Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mrc4nl schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 02:01:
Zijn er nog belangrijke dingen in deze review die ben vergeten? Ik probeer zo compleet mogelijk te zijn :)
productreview: Panasonic H-X015E Zwart review door mrc4nl
Paar puntjes in je conclusie:
De Panasnic Leica DG f1.7 ASPH is een premium lens en dat zie je terug in de bouwkwaliteit, de lenshood, en handling. Fijne focusring, en diafragma instelling. De AF/MF schakelaar komt goed van pas bij instap camera's als de GF6. De Scherpte valt wel wat tegen, maar de scherpe hoeken maken een hoop goed. De lens presteert goed bij f2.8 en uitstekend bij f4.0. De f1.7 stand kun je het beste vermijden vanwege de hoge vignetting, CA. en "lage" scherpte.En dan is er de prijs, 550 euro is een hoop geld, en bied niet de prijs-prestatie verhouding van bijv de Sigma 60mm f2.8.
550 is een "redelijke" prijs voor wat hij bied. ik heb het er in ieder geval voor over. Het is een fijne lens om mee te schieten.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handig ezelsbruggetje: vervang die laatste 2x bied even voor loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
"En dan is er de prijs, 550 euro is een hoop geld, en loop niet de prijs-prestatie verhouding van bijv de Sigma 60mm f2.8.
550 is een "redelijke" prijs voor wat hij loop. ik heb het er in ieder geval voor over. Het is een fijne lens om mee te schieten."
Slaat natuurlijk helemaal nergens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
2de of 3de persoon enkelvoud krijgt een t (tenzij er daardoor dubbel t ontstaat). Uitzondering is wanneer de 2de persoon enkelvoud als onderwerp achter de persoonsvorm staat, dan komt er geen t achter.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat dus. :P Ik zat met mijn vinger nog bij de edit-knop... De zin "slaat helemaal nergens op" maar je hoort daaraan wel of er een t achter moet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Universal Creations schreef op maandag 20 juli 2015 @ 00:05:
2de of 3de persoon enkelvoud krijgt een t (tenzij er daardoor dubbel t ontstaat). Uitzondering is wanneer de 2de persoon enkelvoud als onderwerp achter de persoonsvorm staat, dan komt er geen t achter.
Meent je dat nou? Een Rotterdammert spreek de "t" nie uit hoor, behalve als die er nie hoor te zijn... bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2015 @ 00:58:
Dat dus. :P Ik zat met mijn vinger nog bij de edit-knop... De zin "slaat helemaal nergens op" maar je hoort daaraan wel of er een t achter moet of niet.
Smurf werkt daar ook goed voor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toff schreef op zondag 19 juli 2015 @ 23:05:
Zeker nooit jong geweest? De kroeg is voor oude mensen en bovendien wordt er tegenwoordig geen alcohol verstrekt beneden 18 jaar. Als je 's-morgens gaat, zal je weinig jeugd treffen, zo lijkt me, of het moeten vissers zijn.
Jazeker wel, maar in mijn tijd kocht je bier met guldens en was om negen uur naar de kroeg nog niet achterlijk vroeg. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

Allen dank voor de verbeteringen, ik ben nu op vakantie en heb hoge roamingskosten (al is de Wi-Fi hier nog duurder) Ik zal het aanpassen als ik terug ben.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Gonadan schreef op maandag 20 juli 2015 @ 09:10:
[...]

Jazeker wel, maar in mijn tijd kocht je bier met guldens en was om negen uur naar de kroeg nog niet achterlijk vroeg. :+
Tegenwoordig gaan die snotapen pas de deur uit als ik naar bed ga, hahaha. Ik heb dat zelfs toen ik nog die jonge leeftijd had, altijd een beetje vervelend gevonden, dat extreem laat stappen. Waarom kan je met iedereen niet gewoon om eerder in de avond gaan, dat is toch net zo gezellig? :?

*Opa wordt oud :+ *

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Je bent gewoon geen nachtmens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Action Camera Hardcore Durability Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met printen op forex? Ik wil een matte print maken, maar profotonet biedt alleen lustre en glossy aan. Maar ik wil écht mat, niet lustre. Ik heb echt matte forex-prints wel vaker bij exposities gezien, dus het zou moeten kunnen. Weet iemand waar?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je Lightroom gebruikt en snel inzicht wil in je statistieken: https://www.lightroomdashboard.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
"snel"... eerst "even" je catalog uploaden. Er is ook software die de meeste van dit soort dingen uit je catalogus kan toveren en met Lightroom zelf kun je ook gewoon metadata filteren zodat je ziet welke lenzen en welke brandpuntsafstanden etc. je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het niet gecontroleerd, maar hij beweert dat er niets geüpload wordt. En bij mij werkte het erg snel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2015 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Hmmm, oké.

http://www.lensrentals.co...ents-for-telephoto-lenses
en http://www.lensrentals.co...nts-for-wide-angle-lenses

Interessant om te zien dat de Otussen echt niet zo briljant zijn in de hoeken en dat er ook nog best wel sample variatie is. Mijn Zeiss 21, Zeiss 100 en Sigma 50 Art doen het best prima ;)

En vergelijken via The Digital Picture kan ook: http://www.the-digital-pi...LIComp=0&APIComp=0&CT=VAR

[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 22-07-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ze hebben wel de locatie van mijn catalogus fout. :+

Kan je ook per verzameling o.i.d. filteren? Die optie mis ik vaak in dergelijke tools.

[ Voor 46% gewijzigd door Gonadan op 22-07-2015 13:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:15:
Als je Lightroom gebruikt en snel inzicht wil in je statistieken: https://www.lightroomdashboard.com/
En als dat bij jou, net als bij mij, niet/traag werkt is hier een offline tool: http://hierzo.net/ (photostats).
Werkt prima, maar heeft wel Java nodig. En de assen schalen niet zo mooi bij een breed ISO bereik.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:15:
Hij kan geen catalogus van meer dan 1GB aan, zegt ie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:24
Ik moest gisteren nog denken: ik ben echt een OCD'er wat het aangaat op diafragma. Ik had het gevoel altijd de neiging te hebben om op hele stops het diafragma in te stellen. En inderdaad, duidelijke pieken bij f/1.4, f/2, f/2.8, f/4 en f/8. Alleen f/5.6 sla ik wat over. Meer mensen 'last' van?

Valt me alleen tegen hoe vaak ik wel niet op f/8 schiet... veel te vaak.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/YKCxeDHNvlBVW2UZHeLoc7fn/full.jpg?nohitcount=1

(En nee, ik heb geen f/1.0 I wish. Dat zijn geloof ik video's)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:28
Staat je camera misschien zo ingesteld dat hij hele/halve stops bij je diafragma verspringt? Dan is de kans automatisch ook groter dan dat je op de hele stops uitkomt. Bij mijn camera kan je volgens mij ook instellen dat hij 2/3e stop verspringt (even uit mijn hoofd hoor), dus heb je veel meer keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Nee, uiteraard niet, dit doe ik volledig bewust, en ik fotografeer 90% van de tijd op Av-modus, en anders manual, en ook 90% van de keren met de 35mm 1.4, dus wat je hier ziet is volledig mijn gedrag. Vroeg mij alleen af of meer mensen dit gedrag vertonen

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik heb hetzelfde inderdaad ja. Gewoon omdat het voor mij makkelijker rekent hoeveel stops sluitertijd of ISO ik moet aanpassen als ik het diafragma aanpas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 22:50:
Hij kan geen catalogus van meer dan 1GB aan, zegt ie hier.
Mag ik dan aannemen dat je niet met eerdere catalogi werkt? :D
inquestos schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 00:36:
Ik moest gisteren nog denken: ik ben echt een OCD'er wat het aangaat op diafragma. Ik had het gevoel altijd de neiging te hebben om op hele stops het diafragma in te stellen. En inderdaad, duidelijke pieken bij f/1.4, f/2, f/2.8, f/4 en f/8. Alleen f/5.6 sla ik wat over. Meer mensen 'last' van?
Zeker, doe ik zelf ook vaak. Nu ik eindelijk auto ISO met een maximum kan instellen gebruik ik ook vaker auto, dan krijg ik weer aan alle kanten uitslag als hij op 320 staat o.i.d. :P
Valt me alleen tegen hoe vaak ik wel niet op f/8 schiet... veel te vaak.
Waarom 'te vaak'? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:01:
Mag ik dan aannemen dat je niet met eerdere catalogi werkt? :D
Ik werk inderdaad maar met 1 catalogus en ik zou ook niet weten waarom ik zou moeten overstappen op meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:16:
Ik werk inderdaad maar met 1 catalogus en ik zou ook niet weten waarom ik zou moeten overstappen op meerdere.
Ik ook niet, maar ik zou het wel knap vinden als je meerdere had van meer dan 1GB. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zit ik mij eens in te lezen of ik moet gaan investeren in hardware voor beelschermcalibratie of dat het ook op het oog nog wel te doen is. Het valt mij namelijk op dat ik moeite heb met het eenduidig beoordelen van foto's op mijn scherm. Kom ik er achter dat mijn paneel gewoon ruk is. :X
Jàààren geleden uitgezocht voor gamen, dus TN. :+

offtopic:
Was dit topic trouwens geen sticky? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb zelf zo'n spyder3Express dongel en ben er wel tevreden mee. Was niet duur, en ik leen 'm ook wel eens uit aan kennisen dus hij wordt genoeg gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goed scherm is belangrijker dan een kalibratietool, Dell (bijvoorbeeld) heeft betaalbare IPS-schermen die af fabriek gekalibreerd zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ja precies, nu ik hier achter ben laat ik de kalibratie hardware nog even voor wat het is en ga eerst maar eens kijken voor een andere monitor (gvd, wéér bijkomende kosten).

Van Dell zie ik dat die 2515 erg populair is, maar kalibreren is toch iets wat je regelmatig moet doen? Dus fabriek-af kalibratie is dan leuk maar zegt niets over je opstelling thuis?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten opzichte van de omgeving zal het inderdaad niet perfect zijn, maar de kleuren onderling zijn wel netjes op elkaar afgestemd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Elektronica slijt, dus dat iets af-fabriek gekalibreerd is zegt niks over hoe goed het nog is over een jaar. Dus het kan geen kwaad om vaker te kalibreren inderdaad. Denk alleen niet dat er veel mensen zijn die dat echt vaak doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kan je voor de omgeving dan wel op het oog kalibreren? Op het forum ben ik wel eens zo'n stappenplan tegen gekomen om van alles in te stellen.

Op dit moment heb ik al standaard de lamellen dicht en kunstlicht aan om de situatie altijd gelijk te houden. Maar wat mij al opvalt is dat ik bij bijvoorbeeld een portretfoto het haar onderbelicht en te weinig detail vind hebben, tot ik rechtop ga zitten. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is prima om er de eerste tijd mee te werken maar het is wel aan te raden om te kalibreren. Uit de fabriek komt hij met een gemiddelde deltaE van < 5 meen ik, wat best ruim is. Met goede kalibratie hardware moet je makkelijk < 1 kunnen komen. Het ligt er ook maar net aan wat je er aan uit wil geven en hoe belangrijk het voor je is.
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:27:
Kan je voor de omgeving dan wel op het oog kalibreren? Op het forum ben ik wel eens zo'n stappenplan tegen gekomen om van alles in te stellen.

Op dit moment heb ik al standaard de lamellen dicht en kunstlicht aan om de situatie altijd gelijk te houden. Maar wat mij al opvalt is dat ik bij bijvoorbeeld een portretfoto het haar onderbelicht en te weinig detail vind hebben, tot ik rechtop ga zitten. :')
Nee, vergeet je ogen maar. Die zijn zó makkelijk voor de gek te houden en wennen ook nog eens aan bepaalde settings. Niet voor niks dat het best een shock is als je net gekalibreerd hebt, dan lijkt alles heel raar en voelt het niet goed aan. Het duurt een paar uur voordat je er aan went :)

[ Voor 54% gewijzigd door Ventieldopje op 26-07-2015 14:29 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou het is echt niet voor professionele doeleinden, dus het moet niet te gek worden. Maar wat mij nu opvalt is dat gewoon kijkhoek vanuit mijn oogpositie al verschil uitmaakt, dus bovenin het scherm is het in verhouding al iets donkerder. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Wat ik feitelijk wil is dat als ik in Lightroom mijn foto's zit na te bewerken om ze net wat mooier te maken, bijvoorbeeld qua belichting en kleurafwerking, het wel daadwerkelijk zin heeft. Ik hoef echt geen perfecte kalibratie die afgesteld is op de ontwikkelaar van mijn foto's, maar wil ik ook geen afstelling waarbij het alleen bij mij thuis mooi is. Dat gevoel heb ik nu soms wel eens. :P

Zijn je ogen ook niet geschikt voor die contrastkaarten? Gewoon om te zorgen dat de helderheid/gamma/contrast e.d. in verhouding is met de omgeving?

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 26-07-2015 14:35 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:34:
Nou het is echt niet voor professionele doeleinden, dus het moet niet te gek worden. Maar wat mij nu opvalt is dat gewoon kijkhoek vanuit mijn oogpositie al verschil uitmaakt, dus bovenin het scherm is het in verhouding al iets donkerder. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Wat ik feitelijk wil is dat als ik in Lightroom mijn foto's zit na te bewerken om ze net wat mooier te maken, bijvoorbeeld qua belichting en kleurafwerking, het wel daadwerkelijk zin heeft. Ik hoef echt geen perfecte kalibratie die afgesteld is op de ontwikkelaar van mijn foto's, maar wil ik ook geen afstelling waarbij het alleen bij mij thuis mooi is. Dat gevoel heb ik nu soms wel eens. :P

Zijn je ogen ook niet geschikt voor die contrastkaarten? Gewoon om te zorgen dat de helderheid/gamma/contrast e.d. in verhouding is met de omgeving?
Voor contrast wel maar oa. de kleurtemperatuur en helderheid hebben invloed op het contrast waarbij veel (vooral niet grafische) schermen enorm aan contrast verliezen bij lagere helderheid. Dat verlies in contrat kun je dan weer niet aflezen op de meeste contrast kaarten. Het is gewoon écht niet te doen op het oog en je kunt er dan ook niet onder uit om een kalibratie apparaatje te huren of te kopen. Dat is niet om flauw te doen maar het is écht niet mogelijk.

Als je wat je nu ervaart op wil lossen dan moet je gewoon een monitor met IPS scherm kopen, die hebben een grotere kijkhoek en vaak een wijdere gamut. Zowel qua kleur als kijkhoek ga je er op vooruit. Dit kan voor jou al genoeg zijn om tevreden te zijn, grafische monitoren als een 2515h wijken niet zo ver af en zijn prima voor wat je beschrijft.

Je kan dan altijd later nog een Spyder of i1 kopen/huren :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Klinkt inderdaad alsof een nieuwe monitor meer 'bang for the buck' gaat opleveren; crappy kijkhoeken zal je altijd houden met je huidige scherm.

Een 2515 oid kost niet eens zo heel veel, en als je echt krap bij kas zit kan een lager model van Dell ook goed genoeg zijn.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nog wel een tip: koop er een nieuw. Beeldschermen "slijten" na verloop van tijd, dat is niet erg maar dan moet je ze echt wel met een spyder/i1 kalibreren, anders ben je net zo ver van huis. Koop je ze nieuw dan zijn ze uit de fabriek al enigszins gekalibreerd en heb je gegarandeerd een DeltaE onder de 5, wat prima is :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Even een wat sceptische houding van mij (what else is new).
Als je ogen niet te vertrouwen zijn, wat heb je dan aan een gekalibreerd scherm? Puur voor afdrukken?
Als de schermen "slijten" (volgens mij is het de verlichting die iets kan variëren in kleurtemperatuur naar verloop van duizenden uren), hoeveel is dat dan? Zijn daar testen mee gedaan die laten zien dat een gekalibreerd scherm bijvoorbeeld in 1 jaar van deltaE van 3 naar 6 gaat of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Haha mooi weer, kalibratie is iets waarvan ik twijfel of dat het geld waard is in mijn geval. Aan de andere kant is het leuk dat als de kleuren en kijkhoek knap zijn, maar als de helderheid van mij afwijkt van de rest (ja ik weet dat het bij iedereen anders is, maar ik kan natuurlijk ook buitensporig afwijken) dan is dat wel ruk.

Die Dell is inderdaad een prima prijs en volgens mij ook een prima formaat. Wel moeten ik even goed kijken of alles wel gaat werken op die oude PC van me. 25nogwat bij 14nogwat is wel wat anders dan mijn huidige 16nogwat. En ik heb helemaal geen displayport op mijn graka. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Calibratie lijkt mij het meeste kritisch als je ook drukwerk aflevert.

Dus bv trouw foto's die je uitprint ofzo.

Ik heb meerdere beeldschermen on huis waaronder TN en een aantal IPS en. De enige die opvallend uit de pas loopt is de TV. Die is te geel.

De rest komen goed met elkaar overeen.

Aangezien ik sporadisch print
(fotoboeken dus puur privé) geloof ik het wel allemaal.

Maar wat ik dus niet doe is beeld bewerken op het laptopscherm (TN) daar heb ik me letterlijk wel eens verkeken op de kijkhoek en rolden er allemaal verkeerde foto's uit qua belichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:27:
Even een wat sceptische houding van mij (what else is new).
Als je ogen niet te vertrouwen zijn, wat heb je dan aan een gekalibreerd scherm? Puur voor afdrukken?
Als de schermen "slijten" (volgens mij is het de verlichting die iets kan variëren in kleurtemperatuur naar verloop van duizenden uren), hoeveel is dat dan? Zijn daar testen mee gedaan die laten zien dat een gekalibreerd scherm bijvoorbeeld in 1 jaar van deltaE van 3 naar 6 gaat of zoiets?
Tsja, je moet het niet uit zijn verband gaan trekken. Ik bracht niet voor niks de nuance aan door aan te geven dat het misschien niet voor iedereen interessant is en er vooral van afhangt wat je doet en hoe kleur kritisch je werk is.

Je ogen zijn inderdaad niet te vertrouwen als het gaat om je beeldscherm te kaliberen. Verschillen tussen twee monitoren pik je zo op maar kleine verschillen pak je niet op, zeker niet als ze geleidelijk gaan. Voor zowel digitaal als printwerk moet je gewoon uit kunnen gaan van bepaalde waarden om consistent te blijven. Voor een 15x10 print ga je echt niet al die moeite doen maar ik kan je verzekeren dat een professionele acryl print al snel in de honderden tot duizenden euro's kan gaan lopen, dan wil je niet voor verassingen komen te staan.

Voordat je hem groot af laat drukken ga je daarom vaak eerst nog soft proofen en echt proofen onder verschillende temperaturen licht en eventuele aanpassingen maken. Als je van te voren weet wat de kleurtemperatuur van het licht is op de plek dat hij komt te hangen kun je daarop je beeldscherm kalibreren en te softproofen voordat je hem laat afdrukken.

Het zelfde geldt voor de slijtage van je beeldscherm, als jij er niet mee zit dat hij na verloop van tijd wat afwijkt dan is dat prima. Bij dure afdrukken speel ik persoonlijk liever safe en wil ik dat mijn beeldscherm zo min mogelijk afwijkt, niet alleen qua DeltaE maar óók qua kleurtemperatuur en contrast.

Zoals ik zei, het is maar wat je zelf belangrijk vind.

Harde metingen kan ik zo snel niet vinden maar zullen in de praktijk ook niet veel gemaakt worden denk ik. Tenzij je tijd over hebt en het niet erg vind om een monitor te gebruiken zonder die te kaliberen maar wel bijv. elke maand op te meten..

Edit: zelf zou ik het wel interessant vinden maar ik heb geen beeldscherm over helaas. Ik kalibreer mijn scherm elke drie maand dus dan kun je niet echt een goed beeld van het verloop krijgen omdat ik elke paar jaar wel van videokaart / setup verander. Wellicht dat ik wat data kan verzamelen in ieder geval :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 26-07-2015 17:07 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raak je daar niet ook eigenlijk een belangrijk ander punt? Als je een grote, dure afdruk wilt laten maken laat je eerst wat tests doen? Ik kan mij voorstellen dat ondanks dat je elke week zou kalibreren je nog steeds niet die muurplaat van 2K bestelt zonder zeker te weten dat hij wordt zoals je wenst. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op zondag 26 juli 2015 @ 17:07:
Raak je daar niet ook eigenlijk een belangrijk ander punt? Als je een grote, dure afdruk wilt laten maken laat je eerst wat tests doen? Ik kan mij voorstellen dat ondanks dat je elke week zou kalibreren je nog steeds niet die muurplaat van 2K bestelt zonder zeker te weten dat hij wordt zoals je wenst. :)
Die tests moet je uiteraard zelf doen en je besteld uiteraard die 2k muurplaat niet klakkeloos zonder een proefafdruk te laten maken en te beoordelen onder verschillende kleurtemperaturen. Ook ga je van te voren nog wel softproofen waarmee je het contrast en kleurgebruik van het papier/inkt na kan bootsen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Of je bestelt gewoon een Canvas van een handvol tientjes welke gemaakt is met een mobiel. Zolang vrouwlief veel emotie heeft bij zo'n plaat hangt hij prachtig aan de muur. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tsja, zoal ik al zei.. net wat je voor uit wil geven. Dat kan ik niet voor je inschatten en zal je zelf een keus in moeten maken. Als je een budget aangeeft en beter specificeert wat je nou verwacht uiteindelijk dan kunnen we je beter helpen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ben net terug van vakantie, en het is wel een aanslag op mijn gear geweest. ben een cannon 25mm f1.4 en variabel nd filter verloren, maar das niet zo erg (financieel dan, was bij elkaar iets van 40 euro)

Vervelender is dat ik mijn camera+lens in het water heb laten plonzen. De lens was redelijk eenvoudig uit elkaar te halen, en het water was snel weer verdampt. Maar het lcd van de camera had er minder zin in, af en toe deed ie het maar na de boel opnoem in elkaar te hebben gezet bleef het haperen, en ik vermoed dat ik door het vele priegelen de lcd kabel heb gemold.

Tja waar haal ik een nieuwe kabel voor mijn gf6 vandaan? :/
Op ebay kan ik niets vinden, en ben bang dat reparatiecenta er de hoofdprijs voor vragen. iemand een idee?

ik heb foto's van de lens demontage, maar t zal wel even duren voordat ik alle foto' s gevonden en online heb staan

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op zondag 26 juli 2015 @ 18:15:
Tsja, zoal ik al zei.. net wat je voor uit wil geven. Dat kan ik niet voor je inschatten en zal je zelf een keus in moeten maken. Als je een budget aangeeft en beter specificeert wat je nou verwacht uiteindelijk dan kunnen we je beter helpen :)
Huh? Ging het om aankoopadvies dan? :D Of doel je op het scherm?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Jez*s, Frank, hoe lang had je die GF6 nu, een kleine maand? Hier gekeken:

http://www.steves-digicam...sonic-camera-parts.html#b

Zoek een repair manual, desnoods een Aziatische, als je het typenummer van de kabel maar kan vinden. Of natuurlijk gewoon op het onderdeel zelf. Óf op een ander onderdeel van de GF6. Als je eenmaal een site hebt gevonden met onderdelen staat deze er wellicht ook tussen.

Maar eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje eens met jezelf van 2 weken terug:
mrc4nl schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 21:05:
[...]

Ik ben geen watje, al zou een verzekering tegen mijzelf niet verkeerd zijn
Misschien moet je dit gewoon overlaten aan voorzichtigere vakmannen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:12
mrc4nl schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:01:
Ben net terug van vakantie, en het is wel een aanslag op mijn gear geweest. ben een cannon 25mm f1.4 en variabel nd filter verloren, maar das niet zo erg (financieel dan, was bij elkaar iets van 40 euro)

Vervelender is dat ik mijn camera+lens in het water heb laten plonzen.
Haha, gooi jij je gear bij elke stap 10 meter voor je uit ofzo??

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gonadan schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:13:
[...]

Huh? Ging het om aankoopadvies dan? :D Of doel je op het scherm?
Gonadan schreef op zondag 26 juli 2015 @ 14:17:
Ja precies, nu ik hier achter ben laat ik de kalibratie hardware nog even voor wat het is en ga eerst maar eens kijken voor een andere monitor (gvd, wéér bijkomende kosten).

Van Dell zie ik dat die 2515 erg populair is, maar kalibreren is toch iets wat je regelmatig moet doen? Dus fabriek-af kalibratie is dan leuk maar zegt niets over je opstelling thuis?
Die indruk kreeg ik ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou over een scherm ben ik wel serieus aan het nadenken, omdat mijn TN volgens mij gewoon totaal ongeschikt is voor foto bewerken. Maar ik moet nog even uitzoeken of hij wel op mijn videokaart kan. :X

Wat kalibratie betreft is het niet zozeer budget maar nog noodzaak waar ik niet over uit ben. Enerzijds wil je het gewoon goed hebben, anderzijds kan ik mee niet voorstellen dat elke F&V'er met een gekalibreerd scherm rondloopt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gonadan schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:13:
Wat kalibratie betreft is het niet zozeer budget maar nog noodzaak waar ik niet over uit ben. Enerzijds wil je het gewoon goed hebben, anderzijds kan ik mee niet voorstellen dat elke F&V'er met een gekalibreerd scherm rondloopt.
Ik heb sinds enkele maanden ook een DataColor Spyder Pro en moet zeggen dat ik toch echt niet meer zonder wil. Kleuren komen veel beter over. Waar het wit bij mij eerst veel te veel naar blauw neigde is het nu vele malen beter.
Gebruik de Spyder i.c.m. met tweemaal: pricewatch: Dell P2414H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:13:
Ik heb gewoon een wide-gamut TN paneel in mijn laptop zitten... en die heb ik alleen met de standaard Windows tool ingesteld. Mijn ogen zijn het grootste probleem, omdat ik in een bepaalde mate kleurenblind ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 13:57:
Een goed scherm is belangrijker dan een kalibratietool, Dell (bijvoorbeeld) heeft betaalbare IPS-schermen die af fabriek gekalibreerd zijn. :)
Zoals mijn U2701H, waar de spyder toch nog genoeg aan veranderde :+

Mee eens dat het calibreren geen one-shot deal is, maar ik zie na een half jaar geen verschil als ik een nieuwe calibratie doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Volgens mij kan ik maar beter een losstaand topic starten voordat ik hier hele discussie kaap. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matt Granger is vanavond in Amsterdam voor een photowalk. Wie loopt er mee, behalve ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:15:
Matt Granger is vanavond in Amsterdam voor een photowalk. Wie loopt er mee, behalve ik?
Ik had graag meegelopen, maar ik ben morgenvroeg op vakantie, dus heb niet echt de tijd ervoor. Veel plezier voor wie wel gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik zou best willen komen, maar ik heb geen vervoer vanaf assen, ik kan met het OV maar de ritprijs heb ik er niet voor over, en misschien nog wel belangrijker, ik heb geen werkende camera meer :/

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Met je mobiel? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, goed bezig! Chiron en ik hebben net geconcludeerd dat we elkaar gister gesproken hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zonder te weten? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Yeap :P

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Pff rekenen aan lens projecties is lastig dan ik dacht. Platte vlak goniometrie gaat nog wel, maar met een extra dimensie erbij..... en met shift lenzen wordt het helemaal een feest.

Maar das het leuke van onderzoeken, je leert een hoop door het te doen, en de uitkomst publiceer ik in een (tweak) blog. :Y

ik ben bezig met het uitrekenen van hoeveel vervorming nu door het perspectief komt en hoeveel door het tilten van de camera zelf. so far nog niet zoveel :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 13:15:
Hoe was het?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zojuist een nieuw speeltje besteld. Binnenkort foto's in het 'show je nieuwe hardware' topic :)

--edit--

nou de 24 uurs levering garantie van kamera express is ook niet meer wat het geweest is. Krijg net een track and trace mail binnen. Wordt morgen geleverd.

Even gebeld met Kamera Express en melding van gedaan. Wie weet loopt PostNL te prutsen namelijk.

[ Voor 59% gewijzigd door PdeBie op 04-08-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 10:01

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Leuk verhaal.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Echte tweaker ook die man! Waarom zit hij hier nog niet op het forum?! :P

Als ik de reacties zo lees kan je ook zo bij die man langs om de foto's te bekijken. Lijkt me stiekem best leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Ergens de afgelopen dagen een afbeelding gezien van een statief mount die het zwaartepunt verlegd. Zegmaar het idee van een statiefgondel (althans het gedeelte waarmee je het vast zet op het statief), maar dan dan vast gemaakt aan de camera zelf. Iemand enig idee?

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
barktus schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 12:37:
Ergens de afgelopen dagen een afbeelding gezien van een statief mount die het zwaartepunt verlegd. Zegmaar het idee van een statiefgondel (althans het gedeelte waarmee je het vast zet op het statief), maar dan dan vast gemaakt aan de camera zelf. Iemand enig idee?
Die worden veel in macro-fotografie gebruikt: https://www.google.nl/search?q=macro+slider&tbm=isch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben niet zo van de fotoshop omdat ik moeilijk mijn weg erin kan vinden.Daaromgebruik liever gimp voor simpele dingen als lap, plak ,knip en text werk. Maar vandaag kwam ik achter een grote limitatie van gimp aan, je kan geen meerdere lagen selecteren om een bewerking op uit te voeren, WTF :X

heb een zooi onderbelichte foto's (jpg) Dan maar lightroom gebruiken :z

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik weet niet wat voor bewerking je in gedachten had, maar met Ctrl+F kan je de laatste bewerking met dezelfde settings herhalen. Misschien verzacht dat de pijn een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Dat klinkt als een heel leuk artikel, maar het houdt na 3 alinea's op, terwijl ik nog een uitgebreid verslag verwacht hoe hij die twee systemen synchroon houdt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:10

Barrycade

Through the...

Of een panorama head? Of nodal point slider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:44

Mr Pingu

Professioneel Prutser

PdeBie schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:12:
Echte tweaker ook die man! Waarom zit hij hier nog niet op het forum?! :P

Als ik de reacties zo lees kan je ook zo bij die man langs om de foto's te bekijken. Lijkt me stiekem best leuk.
Moet ik maar eens doen dan, Noordeloos is een boerengat op fietsafstand :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:12
Volgende Tweakers meeting bij Klaas? Leuk om te zien hoe hij z'n eigen "rig" gemaakt heeft. Artikel is niet echt uitgebreid, ik had wel meer willen lezen over hoe deze man te werk gaat en wat de oplossingen zijn die hij bedacht heeft.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een klein vraagje en wat ik er ook over lees, ik vind het antwoord niet. Het gaat over de hyperfocale focus en dan met name om het scherpstelpunt. Ik weet dat brandpuntafstand verband houdt met het diafragma. Ga ik volgens onderstaand schema een landschapsfoto maken op F5.6 met brandpuntsafstand 18mm dan moet ik scherpstellen op 2.9 meter voor oneindig. Correct? Hoe stel je scherp op 2.9 meter als er niets voor je is? Zetten jullie een tak in de grond? Of zet je je tas op de grond en stel je dan scherp? Hoe doen jullie dat, of zie ik iets over het hoofd?
Afbeeldingslocatie: http://www.basmeelker.nl/wp-content/uploads/2013/07/hyperfocal_distance_apc.png
Ik dacht eerst dat die beste man, Klaar, een kneiter van een verrekijker had. Zijn het twee analoge camera's. Mijn ouwe had dat ook altijd. Complete doka, objectieven, camera's te over. Heerlijk om te zien dat zo'n oude baas er veel plezier in heeft en het op zijn eigen manier doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Je neemt een landschapsfoto niet op F/5.6 maar met statief op F/8, F/11 of meer. Dan is gewoon alles scherp.

offtopic:
Nu zal ik wel afgefakkeld worden dat het prima kan, maar zo 'heurt' het nu eenmaal wel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Sommige (oude) lenzen hebben streepjes voor de hyperfocale afstanden :)

Voor de rest is het idd een kwestie van inschatten.. op den duur krijg je vanzelf een gevoel van hoe ver iets is.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Waarom bouwen ze dat eigenlijk niet gewoon in de dslr? Zou een mooie feature zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:24:
Waarom bouwen ze dat eigenlijk niet gewoon in de dslr? Zou een mooie feature zijn. ;)
Op welke manier dan? Dat je kunt aangeven dat je hyperfocaal wil focussen met de gebruikte lens en dat de camera dan de lens op de juiste afstand laat focussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

of dat je in de viewfinder / op het LCD kan zien op welke afstand je gefocust hebt. Dan kan je gewoon handmatig draaien tot je de gewenste afstand te pakken hebt. Best een uitkomst voor lenzen zonder fatsoenlijke focusschaal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Gonadan schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:24:
ze zouden het wel kunnen inbouwen op de lens, met een knopje oid, dat ie naar de hyperfoocale afstand gaat. Vooral met de zeiss batis lenzen zie ik mogelijkheden. ergens moet iig de afstand worden berekend, met faseverschil alleen ben je er volgends mij niet.

[ Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 06-08-2015 14:45 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het is in feite gewoon een schaalverdeling die tegenwoordig niet meer op de lens zit. Waarom dan geen digitale variant introduceren? Kan hij het gewoon berekenen en de lens herkennen.

Automatisch het juiste punt zoeken is helemaal mooi, maar een aanduiding is al heel wat.

[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 06-08-2015 14:45 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
mrc4nl schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:41:
[...]

ze zouden het wel kunnen inbouwen op de lens, met een knopje oid, dat ie naar de hyperfoocale afstand gaat. Vooral met de zeiss batis lenzen zie ik mogelijkheden. ergens moet iig de afstand worden berekend, met faseverschil alleen ben je er volgends mij niet.
Met de Batis lenzen kun je het ook zonder speciaal knopje en je draai je gewoon aan de focusring totdat het schermpje aangeeft dat je nog net oneindig bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:19:
Je neemt een landschapsfoto niet op F/5.6 maar met statief op F/8, F/11 of meer. Dan is gewoon alles scherp.

offtopic:
Nu zal ik wel afgefakkeld worden dat het prima kan, maar zo 'heurt' het nu eenmaal wel. :)
Dus een hoger F getal is beter voor landschappen? Ik dacht altijd een lager F getal. Is hier een reden voor want dan doe ik het dus verkeerd :)

Maar hoe focus ik op een punt als er niets te focussen is? Stel je een kaal landschap voor met een mooie horizon en rode lucht. Diagrammetje zegt op 18mm en F11 een focuspunt van 1.4 meter. Hoe focus ik op 1.4 meter als er niets is? Ik heb een standaard kitlens 18-105mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:18:
[...]

Dus een hoger F getal is beter voor landschappen? Ik dacht altijd een lager F getal. Is hier een reden voor want dan doe ik het dus verkeerd :)
Hoe hoger het F getal > hoe meer scherpte/diepte > hoe meer er scherp is.
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:18:
Maar hoe focus ik op een punt als er niets te focussen is? Stel je een kaal landschap voor met een mooie horizon en rode lucht. Diagrammetje zegt op 18mm en F11 een focuspunt van 1.4 meter. Hoe focus ik op 1.4 meter als er niets is? Ik heb een standaard kitlens 18-105mm.
Handmatig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

PdeBie schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:22:
[...]

Hoe hoger het F getal > hoe meer scherpte/diepte > hoe meer er scherp is.
Tot op zekere hoogte, want op een gegeven moment treed diffractie op.
[...]

Handmatig
Dat wordt een uitdaging met een lens waar geen focusschaal op zit zoals de 18-105.

Dan kan je beter gewoon met AF-S (single shot AF) scherpstellen op de grond op ongeveer de juiste afstand en daarna zonder opnieuw scherp te stellen je compositie maken en afdrukken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ik zoek een punt op wat 1.4 meter van mij vandaan is (een bloem, tak, paal), focus daar op met AF en zet hem op manueel, zet mijn camera op het statief en druk af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Meestal is scherpstellen op 1/3 van de afstand ook al prima. Op zo'n diafragma luistert dat niet zo nauw. 18mm op F/11 scherpstellen op 50 meter verderop is nog steeds vanaf minder dan anderhalve meter tot oneindig scherp. Die eerste anderhalve meter is vaak toch buiten beeld dus het boeit eigenlijk niet heel veel waarop je scherp stelt. :P

Daarom is de 10-18 zo mooi, op 10 zit je al op een halve meter voor je voeten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Dankje, precies dat bedoelde ik. :)

Volgende vraag: Vlak voor mijn vakantie een flitser aangeschaft, echter geen tijd meer om ergens Eneloop's op de kop te tikken. Daarom Ikea batterijen gebruikt tijdens de vakantie. Zojuist zit ik een van deze batterijen te bekijken en lijkt de kop van een van de batterijen wat op een opgezwollen condensator. Komt dit door de flitser?

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:33:
Meestal is scherpstellen op 1/3 van de afstand ook al prima. Op zo'n diafragma luistert dat niet zo nauw. 18mm op F/11 scherpstellen op 50 meter verderop is nog steeds vanaf minder dan anderhalve meter tot oneindig scherp. Die eerste anderhalve meter is vaak toch buiten beeld dus het boeit eigenlijk niet heel veel waarop je scherp stelt. :P

Daarom is de 10-18 zo mooi, op 10 zit je al op een halve meter voor je voeten. ;)
Dus gewoon scherpstellen met de juiste instellingen op een object, camera op het statief. Ik denk te moeilijk denk ik soms :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Orion84 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:27:
[...]
Tot op zekere hoogte, want op een gegeven moment treed diffractie op.
Correct. Vergeten te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je stellen dat F8, F11 en F16 en F22 de juiste diafragma's zijn voor landschapsfotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:49:
Kun je stellen dat F8, F11 en F16 en F22 de juiste diafragma's zijn voor landschapsfotografie?
hangt er helemaal vanaf of je alles scherp wil hebben en hoever de voorgrond van je verwijderd is.

Uc maakt wel eens panorama's met de 100mm, en deze vakantie heb ik ook geprobeerd, en de benezier methode gebruikt voor een landschap (met mn 105mm), kleine dof kan ook leuk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/322/20183892171_84c44b33fe_c.jpgEsterel panorama 2 by Frank Van Dijk, on Flickr

[ Voor 41% gewijzigd door mrc4nl op 06-08-2015 15:57 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 15:49:
Als er opeens regels komen hoe je een foto moet maken, haak ik af en zoek een andere hobby :) Er zijn geen "juiste instellingen", doe lekker wat jij mooi vindt en wees blij verrast als een ander het ook mooi vindt!

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1 ... 60 ... 97 Laatste