Om die reden ga ik aanstaande vrijdag een fietsmeting doen bij SMA Amerongen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Ik kamp namelijk ruim twee jaar met knieklachten, vermoedelijk door een verkeerde afstelling van schoenplaatjes.havana schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 11:43:
Stel je daar niet teveel van voor. Een meting is maar een meting en is hooguit een startpunt en absoluut geen gegeven (helaas). Bovendien worden er heel veel slechte en ouderwetse metingen gedaan, die bijv. geen rekening houden met de lengte en de diepte van de zit.
Mijn cassette is versleten, tijd voor vervanging dus (sinds de koop van de fiets heb ik er 3000 km op zitten dus het viel te verwachten).
Nu heb ik alleen Campagnolo Veloce montage, maar ik neem aan dat ik er ook wel een Shimano-cassette in kan zetten? Ik zit te denken aan deze of anders deze.
Ik heb nu een 13-23 cassette maar omdat ik de grote bladen achter toch amper gebruik voor het fietsen in het noorden is het misschien wel relaxed om grotere achterbladen te hebben voor als ik weer eens in Belgie ga fietsen. 12 als kleinste lijkt me ook wel relaxed voor de mooie stukken wind mee in een groepje. Volgens mij moet mijn huidige derailleur wel een 26-vertanding pakken.
Maar de vraag is eigenlijk, gaat dit werken?
Nu heb ik alleen Campagnolo Veloce montage, maar ik neem aan dat ik er ook wel een Shimano-cassette in kan zetten? Ik zit te denken aan deze of anders deze.
Ik heb nu een 13-23 cassette maar omdat ik de grote bladen achter toch amper gebruik voor het fietsen in het noorden is het misschien wel relaxed om grotere achterbladen te hebben voor als ik weer eens in Belgie ga fietsen. 12 als kleinste lijkt me ook wel relaxed voor de mooie stukken wind mee in een groepje. Volgens mij moet mijn huidige derailleur wel een 26-vertanding pakken.
Ik geloof dat Shimano en Sram wel redelijk interchangable zijn, maar dat Shimano en Campa dat niet zijn.
* iichel weet niet zeker.
* iichel weet niet zeker.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Anoniem: 89521
NeeJJJ schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 19:17:
Nu heb ik alleen Campagnolo Veloce montage, maar ik neem aan dat ik er ook wel een Shimano-cassette in kan zetten? I
Okee... volgens Sheldon Brown zit 't 'm in de juiste spacing van de cassette. Volgens deze pagina zou dat dus betekenen dat er eigenlijk niets (qua merken) compatibel is met Campagnolo 8-speed?
Dat zou wel jammer zijn, want een Campagnolo cassette is met gemak meer dan 2x zo duur als eentje van een ander merk...
Dat zou wel jammer zijn, want een Campagnolo cassette is met gemak meer dan 2x zo duur als eentje van een ander merk...
Ik vind 3000km eerlijk gezegd niet erg veel. Hou je de boel wel netjes schoon en gesmeerd?
Dat wou ik net zeggen, ik zit inmiddels over de 13000 en nog steeds de orginele ketting en cassette (van 8 ). Het halfjaar 20 ofzo druppels olie, je hoort en voelt het verschil meteen.TheLemon schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:32:
Ik vind 3000km eerlijk gezegd niet erg veel. Hou je de boel wel netjes schoon en gesmeerd?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Je hebt wel Campagnolo compatible cassettes van bijv. BBB die niet zoveel kosten. Trouwens Campagnolo kost ook niet zoveel, als je in Duitsland shopt. Sowieso gaan Campa cassettes langer mee dan Shimano, waardoor ze relatief gezien net zo duur zijn.
Ik heb deze fiets tweedehands gekocht dus ik ga er vanuit dat de vorige eigenaar er ook al enkele duizenden km's mee heeft gefietst
Mijn fiets is ooit wel eens voorbij gekomen in een eerder deel van dit topic.
Wat smeren betreft, tsja, ik doe het wel eens maar het zou inderdaad vaker kunnen
De prijzen van Campagnolo cassettes die ik vind liggen rond de 40 euro (bijvoorbeeld bij Rose Versand. Al is bike-components ook wel redelijk goedkoop.
Ik heb toentertijd 150 euro betaald voor de fiets (die ongeveer 20 jaar oud is) dus er is een reden waarom ik hier niet zoveel aan wil uitgeven
Was dit nou een nieuwere fiets geweest dan had ik er niet zo lastig over gedaan
Sowieso wil ik over ~1-1,5 jaar een nieuwe fiets halen dus ik verwacht deze nog maar voor hooguit ~3500 km te gebruiken.
Morgen maar eens bij de LBS langsgaan, kijken of die nog leuke aanbiedingen hebben liggen.
Wat smeren betreft, tsja, ik doe het wel eens maar het zou inderdaad vaker kunnen
De prijzen van Campagnolo cassettes die ik vind liggen rond de 40 euro (bijvoorbeeld bij Rose Versand. Al is bike-components ook wel redelijk goedkoop.
Ik heb toentertijd 150 euro betaald voor de fiets (die ongeveer 20 jaar oud is) dus er is een reden waarom ik hier niet zoveel aan wil uitgeven
Morgen maar eens bij de LBS langsgaan, kijken of die nog leuke aanbiedingen hebben liggen.
Weet je dat zeker? Ik lees net dat een Campa casette na 3.000km versleten is. Mijn Shimano casette gaat inmiddels ruim 7.000km mee en van merkbare slijtage is nog totaal geen sprake.havana schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:53:
Sowieso gaan Campa cassettes langer mee dan Shimano.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Je begreep het verkeerd...JJJ schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:19:
Okee... volgens Sheldon Brown zit 't 'm in de juiste spacing van de cassette. Volgens deze pagina zou dat dus betekenen dat er eigenlijk niets (qua merken) compatibel is met Campagnolo 8-speed?
Op een Campagnolo cassettebody past geen Shimano cassette.
Heb je een Shimano achterwiel , dan gaat het wel werken , zij het niet altijd perfect.
Zo gebruik ik sinds enige tijd een grotendeels Campagnolo 9 speed uitgeruste fiets met Shimano 9 speed cassettes, voor mij werkt het goed genoeg.
Shimano 7 speed heeft dezelfde "pitch" als Campagnolo 8 speed , maar dat schakelt toch vrij slecht omdat
dat systeem niet ontworpen is voor indexschakelen.
Alleen als je Hyperglide tandwielen gaat gebruiken met aangepaste tussenringen kan je goed schakelen en de pitsch gelijkmaken bij 8 speed.
Dan zit er zo veel vuil op dat je de tanden niet meer ziet.....argro schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 23:45:
[...]
Weet je dat zeker? Ik lees net dat een Campa casette na 3.000km versleten is. Mijn Shimano casette gaat inmiddels ruim 7.000km mee en van merkbare slijtage is nog totaal geen sprake.
Wat voor knieklachten heb je dan?FMS schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 12:28:
[...]
Om die reden ga ik aanstaande vrijdag een fietsmeting doen bij SMA Amerongen. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Ik kamp namelijk ruim twee jaar met knieklachten, vermoedelijk door een verkeerde afstelling van schoenplaatjes.
Ik heb zelf de laatste tijd ook wel knieklachten en zou ook niet weten waar dit door komt, zelf vermoedde ik ook de plaatjes.
Heeft iemand uberhaupt een idee hoe je kan zien hoe je kan zien of ze versleten zijn?
Enige wat er bij mij op de plaatjes stond was dat als het gele op de loopstukken van de plaatjes was gesleten het tijd was voor nieuwe plaatjes. Dat zegt alleen nog steeds zo weinig over het gedeelte waar hij mee in de pedalen klikt.TwoR schreef op woensdag 08 september 2010 @ 07:42:
[...]
Wat voor knieklachten heb je dan?
Ik heb zelf de laatste tijd ook wel knieklachten en zou ook niet weten waar dit door komt, zelf vermoedde ik ook de plaatjes.
Heeft iemand uberhaupt een idee hoe je kan zien hoe je kan zien of ze versleten zijn?

Schoenplaatjes hoeven alleen niet echt duur te zijn, dus ik zou gewoon eens kijken voor nieuwe.
Ah ok, het gele is er bij mij nog niet vanaf, maar voor zover ik weet is dat ook alleen maar nuttig tijdens het lopen. Wat de slijtage aan het deel mag zijn dat met de pedalen in aanraking komt kan ik niks vinden.
Nu zijn ze wel niet zo duur dus er zullen binnen kort wel een paar nieuwe komen, maar ik vind het wel interessant om te weten wanneer ze nu echt versleten zijn
Nu zijn ze wel niet zo duur dus er zullen binnen kort wel een paar nieuwe komen, maar ik vind het wel interessant om te weten wanneer ze nu echt versleten zijn
Mijn cassette en ketting glimmen altijd als een rol aluminiumfolie. Vuil zit er niet meer op sinds ik Squirt gebruik.Anoniem: 89521 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 23:52:
[...]
Dan zit er zo veel vuil op dat je de tanden niet meer ziet.....
Waar haal je dat spul in Nederland? En fiets je daarmee ook in de regen (aangezien wax water-oplosbaar is toch)?argro schreef op woensdag 08 september 2010 @ 08:53:
[...]
Vuil zit er niet meer op sinds ik Squirt gebruik.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Mijn ervaring met Squirt is tot op heden gebasseerd op een aantal proefflacons die ik bij LM heb gescoord. Aangezien deze bijna op zijn moet ik binnenkort wel even op zoek naar een adresje. Van de promotor waarvan ik de proefflacons heb ontvangen begreep ik dat het vrij eenvoudig via internet te bestellen is. En ik fiets ook met dat spul in de regen. Bij thuiskomst alles even mooi droog maken en opnieuw aanbrengen.MrAngry schreef op woensdag 08 september 2010 @ 09:16:
[...]
Waar haal je dat spul in Nederland? En fiets je daarmee ook in de regen (aangezien wax water-oplosbaar is toch)?
Ja, Campa cassettes gaan in de regel langer mee dan Shimano cassettes. Al hangt alles af van hoe vaak je je ketting vervangt (geldt ook voor Shimano). Indien je iedere 3000 km je ketting vervangt, kan een Campa cassette wel 30k meegaan.argro schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 23:45:
[...]
Weet je dat zeker? Ik lees net dat een Campa casette na 3.000km versleten is. Mijn Shimano casette gaat inmiddels ruim 7.000km mee en van merkbare slijtage is nog totaal geen sprake.
Een Campa cassette die na 3000 km versleten is niet mogelijk tenzij je er een stokoude ketting opzet (of een ketting die niet de juiste maat heeft).
P.S. Mensen met knieklachten doen er goed aan over te stappen op Speedplay of Time pedalen - veel zijdelingse speling.
Ik ben me overigens aan het oriënteren op een nieuwe fiets voor volgend seizoen. Het meeste staat al vast, behalve het frame (klein detail

[ Voor 42% gewijzigd door havana op 08-09-2010 14:05 ]
Als brildrager ben ik in de markt voor een aerodynische bril op sterkte. Vandaag even bij Pearle binnengewipt, daar hebben ze een heel aardig model bril (merk Polaroid, 3 kleuren montuur) met verwisselbare glazen (helder, oranje en grijs-donker), waar je €80 + €45 voor de glazen op sterkte neertelt.
Ik vind dat bepaald niet duur, maar misschien kent iemand een andere zaak en/of een ander merk dat hetzelfde kan voor minder?
Ik vind dat bepaald niet duur, maar misschien kent iemand een andere zaak en/of een ander merk dat hetzelfde kan voor minder?
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Welk montuur is dat, de mijne komt ook bij de pearl vandaan een Polaroid p7004b. Bevalt erg goedRamzzz schreef op woensdag 08 september 2010 @ 14:04:
Als brildrager ben ik in de markt voor een aerodynische bril op sterkte. Vandaag even bij Pearle binnengewipt, daar hebben ze een heel aardig model bril (merk Polaroid, 3 kleuren montuur) met verwisselbare glazen (helder, oranje en grijs-donker), waar je €80 + €45 voor de glazen op sterkte neertelt.
Die inderdaad, verkrijgbaar in grijs, zwart en 'carbon'.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
De klachten zijn nu een stuk terugenomen sinds ik op een racefiets rijd. Dat komt waarschijnlijk doordat de Time pedalen waar ik nu mee fiets inderdaad wat meer speling hebben dan SPD's. Het kan misschien zelfs zo zijn dat het verschil in Q waarde een rol speelt? Not sure.TwoR schreef op woensdag 08 september 2010 @ 07:42:
[...]
Wat voor knieklachten heb je dan?
Op de mountainbike had ik vooral last van steken aan de binnenkant van mijn linker knie, maar ik heb ook het idee dat ik mijn linker been niet helemaal correct aanspan (vandaar dan ook het bezoekje aan SMA Amerongen).
Als ik dat zo hoor en beoordeel met mijn boerenfietsverstand ligt 't eerder aan zadelhoogte dan aan de pedalen. Als je van (bijvoorbeeld) SPD(-SL) naar Time overstapt moet je namelijk ook je zadel in hoogte bijstellen (andere stack height). Doe je dat niet heb je dus ook je zadelhoogte onbewust veranderd.
Juist SPD en SPD-R (die oude) staan bekend om het veroorzaken van knieklachten.
Een zeer smalle q-factor kan in uitzonderlijke gevallen ook de oorzaak zijn van knieklachten maar dat is simpel te verhelpen door bijv. met een ander crankstel (triple) te gaan rijden. Zoals ik zei is dit heel zeldzaam, en aangezien je juist op de MTB (grotere q-factor) last hebt, lijkt mij dit onlogisch.
Een andere mogelijke oorzaak is verschil in beenlengte, alhoewel ieder mens daar in enige mate last van heeft. Tot 2 cm is er geen reden tot het monteren van bijvoorbeeld corrigerende plaatjes.
Ik ben wel benieuwd wat er uit die meting komt, ik ben nooit zo'n groot fan van metingen, simpelweg omdat de meesten te weinig wieler-specifieke kennis in huis hebben.
Juist SPD en SPD-R (die oude) staan bekend om het veroorzaken van knieklachten.
Een zeer smalle q-factor kan in uitzonderlijke gevallen ook de oorzaak zijn van knieklachten maar dat is simpel te verhelpen door bijv. met een ander crankstel (triple) te gaan rijden. Zoals ik zei is dit heel zeldzaam, en aangezien je juist op de MTB (grotere q-factor) last hebt, lijkt mij dit onlogisch.
Een andere mogelijke oorzaak is verschil in beenlengte, alhoewel ieder mens daar in enige mate last van heeft. Tot 2 cm is er geen reden tot het monteren van bijvoorbeeld corrigerende plaatjes.
Ik ben wel benieuwd wat er uit die meting komt, ik ben nooit zo'n groot fan van metingen, simpelweg omdat de meesten te weinig wieler-specifieke kennis in huis hebben.
[ Voor 78% gewijzigd door havana op 08-09-2010 18:40 ]
Zadelhoogte zou best een verschil kunnen maken maar het probleem zit hem naar mijn gevoel toch in de afstelling van de schoenplaatjes en/of zool. Ik kan simpelweg de kracht niet direct en volledig op de pedalen kwijt.
Bovengenoemde heeft volgens mijn locale fysioboer wel de nodige wielerkennis. Maar ik deel je scepticisme. Ik heb dan ook heel wat fysiotherapeuten versleten om van dit probleem af te komen en het is telkens net niet (lucas Bos in Rhenen, Vermeer in Hoevelaken, om een paar te noemen.). Vrijdag verslag.
Ik heb trouwens geen beenlengte verschil. Dat is met röntgen en al gecontroleerd.
Bovengenoemde heeft volgens mijn locale fysioboer wel de nodige wielerkennis. Maar ik deel je scepticisme. Ik heb dan ook heel wat fysiotherapeuten versleten om van dit probleem af te komen en het is telkens net niet (lucas Bos in Rhenen, Vermeer in Hoevelaken, om een paar te noemen.). Vrijdag verslag.
Ik heb trouwens geen beenlengte verschil. Dat is met röntgen en al gecontroleerd.
[ Voor 9% gewijzigd door FMS op 08-09-2010 19:08 ]
Merkwaardig al die verhalen over knieklachten.
Ik ben al heel lang actief in het fietsgebeuren en dan vooral de wedstrijdsport en ik heb destijds nooit ook maar 1 verhaal gehoord over knieklachten.
Ik heb voor veel dingen een verklaring, maar dit kan ik niet direct plaatsen.....
Nu is het wel weer zo dat er destijds vrijwel alleen gefietst werd door mensen die door het wielrennen werden aangesproken , min of meer tegen de publieke opinie in, velen vonden het toch een dom iets , je afbeulen op een fiets, iets voor bouwvakkers....
Mogelijk dat door de enorme hausse en de massa "would be"coureurs en de bijbehorende verhalen op het net er gewoon meer klachten tot uiting komen.....
Overigens waren de ouderwetse pedalen doorgaans breder dan de schoen, zijwaarts kantelen van de voet was vrijwel uitgesloten.
Ik ben al heel lang actief in het fietsgebeuren en dan vooral de wedstrijdsport en ik heb destijds nooit ook maar 1 verhaal gehoord over knieklachten.
Ik heb voor veel dingen een verklaring, maar dit kan ik niet direct plaatsen.....
Nu is het wel weer zo dat er destijds vrijwel alleen gefietst werd door mensen die door het wielrennen werden aangesproken , min of meer tegen de publieke opinie in, velen vonden het toch een dom iets , je afbeulen op een fiets, iets voor bouwvakkers....
Mogelijk dat door de enorme hausse en de massa "would be"coureurs en de bijbehorende verhalen op het net er gewoon meer klachten tot uiting komen.....
Overigens waren de ouderwetse pedalen doorgaans breder dan de schoen, zijwaarts kantelen van de voet was vrijwel uitgesloten.
[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 09-09-2010 00:35 ]
Ik denk eerder dat je een pedaal moet hebben dat de voorvoet stabiel ondersteunt en zo min mogelijk laat kantelen.FMS schreef op woensdag 08 september 2010 @ 18:29:
[...]
De klachten zijn nu een stuk terugenomen sinds ik op een racefiets rijd. Dat komt waarschijnlijk doordat de Time pedalen waar ik nu mee fiets inderdaad wat meer speling hebben dan SPD's. Het kan misschien zelfs zo zijn dat het verschil in Q waarde een rol speelt? Not sure.
Hoe zit dat met die time pedalen?
Enig idee wat die Simplon Pavo 2011 kost? Mooi framehavana schreef op woensdag 08 september 2010 @ 13:55:
[...]
Ja, Campa cassettes gaan in de regel langer mee dan Shimano cassettes. Al hangt alles af van hoe vaak je je ketting vervangt (geldt ook voor Shimano). Indien je iedere 3000 km je ketting vervangt, kan een Campa cassette wel 30k meegaan.
Een Campa cassette die na 3000 km versleten is niet mogelijk tenzij je er een stokoude ketting opzet (of een ketting die niet de juiste maat heeft).
P.S. Mensen met knieklachten doen er goed aan over te stappen op Speedplay of Time pedalen - veel zijdelingse speling.
Ik ben me overigens aan het oriënteren op een nieuwe fiets voor volgend seizoen. Het meeste staat al vast, behalve het frame (klein detail). Ik twijfel nog tussen een Felt AR1, Simplon Pavo 2011 en een Focus Izalco.
Leave only footprints, take only memories
Simplon Pavo frame+vork ± €2250, tenminste de 2010
[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 09-09-2010 20:13 . Reden: zie pas nu 2011, die ik had gezien was natuurlijk 2010 ]
Beste wielrennende tweakers,
Ik rij sinds half 2007 op een Trek 7.2FX, modeljaar 2007. Deze fiets heb ik destijds voor zo'n 350 euro gekocht. Na afwisselend vaak en minder vaak gebruikt te hebben gemaakt van de fiets, heeft hij inmiddels zijn beste tijd wel gehad, en voel ik ook alsof ik wel toe ben aan iets nieuws en snellers. Ik fiets momenteel vooral alleen en in het vlakke westen van het land. De komende tijd ga ik wel meedoen aan diverse toertochten, en als dat goed bevalt zie ik het wel gebeuren dat ik het hele fiets-verhaal ietsje structureler ga aanpakken dan af en toe eens een rondje doen. Voor een beeld van mijn huidige prestatieniveau kan ik alleen gemiddelde snelheden aandragen; dezen liggen tussen de 25 en 28 km/u over een hele ronde met zowel mee- als tegenwind op een nagenoeg vlakke weg, maar ook in de duinen raak ik aan een vergelijkbare gemiddelde snelheid. Ik fiets me op zo'n moment ook nog niet helemaal kapot, en ik heb eigenlijk tot nu toe ook nooit gefietst om hard te trainen maar vooral om lekker buiten te zijn en te ontspannen.
Zodoende ben ik al een tijdje aan het kijken op internet, en omdat zowel Trek als merk en een bepaalde Trek-fietsenwinkel me goed bevallen, heb ik mij vooral gericht op Trek-fietsen. De 1.5 (catalogusprijs €999) en 2.1 (catalogusprijs €1249) lijken mij redelijke fietsen voor mijn wensen en ook passend bij mijn niveau. Eigenlijk lag mijn maximale budget wel rond de prijs van de 1.5, exclusief de pedalen e.d., maar mocht de 2.1 nu voor die 250 euro extra nu zo veel toevoegen vind ik dat ook zeker het overwegen waard.
De voordelen van de 2.1 zijn naar mijn idee vooral de Shimano 105-onderdelen, tegen de Shimano Tiagra op de 1.5, de andere wat geüpgradede onderdelen, het gewicht, en het uiterlijk (bij de 1.5 zijn bijvoorbeeld dikke lasnaden te zien). Het grote nadeel is natuurlijk dat de prijs een kwart hoger ligt. Qua gewicht heb ik trouwens het idee dat behalve bij de meest afgetrainde mensen er veel goedkoper winst is te behalen door wat minder te snoepen en door nóg meer te trainen, dus dat die paar grammetjes van een lichter wiel niet echt veel bijdragen.
Ik vraag mij nu vooral af of de betere onderdelen en het lagere gewicht echt een significant betere fiets opleveren. Volgens bronnen op internet en de fietsenboer zijn het gewicht en de duurzaamheid wel verbeterd, maar het "gevoel" van de onderdelen zou niet anders zijn. Op verschillende pagina's op internet lees ik echter juist dat de 105-onderdelen een grote stap vooruit zijn ten opzichte van de Tiagra, en dat een upgrade dus het geld wel waard zou zijn. Ik heb zelf al gereden op de 1.5, maar omdat de 2.1 nog niet leverbaar is in mijn maat heb ik nog niet zelf kunnen voelen in hoeverre het een verschil is.
Door die verschillende informatie weet ik niet meer echt wat ik moet kiezen; een fiets die eigenlijk boven budget is maar daardoor wel veel beter waardoor ik er langer of meer plezier van heb is natuurlijk het overwegen waard, maar als het weinig toevoegt zou ik wel gek zijn er wel voor te betalen.
Ik hoop dus dat jullie mij helder zouden kunnen zeggen of het voor mijn prestatieniveau wel of niet een nuttige stap kan zijn om in plaats van de 1.5 een 2.1 te kopen. Overigens sta ik ook open voor suggesties betreffende het merk fiets, mocht er bijvoorbeeld iets op te merken zijn aan de prijs/kwaliteit-verhouding van Trek-fietsen. Alvast erg bedankt voor het helderder maken van een voor mij erg ingewikkelde beslissing.
Ik rij sinds half 2007 op een Trek 7.2FX, modeljaar 2007. Deze fiets heb ik destijds voor zo'n 350 euro gekocht. Na afwisselend vaak en minder vaak gebruikt te hebben gemaakt van de fiets, heeft hij inmiddels zijn beste tijd wel gehad, en voel ik ook alsof ik wel toe ben aan iets nieuws en snellers. Ik fiets momenteel vooral alleen en in het vlakke westen van het land. De komende tijd ga ik wel meedoen aan diverse toertochten, en als dat goed bevalt zie ik het wel gebeuren dat ik het hele fiets-verhaal ietsje structureler ga aanpakken dan af en toe eens een rondje doen. Voor een beeld van mijn huidige prestatieniveau kan ik alleen gemiddelde snelheden aandragen; dezen liggen tussen de 25 en 28 km/u over een hele ronde met zowel mee- als tegenwind op een nagenoeg vlakke weg, maar ook in de duinen raak ik aan een vergelijkbare gemiddelde snelheid. Ik fiets me op zo'n moment ook nog niet helemaal kapot, en ik heb eigenlijk tot nu toe ook nooit gefietst om hard te trainen maar vooral om lekker buiten te zijn en te ontspannen.
Zodoende ben ik al een tijdje aan het kijken op internet, en omdat zowel Trek als merk en een bepaalde Trek-fietsenwinkel me goed bevallen, heb ik mij vooral gericht op Trek-fietsen. De 1.5 (catalogusprijs €999) en 2.1 (catalogusprijs €1249) lijken mij redelijke fietsen voor mijn wensen en ook passend bij mijn niveau. Eigenlijk lag mijn maximale budget wel rond de prijs van de 1.5, exclusief de pedalen e.d., maar mocht de 2.1 nu voor die 250 euro extra nu zo veel toevoegen vind ik dat ook zeker het overwegen waard.
De voordelen van de 2.1 zijn naar mijn idee vooral de Shimano 105-onderdelen, tegen de Shimano Tiagra op de 1.5, de andere wat geüpgradede onderdelen, het gewicht, en het uiterlijk (bij de 1.5 zijn bijvoorbeeld dikke lasnaden te zien). Het grote nadeel is natuurlijk dat de prijs een kwart hoger ligt. Qua gewicht heb ik trouwens het idee dat behalve bij de meest afgetrainde mensen er veel goedkoper winst is te behalen door wat minder te snoepen en door nóg meer te trainen, dus dat die paar grammetjes van een lichter wiel niet echt veel bijdragen.
Ik vraag mij nu vooral af of de betere onderdelen en het lagere gewicht echt een significant betere fiets opleveren. Volgens bronnen op internet en de fietsenboer zijn het gewicht en de duurzaamheid wel verbeterd, maar het "gevoel" van de onderdelen zou niet anders zijn. Op verschillende pagina's op internet lees ik echter juist dat de 105-onderdelen een grote stap vooruit zijn ten opzichte van de Tiagra, en dat een upgrade dus het geld wel waard zou zijn. Ik heb zelf al gereden op de 1.5, maar omdat de 2.1 nog niet leverbaar is in mijn maat heb ik nog niet zelf kunnen voelen in hoeverre het een verschil is.
Door die verschillende informatie weet ik niet meer echt wat ik moet kiezen; een fiets die eigenlijk boven budget is maar daardoor wel veel beter waardoor ik er langer of meer plezier van heb is natuurlijk het overwegen waard, maar als het weinig toevoegt zou ik wel gek zijn er wel voor te betalen.
Ik hoop dus dat jullie mij helder zouden kunnen zeggen of het voor mijn prestatieniveau wel of niet een nuttige stap kan zijn om in plaats van de 1.5 een 2.1 te kopen. Overigens sta ik ook open voor suggesties betreffende het merk fiets, mocht er bijvoorbeeld iets op te merken zijn aan de prijs/kwaliteit-verhouding van Trek-fietsen. Alvast erg bedankt voor het helderder maken van een voor mij erg ingewikkelde beslissing.
[ Voor 0% gewijzigd door Whollabilla op 09-09-2010 23:43 . Reden: Typefoutje ]
Hoi Whollabilla,
Als je meer informatie wil dan zal ik van het weekend wat uitgebreider zijn, maar gezien de tijd nu en de tijd van mij wekker ga ik het even kort houden
:
Als het probleem er vooral in zit dat je toch naar 105 zit te kijken (naar mijn mening is 105 het zeker waard ten opzichte van Tiagra, maar ik baseer mij op ervaringen van anderen met Tiagra + dat ik weleens Tiagra af moest stellen en dat toch wat minder soepel gaat dan 105, nooit zelf op gefietst) en je ook open staat voor andere merken, dan is er een vrij simpele oplossing:
Canyon Roadlite 6.0
Focus Variado Expert
Red Bull Pro-2000
Alle drie prima fietsen, maar Duitse prijsvechters. Dan zit je op de 999 euro, of eventueel 1.099 voor de focus. Er komt bij Canyon en Red Bull wel 50 euro bij als je een triple erop wil.
Hoop dat dit je helpt, welterusten nu
@Wii4all, je bent er wel zo uit te pikken op et fiets forum als je dezelfde naam gebruikt
Als je meer informatie wil dan zal ik van het weekend wat uitgebreider zijn, maar gezien de tijd nu en de tijd van mij wekker ga ik het even kort houden
Als het probleem er vooral in zit dat je toch naar 105 zit te kijken (naar mijn mening is 105 het zeker waard ten opzichte van Tiagra, maar ik baseer mij op ervaringen van anderen met Tiagra + dat ik weleens Tiagra af moest stellen en dat toch wat minder soepel gaat dan 105, nooit zelf op gefietst) en je ook open staat voor andere merken, dan is er een vrij simpele oplossing:
Canyon Roadlite 6.0
Focus Variado Expert
Red Bull Pro-2000
Alle drie prima fietsen, maar Duitse prijsvechters. Dan zit je op de 999 euro, of eventueel 1.099 voor de focus. Er komt bij Canyon en Red Bull wel 50 euro bij als je een triple erop wil.
Hoop dat dit je helpt, welterusten nu
@Wii4all, je bent er wel zo uit te pikken op et fiets forum als je dezelfde naam gebruikt
[ Voor 10% gewijzigd door the_RJ op 10-09-2010 08:24 ]
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Dat gewicht zal wel niet helemaal kloppen.Laurenz schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:51:
[...]
Enig idee wat die Simplon Pavo 2011 kost? Mooi frameEn superlicht zo te zien! 865 gram! Ik ben ook stiekem een beetje naar een nieuwe bike aan het kijken.
De Felt AR1 valt denk ik af, althans tenzij ze voor 2011 het gewicht omlaag krijgen. Op Weightweenies staat iemand die een 54 op bijna 1400 gram woog

Enige nadeel van die Simplon is dat die BB86 pressfit bottom bracket heeft, hetgeen betekent dat ik afstand zou moeten doen van mijn Campa 2006 crank.
[ Voor 5% gewijzigd door havana op 10-09-2010 10:23 ]
rapapa...
Vandaag dagje vrij was veel eerder thuis dan verwacht.
Toen maar langs de fm in de buurt geweest en die was gelijk goed bezig met de hele handel
uiteindelijk een Focus Variado Expert 2010 volledig shimano 105 afgemonteerd met 2 bidonhouders en een co2 pompje tesamen met goede bandjes voor mijn gewicht.
Het is inderdaad een framemaat 54 geworden zoals verwacht.
Heb er wat kleine extra's bijgekocht voor het directe fietsen zoals een broek / binnenbanden en bandenlichters. Ik heb nog wel wat spullen nodig maar dat komt in de loop van de tijd wel.

wit zadel ik weet het wordt langzaam zwart, op zn tijd vervang ik dat wel een keer.
Edit: net een bescheiden rondje gemaakt fiets bevalt heel goed.
Enige waar ik wat merkte, mijn rechtervoet, twee meest buitenste tenen werden een beetje slaperig...
Linkervoet geen problemen, misschien moet ik nogeens naar het rechterplaatje kijken.
edit: the_rj ik zat ff wat reacties na te lezen..
hehe heb inderdaad op fiets.forum ook ff geregistreerd om te kijken of er daar nog andere inzichten waren, maar overal is het wel een beetje hetzelfde zag ik.
Vandaag dagje vrij was veel eerder thuis dan verwacht.
Toen maar langs de fm in de buurt geweest en die was gelijk goed bezig met de hele handel
uiteindelijk een Focus Variado Expert 2010 volledig shimano 105 afgemonteerd met 2 bidonhouders en een co2 pompje tesamen met goede bandjes voor mijn gewicht.
Het is inderdaad een framemaat 54 geworden zoals verwacht.
Heb er wat kleine extra's bijgekocht voor het directe fietsen zoals een broek / binnenbanden en bandenlichters. Ik heb nog wel wat spullen nodig maar dat komt in de loop van de tijd wel.

wit zadel ik weet het wordt langzaam zwart, op zn tijd vervang ik dat wel een keer.
Edit: net een bescheiden rondje gemaakt fiets bevalt heel goed.
Enige waar ik wat merkte, mijn rechtervoet, twee meest buitenste tenen werden een beetje slaperig...
Linkervoet geen problemen, misschien moet ik nogeens naar het rechterplaatje kijken.
edit: the_rj ik zat ff wat reacties na te lezen..
hehe heb inderdaad op fiets.forum ook ff geregistreerd om te kijken of er daar nog andere inzichten waren, maar overal is het wel een beetje hetzelfde zag ik.
[ Voor 33% gewijzigd door Wii4all op 11-09-2010 10:41 ]
Burp
Omdat ik gisteravond een verjaardag had en de rest vd week al druk ben geweest met school en werk en vanmorgen de keuze had uit a) met de nieuwelingen mee als ondersteuning/supporter/toeschouwer/chauffer of b) tot 12 uur in m'n nest liggen, was ik er vanmorgen niet zo vroeg uit. 11.30 
Vanmiddag eerst eens uitgebreid de hond gewandeld. Daarna besloten die fiets even uit te laten. kleuren van de club aan, helm op, muziekje aan, bril achterin de helm enz...
13.30 was het grand depart van de oprit, onder het motto van 'ik zie wel waar ik uitkom' eerst maar eens rechtsaf gegaan.
Eerst maar even door de bebouwde kom wat rondcrossen om de spiertjes los te maken. Remmen, stoppen, gas geven, heerlijk. Eenmaal warm maar besloten om eens door de bossen te gaan, want er stond wel een stevig windje. Rondje zo uitgezet dat ik de heenweg met de wind mee ging en de terugweg wind tegen.
De stad uitkomen was wel erg leuk. Bij een stoplicht met gescheiden fietspad stonden naast me een paar afgevaardigden van een motorclub. Achter een paar bejaarden. In een auto. Pech voor ze
Mijn stoplicht op groen, ik vertrek, rij een paar fietsers voorbij, ga op kruissnelheid vooruit. Bejaarde in auto haalt me in, motorrijders erachteraan, ik kijk opzij, motorrijder ook, we kijken elkaar aan, hij denkt wtf waarom gaat hij net zo hard als wij, ik knik een keer vriendelijk en haal de motorrijder (rechts
) in.
Eerst maar eens een 'berg' bedwongen, daarna nog even 40 km uitfietsen. Totaal: ca 75km.
Na de nodige ergernissen aan BMW rijders, bejaarden en pubers was het pad vrij. In de verte begint een rood stipje te verschijnen zonder hoofd. Aha, wielrenner! Leuk
* iichel houdt wel van wat uitdaging.
Dat rooie stipje komt steeds dichterbij. Rij ik nou zo hard of lijkt dat zo? Ja. Een van de beiden.
Maar eens gekeken hoe hard die collega reed, even op gepaste afstand erachter kijken. Het resultaat was toch wel 28-29 kmh, netjes. Maargoed, ik krijg altijd de neiging om altijd harder te willen fietsen dan alle mede weggebruikers. * iichel ex wedstrijdrenner, beloften.
Op een gegeven moment komen we bij een oversteek van een grote weg met een middenberm. Hij rijdt voor mij de middenberm op, waar we wachten op een vrachtwaggel van rechts. Regel 1: niet uitklikken. Hij wel dus, ik blijf nog even rollen. Hoewel ik met m'n kleine beetje baanervaring ook prima stil kan staan zonder uit te klikken
Daarna zo'n oversteken-linksaf-oversteken-rechtsaf bocht waar ik in de eerste meneer Rood voorbij steek en hij mij voor 't eerst ziet. Doeiiii :W
Eerst maar even een kilometertje ofzo 40 gereden zodat hij een stipje aan de horizon zou moeten worden. Bij een paar mooie bochten even in de achteromkijkspiegel gekeken en dat stipje was wel een eindje weg. Mooi
Genoten van een paar mooie heuvelachtige dingetjes en en heerlijke bochten. Onderweg even gestrooid met boze bejaarden. Als zij denken dat ze de Engelse rijrichting moeten hanteren doe ik dat ook. Links rijden, rechts inhalen. En maar klagen... opzouten :W
Ja, 2 achter elkaar, allebei strak aan de linkerkant van de weg. Dan prik ik 'm er ook gewoon rechts naast hoor...
Even lekker ingehouden, zag 'm weer terugkomen. Ik dacht, even kijken hoe snel ik daarbij weg rijd.
Hij is er bijna, mooi, als ie 50 m weg zit dan peer ik 'm. Kijk ik weer achterom, issie weg
Hij heeft een afslagje genomen zodat ie (als ie fietst waar ik denk dat ie heenfietst) ongeveer 4 km afsnijdt. Ik rijd 7, hij 4 tot we elkaar weer zien. Oke, leuke uitdaging. Daarna nog een kilomtertje of 6 samen. 13km vs 10 km. Moet bijna anderhalf keer zo hard rijden. Nice
Uitdaging nummero 2.
Dan racen we lekker naar Hardenberg, last one there is a vegetarian. Eens kijken of ik nog kan tijdrijden.
Een lekkere houding opgezocht, 38-ff tellen... 14 erbij.. 38-16 naar huis gesjeesd, lekkere cadans erbij. En jawel, krap een kilometertje voordat ik in m'n finishdorp was weer een rood shirtje in zicht. Buitenblad erop gedraaid, even aanzetten.
Eenmaal thuis kon ik zo de schuur inrijden (had m'n broertje gister verzocht om z'n rommel eindelijk eens naar de de recycling te brengen zodat m'n fiets weer plek had. Ja, het was echt rommel.)
* iichel heeft nu een lekkere tosti.
Met ham.
Vanmiddag eerst eens uitgebreid de hond gewandeld. Daarna besloten die fiets even uit te laten. kleuren van de club aan, helm op, muziekje aan, bril achterin de helm enz...
13.30 was het grand depart van de oprit, onder het motto van 'ik zie wel waar ik uitkom' eerst maar eens rechtsaf gegaan.
Eerst maar even door de bebouwde kom wat rondcrossen om de spiertjes los te maken. Remmen, stoppen, gas geven, heerlijk. Eenmaal warm maar besloten om eens door de bossen te gaan, want er stond wel een stevig windje. Rondje zo uitgezet dat ik de heenweg met de wind mee ging en de terugweg wind tegen.
De stad uitkomen was wel erg leuk. Bij een stoplicht met gescheiden fietspad stonden naast me een paar afgevaardigden van een motorclub. Achter een paar bejaarden. In een auto. Pech voor ze
Eerst maar eens een 'berg' bedwongen, daarna nog even 40 km uitfietsen. Totaal: ca 75km.
Na de nodige ergernissen aan BMW rijders, bejaarden en pubers was het pad vrij. In de verte begint een rood stipje te verschijnen zonder hoofd. Aha, wielrenner! Leuk

* iichel houdt wel van wat uitdaging.
Dat rooie stipje komt steeds dichterbij. Rij ik nou zo hard of lijkt dat zo? Ja. Een van de beiden.
Maar eens gekeken hoe hard die collega reed, even op gepaste afstand erachter kijken. Het resultaat was toch wel 28-29 kmh, netjes. Maargoed, ik krijg altijd de neiging om altijd harder te willen fietsen dan alle mede weggebruikers. * iichel ex wedstrijdrenner, beloften.
Op een gegeven moment komen we bij een oversteek van een grote weg met een middenberm. Hij rijdt voor mij de middenberm op, waar we wachten op een vrachtwaggel van rechts. Regel 1: niet uitklikken. Hij wel dus, ik blijf nog even rollen. Hoewel ik met m'n kleine beetje baanervaring ook prima stil kan staan zonder uit te klikken
Eerst maar even een kilometertje ofzo 40 gereden zodat hij een stipje aan de horizon zou moeten worden. Bij een paar mooie bochten even in de achteromkijkspiegel gekeken en dat stipje was wel een eindje weg. Mooi
Even lekker ingehouden, zag 'm weer terugkomen. Ik dacht, even kijken hoe snel ik daarbij weg rijd.
Hij is er bijna, mooi, als ie 50 m weg zit dan peer ik 'm. Kijk ik weer achterom, issie weg
Hij heeft een afslagje genomen zodat ie (als ie fietst waar ik denk dat ie heenfietst) ongeveer 4 km afsnijdt. Ik rijd 7, hij 4 tot we elkaar weer zien. Oke, leuke uitdaging. Daarna nog een kilomtertje of 6 samen. 13km vs 10 km. Moet bijna anderhalf keer zo hard rijden. Nice
Dan racen we lekker naar Hardenberg, last one there is a vegetarian. Eens kijken of ik nog kan tijdrijden.
Een lekkere houding opgezocht, 38-ff tellen... 14 erbij.. 38-16 naar huis gesjeesd, lekkere cadans erbij. En jawel, krap een kilometertje voordat ik in m'n finishdorp was weer een rood shirtje in zicht. Buitenblad erop gedraaid, even aanzetten.
Eenmaal thuis kon ik zo de schuur inrijden (had m'n broertje gister verzocht om z'n rommel eindelijk eens naar de de recycling te brengen zodat m'n fiets weer plek had. Ja, het was echt rommel.)
* iichel heeft nu een lekkere tosti.
Met ham.
Ah, ik vroeg me al af wie toch steeds ons imago omlaag houden.Pluisje89 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 17:20:
Eerst maar even een kilometertje ofzo 40 gereden zodat hij een stipje aan de horizon zou moeten worden. Bij een paar mooie bochten even in de achteromkijkspiegel gekeken en dat stipje was wel een eindje weg. MooiGenoten van een paar mooie heuvelachtige dingetjes en en heerlijke bochten. Onderweg even gestrooid met boze bejaarden. Als zij denken dat ze de Engelse rijrichting moeten hanteren doe ik dat ook. Links rijden, rechts inhalen. En maar klagen... opzouten :W
Ja, 2 achter elkaar, allebei strak aan de linkerkant van de weg. Dan prik ik 'm er ook gewoon rechts naast hoor...
@Wii4all: Mooi fietsje, goede koop lijkt me!
Och... Als je er elke dag weer een paar tegenkomt dan vind je 't vanzelf wel irritant.MrAngry schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 18:03:
[...]
Ah, ik vroeg me al af wie toch steeds ons imago omlaag houden.
@Wii4all: Mooi fietsje, goede koop lijkt me!
Weggetjes van rechts en zebrapaden stop ik overigens wel altijd keurig voor.
Op welk blad fietsen jullie normaal als je op een doodgewoon fietspad fiets?
Zit je dan op het grote blad, of blijft de ketting op het kleine blad?
En hoe zit het nu met die versnellingsnummers?
Op mijn fiets zit de compact versie.
50/34 en 12-27
en hebben jullie nog een standaard voor je fiets of hang je hem thuis op.
Ik merk wel dat als ik de fiets wil schoonmaken en ik wil de wielen kunnen draaien dat het toch wel bijzonder handig is om een standaard te hebben.
Merkte vandaag wel elk steentje hoorde je op/tegen je fiets apart geluid
50/34 en 12-27
Ik merk wel dat als ik de fiets wil schoonmaken en ik wil de wielen kunnen draaien dat het toch wel bijzonder handig is om een standaard te hebben.
[ Voor 37% gewijzigd door Wii4all op 11-09-2010 18:50 ]
Burp
Ik heb op m'n fiets nu een 52-38 voor en een 14-26 pion achter voor recreatief fietsen.
Voor wedstrijden gaat er een 25-12 op
Zodra de ketting te schuin gaat lopen (laatste 2-3 tandjes) dan gooi ik 'm op het buitenblad.
Ligt een beetje aan de cadans hoe hard dat is, maar meestal tijdens training mooi binnenblad
Voor onderhoud en dergelijke hang ik de fiets op. Ideaal, goeie hoogte.
Voor wedstrijden gaat er een 25-12 op
Zodra de ketting te schuin gaat lopen (laatste 2-3 tandjes) dan gooi ik 'm op het buitenblad.
Ligt een beetje aan de cadans hoe hard dat is, maar meestal tijdens training mooi binnenblad
Voor onderhoud en dergelijke hang ik de fiets op. Ideaal, goeie hoogte.
Volgens mij moet je die 2.1 ook wel voor minder kunnen krijgen. Na wat kort zoeken kom ik hem al voor 1100 euro tegen op internet.Whollabilla schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:35:
Als ik de keuze zou moeten maken zou ik voor de 2.1 gaan.Niet alleen 105 vs Tiagra, maar ook de afwerking van de 2.1 vind ik wat beter (zie de lasnaden).
You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.
Uitgaande van een cadans van ca. 90rpm zou ik met een 50/34 en een 12-27 op een doodgewoon fietspad op de 50 fietsen. Je maximale snelheid op de 34 ligt bij 90 rpm maar iets boven de 30kmph namelijk. Met de 50 ben je veel flexibeler.Wii4all schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 18:48:
50/34 en 12-27
Zelf heb ik een tripple, ik fiets nagenoeg altijd op de 39, alleen met flinke meewind gaat de ketting op het buitenblad.
Ik heb mijn binnenste 2 bladen voor nog nooit gebruikt. Evenals de binnenste 5 achter.

Bij een compact (rijd ik zelf ook mee) kun je het beste de 34 vervangen voor een 39 als je op 't vlakke rijdt. Ga je naar de bergen, dan monteer je die 34 weer. Aan een 34 heb je op 't vlakke helemaal niks.
Een 12-27 cassette op 't vlakke rijdt ook niet ideaal, al kan het wel. Nadeel is dat je vrij grote stappen tussen de versnellingen hebt, en een heerlijk verzet als 39x18 mist. Je kunt er dus ook nog voor kiezen een bijv. een 12-23 te monteren op 't vlakke, dan heb je mooie kleine stapjes.
Zelf rijd ik het meest op mijn 39.
Ik heb gister overigens na een maand van hardlopen weer heerlijk gefietst, uiteindelijk iets van 93 km op de teller gezet
Een 12-27 cassette op 't vlakke rijdt ook niet ideaal, al kan het wel. Nadeel is dat je vrij grote stappen tussen de versnellingen hebt, en een heerlijk verzet als 39x18 mist. Je kunt er dus ook nog voor kiezen een bijv. een 12-23 te monteren op 't vlakke, dan heb je mooie kleine stapjes.
Zelf rijd ik het meest op mijn 39.
Ik heb gister overigens na een maand van hardlopen weer heerlijk gefietst, uiteindelijk iets van 93 km op de teller gezet
[ Voor 14% gewijzigd door havana op 12-09-2010 08:53 ]
Gisteren werd ik opgebeld door een vriend aan huis (collega van mijn moeder) of ik zin had in een rondje. Aangezien ik me net had omgekleed om te gaan toeren natuurlijk direct toegestemd. Die man is dus 60 jaar, maar is leerkracht Lichamelijke Opvoeding, traint atleten aan de sport-universiteit en fietst dus ook al decennias. (ik ben 24 jaar en fiets nu 2 maand).
Het voordeel is dat hij heel mooie wegen kent in de streek, we hebben een lekker toertje gedaan van 40km (hij doet meestal 30-40km tochtjes). Maar zijn snelheid lag toch best hoog ^^ Mijn hartslag was gemiddeld 150 met een piek van 181 (hoogste dat ik tot nu toe gezien heb). Twee relatief lange beklimmingen (paar honderd meters). De eerste beklimming rijdt hij buitenblad omhoog maar heb ik hem nog net kunnen volgen (de heuvel stopte net op tijd), bij de tweede beklimming plaatst hij plots nog een kleine demarrage... Heb ik toch maar op eigen tempo voortgeklommen.
Leuk tochtje, ken weer nieuwe goede paadjes en zo zie je maar dat leeftijd niet veel zegt (want volgens mij heeft hij zich nog ingehouden
). Ik kreeg wel complimenten van hem achteraf dus dat is wel een leuke stimulans.
Het voordeel is dat hij heel mooie wegen kent in de streek, we hebben een lekker toertje gedaan van 40km (hij doet meestal 30-40km tochtjes). Maar zijn snelheid lag toch best hoog ^^ Mijn hartslag was gemiddeld 150 met een piek van 181 (hoogste dat ik tot nu toe gezien heb). Twee relatief lange beklimmingen (paar honderd meters). De eerste beklimming rijdt hij buitenblad omhoog maar heb ik hem nog net kunnen volgen (de heuvel stopte net op tijd), bij de tweede beklimming plaatst hij plots nog een kleine demarrage... Heb ik toch maar op eigen tempo voortgeklommen.
Leuk tochtje, ken weer nieuwe goede paadjes en zo zie je maar dat leeftijd niet veel zegt (want volgens mij heeft hij zich nog ingehouden
Dat hangt helemaal van je niveau(snelheid) af. Toen ik net begon reed ik bijna altijd op de 39 voor (binnenblad). Achter kon ik tot de 14 of evt. 13 gaan zonder problemen en dan reed ik ongeveer 30-32 km/u. Nu merk ik dat ik vaker de 52 voor pak. Aangezien ik een 12-25 cassette heb, mis ik de 18 achter en dat is wel jammer, want ik vond de 17 vaak net te zwaar. Nu mijn niveau weer ietsje hoger ligt, kan ik gemakkelijker met 35-38 km/u koersen en merk ik dat de 17 achter vaker gebruikt wordt.Wii4all schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 18:48:
50/34 en 12-27
Ik denk dat ik voor volgend seizoen een compact wil monteren, dan zal ik waarschijnlijk lekkerder op het buitenblad draaien met een rechtere kettinglijn, ook met wind tegen. Dan inderdaad een 39 erbij en je kan op het vlakke land alle verzetten draaien voor een optimale cadans.
Mooi fiets @ Wii4all, daar ga je denk ik geen spijt van krijgen. Over het verzet, zoals al gezegd binnenblad + kleinste 2-3 kransjes achter vermijden en buitenblad met grootste 2-3 zo'n beetje. Als je geen lekkere cadans kan vinden voor het vlakke met dat verzet, dan kan je overwegen wat havana zegt, 34 vervangen voor een 39, zijn veel mensen die dat doen.
Ik heb zelf mijn crossfiets gisteren op de weg getest met even wielen erin gestoken met racebandjes erop. Bevalt goed, enkel was het wel behelpen met verzetten: 46-36 voor en 14-25 achter. En dan reed ik hier in de Vlaamse Ardennen, 46-14 in een redelijke afdaling heb je dus helemaal niets aan
. Kasseitjes voelden wel heel stuk fijner op een crossfiets trouwens
.
Overigens snap ik niet hoe die deal met de crossfiets kan, het was een overjarig model uit 2007-2008 al, dus daarom veel korting, maar er zitten bijvoorbeeld DT Swiss RR1850 wielen in, nieuwprijs >600 euro en ik heb 900 betaalt voor de hele fiets (met garantie in bij een FM). Nu zijn die RR1850 de witte versie, dus veel wit/zwart en mijn Koga is wit/zwart, dus mijn reservewieltjes (Mavic CXP33 opgebouwde wielen) worden mijn crosswielen en dan heb ik die DT Swiss voor de racer. Dan is het mogelijk dat Fulcrum Racing 3's mijn reserve/trainingswielen worden, wat een luxe
.
Ik heb zelf mijn crossfiets gisteren op de weg getest met even wielen erin gestoken met racebandjes erop. Bevalt goed, enkel was het wel behelpen met verzetten: 46-36 voor en 14-25 achter. En dan reed ik hier in de Vlaamse Ardennen, 46-14 in een redelijke afdaling heb je dus helemaal niets aan
Overigens snap ik niet hoe die deal met de crossfiets kan, het was een overjarig model uit 2007-2008 al, dus daarom veel korting, maar er zitten bijvoorbeeld DT Swiss RR1850 wielen in, nieuwprijs >600 euro en ik heb 900 betaalt voor de hele fiets (met garantie in bij een FM). Nu zijn die RR1850 de witte versie, dus veel wit/zwart en mijn Koga is wit/zwart, dus mijn reservewieltjes (Mavic CXP33 opgebouwde wielen) worden mijn crosswielen en dan heb ik die DT Swiss voor de racer. Dan is het mogelijk dat Fulcrum Racing 3's mijn reserve/trainingswielen worden, wat een luxe
System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton
Anoniem: 54235
Zo! Gisteren meegedaan met "Boogies Extreme" ...en extreem was het zeker. 160km gereden met een gemiddelde van 27,1 km/h en heerlijk gereden. Iets meer dan 6 uur erover gedaan. (6 uur en 3 minuten).
Nu tijd voor hersteltraining.
* Anoniem: 54235 gaat een uurtje spinning
Nu tijd voor hersteltraining.
* Anoniem: 54235 gaat een uurtje spinning
slijten de banden echt gigantisch sneller met de tacx?
Zit er aan te denken/kijken om een tweedehands tacx te kopen.
Voorlopig zal ik hem in de wintermaanden 1 tot 2 keer per week gaan gebruiken.
Volgend jaar koop ik dan misschien nieuwe wielen zodat ik deze voor de tacx kan houden. (als de tacx dan nog gebruikt wordt)
Zit er aan te denken/kijken om een tweedehands tacx te kopen.
Voorlopig zal ik hem in de wintermaanden 1 tot 2 keer per week gaan gebruiken.
Volgend jaar koop ik dan misschien nieuwe wielen zodat ik deze voor de tacx kan houden. (als de tacx dan nog gebruikt wordt)
Burp
mijn band lijkt wel wat sneller te slijten ja, hij word vooral wat afgevlakt door de tacx. Ik gebruik hem echter ook nog wel gewoon op de weg. Het is dus niet zo dat je band gelijk helemaal stuk gaat.
Als ik in de wintermaanden mijn fiets niet gebruik om buiten te rijden leg ik om de achterband een oude buitenband dan kan ik die nog even oprijden op de tacx
Als ik in de wintermaanden mijn fiets niet gebruik om buiten te rijden leg ik om de achterband een oude buitenband dan kan ik die nog even oprijden op de tacx
Tacx (flow) draait een gewone band zo vlak ja, hij wordt dan heel glad en het is niet verstandig hem ook nog buiten te gebruiken vanwege de verminderde grip (ik heb zelf een aparte oude fiets voor op de tacx dus geen probleem). Ik heb zelf nu zo'n tacx trainingsband erop liggen. Heb wel eerst de (oude) gewone band opgedraait tot dat die lek ging rijden tijdens het tacxen.
Dit is levensgevaarlijk.Ik gebruik hem echter ook nog wel gewoon op de weg.
Tacx trainingsband is een leuke marketing gimmick. Net zo goed en stukken goedkoper is gewoon je oude bandjes oprijden, of bijv. een Conti GP (zonder 4000s) kopen voor een tientje en die gebruiken. Toen ik nog een Tacx had, gebruikte ik een oud WH-500 wiel van Marktplaats (25 euro) voor in de Tacx.
Ik heb gisteren overeenstemming bereikt over een 2de hands Schwinn spinningfiets, die ik waarschijnlijk zaterdag ga afhalen in Almere
[ Voor 14% gewijzigd door havana op 15-09-2010 12:12 ]
Omdat je band nogal glad wordt, van grip is geen sprake meer, althans in mindere mate dan dat je gewend bent en mag verwachten.
Grip komt niet van profiel, maar van het soort rubber en de bijbehorende eigenschappen. Door de band op de Tacx te gebruiken wordt het rubber enorm glad, dit kun je ook zien (rubber gaat helemaal glimmen). Het grip is daardoor sterk verminderd. Niet doen dus.
Overigens mag je ook de bijgeleverde Tacx snelspanner niet op de weg gebruiken, ook dit is levensgevaarlijk.
Ik ga morgen maar weer eens een rondje maken, hopelijk zit het weer een beetje mee.
Overigens mag je ook de bijgeleverde Tacx snelspanner niet op de weg gebruiken, ook dit is levensgevaarlijk.
Ik ga morgen maar weer eens een rondje maken, hopelijk zit het weer een beetje mee.
[ Voor 14% gewijzigd door havana op 15-09-2010 15:54 ]
Nou, ik heb straks een tijdrit, bijna rechte lijn in de richthing ~WZW, en waar komt de wind vandaan? Juist ja, en windkracht 5
Maar die tacx snelspanner wordt normaal bij de tacx geleverd? je moet dus eerst de bestaande verwijderen en de tacxspanner erin doen?
Dan wordt het alleen nog maar 'noodzakelijker' om meteen bij de tacx of tweedehands wielen te kopen met tacx band of meteen een stel goeie wielen zodat je de huidige als tacx wielen kunt gebruiken.
Dan wordt het alleen nog maar 'noodzakelijker' om meteen bij de tacx of tweedehands wielen te kopen met tacx band of meteen een stel goeie wielen zodat je de huidige als tacx wielen kunt gebruiken.
Burp
Tweemaal ja, dat is overigens 10 seconden werk.Wii4all schreef op woensdag 15 september 2010 @ 16:51:
Maar die tacx snelspanner wordt normaal bij de tacx geleverd? je moet dus eerst de bestaande verwijderen en de tacxspanner erin doen?
Vergeet de cassette niet... En de ellende is dat het gebruik van twee verschillende cassettes met één ketting niet ideaal is. In dat geval moet je dus iedere keer van ketting wisselen, hetgeen ook niet ideaal is.Dan wordt het alleen nog maar 'noodzakelijker' om meteen bij de tacx of tweedehands wielen te kopen met tacx band of meteen een stel goeie wielen zodat je de huidige als tacx wielen kunt gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door argro op 15-09-2010 17:24 ]
Wat een
wind vandaag.
Vanmiddag mijn normale trainingronde gedaan (72 km):

Zoals jullie zien over het Groningse platteland, met weinig beschutting, en véél wind. Ik heb zelfs naar de 39 voor geschakeld, wat ik eigenlijk nooit doe (53-39 voor, 12-26 achter). Normaal rijd ik deze ronde met een gemiddelde van 31-34 km/u, vandaag in de 28 km/u. En toen ik wind mee had (Niezijl-Groningen) had ik te maken met een open brug en scholieren

Vanmiddag mijn normale trainingronde gedaan (72 km):

Zoals jullie zien over het Groningse platteland, met weinig beschutting, en véél wind. Ik heb zelfs naar de 39 voor geschakeld, wat ik eigenlijk nooit doe (53-39 voor, 12-26 achter). Normaal rijd ik deze ronde met een gemiddelde van 31-34 km/u, vandaag in de 28 km/u. En toen ik wind mee had (Niezijl-Groningen) had ik te maken met een open brug en scholieren

The need for speed drives me
Geestig, ik rijd dan weer nauwelijks op mijn buitenblad.
Maar goed, ik rijd dan wel met 100-105 rpm.
Ik heb overigens nooit problemen ondervonden met het rijden van twee verschillende cassettes en 1 ketting, kwestie van de ketting om de 3000 km vervangen. Gaan je cassettes ook nog eens beduidend langer mee.
Maar goed, ik rijd dan wel met 100-105 rpm.
Ik heb overigens nooit problemen ondervonden met het rijden van twee verschillende cassettes en 1 ketting, kwestie van de ketting om de 3000 km vervangen. Gaan je cassettes ook nog eens beduidend langer mee.
[ Voor 50% gewijzigd door havana op 15-09-2010 20:09 ]
Anoniem: 34342
Ik rijd tot 40 km/u ook alles op m'n middenblad. Zuurstof is er genoeg, spieren niet.
Bij jou kennelijk niet....Anoniem: 34342 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 21:10:
Ik rijd tot 40 km/u ook alles op m'n middenblad. Zuurstof is er genoeg, spieren niet.
Overigens hebben discussies over te bezigen verzetten weinig zin IMO.
Vermogen en cadans zijn individueel heel erg verschillend.
Sommigen komen niet vooruit op een 42 en daar ben ik er 1 van.
In mijn actieve jaren won ik tijdritten omdat ik de 13 goed rondkreeg en de anderen niet.
Volgende maand word ik 58 en nog steeds rijd ik veel makkelijker op relatief zware verzetten.
PS, vanmiddag weer eens naar de Vuelta gekeken met de tijdrit en de toptien reed allemaal zwaar (60 a70 rpm)
De school Armstrong lijkt alweer voorbij, misschien met uitzondering van Cancellara (alleen geklopt door de wind)
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 89521 op 16-09-2010 00:41 ]
Dat wil ik inderdaad wel geloven jahavana schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:50:
Grip komt niet van profiel, maar van het soort rubber en de bijbehorende eigenschappen. Door de band op de Tacx te gebruiken wordt het rubber enorm glad, dit kun je ook zien (rubber gaat helemaal glimmen). Het grip is daardoor sterk verminderd. Niet doen dus.
Op alle verkoop sites en info over de snelspanner van tacx, ook de verkoper bij Bike2Build bij ons in het dorp gaf aan dat je er mee kan fietsen en dat dat geen probleem is. Hoe kom ja aan de wijsheid dat dit niet zou kunnen?Overigens mag je ook de bijgeleverde Tacx snelspanner niet op de weg gebruiken, ook dit is levensgevaarlijk.
Hmmz dat lijkt op een andere versie dan die ik had.
Ik denk dus dat ze het design inmiddels hebben aangepast.
Ik denk dus dat ze het design inmiddels hebben aangepast.
Vandaag voor de tweede keer op de fiets geweest, rondje van een uurtje tussen de buien door, hele droge rit gehad uiteindelijk.
Gelijk de twee dingen meegemaakt die al veel mensen hebben meegemaakt...
1. Kwam bij het tweede stoplicht van de dag aan, zat te twijfelen om door te rijden of te stoppen, normaal klik ik met rechts uit, deze was echter boven. Gevolg ik viel heel zacht op de linker kant. Viel de val helemaal zelf op, zag er heel lullig uit. Nergens last van gelukkig.
2. Kom ik weer bij een stoplicht, licht is rood dus ik stop klik uit, licht gaat op groen. Auto staat klaar om de hoek om te gaan. Doordat ik groen heb en hij ook, heb ik voorrang. Inklikken lukt niet goed waardoor ik wegschiet, en heel even afrem. Gaat die gozer toeteren doet zn raam open, zeg tie, als je het niet kan dan moet je het niet doen. Ik draaide me om en geef aan dat ik groen licht heb en hij moet wachten. Wat een snikkel zeg, ik kan me voorstellen dat als je een beetje een heethoofd bent dat je hierover ruzie krijgt op straat. Ik fietste maar gewoon door...
Hier nog een filmpje van hoe je je fiets kan afstellen
YouTube: How to Fit a Road Bike
Ik heb al best veel filmpjes bekeken op internet, dat maakt het onderhoud etc wel een stuk makkelijker. Je weet wat uit elkaar kan en wat je los kan maken etc.
Gelijk de twee dingen meegemaakt die al veel mensen hebben meegemaakt...
1. Kwam bij het tweede stoplicht van de dag aan, zat te twijfelen om door te rijden of te stoppen, normaal klik ik met rechts uit, deze was echter boven. Gevolg ik viel heel zacht op de linker kant. Viel de val helemaal zelf op, zag er heel lullig uit. Nergens last van gelukkig.
2. Kom ik weer bij een stoplicht, licht is rood dus ik stop klik uit, licht gaat op groen. Auto staat klaar om de hoek om te gaan. Doordat ik groen heb en hij ook, heb ik voorrang. Inklikken lukt niet goed waardoor ik wegschiet, en heel even afrem. Gaat die gozer toeteren doet zn raam open, zeg tie, als je het niet kan dan moet je het niet doen. Ik draaide me om en geef aan dat ik groen licht heb en hij moet wachten. Wat een snikkel zeg, ik kan me voorstellen dat als je een beetje een heethoofd bent dat je hierover ruzie krijgt op straat. Ik fietste maar gewoon door...
Hier nog een filmpje van hoe je je fiets kan afstellen
YouTube: How to Fit a Road Bike
Ik heb al best veel filmpjes bekeken op internet, dat maakt het onderhoud etc wel een stuk makkelijker. Je weet wat uit elkaar kan en wat je los kan maken etc.
[ Voor 14% gewijzigd door Wii4all op 16-09-2010 21:19 ]
Burp
Ik ga in veel gevallen maar gewoon vast een beetje fietsen met mijn schoenen ongeveer op de pedalen. Echt inklikken doe ik dan wel terwijl ik een klein vaartje heb, kun je ook niet omvallen. Ik moet hier wel bij zeggen dat ik SPD heb met aan beide kanten van de pedalen inklikmogelijkheid, dat gaat natuurlijk wel makkelijker.
Als ik stop (en dat gebeurt zelden, ik rijd vrijwel altijd door rood
) dan houd ik me meestal vast aan een paal, dat scheelt in- en uitklikken. Inklikken moet je ook een beetje leren, als je het een keer of 100 gedaan hebt dan weet je niet beter, zelfs met enkelzijdige pedalen.
Persoonlijk vind ik SPD het moeilijkste systeem in mee in te klikken, ondanks de dubbelzijdigheid die sommige pedalen met dit systeem hebben.
Persoonlijk vind ik SPD het moeilijkste systeem in mee in te klikken, ondanks de dubbelzijdigheid die sommige pedalen met dit systeem hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door havana op 17-09-2010 10:02 ]
De val aan 0 per uur is inderdaad een klassieker. Normaal gezien komt dit niet veel vaker door na de 1e keer. In het begin op tijd uitklikken ^^ of als je ziet dat het rood is, wat trager rijden zodat het terug groen is tegen je aan het licht komt.
In verband met de arrogante auto-bestuurder, niets van aantrekken. Sommige zijn gewoon heethoofden. Een tip is om bij kruispunten, indien je niet ingeklikt raakt, toch gewoon even door te trappen zonder ingeklikt te zijn (bv als pedaal omgekeerd staat). Het voelt niet echt super en je kan weinig druk zetten (met je niet ingeklikte voet), maar na twee omwentingelinen ben je wel voorbij het kruispunt en kan je even naar beneden kijken om je pedaal aan de juiste kant te zetten en in te klikken en heb je geen last van wagens die afslaan.
Na een tijdje klik je vrij snel in, soms wil de pedaal eens niet mee en belandt hij altijd omgekeerd, maar zelfs dan ben je er snel mee weg zonder te kijken. Het komt wel
In verband met de arrogante auto-bestuurder, niets van aantrekken. Sommige zijn gewoon heethoofden. Een tip is om bij kruispunten, indien je niet ingeklikt raakt, toch gewoon even door te trappen zonder ingeklikt te zijn (bv als pedaal omgekeerd staat). Het voelt niet echt super en je kan weinig druk zetten (met je niet ingeklikte voet), maar na twee omwentingelinen ben je wel voorbij het kruispunt en kan je even naar beneden kijken om je pedaal aan de juiste kant te zetten en in te klikken en heb je geen last van wagens die afslaan.
Na een tijdje klik je vrij snel in, soms wil de pedaal eens niet mee en belandt hij altijd omgekeerd, maar zelfs dan ben je er snel mee weg zonder te kijken. Het komt wel
ik probeerde te snel in te klikken waardoor ik van het pedaal afschoot.
Ik zal idd, eerst wat meer snelheid maken in het vervolg om iets na het kruispunt in te klikken.
Het rijdt alleen zo verrot
Echt geluk had ik gister met het weer, links donker, waar ik fietste droog, rechts nog donkerder waarbij je het gevoel had dat het elk moment kon omslaan.
Mn plaatjes zitten nu ook goed, heb geen last van gevoelloosheid gehad in mijn rechtervoet.
Fiets draait lekker, geen raar geluid of niks, alleen maar de ketting die je over de tandwielen hoort gaan (mooi geluid is dat wel)
edit:
Vanochtend bij de lidl een fietscomputertje gekocht gewoon om simpel het aantal gereden kms en de snelheid te zien, meer niet eigenlijk. Zit ook een klokje bij. Aardige koop voor 4 euro
Ze hadden ook handschoentjes aangezien ik die al heb liet ik ze maar liggen heb pas toch eigenlijk al teveel gekocht. Evenals het fietsjack maar laten liggen. Wel de fietssokken genomen en die zitten echt super!
Ik zal idd, eerst wat meer snelheid maken in het vervolg om iets na het kruispunt in te klikken.
Het rijdt alleen zo verrot
Echt geluk had ik gister met het weer, links donker, waar ik fietste droog, rechts nog donkerder waarbij je het gevoel had dat het elk moment kon omslaan.
Mn plaatjes zitten nu ook goed, heb geen last van gevoelloosheid gehad in mijn rechtervoet.
Fiets draait lekker, geen raar geluid of niks, alleen maar de ketting die je over de tandwielen hoort gaan (mooi geluid is dat wel)
edit:
Vanochtend bij de lidl een fietscomputertje gekocht gewoon om simpel het aantal gereden kms en de snelheid te zien, meer niet eigenlijk. Zit ook een klokje bij. Aardige koop voor 4 euro
Ze hadden ook handschoentjes aangezien ik die al heb liet ik ze maar liggen heb pas toch eigenlijk al teveel gekocht. Evenals het fietsjack maar laten liggen. Wel de fietssokken genomen en die zitten echt super!
[ Voor 26% gewijzigd door Wii4all op 18-09-2010 12:19 ]
Burp
Heb van de week een 2de hands Schwinn spinningbike gekocht 

Fiets is nu precies afgesteld zoals mijn wegfiets (al zit ik iets korter). Heb mijn oude Toupé zadel gemonteerd, een CS200 die ik nog had doet dienst voor de hartslag en cadans.
Ik hoop dat ik voorlopig nog buiten kan trainen, maar ik vrees dat ik 'm binnenkort wekelijks zal gebruiken. Gister nog wel een lekker rondje gemaakt (al kwam ik als een verzopen kat thuis
) van 80 km.

Fiets is nu precies afgesteld zoals mijn wegfiets (al zit ik iets korter). Heb mijn oude Toupé zadel gemonteerd, een CS200 die ik nog had doet dienst voor de hartslag en cadans.
Ik hoop dat ik voorlopig nog buiten kan trainen, maar ik vrees dat ik 'm binnenkort wekelijks zal gebruiken. Gister nog wel een lekker rondje gemaakt (al kwam ik als een verzopen kat thuis
[ Voor 9% gewijzigd door havana op 20-09-2010 12:41 ]
zaterdag kreeg ik het boek van rose versand binnen.
Wat mij opviel is dat het best een dure zaak is.
Shimano spd-sl schoenen voor 88 euro, die bijv. bij een 12gotrading voor 77 euro staan en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Iemand wel eens in die winkel daar gweest? Lijkt me weleens tof om te zien.
Shimano spd-sl schoenen voor 88 euro, die bijv. bij een 12gotrading voor 77 euro staan en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Burp
Rose is inderdaad niet de aller goedkoopste, al kun je tijdens de uitverkoop die ze wel eens hebben goede deals maken. Soms hebben ze ook online wel goede online aanbiedingen (of zijn de verzendkosten gratis). Voor complete fietsen zijn ze overigens wel zeer goedkoop.
Een uitstekende (en ook zeer voordelige) aanbieder is www.bike-components.de , al zijn die in kleren en schoenen niet zo sterk. Futurumshop is een goed adres hiervoor.
Een uitstekende (en ook zeer voordelige) aanbieder is www.bike-components.de , al zijn die in kleren en schoenen niet zo sterk. Futurumshop is een goed adres hiervoor.
[ Voor 20% gewijzigd door havana op 20-09-2010 13:19 ]
Ik ben er al een aantal keer geweest. De winkel is mooi en overzichtelijk ingedeeld. Ik vind het alleen jammer dat ze geen echte testbaan (van mij part binnen) hebben. Je kunt enkel een klein stukje fietsen tussen de fietsen door op het looppad. Daar wordt je natuurlijk niet veel wijzer van.Wii4all schreef op maandag 20 september 2010 @ 13:01:
Rose Versand is verder een mooie winkel. Qua prijs inderdaad misschien niet de goedkoopste met kleding/onderdelen, maar ze hebben wel praktisch alles! Daarnaast heeft 12gotrading geen fysieke winkel lijkt me.
Met hierboven. Ze zijn met fietsen inderdaad wel een van de goedkoopste merken. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn Red Bull Pro-SL 3000.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Rose is een hele goede en betrouwbare winkel, waar ze ook nog eens verstand van zaken hebben binnen. Ik koop er vaak dingen via het internet tijdens de uitverkoop, zoals havana ook al aangaf is het dan wel goedkoop.Wii4all schreef op maandag 20 september 2010 @ 13:01:
Zo heb ik eerder mijn hele fiets omgebouwd van een 105 triple groep naar een Ultegra/105 mix dubbel (shifters/remmen laten zitten van de triple, verder alles vervangen voor Ultegra) en heb ik bij Rose een nieuwe Ultegra crank gekocht voor 77 euro, voorderailleur voor geloof 25 euro.
Overigens, aangezien jij in de buurt van R'dam zit toch? Kan je voor leuke prijzen een keer naar Bergen op Zoom, naar Hopmans. Daar hebben ze ook nog eens een beetje verstand van zaken en klantvriendelijkheid.
Nu een weekje op nieuwe wieltjes rond gereden, echt onvoorstelbaar hoe stijf ze zijn. Ze zaten in de crossfiets die ik vorige week gekocht heb, maar aangezien ze wit/zwart zijn en mijn fiets ook wit/zwart is, passen ze er heel mooi in. Het zijn DT Swiss RR1850:

[ Voor 8% gewijzigd door the_RJ op 20-09-2010 13:43 ]
Bergen op zoom kan ik idd. weleens een keer langsgaan.the_RJ schreef op maandag 20 september 2010 @ 13:40:
[...]
Rose is een hele goede en betrouwbare winkel, waar ze ook nog eens verstand van zaken hebben binnen. Ik koop er vaak dingen via het internet tijdens de uitverkoop, zoals havana ook al aangaf is het dan wel goedkoop.
Zo heb ik eerder mijn hele fiets omgebouwd van een 105 triple groep naar een Ultegra/105 mix dubbel (shifters/remmen laten zitten van de triple, verder alles vervangen voor Ultegra) en heb ik bij Rose een nieuwe Ultegra crank gekocht voor 77 euro, voorderailleur voor geloof 25 euro.
Overigens, aangezien jij in de buurt van R'dam zit toch? Kan je voor leuke prijzen een keer naar Bergen op Zoom, naar Hopmans. Daar hebben ze ook nog eens een beetje verstand van zaken en klantvriendelijkheid.
Nu een weekje op nieuwe wieltjes rond gereden, echt onvoorstelbaar hoe stijf ze zijn. Ze zaten in de crossfiets die ik vorige week gekocht heb, maar aangezien ze wit/zwart zijn en mijn fiets ook wit/zwart is, passen ze er heel mooi in. Het zijn DT Swiss RR1850:
[afbeelding]
Ik heb eigenlijk nog 3 dingen nodig en dan stop ik met kopen van zaken voor de fiets, tot na ..?? het mooi weer wordt
Het liefst zo ik toch een soort van een lampje willen hebben wat je eenvoudig op je fiets kan zetten, zodat ik savonds ook de weg op mag. Nu zit je thuis en denk je, mwoah ik had best een stukje kunnen gaan fietsen.
Een bel, klinkt gek, maar lijkt me wel handig. Mijn dochter had een simpele bel op de fiets, even eraf gesloopt om te kijken waar ik hem kon plaatsen, maar die bleek gewoon niet op het stuur te kunnen omdat het 'gat' te klein was. Wat voor bel hebben jullie? Of gillen jullie maar gewoon als je eraan komt?
Een lange fietsbroek of 3/4 fietsbroek.
tacx heb ik even uit mijn hoofd gezet aangezien de aankopen dan echt teveel worden. Dan had ik een tweedehands tacx en wielset moeten kopen en dan wordt het te gortig. (voor dit jaar althans
[ Voor 5% gewijzigd door Wii4all op 20-09-2010 13:57 ]
Burp
Klein belletje kost je een paar euro, dus dat is het geld niet. Je kunt ook gewoon "jaja!" roepen, dat werkt net zo goed.
Ik heb een Sigma Mirage Evo lamp, die is met 50 euro nog prima te betalen en er komt een redelijke bak licht vanaf. Aangezien ik in mijn nieuwe baan 2x een halve dag vrij heb per week, hoop ik dat ik 'm deze winter niet of nauwelijks nodig heb.
Lange fietsbroek is nergens voor nodig, liever beenstukken, daarmee tover je je zomerbroek om in een winterbroek. 3/4 broek vind ik persoonlijk ongelofelijk fout! Ik heb mijn arm- en beenstukken van cyclewear.nl, ze kostten niks gaan nu al 5 seizoenen mee.
Mocht je een Tacx willen dan is 2de hands the way to go. Er staan er honderden op Marktplaats. Een Satori is een goed instapmodel. Idealiter koop je er inderdaad een los wiel bij, maar ook dat hoeft niet veel te kosten.
Ik heb een Sigma Mirage Evo lamp, die is met 50 euro nog prima te betalen en er komt een redelijke bak licht vanaf. Aangezien ik in mijn nieuwe baan 2x een halve dag vrij heb per week, hoop ik dat ik 'm deze winter niet of nauwelijks nodig heb.
Lange fietsbroek is nergens voor nodig, liever beenstukken, daarmee tover je je zomerbroek om in een winterbroek. 3/4 broek vind ik persoonlijk ongelofelijk fout! Ik heb mijn arm- en beenstukken van cyclewear.nl, ze kostten niks gaan nu al 5 seizoenen mee.
Mocht je een Tacx willen dan is 2de hands the way to go. Er staan er honderden op Marktplaats. Een Satori is een goed instapmodel. Idealiter koop je er inderdaad een los wiel bij, maar ook dat hoeft niet veel te kosten.
[ Voor 23% gewijzigd door havana op 20-09-2010 15:38 ]
Belletje dat ik gebruik:
http://www.bikezone.nl/We...-Deluxe-Zwart-BBB-14.html
Tacx was idd wel wat overkill geweest denk ik. Waar je naar mijn mening rekening mee moet houden is dat het namelijk helemaal niet leuk is. Ik kan uit die dvd's mety bekende tochten en automatische trainingen nog wel wat uitdaging halen (je kan daar ook nog als extra tegen jezelf koersen), maar als ik hem niet op m'n pc aansluit dan heb ik dat niet en dan is er echt helemaal niks aan. Dan zit je daar voor de tv, dan ben ik na 20 minuten er meestal wel klaar mee.
http://www.bikezone.nl/We...-Deluxe-Zwart-BBB-14.html
Tacx was idd wel wat overkill geweest denk ik. Waar je naar mijn mening rekening mee moet houden is dat het namelijk helemaal niet leuk is. Ik kan uit die dvd's mety bekende tochten en automatische trainingen nog wel wat uitdaging halen (je kan daar ook nog als extra tegen jezelf koersen), maar als ik hem niet op m'n pc aansluit dan heb ik dat niet en dan is er echt helemaal niks aan. Dan zit je daar voor de tv, dan ben ik na 20 minuten er meestal wel klaar mee.
Zo'n bel zocht ik idd.
Maar waar monteren jullie hem direct naast je stuurpen op het stuur (zoveel mogelijk in het midden)
Of is er een andere (betere) plek?
Maar waar monteren jullie hem direct naast je stuurpen op het stuur (zoveel mogelijk in het midden)
Burp
Ik had aan de spacers, net onder de stuurpen. Maar goed, als je geen spacers hebt dan kan dat niet
Ik ben 'm laatst verloren en ik roep nu, dat werkt net zo goed.
Wat MrAngry zegt klopt wel. Tacxen is echt vreselijk saai.
Wat MrAngry zegt klopt wel. Tacxen is echt vreselijk saai.
Ik heb hem aan de achterzijde van m'n stuur direct naast de stuurpen zodat ik m'n handen niet van het stuur hoef te halen als ze er bovenop liggen en het belletje uit de wind zit (en hopelijk uit het zicht, belletje ziet er zo sneu uit op een racefiets).Wii4all schreef op maandag 20 september 2010 @ 15:46:
Zo'n bel zocht ik idd.
Voor de bel, ik gebruik er geen nee, maar er zijn twee varianten die makkelijk zijn:

Je hebt bij je stuur, tussen het stuur en het frame, ringetjes zitten (waarschijnlijk
), dit zijn spacers rond je voorvork. Deze bel vervangt één van die ringetjes en daar zit je bel dan aan vast, zit dus niet op je stuur echt en ook niet in de weg (hangt er als het ware achter).
Anders moet je er eentje zoeken die een elastiek eraan heeft, zodat je hem zelf spant om het stuur heen en ook makkelijk weer eraf haalt.
Over lichtjes, ik heb deze:

Zet je makkelijk met die elastieks vast, ofwel je hangt ze ergens omheen, danwel span je ze met de elastiekjes, het is hoe je het wil. Die zijn te koop bij de Hema , volgens mij 7 euro voor een setje, batterijen incl. enzo. Het zijn wel lichtjes om gezien te worden, niet om zelf de weg te verlichten.
Voor een broek zou ik adviseren, neem of beenstukken (goedkoper) en gebruik ze in combinatie met een koersbroek, of neem een lange broek zonder zeem zodat je een koersbroek eronder draagt = lekker warm
.
Overigens zal niet iedereen dat beamen hoor, maar midwinter rond het vriespunt vind ik dat dan toch wel weer fijn en zolang het rond de 10 graden is kun je met een koersbroek+beenstukken prima af.
Editje:
Ik had dit al getypt toen GoT eruit vloog, dus het is een beetje laat nu
, meeste dingen zijn al gezegd

Je hebt bij je stuur, tussen het stuur en het frame, ringetjes zitten (waarschijnlijk
Anders moet je er eentje zoeken die een elastiek eraan heeft, zodat je hem zelf spant om het stuur heen en ook makkelijk weer eraf haalt.
Over lichtjes, ik heb deze:

Zet je makkelijk met die elastieks vast, ofwel je hangt ze ergens omheen, danwel span je ze met de elastiekjes, het is hoe je het wil. Die zijn te koop bij de Hema , volgens mij 7 euro voor een setje, batterijen incl. enzo. Het zijn wel lichtjes om gezien te worden, niet om zelf de weg te verlichten.
Voor een broek zou ik adviseren, neem of beenstukken (goedkoper) en gebruik ze in combinatie met een koersbroek, of neem een lange broek zonder zeem zodat je een koersbroek eronder draagt = lekker warm
Overigens zal niet iedereen dat beamen hoor, maar midwinter rond het vriespunt vind ik dat dan toch wel weer fijn en zolang het rond de 10 graden is kun je met een koersbroek+beenstukken prima af.
Editje:
Ik had dit al getypt toen GoT eruit vloog, dus het is een beetje laat nu
Hoezo vind je een 3/4 broek fout dan? Ik hou echt van mijn 3/4 broek met zo'n 15 graden.havana schreef op maandag 20 september 2010 @ 15:35:
[ Voor 18% gewijzigd door the_RJ op 20-09-2010 16:06 ]
Ik vind het gewoon vreselijk lelijk 
Ik heb twee setjes beenstukken, dunne en dikke en de dunne doen het prima bij 15 graden. De dikke heb ik zelfs wel eens bij vorst gebruikt.
Ik heb twee setjes beenstukken, dunne en dikke en de dunne doen het prima bij 15 graden. De dikke heb ik zelfs wel eens bij vorst gebruikt.
[ Voor 70% gewijzigd door havana op 20-09-2010 16:10 ]
Eens, al is een gevoerde lange broek nog wel een stuk warmer dan een zomerbroek met beenstukken.havana schreef op maandag 20 september 2010 @ 15:35:
Mijn ervaring is dat je een Tacx net zo goed nieuw kunt kopen. De prijzen op marktplaats liggen amper lagen dan de nieuwprijs.Mocht je een Tacx willen dan is 2de hands the way to go. Er staan er honderden op Marktplaats. Een Satori is een goed instapmodel. Idealiter koop je er inderdaad een los wiel bij, maar ook dat hoeft niet veel te kosten.
Over die lichtjes als ik savonds ga fietsen zal het op verlichte paden zijn dus het is meer om gezien te worden eventueel met zo'n geel fluor hesje (bij gebrek aan een lichtgekleurd fietsjack)
Nu blijf ik binnen omdat ik niet eens de weg op mag zonder licht.
Nu blijf ik binnen omdat ik niet eens de weg op mag zonder licht.
Burp
Anoniem: 52815
Ziet er niet verkeerd uit, gefeliciteerd met de aankoop zou ik zeggenhavana schreef op maandag 20 september 2010 @ 12:40:
Heb van de week een 2de hands Schwinn spinningbike gekocht
[afbeelding]
Ik hoop dat ik voorlopig nog buiten kan trainen, maar ik vrees dat ik 'm binnenkort wekelijks zal gebruiken. Gister nog wel een lekker rondje gemaakt (al kwam ik als een verzopen kat thuis) van 80 km.
Vreesde vooraf ook voor slecht weer op zondag, maar heb 152 km getrapt met in totaal 5 druppels. Morgen naar Drenthe fietsen en daarbij wellicht nét de 200 km aantikken. Er wordt goed weer voorspeld (20 graden, geen wind, kans op zon, heel kleine kans op neerslag) en ik ben redelijk fit, dus heb er zin in
Ik heb gisreren ook ca. 150km gefietst (van Dam tot Dam classic) en het is amper droog geweest. Ik had blijkbaar pech, en jij geluk.Anoniem: 52815 schreef op maandag 20 september 2010 @ 18:25:
[...]
Vreesde vooraf ook voor slecht weer op zondag, maar heb 152 km getrapt met in totaal 5 druppels.
Ik ben zondag ook vreselijk nat geregend.
Ik trek er nu weer even op uit voor een ritje
[edit]
En ik ben weer terug
Schitterend weer vandaag, zon met weinig wind! Heb op de terugweg zelfs zonder arm- en beenstukken gereden.
Groningen - Garnwerd - Feerwerd - Ezinge - Saksum - Houwerzijl - Zoutkamp - Wad - Noordpolderzijl - Warffum - Baflo - Winsum - Adorp en vanaf daar via Paddepoelsterbrug weer Groningen in.
Goed voor 86 km
Ik trek er nu weer even op uit voor een ritje
[edit]
En ik ben weer terug
Schitterend weer vandaag, zon met weinig wind! Heb op de terugweg zelfs zonder arm- en beenstukken gereden.
Groningen - Garnwerd - Feerwerd - Ezinge - Saksum - Houwerzijl - Zoutkamp - Wad - Noordpolderzijl - Warffum - Baflo - Winsum - Adorp en vanaf daar via Paddepoelsterbrug weer Groningen in.
Goed voor 86 km
[ Voor 65% gewijzigd door havana op 21-09-2010 16:03 ]
/me RJ ging even forummen op GoT en fiets forum en aanschouwt havana's copy & paste skills 
Gisteravond nog even zelf een rondje gemaakt, met kniebroek aan
en zodadelijk lekker richting de wedstrijdtraining van de vereniging, weer even alle energie eruit gooien, lekker weer zo te zien en windkracht 1!?
Moeten trouwens eigenlijk in het voorjaar maar eens een GoT forumrit doen.
Gisteravond nog even zelf een rondje gemaakt, met kniebroek aan
Moeten trouwens eigenlijk in het voorjaar maar eens een GoT forumrit doen.
[ Voor 10% gewijzigd door the_RJ op 21-09-2010 16:11 ]
Ja er staat echt vrijwel geen wind en dat is (zeker hier in Groningen) een unicum.
Ik heb vorige week een Tacx Satori aangeschaft voor de aankomende winter, maar het viel me op dat ik bij het klemzetten van de rol de band behoorlijk indruk (ca. 0,8-1 cm). Is dit normaal? Heb al een beetje zitten spelen met de afstelling, maar dan wordt het al helemaal niet te doen om 'm klem te zetten.
Je moet hem zo afstellen dat je band niet meer doorslipt als je snel veel kracht op de trappers zet. Dan deuk je hem wel een stukje in ja, maar hoeveel dat is dur ik zo niet te zeggen. Genoeg om je band supersnel te laten slijten iig
Hallo wielren pro's. 
Ik heb een beetje een noobistisch vraagje.. En misschien is er ook niet echt een duidelijk antwoord op te geven maar ik heb zelf niet echt veel verstand van oude wielren fietsen. Stel ik heb een oude wielrenfiets uit de 70'er jaren, hoe verhouden de maten van het balhoofd zich ten opzichte van de hedendaagse standaarden? Kan ik er 'gewoon' een nieuw crankstel op monteren? Of een nieuwe balhoofdset? Is dat mogelijk of heb ik dan specifieke onderdelen nodig uit de 70's?
Ik wilde eigenlijk een fixie bouwen, en ik vind de oude frames wel classy, mar wilde wel wat nieuwe materiaal erop zetten. Vandaar. Alvast bedankt!
Ik heb een beetje een noobistisch vraagje.. En misschien is er ook niet echt een duidelijk antwoord op te geven maar ik heb zelf niet echt veel verstand van oude wielren fietsen. Stel ik heb een oude wielrenfiets uit de 70'er jaren, hoe verhouden de maten van het balhoofd zich ten opzichte van de hedendaagse standaarden? Kan ik er 'gewoon' een nieuw crankstel op monteren? Of een nieuwe balhoofdset? Is dat mogelijk of heb ik dan specifieke onderdelen nodig uit de 70's?
Ik wilde eigenlijk een fixie bouwen, en ik vind de oude frames wel classy, mar wilde wel wat nieuwe materiaal erop zetten. Vandaar. Alvast bedankt!
Bij de praxis 2 ledjes gekocht voor 4,99. Het mooie is ik kan hem precies achter op het zadeltasje schuiven met de clip en voor kan ik hem over een kabel heen doen. Nu kan ik dus ook savonds de deur uit, hopelijk wordt het binnenkort savonds goed droog zoals vandaag.
Burp
Jij moet Jazzper even naar deze thread DMén, die vind dit soort vragen leuk. Check ook sheldon brown, daar staat ook extreem veel info.Utopist schreef op woensdag 22 september 2010 @ 21:05:
Hallo wielren pro's.
Thanks! Ik ga me eens eventjes inlezen, hopen dat ik er wijs uit kom.MrAngry schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:04:
[...]
Jij moet Jazzper even naar deze thread DMén, die vind dit soort vragen leuk. Check ook sheldon brown, daar staat ook extreem veel info.
Hebben we trouwens nog mensen hier die zaterdag het Nederlands Studenten Kampioenschap rijden?
Ikzelf start bij de amateurs A + B, niet dat ik kans maak
Ikzelf start bij de amateurs A + B, niet dat ik kans maak
[ Voor 25% gewijzigd door the_RJ op 23-09-2010 11:49 ]
Omdat het weer morgen volgens de voorspellingen weer minder wordt vandaag extra vroeg opgestaan voor een rondje voor 't werk. Een heerlijk ochtendzonnetje en bijna geen wind. 
Trainingsrondje richting Friesland weer een beetje bijgeschaafd, is nu bijna perfect. Uiteindelijk 86 km met 29 km/uur gemiddeld, niet gek want ik ben niet boven de HR145 geweest.
Trainingsrondje richting Friesland weer een beetje bijgeschaafd, is nu bijna perfect. Uiteindelijk 86 km met 29 km/uur gemiddeld, niet gek want ik ben niet boven de HR145 geweest.
Gisteren in het mooie weer toch ook maar eens een fototje gemaakt van mijn Bianchi SL3 

Ik heb de fiets nu denk ik ongeveer 22 weken in bezit. En heb nu ongeveer 2000km gereden op deze fiets. Ik heb m overgekocht van iemand voor een mooi prijsje. Ik ben erg tevreden over het frame en de wielen. De aandrijving is hier een daar een tikkeltje versleten en loopt niet zo mooi als ik gehoopt had.
Verder heb ik heel veel plezier aan de fiets en heb ik ook al enkele tour-ritten gefietst, waaronder de Vaele Ouwe en de de Henk Lubberding Klassieker.
Ik vermaak me prima met de fiets en blijf toch altijd maar in de ramen van gebouwen kijken hoe de fiets (met mij erop uiteraard) eruit ziet
En de Campagnolo Shamal Titanium wielen, wat een fijne dingen om mee te rijden en het oog krijgt hierbij ook wat het wil

Ik heb de fiets nu denk ik ongeveer 22 weken in bezit. En heb nu ongeveer 2000km gereden op deze fiets. Ik heb m overgekocht van iemand voor een mooi prijsje. Ik ben erg tevreden over het frame en de wielen. De aandrijving is hier een daar een tikkeltje versleten en loopt niet zo mooi als ik gehoopt had.
Verder heb ik heel veel plezier aan de fiets en heb ik ook al enkele tour-ritten gefietst, waaronder de Vaele Ouwe en de de Henk Lubberding Klassieker.
Ik vermaak me prima met de fiets en blijf toch altijd maar in de ramen van gebouwen kijken hoe de fiets (met mij erop uiteraard) eruit ziet
En de Campagnolo Shamal Titanium wielen, wat een fijne dingen om mee te rijden en het oog krijgt hierbij ook wat het wil
Vraagje voor de gebruikers van Mytracks: Hebben jullie ook dat hij soms halverwege stopt met het recorden van een track? Hij staat dan nog wel keurig te vertellen dat ie aan het recorden is, maar als ik thuiskom en op stop druk dan zie ik dat ie al veel eerder is gestopt ergens halverwege (SGS).
Dit topic is gesloten.