[iMac] Ervaringen & Discussie - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 69.604 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SImmenga
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-08 20:27
Ik gebruik m'n 27" iMac voor webdesign en dan is (/vind ik) het handig dat je meerdere vensters tegelijk op het scherm kunt hebben. Ik ben na een week gebruiken al vrij goed gewend aan de grootte en merk al wel dat het sneller werkt dan voorheen (19" extern scherm op m'n macbook), dat niet alleen verklaard wordt dat de machine gewoon sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:44
de 27 inch is misschien sneller als het 21,5 inch model alleen ben je er voor bereid de meerprijs er voor te betalen?

Ik kan prima uit de voeten met acad of wat dan ook op de mac en als ik echt nog wat ruimte nodig heb dan gebruik ik mijn spaces.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 23:10
Ik zou graag 4gb extra ram willen kopen in mijn iMac Late 2009 27" 1066Mhz DDR3 204 Pins,

Mag 2x 2 of 1x 4 zijn

welke zijn het goedkoopste? (die nog wel degelijk werken)

[ Voor 18% gewijzigd door rbrouwers123 op 17-10-2010 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SImmenga
Heb trouwens nog wel een vreemd iets bij m'n iMac 27": hij wil niet opstarten als één van m'n twee externe HD is aangesloten. Hij blijft steken op het witte scherm en als ik de HD dan loskoppel, verschijnt het appeltje in beeld en gaat 't prima. Ik heb m'n interne HD al toegewezen als opstartschijf, ik heb de HD al geformatteerd, echter niets helpt. Het gekke is ook dat mijn andere HD geen problemen oplevert.

Heeft er iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:43
rbrouwers123 schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 23:02:
Ik zou graag 4gb extra ram willen kopen in mijn iMac Late 2009 27" 1066Mhz DDR3 204 Pins,

Mag 2x 2 of 1x 4 zijn

welke zijn het goedkoopste? (die nog wel degelijk werken)
Ik heb ooit hier tweedehands gekocht... prima (werkend) geheugen en snel geleverd...

[ Voor 6% gewijzigd door swiebert op 18-10-2010 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:01
Ik ben van plan een imac 27 te kopen.. en voor ongeveer dezelfde prijs kan ik kiezen tussen het 2010 model (i3)
of de 2009 i5 quad..
Is er veel verschil tussen deze? ik gebruik de imac voor gewone dingen, niet gamen, wel af en toe wat foto bewerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:46

tomk94

Developer

Ik ben van plan om aan mijn 21.5" iMac een extra scherm te hangen. Op dit moment heb ik nog een 19" Acer scherm(VGA). Nou heb ik hier nog een DVI->VGA adapter liggen. Is het mogelijk dat ik de mini display poort->dvi adapter kom en daaraan de dvi->vga adapter aan te hangen. Want ik ben van plan om wanneer het geld er is een nieuw HD scherm te kopen voor naast m'n imac(eens kijken of er schermen zijn met ~ hetzelfde design(de ACD valt af, die is veels te duur:P). En ik vind het zonde om dan weer een nieuwe adapter te moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
Hp maakt heeft schermen in het design van de mac, alumiunum voet, glas voor scherm. En dat voor echt betaalbare prijzen:

hier een voorbeeldje van iemand anders die ik op internet tegen kwam--> 23"

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/9158/ajs8kk.jpg

ze zijn er in verschillende maten, hier enkele types:

23" HP 2309v

25" HP 2509m

27" HP 2709m
27" HP 2710m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vandaag mijn 27" iMac i7 binnen. Gelijk even wat dingen gecheckt:
- Harddisk van Hitachi, lekker stil en geen rare tikken
- Geen dode pixels
- Geen gele waas zo te zien

Enige wat ik ontdekt heb is dat als ik de brightness rond de 30% - 70% zet, dat er een soort hoge frequentie toon uit de iMac komt. Eigenlijk wel irritant, al zit ik niet vaak op die brightness. Twijfel dan ook om hem om te laten ruilen. Straks krijg ik 2 keer achter elkaar eentje met een gare seagate of andere vage problemen.. Dan zijn we gelijk weer 3 maanden verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:55
Tjah; die keus is aan jou. Ikzelf gebruik de verschillende brightness-standen HEEL vaak. Probeer 's avonds maar eens achter 100% te zitten ;)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Splendid_dj schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 09:26:
Heb trouwens nog wel een vreemd iets bij m'n iMac 27": hij wil niet opstarten als één van m'n twee externe HD is aangesloten. Hij blijft steken op het witte scherm en als ik de HD dan loskoppel, verschijnt het appeltje in beeld en gaat 't prima. Ik heb m'n interne HD al toegewezen als opstartschijf, ik heb de HD al geformatteerd, echter niets helpt. Het gekke is ook dat mijn andere HD geen problemen oplevert.

Heeft er iemand nog tips?
Laat me raden, een Western Digital studiobook of iets dergelijks.
Er zat daar een serie bij van WD met een firmware versie die je niet laat opstarten van deze schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een 2009, 24" IMAc met 3.06 IC duo 2 en 4Gb geheugen.

Ik wil dit geheugen eventueel verhogen naar 8Gb (kosten €150) maar ga ik hier ook daadwerkelijk in de praktijk iets van merken , ik doe wat video en foto bewerking maar niet op een heel profi niveau,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
smeerbartje schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 08:20:
Tjah; die keus is aan jou. Ikzelf gebruik de verschillende brightness-standen HEEL vaak. Probeer 's avonds maar eens achter 100% te zitten ;)....
Die van mij staat standaard op 50%, ook 's avonds. Ik merkte voor mezelf dat ik na het installeren van de IKEA led strips er veel fijner naar keek (ambilight effect). Minder stress op mn ogen voor de lange photoshop sessie. Kamer waar mn iMac staat is niet echt onderhevig aan de invloed van daglicht.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
smeerbartje schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 08:20:
Welke schijf heb jij erin zitten? En hoor je helemaal niets als je brightness op 50% staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Laatst online: 15:55
Executor16 schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 11:02:
[...]

Welke schijf heb jij erin zitten? En hoor je helemaal niets als je brightness op 50% staat?
Ik weet niet zo goed welke schijf ik erin heb zitten? Hoe kan ik daarachter komen? Als ik de brightness op 50% zet, dan hoor ik GEEN irritante toon. Ik hoor geen enkele toon, ook niet als ik de brightness op één van de andere standen zet.

Als ik jou was zou ik dit ook niet accepteren van een nieuwe machine. Het is even lastig i.v.m. de procedures eromheen, maar eis gewoon een werkende computer. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic is niet bedoeld als dumpbak. Na het tonen van wat eigen inzet, mag je een eigen topic openen voor deze vraag.

[ Voor 91% gewijzigd door Hoedje op 21-10-2010 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
smeerbartje schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:15:
[...]

Ik weet niet zo goed welke schijf ik erin heb zitten? Hoe kan ik daarachter komen? Als ik de brightness op 50% zet, dan hoor ik GEEN irritante toon. Ik hoor geen enkele toon, ook niet als ik de brightness op één van de andere standen zet.
Moet je naar System Profiler gaan en dan kijken bij SATA.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
smeerbartje schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 15:15:
[...]

Als ik jou was zou ik dit ook niet accepteren van een nieuwe machine. Het is even lastig i.v.m. de procedures eromheen, maar eis gewoon een werkende computer. Punt.
Ik had vanmorgen al een replacement aangevraagd. Ik merkte ineens ook op dat er wat backlight bleeding was aan de bovenkant van mijn scherm. Wist echt niet dat dat er nog was met LED. Bij het zwarte inlogscherm en full screen donkere apps/films kon je het erg goed zien. Met de piep erbij vond ik toch wel redelijk dat ik een nieuwe wil. Hopelijk krijg ik nu wel een perfect model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-08-2021
test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
Okee, mooi, het forum doet het nog. Gisteren was ik op een andere computer, en toen bleek dit topic afgesloten, heel raar.
Gisteren naar Amac in Utrecht geweest. Nieuwe 27 inch gekocht, ik dat grote ding gelijk mee slepen naar huis.
Ik ga zitten om te installeren en je raadt het misschien al... ineens werd alles zwart! Ik kon helemaal niets meer doen. Stekker eruit gedaan en opnieuw erin gedaan, helemaal niets helpt!
Ik ben echt HELEMAAL KLAAR met Apple. Drie heb ik een computer gekocht, drie keer gaat het mis. Ik ga het niet nog een vierde keer proberen, het is mooi geweest. Vandaag terug naar Amac in Utrecht om het ding terug te brengen. Ik hoop dat ik niet ga ontploffen als ze ook maar iets van moeilijk gaan doen, want ik heb het echt helemaal gehad, zucht!

PS. Wil iemand a.u.b. office 208 van mij overkopen? Het is gratis up te graden naar 2011. Over de prijs valt te onderhandelen.

[ Voor 7% gewijzigd door boy4forums op 21-10-2010 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:44
Executor16 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 20:21:
Vandaag mijn 27" iMac i7 binnen. Gelijk even wat dingen gecheckt:
- Harddisk van Hitachi, lekker stil en geen rare tikken
- Geen dode pixels
- Geen gele waas zo te zien

Enige wat ik ontdekt heb is dat als ik de brightness rond de 30% - 70% zet, dat er een soort hoge frequentie toon uit de iMac komt. Eigenlijk wel irritant, al zit ik niet vaak op die brightness. Twijfel dan ook om hem om te laten ruilen. Straks krijg ik 2 keer achter elkaar eentje met een gare seagate of andere vage problemen.. Dan zijn we gelijk weer 3 maanden verder.
Is dit niet gewoon de dimmer zoals een verlichtingsdimmer ook een hele hoge frequentie toon kan geven.
Ik denk dat je replacement hetzelfde geluid gaat geven namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede kwaliteits dimmer geeft geen rare geluiden af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:30
boy4forums schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:57:
Okee, mooi, het forum doet het nog. Gisteren was ik op een andere computer, en toen bleek dit topic afgesloten, heel raar.
Gisteren naar Amac in Utrecht geweest. Nieuwe 27 inch gekocht, ik dat grote ding gelijk mee slepen naar huis.
Ik ga zitten om te installeren en je raadt het misschien al... ineens werd alles zwart! Ik kon helemaal niets meer doen. Stekker eruit gedaan en opnieuw erin gedaan, helemaal niets helpt!
Ik ben echt HELEMAAL KLAAR met Apple. Drie heb ik een computer gekocht, drie keer gaat het mis. Ik ga het niet nog een vierde keer proberen, het is mooi geweest. Vandaag terug naar Amac in Utrecht om het ding terug te brengen. Ik hoop dat ik niet ga ontploffen als ze ook maar iets van moeilijk gaan doen, want ik heb het echt helemaal gehad, zucht!

PS. Wil iemand a.u.b. office 208 van mij overkopen? Het is gratis up te graden naar 2011. Over de prijs valt te onderhandelen.
Wellicht had je 'm eerst in de winkel kunnen testen? Verder lijkt het me een goed idee om de aanbieding van office 2008 weg te halen, ik geloof dat dat niet gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:15

RoyK

Hobby tekenaar

Hoewel ik je gelijk geef Ashly, is het van het zotte dat je een iMac van 2+ ruggen, in de winkel moet testen of hij goed is of niet.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boy4forums
@ Ashy; Ik heb hem uiteraard eerst in de winkel laten testen, toen was er niets aan de hand.
Toen ik thuis kwam ging ie ineens helemaal op zwart, dat was niet te voorzien, want in de winkel deed ie het prima.
Ik zal de office op marktplaats zetten. Ik vind het erg zonde om 139 euro te moeten weggooien voor niets. Bovendien ben ik niet zo welgesteld, dus het is voor mij een erg groot bedrag. Vandaar dat ik het oproepje had geplaatst.

@Roy: thanks for the support! Ik baal enorm van alle stress en geld die ik ben kwijtgeraakt. Vandaag ook weer 40 euro aan taxikosten gehad en 12 euro aan treinkaartjes.

[ Voor 16% gewijzigd door boy4forums op 21-10-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maandagmiddag bij AMAC Amersfoort een i5 2009 gekocht.
Verkoper *knip* wist te melden afgelopen halfjaar slechts 1 x gele waas gezien te hebben.......

In de winkel niet getest, het was druk.....en nu zit ik achter een lichtgeel scherm.
De mijne komt uit Cork week 25 2010.

Voorlopig houd ik het bij dit scherm zolang er nog geen duidelijkheid is of je bij vervanging wel een goed scherm krijgt.

Buiten dat om is het een geweldig mooi apparaat !

Ook al is het maar een voornaam, uit de combinatie van de gegevens kan een hoop worden afgeleid. Dus liever geen persoonsinformatie delen via GoT zonder toestemming.

[ Voor 17% gewijzigd door Hoedje op 21-10-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 10:16:
Heb een 2009, 24" IMAc met 3.06 IC duo 2 en 4Gb geheugen.

Ik wil dit geheugen eventueel verhogen naar 8Gb (kosten €150) maar ga ik hier ook daadwerkelijk in de praktijk iets van merken , ik doe wat video en foto bewerking maar niet op een heel profi niveau,
Ik heb het eergisteren ook gedaan van 2x 2gb --> 4x 2gb, ik vind het een verbetering ik doe ook alleen de ilife programma's gebruiken en office, ik draai vaak wel 4 word documenten en een paar presentaties tegelijk en wat itunes en iphoto en dan zie ik bij activiteitenweergave wel dat er 4,87gb bijv. in gebruik is. Dus het is eigenlijk wel aan te raden, ik heb wel het idee dat opstarten langer duurt. Maar al met al een goede investering;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05-2023
Mijn iMac heb ik sinds eind augustus. In die tijd heb ik 3x een melding gekregen van een corrupte HD waarvan ik hem 2x heb moeten formatteren. Daarbij heb ik dagelijks verkeerde permissions die hersteld moeten worden. Ik vind dit persoonlijk zeer vreemd. Is dit softwaregerelateerd of is de HD kapot? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RRE RoadRunner schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 15:41:
Mijn iMac heb ik sinds eind augustus. In die tijd heb ik 3x een melding gekregen van een corrupte HD waarvan ik hem 2x heb moeten formatteren. Daarbij heb ik dagelijks verkeerde permissions die hersteld moeten worden. Ik vind dit persoonlijk zeer vreemd. Is dit softwaregerelateerd of is de HD kapot? Iemand hier ervaring mee?
Wel vreemd toch dat hij er nu langer over doet om op te starten of is dit te verklaren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
Verwijderd schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 15:54:
[...]

Wel vreemd toch dat hij er nu langer over doet om op te starten of is dit te verklaren ?
langer doen over het opstarten is niet mijn probleem :?
Mijn probleem is dat de HD in die korte tijd al verschillende keren corrupt werd en de computer compleet geformatteerd moest worden. Nu weet ik niet of dit een softwarematig probleem is, of dat de HD gewoon kapot is en hij terug naar Apple moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RRE RoadRunner schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 10:32:
[...]
langer doen over het opstarten is niet mijn probleem :?
Pointblack heeft op het verkeerde "quote" knopje gedrukt. Gaat over die post daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
RRE RoadRunner schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 15:41:
Ik heb het zelfde probleem gehad, echter kon ik naar het formatteren de schijf niet meer normaal beschrijven.
waardoor een reinstall van het os niet lukte. check sowieso ook even of al je memory banken nog goed zijn.

maar ik zal je imac zeker ter reparatie sturen, voor een vervangende schijf deze is kapot!

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opdiefiets
  • Laatst online: 06:38
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een nieuwe pc en heb de iMac ook als 'kandidaat' op mijn lijstje staan. Hij is vooral bedoeld voor professioneel gebruik en ik wil daarom een zo stabiel mogelijke pc kopen. De programma's die ik vooral ga gebruiken: Autocad (ook voor mac sinds kort), CS5 en MS office. Op het eerste gezicht kan ik net zo goed een pc van Dell of HP oid kopen, maar ik moet zeggen dat ik gecharmeerd ben MacOS en het 'cleane' design. Wat mij stoort aan windows is het hele gedoe met drivers en instellingen (vooral ervaring met XP) en alle kabeltjes die op mijn bureau liggen. En ik heb het idee in mijn hoofd zitten dat dat met Apple niet zo is. Maar klopt dit ook? Jullie zijn Mac gebruikers en ik wil me concentreren op het werk en niet op mijn pc. Klinkt misschien vaag, maar ik zou jullie ervaringen graag willen weten.
Ik ben ook niet iemand die zich bezig houdt met het upgraden van mijn pc, aan mijn 6 jaar oude Thinkpad valt niet veel te upgraden.
Daarbij heb ik nog enkele maanden studentenkorting, dus een beter moment om over te stappen is er eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Nog een informatieve post tussendoor ondanks dat niemand erop reageerde...Net klaar met het vervangen van de standaard 1TB HDD door een grotere snellere variant.

Seagate 1TB HDD vervangen van mijn 27" iMac Late 2009 model door een Seagate 2TB Barracuda XT. Nu wachten op de restore van mijn TimeMachine backup...Geen problemen tegengekomen met de temp sensor.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een imac 21.5 inch gekocht bij mediamarkt. Helaas heb ik rechts onder 1 dode pixel :( . Maandag maar ff naar mediamarkt om te ruilen. Ik hoop dat ze niet moeilijk over doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 18:10
Verwijderd schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 21:47:
Ik heb vandaag een imac 21.5 inch gekocht bij mediamarkt. Helaas heb ik rechts onder 1 dode pixel :( . Maandag maar ff naar mediamarkt om te ruilen. Ik hoop dat ze niet moeilijk over doen
Het is binnen 8 dagen en heb je ten aller tijden recht op een nieuw product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
opdiefiets schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 20:13:
Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op een nieuwe pc en heb de iMac ook als 'kandidaat' op mijn lijstje staan. Hij is vooral bedoeld voor professioneel gebruik en ik wil daarom een zo stabiel mogelijke pc kopen. De programma's die ik vooral ga gebruiken: Autocad (ook voor mac sinds kort), CS5 en MS office. Op het eerste gezicht kan ik net zo goed een pc van Dell of HP oid kopen, maar ik moet zeggen dat ik gecharmeerd ben MacOS en het 'cleane' design. Wat mij stoort aan windows is het hele gedoe met drivers en instellingen (vooral ervaring met XP) en alle kabeltjes die op mijn bureau liggen. En ik heb het idee in mijn hoofd zitten dat dat met Apple niet zo is. Maar klopt dit ook? Jullie zijn Mac gebruikers en ik wil me concentreren op het werk en niet op mijn pc. Klinkt misschien vaag, maar ik zou jullie ervaringen graag willen weten.
Ik ben ook niet iemand die zich bezig houdt met het upgraden van mijn pc, aan mijn 6 jaar oude Thinkpad valt niet veel te upgraden.
Daarbij heb ik nog enkele maanden studentenkorting, dus een beter moment om over te stappen is er eigenlijk niet.
Ik heb welgeteld vanaf de mac 1 kabel lopen deze is voor de voeding.
ik heb een draadloos toetsenbord gewoon de gene van apple. en de magic mouse.
ik heb de imac 27" late 2009 versie met een i7 proc en 6 gB geheugen.
draai creative suite cs5, office, final cut pro, maya en meer, zonder slag of stoot.
autocat kan ik voor je testen om te kijken hoe die draait als je dat wil?

maar voor mij geld once you go mac you never go back ;)

het is een clean design super snel en echt een fijn apparaat!

voor randapparatuur betekend het wel dat je extra kabels hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opdiefiets
Ha JunkieVirus, eigenlijk gebruik je hem dus gewoon als workstation.
Da's dus precies waar ik naar op zoek ben, ik ken verder niet veel computers die in de buurt komen van de Mac. Wel qua specs, maar die interesseren me niet superveel, wat de iMac biedt is in principe genoeg voor mij. Ik heb geprobeerd om bij Dell een vergelijkbare desktop met IPS display te configureren, maar hij kost zeker niet minder dan de Mac, dat verbaasde me op zich wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Met het oog op videobewerking sta ik op het punt een iMac te gaan kopen. Daarbij heb ik zelf uiteraard al wat voorwerk gedaan, waarbij ik tot de conclusie gekomen ben dat de beide 21,5" modellen en het dual core 27" model elkaar niet gek veel toe hoeven te geven qua prestaties en dat de enige echte vooruitgang de 27" quad core is. Aangezien die € 1999 kost en het instapmodel 21,5" al voor € 1199 verkrijgbaar is, vind ik het verschil te groot. Ook al is het 27" scherm prettig, het prijsverschil is voor mij te groot.

Mijn oog valt dus op de iMac 21,5" van € 1199. De harde schijf is veel te klein, maar daar zit ik dus over te twijfelen. Enerzijds zit ik eraan te denken om een 2 TB harde schijf als vervanger van de 500 GB in te bouwen, zodat ik genoeg ruimte heb. Anderzijds zit ik aan de optie te denken om een Intel X25-M 160GB SSD in te bouwen en een 2 TB externe harde schijf te gebruiken voor de data. Ik vraag me echter af of het wel verstandig is om de videobewerkingsschijf via USB aan te sluiten. Daarnaast zal de SSD wel een enorme prestatieboost leveren, maar maakt dat nog echt iets uit als de 1080p24 filmdata via USB binnengehaald moet worden?

De harde schijf (combinatie) is dus mijn enige twijfelpunt. Ik weet dat de 27" een extra plek heeft voor een SSD, maar dat gaat me gewoon veel teveel geld kosten. Als het mij op mijn rug zou groeien, zou ik daar uiteraard voor gekozen hebben, maar helaas.

Wat zien jullie als de beste optie voor videobewerking: een 2 TB hdd ingebouwd als enige schijf of een SSD ingebouwd met een 2 TB hdd via USB extern aangesloten? Andere opties waar ik zelf nog niet aan gedacht heb zijn ook welkom.

P.S. In eerste instantie ben ik van plan om het met iMovie te proberen, omdat ik redelijk nieuw ben in videobewerking, maar later wil ik proberen over te stappen op Final Cut of Adobe Premiere voor het echte werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Niet online
@MooDyBLueS
Als ik jou was zou ik even doorsparen voor de 27". Als je hem ziet ben je al verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
MooDyBLueS schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:00:
Met het oog op videobewerking sta ik op het punt een iMac te gaan kopen. Daarbij heb ik zelf uiteraard al wat voorwerk gedaan, waarbij ik tot de conclusie gekomen ben dat de beide 21,5" modellen en het dual core 27" model elkaar niet gek veel toe hoeven te geven qua prestaties en dat de enige echte vooruitgang de 27" quad core is. Aangezien die € 1999 kost en het instapmodel 21,5" al voor € 1199 verkrijgbaar is, vind ik het verschil te groot. Ook al is het 27" scherm prettig, het prijsverschil is voor mij te groot.

Mijn oog valt dus op de iMac 21,5" van € 1199. De harde schijf is veel te klein, maar daar zit ik dus over te twijfelen. Enerzijds zit ik eraan te denken om een 2 TB harde schijf als vervanger van de 500 GB in te bouwen, zodat ik genoeg ruimte heb. Anderzijds zit ik aan de optie te denken om een Intel X25-M 160GB SSD in te bouwen en een 2 TB externe harde schijf te gebruiken voor de data. Ik vraag me echter af of het wel verstandig is om de videobewerkingsschijf via USB aan te sluiten. Daarnaast zal de SSD wel een enorme prestatieboost leveren, maar maakt dat nog echt iets uit als de 1080p24 filmdata via USB binnengehaald moet worden?

De harde schijf (combinatie) is dus mijn enige twijfelpunt. Ik weet dat de 27" een extra plek heeft voor een SSD, maar dat gaat me gewoon veel teveel geld kosten. Als het mij op mijn rug zou groeien, zou ik daar uiteraard voor gekozen hebben, maar helaas.

Wat zien jullie als de beste optie voor videobewerking: een 2 TB hdd ingebouwd als enige schijf of een SSD ingebouwd met een 2 TB hdd via USB extern aangesloten? Andere opties waar ik zelf nog niet aan gedacht heb zijn ook welkom.

P.S. In eerste instantie ben ik van plan om het met iMovie te proberen, omdat ik redelijk nieuw ben in videobewerking, maar later wil ik proberen over te stappen op Final Cut of Adobe Premiere voor het echte werk.
Video import gaat prima via usb 2 op een normale schijf.
Een solid state geeft uiteraard een performance boost, echter met een beetje HD materiaal loopt die schijf zo vol.
Overigens zou ik voor het capture van beeldmateriaal naar een externe hardeschijf kiezen voor een Firewire 800 schijf! bij videomateriaal prefereer ik firewire 800 boven usb 2 omdat het gewoon sneller is.

De opties zijn dus iMac 21,5" + solid state. En firewire 800 schijf extern.
iMac 21,5" + 2 TB hardeschijf. en eventueel externe schijf indien je video wil capture op een ander schijf dan de primaire.

De keuze is aan jouw! Echter zou ik gelijk beginnen met Final Cut Express om te oefenen, dan is overstappen op Pro makkelijker.

@opdiefiets, Ik gebruik de mac inderdaad als work station.
daarnaast ook voor, itunes, internet en andere dingen! Autocat draait als een zonnetje op de Imac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opdiefiets
Mooi om te horen, Autocad moet goed draaien.
Ik ben eens gaan in de winkel gaan kijken, om hem eens in het echt te zien.
Nu ben ik toch wel echt verkocht, maar moet helaas nog ff wachten voor ik hem kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
opdiefiets schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:07:
Mooi om te horen, Autocad moet goed draaien.
Ik ben eens gaan in de winkel gaan kijken, om hem eens in het echt te zien.
Nu ben ik toch wel echt verkocht, maar moet helaas nog ff wachten voor ik hem kan betalen.
Geen probleem om het even getest te hebben. Succes met wachten tot je hem kan kopen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Hms, waar ik werk ( hoefte nog niet deze week :+ ) hebben we de MB953 ( i5 750 / 4GB / 1TB / 4850 512MB ( die vga meen ik? ) nu voor 1599,- staan. denk dat ik er eentje mee ga pikken :+ , videokaart is niet heel spannend, maar quadcore voor het foto/video bewerken lijkt me toch erg makkelijk , en 1999 zit net weer wat boven 't budget. ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Is een late 2009 model zo te zien, prijs lijkt me prima! Volgens mij had iemand anders hier diezelfde machine voor die prijs weten te kopen.

Suc6!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dutchzilla schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 17:50:
[...]

Video import gaat prima via usb 2 op een normale schijf.
Een solid state geeft uiteraard een performance boost, echter met een beetje HD materiaal loopt die schijf zo vol.
Overigens zou ik voor het capture van beeldmateriaal naar een externe hardeschijf kiezen voor een Firewire 800 schijf! bij videomateriaal prefereer ik firewire 800 boven usb 2 omdat het gewoon sneller is.

De opties zijn dus iMac 21,5" + solid state. En firewire 800 schijf extern.
iMac 21,5" + 2 TB hardeschijf. en eventueel externe schijf indien je video wil capture op een ander schijf dan de primaire.

De keuze is aan jouw! Echter zou ik gelijk beginnen met Final Cut Express om te oefenen, dan is overstappen op Pro makkelijker.

@opdiefiets, Ik gebruik de mac inderdaad als work station.
daarnaast ook voor, itunes, internet en andere dingen! Autocat draait als een zonnetje op de Imac.
Bedankt voor je reactie. Mijn gedachte neigt naar een 21,5" + SSD en een externe fw800 schijf dan. Nu heb ik wel reviews gezien van het 27" quad core model met SSD, maar kent iemand (eventueel uit eigen ervaring) reviews of prestaties van de Core i3 modellen met SSD?

Sowieso zou ik in deze situatie alleen Mac OS X, de software en wat essentiële bestanden op de SSD zetten, de rest dan op de externe schijf. Dus ook de videobestanden die ik ga bewerken. Die komen van een Sony Full HD camera, waar ik inmiddels 80GB aan video op heb staan (een aantal uur).

Mij is altijd gezegd dat de videobestanden op dezelfde schijf als je OS sowieso not done is, maar als ik voor de 21,5" ga met 2TB schijf intern, dan wil ik er voorlopig geen externe schijf bij hebben. Vraag me daarom af wat de impact hierdoor zou zijn en of het wel werkbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
MooDyBLueS schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:39:
[...]

Bedankt voor je reactie. Mijn gedachte neigt naar een 21,5" + SSD en een externe fw800 schijf dan. Nu heb ik wel reviews gezien van het 27" quad core model met SSD, maar kent iemand (eventueel uit eigen ervaring) reviews of prestaties van de Core i3 modellen met SSD?

Sowieso zou ik in deze situatie alleen Mac OS X, de software en wat essentiële bestanden op de SSD zetten, de rest dan op de externe schijf. Dus ook de videobestanden die ik ga bewerken. Die komen van een Sony Full HD camera, waar ik inmiddels 80GB aan video op heb staan (een aantal uur).

Mij is altijd gezegd dat de videobestanden op dezelfde schijf als je OS sowieso not done is, maar als ik voor de 21,5" ga met 2TB schijf intern, dan wil ik er voorlopig geen externe schijf bij hebben. Vraag me daarom af wat de impact hierdoor zou zijn en of het wel werkbaar is?
als het je echt te doen is om video bewerken.
21,5" i3 of i5 met een solid state!! en een goede externe fire 800 drive.
das voor jouw het beste om de meeste performance te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu de Imac 27'' I5 core 4gb geheugen, en 1 tb HDD 1 maand,, maar hij begint nu wat te rammelen achterin,. vooral als ik wat meer aan heb staan, zoals Photoshop Iphoto, Dreamweaver, aantal web pagina,s & Illustrator CS5 allemaal,

maar in het begin had ik daar niet tot geen last van alleen het standaard geluid eigenlijk! als dat er is!! , ben er voor de rest te vrede over, maar zou dat kunnen komen nu dat mijn HDD voor de helft vol zit?? 500 gb,.. aan foto,s en paar programma's? moet mij zelf nog een losse HDD aanschaffen een nieuwe voor Time machien, zit te denken aan zo wn 1 van Apple, maar wat is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

Quakie

quakelen

Ik heb het helaas ook (iMac van augustus) en viel me op dat hij vaker rattelt en dat het geluid harder is dan hiervoor. Hij was al niet stil bij schrijfgebruik maar het is wel degelijk harder. Op zich wel logisch omdat hij waarschijnlijk harder moet werken om data te vinden (verspreid over schrijf)

Is het irritant? Ja, maar alleen omdat je voor de rest niks hoort. De fans gaan hier zelden harder draaien, zelfs niet met HD Video bewerking. Hierdoor valt het dus op als je hardeschrijf wel ineens geluid gaat maken.
Dat is mijn ervaring.

Tja, een externe hardeschrijf maakt ook geluid, maar die gaat hier wel komen voor de dagelijkse backup.
Ik ga dan zeker testen om daar zoveel mogelijk data heen te verplaatsen om "hd geratel" te verminderen.

En ja we praten hier over een Seagate HD in de iMac...

Ik blijf trouwens tevreden ook al heb ik redelijk vaak strandballen, omdat ik voor de rest niks heb, gewoon een vet mooi helder wit iMac bijv. Mag ook wel gezegd worden wegens alle verhalen over gele waas enz.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Wie weet er een shop (liefste een normale webshop, ebay kan ook als ze snel leveren) die Apple parts kan leveren? Ik ben op zoek naar Apple Part nr. 922-8222

http://www.gainsaver.com/Catalog/Detail.aspx?&CCode=2767^Apple+Parts&CCode=2778^iMacs&CCode=2855^iMac+%2824-inch+Early+2008%29&cICode=130596

[ Voor 20% gewijzigd door aramdin op 26-10-2010 16:15 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=34917089,noline]

Ik blijf trouwens tevreden ook al heb ik redelijk vaak strandballen, omdat ik voor de rest niks heb, gewoon een vet mooi helder wit iMac bijv. Mag ook wel gezegd worden wegens alle verhalen over gele waas enz.
Hier hetzelfde het Beeld is heerlijk maagd! zoo gigantisch mooi, ik heb nog niet gevonden wat het geratel is, heb ergens op een forum gelezen, dat het wel kan voor komen als de HDD voller word dat het dan meer gaat ratelen,. Logies, maar een Definitief programma zoals Defrag, is opzich niet nodig heb ik hier en daar gelezen op een Forum! aangezien de mac zich zelf defragmenteerd! bij aan en uit zetten, tenminste wat ik gelezen heb!
1van de Bronnen. Dus maar goed lang leven Google! _/-\o_

dus maar goed het is een Heerlijke Machine! ben benieuwd hoe de Lion hier op gaat draaien! heeft iemand trouwens al Ilife11? op de Imac? ben benieuwd naar de nieuwe Imovie! (maar dat is een andere Topic!)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2010 00:24 . Reden: typo? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen vrijdag m'n imac terug gebracht naar de winkel vanwege de gele waas.
In de winkel werd het scherm bekeken bij 100% schermhelderheid en daar was de waas niet te zien.
Geconstateerd werd dat de mogelijke afwijking binnen de fabriekstoleranties moest liggen.
En daarmee moest ik het doen.......

Er op aangedrongen dat het scherm door de technische dienst bekeken zou worden.
Dat kon.....wel werd er even gezegd dat-mocht er niets aan de hand zijn- 85 euro onderzoekskosten in rekening gebracht zou worden.

Zojuist een mail gehad : gele waas geconstateerd , er wordt een nieuwe lcd besteld !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dude86
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 17:38
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 12:59:
Afgelopen vrijdag m'n imac terug gebracht naar de winkel vanwege de gele waas.
In de winkel werd het scherm bekeken bij 100% schermhelderheid en daar was de waas niet te zien.
Geconstateerd werd dat de mogelijke afwijking binnen de fabriekstoleranties moest liggen.
En daarmee moest ik het doen.......

Er op aangedrongen dat het scherm door de technische dienst bekeken zou worden.
Dat kon.....wel werd er even gezegd dat-mocht er niets aan de hand zijn- 85 euro onderzoekskosten in rekening gebracht zou worden.

Zojuist een mail gehad : gele waas geconstateerd , er wordt een nieuwe lcd besteld !
Heb hetzelfde meegemaakt, echter had de nieuwe LCD die ze erin hadden gezet wederom een gele waas.
Het schijnt namelijk meer regel dan uitzondering te zijn die gele waas problemen (in ieder geval wat betreft de 21,5", de 27" heeft er minder last van). Het is alleen zo dat de doorsnee consument het vaak niet doorheeft en daarom komt Apple er tot nu toe mee weg.

Feit blijft echter dat je voor een computer van minstens 1000 euro gewoon mag verwachten dat het beeldscherm 100% in orde is. Tenzij de verkoper voordat de koopovereenkomst is gesloten je heeft afgeraden de iMac voor grafische doeleinden te gebruiken. In principe heb je dus gewoon recht op een goede iMac.
In mijn geval heb ik dit ook geeist in de winkel, echter konden ze niet garanderen dat als ze mij een nieuwe iMac meegaven deze zonder gele waas was. Daarom is besloten om mijn geld terug te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomk94
  • Laatst online: 20:46

tomk94

Developer

Dude86 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 03:07:
[...]

Heb hetzelfde meegemaakt, echter had de nieuwe LCD die ze erin hadden gezet wederom een gele waas.
Het schijnt namelijk meer regel dan uitzondering te zijn die gele waas problemen (in ieder geval wat betreft de 21,5", de 27" heeft er minder last van). Het is alleen zo dat de doorsnee consument het vaak niet doorheeft en daarom komt Apple er tot nu toe mee weg.

Feit blijft echter dat je voor een computer van minstens 1000 euro gewoon mag verwachten dat het beeldscherm 100% in orde is. Tenzij de verkoper voordat de koopovereenkomst is gesloten je heeft afgeraden de iMac voor grafische doeleinden te gebruiken. In principe heb je dus gewoon recht op een goede iMac.
In mijn geval heb ik dit ook geeist in de winkel, echter konden ze niet garanderen dat als ze mij een nieuwe iMac meegaven deze zonder gele waas was. Daarom is besloten om mijn geld terug te geven.
mmm, ik heb een 21.5" imac (nieuwste model) en ik lijk gelukkig geen last te hebben van de gele waas, als ik me gehele scherm wit maak zie ik geen kleurverschillen. Kan dit nog verschijnen? En is er bekend hoeveel % van de mensen van de gele waas last heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxietheboss
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:16
Heb nu 6 weken een iMac 27inch i7 8gb en ben er zeer tevreden mee, het is mijn eerste eigen Mac maar ik was al wel bekend met Mac OS X en het is een geweldig systeem om mee te werken. Sinds een week is het opstarten echter steeds tragen geworden, en ik krijg nu ook vaak zo'n laad balk die je ook krijgt als er een firmware update is.Helft van de tijd heb ik na het opstarten van de Mac geen verbinding met internet. Dit klonk mij als een harde schijf probleem in de oren en heb de disk utility maar even laten checken, krijg een keys out of order error en ik moet de disk via de opstartschijf>utilities repareren, dit werkt echter niet. Op internet kom ik of fora alleen maar posts uit 2005-2007 tegen, en ik heb eigenlijk geen zin om de OS X er opnieuw op te zetten en dan via time machine te restoren als deze gewoon vrolijk weer een corrupte versie terugzet. Heeft iemand een idee om dit probleem te verhelpen. Gelukkig kan ik de Mac nog wel gebruiken maar het zit toch niet helemaal lekker, van een machine van rond de 2500 euro verwacht ik gewoon dat die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Probeer diagnostics te runnen, zoals met Techtools deluxe, las net bij het googlen naar je probleem dat Diskwarrior de fout kan oplossen. Zou kunnen duidden op een HDD probleem...

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Zo, MB953 ( i5 750 / 4GB / 1TB / 4850 ) staat hier naast me, hoop dat ik geen dingen met gele waas / dooie pixels heb, anders word het nog tricky :< , is al wat ouder model :) op hoop van zegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
thijszor schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 20:23:
Zo, MB953 ( i5 750 / 4GB / 1TB / 4850 ) staat hier naast me, hoop dat ik geen dingen met gele waas / dooie pixels heb, anders word het nog tricky :< , is al wat ouder model :) op hoop van zegen...
Komt die heel toevallig bij de Media Markt vandaan? Volgens hun folder hebben ze hem daar voor €1599 in de aanbieding. Erg goede deal lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Welke vestiging is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimli
Ik heb hem vanavond bij Media Markt Den Haag gezien. Geen idee waar ze hem nog meer hebben. De aanbieding is volgens de verkoper nog t/m zondag geldig.

Afbeeldingslocatie: http://img839.imageshack.us/img839/6863/folderki.png

Dit zet mij wel heel erg aan het twijfelen om er eentje te gaan halen. Mijn 5 jaar oude pc kan dan mooi bij het grofvuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Ik heb hem inderdaad in alkmaar gekocht, zit wel de 'beruchte' seagate HDD in, hoor hem soms wel een beetje, maar voor de rest nog geen gele waas gezien en/of pixel dingesten, dus ik vind 't wel prima. nu alles lekker uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimli
Ik heb een beetje angst dat 27" te groot is om lekker op te kunnen werken, omdat dan het overzicht op het scherm verlies. Is dat terecht, of is er in de praktijk gewoon prettig mee te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Ik heb een 24inch hiervoor gehad, en dit is wel redelijk groot ja. maar ben er van overtuigd dat ik er aan wen, 24inch ( vanaf 19inch ) was ook ineens w000w. mijn bureau is 55-60CM diep, minder dan dat moet je denk ik niet willen :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SImmenga
Bij A-Mac is de MB953 ook nog op voorraad:
http://www.a-mac.nl/amac/...,0/option,com_virtuemart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
aramdin schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:15:
Wie weet er een shop (liefste een normale webshop, ebay kan ook als ze snel leveren) die Apple parts kan leveren? Ik ben op zoek naar Apple Part nr. 922-8222

http://www.gainsaver.com/Catalog/Detail.aspx?&CCode=2767^Apple+Parts&CCode=2778^iMacs&CCode=2855^iMac+%2824-inch+Early+2008%29&cICode=130596
Heeft iemand hier nog een antwoord op?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ga denk ik over een maand mijn setup bestellen en zit met een vraag. Hoe krijg ik al mijn data (tekenwerk, fotos, documenten etc) van mijn vista laptop netjes op de imac. Het zal om ongeveer 100 gig materiaal kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Grimli schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:56:
Ik heb een beetje angst dat 27" te groot is om lekker op te kunnen werken, omdat dan het overzicht op het scherm verlies. Is dat terecht, of is er in de praktijk gewoon prettig mee te werken?
In het begin lijkt hij heel groot, maar zodra je er aan gewend bent valt het allemaal wel mee en werkt hij zeer prettig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:30
RoyK schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 23:39:
Ik ga denk ik over een maand mijn setup bestellen en zit met een vraag. Hoe krijg ik al mijn data (tekenwerk, fotos, documenten etc) van mijn vista laptop netjes op de imac. Het zal om ongeveer 100 gig materiaal kunnen gaan.
Volgens mij zou het gewoon met een externe hardeschijf moeten gaan? Tenminste, dan moet je wel in het bezit zijn van een externe hardeschijf natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Die heb ik. En daar komen dan geen problemen bij kijken? (fat32/ntfs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
RoyK schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 06:59:
Die heb ik. En daar komen dan geen problemen bij kijken? (fat32/ntfs)
Mac OS X kan Fat32 lezen en schrijven, n NTFS lezen. NTFS schrijven is ook mogelijk via een downloadbaar programmaatje geloof ik maar daar heb ik geen verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Dat heb ik nou ook, ik wou het liefst een iMac van 21,5" met de specs van de 27". Ik heb nu dus maar een basis 21,5" gekocht.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:01
Gewoon voor 27" gaan. De ruimte is echt super fijn om op/mee te werken en na een tijdje wil je echt niet meer terug ^_^ Ik ben van mijn 15" MBP naar de 27" iMac gegaan en enkel de eerste dag had ik maar zoiets van "ow daar stond ook nog een scherm" :P

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Roger that. Ik zal dan mijn werk op de externe schijf zetten, en kan ik alles overpompen naar de iMac.

toch loop ik nog met een paar vragen:

Zijn er nog zaken die ik van te voren moet voorbereiden of waar ik tegenaan kan lopen? Werken mijn exel documenten straks wel in iWorks? Moet ik deze bijvoorbeeld opslaan in een andere extensie voordat ik ze naar de iMac overzet?

Ik ben een beetje angstig dat het reflecterende scherm mij zand in de ogen gaat strooien als ik aan het tekenen ben. Hoe ervaren jullie dit?

Kan ik in een iMac ook een partitie aanmaken zodat ik een zakelijk deel afscherm op de schijf? Of werkt dat heel anders dan bij windows?

Als ik de time Capsule aanschaf, kan ik deze ook benaderen met mijn windows laptop. Betekend dat ik mijn werk dan op de timecapsule opsla ipv op de iMac? en/of als ik een bestand bewerk op mijn windows laptop via timecapsule, wordt dit bestand dan geudated op de iMac? Of iets dergelijks?

Ik ben bijna zover dat ik mijn eerste Apple ga bestellen. Mijn huidige virtuele setup gaat worden: (en ik wil graag jullie mening meewegen)

- iMac 27" met een i5 Quadcore.
(Ik denk dat dit ruim voldoende is voor photoshop en illustrator, Toch?)

- 4GB geheugen.
(Ik wil buiten Apple om geheugen bijkopen want de Applestore vind ik te duur. 8 gig is +380 euro. Terwijl ik het op internet ook voorbij zie komen voor 78 euro per 4GB wat dus 156 euro zo betekenen. Graag jullie feedback)

- 1TB schijf, meer dan genoeg.

- TimeCapsule 1TB

- NL toetsenbord, Magic mouse, Trackpad
(Trackpad een echte aanvulling?)

- iWorks
(of Filemaker?)

- FileMaker
(is dit een toevoeging? Als dit ook excel achtige berekeningen kan doen, hoef ik misschien geen iWorks aan te kopen?? Ik gebruik nagenoeg enkel Excel tbv boekhouding van mijn bedrijfje)

- Apple Care

(ik ben nog steeds sceptisch over een eBay versies, al scheelt het wel ruim 100 euro wat erg veel geld is voor hetzelfde. Misschien een gokje wagen?)

-Apple Remote

(het klinkt misschien stom, maar is dit nou werkelijk een toegevoegde waarde? Gebruiken jullie dit?)

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 29-10-2010 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
RoyK schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:53:
Werken mijn exel documenten straks wel in iWorks? Moet ik deze bijvoorbeeld opslaan in een andere extensie voordat ik ze naar de iMac overzet?
Van Excel weet ik het zo niet maar ga er wel van uit aangezien word en powerpoint ook gewoon in iWorks ingeladen kan worden. Anders kan je nog altijd Office 2011 for Mac nemen die ze 100% zeker kan lezen.
Ik ben een beetje angstig dat het reflecterende scherm mij zand in de ogen gaat strooien als ik aan het tekenen ben. Hoe ervaren jullie dit?
Ik heb er persoonlijk geen last van, ik maak architectuur impressies en posters in A1/A0 formaat en daar werkt het geweldig voor. Wat je ziet op het scherm wordt ook vrij accuraat uitgeprint itt standaard schermen.
[b][message=34934111,noline]Kan ik in een iMac ook een partitie aanmaken zodat ik een zakelijk deel afscherm op de schijf? Of werkt dat heel anders dan bij windows?
Het partitioneren van de HD kan je doen met de Disk Utility. Daar kan je eventueel ook een FAT partitie maken zodat OS X en Windows beide kunnen lezen en schrijven.
[b][message=34934111,noline]Ik ben bijna zover dat ik mijn eerste Apple ga bestellen. Mijn huidige virtuele setup gaat worden: (en ik wil graag jullie mening meewegen)
Ik denk dat de hardware wel toereikend zijn met het gebruik. Ik had voor de i7 gekozen vanwege de complexe 3D modellen en renderen etc. , voor Photoshop en Illustrator schat ik dat de i5 zijn werk goed genoeg doet. Geheugen bijprikken kan wel voordelen geven maar idd niet aanvinken met die enorme prijzen, kan altijd achteraf.

De Magic Trackpad kan een aanvulling zijn, verwacht wel geen tekentablet. Ik heb hem niet genomen omdat ik met tekenen toch een muis nodig heb en die trackpad vooral leuk is voor de standaard taken en de gestures die je kan gebruiken. Dit lukt echter ook met de Magic Mouse dmv BetterTouchTool. Mij was het de 70 euro niet waard.

Apple Care heb ik niet genomen omdat ik het geldverspilling vond, geen idee over de kwaliteit van de abay applecare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dank je RoadRunner,

Ik ga wel voor een AppleCare omdat ik nogal last heb van pech. Laat ik het zo zeggen, dat ik vaak pech ervaar haha. Ik ga er ook vanuit dat ik een scherm krijg met een gele waas, en zal ik een protection plan van pas komen. Kan het achteraf altijd nog meevallen, is het niet?

Ik doe verder weinig met 3D technieken, dus denk ik dat een i7 overkill is en ik de 180 euro beter uit kan geven aan geheugen.

Ik teken met een Intuos4 en een Cintiq tablet.

Zit de Disk Utility in OSX of moet ik dat aanschaffen?

[ Voor 9% gewijzigd door RoyK op 29-10-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRE RoadRunner
Disk Utility zit standaard in OS X. Dat kan je vinden onder Applications > Utilities > Disk Utility.
Als je OS X vanaf de DVD installeerd kan je in het installatiemenu boven in de balk Utilities en dan Disk utility kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Ashy schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 04:46:
[...]

Volgens mij zou het gewoon met een externe hardeschijf moeten gaan? Tenminste, dan moet je wel in het bezit zijn van een externe hardeschijf natuurlijk :)
Gewoon netwerkkabel in de Mac proppen en in je laptop, even handmatig IP adresjes uitdelen en dan een map op je vista laptop delen. Met de Mac overpompen, sneller dan dat zal het echt niet worden (uitgaande van 1 Gbit). Deze methode heb ik al meerdere malen gebruikt, werkt als een bezetene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
zo,ik heb sinds woensdag ook een 27" Core i3 iMac (mid 2010), erg wennen maar het bevalt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

RRE RoadRunner schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:50:
Disk Utility zit standaard in OS X. Dat kan je vinden onder Applications > Utilities > Disk Utility.
Als je OS X vanaf de DVD installeerd kan je in het installatiemenu boven in de balk Utilities en dan Disk utility kiezen.
ik begreep dat OSX geinstalleerd op de schijf staat. Of doe je dit zelf? Als OSX er al op staat, kan je dus ook je schijf nog bewerken? Of kan dat enkel tijdens de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
OSX staat al geinstalleerd, je hoeft alleen de installatie nog af te maken. Disk Utility zit bij OSX. Applecare kan je altijd nog binnen 1 jaar na aanschaf van je iMac kopen.

Je kan je schijf altijd nog opdelen middels Disk Utility.
Stouten schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:55:
[...]

Gewoon netwerkkabel in de Mac proppen en in je laptop, even handmatig IP adresjes uitdelen en dan een map op je vista laptop delen. Met de Mac overpompen, sneller dan dat zal het echt niet worden (uitgaande van 1 Gbit). Deze methode heb ik al meerdere malen gebruikt, werkt als een bezetene.
Zit ook Wireless in :)

[ Voor 4% gewijzigd door aramdin op 29-10-2010 14:15 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Duidelijk, dank u! Wat vind je van mijn setup met mijn toegevoegde motivaties? (stukje hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Geen probleem, nu nog antwoord op mijn vraag :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Niet online
@aramdin: misschien even bij een AASP vragen of ze iets voor je kunnen betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
Roger that. Ik zal dan mijn werk op de externe schijf zetten, en kan ik alles overpompen naar de iMac.

toch loop ik nog met een paar vragen:

Zijn er nog zaken die ik van te voren moet voorbereiden of waar ik tegenaan kan lopen? Werken mijn exel documenten straks wel in iWorks? Moet ik deze bijvoorbeeld opslaan in een andere extensie voordat ik ze naar de iMac overzet?

Kan ik in een iMac ook een partitie aanmaken zodat ik een zakelijk deel afscherm op de schijf? Of werkt dat heel anders dan bij windows?

Als ik de time Capsule aanschaf, kan ik deze ook benaderen met mijn windows laptop. Betekend dat ik mijn werk dan op de timecapsule opsla ipv op de iMac? en/of als ik een bestand bewerk op mijn windows laptop via timecapsule, wordt dit bestand dan geudated op de iMac? Of iets dergelijks?

Ik ben bijna zover dat ik mijn eerste Apple ga bestellen. Mijn huidige virtuele setup gaat worden: (en ik wil graag jullie mening meewegen)

- iMac 27" met een i5 Quadcore.
(Ik denk dat dit ruim voldoende is voor photoshop en illustrator, Toch?)

- 4GB geheugen.
(Ik wil buiten Apple om geheugen bijkopen want de Applestore vind ik te duur. 8 gig is +380 euro. Terwijl ik het op internet ook voorbij zie komen voor 78 euro per 4GB wat dus 156 euro zo betekenen. Graag jullie feedback)

- 1TB schijf, meer dan genoeg.

- TimeCapsule 1TB

- NL toetsenbord, Magic mouse, Trackpad
(Trackpad een echte aanvulling?)

- iWorks
(of Filemaker?)

- FileMaker
(is dit een toevoeging? Als dit ook excel achtige berekeningen kan doen, hoef ik misschien geen iWorks aan te kopen?? Ik gebruik nagenoeg enkel Excel tbv boekhouding van mijn bedrijfje)

- Apple Care

(ik ben nog steeds sceptisch over een eBay versies, al scheelt het wel ruim 100 euro wat erg veel geld is voor hetzelfde. Misschien een gokje wagen?)

-Apple Remote

(het klinkt misschien stom, maar is dit nou werkelijk een toegevoegde waarde? Gebruiken jullie dit?)
I5 is meer dan genoeg voor wat je wil doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimli
Zo, ik heb toch gebruik gemaakt van de aanbieding voor de 27" iMac (met core i5) van Media Markt. Was een verstokt pc gebruiker, dus het is allemaal nog wel even wennen. Maar woooooow wat een ding zeg! Ziet er fantastisch uit en werkt heerlijk.

Ik weet zeker dat ik geen spijt ga krijgen van deze aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Is het nu wat goedkoper bij de MM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Laatst online: 18-07 10:57
Vond het een beetje onzinnig om nieuw topic te maken. Wil ook niet het topic kapen hoor :P Maar ik heb nu voor de 2e x een raar probleem gehad. Als volgt:

Had wat programma's open, maar geen rare onbekende programma's. Skype viel plotsklaps uit. Daarna kon ik via spotlight skype opnieuw opstarten en toen BAM. Skype ging niet aanmelden en mijn muis was ook niet meer in beeld. Ik maak gebruik van een normaal apple keyboard met draad, en daaraan zit een Logitech M500 ofzo. Weet niet meer precies het type. Maargoed. Muziek bleef doorlopen, cursor die op dat moment in Safari actief was knipperde ook nog prima, maar ik kon geen invoer activiteiten doen.. De stekker in andere usb poort gedaan, geen resultaat. Een andere usb stekker met een mini usb stekker erin, die kon ik prima op een extern schijfje aanslutien en kreeg daar ook stroom van. Ook via de poort waar eerst het toetsenbord zat.

iPhone hing ook aan iMac, was aan het laden. Toen ik het kabeltje losmaakte en opnieuw erin deed ging hij niet meer opladen...

Laatste had ik ook al dat de HDD volgens mij goed aan het tikken was.... En een piep is er soms te horen :P Volgens mij moet ik binnenkort maar eens AppleCare gaan aanschaffen... En kijken of ik em ergens een keer langs moet gaan brengen... Maarja, het zijn allemaal sporadische dingetjes...

Iemand ook het probleem wel eens gehad met het toetsenbord??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimli
RoyK schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:39:
Is het nu wat goedkoper bij de MM?
Als je voor het aanbiedingsmodel gaat wel, de reguliere modellen zijn normaal geprijsd. Ik heb de MB953, 27", late 2009. Deze heeft een i5 2,66 ghz, 4gb werkgeheugen, 1TB harddisk en Ati 4850 grafische kaart voor 1599 euro. Een vergelijkbare iMac is bij Apple toch een stukje duurder. Voor de overige aanbiedingen zal ook wel zoiets gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
Het zijn gewoon late 09 modellen die nog in een pakhuis ergens stonden :+ oid :) , ben ook erg blij met me imac. stoor me alleen klein beetje ( luxe probleem ) aan de seagate HDD die erin zit, bij idle hoor je van die , tsja, hoe noem je het, tikjes soms ofzo, normaal hoor je dat niet, maar met zown stille pc dus wel. nagoed, ik geloof het voorlopig wel. bouw er misschien wel een andere HDD in, voorlopig geloof ik 't ook wel.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grimli schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:44:
Ik heb hem vanavond bij Media Markt Den Haag gezien. Geen idee waar ze hem nog meer hebben. De aanbieding is volgens de verkoper nog t/m zondag geldig.

[afbeelding]

Dit zet mij wel heel erg aan het twijfelen om er eentje te gaan halen. Mijn 5 jaar oude pc kan dan mooi bij het grofvuil.
ehm hou je dr wel rekening meej dat het een Duo core is? en niet die nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:46:
Dank je RoadRunner,

Ik ga wel voor een AppleCare omdat ik nogal last heb van pech. Laat ik het zo zeggen, dat ik vaak pech ervaar haha. Ik ga er ook vanuit dat ik een scherm krijg met een gele waas, en zal ik een protection plan van pas komen. Kan het achteraf altijd nog meevallen, is het niet?

Ik doe verder weinig met 3D technieken, dus denk ik dat een i7 overkill is en ik de 180 euro beter uit kan geven aan geheugen.

Ik teken met een Intuos4 en een Cintiq tablet.

Zit de Disk Utility in OSX of moet ik dat aanschaffen?
aan de Pechvogel!, :p AppleCare heb je opzicht niet nodig hoor, ivm je een Imac gaat aanschaffen en de Mid 2010, hebben een zeer goed scherm! die gele waas zul je niet tegen komen kan ik gerust zeggen, ik heb zelf een Imac, MId2010 aangeschaft en een 2 andere ook, bij de zelfde winkel, en geen van alle niks geen last van.

voordat dus geen Applecare plan!, voor Laptops is het een ander verhaal, heeft mijn collega wel zown Applecare plan! en heeft er veel baat bij gehad al:p

Ikzelf Draai voornamelijk Illustrator Photoshop DReamweaver en Indesign, en soms Flash allemaal CS5 maar Loopt allemaal as een tureluur alles staat al aantal dagen tot bijna week aan niks geen last van gehad nog van haperingen ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Draai je ook met de i5 Gidoni?

Met het applecare plan verleng ik in ieder geval de garantie van 1 jaar naar 3 jaar. Dat vind ik denk ik wel zo prettig. Immers wordt de boel zakelijk gebruikt en als er iets gemaakt moet worden na 1 jaar, kan je een kluis opentrekken want dat kost goud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimli
Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:09:
[...]

ehm hou je dr wel rekening meej dat het een Duo core is? en niet die nieuwe?
Het ene actiemodel (mb952) is een Core 2 Duo, het andere (MB953) is wel degelijk een Core i5

Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/2859/schermafbeelding2010103.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
boy4forums schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 08:57:

Is gewoon een geval van extreme pech, wel heel bizar. Jammer voor je. Het zijn mooie computers die normaal weinig problemen geven. Ik wil overigens een imac 27 inch gaan aanschaffen, i5 of i7 maakt mij niet zoveel, de videokaart wel want ik wil er wel spelletjes op kunnen spelen. (dragon age, diablo 3 en wie weet wat in de toekomst). Maar het ding wordt voornamelijk gebruikt voor photoshop/lightroom/premiere en final cut pro. Ik vind ze nu alleen duur, vorig jaar waren ze een stuk goedkoper, terwijl de dollarkoers wel weer op hetzelfde niveau zit. Binnenkort een prijsdaling te verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04

Japie.G

Colour Classic

Ik heb daarnet bij de mediamarkt in Zwolle ook een mooie 27inch iMac gehaald voor 1599. het 2009 model met i5proc. Wat een lekkere machine zeg! Ik ben er helemaal happy mee! Geen gele vlekken, geen dode pixels.. Helemaal top!

Er lagen overigens nog twee pallets vol, dus wie vandaag nog zn slag wil slaan...

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook zojuist de 27 inch i5 (2009) gehaald bij de MM in Utrecht. Bevalt tot zover uitstekend. Het was overigens op een gereserveerde na wel de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 02:10:
Draai je ook met de i5 Gidoni?

Met het applecare plan verleng ik in ieder geval de garantie van 1 jaar naar 3 jaar. Dat vind ik denk ik wel zo prettig. Immers wordt de boel zakelijk gebruikt en als er iets gemaakt moet worden na 1 jaar, kan je een kluis opentrekken want dat kost goud :P
Jah ik Draai ook de i5, loopt gigantisch goed, voor die programma's.
je hebt ook nog hier in NL een wettelijke garantie op apparaten! Link
En ik mag aan nemen dat als er Hardware matig wat kaduuk gaat, dat ik me gewoon kan beroepen op de wettelijke garantie regeling,! Uiteraard zijn er ook andere dingen wat een rol zou kunnen spelen. maar ik ben best voorzichtig met mijn spul het staat netjes in mijn kamer op men desk!

Uiteraard kun je ook weer niet voorzichtig genoeg zijn met je spul, ik heb ooit een Acer gehad 8)7 |:( :'( en dat was Huilen met de pet op! Maar bij de geliefde Mediamarkt had ik dus garantie gekocht! a 87 euro of zo toen, (kan wat hoger of lager zijn). Maar kreeg wel een Rammel kist terug waar niet dezelfde dingen in zaten, en mijn pc was opgestuurd naar de fabriek waarnaar ik een Rekening thuis kreeg a 300 euro, voor de reparatie, en dat is dus later behoorlijk wat rompslomp geworden dat ik uiteindelijk gewonnen heb! via helaas een rechtelijke procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkShadow schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 14:06:
[...]

Is gewoon een geval van extreme pech, wel heel bizar. Jammer voor je. Het zijn mooie computers die normaal weinig problemen geven. Ik wil overigens een imac 27 inch gaan aanschaffen, i5 of i7 maakt mij niet zoveel, de videokaart wel want ik wil er wel spelletjes op kunnen spelen. (dragon age, diablo 3 en wie weet wat in de toekomst). Maar het ding wordt voornamelijk gebruikt voor photoshop/lightroom/premiere en final cut pro. Ik vind ze nu alleen duur, vorig jaar waren ze een stuk goedkoper, terwijl de dollarkoers wel weer op hetzelfde niveau zit. Binnenkort een prijsdaling te verwachten?
Dat komt dat ze nu weer duur zijn dat je de nieuwere Modellen hebt he de I5 Quad en upgrade van de Grafische kaart! vandaar dat ze weer op een behoorlijke prijs zitten, maar met mac moet je gewoon wat voor betalen en dan heb je ook wat! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grimli schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 09:51:
[...]

Het ene actiemodel (mb952) is een Core 2 Duo, het andere (MB953) is wel degelijk een Core i5

[afbeelding]
Die van mij is bij het geheugen anders 4 GB, 1333 MHz DDR3 i5 dus er zal vast wel een verschil tussen zitten ik geloof niet dat Media markt zoveel euro dr af ken peuteren bij Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:42:
[...]

Dat komt dat ze nu weer duur zijn dat je de nieuwere Modellen hebt he de I5 Quad en upgrade van de Grafische kaart! vandaar dat ze weer op een behoorlijke prijs zitten, maar met mac moet je gewoon wat voor betalen en dan heb je ook wat! :D
Wanneer is die upgrade geweest, dat was toch afgelopen zomer al? Ieder jaar worden de specs gewoon aangepast, een jaar geleden was de top of the line gewoon goedkoper en met de dollarkoers ging het slecht en dus werd het duurder. Is alleen niet met terugwerkende kracht helaas opnieuw aangepast...
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.