Ik ben (uit dat lijstje) een Streetus Togus, maar de Gear Whore-us zien we hier natuurlijk het meest.
Haha die wilde ik net gaan plaatsen
My middle finger salutes you.
Hier ook een Streetus Togus.
Ik begreep eerlijk gezegd niet wat hij bedoelde met 'and then he pounces' (toeslaan), was leuker geweest als hij had gezegd: 'and then, he refrains' (en dan ziet hij ervan af)
Heb ik vaak; heb je na een uur loeren eindelijk een mooi opportunity op de loer, en dan wint toch de aarzeling, en maak je geen foto
Ik begreep eerlijk gezegd niet wat hij bedoelde met 'and then he pounces' (toeslaan), was leuker geweest als hij had gezegd: 'and then, he refrains' (en dan ziet hij ervan af)
Heb ik vaak; heb je na een uur loeren eindelijk een mooi opportunity op de loer, en dan wint toch de aarzeling, en maak je geen foto
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Streetus Togus hier en een Gear Whore-us ook wel. Laatst BBQ op werk gefotografeerd. Hoewel alles netjes in 1 tas zat, had ik toch 3 lenzen bij, een externe flitser en een softbox. En wat heb ik achteraf gebruikt? 1 lens en de body. Meer niet
Ik zag laatst dat de Hasselblad Nex-7 met 83% korting wordt verkocht bij KE.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Die adviesprijs lijkt wel erg iBood-style : Hasselblad Lunar + LF 18-200mm OSS with olive wood grip aan 1.800 euriesUniversal Creations schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:31:
Ik zag laatst
Interview met fotograaf Bruce Gilden: schoot praktisch zijn hele leven zwart/wit, ging op 65 jarige leeftijd naar kleur: http://www.gupmagazine.co...-with-bruce-gilden-part-1
Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie
Verwijderd
Het is vast en zeker een sympathieke man, maar ik vind z'n foto's (die in het artikel in ieder geval) technisch heel slecht. Met een Leica S schieten betekent niet dat slechte foto's ineens goed worden.letatcest schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 13:41:
Interview met fotograaf Bruce Gilden: schoot praktisch zijn hele leven zwart/wit, ging op 65 jarige leeftijd naar kleur: http://www.gupmagazine.co...-with-bruce-gilden-part-1
Hoera, ik ben gaan bewerken in 16-bit! 1.88 GB...

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2015 22:13 ]
Foto's hoeven technisch niet goed te zijn om toch goede foto's te zijn hoorVerwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:50:
[...]
Het is vast en zeker een sympathieke man, maar ik vind z'n foto's (die in het artikel in ieder geval) technisch heel slecht. Met een Leica S schieten betekent niet dat slechte foto's ineens goed worden.
Hoera, ik ben gaan bewerken in 16-bit! 1.88 GB...
[afbeelding]
Van bewerken in 16-bit worden slechte foto's ook niet ineens goed
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Verwijderd
Tussen technisch niet goed en technisch heel slecht zit nog wel wat ruimte. 
De foto van de vrouw met kitten kijkt op geen enkele manier prettig voor mij. Dat lijkt me niet handig voor foto's waarvan de fotograaf vind dat ze gezien moeten worden.
Het thema dat hij aanhaalt vind ik trouwens absoluut 'mooi' en maatschappelijk relevant.
[way to serious]
16-bit maakt een foto inderdaad ook niet beter, ik ben vooral aan het kijken of ik verschil zie.
[/]
De foto van de vrouw met kitten kijkt op geen enkele manier prettig voor mij. Dat lijkt me niet handig voor foto's waarvan de fotograaf vind dat ze gezien moeten worden.
Het thema dat hij aanhaalt vind ik trouwens absoluut 'mooi' en maatschappelijk relevant.
[way to serious]
16-bit maakt een foto inderdaad ook niet beter, ik ben vooral aan het kijken of ik verschil zie.
[/]
Misschien is het wel de bedoeling om een niet prettig ogende foto te maken. 't Is wel een ander type fotografie wat die man maakt.
De zw foto met de mensen op het stand vind ik heel boeiend, maar of dat nou een technisch interessante foto is, ik denk van niet. Al kan dat natuurlijk bedrog zijn.
De eerste foto van dat totaal verknipte gezicht is ook helemaal niet fijn een toch blijf ik kijken.
Maar ik postte het ook niet om het mooi. Meer om: interessant, of toch in ieder geval boeiend.
Ren met enige regelmaat bij FOAM naar binnen, tja over smaak valt niet te twisten blijkt daar vaak. ;-)
De zw foto met de mensen op het stand vind ik heel boeiend, maar of dat nou een technisch interessante foto is, ik denk van niet. Al kan dat natuurlijk bedrog zijn.
De eerste foto van dat totaal verknipte gezicht is ook helemaal niet fijn een toch blijf ik kijken.
Maar ik postte het ook niet om het mooi. Meer om: interessant, of toch in ieder geval boeiend.
Ren met enige regelmaat bij FOAM naar binnen, tja over smaak valt niet te twisten blijkt daar vaak. ;-)
Liever een boeiende foto, dan een technische foto hoor
.
Het hangt IMO vooral af van de presentatievorm. Veel werk van amateurs moet op zichzelf kunnen staan; één foto moet meteen boeiend en mooi zijn. Anders krijgt die foto geen aandacht. Die z/w foto van mensen op het strand zou bv. nooit goed begrepen worden op flickr/500px/dit forum.
Maar een pro kan een hele serie maken, welke tegelijkertijd vertoond worden in een expositiehal. Dan is het voor de kijker een duidelijk geheel en hoeft het niet meer mooi te zijn.
Ik zou een expositie van Bruce Gilden hartstikke gaaf vinden, en ik zou absoluut een flinke poos blijven hangen bij de levensgrote afdruk van die vrouw met haar kitten.
Maar een pro kan een hele serie maken, welke tegelijkertijd vertoond worden in een expositiehal. Dan is het voor de kijker een duidelijk geheel en hoeft het niet meer mooi te zijn.
Ik zou een expositie van Bruce Gilden hartstikke gaaf vinden, en ik zou absoluut een flinke poos blijven hangen bij de levensgrote afdruk van die vrouw met haar kitten.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Verwijderd
We zouden eigenlijk een dubbelblindtest moeten doen waarbij het niet bekend is wie de foto heeft gemaakt en dan mensen zowel een serie als een enkele foto van zowel 'pro's' als 'amateurs' laten beoordelen.
Het is in ieder geval bekend dat een Ikea-prent in een galerij door veel mensen ineens als 'kunst' wordt gezien.
Het is in ieder geval bekend dat een Ikea-prent in een galerij door veel mensen ineens als 'kunst' wordt gezien.
Mwa, als ik die portretten hier zou zien, zonder te weten van wie het is (ik ken die beste man trouwens ook niet), dan zou ik ze zeker ook interessant vinden.
Nu helpt het wel dat ik veel portretten totaal niet boeiend vind. Technisch vaak geweldig, maar ze zeggen me niks (vooral studio portretten dan). Bij dit soort foto's kan ik toch meteen een verhaal inbeelden
Nu helpt het wel dat ik veel portretten totaal niet boeiend vind. Technisch vaak geweldig, maar ze zeggen me niks (vooral studio portretten dan). Bij dit soort foto's kan ik toch meteen een verhaal inbeelden
En omgekeerd dat werken van pro's totaal niet als kunst worden gezien door de meeste mensen. Denk aan Rhine II van Gursky.Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:15:
We zouden eigenlijk een dubbelblindtest moeten doen waarbij het niet bekend is wie de foto heeft gemaakt en dan mensen zowel een serie als een enkele foto van zowel 'pro's' als 'amateurs' laten beoordelen.
Laatst kwam ik deze reeks tegen: http://www.tomjanssen.eu/Parade
Ook niet echt werken waarvan je zou zeggen dat ze door een 'echte' fotograaf gemaakt zijn.
Dat Ikea-schilderijen als kunst word ervaren is overigens hartstikke logisch; Ikea heeft exact die prints gekozen, die aan zouden slaan bij het publiek. Nogal logisch dat ze dan mooi worden gevonden.
Rhine II vind ik wel wat hebben, zeker in een serie. Niet dat het miljoenen waard is...
Die Parade is gewoon een setje met kiekjes die gemaakt zijn door een willekeurige bezoeker met een compactcamera.
Die Parade is gewoon een setje met kiekjes die gemaakt zijn door een willekeurige bezoeker met een compactcamera.
Op beide punten met je eens. Toch heeft Tom Janssen fotografie gestudeerd, heeft hij meerdere tentoonstellingen gedaan en wordt er positief over zijn werk gesproken.Universal Creations schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:34:
Rhine II vind ik wel wat hebben, zeker in een serie. Niet dat het miljoenen waard is...
Kunst is gewoon raar

Bij Bruce Gilden zie ik er wel kunst in. Niet dat ik het mooi vind, maar ik begrijp het wel als mensen het mooi/boeiend vinden om naar te kijken.
Die Parade zie ik trouwens de charme wel van, optochten op een(zelfde) afstand, wat een vervreemdende werking heeft.Universal Creations schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:34:
Verwijderd
De kunde zie ik er ook wel van, de kunst dan weer minder. Dat is voor mij bij Bruce Gilden meer andersom.
Zit je een beetje anime te kijken komt dit voorbij

ora et labora
Niveauverschilletatcest schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 13:41:
Bij de fotoserie van Tom Janssen moet je ook de hele serie bekijken. Bij dit soort werk ligt de kracht niet in spectaculaire lichtomstandigheden, composities, maar in de kijker het verhaal te laten ontdekken. De estethische waarde van het beeld zelf is totaal ondergeschikt.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Verwijderd
Ik heb nog even wat video's over en met Bruce Gilden zitten kijken. Dat heeft mijn mening over zijn werk wel wat genuanceerd. Ik vind de stijl nog steeds niet mooi, maar ik begrijp nu wel waarom hij zo fotografeert.
Zijn methode is heel brute force, maar zorgt er wel voor dat hij de foto's kan maken die hij maakt.
Dan blijft nog over dat iedereen het op zich zou kunnen, maar Bruce Gilden doet het.
Zijn methode is heel brute force, maar zorgt er wel voor dat hij de foto's kan maken die hij maakt.
Dan blijft nog over dat iedereen het op zich zou kunnen, maar Bruce Gilden doet het.
Iedereen kan op het knopje drukken, dus in die zin zou misschien iedereen het kunnen. Maar zou iedereen ook de goede onderwerpen kunnen uitkiezen?
Ik vind dat toch altijd een beetje een non excuus.
Ik vind dat toch altijd een beetje een non excuus.
Een leuke actie, speciaal voor jullie plan: Samsung Pro Plus Testpanel - Ervaar zelf hoe snel sd-kaartjes zijn. Let even niet op de zure comments onder de .plan, we willen juist een leuke dag organiseren voor de echte liefhebbers.
Ik mis in de poll nog de optie "Ik schiet met CF kaarten" 
EDIT: smilies maken meer kapot dan je lief is
EDIT: smilies maken meer kapot dan je lief is
[ Voor 37% gewijzigd door citruspers op 22-06-2015 13:26 ]
Meh ik ben alsnog erg tevreden met mijn productreview: Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB review door mrc4nl
ora et labora
Ik mis in de poll nog de optie: "Dank voor het verzinnen van een leuke actie, Tweakers. Ook al is het niks voor mij, 10x liever dit dan een bak banners'.citruspers schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:53:
Ik mis in de poll nog de optie "Ik schiet met CF kaarten"

Ja, ik ben het kinderachtige gezeur over dit soort acties meer dan zat. Hoe denk je dat dit gejammer om niks overkomt op de sponsor? In plaats van 'goh, leuk', echt alleen maar gezanik. Bah.
Leuke actie, ik schiet ook met CF, ben ik daardoor uitgesloten?
Het lijkt mij wel interessant om een SD-kaart in een CF-adapter te prikken om te kijken hoe dat presteert. Heb niet de behoefte meer om te investeren in CF-kaarten, want dat lijkt me nu toch wel een aflopende zaak...
Het lijkt mij wel interessant om een SD-kaart in een CF-adapter te prikken om te kijken hoe dat presteert. Heb niet de behoefte meer om te investeren in CF-kaarten, want dat lijkt me nu toch wel een aflopende zaak...
Verwijderd
Zeiksnor spelen is op het internet nou eenmaal heel makkelijk. Tussen online en real life gedrag zit af en toe een wereld van verschil. Daar is helaas weinig aan te doen. Bij dit soort acties snap ik echter wel een beetje waar de zeiksnorren vandaan komen.zeef schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:41:
[...]
Ik mis in de poll nog de optie: "Dank voor het verzinnen van een leuke actie, Tweakers. Ook al is het niks voor mij, 10x liever dit dan een bak banners'.
Ja, ik ben het kinderachtige gezeur over dit soort acties meer dan zat. Hoe denk je dat dit gejammer om niks overkomt op de sponsor? In plaats van 'goh, leuk', echt alleen maar gezanik. Bah.
Het is namelijk niet alleen een vrijblijvende workshop speciaal voor tweakers, maar ook een reclame-evenement van Samsung wat als workshop wordt verpakt. Dat is in ieder geval hoe veel tweakers het zullen lezen.
Dat Tweakers.net dit soort dingen niet alleen voor elkaar kan krijgen is helemaal niet raar, sponsoring is nodig. De manier waarop die sponsoring geïntroduceerd wordt verdient misschien nog wat aandacht.
In plaats van je af te vragen hoe dit "gejammer" overkomt op de sponsor, zou je eventueel kunnen vragen hoe de acties overkomen op de userbase.
Umm..wow.zeef schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:41:
[...]
Ik mis in de poll nog de optie: "Dank voor het verzinnen van een leuke actie, Tweakers. Ook al is het niks voor mij, 10x liever dit dan een bak banners'.
Ik wilde in mijn post alleen maar aangeven dat ik de optie in de poll miste, aangezien er best veel fotografen zijn die CF schieten en tweakers best wel vaak grappige doch relevante opties in de poll zet. En bij genoeg interesse kan er dan misschien een keertje een andere actie komen voor CF kaarten.
Verder heb ik inhoudelijk niets positiefs of negatiefs over de actie gezegd. Daarnaast, als gebruiker verplicht op je teentjes moeten lopen omdat je mogelijk iets minder positiefs zegt over een sponsor lijkt me best wel zorgelijk...
Ik snap je frustratie dat op acties op tweakers soms wat terughoudend of aanvallend wordt gereageerd, maar ik denk niet dat je zaak geholpen wordt door tweakers die proberen mee te denken uit te maken voor kinderachtige zeuren.
[ Voor 10% gewijzigd door citruspers op 22-06-2015 12:57 ]
@citruspers, ik denk dat de knalrode
niet echt helpt in jouw specifieke geval.
En in algemene zin gaat niet om of je iets negatiefs zegt over de sponsor (daar is hier ook niet echt sprake van, ook niet bij de .plan reacties). Het gaat niet om het beschermen van de sponsor, het gaat om het beschermen van de mogelijkheid om dit soort acties te kunnen houden. Deze acties zijn tof voor de community (in elk geval in mijn ogen) en brengen ongetwijfeld ook nog wat geld op voor Tweakers, win-win dus. Zou zonde zijn als sponsoren in de toekomst afhaken, omdat in de comments bij elke aankondiging vooral de zure reacties de boventoon voeren.
En in algemene zin gaat niet om of je iets negatiefs zegt over de sponsor (daar is hier ook niet echt sprake van, ook niet bij de .plan reacties). Het gaat niet om het beschermen van de sponsor, het gaat om het beschermen van de mogelijkheid om dit soort acties te kunnen houden. Deze acties zijn tof voor de community (in elk geval in mijn ogen) en brengen ongetwijfeld ook nog wat geld op voor Tweakers, win-win dus. Zou zonde zijn als sponsoren in de toekomst afhaken, omdat in de comments bij elke aankondiging vooral de zure reacties de boventoon voeren.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik kon er inderdaad de juiste emoticon niet voor vindenOrion84 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:01:
@citruspers, ik denk dat de knalrodeniet echt helpt in jouw specifieke geval.
En in algemene zin gaat niet om of je iets negatiefs zegt over de sponsor (daar is hier ook niet echt sprake van, ook niet bij de .plan reacties). Het gaat niet om het beschermen van de sponsor, het gaat er om het beschermen van de mogelijkheid om dit soort acties te kunnen houden. Deze acties zijn tof voor de community (in elk geval in mijn ogen) en brengen ongetwijfeld ook nog wat geld op voor Tweakers, win-win dus. Zou zonde zijn als sponsoren in de toekomst afhaken, omdat in de comments bij elke aankondiging vooral de zure reacties de boventoon voeren.

Intentie gaat al snel verloren als je alleen via text communiceert en ik kan me best voorstellen dat Zeef na het lezen van de reacties in de .plan met een vrij zwarte bril naar dit topic keek vanmorgen. Toch had ik dit liever even via PB rechtgepraat ipv gal spuwen in dit topic.
Om het weer even over de .plan zelf te hebben: ik ben het er helemaal mee eens dat zo'n actie tof is voor de community, en in dit geval lijkt het me ook een eerlijke deal. Goed voor de sponsor, goed voor de tweaker en goed voor tweakers. Als ik iets had wat sneller weg kon schrijven naar SD dan mijn D90 had ik ook zeker meegedaan!
Dat is in het verleden in een specifiek geval wel eens anders geweest trouwens, toen werd er van de tweaker ontzettend veel verwacht, maar stond daar weinig tastbaars tegenover. Ik heb toen in de comments aangegeven dat dit mij een enigzins oneerlijke verdeling leek en dat is toen ook erg snel aangepast (top!).
[ Voor 3% gewijzigd door citruspers op 22-06-2015 13:37 ]
Super actie Zeef!
Eens met Zeef, dit is nou typisch een win-win-win situatie voor Tweakers, users en voor de sponsor...elke oelewapper die zelfs hier nog over gaat zeuren, die mag van mij echt even weg blijven uit F&V.
Mooi voor je, wat heeft het verder te maken met een leuke actie, die duidelijk om meer gaat dan kaartjes alleen voor de users?mrc4nl schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:13:
Meh ik ben alsnog erg tevreden met mijn productreview: Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB review door mrc4nl
Eens met Zeef, dit is nou typisch een win-win-win situatie voor Tweakers, users en voor de sponsor...elke oelewapper die zelfs hier nog over gaat zeuren, die mag van mij echt even weg blijven uit F&V.
[ Voor 95% gewijzigd door Nomad op 22-06-2015 13:22 ]
Verwijderd
Nog even voor de duidelijkheid dan, ik vind het ook alleen maar positief dat Tweakers dit soort dingen organiseert!
Zoeken naar manieren om te verbeteren is echter altijd een welkome instelling. Daarbij is constructieve kritiek echter helpender dan collectief "mèh" roepen.
Zoeken naar manieren om te verbeteren is echter altijd een welkome instelling. Daarbij is constructieve kritiek echter helpender dan collectief "mèh" roepen.
Ik lees de actie alsNomad schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:20:
Super actie Zeef!
[...]
Mooi voor je, wat heeft het verder te maken met een leuke actie, die duidelijk om meer gaat dan kaartjes alleen voor de users?
Test nu het nieuwe Samsung kaartje in je camera, en zie hoe snel hij is,Om goed te ervaren hoe snel die zijn, neemt Samsung ook enkele van hun minder snelle varianten mee.Tweakers zorgt door de nodige onderwerpen in de vorm van mbx rijders en modellen, zodat je goed kan testen. je moet wel een review schrijven.
Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:43:
Nog even voor de duidelijkheid dan, ik vind het ook alleen maar positief dat Tweakers dit soort dingen organiseert!
EDIT: laat dit soort gepoke maar achterwege
uitgebreide reactie
Meh ik heb dus geen behoefte om een andere kaartjes uit te proberen. Omdat ik van mening ben dat degene die ik heb snel zat is. Dus waarom verder zoeken? Als ik geen behoefte heb om het nieuwe kaartje uit te proberen heeft het event toch voor mij niet zoveel zin?
Of mag je ook naar het event komen en gebruik maken van deze gave actie om vervolgens de hele dag je eigen kaartje schieten en samsung gedoe links laten liggen? Want dat lijkt mij ook niet erg netjes tegenover samsung.
[ Voor 18% gewijzigd door Nomad op 22-06-2015 16:44 ]
ora et labora
De vergelijking over SD kaartjes is hier al wel vaker voorbij gekomen en daarbij kwam dat Nikon toch vaak wel een streepje voor heeft qua snelheid van SD kaartjes dan Canon (die rond de ~ 40mb/s bleven steken oid).
Het lijkt mij dan ook een beetje gedoemd om een hoop verontwaardigde gezichtjes daar te zien; als je foto's gaat maken tenminste. Ze kunnen je beter daar ter plekke een camera geven die ook daadwerkelijk de volle snelheid kan benutten van die kaartjes.
Maar goed, je kunt wel mooi actie foto's schieten met een workshop er bij
Het lijkt mij dan ook een beetje gedoemd om een hoop verontwaardigde gezichtjes daar te zien; als je foto's gaat maken tenminste. Ze kunnen je beter daar ter plekke een camera geven die ook daadwerkelijk de volle snelheid kan benutten van die kaartjes.
Maar goed, je kunt wel mooi actie foto's schieten met een workshop er bij
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
De Samsung NX1 doet het best netjes qua schrijfsnelheden: http://www.cameramemorysp...g-nx1/sd-card-comparison/
Dus ze kunnen prima laten zien dat hun kaartjes snel zijn in hun camera's.
Je mag daarnaast spelen met een NX500, lijkt me ook wel tof voor veel users.
Dus ze kunnen prima laten zien dat hun kaartjes snel zijn in hun camera's.
Je mag daarnaast spelen met een NX500, lijkt me ook wel tof voor veel users.

Wat kan een mens hier nu te zeuren over hebben. Het is dat ik op vakantie ben dan, maar anders had ik me opgegeven.
Je bent niet verplicht om te reageren, om mee te doen en ook niet om iets af te branden als je het toch mèh vindt.
Als dit een trend is kan het eventuele foto evenement dan ook wel worden afgeblazen en daar zou ik redelijk stevig van balen. (Of is dit het foto evenement waar melding van was

cfast gaan we heen johinquestos schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:21:
Leuke actie, ik schiet ook met CF, ben ik daardoor uitgesloten?
Interessante video serie over JPEG van Computerphile.
Gaf mij een beter inzicht in wat het precies doet en wat de kwaliteits verschillen inhouden
YouTube: How JPEG Works
Gaf mij een beter inzicht in wat het precies doet en wat de kwaliteits verschillen inhouden
YouTube: How JPEG Works
Verwijderd
Even ranten hoor! Photoshop CC 2015 heeft een bug in de healing brush tool. Dat heeft snail trails bij gebruik op een nieuwe laag... Precies wat je bijna constant doet bij het retoucheren van portretten... 
GPU-acceleratie uitzetten 'lost het op', maar dan duiken de prestaties omlaag.
Het team schijnt inmiddels wel te werken aan een oplossing.
GPU-acceleratie uitzetten 'lost het op', maar dan duiken de prestaties omlaag.
Het team schijnt inmiddels wel te werken aan een oplossing.
Ze zijn iets te voorspoedig geweest met dingen te accelereren door de GPU. Veel mensen klagen ook dat de blending anders is dan voorheen.
Wat ik overigens vandaag ontdekte bij het ontleden van een website design, je kan nu rechtermuisknop doen op een lag en op Export As klikken. Scheelt een héél hoop gedoe!
Wat ik overigens vandaag ontdekte bij het ontleden van een website design, je kan nu rechtermuisknop doen op een lag en op Export As klikken. Scheelt een héél hoop gedoe!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Mmm, ik heb sinds kort ook last van vreemde artefacten in het verloop van gradiënten. Misschien dat er dan meer dingen aan de hand zijn.
Waarbij het vreemde is dat deze artefacten optreden afhankelijk van zoomniveau, links zie je hier 75% rechts 60%:

Rechts wordt het opeens ontzettend vies...
Waarbij het vreemde is dat deze artefacten optreden afhankelijk van zoomniveau, links zie je hier 75% rechts 60%:

Rechts wordt het opeens ontzettend vies...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 01:30 ]
Nee dat ligt niet aan jou maar dit heb ik al wel eerder ergens uitgelegd, dat is mipmapping wat er gebeurt als je GPU acceleratie aan hebt in Photoshop.
Dit zorgt er voor dat het geheugengebruikt binnen de perken blijft van je GPU maar ik denk dat hij wel wat strak afgesteld staat. Je kunt het uitzetten door de cache levels van de GPU op 1 of 0 te zetten, staat wel ergens in de settings (kan even niet kijken zelf).
Normaal zorgt dit er voor dat het detail wat je ogen niet waar kunnen nemen ook niet getoond wordt om zo de GPU tijd en geheugen te sparen voor iets wat je toch niet ziet. Helaas is het bij Adobe wel heel extreem maar hangt het ook vooral af van hoeveel geheugen je GPU heeft en hoe groot je bestand is.
In een 21mp bestand (16-bit) met veel (RAW) lagen en 10-bit output had ik er ook snel last van. Ik moest echt op 100% zitten om al het detail weer te zien. Dit kan ook want dan hoef je maximaal het veld wat ik zie te renderen en in het geheugen te houden van de GPU. Ik merkte dan ook wel dat hij even tijd nodig had om de blokken op te bouwen als ik ging pannen.
Dit zorgt er voor dat het geheugengebruikt binnen de perken blijft van je GPU maar ik denk dat hij wel wat strak afgesteld staat. Je kunt het uitzetten door de cache levels van de GPU op 1 of 0 te zetten, staat wel ergens in de settings (kan even niet kijken zelf).
Normaal zorgt dit er voor dat het detail wat je ogen niet waar kunnen nemen ook niet getoond wordt om zo de GPU tijd en geheugen te sparen voor iets wat je toch niet ziet. Helaas is het bij Adobe wel heel extreem maar hangt het ook vooral af van hoeveel geheugen je GPU heeft en hoe groot je bestand is.
In een 21mp bestand (16-bit) met veel (RAW) lagen en 10-bit output had ik er ook snel last van. Ik moest echt op 100% zitten om al het detail weer te zien. Dit kan ook want dan hoef je maximaal het veld wat ik zie te renderen en in het geheugen te houden van de GPU. Ik merkte dan ook wel dat hij even tijd nodig had om de blokken op te bouwen als ik ging pannen.
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Ah, weer wat geleerd. Dan is het alleen wel knap dat ik die artefacten laatst in een export uit Lightroom terug zag... Dat zal waarschijnlijk een eenmalig bugje geweest zijn, want ik heb het nog niet kunnen reproduceren.
Over artefacten gesproken, ik liep zondagmiddag even het Rijks in speciaal voor een tentoonstelling met foto's uit de negentiende eeuw uit China (met de oudste uit ong. 1855, dus nu zo'n 160 jaar oud). Wel bijzonder interessant. Niet zozeer voor digitale fotografie natuurlijk
al werd er ook toen al flink geretoucheerd.
Mocht je er toch langskomen: https://www.rijksmuseum.nl/nl/china
Mocht je er toch langskomen: https://www.rijksmuseum.nl/nl/china
Cool, thx voor de tip. Het Rijksmuseum is voor mij een van de weinige redenen om naar Amsterdam te gaan, haha.
WTF!
https://www.kickstarter.c...tphone-into-a-professiona
Lekker compact zo....
De camera die je nooit bij je hebt, zeg maar.
Lekker compact zo....
[ Voor 15% gewijzigd door Universal Creations op 07-07-2015 22:05 ]
zoals ik het begrijp projecteren ze het beeld van de slr lens op een stukje matglas wat de smartphone dan weer vastlegt. zo krijg je dus de dof van een slr met een smartphone.
dat is dan met de dof adapter, want zonder heb je niet veel meer dan een rig voor smarphones of gopro's ( smartphone lcd als eyepiece, dat dan weer wel)
dat is dan met de dof adapter, want zonder heb je niet veel meer dan een rig voor smarphones of gopro's ( smartphone lcd als eyepiece, dat dan weer wel)
ora et labora
systeemcamera met wifi doet het ook prima...
Hahahahahaha. Wel typisch dat deze Hipster shit het wel altijd reuze goed doet op Kickstarter. Je ziet zoveel overpriced camera accesoires voor iPhone voorbijkomen ook, en gaan dan met 100en procenten over hun funding goal heen.
Alle nadelen van zowel een telefoon als een DSLR, voor waarschijnlijk een hogere prijsUniversal Creations schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:04:
WTF!
Lekker compact zo....
er schijnen mensen te zijn die filmen met iphones veel te serieus nemenVerwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 22:12:
Hahaha, 1ste klasse bullshitproduct noem ik dat!

http://petapixel.com/2015...the-iphone-5/#more-171572
ora et labora
Zelfde als het fotograferen met je iPhone
Leuk, maar niet mijn ding; fotograferen met je mobiel noch Apple producten.
www.maartendeboer.net
Voor de "normale gebruikers" die vakantiekiekjes willen maken kan ik het mij prima voorstellen, maar als prof wordt je wel raar aangekeken als je komt aanzetten met een smartphone, en terecht.Ventieldopje schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 00:05:
Zelfde als het fotograferen met je iPhoneLeuk, maar niet mijn ding; fotograferen met je mobiel noch Apple producten.
ora et labora
Er zijn mensen die schijnbaar moeten bewijzen dat ze een goede fotograaf zijn en dus met alles kunnen fotograferen. Ook met gear wat helemaal niet bedoeld is voor de klus.
Voor mij ben je in ieder geval echt niet minder als je niet met elk apparaat een foto kan maken, zolang je maar mooie foto's produceert. Het is gewoon onzinnig om dingen te gebruiken waar ze helemaal niet voor bedoeld zijn om maar te bewijzen dat je kan fotograferen.
Believe me, aankomen op een bruiloft met een mobieltje en je zal uitgelachen worden maar tegelijkertijd als je acceptabele resultaten levert (of een goed verhaal hebt / bekendheid hebt) ook direct in alle kranten staan en op schoot mogen bij RTL Boulevard.
Voor mij ben je in ieder geval echt niet minder als je niet met elk apparaat een foto kan maken, zolang je maar mooie foto's produceert. Het is gewoon onzinnig om dingen te gebruiken waar ze helemaal niet voor bedoeld zijn om maar te bewijzen dat je kan fotograferen.
Believe me, aankomen op een bruiloft met een mobieltje en je zal uitgelachen worden maar tegelijkertijd als je acceptabele resultaten levert (of een goed verhaal hebt / bekendheid hebt) ook direct in alle kranten staan en op schoot mogen bij RTL Boulevard.
[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 09-07-2015 00:13 ]
www.maartendeboer.net
Er is een gapend gat tussen wat mensen leuk vinden en wat fotografen beschouwen als goede foto's. Bottom line is, dat de meeste mensen alleen kijken naar foto's waar ze zelf op staan, liefst niet te onvoordelig. Deel op een willekeurig event -maar laten we het concretiseren tot een bruiloft- een paar compactcameraatjes uit, waarmee de gasten zichzelf en anderen kunnen kieken en je zult zien dat hier best leuke kiekjes mee gemaakt worden, die bij de gemiddelde kijker goed in de smaak vallen. Slechts een paar procent ziet de verschillen...
Maar dat zijn niet de foto's die je aan de muur ziet hangen uiteindelijk. Als je mensen gaat vragen dan huren ze toch allemaal een fotograaf in om foto's te maken maar ik kan ook goed begrijpen dat het leuk is om _daarbij_ foto's te hebben die mensen zelf gemaakt hebben, puur voor de herinneringen en leuke momenten. Iets wat bijv. alleen een insider van de familie kan weten / vastleggen. De fotograaf heb je dan voor de mooie momenten en een algeheel sfeerbeeld.
www.maartendeboer.net
Ach, als het over trouwfoto's gaat, worden de meeste na een aantal jaren toch verscheurd.
Maar je hebt gelijk, dat er voor trouwerijen vaak nog een "echte" fotograaf wordt gevraagd.
Zelf maakte ik jarenlang reportages bij (eigen) bedrijfsuitjes etc, inclusief de sinterklaasfeestjes voor de kinderen. Ik ben daarmee gestopt, omdat er op het laatst meer zelffotograferende ouders dan kinderen in beeld kwamen. Dat je, als je eigen kind aan de beurt is, even achter/naast Sinterklaas gaat staan, oké, maar de hele middag? Dan ga ik liever de natuur in.
Zelf maakte ik jarenlang reportages bij (eigen) bedrijfsuitjes etc, inclusief de sinterklaasfeestjes voor de kinderen. Ik ben daarmee gestopt, omdat er op het laatst meer zelffotograferende ouders dan kinderen in beeld kwamen. Dat je, als je eigen kind aan de beurt is, even achter/naast Sinterklaas gaat staan, oké, maar de hele middag? Dan ga ik liever de natuur in.
Wat ik net lees!
In sommige landen is het nu al moeilijk/niet toegestaan om in het openbaar zomaar foto's te nemen (of later te publiceren), maar als de plannen van het Europees Parlement doorgaan, is dat binnenkort ook in Nederland het geval
. In plaats van het overal in Europa toe te staan overal foto's van te nemen, zijn ze van plan het omgekeerde te doen 
http://www.nrcq.nl/2015/0...eze-skyline-af-te-beelden
Dus, allemaal gelijk even tekenen:
https://www.change.org/p/...raphy-savefop-europarl-en
In sommige landen is het nu al moeilijk/niet toegestaan om in het openbaar zomaar foto's te nemen (of later te publiceren), maar als de plannen van het Europees Parlement doorgaan, is dat binnenkort ook in Nederland het geval

Freedom of panoramainquestos schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:35:
Wat ik net lees!
In sommige landen is het nu al moeilijk/niet toegestaan om in het openbaar zomaar foto's te nemen (of later te publiceren), maar als de plannen van het Europees Parlement doorgaan, is dat binnenkort ook in Nederland het geval. In plaats van het overal in Europa toe te staan overal foto's van te nemen, zijn ze van plan het omgekeerde te doen
Het idee was om de wetgeving gelijk te trekken. in Belgie en Frankrijk was het inderdaad al verboden.

Wat ik mij afvraag is of in londen waar veel gebouwen met copyright staan, eigenaren van de gebouwen fotografen nu opeens gaan aanklagen als ze een foto zien waar ze geen vergunning voor hebben verleend.Wordt dit nu gedoogbeleid of niet? Het lijkt mij moeilijk te handhaven. je kam moeilijk alle site' s afgaan op zoek naar een foto. nouja, vooral wikipedia staan er een hoop foto's die verwijderd moeten worden als de wetgeving zo doorgaat.
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 09-07-2015 15:49 ]
ora et labora
Check even de update bovenaan dat artikel, dit hele verhaal is inmiddels dus al weer van de baan 
Ik vroeg me sowieso wel een beetje af of de gevolgen van het voorstel door sommigen niet een beetje overdreven werden.
Vrezen dat je als particulier problemen krijgt doordat je iets op facebook zet en facebook iets over commercieel gebruik in hun voorwaarden heeft staan is wel erg ver gezocht. Als facebook al gebruik maakt van die mogelijkheid, dan is het nog altijd facebook dat het commercieel gebruik uitvoert en dus aansprakelijk is, niet de oorspronkelijke fotograaf lijkt me?
Hoe dan ook lijkt me dit voor filmmakers, uitgevers van reisgidsen etc. best wel een nachtmerrie (als het wel ingevoerd zou zijn).
Then again, ik heb ook medelijden met de rechthebbende van zeg de Eiffeltoren die miljoenen mailtjes had moeten gaan afhandelen van fotografen die graag hun vakantiekiekjes willen publiceren
Ik vroeg me sowieso wel een beetje af of de gevolgen van het voorstel door sommigen niet een beetje overdreven werden.
Vrezen dat je als particulier problemen krijgt doordat je iets op facebook zet en facebook iets over commercieel gebruik in hun voorwaarden heeft staan is wel erg ver gezocht. Als facebook al gebruik maakt van die mogelijkheid, dan is het nog altijd facebook dat het commercieel gebruik uitvoert en dus aansprakelijk is, niet de oorspronkelijke fotograaf lijkt me?
Hoe dan ook lijkt me dit voor filmmakers, uitgevers van reisgidsen etc. best wel een nachtmerrie (als het wel ingevoerd zou zijn).
Then again, ik heb ook medelijden met de rechthebbende van zeg de Eiffeltoren die miljoenen mailtjes had moeten gaan afhandelen van fotografen die graag hun vakantiekiekjes willen publiceren
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Tja die gekke fransen, want alleen de eifeltoren bij nacht heeft "copyright" overdag kan je zoveel schieten als je wil. Ook commercieel.Orion84 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:47:
ora et labora
Ok, heel mooi, ik ben normaal niet van de stemmingmakerij en petities, maar ik voorzag al bedrijfjes die gingen opereren voor architecten om wat centjes binnen te sprokkelen. Nu nog zorgen dat het in landen als België (denk aan Atomium) en Frankrijk ook gewoon mag. In italië en België heb ik wel eens wat foto's moeten verwijderen...Orion84 schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:47:
Check even de update bovenaan dat artikel, dit hele verhaal is inmiddels dus al weer van de baan
Hoe regelt Google dit (Streetview) in landen waar dit niet mag?
Toevoeging:
Trouwfotografie is linker dan je denkt! http://www.omroepwest.nl/...-huwelijk-op-haags-strand
Toevoeging:
Trouwfotografie is linker dan je denkt! http://www.omroepwest.nl/...-huwelijk-op-haags-strand
[ Voor 56% gewijzigd door Toff op 10-07-2015 00:10 ]
Verwijderd
Ich bin dabei! Misschien niet helemaal op tijd, want het is nogal een reisje vanuit Groningen.
Veel plezier jullie twee.
ik ben al vaak genoeg bij tweakers geweest, en ga morgen maar eens elders in nederland fotograferen. heb geen flauw idee waar, maar in mijn impulsiviteit verzin ik wel wat
ik ben al vaak genoeg bij tweakers geweest, en ga morgen maar eens elders in nederland fotograferen. heb geen flauw idee waar, maar in mijn impulsiviteit verzin ik wel wat
ora et labora
Toffe dag hoor! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat het zó uitgebreid zou worden geörganiseerd.
Voor iedereen die het heeft gemist: de filmpjes en foto's zullen weldra hier ergens verschijnen.
En ter plaatse was ik nog niet zo onder de indruk van de Samsung Nx-1, maar de beelden die eruitkomen: lekkere autofocus, en 1080p met 100fps: Gaaf! Zou er wel wat langer mee willen spelen
Voor iedereen die het heeft gemist: de filmpjes en foto's zullen weldra hier ergens verschijnen.
En ter plaatse was ik nog niet zo onder de indruk van de Samsung Nx-1, maar de beelden die eruitkomen: lekkere autofocus, en 1080p met 100fps: Gaaf! Zou er wel wat langer mee willen spelen
Afgelopen week macro tubes binnen gehad van eBay, puur om te testen of het werkt. Nu zijn ze zwart afgewerkt, maar het lijkt alsof er na vast en losdraaien metaalsplinters in de tubes vallen. Nu heb ik natuurlijk weinig zin dat die op de camera komen. Hoe kan ik dit voorkomen/voorkomen dat dit blijft gebeuren?
Uiteraard snap ik dat goede macro tubes kopen een voor de hand liggend antwoord is, maar tot die tijd wil ik toch graag met deze werken
Uiteraard snap ik dat goede macro tubes kopen een voor de hand liggend antwoord is, maar tot die tijd wil ik toch graag met deze werken
Het lijkt erop, dat je tussenringen niet goed passen. Na een aantal keren op- en afdraaien raakt e.e.a. wss wel op elkaar ingesleten. Dan maar hopen dat het loskomende materiaal alleen maar van je tussenringen is...barktus schreef op maandag 13 juli 2015 @ 11:55:
Uiteraard snap ik dat goede macro tubes kopen een voor de hand liggend antwoord is, maar tot die tijd wil ik toch graag met deze werken![]()
Ik snap echt niet dat je nog een tel langer met die rommel wilt werken. Zo duur zijn bruikbare tussenringen nu ook weer niet. Eén metaaldeeltje in je sluiter o.i.d. en je camera is sloopwaardig. Brr!
Daar heb je gelijk in, ik heb ze sinds ik dat zag ook niet meer op de camera gehadToff schreef op maandag 13 juli 2015 @ 12:59:
[...]
Het lijkt erop, dat je tussenringen niet goed passen. Na een aantal keren op- en afdraaien raakt e.e.a. wss wel op elkaar ingesleten. Dan maar hopen dat het loskomende materiaal alleen maar van je tussenringen is...
Ik snap echt niet dat je nog een tel langer met die rommel wilt werken. Zo duur zijn bruikbare tussenringen nu ook weer niet. Eén metaaldeeltje in je sluiter o.i.d. en je camera is sloopwaardig. Brr!
Overigens, waar moet ik bij een goede set aan denken voor prijs? (ik kwam zelf richting de 150 euro).
ik zou dan eerder gaan voor close up lenzenbarktus schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:51:
[...]
Daar heb je gelijk in, ik heb ze sinds ik dat zag ook niet meer op de camera gehad. En hoewel ik aangaf dat ik ze tot die tijd graag wilde gebruiken, was dat natuurlijk alleen als er een oplossing voor was. Ik ga uiteraard niet het risico nemen van een metaaldeeltje op de sluiter
.
Overigens, waar moet ik bij een goede set aan denken voor prijs? (ik kwam zelf richting de 150 euro).
ora et labora
[Review] Caruba extension tube setbarktus schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:51:
[...]
Daar heb je gelijk in, ik heb ze sinds ik dat zag ook niet meer op de camera gehad. En hoewel ik aangaf dat ik ze tot die tijd graag wilde gebruiken, was dat natuurlijk alleen als er een oplossing voor was. Ik ga uiteraard niet het risico nemen van een metaaldeeltje op de sluiter
.
Close up lenzen hebben alleen zin voor langere lenzen waar extension tubes voor kortere lenzen zijn. Je zou ook nog voor een reverse setup kunnen gaan (met 2 lenzen).
Eigenlijk gewoon budget vrij maken voor een macro lens, niets tipt daar aan
www.maartendeboer.net
met closeup hoeft de lens niet van de camera af, en heb je ook geen last van metaaldeeltjesVentieldopje schreef op maandag 13 juli 2015 @ 14:43:
[...]
Close up lenzen hebben alleen zin voor langere lenzen waar extension tubes voor kortere lenzen zijn. Je zou ook nog voor een reverse setup kunnen gaan (met 2 lenzen).
Eigenlijk gewoon budget vrij maken voor een macro lens, niets tipt daar aan
Maar ik ben het met je eens dat een macro lens de beste optie is, desnoods een legacy lens om het budget laag te houden
ora et labora
Oh joh, ik vroeg me al af waarom ik die modellen bij meerdere tweakers zag langs komen. Is dat gewoon een georganiseerde testdag geweest.

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als rechtgeaarde Canonian heb ik geen verstand van Nikon-accessoires, maar als ik eens rondkijk zie ik dat een merk als Canuba in NL vrij algemeen verkocht wordt door de betere webshops. Prijs voor een setje vanaf zo'n € 85. Informeer eens in Nikon fora, zou ik zeggen.barktus schreef op maandag 13 juli 2015 @ 13:51:
[...]
Mooi plaatje waarin de ontwikkelingen in de camera markt goed te zien zijn.

Bizar hoe snel de analoge camera markt instortte door de komst van digitale camera's en de compact camera markt momenteel instort door de komst van steeds betere camera's op smartphones.
Ook zie je momenteel een groei van de systeem camera's.
Fabrikanten moeten steeds snel inspelen op de technologische ontwikkelingen in de markt.

Bizar hoe snel de analoge camera markt instortte door de komst van digitale camera's en de compact camera markt momenteel instort door de komst van steeds betere camera's op smartphones.
Ook zie je momenteel een groei van de systeem camera's.
Fabrikanten moeten steeds snel inspelen op de technologische ontwikkelingen in de markt.
De groei van mirrorless zie ik niet zo in dit plaatje. Verhoudingsgewijs zie je wel meer mirrorless dan een paar jaar terug, maar het is redelijk gestabiliseerd qua verhouding nu:

Zijn er nog belangrijke dingen in deze review die ben vergeten? Ik probeer zo compleet mogelijk te zijn 
productreview: Panasonic H-X015E Zwart review door mrc4nl
ora et labora
Ziet er compleet uit.
Klein typefoutje in de samenvatting:mrc4nl schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 02:01:
Zijn er nog belangrijke dingen in deze review die ben vergeten? Ik probeer zo compleet mogelijk te zijn
Moet zijn "Optisch".Optish goede prestaties, maar voor de prijs had ik meer verwacht.
Maar voor de rest prima review
Mooie uitgebreide review!
Ik zag nog wel verschillende slordigheidsfoutjes in spelling enzo.
Hier trouwens een uitgebreide vergelijk met de Panasonic pancake lenzen:
https://tysonrobichaudpho...m-f1-7-vs-the-pana-cakes/
Ik zag nog wel verschillende slordigheidsfoutjes in spelling enzo.
Hier trouwens een uitgebreide vergelijk met de Panasonic pancake lenzen:
https://tysonrobichaudpho...m-f1-7-vs-the-pana-cakes/
Gisteren toch maar besloten niet op pad te gaan naar een locatie waar ik mooie foto's wil schieten omdat de lucht saai was en de voorspelling slecht. Zit ik thuis op de bank en krijg je toch een mooie bronzen gloed tegen wolken die er eerst nog niet waren. Het lijkt wel alsof ik pertinent tegen mijn eigen instinct in moet gaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarom altijd gaan... je kan beter spijt hebben dat je voor niks gegaan bent dan spijt hebben dat je juist net die ene winnende million-dollar foto niet hebt kunnen makenGonadan schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 13:34:
Gisteren toch maar besloten niet op pad te gaan naar een locatie waar ik mooie foto's wil schieten omdat de lucht saai was en de voorspelling slecht. Zit ik thuis op de bank en krijg je toch een mooie bronzen gloed tegen wolken die er eerst nog niet waren. Het lijkt wel alsof ik pertinent tegen mijn eigen instinct in moet gaan.
Dus dat ene park wat ik bij zonsopgang wil schieten gaat betekenen dat ik vierentwintig keer mijn wekker moet zetten, en na uit het raam kijken drieëntwintig keer weer het bed mag in duiken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als dat vlak voor de deur is wel, anders moet je er wel naar toe. Heb vaak genoeg meegemaakt dat het boven mijn huis grijs was; maar 5 km verderop opengebroken en prachtige kleuren in de lucht.Gonadan schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 14:05:
Dus dat ene park wat ik bij zonsopgang wil schieten gaat betekenen dat ik vierentwintig keer mijn wekker moet zetten, en na uit het raam kijken drieëntwintig keer weer het bed mag in duiken.
Waarom noem je nu ook precies de afstand die ik moet afleggen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het meest irritante is al die opgeschoten jeugd die met dit mooie weer rondom zo'n meertje gaat hangen, moeten jullie niet gewoon de kroeg in ofzo?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeker nooit jong geweest? De kroeg is voor oude mensen en bovendien wordt er tegenwoordig geen alcohol verstrekt beneden 18 jaar. Als je 's-morgens gaat, zal je weinig jeugd treffen, zo lijkt me, of het moeten vissers zijn.