Komt er nog een topic voor de zelfgekozen drie meest geslaagde opnames van het afgelopen jaar?
1 klik en 1 zin ook goed? Want het is nu echt niet meer werk dan een TR aan te maken (1 klik) en zeggen dat je die foto wil nomineren (1 zinnetje).MattiB schreef op zondag 29 januari 2017 @ 16:19:
Is het niet op één of andere manier mogelijk om met 1 klik een foto te nomineren?
Be my guestarnold_m schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:13:
Komt er nog een topic voor de zelfgekozen drie meest geslaagde opnames van het afgelopen jaar?
[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 29-01-2017 18:26 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 30-01-2017 09:40 ]
Over mensen met ongelukkige achternamen gesprokenbegintmeta schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:39:
Shealah Craighead is de nieuwe fotograaf van het Witte Huis onder Trump (eerder ook voor Bush), opvolgster van Pete Souza, Obama's huisfotograaf. Ik wist niet dat dat ook 'politieke benoemingen' zijn, maar misschien wel voordehandliggend.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ben benieuwd, 1 van mijn 5d3's gaat de deur uit en 1 blijft er als backup / second body.
Als ik wat meer ervaring heb schrijf ik er nog wel wat over
[~username]
plan: Mentiontag - XL community-pick iteratie #100
Dus zo : @mattiB Mooi filmpje
ora et labora
Verwijderd
En zo ja, hebben jullie ook al leuke ideeën?
/me wil er wel weer een keer met een clubje op uit.
Ja.Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 23:01:
Hebben mensen hier ook weer een keer zin in een meet-up van het een of ander?
En zo ja, hebben jullie ook al leuke ideeën?
Idee: Waterloopbos, Ir. Wouda Gemaal. Om maar eens wat te noemen...
Verwijderd
Wil sowieso wel een keertje op pad met een paar mensen naar een stad. Den Haag, Rotterdam, Delft, Utrecht of Amersfoort.
Arnhem staar ook nog op mn lijstje maar met de trein is de verbinding niet zo goed, voor mij dan. Dus die staat een beetje achteraan
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Achitectuur is altijd goed.
[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 10-02-2017 01:07 ]
ora et labora
Verwijderd
Rotterdam, ook prima maar ligt wel een stuk minder centraal.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Verwijderd
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 41% gewijzigd door Universal Creations op 10-02-2017 12:53 ]
Bossen rondom Amersfoort ben ik wel voor.
[ Voor 23% gewijzigd door mrc4nl op 10-02-2017 13:29 ]
ora et labora
En juist het treinstation Arnhem zou hoog op je lijstje moeten staan!Mr Pingu schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 00:00:
Dan zijn Rotterdam en Delft wel mooie steden voor architectuur.
Wil sowieso wel een keertje op pad met een paar mensen naar een stad. Den Haag, Rotterdam, Delft, Utrecht of Amersfoort.
Arnhem staar ook nog op mn lijstje maar met de trein is de verbinding niet zo goed, voor mij dan. Dus die staat een beetje achteraan
En jullie altijd met je centrale ligging. Kijkende naar voorgaande meetings, lijkt centraal te betekenen: alles behalve randstad
(Al heb ik wel een keer een meeting in DH / Scheveningen meegemaakt
[ Voor 21% gewijzigd door Sjekster op 10-02-2017 13:49 ]
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Haarlem of Leiden is ook leuk.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
• Arnhem
• Amersfoort
• Rotterdam
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
ora et labora
Dan zou ook ook Burg Eltz noemen. Oh wacht....Sjekster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:52:
Haha, alleen omdat die huisjes het volgende item op je checklist zijn zeker Roy?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
*Zoekt dekking*Royz schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:54:
[...]
Dan zou ook ook Burg Eltz noemen. Oh wacht....![]()
Moet ik nu een voorspelling doen welke gaat winnen, of gewoon aangeven waar ik de voorkeur aan geef?mrc4nl schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:53:
Poll: Stedenstrijd- welke gaat winnen?
• Arhem
• Amersfoort
• Rotterdam
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Je kiest gewoon de stad die volgens jou het beste is, je mag zelf kiezen op welke criteria je selecteerd.Universal Creations schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:59:
[...]
Moet ik nu een voorspelling doen welke gaat winnen, of gewoon aangeven waar ik de voorkeur aan geef?
ora et labora
I know, I know, ben er al een keer geweest. Al was dat zonder camera...Sjekster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:47:
[...]
En juist het treinstation Arnhem zou hoog op je lijstje moeten staan!
Het maakt me niet zoveel uit eerlijk gezegd, alleen alles wat randstand en utrecht is kan ik met OV goed komen, daar in het noorden is het allemaal wat minder te doen. Maar dat zie ik tzt dan wel weer, hoe ik er kom.Sjekster schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:47:
En jullie altijd met je centrale ligging. Kijkende naar voorgaande meetings, lijkt centraal te betekenen: alles behalve randstad. Als Emmen meerdere malen mogelijk is, dan mag Rotterdam of Den Haag ook!
(Al heb ik wel een keer een meeting in DH / Scheveningen meegemaakt)
Edit: Rotterdam gestemd, maar het is me om het even, Rotterdam of Arnhem.
[ Voor 4% gewijzigd door Mr Pingu op 10-02-2017 14:44 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Mr Pingu op 10-02-2017 16:32 ]
Aktijd issues daar bah
www.maartendeboer.net
Als het aan mij mag liggen kies ik Rotterdam. Ookal woon ik er, raak er niet uitgekeken
Rotterdam heeft fotografisch veel te bieden.. Ik kan me nog een eerdere fotosessie herinneren (járen geleden) via dit forum in mijn thuisstad (en de haven eromheen). Er zijn ondertussen weer leuke dingen bijgekomen op architectonisch gebied.
Ik ben erbij!
[ Voor 87% gewijzigd door mennovanw op 10-02-2017 23:19 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
ora et labora
Dus ja
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Je mag uiteraard geen lenzen lenen van andere TweakersVerwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 13:14:
Kun je er uit de voeten met een 50mm prime? 't Is de enige lens die ik op dit moment heb
www.maartendeboer.net
Verwijderd

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2017 16:38 ]
Tsja tjsa, wat moet ik daar van zeggen. Dat doe je je zelf ook aan heVerwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 16:37:
Ik zal wel een buitenbeentje zijn tussen het Nikon en Canon geweld met mijn formidabele Pentax K-5IIsDus ik ga het doen met de 50mm.
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Sandisk, Lexar en (in mindere mate) Transcend zijn mijn go-to merken.
Kwam Kingston en Transcend niet uit dezelfde fabriek? Is mij ooit eens verteld.citruspers schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:28:
Bijna alle DOA's en defecten die ik tot nu toe heb gehad was Kingston geheugen/opslag. Misschien pech, maar ik vertrouw ze ook niet meer.
Sandisk, Lexar en (in mindere mate) Transcend zijn mijn go-to merken.
Anyway, dit was mijn laatste Kingston kaartje in gebruik volgens mij, dus ik ben er hopelijk vanaf na dit gezeur.
In het lijstje met controller fabrikanten zie ik geen van allen terug, terwijl dat misschien wel het belangrijkste component van zo'n kaartje is: Wikipedia: List of flash memory controller manufacturers
Je hebt verder wel gelijk dat het vrij onduidelijk is wie wiens onderdelen gebruikt....
https://www.ptgui.com/versionhistory.html
Version 10.0.16 (17 February 2017)
◦Fix: After installing nvidia GPU driver 378.49 on Windows PTGui would output corrupted jpg images.
◦Fix: Batch Builder now sorts images with file names containing numbers in natural order (i.e. img9.jpg comes before img10.jpg)
◦Fix: Batch Builder now ignores Mac resource fork files (._IMG0000.JPG etc)
◦Fix: The input boxes in the Numerical Transform window would loose keyboard focus when switching back from another window
◦Mac: under macOS 10.12 (Sierra) and later PTGui will use an nvidia GPU by default. GPU acceleration for nvidia GPUs was disabled in PTGui 10.0.13 due to bugs introduced in macOS 10.11 (El Capitan)
◦dcraw has been updated to version 9.27, supporting raw files of more recent cameras
◦sensor sizes of recently introduced cameras have been added
Zoals gewoonlijk heb ik de update aangemeld als nieuwswaardig item in de hoop dat de redactie dit ook plaatst bij het gebruikelijke lijstje van s/w updates.
Maar tot nu toe zijn mijn pogingen daartoe vergeefs geweest...
Toch jammer dat dit stukje nederlandse software geen aandacht krijgt.
Zeker sinds dat ze GPU support voor het stitchen hebben ingevoerd (sinds versie 10.0 juli 2014) is dit de snelste stitching software die je kunt vinden imho.
[24h later]
En idd
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 21-02-2017 09:44 ]
Zelfde ervaringen met alternatieve rawconverters...ehtweak schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:56:
\[24h later]
En iddgeen vermelding bij de downloads van de nieuwste update van PTGui. Terwijl er toch heel wat s/w meuk voorbij komt...

Ik submit me suf... maar dan krijg je zo'n tekst dat je melding ergens in de krochten van tweakers is afgedaald en dat de redactie niet kan zeggen of je submit ooit weer boven komt drijven...Universal Creations schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:30:
Je kunt volgens mij gewoon submitten....
En idd, het blijft ergens deep, down under...
Mijn vraag is of ik nog iets anders moet doen bijvoorbeeld met sharpening ivm met printen op groot formaat?
Of iets anders waar ik op moet letten?
[ Voor 9% gewijzigd door MattiB op 23-02-2017 11:15 ]
Hmmm, dat is niet zo mooi dan.ehtweak schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:12:
[...]
Ik submit me suf... maar dan krijg je zo'n tekst dat je melding ergens in de krochten van tweakers is afgedaald en dat de redactie niet kan zeggen of je submit ooit weer boven komt drijven...
En idd, het blijft ergens deep, down under...
Ik heb het alhier: ehtweak in "Submits worden genegeerd?" maar eens aangekaart. Hopen dat het helpt...Universal Creations schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:28:
[...]
Hmmm, dat is niet zo mooi dan.
Idealiter wil je een framerate van 25fps, met daarbij een fixed shutterspeed van 1/50s. Hoe doe je dit met filmen? Ga je dit ook vanuit manual doen, of wat is het handigste hierin?
Je hebt niet echt een handig topic hiervoor gekozen, maar goed. Wat voor camera heb je, want anders weten we niet of en hoe je dat op jouw camera kunt instellen.ImmortalSoul schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:00:
Ik heb een vraag over filmen. Ik heb ervaring met het fotograferen van concerten op manual, maar niet met het filmen ervan. Ik heb wel vaker gefilmd, maar nooit echt aandacht besteed aan framerate en shutterspeed.
Idealiter wil je een framerate van 25fps, met daarbij een fixed shutterspeed van 1/50s. Hoe doe je dit met filmen? Ga je dit ook vanuit manual doen, of wat is het handigste hierin?
ImmortalSoul schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:00:
Ik heb een vraag over filmen. Ik heb ervaring met het fotograferen van concerten op manual, maar niet met het filmen ervan. Ik heb wel vaker gefilmd, maar nooit echt aandacht besteed aan framerate en shutterspeed.
Belangrijker nog ... waar loop je nu tegen aan? Krijg je niet de gewenste resultaten als hij zelf de belichting regelt?Universal Creations schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:06:
[...]
Je hebt niet echt een handig topic hiervoor gekozen, maar goed. Wat voor camera heb je, want anders weten we niet of en hoe je dat op jouw camera kunt instellen.
Ik bedoel .. als je nu een singer/songwriter met een spotlight zit te filmen kun je dit prima in manual mode als je dat zou willen. Ga je een wild bandje doen dan is het misschien fijner om dat automatisch te laten doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Ventieldopje op 09-03-2017 19:27 ]
www.maartendeboer.net
Excuses, ik vond het niet echt een vraag waarvoor ik een apart topic wou openen en in de openingspost stond dat het hier dan wel past.Universal Creations schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:06:
[...]
Je hebt niet echt een handig topic hiervoor gekozen, maar goed. Wat voor camera heb je, want anders weten we niet of en hoe je dat op jouw camera kunt instellen.
Ik heb een Nikon D7100.
Het gaat vooral om wilde bandjes inderdaad. Ik merk dat mijn D7100 in normale omstandigheden prima met de ISO de belichting kan reguleren zonder dat ik er iets aan doe. Alleen wil ie af en toe nog wel eens afwijken van de sluitertijd, of de belichting verkeerd volgen.Ventieldopje schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 19:25:
[...]
[...]
Belangrijker nog ... waar loop je nu tegen aan? Krijg je niet de gewenste resultaten als hij zelf de belichting regelt?
Ik bedoel .. als je nu een singer/songwriter met een spotlight zit te filmen kun je dit prima in manual mode als je dat zou willen. Ga je een wild bandje doen dan is het misschien fijner om dat automatisch te laten doen.
In de ideale situatie zou ik het handmatig doen, alleen ben ik bang dat ik dan veel te laat ben met grote licht veranderingen.
Ga morgen eens een kijken nemen, met camera, op de Markerwadden.
Je kunt er zelfs stemmen! Hopen dat er geen al te lange wachtrij is om met de boot van Bataviahaven naar de Markerwadden te varen.
Eens zien wat ze met al onze belastingcenten aan het doen zijn.
Inkoppertje dit... over de balk in het water gooien natuurlijkehtweak schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:44:
Eens zien wat ze met al onze belastingcenten aan het doen zijn.
Nee, laten we dat niet doen. Leg uit!Universal Creations schreef op zondag 19 maart 2017 @ 00:31:
I beg to differ... laten we het daar op houden
The devil is in the details.
Er zijn een miljoen filmpjes over fotografen die laten zien hoe geweldig hun iPhone foto's zijn, maar als het filmpje voorbij is, pakken ze toch weer hun dslr/systeemcamera/PhaseOne in handen om te werken.
Er is blijkbaar iets waardoor fotografen vaak de 5D (welke versie dan ook) pakken en niet de low budget instapper van hun favoriete merk. Het is ook zoveel fijner als je een goed toestel in handen hebt, en je een toestel hebt dat je altijd kan vertrouwen -Looking at you sony a7
Dit zie je ook terug in de world press photo verkiezing ,echte foto's geselecteerd op inhoud, niet op specs:

Dit zijn stuk voor stuk niet de goedkoopste camera's die je kan kopen. De 700D middensegment, en er staat ook een oeroude D300 tussen. maar gear doet er toe.
ora et labora
Er zullen zeer weinig mensen zijn die beweren dat er geen verschil in kwaliteit zal zijn. Zijn punt is meer dat een goede foto niet afhangt van je gear, als in, je kan niet zeggen dat een foto niet goed is omdat 'ie met een telefoon genomen is.Natuurlijk zijn er legio foto's waarbij de technische kwaliteit geen flikker uitmaakt, maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil zit tussen de camera's en de foto's.
En verder maakt hij ook het punt dat nieuwere, kleinere gear ervoor zorgt dat er heel andere foto's gemaakt worden. Met een GoPro of je iPhone maak je vaak toch foto's die je met je dure DSLR anders of niet zou hebben gemaakt. Zijn dat dan goede of betere foto's? Soms wel, soms niet.
De uitspraak 'gear doesn't matter' is natuurlijk gechargeerd, maar voor mij staat het vooral voor 'een goede foto kan overal mee gemaakt worden'. Dat dezelfde foto nog beter had kunnen zijn met betere gear, doet daar weinig aan af.
[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 19-03-2017 01:04 ]
Verwijderd
Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met die gast, maar ik zat aan de Ras oorlog en berenhap pinda. Op sommige punten heeft hij natuurlijk wel een beetje gelijk en dan met name dat er elk jaar een camera uitkomt van merk x met minimale upgrades. Ik noem de D3xxx en D5xxx reeks van Nikon. Vroeger had je eens in de zoveel tijd een nieuwe camera en dan waren de upgrades groter, van meer nut.
k maak bijna nooit foto's met mijn telefoon. Al helemaal niet met het idee om ze uit te printen om vervolgens een pixeloorlog aan de muur te hangen. Telefoonfoto's zijn handig voor een snapshot, kroegentocht, je buurman die van de ladder af dondert o.i.d.. Ik pak ook liever mijn dSLR en ga daar mee op pad. Al zou ik wel eens willen dat ik een goede maar kleine compact camera had. Die zou ik dan eerder pakken voor leuke kiekjes van de kids. Maar sinds ik weel wat ik met een RAW file kan in LR of PS ligt dat ding stof te happen op de plank.
Ik denk dat er een bepaalde balans is, of dat je een bepaalde balans bereikt met het gereedschap wat je in je handen hebt. Roeien met de riemen die je hebt. Zoiets.
Waarover ben je het niet met 'm eens?Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:04:
@Universal Creations
Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met die gast, maar ik zat aan de Ras oorlog en berenhap pinda. Op sommige punten heeft hij natuurlijk wel een beetje gelijk en dan met name dat er elk jaar een camera uitkomt van merk x met minimale upgrades.
Dat iets niet waar is, betekent niet dat het tegenovergestelde wel waar is. Natuurlijk kun je prima foto's en zelfs ook rete goede foto's maken met een telefoon, maar je maakt doorgaans gewoon betere foto's met een betere camera. Het gaat daarnaast ook vooral om frequentie en consistentie van goede foto's. En natuurlijk het doel. Als ik een landschapsfoto op 100x70cm wil laten afdrukken, ga ik daar no way een camera met kleine sensor voor gebruiken en voor evenementen met weinig licht ook echt niet. Net zoals dat ik mijn 5D2 niet als actioncam op mijn fietshelm monteer. Iedere camera heeft zijn beperkingen. Je kunt altijd proberen die beperkingen met heel veel creativiteit te ontlopen, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk beter kan.Hahn schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:01:
Er zullen zeer weinig mensen zijn die beweren dat er geen verschil in kwaliteit zal zijn. Zijn punt is meer dat een goede foto niet afhangt van je gear, als in, je kan niet zeggen dat een foto niet goed is omdat 'ie met een telefoon genomen is.
Ja, iedere camera zijn doel, maar men moet niet net doen alsof je met GoPro of iPhone een dslr kunt vervangen. En dat is wat vaak wel de onderliggende boodschap is die veel mensen uit dit soort filmpjes halen.En verder maakt hij ook het punt dat nieuwere, kleinere gear ervoor zorgt dat er heel andere foto's gemaakt worden. Met een GoPro of je iPhone maak je vaak toch foto's die je met je dure DSLR anders of niet zou hebben gemaakt. Zijn dat dan goede of betere foto's? Soms wel, soms niet.
Alles gaat om kansen en consistentie. Je kunt met een iPhone de volgende World Press Photo maken, maar de kans daarop is verschrikkelijk klein. Je kunt met je iPhone een bruiloft fotograferen, maar het resultaat zal heel anders zijn met een grote sensor camera. Je kunt met een GoPro een speelfilm maken, maar ook dat zal heel anders zijn dan wat je verwacht van een speelfilm.De uitspraak 'gear doesn't matter' is natuurlijk gechargeerd, maar voor mij staat het vooral voor 'een goede foto kan overal mee gemaakt worden'. Dat dezelfde foto nog beter had kunnen zijn met betere gear, doet daar weinig aan af.
Je moet je namelijk in allerlei bochten wringen om de technische beperking van de camera niet een enorme dikke stempel laten drukken op het resultaat.
Die gaat diep... Laat ik er maar niet op ingaanUniversal Creations schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:20:
[...]
Dat iets niet waar is, betekent niet dat het tegenovergestelde wel waar is.
Hangt maar net af van je definitie van 'betere foto's'Natuurlijk kun je prima foto's en zelfs ook rete goede foto's maken met een telefoon, maar je maakt doorgaans gewoon betere foto's met een betere camera.
Ik heb het gevoel dat je er van alles bij haalt om maar te kunnen roepen dat je grote camera toch echt een betere camera is...Het gaat daarnaast ook vooral om frequentie en consistentie van goede foto's. En natuurlijk het doel. Als ik een landschapsfoto op 100x70cm wil laten afdrukken, ga ik daar no way een camera met kleine sensor voor gebruiken en voor evenementen met weinig licht ook echt niet. Net zoals dat ik mijn 5D2 niet als actioncam op mijn fietshelm monteer. Iedere camera heeft zijn beperkingen. Je kunt altijd proberen die beperkingen met heel veel creativiteit te ontlopen, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk beter kan.
Om nog maar eens terug te komen op de video: hij geeft zelf ook aan dat die veel grotere camera achter 'm beter is voor als je een foto groot wilt afdrukken, maar er zijn zat gevallen te bedenken waarbij dat helemaal niet nodig is.
Het zou mij echt niks verbazen als binnen enkele jaren de eerste World Press Photo met een telefoon gemaakt is[...]
Alles gaat om kansen en consistentie. Je kunt met een iPhone de volgende World Press Photo maken, maar de kans daarop is verschrikkelijk klein.
Ik denk dat jij vaker GoPro-footage in een volwaardige speelfilm hebt gezien dan je door hebt gehad.Je kunt met je iPhone een bruiloft fotograferen, maar het resultaat zal heel anders zijn met een grote sensor camera. Je kunt met een GoPro een speelfilm maken, maar ook dat zal heel anders zijn dan wat je verwacht van een speelfilm.
Net zoals jij je nu in allerlei bochten aan het wringen bent om maar te kunnen zeggen dat DSLR's toch echt nog bestaansrecht hebben?Je moet je namelijk in allerlei bochten wringen om de technische beperking van de camera niet een enorme dikke stempel laten drukken op het resultaat.
Even voor de goede orde: niemand dwingt jou om je DSLR aan de wilgen te hangen en voortaan al je foto's met je telefoon te maken. Het voelt bijna alsof jij dat wel zo ervaart
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 19-03-2017 01:36 ]
Verwijderd
Dat een foto je interesse wekt en het dan niet uitmaakt met wat de foto gemaakt is. Dat vind ik persoonlijk niet helemaal kloppen. Ik heb bijvoorbeeld vand e week een hele leuke foto reeks gemaakt in een boerenstal met koeien en pasgeboren lammetjes. Mijn kids vinden dat te gek dus die gaan met die beesten op de foto. Ondanks de leuke composities en kleuren en wat al niet meer zit er teveel grain in de foto door de hogere ISO waarde. Hoe mooi en leuk die foto ook is ik knap er direct op af. Er moet een bepaalde balans zijn in foto's op wat voor manier ze gemaakt zijn door wat voor camera dan ook..
Was er niet een foto hier op het forum gepost met iemand die vanuit een boom een oerang oetang fotografeerde met een simpel toestelletje? Die won ook één of andere prijs daarmee.Het zou mij echt niks verbazen als binnen enkele jaren de eerste World Press Photo met een telefoon gemaakt isMaar ook een non-World Press Photo-waardige foto kan bijzonder vet zijn overigens.
Ook dat adresseert 'ie in die video. Hij zegt dat een foto je interesse kan wekken, maar als je dichterbij komt bijvoorbeeld de details tegen kunnen vallen.Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:43:
[...]
Dat een foto je interesse wekt en het dan niet uitmaakt met wat de foto gemaakt is. Dat vind ik persoonlijk niet helemaal kloppen. Ik heb bijvoorbeeld vand e week een hele leuke foto reeks gemaakt in een boerenstal met koeien en pasgeboren lammetjes. Mijn kids vinden dat te gek dus die gaan met die beesten op de foto. Ondanks de leuke composities en kleuren en wat al niet meer zit er teveel grain in de foto door de hogere ISO waarde. Hoe mooi en leuk die foto ook is ik knap er direct op af. Er moet een bepaalde balans zijn in foto's op wat voor manier ze gemaakt zijn door wat voor camera dan ook..
Dat neemt alleen niet weg dat je wel geïnteresseerd was in de foto, en de foto dus al iets bereikt heeft.
Waren de foto's beter geweest als je een dikke camera mee had genomen? Zeer grote kans! Maar had je die bij je dan? Nee? Waar hebben we het dan over?
Verwijderd
Maar je hebt wel het moment vastgelegd, ook al zijn ze misschien blurry of te donkerVerwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:51:
Ik had de goede camera bij mij met de 50mm f/1.8 zonder flitser. En dat laatste nekte mijn foto's. Ik heb geeneens een flitser omdat ik geen idee wat voor flitser ik nodig heb voor de Pentax K-5IIs
Mensen die zeggen dat gear niks uitmaakt bedoelen niet te zeggen dat als je de keuze hebt tussen een dikke DSLR en een iPhone, dat je net zo goed altijd voor de iPhone kunt gaan. Ze zeggen dat er niks mis is met een foto maken met je iPhone, als dat het beste is waar je op dat moment over beschikt.
Yep, maar UC is daar geen fan van, 'want er bestaan betere camera's!!1'Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:58:
Dus roeien met de riemen die je hebt.
Verwijderd
Morgen maar eens kijken wat het brengt in Rotterdam. Als het flink regent wordt het sowieso roeien, en anders ook want ik neem alleen de 50mm mee. Niet dat ik wat anders heb maar vooruit. Nu snel de broek drogen en nog een drietal uurtjes slapen en dan op de fiets naar het station.om de trein naar Rotjeknor te halen.
Rotterdam of all places
Uiteraard moet je roeien met de riemen die je hebt, maar als je de keuze hebt om betere riemen bij je te hebben en dat die wel degelijk het verschil kunnen maken op verschillende vlakken, dan neem je die mee. En daar gaat het om.Hahn schreef op zondag 19 maart 2017 @ 02:01:
[...]
Yep, maar UC is daar geen fan van, 'want er bestaan betere camera's!!1'Maar daar heb je niks aan als je ze niet bij je hebt.
Maar Hahn: wat voor camera heb jij dan? Want het is altijd wel leuk dat eigenaren van camera's met grotere sensor zeggen dat de camera geen zak uitmaakt, maar ondertussen gebruiken ze wel hun dslr/systeemcamera/middenformaat.
Ik heb een Canon 7D en heb door de jaren heen ook een Canon 5D3, Panasonic GH4 en nog een hele berg andere camera's en nog veel meer lenzen gehad. Ik vind DSLR's geweldige dingen, maar doet dat iets af aan wat ik hier zeg?Universal Creations schreef op zondag 19 maart 2017 @ 09:08:
[...]
Uiteraard moet je roeien met de riemen die je hebt, maar als je de keuze hebt om betere riemen bij je te hebben en dat die wel degelijk het verschil kunnen maken op verschillende vlakken, dan neem je die mee. En daar gaat het om.
Maar Hahn: wat voor camera heb jij dan? Want het is altijd wel leuk dat eigenaren van camera's met grotere sensor zeggen dat de camera geen zak uitmaakt, maar ondertussen gebruiken ze wel hun dslr/systeemcamera/middenformaat.
Mij hoor je ook niet zeggen dat het niks uitmaakt, maar er zit een heel groot gebied tussen 'het maakt niks uit' en 'het maakt alles uit'.
En als bewijs dan ook nog een paar fotootjes stuurt:

Gelukkig is de kwaliteit van mijn originele panorama beter dan deze slaapkamerfoto's (al zeg ik het zelf).
[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 20-03-2017 13:01 ]
Hij had de foto gevonden via Flickr en heeft toen gevraagd om een high res exemplaar (veel hogere resolutie en geen compressie) om zelf te laten afdrukken in Zwitserland.
Prijs afgesproken, geld overgemaakt en per omgaande een 1,3GB TIFF, via WeTransfer, opgestuurd.
Het is een panorama van z'n geboortedal en na z'n verhuizing naar Luzern wilde hij deze als aandenken thuis ophangen.
Ja, af en toe zijn er nog mensen die gewoon netjes willen betalen voor eerlijk fotografiewerk.
Ik gebruik voornamelijk Modelmayhem, maar de activiteit en responsiviteit is minimaal, zijn er nog bronnen die jullie gebruiken of kunnen aanraden?
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Facebook? Modellenbureau's?Destianto schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:07:
Voor het uitbreiden van mijn portfolio ben ik op zoek naar modellen in diverse categorieën.
Ik gebruik voornamelijk Modelmayhem, maar de activiteit en responsiviteit is minimaal, zijn er nog bronnen die jullie gebruiken of kunnen aanraden?
Even afgezien van dat weinig response ook kan betekenen dat je je idee niet goed over weet te dragen en mensen enthousiast weet te maken
[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 20-03-2017 20:12 ]
www.maartendeboer.net
Ik weet nu echter niet welk scherm correcte kleurweergave heeft.
Hebben jullie je scherm gekallibreerd of hier ervaringen mee? Zit nu een beetje te twijfelen wat ik moet doen.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”