Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:02
Vandaag heb ik mijn Caruba extension tube set (NL: tussenringen) ontvangen. Hoewel ik al een dedicated macro lens heb in de vorm van een Tamron 90mm 2.8 VC wilde ik toch eens kijken wat er nog meer mogelijk is. Om de maximale vergroting eens aan de proef te ondervinden heb ik daarom een klein testje gedaan met de Tamron en mijn trouwe Nikkor 50mm 1.8D. De gebruikte camera is mijn Nikon D7000.

De belichting is gedaan door een Nikon SB-900 flitser met softbox als diffusor. Ik heb de camera niet constant op dezelfde plek gehouden. Het gaat hier om de maximale vergroting die te behalen viel :)

De foto's zijn allemaal gemaakt op f/10 en een sluitertijd van 1/250e met uitzondering van de 90mm foto zonder tubes. Deze is op f/10 bij 1/200e. Per ongeluk aan het wieltje gezeten denk ik. Kwam ik later pas achter.

Anyway.... de foto's.

Tamron 90mm 2.8 VC
Eerst maar eens de 90mm aan de camera gehangen. Hier zitten nog geen ringen tussen.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5592/18217264563_5b345dbcb3_z.jpg
Extension Tube test - 90mm - No Extension tubes by Patrick de Bie, on Flickr

Prima 1:1 vergroting als we de specificaties van de lens mogen geloven. Kijken wat het doet met de 3 tussenringen.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5545/18217265823_e53e2c9ee7_z.jpg
Extension Tube test - 90mm - 3 Extension tubes by Patrick de Bie, on Flickr

Kijkend naar de schaal aan de rand van het horloge is dit een gigantische vergroting. Echter aan de cijfers en de plaat is te zien dat er ook een gigantische hoeveelheid licht mist. Ik gok al snel 1 misschien zelfs 2 stops.

Nikkor 50mm 1.8D
Tijd voor de 50mm. Eerst maar eens zonder de tussenringen.

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5571/18837901105_32d04ff314_z.jpg
Extension Tube test - 50mm - No Extension tubes by Patrick de Bie, on Flickr

Juist, snel door naar de volgende...... :P

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/4/3889/18651739589_4f29f0aeae_z.jpg
Extension Tube test - 50mm - 3 Extension tubes by Patrick de Bie, on Flickr

WAUW! _/-\o_

Wat een verschil. Niet alleen kan ik veel dichterbij scherpstellen. Ik haal ook een grotere vergroting dan de Tamron 90mm zonder tussenringen. Kijk en vergelijk (90mm links / 50mm rechts)

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5592/18217264563_5b345dbcb3_n.jpgAfbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/4/3889/18651739589_4f29f0aeae_n.jpg

Conclusie
Tussenringen zijn in mijn ogen een prima alternatief voor mensen met een kleiner budget. De prijs van een nieuwe macro lens is al snel 4x zoveel als een set tussenringen.

Echter, de hoeveelheid licht die je mist en de veel kleinere DOF maken het een stuk lastiger om het onderwerp rag scherp in beeld te krijgen. Een externe flits is echt een verplichting wat dus weer roet in het eten kan gooien als je budget niet al te groot is.

Gelukkig kan je op de tweedehands markt vaak al voor weinig geld een prima flitser aanschaffen. Puzzel zelf nog een diffusor in elkaar volgens de vele DIY tutorials op internet en je kan aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb de titel gewijzigd van testcase naar review, het is toch meer een product waar je een review van geeft dan een serie met diverse foto's van een horloge. Ook even een schopje naar F&V hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Nordlys schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:38:
Ik heb de titel gewijzigd van testcase naar review, het is toch meer een product waar je een review van geeft dan een serie met diverse foto's van een horloge. Ook even een schopje naar F&V hardware.
No problemo :)

Ik dacht dat het een testcase was. Het is tenslotte een test van iets. Wat valt er anders onder de term testcase dan wat bijvoorbeeld niet in het solo testfoto topic kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:29

Grozno

acts without consequence!

Testcases zijn ter beoordeling van de kwaliteiten van de fotograaf, reviews ter beoordeling van de gebruikte apparatuur. :)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Daarnaast review je niet veel meer dan lucht en is het afhankelijk van de lens en camera hoe zij op de kortere scherpstelafstand reageren. Op dit soort diafragma's heb je al snel kans op diffractie en andere nare dingen.

Ik was eigenlijk meer benieuwd hoe de bouwkwaliteit was (ook met 3 gestacked), dat verschilt nogal per model. Ik had ooit een setje van 3 welke prima los van elkaar werkte maar 3 gestacked was een drama met de electronische contactjes.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Grozno schreef op maandag 15 juni 2015 @ 22:54:
Testcases zijn ter beoordeling van de kwaliteiten van de fotograaf, reviews ter beoordeling van de gebruikte apparatuur. :)
Duidelijk. :)
Ventieldopje schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 01:18:
Daarnaast review je niet veel meer dan lucht en is het afhankelijk van de lens en camera hoe zij op de kortere scherpstelafstand reageren. Op dit soort diafragma's heb je al snel kans op diffractie en andere nare dingen.
Mwa... f/10 al diffractie? Dan heb je geen al te beste lens denk ik. Vanaf f/16 kan ik het nog wel begrijpen.
Ik was eigenlijk meer benieuwd hoe de bouwkwaliteit was (ook met 3 gestacked), dat verschilt nogal per model. Ik had ooit een setje van 3 welke prima los van elkaar werkte maar 3 gestacked was een drama met de electronische contactjes.
De bouwkwaliteit van deze set is goed te noemen. Ik heb ze zowel los van elkaar als met alle drie tegelijk
getest en in alle gevallen werken zowel de autofocus, de AF confirmation dot, de optische stabilisatie en het diafragma (ik heb geen diafragma ring op mijn Tamron) perfect. Geen problemen kunnen ontdekken wat dat betreft.

Enige opmerking die ik heb is dat op de 12mm ring het knopje om de lens te ontkoppelen wat losjes zit t.o.v. de andere tussenringen, maar niets schokkends ofzo.

Verder is de binnenkant van de tussenringen matzwart. Geen kans op lichtreflecties. Het kunststof voelt prima aan en de ringen zelf zijn ook erg sterk.

De drie ringen i.c.m. mijn Tamron 90mm (550g) hangen niet door. Blijven keurig recht hangen. Echter, ondersteun ik de hele set nog wel met mijn hand. Er komt natuurlijk wel meer kracht op de vatting, dus puur voor de zekerheid ondersteun ik de boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:29

Grozno

acts without consequence!

PdeBie schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 08:08:

[...]

Mwa... f/10 al diffractie? Dan heb je geen al te beste lens denk ik. Vanaf f/16 kan ik het nog wel begrijpen.
Diffractie staat los van de kwaliteit van de lens, al zal het je misschien pas later opvallen bij een lens die optisch slechter is.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Diffractie heeft te maken met de grootte van de pixels, niet met de lens maar f/10 moet nog wel kunnen inderdaad al worden veel lenzen er niet veel beter op. In het geval dat je lens het wel trekt en dus diffractie gelimiteerd is dan zou je op crop ongeveer bij f/16 diffractie gelimiteerd zijn en op fullframe voorbij de f/22.

Niet veel lenzen zijn diffractie gelimiteerd waardoor je al bij grotere diafragma's ook al verlies in scherpte ziet. Je ziet ook duidelijk bij de 90mm dat hij voorbij de 1:1 niet meer zo goed presteerd.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1