FeaR schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:50:
Een set goed afstellen lijkt mij iets wat je altijd doet of wilt doen. Alleen wil dat niet altijd even goed lukken. Ik had vroeger een Magnat subwoofer die perfect kon bonken en rommelen bij de LFE-track, maar subtiel spelen en de speakers aanvullen in het laag/bereik kon dan weer niet. In zo'n situatie zou ik dan kiezen voor geen subwoofer in 2.0 stereo. Een subwoofer hoor je niet te horen, maar zodra je deze uit zet dan moet je wat missen in het totaalbeeld.
Vermogen zegt niets over of een speaker beter is. Formaat kan je wel wat uit afleiden. De Zensor 5 is geen hele grote speaker en heeft ook geen heel grote woofers. Dus minder kastruimte en de units om druk op te bouwen dan te leveren. Dat is terug te zien in het bereik van 43 Hz op -3 dB. Een subwoofer zou ik dan al vanaf een 60-70-80 Hz mee laten spelen. De speakers even op "SMALL" zetten met een crossover en je hebt het al grof getest.
haha ik ben al wat aan het klooien, maar merk nu al dat ik hier echt te weinig kennis van heb
Maar ga een poging doen om het te begrijpen FeaR, nogmaals dank.
(Het is trouwens een Pioneer SW-80-S, die 10 jaar geleden bij een 5.1 set zat, toen aangeprezen als goed spul, maar hij lijkt me eigenlijk te krachtig voor hier)
Ik heb eerst de speakers op small gezet net. Oké, prima, dan kan ik de sub mee laten spelen. Toen naar cross-over individueel en daar de Fronts op 80Hz gezet. (maar wat doe ik dan met de Center en de Surround? Want die stonden dus ook nog allemaal op 40 Hz)
Toen naar lage tonen gegaan, en daar staat subwoofermodus op LFE, en LPF voor LFE op 120Hz, maar wat doe ik hier dan mee? Wil dit zeggen dat de sub mee gaat spelen voor alle tonen onder de 120Hz op dit moment? Zo ja wat is dan aan te raden?
Ik heb nog eens gekeken, het niveau van de sub staat nu op -7 en dan 40% open op de sub zelf. Maar na een nummer van Sam Smith met nogal veel bass is dit nu met muziek wel echt too much! Oftewel, ik zou mijn sub naar 20% kunnen draaien en het niveau zo laten, of naar 20% draaien en Audyssey opnieuw uit voeren tot dat ik 'm rond een niveau van -2 tot +2 heb, klopt dit?
(er staat trouwens ook iets op de sub met Turnover 0-200Hz, geen idee wat ik ermee moet

Kan me herinneren dat ik toen gelezen heb dat dit gewoon maximaal moet staan met Audyssey omdat hij dit erna regelt. Klopt dit ook?)
Sorry voor de Spam trouwens, maar ik zou een keer de moeite kunnen nemen het goed in te stellen. En anders zet ik alles wel gewoon terug en stop ik met spammen
[
Voor 3% gewijzigd door
opa_paul op 31-01-2017 13:52
]