En wielrenshirt.

Ik heb zelf: overschoenen, dikke en dunnen sokken, zeemloze lange fietsbroeken met vulling (winter) en zonder vulling (lente/herfst), korte zeembroeken en zeemonderbroeken voor onder de lange fietsbroeken, zweetshirts met korte en met lange mouwen, fietshirts met korte en met lange mouwen, lichte windjacks die je makkelijk op kunt vouwen, een winterfietsjas met vulling, een fietsbril, een helm, korte en lange handschoenen en een hartslagmeter.
Als je buiten de zomer gaat fietsen ontkom je bijna niet aan veel kleding. Vooral het lichtgewicht windjack is een aanrader.
Zoiets bijvoorbeeld. Als je het warm hebt doe je 'm even in je achterzak, als je het koud hebt doe je 'm weer aan.
- Pompje? / Co2 dingetje
Ik heb zelf een gecombineerde hand-/CO2-pomp. Daarmee kan je de eerste paar bar zelf pompen, en de laatste paar bar uit het gasflesje halen. Gezien jouw gewicht zou ik sowieso voor een CO2-pomp of hand-/CO2-pomp-combinatie gaan, want jij zult met 9/10 bar rondrijden en dat krijg je met een handpomp niet voor elkaar.
- Iets waarmee je makkelijk de buitenband van je fiets loshaalt om de binnenbandjes te verwisselen mocht je lekrijden)
Dat zijn bandenlichters.

Je kunt het beste een plaksetje kopen met lijm, schuurpapier, (twee) bandenlichters en een paar plakkers. Als je dan twee keer lek rijdt in één rit kan je toch nog thuiskomen.
- eventueel verlichting (niet vast op de fiets maar een soort van klik / led lampje ofzo / hesje (in het begin zal het savonds donker zijn als ik op pad ga)
Als je in het donker gaat fietsen is een goede, felle lamp wel aan te raden. De snelheid op een racefiets ligt een stuk hoger dan normaal en als je opeens in een gat duikt of over een steen fietst ben je nog niet jarig. Een led-lampje zou ik alleen gebruiken als je over goed verlichte wegen fietst.
Over het afstellen van de plaatjes:
Je kan ze maar op 1 manier op je schoenen zetten, alleen op je pedaal kan je bepalen op hoeveel graden die dingen naar buiten/binnen moeten staan zodat je voet zo natuurlijk mogelijk op de pedalen vallen neem ik aan?
Juist andersom.

Op de pedalen kan je alleen instellen hoeveel weerstand ze bieden bij het in- en uitklikken. Voor het instellen van de positie van je voeten t.o.v. je pedalen moet je bij de plaatjes op de schoenen zijn.
Let op dat sommige plaatjes geen speling hebben. De zwarte Look Keo-plaatjes hebben bijvoorbeeld geen speling, de grijze hebben iets meer speling en de rode hebben de meeste speling. Voor beginners is het handig om zo veel mogelijk speling te hebben.
Verder kan je proberen naar 'binnen' te fietsen met je knieën als je er last van krijgt. Je probeert dan met je knieën de horizontale buis/bovenbuis proberen te raken tijdens het fietsen (niet letterlijk, maar in die richting).
Wat doen jullie trouwens al je van je fiets afstapt, het lijkt me niet goed om op die plaatjes te lopen, of valt dat wel mee? of gebruik je dan een soort van beschermkapje zoals deze:
http://bebike.exblog.jp/11946483/
Ik heb nog nooit iemand gezien met zulke kapjes.

Als je er niet hele kilometers op gaat rondlopen lijken ze mij overbodig. Slijten doen je plaatjes toch wel van het in- en uitklikken, dus eens in de zoveel tijd zal je nieuwe moeten kopen.
Laat je verder niet verleiden tot allerlei dure aankopen. Er zijn pedalen van 40,- euro en er zijn pedalen van 140,- euro, een beginner merkt het verschil niet. Idem voor carbonnen bidonhouders, dure binnenbanden, dure zadeltasjes, schoenen van 200,- euro etc. Kleding is vaak wel duur, en een goede fietsbroek (vooral: een goede zeem), is toch wel erg handig, maar ook daar heb je een heleboel marketingprietpraat waar je voor betaalt.
TheLemon schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 11:18:
Iemand hierboven waarschuwt dat je niet per ongeluk SPD moet kopen, maar ik ben het daar niet helemaal mee eens. De voordelen zijn dat je met MTB schoenen veel beter kunt lopen, omdat de plaatjes tussen het rubber profiel vallen, hierdoor kun je ook nog door grind of zand lopen zonde meteen uit te glijden.
Een ander voordeel is dat wanneer je MTB-en ineens leuk gaat vinden (zoals ik daar na een jaar achterkwam) je niet weer nieuwe schoenen hoeft te kopen.
Dat is waar, maar omgekeerd zal je ook nieuwe schoenen moeten kopen als je toch naar racepedalen wilt overstappen. Het voordeel van racepedalen is dat ze een groter oppervlak hebben, waardoor de druk beter wordt verdeeld over je voeten. Daardoor heb je (gevoelsmatig) meer controle over je fiets en heb je minder last van drukpunten/slapende voeten (hoewel dat alleen een probleem is bij (mountainbike)schoenen die niet stijf zijn).
Of het verschil significant is zou ik ook niet durven zeggen. Misschien zit het wel tussen de oren. Maar goed, raceschoenen staan sowieso beter (

), en hoe vaak loop je over zand of grind?
[
Voor 13% gewijzigd door
Anoniem: 34342 op 03-09-2010 12:09
]