Ik begin er steeds minder van te begrijpen. Gebruik je nou een laptop of een iPad om mee te nemen naar school? Of heb je allebei?
En wat wil je nou precies weten over de iMac? Dat is een desktop en als zodanig dus de meest geschikte (als in: comfortabele) computer om gedurende langere tijd aan te werken. Ik heb verder geen ervaring met iWorks, maar office voor Mac kost via surfspot ook geen drol en draait hier als een tierelier. Volgens de reviews is de 2011-versie zo goed als 100% uitwisselbaar met Office voor windows. Dat kan je natuurlijk ook een slecht iets vinden, maar als je (zoals ik) ook nogal eens in een windows-omgeving werkt, is het natuurlijk juist een pré. Als ze op mijn werk tenminste eens een keer gaan upgraden van office 2003 naar iets moderners
Eerlijk is eerlijk: als je een computer vooral gebruikt voor traditioneel werk, maakt het imo niet superveel uit of je een PC of een mac hebt.
Wat ik voor nu het allergrootste voordeel van Mac vind, is dat opstarten, standby, afsluiten etc. zoveel sneller gaat dan op de PC (en dat is dus vooral voor draagbare computers echt een groot voordeel). En uiteraard geen gezeik met virusscanners, geen vastlopers, geen eindeloze vertraging doordat hij op de achtergrond een of andere update aan het installeren is etc.
Verder is het gebruik van een tekstverwerker, e-mail en internet op een iMac (natuurlijk) echt hetzelfde als op een PC.
Als je niet vaak meerdere bestanden tegelijk open hebt, is een 21,5" wel groot genoeg denk ik. Op een 27" iMac is één bestand misschien 1/3 van je scherm. Maar als je tijdens het schrijven in het ene document ook andere documenten of internetsites wil raadplegen, is een 27" echt de bom.
Van wat ik van de iPad heb gezien, is meer dan een paar regels tekst typen echt geen feest. Ik weet natuurlijk niet wat voor opleiding je doet, maar ik ben zelf docent aan een universiteit en ik zie echt niemand met iPads in de collegezalen: wel veel laptops en in toenemende mate ook MacBooks. Doe je een meer praktische opleiding en heb je een soort electronisch notitieblok nodig, dan lijkt me de iPad nog wel wat, alleen dan misschien weer aan de grote kant. Nee, ik geloof toch dat je jezelf (of degene die 'm voor jou heeft betaald) een mooi rad voor ogen hebt gedraaid toen je meende dat de iPad een must-have voor je opleiding was...