Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
Verwijderd
Dit is mijn racefiets/spinfiets ervaring:SePtiCTaNk schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:43:
Maar 18 km, dan ben je net warm. Heb je lang niet gereden? Ik ga altijd zo snel mogelijk de stad uit en heb mijn routes zo stoplicht-vrij mogelijk gemaakt.
Vandaag nog een korte rit gemaakt van 55km, had niet zo veel tijd. Zat om 9.15 al op de fiets, lekker rustig
Het afgelopen jaar heb ik 2 keer heb gefietst en dit jaar pas 1 keer.
3 jaar geleden een half jaartje gespind.
Net begonnen dus.
Burp
Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Ik zit dit jaar nog altijd maar aan 25km (1e ritje om nieuwe kleren uit te testen). Voorbije twee weekends zaten zo volgeboekt. Volgend weekend terug fietsen en dan hopelijk als de dagen nog ietsje langer worden kan ik ook tijdens de werkweek terug ritjes doen.
Verwijderd
Al iets onder de leden hebben kan altijd, als je je lichaam goed kent dan merk je dat wel aan hoe het fietsen gaat/hoe hoog je hartslag is.
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Ik heb zelf meestal één muesli reep mee als ik van plan ben een rit van meer dan 50km te maken en daarnaast natuurlijk water. De bandenspanning controleer ik misschien om de twee weken en sinds kort doe ik op aanraden van de fietsenmaker ook voor de rit even de band schoonmaken zodat eventuele scherpe steentjes geen kans krijgen om zich dieper in de buitenband te drukken.
Voordat ik ga fietsen eet ik meestal een stuk of vier boterhammen en na de fietstocht vaak een kommetje met warme pap (calcium en vezels) en/of boterhammen met kaas (eiwitten en vezels).
[ Voor 14% gewijzigd door frankknopers op 14-02-2011 17:23 ]
Goud is geen geld
Op internet staan daar nog wat aardige filmpjes over, bij elke rit kijken of de remmen werken etc etc.
Als ik terugkom van mn rit controleer ik mn banden meteen even of er geen scherpe zaken aan/in zitten/uitsteken.
Kwa eten heb ik geen ervaring mbt. het fietsen.
Burp
Je moet uitgaan van zo'n 600 kcal per uur (Als je veel D3 rijdt is dit meer), een muesli reep slaat daar een deukje in van zo'n 100 kcal, das dus 10 minuten fietsen als je leeg bent.
Daarom, als ik langer ga dan dat gebruikelijke rondje dan neem ik echt veel voedsel mee, een reep, banaan, twix, kitkat oid voor elke 30-40 minuten en dan nog zit ik nog weleens mis. Meer eten voelt counterinituitief, maar je kan het dus redelijk uitrekenen. Als je niks eet ben je na drie uur gewoon leeg (ik dan, zal per persoon verschillen), alles wat je aan reepjes en dingetjes eet geeft je grofweg 10-15 minuten meer fietstijd.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Mooi gedaan! Als je de JPEGs online gooit kan ik ze erin plakkenVerwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 12:49:
[...]
Ik ben bezig geweest met een vormgeving voor het topic, laat me weten wat jullie er van vinden.
De tekst van het vorige topic wist ik niet meer, ook de foto vond ik altijd erg mooi, als jullie tips hebben hoor ik het!
[afbeelding]
[afbeelding]
Graag!havana schreef op zondag 13 februari 2011 @ 20:42:
De info uit de startpost mag trouwens ook wel eens geüpdate worden.... Wil best helpen!
Ik kan jullie ook mede-auteur maken, dan kunnen jullie zelf kijken wat jullie willen/kunnen verbeteren. Ik ben momenteel helaas niet in de positie er veel tijd aan te besteden dus voel je vooral vrij om dingen aan te pakken. Stuur me even een DM of mail als jullie me nodig hebben voor het een of ander, dan zie ik dat het snelst en hoeft er niet onnodig gewacht te worden.
Leave only footprints, take only memories
Verwijderd
Nou moet je het ook weer niet voorstellen dat je volkomen stilvalt, als de koolhydraten op zijn ga je over op vetverbranding en dat kan bij velen (incluis mezelf ) helemaal geen kwaad.[b][message=35535771,noline]
Als je niks eet ben je na drie uur gewoon leeg (ik dan, zal per persoon verschillen), alles wat je aan reepjes en dingetjes eet geeft je grofweg 10-15 minuten meer fietstijd.
Ik neem voor ritjes tot een uur of 3 (hoofdzakelijk bedoeld als training) nooit wat mee, maar ik ben ook niet zo van het lange werk, het tempowerk bevalt me gewoon beter.
Een iets ander verhaal is een rit in de bergen in de vakantie of een lange cyclo, daar moet je wel wat eten onderweg.
Er zijn ook theorieen dat je goed leegrijden een paar dagen voor een lang evenement beter is om een flinke glycogeenvoorraad aan te leggen.
Vroeger reed ik incidenteel een amateurklassieker (1 of 2 per seizoen) en daar trainde ik nooit speciaal voor, maar probeerde me voor te bereiden door me goed leeg te rijden de week ervoor en daarna maar koolhydraten stapelen.
Daardoor kon ik die koersen toch altijd goed uitrijden zonder de "man met de hamer"tegen te komen....
Was het maar zo'n feest dan zou +3 uur rijden ideaal zijn om m'n vetschort eraf te trainen. Ten eerste schakel je niet pas over op vetverbranding als je koolhydraten op zijn, vetverbranding is een (tijdens inspanning) continue aanvullende energiebron. De totale energie output van vetverbranding is echter vele male lager dan je met koolhydraten kan bereiken. Je kan dus nooit op vet alleen rijden (nou ja, als je dus heel langzaam rijdt). Tevens zijn je koolhydraten nooit echt op, want dan ben je gelijk dood, je brein loopt namelijk alleen op koolhydraten. Daarom wordt als je koolhydraten laag zijn het in je lichaam zo geregeld dat je spieren geen koolhydraten meer opnemen en er van een deel van het vet koolhydraten worden geklust voor het brein.Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 19:09:
[...]
Nou moet je het ook weer niet voorstellen dat je volkomen stilvalt, als de koolhydraten op zijn ga je over op vetverbranding en dat kan bij velen (incluis mezelf ) helemaal geen kwaad.
Dat is de hongerklop, je lichaam heeft dan alleen nog vrije vetzuren om op te fietsen en dat is echt niet genoeg om je normale tempo te halen.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Verwijderd
Verwijderd
Zojuist trouwens weer 81 km op de teller gezet
[ Voor 5% gewijzigd door havana op 16-02-2011 14:02 ]
Verwijderd
85 km gedaan op een rondje Zandvoort.

Eindelijk: racing 5's. En een 12-23 cassette. Morgen testen.
Edit:
Bevallen goed: Stijf, lichter dan wat ik hiervoor had, vrij luid.

[ Voor 64% gewijzigd door FMS op 19-02-2011 18:50 ]
Mijn rondje: http://maps.google.nl/map...spn=0.31961,1.056747&z=11

Goud is geen geld
Dan nog dit:
Om even aan te geven hoe triest het gesteld is met de toerversie van de Amstel Gold Race, deze tweet:
"Weer even wat kilometers gemaakt in de sportschool! Op koers voor de #agr Alleen nu nog een fiets.. Laat me weten als je er een over hebt!"
[ Voor 55% gewijzigd door havana op 19-02-2011 07:54 ]
Leave only footprints, take only memories
Haha! Misschien dat hij dan wel even 100+km heeft weggestampt op de sportschool?havana schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 07:42:
Dan nog dit:
Om even aan te geven hoe triest het gesteld is met de toerversie van de Amstel Gold Race, deze tweet:
"Weer even wat kilometers gemaakt in de sportschool! Op koers voor de #agr Alleen nu nog een fiets.. Laat me weten als je er een over hebt!"
Nou heb ik zelf niet echt recht van spreken, want ik heb deze winter tot nu toe geen klap gedaan op fietsgebied. Ik heb net beenstukken en overschoenen besteld in de hoop daarmee de kou te kunnen trotseren, zodat ik in ieder geval niet hoef te wachten tot het hartje zomer is.
Verwijderd

Helaas heeft mn hartslagmeter de winterstop niet overleefd
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Verwijderd
Je moet een winddicht jack hebben met daaronder één of liever twee thermo shirts met lange mouwen. Verder met die koude wind ook zeker overschoenen en misschien dubbele sokken. Als je het snel koud hebt is ook een muts wel handig en handschoenen moet je sowieso aan hebben. Het koudste waarmee ik heb gefietst was met 1e kerstdag toen het zo zonnig was. Toen vroor het ook wel, maar er was niet zoveel wind volgens mij. Vandaag is het me iets te koud om te fietsen, kracht 4 oostenwind is niet zo'n pretje..Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:18:
Welke kleren dragen jullie eigenlijk in deze kou? Ik heb vandaag mijn rit moeten onderbreken omdat ik het gewoon te koud kreeg. Hebben jullie een jas of iets over je wielertrui?
Goud is geen geld
Verwijderd
Ik had zeer goede benen, moest me echt inhouden om niet veel harder te gaan, maar dat heeft nu nog weinig zin....
Overigens totaal niet koud gehad met een goedkoop jack van cyclewear.eu, daaronder een zweethemd en een T-shirt.
Daarbij natuurlijk handschoenen, overschoenen en wat op de kop....
Dubbele sokken vind ikgeen goed idee, want die stremmen de bloedtoevoer, en DAT is de warmtebron...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2011 17:10 ]
@FMS, die voorvork van jou, dat 'carbon' aan de buitenkant, is dat nou echt carbon of alleen een sticker? Kortom : is dat nu dezelfde voorvork als die ik heb of niet?
Mijn voorvork (bij mij is juist het stuk in de 'kuil' wel van carbon, maar de rest lijkt van alu) :

Ik geloof dat het dit type is : Voorvork Bianchi FL5 K-VID Carbon/Al C2C with Kevlar - 1 1/8”
[ Voor 14% gewijzigd door WVL_KsZeN op 20-02-2011 17:19 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Wat voor sokken gebruik jij dat die de boedtoevoer stremmen? Ik zou verwachten dat met name de temperatuur tot stremming zou leiden.Verwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 17:02:
...
Dubbele sokken vind ikgeen goed idee, want die stremmen de bloedtoevoer, en DAT is de warmtebron...
Wat ik nu al een paar maanden aan heb: 1 of 2 thermo's met lange mouwen, winterjack van Gore, dikke beenstukken, bij < 5 graden een helmmuts, wanten, skisokken en dikke overschoenen. Onder de 5 graden heb ik helaas wel last van koude voeten, maar goed dat is niet anders.
Ik zit al over de 1200 km in 2011, dus ik begin de winter begint nu wel een beetje zat te worden. Iedere keer als een Michelin-mannetje op pad, koude voeten, eindeloos douchen en extreem lage gemiddeldes. Van mij mag het weer lente worden!
[ Voor 24% gewijzigd door havana op 20-02-2011 18:01 ]
Met dit weer heb ik een Craft of Odlo ondershirt uit de "warm"serie aan en twee wintershirts. Verder een winterbroek en windstopper handschoenen. Als ik vandaag was gegaan, had ik 1 wintershirt verruilt voor een windstopper. Ben er ondertussen wel achter, Nalini maakt dunne winterbroeken en die van Vermarc en Castelli zijn merkbaar warmer.
Ik heb niet snel koude voeten dus beide dagen zonder overschoenen. Ik heb ooit eens zwarte AGU wintersokken gekocht en die houden me voeten tot zo'n 3-4 graden echt warm. Wel vaag dat ze altijd het eerste half uur pijn gaan doen en daarna heb ik werkelijk helemaal geen last meer en zitten ze heerlijk.
Is carbon en kevlar, alu stuurbuis.WVL_KsZeN schreef op zondag 20 februari 2011 @ 17:18:
@FMS, die voorvork van jou, dat 'carbon' aan de buitenkant, is dat nou echt carbon of alleen een sticker? Kortom : is dat nu dezelfde voorvork als die ik heb of niet?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Verwijderd
Mijn schoenen passen precies met 1 sok, met 2 gaat het knellen.begintmeta schreef op zondag 20 februari 2011 @ 17:42:
[...]
Wat voor sokken gebruik jij dat die de bloedtoevoer stremmen? Ik zou verwachten dat met name de temperatuur tot stremming zou leiden.
Voeten moet je ruimte geven en het bloed vrij laten stromen, de bloedsomloop is de centrale verwarming van het lichaam.
(kleren: lange wielerbroek, van die korte sokjes met daarboven warmere sokken, fietsschoenen + overschoenen, thermoshirt met lange mouwen, wielershirt met lange mouwen, muts + helm, handschoenen zonder vingers + mijn gewone handschoenen met vingers (geen echte fiets-handschoenen maar ze zijn warm
Uiteindelijk een tochtje van 32 km gedaan. Echt koud had ik het niet. Beetje fris aan de benen en gezicht uiteindelijk wel, maar ik had gerust nog wel een uurtje kunnen doen.
De conditie is niet super heb ik gemerkt. Vooral in het begin had ik last en een enorm hoge hartslag. Maar na 5 kilometer zat ik wel in het ritme en ging het vlotter.
En dan in de buurt van overijse perongeluk op een "berg" gestoten toen ik wou afdraaien naar oud-heverlee. (De smeysberg). Wat een venijnig geval, 600m lang, 18% maximum, 8% gemiddeld. Ik ben in het stuk juist na 18% (is nog altijd 13% daar) uiteindelijk afgestapt omdat ik al tegen mijn limiet zat en ik me niet wou overdoen. Was toch wel een bummer ^^ In de zomer ga ik hem nog eens opzoeken om te bedwingen denk ik. Maar nu was het nog wat te veel, het was waarschijnlijk wel gelukt, maar dan had ik bovenaan een minuut of 10 moeten bekomen van de inspanning.
Ik had me op zich warm genoeg aangekleed (thermoshirt, armstukken, langemouwen fietsshirt en windstopper, beenstukken, helmmuts, extreem warme handschoenen en dikke overschoenen), maar na een km of 60 was de pijp al leeg en werd het erg lastig om me van binnenuit warm te stoken. Helaas ook te weinig voedsel bij me.
Gevolg: erg pijnlijke knieën doordat er geen temperatuur meer in kwam, nu ben ik zo stijf als een hark. Maar goed, dat is goed voor je karakter zeggen ze dan....
Ik bereid me ook voor op de AGR, maar dan niet op de hometrainer
Ik heb daarvoor eens met een normaal jack gefiets daaronder wel een thermo shirt, maar met windjack is echt een wereld van verschil.
Ik ben alleen nog op zoek naar handschoentjes voor de kou, ik zag ze in een sportwinkel liggen alleen 50 euro vind ik iets teveel van het goede....
Burp
Heb 6 maanden (vanaf augustus) in het buitenland gezeten en niet gefietst. Nu paar weken terug in NL en wat is het koud. In mijn ogen nog een beetje te koud om te fietsen (ook bij gebrek aan goede winter kledij).
Als het iets beter weer is gaan we weer fietsen en kijken wat de benen nog kunnen (denk dat dat tegen valt).
Ik gebruik legerwanten van de dump. Die kostten me destijds 10 gulden (geen euro). Het ziet er niet uit, maar ze houden je handen wél warm, ook als ze gaan zweten. De merinowol aan de binnenkant neemt namelijk extreem veel vocht op.Wii4all schreef op maandag 21 februari 2011 @ 10:20:
windjack is echt een musthave vind ik.
Ik heb daarvoor eens met een normaal jack gefiets daaronder wel een thermo shirt, maar met windjack is echt een wereld van verschil.
Ik ben alleen nog op zoek naar handschoentjes voor de kou, ik zag ze in een sportwinkel liggen alleen 50 euro vind ik iets teveel van het goede....
Ik heb iets van 6 verschillende handschoenen geprobeerd, en dit is het enige wat werkt. Alle andere handschoenen houden je handen wel warm maar zodra ze gaan zweten krijg je alsnog koude poten.
[ Voor 12% gewijzigd door havana op 21-02-2011 17:47 ]
Ik zaterdag dus mn gewone wielren outfit (ondershirt, shirt met van die vakjes achterin, kort wielrenbroekje) en arm/been stukken, met handschoenen met lange vingers en gewone lange sokken. Dat moet je dus niet aantrekken met dit weer, want ik vroor zowat doodVerwijderd schreef op zondag 20 februari 2011 @ 16:18:
Welke kleren dragen jullie eigenlijk in deze kou? Ik heb vandaag mijn rit moeten onderbreken omdat ik het gewoon te koud kreeg. Hebben jullie een jas of iets over je wielertrui?

[ Voor 5% gewijzigd door Widow op 21-02-2011 18:31 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
zijn die dik of niet, ik wil eigenlijk niet te dikke handschoenen.havana schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:45:
[...]
Ik gebruik legerwanten van de dump. Die kostten me destijds 10 gulden (geen euro). Het ziet er niet uit, maar ze houden je handen wél warm, ook als ze gaan zweten. De merinowol aan de binnenkant neemt namelijk extreem veel vocht op.
Ik heb iets van 6 verschillende handschoenen geprobeerd, en dit is het enige wat werkt. Alle andere handschoenen houden je handen wel warm maar zodra ze gaan zweten krijg je alsnog koude poten.
Burp
Andere ervaring: Ik gebruik mijn schaatshandschoenen van Viking. Goed warm, niet te dik en ook nog redelijke grip door het leer. Ik heb er ook dit jaar de eerste trainingswedstrijden mee gereden en geen enkel problemen met zweten of iets. Geloof dat ze tussen de 12-15 euro kosten nieuw.Wii4all schreef op maandag 21 februari 2011 @ 19:51:
zijn die dik of niet, ik wil eigenlijk niet te dikke handschoenen.

Hah de SmeysbergLointje schreef op maandag 21 februari 2011 @ 09:17:
En dan in de buurt van overijse perongeluk op een "berg" gestoten toen ik wou afdraaien naar oud-heverlee. (De smeysberg). Wat een venijnig geval, 600m lang, 18% maximum, 8% gemiddeld. Ik ben in het stuk juist na 18% (is nog altijd 13% daar) uiteindelijk afgestapt omdat ik al tegen mijn limiet zat en ik me niet wou overdoen. Was toch wel een bummer ^^ In de zomer ga ik hem nog eens opzoeken om te bedwingen denk ik. Maar nu was het nog wat te veel, het was waarschijnlijk wel gelukt, maar dan had ik bovenaan een minuut of 10 moeten bekomen van de inspanning.
Grappig weetje is dat de heuvel gebruikt wordt (of werd) om de handrem van nieuwe trucks te testen

[ Voor 21% gewijzigd door the_RJ op 21-02-2011 20:25 ]
Die Smeysberg hierboven ziet er mooi uit btw, doet een beetje Limburgs aan op die foto. Nooit gedacht dat er buiten de Veluwezoom/Heuvelrug en Limburg nog zulke serieuze heuvels in NL te vinden waren.
http://maps.google.be/map....011029,0.033023&t=h&z=16
Nu nog moet ik nog even een sportwinkel in de buurt zoeken die ze verkoopt.
Burp
De vorkpoten zijn carbon met stukjes kevlar in de onderste stukken. Stuurbuis zelf is zoals ik zei gewoon alu. Eventueel is de kroon ook alu maar daar ben ik niet zeker van, then agian, does it really matter?WVL_KsZeN schreef op zondag 20 februari 2011 @ 20:23:
Welk gedeelte is carbon? en zit er echt geen alu aan?
Hoe denken jullie dat deze crank onder mijn fiets zal staan? (of uberhaupt een zilveren (campa uiteraard;)) crankset)

Verwijderd
dat is zo vet als je onderweg wat mooie beesten ziet !!havana schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:11:
Lekker rondje door Drenthe gemaakt! Diverse herten gezien onderweg, dit alles onder een lekker zonnetje. 78 km
dat mis ik toch wel in rotterdam
niet dat hier in de regio geen mooie routes zijn, maar hert in het wild zie je hier niet.
dat is het leuke van racefietsen, kom op plekken waar ik anders nooit zou komen !
Chario2 (818126)
De huidige Dura Ace crankset is anders ook best fraai, maar voor de rest vind ik campa idd ook mooier dan de concurentie. Ik ben nu gewoon benieuwd of een zilveren crankset bij mijn frame zal passen.Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 19:08:
Ik ben sowieso fan van campa cranksets. Persoonlijk vind ik die vele malen mooier dan SRAM, laat staan Shimano.
Ik weet niet of die computer wat is maar bij ing verkopen ze nu deze:
Polar CS600X Fiets Computer
https://rentepunten.ing.n...lPage.jsp?channelid=24901
Burp
(Huldenberg in Belgie, was ik vergeten zeggenthe_RJ schreef op maandag 21 februari 2011 @ 20:13:
[...]
Hah de Smeysberg, dat is mijn trainingsbergje. Ik doe daar altijd intervaltrainingen, 90-95% (meestal op de 39-23 of 21 als ik goed ben, hoge cadans) naar boven, rondje door Huldenberg en weer terug. En dan een keer of 8-12.
Grappig weetje is dat de heuvel gebruikt wordt (of werd) om de handrem van nieuwe trucks te testen.
Respect, om hem meerdere keren te bedwingen op 1 rit ^^ Ik ga nu nog wat trainen en dan over een paar maand ga ik hem nogmaals proberen oprijden.
Als je bovenaan rechtdoor rijdt en dan de eerste (?) links neemt, heb je trouwens de slechtste afdaling die ik ooit gedaan heb. Hobbelige klinkers met hier en daar een kwak asfalt neergegooid waarvan ik de bedoeling nog altijd niet snap. Ik voelde me helemaal niet op mijn gemak toen ik dat naar beneden dook.
Dat apparaat heb ik sinds een half jaartje. Bevalt mij zeer goed. Het is wel leuk om na afloop van een mooie toch een grote grafiek met hartslag, snelheid, hoogte, cadans, temperatuur et cetera op je computerscherm te kunnen toveren. De cadansmeter moet er nog wel bijgekocht worden trouwens.Wii4all schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 23:54:
Ik weet niet of er nog mensen zijn met teveel rentepunten.
Ik weet niet of die computer wat is maar bij ing verkopen ze nu deze:
Polar CS600X Fiets Computer
https://rentepunten.ing.n...lPage.jsp?channelid=24901
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Als je dan toch 150 euro uitgeeft, zou ik persoon ook gewoon even doorsparen en voor een Garmin gaan.
[ Voor 32% gewijzigd door havana op 23-02-2011 09:40 ]
Verwijderd
Dat ligt er maar net aan. Niet iedereen wil met zo'n big-ass unit op z'n stuur fietsen. Ik heb zelf ook de Polar en deze bevalt mij erg goed. Totaal geen behoefte aan een GPS systeem...havana schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:39:
Polar computers (heb er zelf ook één trouwens) zijn compleet ingehaald door de Gamin-apparaten (incl. GPS).
Als je dan toch 150 euro uitgeeft, zou ik persoon ook gewoon even doorsparen en voor een Garmin gaan.
Voor 150 euro heb je nog lang geen Garmin. Ik heb ook wel getwijfeld over een Garmin, maar ben uiteindelijk toch voor de Polar gegaan. De Polar is gewoon een ontzettend degelijk apparaat en, zolang je geen behoeft hebt aan GPS, één van de betere fietscomputers.havana schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 09:39:
Polar computers (heb er zelf ook één trouwens) zijn compleet ingehaald door de Gamin-apparaten (incl. GPS).
Niet?argro schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 14:37:
[...]
Voor 150 euro heb je nog lang geen Garmin. Ik heb ook wel getwijfeld over een Garmin, maar ben uiteindelijk toch voor de Polar gegaan. De Polar is gewoon een ontzettend degelijk apparaat en, zolang je geen behoeft hebt aan GPS, één van de betere fietscomputers.
http://www.pixmania.nl/nl...vn=5459893&4dkn=trackback
EUR 190,-
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Verwijderd
Ik doe bijna elke keer als ik ga fietsen de smeys, schitterende heuvel
Rijdt iemand bij een ploeg?
Ik rijd niet bij een ploeg, heb een amateur licentie voor dit seizoen.
Ik rijd af en toe mee met het Iron cycling team of 'den tuub', of in Begijnendijk... Maar ben aangesloten in een triatlonclub van Mechelen.
Verwijderd

Op Aksium wielen kan je nu ook al fietsen hoor
Snap wat betreft Aksiums niet dat Mavic de free-hub nou niet eens goed lagert...
http://www.mupicycling.com
Nog niets op besteld maar zit er niet echt duur uit. Dat deel het even met de rest.
http://www.cheap-cycling.com is vergelijkbaarGriffin schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 09:19:
Kwam deze site tegen:
http://www.mupicycling.com
Nog niets op besteld maar zit er niet echt duur uit. Dat deel het even met de rest.
Verwijderd
Misschien een wat dwaze vraag, maar toch: is die site betrouwbaar? Indien ja, er zijn wel zeer interessante aanbiedingenwilly1986 schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 09:40:
[...]
http://www.cheap-cycling.com is vergelijkbaar
Bij nader inzien liggen de verzendingskosten wel nogal hoog
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2011 11:09 ]
Ik heb ook nooit klachten gehad over mijn vorige schoenen en pedalen, maar nu het toch tijd was voor nieuwe schoenen vond ik het een mooi moment om ook race-pedalen te kopen. Ik zal mijn ervaringen delen, Al zal het lastig zijn om aan te geven of een eventuele verbetering aan de schoenen of aan de pedalen ligt.TheLemon schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 14:40:
Ben benieuwd naar je ervaringen, want ik hoor uiteenlopende verhalen over de verschillen tussen SPD en SPD-SL en aanverwante systemen. Ik heb zelf ook SPD, omdat ik ook graag MTB. De één zegt dat het een wereld van verschil is qua comfort en de ander zegt dat dat toch nauwelijks uitmaakt.
Verwijderd
SPD kan voldoen bij korte ritjes en lage intensiteit, maar zodra het serieus wordt ga je toch last krijgen van het kleinere drukoppervlak (en hogere druk dus).
SPD is ideaal voor woonwerkverkeer en dergelijke wegens de redelijk beloopbare schoenen.
SPD op de racefiets heeft zo zijn voordelen, misschien heb je al SPD schoenen, of moet je best vaak op je fietsschoenen lopen. Het is heel persoonlijk. Maar als je echt wat serieuzer fiets (wedstrijden dan wel lange toertochten), dan zou ik zeggen dat SPD-SL of andere systemen toch wel duidelijk de voorkeur zullen hebben.
Ander voordeel nog, omdat ik nu SPD heb bij de crossfiets, kan ik ook inklikken op de spinningfietsen @ fitness. Heel fijn als je nog wat moet trainen maar het weer laat het niet toe/het is al donker. Nadeel is dat 3 uur duurtraining op een spinningfiets wel heeeeel saai is (gisteren nog gedaan
Klinkt logisch, maar hoe zit dat met Speedplay-pedalen? Die zijn qua oppervlak zowaar nog kleiner dan SPD, maar menig prof rijdt er mee. Daarbij speelt de stijfheid van de zool ook een grote rol. Als de zool oneindig stijf is dan maakt het oppervlak van het pedaal volgens mij niet eens iets uit.Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 17:36:
Het hangt ervan af wat je niveau van fietsen is...
SPD kan voldoen bij korte ritjes en lage intensiteit, maar zodra het serieus wordt ga je toch last krijgen van het kleinere drukoppervlak (en hogere druk dus).
SPD is ideaal voor woonwerkverkeer en dergelijke wegens de redelijk beloopbare schoenen.
Klopt, tijdens bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen, waar je soms noodgedwongen af moet stappen op een helling met kasseien, zijn SPD-schoenen best prettig, dat loopt een stuk makkelijker.the_RJ schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:43:
SPD op de racefiets heeft zo zijn voordelen, misschien heb je al SPD schoenen, of moet je best vaak op je fietsschoenen lopen. Het is heel persoonlijk. Maar als je echt wat serieuzer fiets (wedstrijden dan wel lange toertochten), dan zou ik zeggen dat SPD-SL of andere systemen toch wel duidelijk de voorkeur zullen hebben.
Respect. Ik heb net 50 minuten op de Taxc gezeten, dat was al oneindig saai.Ander voordeel nog, omdat ik nu SPD heb bij de crossfiets, kan ik ook inklikken op de spinningfietsen @ fitness. Heel fijn als je nog wat moet trainen maar het weer laat het niet toe/het is al donker. Nadeel is dat 3 uur duurtraining op een spinningfiets wel heeeeel saai is (gisteren nog gedaan)
Schoenen bevielen trouwens goed, voor zover ik daar nu al iets van kan zeggen. Moet nog wel even kritisch naar de zadelhoogte kijken. Voor mijn gevoel zou dat iets omhoog kunnen, dit doordat de voet iets verder omhoog zit met Look-pedalen in vergelijking met SPD-pedalen.
[ Voor 47% gewijzigd door argro op 26-02-2011 19:19 ]
[ Voor 98% gewijzigd door argro op 26-02-2011 19:19 ]
Verwijderd
Kracht wordt verdeelD en geeft dan druk.the_RJ schreef op zaterdag 26 februari 2011 @ 18:43:
. Ik merk met crossen soms toch wel dat de druk op een kleiner oppervlakte verdeelt wordt.
Anyway, misschien dat ik dan toch nog maar eens serieus moet gaan kijken naar echte race-schoenen en -pedalen. Ik vind mijn MTB-schoenen ook vrij zwaar namelijk en dat gewicht moet je toch rond de 90-100 keer per minuut optillen (hoewel, Flits flits
Die MTB-schoenen houden hun nut toch wel voor mij, want ik MTB altijd in de herfst en winter.
Het is telkens vies weer en heb telkens andere verplichtingen. (Heb een kleine op komst)
Loop wel veel hard, minstens 2 keer in de week. Afgelopen week een keer 6,5km en laatst 8,5km.
Hoop volgend weekend de fiets eens uit de schuur te halen. Heb een paar week terug nieuwe ketting + cassette en voortandwielen gemonteerd.
[ Voor 15% gewijzigd door Harmen op 27-02-2011 17:17 ]
Whatever.
Heb nog niet op de fiets gezeten. Wou vandaag wel maar was echt bagger weer. Ik hoop op beter weer aankomend weekend. Door de weeks echt nog geen tijdHarmen schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:16:
Het is telkens vies weer en heb telkens andere verplichtingen.
Dat is wel belangrijker natuurlijk, gefeli man!Harmen schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:16:
(Heb een kleine op komst)
* Griffin ziet een pijnenburg (of hoe het ook heet) reclame in de maak bij Harmen thuis
Verwijderd
De lauwwarme douche bij thuiskomst was echt zeer welkom
Afgelopen vrijdag ruim 120 km getraind in Zuid-Limburg. Heb lus 2 van de AGR gereden, maar helaas zijn enkele bordjes nu al gejat waardoor het spoorzoeken werd. Toch een leuke dag met flink wat klimmen
Verder gaat voor mij het trainen op snelheid nu langzaamaan beginnen. Ik merkte afgelopen vrijdag behoorlijk dat ik nog helemaal geen D2/D3 training heb gedaan. Het duurvermogen was prima maar de snelheid bergop was een ramp.
[ Voor 16% gewijzigd door havana op 28-02-2011 12:10 ]
Ik ben van Leuven (tot ik het huis uittrek, wat niet te lang meer gaat duren).Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 22:24:
Hier zitten blijkbaar ook enkele vlaams-brabanders op het forum
Ik doe bijna elke keer als ik ga fietsen de smeys, schitterende heuvel
Rijdt iemand bij een ploeg?
Ik rij niet bij een ploeg, gewoon op mezelf, en af en toe met een kameraad.
Verwijderd
Wat is een D2/D3 training?Ik merkte afgelopen vrijdag behoorlijk dat ik nog helemaal geen D2/D3 training heb gedaan. Het duurvermogen was prima maar de snelheid bergop was een ramp.
Verwijderd
Training op 80-90% en 90-100% (uit m'n hoofd) van je hartslag bij omslagpunt (hartslag bij inspanning die je nog nét lang kan volhouden zonder te verzuren).
Duurtrainingen (minstens 2 uur) doe je meestal op lagere intensiteit dan intensievere trainingen (trainingskoersen of gewoon korte ritten met meer snelheidsintervallen of hogere gemiddelde snelheid). Door deze afwisseling train je jezelf het best in alle facetten van het wielrennen. Zwaardere trainingen afgewisseld met hersteltrainingen (lage hartslag) zorgen voor een uitgebalanceerd trainingsresultaat.
Het is allemaal theorie en lastig om het moment te bepalen waarop je wanneer weer welke training kan gaan doen. Ik wissel alles gevoelsmatig een beetje af op basis van 2/3 trainingen per week rekeninghoudend met het weer...
Voor meer informatie: www.zitvlees.nl
[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2011 20:28 ]
Gaat dan inderdaad om je hartslag ten opzichte van omslagpunt. Die duurtrainingen hebben twee functies: Cardio & vetmetabolisme training. Vetten heb je bij benadering oneindig (als we het van prestatie tot prestatie bekijken), dus daar wil je de meeste energie uit halen en de suikers wil je pas aanspreken wanneer het echt nodig is (wedstrijd --> demarrage/eindsprint, toertocht --> steile helling).
Er is heel veel literatuur over te vinden als je er in geïnteresseerd bent.
- Op hartslag rijden is moeilijk dan je denkt (gelukkig zijn er wel zone's). Bergop/bergaf, wind mee, wind tegen, veranderlijke weg zorgt er allemaal voor dat je hartslag nogal snel varieert waardoor je al snel hoger zit dan je denkt. Op een spinning-fiets gaat het eenvoudiger, maar dat is ook wel een pak saaier.
- D1 rijden is enorm traag! Zeker in het begin als je nog niet lang rijdt. Dit betert wel naarmate je conditie verbetert, zodat je sneller zal rijden met een zelfde hartslag. Maar als beginner met een slechte conditie vind je het bijna pijnlijk om zo traag te gaan met een koersfiets + in wielrenner-outfit, waardoor je eigenlijk al snel overschakelt op een D2 (of D3) ritme omdat dit natuurlijker aanvoelt en je nu eenmaal vooruit wil. Op zich is dit niet slecht als beginner omdat elke beweging sowieso al een verbetering is, maar op de lange duur ben je eigenlijk beter af door in het begin van het seizoen veel in D1 te rijden en pas daarna aan snelheid en intensiteit te werken.
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen waarom je op de fiets zit. Ik zit op de fiets omdat ik dat leuk vind. Plezier staat voor mij voorop. Ik vind het leuk om op voor mij hoge snelheid een rondje door de duinen te maken. Ik heb niet een bepaald doel op of een bepaald streven. Als fietsen in D1 niet leuk is dan doe ik dat dus niet, ondanks dat het ongetwijfeld op den duur beter is voor mijn prestaties op de weg.Lointje schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 08:55:
En dan zijn er nog twee opmerkingen (die ik als beginner toch ervaar):
- Op hartslag rijden is moeilijk dan je denkt (gelukkig zijn er wel zone's). Bergop/bergaf, wind mee, wind tegen, veranderlijke weg zorgt er allemaal voor dat je hartslag nogal snel varieert waardoor je al snel hoger zit dan je denkt. Op een spinning-fiets gaat het eenvoudiger, maar dat is ook wel een pak saaier.
- D1 rijden is enorm traag! Zeker in het begin als je nog niet lang rijdt. Dit betert wel naarmate je conditie verbetert, zodat je sneller zal rijden met een zelfde hartslag. Maar als beginner met een slechte conditie vind je het bijna pijnlijk om zo traag te gaan met een koersfiets + in wielrenner-outfit, waardoor je eigenlijk al snel overschakelt op een D2 (of D3) ritme omdat dit natuurlijker aanvoelt en je nu eenmaal vooruit wil. Op zich is dit niet slecht als beginner omdat elke beweging sowieso al een verbetering is, maar op de lange duur ben je eigenlijk beter af door in het begin van het seizoen veel in D1 te rijden en pas daarna aan snelheid en intensiteit te werken.
Absoluut! Het moet plezant blijven natuurlijk, en ik moet zeggen dat ik ook amper in D1 fiets, omdat ik mezelf nu eenmaal niet kan houden om wat sneller te fietsen. Maar ik heb wel eens de zone’s uitgetest om te zien hoe snel ik zou moeten rijden, en ik gaf mijn ervaringen even mee. ^^argro schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 08:54:
[...]
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen waarom je op de fiets zit. Ik zit op de fiets omdat ik dat leuk vind. Plezier staat voor mij voorop. Ik vind het leuk om op voor mij hoge snelheid een rondje door de duinen te maken. Ik heb niet een bepaald doel op of een bepaald streven. Als fietsen in D1 niet leuk is dan doe ik dat dus niet, ondanks dat het ongetwijfeld op den duur beter is voor mijn prestaties op de weg.
Misschien dat ik over een jaar of twee, als ik wat grotere doelen heb, wat meer gericht ga trainen, maar zoals je zei: zolang het niet tegen je goesting is.
In D1 gaat zeker solo inderdaad niet rap. Ik noteerde de afgelopen weken steeds gemiddeldes van 25-27 km/uur.
[ Voor 30% gewijzigd door havana op 02-03-2011 16:13 ]
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door FMS op 02-03-2011 22:58 ]
Gisteren ook heerlijk gecruisd, km of 50, vanaf Utrecht naar Doorn en terug, schitterend weer inderdaad. Dit weekend ga ik een lekker tochtje in Limburg rijden, dus gisteren alleen even rustig de beentjes lostrappen.
Ik heb nu ook eindelijk het idee dat ik mijn zadel en stuur perfect heb afgesteld. Ik heb de remhandles een stuk hoger gezet, waardoor mijn stuur weer wat meer dan beneden kon. Zadel nog iets naar voren, samen met de korte stuurpen heb ik dan een lekker compacte zit, vind ik erg fijn.
Wat wel tegen viel was de koude wind, ik weet niet hoe het meer richting midden des lands was, maar in Twente was het net boven het vriespunt en de wind was echt snijdend koud brrrr.
Wat wind betreft was het gisteren weer heel typisch: op de heen en terug weg alleen maar tegenwind gehad... gemiddelde was uiteindelijk ook iets van 26km/h.the_RJ schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 11:40:
Gisteren naar Gildehaus en Bad Bentheim gefietst net over de grens bij Enschede. Heuvelruggetje daar met aantal toch steile klimmetjes (17% voor ~100m). Samen met aantal anderen en dan wordt het toch gauw een wedstrijdje. Was zelf iig blij dat ik mijn lichtste verzet (39x23) niet nodig had. Verder 65km rond gemaakt met wat demarrages en schermutselingen in de groep en dus al wat tempo werk voor het eerst, viel lang niet tegen.
Wat wel tegen viel was de koude wind, ik weet niet hoe het meer richting midden des lands was, maar in Twente was het net boven het vriespunt en de wind was echt snijdend koud brrrr.
Zojuist is er bij mij een pakketje bezorgd: Centaur crankset

Verder nog een record 10s ketting en Swissstop remblokken. Deze blokken bevallen qua remkracht en dosering erg goed, maar ze gaan niet lang mee.
Hoe doen jullie dat? M.a.w. wat hebben jullie aan? Ik ben een enorme koukleum, dus kou is mijn vijand!
Ik heb zelf bij Futurum het volgende windjacket gezien, maar is het enigszins warm?
http://www.futurumshop.nl...ndflex-jacket-heren.phtml
En dan zit je natuurlijk nog met handschoenen en je voeten.
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Lijkt mij een prima jas. Hoe kouder hoe meer laagjes. Met een thermoshirt, een shirt met lange mouwen (met voering) en zo'n jas moet het wel warm te houden zijn. Wat de broek betreft, als het echt koud is fiets ik met een lange gevoerde broek. Als het iets warmer is fiets ik met een korte broek in combinatie met beenstukken. Verder inderdaad een muts onder de helm en handschoenen. Ook verkoopt bijvoorbeeld Craft sokken voor lage temperaturen. Wanneer je die combineert met overschoenen dan zijn warme(re) voeten ook geregeld.Pater schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 22:14:
Voor de bikkels die zich nu al op de weg vinden: respect.
Hoe doen jullie dat? M.a.w. wat hebben jullie aan? Ik ben een enorme koukleum, dus kou is mijn vijand!
Ik heb zelf bij Futurum het volgende windjacket gezien, maar is het enigszins warm?
http://www.futurumshop.nl...ndflex-jacket-heren.phtml
En dan zit je natuurlijk nog met handschoenen en je voeten.
Overigens houdt het natuurlijk wel een keer op. Als het onder nul is ga ik niet fietsen. Dan krijg je ondanks allerlei speciale kleding toch o.a. koude voeten en handen. Daarbij vind ik sporten bij dergelijke temperaturen niet echt prettig. Het inademen van die koude lucht is niet ideaal.
Heb toch 40km kunnen fietsen, was om 18.20 weer thuis.
Toch weer wat kilometers kunnen maken.
Whatever.
Dit topic is gesloten.