieus: dat opent perspectieven voor mobilephone camera's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Het liefst een Aspherical maar denk dat de L wat betaalbaarder is. Ach eerst eens sparen en wie weet komt er eens eentje voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:19
The horror... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Eerlijk gezegd wel een paar momenten gehad waarop ik zin had om zoiets een filter aan te doen :X Maar uiteindelijk toch nog los gekregen zonder extra schade :+

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 28-06-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tja ik heb wel eens een dremel moeten pakken omdat een filterring vast zat. fijn is anders, maar je moet wat.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:33
nero355 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 21:22:
Eerlijk gezegd wel een paar momenten gehad waarop ik zin had om zoiets een filter aan te doen :X Maar uiteindelijk toch nog los gekregen zonder extra schade :+
Stukje leer er omheen voor extra grip heeft voor mij altijd gewerkt, zelfs als de threads en/of het filter verbogen waren. :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Zo een bankschroef ding is echt handig, juist als iets naar binnen is gebogen (wat het meestal wel is na en tik).
Heb zelf ook wel eens de dremel gebruikt met zo een slim filter waar geen normale grip op te krijgen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De muismatmethode (filter tegen de onderkant van een muismat drukken en dan draaien) werkt bij normale filters nagenoeg altijd. Bij polarisatiefilters werken tiewraps goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ja, de muismat was voor mij tot nu toe goed genoeg, maar zo niet, met een reeds versplinterd filter vind ik de methode Adam niet zo gek, al zou ik - ook door het ontberen van een lintzaag - liever een gewone handijzerzaag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Verse update van EXIFTOOL. June 29, 2017 - Version 10.58

http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/history.html

June 29, 2017 - Version 10.58 •Added read support for RIFF-format MBWF/RF64 files
•Added write support for dji-drone XMP tags
•Added a new Canon LensType (thanks Steve Bates)
•Added a few new Sony/Minolta LensType values (thanks Jos Roost)
•Added a couple of new CanonModelID values (thanks LibRaw and Norbert Wasser)
•Decode some new FujiFilm tags (thanks Chris Schucker)
•Enhanced FileSize print conversion to show in "GB" for large files
•Fixed "outside of string in unpack" errors when reading some corrupted EXE/ICC files
•Fixed problem extracting GIF MIDISong metadata

June 20, 2017 - Version 10.57 •Added a new Canon LensType (thanks Norbert Wasser)
•Added write support for PNG Collection tag
•Added a few new CanonModelID values
•Added some new Pentax ShakeReduction values
•Removed ability to create PNG zxIf chunks
•Documented -progress:%b feature (added in 10.26)
•No longer report FileType, FileTypeExtension or MIMEType for JPEG/TIFF images with an unknown header
•Relaxed case requirement for "SourceFile" header in CSV and JSON import
•Fixed decoding of Pentax ExposureCompensation for newer Ricoh models
•Fixed some incorrect "Wrong IFD" messages with experimental -validate feature
•Fixed a couple of Sony/Minolta lens names (thanks Jos Roost)
•Fixed "Error reading PreviewImage" warning for some Sony models

June 6, 2017 - Version 10.56 •Removed ordering constraints between Geotag/Geosync and Geotime assignments on the command line
•Removed debugging print statement left in photoshop_paths.config

June 5, 2017 - Version 10.55 (production release) •Added support for GIF multimedia extensions
•Added a couple of new Sony/Minolta lenses (thanks Chris)
•Added a new Nikon LensID (thanks Jakob Dettner)
•Added new Composite TotalPathPoints tag to photoshop_paths.config
•Decode a number of new Sony tags and updated some others (thanks Jos Roost)
•Decode a new Pentax tag and fixed decoding of another (thanks Andras Salamon)
•Updated iptcCore.args for new IPTC specification
•Changed description of a couple of AVI Model tags to match EXIF
•Patched tests to avoid failures with Perl 5.25.11 due to missing "." in @INC
•Fixed an incorrect warning from the experimental Validate feature

May 26, 2017 - Version 10.54 •Added support for Google XMP GImage and GAudio tags
•Added a new Olympus CameraType (thanks LibRaw)
•Added a two new Sony lenses and decode more ILCE-9 tags (thanks Jos Roost)
•Added new values to some Pentax tags (thanks Andras Salamon)
•Added a new Canon LensType
•Added an additional checks to the experimental -validate feature
•Improved user-defined FileTypes feature to provide more flexibility
•Enhanced -ext option to allow specific files extensions to be processed along with supported files
•API Changes: ◦Added ListJoin option to replace List and ListSep options

May 17, 2017 - Version 10.53 •Added support for "MeSa" Photoshop IRB resource
•Made XMP-GSpherical tags writable
•Improved German translations (thanks Jobi)

May 12, 2017 - Version 10.52 •Added some new values to a number of FujiFilm tags and changed some others (thanks Albert Shan)
•Decode a number of new Sony tags for the ILCE-9 (thanks Jos Roost)
•Made SonyISO writable
•Changed behaviour of advanced formatting expression for Shortcut tags so it now applies to the combined value rather than individual constituent values
•Minor changes to some Pentax print conversions
•Fixed problem using new NoDups utility with Shortcut tags

May 2, 2017 - Version 10.51 •Added "NoDups" utility function for use in advanced formatting expressions
•Added a new Pentax LensType (thanks JohnK)
•Added some new Pentax DriveMode values (thanks Andras Salamon)
•Enhanced -ver option to report Perl include directories with -v2
•Improved warning message when advanced formatting expression returns undef
•Minor change to a few FujiFilm print conversion strings (thanks Albert Shan)
•Changed behaviour when interpolating Shortcut tags in a string (the values are now separated according to the -sep option setting instead of simply being concatenated)
•Patched to allow file times to be set on systems where futimes is not available

Downloads:

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik haat mezelf. :(

Loop ik met de kleine en opa op het strand, camera mee. Opa maakt nog de opmerking dat het wel gewaagd is, dus ik zeg: "Ach, zolang je hem niet in zee of vol in het zand gooit kan hij het wel hebben.
Begint even later de kleine te rellen en donderstraalt alsnog de camera uit de tas in het losse zand.

Dat wordt weer even met een zuigertje aan de gang. :(

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Moraal van het verhaal: opa's hebben altijd gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daarom krijgen ze altijd een rood naampje. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:41:
Daarom krijgen ze altijd een rood naampje. :+
Ik ben geen opa, heb geeneens kinderen... Maar misschien kom ik soms wel zo over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wat zie ik nu? Ga je van je 100 af? :|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 14:47:
Wat zie ik nu? Ga je van je 100 af? :|
De rijpe dame moet plaats maken voor een frisse jongedame... Wel met een maatje meer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ga je voor die nieuwe Batis dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:36:
_O-

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 15:36:
Grapjas. Dat is een Sony E-mount lens. Een Milvus had wel gekund, maar ik ga voor autofocus...
Universal Creations in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ben toch wel benieuwd naar je bankafschriften, krijg toch het gevoel dat Sigma af en toe wat stort. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 80 ... 97 Laatste