Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het wielren ervaringentopic - Deel 14 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 43.056 views

• Flits flits
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 22-08-2014
Ik zie niet zoveel in dat eindeloos kilometers maken, het is saai en je wordt er doorgaans niet beter van.
Alleen bij beginners of na een lange stilstand moet er wat basisconditie opgebouwd worden.
Ik ben niet van plan deze zomer hele lange ritten te gaan maken, wel relatief snelle en ik denk dat ik meer baat heb bij ritjes van max. 3 uur met veel snelle stukken dan bij 5 uur in D1
Als je snelle ritten van 3 uur goed aankan, kan je ook langere aan zonder totaal in te storten, dat is een kwestie van eten/drinken op z'n tijd.

• the_RJ
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 02-12 11:50

the_RJ

Banana Hammock!

quote:
Flits flits schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:06:
Ik zie niet zoveel in dat eindeloos kilometers maken, het is saai en je wordt er doorgaans niet beter van.
Alleen bij beginners of na een lange stilstand moet er wat basisconditie opgebouwd worden.
Ik ben niet van plan deze zomer hele lange ritten te gaan maken, wel relatief snelle en ik denk dat ik meer baat heb bij ritjes van max. 3 uur met veel snelle stukken dan bij 5 uur in D1
Als je snelle ritten van 3 uur goed aankan, kan je ook langere aan zonder totaal in te storten, dat is een kwestie van eten/drinken op z'n tijd.
Ik dacht zelf altijd dat je tijdens trainingen juist snel moest fietsen om beter te worden, totdat ik toch maar eens een trainingschema volgde en dat bevat dan ook veel D1. Vorig jaar begonnen met wedstrijden. Eerste seizoenshelft viel in het water door een wat kwakkelende gezondheid en (ook daardoor) niet gestructureerd trainen. Daarna heb ik het vanaf juli redelijk serieus en gestructureerd aangepakt (boekje erover gekocht en gelezen) en ik werd zoveel beter per week, het heeft echt mijn ogen geopend.

Ik moet er uiteraard wel bij aantekenen dat je moet doen waar je plezier in hebt, wanneer je het plezier verliest heeft geen enkele training nog echt zin. Ik heb vaak genoeg nog wel moeite om me in te houden en rustig door te peddelen, als ik met anderen fiets laat ik me vaak genoeg verleiden om toch de achtervolging in te zetten als iemand even wegspringt. Dat past dan helemaal niet in de D1 training, maar ik vind het toch leuk om even te doen.

Ik doe persoonlijk in het begin van het seizoen veel D1, nu tot aan maart eigenlijk enkel D1 exclusief paar trainingswedstrijden, maar ik spreek gewoon met anderen af, fiets eigenlijk nooit alleen, dan is het al lang niet meer zo saai.

the_RJ wijzigde deze reactie 15-03-2011 12:05 (18%)

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Flits flits
Met welk deel van mijn betoog(je) heb je eigenlijk een probleem en waar leidt je uit af dat ik maar aanrommel?
Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik geen boekjes meer ga lezen op mijn 58ste.....dan weet je echt wel waar je baat bij hebt en niet.

Flits flits wijzigde deze reactie 15-03-2011 11:42 (10%)

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Hmmm, ik heb totaal geen probleem met wat jij doet en ik heb totaal geen inzicht vanaf hier of er 'aangerommeld' wordt. Zou prima kunnen dat ik meer 'aanrommel' dan jij :p. Dat was dan ook niet mijn doel om over te brengen.

Waar ik op reageerde was de zin "ik denk dat ik meer baat heb bij ritjes van max. 3 uur met veel snelle stukken dan bij 5 uur D1". Misschien is dat voor jou zo hoor, ik wilde helemaal niet zeggen dat dit per definitie niet zo is. Ik ging er enkel op in aan de hand van mijn eigen ervaring. Ik dacht zelf altijd "maar ik moet toch hard fietsen om beter te worden", maar sinds ik het gestructureerder doe en veel D1 doe, merk ik dat ik een veel betere basis heb en zoveel sneller ben op de momenten in het seizoen dat ik dat wil zijn.

Het was dus niet bedoelt als een betoog richting jou, ik snap dat de eerste stukje dan niet zo handig geschreven is... Zal het even aanpassen.

the_RJ wijzigde deze reactie 15-03-2011 12:08 (3%)

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

• Lointje
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 11-12 19:34
Zaterdag was het zalig weer. Mooi tochtje gedaan van 40 km. Nu gaan we langzaam aan de kilometers terug verhogen. Het wordt ook steeds warmer!

Enige nadeel is dat de hooikoorts dus ook weer aan de deur staat, maar eens we daar voor bij zijn, is het weer volop genieten :-)

(edit: respect aan de mensen met al zoveel kilometers, met de besneeuwde winter was het niet eenvoudig om te fietsen. Ik sta nog maar op 250 km momenteel, maar dat zal, als het weer meezit, wel snel stijgen). Het doel van dit jaar is 2000 km, normaal zou dit geen problemen mogen geven, maar ik hou het liever realistisch.

Lointje wijzigde deze reactie 15-03-2011 13:21 (37%)

• Flits flits
quote:
the_RJ schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:59:
Hmmm, ik heb totaal geen probleem met wat jij doet en ik heb totaal geen inzicht vanaf hier of er 'aangerommeld' wordt. Zou prima kunnen dat ik meer 'aanrommel' dan jij :p. Dat was dan ook niet mijn doel om over te brengen.

KNIP
Ach het zijn allemaal ervaringen....

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15:41
Zondag ook mijn eerste rondje gedaan. slechts 25km...
Ach ja, mijn conditie is dan ook wel ronduit slecht, het goede nieuws is wel, dat het waarschijnlijk snel beter gaat worden.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• Truebel
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 16-08-2011
Heb me net ingeschreven voor de Ronde van Vlaanderen, 140 km met een tiental kuitenbijters :)

Nog mensen die hieraan meedoen, zoja, hoeveel km?

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 27-11 19:56
quote:
Truebel schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:51:
Heb me net ingeschreven voor de Ronde van Vlaanderen, 140 km met een tiental kuitenbijters :)

Check. Dit jaar wordt mijn derde deelname. Verschrikkelijk om te doen, mooi om gedaan te hebben... ;)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• J0ost
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-02-2017
quote:
Truebel schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 20:51:

Ik sta eveneens ingeschreven, maar de afstand is toch 150km?

Hoe verhoudt deze toch zich tot de 150km AGR en LBL? Ergens in 't midden?

J0ost wijzigde deze reactie 16-03-2011 09:55 (10%)

• bassGunner
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:44
quote:
begintmeta schreef op maandag 14 maart 2011 @ 19:22:

bassgunner, heb je een leuke routebeschrijving van Maastricht-Baraque Michel?
Sure! Ik ga nu even een rondje fietsen, maar zal daarna wel even wat posten.

• Griffin
  • Laatst online: 13-12 08:14

Griffin

Is mythical

quote:
Lointje schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:17:
(edit: respect aan de mensen met al zoveel kilometers, met de besneeuwde winter was het niet eenvoudig om te fietsen. Ik sta nog maar op 250 km momenteel, maar dat zal, als het weer meezit, wel snel stijgen). Het doel van dit jaar is 2000 km, normaal zou dit geen problemen mogen geven, maar ik hou het liever realistisch.
Second this. (ook de 2000KM).
Vorig jaar eind juli stond de teller op 1800 en daarna niet meer gefietst. Dus 2000 moet geen probleem worden. Van het weekend maar weer eens kijken wat het weer gaat doen.

• argro
quote:
J0ost schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 09:55:
[...]

Ik sta eveneens ingeschreven, maar de afstand is toch 150km?
En stiekem vaak wel iets meer dan dat.
quote:
Hoe verhoudt deze toch zich tot de 150km AGR en LBL? Ergens in 't midden?
Ik heb LBL nog nooit gefietst, maar ik vind de RvV een stuk zwaarder dan de AGR. Meer klimmetjes, steilere klimmetjes en sommigen ook nog eens met kasseien.

Overigens hangt veel ook van het weer af. Vorig jaar is het tijdens de RvV 10 minuten droog geweest, dat was een stuk zwaarder dan het jaar daarvoor toen de zon de hele dag scheen.

• TheLemon
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-12 12:16

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nog steiler dan de Keutenberg? Oei!

Net een ritje met een ploegje collega's gemaakt en ik kan merken dat het niveau begint te komen, na zo'n 450km dit jaar. Nu rustig dit verder opbouwen en ik moet over een maand wel klaar zijn voor wat langere tourtochten denk ik.

• bassGunner
quote:
bassGunner schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 11:58:
[...]

Sure! Ik ga nu even een rondje fietsen, maar zal daarna wel even wat posten.
Nou, je heb tallozen mogelijkheden om naar de Baraque te fietsen maar hoe ik het meestal doe is: eerst via Slenaken of de Voerstreek richting Henri-Chapelle, dan Baelen aanhouden, en na Baelen zit je al vlakbij de Baraque. Dan kan je of naar Eupen om dan de grote weg naar boven te pakken, of je kan 2 leuke smalle bospaadjes naar boven pakken (komen halverwege de klim uit), of je fietst richting Jalhay om hem dan vanaf de zijkant te pakken. Daarna draai ik altijd om en rij terug naar Eupen (lekker lange bijtrapafdaling, goed voor de souplesse!), in Eupen ga ik meestal rechts naar het stuwmeer, alwaar een redelijk goede bak koffie en apfelkuchen op het terras genuttigd kan worden. Dan meestal een rondje om het stuwmeer (leuk bospaadje) en daarna weer ten oosten van Eupen terug naar het noorden. Meestal via Montzen en Lontzen (weet niet welke volgorde) terug en dan eventueel via Gemmenich naar het drielandenpunt of meer via de Voerstreek terug richting Maastricht. Rondje van 120-140km, afhankelijk van de route.

Als je er niks van snapt dan wil ik wel eens proberen het uit te tekenen op bikely ofzo, maar ik denk dat ploegmaats hem ook wel hebben voor de Garmin.

• bassGunner
quote:
TheLemon schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 22:49:
Niet steiler dan het steilste stuk van de Keutenberg hoor, maar wel met (vaak glibberige) kasseien... Heb vorig jaar ook voor het eerst de 150km RvV gereden. Was wel genieten hoor! De meeste klims kon je nog best fatsoenlijk oprijden, alleen op de Koppenberg was het zo glad en druk dat je met geen mogelijkheid kon blijven doorfietsen... Het was mijn eerste echte kasseienrit maar ik vond het fantastisch, een aantal keer met mijn clubmaten keihard langs het peloton toerders over de kasseien geragd, dat geeft echt een kick. 't Kan wel een aanslag zijn op je materiaal, bij mij sneuvelde 1 bidonhouder (carbon, ook niet echt handig) en 1 bandje...

• .joeri.
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10-09-2018
Ik rijd ook dit jaar weer de RvV. Vorig jaar de 150 gedaan (in echt rotweer ;) ).
Dit jaar zou ik echt graag gaan voor de lange versie...

Inderdaad, vorig jaar ook een bidon kwijtgespeeld, en een bidonhouder kapot gegaan. Deze keer steek ik er aluminiumen op ;)

Deze zaterdag de Parel van het Hageland. 110km, en dan nog eens heen en terug, wat het totaal op zo'n 170km legt.
Nu dadelijk nog eens op de rollen rijden!

Klik: .joeri. !

• Sneezzer
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15:41
Hoe trainen de meesten van jullie of eigenlijk, wat nemen jullie mee om te drinken en eten onderweg?
Ik neem zelf 1L water mee en wat meuslie repen (en dextro energie als ik me echt stuk voel) voor ritten tussen de 1 en 2 uur.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Eten en drinken bij training is vrij miniem bij mij. Bij trainen heb ik altijd enkel water bij me, bij wedstrijden zit er zo'n leuk mixje doorheen.

Qua eten ligt het aan de duur. Voor 1 a 2 uur trainen neem ik meestal wel een dingetje mee, maar eet het eigenlijk nooit op. Bij duurtrainingen die 3 uur+ zijn moet je wel eten, meestal neem ik Snelle Jelle's mee (hmmm rozijnenkoeken). Heeft vooral te maken met dat ik die muesli repen onderhand echt niet meer weg krijg (2 weken Alpen, 6 van die repen per dag, wat een ramp :p). Sultana's wil ik ook nog wel meenemen. Gemiddeld zal ik denk ik om het uur iets eten, eet dus bij een training helemaal niet zo veel.

Ik let er vooral op wat ik eet (hoeveel en wanneer) voordat ik ga trainen. Niet dat het een exacte wetenschap is, maar veel en dicht op trainen eten is niet handig, maar met lege maag vertrekken uiteraard ook niet.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Dank je. Nu eerst een paar kilometers maken en dan eens kijken of ik een paar anderen bereid vind om eens naar de Baraque te fietsen. Ik blijf meestal ofwel verder naar het westen of meer naar het (noord-)oosten.

• argro
quote:
TheLemon schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 22:49:
Nee, niet steiler dan het steilste stukje van de Keutenberg, maar dat scheelt niet veel. De Koppenberg doet volgens Wikipedia ook 22%, daar ligt echter geen asfalt, daar liggen kasseien. Dat maakt die klim m.i. zwaarder dan de Keutenberg, zeker wanneer het ook nog regent. Daarbij is de Keutenberg in de AGR een uitschieter, de RvV heeft veel meer taaie klimmetjes. Al met al is de RvV m.i. dus aanzienlijk zwaarder dan de AGR.

Fotootje van hoe het er op de Koppenberg aan toe kan gaan:

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 14:18
Prima weekje tot dusver, en het weekend moet nog beginnen :) Dinsdag 78 km door de kou (2,5 graden!!), vandaag 94 km. Merk dat het vele duurwerk in de winter zijn vruchten begint af te werpen; na wat semi-intensieve trainingen komt de snelheid vrij snel terug. Ben overigens door 2000 km grens gegaan vandaag!

Maar ik kan het mis hebben

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 13-12 21:11
@havana, nice! :)
Ben ik nou abnormaal met mn 40urige werkweek van 8:30 tot 17:00u? O-)

Hoop zondag weer een mooie rondje te maken.

Whatever.

• TheLemon

TheLemon

Nee hoor, same here. Sommigen zitten ruimer in hun tijd dan anderen. Ik werk ook de hele week en heb drie jonge kinderen, dus in het weekend is het ook vechten om een paar uurtjes tijd voor mezelf. Nu het langer licht is, gaan we met collega's vaak op woensdag van 1630 tot 1900 en straks in de zomertijd na het eten. Maar echt tijd voor lange tochten (meer dan 60km) heb ik zelden helaas.

Ach ja, over een paar jaar kan ik misschien één of meer kids meenemen, dat zou echt leuk zijn.

Die ronde van Vlaanderen zou overigens niet echt mijn ding zijn denk ik (los van dat het nog te zwaar voor me is momenteel). Ik word altijd al strontchagrijnig wanneer ik over een klinkerweg oid moet rijden, dat getril is echt een aanslag op je spieren, je schiet daardoor veel sneller in de verzuring. Doe mij maar biljartlakenglad donkergrijs asfalt :-) .

• havana
Tjsa, ik ben docent en kan dus mijn eigen tijd indelen, zo lang ik maar mijn colleges geef. Ik kan dus heel makkelijk bijvoorbeeld 's avonds nakijken of colleges voorbereiden en overdag fietsen. Tel daarbij op dat ik (nog) geen kinderen heb.

Een paar jaar geleden had ik ook een kantoorbaan en dat is inderdaad lastiger combineren, al komt nu de tijd dat het allemaal wat makkelijker wordt. In het weekend probeerde ik dan sowieso één lange tocht van min. 100 km te rijden, aangevuld met spinning door de week. Ik trok er ook wel eens op uit met een lamp.

havana wijzigde deze reactie 19-03-2011 09:22 (39%)

• SePtiCTaNk
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 07:10
quote:
Harmen schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 20:35:
@havana, nice! :)

Hoop zondag weer een mooie rondje te maken.
Nope, ik heb sinds november regelmatige werktijden, waardoor mijn fietsmomenten ook aanzienlijk ingeperkt worden. Met het verzetten van de klok komend weekend, komt er weer meer ruimte :)

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 08-12 22:07

epic_gram

undercover moderator

nog iemand van GoT de joop zoetemelk ronde ofzo gereden vandaag? heel veel lekrijders, de winkel waarin ik werk lag op de route dus onwijs veel bandjes verkocht. 8)

epic_gram wijzigde deze reactie 19-03-2011 17:02 (3%)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Pizzaboer_JA
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12-02-2014
Is Drenthe de fietsprovincie bij uitstek? Ik denk voor de recreatieve fietser (niet-race) zeker: vlak, kleine dorpjes, open stukken, mooie fietspaden door de bossen (afwisseling dus), superrustig qua verkeer en overal het algemeen een minimaal ok wegdek.

Voor de racefietser? Aan de ene kant vind ik dat zeker het geval (zie alinea hierboven), maar aan de andere kant zijn heuvels ook bijzonder leuk en die heb je in Drenthe dus niet (ja, de VAM-berg, maar dat is qua lengte niet de moeite waard + je moet telkens omkeren want doodlopend + je mag er eigenlijk niet fietsen en wandelaars gaan dus (al snel) zeuren :+ ).
Iets meer kennis van de omgeving (lees: waar wil/moet ik welke kant op?) had overigens wel handig geweest; nu iets te vaak stil staan/omkeren/etc.

Do: 105 km. D1 solo.
Vr: 185 km. D1 solo.

Vrijdag ein-de-lijk een aardig gevoel te pakken. Hopelijk zet dit door.

Ook nog 2x lek gereden in 2 dagen tijd (na 4000+ ? km. zonder lekke band). Denk dat het sowieso tijd is voor een nieuwe achterband.

Pizzaboer_JA wijzigde deze reactie 19-03-2011 18:30 (7%)

way active

• Doogie
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
quote:
epic_gram schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 16:33:
nog iemand van GoT de joop zoetemelk ronde ofzo gereden vandaag? heel veel lekrijders, de winkel waarin ik werk lag op de route dus onwijs veel bandjes verkocht. 8)
Yep, de 75 km + 2x 23km verbinding. Viel mij ook op dat er erg veel lekrijders waren. Verder leuke tour, goede bewegwijzering en catering.

Doen jullie door de weeks nog oefeningen om de benen aan te sterken? Dus niet spinnen maar het trainen van benen en knieën met aparte oefeningen. Ik merk dat een oude blessure (jumpersknee rechts als gevolg van volleybal) mij nu ook parten begint te spelen met wat langere fietstochten en wil dus doordeweeks deze spieren extra aansterken.

• willy1986
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Top weer vandaag!
8 x Amerongseberg gereden: http://sportypal.com/Workouts/Details/985647
Ging prima; volgende week misschien meedoen met een 100km tourtocht: http://www.dtcnet.nl/cms/...n/terug-over-de-heuvelrug

• havana
Aardige volumes, Pizzaboer! Goed bezig :Y

Drenthe vind ik van de noordelijke provincies verreweg het leukste. Parcourskennis is wel belangrijk, want her en der vind je lange stukken klinkers. Sowieso in de meeste dorpjes, maar ook daarbuiten.

Ander voordeel is de wind, er staat hier doorgaans veel minder wind dan in Groningen en Friesland. Komt uiteraard door vele bos.

Al bij al train ik het liefst in Drenthe maar ik laat mijn rondjes altijd bepalen door de wind. Voor mij geldt: heenweg wind tegen! Ga morgen weer voor een 100+ ritje.

havana wijzigde deze reactie 19-03-2011 19:06 (56%)

• Flits flits
quote:
Doogie schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 18:41:
[...]

Yep, de 75 km + 2x 23km verbinding. Viel mij ook op dat er erg veel lekrijders waren. Verder leuke tour, goede bewegwijzering en catering.

Doen jullie door de weeks nog oefeningen om de benen aan te sterken? Dus niet spinnen maar het trainen van benen en knieën met aparte oefeningen. Ik merk dat een oude blessure (jumpersknee rechts als gevolg van volleybal) mij nu ook parten begint te spelen met wat langere fietstochten en wil dus doordeweeks deze spieren extra aansterken.
Werkt alleen maar averechts.

Hoe meer je je spieren versterkt, hoe meer kans op gewrichtblessures.....
Eens kritisch kijken naar zithouding/ zadelhoogte/positie&stand schoenplaatjes zet meer zoden aan de dijk.

• .joeri.
Inderdaad, echt top weer! :)

Parel van het Hageland gereden, 176km op de teller. Ongeveer 5h31 onderweg geweest.

Ik heb de voorbije weken echt nooit langer dan 3uur gereden, en was vandaag echt verbaasd over de goeie benen! Zelfs tot op het einde.
Spijtig van de vele grote (vaak ook slechte) wegen, maar het goeie weer maakte dit meer dan goed!

• Flits flits
quote:
Pizzaboer_JA schreef op zaterdag 19 maart 2011 @ 18:27:
Is Drenthe de fietsprovincie bij uitstek? Ik denk voor de recreatieve fietser (niet-race) zeker: vlak, kleine dorpjes, open stukken, mooie fietspaden door de bossen (afwisseling dus), superrustig qua verkeer en overal het algemeen een minimaal ok wegdek.
Tijdens mijn eerste wielercarriere woonde ik eerst in Deventer en later in Emmen en ik gaf toch de voorkeur aan Deventer, waar je zowel grote delen van de Veluwe als de Overijsselse heuvelrug binnen fietsbereik hebt.

Ik woonde van 1982 tot '92 in Emmen en vond het toch vrij saai, wel rustig qua verkeer....

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Zo, 56% toegevoegd aan mijn jaarkilometerstand. Prachtig weer geweest hier in Z-L. Kon daardoor zelfs leven met mijn eigen conditie. Morgenochtend nog eens 45% erbij proberen te doen.

begintmeta wijzigde deze reactie 19-03-2011 19:42 (5%)

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Is er vandaag weer een tour door het groene hart?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• argro
quote:
epic_gram schreef op zondag 20 maart 2011 @ 08:47:
Is er vandaag weer een tour door het groene hart?
Gisteren was de Joop Zoetemelk Classic, vanuit Leiden een rondje door het groene hart. Was een leuke rit. Heb uiteindelijk de 75km gereden, inclusief rit naar Leiden en weer naar huis kwam de teller net boven de 125km uit. De benen waren vreemd genoeg een stuk beter dan vorige week.

• havana
Het seizoen is definitief begonnen, want ik telde in 101 km precies 8 Rabo-outfits :D

Anyway, zeer fijn gefietst. Prachtig weer en niet teveel wind.

• J0ost
quote:
havana schreef op zondag 20 maart 2011 @ 14:16:
Het seizoen is definitief begonnen, want ik telde in 101 km precies 8 Rabo-outfits :D
Hehe, goede graadmeter inderdaad.

Gisteren de Ename Classic in Vlaanderen gereden (114 km). Benen waren erg goed. Vandaag een hersteltraininkje van 1,5u en komende week de aanloop naar het Open Kampioenschap van Rotterdam. Benieuwd of ik daar wat potten kan breken...

Kilometerstand in 2011: 1523

• bassGunner
177km rondje Ardennen. Lekker! Wel helemaal leeg op het eind, beetje weinig eten mee... :/

Idd ook enkele verlopen Rabo-outfits gespot :)

• Griffin
  • Laatst online: 13-12 08:14

Griffin

Is mythical

quote:
Harmen schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 20:35:
Gelukkig niet. Ik kan momenteel (zoals veel mensen denk ik) alleen in het weekend fietsen aangezien voor ik thuis ben 18:00 is en ik dan veel honger heb. Voor ik op de fiets kan stappen is het alweer bijna donker.

Vorig weekend 40KM op zondag, afgelopen zaterdag had ik het doel om 60 te doen, het was wel wat fris maar zeker niet thuis. Na aankomst 62KM op de teller. * Griffin was er blij mee.
Aankomend weekend weer zoiets en dan rustig maar weer opbouwen naar de 80 - 100KM.

En om nog even een duit in de D1 - D3 kwestie te gooien. Iedereen traint anders en dat is maar goed ook want iedereen zit anders in zijn/haar vel. Als je D3 fietsen lekker vind moet je dat vooral doen, maar als je juist van lange D1/D2 tochten houd dan moet je jezelf niet gaan kwellen door alleenmaar (soms kan wel) D3 tochten te maken. (just my 2 cents)

• Lointje
Het was echt wel zalig weer zaterdag. Ik heb maar 40 km gedaan omdat ik terug thuis wou zijn voor de poggio in Milaan San Remo :) Het ging echt wel vlot, zelfs tegenwind en bergop ging het beter dan normaal (behalve dat stukje 14%). Via mijn garmin dan nog leuke paadjes ontdekt naar huis.

Gezien de afstanden die ik meestal doe (40-60km) neem ik geen extra eten mee, gewoon drank (water). Ik hoop wel dit jaar mijn eerste 100km te doen, dus ik ben rustig aan het opbouwen.
Ik werk ook op regelmatige uren, dus ik doe momenteel alleen weekends. Binnenkort (na het zomeruur waarschijnlijk) hoop ik tijdens de week ook altijd nog een uurtje of 2 te kunnen rijden.

En ik ben, ondanks een belg te zijn, ook geen fan van kasseien. Ik kijk enorm graag naar de RVV op TV, maar als ik zelf over kasseien moet, dan verkrampen mijn spieren en gaat de snelheid naar beneden. Als ik kan, draai ik om en zoek ik een ander paadje omheen de kasseien. (behalve als ik zie dat het niet te lang is, dan bijten we even op de tanden).

• havana
Ik vind daar ook geen fluit aan, sterker nog zelfs in mijn eigen regio heb ik een pesthekel aan klinkers. Geef mij maar mooie lapjes asfalt :)

Snap echt niet dat je voor je lol over kasseien gaat rijden, maar kennelijk zijn er hele volkstammen die niet liever doen.

havana wijzigde deze reactie 21-03-2011 09:30 (30%)

• J0ost
Ik reed zaterdag in Vlaanderen nog over een kasseistrook en ik vond het heerlijk. Op de grote plaat iedereen voorbij rammen. Maar ja, ieder zijn ding :-) .

• FMS
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Zondag het aardige idee gehad om per trein naar Breda te reizen en om vervolgens terug te fietsen naar Amersfoort. Ondanks een paar keer (flink) verdwaald te zijn geraakt was het eigenlijk best leuk om een A naar B rit te doen, ipv de bekende rondjes in mijn omgeving. Het was goed voor 144km. Met GPS was de route waarschijnlijk wel een stuk mooier geweest; vooral tussen Den Bosch en Utecht veel saaie km’s gemaakt (lange stukken langs de A2 ..). Het weer was ook niet slecht.

• havana
Van Den Bosch kun je schitterend naar Utrecht fietsen via Hedel, Geldermalsen, Culemborg en daarna langs de Lek. Je komt dan uit bij Vianen, en daar duik je dan zo Utrecht in nadat je de Lekbrug hebt beklommen. Mijn moeder woont in Den Bosch, toen ik nog in Amsterdam woonde reed ik wel eens naar Den Bosch (of andersom). Vooral langs de Lek is het prachtig!

Ik heb het altijd zonder GPS gedaan maar bestudeerde wel vooraf altijd goed de kaart.

Zijn altijd leuke ritjes. Ik combineer op die manier familiebezoek vaak met trainen; mijn vrouw pakt dan meestal de auto en neemt kleren enzo mee.

havana wijzigde deze reactie 21-03-2011 10:09 (18%)

• maikel_rox
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13-12 15:04
Ik woon in die omgeving en ik moet zeggen dat je hier, mits je de weg weet, ontzettend mooi kan fietsen hoor!

• argro
quote:
J0ost schreef op maandag 21 maart 2011 @ 09:32:
Ik reed zaterdag in Vlaanderen nog over een kasseistrook en ik vond het heerlijk. Op de grote plaat iedereen voorbij rammen. Maar ja, ieder zijn ding :-) .
Dat is inderdaad de manier. Zo hard mogelijk. Kost veel kracht, maar wel de beste manier om een kasseistrook te overleven. Het vreemde is wel dat ik bij de ene strook eenvoudig in mijn ritme kom en er zo overheen fiets, maar dat ik bij een volgende strook opeens loop te harken.

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

De laatste keer dat ik over echte kasseien reed, hmmm dat was nog 2010 en ik kan het me nog goed herinneren... Voor de Vlaams-Brabanders hier, de Moskesstraat te Overijse:

laatste 100m is 17% :X. Ik heb hem ook één keer gedaan toen de klinkers er nat bij lagen, nou dat doe ik dus zeker nooit meer daar...

Over het algemeen ben ik ook niet zo'n fan, ik fiets wel met havana mee over het mooie asfalt :D

the_RJ wijzigde deze reactie 21-03-2011 11:58 (5%)

• FMS
  • Niet online
quote:
havana schreef op maandag 21 maart 2011 @ 10:07:
Van Den Bosch kun je schitterend naar Utrecht fietsen via Hedel, Geldermalsen, Culemborg en daarna langs de Lek. Je komt dan uit bij Vianen, en daar duik je dan zo Utrecht in nadat je de Lekbrug hebt beklommen. Mijn moeder woont in Den Bosch, toen ik nog in Amsterdam woonde reed ik wel eens naar Den Bosch (of andersom). Vooral langs de Lek is het prachtig!

Ik heb het altijd zonder GPS gedaan maar bestudeerde wel vooraf altijd goed de kaart.

Zijn altijd leuke ritjes. Ik combineer op die manier familiebezoek vaak met trainen; mijn vrouw pakt dan meestal de auto en neemt kleren enzo mee.
Zeker leuk, ik ga het vaker doen! Maastricht - Utrecht en Utrecht - Alkmaar staan op de planning.

Van het weekend is er ook een soort-van finishing touch geariveerd.
De huidige specs: Campa Veloce & Centaur mix, Fulcrum 5 / Conti 4000s / latex, Mavic SSC remmen, Thomson Elite zadelpen / X2 stuurpen, FSA Compact, Crane Creek balhoofd en BBB bel. Voor wat het waard is weegt de boel nu 8.80kg.

Ik heb nog niet kunnen wennen aan de zilveren crank. Met de kortere crankarm lengte is het in iedere geval wel functioneel. Mogelijk komt er in de zomer een carbon Centaur.

(knap lastig om de kleur goed op foto te krijgen. }:O)

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Ziet er prima uit hoor, vind de crank niet echt storend opzich.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

is dat nou een wannabee holle trapas of lijkt dat alleen zo? :+ Verder vind ik de kleur best leuk, mooi frame ook qua vorm. :)

• FMS
  • Niet online
Het is een campa ultra torque trapas, hol dus. ;)

Voor degene die zich de laatste tijd hebben verdiept in fietsnavigatie: hoeveel zin heeft het om nu een oudere model aan te schaffen, denk aan de Garmin 705 of 605? Ik zie deze geregeld voorbij komen voor vaak de helft 2/3 van wat een 800 Edge kost. Ik heb me ingelezen op de verschillende features en dingen zoals touchscreen heb ik niet perse nodig. Zolang het apparaat prettig werkt.

• havana
Mooi fietsje! Hoe remmen die Mavic remmen?

Absoluut topweer trouwens vandaag! :)

Vanmiddag vertrokken met de gedachte een rondje van 80 km te gaan maken maar het werden er 111 :) Via Feerwerd, Saksum, Zuurdijk, Zoutkamp naar Lauwersoog gereden. Daar langs 't Wad richting Noordpolderzijl. Terug via Warffum, Baflo, Onderdendam, Bedum. In Baflo nog lek gereden maar zelfs dat kon de pret niet drukken. Vond 't eigenlijk wel erg ontspannen om eventjes in de zon een bandje te verwisselen 8)

Eerste ritje zonder overschoenen en lange handschoenen trouwens. Had zondag ook gekund maar toen vertrok ik vroeg van huis en was 't nog erg fris.

havana wijzigde deze reactie 22-03-2011 15:42 (13%)

• Lointje
Het grootste verschil tussen een edge 705 en 800 (dat ik weet) is:
- Temperatuurmeting
- Touchscreen
- Snellere hardware.
- En wat dunner denk ik

(Ikzelf heb enkel een 705, nooit een 800 vastgehad). Touchscreen hoeft voor mij niet, lijkt me ook niet superhandig in de koudere maanden met handschoenen. Temperatuurmeting is leuk, maar of het de meerkost waard is. Snellere hardware en wat dunner is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over de 705. Soms zie je hem wel eens een kaart laden, maar dat duurt maximum 2-3 seconden. Voor de rest reageert hij altijd direct als je op een knop drukt.

Dus ja, de 800 is beter, maar of het de extra prijs waard is? Voor sommigen wel, voor anderen niet. Persoonlijk betaal ik dan liever iets minder.

• argro
quote:
Lointje schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 16:17:
- Temperatuurmeting
- Touchscreen
- Snellere hardware.
- En wat dunner denk ik
En hoogtemeting dmv GPS (800) ipv luchtdruk (705). Over een gehele dag bezien levert dat betere resultaten op.

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11-12 12:58

frankknopers

Goud is geen geld

quote:
havana schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 15:26:
Mooi fietsje! Hoe remmen die Mavic remmen?

Absoluut topweer trouwens vandaag! :)

Vanmiddag vertrokken met de gedachte een rondje van 80 km te gaan maken maar het werden er 111 :) Via Feerwerd, Saksum, Zuurdijk, Zoutkamp naar Lauwersoog gereden. Daar langs 't Wad richting Noordpolderzijl. Terug via Warffum, Baflo, Onderdendam, Bedum. In Baflo nog lek gereden maar zelfs dat kon de pret niet drukken. Vond 't eigenlijk wel erg ontspannen om eventjes in de zon een bandje te verwisselen 8)

Eerste ritje zonder overschoenen en lange handschoenen trouwens. Had zondag ook gekund maar toen vertrok ik vroeg van huis en was 't nog erg fris.
Cool, kan niet wachten tot ik weer kan fietsen. Het weer is zo prachtig, maar ik moet nog even rustig aan doen i.v.m. ooglaser operatie. Ik ben nu van mijn bril af gelukkig, maar ik mocht zeker 1 maand na de operatie nog niet sporten..

Heb de racefiets al wel weer mooi schoongemaakt, hij schakelt weer als een zonnetje :) Ben van plan om weer verder te gaan met de 70-80 km rondjes waar ik mee was geëindigd vlak voor de operatie in februari.

frankknopers wijzigde deze reactie 22-03-2011 16:37 (5%)

Goud is geen geld

• FMS
  • Niet online
quote:
Lointje schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 16:17:
- Temperatuurmeting
- Touchscreen
- Snellere hardware.
- En wat dunner denk ik

(Ikzelf heb enkel een 705, nooit een 800 vastgehad). Touchscreen hoeft voor mij niet, lijkt me ook niet superhandig in de koudere maanden met handschoenen. Temperatuurmeting is leuk, maar of het de meerkost waard is. Snellere hardware en wat dunner is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over de 705. Soms zie je hem wel eens een kaart laden, maar dat duurt maximum 2-3 seconden. Voor de rest reageert hij altijd direct als je op een knop drukt.

Dus ja, de 800 is beter, maar of het de extra prijs waard is? Voor sommigen wel, voor anderen niet. Persoonlijk betaal ik dan liever iets minder.
De 705 lijkt me ook een mooi compromis tussen freatures en kosten. Ik houd de aanbiedingen in de gaten :P Lees ook graag als jullie iets tegen komen. (Ik lees trouwens dat Garmin wel rekening heeft gehouden met het gebruik van de touchscreen met handschoenen.)

edit: ik vraag me overigens af of Garmin producten in de toekomst nog relevant zullen zijn; zouden de volgende generatie smartphones met dedicated apps niet evengoed kunnen dienen als fietsgps? Ze zijn misschien minder robuust maar daar kunnen 3rd party leveranties van houdertjes ed. in voorzien? Benieuwd wat jullie hiervan denken.

@ Havana: Ik heb weinig referentie materiaal, afgelopen week nog met Ultegra remmen kunnen spelen, maar de Mavic remmen bevallen mij ontzettend goed eigenlijk. Het zijn Dual Pivot remmen, ik vind de dosering prima en afstellen gaat gemakkelijk. Ze komen over het algemeen ook erg goed uit de reviews. (Ze zien er ook best wel gelikt uit :o)

FMS wijzigde deze reactie 22-03-2011 16:59 (14%)

• havana
Voordeel van een Garmin t.o.v. een smartphone: batterij gaat veel langer mee + de boel is waterdicht.

• FLiP.m0
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-09-2015

FLiP.m0

Apple Fanboy

Afgelopen zaterdag mijn eerste triathlon gedaan. Het was een sprint triathlon met een 500M zwem, 11Mile fiets en 5K ren. Ik heb het in 1:13:16 gedaan en daar ben ik wel trots op voor mijn eerste race.

Mijn fiets heeft het ook overleeft. Wat ik wel heb gemerkt is dat ik nu een tri fiets wil kopen dat lichter is :+. Maarja daar heb ik nu geen geld voor en mijn fiets doet het wel goed genoeg. Op dit moment is de fiets niet de bottleneck.

Hier zijn een paar fotos van mij in de race. Hopelijk komen er nog een paar goeie race fotos wanneer die gepost worden.

FLiP.m0 wijzigde deze reactie 22-03-2011 18:49 (35%)

Twitter: @PvR

• havana
Leuke foto's. Onze triatlonexpert is natuurlijk Scighera, maar die heb ik hier al tijden niet meer gezien...

• Laurenz
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 06-12 09:33
Die zal hier voorlopig ook niet zoveel meer verschijnen vermoedelijk; hij is inmiddels bezig met een opleiding tot onderofficier bij de landmacht :) Weinig tijd voor triathlons dus.

Leuke trouwens foto's FLiP.m0! Goed bezig.

Laurenz wijzigde deze reactie 22-03-2011 23:12 (21%)

Leave only footprints, take only memories

• .joeri.
quote:
FLiP.m0 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 17:14:
Mijn fiets heeft het ook overleeft. Wat ik wel heb gemerkt is dat ik nu een tri fiets wil kopen dat lichter is :+. Maarja daar heb ik nu geen geld voor en mijn fiets doet het wel goed genoeg. Op dit moment is de fiets niet de bottleneck.
Een lichtere fiets zou ik neit als prioriteit zetten. Maar eerst een aerodynamische houding. En dan vooral alles wat voor je schouders zit :) Dus een ligstuur om te beginnen bijvoorbeeld... ;)

Wat vaak onderschat wordt zijn de wissels... daar kun je echt wel tijd winnen (of verliezen :p )

Maar zeker profi!

• Fire_Fly
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
.joeri. schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 23:10:
Een lichtere fiets zou ik neit als prioriteit zetten. Maar eerst een aerodynamische houding. En dan vooral alles wat voor je schouders zit :) Dus een ligstuur om te beginnen bijvoorbeeld... ;)
^^ Wat hij zegt. Het scheelt je meerdere minuten en het fietst nog comfortabel ook.

Verder kan je de spacers onder je stuurpen weghalen zodat je dieper zit, en je kunt je zadelpen omdraaien zodat je meer naar voren zit (waardoor je bovenbenen een grotere hoek maken met je bovenlichaam). En deze mag eigenlijk ook niet ontbreken:

:)
quote:
Wat vaak onderschat wordt zijn de wissels... daar kun je echt wel tijd winnen (of verliezen :p )
* Fire_Fly heeft een keer 2 x 10 minuten gewisseld. :D

• havana
quote:
Laurenz schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 23:10:
Die zal hier voorlopig ook niet zoveel meer verschijnen vermoedelijk; hij is inmiddels bezig met een opleiding tot onderofficier bij de landmacht :) Weinig tijd voor triathlons dus.

Leuke trouwens foto's FLiP.m0! Goed bezig.
Ah, kijk eens aan :) Ik mis 'm wel moet ik zeggen. Was toch altijd fijn om weer te lezen dat er weer een "korte, rustige training van 273 km was afgewerkt met een laag gemiddelde van 41 km/uur" :P

• Pizzaboer_JA
quote:
havana schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:02:
[...]Ik mis 'm wel moet ik zeggen. Was toch altijd fijn om weer te lezen dat er weer een "korte, rustige training van 273 km was afgewerkt met een laag gemiddelde van 41 km/uur" :P
Haha, eens! :P

way active

• Laurenz
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 06-12 09:33
:D Ik zal em in het weekend eens richting dit topic schoppen!

Leave only footprints, take only memories

• Pizzaboer_JA
quote:
Laurenz schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 10:12:
:D Ik zal em in het weekend eens richting dit topic schoppen!
Geinig! Kan me ook nog herinneren dat die kerel op de meest vreemde tijdstippen hier postte. Kon 'ie niet slapen :D

way active

• havana
... en 3x per dag een bord pasta voor zichzelf in elkaar flanste :D En dan die briljante Giant met die gigantisch diepe zit....

Ik ben normaal gezien tegen generaliseren maar je kunt toch wel stellen dat triatleten gek zijn.... 8)7

havana wijzigde deze reactie 23-03-2011 10:36 (15%)

• Fire_Fly
  • Niet online
quote:
Pizzaboer_JA schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 10:23:
[...]
Geinig! Kan me ook nog herinneren dat die kerel op de meest vreemde tijdstippen hier postte. Kon 'ie niet slapen :D
Ja, totaal overtrained dus. Wat een mafketel. :P

• Pizzaboer_JA
Ik zou 'm eerder betitelen als cultheld binnen dit topic 8)

way active

• Mex
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14-12 20:56
Na hele lange tijd hier weer eens een kijkje nemen :) Doel voor dit jaar is om op 9 juni 6 keer de Alpe d'Huez op te fietsen voor het goede doel. Gaan er nog meer van hier?

Ik ben inmiddels flink aan het trainen, ik probeer 1x in de week een lange tocht te doen >80km. Tevens ga ik 2 tot 3 keer per week op de fiets naar m 'n werk (50km retour).

3 april staat de 120km Vélo tour in Meijel op het programma en 24 april Klimmen-Banneux-Klimmen.

Ik ben nu steeds meer op harslag en trapfrequentie aan het trainen en weet dus ook hoeveel caloriën ik verbruik, dit is tot nu toe alleen nog maar op het vlakke geweest. Heeft er iemand enig idee wat ik aan caloriën nodig heb voor 1x Alpe D'Huez? (31jr, 1m78, 69kg)

• J0ost
quote:
Mex schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:22:
Ik ben nu steeds meer op harslag en trapfrequentie aan het trainen en weet dus ook hoeveel caloriën ik verbruik, dit is tot nu toe alleen nog maar op het vlakke geweest. Heeft er iemand enig idee wat ik aan caloriën nodig heb voor 1x Alpe D'Huez? (31jr, 1m78, 69kg)
Dat is afhankelijk van je hartslag. Of je nu op het vlakke een hartslag van 161 gemiddeld hebt of tijdens het klimmen, volgens het metertje verbruik je evenveel Kcal. Welke formule je fietscomputer hanteert weet ik niet, maar je kunt wel een inschatting maken op basis van andere ritten denk ik.

Overigens kun je het aantal Kcal dat eruit gaat nooit bij-eten vermoed ik.

J0ost wijzigde deze reactie 24-03-2011 14:41 (12%)

• Mex
Dit was een ritje van 87km, helaas had ik m'n cadans/snelheidsmeter voor de Garmin toen nog niet.

http://connect.garmin.com/activity/72556461

• Fire_Fly
  • Niet online
Het verbruik van Kcal is zeer persoonsgebonden en niet te bepalen met welke fietscomputer dan ook. Ik heb tijden gehad dat ik 6.500 Kcal per dag at (inclusief sportvoeding), terwijl mijn trainingsmaatjes nog niet de helft aten. En zo zijn er ook mensen die genoeg hebben aan 1 banaan op 3 uur fietsen, terwijl anderen al na 1 uur een hongerklop hebben.

• argro
quote:
J0ost schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:40:
[...]

Overigens kun je het aantal Kcal dat eruit gaat nooit bij-eten vermoed ik.
Daarbij vind ik het bergop nooit erg prettig om te eten. Soms moet je wel, maar liever niet. Mijn hartslag is toch aanzienlijk als ik tegen bijvoorbeeld de Alpe 'd Huez opfiets, dat gaat gepaard met een relatief snelle ademhaling. Dat combineert in mijn geval slecht met eten en ook drinken.

Overigens vind ik het altijd wel opvallend dat ik bij het fietsen bergop lang met een hoge hartslag (5 - 10% beneden max) kan fietsen, op het vlakke houd ik dat niet vol. Of zou dat komen doordat ik bergop weinig keus heb en de verleiding om op het vlakke iets gas terug te nemen soms groot is?

argro wijzigde deze reactie 24-03-2011 15:13 (23%)

• TheLemon

TheLemon

Ik ben geen medicus, maar fysisch klinkt dat wel onlogisch. Een bepaalde massa een bepaalde arbeid laten verrichten (x afstand, rekening houdend met diverse weerstanden en y hoogte, rekening houdend met zwaartekracht etc.) kost toch per definitie dezelfde energie? Voor een mens of een machine.

Is het niet meer een kwestie van hoeveel energie je lichaam kan leveren binnen een bepaalde tijd, afhankelijk van o.a. je trainingsniveau? Ik snap dan ook niet hoe je puur op basis van hartslag (en leeftijd en gewicht eventueel) een calorieberekening kan doen. Niet ieders hartslag kan dezelfde hoeveelheid energie naar je spieren overbrengen toch?

Of zit ik er helemaal naast?

• Mex
quote:
TheLemon schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:11:
Ik ben geen medicus, maar fysisch klinkt dat wel onlogisch. Een bepaalde massa een bepaalde arbeid laten verrichten (x afstand, rekening houdend met diverse weerstanden en y hoogte, rekening houdend met zwaartekracht etc.) kost toch per definitie dezelfde energie? Voor een mens of een machine.

Is het niet meer een kwestie van hoeveel energie je lichaam kan leveren binnen een bepaalde tijd, afhankelijk van o.a. je trainingsniveau? Ik snap dan ook niet hoe je puur op basis van hartslag (en leeftijd en gewicht eventueel) een calorieberekening kan doen. Niet ieders hartslag kan dezelfde hoeveelheid energie naar je spieren overbrengen toch?

Of zit ik er helemaal naast?
Wat zou dan wel een goede berekening zijn? Ik wil inderdaad graag vooraf weten wat ik aan voeding nodig heb. Voorheen deed ik het altijd op gevoel en dat is bij lange zware tochten (bv Marmotte) maar zelden helemaal goed gegaan :P

6 april heb ik m'n 2e (van totaal 3) test bij Frank Senders, ik zal het eens aan hem voorleggen.

Mex wijzigde deze reactie 24-03-2011 15:33 (7%)

• havana
Het heeft geen zin meer te eten dan je opneemt en dat is 60 gram koolhydraten per uur. Precies wat er in één gell zit. Dus als je 1 gell per uur eet, zit je altijd goed.

In een tocht als La Marmotte of Alpe d'HuZes verbrand je inderdaad meer dan die 60 gram/uur. Het is daarom verstandig om 2 dagen van tevoren te gaan stapelen. Met name trage koolhydraten zijn hiervoor geschikt, ideaal is pasta die (zeer) al dente (hard dus) gekookt is.

• Wii4all
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
ZIt nu een weekje in drenthe maar het stikt hier echt van de fietsers zeg niet normaal, maar ja wat wil je ook met dir weer.

Burp

• Flits flits
quote:
argro schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:11:

Overigens vind ik het altijd wel opvallend dat ik bij het fietsen bergop lang met een hoge hartslag (5 - 10% beneden max) kan fietsen, op het vlakke houd ik dat niet vol. Of zou dat komen doordat ik bergop weinig keus heb en de verleiding om op het vlakke iets gas terug te nemen soms groot is?
Die ervaring heb ik ook.
Ik zoek het in de wat lagere en kennelijk efficientere trapfrequentie bergop, en tevens in het mentale aspect.
Je weet ongeveer hoe lang het afzien gaat duren en dan kan je meer dan bij zomaar wat rammen op het vlakke.

Vanmorgen reed ik een andere ouwe knar achterop en nodigde hem uit aan het wiel mee te gaan.
Met die vent aan het wiel reed ik 5 km tegen de 40km/u , wat ik zonder die meerijder niet had gedaan.....

Flits flits wijzigde deze reactie 24-03-2011 18:49 (25%)

• .joeri.
quote:
havana schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 08:02:
[...]

Ah, kijk eens aan :) Ik mis 'm wel moet ik zeggen. Was toch altijd fijn om weer te lezen dat er weer een "korte, rustige training van 273 km was afgewerkt met een laag gemiddelde van 41 km/uur" :P
Doet me denken aan ene 'Karel'. Tussen de 40 en de 50 jaar oud, woont nog bij z'n mama, en single.
Rijd elke dag minstens 200km, en kent bijgevolg heel België uit z'n broekzak.

Hij was vorig jaar eens ten val gekomen in de Ardennen, heeft hij nog 'rustig' ongeveer 100km richting huis gereden. Lijkt niets ergs, totdat hij twee dagen later naar de dokter gaat met de uitleg "Mijn heup trekt een beetje...". En na onderzoek blijkt dat zijn heup dus gebroken was... :o
quote:
Fire_Fly schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 23:33:

* Fire_Fly heeft een keer 2 x 10 minuten gewisseld. :D
Hoe doe je dat? :9
Nog even rustig het toilet opgezocht? 8)

• Fire_Fly
  • Niet online
quote:
Mex schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 15:31:
Wat zou dan wel een goede berekening zijn? Ik wil inderdaad graag vooraf weten wat ik aan voeding nodig heb. Voorheen deed ik het altijd op gevoel en dat is bij lange zware tochten (bv Marmotte) maar zelden helemaal goed gegaan :P

6 april heb ik m'n 2e (van totaal 3) test bij Frank Senders, ik zal het eens aan hem voorleggen.
Het zou me verbazen als hij jou een berekening kan voorleggen op basis van je gewicht/lengte/hartslag. Áls je al een educated guess wil doen zal dat toch moeten gebeuren op basis van je eetgedrag tijdens trainingen. En ja, dat gaat heel vaak verkeerd. Daar doe je niets aan. :)
quote:
.joeri. schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 00:10:
Hoe doe je dat? :9
Nog even rustig het toilet opgezocht? 8)
Twee keer omgekleed. :D Nou ja, op een eindtijd van 12 uur maakt het toch allemaal geen zak meer uit. :P

• .joeri.
Ahja, op een volledige triatlon is dat natuurlijk al iets anders... :)

Ik zou dit jaar enkele 111 triatlons willen meedoen (1km zwemmen, 100km fietsen, 10km lopen), omdat mijn fietsen toch mijn beste onderdeel is.
Voor de rest doe ik dit jaar weer meer duatlons mee.

Deze avond zwemtraining, zaterdag een +200km rit, en zondag 10km looptest.
Ook hebben we bevestiging gekregen van een nieuwe sponsor! nieuwe truitjes zijn onderweg! (van de koers/MTB club)
Samen met het goeie weer kan het weekend al niet meer kapot :9

• Mex
quote:
Fire_Fly schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 01:04:
[...]

Het zou me verbazen als hij jou een berekening kan voorleggen op basis van je gewicht/lengte/hartslag. Áls je al een educated guess wil doen zal dat toch moeten gebeuren op basis van je eetgedrag tijdens trainingen. En ja, dat gaat heel vaak verkeerd. Daar doe je niets aan. :)

[...]

Twee keer omgekleed. :D Nou ja, op een eindtijd van 12 uur maakt het toch allemaal geen zak meer uit. :P
Gewicht/lengte/hartslag was een redenatie vanuit mezelf :) Dat zou namelijk de enige manier kunnen zijn waarop de Garmin het 'berekent'.

Ik moet overigens erg veel moeite doen wil ik een gelletje weg krijgen, zijn er geen lekkere compacte alternatieven ;)

• .joeri.
Weet wel dat je bij een gelletje veel moet drinken! ;)
Ik denk dat een gelletje wel het meest compacte is. Energybars heb je anders ook nog...
Of gewoon een banaan! :)

• M@NIC
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10-12 12:22
Ik wil wat nieuwe kleding kopen voor het wielrennen.
Nu heb ik wat leuks gezien maar moet ik de keuze maken tussen race of trainingskleding.
Ik doe geen wedstrijden dus zou je zeggen dat ik voor trainingskleding moet gaan, maar weet iemand wat eigenlijk het verschil is? Comfort?

Edit: Het zo genoemde race kleding is vaak ook iets duurder en ik heb het over kleding van Castelli.

M@NIC wijzigde deze reactie 25-03-2011 09:52 (15%)

• .joeri.
Is er een verschil tussen de race- en trainingskledij?

Hetgeen wat ik onder echte wedstrijdkledij versta, zou een wielertenue zijn uit één stuk (voor bv tijderijden, veldrijden,...). In dat geval zou ik dit niet onmiddellijk kopen...

Maar in alle andere gevallen, comfort voor de kleding is zeker belangrijk. Of je nu wedstrijden rijdt of niet. Anders ga je je er toch aan irriteren (en hoe vermoeider je bent, hoe meer je je eraan iriteert :p ), en vooral op langere ritten is dat niet aangenaam.

edit:

Ah, Castelli. Dat is een prijzig merk, maar wel kwalitatief. Hoewel je bij andere merken zeker ook even kwalitatieve tenue's kan kopen (voor een zachtere prijs).

.joeri. wijzigde deze reactie 25-03-2011 10:10 (14%)

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Ik heb eigenlijk geen idee wat het verschil is, maar ik zou gokken dat 'trainingskledij' wat windwerende/warmhoudende kwaliteiten heeft en/of wat losser valt dan 'wedstrijdkledij'. Ik koop enkel kleding via de club, wedstrijdshirts zijn strak, dun, beetje gazig (niet echt open, maar wind gaat er wel dwars doorheen). Dan is er ook het 'lange mouwen shirt' wat vrij losse armen heeft en een dichtere structuur heeft. Veel van de rijders bij de club gebruiken dat dan ook als buitenlaag bij trainingen onder, laten we zeggen, 15 graden celsius.

Ik weet het niet zeker, maar ik gok dat je daar het verschil moet zoeken.

• Mex
Net een paar nieuwe schoenen besteld ter vervanging van de 4 jaar oude el cheapo Sidi's.

http://www.nashbar.com/images/nashbar/products/1500/SH-R087-WH-ANGLE.jpg

Ik heb al een paar recente MTB schoenen van Shimano vandaar dat ik het wel aan durf om online te kopen zonder te passen.

• Dinictus208
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Die heb ik ook. Enige nadeel is dat ze erg veel lucht doorlaten en zodra het een beetje koeler begint te worden meteen koude voeten veroorzaken. Verder prima. Ze wegen echt niets en kunnen goed strak gezet worden.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• havana
Nette schoenen. Heb eind vorig seizoen ook nieuwe schoenen gekocht, Specialized BG Pro. Tot nu toe geen spijt van gehad.

Zojuist weer eventjes een rondje gemaakt van 80 km. Geen top fietsweer maar het kon ermee door. Niet te veel wind. Km-doel voor maart (1000) is behaald en dat met nog één training te gaan :)

• TheLemon

TheLemon

Hier in het midden van het land was het heerlijk weer, nauwelijks wind en redelijk veel zon. 100km gedaan met een paar klimmetjes op de heuvelrug. Ondanks het ontspannen tempo kwam ik toch redelijk gaar thuis doordat ik weer eens te weinig eten mee had.
Ik had twee kleine krentenbolletjes en een banaan mee, zou dat genoeg moeten zijn of nemen jullie gemmiddeld meer mee op 100km?

• argro
quote:
TheLemon schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 22:15:
Hier in het midden van het land was het heerlijk weer, nauwelijks wind en redelijk veel zon. 100km gedaan met een paar klimmetjes op de heuvelrug. Ondanks het ontspannen tempo kwam ik toch redelijk gaar thuis doordat ik weer eens te weinig eten mee had.
Ik had twee kleine krentenbolletjes en een banaan mee, zou dat genoeg moeten zijn of nemen jullie gemmiddeld meer mee op 100km?
Ik vind twee kleine krentenbolletjes en een banaan wel wat weinig voor 100km. Afgerond ben je daar toch 4 uurtjes mee bezig. Als ik gedurende die tijd niet fiets en gewoon op mijn krent zit, dan gaan twee kleine krentenbolletjes en een banaan er ook wel in. Als ik dan ook nog ga fietsen dan moet er wel wat meer bij. Al hangt e.e.a. natuurlijk ook af van hetgeen je vooraf hebt gegeten.

• .joeri.
Hangt er een beetje vanaf... Ik heb vorige week 170km gedaan, op 2 kleine bidonnetjes, 1 banaan en 2 koekjes...
Maar normaal gezien neem ik ook wel meer mee hoor... :9

Morgen met 'den tuub' meerijden...
En dan volgende week dacht ik de lange RvV te rijden, maar begin nu te twijfelen. Een andere optie zou zijn om te gaan koersen in de ardennen Wallonië.

• Fire_Fly
  • Niet online
Ik neem op 100 km. minimaal 8 mueslirepen van de Appi mee.

• Mex
Op 100km (vlak) heb ik 2 grote bidons met Isostar, 2 plakken peperkoek en een banaan nodig.

• havana
Hangt bij mij sterk van het terrein / soort training af. Een vlakke D1 training van 100 km werk ik af op 2 bidons met water en een krentenbol. Wordt het intensiever, heb ik meer voeding nodig.

Ik zweerde altijd bij ontbijtkoek maar ben er dit seizoen mee gestopt omdat ik merkte dat ik er enorm van moet ruften na het fietsen :o

• willy1986
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Morgen ga ik ook een tourtocht rijden van 100km. Wie doet er nog meer mee?
http://www.dtcnet.nl/cms/...n/terug-over-de-heuvelrug

Voor morgen ligt er ± 3700kcal aan mueslirepen, bananen, mars, snickers, gevulde koeken, ontbijtkoek en 2 liter isotonic drank klaar. Hoop dat dat voldoende is. Ik merk dat ik afval ondanks mijn grote eetlust. 8)7

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14-12 20:12

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Da's best veel! Ik neem voor 100km een liter water en 2 pakjes sultana mee :P

In het weekend van 19 mei ga ik overigens de Alpe D'huez beklimmen. Vorig jaar al de Mont Ventoux gedaan. Zijn er meer mensen die dat weekend gaan?

Tjebakka wijzigde deze reactie 26-03-2011 11:32 (49%)

If it aint fixed, it's broken.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True