Jawel, maar je wilt het wel scherp hebben, en dan zoveel mogelijk.
Ik zou diafragmawaarden boven f/11 vermijden bij landschappen. Je wint er (mits je goed je scherptediepte gebruikte) geen extra scherptediepte mee, maar je verliest enkel scherpte door diffractie.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:49:
Kun je stellen dat F8, F11 en F16 en F22 de juiste diafragma's zijn voor landschapsfotografie?
Uiteraard ben je vrij om andere waarden te gebruiken, of om per se alles scherp te willen hebben. Een landschap fotograferen met groot diafragma zoals op f/2 kan juist meer gevoel van diepte geven. Net zoals dat je echt geen landschappen 'moet' schieten met een groothoeklens.
Voorbeeld (ja, heb ik vaker gebruikt....)

Geschoten met 100mm f/2 op fullframe.
Wel jammer dat het rotsblok rechts aan de voorkant niet scherp is, anders was ie perfect gelukt.mrc4nl schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:50:
[...]
hangt er helemaal vanaf of je alles scherp wil hebben en hoever de voorgrond van je verwijderd is.
Uc maakt wel eens panorama's met de 100mm, en deze vakantie heb ik ook geprobeerd, en de benezier methode gebruikt voor een landschap (met mn 105mm), kleine dof kan ook leuk zijn.
[afbeelding]Esterel panorama 2 by Frank Van Dijk, on Flickr
[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 06-08-2015 16:04 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
F22 en F16 zou ik sowieso vermijden ivm. diffractie. F8 is waarschijnlijk al meer dan voldoende voor een scherpe landschapsfoto @ 18mm op een crop camera.
Verder met de heren hierboven, er bestaat niet zoiets als een universele juiste instelling.
Verder met de heren hierboven, er bestaat niet zoiets als een universele juiste instelling.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Sinds wanneer maak je je druk om "regels"ajhaverkamp schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:54:
[...]
Als er opeens regels komen hoe je een foto moet maken, haak ik af en zoek een andere hobbyEr zijn geen "juiste instellingen", doe lekker wat jij mooi vindt en wees blij verrast als een ander het ook mooi vindt!
Ik schiet vaak zat "landschappen" op 1.4
Mooie boom een beetje isoleren ofzo, best leuk soms ipv altijd alles scherp hebben. Bovendien je moet wat als je een 1.4 lens heb, zal k hem gebruiken ook !
[ Voor 11% gewijzigd door sapphire op 06-08-2015 16:08 ]
doe s voorbeelden gevensapphire schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:07:
[...]
Sinds wanneer maak je je druk om "regels"
Ik schiet vaak zat "landschappen" op 1.4![]()
Mooie boom een beetje isoleren ofzo, best leuk soms ipv altijd alles scherp hebben. Bovendien je moet wat als je een 1.4 lens heb, zal k hem gebruiken ook !
ora et labora
Verwijderd
Ik zat de startpost zo eens te lezen, en ik kan bovenstaande goed begrijpen. Ik merk dat in het Fotografie & Video topic veel mensen zitten die elkaar kennen hetzij via het forum, hetzij in real life middels een meeting o.i.d.. Maar ook de bereidwilligheid en het geduld om een ander te helpen, of het nu een amateur of pro is, is noemenswaardig.De groep in FG is behoorlijk hecht gebleken, er worden vele uitjes georganiseerd en de hoeveelheid rottigheid ligt hier ook een stuk lager dan elders op GoT. Een topic als deze kan dit gevoel hopelijk nog meer versterken.
Ik zeul nu een kleine twee maanden met een D5200 rond, en voor wat ik hier op GoT tot nu heb kunnen leren dankzij jullie, daarvoor mijn dank! Ik hoop dat ik ooit de kennis heb om dat weer door te geven aan een ander.
Ik ga er uit fotootjes maken
Niks moet, maar die worden wel veel gebruikt. Alleen moet je dus wel opletten voor diffractie, ik durf niet zo ver als F/22.Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:49:
Kun je stellen dat F8, F11 en F16 en F22 de juiste diafragma's zijn voor landschapsfotografie?
Edit: oh nog een pagina.
Het hangt ook af van wat je onder landschapsfotografie verstaat. Voor mij is dat het klassieke wijdse beeld waarin je overzicht hebt, liefst wel met onderwerp. Anderen beschouwen een plaat met onderwerp een toevallig landschap op de achtergrond ook zo. Maar dat kan je ook weer natuur foto's noemen, het is allemaal niet zo zwart/wit. (intended)
[ Voor 35% gewijzigd door Gonadan op 06-08-2015 16:28 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Goed, ik ben geen Sapphire, en het is geen 1.4, maar het is wel bomen isoleren. De vraag is alleen of dit nog wel een landschapsfoto is.
http://www.arumes.com/pho...mId=167&g2_serialNumber=3
(ik hoop dat de foto voor iedereen zichtbaar is, kan vanaf m'n eigen site (bewust) niet rechtstreeks naar een jpeg linken)
[ Voor 15% gewijzigd door Universal Creations op 07-08-2015 13:00 . Reden: Plaatje graag verkleinen naar 800pixel breed ]
Wel aangenaam om naar te kijken, moet zeggen dat in eerste instantie op kleiner formaat het vrij saai overkomt, maar als je de grote versie bekijkt, krijg je een mooi en ook wel spannend beeld.
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Foto zou het goed doen als behang.Arumes schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:29:
[...]
Goed, ik ben geen Sapphire, en het is geen 1.4, maar het is wel bomen isoleren. De vraag is alleen of dit nog wel een landschapsfoto is.
Waarom zou je zonder nd filter geen foto van de lucht kunnen maken?
Totaal ongerelateerde vraag: wie weet nog een mooie fotozaak in Amersfoort?
Totaal ongerelateerde vraag: wie weet nog een mooie fotozaak in Amersfoort?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ik wilde er een maken van de zonsondergang. Maar als ik er een maak wordt de foto te donker of overbelicht. Dus een filter met meerdere stops zou wenselijk zijn als ik een ondergaande zon wil fotograferen. Dan kan ik ook een wat langere sluitertijd gebruiken.
Ik weet nog van toen ik in Amersfoort woonde dat er een goede op de Leusderweg zat. Op de hoek tegenover de AH. Geen idee of die er nog zit, maar die had altijd wel leuk spul staan. Maar dat is al wel heel lang geleden hoor
Ik weet nog van toen ik in Amersfoort woonde dat er een goede op de Leusderweg zat. Op de hoek tegenover de AH. Geen idee of die er nog zit, maar die had altijd wel leuk spul staan. Maar dat is al wel heel lang geleden hoor
dat gaat een standaard nd filter ook niet oplossen, je zal dan een nd grad moeten hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 21:44:
Ik wilde er een maken van de zonsondergang. Maar als ik er een maak wordt de foto te donker of overbelicht. Dus een filter met meerdere stops zou wenselijk zijn als ik een ondergaande zon wil fotograferen. Dan kan ik ook een wat langere sluitertijd gebruiken.
Toch denk ik dat de fout eerder bij de gebruiker zit, moderne camera's moeten geen moeite hebben met hoge DN-range. maar zelfs dan zou je alleen last hebben van zwarte schaduwen of witte highlights, en niet in zn geheel overbelicht of onderbelicht.
ora et labora
Dat, of een HDR shot maken... een over- en een onderbelichten.
ND-grad werkt ook vrij goed, maar merk dat ik een subtiele HDR vaak makkelijker vind werken dan mijn Cokin filtersetje.
ND-grad werkt ook vrij goed, maar merk dat ik een subtiele HDR vaak makkelijker vind werken dan mijn Cokin filtersetje.
Verwijderd
Excuses, ik bedoelde ook een ND-grad filter, zo'n 10 stops filter voor lange sluitertijden overdag. Daar kan je dan toch een zonsondergang mee fotograferen, of ben ik het pad af geraakt? Want als ik dat nu doe, dus zonder filter, dan is de foto donker.
Ik moet maar eens een keer een meeting bijwonen denk ik
Ik moet maar eens een keer een meeting bijwonen denk ik
Nee, nou haal je het weer door de war.
Een ND-grad heeft een verloop. Bijvoorbeeld boven donkerder zodat er minder licht doorkomt. Die kan je dan voor de lichtere lucht houden.
Een normale ND-filter houdt een gedeelte van het licht tegen, en laat bijvoorbeeld maar 1/1000ste door, waardoor je lange sluitertijden kan behalen
Een ND-grad heeft een verloop. Bijvoorbeeld boven donkerder zodat er minder licht doorkomt. Die kan je dan voor de lichtere lucht houden.
Een normale ND-filter houdt een gedeelte van het licht tegen, en laat bijvoorbeeld maar 1/1000ste door, waardoor je lange sluitertijden kan behalen
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Verwijderd
Die gebruik je dus voor een zonsondergang.inquestos schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 23:06:
Nee, nou haal je het weer door de war.
En deze voor overdag als je lange sluitertijden wilt gebruiken zodat water in een beekje 'egaal' wordt.Een normale ND-filter houdt een gedeelte van het licht tegen, en laat bijvoorbeeld maar 1/1000ste door, waardoor je lange sluitertijden kan behalen
Het lijkt ook zo verrekte veel op elkaar. Al doende leert men
Nog simpeler. Het verloopfilter gebruik je als een deel van de foto donkerder wil maken, dus inderdaad bij een zonsondergang of gewoon een landschapsfoto met heldere lucht. Het 'egale' grijsfilter gebruik je als je de gehele foto donkerder wilt krijgen om bijvoorbeeld sluitertijd te kunnen verlengen zonder overbelichting te krijgen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
je kan ook de magic cloth techniek gebruiken 
ora et labora
Verwijderd
Jawel jawel...sommige mensen zoals ik denken te moeilijkinquestos schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:10:
Nou leg je het wel héél begrijpelijk uit Gonadan, we moeten het niet te makkelijk maken ;-)
NeeVerwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:49:
Regels zijn er dus niet echt maar de originele vraag was gewoon hoe hyperfocaal focussen nou eigenlijk in zijn werk gaat.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
http://petapixel.com/2015...e-iss-in-a-self-portrait/
Heej, die auteurnaam "albert dros" komt mij bekend voor
[ Voor 42% gewijzigd door mrc4nl op 10-08-2015 19:56 ]
ora et labora
Ja dat is die aso die steeds de mods omkoopt om in de hotshots te komen, toch?mrc4nl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:56:
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
hij zal toch wel iets goeddoen om in de hotsshots terecht te komen...link0007 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:45:
[...]
Ja dat is die aso die steeds de mods omkoopt om in de hotshots te komen, toch?
als in: wat doe ik dan verkeerd???
ora et labora
Als je mij een dm stuurt, zal ik je mijn rekeningnummer gevenlink0007 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:45:
[...]
Ja dat is die aso die steeds de mods omkoopt om in de hotshots te komen, toch?
Als ik mensen aandraag voor een hotshot, dan vang ik toch een percentage of niet?
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Je leest niet goed... Het KOST blijkbaar geld om een hotshot te krijgen, dus als jij er een aandraagt, moet je dus betalen.
Misschien moeten we dat maar eens gaan doen.... want zoveel wordt er niet aangedragen, helaas.Ventieldopje schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:46:
Als ik mensen aandraag voor een hotshot, dan vang ik toch een percentage of niet?
De gene die een hotshot wil komt naar mij van hé hoe fix ik dat ... ik spreek een percentage met UC *kuch* een willekeurige mod af en wijs die gene door. Vervolgens vang ik een percentage van het betaalde bedragToff schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:49:
Je leest niet goed... Het KOST blijkbaar geld om een hotshot te krijgen, dus als jij er een aandraagt, moet je dus betalen.
* Ventieldopje gaat zijn Porsche eens even in de garage zetten bij de rest van zijn auto collectie
www.maartendeboer.net
Het geld wat we krijgen via omkopen, komt via een verdeelsleutel bij Tweakers HQ, Nomad, de rest van de FV crew (geheel niet-willekeurige volgorde...) en dan blijft er misschien nog iets over voor de tipgeversToff schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:49:
En ik deel dit met jullie, omdat ik keizer ben van de Community!
[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 10-08-2015 23:56 ]
Ik stop liever mn geld in gear ipv steekpennigen, met goede gear komen er vanzelf hotshots uitrollen, je hoeft alleen maar op de ontspanner te drukken
ora et labora
Houd die gedachte vastmrc4nl schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:19:
Ik stop liever mn geld in gear ipv steekpennigen, met goede gear komen er vanzelf hotshots uitrollen, je hoeft alleen maar op de ontspanner te drukken
Met +/- €1000 (ex. btw) kun je aardig wat hotshots krijgen hoor!
Ik weet wel een mannetje ...
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Er is absoluut geen sprake van omkoperij, noch van misbruik van privileges door een mod om in de hotshots terecht te komen.
Ik heb trouwens geen idee waarom ik dat laatste onder de aandacht breng...
Ik heb trouwens geen idee waarom ik dat laatste onder de aandacht breng...
En hoe zit het met de recente verkiezing van nieuwe modjes?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Albert is goed bezig!mrc4nl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:56:
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Welzeker niet, maar de grondige ontkenner voor mij is er recent wel aan gekomen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
De vraag is wat hij er voor heeft moeten doen
Staat er trouwens nog wat op stapel als zijnde een meeting of iets dergelijks?
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2015 15:22 ]
De ontkenner is in ieder geval in dit filmpje te bewonderen:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vDOY9IsJwMc]
Al is ie deels geblurred
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vDOY9IsJwMc]
Al is ie deels geblurred
Mmm ik hoor ook een paar keer de naar victor bart vallen, dat moet victorb zijnUniversal Creations schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:45:
[video]
Al is ie deels geblurred

woutoud heb ik nog niet gezien op de video, is hij camerashuw ofzo?
edit, ah na 5 minuten pas
ora et labora
Zit jij er zelf niet ook in?Universal Creations schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:45:
[video]
Al is ie deels geblurred
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nope, ik ben er niet naar toe gegaan. Het leek me wel erg leuk, omdat ik Matt al een paar jaar op youtube volg, maar ik ben momenteel niet in de financiële situatie om naar Amsterdam af te reizen voor zoiets.
Verwijderd
Daar kwam ik na het kijken van de video ook achter inderdaad, Victor verzorgde de video voor Matt.mrc4nl schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:54:
[...]
Mmm ik hoor ook een paar keer de naar victor bart vallen, dat moet victorb zijn
Ik wou net zeggen, ik steek er toch best nog bovenuit.woutoud heb ik nog niet gezien op de video, is hij camerashuw ofzo?
edit, ah na 5 minuten pas
Verwijderd
Ik heb geen idee wie wie is op die video, maar dat ziet er uit als een duur dagje uit. Dat eten, en ik weet niet of iedereen mee at, maar daar kan je drie keer van op en neer naar A'dam 
Wel lijkt het mij leuk om zoiets een keer bij te wonen.
Wel lijkt het mij leuk om zoiets een keer bij te wonen.
Dat was ook geen normale meeting....
Dat eten in het hotel was alleen voor hem zelf... Hij is ook een groot liefhebber van de oosterse keuken. Hij is ook weleens naar het 3 Michelin sterren sushi restaurant geweest van Jiro Ono in Tokyo. Er is ook weleens een docu gemaakt over Jiro Ono: IMDB: Jiro Dreams of Sushi (2011)
[ Voor 32% gewijzigd door Universal Creations op 11-08-2015 20:33 ]
Komende herfst ga ik weer een wandeling organiseren. Ook ben ik binnenkort jarig, maar ik weet op voorhand dat niemand zin heeft om naar "nationaal beek en esdorpenlandschap drentsche aa" te komen.Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:19:
De vraag is wat hij er voor heeft moeten doenStaat er trouwens nog wat op stapel als zijnde een meeting of iets dergelijks?
ora et labora
Met een beetje goede wil is daar best een mouw aan te passen hoor.Universal Creations schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:05:
maar ik ben momenteel niet in de financiële situatie om naar Amsterdam af te reizen voor zoiets.
Verwijderd
Ik wilde al zeggen; dat is een duur uitje
Dat trek ik financieel ook niet. A'dam red ik prima, maar als er op zo'n manier gegeten wordt haak ik af
Frank, volgens mij wonen wij niet zo gekke ver van elkaar af dus een wandeling door het Drentse landschap ben ik wel voor te porren, mits ik kan natuurlijk.
Frank, volgens mij wonen wij niet zo gekke ver van elkaar af dus een wandeling door het Drentse landschap ben ik wel voor te porren, mits ik kan natuurlijk.
Hoe kan je nu klagen over duur eten met een tas vol spullen van een paar ruggen. Of is dat juist de reden?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er is vaak wel een mouw aan te passen, maar het is natuurlijk meer dan alleen de reis er naartoe en een paar dagen later ging ik ook nog op vakantie met vrienden. Dus dan werd het toch allemaal wat duur samen.Toff schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:25:
[...]
Met een beetje goede wil is daar best een mouw aan te passen hoor.
Om die spullen te bemachtigen heb je vaak jaren over gedaan en lever uiteindelijk in de verkoop ook nog iets op. Dat is iets anders dan duur eten. Wil niet zeggen dat een lekker hapje eten niet belangrijk is....Gonadan schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:34:
Hoe kan je nu klagen over duur eten met een tas vol spullen van een paar ruggen. Of is dat juist de reden?
Geen idee wat voor eten er in het filmpje zat overigens, maar vond het wel lollig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Wat UC al zegt is een hapje niet verkeerd. Ik ga welgeteld een keer per jaar uit eten, en vaak haal ik dat al niet eens tot ergernis van mijn vrouw. Ik heb het geduld er niet voor en in sommige gevallen is het gewoon duur. Dat laatste heb je zelf in hand natuurlijk, maar bij een gezellige bijeenkomst.meeting is er niet altijd een keus.
Die tas met spullen van een paar ruggen dat zal nog wel even duren. Maar ik denk wel dat ik een bepaalde interesse heb in een bepaald soort fotografie. Macro. Hoe meer ik het doe hoe leuker ik het vind. Ik heb alleen een objectief dat er niet geschikt voor is, dus ik moet even puzzelen en kijken wat een leuke macro lens is voor niet al te veel centjes.
Die tas met spullen van een paar ruggen dat zal nog wel even duren. Maar ik denk wel dat ik een bepaalde interesse heb in een bepaald soort fotografie. Macro. Hoe meer ik het doe hoe leuker ik het vind. Ik heb alleen een objectief dat er niet geschikt voor is, dus ik moet even puzzelen en kijken wat een leuke macro lens is voor niet al te veel centjes.
Tamron 90mm 2.8........... 'nuff saidVerwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:12:
dus ik moet even puzzelen en kijken wat een leuke macro lens is voor niet al te veel centjes.
zowel de oude versie (tweedehands goed te verkrijgen) als de nieuwe zijn top.
[ Voor 13% gewijzigd door PdeBie op 12-08-2015 08:21 ]
Stiekem was dat niet het restaurant van Jiro, maar van zijn zoonUniversal Creations schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:31:
Dat eten in het hotel was alleen voor hem zelf... Hij is ook een groot liefhebber van de oosterse keuken. Hij is ook weleens naar het 3 Michelin sterren sushi restaurant geweest van Jiro Ono in Tokyo. Er is ook weleens een docu gemaakt over Jiro Ono: IMDB: Jiro Dreams of Sushi (2011)
Volgens mij hobbel ik ook nog rond in die aftermovie van Victor
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dat scheelt ook natuurlijk, ik vind het dan weer heerlijk betaal graag als ik daarvoor goed verzorgd wordt. Maar het is niet mijn bedoeling om te oordelen of een discussie te starten hoor.Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:12:
Wat UC al zegt is een hapje niet verkeerd. Ik ga welgeteld een keer per jaar uit eten, en vaak haal ik dat al niet eens tot ergernis van mijn vrouw. Ik heb het geduld er niet voor en in sommige gevallen is het gewoon duur. Dat laatste heb je zelf in hand natuurlijk, maar bij een gezellige bijeenkomst.meeting is er niet altijd een keus.
Wat jij zegt herken ik wel, in groepen heb je toch een soort sociale druk om dan wel mee te doen met de groep en minder keuze waar je gaat eindigen. Binnen bekendere groepen kan je nog kiezen om niet mee te doen of de rekening niet te delen, maar dat doe je met zo'n meeting ook niet snel lijkt me.
Kan hard gaan hoor, ik heb recent mijn toestel geüpgraded en ben wat spulletjes erbij aan het regelen, zonder dat ik nu echt nog specifieke objectieve heb gehaald loopt het al aardig in de munten.Die tas met spullen van een paar ruggen dat zal nog wel even duren. Maar ik denk wel dat ik een bepaalde interesse heb in een bepaald soort fotografie. Macro. Hoe meer ik het doe hoe leuker ik het vind. Ik heb alleen een objectief dat er niet geschikt voor is, dus ik moet even puzzelen en kijken wat een leuke macro lens is voor niet al te veel centjes.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Als ik zie wat sommige objectieven kosten... Dan kan het heel hard gaan lijkt mij. Als ik kijk naar de aanbeveling van PdeBie voor de Tamron 90mm 2.8 dan wordt het nog even sparen. Ik had gehoopt dat ze iets goedkoper waren. Nu hoor ik Matt Granger op YouTube zeggen dat de Tamrom wel voor een FX body is, en volgens mij is de D5200 een DX body.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2015 09:36 ]
Naar aanleiding van zijn naam hier en in andere topics zat ik eens te kijken wat die Matt Granger zo interessant maakt. Ik citeer even van zijn website.
Ik snap het al, tweakers...Over the past 5 years Matt has become more focussed on what he calls Intimate Portraiture - tasteful nude portraits, often shot on location with a casual atmosphere.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ik hou van een simpele uitleg en dat doet hij op een goede manier. Ook de reden waarom ik een abbo heb op de YT kanalen van DigitalRev TV en Tony Northrop.
Toch maar eens opzoeken dan, DigitalRev heb ik bijvoorbeeld al veel van gezien, precies om de reden die jij noemt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Die gast die het presenteert heeft wel humor. Soms op het flauwe af. En het aanbod van wat ze reviewen is vrij groot, dus alles komt wel aan bod.
DigitalRev bekijk ik vooral voor de lolz.
Matt Granger legt vooral heel rustig uit over het hoe en wat. Zijn foto's tijdens de filmpjes vind ik echter maar mwa... Zijn 'echte' foto's zijn overigens wel een heel stuk beter!
En voor de rest moet je eens kijken naar Mike Browne. Legt het ook heel duidelijk uit. En die vent is ook best lollig
Matt Granger legt vooral heel rustig uit over het hoe en wat. Zijn foto's tijdens de filmpjes vind ik echter maar mwa... Zijn 'echte' foto's zijn overigens wel een heel stuk beter!
En voor de rest moet je eens kijken naar Mike Browne. Legt het ook heel duidelijk uit. En die vent is ook best lollig
Dit was wel humor,vorig jaar na de walk, 2 random meisjes op het terras die aan hem vroegen of ie even een foto van ze kon maken met hun mobieltje:Gonadan schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:55:
Naar aanleiding van zijn naam hier en in andere topics zat ik eens te kijken wat die Matt Granger zo interessant maakt. Ik citeer even van zijn website.
[...]
Ik snap het al, tweakers...

Little did they know..
Al had ik zelf tot vlak voor die walk vorig jaar ook geen idee wie hij nou precies was, ik ben via Victor bij die walk terecht gekomen (aangezien ik toch al in de stad was voor mn werk).
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Soms is het wel erg ja, maar ik heb me rot gelachen om het filmpje omtrent de vraag: pro dslr + budgetlens of instap dslr + pro lens.Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:11:
Die gast die het presenteert heeft wel humor. Soms op het flauwe af. En het aanbod van wat ze reviewen is vrij groot, dus alles komt wel aan bod.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ja maar echt serieus kan ik ze niet noemen. dus of je er ook echt wat aan hebt,Gonadan schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:46:
[...]
Soms is het wel erg ja, maar ik heb me rot gelachen om het filmpje omtrent de vraag: pro dslr + budgetlens of instap dslr + pro lens.
neem deze review bijv:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=tkeJWWjPFuk]
toch heb ik m wel gekocht
ora et labora
Verwijderd
Ik denk wel dat ze professioneel zijn maar wel met een geweldige knipoog. Het heeft mij in ieder geval in zoverre geholpen dat ik met een D5200 opgescheept zit 
@Gonadan
Ik had hem al eens voorbij zien komen. Vermakelijk filmpje
@Gonadan
Ik had hem al eens voorbij zien komen. Vermakelijk filmpje
DigitalRev is het Top Gear voor de fotografie wereld denk ik altijd maar.
Net als Top Gear dus. Je moet het gewoon niet AL te serieus nemen. Dan heb je er prima vermaak mee.
En de informatie die ze geven is overigens wel betrouwbaar te noemen vind ik zelf. Kan het altijd aardig vinden met wat ze zeggen.
Kai Wong heeft overigens ook een net portfolio. Dus het is niet dat hij maar wat doet of zo.
En de informatie die ze geven is overigens wel betrouwbaar te noemen vind ik zelf. Kan het altijd aardig vinden met wat ze zeggen.
Kai Wong heeft overigens ook een net portfolio. Dus het is niet dat hij maar wat doet of zo.
Verwijderd
Patrick, die lens van Tamron die jij aanbeveelt is een FX lens. Of kan je die ook gebruiken op de DX body?
Dit is misschien niet het juiste topic voor advies, maar ja dat is mogelijk. bij nikon is de mount fysiek hetzelfde op de fx en dx body's. bij canon kan je ook een ef lens op een "efs" body zetten, maar niet andersom.Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:48:
Patrick, die lens van Tamron die jij aanbeveelt is een FX lens. Of kan je die ook gebruiken op de DX body?
ora et labora
Het filmpje kan ik nu even niet kijken, maar reviews zijn inderdaad minder bijzonder. Sowieso vind ik bij reviews dat ze zelden écht objectief zijn dus moet je er altijd wel meerdere kijken om een gebalanceerd beeld te krijgen.mrc4nl schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:18:
ja maar echt serieus kan ik ze niet noemen. dus of je er ook echt wat aan hebt,
neem deze review bijv:
[video]
toch heb ik m wel gekocht
Wat ik leuk vind aan DigitalRev is inderdaad de Top Gear achtige houding, maar ik heb er wel wat aan. Ik vind het met name interessant om argumentatie en invalshoeken te zien van anderen, dat betekent niet dat ik het er altijd mee eens ben maar het geeft mij wel weer stof tot nadenken. Als het dan op zo'n luchtige manier gebeurt kijkt het wel lekker weg, stukken beter dan de zoveelste monotone youtuber met zo'n Amerikaanse kreunstem die specs zit op te lezen.
Neem bijvoorbeeld die filmpjes die over een type lens gaan, bijvoorbeeld een 50mm prime. Waarom zou je die willen is dan het onderwerp, geeft toch een leuk beeld hoe je er mee om kunt gaan. Plus gewoon de onzinfilmpjes ter vermaak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
@mrc4nl
Het is ook geen advies of aankooptopic, dat klopt. Maar als ik hier in één antwoord verder kan is mij dat geen topic waard.
Het is ook geen advies of aankooptopic, dat klopt. Maar als ik hier in één antwoord verder kan is mij dat geen topic waard.
er is ook nog een Het algemene Nikon topic of Het grote Nikon F mount objectieven-topic v2015Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:55:
@mrc4nl
ora et labora
Verwijderd
Ik zal ze gelijk boomarken.
Die wandeling die je wilt plannen, hoe zou zoiets eruit zien?
die herfstwandeling? ik heb er tot nu toe dacht ik 2 georganiseerd. vaak een beetje centraal in nederland.Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:58:
Ik zal ze gelijk boomarken.
Het is verzamelen op een parkeerplek dan het bos in, plaatjes schieten en halverwege of na afloop ergens een broodje eten. kan er ook wat gekletst worden of gear geprobeerd
vorige twee edities:
[Meeting] F&V wandeling Mookerheide, 18 oktober
Wandel en fotografie meeting (26-10-'13)
ora et labora
Verwijderd
Zoiets ziet er wel leuk uit. Ik hou wel van een goede boswandeling. Het Friese woud bij Appelscha is ook een hele mooie locatie. Ligt alleen niet centraal.
Zoiets lijkt mij ook wel interessant, ook al ben ik wel eens eenkennig. 
Met name het feit dat je met zijn allen komt om foto's te maken spreekt mij dan wel aan. Vaak merk je dan in ander gezelschap men er niet op zit te wachten dat je steeds in de ankers gaat of steeds met die camera bezig bent. In zo'n groep zal je denk ik veel sneller de camera pakken en de tijd nemen op bepaalde plekken om er wat moois van te maken. Plus ik verwacht veel te kunnen leren, met name qua compositie of ideeën.
Hebben jullie trouwens ook in het begin een drempel over gemoeten om gewoon ongegeneerd met je camera te gaan rondkloten? Ik merk dat ik mij soms toch nog wat opgelaten voel als ik met 'publiek' uitgebreid sta te pielen tot ik tevreden ben over wat ik geschoten heb.
Met name het feit dat je met zijn allen komt om foto's te maken spreekt mij dan wel aan. Vaak merk je dan in ander gezelschap men er niet op zit te wachten dat je steeds in de ankers gaat of steeds met die camera bezig bent. In zo'n groep zal je denk ik veel sneller de camera pakken en de tijd nemen op bepaalde plekken om er wat moois van te maken. Plus ik verwacht veel te kunnen leren, met name qua compositie of ideeën.
Hebben jullie trouwens ook in het begin een drempel over gemoeten om gewoon ongegeneerd met je camera te gaan rondkloten? Ik merk dat ik mij soms toch nog wat opgelaten voel als ik met 'publiek' uitgebreid sta te pielen tot ik tevreden ben over wat ik geschoten heb.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
In het begin had ik dat nog wel. Dan dacht ik wel eens wat een ander er van zou denken dat ik zo aan het pielen ben met de instellingen. Ook dat ik meerdere foto's maakte van een object. Maar dat heb ik snel van mij afgezet.
Ik was afgelopen maand nog in Julianatoren en dan zie je Jan en alleman rondlopen met een dSLR en geen idee wat ze er mee kunnen. Dan zie je ze triomfantelijk naast je staan snel een fotootje nemen en doorlopen. Terwijl ik verschillende instellingen uitprobeer en meerdere foto's maak. Kom je die persoon later weer tegen staat zijn instelknop op AUTO
Lekker je eigen dingetje doen. Jouw foto.
Ik was afgelopen maand nog in Julianatoren en dan zie je Jan en alleman rondlopen met een dSLR en geen idee wat ze er mee kunnen. Dan zie je ze triomfantelijk naast je staan snel een fotootje nemen en doorlopen. Terwijl ik verschillende instellingen uitprobeer en meerdere foto's maak. Kom je die persoon later weer tegen staat zijn instelknop op AUTO

Lekker je eigen dingetje doen. Jouw foto.
Moet je eens naar de schuilhut in Het Aardhuis (bij Apeldoorn) gaan. In deze tijd vol met campinggasten die lekker volautomatisch gaan staan flitsen met hun dSLRs. Voorzien van een zonnekap in de transportstand en een 18-55 lensje. Kinderen die half uit de hut hangen in roze trainingspak, foto's makend met een GSM. En hondjes die half naar buiten geduwd worden, want "die moeten ook hertjes kijken". Kalm blijven omdat je weet dat ze binnen 10 minuten weer vertrokken zijn. Hopen dat de herten er dan nog zijn, terwijl jij al uren zit te wachten op de komst van de herten. De herten komen meestal pas als de boswachter eten komt strooien. Die leidt dan die campinggasten ook rond.
Dan moet ik toch wel heel erg tot 10 gaan tellen om niet iedereen de hut uit te slaan met een telelens. (De uitdrukking "iemand lens slaan", snap ik wel).
Dan moet ik toch wel heel erg tot 10 gaan tellen om niet iedereen de hut uit te slaan met een telelens. (De uitdrukking "iemand lens slaan", snap ik wel).
This footer is intentionally left blank
En nu is hij wereldberoemd, in heel Nederland: http://www.ad.nl/ad/nl/45...-van-sterrenstelsel.dhtmlmrc4nl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:56:
Yup, kan gewoon. Heb hem ook met mijn D7000Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:48:
Hoe noem je in het Engels het matglas wat over je spiegel heen ligt in een DSLR?
Het schijnt dat die te vervangen is in sommige camera's en ben benieuwd of dit bij mijn D7000 ook kan en wat de mogelijkheden daarin zijn.
(Deze discussie is al eens eerder hier op Tweakers geweest, maar kan hem niet meer vinden).
Het schijnt dat die te vervangen is in sommige camera's en ben benieuwd of dit bij mijn D7000 ook kan en wat de mogelijkheden daarin zijn.
(Deze discussie is al eens eerder hier op Tweakers geweest, maar kan hem niet meer vinden).
Volgens mij was het matglas van de D200 (en dan ook D300 en D90?) 1op1 uitwisselbaar met de D7000 dus dan zou het moeten kunnenPdeBie schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:37:
Hoe noem je in het Engels het matglas wat over je spiegel heen ligt in een DSLR?
*edit*
Ik had in mijn eerste 5D een matglas zitten van Katzeye Optics, maar die doen het helaas niet meer blijkbaar; http://www.katzeyeoptics.com/
[ Voor 22% gewijzigd door leonvw op 14-08-2015 10:36 ]
Ja, die kwam ik net ook tegen nadat ik ben gaan googlen op focusing screen (wat GWBoes zei).
Maar die zijn ermee gestopt zo te zien.
Ik zal eens op ebay gaan neuzen.
Maar die zijn ermee gestopt zo te zien.
Ik zal eens op ebay gaan neuzen.
http://www.focusingscreen...8b4d7ccc81060fc6e76d6a43f
Ik heb daar ooit een matglas voor mijn 450D gehaald. Werkte prima. Ik zou gaan voor de S variant, omdat je dan het hele beeld kunt gebruiken om mee te foucssen.
Ik heb daar ooit een matglas voor mijn 450D gehaald. Werkte prima. Ik zou gaan voor de S variant, omdat je dan het hele beeld kunt gebruiken om mee te foucssen.
Verwijderd
Heeft dat nog impact op de AF-performance eigenlijk? Ergens denk ik van wel.
En je moet er rekening mee houden dat precisie matglas baat heeft bij een lichtsterk objectief.
En je moet er rekening mee houden dat precisie matglas baat heeft bij een lichtsterk objectief.
Wat is het idee achter zo'n ding?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
als het goed is niet, de af sensor zat dacht ik om de bodem van de camera, de de spiegel is een beetje doorlatend zodat het op de af sensor valt. matglas heeft er niets mee te maken.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:46:
Heeft dat nog impact op de AF-performance eigenlijk? Ergens denk ik van wel.

dat je veel betrouwbaarder manueel kan focusen.Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:50:
[ Voor 21% gewijzigd door mrc4nl op 14-08-2015 12:57 ]
ora et labora
Dat je met diafragma's groter dan f/3.5 - f/4 beter kan zien waar je focust. Als je met een normaal matglas op f/1.4 schiet dan is de scherpte-diepte in werkelijkheid veel kleiner als dat je kan zien door de zoeker, bovendien heb je dan ook grote kans dat je er naast zit natuurlijk.Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:50:
Zo'n speciaal matglas is extra mat waardoor je ook met grotere diafragma's kan zien waar je zit. Het enige "nadeel" is dat je zoeker iets donkerder wordt maar voor het verschil moet je dit echt naast elkaar leggen heb ik het idee.
www.maartendeboer.net
Je hebt toch gewoon een transparant vierkantje in beeld staan wat aangeeft waar je focust, of bedoel je dat niet? 
Wat scherptediepte door de zoeker betreft, dat vind ik sowieso lastig om in te schatten. Meestal schiet ik maar gewoon en kijk ik hoe het wordt. Is dat een kwestie van ervaring of gewoon onkunde?
Wat scherptediepte door de zoeker betreft, dat vind ik sowieso lastig om in te schatten. Meestal schiet ik maar gewoon en kijk ik hoe het wordt. Is dat een kwestie van ervaring of gewoon onkunde?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ervaring leert mij het beste hoe groot m'n DOF wordt. Maar ik heb er ook een app voor op mijn telefoon om de DOF te berekenen.
Mijn camera heeft een DOF preview knop. Werkt best goed
Mijn camera heeft een DOF preview knop. Werkt best goed
[ Voor 52% gewijzigd door PdeBie op 14-08-2015 13:21 ]