Universal Creations schreef op zondag 26 juli 2015 @ 16:27:
Even een wat sceptische houding van mij (what else is new).
Als je ogen niet te vertrouwen zijn, wat heb je dan aan een gekalibreerd scherm? Puur voor afdrukken?
Als de schermen "slijten" (volgens mij is het de verlichting die iets kan variëren in kleurtemperatuur naar verloop van duizenden uren), hoeveel is dat dan? Zijn daar testen mee gedaan die laten zien dat een gekalibreerd scherm bijvoorbeeld in 1 jaar van deltaE van 3 naar 6 gaat of zoiets?
Tsja, je moet het niet uit zijn verband gaan trekken. Ik bracht niet voor niks de nuance aan door aan te geven dat het misschien niet voor iedereen interessant is en er vooral van afhangt wat je doet en hoe kleur kritisch je werk is.
Je ogen zijn inderdaad niet te vertrouwen als het gaat om je beeldscherm te kaliberen. Verschillen tussen twee monitoren pik je zo op maar kleine verschillen pak je niet op, zeker niet als ze geleidelijk gaan. Voor zowel digitaal als printwerk moet je gewoon uit kunnen gaan van bepaalde waarden om consistent te blijven. Voor een 15x10 print ga je echt niet al die moeite doen maar ik kan je verzekeren dat een professionele acryl print al snel in de honderden tot duizenden euro's kan gaan lopen, dan wil je niet voor verassingen komen te staan.
Voordat je hem groot af laat drukken ga je daarom vaak eerst nog soft proofen en echt proofen onder verschillende temperaturen licht en eventuele aanpassingen maken. Als je van te voren weet wat de kleurtemperatuur van het licht is op de plek dat hij komt te hangen kun je daarop je beeldscherm kalibreren en te softproofen voordat je hem laat afdrukken.
Het zelfde geldt voor de slijtage van je beeldscherm, als jij er niet mee zit dat hij na verloop van tijd wat afwijkt dan is dat prima. Bij dure afdrukken speel ik persoonlijk liever safe en wil ik dat mijn beeldscherm zo min mogelijk afwijkt, niet alleen qua DeltaE maar óók qua kleurtemperatuur en contrast.
Zoals ik zei, het is maar wat je zelf belangrijk vind.
Harde metingen kan ik zo snel niet vinden maar zullen in de praktijk ook niet veel gemaakt worden denk ik. Tenzij je tijd over hebt en het niet erg vind om een monitor te gebruiken zonder die te kaliberen maar wel bijv. elke maand op te meten..
Edit: zelf zou ik het wel interessant vinden maar ik heb geen beeldscherm over helaas. Ik kalibreer mijn scherm elke drie maand dus dan kun je niet echt een goed beeld van het verloop krijgen omdat ik elke paar jaar wel van videokaart / setup verander. Wellicht dat ik wat data kan verzamelen in ieder geval
[
Voor 6% gewijzigd door
Ventieldopje op 26-07-2015 17:07
]