Het Marantz ervaringen/discussie Topic

Pagina: 1 ... 37 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:43
blueface schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:14:
[...]

Heb zo'n vermoeden dat je gelijk hebt. Ben alleen niet zo van als een apparaat aan staat de hdmi kabel om te pluggen. Hier wordt ook vaak voor gewaarschuwd, dat het slecht is voor je apparatuur en schade kan veroorzaken. Een oplossing voor een extra hdmi splitter is me te duur. Het gaat alleen om de mini nes en dat vindt ik het niet waard. Dan maar op de ouderwetse manier via de tv.
Ik heb nergens gezegd dat ik HDMI kabels wissel als apparaten aan staan, ik heb alleen gezegd dat ik de HDMI kabel gebruik van de PS4.
Ik heb momenteel gewoon geen behoefte aan een dedicated aansluiting voor de NES mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:08

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Sinds ik in m'n nieuwe woning woon al aan het kijken naar een NR1605 , 1606 of een 1607. Die laatste is nu 'gunstig' geprijsd naar 595 .. maar alsnog ongeveer 100 euro duurder dan de 1606.. vinden jullie dit gerechtvaardigd? Ik las vooral ook dat de (G)ui wat moderner was op de 1607 , hier hecht ik opzicht wel waarde aan.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 22:37
JJFS schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:43:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat ik HDMI kabels wissel als apparaten aan staan, ik heb alleen gezegd dat ik de HDMI kabel gebruik van de PS4.
Ik heb momenteel gewoon geen behoefte aan een dedicated aansluiting voor de NES mini.
Was ook niet naar jou bedoeld. Was naar lordfragger bedoeld. Die zegt als je beeld hebt op de tv, dan de hdmi kabel in de receiver pluggen. Neem aan dat ie bedoeld dat de nes mini, Marantz en de tv moeten aanstaan. Als ik ze tussendoor uitschakel werkt het sowieso niet. Ook na gebruik van de ps4 op diezelfde kabel werkt het niet bij mij. Dus misschien andere serie mini nes of Marantz. De handshake wordt bij mij niet gemaakt tussen de nes en sr7010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-09 20:36
JJFS schreef op zondag 27 november 2016 @ 12:46:
[...]

Voor meer dynamiek heb je evt. "Dynamic EQ", ik gebruik dit ook op mijn 7010 en mogelijk heb jij die optie ook erop zitten.
Krijg je meer dynamiek van deze instelling? Ik dacht dat het juist de "burenstand" was, die de dynamiek minder groot maakt. Zodat de buren bij plotselinge luide delen van de film niet wakker schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:34
Pjotr22 schreef op zondag 27 november 2016 @ 14:21:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt, heb t ook met mijn sr7005. Fear heefttbij t rechte eind qua theorie als t gaat om dB en vermogen maar dat doet niks af aan t gevoelsaspect 'iets' te missen. Je kunt eindeloos tweaken qua apparatuur en daar heel veel geld aan uitgeven. Er zijn echter andere oplosingen, waarover ze je in de hifi zaak niet graag informeren. voorbeeld:
Een maat van mij heeft mijn oude set, maar een ander huis (vorm / inrichting dus akoestiek etc). klinkt helemaal anders, veel beter zelfs.
Ik zou zeggen probeer eens andere plaatsing, of een vloerkleed of kast of gordijnen of akoestische panelen Het grote akoestiek topic

Mijn tip: ik hád marantz en klipsch. toen ik overstapte naar b&w wist ik niet wat ik hoorde... _/-\o_
Bedankt voor je antwoord....

Grappig ik heb juist deze Klipsch Reference gekozen boven de BW 8)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
Rallye schreef op zondag 27 november 2016 @ 20:09:
[...]

Krijg je meer dynamiek van deze instelling? Ik dacht dat het juist de "burenstand" was, die de dynamiek minder groot maakt. Zodat de buren bij plotselinge luide delen van de film niet wakker schrikken.
Nee, dat is Dynamic Volume, die vlakt hoog en laag af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
dreameater schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:52:
Sinds ik in m'n nieuwe woning woon al aan het kijken naar een NR1605 , 1606 of een 1607. Die laatste is nu 'gunstig' geprijsd naar 595 .. maar alsnog ongeveer 100 euro duurder dan de 1606.. vinden jullie dit gerechtvaardigd? Ik las vooral ook dat de (G)ui wat moderner was op de 1607 , hier hecht ik opzicht wel waarde aan.
Ik heb de NR1605 maar zou nu zeker een NR1606 nemen ivm HDCP 2.2. Met de NR1607 krijg je alleen dual band WiFi en een nieuwe OSD. Dat laaste gebruik ik (na het instellen wat trouwens ook makkelijker via de webinterface kan) nooit dus bedenk of je 5GHz WiFi nodig hebt. Zelf heb ik 'm via ethernet verbonden dus zou ik geen meerwaarde zien in de NR1607.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deltre
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-08 16:16
Een surround vraag.
Vandaag eindelijk mijn surround aangesloten op de Marantz sr6010.

Ik gebruik een 5.1 opstelling in bi-amp. Afgesteld met Audyssey.
Gezien mijn woonkamer en wensen heb ik mijn surround (2 meter) achter me hangen.
Dus eigenlijk zijn het mij surround speakers mijn rear-speakers.

Nu kijk ik een film maar hoor dat het geluid niet geheel klopt met wat ik zie omdat mijn speakers niet naast, maar achter me hangen.

Ik kon deze optie niet zo instellen dat ik de rear en de surround omdraai, zelfs niet als ik bi-amp uit zou schakelen. Wel als 7.1 opstelling, maar dat heb ik niet.

Is er wel een manier om dit wel te corrigeren? Rear als surround in stellen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

dreameater schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:52:
De NR1607 is zo'n €550,- op dit moment via Amazon.de, zilver op voorraad, zwart met levertijd.
Aankoopvoorwaarde = creditcard, maar geleverd door Amazon betekent gratis ontvangen en indien van toepassing, gratis weer retour. Op dit moment geldt voor ons Nederlanders nog een éénmalige extra korting van €10,- via de code "welkom". Deze heb ik vandaag nog gebruikt bij een aankoop, dus die doet het nog ;)

Inmiddels weer in prijs verhoogd.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
[b][message=49283691,noline]Nee, dat is Dynamic Volume, die vlakt hoog en laag af.
Weer wat geleerd!

[ Voor 24% gewijzigd door Rallye op 28-11-2016 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:13
oldsmelly schreef op zondag 27 november 2016 @ 20:28:
[...]

Bedankt voor je antwoord....

Grappig ik heb juist deze Klipsch Reference gekozen boven de BW 8)
ik vond Klipsch fantastisch bij films en games, miste iets bij muziek. wat gaf jou -off topic - de doorslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 21:38
oldsmelly schreef op zondag 27 november 2016 @ 09:04:
[...]

Net even gekeken en hier zien mijn Android devices en mijn iPad nog steeds de 5010 en spelen nog gewoon af.
Hmm, eens kijken of ik wat in de instellingen van Marantz kan vinden qua Spotify Connect.
Netwerk is onveranderd verder.

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Pjotr22 schreef op maandag 28 november 2016 @ 07:59:
[...]

ik vond Klipsch fantastisch bij films en games, miste iets bij muziek. wat gaf jou -off topic - de doorslag?
Ik heb aardig wat speakers geluisterd zoals een aantal BW en Audio Monitor en deze RF63 waren voor mij het meest allround alhoewel ze door de hoorn ietwat in het hoog zitten.
Ik denk dat het bij mij 60% film en 35% muziek en 5% gamen.
Qua muziek luister ik veel verschillende soorten muziek al heeft het heavier werk wel de boventoon bands als Dream Theater, metallica en Volbeat maar zeker ook David Bowie etc

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
VincentG schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:19:
[...]

Hmm, eens kijken of ik wat in de instellingen van Marantz kan vinden qua Spotify Connect.
Netwerk is onveranderd verder.
Soms helpt het om even de IP instellingen aan te passen in de Marantz naar iets anders om het daarna weer te veranderen in hoe het zou moeten. Ik heb ook wel eens dat ineens Spotify Connect niet meer werkt, zonder dat daarvoor in mijn eigen netwerk een reden is. Volgens mij is het gewoon buggy software in de Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 17:12
Heren, ik zit nog met een oudje (sr5004) en ik krijg met geen mogelijkheid mijn sub aan de gang.
De sub is aangesloten op de sw uitgang van de marantz en op de line level input left op de sub.
De sub is een ms-8 van mission.
De crossover op de sub staat helemaal open, op de receiver op 80Hz en verder heb ik bass mix op both, main+sub aan en de front op large.
Als ik de sub aan zet hoor ik het relais schakelen, maar er komt gewoon geen signaal binnen lijkt het.
Zie ik iets over het hoofd of is er iets gewoon kaduuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22
Waarmee test je? Als je een film of serie met x.1-track hebt zou het LFE-kanaal sowieso moeten werken.

Speakers op "LARGE" en een crossover is wat apart. Crossover krijg je bij speakers op "SMALL". Met speakers op LARGE wordt er geen crossover toegepast en gaan alle tonen naar de speakers. Of doel je op de crossover van de subwoofer?

Met muziek (2.0) en speakers op LARGE ga ke geen tonen uit de subwoofer krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 10-12-2016 23:19 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 17:12
Ik test met stereo bron, maar ook met x.1.
Maar de sub zou toch altijd mee moeten doen als je both en main+sub instelt?
Ik zal wel nog even de front speakers op small zetten om te kijken of het uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:20

Cliffie

Trompetslet

Al sinds jaren in het bezit van een SR7400 + DV6500, maar ik wil graag een keer iets nieuws. Voor de AV-receiver ben ik aan het kijken naar een NR1506/1606/1607. Daar kom ik nog wel uit. Alleen voor de af en toe draaien van een cd of dvd heeft Marantz gewoon geen normale goedkope oplossing meer. Nu kan ik mijn DV6500 houden, die is namelijk prima, alleen heeft die nog de oude zilveren kleur. Alles is nu goud/zilver dus dat matcht totaal niet... :/ Iemand ruilen? ;)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Your Grandma schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 23:43:
Ik test met stereo bron, maar ook met x.1.
Maar de sub zou toch altijd mee moeten doen als je both en main+sub instelt?
Ik zal wel nog even de front speakers op small zetten om te kijken of het uitmaakt.
Niet als je speakers op "large" staan in de receiver, wat fear zegt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Nu sinds een paar maanden de tevreden eigenaar van een sr7010, maar de netwerk features breek ik toch wel mijn hoofd over!

De versterker was tot op vandaag via de WiFi aangesloten op het netwerk.Ik luister regelmatig muziek vanaf mijn Synology Nas (over het netwerk dus) op de versterker. Tijdens het luisteren gebeurt het regelmatig dat de muziek stottert. Uit voorzorg heb ik nu mijn versterker maar via een switch bekabeld in mijn netwerk gehangen. Tijdens de eerste testjes gebeurt het nog steeds dat er een stotter of hickup optreed tijdens het beluisteren van muziek die op de Nas staat.

Heeft iemand enig idee hoe dat dit opgelost kan worden?

Terinfo: Het netwerkje hier is bekabeld met Cat5e kabels en een Gigabit router / switch!

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 19-09 08:56
wordt er een protocol gebruikt? DLNA ofzo, of worden de mp3's/wav's of wat het ook is rechtstreeks door de Marantz verwerkt? Anders zou ik eens kijken of het te maken heeft met buffering instellingen of wellicht stukje firewalling?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

loewie1984 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:23:
wordt er een protocol gebruikt? DLNA ofzo, of worden de mp3's/wav's of wat het ook is rechtstreeks door de Marantz verwerkt? Anders zou ik eens kijken of het te maken heeft met buffering instellingen of wellicht stukje firewalling?
uhhhh ik open op mijn ipad de DS Audio app van Synology selecteer een cd om af te spelen en ik heb geluid! Zou ik dit aan de Marantz zijde of de Synology zijde moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jokapo schreef op woensdag 14 december 2016 @ 15:14:
[...]
uhhhh ik open op mijn ipad de DS Audio app van Synology selecteer een cd om af te spelen en ik heb geluid! Zou ik dit aan de Marantz zijde of de Synology zijde moeten zien?
Heb je ook een niet Apple apparaat waarbij je de DSAudio app zou kunnen gebruiken? Ik heb dezelfde app net met een niet Apple product gebruikt op een NR1606 en daarbij gaat afspelen zonder onderbreking in het geluid. Heb het ruim een uur getest. Of is dit niet lang genoeg geweest misschien?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

loewie1984 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:23:
Zo eindelijk even tijd gehad om te kijken er word idd gebruik gemaakt van DLNA. De Muziekbestanden worden door de synology verwerkt voor het naar de Marantz verzonden word.

• Pjotr22
probeer eens de mediaplayer van marantz zellf (op mijn sr7005 'net/usb') . Doet t meestal feilloos. UX is wat ouderwets maar verder doet ie t prima, de syno hoeft dan alleen maar verbonden te zijn.

Verder is het natuurlijk not done om uberhaupt mp3's af te spelen, dat doe je maar op Sonos of zo ;)

Muziek afspelen via wifi zou ik beperken tot interet radio. Flac's hebben een te hoge resolutie, wifi heeft altijd we te maken met wat interferentie waardoor de voor Flac benodigde bandbreedte niet wordt behaald

• johnbeton80
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-09 20:10
Ik heb een Marantz SR6009 versterker. Aan de achterzijde heb ik een DC OUT aansluiting (aansluiting nummer 2 op bijgevoegde link: http://manuals.marantz.com/SR6009/EU/NL/DNTXSYultsfrsy.php). Deze stuurt een elektrisch signaal uit van maximaal 12 V DC /150 mA.

Nu vroeg ik me af of deze compatibel zou zijn met de "SYSTEM CONNECTOR" input op de Yamaha YST FSW 050 subwoofer. Zie pagina 4 op de handleiding http://download.yamaha.co...yamaha.com&asset_id=31299 ). Ik zou deze subwoofer willen kopen.

Op amazon.de las ik vele mensen klagen dat ze dit niet konden gebruiken omdat dit alleen voor Yamaha versterkers zou werken. Nu vroeg ik me af of dit ook zou werken met de DC OUT op de Marantz.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Me dunkt dat dit wel zou moeten lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 22:34
Ik heb momenteel een Sony STR-DE475 receiver die ondertussen al bijna 17 jaar oud is... Met HDMI hoef je niet bij hem aan te komen, dus het enige wat hij doet is audio verwerken.

Nu zit ik al langere tijd te kijken naar een vervanger hiervoor, maar het had nog geen prioriteit. De laatste tijd hoor ik echter zo nu en dan een tik uit de Sony komen, dus ga ik me alvast wat inlezen en besluiten wat de opvolger wordt.
Mooi geluid vind ik belangrijk, maar ik ben geen audiofiel. Ik zit zelf aan de Marantz NR1607 te denken als vervanger. Dit met name vanwege de hoogte ervan. De plek in mijn audiomeubel waar hij dan zou moeten komen is 17cm hoog, dus daar zou hij mooi passen met een kleine ruimte erboven nog (de Sony past er nu net in, drukt de plank erboven iets omhoog).

Nu heeft deze receiver ook bluetooth, maar als ik het goed begrijp is dat enkel maar om naar de receiver toe te kunnen streamen? Ik heb een Bose bluetooth headset en zou die er op zich ook graag op aan kunnen sluiten. Mocht dat niet kunnen dus, heeft iemand hier tips of ervaringen met bluetooth transmitters die goed en geschikt zouden zijn? Bij voorkeur dan een transmitter die door de versterker gevoed kan worden zodat ik hem niet apart aan hoef te zetten.

Mijn boxen zitten op mijn huidige versterker met een kale draad aangestoken (middels zo'n clipje, geen idee hoe het heet ;)). Kan dat nog steeds met deze Marantz? Of moet ik er dan een banaanstekker oid op maken eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
L201 schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 14:59:
(de Sony past er nu net in, drukt de plank erboven iets omhoog).
Dus er is helemaal geen ruimte boven de receiver? Waar denk je dat die gaten in de bovenzijde van het apparaat voor zijn :? Dan is het inderdaad een wijze keuze om voor een slimline-model te gaan. Heb je helaas niet veel keuze in. Naast de genoemde Marantz heb je nog Pioneer met de VSX-S reeks, Onkyo TX-L50 en Yamaha met de RX-S601.
Bij voorkeur dan een transmitter die door de versterker gevoed kan worden zodat ik hem niet apart aan hoef te zetten.
Let bij transmitters op dat de receiver wel een uitgang moet hebben om deze signalen uit te sturen. Liefst via de Front Left en Right Pre-Out. Zone 2 wil ook vaak een Pre-Out zijn maar op de lagere series receivers helaas gelimteerd tot slechts analoge inputkanalen.
Mijn boxen zitten op mijn huidige versterker met een kale draad aangestoken (middels zo'n clipje, geen idee hoe het heet ;)). Kan dat nog steeds met deze Marantz? Of moet ik er dan een banaanstekker oid op maken eerst?
De terminals kan je losdraaien, draad er tussen en weer vast draaien. Banaanstekkers zijn zeker niet per se nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-09 22:34
FeaR schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 17:03:
Dus er is helemaal geen ruimte boven de receiver? Waar denk je dat die gaten in de bovenzijde van het apparaat voor zijn :?
Ik kan zelf ook nadenken... er zit een dwarslat onder die plank welke omhoog gedrukt wordt, zodoende hij heeft ongeveer een cm ruimte boven zich. Staat al 13 jaar in dat kastje, in het begin vaak gevoeld of hij niet te warm werd, maar aangezien het prima ging zo gelaten.
Let bij transmitters op dat de receiver wel een uitgang moet hebben om deze signalen uit te sturen. Liefst via de Front Left en Right Pre-Out. Zone 2 wil ook vaak een Pre-Out zijn maar op de lagere series receivers helaas gelimteerd tot slechts analoge inputkanalen.
Ik neem aan dat genoemde Marantz bij een van de vele (analoge) output kanalen dan wel de mogelijkheid heeft om een dergelijke transmitter eraan te hangen?
De terminals kan je losdraaien, draad er tussen en weer vast draaien. Banaanstekkers zijn zeker niet per se nodig.
Ok, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Je hebt ook transmitters die stroom krijgen via USB: https://hificorner.nl/acc...0Ibzd_PUc-q-aIaAvEB8P8HAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Omdat ik toch niet helemaal tevreden was met het geluid uit mijn nieuwe SR5010 samen met mijn nieuwe Klipsch RF63 Reference (zie paar pagina's terug) heb ik mijn good old SR7002 er aan gehangen..

En nu weet ik wel weer waarom die SR7002 eens zo duur was als deze 5010....

Het hele geluidsbeeld komt nu echt los, Bowie staat recht voor me snufferd en de bas weer aangenaam aanwezig zonder te overdrijven.

Tja wat te doen....

Twijfel nu toch om er een stereo eindtrap aan de sr5010 te hangen. Ik wil eigenlijk niet de sr7002 terug zetten ivm het schakelen van 4K beelden uit mijn Shield. Dat zou dan weer 1080P worden max.

Lastige keuzes maar op het gebied van geluid is de, uit 2008 stammende SR7002, een stuk beter !! _/-\o_

Edit : De Sr7002 terug zetten is geen optie, ik krijg met geen mogelijkheid de HDMI werkend van mijn Shield geen beeld en geen geluid en uit de Ziggo horizon wel beeld maar geen geluid (uit de DVD Speler beeld en geluid). Lijkt erop dat deze apparaten te nieuw zijn voor deze sr7002 ?

[ Voor 16% gewijzigd door oldsmelly op 28-12-2016 09:16 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
oldsmelly schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 13:26:
Omdat ik toch niet helemaal tevreden was met het geluid uit mijn nieuwe SR5010 samen met mijn nieuwe Klipsch RF63 Reference (zie paar pagina's terug) heb ik mijn good old SR7002 er aan gehangen..

En nu weet ik wel weer waarom die SR7002 eens zo duur was als deze 5010....

Het hele geluidsbeeld komt nu echt los, Bowie staat recht voor me snufferd en de bas weer aangenaam aanwezig zonder te overdrijven.

Tja wat te doen....

Twijfel nu toch om er een stereo eindtrap aan de sr5010 te hangen. Ik wil eigenlijk niet de sr7002 terug zetten ivm het schakelen van 4K beelden uit mijn Shield. Dat zou dan weer 1080P worden max.

Lastige keuzes maar op het gebied van geluid is de, uit 2008 stammende SR7002, een stuk beter !! _/-\o_

Edit : De Sr7002 terug zetten is geen optie, ik krijg met geen mogelijkheid de HDMI werkend van mijn Shield geen beeld en geen geluid en uit de Ziggo horizon wel beeld maar geen geluid (uit de DVD Speler beeld en geluid). Lijkt erop dat deze apparaten te nieuw zijn voor deze sr7002 ?
Als je zowel de SR5010 wilt gebruiken als de SR7002 dan al je HDMI apparaten aan je SR5010 hangen, en de audio out van de SR5010 aan één van de ingangen van je SR7002 knopen.

Overigens vind ik het toch vreemd dat je SR7002 zoveel beter zou klinken dan je SR5010. Er zou niet zoveel verschil in mogen zitten. Je weet heel zeker dat je op de SR7002 geen instellingen hebt aangepast? Grootte van je speakers, EQ instellingen, enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik heb sinds kort een Sony Xperia E5 en ik heb een Marantz NR1604. Heb ik een chromecast nodig voor audio via de Marantz, of kan het ook via de ingebouwde DLNA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
mcetweaker schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:52:
ik heb sinds kort een Sony Xperia E5 en ik heb een Marantz NR1604. Heb ik een chromecast nodig voor audio via de Marantz, of kan het ook via de ingebouwde DLNA ?
Als ik de specs lees niet. Je kunt gewoon spotify gebruiken of via DLNA streamen, zowel bedraad als wifi.

Ik zie geen bluetooth, dus versturen via APTX zal niet gaan, maar wellicht kloppen de specs niet op:

http://www.homecinemacent...arantz-nr1604-zilver.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
mcetweaker schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:52:
Het kan wel via de ingebouwde DLNA van de Marantz, maar betekend wel dat je telefoon dan moet acteren als DLNA server. Daar zijn opzich voldoende apps voor te vinden (BubbleUPnP is een aanrader). Het nadeel van deze setup is wel dat je alle bediening dan moet overlaten aan de client, de Marantz dus. Je telefoon serveert alleen, bedienen wil dan niet.

Een Chromecast is opzich een mooie oplossing, maar alleen als je zeker weet dat de app waarmee je audio afspeelt de Chromecast ook ondersteund. Spotify werkt bijvoorbeeld fantastisch met een Chromecast. Als dat niet het geval is moet je aan de slag met de apps LocalCast, Allcast of opnieuw BubbleUpnP. Voordeel is in elk geval dan wel dat je met je telefoon de controle in handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
dank u, denk dat ik inderdaad maar eens een chromecast audio ga proberen. Is inderdaad vooral voor Spotify en helaas ondersteunt de 1604 geen Spotify connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

mcetweaker schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:46:
dank u, denk dat ik inderdaad maar eens een chromecast audio ga proberen. Is inderdaad vooral voor Spotify en helaas ondersteunt de 1604 geen Spotify connect.
Chromecast is echt je vriend! Dat werkt geweldig icm Marantz SR6008 hier (die wel spotify connect heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
mcetweaker schreef op maandag 2 januari 2017 @ 13:46:
Je kan een Chromecast Audio halen, maar waarom geen gewone? Dan heb je namelijk ook nog het voordeel dat je beeld kan streamen en het prijsverschil is er niet. Bovendien maak je in dat geval gebruik van de DAC van je Marantz en doen zaken als CEC het ook gewoon (HDMI immers!).

Chromecast Audio is specifiek bedoeld voor apparaten zonder HDMI.

[ Voor 6% gewijzigd door rodie83 op 02-01-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
rodie83 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 14:10:
[...]

Je kan een Chromecast Audio halen, maar waarom geen gewone? Dan heb je namelijk ook nog het voordeel dat je beeld kan streamen en het prijsverschil is er niet. Bovendien maak je in dat geval gebruik van de DAC van je Marantz en doen zaken als CEC het ook gewoon (HDMI immers!).

Chromecast Audio is specifiek bedoeld voor apparaten zonder HDMI.
maar werkt video ook via de Marantz ? Dacht ergens gelezen te hebben dat deze direct op de televisie aangesloten moest worden. In dat geval ga ik liever voor de audio versie want ik wil m'n tv niet aanzetten voor Spotify casting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordfragger
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-09 23:13
mcetweaker schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:30:
[...]

maar werkt video ook via de Marantz ? Dacht ergens gelezen te hebben dat deze direct op de televisie aangesloten moest worden. In dat geval ga ik liever voor de audio versie want ik wil m'n tv niet aanzetten voor Spotify casting.
Met mijn SR5008 in elk geval wel.

Zelfs als video niet zou werken heb je eigenlijk geen nadeel aan de gewone CC, behalve als je hem nog zou willen aansluiten op een versterker zonder HDMI natuurlijk. De geluidskwaliteit is dezelfde als wanneer je de CC audio optisch zou aansluiten, dus dat is ook geen voordeel van de audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 21-09 13:14
Ik ben toevallig zelf bezig met kijken hoe en wat. Ik heb mijn vorige tablet verkocht, en ik betaal niet voor Spotify want zóveel gebruik ik dat niet, maar aan de andere kant vind ik het, gewoon omdat het kan, wel leuk als ik een stukje muziek op mn SR7009 kan horen via Spotify.

Dat kan ook gewoon, want als ik Spotify op de telefoon heb zit ik vast aan die shuffle functie, maar op een tablet niet. Dan knoop ik die met bluetooth aan de versterker en dan werkt dat meer dan prima. Alleen ja, ik heb geen tablet meer, dus die moet ik vanavond even eentje scoren :)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
rodie83 schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:20:
[...]

Als je zowel de SR5010 wilt gebruiken als de SR7002 dan al je HDMI apparaten aan je SR5010 hangen, en de audio out van de SR5010 aan één van de ingangen van je SR7002 knopen.

Overigens vind ik het toch vreemd dat je SR7002 zoveel beter zou klinken dan je SR5010. Er zou niet zoveel verschil in mogen zitten. Je weet heel zeker dat je op de SR7002 geen instellingen hebt aangepast? Grootte van je speakers, EQ instellingen, enz?
Het verschil is niet zo groot dat je van je stoel valt maar voor mij toch subtiel hoorbaar.
En beide versterkers staan vastgeroest op "Direct" >:)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:58
Even een vraag:

Ik heb zonet 2e hands een Marantz sr 5003 en KEF 2005.3 surround set aangeschaft voor bij de pc (gebruik 55-60% voor gaming, 30-40% voor muziek en 5'ish% voor series en films).

Nu ga ik deze (voorlopig) analoog aansluiten. De vraag is eigenlijk of ik deze misschien beter digitaal aansluit ivm audessy of mogelijk nog andere redenen??

Moederbord: Asus z170 pro gaming
Geluidskaart: ASUS Xonar D2/PM

Moet er wel bij vertellen dat mijn rear speakers momenteel een 2.1 set (2 yamaha boekenplank luidsprekers met yamaha stereo versterker icm 8 inch Klipsch sub) is waar mijn DJ setup ook op is aangesloten (oude hobby waar af en toe nog mee wordt gespeeld). En dat blijft in 1ste instantie ook zo.

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

TiezZ_BE schreef op maandag 2 januari 2017 @ 22:07:
Even een vraag:

Ik heb zonet 2e hands een Marantz sr 5003 en KEF 2005.3 surround set aangeschaft voor bij de pc (gebruik 55-60% voor gaming, 30-40% voor muziek en 5'ish% voor series en films).

Nu ga ik deze (voorlopig) analoog aansluiten. De vraag is eigenlijk of ik deze misschien beter digitaal aansluit ivm audessy of mogelijk nog andere redenen??

Moederbord: Asus z170 pro gaming
Geluidskaart: ASUS Xonar D2/PM

Moet er wel bij vertellen dat mijn rear speakers momenteel een 2.1 set (2 yamaha boekenplank luidsprekers met yamaha stereo versterker icm 8 inch Klipsch sub) is waar mijn DJ setup ook op is aangesloten (oude hobby waar af en toe nog mee wordt gespeeld). En dat blijft in 1ste instantie ook zo.
Digitaal aansluiten. Je computer heeft geen betere DACs dan de Marantz, dus lekker digitaal aansluiten via S/PDIF.
Ook kun je twijfelen aan de kwaliteit van de bekabeling tussen PC en Marantz. Met een digitale verbinding heb je dat probleem niet en heb je in feite minder kans op kwaliteitsverlies.

Ik zie vooral niet in waarom je er voor zou kiezen het analoog aan te sluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:58
Hann1BaL schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:25:
[...]

Digitaal aansluiten. Je computer heeft geen betere DACs dan de Marantz, dus lekker digitaal aansluiten via S/PDIF.
Ook kun je twijfelen aan de kwaliteit van de bekabeling tussen PC en Marantz. Met een digitale verbinding heb je dat probleem niet en heb je in feite minder kans op kwaliteitsverlies.

Ik zie vooral niet in waarom je er voor zou kiezen het analoog aan te sluiten :)
Heb het zo aangesloten om gemakkelijk naar mijn rear speakers te kunnen schakelen om muziek over de 2.1 setup te spelen.

Dat de DACs vd Xonar zeker niet beter zullen zijn was ik me van bewust. Of er een hoorbaar verschil is moet ik nog zien. Maar 5.1/surround pcm doorsturen over SPDIF gaat toch niet, er treed toch altijd compressie op als je surround over SPDIF stuurt als ik het me goed herinner?

Zou eens vergelijkingstest moeten doen...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

TiezZ_BE schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 16:56:
[...]

Heb het zo aangesloten om gemakkelijk naar mijn rear speakers te kunnen schakelen om muziek over de 2.1 setup te spelen.

Dat de DACs vd Xonar zeker niet beter zullen zijn was ik me van bewust. Of er een hoorbaar verschil is moet ik nog zien. Maar 5.1/surround pcm doorsturen over SPDIF gaat toch niet, er treed toch altijd compressie op als je surround over SPDIF stuurt als ik het me goed herinner?

Zou eens vergelijkingstest moeten doen...
Alle standaard DD / AC3 / DTS soundtracks (surround, 5.1) gaan zonder compressie naar de receiver toe. je kunt geen 7.1 en DTS-HD sturen over S/PDIF, maar de vraag is even hoe relevant dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 19:30

blaatschaaap

schaap

Na een luistersessie heb ik besloten om een marantz te kopen (in combinatie met paradigm monitor 11). Nu moet ik kiezen tussen de SR5011 en de SR6011.

Bij de specificaties staat onder HDMI "videoprocessing and -scaling". (1080p, 4K 30/25/24Hz voor de SR5011. 1080p, 4K 60/50Hz voor de SR6011) Wat wordt hier precies mee bedoeld? Hoger is beter neem ik aan?

*edit

Ondertussen ben ik erachter wat ze hiermee bedoelen :) Voor de geïnteresseerde: Dit gaat over het upscalen van bijvoorbeeld 720p materiaal naar 1080p/4k en dat kan dan op 30/25/24hz of 60/50hz. Deze functie is eventueel uit te schakelen (wat ik zelf ook ga doen, de content die ik door de receiver stuur is al 1080p).

[ Voor 31% gewijzigd door blaatschaaap op 06-01-2017 16:38 ]

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Je zou je kunnen laten verrassen door de kwaliteit van de upscaling van de Marantz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap

blaatschaaap

schaap

Rallye schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:50:
Je zou je kunnen laten verrassen door de kwaliteit van de upscaling van de Marantz?
Als het signaal al 1080p is en door moet maar een 1080p tv, dan valt er weinig te upscalen lijkt me? :)

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Je zegt "1080p/4k". 1080p is HD, 4k is ultra HD. Voor 4k moet je dan toch upscalen als je een 1080 (p of i) bron hebt? Dat kan evt. via de Marantz, of je laat het je TV doen. Je kunt dan kijken wat in jouw beleving het beste beeld geeft.

[ Voor 54% gewijzigd door Rallye op 07-01-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:49
"wat ik zelf ook ga doen, de content die ik door de receiver stuur is al 1080p".

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Misschien lees ik het bericht van @blaatschaaap verkeerd. Ik lees dat de upscale-mogelijkheid van de Marantz, niet alleen van 720p (want zo'n bron heeft hij niet) maar ook evt. van 1080p naar 4k, gaat uitschakelen. Dan neemt de TV het upscalen dus voor zijn rekening. Wat ik probeer aan te geven is dat de Marantz daar misschien beter in is, en dat je de upscale-functie van de Marantz ook eens aan kunt laten staan en kijken of dat een beter beeld oplevert.

[ Voor 7% gewijzigd door Rallye op 07-01-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Rallye schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 13:07:
Misschien lees ik het bericht van @blaatschaaap verkeerd. Ik lees dat de upscale-mogelijkheid van de Marantz, niet alleen van 720p (want zo'n bron heeft hij niet) maar ook evt. van 1080p naar 4k, gaat uitschakelen. Dan neemt de TV het upscalen dus voor zijn rekening. Wat ik probeer aan te geven is dat de Marantz daar misschien beter in is, en dat je de upscale-functie van de Marantz ook eens aan kunt laten staan en kijken of dat een beter beeld oplevert.
...maar zijn TV kan maximaal 1080p aan. Hij haalde de theoretische mogelijkheden van de receiver aan maar kan ze praktisch niet allemaal toepassen bij gebrek aan een 4k TV. Wat Brad Pitt ook al duidelijk probeert te maken.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wayneheadx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-12-2024
Mijn Marantz receiver gaat niet meer aan :(
Als ik er stroom op zet dan begint hij zachtjes te tikken, wordt steeds wat harder. En blifjt dan vervolgends met dezelfde regelmaat tikken... Schakelt dus niet in.

Weet iemand een plek waar in m'n receiver kan laten nakijken en eventueel repareren?
Ik gok dat het een inschakelbeveiliging is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Wayneheadx schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 15:29:
Mijn Marantz receiver gaat niet meer aan :(
Als ik er stroom op zet dan begint hij zachtjes te tikken, wordt steeds wat harder. En blifjt dan vervolgends met dezelfde regelmaat tikken... Schakelt dus niet in.

Weet iemand een plek waar in m'n receiver kan laten nakijken en eventueel repareren?
Ik gok dat het een inschakelbeveiliging is ofzo?
Post afgesplitst vanaf Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49.
Audio Service te Elst is de officiële reparateur van onder andere Marantz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
[b]hardware-lover schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:57:
...maar zijn TV kan maximaal 1080p aan.
OK, dat had ik niet uit de post gehaald. Die spreekt alleen over het bronmateriaal. In zijn tweede post geeft hij het dan weer wel aan, dat had ik over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap

blaatschaaap

schaap

Rallye schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 16:37:
[...]

OK, dat had ik niet uit de post gehaald. Die spreekt alleen over het bronmateriaal. In zijn tweede post geeft hij het dan weer wel aan, dat had ik over het hoofd gezien.
Misschien had ik in mijn eerste post wat duidelijker moeten zijn. Maar dat was inderdaad wat ik bedoel :)

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Ik heb sinds ik een ps4 pro heb problemen met de passtrough van inputsignalen naar de tv. Dacht eerst dat dit aan mijn tv lag (SonyX8505C) maar nu overgestapt op een LGB6 en heb daar dezelfde problemen mee.

Komt er op neer dat de tv aangeeft dat er geen signaal is als ik naar de input vanuit de Marantz klik. Ik moet meermalen van input wisselen op de Marantz voor er beeld doorkomt. Deze problemen zijn begonnen op de Sony toen ik de HDMI omzette naar de variant die geschikt is voor 4k, HDR en 10bit beelden. Ditzelfde moest gebeuren op de LG (iets van HDMI Deep Colour). Ging er dus vanuit dat dit aan de TV lag omdat het voor ik de HDMI variant aanpaste niet het geval was maar nu het bij 2 tv’s gebeurt lijkt het me aan de Marantz te liggen.

Edit: bij de Sony kreeg ik simpelweg 'no signal' en vervolgens sneeuw, bij de LG krijg ik of 'no signal' of het Maranz menu te zien.

Betreft overigens een SR7010 en het gebeurt ook bij niet 4k inputs (Dune met hdmi 1.4). Als het eenmaal werkt ook geen problemen meer, tv geeft dan ook aan dat er een 4k HDR signaal doorkomt, hieruit concludeer ik dat het niet aan de kabel ligt. ARC en HDMI-CEC staan ook aan en werken zonder problemen overigens. Meest recente firmware is geinstalleerd.

Ben benieuwd of dit wellicht aan de instellingen ligt of dat er meer mensen zijn met dezelfde problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Malt007 op 09-01-2017 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:08
Ik heb al drie jaar een NR1403 en ben voornemens deze te gaan upgraden met een Nr1506. Naast de verschillende mogelijkheden voor spotify etc kan deze ook 4K aan. Is het qua AV receiver een waardige upgrade naast de verbindings mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
Ik krijg vandaag een fw update voor mn sr6009, maar geeeeen idee wat is gefixed of veranderd. Iemand een idee? Kan het op de site van marantz niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Ik heb hem ook net binnengehaald voor mijn NR1605. Zoals altijd is de firmware versie in de interface (OSD/web) leeg. Als je het serienummer weet kan je hier misschien meer info opvragen: http://firmware.marantz.eu/index.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:39:
Ik heb hem ook net binnengehaald voor mijn NR1605. Zoals altijd is de firmware versie in de interface (OSD/web) leeg. Als je het serienummer weet kan je hier misschien meer info opvragen: http://firmware.marantz.eu/index.php
Dat heb ik gedaan, maar je krijgt uiteindelijk niks anders dan een tekstbestandje met releasenotes waarin de laatste update van ergens in 2015 is :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
mcetweaker schreef op maandag 2 januari 2017 @ 15:30:
[...]

Om de vraag niet onbeantwoord te laten: een Chromecast heeft stroom nodig. Als je hem op de TV aansluit zal hij de stroom van de USB-poort krijgen. Voordeel: als de TV uit is is de Chromecast ook uit (geen extra stroomverbruik). Nadeel: de Chromecast heeft enige tijd nodig om op te starten, dus je moet nadat je je TV hebt aangezet even wachten voordat je kunt casten.

Bij elke Chromecast zit echter ook een adapter, waarmee je hem bij afwezigheid van een USB-poort (of de keuze voor "allways on") van stroom kunt voorzien.

Ik heb beide methodes geprobeerd: met adapter op de sr6006 (waar de USB aan de voorkant zit, dus daar stroom vandaan halen is lelijk) en nu zit hij weer in de TV met stroom van de USB. Voordeel van deze set up is ook dat de versterker niet per sé aan hoeft als mijn kinderen Youtube willen casten.

Kortom: het is dus niet zo dat de Chromecast per sé altijd op je TV moet worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Na de firmwareupdate van donderdag gaat de "Informatieweegave" van mijn NR1605 als ik van kanaal wissel niet meer vanzelf weg. Voor de update verdween deze info na een aantal seconden, nu blijft hij staat tot ik 2x of de Info knop druk. Ik heb "Informatieweegave" nu dus maar uitgesteld in de instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 15-01-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 17:34
rodie83 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:11:
Ik krijg vandaag een fw update voor mn sr6009, maar geeeeen idee wat is gefixed of veranderd. Iemand een idee? Kan het op de site van marantz niet vinden...
ik zie dat op mijn NR1605 streamen over airplay van nummers goed werkt en niet meer crasht bij bestanden met bepaalde cover images. Het lijkt ook wel soepeler te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 21-09 13:14
RichieB schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:37:
Na de firmwareupdate van donderdag gaat de "Informatieweegave" van mijn NR1605 als ik van kanaal wissel niet meer vanzelf weg. Voor de update verdween deze info na een aantal seconden, nu blijft hij staat tot ik 2x of de Info knop druk. Ik heb "Informatieweegave" nu dus maar uitgesteld in de instellingen.
Hey! Toevallig, Ik heb een SR7009 en mij viel hetzelfde al een paar keer op, maar het is onregelmatig. Soms gaat het wel weg zoals het hoort, maar vaak blijft het ook staan en dan moet ik inderdaad ook even een knopje indrukken om dat weg te krijgen.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Weet iemand of je in kan stellen dat de Marantz niet automatisch aan gaat wanneer je de tv aanzet (aangesloten via HDMI ARC)

Waar ik me aan irriteer is dat de versterker nu ook direct aan gaat als ik de tv aanzet en gewoon alleen wat tv wil kijken op tv speaker. Ik kijk maar drie films op DTS per week dus dan moet het werken, anders niet.
Nu kan ik bedenken dat ik dat in tv CEC uit moet zetten?! Dan zou het niet meer werken toch? En dan weer aanzetten als ik een film wil zien.

En passthrough; is dit alleen in de stellen via HDMI bediening en voeding uit/alles/geslecteerd of kan je dit ook nog apart instellen?

Set; Marantz 5007 en LG 55b6v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenVerweij
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:11
opa_paul schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:56:
Weet iemand of je in kan stellen dat de Marantz niet automatisch aan gaat wanneer je de tv aanzet (aangesloten via HDMI ARC)

Waar ik me aan irriteer is dat de versterker nu ook direct aan gaat als ik de tv aanzet en gewoon alleen wat tv wil kijken op tv speaker. Ik kijk maar drie films op DTS per week dus dan moet het werken, anders niet.
Nu kan ik bedenken dat ik dat in tv CEC uit moet zetten?! Dan zou het niet meer werken toch? En dan weer aanzetten als ik een film wil zien.

En passthrough; is dit alleen in de stellen via HDMI bediening en voeding uit/alles/geslecteerd of kan je dit ook nog apart instellen?

Set; Marantz 5007 en LG 55b6v
Op de Marantz kun je via Setup -> Video -> HDMI Setup aangeven hoe hij met passthrough en CEC moet omgaan.

[ Voor 0% gewijzigd door RubenVerweij op 18-01-2017 16:02 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
RubenVerweij schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 16:01:
[...]

Op de Marantz kun je via Setup -> Video -> HDMI Setup aangeven hoe hij met passthrough en CEC moet omgaan.
Hen ik gedaan. Maar heb alleen mogelijkheid om te selecteren welke stand-by bron ik kan kiezen. (Wat ik dus niet weet) en wat hij doet met voeding uit.
Maar als ik kies dat hij geen actie doet op stand-by zetten van de tv dan gaat de Marantz nog wel steeds aan als ik de tv aan zet. En als ik op de tv HDMI 2 selecteer gaat de ps4 aan?! (Om in menu Marantz te komen)
Dit is toch allemaal vrij omslachtig niet?
Of heeft dit toch te maken met dat ik de CBL/SAT niet aangesloten heb op de Marantz? Die zit nog in HDMI 1 op de tv

edit: geprobeerd op tv CEC uit te zetten in geluidinstellingen. Dan stopt mijn probleem. Dat zou ik dus uit kunnen laten staan en weer aan kunnen zetten als ik een film kijk, toch?
Anders zit ik altijd met het probleem dat dingen aan gaan als ik dat niet wil. En de Horizon loopt anders altijd via de versterker door terwijl die nu gewoon op de tv aangesloten zit. Geen nut om die op de Marantz te zetten toch?

[ Voor 21% gewijzigd door opa_paul op 18-01-2017 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rallye
Waarom zou je CEC weer aanzetten als je een film wilt kijken en het geluid via je versterker wilt laten lopen? Dan kun je toch ook elke keer je versterker aanzetten?

Waarom zou je overigens geen TV kijken via de versterker? Je hebt toch betaald voor goed geluid? Waarom dan niet er zoveel mogelijk van genieten. Gewoon de Horizon ook op de versterker! Dan gebruik je de versterker zoals hij bedoeld is: als centrale "hub" voor je audio/video.

Ik heb altijd de versterker aan en dus twee afstandbedieningen liggen. Die van de versteker en van het apparaat dat ik gebruik. Met de ab van de versterker kan ik ook de TV bedienen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rallye op 19-01-2017 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Omdat ik geen zin heb dat de versterker aan gaat als ik mijn tv aan zet. Het geluid hoeft toch niet op dolby surround bij het nieuws of DWDD? En mijn vrouw zal er ook niet blij mee zijn als ze elke keer die versterker aan ziet gaan als ze effe de tv aan zet.
Maar goed, het werkt zo in ieder geval tot nu toe. Het is alleen nog niet hoe ik denk dat het moet werken. Moeten toch meer mensen zijn die dit ervaren of een oplossing voor bedacht hebben.
Heb trouwens toch het idee dat dit beter werkt via ARC, dat het geluid beter en voller is. Ook minder sync problemen dan met optische kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Ook het nieuws en DWDD klinken beter via goede speakers. Gewoon altijd alles via je versterker laten lopen! Zoals @Rallye al zei dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
opa_paul schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 22:04:
Omdat ik geen zin heb dat de versterker aan gaat als ik mijn tv aan zet. Het geluid hoeft toch niet op dolby surround bij het nieuws of DWDD? En mijn vrouw zal er ook niet blij mee zijn als ze elke keer die versterker aan ziet gaan als ze effe de tv aan zet.
Maar goed, het werkt zo in ieder geval tot nu toe. Het is alleen nog niet hoe ik denk dat het moet werken. Moeten toch meer mensen zijn die dit ervaren of een oplossing voor bedacht hebben.
Heb trouwens toch het idee dat dit beter werkt via ARC, dat het geluid beter en voller is. Ook minder sync problemen dan met optische kabel.
Niemand is natuurlijk tot iets verplicht. Maar waarom heb je er geen zin aan dat de versterker aangaat? Wat is het nadeel, voor jouw, cq. je vrouw? En waarom probeer je trouwens een optische kabel als ARC aanwezig is? Optisch is toch de technisch mindere oplossing?

Je lijkt wat eisen te stellen die wat buitennissig (danwel zeer persoonlijk) zijn. Ik vind de gedachte van Marantz, dat je een homecinemareceiver koopt en die dan gebruikt voor al je homecinemagebruik, niet zo heel gek. Jij lijkt andere wensen te hebben. Ik ben benieuwd waarom.

Overigens heb ik hier zelf ook al eens geklaagd over het feit dat de Marantz naar de TV-ingang schakelt als je de TV aanzet. Deze instelling hangt samen het kunnen zien van de geluidsinfo (harder en zachter) van de Marantz op de TV. Ik zet echter de TV aan om dan naar mijn glasvezel STB te kijken en stem de receiver dus af op die ingang. Waarna de receiver zelf naar TV schakelt...... Ik vind zelf mijn wens niet zo bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Rallye schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:55:
[...]

Niemand is natuurlijk tot iets verplicht. Maar waarom heb je er geen zin aan dat de versterker aangaat? Wat is het nadeel, voor jouw, cq. je vrouw? En waarom probeer je trouwens een optische kabel als ARC aanwezig is? Optisch is toch de technisch mindere oplossing?

Je lijkt wat eisen te stellen die wat buitennissig (danwel zeer persoonlijk) zijn. Ik vind de gedachte van Marantz, dat je een homecinemareceiver koopt en die dan gebruikt voor al je homecinemagebruik, niet zo heel gek. Jij lijkt andere wensen te hebben. Ik ben benieuwd waarom.

Overigens heb ik hier zelf ook al eens geklaagd over het feit dat de Marantz naar de TV-ingang schakelt als je de TV aanzet. Deze instelling hangt samen het kunnen zien van de geluidsinfo (harder en zachter) van de Marantz op de TV. Ik zet echter de TV aan om dan naar mijn glasvezel STB te kijken en stem de receiver dus af op die ingang. Waarna de receiver zelf naar TV schakelt...... Ik vind zelf mijn wens niet zo bijzonder.
Ja misschien ligt het ook aan mij?!
Ik zie het zo; als mijn vrouw de tv aan zet als ik niet thuis ben en ze wil GTST zien ofzo, dan gaat de versterker, tv en Horizon aan. En als ze per ongeluk HDMI 2 selecteert op de tv of game op de Marantz dan gaat de ps4 ook aan.
Waarom zou dit allemaal aan moeten gaan als je gewoon GTST kijkt? Kost een hoop stroom en dat geluid vindt ze alleen irritant.

Dus ik heb alleen de eis tot goed geluid bij series en films. Nu zet ik in geluid even CEC aan en ik heb netjes geluid op TV AUDIO. Prima dus.

De ARC gebruik ik. Optische kabel alleen bij vorige tv gebruikt, maar hoor dus wel verschil nu. Nog wel dezelfde versterker.

Wat ik nog wel kan proberen is:
Horizon toch ook op Marantz. Stand-by in HDMI bediening aan. En dan toch een tijd gebruiken als home cinema set / centraal punt.
En dan aanleren dat als zij of ik het irritant vind dat de versterker onnodig aan staat, dan 'm gewoon uitzetten zodat de tv op tv geluid springt.
Dan zou ik dus wel HDMI 2 ARC moeten toewijzen aan CBL/SAT dus? Wat maakt dit uit? Nu gaat ie automatisch naar tv audio, maar heb toch bij beide geluid op de versterker of niet?

Duidelijker zo of niet?! 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Alles is persoonlijk, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze beter geluid dan van een (zo neem ik aan platte) TV irritant vindt. Maar goed, als dat zo is, dan heb je inderdaad een punt. Raakt ze werkelijk in de war van de aansluitingen op de TV? Stroomverbruik is voor mij geen punt; dat heb ik voor het betere geluid over (en de recever staat toch altijd stand by voor het netwerk).

Dan vraag ik mij vervolgens af waarom je de CEC aan wilt zetten als je wel een film wilt kijken (een paar maal per week en dan de CEC weer uit). Is het niet makkelijker om CEC altijd uit te hebben en alleen (handmatig) de receiver op de juiste ingang aan te zetten als je een film wilt kijken? Dat scheelt een paar handelingen.

Veel TV's geven geen surround door (ik weet niet of dat bij jou ook zou kunnen spelen). Als je de Horizon op de receiver aansluit zou je dus wel eens echte surround kunnen hebben, indien dat nu niet zo is. Ik heb zelf geen Horizon, en weet dus niet of die de receiver aan kan sturen (juiste input kiezen). Ook handig voor je vrouw, als de Horizon zelf de juiste input kiest. Dat zou wel fijn zijn. Mijn glasvezelontvanger doet dat namelijk niet.

De input voor de Horizon hoeft ook niet per sé op HDMI2/ARC. Sterker nog, die zou ik juist voor de TV laten, voor als je eens via de DVB-C zou willen kijken. De Horizon heeft immers geen ARC (Audio Return Channel) nodig.

Dat je de optische kabel bij je oude TV had, had ik niet begrepen, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:34
Ik zou eerder al die instellingen uit zetten en een Logitech harmony kopen om alles zo te schakelen. Dus tv kijken zonder versterker, tv kijken met en zo voorts.
Enige wat een probleem kan zijn is dat je verkeerd richt of je moet de Hub er bij hebben. Die werkt met rf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Hmm. Ik heb het nooit goed kunnen vinden met zo'n Logitech. Die houdt een vaste volgorde aan, die niet altijd overeenkomt met wat ik wil. Verander je dan zwlf iets, dan is de Logitech de weg kwijt....

Via HDMI zou beter moeten werken, jammer dat niet alle apparaten daarmee (goed) werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Rallye schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:34:
Alles is persoonlijk, maar ik kan mij niet voorstellen dat ze beter geluid dan van een (zo neem ik aan platte) TV irritant vindt. Maar goed, als dat zo is, dan heb je inderdaad een punt. Raakt ze werkelijk in de war van de aansluitingen op de TV? Stroomverbruik is voor mij geen punt; dat heb ik voor het betere geluid over (en de recever staat toch altijd stand by voor het netwerk).
Ze zou het niet fijn vinden als de versterker steeds aan gaat als de tv aan gaat nee. En daarbij is er geen noodzaak voor.
Standby voor netwerk wil zeggen dat hij ook echt aan staat? Dus standby met rood lampje en geen verlicht scherm of echt aan met verlicht scherm op netwerk?
Dan vraag ik mij vervolgens af waarom je de CEC aan wilt zetten als je wel een film wilt kijken (een paar maal per week en dan de CEC weer uit). Is het niet makkelijker om CEC altijd uit te hebben en alleen (handmatig) de receiver op de juiste ingang aan te zetten als je een film wilt kijken? Dat scheelt een paar handelingen.
Ik snap dit niet. Als ik CEC uit heb, dan heb ik toch ook geen geluid van tv op de versterker? Tenminste ik gebruik de tv als streamer via usb of via plex. Het signaal wordt dus van de tv naar de versterker gestuurd. Dit werkt toch via CEC/HDMI? Dus als ik dit uit zet kan ik aanzetten op de Marantz wat ik wil, maar dat zal weinig uitmaken. Daarbij snap ik ook niet hoe het precies werkt. Als ik CEC aan heb dan geeft de Marantz het geluid van de tv steeds door, of die nou op CBL/sat of TV AUDIO staat, volgens mij. Hij springt automatisch naar TV AUDIO meen ik wel.
Dus wat stel je nou voor?
Veel TV's geven geen surround door (ik weet niet of dat bij jou ook zou kunnen spelen). Als je de Horizon op de receiver aansluit zou je dus wel eens echte surround kunnen hebben, indien dat nu niet zo is. Ik heb zelf geen Horizon, en weet dus niet of die de receiver aan kan sturen (juiste input kiezen). Ook handig voor je vrouw, als de Horizon zelf de juiste input kiest. Dat zou wel fijn zijn. Mijn glasvezelontvanger doet dat namelijk niet.
Horizon zit niet eens aangesloten op de versterker en nog geeft die automatisch geluid door op TV AUDIO als CEC aan staat op DOLBY 5.1. Dit werkt dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Niet online
opa_paul schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 04:13:
[...]

Ik snap dit niet. Als ik CEC uit heb, dan heb ik toch ook geen geluid van tv op de versterker? Tenminste ik gebruik de tv als streamer via usb of via plex. Het signaal wordt dus van de tv naar de versterker gestuurd.
Dat is ARC, Audio Return Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
mcetweaker schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:49:
[...]

Dat is ARC, Audio Return Channel
Dat zeg ik toch?! Als ik CEC uit heb staan, dan werkt mijn ARC toch niet? Dan heb ik toch geen geluid van de tv op de versterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

opa_paul schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 14:38:
[...]

Dat zeg ik toch?! Als ik CEC uit heb staan, dan werkt mijn ARC toch niet? Dan heb ik toch geen geluid van de tv op de versterker?
Ik kan op de TV kijken om geluid op TV speakers weer te geven. Dan gaat de receiver nog wel aan, maar ook weer uit indien deze niet wordt gebruikt na X tijd. Die tijd is vast op de Marantz aan te passen. Dat is iets wat je nog kunt overwegen.

Misschien bedoel je het niet zo, maar je komt vrij schreeuwerig en soms met een portie frustratie over. Indien je daar niet van op de hoogte was is het misschien goed om te weten. Doe er mee wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Hann1BaL schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 15:26:
[...]

Ik kan op de TV kijken om geluid op TV speakers weer te geven. Dan gaat de receiver nog wel aan, maar ook weer uit indien deze niet wordt gebruikt na X tijd. Die tijd is vast op de Marantz aan te passen. Dat is iets wat je nog kunt overwegen.

Misschien bedoel je het niet zo, maar je komt vrij schreeuwerig en soms met een portie frustratie over. Indien je daar niet van op de hoogte was is het misschien goed om te weten. Doe er mee wat je wilt.
Totaal niet de bedoeling. Goed dat je het zegt 😉
Wellicht anders geïnterpreteerd in schrift.

Ben zeer dankbaar voor alle tips. Snap gewoon nog niet precies hoe het allemaal werkt en ik kan wel kan testen totdat het werkt, maar wellicht hebben anderen dit al gedaan en zeggen die me direct wat ik moet doen. Wellicht kan het helemaal niet zoals ik het wil en moet ik het gewoon aansluiten zoals iedereen het doet.
Alles op de versterker. HDMI en CEC aan. En gewoon Marantz weer uitzetten als ik die niet gebruik.
Of alles behalve Horizon op de versterker en dan alleen CEC aan als ik een film stream of tv geluid op de versterker wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:38
Dat zijn inderdaad je opties. Maar in de handleiding staat niet expliciet dat je op de Marantz HDMI-CEC aan moet hebben staan om HDMI passthrough te kunnen gebruiken. Er staat alleen in dat HDMI passthrough alleen werkt als apparaat waarvan je het beeld en geluid wilt doorgeven (de Horizon box dus) HDMI-CEC ondersteund. Je zou dus kunnen proberen om HDMI-CEC uit de laten op je receiver en kijken of het werkt.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Nu begrijp ik waarom je die CEC steeds aan en uit wilt zetten. Je hebt het idee dat je zonder CEC geen ARC hebt. Volgens mij is dat niet zo. Bij jou kan het natuurlijk anders zijn, maar volgens mij hoef je CEC niet aan te hebben als je zelf op de receiver voor de juiste (ARC-geschikte) ingang kiest. Zo doe ik het ook.

CEC zorgt volgens mij enkel voor de bedieningsfuncties (TV aan = versterker aan, bijvoorbeeld) en is niet nodig voor ARC.

Als jou TV wel de 5.1 van de Horizon doorgeeft is er inderdaad minder reden om Horizon aan je receiver te hangen i.p.v. aan je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Rallye schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 00:01:
Nu begrijp ik waarom je die CEC steeds aan en uit wilt zetten. Je hebt het idee dat je zonder CEC geen ARC hebt. Volgens mij is dat niet zo. Bij jou kan het natuurlijk anders zijn, maar volgens mij hoef je CEC niet aan te hebben als je zelf op de receiver voor de juiste (ARC-geschikte) ingang kiest. Zo doe ik het ook.

CEC zorgt volgens mij enkel voor de bedieningsfuncties (TV aan = versterker aan, bijvoorbeeld) en is niet nodig voor ARC.

Als jou TV wel de 5.1 van de Horizon doorgeeft is er inderdaad minder reden om Horizon aan je receiver te hangen i.p.v. aan je TV.
Aha, wellicht dat dit het 'm is...
Heb wel geprobeerd die CEC uit te zetten op de tv. Dan heb ik gewoon helemaal geen geluid op de Marantz. Op geen 1 kanaal.
Heb nog niet kunnen vinden in het menu van de Marantz hoe ik daar CEC uit zou kunnen zetten? Of bedoel je HDMI bediening - voeding - altijd/uit. Dus om voeding uit te zetten, zodat CEC ook uit zou staan?
Dat heb ik namelijk wel geprobeerd. Dan gaat de Marantz idd niet uit als ik de tv uit zet, maar wel aan als ik de tv aan zet haha. Dus welk kanaal zou ik dan toe moeten wijzen?

Wat ik ook niet begrijp; 😉
Als ik CEC aan heb staan en alles werkt dan heb ik geluid op TV AUDIO, maar als ik dan over schakel naar CBL/SAT, dan doet ie 10 seconden niets maar dan alsnog hetzelfde geluid.
Dan zou het geluid dus via de Horizon naar de tv via HDMI 1 gaan en weer terug via HDMI 2 naar de Marantz via ARC toch? Terwijl TV AUDIO direct is via HDMI 2. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:49
opa_paul schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 10:01:
[...]
Heb nog niet kunnen vinden in het menu van de Marantz hoe ik daar CEC uit zou kunnen zetten? Of bedoel je HDMI bediening - voeding - altijd/uit. Dus om voeding uit te zetten, zodat CEC ook uit zou staan?
Pagina 92 van de manual staat veel interessante info in.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Er zijn inderdaad veel variaties mogelijk: instellingen op de TV wel aan, maar op de Marantz niet en andersom. Sommige dingen zijn wel apart te regelen, andere niet. En dan verschilt het ook nog eens per TV.

Ik zal eens kijken naar mijn instellingen. Maar ik heb een sr6006 en een Samsung UE46D8000, dus misschien heb je daar niets aan....

Edit: voor de foto's van mijn instellingen zie mijn foto-album (klik op mijn naam links en kies voor fotoalbum).
Ik zag geen mogelijkheid links naar de foto's in deze post te krijgen....

[ Voor 51% gewijzigd door Rallye op 23-01-2017 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
Ik heb sinds gister een Marantz UD7007 blu-ray speler en deze wil ik met name gebruiken voor het streamen van media via DLNA.
Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik na het kijken van een video en deze gestopt te hebben, ik met geen mogelijkheid een volgende video kan starten.
Na het stoppen van de video kom ik in de folder terecht en dan wil ik een niveau hoger gaan en dat doet hij ook als ik het pad mag geloven, maar ik zie de inhoud daarvan niet.
Deze blijft op de inhoud staan van de video die ik zojuist gestopt heb.

Pas op het niveau waar ik kan kiezen voor "video", "music", "pictures" wordt de inhoud weer goed weergegeven, echter wanneer ik weer dieper in de sub-mappen structuur kom en de videos "by folder" weer wil openen blijft de speler op "Loading" staan en hier gaat hij niet meer uit totdat ik de speler helemaal herstart.

Ik ervaar deze problemen zowel met Plex als met de Serviio DLNA server en een reset naar fabrieksinstellingen of een herstart van de router lossen het probleem niet op (en de firmware van de speler zit ook op de laatste versie).
Wanneer ik via diezelfde DLNA servers muziek afspeel op mijn Marantz SR7010 dan werkt dat zonder problemen en met de Plex app op de PS4 videos afspelen werkt ook zonder problemen.

Heeft iemand dezelfde ervaringen als ik of zal dit aan mijn speler liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Vraagje, ik las hier laatst dat je sub niet mee werkt op 2.0 stereo als je de speakers op large ingesteld hebt. Dit was mij echt nog onbekend en zat hier al een tijdje mee te stoeien.
Maar goed, is het aan te raden de sub mee te laten draaien bij stereo? Of is dit nogal persoonlijk?

Kortom, verlies ik veel qua geluid als ik de speakers instel op medium ipv large in het normale gebruik? en Wat ga ik hierin merken tijdens 5.1 surround?

Mijn set is: Marantz SR5007 met 2 Dali Zensor 5 + Dali Zensor 1 + Dali Zensor Vokal center speaker + een oude Pioneer Sub (die had ik nog en die doet het redelijk)
Heb de sub meestal maar een kwart open staan. Die stond echt veel te hard. Bij Audyssey EQ zet hij 'm namelijk op -12, waardoor ik 'm handmatig op -5 heb gezet en dan gewoon terug gedraaid heb naar 25-50%
Het varieert dus een beetje.
Later las ik hier trouwens dat ik eigenlijk de Audyssey opnieuw zou moeten doen en dan de sub terug draaien totdat hij een test doet die dichter bij de 0 uitkomt qua correctie, maar dan blijf ik me afvragen of ik die dan niet toch nog per film blijf aanpassen? De ene film heeft namelijk te veel bass volgens mijn vrouw en dan moet ik 'm weer wat terug draaien.
Twee vragen ineen dus. Hoe hebben jullie het ingesteld? En dan voornamelijk de mensen met de Zensor 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
opa_paul schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:27:
Vraagje, ik las hier laatst dat je sub niet mee werkt op 2.0 stereo als je de speakers op large ingesteld hebt. Dit was mij echt nog onbekend en zat hier al een tijdje mee te stoeien.
Maar goed, is het aan te raden de sub mee te laten draaien bij stereo? Of is dit nogal persoonlijk?
Als je de subwoofer goed kan laten integreren dan zou ik deze altijd mee laten spelen. Echter is dat makkelijker gezegd dan gedaan aangezien het afstellen en plaatsen van een subwoofer lastiger is dan men over het algemeen doet laten denken. Als je de subwoofer niet lekker af krijgt gesteld kan ik me voorstellen dat je op 2.0 blijft en de subwoofer alleen als LFE/.1 blijft gebruiken en niet om het bereik van de gehele set te vergroten.

Speakers "LARGE" of "SMALL" is de basis van een set instellen/configureren. Er is geen optie "MEDIUM". De de instelling heeft ook niets te maken met de fysieke grootte van de speakers zoals vaak wordt gedacht. Het is puur of je de subwoofer alleen wilt gebruiken voor LFE (speakers op LARGE) of de subwoofer ook wilt gebruiken om het bereik van de speakers aan te vullen (SMALL). Indien de speakers op "SMALL" staan dan kan je per speaker een crossover instellen waaronder de subwoofer de tonen overneemt van de speakers.

De waarde van -12.0 is de maximale correctie die Audyssey toe kan passen. Het kan dus net zo goed -15.0 of nog lager moeten zijn. Daarom wordt geadviseerd de subwoofer dan wat terug te zetten qua volume en Audyssey nog eens te draaien. Klopt dat het een stukje software blijft waar fouten in kunnen zitten waarbij de SR5007 ook nog eens Audyssey MultEQ XT heeft en geen XT32. Die laatste is qua inregelen van subwoofers de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Oftewel. Altijd aan te raden indien goed afgesteld? Ga ik daar geen energie in steken dan kan ik het beter zo laten staan zoals het nu is?!
Correct?

Kijk, het is ook een sub die er helemaal niet bij hoort hè... sterker nog. Heb er eerst weinig waarde aan gehecht. Toen toch maar aangesloten en wat gerommeld. Bij films voegt het echt wat toe indien hij niet te hard staat!
Maar bij muziek, tja, ik mis soms wat bass en power. Heb zelf de EQ aangepast voor muziek op bass +4 en mid +2 om de Zensor 5 serie wat voller te laten klinken. Dat lukt redelijk, maar tja, als ik dan stereo zuilen hoor van 15 jaar oud bij anderen (200Watt ofzo, groot formaat iig) dan vallen die van mij echt weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
Een set goed afstellen lijkt mij iets wat je altijd doet of wilt doen. Alleen wil dat niet altijd even goed lukken. Ik had vroeger een Magnat subwoofer die perfect kon bonken en rommelen bij de LFE-track, maar subtiel spelen en de speakers aanvullen in het laag/bereik kon dan weer niet. In zo'n situatie zou ik dan kiezen voor geen subwoofer in 2.0 stereo. Een subwoofer hoor je niet te horen, maar zodra je deze uit zet dan moet je wat missen in het totaalbeeld.

Vermogen zegt niets over of een speaker beter is. Formaat kan je wel wat uit afleiden. De Zensor 5 is geen hele grote speaker en heeft ook geen heel grote woofers. Dus minder kastruimte en de units om druk op te bouwen dan te leveren. Dat is terug te zien in het bereik van 43 Hz op -3 dB. Een subwoofer zou ik dan al vanaf een 60-70-80 Hz mee laten spelen. De speakers even op "SMALL" zetten met een crossover en je hebt het al grof getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
FeaR schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:50:
Een set goed afstellen lijkt mij iets wat je altijd doet of wilt doen. Alleen wil dat niet altijd even goed lukken. Ik had vroeger een Magnat subwoofer die perfect kon bonken en rommelen bij de LFE-track, maar subtiel spelen en de speakers aanvullen in het laag/bereik kon dan weer niet. In zo'n situatie zou ik dan kiezen voor geen subwoofer in 2.0 stereo. Een subwoofer hoor je niet te horen, maar zodra je deze uit zet dan moet je wat missen in het totaalbeeld.

Vermogen zegt niets over of een speaker beter is. Formaat kan je wel wat uit afleiden. De Zensor 5 is geen hele grote speaker en heeft ook geen heel grote woofers. Dus minder kastruimte en de units om druk op te bouwen dan te leveren. Dat is terug te zien in het bereik van 43 Hz op -3 dB. Een subwoofer zou ik dan al vanaf een 60-70-80 Hz mee laten spelen. De speakers even op "SMALL" zetten met een crossover en je hebt het al grof getest.
haha ik ben al wat aan het klooien, maar merk nu al dat ik hier echt te weinig kennis van heb :)
Maar ga een poging doen om het te begrijpen FeaR, nogmaals dank.

(Het is trouwens een Pioneer SW-80-S, die 10 jaar geleden bij een 5.1 set zat, toen aangeprezen als goed spul, maar hij lijkt me eigenlijk te krachtig voor hier)

Ik heb eerst de speakers op small gezet net. Oké, prima, dan kan ik de sub mee laten spelen. Toen naar cross-over individueel en daar de Fronts op 80Hz gezet. (maar wat doe ik dan met de Center en de Surround? Want die stonden dus ook nog allemaal op 40 Hz)
Toen naar lage tonen gegaan, en daar staat subwoofermodus op LFE, en LPF voor LFE op 120Hz, maar wat doe ik hier dan mee? Wil dit zeggen dat de sub mee gaat spelen voor alle tonen onder de 120Hz op dit moment? Zo ja wat is dan aan te raden?
Ik heb nog eens gekeken, het niveau van de sub staat nu op -7 en dan 40% open op de sub zelf. Maar na een nummer van Sam Smith met nogal veel bass is dit nu met muziek wel echt too much! Oftewel, ik zou mijn sub naar 20% kunnen draaien en het niveau zo laten, of naar 20% draaien en Audyssey opnieuw uit voeren tot dat ik 'm rond een niveau van -2 tot +2 heb, klopt dit?
(er staat trouwens ook iets op de sub met Turnover 0-200Hz, geen idee wat ik ermee moet :'( Kan me herinneren dat ik toen gelezen heb dat dit gewoon maximaal moet staan met Audyssey omdat hij dit erna regelt. Klopt dit ook?)
Sorry voor de Spam trouwens, maar ik zou een keer de moeite kunnen nemen het goed in te stellen. En anders zet ik alles wel gewoon terug en stop ik met spammen |:(

[ Voor 3% gewijzigd door opa_paul op 31-01-2017 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Ik denk dat die pioneer een bonkkast is ipv echt een mooie aanbulling op je fronts.

Om terug te komen op je vraag. Je fronts zou ik op 60hz zetten. Mss de center ook wel op 60hz. Mannelijke stemmen kunnen onder de 80hz komen. De crossover van de sub lijkt nu op 120hz te staan. Aan de veel te hoge kant. Lekker omlaagschroeven naar 60hz. Vanaf daar pakt je sub de fronts over voor het sublaag.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Hulleman schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 21:34:
De crossover van de sub lijkt nu op 120hz te staan. Aan de veel te hoge kant. Lekker omlaagschroeven naar 60hz. Vanaf daar pakt je sub de fronts over voor het sublaag.
LPF for LFE is niet de crossover voor de andere kanalen, deze waarde kan je gewoon op de (default) 120 Hz laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
FeaR schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 07:30:
[...]

LPF for LFE is niet de crossover voor de andere kanalen, deze waarde kan je gewoon op de (default) 120 Hz laten staan.
Ah oke! Het is dus niet dat de sub dan al vanaf 120hz gaat meespelen, maar pas vanaf de crossovers van de overige speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr22
A Guide to Audyssey Auto Calibration & Other Technologies
http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=159948

Hulp nodig met Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek of ADSY ?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

Heel veel leesvoer, succes opa paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Pjotr22 schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 20:44:
A Guide to Audyssey Auto Calibration & Other Technologies
http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=159948

Hulp nodig met Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek of ADSY ?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0

Heel veel leesvoer, succes opa paul
Thanks! Ga het morgen lezen.
Denk idd dat mijn Pioneer een bonkkast is, maar
wie weet. Om nu 500€ uit te gaan geven voor een nieuwe sub... twijfel ....
Heb wel gehoord dat er goedkopere subs zijn voor mijn set, maar niet onder de 300€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
Hulleman schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 18:31:
[...]
Ah oke! Het is dus niet dat de sub dan al vanaf 120hz gaat meespelen, maar pas vanaf de crossovers van de overige speakers?
Nope, LPF for LFE is een instelling die echt alleen voor de subwoofertrack (de .1) geldt en geen invloed heeft op de andere speakers.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Ik heb net mijn NR1605 geüpgraded naar een NR1607. Ik heb alle instellingen overgezet en natuurlijk Audyssey opnieuw gedraaid. Ik heb een 5.1 opstelling met 4x Q Acoustics 3050's en 1x 3090C. Als ik nu een film opzet met bijv. DTS springt de versterker op DTS:Neutral:X. Ik heb even nagelezen wat DTS:X/Neutral:X is (Neutral:X emuleert DTS:X = 3D object gebaseerd geluid met bijv. ceiling speakers) en het lijkt me niet de meest logische keus voor een 5.1 opstelling. Of is de NR1607 gewoon dom en staat die gewoon ingesteld op de meest geavanceerde sound processing ongeacht of dat wel bij je speakers past?

Anyway, het lijkt me dat je met 5.1 speakers Neutral:X gewoon uit wilt zetten, toch? Ik heb even een paar scenes met aan en uit geluisterd en ik kon niet veel verschil ontdekken.

Pagina: 1 ... 37 ... 67 Laatste